Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 29/05/2015
← Terug naar "Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 9 december 2004 betreffende de verdeling van de spoorweginfrastructuur en de retributie voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur "
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 9 december 2004 betreffende de verdeling van de spoorweginfrastructuur en de retributie voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 9 december 2004 betreffende de verdeling van de spoorweginfrastructuur en de retributie voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur
FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER
29 MEI 2015. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk 29 MEI 2015. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk
besluit van 9 december 2004 betreffende de verdeling van de besluit van 9 december 2004 betreffende de verdeling van de
spoorweginfrastructuur en de retributie voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur en de retributie voor het gebruik van de
spoorweginfrastructuur spoorweginfrastructuur
ADVIES 57.381/4 VAN 6 MEI 2015 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING ADVIES 57.381/4 VAN 6 MEI 2015 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING
WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT `TOT WIJZIGING VAN WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT `TOT WIJZIGING VAN
HET KONINKLIJK BESLUIT VAN 9 DECEMBER 2004 BETREFFENDE DE VERDELING HET KONINKLIJK BESLUIT VAN 9 DECEMBER 2004 BETREFFENDE DE VERDELING
VAN DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR EN DE RETRIBUTIE VOOR HET GEBRUIK VAN DE VAN DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR EN DE RETRIBUTIE VOOR HET GEBRUIK VAN DE
SPOORWEGINFRASTRUCTUUR' SPOORWEGINFRASTRUCTUUR'
Op 7 april 2015 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Op 7 april 2015 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de
Minister van Mobiliteit verzocht binnen een termijn van dertig dagen Minister van Mobiliteit verzocht binnen een termijn van dertig dagen
een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot
wijziging van het koninklijk besluit van 9 december 2004 betreffende wijziging van het koninklijk besluit van 9 december 2004 betreffende
de verdeling van de spoorweginfrastructuur en de retributie voor het de verdeling van de spoorweginfrastructuur en de retributie voor het
gebruik van de spoorweginfrastructuur'. gebruik van de spoorweginfrastructuur'.
Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 6 mei 2015. Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 6 mei 2015.
De kamer was samengesteld uit Pierre Liénardy, kamervoorzitter, De kamer was samengesteld uit Pierre Liénardy, kamervoorzitter,
Jacques Jaumotte en Bernard Blero, staatsraden, Sébastien Van Jacques Jaumotte en Bernard Blero, staatsraden, Sébastien Van
Drooghenbroeck en Jacques Englebert, assessoren, en Colette Gigot, Drooghenbroeck en Jacques Englebert, assessoren, en Colette Gigot,
griffier. griffier.
Het verslag is uitgebracht door Yves Chauffoureaux, eerste auditeur. Het verslag is uitgebracht door Yves Chauffoureaux, eerste auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het
advies is nagezien onder toezicht van Martine Baguet, staatsraad. advies is nagezien onder toezicht van Martine Baguet, staatsraad.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 6 mei 2015. Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 6 mei 2015.
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1,
eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State,
beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de
voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van
het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te
vervullen voorafgaande vormvereisten. vervullen voorafgaande vormvereisten.
Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de
volgende opmerkingen. volgende opmerkingen.
Voorafgaande vormvereisten Voorafgaande vormvereisten
1. Overeenkomstig artikel 6, § 4, 3°, van de bijzondere wet van 8 1. Overeenkomstig artikel 6, § 4, 3°, van de bijzondere wet van 8
augustus 1980 `tot hervorming der instellingen' moeten de drie augustus 1980 `tot hervorming der instellingen' moeten de drie
gewestregeringen bij het uitwerken van het voorliggende ontwerp worden gewestregeringen bij het uitwerken van het voorliggende ontwerp worden
betrokken. betrokken.
In het dossier dat bij de adviesaanvraag is gevoegd, bevinden zich In het dossier dat bij de adviesaanvraag is gevoegd, bevinden zich
evenwel alleen de niet-gedagtekende afschriften van de brieven die aan evenwel alleen de niet-gedagtekende afschriften van de brieven die aan
de verschillende gewestregeringen zijn gezonden. de verschillende gewestregeringen zijn gezonden.
De steller van het ontwerp moet erop toezien dat dit voorafgaand De steller van het ontwerp moet erop toezien dat dit voorafgaand
vormvereiste naar behoren wordt vervuld. vormvereiste naar behoren wordt vervuld.
2. In het achtste lid van de aanhef wordt verwezen naar de uitvoering 2. In het achtste lid van de aanhef wordt verwezen naar de uitvoering
van de impactanalyse betreffende de regelgeving, overeenkomstig de van de impactanalyse betreffende de regelgeving, overeenkomstig de
artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 `houdende diverse artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 `houdende diverse
bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging'. bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging'.
Die impactanalyse bevindt zich echter niet in het dossier dat bij de Die impactanalyse bevindt zich echter niet in het dossier dat bij de
adviesaanvraag is gevoegd. adviesaanvraag is gevoegd.
De steller van het ontwerp moet bijgevolg nagaan of dit voorafgaande De steller van het ontwerp moet bijgevolg nagaan of dit voorafgaande
vormvereiste naar behoren vervuld is. vormvereiste naar behoren vervuld is.
3. De akkoordbevinding van de minister van Begroting gaat gepaard met 3. De akkoordbevinding van de minister van Begroting gaat gepaard met
de volgende opmerking, die bepalend is voor de strekking ervan: de volgende opmerking, die bepalend is voor de strekking ervan:
"Comme indiqué par l'Inspection des finances, l'article 25 "Comme indiqué par l'Inspection des finances, l'article 25
introduisant la rétroactivité de ce projet d'arrêté royal au 1er introduisant la rétroactivité de ce projet d'arrêté royal au 1er
janvier 2014 est contestable car celle-ci n'entre pas dans des janvier 2014 est contestable car celle-ci n'entre pas dans des
conditions juridiques recevables". conditions juridiques recevables".
Dienaangaande wordt verwezen naar de tweede opmerking infra, in het Dienaangaande wordt verwezen naar de tweede opmerking infra, in het
kader van het onderzoek van het ontwerp. kader van het onderzoek van het ontwerp.
Onderzoek van het ontwerp Onderzoek van het ontwerp
1.1. In zoverre het voorliggende ontwerp strekt tot wijziging van de 1.1. In zoverre het voorliggende ontwerp strekt tot wijziging van de
bepalingen van hoofdstuk IV/1 - Prestatieregeling, van het koninklijk bepalingen van hoofdstuk IV/1 - Prestatieregeling, van het koninklijk
besluit van 9 december 2004 `betreffende de verdeling van de besluit van 9 december 2004 `betreffende de verdeling van de
spoorweginfrastructuurcapaciteiten en de retributie voor het gebruik spoorweginfrastructuurcapaciteiten en de retributie voor het gebruik
van de spoorweginfrastructuur', ontleent het zijn rechtsgrond aan van de spoorweginfrastructuur', ontleent het zijn rechtsgrond aan
artikel 23, vijfde lid, van de Spoorcodex dat luidt als volgt : artikel 23, vijfde lid, van de Spoorcodex dat luidt als volgt :
"Na advies van de spoorweginfrastructuurbeheerder bepaalt de Koning "Na advies van de spoorweginfrastructuurbeheerder bepaalt de Koning
bij een in Ministerraad overlegd besluit de regels voor de berekening bij een in Ministerraad overlegd besluit de regels voor de berekening
en betalingswijze van de heffingen die voortvloeien uit de toepassing en betalingswijze van de heffingen die voortvloeien uit de toepassing
van de prestatieregeling". van de prestatieregeling".
1.2. Artikel 29, 3°, van het ontwerp van wet `tot wijziging van de wet 1.2. Artikel 29, 3°, van het ontwerp van wet `tot wijziging van de wet
van 30 augustus 2013 houdende de Spoorcodex en van enkele andere van 30 augustus 2013 houdende de Spoorcodex en van enkele andere
bepalingen inzake spoor' (1) beoogt die machtiging evenwel ongedaan te bepalingen inzake spoor' (1) beoogt die machtiging evenwel ongedaan te
maken door artikel 23, vijfde lid, te vervangen door de volgende maken door artikel 23, vijfde lid, te vervangen door de volgende
bepaling : bepaling :
"Overeenkomstig bijlage 24, punt 2 bepaalt de infrastructuurbeheerder "Overeenkomstig bijlage 24, punt 2 bepaalt de infrastructuurbeheerder
de grondbeginselen van de prestatieregeling in overleg met de de grondbeginselen van de prestatieregeling in overleg met de
kandidaten". kandidaten".
De commentaar op die ontworpen bepaling preciseert in dat verband het De commentaar op die ontworpen bepaling preciseert in dat verband het
volgende (2) : volgende (2) :
"Artikel 23 van de Spoorcodex wordt gewijzigd om artikel 35, in "Artikel 23 van de Spoorcodex wordt gewijzigd om artikel 35, in
combinatie met bijlage VI, punt 2, van de richtlijn 2012/34/EU om te combinatie met bijlage VI, punt 2, van de richtlijn 2012/34/EU om te
zetten dat voorziet dat het aan de infrastructuurbeheerder toekomt om zetten dat voorziet dat het aan de infrastructuurbeheerder toekomt om
een prestatieregeling te ontwikkelen en toe te passen. Het systeem een prestatieregeling te ontwikkelen en toe te passen. Het systeem
moet uiterlijk op 1 januari 2017 van toepassing zijn. Deze termijn moet uiterlijk op 1 januari 2017 van toepassing zijn. Deze termijn
moet de infrastructuurbeheerder de kans geven om lessen te trekken uit moet de infrastructuurbeheerder de kans geven om lessen te trekken uit
de prestatieregeling die op dit ogenblik in werking is. Tijdens de de prestatieregeling die op dit ogenblik in werking is. Tijdens de
periode tussen de datum van het einde van de termijn van omzetting van periode tussen de datum van het einde van de termijn van omzetting van
de richtlijn 2012/34/EU (16 juni 2015) en 1 januari 2017, zal de de richtlijn 2012/34/EU (16 juni 2015) en 1 januari 2017, zal de
prestatieregeling vastgesteld door het koninklijk besluit van 6 juli prestatieregeling vastgesteld door het koninklijk besluit van 6 juli
2011 tot wijziging van het koninklijk besluit van 9 december 2004 2011 tot wijziging van het koninklijk besluit van 9 december 2004
betreffende de verdeling van de spoorweginfrastructuurcapaciteiten en betreffende de verdeling van de spoorweginfrastructuurcapaciteiten en
de retributie voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur van de retributie voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur van
toepassing blijven. Bovendien liggen louter budgettaire overwegingen toepassing blijven. Bovendien liggen louter budgettaire overwegingen
aan de basis van het vastleggen van de termijn voor tenuitvoerlegging aan de basis van het vastleggen van de termijn voor tenuitvoerlegging
op 1 januari 2017. op 1 januari 2017.
In dat kader is de bewegingsvrijheid van de infrastructuurbeheerder In dat kader is de bewegingsvrijheid van de infrastructuurbeheerder
beperkt tot bijlage 24 van de Spoorcodex die de bijlage VI van de beperkt tot bijlage 24 van de Spoorcodex die de bijlage VI van de
richtlijn 2012/34/EU omzet en die de grondbeginselen van dit systeem richtlijn 2012/34/EU omzet en die de grondbeginselen van dit systeem
bepaalt". bepaalt".
1.3. De afdeling Wetgeving heeft in haar advies 56.239/4, op 25 juni 1.3. De afdeling Wetgeving heeft in haar advies 56.239/4, op 25 juni
2014 gegeven over een voorontwerp dat ontstaan heeft gegeven aan het 2014 gegeven over een voorontwerp dat ontstaan heeft gegeven aan het
ontwerp van de voornoemde wet, inzonderheid de volgende opmerking ontwerp van de voornoemde wet, inzonderheid de volgende opmerking
geformuleerd (3) : geformuleerd (3) :
"Het ontworpen artikel 23, zevende lid, in fine, (artikel 29, 3°, van "Het ontworpen artikel 23, zevende lid, in fine, (artikel 29, 3°, van
het voorontwerp) bepaalt dat de regels voor de berekening en het voorontwerp) bepaalt dat de regels voor de berekening en
betalingswijze van de retributies die voortvloeien uit de toepassing betalingswijze van de retributies die voortvloeien uit de toepassing
van de prestatieregeling, worden toegepast vanaf 1 januari 2017. van de prestatieregeling, worden toegepast vanaf 1 januari 2017.
Het is de afdeling Wetgeving niet duidelijk op basis van welke Het is de afdeling Wetgeving niet duidelijk op basis van welke
bepaling van richtlijn 2012/34/EU die toepassing zou kunnen worden bepaling van richtlijn 2012/34/EU die toepassing zou kunnen worden
uitgesteld tot na de datum van 16 juni 2015 die is vastgelegd in uitgesteld tot na de datum van 16 juni 2015 die is vastgelegd in
artikel 64, lid 1, van dezelfde richtlijn". artikel 64, lid 1, van dezelfde richtlijn".
1.4. In plaats van de prestatieregeling die is vastgesteld bij 1.4. In plaats van de prestatieregeling die is vastgesteld bij
hoofdstuk IV/1 van het koninklijk besluit van 9 december 2004 te hoofdstuk IV/1 van het koninklijk besluit van 9 december 2004 te
wijzigen en de toepassing ervan (zoals die aldus is herzien) tot 1 wijzigen en de toepassing ervan (zoals die aldus is herzien) tot 1
januari 2017 te handhaven, moet artikel 35 van richtlijn 2012/34/EU januari 2017 te handhaven, moet artikel 35 van richtlijn 2012/34/EU
van het Europees Parlement en de Raad van 21 november 2012 `tot van het Europees Parlement en de Raad van 21 november 2012 `tot
instelling van één Europese spoorwegruimte (herschikking)', waarvan de instelling van één Europese spoorwegruimte (herschikking)', waarvan de
omzettingstermijn op 16 juni 2015 verstrijkt, zo spoedig mogelijk omzettingstermijn op 16 juni 2015 verstrijkt, zo spoedig mogelijk
worden omgezet. worden omgezet.
1.5. De afdeling Wetgeving kan enkel maar de opmerking herhalen die ze 1.5. De afdeling Wetgeving kan enkel maar de opmerking herhalen die ze
eerder al heeft gemaakt. eerder al heeft gemaakt.
2. In artikel 12 van het ontwerp (ontworpen artikel 31/9, tweede lid) 2. In artikel 12 van het ontwerp (ontworpen artikel 31/9, tweede lid)
is de verwijzing naar " § 1" verkeerd. De bepaling moet worden is de verwijzing naar " § 1" verkeerd. De bepaling moet worden
verbeterd. verbeterd.
3.1. Luidens artikel 25 van het ontwerp werkt dat artikel gedeeltelijk 3.1. Luidens artikel 25 van het ontwerp werkt dat artikel gedeeltelijk
terug tot 1 januari 2014; de elfde overweging van de aanhef preciseert terug tot 1 januari 2014; de elfde overweging van de aanhef preciseert
dat die terugwerking raakt aan het recht van sommige dat die terugwerking raakt aan het recht van sommige
spoorwegondernemingen op de uitbetaling van een bonus voor het jaar spoorwegondernemingen op de uitbetaling van een bonus voor het jaar
2014 in het kader van de thans geldende prestatieregeling. 2014 in het kader van de thans geldende prestatieregeling.
3.2. Zoals de inspecteur van Financiën in zijn advies van 25 maart 3.2. Zoals de inspecteur van Financiën in zijn advies van 25 maart
2015 en de minister van Begroting in zijn akkoordbevinding van 27 2015 en de minister van Begroting in zijn akkoordbevinding van 27
maart 2015 opmerken, is het niet aanvaardbaar dat aldus met maart 2015 opmerken, is het niet aanvaardbaar dat aldus met
terugwerkende kracht inbreuk wordt gemaakt op de rechten die bepaalde terugwerkende kracht inbreuk wordt gemaakt op de rechten die bepaalde
spoorwegondernemingen in het kader van de thans geldende regelgeving spoorwegondernemingen in het kader van de thans geldende regelgeving
hebben verworven. hebben verworven.
(1) Parl. St. Kamer 2014-2015, nr. 54-0984/001, 92. (1) Parl. St. Kamer 2014-2015, nr. 54-0984/001, 92.
(2) Ibid., 9 en 10. (2) Ibid., 9 en 10.
(3) Ibid., 71. (3) Ibid., 71.
De griffier, De griffier,
C. Gigot. C. Gigot.
De voorzitter, De voorzitter,
P. Liénardy. P. Liénardy.
29 MEI 2015. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk 29 MEI 2015. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk
besluit van 9 december 2004 betreffende de verdeling van de besluit van 9 december 2004 betreffende de verdeling van de
spoorweginfrastructuur en de retributie voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur en de retributie voor het gebruik van de
spoorweginfrastructuur spoorweginfrastructuur
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de Spoorcodex, artikelen 8, derde lid, 23, vijfde lid, 43, Gelet op de Spoorcodex, artikelen 8, derde lid, 23, vijfde lid, 43,
eerste lid en 46; eerste lid en 46;
Gelet op het koninklijk besluit van 9 december 2004 betreffende de Gelet op het koninklijk besluit van 9 december 2004 betreffende de
verdeling van de spoorweginfrastructuurcapaciteiten en de retributie verdeling van de spoorweginfrastructuurcapaciteiten en de retributie
voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur; voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur;
Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen; Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 25 Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 25
maart 2015; maart 2015;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 27 Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 27
maart 2015; maart 2015;
Gelet op het advies van de spoorweginfrastructuurbeheerder, gegeven op Gelet op het advies van de spoorweginfrastructuurbeheerder, gegeven op
17 maart 2015; 17 maart 2015;
Gelet op advies nr. 57.381/4 van de Raad van State, gegeven op 6 mei Gelet op advies nr. 57.381/4 van de Raad van State, gegeven op 6 mei
2015, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de 2015, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Gelet op de impactanalyse van de regelgeving, uitgevoerd Gelet op de impactanalyse van de regelgeving, uitgevoerd
overeenkomstig artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 overeenkomstig artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013
houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging. houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging.
Overwegende dat het bovengenoemde koninklijk besluit in Overwegende dat het bovengenoemde koninklijk besluit in
overeenstemming moet gebracht worden met de Spoorcodex; overeenstemming moet gebracht worden met de Spoorcodex;
Overwegende dat de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, in Overwegende dat de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, in
toepassing van hetzelfde besluit, de prestatieregeling bedoeld in dit toepassing van hetzelfde besluit, de prestatieregeling bedoeld in dit
besluit heeft geëvalueerd nadat zij gedurende twee kalenderjaren is besluit heeft geëvalueerd nadat zij gedurende twee kalenderjaren is
toegepast; toegepast;
Overwegende dat sinds de opstelling van de bepalingen over de Overwegende dat sinds de opstelling van de bepalingen over de
prestatieregeling en de invoeging ervan in hetzelfde besluit, de prestatieregeling en de invoeging ervan in hetzelfde besluit, de
Belgische spoorwegsector belangrijke veranderingen heeft ondergaan, Belgische spoorwegsector belangrijke veranderingen heeft ondergaan,
waarvan de impact op de prestatieregeling onvoldoende werd waarvan de impact op de prestatieregeling onvoldoende werd
geanticipeerd; geanticipeerd;
Overwegende dat, mede door deze belangrijke veranderingen in de Overwegende dat, mede door deze belangrijke veranderingen in de
Belgische spoorwegsector, de brongegevens voor de door elke partij Belgische spoorwegsector, de brongegevens voor de door elke partij
aantallen minuten veroorzaakte vertraging, voor de eerste jaren van de aantallen minuten veroorzaakte vertraging, voor de eerste jaren van de
in hetzelfde besluit beschouwde referentieperiode van vijf jaren in hetzelfde besluit beschouwde referentieperiode van vijf jaren
onvoldoende verfijnd zijn om bij de berekening van de spilwaarden een onvoldoende verfijnd zijn om bij de berekening van de spilwaarden een
exact onderscheid te maken tussen het reizigers- en het exact onderscheid te maken tussen het reizigers- en het
goederenvervoer; goederenvervoer;
Overwegende dat dezelfde prestatieregeling uiterst gevoelig is voor Overwegende dat dezelfde prestatieregeling uiterst gevoelig is voor
storingen van grote omvang en dat mede hierdoor de betrokken partijen storingen van grote omvang en dat mede hierdoor de betrokken partijen
onmogelijk kunnen voorspellen of zij recht zullen hebben op een bonus onmogelijk kunnen voorspellen of zij recht zullen hebben op een bonus
dan wel een malus zullen moeten betalen, en hoe groot die bonus of dan wel een malus zullen moeten betalen, en hoe groot die bonus of
malus zal zijn, hetgeen voor hen een financiële onzekerheid betekent; malus zal zijn, hetgeen voor hen een financiële onzekerheid betekent;
Overwegende dat het mechanisme van overdracht naar de volgende jaren, Overwegende dat het mechanisme van overdracht naar de volgende jaren,
toegepast wanneer voor een bepaald jaar het totale bedrag te storten toegepast wanneer voor een bepaald jaar het totale bedrag te storten
boni groter is dan het totale bedrag te innen mali, er, tijdens de boni groter is dan het totale bedrag te innen mali, er, tijdens de
toepassing ervan tot vandaag, toe leidt dat het tekort op de toepassing ervan tot vandaag, toe leidt dat het tekort op de
bonus/malusrekening zodanig groot wordt dat voor vele partijen de kans bonus/malusrekening zodanig groot wordt dat voor vele partijen de kans
dat zij de boni waarop zij recht hebben, uitbetaald zullen krijgen, dat zij de boni waarop zij recht hebben, uitbetaald zullen krijgen,
erg klein is; erg klein is;
Overwegende dat omwille van de bovenstaande redenen de beoogde Overwegende dat omwille van de bovenstaande redenen de beoogde
stimulans van de prestatieregeling, namelijk de spoorwegondernemingen stimulans van de prestatieregeling, namelijk de spoorwegondernemingen
en de infrastructuurbeheerder ertoe aanzetten om verstoringen zo en de infrastructuurbeheerder ertoe aanzetten om verstoringen zo
gering mogelijk te houden en de prestaties van het spoorwegnet te gering mogelijk te houden en de prestaties van het spoorwegnet te
verbeteren, verdwijnt; verbeteren, verdwijnt;
Overwegende dat uit bovenstaande overwegingen blijkt dat het bestaande Overwegende dat uit bovenstaande overwegingen blijkt dat het bestaande
systeem van prestatieregeling tot ongewenste effecten leidt welke niet systeem van prestatieregeling tot ongewenste effecten leidt welke niet
werden onderkend bij de invoering ervan; werden onderkend bij de invoering ervan;
Overwegende dat omwille van de goede werking van spoorvervoerdiensten Overwegende dat omwille van de goede werking van spoorvervoerdiensten
dient vermeden te worden dat dit systeem nog een tweede jaar van dient vermeden te worden dat dit systeem nog een tweede jaar van
toepassing blijft, reden waarom de aanpassing van het bovengemelde toepassing blijft, reden waarom de aanpassing van het bovengemelde
koninklijk besluit met terugwerkende kracht dient te gebeuren vanaf 1 koninklijk besluit met terugwerkende kracht dient te gebeuren vanaf 1
januari 2014; januari 2014;
Overwegende dat met die terugwerkende kracht vermeden wordt dat het Overwegende dat met die terugwerkende kracht vermeden wordt dat het
tekort op de bonus/malusrekening zodanig groot wordt dat voor vele tekort op de bonus/malusrekening zodanig groot wordt dat voor vele
partijen de kans dat zij de boni waarop zij recht hebben, uitbetaald partijen de kans dat zij de boni waarop zij recht hebben, uitbetaald
zullen krijgen, erg klein is, waardoor de beoogde stimulans van de zullen krijgen, erg klein is, waardoor de beoogde stimulans van de
prestatieregeling volledig verdwijnt; prestatieregeling volledig verdwijnt;
Overwegende dat met die terugwerkende kracht geraakt wordt aan het Overwegende dat met die terugwerkende kracht geraakt wordt aan het
recht van sommige spoorwegondernemingen op de uitbetaling van een recht van sommige spoorwegondernemingen op de uitbetaling van een
bonus voor het jaar 2014; bonus voor het jaar 2014;
Overwegende echter dat voormeld recht gesteund is op berekeningen en Overwegende echter dat voormeld recht gesteund is op berekeningen en
parameters waarvan de evaluatie van de FOD Mobiliteit en Vervoer niet parameters waarvan de evaluatie van de FOD Mobiliteit en Vervoer niet
alleen heeft aangetoond dat zij contraproductief zijn ten opzichte van alleen heeft aangetoond dat zij contraproductief zijn ten opzichte van
de doelstelling van de prestatieregeling, maar die bovendien niet de doelstelling van de prestatieregeling, maar die bovendien niet
objectief en rechtvaardig zijn, zodat het niet aanpassen van het objectief en rechtvaardig zijn, zodat het niet aanpassen van het
systeem met terugwerkende kracht, onbillijk zou zijn. De toepassing systeem met terugwerkende kracht, onbillijk zou zijn. De toepassing
van het huidige systeem zou er immers toe leiden, volgens simulaties van het huidige systeem zou er immers toe leiden, volgens simulaties
van de FOD Mobiliteit en Vervoer, dat voor prestaties in 2014 sommige van de FOD Mobiliteit en Vervoer, dat voor prestaties in 2014 sommige
spoorwegondernemingen recht zouden hebben op een bonus, terwijl zij spoorwegondernemingen recht zouden hebben op een bonus, terwijl zij
objectief gezien niet optimaal presteerden; objectief gezien niet optimaal presteerden;
Overwegende dat de Raad van State in de punten 1.1. tot 1.5. van zijn Overwegende dat de Raad van State in de punten 1.1. tot 1.5. van zijn
voormeld advies heeft opgemerkt dat artikel 35, gelezen in samenhang voormeld advies heeft opgemerkt dat artikel 35, gelezen in samenhang
met de bijlage VI, punt 2, van de richtlijn 2012/34/EU, bepaalt dat met de bijlage VI, punt 2, van de richtlijn 2012/34/EU, bepaalt dat
het toekomt aan de infrastructuurbeheerder om de prestatieregeling te het toekomt aan de infrastructuurbeheerder om de prestatieregeling te
ontwikkelen en toe te passen en dat deze bepalingen dienen te worden ontwikkelen en toe te passen en dat deze bepalingen dienen te worden
omgezet uiterlijk op 16 juni 2015, maar dat het ontwerp van wet tot omgezet uiterlijk op 16 juni 2015, maar dat het ontwerp van wet tot
wijziging van de Spoorcodex waarin deze bepalingen zullen worden wijziging van de Spoorcodex waarin deze bepalingen zullen worden
omgezet de datum van inwerkingtreding vaststelt op 1 januari 2017. omgezet de datum van inwerkingtreding vaststelt op 1 januari 2017.
Overwegende dat de Raad van State niet begrijpt op basis van welke Overwegende dat de Raad van State niet begrijpt op basis van welke
bepaling van de richtlijn 2012/34/EU de toepassing zou mogen worden bepaling van de richtlijn 2012/34/EU de toepassing zou mogen worden
uitgesteld en dat, in de plaats van de prestatieregeling te wijzigen uitgesteld en dat, in de plaats van de prestatieregeling te wijzigen
en zijn toepassing (in gewijzigde vorm) te behouden tot 1 januari en zijn toepassing (in gewijzigde vorm) te behouden tot 1 januari
2017, het beter zou zijn om zo spoedig mogelijk werk te maken van de 2017, het beter zou zijn om zo spoedig mogelijk werk te maken van de
omzetting van artikel 35 van de richtlijn 2012/34/EU, waarvan de omzetting van artikel 35 van de richtlijn 2012/34/EU, waarvan de
omzettingsdatum verstrijkt op 16 juni 2015. Overwegende dat met de omzettingsdatum verstrijkt op 16 juni 2015. Overwegende dat met de
opmerkingen van de Raad van State geen rekening kan worden gehouden opmerkingen van de Raad van State geen rekening kan worden gehouden
omdat het nodig is dat de infrastructuurbeheerder de tijd krijgt om omdat het nodig is dat de infrastructuurbeheerder de tijd krijgt om
lessen te trekken uit de thans van kracht zijnde prestatieregeling. lessen te trekken uit de thans van kracht zijnde prestatieregeling.
Bovendien is het vanuit boekhoudkundig oogpunt beter om het begin van Bovendien is het vanuit boekhoudkundig oogpunt beter om het begin van
de nieuwe prestatieregeling te laten samenvallen met het begin van een de nieuwe prestatieregeling te laten samenvallen met het begin van een
boekhoudkundig jaar; boekhoudkundig jaar;
Overwegende dat de Raad van State in de punten 3.1. en 3.2. van zijn Overwegende dat de Raad van State in de punten 3.1. en 3.2. van zijn
voormeld advies opgemerkt heeft dat het niet toegelaten is om met voormeld advies opgemerkt heeft dat het niet toegelaten is om met
terugwerkende kracht te raken aan de verworven rechten van bepaalde terugwerkende kracht te raken aan de verworven rechten van bepaalde
spoorwegondernemingen in het kader van de regelgeving die thans van spoorwegondernemingen in het kader van de regelgeving die thans van
kracht is. Overwegende dat dit standpunt niet kan worden gevolgd. Voor kracht is. Overwegende dat dit standpunt niet kan worden gevolgd. Voor
wat de sinds 1 januari 2014 verworven subjectieve rechten van de wat de sinds 1 januari 2014 verworven subjectieve rechten van de
betrokken partijen betreft, wordt opgemerkt dat bij de uitwerking van betrokken partijen betreft, wordt opgemerkt dat bij de uitwerking van
de voorgestelde bijsturing van het huidige systeem alles in het werk de voorgestelde bijsturing van het huidige systeem alles in het werk
werd gesteld om mogelijke nadelen voor de betrokkenen tot een minimum werd gesteld om mogelijke nadelen voor de betrokkenen tot een minimum
te herleiden. te herleiden.
Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, en op het advies van Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, en op het advies van
de in Raad vergaderde Ministers, de in Raad vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In artikel 1 van het koninklijk besluit van 9 december 2004

Artikel 1.In artikel 1 van het koninklijk besluit van 9 december 2004

betreffende de verdeling van de spoorweginfrastructuur en de betreffende de verdeling van de spoorweginfrastructuur en de
retributie voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur, vervangen retributie voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur, vervangen
bij het koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de volgende bij het koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de volgende
wijzigingen aangebracht : wijzigingen aangebracht :
1° punt 1° wordt opgeheven; 1° punt 1° wordt opgeheven;
2° een punt 9° wordt toegevoegd, luidende : 2° een punt 9° wordt toegevoegd, luidende :
"9° "Dienst Arbitrage" : de dienst opgericht binnen de "9° "Dienst Arbitrage" : de dienst opgericht binnen de
infrastructuurbeheerder, belast met de arbitrage van de betwistingen infrastructuurbeheerder, belast met de arbitrage van de betwistingen
tussen partijen over de toewijzing van oorzaken van een storing en van tussen partijen over de toewijzing van oorzaken van een storing en van
de daarmee gepaard gaande vertragingen.". de daarmee gepaard gaande vertragingen.".

Art. 2.In artikel 2 van hetzelfde besluit, vervangen bij het

Art. 2.In artikel 2 van hetzelfde besluit, vervangen bij het

koninklijk besluit van 20 december 2007, worden de woorden "36 van de koninklijk besluit van 20 december 2007, worden de woorden "36 van de
wet" vervangen door de woorden " 36 van de Spoorcodex". wet" vervangen door de woorden " 36 van de Spoorcodex".

Art. 3.In artikel 5 van hetzelfde besluit, vervangen bij het

Art. 3.In artikel 5 van hetzelfde besluit, vervangen bij het

koninklijk besluit van 20 december 2007, wordt het woord "wet" koninklijk besluit van 20 december 2007, wordt het woord "wet"
vervangen door het woord "Spoorcodex". vervangen door het woord "Spoorcodex".

Art. 4.In artikel 6, § 1, eerste lid, gewijzigd bij het koninklijk

Art. 4.In artikel 6, § 1, eerste lid, gewijzigd bij het koninklijk

besluit van 20 december 2007, van hetzelfde besluit worden de woorden besluit van 20 december 2007, van hetzelfde besluit worden de woorden
"van de wet" vervangen door de woorden "van de Spoorcodex". "van de wet" vervangen door de woorden "van de Spoorcodex".

Art. 5.In artikel 26 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het

Art. 5.In artikel 26 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het

koninklijk besluit van 20 december 2007, worden de volgende koninklijk besluit van 20 december 2007, worden de volgende
wijzigingen aangebracht : wijzigingen aangebracht :
1° in het eerste lid worden de woorden "van de wet" vervangen door de 1° in het eerste lid worden de woorden "van de wet" vervangen door de
woorden "van de Spoorcodex"; woorden "van de Spoorcodex";
2° in het tweede lid, 2°, worden de woorden "21 van de wet" vervangen 2° in het tweede lid, 2°, worden de woorden "21 van de wet" vervangen
door de woorden "20 van de Spoorcodex". door de woorden "20 van de Spoorcodex".

Art. 6.In artikel 28 van hetzelfde besluit, vervangen bij het

Art. 6.In artikel 28 van hetzelfde besluit, vervangen bij het

koninklijk besluit van 20 december 2007, worden de volgende koninklijk besluit van 20 december 2007, worden de volgende
wijzigingen aangebracht : wijzigingen aangebracht :
1° in § 5 worden de woorden "artikelen 21 tot 23 van de wet" vervangen 1° in § 5 worden de woorden "artikelen 21 tot 23 van de wet" vervangen
door de woorden "de artikelen 20 tot 22 van de Spoorcodex"; door de woorden "de artikelen 20 tot 22 van de Spoorcodex";
2° in § 6, tweede lid, worden de woorden "van de wet" vervangen door 2° in § 6, tweede lid, worden de woorden "van de wet" vervangen door
de woorden "van de Spoorcodex"; de woorden "van de Spoorcodex";
3° in § 6, tweede lid, in de Nederlandse tekst wordt het woord 3° in § 6, tweede lid, in de Nederlandse tekst wordt het woord
"optimiseren" vervangen door het woord "optimaliseren". "optimiseren" vervangen door het woord "optimaliseren".

Art. 7.In artikel 31/3, 2°, van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

Art. 7.In artikel 31/3, 2°, van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de woorden "wet van 19 koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de woorden "wet van 19
december 2006 betreffende de exploitatieveiligheid van de spoorwegen" december 2006 betreffende de exploitatieveiligheid van de spoorwegen"
vervangen door het woord "Spoorcodex". vervangen door het woord "Spoorcodex".

Art. 8.In artikel 31/4, van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

Art. 8.In artikel 31/4, van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt in de Nederlandse tekst 6° koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt in de Nederlandse tekst 6°
vervangen als volgt : vervangen als volgt :
"oorzaak waren van de volledige of gedeeltelijke afschaffing van één "oorzaak waren van de volledige of gedeeltelijke afschaffing van één
of verscheidene reizigers- of goederentreinen.". of verscheidene reizigers- of goederentreinen.".

Art. 9.In artikel 31/6 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

Art. 9.In artikel 31/6 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt de zin "Elke betwisting door koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt de zin "Elke betwisting door
een spoorwegonderneming of door de spoorweginfrastructuurbeheerder van een spoorwegonderneming of door de spoorweginfrastructuurbeheerder van
de lijst van storingen van de maand M moet ten laatste op de 10e dag de lijst van storingen van de maand M moet ten laatste op de 10e dag
van de maand M+1 per brief, per fax of per e-mail aan de van de maand M+1 per brief, per fax of per e-mail aan de
infrastructuurbeheerder worden meegedeeld." vervangen door de zin infrastructuurbeheerder worden meegedeeld." vervangen door de zin
"Elke betwisting door een spoorwegonderneming of door de "Elke betwisting door een spoorwegonderneming of door de
spoorweginfrastructuurbeheerder van de lijst van storingen van de spoorweginfrastructuurbeheerder van de lijst van storingen van de
maand M moet ten laatste op de tiende dag van de maand M+1 per brief, maand M moet ten laatste op de tiende dag van de maand M+1 per brief,
per e-mail of via een beveiligde website aan de Dienst Arbitrage per e-mail of via een beveiligde website aan de Dienst Arbitrage
worden meegedeeld.". worden meegedeeld.".

Art. 10.Artikel 31/7 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

Art. 10.Artikel 31/7 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt vervangen als volgt : koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt vervangen als volgt :
"

Art. 31/7.De Dienst Arbitrage onderzoekt elke betwisting. Hij kan de

"

Art. 31/7.De Dienst Arbitrage onderzoekt elke betwisting. Hij kan de

betrokken partijen vragen bijkomende gegevens, nodig voor zijn betrokken partijen vragen bijkomende gegevens, nodig voor zijn
onderzoek, voor te leggen. De partijen bezorgen deze gegevens zo onderzoek, voor te leggen. De partijen bezorgen deze gegevens zo
spoedig mogelijk aan de Dienst Arbitrage, maar niet later dan dertig spoedig mogelijk aan de Dienst Arbitrage, maar niet later dan dertig
dagen na de aanvraag. Na het verstrijken van deze termijn, kan de dagen na de aanvraag. Na het verstrijken van deze termijn, kan de
Dienst Arbitrage, op basis van zijn beoordeling van het dossier, dit Dienst Arbitrage, op basis van zijn beoordeling van het dossier, dit
ambtshalve afsluiten. ambtshalve afsluiten.
Zo nodig overlegt de Dienst Arbitrage met de partijen die een Zo nodig overlegt de Dienst Arbitrage met de partijen die een
toewijzing van de oorzaak of van het totaal aantal minuten vertraging toewijzing van de oorzaak of van het totaal aantal minuten vertraging
betwisten. Indien het overleg niet slaagt en een partij een aantal betwisten. Indien het overleg niet slaagt en een partij een aantal
minuten vertraging toegewezen krijgt dat zij betwist, dan legt de minuten vertraging toegewezen krijgt dat zij betwist, dan legt de
Dienst Arbitrage de zienswijzen van beide partijen voor aan het Dienst Arbitrage de zienswijzen van beide partijen voor aan het
toezichthoudende orgaan opdat het beslist over het aantal minuten toezichthoudende orgaan opdat het beslist over het aantal minuten
vertraging dat moet worden toegekend. Het toezichthoudende orgaan vertraging dat moet worden toegekend. Het toezichthoudende orgaan
beschikt over een termijn van dertig dagen, te rekenen vanaf het beschikt over een termijn van dertig dagen, te rekenen vanaf het
ogenblik dat de betwisting haar werd voorgelegd, om haar beslissing ogenblik dat de betwisting haar werd voorgelegd, om haar beslissing
aan de betrokken partijen mee te delen.". aan de betrokken partijen mee te delen.".

Art. 11.In artikel 31/8 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

Art. 11.In artikel 31/8 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt het woord koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt het woord
"infrastructuurbeheerder" vervangen door de woorden "Dienst "infrastructuurbeheerder" vervangen door de woorden "Dienst
Arbitrage". Arbitrage".

Art. 12.Artikel 31/9 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

Art. 12.Artikel 31/9 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt vervangen als volgt : koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt vervangen als volgt :
"

Art. 31/9.Door middel van het in artikel 31/8 bedoelde verslag licht

"

Art. 31/9.Door middel van het in artikel 31/8 bedoelde verslag licht

de Dienst Arbitrage elke partij in over de resultaten die hen de Dienst Arbitrage elke partij in over de resultaten die hen
aanbelangen, met name : aanbelangen, met name :
1° het totaal aantal minuten vertraging; 1° het totaal aantal minuten vertraging;
2° het aantal minuten vertraging, vergeleken met de door haar te 2° het aantal minuten vertraging, vergeleken met de door haar te
bereiken kwaliteitsdoelstelling; bereiken kwaliteitsdoelstelling;
3° de betwistingen bedoeld in artikel 31/8; 3° de betwistingen bedoeld in artikel 31/8;
4° de bonus/malus berekend overeenkomstig afdeling 2; 4° de bonus/malus berekend overeenkomstig afdeling 2;
5° de voorlopige spilwaarde en de waarden voorzien in artikel 31/14 en 5° de voorlopige spilwaarde en de waarden voorzien in artikel 31/14 en
de definitieve spilwaarde van het voorbije jaar, vergezeld van de de definitieve spilwaarde van het voorbije jaar, vergezeld van de
gegevens waarmee deze spilwaarden werden berekend; gegevens waarmee deze spilwaarden werden berekend;
6° het totale bedrag aan boni en mali van alle partijen. 6° het totale bedrag aan boni en mali van alle partijen.
De Dienst Arbitrage maakt de jaarlijkse verslagen bedoeld in het De Dienst Arbitrage maakt de jaarlijkse verslagen bedoeld in het
eerste lid over aan het toezichthoudende orgaan en aan de Federale eerste lid over aan het toezichthoudende orgaan en aan de Federale
Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.". Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.".

Art. 13.In artikel 31/13 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

Art. 13.In artikel 31/13 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de volgende wijzigingen koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de volgende wijzigingen
aangebracht : aangebracht :
1° het eerste lid wordt vervangen als volgt : 1° het eerste lid wordt vervangen als volgt :
"In het begin van elk jaar wordt aan elke partij een voorlopige "In het begin van elk jaar wordt aan elke partij een voorlopige
spilwaarde toegekend, in afwachting van het jaarlijks verslag bedoeld spilwaarde toegekend, in afwachting van het jaarlijks verslag bedoeld
in artikel 31/8. Zij is uitgedrukt in aantal minuten en is gelijk aan in artikel 31/8. Zij is uitgedrukt in aantal minuten en is gelijk aan
: :
1° voor de infrastructuurbeheerder, het totaal aantal door hem in de 1° voor de infrastructuurbeheerder, het totaal aantal door hem in de
afgelopen drie jaren veroorzaakte minuten vertraging, gedeeld door het afgelopen drie jaren veroorzaakte minuten vertraging, gedeeld door het
totaal aantal treinkilometer dat alle spoorwegondernemingen samen in totaal aantal treinkilometer dat alle spoorwegondernemingen samen in
diezelfde drie jaren op het netwerk van de infrastructuurbeheerder diezelfde drie jaren op het netwerk van de infrastructuurbeheerder
gereden hebben, vermenigvuldigd met het totaal aantal door alle gereden hebben, vermenigvuldigd met het totaal aantal door alle
spoorwegondernemingen bij de infrastructuurbeheerder aangevraagde spoorwegondernemingen bij de infrastructuurbeheerder aangevraagde
treinkilometer voor het beschouwde jaar; treinkilometer voor het beschouwde jaar;
2° voor een spoorwegonderneming in het reizigersvervoer, het 2° voor een spoorwegonderneming in het reizigersvervoer, het
gemiddelde globale aantal minuten vertraging per treinkilometer, gemiddelde globale aantal minuten vertraging per treinkilometer,
verkregen door het totaal aantal minuten vertraging toegewezen aan verkregen door het totaal aantal minuten vertraging toegewezen aan
alle spoorwegondernemingen in het reizigersvervoer zoals voorzien in alle spoorwegondernemingen in het reizigersvervoer zoals voorzien in
artikel 31/4 te delen door het totaal aantal treinkilometer dat alle artikel 31/4 te delen door het totaal aantal treinkilometer dat alle
spoorwegondernemingen in het reizigersvervoer samen in de afgelopen spoorwegondernemingen in het reizigersvervoer samen in de afgelopen
drie jaren op het netwerk van de infrastructuurbeheerder gereden drie jaren op het netwerk van de infrastructuurbeheerder gereden
hebben, vermenigvuldigd met het door de desbetreffende hebben, vermenigvuldigd met het door de desbetreffende
spoorwegonderneming voor het beschouwde jaar aangevraagde aantal spoorwegonderneming voor het beschouwde jaar aangevraagde aantal
treinkilometer; treinkilometer;
3° voor een spoorwegonderneming in het goederenvervoer, het gemiddelde 3° voor een spoorwegonderneming in het goederenvervoer, het gemiddelde
globale aantal minuten vertraging per treinkilometer, verkregen door globale aantal minuten vertraging per treinkilometer, verkregen door
het totaal aantal minuten vertraging toegewezen aan alle het totaal aantal minuten vertraging toegewezen aan alle
spoorwegondernemingen in het goederenvervoer zoals voorzien in artikel spoorwegondernemingen in het goederenvervoer zoals voorzien in artikel
31/4 te delen door het totaal aantal treinkilometer dat alle 31/4 te delen door het totaal aantal treinkilometer dat alle
spoorwegondernemingen in het goederenvervoer samen in de afgelopen spoorwegondernemingen in het goederenvervoer samen in de afgelopen
drie jaren op het netwerk van de infrastructuurbeheerder gereden drie jaren op het netwerk van de infrastructuurbeheerder gereden
hebben, vermenigvuldigd met het door de desbetreffende hebben, vermenigvuldigd met het door de desbetreffende
spoorwegonderneming voor het beschouwde jaar aangevraagde aantal spoorwegonderneming voor het beschouwde jaar aangevraagde aantal
treinkilometer."; treinkilometer.";
2° tussen het eerste en het tweede lid wordt een lid ingevoegd, 2° tussen het eerste en het tweede lid wordt een lid ingevoegd,
luidende : luidende :
"De partijen kunnen de hen toegewezen voorlopige spilwaarde betwisten "De partijen kunnen de hen toegewezen voorlopige spilwaarde betwisten
bij het toezichthoudende orgaan, binnen een termijn van tien dagen na bij het toezichthoudende orgaan, binnen een termijn van tien dagen na
mededeling door de Dienst Arbitrage. Het toezichthoudende orgaan mededeling door de Dienst Arbitrage. Het toezichthoudende orgaan
spreekt zich uit over de betwiste voorlopige spilwaarde binnen een spreekt zich uit over de betwiste voorlopige spilwaarde binnen een
termijn van dertig dagen na indiening van de betwisting."; termijn van dertig dagen na indiening van de betwisting.";
3° het vroegere derde lid, dat het vierde lid wordt, wordt opgeheven. 3° het vroegere derde lid, dat het vierde lid wordt, wordt opgeheven.

Art. 14.In artikel 31/14 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

Art. 14.In artikel 31/14 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de woorden "20 %" vervangen koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de woorden "20 %" vervangen
door de woorden "40 %". door de woorden "40 %".

Art. 15.Artikel 31/15 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

Art. 15.Artikel 31/15 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt aangevuld met een lid, koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt aangevuld met een lid,
luidende : luidende :
"Indien de globale bonus kleiner is dan de globale malus voor "Indien de globale bonus kleiner is dan de globale malus voor
datzelfde jaar, wordt de malus voor elke partij evenredig beperkt datzelfde jaar, wordt de malus voor elke partij evenredig beperkt
zodat het aantal van de uit te betalen boni gelijk is aan het totaal zodat het aantal van de uit te betalen boni gelijk is aan het totaal
van de te ontvangen mali.". van de te ontvangen mali.".

Art. 16.Artikel 31/16 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

Art. 16.Artikel 31/16 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt aangevuld met een lid, koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt aangevuld met een lid,
luidende : luidende :
"Indien de globale malus kleiner is dan de globale bonus voor "Indien de globale malus kleiner is dan de globale bonus voor
datzelfde jaar, wordt de bonus voor elke partij evenredig beperkt datzelfde jaar, wordt de bonus voor elke partij evenredig beperkt
zodat het aantal van de uit te betalen boni gelijk is aan het totaal zodat het aantal van de uit te betalen boni gelijk is aan het totaal
van de te ontvangen mali.". van de te ontvangen mali.".

Art. 17.In artikel 31/17 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

Art. 17.In artikel 31/17 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de volgende wijzigingen koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de volgende wijzigingen
aangebracht : aangebracht :
1° het eerste lid wordt vervangen als volgt : 1° het eerste lid wordt vervangen als volgt :
"Elke partij stort uiterlijk op 30 juni het bedrag van de aan haar "Elke partij stort uiterlijk op 30 juni het bedrag van de aan haar
voor het afgelopen kalenderjaar toegekende malus, op een speciaal voor voor het afgelopen kalenderjaar toegekende malus, op een speciaal voor
deze prestatieregeling geopende bankrekening, op naam van de deze prestatieregeling geopende bankrekening, op naam van de
infrastructuurbeheerder maar volledig gescheiden van diens infrastructuurbeheerder maar volledig gescheiden van diens
boekhouding."; boekhouding.";
2° het tweede lid wordt vervangen als volgt : 2° het tweede lid wordt vervangen als volgt :
"De Dienst Arbitrage, die deze bankrekening beheert, informeert de "De Dienst Arbitrage, die deze bankrekening beheert, informeert de
Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer van de verrichtingen op Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer van de verrichtingen op
deze rekening.". deze rekening.".

Art. 18.In artikel 31/18, eerste lid, van hetzelfde besluit,

Art. 18.In artikel 31/18, eerste lid, van hetzelfde besluit,

ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt het woord ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt het woord
"infrastructuurbeheerder" vervangen door de woorden "Dienst "infrastructuurbeheerder" vervangen door de woorden "Dienst
Arbitrage". Arbitrage".

Art. 19.Artikel 31/20 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

Art. 19.Artikel 31/20 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt opgeheven. koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt opgeheven.

Art. 20.Artikel 31/21 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

Art. 20.Artikel 31/21 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt vervangen als volgt : koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt vervangen als volgt :
"

Art. 31/21.De niet gestorte boni worden jaarlijks vermeerderd met de

"

Art. 31/21.De niet gestorte boni worden jaarlijks vermeerderd met de

rente van toepassing op de rekening geopend op naam van de rente van toepassing op de rekening geopend op naam van de
infrastructuurbeheerder bedoeld in artikel 31/17.". infrastructuurbeheerder bedoeld in artikel 31/17.".

Art. 21.Artikel 31/22 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

Art. 21.Artikel 31/22 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt vervangen als volgt : koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt vervangen als volgt :
"

Art. 31/22.De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer

"

Art. 31/22.De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer

evalueert jaarlijks de toepassing van de prestatieregeling.". evalueert jaarlijks de toepassing van de prestatieregeling.".

Art. 22.In artikel 31/23, eerste lid, van hetzelfde besluit,

Art. 22.In artikel 31/23, eerste lid, van hetzelfde besluit,

ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de
woorden "9 van de wet" vervangen door de woorden "8 van de woorden "9 van de wet" vervangen door de woorden "8 van de
Spoorcodex". Spoorcodex".

Art. 23.In bijlage 1 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

Art. 23.In bijlage 1 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt de formule "Malus = M(p) x koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt de formule "Malus = M(p) x
(M(p) - D(p))/(D(p) x 20 %)" vervangen door de formule "Malus = M(p) x (M(p) - D(p))/(D(p) x 20 %)" vervangen door de formule "Malus = M(p) x
{Mv(p) - D(p)}/{D(p) x 40 %}". {Mv(p) - D(p)}/{D(p) x 40 %}".

Art. 24.In bijlage 2 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

Art. 24.In bijlage 2 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het

koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt de formule "Bonus = M(p) x koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt de formule "Bonus = M(p) x
(D(p) - Mv(p))/(D(p) x 20 %)" vervangen door de formule "Bonus = M(p) (D(p) - Mv(p))/(D(p) x 20 %)" vervangen door de formule "Bonus = M(p)
x {D(p) - Mv(p)}/{D(p) x 40 %}". x {D(p) - Mv(p)}/{D(p) x 40 %}".

Art. 25.Dit besluit treedt in werking de tiende dag na de

Art. 25.Dit besluit treedt in werking de tiende dag na de

bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad, met uitzondering van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad, met uitzondering van de
artikelen 1, 2°, 8 tot en met 21, 23 en 24, die uitwerking hebben met artikelen 1, 2°, 8 tot en met 21, 23 en 24, die uitwerking hebben met
ingang van 1 januari 2014. ingang van 1 januari 2014.

Art. 26.De minister bevoegd voor het spoorwegvervoer is belast met de

Art. 26.De minister bevoegd voor het spoorwegvervoer is belast met de

uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 29 mei 2015. Gegeven te Brussel, 29 mei 2015.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Mobiliteit, De Minister van Mobiliteit,
Mevr. J. GALANT Mevr. J. GALANT
^