Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 30/08/2023
← Terug naar "Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 7 december 2021, gesloten in het Paritair Comité voor de groothandelaars-verdelers in geneesmiddelen, betreffende het protocolakkoord voor 2021-2022 "
Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 7 december 2021, gesloten in het Paritair Comité voor de groothandelaars-verdelers in geneesmiddelen, betreffende het protocolakkoord voor 2021-2022 Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 7 december 2021, gesloten in het Paritair Comité voor de groothandelaars-verdelers in geneesmiddelen, betreffende het protocolakkoord voor 2021-2022
FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG
30 AUGUSTUS 2023. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend 30 AUGUSTUS 2023. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend
wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 7 december wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 7 december
2021, gesloten in het Paritair Comité voor de 2021, gesloten in het Paritair Comité voor de
groothandelaars-verdelers in geneesmiddelen, betreffende het groothandelaars-verdelers in geneesmiddelen, betreffende het
protocolakkoord voor 2021-2022 (1) protocolakkoord voor 2021-2022 (1)
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve
arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel
28; 28;
Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de
groothandelaars-verdelers in geneesmiddelen; groothandelaars-verdelers in geneesmiddelen;
Op de voordracht van de Minister van Werk, Op de voordracht van de Minister van Werk,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage

overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 7 december 2021, overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 7 december 2021,
gesloten in het Paritair Comité voor de groothandelaars-verdelers in gesloten in het Paritair Comité voor de groothandelaars-verdelers in
geneesmiddelen, betreffende het protocolakkoord voor 2021-2022. geneesmiddelen, betreffende het protocolakkoord voor 2021-2022.

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van

dit besluit. dit besluit.
Gegeven te Brussel, 30 augustus 2023. Gegeven te Brussel, 30 augustus 2023.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Werk, De Minister van Werk,
P.-Y. DERMAGNE P.-Y. DERMAGNE
_______ _______
Nota Nota
(1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad :
Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969.
Bijlage Bijlage
Paritair Comité voor de groothandelaars-verdelers in geneesmiddelen Paritair Comité voor de groothandelaars-verdelers in geneesmiddelen
Collectieve arbeidsovereenkomst van 7 december 2021 Collectieve arbeidsovereenkomst van 7 december 2021
Protocolakkoord voor 2021-2022 (Overeenkomst geregistreerd op 8 april Protocolakkoord voor 2021-2022 (Overeenkomst geregistreerd op 8 april
2022 onder het nummer 171925/CO/321) 2022 onder het nummer 171925/CO/321)
Onderhavige collectieve overeenkomst is van toepassing op de Onderhavige collectieve overeenkomst is van toepassing op de
werkgevers en de werknemers van het Paritair Comité voor de werkgevers en de werknemers van het Paritair Comité voor de
groothandelaars-verdelers in geneesmiddelen (PC 321), met uitsluiting groothandelaars-verdelers in geneesmiddelen (PC 321), met uitsluiting
van de onderneming Multipharma cvba (Square Marie-Curie 30, 1070 van de onderneming Multipharma cvba (Square Marie-Curie 30, 1070
Anderlecht, BE 866.855.346, RSZ 000-0108026-95) en de onderneming De Anderlecht, BE 866.855.346, RSZ 000-0108026-95) en de onderneming De
Voorzorg Hasselt cvba (Walenstraat 77, 3500 Hasselt, BTW BE Voorzorg Hasselt cvba (Walenstraat 77, 3500 Hasselt, BTW BE
401.364.224, RSZ : 000-0631449-62) voor wat betreft de bepalingen van 401.364.224, RSZ : 000-0631449-62) voor wat betreft de bepalingen van
hoofdstuk E. hoofdstuk E.
A. Koopkracht A. Koopkracht
1. Invulling loonmarge (enveloppe 0,4 pct.) 1. Invulling loonmarge (enveloppe 0,4 pct.)
§ 1. Principes § 1. Principes
Vanaf 1 januari 2022 zullen de barema's en de werkelijk betaalde Vanaf 1 januari 2022 zullen de barema's en de werkelijk betaalde
maandlonen verhoogd worden met 10 EUR bruto per maand. maandlonen verhoogd worden met 10 EUR bruto per maand.
Voor de arbeiders zullen vanaf 1 januari 2022 de barema's en de Voor de arbeiders zullen vanaf 1 januari 2022 de barema's en de
werkelijk betaalde uurlonen verhoogd worden met 0,063 EUR bruto per werkelijk betaalde uurlonen verhoogd worden met 0,063 EUR bruto per
uur in een regime van 36u40. Indien de arbeider werkt in een ander uur in een regime van 36u40. Indien de arbeider werkt in een ander
weekregime zal deze verhoging van het uurloon worden aangepast aan dit weekregime zal deze verhoging van het uurloon worden aangepast aan dit
ander weekregime. ander weekregime.
De deeltijdse werknemer krijgt een pro rata op basis van de De deeltijdse werknemer krijgt een pro rata op basis van de
tewerkstellingsgraad vermeld in de arbeidsovereenkomst. tewerkstellingsgraad vermeld in de arbeidsovereenkomst.
§ 2. Coronapremie § 2. Coronapremie
Een eenmalige coronapremie in de vorm van papieren of elektronische Een eenmalige coronapremie in de vorm van papieren of elektronische
consumptiecheques overeenkomstig het koninklijk besluit van 21 juli consumptiecheques overeenkomstig het koninklijk besluit van 21 juli
2021 tot wijziging van artikel 19quinquies van het koninklijk besluit 2021 tot wijziging van artikel 19quinquies van het koninklijk besluit
van 28 november 1969 wordt toegekend aan de werknemers voor een bedrag van 28 november 1969 wordt toegekend aan de werknemers voor een bedrag
van 300 EUR. van 300 EUR.
Werknemers die in dienst zijn op 25 november 2021 komen in aanmerking Werknemers die in dienst zijn op 25 november 2021 komen in aanmerking
voor deze premie op voorwaarde dat zij tussen 1 november 2020 en 31 voor deze premie op voorwaarde dat zij tussen 1 november 2020 en 31
oktober 2021 effectieve prestaties in de onderneming hebben verricht oktober 2021 effectieve prestaties in de onderneming hebben verricht
(of gelijkgestelde periodes in de wetgeving inzake de jaarlijkse (of gelijkgestelde periodes in de wetgeving inzake de jaarlijkse
vakantie). De premie wordt uitgekeerd in twaalfden, naar verhouding vakantie). De premie wordt uitgekeerd in twaalfden, naar verhouding
van het aantal volledige kalendermaanden gedurende dewelke de van het aantal volledige kalendermaanden gedurende dewelke de
werknemer tijdens de referteperiode onder contract is geweest. werknemer tijdens de referteperiode onder contract is geweest.
Aan de deeltijdse werknemers zullen deze voordelen toegekend worden Aan de deeltijdse werknemers zullen deze voordelen toegekend worden
naar verhouding tot hun effectieve gepresteerde en gelijkgestelde uren naar verhouding tot hun effectieve gepresteerde en gelijkgestelde uren
tijdens de referteperiode. tijdens de referteperiode.
Deze coronapremie is een eenmalige en niet recurrente premie en zal Deze coronapremie is een eenmalige en niet recurrente premie en zal
niet in aanmerking komen voor de berekening van de eindejaarspremie. niet in aanmerking komen voor de berekening van de eindejaarspremie.
De modaliteiten van toekenning en uitreiking van deze coronapremie De modaliteiten van toekenning en uitreiking van deze coronapremie
worden geregeld in een afzonderlijke sectorale collectieve worden geregeld in een afzonderlijke sectorale collectieve
arbeidsovereenkomst. arbeidsovereenkomst.
§ 3. Interim en studenten § 3. Interim en studenten
Werknemers met een interimcontract bij één van de werkgevers waarop Werknemers met een interimcontract bij één van de werkgevers waarop
bovenstaande bepalingen van dit sectorakkoord van toepassing is, bovenstaande bepalingen van dit sectorakkoord van toepassing is,
genieten conform de wettelijke bepalingen inzake uitzendkrachten van genieten conform de wettelijke bepalingen inzake uitzendkrachten van
hetzelfde voordeel als de vaste werknemers, onder dezelfde hetzelfde voordeel als de vaste werknemers, onder dezelfde
toekenningsvoorwaarden en modaliteiten. toekenningsvoorwaarden en modaliteiten.
Deze bepalingen zijn niet van toepassing op werknemers onder Deze bepalingen zijn niet van toepassing op werknemers onder
studentenstatuut (de werknemers verbonden met een arbeidsovereenkomst studentenstatuut (de werknemers verbonden met een arbeidsovereenkomst
voor tewerkstelling van studenten, zoals bepaald in titel VII van de voor tewerkstelling van studenten, zoals bepaald in titel VII van de
wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten). wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten).
2. Eindejaarspremie 2. Eindejaarspremie
Vanaf 1 januari 2021 worden onderstaande toekenningsvoorwaarden Vanaf 1 januari 2021 worden onderstaande toekenningsvoorwaarden
gewijzigd : gewijzigd :
- Werknemers die tenminste 4 maand dienst tellen in de onderneming - Werknemers die tenminste 4 maand dienst tellen in de onderneming
zullen ook aanspraak maken op een eindejaarspremie. zullen ook aanspraak maken op een eindejaarspremie.
- Werknemers die de onderneming vrijwillig verlaten zullen ook - Werknemers die de onderneming vrijwillig verlaten zullen ook
aanspraak maken op een eindejaarspremie op voorwaarde dat zij aanspraak maken op een eindejaarspremie op voorwaarde dat zij
tenminste 7 jaar dienst tellen in de onderneming (op het ogenblik van tenminste 7 jaar dienst tellen in de onderneming (op het ogenblik van
ontslagname). ontslagname).
De periodes tijdelijke werkloosheid op grond van overmacht COVID-19 De periodes tijdelijke werkloosheid op grond van overmacht COVID-19
zullen worden gelijkgesteld met effectieve gepresteerde periodes met zullen worden gelijkgesteld met effectieve gepresteerde periodes met
oog op de berekening van de eindejaarspremie van 2021. oog op de berekening van de eindejaarspremie van 2021.
De sectorale collectieve arbeidsovereenkomst inzake premies en De sectorale collectieve arbeidsovereenkomst inzake premies en
overlonen zal overeenkomstig het bovenstaande worden aangepast. overlonen zal overeenkomstig het bovenstaande worden aangepast.
B. Werkgelegenheid B. Werkgelegenheid
1. Onderbroken diensten 1. Onderbroken diensten
De sociale partners komen overeen om op sectoraal niveau een werkgroep De sociale partners komen overeen om op sectoraal niveau een werkgroep
op te richten met het oog op een sectorale denkoefening rond op te richten met het oog op een sectorale denkoefening rond
gesplitste uurroosters. gesplitste uurroosters.
Deze werkgroep zal plaatsvinden onder leiding van de voorzitter van Deze werkgroep zal plaatsvinden onder leiding van de voorzitter van
het paritair comité. het paritair comité.
De voorzitter van het paritair comité zal aan de sectorale sociale De voorzitter van het paritair comité zal aan de sectorale sociale
partners een voorstel van werkkalender doen. partners een voorstel van werkkalender doen.
Uiterlijk eind 2022 presenteren de sociale partners hun conclusies aan Uiterlijk eind 2022 presenteren de sociale partners hun conclusies aan
het paritair comité. het paritair comité.
2. Interim 2. Interim
De aanbeveling uit het sectorakkoord 2019-2020 inzake interimarbeid De aanbeveling uit het sectorakkoord 2019-2020 inzake interimarbeid
wordt bij huidig protocolakkoord hernomen. wordt bij huidig protocolakkoord hernomen.
Vanuit de NVGV zal aan de werkgevers en de sectorale Vanuit de NVGV zal aan de werkgevers en de sectorale
vakbondsvertegenwoordigers een overzicht worden gegeven van de vakbondsvertegenwoordigers een overzicht worden gegeven van de
verplichtingen inzake het beroep op interimarbeid en inzake de verplichtingen inzake het beroep op interimarbeid en inzake de
informatieverplichtingen ten aanzien van de sociale partners, en dit informatieverplichtingen ten aanzien van de sociale partners, en dit
na overleg hierover met de sectorale sociale gesprekspartners. na overleg hierover met de sectorale sociale gesprekspartners.
Dit houdt in elk geval de verplichtingen vervat in collectieve Dit houdt in elk geval de verplichtingen vervat in collectieve
arbeidsovereenkomst nr. 108 van de Nationale Arbeidsraad in. arbeidsovereenkomst nr. 108 van de Nationale Arbeidsraad in.
Met het oog op een duidelijk beeld van het gebruik van interimarbeid Met het oog op een duidelijk beeld van het gebruik van interimarbeid
in de sector, zal aan alle werkgevers worden gevraagd cijfers op te in de sector, zal aan alle werkgevers worden gevraagd cijfers op te
geven per categorie van gebruik van interimarbeid. De patronale geven per categorie van gebruik van interimarbeid. De patronale
vertegenwoordigers NVGV en Ophaco zullen een gedetailleerd overzicht vertegenwoordigers NVGV en Ophaco zullen een gedetailleerd overzicht
voorstellen aan de sectorale gesprekspartners. voorstellen aan de sectorale gesprekspartners.
Dit gedetailleerd overzicht zal eveneens de voormelde cijfers van Dit gedetailleerd overzicht zal eveneens de voormelde cijfers van
interimarbeid per onderneming uit de sector vermelden. interimarbeid per onderneming uit de sector vermelden.
3. Overuren 3. Overuren
Vanuit de NVGV zal aan de werkgevers en de sectorale Vanuit de NVGV zal aan de werkgevers en de sectorale
vakbondsvertegenwoordigers een overzicht worden gegeven van het vakbondsvertegenwoordigers een overzicht worden gegeven van het
bestaand wettelijk kader inzake overloon en overuren, en dit na bestaand wettelijk kader inzake overloon en overuren, en dit na
overleg hierover met de sectorale gesprekpartners. overleg hierover met de sectorale gesprekpartners.
Dit houdt in elk geval de verplichtingen vervat in de arbeidswet van Dit houdt in elk geval de verplichtingen vervat in de arbeidswet van
16 maart 1971 in. 16 maart 1971 in.
In het kader van een sectorale werkgroep kan elke sociale partner In het kader van een sectorale werkgroep kan elke sociale partner
concrete gevallen aankaarten. concrete gevallen aankaarten.
4. Deconnectie 4. Deconnectie
De sociale partners onderschrijven het toenemende belang van goede De sociale partners onderschrijven het toenemende belang van goede
afspraken op ondernemingsvlak over het vrijwaren van de balans tussen afspraken op ondernemingsvlak over het vrijwaren van de balans tussen
werk en privéleven, inclusief het mogelijk maken van de deconnectie. werk en privéleven, inclusief het mogelijk maken van de deconnectie.
De sociale partners ondersteunen, elk vanuit hun rol, het overleg op De sociale partners ondersteunen, elk vanuit hun rol, het overleg op
ondernemingsvlak om te komen tot een balans tussen werk en privéleven ondernemingsvlak om te komen tot een balans tussen werk en privéleven
als onderdeel van een duurzaam welzijnsbeleid. als onderdeel van een duurzaam welzijnsbeleid.
In dit verband vragen zij de ondernemingen om deze aangelegenheid In dit verband vragen zij de ondernemingen om deze aangelegenheid
regelmatig te bespreken binnen de bestaande overlegorganen en met de regelmatig te bespreken binnen de bestaande overlegorganen en met de
werknemers, zoals voorzien in de wet van 26 maart 2018 betreffende de werknemers, zoals voorzien in de wet van 26 maart 2018 betreffende de
versterking van de economische groei en de sociale cohesie. versterking van de economische groei en de sociale cohesie.
Het uiteindelijke doel is om concrete maatregelen te nemen die deze Het uiteindelijke doel is om concrete maatregelen te nemen die deze
deconnectie mogelijk kunnen maken. deconnectie mogelijk kunnen maken.
Eind 2022 evalueren de sociale partners de situatie op vlak van Eind 2022 evalueren de sociale partners de situatie op vlak van
deconnectie in de sector. deconnectie in de sector.
5. Telewerk 5. Telewerk
Het telewerk is in de arbeidsorganisatie een belangrijk onderdeel Het telewerk is in de arbeidsorganisatie een belangrijk onderdeel
geworden. Het wordt vandaag omkaderd door diverse wettelijke en geworden. Het wordt vandaag omkaderd door diverse wettelijke en
interprofessionele bepalingen. interprofessionele bepalingen.
De sociale partners vragen de ondernemingen om aan dit onderwerp De sociale partners vragen de ondernemingen om aan dit onderwerp
prioritair de nodige aandacht te besteden. prioritair de nodige aandacht te besteden.
Dit betekent dat dit onderwerp deel moet uitmaken van het sociaal Dit betekent dat dit onderwerp deel moet uitmaken van het sociaal
overleg op ondernemingsvlak en in de daartoe bevoegde overlegorganen overleg op ondernemingsvlak en in de daartoe bevoegde overlegorganen
besproken wordt. besproken wordt.
Eind 2022 evalueren de sociale partners de situatie van telewerk in de Eind 2022 evalueren de sociale partners de situatie van telewerk in de
sector. sector.
C. Tijdskrediet C. Tijdskrediet
Maximale verderzetting bestaande stelsels onder collectieve Maximale verderzetting bestaande stelsels onder collectieve
arbeidsovereenkomst nr. 103. arbeidsovereenkomst nr. 103.
De huidige rechten op tijdskrediet in de sectorale collectieve De huidige rechten op tijdskrediet in de sectorale collectieve
arbeidsovereenkomst onder collectieve arbeidsovereenkomst nr. 103 arbeidsovereenkomst onder collectieve arbeidsovereenkomst nr. 103
worden behouden. worden behouden.
D. Eindeloopbaan D. Eindeloopbaan
1. Stelsels van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT) 1. Stelsels van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT)
De sociale partners verlengen, voor zover mogelijk en conform het De sociale partners verlengen, voor zover mogelijk en conform het
huidige wettelijke kader, de sectorale collectieve arbeidsovereenkomst huidige wettelijke kader, de sectorale collectieve arbeidsovereenkomst
betreffende SWT's voor de duur van dit akkoord. betreffende SWT's voor de duur van dit akkoord.
Werkloosheid met bedrijfstoeslag voor werknemers met een Werkloosheid met bedrijfstoeslag voor werknemers met een
beroepsloopbaan van 33 jaar in een zwaar beroep beroepsloopbaan van 33 jaar in een zwaar beroep
Aan de ontslagen werknemers die voldoen aan de voorwaarden vastgelegd Aan de ontslagen werknemers die voldoen aan de voorwaarden vastgelegd
in collectieve arbeidsovereenkomst nr. 151 van de Nationale in collectieve arbeidsovereenkomst nr. 151 van de Nationale
Arbeidsraad wordt het voordeel van het stelsel van werkloosheid met Arbeidsraad wordt het voordeel van het stelsel van werkloosheid met
bedrijfstoeslag toegekend. bedrijfstoeslag toegekend.
Werkloosheid met bedrijfstoeslag voor werknemers met een Werkloosheid met bedrijfstoeslag voor werknemers met een
beroepsloopbaan van 35 jaar in een zwaar beroep beroepsloopbaan van 35 jaar in een zwaar beroep
Aan de ontslagen werknemers die voldoen aan de voorwaarden vastgelegd Aan de ontslagen werknemers die voldoen aan de voorwaarden vastgelegd
in artikel 3, § 3 van het koninklijk besluit van 3 mei 2007 tot in artikel 3, § 3 van het koninklijk besluit van 3 mei 2007 tot
regeling van het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag en regeling van het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag en
collectieve arbeidsovereenkomst nr. 143 van de Nationale Arbeidsraad collectieve arbeidsovereenkomst nr. 143 van de Nationale Arbeidsraad
wordt het voordeel van het stelsel van werkloosheid met wordt het voordeel van het stelsel van werkloosheid met
bedrijfstoeslag toegekend. bedrijfstoeslag toegekend.
Werkloosheid met bedrijfstoeslag voor werknemers met een Werkloosheid met bedrijfstoeslag voor werknemers met een
beroepsloopbaan van 40 jaar beroepsloopbaan van 40 jaar
Aan de ontslagen werknemers die voldoen aan de voorwaarden vastgelegd Aan de ontslagen werknemers die voldoen aan de voorwaarden vastgelegd
in collectieve arbeidsovereenkomst nr. 152 van de Nationale in collectieve arbeidsovereenkomst nr. 152 van de Nationale
Arbeidsraad wordt het voordeel van het stelsel van werkloosheid met Arbeidsraad wordt het voordeel van het stelsel van werkloosheid met
bedrijfstoeslag toegekend. bedrijfstoeslag toegekend.
Beschikbaarheid Beschikbaarheid
In uitvoering van artikel 22, § 3, lid 5 van het koninklijk besluit In uitvoering van artikel 22, § 3, lid 5 van het koninklijk besluit
van 3 mei 2007 tot regeling van het stelsel van werkloosheid met van 3 mei 2007 tot regeling van het stelsel van werkloosheid met
bedrijfstoeslag en collectieve arbeidsovereenkomst nr. 153 van de bedrijfstoeslag en collectieve arbeidsovereenkomst nr. 153 van de
Nationale Arbeidsraad wordt de leeftijd vermeld in artikel 22, § 3, Nationale Arbeidsraad wordt de leeftijd vermeld in artikel 22, § 3,
lid 4, 1° op 62 jaar gebracht vanaf 1 januari 2021 en tot het einde lid 4, 1° op 62 jaar gebracht vanaf 1 januari 2021 en tot het einde
van de geldigheidsduur van dit akkoord. van de geldigheidsduur van dit akkoord.
2. Tijdskrediet eindeloopbaan 2. Tijdskrediet eindeloopbaan
In toepassing van de collectieve arbeidsovereenkomsten nr. 156 en nr. In toepassing van de collectieve arbeidsovereenkomsten nr. 156 en nr.
157, wordt voor wat de toegang tot het recht op uitkeringen voor een 157, wordt voor wat de toegang tot het recht op uitkeringen voor een
landingsbaan betreft, voor de periode 2021-2022 en de eerste zes (6) landingsbaan betreft, voor de periode 2021-2022 en de eerste zes (6)
maanden van 2023, de leeftijdsgrens op 55 jaar gebracht voor de maanden van 2023, de leeftijdsgrens op 55 jaar gebracht voor de
werknemers, die in toepassing van artikel 8, § 1 van de collectieve werknemers, die in toepassing van artikel 8, § 1 van de collectieve
arbeidsovereenkomst nr. 103ter van 20 december 2016, hun arbeidsovereenkomst nr. 103ter van 20 december 2016, hun
arbeidsprestaties verminderen tot een halftijdse betrekking en de arbeidsprestaties verminderen tot een halftijdse betrekking en de
werknemers, die in toepassing van artikel 8, § 1 van de collectieve werknemers, die in toepassing van artikel 8, § 1 van de collectieve
arbeidsovereenkomst nr. 103ter van 20 december 2016 hun arbeidsovereenkomst nr. 103ter van 20 december 2016 hun
arbeidsprestaties verminderen met een vijfde op voorwaarde dat zij arbeidsprestaties verminderen met een vijfde op voorwaarde dat zij
beantwoorden aan één van de volgende voorwaarden : beantwoorden aan één van de volgende voorwaarden :
- Ofwel 35 jaar beroepsverleden als loontrekkende kunnen - Ofwel 35 jaar beroepsverleden als loontrekkende kunnen
rechtvaardigen in de zin van artikel 3, § 3 van het koninklijk besluit rechtvaardigen in de zin van artikel 3, § 3 van het koninklijk besluit
van 3 mei 2007 tot regeling van het stelsel van werkloosheid met van 3 mei 2007 tot regeling van het stelsel van werkloosheid met
bedrijfstoeslag; bedrijfstoeslag;
- Ofwel tewerkgesteld zijn : - Ofwel tewerkgesteld zijn :
- ofwel minstens 5 jaar, gerekend van datum tot datum, in een zwaar - ofwel minstens 5 jaar, gerekend van datum tot datum, in een zwaar
beroep in de zin van artikel 3, § 1 van het koninklijk besluit van 3 beroep in de zin van artikel 3, § 1 van het koninklijk besluit van 3
mei 2007 tot regeling van het stelsel van werkloosheid met mei 2007 tot regeling van het stelsel van werkloosheid met
bedrijfstoeslag. Deze periode van 5 jaar moet gelegen zijn in de loop bedrijfstoeslag. Deze periode van 5 jaar moet gelegen zijn in de loop
van de voorafgaande 10 kalenderjaren, gerekend van datum tot datum; van de voorafgaande 10 kalenderjaren, gerekend van datum tot datum;
- ofwel minstens 7 jaar, gerekend van datum tot datum, in een zwaar - ofwel minstens 7 jaar, gerekend van datum tot datum, in een zwaar
beroep in de zin van artikel 3, § 1 van het koninklijk besluit van 3 beroep in de zin van artikel 3, § 1 van het koninklijk besluit van 3
mei 2007 tot regeling van het stelsel van werkloosheid met mei 2007 tot regeling van het stelsel van werkloosheid met
bedrijfstoeslag. Deze periode van 7 jaar moet gelegen zijn in de loop bedrijfstoeslag. Deze periode van 7 jaar moet gelegen zijn in de loop
van de laatste 15 kalenderjaren, gerekend van datum tot datum; van de laatste 15 kalenderjaren, gerekend van datum tot datum;
- ofwel minimaal 20 jaar in een arbeidsregime zoals bedoeld in artikel - ofwel minimaal 20 jaar in een arbeidsregime zoals bedoeld in artikel
1 van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 46 van 23 maart 1990 en 1 van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 46 van 23 maart 1990 en
algemeen verbindend verklaard bij het koninklijk besluit van 10 mei algemeen verbindend verklaard bij het koninklijk besluit van 10 mei
1990. 1990.
3. Rimpeldag 3. Rimpeldag
Vanaf het kalenderjaar 2021 hebben de werknemers van 56 jaar en ouder Vanaf het kalenderjaar 2021 hebben de werknemers van 56 jaar en ouder
recht op een bijkomende betaalde verlofdag (de zogenaamde recht op een bijkomende betaalde verlofdag (de zogenaamde
"rimpeldag"). "rimpeldag").
De sociale partners komen overeen dat de rimpeldag, enkel toegekend De sociale partners komen overeen dat de rimpeldag, enkel toegekend
wordt in zoverre het budget van het sociaal fonds het toelaat en dat wordt in zoverre het budget van het sociaal fonds het toelaat en dat
ingeval van overschrijding van de financiële middelen van het sociaal ingeval van overschrijding van de financiële middelen van het sociaal
fonds, puttend uit de werkgeversbijdrage voor risicogroepen van 0,10 fonds, puttend uit de werkgeversbijdrage voor risicogroepen van 0,10
pct., de financiering van de rimpeldag terug wordt besproken tijdens pct., de financiering van de rimpeldag terug wordt besproken tijdens
de sectoronderhandelingen die voorafgaan aan de voorziene uitputting de sectoronderhandelingen die voorafgaan aan de voorziene uitputting
van de financiële middelen uit de risicogroepenbijdragen. van de financiële middelen uit de risicogroepenbijdragen.
Vanuit het sociaal fonds 321 is een tussenkomst voorzien, volgens de Vanuit het sociaal fonds 321 is een tussenkomst voorzien, volgens de
modaliteiten beschreven verder onder hoofdstuk E. modaliteiten beschreven verder onder hoofdstuk E.
E. Tewerkstellingsmaatregelen - Risicogroepen E. Tewerkstellingsmaatregelen - Risicogroepen
Dit hoofdstuk is niet van toepassing op de ondernemingen Multipharma Dit hoofdstuk is niet van toepassing op de ondernemingen Multipharma
cvba (Square Marie-Curie 30, 1070 Anderlecht, BE 866.855.346, RSZ cvba (Square Marie-Curie 30, 1070 Anderlecht, BE 866.855.346, RSZ
000-0108026-95) en De Voorzorg Hasselt cvba (Walenstraat 77, 3500 000-0108026-95) en De Voorzorg Hasselt cvba (Walenstraat 77, 3500
Hasselt, BTW BE 401.364.224, RSZ : 000-0631449-62). Hasselt, BTW BE 401.364.224, RSZ : 000-0631449-62).
1. Verderzetting huidige tussenkomsten sociaal fonds 1. Verderzetting huidige tussenkomsten sociaal fonds
De huidige tussenkomsten in dit kader (aanwervingspremie voor De huidige tussenkomsten in dit kader (aanwervingspremie voor
aanwervingen van werknemers uit de categorieën van de risicogroepen aanwervingen van werknemers uit de categorieën van de risicogroepen
zoals die in het desbetreffend koninklijk besluit zijn opgenomen) zoals die in het desbetreffend koninklijk besluit zijn opgenomen)
evenals de bijdragen ter financiering hiertoe blijven gehandhaafd evenals de bijdragen ter financiering hiertoe blijven gehandhaafd
onder de huidige voorwaarden, bij ongewijzigde wetgeving en sociale onder de huidige voorwaarden, bij ongewijzigde wetgeving en sociale
lasten. lasten.
2. Invoering tussenkomst voor rimpeldag voor oudere werknemers van 56 2. Invoering tussenkomst voor rimpeldag voor oudere werknemers van 56
jaar en ouder jaar en ouder
Vanaf het kalenderjaar 2021 heeft de werknemer van 56 jaar en ouder Vanaf het kalenderjaar 2021 heeft de werknemer van 56 jaar en ouder
recht op een bijkomende betaalde verlofdag. recht op een bijkomende betaalde verlofdag.
Het sociaal fonds zal hier in een tussenkomst voor de werkgever Het sociaal fonds zal hier in een tussenkomst voor de werkgever
voorzien, puttend uit de werkgeversbijdragen voor risicogroepen. Het voorzien, puttend uit de werkgeversbijdragen voor risicogroepen. Het
bedrag evenals de modaliteiten van terugbetaling worden vastgelegd in bedrag evenals de modaliteiten van terugbetaling worden vastgelegd in
een aparte collectieve arbeidsovereenkomst. een aparte collectieve arbeidsovereenkomst.
De sociale partners komen overeen dat de rimpeldag enkel toegekend De sociale partners komen overeen dat de rimpeldag enkel toegekend
wordt in zoverre het budget van het sociaal fonds het toelaat en dat wordt in zoverre het budget van het sociaal fonds het toelaat en dat
ingeval van overschrijding van de financiële middelen van het Sociaal ingeval van overschrijding van de financiële middelen van het Sociaal
fonds, puttend uit de werkgeversbijdrage voor risicogroepen van 0,10 fonds, puttend uit de werkgeversbijdrage voor risicogroepen van 0,10
pct., de financiering van de rimpeldag terug wordt besproken tijdens pct., de financiering van de rimpeldag terug wordt besproken tijdens
de sectoronderhandelingen die voorafgaan aan de voorziene uitputting de sectoronderhandelingen die voorafgaan aan de voorziene uitputting
van de financiële middelen uit de risicogroepenbijdragen. van de financiële middelen uit de risicogroepenbijdragen.
In elk geval heeft de werknemer van 57 jaar en ouder ook in 2021 recht In elk geval heeft de werknemer van 57 jaar en ouder ook in 2021 recht
op een bijkomende betaalde verlofdag. op een bijkomende betaalde verlofdag.
3. Naleving van het koninklijk besluit risicogroepen 3. Naleving van het koninklijk besluit risicogroepen
Overeenkomstig het koninklijk besluit van 19 februari 2013 tot Overeenkomstig het koninklijk besluit van 19 februari 2013 tot
uitvoering van artikel 189, 4de lid van de wet van 27 december 2006 uitvoering van artikel 189, 4de lid van de wet van 27 december 2006
houdende diverse bepalingen (I) (Belgisch Staatsblad van 8 april houdende diverse bepalingen (I) (Belgisch Staatsblad van 8 april
2013), dient 0,05 pct. van de loonmassa. voorbehouden te worden ten 2013), dient 0,05 pct. van de loonmassa. voorbehouden te worden ten
gunste van één of meerdere groepen opgesomd in artikel 1 van het gunste van één of meerdere groepen opgesomd in artikel 1 van het
koninklijk besluit van 19 februari 2013. Van de 0,05 pct. van de koninklijk besluit van 19 februari 2013. Van de 0,05 pct. van de
loonmassa waarvan hiervoor bepaald, dient de helft besteed te worden loonmassa waarvan hiervoor bepaald, dient de helft besteed te worden
aan de werknemers bepaald in artikel 2 van het koninklijk besluit. aan de werknemers bepaald in artikel 2 van het koninklijk besluit.
De sociale partners verbinden zich ertoe om voor de jaren 2021 en 2022 De sociale partners verbinden zich ertoe om voor de jaren 2021 en 2022
een sectorale collectieve arbeidsovereenkomst te sluiten met respect een sectorale collectieve arbeidsovereenkomst te sluiten met respect
van de risicogroepen zoals bepaald in het koninklijk besluit van 19 van de risicogroepen zoals bepaald in het koninklijk besluit van 19
februari 2013, met vermelding van de initiatieven. februari 2013, met vermelding van de initiatieven.
F. Opleiding F. Opleiding
In uitvoering van artikel 12, 1° van de wet van 5 maart 2017 In uitvoering van artikel 12, 1° van de wet van 5 maart 2017
betreffende werkbaar en wendbaar werk, wordt een opleidingsinspanning betreffende werkbaar en wendbaar werk, wordt een opleidingsinspanning
voorzien die minstens gelijkwaardig is aan een opleidingsinspanning voorzien die minstens gelijkwaardig is aan een opleidingsinspanning
van 4 dagen gemiddeld per jaar, per voltijds equivalent voor de jaren van 4 dagen gemiddeld per jaar, per voltijds equivalent voor de jaren
2021 en 2022. 2021 en 2022.
De sociale partners bevelen aan dat een opleidingsplan wordt opgesteld De sociale partners bevelen aan dat een opleidingsplan wordt opgesteld
voor het daaropvolgend jaar en wordt voorgesteld aan de voor het daaropvolgend jaar en wordt voorgesteld aan de
ondernemingsraad. ondernemingsraad.
G. Slotbepalingen G. Slotbepalingen
1. Sociale vrede 1. Sociale vrede
De werknemers en de werkgevers verbinden zich ertoe de sociale vrede De werknemers en de werkgevers verbinden zich ertoe de sociale vrede
te bewaren in de ondernemingen en dit voor de gehele duur van het te bewaren in de ondernemingen en dit voor de gehele duur van het
akkoord. Geen enkele nieuwe eis met betrekking tot de tijdens deze akkoord. Geen enkele nieuwe eis met betrekking tot de tijdens deze
sectoronderhandelingen besproken punten, zal door de partijen worden sectoronderhandelingen besproken punten, zal door de partijen worden
ingediend op het niveau van de sector of de onderneming tijdens de ingediend op het niveau van de sector of de onderneming tijdens de
duurtijd van dit akkoord. duurtijd van dit akkoord.
2. Geldigheidsduur 2. Geldigheidsduur
Dit akkoord treedt in werking op 1 januari 2021 en houdt op van kracht Dit akkoord treedt in werking op 1 januari 2021 en houdt op van kracht
te zijn op 31 december 2022, met uitzondering van de bepalingen waar te zijn op 31 december 2022, met uitzondering van de bepalingen waar
een andere ingangs- en/of einddatum is voorzien. een andere ingangs- en/of einddatum is voorzien.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 30 augustus Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 30 augustus
2023. 2023.
De Minister van Werk, De Minister van Werk,
P.-Y. DERMAGNE P.-Y. DERMAGNE
^