← Terug naar "Incompetitiestelling in de klasse A4 Adviseur-generaal bij de diensten van de FOD Financiën I.
Onderwerp Bij toepassing van artikel 6bis, §2 van het koninklijk besluit van 2 oktober
1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel wor 1. Adviseur-generaal (A41) : 1 betrekking
waaraan de functie is verbonden van « Adviseur-generaal E(...)"
Incompetitiestelling in de klasse A4 Adviseur-generaal bij de diensten van de FOD Financiën I. Onderwerp Bij toepassing van artikel 6bis, §2 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel wor 1. Adviseur-generaal (A41) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van « Adviseur-generaal E(...) | Incompetitiestelling in de klasse A4 Adviseur-generaal bij de diensten van de FOD Financiën I. Onderwerp Bij toepassing van artikel 6bis, §2 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel wor 1. Adviseur-generaal (A41) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van « Adviseur-generaal E(...) |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN | FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN |
Incompetitiestelling in de klasse A4 | Incompetitiestelling in de klasse A4 |
Adviseur-generaal bij de diensten van de FOD Financiën | Adviseur-generaal bij de diensten van de FOD Financiën |
I. Onderwerp | I. Onderwerp |
Bij toepassing van artikel 6bis, §2 van het koninklijk besluit van 2 | Bij toepassing van artikel 6bis, §2 van het koninklijk besluit van 2 |
oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel worden de | oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel worden de |
volgende betrekkingen, waaraan de titel van adviseur-generaal is | volgende betrekkingen, waaraan de titel van adviseur-generaal is |
verbonden, in competitie gesteld : | verbonden, in competitie gesteld : |
1. Adviseur-generaal (A41) : 1 betrekking waaraan de functie is | 1. Adviseur-generaal (A41) : 1 betrekking waaraan de functie is |
verbonden van « Adviseur-generaal Europese strategie en coördinatie » | verbonden van « Adviseur-generaal Europese strategie en coördinatie » |
(functieclassificatie : DIS031) bij de Administratie van de thesaurie. | (functieclassificatie : DIS031) bij de Administratie van de thesaurie. |
Deze betrekking zal geïntegreerd worden in de Algemene Administratie | Deze betrekking zal geïntegreerd worden in de Algemene Administratie |
van de thesaurie. | van de thesaurie. |
2. Adviseur-generaal (A41) : 1 betrekking waaraan de functie is | 2. Adviseur-generaal (A41) : 1 betrekking waaraan de functie is |
verbonden van « Adviseur-generaal managementondersteuning » | verbonden van « Adviseur-generaal managementondersteuning » |
(functieclassificatie : ISA006) bij de Administratie van de thesaurie. | (functieclassificatie : ISA006) bij de Administratie van de thesaurie. |
Deze betrekking zal geïntegreerd worden in de Algemene Administratie | Deze betrekking zal geïntegreerd worden in de Algemene Administratie |
van de thesaurie. | van de thesaurie. |
II. Toepasselijke reglementering | II. Toepasselijke reglementering |
De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : | De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : |
- het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van | - het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van |
het rijkspersoneel; | het rijkspersoneel; |
- het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie | - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie |
en de loopbaan van het rijkspersoneel; | en de loopbaan van het rijkspersoneel; |
- het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan | - het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan |
van niveau A van het rijkspersoneel; | van niveau A van het rijkspersoneel; |
- de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, | - de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, |
gecoördineerd op 18 juli 1966, en het koninklijk besluit van 8 maart | gecoördineerd op 18 juli 1966, en het koninklijk besluit van 8 maart |
2001 tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de | 2001 tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de |
bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de | bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de |
wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, samengevat op 18 | wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, samengevat op 18 |
juli 1966. | juli 1966. |
De benoemingen worden toegekend binnen de perken van het | De benoemingen worden toegekend binnen de perken van het |
personeelsplan 2010. | personeelsplan 2010. |
III. Benoemingsvoorwaarden | III. Benoemingsvoorwaarden |
Mogen zich kandidaat stellen voor de betrekkingen waaraan de titel is | Mogen zich kandidaat stellen voor de betrekkingen waaraan de titel is |
verbonden van Adviseur-generaal : alle ambtenaren van de FOD Financiën | verbonden van Adviseur-generaal : alle ambtenaren van de FOD Financiën |
die op het ogenblik van de benoemingen bekleed zijn met de klasse A3 | die op het ogenblik van de benoemingen bekleed zijn met de klasse A3 |
en die menen te beantwoorden aan de gespecificeerde voorwaarden in het | en die menen te beantwoorden aan de gespecificeerde voorwaarden in het |
functieprofiel. | functieprofiel. |
IV. Sollicitatieprocedure | IV. Sollicitatieprocedure |
1. Hoe kan ik een betrekking solliciteren ? | 1. Hoe kan ik een betrekking solliciteren ? |
De ambtenaren die wensen te solliciteren, dienen gebruik te maken van | De ambtenaren die wensen te solliciteren, dienen gebruik te maken van |
het aangehechte formulier (bijlage 1). | het aangehechte formulier (bijlage 1). |
Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te | Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te |
doen gelden, zijn de functieprofielen bijgevoegd (bijlage 2). | doen gelden, zijn de functieprofielen bijgevoegd (bijlage 2). |
Er moet een afzonderlijke kandidatuur worden ingediend per | Er moet een afzonderlijke kandidatuur worden ingediend per |
functieprofiel, telkens met een aparte motivering. | functieprofiel, telkens met een aparte motivering. |
De kandidaat mag geen orde van voorkeur uitdrukken. | De kandidaat mag geen orde van voorkeur uitdrukken. |
De behoorlijk ingevulde kandidaturen moeten, gedateerd, gehandtekend | De behoorlijk ingevulde kandidaturen moeten, gedateerd, gehandtekend |
en vergezeld van de gevraagde motiveringen, worden ingediend bij een | en vergezeld van de gevraagde motiveringen, worden ingediend bij een |
ter post aangetekend schrijven op onderstaand adres binnen een termijn | ter post aangetekend schrijven op onderstaand adres binnen een termijn |
van 10 werkdagen die ingaat de eerste dag volgend op de publicatie in | van 10 werkdagen die ingaat de eerste dag volgend op de publicatie in |
het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs). | het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs). |
Federale Overheidsdienst Financiën | Federale Overheidsdienst Financiën |
Ter attentie van de Voorzitter van het Directiecomité | Ter attentie van de Voorzitter van het Directiecomité |
North Galaxy, B27 | North Galaxy, B27 |
Koning Albert II-laan 33, bus 10 | Koning Albert II-laan 33, bus 10 |
1030 Brussel | 1030 Brussel |
Contactpersonen : | Contactpersonen : |
Wim Baetens, tel. 02-574 71 84 (N) | Wim Baetens, tel. 02-574 71 84 (N) |
Martine Bougard, tel. 02-574 71 42 (F) | Martine Bougard, tel. 02-574 71 42 (F) |
De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de | De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de |
ambtenaren; het gebruik van administratieve briefomslagen is ter zake | ambtenaren; het gebruik van administratieve briefomslagen is ter zake |
verboden. | verboden. |
Sollicitaties onder voorbehoud worden niet in aanmerking genomen. | Sollicitaties onder voorbehoud worden niet in aanmerking genomen. |
Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen. | Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen. |
2. Welke verschillende fases volgen er na de kandidatuur ? | 2. Welke verschillende fases volgen er na de kandidatuur ? |
Er zijn verscheidene fases na ontvangst van de kandidatuur door de | Er zijn verscheidene fases na ontvangst van de kandidatuur door de |
dienst Bevorderingen : | dienst Bevorderingen : |
Fase 1 - Onderzoek van de ontvankelijkheid van de postulatie | Fase 1 - Onderzoek van de ontvankelijkheid van de postulatie |
Tijdens deze fase ontvangt en onderzoekt de dienst Bevorderingen de | Tijdens deze fase ontvangt en onderzoekt de dienst Bevorderingen de |
kandidatuur en verifieert of ze ontvankelijk is. Ingevolge dit | kandidatuur en verifieert of ze ontvankelijk is. Ingevolge dit |
onderzoek kunnen zich twee situaties voordoen : | onderzoek kunnen zich twee situaties voordoen : |
? Indien de kandidatuur niet ontvankelijk is, wordt zij verworpen. De | ? Indien de kandidatuur niet ontvankelijk is, wordt zij verworpen. De |
kandidaat ontvangt een brief waarin de redenen van de verwerping | kandidaat ontvangt een brief waarin de redenen van de verwerping |
worden medegedeeld (op zijn domicilie); | worden medegedeeld (op zijn domicilie); |
? Indien de kandidatuur ontvankelijk is, ontvangt de kandidaat per | ? Indien de kandidatuur ontvankelijk is, ontvangt de kandidaat per |
brief een uitnodiging voor een evaluatie van de technische | brief een uitnodiging voor een evaluatie van de technische |
competenties die vereist zijn voor het gepostuleerde functieprofiel. | competenties die vereist zijn voor het gepostuleerde functieprofiel. |
De eerste fase is dus eliminerend. | De eerste fase is dus eliminerend. |
Fase 2 - Evaluatie van de technische competenties | Fase 2 - Evaluatie van de technische competenties |
De kandidaten die in de eerste fase werden weerhouden, zullen | De kandidaten die in de eerste fase werden weerhouden, zullen |
uitgenodigd worden voor een evaluatie van de technische competenties | uitgenodigd worden voor een evaluatie van de technische competenties |
die vereist zijn voor het gepostuleerde functieprofiel. | die vereist zijn voor het gepostuleerde functieprofiel. |
De kandidaten zullen moeten antwoorden op zowel algemene als op meer | De kandidaten zullen moeten antwoorden op zowel algemene als op meer |
gerichte vragen betreffende de materies en technische competenties die | gerichte vragen betreffende de materies en technische competenties die |
vereist zijn voor het gesolliciteerde profiel. De kandidaat die | vereist zijn voor het gesolliciteerde profiel. De kandidaat die |
meerdere functies heeft gesolliciteerd, zal meerdere technische | meerdere functies heeft gesolliciteerd, zal meerdere technische |
vragenlijsten moeten beantwoorden (één vragenlijst per gesolliciteerd | vragenlijsten moeten beantwoorden (één vragenlijst per gesolliciteerd |
functieprofiel). | functieprofiel). |
De kandidaten die geen 60 % hebben behaald op deze evaluatie zijn | De kandidaten die geen 60 % hebben behaald op deze evaluatie zijn |
uitgesloten voor het vervolg van de procedure. | uitgesloten voor het vervolg van de procedure. |
De tweede fase is dus eliminerend. | De tweede fase is dus eliminerend. |
Fase 3 - Evaluatie van de generieke sleutelcompetenties (= rubriek | Fase 3 - Evaluatie van de generieke sleutelcompetenties (= rubriek |
bijzondere bekwaamheden van de profielen) | bijzondere bekwaamheden van de profielen) |
De in fase 2 weerhouden kandidaten worden uitgenodigd voor een | De in fase 2 weerhouden kandidaten worden uitgenodigd voor een |
evaluatie van de generieke sleutelcompetenties die vereist zijn voor | evaluatie van de generieke sleutelcompetenties die vereist zijn voor |
de gesolliciteerde functie. | de gesolliciteerde functie. |
De kandidaten moeten verscheidene testen doen, die volgens het | De kandidaten moeten verscheidene testen doen, die volgens het |
gesolliciteerde functieprofiel, kunnen bestaan uit redeneringtesten, | gesolliciteerde functieprofiel, kunnen bestaan uit redeneringtesten, |
situationele beoordelingstesten en simulatieoefeningen (test in | situationele beoordelingstesten en simulatieoefeningen (test in |
basket). | basket). |
Deze geïnformatiseerde testen hebben tot doel de generieke | Deze geïnformatiseerde testen hebben tot doel de generieke |
sleutelcompetenties af te lijnen die vereist zijn voor de uitoefening | sleutelcompetenties af te lijnen die vereist zijn voor de uitoefening |
van de gesolliciteerde functies. | van de gesolliciteerde functies. |
De derde fase laat eveneens toe de kandidaten die 60 % behaald hebben | De derde fase laat eveneens toe de kandidaten die 60 % behaald hebben |
op de evaluatie van de generieke competenties te identificeren en te | op de evaluatie van de generieke competenties te identificeren en te |
weerhouden. | weerhouden. |
De derde fase is dus eliminerend. | De derde fase is dus eliminerend. |
In functie van het aantal kandidaten zullen de evaluaties voorzien in | In functie van het aantal kandidaten zullen de evaluaties voorzien in |
de 2e en 3e fase op hetzelfde ogenblik kunnen gerealiseerd worden. | de 2e en 3e fase op hetzelfde ogenblik kunnen gerealiseerd worden. |
Fase 4 - Integratie (samenvoeging) van de resultaten van de evaluatie | Fase 4 - Integratie (samenvoeging) van de resultaten van de evaluatie |
van de technische competenties en van de generieke sleutelcompetenties | van de technische competenties en van de generieke sleutelcompetenties |
- Eventuele bijkomende evaluatie. | - Eventuele bijkomende evaluatie. |
In deze fase integreert de dienst Bevorderingen de resultaten van de | In deze fase integreert de dienst Bevorderingen de resultaten van de |
evaluatie van de technische competenties en van de generieke | evaluatie van de technische competenties en van de generieke |
sleutelcompetenties van de in fase 3 weerhouden kandidaten. | sleutelcompetenties van de in fase 3 weerhouden kandidaten. |
De integratie van deze resultaten van de evaluaties zal worden | De integratie van deze resultaten van de evaluaties zal worden |
gerealiseerd rekening houdend met de weging tussen de technische | gerealiseerd rekening houdend met de weging tussen de technische |
competenties en de generieke competenties (zoals gevraagd door de | competenties en de generieke competenties (zoals gevraagd door de |
Voorzitter van het Directiecomité, de Administrateur- generaal of door | Voorzitter van het Directiecomité, de Administrateur- generaal of door |
de Directeur van de Stafdienst). | de Directeur van de Stafdienst). |
Zodra de integratie van de resultaten van de evaluatie van de | Zodra de integratie van de resultaten van de evaluatie van de |
competenties is gerealiseerd, zal de dienst Bevorderingen een | competenties is gerealiseerd, zal de dienst Bevorderingen een |
klassement opstellen van de kandidaten en per | klassement opstellen van de kandidaten en per |
functieprofiel/localisatie de 10 kandidaten met de beste resultaten | functieprofiel/localisatie de 10 kandidaten met de beste resultaten |
weerhouden. | weerhouden. |
Desgevallend kunnen de kandidaten uitgenodigd worden voor een | Desgevallend kunnen de kandidaten uitgenodigd worden voor een |
aanvullende evaluatie om enerzijds na te gaan hoe zij hun competenties | aanvullende evaluatie om enerzijds na te gaan hoe zij hun competenties |
in de praktijk realiseren en om anderzijds hun persoonlijke en | in de praktijk realiseren en om anderzijds hun persoonlijke en |
interpersoonlijke functioneringwijze te onderzoeken. | interpersoonlijke functioneringwijze te onderzoeken. |
Fase 5 - Interview | Fase 5 - Interview |
Alle in fase 4 weerhouden kandidaten worden uitgenodigd voor een | Alle in fase 4 weerhouden kandidaten worden uitgenodigd voor een |
interview met de leidinggevende ambtenaar of zijn afgevaardigde. | interview met de leidinggevende ambtenaar of zijn afgevaardigde. |
Het interview zal toelaten de motivatie van de kandidaat te evalueren | Het interview zal toelaten de motivatie van de kandidaat te evalueren |
wat betreft de gesolliciteerde betrekking of betrekkingen, maar zal | wat betreft de gesolliciteerde betrekking of betrekkingen, maar zal |
ook toelaten de vereiste technische en generieke competenties per | ook toelaten de vereiste technische en generieke competenties per |
gesolliciteerd functieprofiel op een geïntegreerde manier te | gesolliciteerd functieprofiel op een geïntegreerde manier te |
onderzoeken. | onderzoeken. |
Bij het onderhoud zal er eveneens rekening gehouden worden met de | Bij het onderhoud zal er eveneens rekening gehouden worden met de |
elementen van het persoonlijk dossier van de kandidaat en tevens met | elementen van het persoonlijk dossier van de kandidaat en tevens met |
het aan de functionele chef gevraagde advies met betrekking tot zijn | het aan de functionele chef gevraagde advies met betrekking tot zijn |
functioneren in zijn huidige opdrachten en taken. | functioneren in zijn huidige opdrachten en taken. |
Na dit onderhoud zal een met redenen omkleed voorstel van benoeming | Na dit onderhoud zal een met redenen omkleed voorstel van benoeming |
worden voorgelegd aan het Directiecomité. | worden voorgelegd aan het Directiecomité. |
3. Welke zijn de wegingen die bij de voornoemde 4e fase zullen worden | 3. Welke zijn de wegingen die bij de voornoemde 4e fase zullen worden |
gehandhaafd ? | gehandhaafd ? |
Adviseur-generaal Europese strategie en coördinatie : | Adviseur-generaal Europese strategie en coördinatie : |
- Technische competenties : 50 % | - Technische competenties : 50 % |
- Generieke sleutelcompetenties : 50 % | - Generieke sleutelcompetenties : 50 % |
Adviseur-generaal managementondersteuning : | Adviseur-generaal managementondersteuning : |
- Technische competenties : 60 % | - Technische competenties : 60 % |
- Generieke sleutelcompetenties : 40 % | - Generieke sleutelcompetenties : 40 % |
De Minister van Financiën, | De Minister van Financiën, |
D. REYNDERS | D. REYNDERS |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |