Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Bijakte van --
← Terug naar "Interministeriële Conferentie Aanhangsel nr. 3 bij het Protocolakkoord nr. 3 gesloten op 13 juni 2005 tussen de Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet, betreffende het te voeren ouderenzorgbelei Gelet op het protocolakkoord nr. 3 gesloten op 13 juni 2005 tussen de Federale Overheid en de Overh(...)"
Interministeriële Conferentie Aanhangsel nr. 3 bij het Protocolakkoord nr. 3 gesloten op 13 juni 2005 tussen de Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet, betreffende het te voeren ouderenzorgbelei Gelet op het protocolakkoord nr. 3 gesloten op 13 juni 2005 tussen de Federale Overheid en de Overh(...) Interministeriële Conferentie Aanhangsel nr. 3 bij het Protocolakkoord nr. 3 gesloten op 13 juni 2005 tussen de Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet, betreffende het te voeren ouderenzorgbelei Gelet op het protocolakkoord nr. 3 gesloten op 13 juni 2005 tussen de Federale Overheid en de Overh(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE
VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU
Interministeriële Conferentie Interministeriële Conferentie
Aanhangsel nr. 3 bij het Protocolakkoord nr. 3 gesloten op 13 juni Aanhangsel nr. 3 bij het Protocolakkoord nr. 3 gesloten op 13 juni
2005 tussen de Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel 2005 tussen de Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel
128, 130, 135 en 138 van de Grondwet, betreffende het te voeren 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet, betreffende het te voeren
ouderenzorgbeleid, inzake de alternatieve en ondersteunende zorgvormen ouderenzorgbeleid, inzake de alternatieve en ondersteunende zorgvormen
Gelet op het protocolakkoord nr. 3 gesloten op 13 juni 2005 tussen de Gelet op het protocolakkoord nr. 3 gesloten op 13 juni 2005 tussen de
Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel 128, 130, 135 en Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel 128, 130, 135 en
138 van de Grondwet, betreffende het te voeren ouderenzorgbeleid; 138 van de Grondwet, betreffende het te voeren ouderenzorgbeleid;
Gelet op het feit dat het protocolakkoord nr. 3 expliciet de uitbouw Gelet op het feit dat het protocolakkoord nr. 3 expliciet de uitbouw
van alternatieve en ondersteunende zorgvormenvermeld; inzonderheid op van alternatieve en ondersteunende zorgvormenvermeld; inzonderheid op
punt 10 van hoofdstuk 3 Aanwending van de federale investering die punt 10 van hoofdstuk 3 Aanwending van de federale investering die
overeenkomt met een reconversie van 28 000 ROB in RVT bedden. overeenkomt met een reconversie van 28 000 ROB in RVT bedden.
Wordt overeengekomen wat volgt : Wordt overeengekomen wat volgt :
1. Inleiding. 1. Inleiding.
Op de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid van 13 juni 2005 Op de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid van 13 juni 2005
werd voor de derde keer een protocolakkoord afgesloten tussen de werd voor de derde keer een protocolakkoord afgesloten tussen de
Federale overheid en de Gemeenschappen en Gewesten in het kader van Federale overheid en de Gemeenschappen en Gewesten in het kader van
het te voeren ouderenzorgbeleid. het te voeren ouderenzorgbeleid.
Het eerste protocolakkoord (1/1/1998 - 1/1/2002) betrof voornamelijk Het eerste protocolakkoord (1/1/1998 - 1/1/2002) betrof voornamelijk
de reconversie van 25.000 rusthuisbedden (ROB) naar bedden in het de reconversie van 25.000 rusthuisbedden (ROB) naar bedden in het
rust- en verzorgingstehuis (RVT). In het aanhangsel nummer 2 van het rust- en verzorgingstehuis (RVT). In het aanhangsel nummer 2 van het
eerste protocolakkoord werd ook een programmatieruimte en financiering eerste protocolakkoord werd ook een programmatieruimte en financiering
voorzien voor centra dagverzorging vanaf 1/1/2000. voorzien voor centra dagverzorging vanaf 1/1/2000.
In het tweede protocolakkoord ( 2003) werd naast de reconversie van In het tweede protocolakkoord ( 2003) werd naast de reconversie van
ROB naar RVT, de mogelijkheid geboden aan de Gemeenschappen en ROB naar RVT, de mogelijkheid geboden aan de Gemeenschappen en
Gewesten om vrijblijvend middelen te investeren in alternatieve Gewesten om vrijblijvend middelen te investeren in alternatieve
opvangmogelijkheden ter ondersteuning van de thuiszorg. Dit werd opvangmogelijkheden ter ondersteuning van de thuiszorg. Dit werd
verder gedefinieerd in het aanhangsel nummer 1 van dit tweede verder gedefinieerd in het aanhangsel nummer 1 van dit tweede
protocolakkoord. protocolakkoord.
In protocol 3 (1/10/2005 - 1/10/2010) wordt de uitbouw van In protocol 3 (1/10/2005 - 1/10/2010) wordt de uitbouw van
alternatieve en ondersteunende zorgvormen verder gestimuleerd. In alternatieve en ondersteunende zorgvormen verder gestimuleerd. In
samenspraak met de Federale Overheid moeten de Gemeenschappen en samenspraak met de Federale Overheid moeten de Gemeenschappen en
Gewesten over de periode van het derde protocolakkoord 20 % van de Gewesten over de periode van het derde protocolakkoord 20 % van de
beschikbare middelen inzetten voor de creatie van alternatieve en beschikbare middelen inzetten voor de creatie van alternatieve en
ondersteunende zorgvormen. ondersteunende zorgvormen.
Naar analogie met de therapeutische projecten in de geestelijke Naar analogie met de therapeutische projecten in de geestelijke
gezondheidszorg, heeft de overheid ervoor geopteerd om alternatieve en gezondheidszorg, heeft de overheid ervoor geopteerd om alternatieve en
ondersteunende zorgvormen te laten formuleren vanuit het werkveld ondersteunende zorgvormen te laten formuleren vanuit het werkveld
veeleer dan deze vanuit de overheid op te leggen. Zorgvernieuwing veeleer dan deze vanuit de overheid op te leggen. Zorgvernieuwing
krijgt immers een groter draagvlak wanneer dit in een verkennend krijgt immers een groter draagvlak wanneer dit in een verkennend
stadium wordt geformuleerd vanuit een bottom-up benadering. Het is stadium wordt geformuleerd vanuit een bottom-up benadering. Het is
echter wel belangrijk dat het beleid naar het werkveld toe een aantal echter wel belangrijk dat het beleid naar het werkveld toe een aantal
richtlijnen, criteria formuleert waaraan deze alternatieve en richtlijnen, criteria formuleert waaraan deze alternatieve en
ondersteunende zorgvormen moeten voldoen. Het is ook voor diezelfde ondersteunende zorgvormen moeten voldoen. Het is ook voor diezelfde
initiatiefnemer belangrijk dat, na het experimenteel stadium, de initiatiefnemer belangrijk dat, na het experimenteel stadium, de
alternatieve en ondersteunende zorgvormen worden geïntegreerd in het alternatieve en ondersteunende zorgvormen worden geïntegreerd in het
regulier kader van de respectievelijke bevoegde overheden. regulier kader van de respectievelijke bevoegde overheden.
Vandaar dat het goed is om te vermelden dat deze zorgvormen worden Vandaar dat het goed is om te vermelden dat deze zorgvormen worden
gedragen door zowel de Federale Overheid als de Gemeenschappen en gedragen door zowel de Federale Overheid als de Gemeenschappen en
Gewesten. Naast de criteria die vanuit de Federale Overheid belangrijk Gewesten. Naast de criteria die vanuit de Federale Overheid belangrijk
worden geacht in het kader van het te voeren beleid inzake worden geacht in het kader van het te voeren beleid inzake
ouderenzorg, kan iedere Gemeenschap en Gewest specifieke, aanvullende ouderenzorg, kan iedere Gemeenschap en Gewest specifieke, aanvullende
criteria vooropstellen. Zoals reeds eerder vermeld, is het immers de criteria vooropstellen. Zoals reeds eerder vermeld, is het immers de
bedoeling om deze alternatieve en ondersteunende zorgvormen na de al bedoeling om deze alternatieve en ondersteunende zorgvormen na de al
dan niet experimentele fase, te integreren in het regulier kader. Bij dan niet experimentele fase, te integreren in het regulier kader. Bij
de voordracht van mogelijke alternatieve en ondersteunende zorgvormen de voordracht van mogelijke alternatieve en ondersteunende zorgvormen
zal, op voorhand, moeten nagedacht worden over de wijze waarop de zal, op voorhand, moeten nagedacht worden over de wijze waarop de
verschillende overheden deze zorgvormen in hun beleidsplannen gaan verschillende overheden deze zorgvormen in hun beleidsplannen gaan
inbouwen. inbouwen.
Bovendien dient ook vermeld te worden dat voor sommige alternatieve en Bovendien dient ook vermeld te worden dat voor sommige alternatieve en
ondersteunende zorgvormen waar de financiering zal worden voorzien via ondersteunende zorgvormen waar de financiering zal worden voorzien via
een conventietechniek, het Verzekeringscomité van het RIZIV zal nagaan een conventietechniek, het Verzekeringscomité van het RIZIV zal nagaan
in welke mate de ingediende voorstellen passen in het kader van de in welke mate de ingediende voorstellen passen in het kader van de
ziekteverzekering. Vandaar dat het aangewezen is om een gemengde ziekteverzekering. Vandaar dat het aangewezen is om een gemengde
werkgroep van de Interministeriële Conferentie Ouderenzorgbeleid en de werkgroep van de Interministeriële Conferentie Ouderenzorgbeleid en de
leden voorgedragen door het Verzekeringscomité van het RIZIV op te leden voorgedragen door het Verzekeringscomité van het RIZIV op te
richten. Deze nota kan dan als basisnota dienen voor verdere discussie richten. Deze nota kan dan als basisnota dienen voor verdere discussie
binnen deze werkgroep. Punt 5 waar het voorstel van procedure aan bod binnen deze werkgroep. Punt 5 waar het voorstel van procedure aan bod
komt zal hierop terugkomen. komt zal hierop terugkomen.
Deze nota is een vervolg op de nota « Zorgvernieuwingsprojecten tweede Deze nota is een vervolg op de nota « Zorgvernieuwingsprojecten tweede
en derde protocolakkoord : een verkennend kader », en heeft als en derde protocolakkoord : een verkennend kader », en heeft als
doelstelling om te komen tot een verdere verfijning van de criteria doelstelling om te komen tot een verdere verfijning van de criteria
aan de welke alternatieve en ondersteunende zorgvormen moeten voldoen aan de welke alternatieve en ondersteunende zorgvormen moeten voldoen
om vervolgens in aanmerking te kunnen komen voor financiering via de om vervolgens in aanmerking te kunnen komen voor financiering via de
middelen van het derde protocolakkoord. middelen van het derde protocolakkoord.
Vooraleer nader in te gaan op deze criteria wordt nog eventjes stil Vooraleer nader in te gaan op deze criteria wordt nog eventjes stil
gestaan bij de uitgangspunten, de omschrijving en het voorziene budget gestaan bij de uitgangspunten, de omschrijving en het voorziene budget
van de alternatieve en ondersteunende zorgvormen in het kader van het van de alternatieve en ondersteunende zorgvormen in het kader van het
derde protocolakkoord. derde protocolakkoord.
2. Doelstelling en omschrijving van de alternatieve en ondersteunende 2. Doelstelling en omschrijving van de alternatieve en ondersteunende
zorgvormen zoals geformuleerd vanuit het derde protocolakkoord. zorgvormen zoals geformuleerd vanuit het derde protocolakkoord.
Via het derde protocolakkoord werken de Federale Overheid en de Via het derde protocolakkoord werken de Federale Overheid en de
Gemeenschappen en Gewesten samen in het licht van de vergrijzing van Gemeenschappen en Gewesten samen in het licht van de vergrijzing van
de bevolking en de toename van de zorgbehoeften voor langdurige en de bevolking en de toename van de zorgbehoeften voor langdurige en
complexe zorg. complexe zorg.
De vergrijzing daagt de overheden immers uit wat betreft bijvoorbeeld De vergrijzing daagt de overheden immers uit wat betreft bijvoorbeeld
de betaalbaarheid van de pensioenen maar daagt haar uit ook in haar de betaalbaarheid van de pensioenen maar daagt haar uit ook in haar
verzorgingsfunctie. Uit de doelstellingen die in het derde verzorgingsfunctie. Uit de doelstellingen die in het derde
protocolakkoord worden vermeld, komen vier grote gemeenschappelijke protocolakkoord worden vermeld, komen vier grote gemeenschappelijke
lijnen terug die mede het uitgangspunt vormen voor de ontwikkeling en lijnen terug die mede het uitgangspunt vormen voor de ontwikkeling en
stimulering van alternatieve en ondersteunende zorgvormen : stimulering van alternatieve en ondersteunende zorgvormen :
- Stimuleren en ontwikkelen van de thuiszorg : wij streven ernaar, - Stimuleren en ontwikkelen van de thuiszorg : wij streven ernaar,
zoals ook in andere sectoren het geval is, de ouderenzorg te zoals ook in andere sectoren het geval is, de ouderenzorg te
organiseren in een omgeving dat zo nauw mogelijk aansluit bij de organiseren in een omgeving dat zo nauw mogelijk aansluit bij de
vertrouwde leefomgeving van de zorgvrager. Dit wordt onder meer vertrouwde leefomgeving van de zorgvrager. Dit wordt onder meer
ondersteund via enerzijds de reconversie van ROB naar RVT, waarbij de ondersteund via enerzijds de reconversie van ROB naar RVT, waarbij de
prioriteit binnen de residentiële zorg wordt gelegd op de meest prioriteit binnen de residentiële zorg wordt gelegd op de meest
zorgbehoevende en via anderzijds de uitbouw van thuiszorgdiensten, zorgbehoevende en via anderzijds de uitbouw van thuiszorgdiensten,
thuisverpleging en transmurale voorzieningen. thuisverpleging en transmurale voorzieningen.
- Ondersteuning van de mantelzorger : vanuit het idee dat thuiszorg - Ondersteuning van de mantelzorger : vanuit het idee dat thuiszorg
enkel haalbaar is met de informele zorg van de partner, kinderen, enkel haalbaar is met de informele zorg van de partner, kinderen,
andere familieleden of vrienden en dat ook omgekeerd de informele zorg andere familieleden of vrienden en dat ook omgekeerd de informele zorg
slechts mogelijk is in aanwezigheid van formele zorg, maakt dat slechts mogelijk is in aanwezigheid van formele zorg, maakt dat
formele en informele zorg elkaar aanvullen. De mantelzorger als formele en informele zorg elkaar aanvullen. De mantelzorger als
belangrijke zorgpartner, dient verder ondersteund te worden door een belangrijke zorgpartner, dient verder ondersteund te worden door een
waaier van diensten met inbegrip van thuiszorgondersteunende waaier van diensten met inbegrip van thuiszorgondersteunende
voorzieningen. voorzieningen.
Het voorzien van alternatieve opvangmogelijkheden betreffen echter Het voorzien van alternatieve opvangmogelijkheden betreffen echter
niet alleen het stimuleren van de centra voor dagverzorging en kort niet alleen het stimuleren van de centra voor dagverzorging en kort
verblijf maar ook aan formules van samenwerking met de thuiszorg en de verblijf maar ook aan formules van samenwerking met de thuiszorg en de
residentiële zorg. Al die aspecten zijn onder de term alternatieve en residentiële zorg. Al die aspecten zijn onder de term alternatieve en
ondersteunende zorgvormen samengevat. ondersteunende zorgvormen samengevat.
- Een toegankelijke en betaalbare formele zorg : de verdere - Een toegankelijke en betaalbare formele zorg : de verdere
ontwikkeling van de thuiszorg, de thuiszorgondersteunende en de ontwikkeling van de thuiszorg, de thuiszorgondersteunende en de
thuisvervangende voorzieningen moeten het zorgaanbod en de thuisvervangende voorzieningen moeten het zorgaanbod en de
financiering op lange termijn via de sociale zekerheid en andere financiering op lange termijn via de sociale zekerheid en andere
vormen van publieke financiering in de hand houden. Een groter vormen van publieke financiering in de hand houden. Een groter
gedifferentieerd aanbod laat ook toe dat elke zorgvraag een gepast gedifferentieerd aanbod laat ook toe dat elke zorgvraag een gepast
antwoord krijgt : « zorg op maat van de oudere ». antwoord krijgt : « zorg op maat van de oudere ».
Naast de financiële toegankelijkheid is ook de geografische Naast de financiële toegankelijkheid is ook de geografische
toegankelijkheid heel belangrijk. De alternatieve en ondersteunende toegankelijkheid heel belangrijk. De alternatieve en ondersteunende
zorgvormen moeten immers toepasbaar zijn voor het ganse land en zich zorgvormen moeten immers toepasbaar zijn voor het ganse land en zich
niet beperken tot een bepaalde regio. Vandaar dat in de omschrijving niet beperken tot een bepaalde regio. Vandaar dat in de omschrijving
van de alternatieve en ondersteunende zorgvormen steeds sprake is van van de alternatieve en ondersteunende zorgvormen steeds sprake is van
« geprogrammeerde niet definitieve residentiële zorg en « geprogrammeerde niet definitieve residentiële zorg en
geprogrammeerde niet residentiële thuiszorgondersteunende zorg. » geprogrammeerde niet residentiële thuiszorgondersteunende zorg. »
Het is echter duidelijk dat de financiering die voor de alternatieve Het is echter duidelijk dat de financiering die voor de alternatieve
en ondersteunende zorgvormen voorzien wordt, op geen enkele wijze mag en ondersteunende zorgvormen voorzien wordt, op geen enkele wijze mag
dienen om de eventuele onderfinanciering van andere structuren op te dienen om de eventuele onderfinanciering van andere structuren op te
vangen. vangen.
- Een goede coördinatie van het zorgaanbod, een geïntegreerd - Een goede coördinatie van het zorgaanbod, een geïntegreerd
zorgaanbod : zorgsituaties bij langdurig zorgbehoevende ouderen zijn zorgaanbod : zorgsituaties bij langdurig zorgbehoevende ouderen zijn
dikwijls complex en vereisen de tussenkomst van verschillende dikwijls complex en vereisen de tussenkomst van verschillende
zorgvormen en zorgaanbieders. Bovendien veranderen de zorgbehoeften zorgvormen en zorgaanbieders. Bovendien veranderen de zorgbehoeften
van de ouderen doorheen de tijd. Hierdoor ontstaat de noodzaak om de van de ouderen doorheen de tijd. Hierdoor ontstaat de noodzaak om de
verschillende aspecten van zorg te coördineren. Dit veronderstelt een verschillende aspecten van zorg te coördineren. Dit veronderstelt een
multidisciplinaire en transsectorale samenwerking en een goede multidisciplinaire en transsectorale samenwerking en een goede
informatie-uitwisseling en overleg. In dit kader wordt gedacht aan de informatie-uitwisseling en overleg. In dit kader wordt gedacht aan de
geriatrische liaisonfunctie, ontslagmanager in de ziekenhuizen, een geriatrische liaisonfunctie, ontslagmanager in de ziekenhuizen, een
uniform evaluatie-instrument, de coördinatiecentra, de SIT's en de uniform evaluatie-instrument, de coördinatiecentra, de SIT's en de
GDT's. GDT's.
De criteria voor alternatieve en ondersteunende zorgvormen die De criteria voor alternatieve en ondersteunende zorgvormen die
verderop in het aanhangsel zullen omschreven worden zijn geïnspireerd verderop in het aanhangsel zullen omschreven worden zijn geïnspireerd
op deze vier grote beleidslijnen. Maar wat zijn nu deze alternatieve op deze vier grote beleidslijnen. Maar wat zijn nu deze alternatieve
en ondersteunende zorgvormen? Vanuit de definitie in het en ondersteunende zorgvormen? Vanuit de definitie in het
protocolakkoord kunnen we vier modellen omschrijven. protocolakkoord kunnen we vier modellen omschrijven.
« Onder alternatieve en ondersteunende zorgvormen wordt verstaan : « Onder alternatieve en ondersteunende zorgvormen wordt verstaan :
alle zorgvormen of ondersteunende zorgvormen van geprogrammeerde, niet alle zorgvormen of ondersteunende zorgvormen van geprogrammeerde, niet
definitieve residentiële zorg of van geprogrammeerde niet residentiële definitieve residentiële zorg of van geprogrammeerde niet residentiële
thuiszorgondersteunende zorg. thuiszorgondersteunende zorg.
In het eerste geval gaat het om reeds bestaande en nieuw ontwikkelde In het eerste geval gaat het om reeds bestaande en nieuw ontwikkelde
vormen : dagverzorgingscentra, kortverblijf, nachtopvang, enz. In het vormen : dagverzorgingscentra, kortverblijf, nachtopvang, enz. In het
tweede geval gaat het om zelf- en mantelzorgondersteunende zorg die tweede geval gaat het om zelf- en mantelzorgondersteunende zorg die
niet is opgenomen in de nomenclatuur van geneeskundige verstrekkingen niet is opgenomen in de nomenclatuur van geneeskundige verstrekkingen
en die wordt verstrekt door erkende diensten voor thuisverpleging, en die wordt verstrekt door erkende diensten voor thuisverpleging,
geïntegreerde diensten voor thuisverzorging of samenwerkingsverbanden geïntegreerde diensten voor thuisverzorging of samenwerkingsverbanden
tussen één of meer van deze voorzieningen met residentiële tussen één of meer van deze voorzieningen met residentiële
voorzieningen of met diensten voor thuishulp. » voorzieningen of met diensten voor thuishulp. »
Als men spreekt over alternatieve en ondersteunende zorgvormen dan Als men spreekt over alternatieve en ondersteunende zorgvormen dan
gaat het hier over de creatie van een aanbod voor kwetsbare ouderen in gaat het hier over de creatie van een aanbod voor kwetsbare ouderen in
de thuissituatie via onder meer : de thuissituatie via onder meer :
- nieuwe zorgvormen en/of vernieuwing in bestaande zorgvormen (model - nieuwe zorgvormen en/of vernieuwing in bestaande zorgvormen (model
1) en/of 1) en/of
- nieuwe zorgfuncties en zorgactiviteiten (model 2) en/of - nieuwe zorgfuncties en zorgactiviteiten (model 2) en/of
- de ontwikkeling van een laisionfunctie in samenwerking met andere - de ontwikkeling van een laisionfunctie in samenwerking met andere
partners in de zorg (model 3) en/of partners in de zorg (model 3) en/of
- het aanbieden van een zorggarantie in samenwerking met andere - het aanbieden van een zorggarantie in samenwerking met andere
partners aan de inwoners van nieuwe woonvormen tussen de thuissituatie partners aan de inwoners van nieuwe woonvormen tussen de thuissituatie
en het rustoord (model 4). en het rustoord (model 4).
Als men dus spreekt over alternatieve en ondersteunende zorgvormen dan Als men dus spreekt over alternatieve en ondersteunende zorgvormen dan
gaat het dus zeker niet over een opwaardering van het bestaande gaat het dus zeker niet over een opwaardering van het bestaande
thuisvervangende en thuiszorgondersteunende aanbod. Voorbeeld een thuisvervangende en thuiszorgondersteunende aanbod. Voorbeeld een
verhoging van de RVT-normen, de normen in het centrum voor verhoging van de RVT-normen, de normen in het centrum voor
dagverzorging en kortverblijf. Het gaat ook niet om een dagverzorging en kortverblijf. Het gaat ook niet om een
herfinanciering van de thuiszorgsector. herfinanciering van de thuiszorgsector.
Model 1 : diversificatie van het bestaande residentiële aanbod via Model 1 : diversificatie van het bestaande residentiële aanbod via
nieuwe thuiszorgondersteunende modules. nieuwe thuiszorgondersteunende modules.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
In het eerste model worden met andere woorden nieuwe structuren In het eerste model worden met andere woorden nieuwe structuren
gecreëerd in de ondersteuning van de oudere in de thuissituatie gecreëerd in de ondersteuning van de oudere in de thuissituatie
waarvoor op termijn specifieke programmatie-, erkennings- en waarvoor op termijn specifieke programmatie-, erkennings- en
financieringsnormen worden opgesteld. financieringsnormen worden opgesteld.
Voorbeelden zijn : Voorbeelden zijn :
° kortverblijf (o.m. revaliderend) ° kortverblijf (o.m. revaliderend)
° crisisopvang ° crisisopvang
° centra voor dagverzorging ° centra voor dagverzorging
° nachtopvang ° nachtopvang
° ... ° ...
Tijdens de interkabinettenwerkgroep ouderenzorgbeleid werd onder meer Tijdens de interkabinettenwerkgroep ouderenzorgbeleid werd onder meer
de discussie gevoerd of de creatie van bijvoorbeeld kortverblijf al de discussie gevoerd of de creatie van bijvoorbeeld kortverblijf al
dan niet in aanmerking komt als alternatieve en ondersteunende dan niet in aanmerking komt als alternatieve en ondersteunende
zorgvorm. Het antwoord hierop is positief. Maar de centra voor zorgvorm. Het antwoord hierop is positief. Maar de centra voor
dagverzorging en kortverblijf, die door de middelen van de vorige dagverzorging en kortverblijf, die door de middelen van de vorige
protocollen opgericht werden, kunnen niet in aanmerking komen voor de protocollen opgericht werden, kunnen niet in aanmerking komen voor de
invulling van de verplichtingen van het derde protocol betreffende de invulling van de verplichtingen van het derde protocol betreffende de
alternatieve en ondersteunende zorgvormen. alternatieve en ondersteunende zorgvormen.
Concreet, komen niet in aanmerking : Concreet, komen niet in aanmerking :
- de bedden kortverblijf die in de Vlaamse Gemeenschap en in de - de bedden kortverblijf die in de Vlaamse Gemeenschap en in de
Duitstalige Gemeenschap erkend worden zijn gekoppeld aan een Duitstalige Gemeenschap erkend worden zijn gekoppeld aan een
rusthuiserkenning en zitten tot op vandaag dus vervat in de middelen rusthuiserkenning en zitten tot op vandaag dus vervat in de middelen
van het moratorium op de rusthuisbedden; van het moratorium op de rusthuisbedden;
- de bedden kortverblijf die Wallonië (530 bedden tegen 2009) wenst te - de bedden kortverblijf die Wallonië (530 bedden tegen 2009) wenst te
realiseren via de midden van het tweede protocolakkoord. realiseren via de midden van het tweede protocolakkoord.
Sinds 1 januari 2000 wordt voor de erkende dagverzorgingscentra een Sinds 1 januari 2000 wordt voor de erkende dagverzorgingscentra een
forfait voorzien voor de zorgbehoevende ouderen met een B, C of forfait voorzien voor de zorgbehoevende ouderen met een B, C of
Cd-profiel volgens de Katz-schaal. Cd-profiel volgens de Katz-schaal.
In het aanhangsel n° 2 van het eerste protocolakkoord werden In het aanhangsel n° 2 van het eerste protocolakkoord werden
specifieke bepalingen opgenomen inzake de dagverzorgingscentra. De specifieke bepalingen opgenomen inzake de dagverzorgingscentra. De
federale programmatie voorziet in een maximum van 1,5 plaats per federale programmatie voorziet in een maximum van 1,5 plaats per
duizend inwoners van 60 jaar of ouder te verwezenlijken over een duizend inwoners van 60 jaar of ouder te verwezenlijken over een
periode van 5 jaar. periode van 5 jaar.
Deze programmatie wordt nog niet ten volle verwezenlijkt. Het heeft Deze programmatie wordt nog niet ten volle verwezenlijkt. Het heeft
tot gevolg dat de plaatsen die binnen de grenzen van de programmatie tot gevolg dat de plaatsen die binnen de grenzen van de programmatie
worden geopend worden, niet in aanmerking komen voor de invulling van worden geopend worden, niet in aanmerking komen voor de invulling van
de 20 % alternatieve zorgvormen. de 20 % alternatieve zorgvormen.
Model 2 : diversificatie van het bestaande residentiële aanbod via Model 2 : diversificatie van het bestaande residentiële aanbod via
nieuwe zorgfuncties en zorgactiviteiten. en zorgondersteunende nieuwe zorgfuncties en zorgactiviteiten. en zorgondersteunende
activiteiten in de thuissituatie met inbegrip van de serviceflats. activiteiten in de thuissituatie met inbegrip van de serviceflats.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
In dit model worden met andere woorden geen nieuwe structuren In dit model worden met andere woorden geen nieuwe structuren
gecreëerd maar zal op termijn een organieke financiering door het gecreëerd maar zal op termijn een organieke financiering door het
RIZIV moeten krijgen. RIZIV moeten krijgen.
Voorbeelden zijn : Voorbeelden zijn :
° ergo aan huis ° ergo aan huis
° psychologische functie ° psychologische functie
° verpleegkundige en verzorgende competenties (in complementariteit en ° verpleegkundige en verzorgende competenties (in complementariteit en
continuïteit met de thuisverpleging) continuïteit met de thuisverpleging)
° organisatie van de verpleegkundige en paramedische zorgen en ° organisatie van de verpleegkundige en paramedische zorgen en
kinesitherapie in de serviceflats gevestigd op dezelfde site als een kinesitherapie in de serviceflats gevestigd op dezelfde site als een
ROB of een RVT ROB of een RVT
° ... ° ...
Model 3 : diversificatie van het aanbod via nieuwe Model 3 : diversificatie van het aanbod via nieuwe
thuiszorgondersteunende modules en/of nieuwe zorgfuncties en thuiszorgondersteunende modules en/of nieuwe zorgfuncties en
zorgactiviteiten maar in samenwerking met andere partners. zorgactiviteiten maar in samenwerking met andere partners.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Dit derde model is meest complexe en ook meest uitdagende. De Dit derde model is meest complexe en ook meest uitdagende. De
meerwaarde tov de 2 voorafgaande modellen bestaat in de samenwerking meerwaarde tov de 2 voorafgaande modellen bestaat in de samenwerking
die wordt gestimuleerd met verschillende partners opdat een die wordt gestimuleerd met verschillende partners opdat een
zorgtraject en vooral een zorgcontinuïteit kan worden gerealiseerd zorgtraject en vooral een zorgcontinuïteit kan worden gerealiseerd
voor de oudere in de thuissituatie. Via samenwerking ontstaat er een voor de oudere in de thuissituatie. Via samenwerking ontstaat er een
aanbod dat veel groter is dan de optelling van het aanbod van de aanbod dat veel groter is dan de optelling van het aanbod van de
verschillende partners afzonderlijk. De organisatie, coördinatie en verschillende partners afzonderlijk. De organisatie, coördinatie en
financiering van het overleg, de zorgevaluatie, de geplande zorg en de financiering van het overleg, de zorgevaluatie, de geplande zorg en de
opvolging ervan doorheen het volledige zorgtraject moet duidelijk opvolging ervan doorheen het volledige zorgtraject moet duidelijk
omschreven worden en is een noodzakelijke voorwaarde in het derde omschreven worden en is een noodzakelijke voorwaarde in het derde
model. model.
Gezien de verscheidenheid van de partners die in een dergelijk project Gezien de verscheidenheid van de partners die in een dergelijk project
een rol kunnen spelen en het belang van de coördinatie en de een rol kunnen spelen en het belang van de coördinatie en de
financiering ervan, is het aangewezen om bij aanvang te werken met een financiering ervan, is het aangewezen om bij aanvang te werken met een
conventietechniek. Via het artikel 56 van het koninklijk besluit van conventietechniek. Via het artikel 56 van het koninklijk besluit van
14 juli 1994 houdende coördinatie van de wet betreffende de verplichte 14 juli 1994 houdende coördinatie van de wet betreffende de verplichte
verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen sluit het verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen sluit het
Verzekeringscomité van het RIZIV overeenkomsten af voor onderzoek en Verzekeringscomité van het RIZIV overeenkomsten af voor onderzoek en
vergelijkende studie van bepaalde modellen van verstrekking en vergelijkende studie van bepaalde modellen van verstrekking en
financiering van geneeskundige verzorging (artikel 56, § 1) of sluit financiering van geneeskundige verzorging (artikel 56, § 1) of sluit
overeenkomsten af die in de tijd en/of toepassingsgebied beperkt zijn overeenkomsten af die in de tijd en/of toepassingsgebied beperkt zijn
met een specifiek doel (artikel 56, § 2). met een specifiek doel (artikel 56, § 2).
Model 4 : een zorgaanbod en zorgondersteunend aanbod in samenwerking Model 4 : een zorgaanbod en zorgondersteunend aanbod in samenwerking
met andere partners garanderen aan de gebruikers van nieuwe met andere partners garanderen aan de gebruikers van nieuwe
alternatieve woonvormen tussen de thuissituatie en het rustoord. alternatieve woonvormen tussen de thuissituatie en het rustoord.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
In dit model gaat het om het garanderen van een zorgaanbod en In dit model gaat het om het garanderen van een zorgaanbod en
zorgondersteunend aanbod in samenwerking tussen diverse partners aan zorgondersteunend aanbod in samenwerking tussen diverse partners aan
de gebruikers van nieuwe en alternatieve woonvormen die zich situeren de gebruikers van nieuwe en alternatieve woonvormen die zich situeren
tussen de thuissituatie en het rustoord, zoals gemeenschappelijke of tussen de thuissituatie en het rustoord, zoals gemeenschappelijke of
beschutte of intergenerationele of netwerkgenererende woonvormen. beschutte of intergenerationele of netwerkgenererende woonvormen.
Het gaat wel degelijk om nieuwe woonvormen en niet om alternatieve Het gaat wel degelijk om nieuwe woonvormen en niet om alternatieve
vormen van rustoord of serviceflats. Het kan hierbij gaan over vormen van rustoord of serviceflats. Het kan hierbij gaan over
woonvormen die zich tussen het louter zelfstandig thuis wonen en de woonvormen die zich tussen het louter zelfstandig thuis wonen en de
residentiële zorg bevinden, waar dus zowel aspecten van het residentiële zorg bevinden, waar dus zowel aspecten van het
individueel als van het collectief wonen aanwezig zijn. individueel als van het collectief wonen aanwezig zijn.
Deze nieuwe woonvormen zouden, onder meer, bestemd zijn voor ouderen Deze nieuwe woonvormen zouden, onder meer, bestemd zijn voor ouderen
met een gering of onbestaand sociaal netwerk of die zich thuis met een gering of onbestaand sociaal netwerk of die zich thuis
onveilig of eenzaam voelen... en die, vandaag, bij gebrek aan een onveilig of eenzaam voelen... en die, vandaag, bij gebrek aan een
alternatief, een opname in een rustoord vragen. alternatief, een opname in een rustoord vragen.
Dergelijke woonvormen onderscheiden zich van het klassieke Dergelijke woonvormen onderscheiden zich van het klassieke
residentiele zorgaanbod residentiele zorgaanbod
- door de organisatie van het dagelijkse beheer, enerzijds; - door de organisatie van het dagelijkse beheer, enerzijds;
- en door de organisatie van het zorgaanbod, anderzijds. - en door de organisatie van het zorgaanbod, anderzijds.
De bewoners zelf bepalen, in interactie met de medebewoners en De bewoners zelf bepalen, in interactie met de medebewoners en
desgevallend de initiatiefnemer, het reilen en zeilen in de dagelijkse desgevallend de initiatiefnemer, het reilen en zeilen in de dagelijkse
werking van deze woonvormen. De eventuele inzet van eigen personeel werking van deze woonvormen. De eventuele inzet van eigen personeel
beperkt zich, voor wat de zorg betreft, tot het toedienen van zorg in beperkt zich, voor wat de zorg betreft, tot het toedienen van zorg in
noodsituaties of het aanbieden van overbruggingszorg tot wanneer noodsituaties of het aanbieden van overbruggingszorg tot wanneer
andere zorgaanbieders de zorg kunnen overnemen. andere zorgaanbieders de zorg kunnen overnemen.
Er is dus geen eigen zorgequipe aan deze woonvorm verbonden (zoals dit Er is dus geen eigen zorgequipe aan deze woonvorm verbonden (zoals dit
het geval is in het rustoord of RVT) maar de zorg wordt georganiseerd het geval is in het rustoord of RVT) maar de zorg wordt georganiseerd
via een samenwerking tussen verschillende lokale partners (vanuit de via een samenwerking tussen verschillende lokale partners (vanuit de
residentiele zorg of thuiszorg). Deze woonvormen moeten, naast het residentiele zorg of thuiszorg). Deze woonvormen moeten, naast het
faciliteren en stimuleren van sociale netwerkvorming aan hun inwoners faciliteren en stimuleren van sociale netwerkvorming aan hun inwoners
ook de mogelijkheid garanderen om op het juiste moment te kunnen ook de mogelijkheid garanderen om op het juiste moment te kunnen
genieten van een aangepast zorgaanbod; de concrete organisatie van genieten van een aangepast zorgaanbod; de concrete organisatie van
deze zorgcoördinatie en zorgcontinuïteit en de uitwerking van het deze zorgcoördinatie en zorgcontinuïteit en de uitwerking van het
zorgtraject moeten in het project bepaald worden. zorgtraject moeten in het project bepaald worden.
Dankzij deze garantie op een zorgcontinuïteit, en gesteund door het Dankzij deze garantie op een zorgcontinuïteit, en gesteund door het
aanwezige netwerk, kunnen zwaarder zorgbehoevende ouderen langer in aanwezige netwerk, kunnen zwaarder zorgbehoevende ouderen langer in
deze alternatieve vormen blijven wonen. deze alternatieve vormen blijven wonen.
3. Het budget dat voorzien is voor alternatieve en ondersteunende 3. Het budget dat voorzien is voor alternatieve en ondersteunende
zorgvormen. zorgvormen.
Van de 8 511 RVT-equivalenten dienen er afgerond 1 654 Van de 8 511 RVT-equivalenten dienen er afgerond 1 654
RVT-equivalenten, vermeerderd met de 241 extra inspanningen van RVT-equivalenten, vermeerderd met de 241 extra inspanningen van
Brussel (totaal 1 895), ingevuld te worden voor de financiering van Brussel (totaal 1 895), ingevuld te worden voor de financiering van
alternatieve en ondersteunende zorgvormen. alternatieve en ondersteunende zorgvormen.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Een omrekening van het aantal RVT-equivalenten naar euros geeft een Een omrekening van het aantal RVT-equivalenten naar euros geeft een
budget van meer dan 40,3 mio euro dat voornamelijk de laatste drie budget van meer dan 40,3 mio euro dat voornamelijk de laatste drie
jaar van het protocolakkoord zal worden besteed aan alternatieve en jaar van het protocolakkoord zal worden besteed aan alternatieve en
ondersteunende zorgvormen. Er werd immers in de ondersteunende zorgvormen. Er werd immers in de
interkabinettenwerkgroep beslist om de mogelijkheid te voorzien dat de interkabinettenwerkgroep beslist om de mogelijkheid te voorzien dat de
middelen voor de eerste drie jaar van het derde protocolakkoord middelen voor de eerste drie jaar van het derde protocolakkoord
besteed kunnen worden aan RVT-reconversie. Dit betekent wel dat tegen besteed kunnen worden aan RVT-reconversie. Dit betekent wel dat tegen
ten laatste 1 oktober 2008 men klaar moet zijn met het juridische ten laatste 1 oktober 2008 men klaar moet zijn met het juridische
kader opdat de alternatieve en ondersteunende zorgvormen van start kader opdat de alternatieve en ondersteunende zorgvormen van start
kunnen gaan. kunnen gaan.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Binnen de 1.895 RVT-equivalenten zijn er wel 228 RVT-equivalenten Binnen de 1.895 RVT-equivalenten zijn er wel 228 RVT-equivalenten
bestemd voor de creatie van arbeidsplaatsen bij de diensten voor bestemd voor de creatie van arbeidsplaatsen bij de diensten voor
thuisverpleging. Deze middelen kunnen in het derde of in het vierde thuisverpleging. Deze middelen kunnen in het derde of in het vierde
model, waarbij de klemtoon ligt in de samenwerking tussen model, waarbij de klemtoon ligt in de samenwerking tussen
verschillende partners, worden ingebracht. verschillende partners, worden ingebracht.
4. Definiëring van de criteria voor alternatieve en ondersteunende 4. Definiëring van de criteria voor alternatieve en ondersteunende
zorgvormen. zorgvormen.
A) Beschrijving van de doelgroep A) Beschrijving van de doelgroep
De alternatieve en ondersteunende zorgvormen zullen een duidelijke De alternatieve en ondersteunende zorgvormen zullen een duidelijke
omschrijving van de doelgroep moeten geven. Het gaat in de eerste omschrijving van de doelgroep moeten geven. Het gaat in de eerste
plaats om kwetsbare ouderen die niet in rustoorden verblijven. plaats om kwetsbare ouderen die niet in rustoorden verblijven.
Hun zorgsituatie heeft meestal een risico van complex karakter en/of Hun zorgsituatie heeft meestal een risico van complex karakter en/of
is van lange duur. is van lange duur.
Omwille van het mogelijk complexe karakter van de situatie, moet een Omwille van het mogelijk complexe karakter van de situatie, moet een
coördineerde samenwerking tussen verschillende partners/verschillende coördineerde samenwerking tussen verschillende partners/verschillende
zorgaanbieders en/of ondersteunende zorgvormen voorzien worden om de zorgaanbieders en/of ondersteunende zorgvormen voorzien worden om de
zorgcontinuüm te waarborgen. zorgcontinuüm te waarborgen.
Het is ook mogelijk om met thuiszorgondersteunende initiatieven Het is ook mogelijk om met thuiszorgondersteunende initiatieven
rekening te houden voor nieuwe doelgroepen zoals doven, blinden, rekening te houden voor nieuwe doelgroepen zoals doven, blinden,
personen met een handicap, personen met een GGZ-probleem,... voor personen met een handicap, personen met een GGZ-probleem,... voor
zover dit aansluit op de basiscompetentie van het rusthuis, met name zover dit aansluit op de basiscompetentie van het rusthuis, met name
het aanbieden van complexe en/of langdurige zorg. Voorbeeld : het aanbieden van complexe en/of langdurige zorg. Voorbeeld :
dagverzorgingscentrum voor ouderen met een mentale handicap. dagverzorgingscentrum voor ouderen met een mentale handicap.
Bij wijze van uitzondering en gezien de ontwikkelingen binnen de Bij wijze van uitzondering en gezien de ontwikkelingen binnen de
longtermcare, kunnen alternatieve en ondersteunende (niet longtermcare, kunnen alternatieve en ondersteunende (niet
residentiële) zorgvormen voorgesteld waarbij ook jongere mensen nood residentiële) zorgvormen voorgesteld waarbij ook jongere mensen nood
hebben aan complexe en langdurige zorg. Maar, in dit kader is een hebben aan complexe en langdurige zorg. Maar, in dit kader is een
bijkomende financiering absoluut noodzakelijk. bijkomende financiering absoluut noodzakelijk.
Centra voor dagverzorging voor PVS- en MRS-patiënten kunnen een Centra voor dagverzorging voor PVS- en MRS-patiënten kunnen een
voorbeeld daarvan zijn. voorbeeld daarvan zijn.
B) Beschrijving van de doelstelling van de alternatieve en B) Beschrijving van de doelstelling van de alternatieve en
ondersteunende zorgvorm en van de te verwachten resultaten. ondersteunende zorgvorm en van de te verwachten resultaten.
Afhankelijk van de vastgestelde doelgroep, moeten de voorstellen ook Afhankelijk van de vastgestelde doelgroep, moeten de voorstellen ook
hun doelstellingen en ambities in termen van de te verwachten hun doelstellingen en ambities in termen van de te verwachten
resultaten en de meerwaarde die het project nastreeft definiëren. resultaten en de meerwaarde die het project nastreeft definiëren.
° Verwachte meerwaarde van de alternatieve en ondersteunende zorgvorm ° Verwachte meerwaarde van de alternatieve en ondersteunende zorgvorm
Het belang van de valorisatie van het overleg en de samenwerking Het belang van de valorisatie van het overleg en de samenwerking
tussen de partners. tussen de partners.
De wijze van optimalisering van de mogelijkheden en bekwaamheden van De wijze van optimalisering van de mogelijkheden en bekwaamheden van
de partners. de partners.
De wijze waarop zorg op maat kan worden georganiseerd. De wijze waarop zorg op maat kan worden georganiseerd.
De wijze waarop de continuïteit aan zorg wordt gerealiseerd. De wijze waarop de continuïteit aan zorg wordt gerealiseerd.
° Beschrijving van de te verwachten resultaten ° Beschrijving van de te verwachten resultaten
Het kan hier gaan om een beter en aangepast zorgaanbod, een betere Het kan hier gaan om een beter en aangepast zorgaanbod, een betere
integratie in het thuismilieu, minder hospitalisaties, betere integratie in het thuismilieu, minder hospitalisaties, betere
integratie in het sociale leven,... integratie in het sociale leven,...
° Het alternatieve karakter van de zorgvorm ° Het alternatieve karakter van de zorgvorm
Hier zal moeten aangetoond worden in welke mate de zorgvorm past in Hier zal moeten aangetoond worden in welke mate de zorgvorm past in
het kader van de ziekteverzekering maar vandaag omwille van de het kader van de ziekteverzekering maar vandaag omwille van de
beperkingen van het huidige regelgevend kader niet voor financiering beperkingen van het huidige regelgevend kader niet voor financiering
in aanmerking komt. Ook het aanvullende karakter op het bestaande in aanmerking komt. Ook het aanvullende karakter op het bestaande
zorgaanbod is belangrijk. zorgaanbod is belangrijk.
C) Beschrijving van de deelnemers van het project en de samenwerking C) Beschrijving van de deelnemers van het project en de samenwerking
De belangrijkste doelstelling van de alternatieve en ondersteunende De belangrijkste doelstelling van de alternatieve en ondersteunende
zorgvormen is het verzekeren van meer zorg op maat en het waarborgen zorgvormen is het verzekeren van meer zorg op maat en het waarborgen
van meer continuïteit in de geboden zorgverlening. In de 4 hierboven van meer continuïteit in de geboden zorgverlening. In de 4 hierboven
beschreven modellen zal gevraagd worden om de partners en het beschreven modellen zal gevraagd worden om de partners en het
zorgtraject te beschrijven. zorgtraject te beschrijven.
In het eerste model kunnen de partners beperkt zijn maar zal gevraagd In het eerste model kunnen de partners beperkt zijn maar zal gevraagd
worden om het zorgtraject te beschrijven met mogelijke zorgpartners, worden om het zorgtraject te beschrijven met mogelijke zorgpartners,
ook al zijn ze niet concreet in het project betrokken. ook al zijn ze niet concreet in het project betrokken.
In de andere modellen gaat het om zorg dat verstrekt wordt door bv. In de andere modellen gaat het om zorg dat verstrekt wordt door bv.
erkende diensten voor thuisverpleging, of om geïntegreerde diensten erkende diensten voor thuisverpleging, of om geïntegreerde diensten
voor thuisverzorging of om samenwerkingsverbanden tussen één of meer voor thuisverzorging of om samenwerkingsverbanden tussen één of meer
van deze voorzieningen met residentiële voorzieningen of met diensten van deze voorzieningen met residentiële voorzieningen of met diensten
voor thuiszorg. voor thuiszorg.
Indien men de alternatieve en ondersteunende zorgvorm bekijkt vanuit Indien men de alternatieve en ondersteunende zorgvorm bekijkt vanuit
de budgettaire invalshoek van het derde protocolakkoord, dan moet de budgettaire invalshoek van het derde protocolakkoord, dan moet
minstens het ROB/RVT (CKV en CDV) en/of de thuisverpleging deelnemen minstens het ROB/RVT (CKV en CDV) en/of de thuisverpleging deelnemen
als partner in het project. Inderdaad, voorziet Protocol de creatie als partner in het project. Inderdaad, voorziet Protocol de creatie
van 70 VTE bestemd voor de diensten van thuisverpleging om een van 70 VTE bestemd voor de diensten van thuisverpleging om een
zorgaanbod te kunnen ontwikkelen voor zwaar afhankelijke zorgaanbod te kunnen ontwikkelen voor zwaar afhankelijke
thuiswonenden, binnen een innoverende samenwerking tussen thuiswonenden, binnen een innoverende samenwerking tussen
eerstelijnszorg en instellingen opdat de oudere zo lang als mogelijk eerstelijnszorg en instellingen opdat de oudere zo lang als mogelijk
thuis kan blijven wonen.Vanuit een inhoudelijke invalshoek daarentegen thuis kan blijven wonen.Vanuit een inhoudelijke invalshoek daarentegen
zal een project pas een duidelijke meerwaarde hebben, in termen van zal een project pas een duidelijke meerwaarde hebben, in termen van
zorgcontinuïteit en zorg op maat, indien er meerdere partners dan zorgcontinuïteit en zorg op maat, indien er meerdere partners dan
enkel het ROB/RVT en/of thuisverpleging deelnemen. Bovendien geldt dit enkel het ROB/RVT en/of thuisverpleging deelnemen. Bovendien geldt dit
niet alleen voor partners die erkend zijn in het kader van de niet alleen voor partners die erkend zijn in het kader van de
ziekteverzekering. ziekteverzekering.
Het samenwerkingsverband dient omschreven te worden in een Het samenwerkingsverband dient omschreven te worden in een
samenwerkingsakkoord waarin een beschrijving staat van de partners, samenwerkingsakkoord waarin een beschrijving staat van de partners,
wie zal wat, waar, wanneer en hoe doen? Wat is de inbreng van de wie zal wat, waar, wanneer en hoe doen? Wat is de inbreng van de
verschillende partners in het project? Hoe zal de communicatie verschillende partners in het project? Hoe zal de communicatie
verlopen tussen de verschillende partners? Welk instrument zal men verlopen tussen de verschillende partners? Welk instrument zal men
hanteren? Het derde protocolakkoord bepaalt immers dat de omzetting hanteren? Het derde protocolakkoord bepaalt immers dat de omzetting
van RVT-equivalenten in alternatieve en ondersteunende zorgvormen kan van RVT-equivalenten in alternatieve en ondersteunende zorgvormen kan
gekoppeld worden aan de toepassing van het eenvormig gekoppeld worden aan de toepassing van het eenvormig
evaluatie-instrument. evaluatie-instrument.
D) Beschrijving van het werkingsgebied D) Beschrijving van het werkingsgebied
De beschrijving van het werkingsgebied mag geen hinderpaal zijn voor De beschrijving van het werkingsgebied mag geen hinderpaal zijn voor
de vrije keuze van zorgverlener door de patiënt maar heeft als de vrije keuze van zorgverlener door de patiënt maar heeft als
doelstelling na te gaan in welke mate een geografische spreiding van doelstelling na te gaan in welke mate een geografische spreiding van
de alternatieve en ondersteunende zorgvorm mogelijk is. Met andere de alternatieve en ondersteunende zorgvorm mogelijk is. Met andere
woorden de vraag naar mogelijke reproductie van de alternatieve en woorden de vraag naar mogelijke reproductie van de alternatieve en
ondersteunende zorgvormen over het ganse land. ondersteunende zorgvormen over het ganse land.
Het werkingsgebied en de afstemming van de doelgroep zijn ook Het werkingsgebied en de afstemming van de doelgroep zijn ook
belangrijk voor de bepaling van de middelen die voor de alternatieve belangrijk voor de bepaling van de middelen die voor de alternatieve
en ondersteunende zorgvorm worden uitgetrokken. en ondersteunende zorgvorm worden uitgetrokken.
E) Financiering E) Financiering
Uitgangspunten : Uitgangspunten :
- De financiering wordt voorzien in het kader van prestaties die in - De financiering wordt voorzien in het kader van prestaties die in
aanmerking komen van de ziekteverzekering met inbegrip van het overleg aanmerking komen van de ziekteverzekering met inbegrip van het overleg
rond de patiënt. rond de patiënt.
- Verschillende financieringsbronnen zijn mogelijk maar nochtans wordt - Verschillende financieringsbronnen zijn mogelijk maar nochtans wordt
een dubbele financiering uitgesloten. Prestaties die in het kader van een dubbele financiering uitgesloten. Prestaties die in het kader van
de ziekteverzekering reeds voorzien zijn, komen niet in aanmerking de ziekteverzekering reeds voorzien zijn, komen niet in aanmerking
voor de (bijkomende) financiering die voorzien is via de middelen van voor de (bijkomende) financiering die voorzien is via de middelen van
het derde protocolakkoord. het derde protocolakkoord.
- Op jaarlijkse basis mogen de gemiddelde kosten voor de - Op jaarlijkse basis mogen de gemiddelde kosten voor de
ziekteverzekering van de alternatieve en ondersteunende zorgvorm ziekteverzekering van de alternatieve en ondersteunende zorgvorm
(reeds bestaande en bijkomende financiering) per dag en per persoon in (reeds bestaande en bijkomende financiering) per dag en per persoon in
principe niet meer bedragen dan de prijs van 1 RVT- bed. principe niet meer bedragen dan de prijs van 1 RVT- bed.
- Een weerslag van de kosten voor de patiënt moet in de financiering - Een weerslag van de kosten voor de patiënt moet in de financiering
opgenomen worden; de kosten van de verpleging moeten dezelfde zijn als opgenomen worden; de kosten van de verpleging moeten dezelfde zijn als
de kosten van de thuisverpleging. de kosten van de thuisverpleging.
F. Voorkeursoriëntaties en mogelijke aanvullende criteria eigen aan de F. Voorkeursoriëntaties en mogelijke aanvullende criteria eigen aan de
Gemeenschappen en Gewesten Gemeenschappen en Gewesten
De Duitstalige Gemeenschap legt volgende prioriteiten : De Duitstalige Gemeenschap legt volgende prioriteiten :
- voor de periode 2008-2009 zal het accent prioritair dienen gelegd te - voor de periode 2008-2009 zal het accent prioritair dienen gelegd te
worden op de projecten die beantwoorden aan model 3. Projecten van worden op de projecten die beantwoorden aan model 3. Projecten van
model 2 kunnen eveneens worden aanvaard. De ingediende projecten voor model 2 kunnen eveneens worden aanvaard. De ingediende projecten voor
model 3 moeten een reikwijdte hebben over het ganse gebied van de model 3 moeten een reikwijdte hebben over het ganse gebied van de
Duitstalige Gemeenschap. Duitstalige Gemeenschap.
- Voor de periodes 2009-2010 en 2010-2011 kunnen projecten voor alle - Voor de periodes 2009-2010 en 2010-2011 kunnen projecten voor alle
modellen worden ingediend. modellen worden ingediend.
Het Waalse Gewest zal in eerste instantie de prioriteit geven aan Het Waalse Gewest zal in eerste instantie de prioriteit geven aan
initiatieven van model 1. initiatieven van model 1.
Het Brusselse Gewest Het Brusselse Gewest
Voor de Vlaamse Gemeenschap hebben de 4 modellen hun waarde en zullen Voor de Vlaamse Gemeenschap hebben de 4 modellen hun waarde en zullen
initiatieven in elk van deze modellen ondersteund worden. initiatieven in elk van deze modellen ondersteund worden.
5. Voorstel procedure. 5. Voorstel procedure.
Voor zover de financiering van de alternatieve en ondersteunende Voor zover de financiering van de alternatieve en ondersteunende
zorgvormen zal gebeuren in het kader van een conventietechniek, zullen zorgvormen zal gebeuren in het kader van een conventietechniek, zullen
de voorstellen van alternatieve en ondersteunende zorgvormen de voorstellen van alternatieve en ondersteunende zorgvormen
voorgelegd moeten worden aan het Verzekeringscomité. De concrete voorgelegd moeten worden aan het Verzekeringscomité. De concrete
uitvoeringsmodaliteiten moeten hier nog verder worden bepaald. Het is uitvoeringsmodaliteiten moeten hier nog verder worden bepaald. Het is
evenwel nuttig om een gemengde werkgroep van de Interministeriële evenwel nuttig om een gemengde werkgroep van de Interministeriële
Conferentie Ouderenzorgbeleid en de leden voorgedragen door het Conferentie Ouderenzorgbeleid en de leden voorgedragen door het
Verzekeringscomité van het RIZIV op te richten. waaraan alle betrokken Verzekeringscomité van het RIZIV op te richten. waaraan alle betrokken
partijen kunnen deelnemen, inclusief de Gemeenschappen en de Gewesten. partijen kunnen deelnemen, inclusief de Gemeenschappen en de Gewesten.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Dit aanhangsel treedt in werking op de dag van de ondertekening ervan. Dit aanhangsel treedt in werking op de dag van de ondertekening ervan.
Aldus overeengekomen te Brussel, op 11 maart 2008. Aldus overeengekomen te Brussel, op 11 maart 2008.
Voor de Federale Regering : Voor de Federale Regering :
De Minister van Sociale zaken en Volksgezondheid, De Minister van Sociale zaken en Volksgezondheid,
Mevr. L. ONKELINX Mevr. L. ONKELINX
Voor de Vlaamse Regering : Voor de Vlaamse Regering :
De Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, De Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin,
St. VANACKERE St. VANACKERE
Für die Regierung der Deutschsprachigen Gemeinschaft Für die Regierung der Deutschsprachigen Gemeinschaft
Der Minister für Ausbildung und Beschäftigung, Soziales und Tourismus, Der Minister für Ausbildung und Beschäftigung, Soziales und Tourismus,
B. GENTGES B. GENTGES
Pour le Gouvernement wallon : Pour le Gouvernement wallon :
Le Ministre de la Santé, de l'Action sociale et de l'Egalité des Le Ministre de la Santé, de l'Action sociale et de l'Egalité des
Chances, Chances,
D. DONFUT D. DONFUT
Pour le Collège de la Commission communautaire française de la Région Pour le Collège de la Commission communautaire française de la Région
de Bruxelles-Capitale : de Bruxelles-Capitale :
Le Membre du Collège, compétent pour l'Action sociale, la Famille et Le Membre du Collège, compétent pour l'Action sociale, la Famille et
les Sports, les Sports,
E. KIR E. KIR
Voor het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Voor het Verenigd College van de Gemeenschappelijke
Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest :
Het Lid van het Verenigd College, bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, Het Lid van het Verenigd College, bevoegd voor het Gezondheidsbeleid,
G. VANHENGEL G. VANHENGEL
Voor het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Voor het Verenigd College van de Gemeenschappelijke
Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest :
Het Lid van het Verenigd College, bevoegd voor het beleid inzake Het Lid van het Verenigd College, bevoegd voor het beleid inzake
Bijstand aan personen, Bijstand aan personen,
P. SMET P. SMET
^