Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van --
← Terug naar "Incompetitiestelling in de klasse A4 Adviseur-generaal bij de diensten van de FOD Financiën I. Onderwerp Bij toepassing van artikel 6bis, §2 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel wor 1. Adviseur-generaal (A41) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van « Adviseur-generaal E(...)"
Incompetitiestelling in de klasse A4 Adviseur-generaal bij de diensten van de FOD Financiën I. Onderwerp Bij toepassing van artikel 6bis, §2 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel wor 1. Adviseur-generaal (A41) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van « Adviseur-generaal E(...) Incompetitiestelling in de klasse A4 Adviseur-generaal bij de diensten van de FOD Financiën I. Onderwerp Bij toepassing van artikel 6bis, §2 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel wor 1. Adviseur-generaal (A41) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van « Adviseur-generaal E(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN
Incompetitiestelling in de klasse A4 Incompetitiestelling in de klasse A4
Adviseur-generaal bij de diensten van de FOD Financiën Adviseur-generaal bij de diensten van de FOD Financiën
I. Onderwerp I. Onderwerp
Bij toepassing van artikel 6bis, §2 van het koninklijk besluit van 2 Bij toepassing van artikel 6bis, §2 van het koninklijk besluit van 2
oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel worden de oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel worden de
volgende betrekkingen, waaraan de titel van adviseur-generaal is volgende betrekkingen, waaraan de titel van adviseur-generaal is
verbonden, in competitie gesteld : verbonden, in competitie gesteld :
1. Adviseur-generaal (A41) : 1 betrekking waaraan de functie is 1. Adviseur-generaal (A41) : 1 betrekking waaraan de functie is
verbonden van « Adviseur-generaal Europese strategie en coördinatie » verbonden van « Adviseur-generaal Europese strategie en coördinatie »
(functieclassificatie : DIS031) bij de Administratie van de thesaurie. (functieclassificatie : DIS031) bij de Administratie van de thesaurie.
Deze betrekking zal geïntegreerd worden in de Algemene Administratie Deze betrekking zal geïntegreerd worden in de Algemene Administratie
van de thesaurie. van de thesaurie.
2. Adviseur-generaal (A41) : 1 betrekking waaraan de functie is 2. Adviseur-generaal (A41) : 1 betrekking waaraan de functie is
verbonden van « Adviseur-generaal managementondersteuning » verbonden van « Adviseur-generaal managementondersteuning »
(functieclassificatie : ISA006) bij de Administratie van de thesaurie. (functieclassificatie : ISA006) bij de Administratie van de thesaurie.
Deze betrekking zal geïntegreerd worden in de Algemene Administratie Deze betrekking zal geïntegreerd worden in de Algemene Administratie
van de thesaurie. van de thesaurie.
II. Toepasselijke reglementering II. Toepasselijke reglementering
De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door :
- het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van - het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van
het rijkspersoneel; het rijkspersoneel;
- het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie
en de loopbaan van het rijkspersoneel; en de loopbaan van het rijkspersoneel;
- het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan - het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan
van niveau A van het rijkspersoneel; van niveau A van het rijkspersoneel;
- de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, - de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken,
gecoördineerd op 18 juli 1966, en het koninklijk besluit van 8 maart gecoördineerd op 18 juli 1966, en het koninklijk besluit van 8 maart
2001 tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de 2001 tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de
bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de
wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, samengevat op 18 wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, samengevat op 18
juli 1966. juli 1966.
De benoemingen worden toegekend binnen de perken van het De benoemingen worden toegekend binnen de perken van het
personeelsplan 2010. personeelsplan 2010.
III. Benoemingsvoorwaarden III. Benoemingsvoorwaarden
Mogen zich kandidaat stellen voor de betrekkingen waaraan de titel is Mogen zich kandidaat stellen voor de betrekkingen waaraan de titel is
verbonden van Adviseur-generaal : alle ambtenaren van de FOD Financiën verbonden van Adviseur-generaal : alle ambtenaren van de FOD Financiën
die op het ogenblik van de benoemingen bekleed zijn met de klasse A3 die op het ogenblik van de benoemingen bekleed zijn met de klasse A3
en die menen te beantwoorden aan de gespecificeerde voorwaarden in het en die menen te beantwoorden aan de gespecificeerde voorwaarden in het
functieprofiel. functieprofiel.
IV. Sollicitatieprocedure IV. Sollicitatieprocedure
1. Hoe kan ik een betrekking solliciteren ? 1. Hoe kan ik een betrekking solliciteren ?
De ambtenaren die wensen te solliciteren, dienen gebruik te maken van De ambtenaren die wensen te solliciteren, dienen gebruik te maken van
het aangehechte formulier (bijlage 1). het aangehechte formulier (bijlage 1).
Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te
doen gelden, zijn de functieprofielen bijgevoegd (bijlage 2). doen gelden, zijn de functieprofielen bijgevoegd (bijlage 2).
Er moet een afzonderlijke kandidatuur worden ingediend per Er moet een afzonderlijke kandidatuur worden ingediend per
functieprofiel, telkens met een aparte motivering. functieprofiel, telkens met een aparte motivering.
De kandidaat mag geen orde van voorkeur uitdrukken. De kandidaat mag geen orde van voorkeur uitdrukken.
De behoorlijk ingevulde kandidaturen moeten, gedateerd, gehandtekend De behoorlijk ingevulde kandidaturen moeten, gedateerd, gehandtekend
en vergezeld van de gevraagde motiveringen, worden ingediend bij een en vergezeld van de gevraagde motiveringen, worden ingediend bij een
ter post aangetekend schrijven op onderstaand adres binnen een termijn ter post aangetekend schrijven op onderstaand adres binnen een termijn
van 10 werkdagen die ingaat de eerste dag volgend op de publicatie in van 10 werkdagen die ingaat de eerste dag volgend op de publicatie in
het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs). het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs).
Federale Overheidsdienst Financiën Federale Overheidsdienst Financiën
Ter attentie van de Voorzitter van het Directiecomité Ter attentie van de Voorzitter van het Directiecomité
North Galaxy, B27 North Galaxy, B27
Koning Albert II-laan 33, bus 10 Koning Albert II-laan 33, bus 10
1030 Brussel 1030 Brussel
Contactpersonen : Contactpersonen :
Wim Baetens, tel. 02-574 71 84 (N) Wim Baetens, tel. 02-574 71 84 (N)
Martine Bougard, tel. 02-574 71 42 (F) Martine Bougard, tel. 02-574 71 42 (F)
De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de
ambtenaren; het gebruik van administratieve briefomslagen is ter zake ambtenaren; het gebruik van administratieve briefomslagen is ter zake
verboden. verboden.
Sollicitaties onder voorbehoud worden niet in aanmerking genomen. Sollicitaties onder voorbehoud worden niet in aanmerking genomen.
Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen. Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen.
2. Welke verschillende fases volgen er na de kandidatuur ? 2. Welke verschillende fases volgen er na de kandidatuur ?
Er zijn verscheidene fases na ontvangst van de kandidatuur door de Er zijn verscheidene fases na ontvangst van de kandidatuur door de
dienst Bevorderingen : dienst Bevorderingen :
Fase 1 - Onderzoek van de ontvankelijkheid van de postulatie Fase 1 - Onderzoek van de ontvankelijkheid van de postulatie
Tijdens deze fase ontvangt en onderzoekt de dienst Bevorderingen de Tijdens deze fase ontvangt en onderzoekt de dienst Bevorderingen de
kandidatuur en verifieert of ze ontvankelijk is. Ingevolge dit kandidatuur en verifieert of ze ontvankelijk is. Ingevolge dit
onderzoek kunnen zich twee situaties voordoen : onderzoek kunnen zich twee situaties voordoen :
? Indien de kandidatuur niet ontvankelijk is, wordt zij verworpen. De ? Indien de kandidatuur niet ontvankelijk is, wordt zij verworpen. De
kandidaat ontvangt een brief waarin de redenen van de verwerping kandidaat ontvangt een brief waarin de redenen van de verwerping
worden medegedeeld (op zijn domicilie); worden medegedeeld (op zijn domicilie);
? Indien de kandidatuur ontvankelijk is, ontvangt de kandidaat per ? Indien de kandidatuur ontvankelijk is, ontvangt de kandidaat per
brief een uitnodiging voor een evaluatie van de technische brief een uitnodiging voor een evaluatie van de technische
competenties die vereist zijn voor het gepostuleerde functieprofiel. competenties die vereist zijn voor het gepostuleerde functieprofiel.
De eerste fase is dus eliminerend. De eerste fase is dus eliminerend.
Fase 2 - Evaluatie van de technische competenties Fase 2 - Evaluatie van de technische competenties
De kandidaten die in de eerste fase werden weerhouden, zullen De kandidaten die in de eerste fase werden weerhouden, zullen
uitgenodigd worden voor een evaluatie van de technische competenties uitgenodigd worden voor een evaluatie van de technische competenties
die vereist zijn voor het gepostuleerde functieprofiel. die vereist zijn voor het gepostuleerde functieprofiel.
De kandidaten zullen moeten antwoorden op zowel algemene als op meer De kandidaten zullen moeten antwoorden op zowel algemene als op meer
gerichte vragen betreffende de materies en technische competenties die gerichte vragen betreffende de materies en technische competenties die
vereist zijn voor het gesolliciteerde profiel. De kandidaat die vereist zijn voor het gesolliciteerde profiel. De kandidaat die
meerdere functies heeft gesolliciteerd, zal meerdere technische meerdere functies heeft gesolliciteerd, zal meerdere technische
vragenlijsten moeten beantwoorden (één vragenlijst per gesolliciteerd vragenlijsten moeten beantwoorden (één vragenlijst per gesolliciteerd
functieprofiel). functieprofiel).
De kandidaten die geen 60 % hebben behaald op deze evaluatie zijn De kandidaten die geen 60 % hebben behaald op deze evaluatie zijn
uitgesloten voor het vervolg van de procedure. uitgesloten voor het vervolg van de procedure.
De tweede fase is dus eliminerend. De tweede fase is dus eliminerend.
Fase 3 - Evaluatie van de generieke sleutelcompetenties (= rubriek Fase 3 - Evaluatie van de generieke sleutelcompetenties (= rubriek
bijzondere bekwaamheden van de profielen) bijzondere bekwaamheden van de profielen)
De in fase 2 weerhouden kandidaten worden uitgenodigd voor een De in fase 2 weerhouden kandidaten worden uitgenodigd voor een
evaluatie van de generieke sleutelcompetenties die vereist zijn voor evaluatie van de generieke sleutelcompetenties die vereist zijn voor
de gesolliciteerde functie. de gesolliciteerde functie.
De kandidaten moeten verscheidene testen doen, die volgens het De kandidaten moeten verscheidene testen doen, die volgens het
gesolliciteerde functieprofiel, kunnen bestaan uit redeneringtesten, gesolliciteerde functieprofiel, kunnen bestaan uit redeneringtesten,
situationele beoordelingstesten en simulatieoefeningen (test in situationele beoordelingstesten en simulatieoefeningen (test in
basket). basket).
Deze geïnformatiseerde testen hebben tot doel de generieke Deze geïnformatiseerde testen hebben tot doel de generieke
sleutelcompetenties af te lijnen die vereist zijn voor de uitoefening sleutelcompetenties af te lijnen die vereist zijn voor de uitoefening
van de gesolliciteerde functies. van de gesolliciteerde functies.
De derde fase laat eveneens toe de kandidaten die 60 % behaald hebben De derde fase laat eveneens toe de kandidaten die 60 % behaald hebben
op de evaluatie van de generieke competenties te identificeren en te op de evaluatie van de generieke competenties te identificeren en te
weerhouden. weerhouden.
De derde fase is dus eliminerend. De derde fase is dus eliminerend.
In functie van het aantal kandidaten zullen de evaluaties voorzien in In functie van het aantal kandidaten zullen de evaluaties voorzien in
de 2e en 3e fase op hetzelfde ogenblik kunnen gerealiseerd worden. de 2e en 3e fase op hetzelfde ogenblik kunnen gerealiseerd worden.
Fase 4 - Integratie (samenvoeging) van de resultaten van de evaluatie Fase 4 - Integratie (samenvoeging) van de resultaten van de evaluatie
van de technische competenties en van de generieke sleutelcompetenties van de technische competenties en van de generieke sleutelcompetenties
- Eventuele bijkomende evaluatie. - Eventuele bijkomende evaluatie.
In deze fase integreert de dienst Bevorderingen de resultaten van de In deze fase integreert de dienst Bevorderingen de resultaten van de
evaluatie van de technische competenties en van de generieke evaluatie van de technische competenties en van de generieke
sleutelcompetenties van de in fase 3 weerhouden kandidaten. sleutelcompetenties van de in fase 3 weerhouden kandidaten.
De integratie van deze resultaten van de evaluaties zal worden De integratie van deze resultaten van de evaluaties zal worden
gerealiseerd rekening houdend met de weging tussen de technische gerealiseerd rekening houdend met de weging tussen de technische
competenties en de generieke competenties (zoals gevraagd door de competenties en de generieke competenties (zoals gevraagd door de
Voorzitter van het Directiecomité, de Administrateur- generaal of door Voorzitter van het Directiecomité, de Administrateur- generaal of door
de Directeur van de Stafdienst). de Directeur van de Stafdienst).
Zodra de integratie van de resultaten van de evaluatie van de Zodra de integratie van de resultaten van de evaluatie van de
competenties is gerealiseerd, zal de dienst Bevorderingen een competenties is gerealiseerd, zal de dienst Bevorderingen een
klassement opstellen van de kandidaten en per klassement opstellen van de kandidaten en per
functieprofiel/localisatie de 10 kandidaten met de beste resultaten functieprofiel/localisatie de 10 kandidaten met de beste resultaten
weerhouden. weerhouden.
Desgevallend kunnen de kandidaten uitgenodigd worden voor een Desgevallend kunnen de kandidaten uitgenodigd worden voor een
aanvullende evaluatie om enerzijds na te gaan hoe zij hun competenties aanvullende evaluatie om enerzijds na te gaan hoe zij hun competenties
in de praktijk realiseren en om anderzijds hun persoonlijke en in de praktijk realiseren en om anderzijds hun persoonlijke en
interpersoonlijke functioneringwijze te onderzoeken. interpersoonlijke functioneringwijze te onderzoeken.
Fase 5 - Interview Fase 5 - Interview
Alle in fase 4 weerhouden kandidaten worden uitgenodigd voor een Alle in fase 4 weerhouden kandidaten worden uitgenodigd voor een
interview met de leidinggevende ambtenaar of zijn afgevaardigde. interview met de leidinggevende ambtenaar of zijn afgevaardigde.
Het interview zal toelaten de motivatie van de kandidaat te evalueren Het interview zal toelaten de motivatie van de kandidaat te evalueren
wat betreft de gesolliciteerde betrekking of betrekkingen, maar zal wat betreft de gesolliciteerde betrekking of betrekkingen, maar zal
ook toelaten de vereiste technische en generieke competenties per ook toelaten de vereiste technische en generieke competenties per
gesolliciteerd functieprofiel op een geïntegreerde manier te gesolliciteerd functieprofiel op een geïntegreerde manier te
onderzoeken. onderzoeken.
Bij het onderhoud zal er eveneens rekening gehouden worden met de Bij het onderhoud zal er eveneens rekening gehouden worden met de
elementen van het persoonlijk dossier van de kandidaat en tevens met elementen van het persoonlijk dossier van de kandidaat en tevens met
het aan de functionele chef gevraagde advies met betrekking tot zijn het aan de functionele chef gevraagde advies met betrekking tot zijn
functioneren in zijn huidige opdrachten en taken. functioneren in zijn huidige opdrachten en taken.
Na dit onderhoud zal een met redenen omkleed voorstel van benoeming Na dit onderhoud zal een met redenen omkleed voorstel van benoeming
worden voorgelegd aan het Directiecomité. worden voorgelegd aan het Directiecomité.
3. Welke zijn de wegingen die bij de voornoemde 4e fase zullen worden 3. Welke zijn de wegingen die bij de voornoemde 4e fase zullen worden
gehandhaafd ? gehandhaafd ?
Adviseur-generaal Europese strategie en coördinatie : Adviseur-generaal Europese strategie en coördinatie :
- Technische competenties : 50 % - Technische competenties : 50 %
- Generieke sleutelcompetenties : 50 % - Generieke sleutelcompetenties : 50 %
Adviseur-generaal managementondersteuning : Adviseur-generaal managementondersteuning :
- Technische competenties : 60 % - Technische competenties : 60 %
- Generieke sleutelcompetenties : 40 % - Generieke sleutelcompetenties : 40 %
De Minister van Financiën, De Minister van Financiën,
D. REYNDERS D. REYNDERS
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
^