← Terug naar "Omzendbrief betreffende de blokkering van sommige begrotingskredieten "
| Omzendbrief betreffende de blokkering van sommige begrotingskredieten | Omzendbrief betreffende de blokkering van sommige begrotingskredieten |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST BUDGET EN BEHEERSCONTROLE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST BUDGET EN BEHEERSCONTROLE |
| 3 AUGUSTUS 2012. - Omzendbrief betreffende de blokkering van sommige | 3 AUGUSTUS 2012. - Omzendbrief betreffende de blokkering van sommige |
| begrotingskredieten | begrotingskredieten |
| Aan de dames en heren Regeringsleden | Aan de dames en heren Regeringsleden |
| Aan de dames en heren inspecteurs van financiën | Aan de dames en heren inspecteurs van financiën |
| Aan de dames en heren controleurs van de vastleggingen | Aan de dames en heren controleurs van de vastleggingen |
| Aan mijnheer de Regeringscommissaris van Begroting bij de RIZIV | Aan mijnheer de Regeringscommissaris van Begroting bij de RIZIV |
| Bij de begrotingscontrole 2012 had de Ministerraad op 12 maart 2012 | Bij de begrotingscontrole 2012 had de Ministerraad op 12 maart 2012 |
| beslist bij wijze van bewarende maatregel een begrotingsreserve aan te | beslist bij wijze van bewarende maatregel een begrotingsreserve aan te |
| leggen voor een bedrag van 650,2 miljoen euro op jaarbasis in ESR | leggen voor een bedrag van 650,2 miljoen euro op jaarbasis in ESR |
| termen. | termen. |
| Door deze reserve aan te leggen geeft de Belgische regering aan de | Door deze reserve aan te leggen geeft de Belgische regering aan de |
| Europese Commissie een degelijke waarborg dat het land zijn tekort op | Europese Commissie een degelijke waarborg dat het land zijn tekort op |
| de begroting terugdringt onder de 3 %. | de begroting terugdringt onder de 3 %. |
| Deze reserve wordt concreet gemaakt door de administratieve blokkering | Deze reserve wordt concreet gemaakt door de administratieve blokkering |
| van de begrotingslijnen die vermeld staan in de tabellen als bijlage | van de begrotingslijnen die vermeld staan in de tabellen als bijlage |
| zowel in vastlegging als in vereffening. De bedragen uit deze bijlage | zowel in vastlegging als in vereffening. De bedragen uit deze bijlage |
| zijn bedragen op jaarbasis. | zijn bedragen op jaarbasis. |
| Op 20 juli 2012 heeft de Ministerraad de begrotingscontrole van juli | Op 20 juli 2012 heeft de Ministerraad de begrotingscontrole van juli |
| 2012 goedgekeurd. Een van de maatregelen uit deze begrotingscontrole | 2012 goedgekeurd. Een van de maatregelen uit deze begrotingscontrole |
| bestaat erin de begrotingsreserve te verminderen van 650,2 miljoen | bestaat erin de begrotingsreserve te verminderen van 650,2 miljoen |
| euro naar 568,1 miljoen euro ten gevolge van de vermindering met 50 %, | euro naar 568,1 miljoen euro ten gevolge van de vermindering met 50 %, |
| of 62 miljoen euro, van de bevriezing van de werkingskredieten in de | of 62 miljoen euro, van de bevriezing van de werkingskredieten in de |
| primaire uitgaven en met 20 miljoen euro op de administratiekosten van | primaire uitgaven en met 20 miljoen euro op de administratiekosten van |
| het RIZIV. | het RIZIV. |
| Dat overblijvende 20 miljoen euro wordt niet langer op de | Dat overblijvende 20 miljoen euro wordt niet langer op de |
| administratiekosten van het RIZIV bevroren maar in de | administratiekosten van het RIZIV bevroren maar in de |
| begrotingsdoelstelling van de gezondheidszorg bevroren. | begrotingsdoelstelling van de gezondheidszorg bevroren. |
| Voor wat betreft de bevriezing van 80 miljoen euro op de | Voor wat betreft de bevriezing van 80 miljoen euro op de |
| investeringskredieten, kunnen uitzonderingen worden toegestaan. Deze | investeringskredieten, kunnen uitzonderingen worden toegestaan. Deze |
| moeten wel behoorlijk met redenen omkleed worden en mijn | moeten wel behoorlijk met redenen omkleed worden en mijn |
| akkoordbevinding krijgen. | akkoordbevinding krijgen. |
| De uitzonderingen zullen worden meegedeeld aan de Ministerraad. | De uitzonderingen zullen worden meegedeeld aan de Ministerraad. |
| Het globaal bedrag voor de bevriezing van de investeringskredieten | Het globaal bedrag voor de bevriezing van de investeringskredieten |
| wordt pro rata verdeeld per basisallocatie tussen de verschillende | wordt pro rata verdeeld per basisallocatie tussen de verschillende |
| FOD's, POD's, de Regie der Gebouwen, Landsverdediging, federale | FOD's, POD's, de Regie der Gebouwen, Landsverdediging, federale |
| Politie, behalve Beliris en de NMBS groep, en tussen de FOD's en POD's | Politie, behalve Beliris en de NMBS groep, en tussen de FOD's en POD's |
| voor wat betreft de werkingskredieten. | voor wat betreft de werkingskredieten. |
| De federale overheidsdienst Budget en Beheerscontrole zal de gegevens | De federale overheidsdienst Budget en Beheerscontrole zal de gegevens |
| van de geblokkeerde kredieten in de boekhoudkundige database invoeren. | van de geblokkeerde kredieten in de boekhoudkundige database invoeren. |
| De FOD Budget en Beheerscontrole maakt op basis van de tabel als | De FOD Budget en Beheerscontrole maakt op basis van de tabel als |
| bijlage aangepaste tabellen waarin per basisallocatie het | bijlage aangepaste tabellen waarin per basisallocatie het |
| administratief plafond (goedgekeurde krediet min geblokkeerd krediet) | administratief plafond (goedgekeurde krediet min geblokkeerd krediet) |
| wordt vastgelegd en maakt deze tabellen over aan de inspecteurs van | wordt vastgelegd en maakt deze tabellen over aan de inspecteurs van |
| financiën, de controleurs van de vastleggingen en de stafdirecteurs | financiën, de controleurs van de vastleggingen en de stafdirecteurs |
| Budget en Beheerscontrole. | Budget en Beheerscontrole. |
| De Inspectie van financiën en de controleurs van de vastleggingen | De Inspectie van financiën en de controleurs van de vastleggingen |
| krijgen als taak toe te zien op de naleving van deze omzendbrief in | krijgen als taak toe te zien op de naleving van deze omzendbrief in |
| het kader van het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende | het kader van het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende |
| de administratieve en begrotingscontrole en van titel 2, hoofdstuk 4 | de administratieve en begrotingscontrole en van titel 2, hoofdstuk 4 |
| van de programmawet van 22 december 2008. De inspecteurs van financiën | van de programmawet van 22 december 2008. De inspecteurs van financiën |
| en de controleurs van de vastleggingen vergewissen zich ervan dat de | en de controleurs van de vastleggingen vergewissen zich ervan dat de |
| uitgaven niet boven het plafond van het administratief krediet | uitgaven niet boven het plafond van het administratief krediet |
| (goedgekeurd krediet min het geblokkeerd krediet) uitstijgen. Als dit | (goedgekeurd krediet min het geblokkeerd krediet) uitstijgen. Als dit |
| wel het geval is weigeren inspecteurs van financiën en/of de | wel het geval is weigeren inspecteurs van financiën en/of de |
| controleurs van de vastleggingen hun visum. | controleurs van de vastleggingen hun visum. |
| De Regeringscommissaris van Begroting bij de RIZIV wordt belast met | De Regeringscommissaris van Begroting bij de RIZIV wordt belast met |
| het toezicht op de naleving van het gereserveerd bedrag binnen de | het toezicht op de naleving van het gereserveerd bedrag binnen de |
| begrotingsdoelstelling van de gezondheidszorg. | begrotingsdoelstelling van de gezondheidszorg. |
| Het Schatkistcomité wordt opgedragen op maandelijkse basis een globale | Het Schatkistcomité wordt opgedragen op maandelijkse basis een globale |
| monitoring te maken van de benuttingsgraad van de vereffenings- en | monitoring te maken van de benuttingsgraad van de vereffenings- en |
| vastleggingskredieten voor alle overheidsdiensten/departementen. | vastleggingskredieten voor alle overheidsdiensten/departementen. |
| De administratieve blokkeringen die deze omzendbrief oplegt gelden tot | De administratieve blokkeringen die deze omzendbrief oplegt gelden tot |
| wanneer een andere omzendbrief gepubliceerd wordt in het Belgisch | wanneer een andere omzendbrief gepubliceerd wordt in het Belgisch |
| Staatsblad die deze blokkeringen opheft of aanpast. | Staatsblad die deze blokkeringen opheft of aanpast. |
| Deze maatregel van administratieve blokkering zal opnieuw geëvalueerd | Deze maatregel van administratieve blokkering zal opnieuw geëvalueerd |
| worden tijdens het begrotingsconclaaf 2013. | worden tijdens het begrotingsconclaaf 2013. |
| Deze omzendbrief zal worden bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. | Deze omzendbrief zal worden bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. |
| Deze omzendbrief vervangt deze van 9 mei 2012 over de blokkering van | Deze omzendbrief vervangt deze van 9 mei 2012 over de blokkering van |
| sommige begrotingskredieten. | sommige begrotingskredieten. |
| De Minister van Begroting, | De Minister van Begroting, |
| O. CHASTEL | O. CHASTEL |
| Bijlage | Bijlage |
| Basisallocaties (B.A.) | Basisallocaties (B.A.) |
| Blokkering (in duizend euro) | Blokkering (in duizend euro) |
| B.A. 03.41.10.01.00.01 | B.A. 03.41.10.01.00.01 |
| Interdepartementale provisie | Interdepartementale provisie |
| 70.000 | 70.000 |
| RIZIV | RIZIV |
| 146.200 | 146.200 |
| B.A. 74.01 en 74.04 | B.A. 74.01 en 74.04 |
| Investeringskredieten | Investeringskredieten |
| 80.000 | 80.000 |
| B.A. 12.01 en 12.04 | B.A. 12.01 en 12.04 |
| Algemene werkingskosten | Algemene werkingskosten |
| 62.000 | 62.000 |
| Mobiliseerbaar fiscale ontvangsten - Derde pensioenpijler | Mobiliseerbaar fiscale ontvangsten - Derde pensioenpijler |
| 210.000 | 210.000 |
| Totaal : | Totaal : |
| 568.200 | 568.200 |
| Bij de berekening van de alternatieve financiering van art. 24, § | Bij de berekening van de alternatieve financiering van art. 24, § |
| 1quater zal rekening gehouden worden met een onderbenutting van 320 | 1quater zal rekening gehouden worden met een onderbenutting van 320 |
| miljoen euro die bij de initiële begroting was vastgelegd, wat ook de | miljoen euro die bij de initiële begroting was vastgelegd, wat ook de |
| feitelijke onderbenutting is. | feitelijke onderbenutting is. |