← Terug naar "Interministeriële Conferentie Aanhangsel nr. 3 bij het Protocolakkoord nr. 3 gesloten op 13
juni 2005 tussen de Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel 128, 130, 135 en 138 van de
Grondwet, betreffende het te voeren ouderenzorgbelei Gelet
op het protocolakkoord nr. 3 gesloten op 13 juni 2005 tussen de Federale Overheid en de Overh(...)"
Interministeriële Conferentie Aanhangsel nr. 3 bij het Protocolakkoord nr. 3 gesloten op 13 juni 2005 tussen de Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet, betreffende het te voeren ouderenzorgbelei Gelet op het protocolakkoord nr. 3 gesloten op 13 juni 2005 tussen de Federale Overheid en de Overh(...) | Interministeriële Conferentie Aanhangsel nr. 3 bij het Protocolakkoord nr. 3 gesloten op 13 juni 2005 tussen de Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet, betreffende het te voeren ouderenzorgbelei Gelet op het protocolakkoord nr. 3 gesloten op 13 juni 2005 tussen de Federale Overheid en de Overh(...) |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE |
VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU | VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU |
Interministeriële Conferentie | Interministeriële Conferentie |
Aanhangsel nr. 3 bij het Protocolakkoord nr. 3 gesloten op 13 juni | Aanhangsel nr. 3 bij het Protocolakkoord nr. 3 gesloten op 13 juni |
2005 tussen de Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel | 2005 tussen de Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel |
128, 130, 135 en 138 van de Grondwet, betreffende het te voeren | 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet, betreffende het te voeren |
ouderenzorgbeleid, inzake de alternatieve en ondersteunende zorgvormen | ouderenzorgbeleid, inzake de alternatieve en ondersteunende zorgvormen |
Gelet op het protocolakkoord nr. 3 gesloten op 13 juni 2005 tussen de | Gelet op het protocolakkoord nr. 3 gesloten op 13 juni 2005 tussen de |
Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel 128, 130, 135 en | Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel 128, 130, 135 en |
138 van de Grondwet, betreffende het te voeren ouderenzorgbeleid; | 138 van de Grondwet, betreffende het te voeren ouderenzorgbeleid; |
Gelet op het feit dat het protocolakkoord nr. 3 expliciet de uitbouw | Gelet op het feit dat het protocolakkoord nr. 3 expliciet de uitbouw |
van alternatieve en ondersteunende zorgvormenvermeld; inzonderheid op | van alternatieve en ondersteunende zorgvormenvermeld; inzonderheid op |
punt 10 van hoofdstuk 3 Aanwending van de federale investering die | punt 10 van hoofdstuk 3 Aanwending van de federale investering die |
overeenkomt met een reconversie van 28 000 ROB in RVT bedden. | overeenkomt met een reconversie van 28 000 ROB in RVT bedden. |
Wordt overeengekomen wat volgt : | Wordt overeengekomen wat volgt : |
1. Inleiding. | 1. Inleiding. |
Op de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid van 13 juni 2005 | Op de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid van 13 juni 2005 |
werd voor de derde keer een protocolakkoord afgesloten tussen de | werd voor de derde keer een protocolakkoord afgesloten tussen de |
Federale overheid en de Gemeenschappen en Gewesten in het kader van | Federale overheid en de Gemeenschappen en Gewesten in het kader van |
het te voeren ouderenzorgbeleid. | het te voeren ouderenzorgbeleid. |
Het eerste protocolakkoord (1/1/1998 - 1/1/2002) betrof voornamelijk | Het eerste protocolakkoord (1/1/1998 - 1/1/2002) betrof voornamelijk |
de reconversie van 25.000 rusthuisbedden (ROB) naar bedden in het | de reconversie van 25.000 rusthuisbedden (ROB) naar bedden in het |
rust- en verzorgingstehuis (RVT). In het aanhangsel nummer 2 van het | rust- en verzorgingstehuis (RVT). In het aanhangsel nummer 2 van het |
eerste protocolakkoord werd ook een programmatieruimte en financiering | eerste protocolakkoord werd ook een programmatieruimte en financiering |
voorzien voor centra dagverzorging vanaf 1/1/2000. | voorzien voor centra dagverzorging vanaf 1/1/2000. |
In het tweede protocolakkoord ( 2003) werd naast de reconversie van | In het tweede protocolakkoord ( 2003) werd naast de reconversie van |
ROB naar RVT, de mogelijkheid geboden aan de Gemeenschappen en | ROB naar RVT, de mogelijkheid geboden aan de Gemeenschappen en |
Gewesten om vrijblijvend middelen te investeren in alternatieve | Gewesten om vrijblijvend middelen te investeren in alternatieve |
opvangmogelijkheden ter ondersteuning van de thuiszorg. Dit werd | opvangmogelijkheden ter ondersteuning van de thuiszorg. Dit werd |
verder gedefinieerd in het aanhangsel nummer 1 van dit tweede | verder gedefinieerd in het aanhangsel nummer 1 van dit tweede |
protocolakkoord. | protocolakkoord. |
In protocol 3 (1/10/2005 - 1/10/2010) wordt de uitbouw van | In protocol 3 (1/10/2005 - 1/10/2010) wordt de uitbouw van |
alternatieve en ondersteunende zorgvormen verder gestimuleerd. In | alternatieve en ondersteunende zorgvormen verder gestimuleerd. In |
samenspraak met de Federale Overheid moeten de Gemeenschappen en | samenspraak met de Federale Overheid moeten de Gemeenschappen en |
Gewesten over de periode van het derde protocolakkoord 20 % van de | Gewesten over de periode van het derde protocolakkoord 20 % van de |
beschikbare middelen inzetten voor de creatie van alternatieve en | beschikbare middelen inzetten voor de creatie van alternatieve en |
ondersteunende zorgvormen. | ondersteunende zorgvormen. |
Naar analogie met de therapeutische projecten in de geestelijke | Naar analogie met de therapeutische projecten in de geestelijke |
gezondheidszorg, heeft de overheid ervoor geopteerd om alternatieve en | gezondheidszorg, heeft de overheid ervoor geopteerd om alternatieve en |
ondersteunende zorgvormen te laten formuleren vanuit het werkveld | ondersteunende zorgvormen te laten formuleren vanuit het werkveld |
veeleer dan deze vanuit de overheid op te leggen. Zorgvernieuwing | veeleer dan deze vanuit de overheid op te leggen. Zorgvernieuwing |
krijgt immers een groter draagvlak wanneer dit in een verkennend | krijgt immers een groter draagvlak wanneer dit in een verkennend |
stadium wordt geformuleerd vanuit een bottom-up benadering. Het is | stadium wordt geformuleerd vanuit een bottom-up benadering. Het is |
echter wel belangrijk dat het beleid naar het werkveld toe een aantal | echter wel belangrijk dat het beleid naar het werkveld toe een aantal |
richtlijnen, criteria formuleert waaraan deze alternatieve en | richtlijnen, criteria formuleert waaraan deze alternatieve en |
ondersteunende zorgvormen moeten voldoen. Het is ook voor diezelfde | ondersteunende zorgvormen moeten voldoen. Het is ook voor diezelfde |
initiatiefnemer belangrijk dat, na het experimenteel stadium, de | initiatiefnemer belangrijk dat, na het experimenteel stadium, de |
alternatieve en ondersteunende zorgvormen worden geïntegreerd in het | alternatieve en ondersteunende zorgvormen worden geïntegreerd in het |
regulier kader van de respectievelijke bevoegde overheden. | regulier kader van de respectievelijke bevoegde overheden. |
Vandaar dat het goed is om te vermelden dat deze zorgvormen worden | Vandaar dat het goed is om te vermelden dat deze zorgvormen worden |
gedragen door zowel de Federale Overheid als de Gemeenschappen en | gedragen door zowel de Federale Overheid als de Gemeenschappen en |
Gewesten. Naast de criteria die vanuit de Federale Overheid belangrijk | Gewesten. Naast de criteria die vanuit de Federale Overheid belangrijk |
worden geacht in het kader van het te voeren beleid inzake | worden geacht in het kader van het te voeren beleid inzake |
ouderenzorg, kan iedere Gemeenschap en Gewest specifieke, aanvullende | ouderenzorg, kan iedere Gemeenschap en Gewest specifieke, aanvullende |
criteria vooropstellen. Zoals reeds eerder vermeld, is het immers de | criteria vooropstellen. Zoals reeds eerder vermeld, is het immers de |
bedoeling om deze alternatieve en ondersteunende zorgvormen na de al | bedoeling om deze alternatieve en ondersteunende zorgvormen na de al |
dan niet experimentele fase, te integreren in het regulier kader. Bij | dan niet experimentele fase, te integreren in het regulier kader. Bij |
de voordracht van mogelijke alternatieve en ondersteunende zorgvormen | de voordracht van mogelijke alternatieve en ondersteunende zorgvormen |
zal, op voorhand, moeten nagedacht worden over de wijze waarop de | zal, op voorhand, moeten nagedacht worden over de wijze waarop de |
verschillende overheden deze zorgvormen in hun beleidsplannen gaan | verschillende overheden deze zorgvormen in hun beleidsplannen gaan |
inbouwen. | inbouwen. |
Bovendien dient ook vermeld te worden dat voor sommige alternatieve en | Bovendien dient ook vermeld te worden dat voor sommige alternatieve en |
ondersteunende zorgvormen waar de financiering zal worden voorzien via | ondersteunende zorgvormen waar de financiering zal worden voorzien via |
een conventietechniek, het Verzekeringscomité van het RIZIV zal nagaan | een conventietechniek, het Verzekeringscomité van het RIZIV zal nagaan |
in welke mate de ingediende voorstellen passen in het kader van de | in welke mate de ingediende voorstellen passen in het kader van de |
ziekteverzekering. Vandaar dat het aangewezen is om een gemengde | ziekteverzekering. Vandaar dat het aangewezen is om een gemengde |
werkgroep van de Interministeriële Conferentie Ouderenzorgbeleid en de | werkgroep van de Interministeriële Conferentie Ouderenzorgbeleid en de |
leden voorgedragen door het Verzekeringscomité van het RIZIV op te | leden voorgedragen door het Verzekeringscomité van het RIZIV op te |
richten. Deze nota kan dan als basisnota dienen voor verdere discussie | richten. Deze nota kan dan als basisnota dienen voor verdere discussie |
binnen deze werkgroep. Punt 5 waar het voorstel van procedure aan bod | binnen deze werkgroep. Punt 5 waar het voorstel van procedure aan bod |
komt zal hierop terugkomen. | komt zal hierop terugkomen. |
Deze nota is een vervolg op de nota « Zorgvernieuwingsprojecten tweede | Deze nota is een vervolg op de nota « Zorgvernieuwingsprojecten tweede |
en derde protocolakkoord : een verkennend kader », en heeft als | en derde protocolakkoord : een verkennend kader », en heeft als |
doelstelling om te komen tot een verdere verfijning van de criteria | doelstelling om te komen tot een verdere verfijning van de criteria |
aan de welke alternatieve en ondersteunende zorgvormen moeten voldoen | aan de welke alternatieve en ondersteunende zorgvormen moeten voldoen |
om vervolgens in aanmerking te kunnen komen voor financiering via de | om vervolgens in aanmerking te kunnen komen voor financiering via de |
middelen van het derde protocolakkoord. | middelen van het derde protocolakkoord. |
Vooraleer nader in te gaan op deze criteria wordt nog eventjes stil | Vooraleer nader in te gaan op deze criteria wordt nog eventjes stil |
gestaan bij de uitgangspunten, de omschrijving en het voorziene budget | gestaan bij de uitgangspunten, de omschrijving en het voorziene budget |
van de alternatieve en ondersteunende zorgvormen in het kader van het | van de alternatieve en ondersteunende zorgvormen in het kader van het |
derde protocolakkoord. | derde protocolakkoord. |
2. Doelstelling en omschrijving van de alternatieve en ondersteunende | 2. Doelstelling en omschrijving van de alternatieve en ondersteunende |
zorgvormen zoals geformuleerd vanuit het derde protocolakkoord. | zorgvormen zoals geformuleerd vanuit het derde protocolakkoord. |
Via het derde protocolakkoord werken de Federale Overheid en de | Via het derde protocolakkoord werken de Federale Overheid en de |
Gemeenschappen en Gewesten samen in het licht van de vergrijzing van | Gemeenschappen en Gewesten samen in het licht van de vergrijzing van |
de bevolking en de toename van de zorgbehoeften voor langdurige en | de bevolking en de toename van de zorgbehoeften voor langdurige en |
complexe zorg. | complexe zorg. |
De vergrijzing daagt de overheden immers uit wat betreft bijvoorbeeld | De vergrijzing daagt de overheden immers uit wat betreft bijvoorbeeld |
de betaalbaarheid van de pensioenen maar daagt haar uit ook in haar | de betaalbaarheid van de pensioenen maar daagt haar uit ook in haar |
verzorgingsfunctie. Uit de doelstellingen die in het derde | verzorgingsfunctie. Uit de doelstellingen die in het derde |
protocolakkoord worden vermeld, komen vier grote gemeenschappelijke | protocolakkoord worden vermeld, komen vier grote gemeenschappelijke |
lijnen terug die mede het uitgangspunt vormen voor de ontwikkeling en | lijnen terug die mede het uitgangspunt vormen voor de ontwikkeling en |
stimulering van alternatieve en ondersteunende zorgvormen : | stimulering van alternatieve en ondersteunende zorgvormen : |
- Stimuleren en ontwikkelen van de thuiszorg : wij streven ernaar, | - Stimuleren en ontwikkelen van de thuiszorg : wij streven ernaar, |
zoals ook in andere sectoren het geval is, de ouderenzorg te | zoals ook in andere sectoren het geval is, de ouderenzorg te |
organiseren in een omgeving dat zo nauw mogelijk aansluit bij de | organiseren in een omgeving dat zo nauw mogelijk aansluit bij de |
vertrouwde leefomgeving van de zorgvrager. Dit wordt onder meer | vertrouwde leefomgeving van de zorgvrager. Dit wordt onder meer |
ondersteund via enerzijds de reconversie van ROB naar RVT, waarbij de | ondersteund via enerzijds de reconversie van ROB naar RVT, waarbij de |
prioriteit binnen de residentiële zorg wordt gelegd op de meest | prioriteit binnen de residentiële zorg wordt gelegd op de meest |
zorgbehoevende en via anderzijds de uitbouw van thuiszorgdiensten, | zorgbehoevende en via anderzijds de uitbouw van thuiszorgdiensten, |
thuisverpleging en transmurale voorzieningen. | thuisverpleging en transmurale voorzieningen. |
- Ondersteuning van de mantelzorger : vanuit het idee dat thuiszorg | - Ondersteuning van de mantelzorger : vanuit het idee dat thuiszorg |
enkel haalbaar is met de informele zorg van de partner, kinderen, | enkel haalbaar is met de informele zorg van de partner, kinderen, |
andere familieleden of vrienden en dat ook omgekeerd de informele zorg | andere familieleden of vrienden en dat ook omgekeerd de informele zorg |
slechts mogelijk is in aanwezigheid van formele zorg, maakt dat | slechts mogelijk is in aanwezigheid van formele zorg, maakt dat |
formele en informele zorg elkaar aanvullen. De mantelzorger als | formele en informele zorg elkaar aanvullen. De mantelzorger als |
belangrijke zorgpartner, dient verder ondersteund te worden door een | belangrijke zorgpartner, dient verder ondersteund te worden door een |
waaier van diensten met inbegrip van thuiszorgondersteunende | waaier van diensten met inbegrip van thuiszorgondersteunende |
voorzieningen. | voorzieningen. |
Het voorzien van alternatieve opvangmogelijkheden betreffen echter | Het voorzien van alternatieve opvangmogelijkheden betreffen echter |
niet alleen het stimuleren van de centra voor dagverzorging en kort | niet alleen het stimuleren van de centra voor dagverzorging en kort |
verblijf maar ook aan formules van samenwerking met de thuiszorg en de | verblijf maar ook aan formules van samenwerking met de thuiszorg en de |
residentiële zorg. Al die aspecten zijn onder de term alternatieve en | residentiële zorg. Al die aspecten zijn onder de term alternatieve en |
ondersteunende zorgvormen samengevat. | ondersteunende zorgvormen samengevat. |
- Een toegankelijke en betaalbare formele zorg : de verdere | - Een toegankelijke en betaalbare formele zorg : de verdere |
ontwikkeling van de thuiszorg, de thuiszorgondersteunende en de | ontwikkeling van de thuiszorg, de thuiszorgondersteunende en de |
thuisvervangende voorzieningen moeten het zorgaanbod en de | thuisvervangende voorzieningen moeten het zorgaanbod en de |
financiering op lange termijn via de sociale zekerheid en andere | financiering op lange termijn via de sociale zekerheid en andere |
vormen van publieke financiering in de hand houden. Een groter | vormen van publieke financiering in de hand houden. Een groter |
gedifferentieerd aanbod laat ook toe dat elke zorgvraag een gepast | gedifferentieerd aanbod laat ook toe dat elke zorgvraag een gepast |
antwoord krijgt : « zorg op maat van de oudere ». | antwoord krijgt : « zorg op maat van de oudere ». |
Naast de financiële toegankelijkheid is ook de geografische | Naast de financiële toegankelijkheid is ook de geografische |
toegankelijkheid heel belangrijk. De alternatieve en ondersteunende | toegankelijkheid heel belangrijk. De alternatieve en ondersteunende |
zorgvormen moeten immers toepasbaar zijn voor het ganse land en zich | zorgvormen moeten immers toepasbaar zijn voor het ganse land en zich |
niet beperken tot een bepaalde regio. Vandaar dat in de omschrijving | niet beperken tot een bepaalde regio. Vandaar dat in de omschrijving |
van de alternatieve en ondersteunende zorgvormen steeds sprake is van | van de alternatieve en ondersteunende zorgvormen steeds sprake is van |
« geprogrammeerde niet definitieve residentiële zorg en | « geprogrammeerde niet definitieve residentiële zorg en |
geprogrammeerde niet residentiële thuiszorgondersteunende zorg. » | geprogrammeerde niet residentiële thuiszorgondersteunende zorg. » |
Het is echter duidelijk dat de financiering die voor de alternatieve | Het is echter duidelijk dat de financiering die voor de alternatieve |
en ondersteunende zorgvormen voorzien wordt, op geen enkele wijze mag | en ondersteunende zorgvormen voorzien wordt, op geen enkele wijze mag |
dienen om de eventuele onderfinanciering van andere structuren op te | dienen om de eventuele onderfinanciering van andere structuren op te |
vangen. | vangen. |
- Een goede coördinatie van het zorgaanbod, een geïntegreerd | - Een goede coördinatie van het zorgaanbod, een geïntegreerd |
zorgaanbod : zorgsituaties bij langdurig zorgbehoevende ouderen zijn | zorgaanbod : zorgsituaties bij langdurig zorgbehoevende ouderen zijn |
dikwijls complex en vereisen de tussenkomst van verschillende | dikwijls complex en vereisen de tussenkomst van verschillende |
zorgvormen en zorgaanbieders. Bovendien veranderen de zorgbehoeften | zorgvormen en zorgaanbieders. Bovendien veranderen de zorgbehoeften |
van de ouderen doorheen de tijd. Hierdoor ontstaat de noodzaak om de | van de ouderen doorheen de tijd. Hierdoor ontstaat de noodzaak om de |
verschillende aspecten van zorg te coördineren. Dit veronderstelt een | verschillende aspecten van zorg te coördineren. Dit veronderstelt een |
multidisciplinaire en transsectorale samenwerking en een goede | multidisciplinaire en transsectorale samenwerking en een goede |
informatie-uitwisseling en overleg. In dit kader wordt gedacht aan de | informatie-uitwisseling en overleg. In dit kader wordt gedacht aan de |
geriatrische liaisonfunctie, ontslagmanager in de ziekenhuizen, een | geriatrische liaisonfunctie, ontslagmanager in de ziekenhuizen, een |
uniform evaluatie-instrument, de coördinatiecentra, de SIT's en de | uniform evaluatie-instrument, de coördinatiecentra, de SIT's en de |
GDT's. | GDT's. |
De criteria voor alternatieve en ondersteunende zorgvormen die | De criteria voor alternatieve en ondersteunende zorgvormen die |
verderop in het aanhangsel zullen omschreven worden zijn geïnspireerd | verderop in het aanhangsel zullen omschreven worden zijn geïnspireerd |
op deze vier grote beleidslijnen. Maar wat zijn nu deze alternatieve | op deze vier grote beleidslijnen. Maar wat zijn nu deze alternatieve |
en ondersteunende zorgvormen? Vanuit de definitie in het | en ondersteunende zorgvormen? Vanuit de definitie in het |
protocolakkoord kunnen we vier modellen omschrijven. | protocolakkoord kunnen we vier modellen omschrijven. |
« Onder alternatieve en ondersteunende zorgvormen wordt verstaan : | « Onder alternatieve en ondersteunende zorgvormen wordt verstaan : |
alle zorgvormen of ondersteunende zorgvormen van geprogrammeerde, niet | alle zorgvormen of ondersteunende zorgvormen van geprogrammeerde, niet |
definitieve residentiële zorg of van geprogrammeerde niet residentiële | definitieve residentiële zorg of van geprogrammeerde niet residentiële |
thuiszorgondersteunende zorg. | thuiszorgondersteunende zorg. |
In het eerste geval gaat het om reeds bestaande en nieuw ontwikkelde | In het eerste geval gaat het om reeds bestaande en nieuw ontwikkelde |
vormen : dagverzorgingscentra, kortverblijf, nachtopvang, enz. In het | vormen : dagverzorgingscentra, kortverblijf, nachtopvang, enz. In het |
tweede geval gaat het om zelf- en mantelzorgondersteunende zorg die | tweede geval gaat het om zelf- en mantelzorgondersteunende zorg die |
niet is opgenomen in de nomenclatuur van geneeskundige verstrekkingen | niet is opgenomen in de nomenclatuur van geneeskundige verstrekkingen |
en die wordt verstrekt door erkende diensten voor thuisverpleging, | en die wordt verstrekt door erkende diensten voor thuisverpleging, |
geïntegreerde diensten voor thuisverzorging of samenwerkingsverbanden | geïntegreerde diensten voor thuisverzorging of samenwerkingsverbanden |
tussen één of meer van deze voorzieningen met residentiële | tussen één of meer van deze voorzieningen met residentiële |
voorzieningen of met diensten voor thuishulp. » | voorzieningen of met diensten voor thuishulp. » |
Als men spreekt over alternatieve en ondersteunende zorgvormen dan | Als men spreekt over alternatieve en ondersteunende zorgvormen dan |
gaat het hier over de creatie van een aanbod voor kwetsbare ouderen in | gaat het hier over de creatie van een aanbod voor kwetsbare ouderen in |
de thuissituatie via onder meer : | de thuissituatie via onder meer : |
- nieuwe zorgvormen en/of vernieuwing in bestaande zorgvormen (model | - nieuwe zorgvormen en/of vernieuwing in bestaande zorgvormen (model |
1) en/of | 1) en/of |
- nieuwe zorgfuncties en zorgactiviteiten (model 2) en/of | - nieuwe zorgfuncties en zorgactiviteiten (model 2) en/of |
- de ontwikkeling van een laisionfunctie in samenwerking met andere | - de ontwikkeling van een laisionfunctie in samenwerking met andere |
partners in de zorg (model 3) en/of | partners in de zorg (model 3) en/of |
- het aanbieden van een zorggarantie in samenwerking met andere | - het aanbieden van een zorggarantie in samenwerking met andere |
partners aan de inwoners van nieuwe woonvormen tussen de thuissituatie | partners aan de inwoners van nieuwe woonvormen tussen de thuissituatie |
en het rustoord (model 4). | en het rustoord (model 4). |
Als men dus spreekt over alternatieve en ondersteunende zorgvormen dan | Als men dus spreekt over alternatieve en ondersteunende zorgvormen dan |
gaat het dus zeker niet over een opwaardering van het bestaande | gaat het dus zeker niet over een opwaardering van het bestaande |
thuisvervangende en thuiszorgondersteunende aanbod. Voorbeeld een | thuisvervangende en thuiszorgondersteunende aanbod. Voorbeeld een |
verhoging van de RVT-normen, de normen in het centrum voor | verhoging van de RVT-normen, de normen in het centrum voor |
dagverzorging en kortverblijf. Het gaat ook niet om een | dagverzorging en kortverblijf. Het gaat ook niet om een |
herfinanciering van de thuiszorgsector. | herfinanciering van de thuiszorgsector. |
Model 1 : diversificatie van het bestaande residentiële aanbod via | Model 1 : diversificatie van het bestaande residentiële aanbod via |
nieuwe thuiszorgondersteunende modules. | nieuwe thuiszorgondersteunende modules. |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
In het eerste model worden met andere woorden nieuwe structuren | In het eerste model worden met andere woorden nieuwe structuren |
gecreëerd in de ondersteuning van de oudere in de thuissituatie | gecreëerd in de ondersteuning van de oudere in de thuissituatie |
waarvoor op termijn specifieke programmatie-, erkennings- en | waarvoor op termijn specifieke programmatie-, erkennings- en |
financieringsnormen worden opgesteld. | financieringsnormen worden opgesteld. |
Voorbeelden zijn : | Voorbeelden zijn : |
° kortverblijf (o.m. revaliderend) | ° kortverblijf (o.m. revaliderend) |
° crisisopvang | ° crisisopvang |
° centra voor dagverzorging | ° centra voor dagverzorging |
° nachtopvang | ° nachtopvang |
° ... | ° ... |
Tijdens de interkabinettenwerkgroep ouderenzorgbeleid werd onder meer | Tijdens de interkabinettenwerkgroep ouderenzorgbeleid werd onder meer |
de discussie gevoerd of de creatie van bijvoorbeeld kortverblijf al | de discussie gevoerd of de creatie van bijvoorbeeld kortverblijf al |
dan niet in aanmerking komt als alternatieve en ondersteunende | dan niet in aanmerking komt als alternatieve en ondersteunende |
zorgvorm. Het antwoord hierop is positief. Maar de centra voor | zorgvorm. Het antwoord hierop is positief. Maar de centra voor |
dagverzorging en kortverblijf, die door de middelen van de vorige | dagverzorging en kortverblijf, die door de middelen van de vorige |
protocollen opgericht werden, kunnen niet in aanmerking komen voor de | protocollen opgericht werden, kunnen niet in aanmerking komen voor de |
invulling van de verplichtingen van het derde protocol betreffende de | invulling van de verplichtingen van het derde protocol betreffende de |
alternatieve en ondersteunende zorgvormen. | alternatieve en ondersteunende zorgvormen. |
Concreet, komen niet in aanmerking : | Concreet, komen niet in aanmerking : |
- de bedden kortverblijf die in de Vlaamse Gemeenschap en in de | - de bedden kortverblijf die in de Vlaamse Gemeenschap en in de |
Duitstalige Gemeenschap erkend worden zijn gekoppeld aan een | Duitstalige Gemeenschap erkend worden zijn gekoppeld aan een |
rusthuiserkenning en zitten tot op vandaag dus vervat in de middelen | rusthuiserkenning en zitten tot op vandaag dus vervat in de middelen |
van het moratorium op de rusthuisbedden; | van het moratorium op de rusthuisbedden; |
- de bedden kortverblijf die Wallonië (530 bedden tegen 2009) wenst te | - de bedden kortverblijf die Wallonië (530 bedden tegen 2009) wenst te |
realiseren via de midden van het tweede protocolakkoord. | realiseren via de midden van het tweede protocolakkoord. |
Sinds 1 januari 2000 wordt voor de erkende dagverzorgingscentra een | Sinds 1 januari 2000 wordt voor de erkende dagverzorgingscentra een |
forfait voorzien voor de zorgbehoevende ouderen met een B, C of | forfait voorzien voor de zorgbehoevende ouderen met een B, C of |
Cd-profiel volgens de Katz-schaal. | Cd-profiel volgens de Katz-schaal. |
In het aanhangsel n° 2 van het eerste protocolakkoord werden | In het aanhangsel n° 2 van het eerste protocolakkoord werden |
specifieke bepalingen opgenomen inzake de dagverzorgingscentra. De | specifieke bepalingen opgenomen inzake de dagverzorgingscentra. De |
federale programmatie voorziet in een maximum van 1,5 plaats per | federale programmatie voorziet in een maximum van 1,5 plaats per |
duizend inwoners van 60 jaar of ouder te verwezenlijken over een | duizend inwoners van 60 jaar of ouder te verwezenlijken over een |
periode van 5 jaar. | periode van 5 jaar. |
Deze programmatie wordt nog niet ten volle verwezenlijkt. Het heeft | Deze programmatie wordt nog niet ten volle verwezenlijkt. Het heeft |
tot gevolg dat de plaatsen die binnen de grenzen van de programmatie | tot gevolg dat de plaatsen die binnen de grenzen van de programmatie |
worden geopend worden, niet in aanmerking komen voor de invulling van | worden geopend worden, niet in aanmerking komen voor de invulling van |
de 20 % alternatieve zorgvormen. | de 20 % alternatieve zorgvormen. |
Model 2 : diversificatie van het bestaande residentiële aanbod via | Model 2 : diversificatie van het bestaande residentiële aanbod via |
nieuwe zorgfuncties en zorgactiviteiten. en zorgondersteunende | nieuwe zorgfuncties en zorgactiviteiten. en zorgondersteunende |
activiteiten in de thuissituatie met inbegrip van de serviceflats. | activiteiten in de thuissituatie met inbegrip van de serviceflats. |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
In dit model worden met andere woorden geen nieuwe structuren | In dit model worden met andere woorden geen nieuwe structuren |
gecreëerd maar zal op termijn een organieke financiering door het | gecreëerd maar zal op termijn een organieke financiering door het |
RIZIV moeten krijgen. | RIZIV moeten krijgen. |
Voorbeelden zijn : | Voorbeelden zijn : |
° ergo aan huis | ° ergo aan huis |
° psychologische functie | ° psychologische functie |
° verpleegkundige en verzorgende competenties (in complementariteit en | ° verpleegkundige en verzorgende competenties (in complementariteit en |
continuïteit met de thuisverpleging) | continuïteit met de thuisverpleging) |
° organisatie van de verpleegkundige en paramedische zorgen en | ° organisatie van de verpleegkundige en paramedische zorgen en |
kinesitherapie in de serviceflats gevestigd op dezelfde site als een | kinesitherapie in de serviceflats gevestigd op dezelfde site als een |
ROB of een RVT | ROB of een RVT |
° ... | ° ... |
Model 3 : diversificatie van het aanbod via nieuwe | Model 3 : diversificatie van het aanbod via nieuwe |
thuiszorgondersteunende modules en/of nieuwe zorgfuncties en | thuiszorgondersteunende modules en/of nieuwe zorgfuncties en |
zorgactiviteiten maar in samenwerking met andere partners. | zorgactiviteiten maar in samenwerking met andere partners. |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
Dit derde model is meest complexe en ook meest uitdagende. De | Dit derde model is meest complexe en ook meest uitdagende. De |
meerwaarde tov de 2 voorafgaande modellen bestaat in de samenwerking | meerwaarde tov de 2 voorafgaande modellen bestaat in de samenwerking |
die wordt gestimuleerd met verschillende partners opdat een | die wordt gestimuleerd met verschillende partners opdat een |
zorgtraject en vooral een zorgcontinuïteit kan worden gerealiseerd | zorgtraject en vooral een zorgcontinuïteit kan worden gerealiseerd |
voor de oudere in de thuissituatie. Via samenwerking ontstaat er een | voor de oudere in de thuissituatie. Via samenwerking ontstaat er een |
aanbod dat veel groter is dan de optelling van het aanbod van de | aanbod dat veel groter is dan de optelling van het aanbod van de |
verschillende partners afzonderlijk. De organisatie, coördinatie en | verschillende partners afzonderlijk. De organisatie, coördinatie en |
financiering van het overleg, de zorgevaluatie, de geplande zorg en de | financiering van het overleg, de zorgevaluatie, de geplande zorg en de |
opvolging ervan doorheen het volledige zorgtraject moet duidelijk | opvolging ervan doorheen het volledige zorgtraject moet duidelijk |
omschreven worden en is een noodzakelijke voorwaarde in het derde | omschreven worden en is een noodzakelijke voorwaarde in het derde |
model. | model. |
Gezien de verscheidenheid van de partners die in een dergelijk project | Gezien de verscheidenheid van de partners die in een dergelijk project |
een rol kunnen spelen en het belang van de coördinatie en de | een rol kunnen spelen en het belang van de coördinatie en de |
financiering ervan, is het aangewezen om bij aanvang te werken met een | financiering ervan, is het aangewezen om bij aanvang te werken met een |
conventietechniek. Via het artikel 56 van het koninklijk besluit van | conventietechniek. Via het artikel 56 van het koninklijk besluit van |
14 juli 1994 houdende coördinatie van de wet betreffende de verplichte | 14 juli 1994 houdende coördinatie van de wet betreffende de verplichte |
verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen sluit het | verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen sluit het |
Verzekeringscomité van het RIZIV overeenkomsten af voor onderzoek en | Verzekeringscomité van het RIZIV overeenkomsten af voor onderzoek en |
vergelijkende studie van bepaalde modellen van verstrekking en | vergelijkende studie van bepaalde modellen van verstrekking en |
financiering van geneeskundige verzorging (artikel 56, § 1) of sluit | financiering van geneeskundige verzorging (artikel 56, § 1) of sluit |
overeenkomsten af die in de tijd en/of toepassingsgebied beperkt zijn | overeenkomsten af die in de tijd en/of toepassingsgebied beperkt zijn |
met een specifiek doel (artikel 56, § 2). | met een specifiek doel (artikel 56, § 2). |
Model 4 : een zorgaanbod en zorgondersteunend aanbod in samenwerking | Model 4 : een zorgaanbod en zorgondersteunend aanbod in samenwerking |
met andere partners garanderen aan de gebruikers van nieuwe | met andere partners garanderen aan de gebruikers van nieuwe |
alternatieve woonvormen tussen de thuissituatie en het rustoord. | alternatieve woonvormen tussen de thuissituatie en het rustoord. |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
In dit model gaat het om het garanderen van een zorgaanbod en | In dit model gaat het om het garanderen van een zorgaanbod en |
zorgondersteunend aanbod in samenwerking tussen diverse partners aan | zorgondersteunend aanbod in samenwerking tussen diverse partners aan |
de gebruikers van nieuwe en alternatieve woonvormen die zich situeren | de gebruikers van nieuwe en alternatieve woonvormen die zich situeren |
tussen de thuissituatie en het rustoord, zoals gemeenschappelijke of | tussen de thuissituatie en het rustoord, zoals gemeenschappelijke of |
beschutte of intergenerationele of netwerkgenererende woonvormen. | beschutte of intergenerationele of netwerkgenererende woonvormen. |
Het gaat wel degelijk om nieuwe woonvormen en niet om alternatieve | Het gaat wel degelijk om nieuwe woonvormen en niet om alternatieve |
vormen van rustoord of serviceflats. Het kan hierbij gaan over | vormen van rustoord of serviceflats. Het kan hierbij gaan over |
woonvormen die zich tussen het louter zelfstandig thuis wonen en de | woonvormen die zich tussen het louter zelfstandig thuis wonen en de |
residentiële zorg bevinden, waar dus zowel aspecten van het | residentiële zorg bevinden, waar dus zowel aspecten van het |
individueel als van het collectief wonen aanwezig zijn. | individueel als van het collectief wonen aanwezig zijn. |
Deze nieuwe woonvormen zouden, onder meer, bestemd zijn voor ouderen | Deze nieuwe woonvormen zouden, onder meer, bestemd zijn voor ouderen |
met een gering of onbestaand sociaal netwerk of die zich thuis | met een gering of onbestaand sociaal netwerk of die zich thuis |
onveilig of eenzaam voelen... en die, vandaag, bij gebrek aan een | onveilig of eenzaam voelen... en die, vandaag, bij gebrek aan een |
alternatief, een opname in een rustoord vragen. | alternatief, een opname in een rustoord vragen. |
Dergelijke woonvormen onderscheiden zich van het klassieke | Dergelijke woonvormen onderscheiden zich van het klassieke |
residentiele zorgaanbod | residentiele zorgaanbod |
- door de organisatie van het dagelijkse beheer, enerzijds; | - door de organisatie van het dagelijkse beheer, enerzijds; |
- en door de organisatie van het zorgaanbod, anderzijds. | - en door de organisatie van het zorgaanbod, anderzijds. |
De bewoners zelf bepalen, in interactie met de medebewoners en | De bewoners zelf bepalen, in interactie met de medebewoners en |
desgevallend de initiatiefnemer, het reilen en zeilen in de dagelijkse | desgevallend de initiatiefnemer, het reilen en zeilen in de dagelijkse |
werking van deze woonvormen. De eventuele inzet van eigen personeel | werking van deze woonvormen. De eventuele inzet van eigen personeel |
beperkt zich, voor wat de zorg betreft, tot het toedienen van zorg in | beperkt zich, voor wat de zorg betreft, tot het toedienen van zorg in |
noodsituaties of het aanbieden van overbruggingszorg tot wanneer | noodsituaties of het aanbieden van overbruggingszorg tot wanneer |
andere zorgaanbieders de zorg kunnen overnemen. | andere zorgaanbieders de zorg kunnen overnemen. |
Er is dus geen eigen zorgequipe aan deze woonvorm verbonden (zoals dit | Er is dus geen eigen zorgequipe aan deze woonvorm verbonden (zoals dit |
het geval is in het rustoord of RVT) maar de zorg wordt georganiseerd | het geval is in het rustoord of RVT) maar de zorg wordt georganiseerd |
via een samenwerking tussen verschillende lokale partners (vanuit de | via een samenwerking tussen verschillende lokale partners (vanuit de |
residentiele zorg of thuiszorg). Deze woonvormen moeten, naast het | residentiele zorg of thuiszorg). Deze woonvormen moeten, naast het |
faciliteren en stimuleren van sociale netwerkvorming aan hun inwoners | faciliteren en stimuleren van sociale netwerkvorming aan hun inwoners |
ook de mogelijkheid garanderen om op het juiste moment te kunnen | ook de mogelijkheid garanderen om op het juiste moment te kunnen |
genieten van een aangepast zorgaanbod; de concrete organisatie van | genieten van een aangepast zorgaanbod; de concrete organisatie van |
deze zorgcoördinatie en zorgcontinuïteit en de uitwerking van het | deze zorgcoördinatie en zorgcontinuïteit en de uitwerking van het |
zorgtraject moeten in het project bepaald worden. | zorgtraject moeten in het project bepaald worden. |
Dankzij deze garantie op een zorgcontinuïteit, en gesteund door het | Dankzij deze garantie op een zorgcontinuïteit, en gesteund door het |
aanwezige netwerk, kunnen zwaarder zorgbehoevende ouderen langer in | aanwezige netwerk, kunnen zwaarder zorgbehoevende ouderen langer in |
deze alternatieve vormen blijven wonen. | deze alternatieve vormen blijven wonen. |
3. Het budget dat voorzien is voor alternatieve en ondersteunende | 3. Het budget dat voorzien is voor alternatieve en ondersteunende |
zorgvormen. | zorgvormen. |
Van de 8 511 RVT-equivalenten dienen er afgerond 1 654 | Van de 8 511 RVT-equivalenten dienen er afgerond 1 654 |
RVT-equivalenten, vermeerderd met de 241 extra inspanningen van | RVT-equivalenten, vermeerderd met de 241 extra inspanningen van |
Brussel (totaal 1 895), ingevuld te worden voor de financiering van | Brussel (totaal 1 895), ingevuld te worden voor de financiering van |
alternatieve en ondersteunende zorgvormen. | alternatieve en ondersteunende zorgvormen. |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
Een omrekening van het aantal RVT-equivalenten naar euros geeft een | Een omrekening van het aantal RVT-equivalenten naar euros geeft een |
budget van meer dan 40,3 mio euro dat voornamelijk de laatste drie | budget van meer dan 40,3 mio euro dat voornamelijk de laatste drie |
jaar van het protocolakkoord zal worden besteed aan alternatieve en | jaar van het protocolakkoord zal worden besteed aan alternatieve en |
ondersteunende zorgvormen. Er werd immers in de | ondersteunende zorgvormen. Er werd immers in de |
interkabinettenwerkgroep beslist om de mogelijkheid te voorzien dat de | interkabinettenwerkgroep beslist om de mogelijkheid te voorzien dat de |
middelen voor de eerste drie jaar van het derde protocolakkoord | middelen voor de eerste drie jaar van het derde protocolakkoord |
besteed kunnen worden aan RVT-reconversie. Dit betekent wel dat tegen | besteed kunnen worden aan RVT-reconversie. Dit betekent wel dat tegen |
ten laatste 1 oktober 2008 men klaar moet zijn met het juridische | ten laatste 1 oktober 2008 men klaar moet zijn met het juridische |
kader opdat de alternatieve en ondersteunende zorgvormen van start | kader opdat de alternatieve en ondersteunende zorgvormen van start |
kunnen gaan. | kunnen gaan. |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
Binnen de 1.895 RVT-equivalenten zijn er wel 228 RVT-equivalenten | Binnen de 1.895 RVT-equivalenten zijn er wel 228 RVT-equivalenten |
bestemd voor de creatie van arbeidsplaatsen bij de diensten voor | bestemd voor de creatie van arbeidsplaatsen bij de diensten voor |
thuisverpleging. Deze middelen kunnen in het derde of in het vierde | thuisverpleging. Deze middelen kunnen in het derde of in het vierde |
model, waarbij de klemtoon ligt in de samenwerking tussen | model, waarbij de klemtoon ligt in de samenwerking tussen |
verschillende partners, worden ingebracht. | verschillende partners, worden ingebracht. |
4. Definiëring van de criteria voor alternatieve en ondersteunende | 4. Definiëring van de criteria voor alternatieve en ondersteunende |
zorgvormen. | zorgvormen. |
A) Beschrijving van de doelgroep | A) Beschrijving van de doelgroep |
De alternatieve en ondersteunende zorgvormen zullen een duidelijke | De alternatieve en ondersteunende zorgvormen zullen een duidelijke |
omschrijving van de doelgroep moeten geven. Het gaat in de eerste | omschrijving van de doelgroep moeten geven. Het gaat in de eerste |
plaats om kwetsbare ouderen die niet in rustoorden verblijven. | plaats om kwetsbare ouderen die niet in rustoorden verblijven. |
Hun zorgsituatie heeft meestal een risico van complex karakter en/of | Hun zorgsituatie heeft meestal een risico van complex karakter en/of |
is van lange duur. | is van lange duur. |
Omwille van het mogelijk complexe karakter van de situatie, moet een | Omwille van het mogelijk complexe karakter van de situatie, moet een |
coördineerde samenwerking tussen verschillende partners/verschillende | coördineerde samenwerking tussen verschillende partners/verschillende |
zorgaanbieders en/of ondersteunende zorgvormen voorzien worden om de | zorgaanbieders en/of ondersteunende zorgvormen voorzien worden om de |
zorgcontinuüm te waarborgen. | zorgcontinuüm te waarborgen. |
Het is ook mogelijk om met thuiszorgondersteunende initiatieven | Het is ook mogelijk om met thuiszorgondersteunende initiatieven |
rekening te houden voor nieuwe doelgroepen zoals doven, blinden, | rekening te houden voor nieuwe doelgroepen zoals doven, blinden, |
personen met een handicap, personen met een GGZ-probleem,... voor | personen met een handicap, personen met een GGZ-probleem,... voor |
zover dit aansluit op de basiscompetentie van het rusthuis, met name | zover dit aansluit op de basiscompetentie van het rusthuis, met name |
het aanbieden van complexe en/of langdurige zorg. Voorbeeld : | het aanbieden van complexe en/of langdurige zorg. Voorbeeld : |
dagverzorgingscentrum voor ouderen met een mentale handicap. | dagverzorgingscentrum voor ouderen met een mentale handicap. |
Bij wijze van uitzondering en gezien de ontwikkelingen binnen de | Bij wijze van uitzondering en gezien de ontwikkelingen binnen de |
longtermcare, kunnen alternatieve en ondersteunende (niet | longtermcare, kunnen alternatieve en ondersteunende (niet |
residentiële) zorgvormen voorgesteld waarbij ook jongere mensen nood | residentiële) zorgvormen voorgesteld waarbij ook jongere mensen nood |
hebben aan complexe en langdurige zorg. Maar, in dit kader is een | hebben aan complexe en langdurige zorg. Maar, in dit kader is een |
bijkomende financiering absoluut noodzakelijk. | bijkomende financiering absoluut noodzakelijk. |
Centra voor dagverzorging voor PVS- en MRS-patiënten kunnen een | Centra voor dagverzorging voor PVS- en MRS-patiënten kunnen een |
voorbeeld daarvan zijn. | voorbeeld daarvan zijn. |
B) Beschrijving van de doelstelling van de alternatieve en | B) Beschrijving van de doelstelling van de alternatieve en |
ondersteunende zorgvorm en van de te verwachten resultaten. | ondersteunende zorgvorm en van de te verwachten resultaten. |
Afhankelijk van de vastgestelde doelgroep, moeten de voorstellen ook | Afhankelijk van de vastgestelde doelgroep, moeten de voorstellen ook |
hun doelstellingen en ambities in termen van de te verwachten | hun doelstellingen en ambities in termen van de te verwachten |
resultaten en de meerwaarde die het project nastreeft definiëren. | resultaten en de meerwaarde die het project nastreeft definiëren. |
° Verwachte meerwaarde van de alternatieve en ondersteunende zorgvorm | ° Verwachte meerwaarde van de alternatieve en ondersteunende zorgvorm |
Het belang van de valorisatie van het overleg en de samenwerking | Het belang van de valorisatie van het overleg en de samenwerking |
tussen de partners. | tussen de partners. |
De wijze van optimalisering van de mogelijkheden en bekwaamheden van | De wijze van optimalisering van de mogelijkheden en bekwaamheden van |
de partners. | de partners. |
De wijze waarop zorg op maat kan worden georganiseerd. | De wijze waarop zorg op maat kan worden georganiseerd. |
De wijze waarop de continuïteit aan zorg wordt gerealiseerd. | De wijze waarop de continuïteit aan zorg wordt gerealiseerd. |
° Beschrijving van de te verwachten resultaten | ° Beschrijving van de te verwachten resultaten |
Het kan hier gaan om een beter en aangepast zorgaanbod, een betere | Het kan hier gaan om een beter en aangepast zorgaanbod, een betere |
integratie in het thuismilieu, minder hospitalisaties, betere | integratie in het thuismilieu, minder hospitalisaties, betere |
integratie in het sociale leven,... | integratie in het sociale leven,... |
° Het alternatieve karakter van de zorgvorm | ° Het alternatieve karakter van de zorgvorm |
Hier zal moeten aangetoond worden in welke mate de zorgvorm past in | Hier zal moeten aangetoond worden in welke mate de zorgvorm past in |
het kader van de ziekteverzekering maar vandaag omwille van de | het kader van de ziekteverzekering maar vandaag omwille van de |
beperkingen van het huidige regelgevend kader niet voor financiering | beperkingen van het huidige regelgevend kader niet voor financiering |
in aanmerking komt. Ook het aanvullende karakter op het bestaande | in aanmerking komt. Ook het aanvullende karakter op het bestaande |
zorgaanbod is belangrijk. | zorgaanbod is belangrijk. |
C) Beschrijving van de deelnemers van het project en de samenwerking | C) Beschrijving van de deelnemers van het project en de samenwerking |
De belangrijkste doelstelling van de alternatieve en ondersteunende | De belangrijkste doelstelling van de alternatieve en ondersteunende |
zorgvormen is het verzekeren van meer zorg op maat en het waarborgen | zorgvormen is het verzekeren van meer zorg op maat en het waarborgen |
van meer continuïteit in de geboden zorgverlening. In de 4 hierboven | van meer continuïteit in de geboden zorgverlening. In de 4 hierboven |
beschreven modellen zal gevraagd worden om de partners en het | beschreven modellen zal gevraagd worden om de partners en het |
zorgtraject te beschrijven. | zorgtraject te beschrijven. |
In het eerste model kunnen de partners beperkt zijn maar zal gevraagd | In het eerste model kunnen de partners beperkt zijn maar zal gevraagd |
worden om het zorgtraject te beschrijven met mogelijke zorgpartners, | worden om het zorgtraject te beschrijven met mogelijke zorgpartners, |
ook al zijn ze niet concreet in het project betrokken. | ook al zijn ze niet concreet in het project betrokken. |
In de andere modellen gaat het om zorg dat verstrekt wordt door bv. | In de andere modellen gaat het om zorg dat verstrekt wordt door bv. |
erkende diensten voor thuisverpleging, of om geïntegreerde diensten | erkende diensten voor thuisverpleging, of om geïntegreerde diensten |
voor thuisverzorging of om samenwerkingsverbanden tussen één of meer | voor thuisverzorging of om samenwerkingsverbanden tussen één of meer |
van deze voorzieningen met residentiële voorzieningen of met diensten | van deze voorzieningen met residentiële voorzieningen of met diensten |
voor thuiszorg. | voor thuiszorg. |
Indien men de alternatieve en ondersteunende zorgvorm bekijkt vanuit | Indien men de alternatieve en ondersteunende zorgvorm bekijkt vanuit |
de budgettaire invalshoek van het derde protocolakkoord, dan moet | de budgettaire invalshoek van het derde protocolakkoord, dan moet |
minstens het ROB/RVT (CKV en CDV) en/of de thuisverpleging deelnemen | minstens het ROB/RVT (CKV en CDV) en/of de thuisverpleging deelnemen |
als partner in het project. Inderdaad, voorziet Protocol de creatie | als partner in het project. Inderdaad, voorziet Protocol de creatie |
van 70 VTE bestemd voor de diensten van thuisverpleging om een | van 70 VTE bestemd voor de diensten van thuisverpleging om een |
zorgaanbod te kunnen ontwikkelen voor zwaar afhankelijke | zorgaanbod te kunnen ontwikkelen voor zwaar afhankelijke |
thuiswonenden, binnen een innoverende samenwerking tussen | thuiswonenden, binnen een innoverende samenwerking tussen |
eerstelijnszorg en instellingen opdat de oudere zo lang als mogelijk | eerstelijnszorg en instellingen opdat de oudere zo lang als mogelijk |
thuis kan blijven wonen.Vanuit een inhoudelijke invalshoek daarentegen | thuis kan blijven wonen.Vanuit een inhoudelijke invalshoek daarentegen |
zal een project pas een duidelijke meerwaarde hebben, in termen van | zal een project pas een duidelijke meerwaarde hebben, in termen van |
zorgcontinuïteit en zorg op maat, indien er meerdere partners dan | zorgcontinuïteit en zorg op maat, indien er meerdere partners dan |
enkel het ROB/RVT en/of thuisverpleging deelnemen. Bovendien geldt dit | enkel het ROB/RVT en/of thuisverpleging deelnemen. Bovendien geldt dit |
niet alleen voor partners die erkend zijn in het kader van de | niet alleen voor partners die erkend zijn in het kader van de |
ziekteverzekering. | ziekteverzekering. |
Het samenwerkingsverband dient omschreven te worden in een | Het samenwerkingsverband dient omschreven te worden in een |
samenwerkingsakkoord waarin een beschrijving staat van de partners, | samenwerkingsakkoord waarin een beschrijving staat van de partners, |
wie zal wat, waar, wanneer en hoe doen? Wat is de inbreng van de | wie zal wat, waar, wanneer en hoe doen? Wat is de inbreng van de |
verschillende partners in het project? Hoe zal de communicatie | verschillende partners in het project? Hoe zal de communicatie |
verlopen tussen de verschillende partners? Welk instrument zal men | verlopen tussen de verschillende partners? Welk instrument zal men |
hanteren? Het derde protocolakkoord bepaalt immers dat de omzetting | hanteren? Het derde protocolakkoord bepaalt immers dat de omzetting |
van RVT-equivalenten in alternatieve en ondersteunende zorgvormen kan | van RVT-equivalenten in alternatieve en ondersteunende zorgvormen kan |
gekoppeld worden aan de toepassing van het eenvormig | gekoppeld worden aan de toepassing van het eenvormig |
evaluatie-instrument. | evaluatie-instrument. |
D) Beschrijving van het werkingsgebied | D) Beschrijving van het werkingsgebied |
De beschrijving van het werkingsgebied mag geen hinderpaal zijn voor | De beschrijving van het werkingsgebied mag geen hinderpaal zijn voor |
de vrije keuze van zorgverlener door de patiënt maar heeft als | de vrije keuze van zorgverlener door de patiënt maar heeft als |
doelstelling na te gaan in welke mate een geografische spreiding van | doelstelling na te gaan in welke mate een geografische spreiding van |
de alternatieve en ondersteunende zorgvorm mogelijk is. Met andere | de alternatieve en ondersteunende zorgvorm mogelijk is. Met andere |
woorden de vraag naar mogelijke reproductie van de alternatieve en | woorden de vraag naar mogelijke reproductie van de alternatieve en |
ondersteunende zorgvormen over het ganse land. | ondersteunende zorgvormen over het ganse land. |
Het werkingsgebied en de afstemming van de doelgroep zijn ook | Het werkingsgebied en de afstemming van de doelgroep zijn ook |
belangrijk voor de bepaling van de middelen die voor de alternatieve | belangrijk voor de bepaling van de middelen die voor de alternatieve |
en ondersteunende zorgvorm worden uitgetrokken. | en ondersteunende zorgvorm worden uitgetrokken. |
E) Financiering | E) Financiering |
Uitgangspunten : | Uitgangspunten : |
- De financiering wordt voorzien in het kader van prestaties die in | - De financiering wordt voorzien in het kader van prestaties die in |
aanmerking komen van de ziekteverzekering met inbegrip van het overleg | aanmerking komen van de ziekteverzekering met inbegrip van het overleg |
rond de patiënt. | rond de patiënt. |
- Verschillende financieringsbronnen zijn mogelijk maar nochtans wordt | - Verschillende financieringsbronnen zijn mogelijk maar nochtans wordt |
een dubbele financiering uitgesloten. Prestaties die in het kader van | een dubbele financiering uitgesloten. Prestaties die in het kader van |
de ziekteverzekering reeds voorzien zijn, komen niet in aanmerking | de ziekteverzekering reeds voorzien zijn, komen niet in aanmerking |
voor de (bijkomende) financiering die voorzien is via de middelen van | voor de (bijkomende) financiering die voorzien is via de middelen van |
het derde protocolakkoord. | het derde protocolakkoord. |
- Op jaarlijkse basis mogen de gemiddelde kosten voor de | - Op jaarlijkse basis mogen de gemiddelde kosten voor de |
ziekteverzekering van de alternatieve en ondersteunende zorgvorm | ziekteverzekering van de alternatieve en ondersteunende zorgvorm |
(reeds bestaande en bijkomende financiering) per dag en per persoon in | (reeds bestaande en bijkomende financiering) per dag en per persoon in |
principe niet meer bedragen dan de prijs van 1 RVT- bed. | principe niet meer bedragen dan de prijs van 1 RVT- bed. |
- Een weerslag van de kosten voor de patiënt moet in de financiering | - Een weerslag van de kosten voor de patiënt moet in de financiering |
opgenomen worden; de kosten van de verpleging moeten dezelfde zijn als | opgenomen worden; de kosten van de verpleging moeten dezelfde zijn als |
de kosten van de thuisverpleging. | de kosten van de thuisverpleging. |
F. Voorkeursoriëntaties en mogelijke aanvullende criteria eigen aan de | F. Voorkeursoriëntaties en mogelijke aanvullende criteria eigen aan de |
Gemeenschappen en Gewesten | Gemeenschappen en Gewesten |
De Duitstalige Gemeenschap legt volgende prioriteiten : | De Duitstalige Gemeenschap legt volgende prioriteiten : |
- voor de periode 2008-2009 zal het accent prioritair dienen gelegd te | - voor de periode 2008-2009 zal het accent prioritair dienen gelegd te |
worden op de projecten die beantwoorden aan model 3. Projecten van | worden op de projecten die beantwoorden aan model 3. Projecten van |
model 2 kunnen eveneens worden aanvaard. De ingediende projecten voor | model 2 kunnen eveneens worden aanvaard. De ingediende projecten voor |
model 3 moeten een reikwijdte hebben over het ganse gebied van de | model 3 moeten een reikwijdte hebben over het ganse gebied van de |
Duitstalige Gemeenschap. | Duitstalige Gemeenschap. |
- Voor de periodes 2009-2010 en 2010-2011 kunnen projecten voor alle | - Voor de periodes 2009-2010 en 2010-2011 kunnen projecten voor alle |
modellen worden ingediend. | modellen worden ingediend. |
Het Waalse Gewest zal in eerste instantie de prioriteit geven aan | Het Waalse Gewest zal in eerste instantie de prioriteit geven aan |
initiatieven van model 1. | initiatieven van model 1. |
Het Brusselse Gewest | Het Brusselse Gewest |
Voor de Vlaamse Gemeenschap hebben de 4 modellen hun waarde en zullen | Voor de Vlaamse Gemeenschap hebben de 4 modellen hun waarde en zullen |
initiatieven in elk van deze modellen ondersteund worden. | initiatieven in elk van deze modellen ondersteund worden. |
5. Voorstel procedure. | 5. Voorstel procedure. |
Voor zover de financiering van de alternatieve en ondersteunende | Voor zover de financiering van de alternatieve en ondersteunende |
zorgvormen zal gebeuren in het kader van een conventietechniek, zullen | zorgvormen zal gebeuren in het kader van een conventietechniek, zullen |
de voorstellen van alternatieve en ondersteunende zorgvormen | de voorstellen van alternatieve en ondersteunende zorgvormen |
voorgelegd moeten worden aan het Verzekeringscomité. De concrete | voorgelegd moeten worden aan het Verzekeringscomité. De concrete |
uitvoeringsmodaliteiten moeten hier nog verder worden bepaald. Het is | uitvoeringsmodaliteiten moeten hier nog verder worden bepaald. Het is |
evenwel nuttig om een gemengde werkgroep van de Interministeriële | evenwel nuttig om een gemengde werkgroep van de Interministeriële |
Conferentie Ouderenzorgbeleid en de leden voorgedragen door het | Conferentie Ouderenzorgbeleid en de leden voorgedragen door het |
Verzekeringscomité van het RIZIV op te richten. waaraan alle betrokken | Verzekeringscomité van het RIZIV op te richten. waaraan alle betrokken |
partijen kunnen deelnemen, inclusief de Gemeenschappen en de Gewesten. | partijen kunnen deelnemen, inclusief de Gemeenschappen en de Gewesten. |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
Dit aanhangsel treedt in werking op de dag van de ondertekening ervan. | Dit aanhangsel treedt in werking op de dag van de ondertekening ervan. |
Aldus overeengekomen te Brussel, op 11 maart 2008. | Aldus overeengekomen te Brussel, op 11 maart 2008. |
Voor de Federale Regering : | Voor de Federale Regering : |
De Minister van Sociale zaken en Volksgezondheid, | De Minister van Sociale zaken en Volksgezondheid, |
Mevr. L. ONKELINX | Mevr. L. ONKELINX |
Voor de Vlaamse Regering : | Voor de Vlaamse Regering : |
De Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, | De Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, |
St. VANACKERE | St. VANACKERE |
Für die Regierung der Deutschsprachigen Gemeinschaft | Für die Regierung der Deutschsprachigen Gemeinschaft |
Der Minister für Ausbildung und Beschäftigung, Soziales und Tourismus, | Der Minister für Ausbildung und Beschäftigung, Soziales und Tourismus, |
B. GENTGES | B. GENTGES |
Pour le Gouvernement wallon : | Pour le Gouvernement wallon : |
Le Ministre de la Santé, de l'Action sociale et de l'Egalité des | Le Ministre de la Santé, de l'Action sociale et de l'Egalité des |
Chances, | Chances, |
D. DONFUT | D. DONFUT |
Pour le Collège de la Commission communautaire française de la Région | Pour le Collège de la Commission communautaire française de la Région |
de Bruxelles-Capitale : | de Bruxelles-Capitale : |
Le Membre du Collège, compétent pour l'Action sociale, la Famille et | Le Membre du Collège, compétent pour l'Action sociale, la Famille et |
les Sports, | les Sports, |
E. KIR | E. KIR |
Voor het Verenigd College van de Gemeenschappelijke | Voor het Verenigd College van de Gemeenschappelijke |
Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : | Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : |
Het Lid van het Verenigd College, bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, | Het Lid van het Verenigd College, bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, |
G. VANHENGEL | G. VANHENGEL |
Voor het Verenigd College van de Gemeenschappelijke | Voor het Verenigd College van de Gemeenschappelijke |
Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : | Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : |
Het Lid van het Verenigd College, bevoegd voor het beleid inzake | Het Lid van het Verenigd College, bevoegd voor het beleid inzake |
Bijstand aan personen, | Bijstand aan personen, |
P. SMET | P. SMET |