Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 29/09/2019
← Terug naar "Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 april 2017 betreffende de verzameling en de bewaring van en de toegang tot de gegevens in verband met de herkomst van de geadopteerde "
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 april 2017 betreffende de verzameling en de bewaring van en de toegang tot de gegevens in verband met de herkomst van de geadopteerde Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 april 2017 betreffende de verzameling en de bewaring van en de toegang tot de gegevens in verband met de herkomst van de geadopteerde
FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE
29 SEPTEMBER 2019. - Koninklijk besluit tot wijziging van het 29 SEPTEMBER 2019. - Koninklijk besluit tot wijziging van het
koninklijk besluit van 23 april 2017 betreffende de verzameling en de koninklijk besluit van 23 april 2017 betreffende de verzameling en de
bewaring van en de toegang tot de gegevens in verband met de herkomst bewaring van en de toegang tot de gegevens in verband met de herkomst
van de geadopteerde van de geadopteerde
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Het ontwerp van koninklijk besluit dat wij de eer hebben aan Uwe Het ontwerp van koninklijk besluit dat wij de eer hebben aan Uwe
Majesteit ter ondertekening voor te leggen, is een vervolg op het Majesteit ter ondertekening voor te leggen, is een vervolg op het
advies 64.424/2 van de Raad van Staat over het koninklijk besluit van advies 64.424/2 van de Raad van Staat over het koninklijk besluit van
30 januari 2019, dat aangaf dat de bewaring en de teruggave van de 30 januari 2019, dat aangaf dat de bewaring en de teruggave van de
originele documenten van de geadopteerde bij een koninklijk besluit originele documenten van de geadopteerde bij een koninklijk besluit
moest worden vastgesteld na overleg in de Ministerraad zoals bepaald moest worden vastgesteld na overleg in de Ministerraad zoals bepaald
in artikel 368-6 van het Burgerlijk Wetboek. in artikel 368-6 van het Burgerlijk Wetboek.
De wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk De wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk
recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve
vormen van geschillenoplossing strekt tot de oprichting van een vormen van geschillenoplossing strekt tot de oprichting van een
centrale databank voor akten van de burgerlijke stand en de centrale databank voor akten van de burgerlijke stand en de
vereenvoudiging van de bestaande processen en akten. Dit koninklijk vereenvoudiging van de bestaande processen en akten. Dit koninklijk
besluit past in het kader van de tenuitvoerlegging van deze wet. besluit past in het kader van de tenuitvoerlegging van deze wet.
Titel 2 van de wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake Titel 2 van de wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake
burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van
alternatieve vormen van geschillenoplossing moderniseert heel de alternatieve vormen van geschillenoplossing moderniseert heel de
burgerlijke stand. Daartoe wordt een databank akten van de burgerlijke burgerlijke stand. Daartoe wordt een databank akten van de burgerlijke
stand gecreëerd die wordt beheerd door een Beheerscomité. De stand gecreëerd die wordt beheerd door een Beheerscomité. De
modernisering trad aanvankelijk in werking op 1 januari 2019. Deze modernisering trad aanvankelijk in werking op 1 januari 2019. Deze
inwerkingtreding werd met instemming van het parlement, gestemd op een inwerkingtreding werd met instemming van het parlement, gestemd op een
ogenblik waarop de regering reeds in lopende zaken was, uitgesteld ogenblik waarop de regering reeds in lopende zaken was, uitgesteld
door de wet van 21 december 2018 houdende diverse bepalingen door de wet van 21 december 2018 houdende diverse bepalingen
betreffende justitie tot 31 maart 2019. De redenen voor dit uitstel betreffende justitie tot 31 maart 2019. De redenen voor dit uitstel
werden als volgt gemotiveerd: werden als volgt gemotiveerd:
"De ontwikkeling en voorbereiding van de Databank Akten Burgerlijke "De ontwikkeling en voorbereiding van de Databank Akten Burgerlijke
Stand (DABS) zit in de laatste fase. De uitvoering zowel op technisch Stand (DABS) zit in de laatste fase. De uitvoering zowel op technisch
vlak als op reglementair vlak is bijna klaar. Evenwel is het vlak als op reglementair vlak is bijna klaar. Evenwel is het
noodzakelijk dat de informatica-toepassingen klaar, getest en noodzakelijk dat de informatica-toepassingen klaar, getest en
geaccepteerd zijn. Evenzo is het noodzakelijk dat de betrokken actoren geaccepteerd zijn. Evenzo is het noodzakelijk dat de betrokken actoren
de tijd krijgen om kennis te nemen van de verschillende de tijd krijgen om kennis te nemen van de verschillende
uitvoeringsbesluiten. Om die reden is het nodig om de inwerkingtreding uitvoeringsbesluiten. Om die reden is het nodig om de inwerkingtreding
van de modernisering van de burgerlijke stand met drie maanden uit te van de modernisering van de burgerlijke stand met drie maanden uit te
stellen." stellen."
De voorliggende KB's zijn dringend (gelet op de inwerkingtreding en de De voorliggende KB's zijn dringend (gelet op de inwerkingtreding en de
noodzaak tot voorbereiding van de praktijk) en noodzakelijk (verplicht noodzaak tot voorbereiding van de praktijk) en noodzakelijk (verplicht
te treffen) om deze modernisering in werking te laten treden op 31 te treffen) om deze modernisering in werking te laten treden op 31
maart 2019. De organisatie van de burgerlijke stand raakt de openbare maart 2019. De organisatie van de burgerlijke stand raakt de openbare
orde. De afwezigheid van deze KB's zal de overgang naar een digitale orde. De afwezigheid van deze KB's zal de overgang naar een digitale
omgeving volledig onmogelijk want in strijd met de wet maken. Tegelijk omgeving volledig onmogelijk want in strijd met de wet maken. Tegelijk
zullen de door de gemeenten nog op papier opgestelde akten na dit zullen de door de gemeenten nog op papier opgestelde akten na dit
tijdstip onwettig zijn. De continuïteit van de dienstverlening aan de tijdstip onwettig zijn. De continuïteit van de dienstverlening aan de
burgers en de rechtszekerheid komt derhalve in ernstig gevaar burgers en de rechtszekerheid komt derhalve in ernstig gevaar
hierdoor. Bijgevolg zal de inwerkingtreding van deze wet opnieuw hierdoor. Bijgevolg zal de inwerkingtreding van deze wet opnieuw
moeten uitgesteld worden wat in strijd is met de wil van het parlement moeten uitgesteld worden wat in strijd is met de wil van het parlement
dat een oordeel velde op een ogenblik dat de regering reeds in lopende dat een oordeel velde op een ogenblik dat de regering reeds in lopende
zaken was en op de hoogte was van de vooruitgang in het dossier. zaken was en op de hoogte was van de vooruitgang in het dossier.
Doordat er ondertussen ook fundamentele wijzigingen werden aangebracht Doordat er ondertussen ook fundamentele wijzigingen werden aangebracht
aan materiële regels die in werking treden op hetzelfde ogenblik als aan materiële regels die in werking treden op hetzelfde ogenblik als
de modernisering zoals bijvoorbeeld de nieuwe wetgeving inzake de de modernisering zoals bijvoorbeeld de nieuwe wetgeving inzake de
registratie van levenloze kinderen, de wijziging van het registratie van levenloze kinderen, de wijziging van het
afstammingsrecht wat de documenten vereist voor de erkenning van een afstammingsrecht wat de documenten vereist voor de erkenning van een
kind betreft en de verduidelijkingen aan de procedure van kind betreft en de verduidelijkingen aan de procedure van
echtscheiding door onderlinge toestemming, zal dit bijkomend uitstel echtscheiding door onderlinge toestemming, zal dit bijkomend uitstel
ook op andere domeinen van het recht zeer zwaarwichtige gevolgen ook op andere domeinen van het recht zeer zwaarwichtige gevolgen
hebben voor de burger. hebben voor de burger.
De opheffing van het koninklijk besluit van 24 augustus 2005 betekent De opheffing van het koninklijk besluit van 24 augustus 2005 betekent
dat er geen wettelijke basis meer bestaat tot teruggave van de dat er geen wettelijke basis meer bestaat tot teruggave van de
originele documenten vereist voor de erkenning van buitenlandse originele documenten vereist voor de erkenning van buitenlandse
adoptiebeslissing. Het bestaan van een wettelijke basis vereist dat de adoptiebeslissing. Het bestaan van een wettelijke basis vereist dat de
federale centrale autoriteit de originelen moet terugbezorgen, wat een federale centrale autoriteit de originelen moet terugbezorgen, wat een
garantie is voor de adoptanten om ze terug te krijgen. garantie is voor de adoptanten om ze terug te krijgen.
Ik heb de eer te zijn, Ik heb de eer te zijn,
Sire, Sire,
Van Uwe Majesteit, Van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar,
De Minister van Justitie, De Minister van Justitie,
K. GEENS K. GEENS
RAAD VAN STATE afdeling Wetgeving advies 66.469/2/V van 12 augustus RAAD VAN STATE afdeling Wetgeving advies 66.469/2/V van 12 augustus
2019 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het 2019 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het
koninklijk besluit van 23 april 2017 betreffende de verzameling en de koninklijk besluit van 23 april 2017 betreffende de verzameling en de
bewaring van en de toegang tot de gegevens in verband met de herkomst bewaring van en de toegang tot de gegevens in verband met de herkomst
van de geadopteerde' van de geadopteerde'
Op 22 juli 2019 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Vice Op 22 juli 2019 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Vice
Eerste Minister en Minister van Justitie, belast met de Regie der Eerste Minister en Minister van Justitie, belast met de Regie der
gebouwen verzocht binnen een termijn van dertig dagen van rechtswege gebouwen verzocht binnen een termijn van dertig dagen van rechtswege
(*) verlengd tot 5 september 2019 een advies te verstrekken over een (*) verlengd tot 5 september 2019 een advies te verstrekken over een
ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk
besluit van 23 april 2017 betreffende de verzameling en de bewaring besluit van 23 april 2017 betreffende de verzameling en de bewaring
van en de toegang tot de gegevens in verband met de herkomst van de van en de toegang tot de gegevens in verband met de herkomst van de
geadopteerde'. geadopteerde'.
Het ontwerp is door de tweede vakantiekamer onderzocht op 12 augustus Het ontwerp is door de tweede vakantiekamer onderzocht op 12 augustus
2019. De kamer was samengesteld uit Jacques JAUMOTTE, voorzitter van 2019. De kamer was samengesteld uit Jacques JAUMOTTE, voorzitter van
de Raad van State, Pierre VANDERNOOT, kamervoorzitter, Wanda VOGEL, de Raad van State, Pierre VANDERNOOT, kamervoorzitter, Wanda VOGEL,
staatsraad, en Béatrice DRAPIER, griffier. staatsraad, en Béatrice DRAPIER, griffier.
Het verslag is uitgebracht door Xavier DELGRANGE, eerste auditeur Het verslag is uitgebracht door Xavier DELGRANGE, eerste auditeur
afdelingshoofd. afdelingshoofd.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het
advies is nagezien onder toezicht van Wanda VOGEL. advies is nagezien onder toezicht van Wanda VOGEL.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 12 augustus Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 12 augustus
2019. 2019.
Rekening houdend met het tijdstip waarop dit advies gegeven wordt, Rekening houdend met het tijdstip waarop dit advies gegeven wordt,
vestigt de Raad van State de aandacht op het feit dat, wegens het vestigt de Raad van State de aandacht op het feit dat, wegens het
ontslag van de regering, de bevoegdheid van deze laatste beperkt is ontslag van de regering, de bevoegdheid van deze laatste beperkt is
tot het afhandelen van de lopende zaken. Dit advies wordt evenwel tot het afhandelen van de lopende zaken. Dit advies wordt evenwel
gegeven zonder dat wordt nagegaan of het ontwerp onder die beperkte gegeven zonder dat wordt nagegaan of het ontwerp onder die beperkte
bevoegdheid valt, aangezien de afdeling Wetgeving geen kennis heeft bevoegdheid valt, aangezien de afdeling Wetgeving geen kennis heeft
van alle feitelijke gegevens die de regering in aanmerking kan nemen van alle feitelijke gegevens die de regering in aanmerking kan nemen
als zij moet beoordelen of het nodig is een verordening vast te als zij moet beoordelen of het nodig is een verordening vast te
stellen of te wijzigen. stellen of te wijzigen.
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1,
eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op
12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel
84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de
rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de
handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten. handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.
Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de
volgende opmerking. volgende opmerking.
In de verwijzing naar het advies van de Raad van State moet melding In de verwijzing naar het advies van de Raad van State moet melding
gemaakt worden van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, en niet 1°, van de gemaakt worden van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, en niet 1°, van de
gecoördineerde wetten `op de Raad van State'. gecoördineerde wetten `op de Raad van State'.
DE GRIFFIER DE GRIFFIER
Béatrice DRAPIER Béatrice DRAPIER
DE VOORZITTER VAN DE RAAD VAN STATE DE VOORZITTER VAN DE RAAD VAN STATE
Jacques JAUMOTTE Jacques JAUMOTTE
_______ _______
Nota Nota
(*) Deze verlenging vloeit voort uit artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, (*) Deze verlenging vloeit voort uit artikel 84, § 1, eerste lid, 2°,
in fine, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 in fine, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12
januari 1973, waarin wordt bepaald dat deze termijn van rechtswege januari 1973, waarin wordt bepaald dat deze termijn van rechtswege
verlengd wordt met vijftien dagen wanneer hij begint te lopen tussen verlengd wordt met vijftien dagen wanneer hij begint te lopen tussen
15 juli en 31 juli of wanneer hij verstrijkt tussen 15 juli en 15 15 juli en 31 juli of wanneer hij verstrijkt tussen 15 juli en 15
augustus. augustus.
29 SEPTEMBER 2019. - Koninklijk besluit tot wijziging van het 29 SEPTEMBER 2019. - Koninklijk besluit tot wijziging van het
Koninklijk besluit van 23 april 2017 betreffende de verzameling en de Koninklijk besluit van 23 april 2017 betreffende de verzameling en de
bewaring van en de toegang tot de gegevens in verband met de herkomst bewaring van en de toegang tot de gegevens in verband met de herkomst
van de geadopteerde van de geadopteerde
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op artikel 368-6 van het Burgerlijk Wetboek, ingevoegd bij de Gelet op artikel 368-6 van het Burgerlijk Wetboek, ingevoegd bij de
wet van 24 april 2003 tot hervorming van de adoptie; wet van 24 april 2003 tot hervorming van de adoptie;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 1 Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 1
maart 2019; maart 2019;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op
15 april 2019; 15 april 2019;
Gelet op het advies nr. 109/2019 van de Gelet op het advies nr. 109/2019 van de
Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 5 juni 2019; Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 5 juni 2019;
Gelet op advies 66.469/2/V van de Raad van State, gegeven op 12 Gelet op advies 66.469/2/V van de Raad van State, gegeven op 12
augustus 2019 krachtens artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de augustus 2019 krachtens artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de
gecoördineerde wetten op de Raad van State; gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Op de voordracht van Onze Minister van Justitie en op het advies van Op de voordracht van Onze Minister van Justitie en op het advies van
Onze in Raad vergaderde Ministers, Onze in Raad vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In het koninklijk besluit van 23 april 2017 betreffende de

Artikel 1.In het koninklijk besluit van 23 april 2017 betreffende de

verzameling en de bewaring van en de toegang tot de gegevens in verzameling en de bewaring van en de toegang tot de gegevens in
verband met de herkomst van de geadopteerde, wordt een artikel 4/1 verband met de herkomst van de geadopteerde, wordt een artikel 4/1
ingevoegd luidende: ingevoegd luidende:
«

Art. 4/1.De originelen van de documenten vereist voor de erkenning

«

Art. 4/1.De originelen van de documenten vereist voor de erkenning

in België van de buitenlandse beslissingen, zoals voorzien in artikel in België van de buitenlandse beslissingen, zoals voorzien in artikel
365-4, § 2, tweede lid, van het Burgerlijk Wetboek, worden aan de 365-4, § 2, tweede lid, van het Burgerlijk Wetboek, worden aan de
adoptanten teruggegeven na de erkenning van de buitenlandse beslissing adoptanten teruggegeven na de erkenning van de buitenlandse beslissing
door de federale centrale autoriteit. ». door de federale centrale autoriteit. ».

Art. 2.De Minister van Justitie is belast met de uitvoering van dit

Art. 2.De Minister van Justitie is belast met de uitvoering van dit

besluit. besluit.
Gegeven te Brussel, 29 september 2019. Gegeven te Brussel, 29 september 2019.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Justitie, De Minister van Justitie,
K. GEENS K. GEENS
^