Koninklijk besluit tot wijziging van het Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde | Koninklijk besluit tot wijziging van het Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde |
---|---|
MINISTERIE VAN FINANCIEN | MINISTERIE VAN FINANCIEN |
30 DECEMBER 1999. - Koninklijk besluit tot wijziging van het Wetboek | 30 DECEMBER 1999. - Koninklijk besluit tot wijziging van het Wetboek |
van de belasting over de toegevoegde waarde | van de belasting over de toegevoegde waarde |
VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
Sire, | Sire, |
De communautaire en nationale wetgevingen die de belasting over de | De communautaire en nationale wetgevingen die de belasting over de |
toegevoegde waarde regelen, maken van het begin af een onderscheid | toegevoegde waarde regelen, maken van het begin af een onderscheid |
tussen goud voor industrieel gebruik en goud voor | tussen goud voor industrieel gebruik en goud voor |
beleggingsdoeleinden. | beleggingsdoeleinden. |
- Industrieel goud wordt er steeds beschouwd als een roerend goed uit | - Industrieel goud wordt er steeds beschouwd als een roerend goed uit |
zijn aard, onderworpen aan de BTW tegen het tarief dat hierop van | zijn aard, onderworpen aan de BTW tegen het tarief dat hierop van |
toepassing is. | toepassing is. |
- Voor beleggingsgoud werden daarentegen oplossingen toegepast die | - Voor beleggingsgoud werden daarentegen oplossingen toegepast die |
verschillend waren van de ene lidstaat tot de andere. | verschillend waren van de ene lidstaat tot de andere. |
Zo heeft België het beleggingsgoud - onder de vorm van monetair goud - | Zo heeft België het beleggingsgoud - onder de vorm van monetair goud - |
kunnen beschouwen als een onlichamelijk roerend goed tot 31 augustus | kunnen beschouwen als een onlichamelijk roerend goed tot 31 augustus |
1981. Tussen 1 september 1981 en 28 februari 1982 heeft België | 1981. Tussen 1 september 1981 en 28 februari 1982 heeft België |
vervolgens goud dat normaal als beleggingsobject wordt gebruikt, | vervolgens goud dat normaal als beleggingsobject wordt gebruikt, |
onderworpen aan het verlaagd BTW-tarief van 6 pct. Uit bezorgdheid om | onderworpen aan het verlaagd BTW-tarief van 6 pct. Uit bezorgdheid om |
een verplaatsing van de goudmarkt naar naburige landen en naar meer | een verplaatsing van de goudmarkt naar naburige landen en naar meer |
aantrekkelijke financiële plaatsen te voorkomen, diende België | aantrekkelijke financiële plaatsen te voorkomen, diende België |
uiteindelijk vanaf 1 maart 1982 het beleggingsgoud aan het BTW-tarief | uiteindelijk vanaf 1 maart 1982 het beleggingsgoud aan het BTW-tarief |
van 1 pct. te onderwerpen waarin vandaag nog is voorzien in artikel | van 1 pct. te onderwerpen waarin vandaag nog is voorzien in artikel |
1bis van het koninklijk besluit nr. 20 van 20 juli 1970 tot | 1bis van het koninklijk besluit nr. 20 van 20 juli 1970 tot |
vaststelling van de tarieven van de belasting over de toegevoegde | vaststelling van de tarieven van de belasting over de toegevoegde |
waarde en tot indeling van de goederen en de diensten bij die tarieven | waarde en tot indeling van de goederen en de diensten bij die tarieven |
(Belgisch Staatsblad van 31 juli 1970). | (Belgisch Staatsblad van 31 juli 1970). |
Overwegende de harmonie die moet leiden tot de vooruitgang van de | Overwegende de harmonie die moet leiden tot de vooruitgang van de |
grote Europese interne markt, hebben de instellingen van de Europese | grote Europese interne markt, hebben de instellingen van de Europese |
Unie onlangs de richtlijn nr. 98/80/EG van de Raad van 12 oktober 1998 | Unie onlangs de richtlijn nr. 98/80/EG van de Raad van 12 oktober 1998 |
tot aanvulling van het gemeenschappelijk stelsel van belasting over de | tot aanvulling van het gemeenschappelijk stelsel van belasting over de |
toegevoegde waarde en tot wijziging van richtlijn nr. 77/388/EEG - | toegevoegde waarde en tot wijziging van richtlijn nr. 77/388/EEG - |
bijzondere regeling voor beleggingsgoud (PBEG nr. L 281 van 17 oktober | bijzondere regeling voor beleggingsgoud (PBEG nr. L 281 van 17 oktober |
1998) aangenomen. | 1998) aangenomen. |
- Die richtlijn nr. 98/80/EG voegt hoofdzakelijk in de richtlijn nr. | - Die richtlijn nr. 98/80/EG voegt hoofdzakelijk in de richtlijn nr. |
77/388/EEG een artikel 26ter in. | 77/388/EEG een artikel 26ter in. |
- Dit wijzigt geenszins de BTW-regeling van toepassing op het | - Dit wijzigt geenszins de BTW-regeling van toepassing op het |
industrieel goud. Onbewerkt goud, goud als halffabrikaat of goud onder | industrieel goud. Onbewerkt goud, goud als halffabrikaat of goud onder |
de vorm van een eindproduct, bestemd voor industriële of commerciële | de vorm van een eindproduct, bestemd voor industriële of commerciële |
doeleinden, sieraden en verzamelobjecten die een numismatisch belang | doeleinden, sieraden en verzamelobjecten die een numismatisch belang |
hebben, blijven dus onderworpen aan het normaal BTW-tarief, dat thans | hebben, blijven dus onderworpen aan het normaal BTW-tarief, dat thans |
21 pct. bedraagt. | 21 pct. bedraagt. |
- De nieuwe richtlijn spitst daarentegen haar bepalingen toe op het | - De nieuwe richtlijn spitst daarentegen haar bepalingen toe op het |
beleggingsgoud, waarvoor zij in een bijzondere regeling voorziet welke | beleggingsgoud, waarvoor zij in een bijzondere regeling voorziet welke |
primeert boven elke andere regeling. | primeert boven elke andere regeling. |
Inleidende definitie | Inleidende definitie |
Te dien einde definieert de richtlijn nr. 98/80/EG in de eerste plaats | Te dien einde definieert de richtlijn nr. 98/80/EG in de eerste plaats |
wat moet worden verstaan onder beleggingsgoud. Wordt voortaan als | wat moet worden verstaan onder beleggingsgoud. Wordt voortaan als |
dusdanig verstaan : | dusdanig verstaan : |
- goud, in de vorm van staven of plaatjes van een door de goudmarkten | - goud, in de vorm van staven of plaatjes van een door de goudmarkten |
aanvaard gewicht, met een zuiverheid van ten minste 995 duizendsten, | aanvaard gewicht, met een zuiverheid van ten minste 995 duizendsten, |
al dan niet belichaamd in certificaten. De lidstaten kunnen kleine | al dan niet belichaamd in certificaten. De lidstaten kunnen kleine |
staven of plaatjes met een gewicht van ten hoogste 1 gram uitsluiten | staven of plaatjes met een gewicht van ten hoogste 1 gram uitsluiten |
van de regeling; | van de regeling; |
- gouden munten die : | - gouden munten die : |
een zuiverheid van ten minste 900 duizendsten hebben, | een zuiverheid van ten minste 900 duizendsten hebben, |
na 1800 zijn geslagen, | na 1800 zijn geslagen, |
in het land van oorsprong als wettig betaalmiddel fungeren of hebben | in het land van oorsprong als wettig betaalmiddel fungeren of hebben |
gefungeerd, | gefungeerd, |
en | en |
normaliter verkocht worden voor een prijs die de openmarktwaarde van | normaliter verkocht worden voor een prijs die de openmarktwaarde van |
het in de munten vervatte goud niet met meer dan 80 % overschrijdt. | het in de munten vervatte goud niet met meer dan 80 % overschrijdt. |
Dergelijke munten worden geacht niet verkocht te zijn wegens hun | Dergelijke munten worden geacht niet verkocht te zijn wegens hun |
numismatisch belang. | numismatisch belang. |
Elke lidstaat deelt de Commissie vanaf 1999 elk jaar vóór 1 juli mee | Elke lidstaat deelt de Commissie vanaf 1999 elk jaar vóór 1 juli mee |
welke munten die aan deze criteria voldoen, in die lidstaat worden | welke munten die aan deze criteria voldoen, in die lidstaat worden |
verhandeld. Vóór 1 december van elk jaar publiceert de Commissie in de | verhandeld. Vóór 1 december van elk jaar publiceert de Commissie in de |
C-serie van het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen de | C-serie van het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen de |
volledige lijst van deze munten. In de gepubliceerde lijst opgenomen | volledige lijst van deze munten. In de gepubliceerde lijst opgenomen |
munten worden geacht aan deze criteria te voldoen gedurende het hele | munten worden geacht aan deze criteria te voldoen gedurende het hele |
jaar waarvoor de lijst wordt gepubliceerd. De eerste dergelijke lijst | jaar waarvoor de lijst wordt gepubliceerd. De eerste dergelijke lijst |
is gepubliceerd in het P.B.E.G. nr. C 342 van 30 november 1999. | is gepubliceerd in het P.B.E.G. nr. C 342 van 30 november 1999. |
Algemene werkwijze | Algemene werkwijze |
De bijzondere regeling ingesteld door de richtlijn steunt zich op die | De bijzondere regeling ingesteld door de richtlijn steunt zich op die |
definitie en op die lijst. Zij bevat benevens verplichte bepalingen, | definitie en op die lijst. Zij bevat benevens verplichte bepalingen, |
meerdere optiemogelijkheden die de lidstaten, in voorkomend geval, al | meerdere optiemogelijkheden die de lidstaten, in voorkomend geval, al |
dan niet kunnen omzetten in hun nationale wetgeving. Het komt | dan niet kunnen omzetten in hun nationale wetgeving. Het komt |
vervolgens aan de betrokken operatoren toe om, in de vrije uitoefening | vervolgens aan de betrokken operatoren toe om, in de vrije uitoefening |
van hun economische activiteit, de in de wetgeving opgenomen opties te | van hun economische activiteit, de in de wetgeving opgenomen opties te |
lichten of er geen rekening mee te houden. | lichten of er geen rekening mee te houden. |
- De regel die in die regeling overheerst, bestaat uit een | - De regel die in die regeling overheerst, bestaat uit een |
vrijstelling voor transacties betreffende beleggingsgoud, die gepaard | vrijstelling voor transacties betreffende beleggingsgoud, die gepaard |
gaat met een bijzonder - en beperkt - recht op aftrek van de | gaat met een bijzonder - en beperkt - recht op aftrek van de |
voorbelasting. | voorbelasting. |
- De mogelijkheid te opteren voor de normale regeling van | - De mogelijkheid te opteren voor de normale regeling van |
belastingheffing is evenwel voorzien onder bepaalde voorwaarden. | belastingheffing is evenwel voorzien onder bepaalde voorwaarden. |
- Het lichten van die optie heeft een terugkeer naar de normale regels | - Het lichten van die optie heeft een terugkeer naar de normale regels |
inzake aftrek tot gevolg. | inzake aftrek tot gevolg. |
In aanmerking genomen de risico's tot belastingontduiking of | In aanmerking genomen de risico's tot belastingontduiking of |
belastingontwijking dat het verschillend gebruik van goud zou kunnen | belastingontwijking dat het verschillend gebruik van goud zou kunnen |
doen ontstaan, worden overigens minimumverplichtingen inzake het | doen ontstaan, worden overigens minimumverplichtingen inzake het |
voeren van de boekhouding en het bewaren van stukken voorgeschreven | voeren van de boekhouding en het bewaren van stukken voorgeschreven |
aan de handelaars in goud. Een regeling van verlegging van de heffing | aan de handelaars in goud. Een regeling van verlegging van de heffing |
van de belasting in hoofde van de koper, kan, in voorkomend geval, | van de belasting in hoofde van de koper, kan, in voorkomend geval, |
bovendien door de lidstaten worden voorzien. Tenslotte hebben de | bovendien door de lidstaten worden voorzien. Tenslotte hebben de |
lidstaten de mogelijkheid om de vrijstelling niet toe te passen op | lidstaten de mogelijkheid om de vrijstelling niet toe te passen op |
bepaalde handelingen verricht op de gereglementeerde goudmarkt. | bepaalde handelingen verricht op de gereglementeerde goudmarkt. |
Bijzondere vrijstelling | Bijzondere vrijstelling |
Het voornaamste doel van de richtlijn bestaat in het expliciet | Het voornaamste doel van de richtlijn bestaat in het expliciet |
vrijstellen van de belasting van de levering, de intracommunautaire | vrijstellen van de belasting van de levering, de intracommunautaire |
verwerving en de invoer van beleggingsgoud, waaronder beleggingsgoud | verwerving en de invoer van beleggingsgoud, waaronder beleggingsgoud |
dat belichaamd is in certificaten voor toegewezen of niet- toegewezen | dat belichaamd is in certificaten voor toegewezen of niet- toegewezen |
goud of dat verhandeld wordt op goudrekeningen, en waaronder, in het | goud of dat verhandeld wordt op goudrekeningen, en waaronder, in het |
bijzonder, goudleningen en swaps, die een eigendoms- of | bijzonder, goudleningen en swaps, die een eigendoms- of |
vorderingsrecht op beleggingsgoud belichamen, evenals voor handelingen | vorderingsrecht op beleggingsgoud belichamen, evenals voor handelingen |
betreffende beleggingsgoud bestaande in future- en termijncontracten | betreffende beleggingsgoud bestaande in future- en termijncontracten |
die leiden tot de overdracht van een eigendoms- of vorderingsrecht met | die leiden tot de overdracht van een eigendoms- of vorderingsrecht met |
betrekking tot beleggingsgoud. De « swaps », de « futures » en de « | betrekking tot beleggingsgoud. De « swaps », de « futures » en de « |
forward rate agreements » maken de drie voornaamste bronnen uit van de | forward rate agreements » maken de drie voornaamste bronnen uit van de |
handelingen op termijn gekenmerkt door de verplichting om een zeker | handelingen op termijn gekenmerkt door de verplichting om een zeker |
vooraf vastgestelde hoeveelheid goud te verkopen of te kopen op een | vooraf vastgestelde hoeveelheid goud te verkopen of te kopen op een |
vaste datum maar tegen een variabele koers. | vaste datum maar tegen een variabele koers. |
De richtlijn verleent eveneens vrijstelling voor de diensten van | De richtlijn verleent eveneens vrijstelling voor de diensten van |
tussenpersonen die niet handelen onder de voorwaarden van artikel 13, | tussenpersonen die niet handelen onder de voorwaarden van artikel 13, |
§ 2, van het Belgisch Wetboek van de BTW, indien zij bemiddelen voor | § 2, van het Belgisch Wetboek van de BTW, indien zij bemiddelen voor |
hun opdrachtgever bij de levering van beleggingsgoud. | hun opdrachtgever bij de levering van beleggingsgoud. |
Optie voor de belastingheffing | Optie voor de belastingheffing |
Onverminderd andere communautaire bepalingen betreffende een latere | Onverminderd andere communautaire bepalingen betreffende een latere |
vrijstelling van de belasting, opent de richtlijn tot driemaal toe de | vrijstelling van de belasting, opent de richtlijn tot driemaal toe de |
mogelijkheid afzonderlijk te opteren voor de belastingheffing van | mogelijkheid afzonderlijk te opteren voor de belastingheffing van |
handelingen met betrekking tot beleggingsgoud. Twee van die opties | handelingen met betrekking tot beleggingsgoud. Twee van die opties |
moeten verplicht worden omgezet in intern recht. Het omzetten van de | moeten verplicht worden omgezet in intern recht. Het omzetten van de |
derde optie blijft facultatief. | derde optie blijft facultatief. |
- Belastingplichtigen die beleggingsgoud produceren of goud omzetten | - Belastingplichtigen die beleggingsgoud produceren of goud omzetten |
in beleggingsgoud, kunnen opteren voor de belastingheffing van hun | in beleggingsgoud, kunnen opteren voor de belastingheffing van hun |
leveringen van beleggingsgoud aan een andere belastingplichtige. Deze | leveringen van beleggingsgoud aan een andere belastingplichtige. Deze |
eerste optie dient verplicht te worden omgezet in intern recht. | eerste optie dient verplicht te worden omgezet in intern recht. |
- Belastingplichtigen die in het kader van hun economische activiteit, | - Belastingplichtigen die in het kader van hun economische activiteit, |
gewoonlijk goud leveren voor industriële doeleinden, kunnen eveneens | gewoonlijk goud leveren voor industriële doeleinden, kunnen eveneens |
opteren voor de belastingheffing van de leveringen van beleggingsgoud, | opteren voor de belastingheffing van de leveringen van beleggingsgoud, |
onder de vorm van staven of plaatjes, aan een andere | onder de vorm van staven of plaatjes, aan een andere |
belastingplichtige. Deze bepaling is facultatief. De lidstaten kunnen | belastingplichtige. Deze bepaling is facultatief. De lidstaten kunnen |
dit keuzerecht als dusdanig overnemen, het toepassingsgebied ervan | dit keuzerecht als dusdanig overnemen, het toepassingsgebied ervan |
beperken of afzien van de omzetting ervan. | beperken of afzien van de omzetting ervan. |
- Indien de leverancier geopteerd heeft voor de belastingheffing van | - Indien de leverancier geopteerd heeft voor de belastingheffing van |
zijn leveringen van beleggingsgoud aan een andere belastingplichtige, | zijn leveringen van beleggingsgoud aan een andere belastingplichtige, |
kunnen de tussenpersonen die niet handelen onder de voorwaarden van | kunnen de tussenpersonen die niet handelen onder de voorwaarden van |
artikel 13, § 2, van het Belgisch Wetboek van de BTW, en die | artikel 13, § 2, van het Belgisch Wetboek van de BTW, en die |
tussenkomen bij deze leveringen van beleggingsgoud voor hun | tussenkomen bij deze leveringen van beleggingsgoud voor hun |
opdrachtgever, op hun beurt opteren voor de belastingheffing van de | opdrachtgever, op hun beurt opteren voor de belastingheffing van de |
diensten die zij verrichten. Deze derde optie dient verplicht te | diensten die zij verrichten. Deze derde optie dient verplicht te |
worden omgezet in intern recht. | worden omgezet in intern recht. |
Dat de omzetting voor de ene optie verplicht is en voor de andere | Dat de omzetting voor de ene optie verplicht is en voor de andere |
facultatief, staat niet in de weg dat de eerste en de tweede optie een | facultatief, staat niet in de weg dat de eerste en de tweede optie een |
gemeenschappelijke houding aannemen en enkel slaan op de leveringen | gemeenschappelijke houding aannemen en enkel slaan op de leveringen |
van beleggingsgoud. | van beleggingsgoud. |
- Die twee opties betreffen in andere woorden noch de | - Die twee opties betreffen in andere woorden noch de |
intracommunautaire verwerving noch de invoer van beleggingsgoud. De | intracommunautaire verwerving noch de invoer van beleggingsgoud. De |
verwerving en de invoer blijven daarentegen in alle gevallen genieten | verwerving en de invoer blijven daarentegen in alle gevallen genieten |
van de bijzondere vrijstelling die de richtlijn hun toestaat. | van de bijzondere vrijstelling die de richtlijn hun toestaat. |
- Eenmaal gelicht hebben de twee opties bovendien niet tot gevolg de | - Eenmaal gelicht hebben de twee opties bovendien niet tot gevolg de |
vrijstelling van de intracommunautaire levering zoals geregeld in de | vrijstelling van de intracommunautaire levering zoals geregeld in de |
overgangsregeling van de BTW, opzij te schuiven. | overgangsregeling van de BTW, opzij te schuiven. |
- Evenzeer doen zij geen afbreuk aan de vrijstelling waarvan de | - Evenzeer doen zij geen afbreuk aan de vrijstelling waarvan de |
levering bestemd voor uitvoer geniet krachtens de principes zelf van | levering bestemd voor uitvoer geniet krachtens de principes zelf van |
het gemeenschappelijk stelsel van de belasting. | het gemeenschappelijk stelsel van de belasting. |
De lidstaten stellen in dat geval de toepassingsmodaliteiten vast van | De lidstaten stellen in dat geval de toepassingsmodaliteiten vast van |
de verplichte of facultatieve opties die in hun intern recht worden | de verplichte of facultatieve opties die in hun intern recht worden |
omgezet en stellen de Commissie ervan in kennis. | omgezet en stellen de Commissie ervan in kennis. |
Recht op aftrek | Recht op aftrek |
Voor zover de latere leveringen van dit goud krachtens de bijzondere | Voor zover de latere leveringen van dit goud krachtens de bijzondere |
regeling zijn vrijgesteld, kunnen de belastingplichtigen van de | regeling zijn vrijgesteld, kunnen de belastingplichtigen van de |
belasting waarvan zij schuldenaar zijn in aftrek brengen : | belasting waarvan zij schuldenaar zijn in aftrek brengen : |
- de belasting die verschuldigd of betaald is met betrekking tot | - de belasting die verschuldigd of betaald is met betrekking tot |
beleggingsgoud dat hun geleverd is door een persoon die het keuzerecht | beleggingsgoud dat hun geleverd is door een persoon die het keuzerecht |
voor de belastingheffing terzake heeft uitgeoefend; | voor de belastingheffing terzake heeft uitgeoefend; |
- de belasting die verschuldigd of betaald is met betrekking tot de | - de belasting die verschuldigd of betaald is met betrekking tot de |
door hen verrichte aankoop, intracommunautaire verwerving of invoer | door hen verrichte aankoop, intracommunautaire verwerving of invoer |
van ander goud dan beleggingsgoud in de mate dat dit goud vervolgens | van ander goud dan beleggingsgoud in de mate dat dit goud vervolgens |
door hen of namens hen wordt omgezet in beleggingsgoud; | door hen of namens hen wordt omgezet in beleggingsgoud; |
- de belasting die verschuldigd of betaald is met betrekking tot aan | - de belasting die verschuldigd of betaald is met betrekking tot aan |
hen verstrekte diensten bestaande in een wijziging van de vorm, het | hen verstrekte diensten bestaande in een wijziging van de vorm, het |
gewicht of de zuiverheid van het goud. | gewicht of de zuiverheid van het goud. |
Belastingplichtigen die beleggingsgoud produceren of goud in | Belastingplichtigen die beleggingsgoud produceren of goud in |
beleggingsgoud omzetten, hebben eveneens een recht op aftrek van de | beleggingsgoud omzetten, hebben eveneens een recht op aftrek van de |
belasting die verschuldigd of betaald is op hun aankopen, | belasting die verschuldigd of betaald is op hun aankopen, |
intracommunautaire verwervingen of invoeren van goederen of diensten | intracommunautaire verwervingen of invoeren van goederen of diensten |
die met de productie of de omzetting van dat goud verband houden, | die met de productie of de omzetting van dat goud verband houden, |
alsof de latere levering van dat goud belast was. | alsof de latere levering van dat goud belast was. |
Bijzondere bepalingen van toepassing op de handel in beleggingsgoud. | Bijzondere bepalingen van toepassing op de handel in beleggingsgoud. |
De richtlijn verplicht overigens de handelaars in beleggingsgoud een | De richtlijn verplicht overigens de handelaars in beleggingsgoud een |
boekhouding te voeren van alle belangrijke handelingen en de stukken | boekhouding te voeren van alle belangrijke handelingen en de stukken |
te bewaren aan de hand waarvan de identiteit kan worden vastgesteld | te bewaren aan de hand waarvan de identiteit kan worden vastgesteld |
van hun cliënten die genieten van deze belangrijke handelingen. De | van hun cliënten die genieten van deze belangrijke handelingen. De |
terzake bedoelde informatie dient gedurende ten minste vijf jaar te | terzake bedoelde informatie dient gedurende ten minste vijf jaar te |
worden bewaard. De lidstaten kunnen eveneens strengere verplichtingen | worden bewaard. De lidstaten kunnen eveneens strengere verplichtingen |
vaststellen of speciale boekhoudingsvereisten uitdenken, die onder | vaststellen of speciale boekhoudingsvereisten uitdenken, die onder |
andere aanleiding kunnen geven tot het houden van bijzondere | andere aanleiding kunnen geven tot het houden van bijzondere |
registers. | registers. |
Teneinde, in voorkomend geval, de belastingontduiking en de | Teneinde, in voorkomend geval, de belastingontduiking en de |
belastingontwijking te bestrijden, wordt in de richtlijn bovendien | belastingontwijking te bestrijden, wordt in de richtlijn bovendien |
voorzien in een verleggingsregeling waarvan de eigenschap erin bestaat | voorzien in een verleggingsregeling waarvan de eigenschap erin bestaat |
de koper aan te duiden als schuldenaar van de belasting indien hijzelf | de koper aan te duiden als schuldenaar van de belasting indien hijzelf |
een belastingplichtige is gehouden tot het indienen van periodieke | een belastingplichtige is gehouden tot het indienen van periodieke |
BTW-aangiften. Die verleggingsregeling kan in hoofdzaak slechts worden | BTW-aangiften. Die verleggingsregeling kan in hoofdzaak slechts worden |
ingeroepen voor : | ingeroepen voor : |
- de leveringen van goud of halffabrikaten met een zuiverheid van ten | - de leveringen van goud of halffabrikaten met een zuiverheid van ten |
minste 325 duizendsten; | minste 325 duizendsten; |
- de leveringen van beleggingsgoud verricht door een | - de leveringen van beleggingsgoud verricht door een |
belastingplichtige die, met naleving van de bijzondere regeling voor | belastingplichtige die, met naleving van de bijzondere regeling voor |
beleggingsgoud, heeft geopteerd voor de belastingheffing van die | beleggingsgoud, heeft geopteerd voor de belastingheffing van die |
handelingen. | handelingen. |
Tenslotte staat de richtlijn de toepassing toe van een afwijkende | Tenslotte staat de richtlijn de toepassing toe van een afwijkende |
regeling voor de handel in beleggingsgoud verricht op de | regeling voor de handel in beleggingsgoud verricht op de |
gereglementeerde goudmarkt. Die afwijkende regeling staat aan de | gereglementeerde goudmarkt. Die afwijkende regeling staat aan de |
belastingplichtigen die tussenkomen op die macht toe, de specifieke | belastingplichtigen die tussenkomen op die macht toe, de specifieke |
vrijstelling niet toe te passen op de leveringen van beleggingsgoud | vrijstelling niet toe te passen op de leveringen van beleggingsgoud |
die door hen worden verricht. Indien dit het geval is, is over die | die door hen worden verricht. Indien dit het geval is, is over die |
leveringen van beleggingsgoud in principe de belasting verschuldigd. | leveringen van beleggingsgoud in principe de belasting verschuldigd. |
Dit principe kan niettemin worden gematigd door een opschorting van de | Dit principe kan niettemin worden gematigd door een opschorting van de |
in te vorderen belasting alsook door een ontheffing van de | in te vorderen belasting alsook door een ontheffing van de |
boekhoudingsvereisten. Die afwijkende regeling beantwoordt niettemin | boekhoudingsvereisten. Die afwijkende regeling beantwoordt niettemin |
aan een in het bijzonder door het Verenigd Koninkrijk uitgedrukt | aan een in het bijzonder door het Verenigd Koninkrijk uitgedrukt |
verzoek uit bezorgdheid de Beurs van Londen te beschermen. Diezelfde | verzoek uit bezorgdheid de Beurs van Londen te beschermen. Diezelfde |
afwijkende regeling heeft dus geen onmiddellijk belang voor België. | afwijkende regeling heeft dus geen onmiddellijk belang voor België. |
Belgisch standpunt | Belgisch standpunt |
Naar het voorbeeld van door bepaalde lidstaten waaronder Frankrijk en | Naar het voorbeeld van door bepaalde lidstaten waaronder Frankrijk en |
Nederland, terzake aangenomen oplossing, lijkt het daarentegen voor | Nederland, terzake aangenomen oplossing, lijkt het daarentegen voor |
België aangewezen om : | België aangewezen om : |
- de kleine staven of plaatjes met een gewicht van ten hoogste 1 gram | - de kleine staven of plaatjes met een gewicht van ten hoogste 1 gram |
uit te sluiten van de definitie van beleggingsgoud; | uit te sluiten van de definitie van beleggingsgoud; |
- het geheel van de verplichte of facultatieve opties voor de | - het geheel van de verplichte of facultatieve opties voor de |
belastingheffing van de handelingen met betrekking tot de bewegingen | belastingheffing van de handelingen met betrekking tot de bewegingen |
van beleggingsgoud om te zetten; | van beleggingsgoud om te zetten; |
- de toepassingsmodaliteiten van die opties te bepalen in een | - de toepassingsmodaliteiten van die opties te bepalen in een |
administratieve aanschrijving waarvan de inhoud naar behoren zal | administratieve aanschrijving waarvan de inhoud naar behoren zal |
worden meegedeeld aan de Europese Commissie. | worden meegedeeld aan de Europese Commissie. |
Daar het om boekhoudverplichtingen en administratieve verplichtingen | Daar het om boekhoudverplichtingen en administratieve verplichtingen |
gaat, welke door de richtlijn aan de handelaars in beleggingsgoud | gaat, welke door de richtlijn aan de handelaars in beleggingsgoud |
worden opgelegd, wordt in het Belgisch Wetboek van de BTW en in de ter | worden opgelegd, wordt in het Belgisch Wetboek van de BTW en in de ter |
uitvoering ervan genomen besluiten, reeds bepaald dat de | uitvoering ervan genomen besluiten, reeds bepaald dat de |
belastingplichtigen met een, zij het gedeeltelijk, recht op aftrek van | belastingplichtigen met een, zij het gedeeltelijk, recht op aftrek van |
de voorbelasting gehouden zijn : | de voorbelasting gehouden zijn : |
- een aangifte in te dienen bij de aanvang, de wijziging of de | - een aangifte in te dienen bij de aanvang, de wijziging of de |
stopzetting van hun werkzaamheid (Wetboek van de BTW, artikel 53, | stopzetting van hun werkzaamheid (Wetboek van de BTW, artikel 53, |
eerste lid, 1°); | eerste lid, 1°); |
- een factuur of een als zodanig geldend stuk uit te reiken voor de | - een factuur of een als zodanig geldend stuk uit te reiken voor de |
door hen verrichte leveringen van goederen en voor de door hen | door hen verrichte leveringen van goederen en voor de door hen |
verstrekte diensten (Wetboek van de BTW, artikel 53, eerste lid, 2°); | verstrekte diensten (Wetboek van de BTW, artikel 53, eerste lid, 2°); |
- periodiek aangifte te doen van het bedrag van de te verrichten | - periodiek aangifte te doen van het bedrag van de te verrichten |
aftrek (Wetboek van de BTW, artikel 53, eerste lid, 3°); | aftrek (Wetboek van de BTW, artikel 53, eerste lid, 3°); |
- de boeken en stukken nodig om de juiste heffing van de belasting te | - de boeken en stukken nodig om de juiste heffing van de belasting te |
controleren, te houden, te bewaren en voor te leggen (Wetboek van de | controleren, te houden, te bewaren en voor te leggen (Wetboek van de |
BTW, artikel 54, eerste lid, artikel 60 en artikel 61). De | BTW, artikel 54, eerste lid, artikel 60 en artikel 61). De |
verplichting tot het bewaren is van toepassing gedurende tien jaar te | verplichting tot het bewaren is van toepassing gedurende tien jaar te |
rekenen vanaf de eerste januari van het jaar volgend op hun sluiting | rekenen vanaf de eerste januari van het jaar volgend op hun sluiting |
wat boeken betreft, of op hun datum wat andere stukken betreft | wat boeken betreft, of op hun datum wat andere stukken betreft |
(Wetboek van de BTW, artikel 60, § 1, eerste lid). | (Wetboek van de BTW, artikel 60, § 1, eerste lid). |
Ook al zijn de hiervoor in herinnering gebrachte verplichtingen | Ook al zijn de hiervoor in herinnering gebrachte verplichtingen |
vooruitgelopen op de bekommernissen van de richtlijn, vertonen zij | vooruitgelopen op de bekommernissen van de richtlijn, vertonen zij |
niettemin een gebrek. Uit bezorgdheid de verplichting tot het | niettemin een gebrek. Uit bezorgdheid de verplichting tot het |
uitreiken van een factuur uit te breiden tot de leveringen van | uitreiken van een factuur uit te breiden tot de leveringen van |
beleggingsgoud verworven door natuurlijke personen voor hun | beleggingsgoud verworven door natuurlijke personen voor hun |
privé-gebruik, zou het inderdaad aangewezen zijn een 13° toe te voegen | privé-gebruik, zou het inderdaad aangewezen zijn een 13° toe te voegen |
aan artikel 1, § 2, | aan artikel 1, § 2, |
tweede lid, van het koninklijk besluit nr. 1 van 29 december 1992 met | tweede lid, van het koninklijk besluit nr. 1 van 29 december 1992 met |
betrekking tot de regeling voor de voldoening van de belasting over de | betrekking tot de regeling voor de voldoening van de belasting over de |
toegevoegde waarde (Belgisch Staatsblad van 31 december 1992, vierde | toegevoegde waarde (Belgisch Staatsblad van 31 december 1992, vierde |
uitgave) waarin wordt bepaald dat de ontheffing tot uitreiking van een | uitgave) waarin wordt bepaald dat de ontheffing tot uitreiking van een |
factuur in casu niet van toepassing is wanneer de levering van | factuur in casu niet van toepassing is wanneer de levering van |
beleggingsgoud een bedrag van 100.000 BEF overtreft. | beleggingsgoud een bedrag van 100.000 BEF overtreft. |
De verleggingsregeling voorzien in de richtlijn, reproduceert | De verleggingsregeling voorzien in de richtlijn, reproduceert |
overigens de regeling van de verlegging van de heffing waarvan artikel | overigens de regeling van de verlegging van de heffing waarvan artikel |
20 van het voornoemd koninklijk besluit nr. 1 thans gebruik maakt in | 20 van het voornoemd koninklijk besluit nr. 1 thans gebruik maakt in |
de onroerende sector. De doelstelling van de richtlijn zou bijgevolg | de onroerende sector. De doelstelling van de richtlijn zou bijgevolg |
op dat punt kunnen worden bereikt door het invoegen van een artikel | op dat punt kunnen worden bereikt door het invoegen van een artikel |
20bis in het koninklijk besluit nr. 1. | 20bis in het koninklijk besluit nr. 1. |
De bijzondere vrijstelling bepaald in de richtlijn heeft tenslotte tot | De bijzondere vrijstelling bepaald in de richtlijn heeft tenslotte tot |
gevolg dat het verlaagd tarief van 1 pct. dat artikel 1bis van het | gevolg dat het verlaagd tarief van 1 pct. dat artikel 1bis van het |
koninklijk besluit nr. 20 van 20 juli 1970 tot vaststelling van de | koninklijk besluit nr. 20 van 20 juli 1970 tot vaststelling van de |
tarieven van de belasting over de toegevoegde waarde en tot indeling | tarieven van de belasting over de toegevoegde waarde en tot indeling |
van de goederen en de diensten bij die tarieven (Belgisch Staatsblad | van de goederen en de diensten bij die tarieven (Belgisch Staatsblad |
van 31 juli 1970) voorziet voor goud dat normaal als beleggingsobject | van 31 juli 1970) voorziet voor goud dat normaal als beleggingsobject |
wordt gebruikt, achterhaald is. Het opheffen van dit artikel 1bis zou | wordt gebruikt, achterhaald is. Het opheffen van dit artikel 1bis zou |
op budgettair vlak geen aanzienlijk verschil tot gevolg hebben. De BTW | op budgettair vlak geen aanzienlijk verschil tot gevolg hebben. De BTW |
wordt thans geheven tegen het tarief van 1 pct. op de handelingen met | wordt thans geheven tegen het tarief van 1 pct. op de handelingen met |
betrekking tot goud dat als beleggingsobject wordt gebruikt, met | betrekking tot goud dat als beleggingsobject wordt gebruikt, met |
volledige uitoefening van het recht of aftrek van de voorbelasting. De | volledige uitoefening van het recht of aftrek van de voorbelasting. De |
leveringen van beleggingsgoud zullen voortaan worden vrijgesteld met | leveringen van beleggingsgoud zullen voortaan worden vrijgesteld met |
een bijzonder en beperkt recht op aftrek van de voorbelasting. | een bijzonder en beperkt recht op aftrek van de voorbelasting. |
Drie koninklijke besluiten blijken tenslotte noodzakelijk voor het | Drie koninklijke besluiten blijken tenslotte noodzakelijk voor het |
verwezenlijken van die maatregelen : | verwezenlijken van die maatregelen : |
- een koninklijk besluit genomen op grond van artikel 105 van het | - een koninklijk besluit genomen op grond van artikel 105 van het |
Wetboek van de BTW teneinde in de eerste plaats dit Wetboek aan te | Wetboek van de BTW teneinde in de eerste plaats dit Wetboek aan te |
passen aan de bepalingen van de richtlijn; | passen aan de bepalingen van de richtlijn; |
- een koninklijk besluit bestemd om volgens de normale procedure het | - een koninklijk besluit bestemd om volgens de normale procedure het |
reeds vermeld koninklijk besluit nr. 1 te vervolledigen; | reeds vermeld koninklijk besluit nr. 1 te vervolledigen; |
- een koninklijk besluit genomen in uitvoering van artikel 37 van het | - een koninklijk besluit genomen in uitvoering van artikel 37 van het |
Wetboek van de BTW teneinde een bepaling in het koninklijk besluit nr. | Wetboek van de BTW teneinde een bepaling in het koninklijk besluit nr. |
20 inzake tarieven in de vermelde zin weg te laten. | 20 inzake tarieven in de vermelde zin weg te laten. |
Eerste koninklijk besluit | Eerste koninklijk besluit |
Het Wetboek van de BTW dient hier inderdaad te worden gewijzigd | Het Wetboek van de BTW dient hier inderdaad te worden gewijzigd |
teneinde er in op te nemen : | teneinde er in op te nemen : |
- de nieuwe definitie van beleggingsgoud; | - de nieuwe definitie van beleggingsgoud; |
- de bijzondere vrijstelling van de levering, de intracommunautaire | - de bijzondere vrijstelling van de levering, de intracommunautaire |
verwerving en de invoer van beleggingsgoud samen met de | verwerving en de invoer van beleggingsgoud samen met de |
optiemogelijkheden; | optiemogelijkheden; |
- het terzake beperkt recht op aftrek van de voorbelasting. | - het terzake beperkt recht op aftrek van de voorbelasting. |
Het eerste koninklijk besluit besteedt zijn vier grondartikelen aan | Het eerste koninklijk besluit besteedt zijn vier grondartikelen aan |
die wijzigingen. | die wijzigingen. |
Artikel 1 van dit koninklijk besluit ontleent aan de richtlijn de | Artikel 1 van dit koninklijk besluit ontleent aan de richtlijn de |
nieuwe definitie van beleggingsgoud dat het opneemt onder artikel 1, § | nieuwe definitie van beleggingsgoud dat het opneemt onder artikel 1, § |
8, nieuw, van het Wetboek van de BTW. | 8, nieuw, van het Wetboek van de BTW. |
Artikel 2 voegt in dit Wetboek een artikel 44bis, nieuw, in. Dit | Artikel 2 voegt in dit Wetboek een artikel 44bis, nieuw, in. Dit |
beantwoordt onder meer aan de bezorgdheid om de eenheid en de aard van | beantwoordt onder meer aan de bezorgdheid om de eenheid en de aard van |
artikel 44 van het Wetboek te bewaren. Dit artikel behelst immers | artikel 44 van het Wetboek te bewaren. Dit artikel behelst immers |
slechts handelingen welke uitgesloten zijn van het recht op aftrek van | slechts handelingen welke uitgesloten zijn van het recht op aftrek van |
de voorbelasting. Het artikel 44bis, nieuw, groepeert daarentegen | de voorbelasting. Het artikel 44bis, nieuw, groepeert daarentegen |
handelingen die voorwaar zijn vrijgesteld maar die gepaard gaan met | handelingen die voorwaar zijn vrijgesteld maar die gepaard gaan met |
een bijzonder en beperkt recht op aftrek van de voorbelasting. Dit | een bijzonder en beperkt recht op aftrek van de voorbelasting. Dit |
nieuw artikel bestaat bovendien uit twee paragrafen : | nieuw artikel bestaat bovendien uit twee paragrafen : |
- § 1 bepaalt opeenvolgend de bijzondere vrijstelling van de levering, | - § 1 bepaalt opeenvolgend de bijzondere vrijstelling van de levering, |
de intracommunautaire verwerving en de invoer van beleggingsgoud | de intracommunautaire verwerving en de invoer van beleggingsgoud |
(eerste lid), de optie tot belastingheffing toegestaan aan de | (eerste lid), de optie tot belastingheffing toegestaan aan de |
belastingplichtigen die beleggingsgoud produceren of die goud omzetten | belastingplichtigen die beleggingsgoud produceren of die goud omzetten |
in beleggingsgoud (tweede lid) en de optie eveneens voorbehouden aan | in beleggingsgoud (tweede lid) en de optie eveneens voorbehouden aan |
de belastingplichtigen waarvan de gebruikelijke activiteit erin | de belastingplichtigen waarvan de gebruikelijke activiteit erin |
bestaat industrieel goud te leveren en die, in voorkomend geval, | bestaat industrieel goud te leveren en die, in voorkomend geval, |
beleggingsgoud leveren (derde lid). | beleggingsgoud leveren (derde lid). |
- § 2 bepaalt de vrijstelling waarvan de tussenpersonen genieten die | - § 2 bepaalt de vrijstelling waarvan de tussenpersonen genieten die |
bemiddelen in de handel van beleggingsgoud, alsook de optie voor de | bemiddelen in de handel van beleggingsgoud, alsook de optie voor de |
belastingheffing die de richtlijn openstelt voor die tussenpersonen. | belastingheffing die de richtlijn openstelt voor die tussenpersonen. |
Artikel 3 voegt een § 1ter en een § 1quater toe aan artikel 45 van het | Artikel 3 voegt een § 1ter en een § 1quater toe aan artikel 45 van het |
Wetboek van de BTW. | Wetboek van de BTW. |
- § 1ter regelt het bijzonder recht op aftrek van de voorbelasting | - § 1ter regelt het bijzonder recht op aftrek van de voorbelasting |
welke de richtlijn onder de voorwaarden die zij bepaalt, toestaat aan | welke de richtlijn onder de voorwaarden die zij bepaalt, toestaat aan |
de belastingplichtige wiens leveringen van beleggingsgoud aansluiten | de belastingplichtige wiens leveringen van beleggingsgoud aansluiten |
op de handelingen verwezenlijkt door een producent, een omzetter of | op de handelingen verwezenlijkt door een producent, een omzetter of |
een leverancier van beleggingsgoud die heeft gekozen voor de terzake | een leverancier van beleggingsgoud die heeft gekozen voor de terzake |
voorziene eerste of tweede optie. | voorziene eerste of tweede optie. |
- § 1quater vervolmaakt die redenering en past ze aan aan de | - § 1quater vervolmaakt die redenering en past ze aan aan de |
bijzondere situatie van de producent van beleggingsgoud of de omzetter | bijzondere situatie van de producent van beleggingsgoud of de omzetter |
in beleggingsgoud. | in beleggingsgoud. |
Artikel 4 bepaalt de inwerkingtreding van de nieuwe bepalingen op 1 | Artikel 4 bepaalt de inwerkingtreding van de nieuwe bepalingen op 1 |
januari 2000. | januari 2000. |
Tweede en derde koninklijke besluiten | Tweede en derde koninklijke besluiten |
De tweede en derde koninklijke besluiten maken elk het voorwerp uit | De tweede en derde koninklijke besluiten maken elk het voorwerp uit |
van een specifiek verslag. | van een specifiek verslag. |
Respectievelijk genomen in uitvoering van artikel 105, eerste lid en | Respectievelijk genomen in uitvoering van artikel 105, eerste lid en |
artikel 37, § 1, van het Wetboek van de BTW, hebben enkel het eerste | artikel 37, § 1, van het Wetboek van de BTW, hebben enkel het eerste |
en het derde van die koninklijke besluiten het overleg in de | en het derde van die koninklijke besluiten het overleg in de |
Ministerraad van 16 december 1999, vereist. | Ministerraad van 16 december 1999, vereist. |
Het advies van de Raad van State van 23 december 1999, werd voor de | Het advies van de Raad van State van 23 december 1999, werd voor de |
drie ontwerpen gegeven binnen de termijn bepaald door artikel 84, | drie ontwerpen gegeven binnen de termijn bepaald door artikel 84, |
eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op dit Hoog | eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op dit Hoog |
Rechtscollege. Er werd met dit advies rekening gehouden. | Rechtscollege. Er werd met dit advies rekening gehouden. |
Ik heb de eer te zijn, | Ik heb de eer te zijn, |
Sire, | Sire, |
van Uwe Majesteit, | van Uwe Majesteit, |
de zeer eerbiedige, | de zeer eerbiedige, |
en zeer getrouwe dienaar, | en zeer getrouwe dienaar, |
De Minister van Financiën, | De Minister van Financiën, |
D. REYNDERS | D. REYNDERS |
ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE | ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE |
De Raad van State, afdeling wetgeving, tweede kamer, op 17 december | De Raad van State, afdeling wetgeving, tweede kamer, op 17 december |
1999 door de Minister van Financiën verzocht hem, binnen een termijn | 1999 door de Minister van Financiën verzocht hem, binnen een termijn |
van ten hoogste drie dagen, van advies te dienen over een ontwerp van | van ten hoogste drie dagen, van advies te dienen over een ontwerp van |
koninklijk besluit "tot wijziging van het wetboek van de belasting | koninklijk besluit "tot wijziging van het wetboek van de belasting |
over de toegevoegde waarde", heeft op 23 december 1999 het volgende | over de toegevoegde waarde", heeft op 23 december 1999 het volgende |
advies gegeven : | advies gegeven : |
Overeenkomstig artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde | Overeenkomstig artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde |
wetten op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996, | wetten op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996, |
moeten in de adviesaanvraag in het bijzonder de redenen worden | moeten in de adviesaanvraag in het bijzonder de redenen worden |
aangegeven tot staving van het spoedeisende karakter ervan. | aangegeven tot staving van het spoedeisende karakter ervan. |
In het onderhavige geval luidt die motivering in de brief en in de | In het onderhavige geval luidt die motivering in de brief en in de |
aanhef aldus : | aanhef aldus : |
« (l'urgence est motivée) ... par le fait que la directive n° 98/80/CE | « (l'urgence est motivée) ... par le fait que la directive n° 98/80/CE |
est entrée en vigueur le 17 octobre 1998, que l'article 3, point 1, | est entrée en vigueur le 17 octobre 1998, que l'article 3, point 1, |
alinéa 1er, de cette directive oblige les Etats membres à se conformer | alinéa 1er, de cette directive oblige les Etats membres à se conformer |
à la directive pour le 1er janvier 2000, au plus tard, qu'il est, en | à la directive pour le 1er janvier 2000, au plus tard, qu'il est, en |
d'autres termes, impératif que les législation et réglementation | d'autres termes, impératif que les législation et réglementation |
belges soient dûment adaptées à cette date, que les dispositions des | belges soient dûment adaptées à cette date, que les dispositions des |
trois arrêtés royaux, dont tel est précisément l'objet, requièrent par | trois arrêtés royaux, dont tel est précisément l'objet, requièrent par |
conséquent d'entrer en vigueur le 1er janvier 2000 et que ces trois | conséquent d'entrer en vigueur le 1er janvier 2000 et que ces trois |
arrêtés royaux doivent dès lors être pris d'urgence, il me serait | arrêtés royaux doivent dès lors être pris d'urgence, il me serait |
agréable que l'avis soit rendu dans le délai prescrit par l'article | agréable que l'avis soit rendu dans le délai prescrit par l'article |
84, alinéa 1er, 2°, des lois coordonnées. ». | 84, alinéa 1er, 2°, des lois coordonnées. ». |
Voorafgaande opmerkingen | Voorafgaande opmerkingen |
1. Met het ontworpen koninklijk besluit wordt richtlijn 98/80 EG van | 1. Met het ontworpen koninklijk besluit wordt richtlijn 98/80 EG van |
12 oktober 1998 tot aanvulling van het gemeenschappelijk stelsel van | 12 oktober 1998 tot aanvulling van het gemeenschappelijk stelsel van |
belasting over de toegevoegde waarde en tot wijziging van richtlijn | belasting over de toegevoegde waarde en tot wijziging van richtlijn |
77/388/EEG - Bijzondere regeling voor beleggingsgoud, nauwkeurig | 77/388/EEG - Bijzondere regeling voor beleggingsgoud, nauwkeurig |
omgezet. | omgezet. |
Artikel 249 (gewezen artikel 189), derde lid, van het verdrag van de | Artikel 249 (gewezen artikel 189), derde lid, van het verdrag van de |
Europese Unie bepaalt het volgende : | Europese Unie bepaalt het volgende : |
« Een richtlijn is verbindend ten aanzien van het te bereiken | « Een richtlijn is verbindend ten aanzien van het te bereiken |
resultaat voor elke lidstaat waarvoor zij bestemd is, doch aan de | resultaat voor elke lidstaat waarvoor zij bestemd is, doch aan de |
nationale instanties wordt de bevoegdheid gelaten vorm en middelen te | nationale instanties wordt de bevoegdheid gelaten vorm en middelen te |
kiezen. ». | kiezen. ». |
In de ontworpen regeling is enige redactionele vrijheid geoorloofd om | In de ontworpen regeling is enige redactionele vrijheid geoorloofd om |
een onduidelijke tekst begrijpelijker te maken en de toepassing ervan | een onduidelijke tekst begrijpelijker te maken en de toepassing ervan |
aldus te vergemakkelijken. | aldus te vergemakkelijken. |
2. De uitleg bij het ontwerp van koninklijk besluit tot wijziging van | 2. De uitleg bij het ontwerp van koninklijk besluit tot wijziging van |
het wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde, het ontwerp | het wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde, het ontwerp |
van koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit nr. 1 | van koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit nr. 1 |
van 29 december 1992 met betrekking tot de regeling voor de voldoening | van 29 december 1992 met betrekking tot de regeling voor de voldoening |
van de belasting over de toegevoegde waarde en het ontwerp van | van de belasting over de toegevoegde waarde en het ontwerp van |
koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit nr. 20 van | koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit nr. 20 van |
20 juli 1970 tot vaststelling van de tarieven van de belasting over de | 20 juli 1970 tot vaststelling van de tarieven van de belasting over de |
toegevoegde waarde en tot indeling van de goederen en de diensten bij | toegevoegde waarde en tot indeling van de goederen en de diensten bij |
die tarieven, is vervat in één enkel verslag aan de Koning. Voor ieder | die tarieven, is vervat in één enkel verslag aan de Koning. Voor ieder |
ontwerp dient een afzonderlijk verslag aan de Koning te worden | ontwerp dient een afzonderlijk verslag aan de Koning te worden |
opgemaakt. | opgemaakt. |
Onderzoek van het ontwerp | Onderzoek van het ontwerp |
Aanhef | Aanhef |
Het zesde en het zevende lid moeten aangevuld worden met de datum van | Het zesde en het zevende lid moeten aangevuld worden met de datum van |
het advies van de inspecteur van financiën en met de datum van de | het advies van de inspecteur van financiën en met de datum van de |
akkoordbevinding van de Minister van Begroting, respectievelijk 14 en | akkoordbevinding van de Minister van Begroting, respectievelijk 14 en |
16 december 1999. | 16 december 1999. |
Bovendien schrijve men, overeenkomstig de regels van de | Bovendien schrijve men, overeenkomstig de regels van de |
wetgevingstechniek, in het zesde lid "inspecteur van financiën" met | wetgevingstechniek, in het zesde lid "inspecteur van financiën" met |
kleine letters, en "gegeven op" in plaats van "uitgebracht op", en in | kleine letters, en "gegeven op" in plaats van "uitgebracht op", en in |
het zevende lid "de akkoordbevinding" in plaats van "het akkoord" en | het zevende lid "de akkoordbevinding" in plaats van "het akkoord" en |
"van" in plaats van "gegeven op". | "van" in plaats van "gegeven op". |
Dispositief | Dispositief |
Artikel 1 | Artikel 1 |
1. Wat de definitie van beleggingsgoud betreft, die bij het ontwerp | 1. Wat de definitie van beleggingsgoud betreft, die bij het ontwerp |
wordt ingevoegd in het ontworpen artikel 1, § 8, van het Wetboek van | wordt ingevoegd in het ontworpen artikel 1, § 8, van het Wetboek van |
de BTW, is het de Raad van State niet duidelijk hoe een staaf of | de BTW, is het de Raad van State niet duidelijk hoe een staaf of |
plaatje van 995 duizendste al dan niet belichaamd kan worden in | plaatje van 995 duizendste al dan niet belichaamd kan worden in |
effecten. | effecten. |
In het ontworpen artikel 44bis, § 1, van het Wetboek, ingevoegd bij | In het ontworpen artikel 44bis, § 1, van het Wetboek, ingevoegd bij |
artikel 2 van het ontwerp, is er sprake van "beleggingsgoud dat | artikel 2 van het ontwerp, is er sprake van "beleggingsgoud dat |
belichaamd is in certificaten", wat duidelijker is, aangezien het | belichaamd is in certificaten", wat duidelijker is, aangezien het |
woord "certificaat" gangbaar is in de goudhandel. | woord "certificaat" gangbaar is in de goudhandel. |
Volgens de gemachtigde ambtenaar wordt met het woord "effecten" in het | Volgens de gemachtigde ambtenaar wordt met het woord "effecten" in het |
ontworpen artikel 1, § 8, van het Wetboek certificaten bedoeld. | ontworpen artikel 1, § 8, van het Wetboek certificaten bedoeld. |
In de genoemde paragraaf 8 dient bijgevolg het woord "effecten" | In de genoemde paragraaf 8 dient bijgevolg het woord "effecten" |
vervangen te worden door het woord "certificaten". | vervangen te worden door het woord "certificaten". |
2. In het ontworpen artikel 1, § 8, 2°, vierde streepje, behoort de | 2. In het ontworpen artikel 1, § 8, 2°, vierde streepje, behoort de |
Franse tekst in overeenstemming te worden gebracht met de Nederlandse | Franse tekst in overeenstemming te worden gebracht met de Nederlandse |
tekst. Men schrijve : | tekst. Men schrijve : |
« - sont habituellement vendues à un prix qui ne dépasse pas de plus | « - sont habituellement vendues à un prix qui ne dépasse pas de plus |
de 80% la valeur ... ». | de 80% la valeur ... ». |
Artikel 2 | Artikel 2 |
De formulering "toegewezen of niet-toegewezen goud" is niet duidelijk. | De formulering "toegewezen of niet-toegewezen goud" is niet duidelijk. |
De gemachtigde ambtenaar heeft het volgende verklaard : | De gemachtigde ambtenaar heeft het volgende verklaard : |
« Selon des informations en provenance des services concernés de la | « Selon des informations en provenance des services concernés de la |
Commission européenne, "l'or alloué ou non alloué" désigne "l'or | Commission européenne, "l'or alloué ou non alloué" désigne "l'or |
individualisé ou non individualisé. ». | individualisé ou non individualisé. ». |
Die uitleg is lang niet voldoende. | Die uitleg is lang niet voldoende. |
Wat het woord "forward" betreft in de Franse tekst, geven dezelfde | Wat het woord "forward" betreft in de Franse tekst, geven dezelfde |
Europese diensten de volgende uitleg : | Europese diensten de volgende uitleg : |
« Le contrat "forward" a pour objet l'engagement d'acquérir de l'or à | « Le contrat "forward" a pour objet l'engagement d'acquérir de l'or à |
une date déterminée, engagement que doit normalement conclure l'achat | une date déterminée, engagement que doit normalement conclure l'achat |
ou la livraison de cet or à la date prévue. ». | ou la livraison de cet or à la date prévue. ». |
In de Nederlandse tekst is er dan weer sprake van "futurecontracten" | In de Nederlandse tekst is er dan weer sprake van "futurecontracten" |
als equivalent voor de Franse "contrats futurs". | als equivalent voor de Franse "contrats futurs". |
De afdeling wetgeving keurt het gebruik van vreemde woorden in | De afdeling wetgeving keurt het gebruik van vreemde woorden in |
Belgische wetteksten meestal af. | Belgische wetteksten meestal af. |
De betekenis van de bovenstaande termen behoort bijgevolg in het | De betekenis van de bovenstaande termen behoort bijgevolg in het |
verslag aan de Koning te worden verduidelijkt. | verslag aan de Koning te worden verduidelijkt. |
Slotopmerkingen | Slotopmerkingen |
De Nederlandse tekst van sommige bepalingen van het ontwerp is uit een | De Nederlandse tekst van sommige bepalingen van het ontwerp is uit een |
oogpunt van beter taalgebruik en meer accuratesse bij het redigeren | oogpunt van beter taalgebruik en meer accuratesse bij het redigeren |
van de bepalingen voor verbetering vatbaar. Bij wijze van voorbeeld | van de bepalingen voor verbetering vatbaar. Bij wijze van voorbeeld |
worden in dit verband de volgende tekstvoorstellen gedaan : | worden in dit verband de volgende tekstvoorstellen gedaan : |
Artikel 1 | Artikel 1 |
In de ontworpen § 8, 1°, eerste lid, en 2°, eerste lid, schrijve men | In de ontworpen § 8, 1°, eerste lid, en 2°, eerste lid, schrijve men |
respectievelijk : "995 duizendste" in plaats van "995 duizendsten", en | respectievelijk : "995 duizendste" in plaats van "995 duizendsten", en |
"900 duizendste" in plaats van "900 duizendsten". In het laatste lid | "900 duizendste" in plaats van "900 duizendsten". In het laatste lid |
van hetzelfde onderdeel 2° schrijve men : "Zulke munten worden geacht | van hetzelfde onderdeel 2° schrijve men : "Zulke munten worden geacht |
niet verkocht te worden wegens hun numismatische waarde. » | niet verkocht te worden wegens hun numismatische waarde. » |
Art. 2 | Art. 2 |
In het ontworpen artikel 44bis, § 2, eerste lid, schrijve men : "§ 2. | In het ontworpen artikel 44bis, § 2, eerste lid, schrijve men : "§ 2. |
Van de belasting zijn eveneens vrijgesteld ... die niet handelen | Van de belasting zijn eveneens vrijgesteld ... die niet handelen |
volgens de voorwaarden van artikel 13 ... (voorts zoals in het | volgens de voorwaarden van artikel 13 ... (voorts zoals in het |
ontwerp)" | ontwerp)" |
Wederom in dezelfde paragraaf, doch in het tweede lid, schrijve men | Wederom in dezelfde paragraaf, doch in het tweede lid, schrijve men |
onderscheidenlijk aan het begin en aan het slot van de volzin : "... | onderscheidenlijk aan het begin en aan het slot van de volzin : "... |
heeft geopteerd voor heffing van belasting op dergelijke leveringen" | heeft geopteerd voor heffing van belasting op dergelijke leveringen" |
en "... opteren voor heffing van belasting op hun diensten. » | en "... opteren voor heffing van belasting op hun diensten. » |
De kamer was samengesteld uit : | De kamer was samengesteld uit : |
de heren : | de heren : |
J.J. Stryckmans, eerste voorzitter; | J.J. Stryckmans, eerste voorzitter; |
Y. Kreins, P. Quertainmont, staatsraden; | Y. Kreins, P. Quertainmont, staatsraden; |
Mevr. J. Gielissen, toegevoegd griffier. | Mevr. J. Gielissen, toegevoegd griffier. |
De heer G. Piquet, ere-eerste auditeur bij de Raad van State, is bij | De heer G. Piquet, ere-eerste auditeur bij de Raad van State, is bij |
toepassing van artikel 82 van de gecoördineerde wetten op de Raad van | toepassing van artikel 82 van de gecoördineerde wetten op de Raad van |
State van 12 januari 1973 ter raadpleging opgeroepen. | State van 12 januari 1973 ter raadpleging opgeroepen. |
Het verslag werd uitgebracht door de heer J. Regnier, eerste auditeur | Het verslag werd uitgebracht door de heer J. Regnier, eerste auditeur |
afdelingshoofd. De nota van het coördinatiebureau werd opgesteld en | afdelingshoofd. De nota van het coördinatiebureau werd opgesteld en |
toegelicht door de heer P. Brouwers, referendaris. | toegelicht door de heer P. Brouwers, referendaris. |
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd | De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd |
nagezien onder toezicht van de heer J.-J. Stryckmans. | nagezien onder toezicht van de heer J.-J. Stryckmans. |
De griffier, | De griffier, |
J. Gielissen. | J. Gielissen. |
De eerste voorzitter, | De eerste voorzitter, |
J.-J. Stryckmans. | J.-J. Stryckmans. |
30 DECEMBER 1999. - Koninklijk besluit tot wijziging van het Wetboek | 30 DECEMBER 1999. - Koninklijk besluit tot wijziging van het Wetboek |
van de belasting over de toegevoegde waarde (1) | van de belasting over de toegevoegde waarde (1) |
ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op het Verdrag van 25 maart 1957 tot oprichting van de Europese | Gelet op het Verdrag van 25 maart 1957 tot oprichting van de Europese |
Economische Gemeenschap, goedgekeurd bij de wet van 2 december 1957, | Economische Gemeenschap, goedgekeurd bij de wet van 2 december 1957, |
inzonderheid op artikel 93; | inzonderheid op artikel 93; |
Gelet op de Zesde richtlijn 77/388/EEG van de Raad van 17 mei 1977 | Gelet op de Zesde richtlijn 77/388/EEG van de Raad van 17 mei 1977 |
betreffende de harmonisatie van de wetgevingen der Lid-Staten inzake | betreffende de harmonisatie van de wetgevingen der Lid-Staten inzake |
omzetbelasting - Gemeenschappelijk stelsel van belasting over de | omzetbelasting - Gemeenschappelijk stelsel van belasting over de |
toegevoegde waarde : uniforme grondslag, inzonderheid op artikel 28, | toegevoegde waarde : uniforme grondslag, inzonderheid op artikel 28, |
lid 3, b; | lid 3, b; |
Gelet op de Achttiende richtlijn 89/465/EEG van de Raad van 18 juli | Gelet op de Achttiende richtlijn 89/465/EEG van de Raad van 18 juli |
1989 betreffende de harmonisatie van de wetgevingen der Lid-Staten | 1989 betreffende de harmonisatie van de wetgevingen der Lid-Staten |
inzake omzetbelasting - intrekking van een aantal afwijkingen bedoeld | inzake omzetbelasting - intrekking van een aantal afwijkingen bedoeld |
in artikel 28, lid 3, van de Zesde Richtlijn 77/388/EEG, inzonderheid | in artikel 28, lid 3, van de Zesde Richtlijn 77/388/EEG, inzonderheid |
op artikel 3; | op artikel 3; |
Gelet op de richtlijn 98/80/EG van de Raad van 12 oktober 1998 tot | Gelet op de richtlijn 98/80/EG van de Raad van 12 oktober 1998 tot |
aanvulling van het gemeenschappelijk stelsel van belasting over de | aanvulling van het gemeenschappelijk stelsel van belasting over de |
toegevoegde waarde en tot wijziging van Richtlijn 77/388/EEG - | toegevoegde waarde en tot wijziging van Richtlijn 77/388/EEG - |
bijzondere regeling voor beleggingsgoud; | bijzondere regeling voor beleggingsgoud; |
Gelet op het Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde, | Gelet op het Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde, |
inzonderheid op artikel 1, gewijzigd bij de wet van 28 december 1992, | inzonderheid op artikel 1, gewijzigd bij de wet van 28 december 1992, |
bij het koninklijk besluit van 7 augustus 1995, bij het koninklijk | bij het koninklijk besluit van 7 augustus 1995, bij het koninklijk |
besluit van 22 december 1995 en bij het koninklijk besluit van 28 | besluit van 22 december 1995 en bij het koninklijk besluit van 28 |
december 1999 op artikel 45, gewijzigd bij de wet van 28 december 1992 | december 1999 op artikel 45, gewijzigd bij de wet van 28 december 1992 |
en bij het koninklijk besluit van 23 december 1994, en op artikel 105, | en bij het koninklijk besluit van 23 december 1994, en op artikel 105, |
ingevoegd bij de wet van 28 december 1992 en gewijzigd bij de wet van | ingevoegd bij de wet van 28 december 1992 en gewijzigd bij de wet van |
15 oktober 1998; | 15 oktober 1998; |
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën uitgebracht op 14 | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën uitgebracht op 14 |
december 1999; | december 1999; |
Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting gegeven op 16 | Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting gegeven op 16 |
december 1999; | december 1999; |
Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door het feit : | Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door het feit : |
- dat de richtlijn 98/80/EG in werking is getreden op 17 oktober 1998; | - dat de richtlijn 98/80/EG in werking is getreden op 17 oktober 1998; |
- dat artikel 3, 1, eerste lid, van die richtlijn de lidstaten ertoe | - dat artikel 3, 1, eerste lid, van die richtlijn de lidstaten ertoe |
verplicht ten laatste op 1 januari 2000 aan deze richtlijn te voldoen; | verplicht ten laatste op 1 januari 2000 aan deze richtlijn te voldoen; |
- dat het met andere woorden absoluut noodzakelijk is dat de Belgische | - dat het met andere woorden absoluut noodzakelijk is dat de Belgische |
wetgeving naar behoren op die datum wordt aangepast; | wetgeving naar behoren op die datum wordt aangepast; |
- dat de bepalingen van onderhavig besluit, dat juist dit als voorwerp | - dat de bepalingen van onderhavig besluit, dat juist dit als voorwerp |
heeft, bijgevolg vereisen om op 1 januari 2000 van kracht te gaan; | heeft, bijgevolg vereisen om op 1 januari 2000 van kracht te gaan; |
- dat dit besluit dus dringend moet genomen worden; | - dat dit besluit dus dringend moet genomen worden; |
Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 23 december | Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 23 december |
1999, met toepassing van artikel 84, eerste lid, 2°, van de | 1999, met toepassing van artikel 84, eerste lid, 2°, van de |
gecoördineerde wetten op de Raad van State; | gecoördineerde wetten op de Raad van State; |
Op de voordracht van Onze Minister van Financiën en op het advies van | Op de voordracht van Onze Minister van Financiën en op het advies van |
Onze in Raad vergaderde Ministers, | Onze in Raad vergaderde Ministers, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.Artikel 1 van het Wetboek van de belasting over de |
Artikel 1.Artikel 1 van het Wetboek van de belasting over de |
toegevoegde waarde, gewijzigd bij de wet van 28 december 1992, bij het | toegevoegde waarde, gewijzigd bij de wet van 28 december 1992, bij het |
koninklijk besluit van 7 augustus 1995, bij het koninklijk besluit van | koninklijk besluit van 7 augustus 1995, bij het koninklijk besluit van |
22 december 1995 en bij het koninklijk besluit van 28 december 1999 | 22 december 1995 en bij het koninklijk besluit van 28 december 1999 |
wordt aangevuld met een § 8, luidend : | wordt aangevuld met een § 8, luidend : |
« 8. Voor de toepassing van dit Wetboek wordt verstaan onder « | « 8. Voor de toepassing van dit Wetboek wordt verstaan onder « |
beleggingsgoud » : | beleggingsgoud » : |
1° goud, in de vorm van staven of plaatjes van een door de goudmarkten | 1° goud, in de vorm van staven of plaatjes van een door de goudmarkten |
aanvaard gewicht, met een zuiverheid van ten minste 995 duizendsten, | aanvaard gewicht, met een zuiverheid van ten minste 995 duizendsten, |
al dan niet belichaamd in certificaten. | al dan niet belichaamd in certificaten. |
De kleine staven of plaatjes met een gewicht van ten hoogste 1 gram | De kleine staven of plaatjes met een gewicht van ten hoogste 1 gram |
worden evenwel niet aangemerkt als beleggingsgoud. | worden evenwel niet aangemerkt als beleggingsgoud. |
2° gouden munten die : | 2° gouden munten die : |
- een zuiverheid van ten minste 900 duizendsten hebben, | - een zuiverheid van ten minste 900 duizendsten hebben, |
- na 1800 zijn geslagen, | - na 1800 zijn geslagen, |
- in het land van oorsprong als wettig betaalmiddel fungeren of hebben | - in het land van oorsprong als wettig betaalmiddel fungeren of hebben |
gefungeerd, | gefungeerd, |
en | en |
- normaliter verkocht worden voor een prijs die de openmarktwaarde van | - normaliter verkocht worden voor een prijs die de openmarktwaarde van |
het in de munten vervatte goud niet met meer dan 80 % overschrijdt. | het in de munten vervatte goud niet met meer dan 80 % overschrijdt. |
Dergelijke munten worden geacht niet verkocht te zijn wegens hun | Dergelijke munten worden geacht niet verkocht te zijn wegens hun |
numismatisch belang. ». | numismatisch belang. ». |
Art. 2.In hetzelfde Wetboek wordt een artikel 44bis ingevoegd, |
Art. 2.In hetzelfde Wetboek wordt een artikel 44bis ingevoegd, |
luidend : | luidend : |
« Art. 44bis.§ 1. Van de belasting zijn vrijgesteld, de levering, de |
« Art. 44bis.§ 1. Van de belasting zijn vrijgesteld, de levering, de |
intracommunautaire verwerving en de invoer van beleggingsgoud, | intracommunautaire verwerving en de invoer van beleggingsgoud, |
gedefinieerd in artikel 1, § 8, waaronder beleggingsgoud dat | gedefinieerd in artikel 1, § 8, waaronder beleggingsgoud dat |
belichaamd is in certificaten voor toegewezen of niet-toegewezen goud | belichaamd is in certificaten voor toegewezen of niet-toegewezen goud |
of dat verhandeld wordt op goudrekeningen, en waaronder, in het | of dat verhandeld wordt op goudrekeningen, en waaronder, in het |
bijzonder, goudleningen en swaps, die een eigendoms- of | bijzonder, goudleningen en swaps, die een eigendoms- of |
vorderingsrecht op beleggingsgoud belichamen, evenals voor handelingen | vorderingsrecht op beleggingsgoud belichamen, evenals voor handelingen |
betreffende beleggingsgoud bestaande in future- en termijncontracten | betreffende beleggingsgoud bestaande in future- en termijncontracten |
die leiden tot de overdracht van een eigendoms- of vorderingsrecht met | die leiden tot de overdracht van een eigendoms- of vorderingsrecht met |
betrekking tot beleggingsgoud. | betrekking tot beleggingsgoud. |
Onverminderd andere wettelijke bepalingen betreffende een latere | Onverminderd andere wettelijke bepalingen betreffende een latere |
vrijstelling, kunnen belastingplichtigen die beleggingsgoud produceren | vrijstelling, kunnen belastingplichtigen die beleggingsgoud produceren |
of goud omzetten in beleggingsgoud, onder de door of vanwege de | of goud omzetten in beleggingsgoud, onder de door of vanwege de |
Minister van Financiën gestelde voorwaarden, opteren voor | Minister van Financiën gestelde voorwaarden, opteren voor |
belastingheffing met betrekking tot leveringen van beleggingsgoud aan | belastingheffing met betrekking tot leveringen van beleggingsgoud aan |
een andere belastingplichtige. | een andere belastingplichtige. |
Belastingplichtigen die in het kader van hun economische activiteit | Belastingplichtigen die in het kader van hun economische activiteit |
normaliter goud voor industriële doeleinden leveren, kunnen eveneens, | normaliter goud voor industriële doeleinden leveren, kunnen eveneens, |
onder de door of vanwege de Minister van Financiën gestelde | onder de door of vanwege de Minister van Financiën gestelde |
voorwaarden, opteren voor belastingheffing met betrekking tot | voorwaarden, opteren voor belastingheffing met betrekking tot |
leveringen, aan een andere belastingplichtige, van beleggingsgoud | leveringen, aan een andere belastingplichtige, van beleggingsgoud |
bedoeld in artikel 1, § 8, 1°. | bedoeld in artikel 1, § 8, 1°. |
§ 2. Zijn eveneens van de belasting vrijgesteld, de diensten verstrekt | § 2. Zijn eveneens van de belasting vrijgesteld, de diensten verstrekt |
door tussenpersonen die niet handelen in de voorwaarden van artikel | door tussenpersonen die niet handelen in de voorwaarden van artikel |
13, § 2, en die betrokken zijn bij de levering van beleggingsgoud voor | 13, § 2, en die betrokken zijn bij de levering van beleggingsgoud voor |
hun opdrachtgever. | hun opdrachtgever. |
Indien de leverancier heeft geopteerd voor de belastingheffing van | Indien de leverancier heeft geopteerd voor de belastingheffing van |
dergelijke leveringen, kunnen die tussenpersonen, onverminderd een | dergelijke leveringen, kunnen die tussenpersonen, onverminderd een |
latere vrijstelling, onder de door of vanwege de Minister van | latere vrijstelling, onder de door of vanwege de Minister van |
Financiën gestelde voorwaarden, opteren voor de belastingheffing van | Financiën gestelde voorwaarden, opteren voor de belastingheffing van |
hun diensten. ». | hun diensten. ». |
Art. 3.In artikel 45 van hetzelfde Wetboek, gewijzigd bij de wet van |
Art. 3.In artikel 45 van hetzelfde Wetboek, gewijzigd bij de wet van |
28 december 1992 en bij het koninklijk besluit van 23 december 1994, | 28 december 1992 en bij het koninklijk besluit van 23 december 1994, |
wordt een § 1ter en een § 1quater ingevoegd, luidend : | wordt een § 1ter en een § 1quater ingevoegd, luidend : |
« § 1ter. Wat het beleggingsgoud betreft, gedefinieerd in artikel 1, § | « § 1ter. Wat het beleggingsgoud betreft, gedefinieerd in artikel 1, § |
8, mag elke belastingplichtige, voor zover de latere levering van dat | 8, mag elke belastingplichtige, voor zover de latere levering van dat |
goud is vrijgesteld krachtens artikel 44bis, § 1, eerste lid, van de | goud is vrijgesteld krachtens artikel 44bis, § 1, eerste lid, van de |
door hem verschuldigde belasting in aftrek brengen : | door hem verschuldigde belasting in aftrek brengen : |
1° de belasting geheven op de levering van goud hem gedaan door een | 1° de belasting geheven op de levering van goud hem gedaan door een |
persoon die heeft geopteerd voor de belastingheffing van die levering | persoon die heeft geopteerd voor de belastingheffing van die levering |
overeenkomstig artikel 44bis, § 1, tweede of derde lid; | overeenkomstig artikel 44bis, § 1, tweede of derde lid; |
2° de belasting geheven op de aankoop, de intracommunautaire | 2° de belasting geheven op de aankoop, de intracommunautaire |
verwerving of de invoer van ander dan beleggingsgoud, in de mate dat | verwerving of de invoer van ander dan beleggingsgoud, in de mate dat |
dit goud vervolgens door hem of voor zijn rekening wordt omgezet in | dit goud vervolgens door hem of voor zijn rekening wordt omgezet in |
beleggingsgoud; | beleggingsgoud; |
3° de belasting geheven op de aan hem verstrekte diensten bestaande in | 3° de belasting geheven op de aan hem verstrekte diensten bestaande in |
een wijziging van de vorm, het gewicht of de zuiverheid van het goud. | een wijziging van de vorm, het gewicht of de zuiverheid van het goud. |
§ 1quater. Elke belastingplichtige die beleggingsgoud in de zin van | § 1quater. Elke belastingplichtige die beleggingsgoud in de zin van |
artikel 1, § 8, produceert of die goud in beleggingsgoud omzet, kan | artikel 1, § 8, produceert of die goud in beleggingsgoud omzet, kan |
van de door hem verschuldigde belasting in aftrek brengen, de | van de door hem verschuldigde belasting in aftrek brengen, de |
belasting geheven op de aankoop, de intracommunautaire verwerving of | belasting geheven op de aankoop, de intracommunautaire verwerving of |
de invoer van goederen en diensten die verband houden met de productie | de invoer van goederen en diensten die verband houden met de productie |
of de omzetting van dat goud, voor zover de latere levering van dat | of de omzetting van dat goud, voor zover de latere levering van dat |
goud is vrijgesteld krachtens artikel 44bis, § 1, eerste lid. ». | goud is vrijgesteld krachtens artikel 44bis, § 1, eerste lid. ». |
Art. 4.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2000. |
Art. 4.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2000. |
Art. 5.Onze Minister van Financiën is belast met de uitvoering van |
Art. 5.Onze Minister van Financiën is belast met de uitvoering van |
dit besluit. | dit besluit. |
Gegeven te Ciergnon, 30 december 1999. | Gegeven te Ciergnon, 30 december 1999. |
ALBERT | ALBERT |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Financiën, | De Minister van Financiën, |
D. REYNDERS | D. REYNDERS |
_______ | _______ |
Nota | Nota |
(1) Verwijzingen naar het Belgisch Staatsblad : | (1) Verwijzingen naar het Belgisch Staatsblad : |
Wet van 3 juli 1969, Belgisch Staatsblad van 17 juli 1969; | Wet van 3 juli 1969, Belgisch Staatsblad van 17 juli 1969; |
Wet van 28 december 1992, Belgisch Staatsblad van 31 december 1992, | Wet van 28 december 1992, Belgisch Staatsblad van 31 december 1992, |
1ste editie; | 1ste editie; |
Wet van 15 oktober 1998, Belgisch Staatsblad van 24 november 1998; | Wet van 15 oktober 1998, Belgisch Staatsblad van 24 november 1998; |
Koninklijk besluit van 23 december 1994, Belgisch Staatsblad van 30 | Koninklijk besluit van 23 december 1994, Belgisch Staatsblad van 30 |
december 1994; | december 1994; |
Koninklijk besluit van 7 augustus 1995, Belgisch Staatsblad van 25 | Koninklijk besluit van 7 augustus 1995, Belgisch Staatsblad van 25 |
augustus 1995; | augustus 1995; |
Koninklijk besluit van 22 december 1995, Belgisch Staatsblad van 30 | Koninklijk besluit van 22 december 1995, Belgisch Staatsblad van 30 |
december 1995; | december 1995; |
Koninklijk besluit van 28 december 1999, Belgisch Staatsblad van 31 | Koninklijk besluit van 28 december 1999, Belgisch Staatsblad van 31 |
december 1999; | december 1999; |
Gecoördineerde wetten op de Raad van State, koninklijk besluit van 12 | Gecoördineerde wetten op de Raad van State, koninklijk besluit van 12 |
januari 1973, Belgisch Staatsblad van 21 maart 1973; | januari 1973, Belgisch Staatsblad van 21 maart 1973; |
Wet van 4 juli 1989, Belgisch Staatsblad van 25 juli 1989; | Wet van 4 juli 1989, Belgisch Staatsblad van 25 juli 1989; |
Wet van 4 augustus 1996, Belgisch Staatsblad van 20 augustus 1996. | Wet van 4 augustus 1996, Belgisch Staatsblad van 20 augustus 1996. |