Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 9 december 2004 betreffende de verdeling van de spoorweginfrastructuur en de retributie voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur | Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 9 december 2004 betreffende de verdeling van de spoorweginfrastructuur en de retributie voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER | FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER |
29 MEI 2015. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk | 29 MEI 2015. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk |
besluit van 9 december 2004 betreffende de verdeling van de | besluit van 9 december 2004 betreffende de verdeling van de |
spoorweginfrastructuur en de retributie voor het gebruik van de | spoorweginfrastructuur en de retributie voor het gebruik van de |
spoorweginfrastructuur | spoorweginfrastructuur |
ADVIES 57.381/4 VAN 6 MEI 2015 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING | ADVIES 57.381/4 VAN 6 MEI 2015 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING |
WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT `TOT WIJZIGING VAN | WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT `TOT WIJZIGING VAN |
HET KONINKLIJK BESLUIT VAN 9 DECEMBER 2004 BETREFFENDE DE VERDELING | HET KONINKLIJK BESLUIT VAN 9 DECEMBER 2004 BETREFFENDE DE VERDELING |
VAN DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR EN DE RETRIBUTIE VOOR HET GEBRUIK VAN DE | VAN DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR EN DE RETRIBUTIE VOOR HET GEBRUIK VAN DE |
SPOORWEGINFRASTRUCTUUR' | SPOORWEGINFRASTRUCTUUR' |
Op 7 april 2015 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de | Op 7 april 2015 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de |
Minister van Mobiliteit verzocht binnen een termijn van dertig dagen | Minister van Mobiliteit verzocht binnen een termijn van dertig dagen |
een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot | een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot |
wijziging van het koninklijk besluit van 9 december 2004 betreffende | wijziging van het koninklijk besluit van 9 december 2004 betreffende |
de verdeling van de spoorweginfrastructuur en de retributie voor het | de verdeling van de spoorweginfrastructuur en de retributie voor het |
gebruik van de spoorweginfrastructuur'. | gebruik van de spoorweginfrastructuur'. |
Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 6 mei 2015. | Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 6 mei 2015. |
De kamer was samengesteld uit Pierre Liénardy, kamervoorzitter, | De kamer was samengesteld uit Pierre Liénardy, kamervoorzitter, |
Jacques Jaumotte en Bernard Blero, staatsraden, Sébastien Van | Jacques Jaumotte en Bernard Blero, staatsraden, Sébastien Van |
Drooghenbroeck en Jacques Englebert, assessoren, en Colette Gigot, | Drooghenbroeck en Jacques Englebert, assessoren, en Colette Gigot, |
griffier. | griffier. |
Het verslag is uitgebracht door Yves Chauffoureaux, eerste auditeur. | Het verslag is uitgebracht door Yves Chauffoureaux, eerste auditeur. |
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het | De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het |
advies is nagezien onder toezicht van Martine Baguet, staatsraad. | advies is nagezien onder toezicht van Martine Baguet, staatsraad. |
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 6 mei 2015. | Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 6 mei 2015. |
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, | Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, |
eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, | eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, |
beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de | beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de |
voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van | voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van |
het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te | het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te |
vervullen voorafgaande vormvereisten. | vervullen voorafgaande vormvereisten. |
Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de | Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de |
volgende opmerkingen. | volgende opmerkingen. |
Voorafgaande vormvereisten | Voorafgaande vormvereisten |
1. Overeenkomstig artikel 6, § 4, 3°, van de bijzondere wet van 8 | 1. Overeenkomstig artikel 6, § 4, 3°, van de bijzondere wet van 8 |
augustus 1980 `tot hervorming der instellingen' moeten de drie | augustus 1980 `tot hervorming der instellingen' moeten de drie |
gewestregeringen bij het uitwerken van het voorliggende ontwerp worden | gewestregeringen bij het uitwerken van het voorliggende ontwerp worden |
betrokken. | betrokken. |
In het dossier dat bij de adviesaanvraag is gevoegd, bevinden zich | In het dossier dat bij de adviesaanvraag is gevoegd, bevinden zich |
evenwel alleen de niet-gedagtekende afschriften van de brieven die aan | evenwel alleen de niet-gedagtekende afschriften van de brieven die aan |
de verschillende gewestregeringen zijn gezonden. | de verschillende gewestregeringen zijn gezonden. |
De steller van het ontwerp moet erop toezien dat dit voorafgaand | De steller van het ontwerp moet erop toezien dat dit voorafgaand |
vormvereiste naar behoren wordt vervuld. | vormvereiste naar behoren wordt vervuld. |
2. In het achtste lid van de aanhef wordt verwezen naar de uitvoering | 2. In het achtste lid van de aanhef wordt verwezen naar de uitvoering |
van de impactanalyse betreffende de regelgeving, overeenkomstig de | van de impactanalyse betreffende de regelgeving, overeenkomstig de |
artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 `houdende diverse | artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 `houdende diverse |
bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging'. | bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging'. |
Die impactanalyse bevindt zich echter niet in het dossier dat bij de | Die impactanalyse bevindt zich echter niet in het dossier dat bij de |
adviesaanvraag is gevoegd. | adviesaanvraag is gevoegd. |
De steller van het ontwerp moet bijgevolg nagaan of dit voorafgaande | De steller van het ontwerp moet bijgevolg nagaan of dit voorafgaande |
vormvereiste naar behoren vervuld is. | vormvereiste naar behoren vervuld is. |
3. De akkoordbevinding van de minister van Begroting gaat gepaard met | 3. De akkoordbevinding van de minister van Begroting gaat gepaard met |
de volgende opmerking, die bepalend is voor de strekking ervan: | de volgende opmerking, die bepalend is voor de strekking ervan: |
"Comme indiqué par l'Inspection des finances, l'article 25 | "Comme indiqué par l'Inspection des finances, l'article 25 |
introduisant la rétroactivité de ce projet d'arrêté royal au 1er | introduisant la rétroactivité de ce projet d'arrêté royal au 1er |
janvier 2014 est contestable car celle-ci n'entre pas dans des | janvier 2014 est contestable car celle-ci n'entre pas dans des |
conditions juridiques recevables". | conditions juridiques recevables". |
Dienaangaande wordt verwezen naar de tweede opmerking infra, in het | Dienaangaande wordt verwezen naar de tweede opmerking infra, in het |
kader van het onderzoek van het ontwerp. | kader van het onderzoek van het ontwerp. |
Onderzoek van het ontwerp | Onderzoek van het ontwerp |
1.1. In zoverre het voorliggende ontwerp strekt tot wijziging van de | 1.1. In zoverre het voorliggende ontwerp strekt tot wijziging van de |
bepalingen van hoofdstuk IV/1 - Prestatieregeling, van het koninklijk | bepalingen van hoofdstuk IV/1 - Prestatieregeling, van het koninklijk |
besluit van 9 december 2004 `betreffende de verdeling van de | besluit van 9 december 2004 `betreffende de verdeling van de |
spoorweginfrastructuurcapaciteiten en de retributie voor het gebruik | spoorweginfrastructuurcapaciteiten en de retributie voor het gebruik |
van de spoorweginfrastructuur', ontleent het zijn rechtsgrond aan | van de spoorweginfrastructuur', ontleent het zijn rechtsgrond aan |
artikel 23, vijfde lid, van de Spoorcodex dat luidt als volgt : | artikel 23, vijfde lid, van de Spoorcodex dat luidt als volgt : |
"Na advies van de spoorweginfrastructuurbeheerder bepaalt de Koning | "Na advies van de spoorweginfrastructuurbeheerder bepaalt de Koning |
bij een in Ministerraad overlegd besluit de regels voor de berekening | bij een in Ministerraad overlegd besluit de regels voor de berekening |
en betalingswijze van de heffingen die voortvloeien uit de toepassing | en betalingswijze van de heffingen die voortvloeien uit de toepassing |
van de prestatieregeling". | van de prestatieregeling". |
1.2. Artikel 29, 3°, van het ontwerp van wet `tot wijziging van de wet | 1.2. Artikel 29, 3°, van het ontwerp van wet `tot wijziging van de wet |
van 30 augustus 2013 houdende de Spoorcodex en van enkele andere | van 30 augustus 2013 houdende de Spoorcodex en van enkele andere |
bepalingen inzake spoor' (1) beoogt die machtiging evenwel ongedaan te | bepalingen inzake spoor' (1) beoogt die machtiging evenwel ongedaan te |
maken door artikel 23, vijfde lid, te vervangen door de volgende | maken door artikel 23, vijfde lid, te vervangen door de volgende |
bepaling : | bepaling : |
"Overeenkomstig bijlage 24, punt 2 bepaalt de infrastructuurbeheerder | "Overeenkomstig bijlage 24, punt 2 bepaalt de infrastructuurbeheerder |
de grondbeginselen van de prestatieregeling in overleg met de | de grondbeginselen van de prestatieregeling in overleg met de |
kandidaten". | kandidaten". |
De commentaar op die ontworpen bepaling preciseert in dat verband het | De commentaar op die ontworpen bepaling preciseert in dat verband het |
volgende (2) : | volgende (2) : |
"Artikel 23 van de Spoorcodex wordt gewijzigd om artikel 35, in | "Artikel 23 van de Spoorcodex wordt gewijzigd om artikel 35, in |
combinatie met bijlage VI, punt 2, van de richtlijn 2012/34/EU om te | combinatie met bijlage VI, punt 2, van de richtlijn 2012/34/EU om te |
zetten dat voorziet dat het aan de infrastructuurbeheerder toekomt om | zetten dat voorziet dat het aan de infrastructuurbeheerder toekomt om |
een prestatieregeling te ontwikkelen en toe te passen. Het systeem | een prestatieregeling te ontwikkelen en toe te passen. Het systeem |
moet uiterlijk op 1 januari 2017 van toepassing zijn. Deze termijn | moet uiterlijk op 1 januari 2017 van toepassing zijn. Deze termijn |
moet de infrastructuurbeheerder de kans geven om lessen te trekken uit | moet de infrastructuurbeheerder de kans geven om lessen te trekken uit |
de prestatieregeling die op dit ogenblik in werking is. Tijdens de | de prestatieregeling die op dit ogenblik in werking is. Tijdens de |
periode tussen de datum van het einde van de termijn van omzetting van | periode tussen de datum van het einde van de termijn van omzetting van |
de richtlijn 2012/34/EU (16 juni 2015) en 1 januari 2017, zal de | de richtlijn 2012/34/EU (16 juni 2015) en 1 januari 2017, zal de |
prestatieregeling vastgesteld door het koninklijk besluit van 6 juli | prestatieregeling vastgesteld door het koninklijk besluit van 6 juli |
2011 tot wijziging van het koninklijk besluit van 9 december 2004 | 2011 tot wijziging van het koninklijk besluit van 9 december 2004 |
betreffende de verdeling van de spoorweginfrastructuurcapaciteiten en | betreffende de verdeling van de spoorweginfrastructuurcapaciteiten en |
de retributie voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur van | de retributie voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur van |
toepassing blijven. Bovendien liggen louter budgettaire overwegingen | toepassing blijven. Bovendien liggen louter budgettaire overwegingen |
aan de basis van het vastleggen van de termijn voor tenuitvoerlegging | aan de basis van het vastleggen van de termijn voor tenuitvoerlegging |
op 1 januari 2017. | op 1 januari 2017. |
In dat kader is de bewegingsvrijheid van de infrastructuurbeheerder | In dat kader is de bewegingsvrijheid van de infrastructuurbeheerder |
beperkt tot bijlage 24 van de Spoorcodex die de bijlage VI van de | beperkt tot bijlage 24 van de Spoorcodex die de bijlage VI van de |
richtlijn 2012/34/EU omzet en die de grondbeginselen van dit systeem | richtlijn 2012/34/EU omzet en die de grondbeginselen van dit systeem |
bepaalt". | bepaalt". |
1.3. De afdeling Wetgeving heeft in haar advies 56.239/4, op 25 juni | 1.3. De afdeling Wetgeving heeft in haar advies 56.239/4, op 25 juni |
2014 gegeven over een voorontwerp dat ontstaan heeft gegeven aan het | 2014 gegeven over een voorontwerp dat ontstaan heeft gegeven aan het |
ontwerp van de voornoemde wet, inzonderheid de volgende opmerking | ontwerp van de voornoemde wet, inzonderheid de volgende opmerking |
geformuleerd (3) : | geformuleerd (3) : |
"Het ontworpen artikel 23, zevende lid, in fine, (artikel 29, 3°, van | "Het ontworpen artikel 23, zevende lid, in fine, (artikel 29, 3°, van |
het voorontwerp) bepaalt dat de regels voor de berekening en | het voorontwerp) bepaalt dat de regels voor de berekening en |
betalingswijze van de retributies die voortvloeien uit de toepassing | betalingswijze van de retributies die voortvloeien uit de toepassing |
van de prestatieregeling, worden toegepast vanaf 1 januari 2017. | van de prestatieregeling, worden toegepast vanaf 1 januari 2017. |
Het is de afdeling Wetgeving niet duidelijk op basis van welke | Het is de afdeling Wetgeving niet duidelijk op basis van welke |
bepaling van richtlijn 2012/34/EU die toepassing zou kunnen worden | bepaling van richtlijn 2012/34/EU die toepassing zou kunnen worden |
uitgesteld tot na de datum van 16 juni 2015 die is vastgelegd in | uitgesteld tot na de datum van 16 juni 2015 die is vastgelegd in |
artikel 64, lid 1, van dezelfde richtlijn". | artikel 64, lid 1, van dezelfde richtlijn". |
1.4. In plaats van de prestatieregeling die is vastgesteld bij | 1.4. In plaats van de prestatieregeling die is vastgesteld bij |
hoofdstuk IV/1 van het koninklijk besluit van 9 december 2004 te | hoofdstuk IV/1 van het koninklijk besluit van 9 december 2004 te |
wijzigen en de toepassing ervan (zoals die aldus is herzien) tot 1 | wijzigen en de toepassing ervan (zoals die aldus is herzien) tot 1 |
januari 2017 te handhaven, moet artikel 35 van richtlijn 2012/34/EU | januari 2017 te handhaven, moet artikel 35 van richtlijn 2012/34/EU |
van het Europees Parlement en de Raad van 21 november 2012 `tot | van het Europees Parlement en de Raad van 21 november 2012 `tot |
instelling van één Europese spoorwegruimte (herschikking)', waarvan de | instelling van één Europese spoorwegruimte (herschikking)', waarvan de |
omzettingstermijn op 16 juni 2015 verstrijkt, zo spoedig mogelijk | omzettingstermijn op 16 juni 2015 verstrijkt, zo spoedig mogelijk |
worden omgezet. | worden omgezet. |
1.5. De afdeling Wetgeving kan enkel maar de opmerking herhalen die ze | 1.5. De afdeling Wetgeving kan enkel maar de opmerking herhalen die ze |
eerder al heeft gemaakt. | eerder al heeft gemaakt. |
2. In artikel 12 van het ontwerp (ontworpen artikel 31/9, tweede lid) | 2. In artikel 12 van het ontwerp (ontworpen artikel 31/9, tweede lid) |
is de verwijzing naar " § 1" verkeerd. De bepaling moet worden | is de verwijzing naar " § 1" verkeerd. De bepaling moet worden |
verbeterd. | verbeterd. |
3.1. Luidens artikel 25 van het ontwerp werkt dat artikel gedeeltelijk | 3.1. Luidens artikel 25 van het ontwerp werkt dat artikel gedeeltelijk |
terug tot 1 januari 2014; de elfde overweging van de aanhef preciseert | terug tot 1 januari 2014; de elfde overweging van de aanhef preciseert |
dat die terugwerking raakt aan het recht van sommige | dat die terugwerking raakt aan het recht van sommige |
spoorwegondernemingen op de uitbetaling van een bonus voor het jaar | spoorwegondernemingen op de uitbetaling van een bonus voor het jaar |
2014 in het kader van de thans geldende prestatieregeling. | 2014 in het kader van de thans geldende prestatieregeling. |
3.2. Zoals de inspecteur van Financiën in zijn advies van 25 maart | 3.2. Zoals de inspecteur van Financiën in zijn advies van 25 maart |
2015 en de minister van Begroting in zijn akkoordbevinding van 27 | 2015 en de minister van Begroting in zijn akkoordbevinding van 27 |
maart 2015 opmerken, is het niet aanvaardbaar dat aldus met | maart 2015 opmerken, is het niet aanvaardbaar dat aldus met |
terugwerkende kracht inbreuk wordt gemaakt op de rechten die bepaalde | terugwerkende kracht inbreuk wordt gemaakt op de rechten die bepaalde |
spoorwegondernemingen in het kader van de thans geldende regelgeving | spoorwegondernemingen in het kader van de thans geldende regelgeving |
hebben verworven. | hebben verworven. |
(1) Parl. St. Kamer 2014-2015, nr. 54-0984/001, 92. | (1) Parl. St. Kamer 2014-2015, nr. 54-0984/001, 92. |
(2) Ibid., 9 en 10. | (2) Ibid., 9 en 10. |
(3) Ibid., 71. | (3) Ibid., 71. |
De griffier, | De griffier, |
C. Gigot. | C. Gigot. |
De voorzitter, | De voorzitter, |
P. Liénardy. | P. Liénardy. |
29 MEI 2015. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk | 29 MEI 2015. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk |
besluit van 9 december 2004 betreffende de verdeling van de | besluit van 9 december 2004 betreffende de verdeling van de |
spoorweginfrastructuur en de retributie voor het gebruik van de | spoorweginfrastructuur en de retributie voor het gebruik van de |
spoorweginfrastructuur | spoorweginfrastructuur |
FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op de Spoorcodex, artikelen 8, derde lid, 23, vijfde lid, 43, | Gelet op de Spoorcodex, artikelen 8, derde lid, 23, vijfde lid, 43, |
eerste lid en 46; | eerste lid en 46; |
Gelet op het koninklijk besluit van 9 december 2004 betreffende de | Gelet op het koninklijk besluit van 9 december 2004 betreffende de |
verdeling van de spoorweginfrastructuurcapaciteiten en de retributie | verdeling van de spoorweginfrastructuurcapaciteiten en de retributie |
voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur; | voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur; |
Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen; | Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen; |
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 25 | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 25 |
maart 2015; | maart 2015; |
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 27 | Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 27 |
maart 2015; | maart 2015; |
Gelet op het advies van de spoorweginfrastructuurbeheerder, gegeven op | Gelet op het advies van de spoorweginfrastructuurbeheerder, gegeven op |
17 maart 2015; | 17 maart 2015; |
Gelet op advies nr. 57.381/4 van de Raad van State, gegeven op 6 mei | Gelet op advies nr. 57.381/4 van de Raad van State, gegeven op 6 mei |
2015, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de | 2015, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de |
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
Gelet op de impactanalyse van de regelgeving, uitgevoerd | Gelet op de impactanalyse van de regelgeving, uitgevoerd |
overeenkomstig artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 | overeenkomstig artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 |
houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging. | houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging. |
Overwegende dat het bovengenoemde koninklijk besluit in | Overwegende dat het bovengenoemde koninklijk besluit in |
overeenstemming moet gebracht worden met de Spoorcodex; | overeenstemming moet gebracht worden met de Spoorcodex; |
Overwegende dat de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, in | Overwegende dat de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, in |
toepassing van hetzelfde besluit, de prestatieregeling bedoeld in dit | toepassing van hetzelfde besluit, de prestatieregeling bedoeld in dit |
besluit heeft geëvalueerd nadat zij gedurende twee kalenderjaren is | besluit heeft geëvalueerd nadat zij gedurende twee kalenderjaren is |
toegepast; | toegepast; |
Overwegende dat sinds de opstelling van de bepalingen over de | Overwegende dat sinds de opstelling van de bepalingen over de |
prestatieregeling en de invoeging ervan in hetzelfde besluit, de | prestatieregeling en de invoeging ervan in hetzelfde besluit, de |
Belgische spoorwegsector belangrijke veranderingen heeft ondergaan, | Belgische spoorwegsector belangrijke veranderingen heeft ondergaan, |
waarvan de impact op de prestatieregeling onvoldoende werd | waarvan de impact op de prestatieregeling onvoldoende werd |
geanticipeerd; | geanticipeerd; |
Overwegende dat, mede door deze belangrijke veranderingen in de | Overwegende dat, mede door deze belangrijke veranderingen in de |
Belgische spoorwegsector, de brongegevens voor de door elke partij | Belgische spoorwegsector, de brongegevens voor de door elke partij |
aantallen minuten veroorzaakte vertraging, voor de eerste jaren van de | aantallen minuten veroorzaakte vertraging, voor de eerste jaren van de |
in hetzelfde besluit beschouwde referentieperiode van vijf jaren | in hetzelfde besluit beschouwde referentieperiode van vijf jaren |
onvoldoende verfijnd zijn om bij de berekening van de spilwaarden een | onvoldoende verfijnd zijn om bij de berekening van de spilwaarden een |
exact onderscheid te maken tussen het reizigers- en het | exact onderscheid te maken tussen het reizigers- en het |
goederenvervoer; | goederenvervoer; |
Overwegende dat dezelfde prestatieregeling uiterst gevoelig is voor | Overwegende dat dezelfde prestatieregeling uiterst gevoelig is voor |
storingen van grote omvang en dat mede hierdoor de betrokken partijen | storingen van grote omvang en dat mede hierdoor de betrokken partijen |
onmogelijk kunnen voorspellen of zij recht zullen hebben op een bonus | onmogelijk kunnen voorspellen of zij recht zullen hebben op een bonus |
dan wel een malus zullen moeten betalen, en hoe groot die bonus of | dan wel een malus zullen moeten betalen, en hoe groot die bonus of |
malus zal zijn, hetgeen voor hen een financiële onzekerheid betekent; | malus zal zijn, hetgeen voor hen een financiële onzekerheid betekent; |
Overwegende dat het mechanisme van overdracht naar de volgende jaren, | Overwegende dat het mechanisme van overdracht naar de volgende jaren, |
toegepast wanneer voor een bepaald jaar het totale bedrag te storten | toegepast wanneer voor een bepaald jaar het totale bedrag te storten |
boni groter is dan het totale bedrag te innen mali, er, tijdens de | boni groter is dan het totale bedrag te innen mali, er, tijdens de |
toepassing ervan tot vandaag, toe leidt dat het tekort op de | toepassing ervan tot vandaag, toe leidt dat het tekort op de |
bonus/malusrekening zodanig groot wordt dat voor vele partijen de kans | bonus/malusrekening zodanig groot wordt dat voor vele partijen de kans |
dat zij de boni waarop zij recht hebben, uitbetaald zullen krijgen, | dat zij de boni waarop zij recht hebben, uitbetaald zullen krijgen, |
erg klein is; | erg klein is; |
Overwegende dat omwille van de bovenstaande redenen de beoogde | Overwegende dat omwille van de bovenstaande redenen de beoogde |
stimulans van de prestatieregeling, namelijk de spoorwegondernemingen | stimulans van de prestatieregeling, namelijk de spoorwegondernemingen |
en de infrastructuurbeheerder ertoe aanzetten om verstoringen zo | en de infrastructuurbeheerder ertoe aanzetten om verstoringen zo |
gering mogelijk te houden en de prestaties van het spoorwegnet te | gering mogelijk te houden en de prestaties van het spoorwegnet te |
verbeteren, verdwijnt; | verbeteren, verdwijnt; |
Overwegende dat uit bovenstaande overwegingen blijkt dat het bestaande | Overwegende dat uit bovenstaande overwegingen blijkt dat het bestaande |
systeem van prestatieregeling tot ongewenste effecten leidt welke niet | systeem van prestatieregeling tot ongewenste effecten leidt welke niet |
werden onderkend bij de invoering ervan; | werden onderkend bij de invoering ervan; |
Overwegende dat omwille van de goede werking van spoorvervoerdiensten | Overwegende dat omwille van de goede werking van spoorvervoerdiensten |
dient vermeden te worden dat dit systeem nog een tweede jaar van | dient vermeden te worden dat dit systeem nog een tweede jaar van |
toepassing blijft, reden waarom de aanpassing van het bovengemelde | toepassing blijft, reden waarom de aanpassing van het bovengemelde |
koninklijk besluit met terugwerkende kracht dient te gebeuren vanaf 1 | koninklijk besluit met terugwerkende kracht dient te gebeuren vanaf 1 |
januari 2014; | januari 2014; |
Overwegende dat met die terugwerkende kracht vermeden wordt dat het | Overwegende dat met die terugwerkende kracht vermeden wordt dat het |
tekort op de bonus/malusrekening zodanig groot wordt dat voor vele | tekort op de bonus/malusrekening zodanig groot wordt dat voor vele |
partijen de kans dat zij de boni waarop zij recht hebben, uitbetaald | partijen de kans dat zij de boni waarop zij recht hebben, uitbetaald |
zullen krijgen, erg klein is, waardoor de beoogde stimulans van de | zullen krijgen, erg klein is, waardoor de beoogde stimulans van de |
prestatieregeling volledig verdwijnt; | prestatieregeling volledig verdwijnt; |
Overwegende dat met die terugwerkende kracht geraakt wordt aan het | Overwegende dat met die terugwerkende kracht geraakt wordt aan het |
recht van sommige spoorwegondernemingen op de uitbetaling van een | recht van sommige spoorwegondernemingen op de uitbetaling van een |
bonus voor het jaar 2014; | bonus voor het jaar 2014; |
Overwegende echter dat voormeld recht gesteund is op berekeningen en | Overwegende echter dat voormeld recht gesteund is op berekeningen en |
parameters waarvan de evaluatie van de FOD Mobiliteit en Vervoer niet | parameters waarvan de evaluatie van de FOD Mobiliteit en Vervoer niet |
alleen heeft aangetoond dat zij contraproductief zijn ten opzichte van | alleen heeft aangetoond dat zij contraproductief zijn ten opzichte van |
de doelstelling van de prestatieregeling, maar die bovendien niet | de doelstelling van de prestatieregeling, maar die bovendien niet |
objectief en rechtvaardig zijn, zodat het niet aanpassen van het | objectief en rechtvaardig zijn, zodat het niet aanpassen van het |
systeem met terugwerkende kracht, onbillijk zou zijn. De toepassing | systeem met terugwerkende kracht, onbillijk zou zijn. De toepassing |
van het huidige systeem zou er immers toe leiden, volgens simulaties | van het huidige systeem zou er immers toe leiden, volgens simulaties |
van de FOD Mobiliteit en Vervoer, dat voor prestaties in 2014 sommige | van de FOD Mobiliteit en Vervoer, dat voor prestaties in 2014 sommige |
spoorwegondernemingen recht zouden hebben op een bonus, terwijl zij | spoorwegondernemingen recht zouden hebben op een bonus, terwijl zij |
objectief gezien niet optimaal presteerden; | objectief gezien niet optimaal presteerden; |
Overwegende dat de Raad van State in de punten 1.1. tot 1.5. van zijn | Overwegende dat de Raad van State in de punten 1.1. tot 1.5. van zijn |
voormeld advies heeft opgemerkt dat artikel 35, gelezen in samenhang | voormeld advies heeft opgemerkt dat artikel 35, gelezen in samenhang |
met de bijlage VI, punt 2, van de richtlijn 2012/34/EU, bepaalt dat | met de bijlage VI, punt 2, van de richtlijn 2012/34/EU, bepaalt dat |
het toekomt aan de infrastructuurbeheerder om de prestatieregeling te | het toekomt aan de infrastructuurbeheerder om de prestatieregeling te |
ontwikkelen en toe te passen en dat deze bepalingen dienen te worden | ontwikkelen en toe te passen en dat deze bepalingen dienen te worden |
omgezet uiterlijk op 16 juni 2015, maar dat het ontwerp van wet tot | omgezet uiterlijk op 16 juni 2015, maar dat het ontwerp van wet tot |
wijziging van de Spoorcodex waarin deze bepalingen zullen worden | wijziging van de Spoorcodex waarin deze bepalingen zullen worden |
omgezet de datum van inwerkingtreding vaststelt op 1 januari 2017. | omgezet de datum van inwerkingtreding vaststelt op 1 januari 2017. |
Overwegende dat de Raad van State niet begrijpt op basis van welke | Overwegende dat de Raad van State niet begrijpt op basis van welke |
bepaling van de richtlijn 2012/34/EU de toepassing zou mogen worden | bepaling van de richtlijn 2012/34/EU de toepassing zou mogen worden |
uitgesteld en dat, in de plaats van de prestatieregeling te wijzigen | uitgesteld en dat, in de plaats van de prestatieregeling te wijzigen |
en zijn toepassing (in gewijzigde vorm) te behouden tot 1 januari | en zijn toepassing (in gewijzigde vorm) te behouden tot 1 januari |
2017, het beter zou zijn om zo spoedig mogelijk werk te maken van de | 2017, het beter zou zijn om zo spoedig mogelijk werk te maken van de |
omzetting van artikel 35 van de richtlijn 2012/34/EU, waarvan de | omzetting van artikel 35 van de richtlijn 2012/34/EU, waarvan de |
omzettingsdatum verstrijkt op 16 juni 2015. Overwegende dat met de | omzettingsdatum verstrijkt op 16 juni 2015. Overwegende dat met de |
opmerkingen van de Raad van State geen rekening kan worden gehouden | opmerkingen van de Raad van State geen rekening kan worden gehouden |
omdat het nodig is dat de infrastructuurbeheerder de tijd krijgt om | omdat het nodig is dat de infrastructuurbeheerder de tijd krijgt om |
lessen te trekken uit de thans van kracht zijnde prestatieregeling. | lessen te trekken uit de thans van kracht zijnde prestatieregeling. |
Bovendien is het vanuit boekhoudkundig oogpunt beter om het begin van | Bovendien is het vanuit boekhoudkundig oogpunt beter om het begin van |
de nieuwe prestatieregeling te laten samenvallen met het begin van een | de nieuwe prestatieregeling te laten samenvallen met het begin van een |
boekhoudkundig jaar; | boekhoudkundig jaar; |
Overwegende dat de Raad van State in de punten 3.1. en 3.2. van zijn | Overwegende dat de Raad van State in de punten 3.1. en 3.2. van zijn |
voormeld advies opgemerkt heeft dat het niet toegelaten is om met | voormeld advies opgemerkt heeft dat het niet toegelaten is om met |
terugwerkende kracht te raken aan de verworven rechten van bepaalde | terugwerkende kracht te raken aan de verworven rechten van bepaalde |
spoorwegondernemingen in het kader van de regelgeving die thans van | spoorwegondernemingen in het kader van de regelgeving die thans van |
kracht is. Overwegende dat dit standpunt niet kan worden gevolgd. Voor | kracht is. Overwegende dat dit standpunt niet kan worden gevolgd. Voor |
wat de sinds 1 januari 2014 verworven subjectieve rechten van de | wat de sinds 1 januari 2014 verworven subjectieve rechten van de |
betrokken partijen betreft, wordt opgemerkt dat bij de uitwerking van | betrokken partijen betreft, wordt opgemerkt dat bij de uitwerking van |
de voorgestelde bijsturing van het huidige systeem alles in het werk | de voorgestelde bijsturing van het huidige systeem alles in het werk |
werd gesteld om mogelijke nadelen voor de betrokkenen tot een minimum | werd gesteld om mogelijke nadelen voor de betrokkenen tot een minimum |
te herleiden. | te herleiden. |
Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, en op het advies van | Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, en op het advies van |
de in Raad vergaderde Ministers, | de in Raad vergaderde Ministers, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.In artikel 1 van het koninklijk besluit van 9 december 2004 |
Artikel 1.In artikel 1 van het koninklijk besluit van 9 december 2004 |
betreffende de verdeling van de spoorweginfrastructuur en de | betreffende de verdeling van de spoorweginfrastructuur en de |
retributie voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur, vervangen | retributie voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur, vervangen |
bij het koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de volgende | bij het koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de volgende |
wijzigingen aangebracht : | wijzigingen aangebracht : |
1° punt 1° wordt opgeheven; | 1° punt 1° wordt opgeheven; |
2° een punt 9° wordt toegevoegd, luidende : | 2° een punt 9° wordt toegevoegd, luidende : |
"9° "Dienst Arbitrage" : de dienst opgericht binnen de | "9° "Dienst Arbitrage" : de dienst opgericht binnen de |
infrastructuurbeheerder, belast met de arbitrage van de betwistingen | infrastructuurbeheerder, belast met de arbitrage van de betwistingen |
tussen partijen over de toewijzing van oorzaken van een storing en van | tussen partijen over de toewijzing van oorzaken van een storing en van |
de daarmee gepaard gaande vertragingen.". | de daarmee gepaard gaande vertragingen.". |
Art. 2.In artikel 2 van hetzelfde besluit, vervangen bij het |
Art. 2.In artikel 2 van hetzelfde besluit, vervangen bij het |
koninklijk besluit van 20 december 2007, worden de woorden "36 van de | koninklijk besluit van 20 december 2007, worden de woorden "36 van de |
wet" vervangen door de woorden " 36 van de Spoorcodex". | wet" vervangen door de woorden " 36 van de Spoorcodex". |
Art. 3.In artikel 5 van hetzelfde besluit, vervangen bij het |
Art. 3.In artikel 5 van hetzelfde besluit, vervangen bij het |
koninklijk besluit van 20 december 2007, wordt het woord "wet" | koninklijk besluit van 20 december 2007, wordt het woord "wet" |
vervangen door het woord "Spoorcodex". | vervangen door het woord "Spoorcodex". |
Art. 4.In artikel 6, § 1, eerste lid, gewijzigd bij het koninklijk |
Art. 4.In artikel 6, § 1, eerste lid, gewijzigd bij het koninklijk |
besluit van 20 december 2007, van hetzelfde besluit worden de woorden | besluit van 20 december 2007, van hetzelfde besluit worden de woorden |
"van de wet" vervangen door de woorden "van de Spoorcodex". | "van de wet" vervangen door de woorden "van de Spoorcodex". |
Art. 5.In artikel 26 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het |
Art. 5.In artikel 26 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het |
koninklijk besluit van 20 december 2007, worden de volgende | koninklijk besluit van 20 december 2007, worden de volgende |
wijzigingen aangebracht : | wijzigingen aangebracht : |
1° in het eerste lid worden de woorden "van de wet" vervangen door de | 1° in het eerste lid worden de woorden "van de wet" vervangen door de |
woorden "van de Spoorcodex"; | woorden "van de Spoorcodex"; |
2° in het tweede lid, 2°, worden de woorden "21 van de wet" vervangen | 2° in het tweede lid, 2°, worden de woorden "21 van de wet" vervangen |
door de woorden "20 van de Spoorcodex". | door de woorden "20 van de Spoorcodex". |
Art. 6.In artikel 28 van hetzelfde besluit, vervangen bij het |
Art. 6.In artikel 28 van hetzelfde besluit, vervangen bij het |
koninklijk besluit van 20 december 2007, worden de volgende | koninklijk besluit van 20 december 2007, worden de volgende |
wijzigingen aangebracht : | wijzigingen aangebracht : |
1° in § 5 worden de woorden "artikelen 21 tot 23 van de wet" vervangen | 1° in § 5 worden de woorden "artikelen 21 tot 23 van de wet" vervangen |
door de woorden "de artikelen 20 tot 22 van de Spoorcodex"; | door de woorden "de artikelen 20 tot 22 van de Spoorcodex"; |
2° in § 6, tweede lid, worden de woorden "van de wet" vervangen door | 2° in § 6, tweede lid, worden de woorden "van de wet" vervangen door |
de woorden "van de Spoorcodex"; | de woorden "van de Spoorcodex"; |
3° in § 6, tweede lid, in de Nederlandse tekst wordt het woord | 3° in § 6, tweede lid, in de Nederlandse tekst wordt het woord |
"optimiseren" vervangen door het woord "optimaliseren". | "optimiseren" vervangen door het woord "optimaliseren". |
Art. 7.In artikel 31/3, 2°, van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
Art. 7.In artikel 31/3, 2°, van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de woorden "wet van 19 | koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de woorden "wet van 19 |
december 2006 betreffende de exploitatieveiligheid van de spoorwegen" | december 2006 betreffende de exploitatieveiligheid van de spoorwegen" |
vervangen door het woord "Spoorcodex". | vervangen door het woord "Spoorcodex". |
Art. 8.In artikel 31/4, van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
Art. 8.In artikel 31/4, van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt in de Nederlandse tekst 6° | koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt in de Nederlandse tekst 6° |
vervangen als volgt : | vervangen als volgt : |
"oorzaak waren van de volledige of gedeeltelijke afschaffing van één | "oorzaak waren van de volledige of gedeeltelijke afschaffing van één |
of verscheidene reizigers- of goederentreinen.". | of verscheidene reizigers- of goederentreinen.". |
Art. 9.In artikel 31/6 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
Art. 9.In artikel 31/6 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt de zin "Elke betwisting door | koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt de zin "Elke betwisting door |
een spoorwegonderneming of door de spoorweginfrastructuurbeheerder van | een spoorwegonderneming of door de spoorweginfrastructuurbeheerder van |
de lijst van storingen van de maand M moet ten laatste op de 10e dag | de lijst van storingen van de maand M moet ten laatste op de 10e dag |
van de maand M+1 per brief, per fax of per e-mail aan de | van de maand M+1 per brief, per fax of per e-mail aan de |
infrastructuurbeheerder worden meegedeeld." vervangen door de zin | infrastructuurbeheerder worden meegedeeld." vervangen door de zin |
"Elke betwisting door een spoorwegonderneming of door de | "Elke betwisting door een spoorwegonderneming of door de |
spoorweginfrastructuurbeheerder van de lijst van storingen van de | spoorweginfrastructuurbeheerder van de lijst van storingen van de |
maand M moet ten laatste op de tiende dag van de maand M+1 per brief, | maand M moet ten laatste op de tiende dag van de maand M+1 per brief, |
per e-mail of via een beveiligde website aan de Dienst Arbitrage | per e-mail of via een beveiligde website aan de Dienst Arbitrage |
worden meegedeeld.". | worden meegedeeld.". |
Art. 10.Artikel 31/7 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
Art. 10.Artikel 31/7 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt vervangen als volgt : | koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt vervangen als volgt : |
" Art. 31/7.De Dienst Arbitrage onderzoekt elke betwisting. Hij kan de |
" Art. 31/7.De Dienst Arbitrage onderzoekt elke betwisting. Hij kan de |
betrokken partijen vragen bijkomende gegevens, nodig voor zijn | betrokken partijen vragen bijkomende gegevens, nodig voor zijn |
onderzoek, voor te leggen. De partijen bezorgen deze gegevens zo | onderzoek, voor te leggen. De partijen bezorgen deze gegevens zo |
spoedig mogelijk aan de Dienst Arbitrage, maar niet later dan dertig | spoedig mogelijk aan de Dienst Arbitrage, maar niet later dan dertig |
dagen na de aanvraag. Na het verstrijken van deze termijn, kan de | dagen na de aanvraag. Na het verstrijken van deze termijn, kan de |
Dienst Arbitrage, op basis van zijn beoordeling van het dossier, dit | Dienst Arbitrage, op basis van zijn beoordeling van het dossier, dit |
ambtshalve afsluiten. | ambtshalve afsluiten. |
Zo nodig overlegt de Dienst Arbitrage met de partijen die een | Zo nodig overlegt de Dienst Arbitrage met de partijen die een |
toewijzing van de oorzaak of van het totaal aantal minuten vertraging | toewijzing van de oorzaak of van het totaal aantal minuten vertraging |
betwisten. Indien het overleg niet slaagt en een partij een aantal | betwisten. Indien het overleg niet slaagt en een partij een aantal |
minuten vertraging toegewezen krijgt dat zij betwist, dan legt de | minuten vertraging toegewezen krijgt dat zij betwist, dan legt de |
Dienst Arbitrage de zienswijzen van beide partijen voor aan het | Dienst Arbitrage de zienswijzen van beide partijen voor aan het |
toezichthoudende orgaan opdat het beslist over het aantal minuten | toezichthoudende orgaan opdat het beslist over het aantal minuten |
vertraging dat moet worden toegekend. Het toezichthoudende orgaan | vertraging dat moet worden toegekend. Het toezichthoudende orgaan |
beschikt over een termijn van dertig dagen, te rekenen vanaf het | beschikt over een termijn van dertig dagen, te rekenen vanaf het |
ogenblik dat de betwisting haar werd voorgelegd, om haar beslissing | ogenblik dat de betwisting haar werd voorgelegd, om haar beslissing |
aan de betrokken partijen mee te delen.". | aan de betrokken partijen mee te delen.". |
Art. 11.In artikel 31/8 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
Art. 11.In artikel 31/8 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt het woord | koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt het woord |
"infrastructuurbeheerder" vervangen door de woorden "Dienst | "infrastructuurbeheerder" vervangen door de woorden "Dienst |
Arbitrage". | Arbitrage". |
Art. 12.Artikel 31/9 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
Art. 12.Artikel 31/9 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt vervangen als volgt : | koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt vervangen als volgt : |
" Art. 31/9.Door middel van het in artikel 31/8 bedoelde verslag licht |
" Art. 31/9.Door middel van het in artikel 31/8 bedoelde verslag licht |
de Dienst Arbitrage elke partij in over de resultaten die hen | de Dienst Arbitrage elke partij in over de resultaten die hen |
aanbelangen, met name : | aanbelangen, met name : |
1° het totaal aantal minuten vertraging; | 1° het totaal aantal minuten vertraging; |
2° het aantal minuten vertraging, vergeleken met de door haar te | 2° het aantal minuten vertraging, vergeleken met de door haar te |
bereiken kwaliteitsdoelstelling; | bereiken kwaliteitsdoelstelling; |
3° de betwistingen bedoeld in artikel 31/8; | 3° de betwistingen bedoeld in artikel 31/8; |
4° de bonus/malus berekend overeenkomstig afdeling 2; | 4° de bonus/malus berekend overeenkomstig afdeling 2; |
5° de voorlopige spilwaarde en de waarden voorzien in artikel 31/14 en | 5° de voorlopige spilwaarde en de waarden voorzien in artikel 31/14 en |
de definitieve spilwaarde van het voorbije jaar, vergezeld van de | de definitieve spilwaarde van het voorbije jaar, vergezeld van de |
gegevens waarmee deze spilwaarden werden berekend; | gegevens waarmee deze spilwaarden werden berekend; |
6° het totale bedrag aan boni en mali van alle partijen. | 6° het totale bedrag aan boni en mali van alle partijen. |
De Dienst Arbitrage maakt de jaarlijkse verslagen bedoeld in het | De Dienst Arbitrage maakt de jaarlijkse verslagen bedoeld in het |
eerste lid over aan het toezichthoudende orgaan en aan de Federale | eerste lid over aan het toezichthoudende orgaan en aan de Federale |
Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.". | Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.". |
Art. 13.In artikel 31/13 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
Art. 13.In artikel 31/13 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de volgende wijzigingen | koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de volgende wijzigingen |
aangebracht : | aangebracht : |
1° het eerste lid wordt vervangen als volgt : | 1° het eerste lid wordt vervangen als volgt : |
"In het begin van elk jaar wordt aan elke partij een voorlopige | "In het begin van elk jaar wordt aan elke partij een voorlopige |
spilwaarde toegekend, in afwachting van het jaarlijks verslag bedoeld | spilwaarde toegekend, in afwachting van het jaarlijks verslag bedoeld |
in artikel 31/8. Zij is uitgedrukt in aantal minuten en is gelijk aan | in artikel 31/8. Zij is uitgedrukt in aantal minuten en is gelijk aan |
: | : |
1° voor de infrastructuurbeheerder, het totaal aantal door hem in de | 1° voor de infrastructuurbeheerder, het totaal aantal door hem in de |
afgelopen drie jaren veroorzaakte minuten vertraging, gedeeld door het | afgelopen drie jaren veroorzaakte minuten vertraging, gedeeld door het |
totaal aantal treinkilometer dat alle spoorwegondernemingen samen in | totaal aantal treinkilometer dat alle spoorwegondernemingen samen in |
diezelfde drie jaren op het netwerk van de infrastructuurbeheerder | diezelfde drie jaren op het netwerk van de infrastructuurbeheerder |
gereden hebben, vermenigvuldigd met het totaal aantal door alle | gereden hebben, vermenigvuldigd met het totaal aantal door alle |
spoorwegondernemingen bij de infrastructuurbeheerder aangevraagde | spoorwegondernemingen bij de infrastructuurbeheerder aangevraagde |
treinkilometer voor het beschouwde jaar; | treinkilometer voor het beschouwde jaar; |
2° voor een spoorwegonderneming in het reizigersvervoer, het | 2° voor een spoorwegonderneming in het reizigersvervoer, het |
gemiddelde globale aantal minuten vertraging per treinkilometer, | gemiddelde globale aantal minuten vertraging per treinkilometer, |
verkregen door het totaal aantal minuten vertraging toegewezen aan | verkregen door het totaal aantal minuten vertraging toegewezen aan |
alle spoorwegondernemingen in het reizigersvervoer zoals voorzien in | alle spoorwegondernemingen in het reizigersvervoer zoals voorzien in |
artikel 31/4 te delen door het totaal aantal treinkilometer dat alle | artikel 31/4 te delen door het totaal aantal treinkilometer dat alle |
spoorwegondernemingen in het reizigersvervoer samen in de afgelopen | spoorwegondernemingen in het reizigersvervoer samen in de afgelopen |
drie jaren op het netwerk van de infrastructuurbeheerder gereden | drie jaren op het netwerk van de infrastructuurbeheerder gereden |
hebben, vermenigvuldigd met het door de desbetreffende | hebben, vermenigvuldigd met het door de desbetreffende |
spoorwegonderneming voor het beschouwde jaar aangevraagde aantal | spoorwegonderneming voor het beschouwde jaar aangevraagde aantal |
treinkilometer; | treinkilometer; |
3° voor een spoorwegonderneming in het goederenvervoer, het gemiddelde | 3° voor een spoorwegonderneming in het goederenvervoer, het gemiddelde |
globale aantal minuten vertraging per treinkilometer, verkregen door | globale aantal minuten vertraging per treinkilometer, verkregen door |
het totaal aantal minuten vertraging toegewezen aan alle | het totaal aantal minuten vertraging toegewezen aan alle |
spoorwegondernemingen in het goederenvervoer zoals voorzien in artikel | spoorwegondernemingen in het goederenvervoer zoals voorzien in artikel |
31/4 te delen door het totaal aantal treinkilometer dat alle | 31/4 te delen door het totaal aantal treinkilometer dat alle |
spoorwegondernemingen in het goederenvervoer samen in de afgelopen | spoorwegondernemingen in het goederenvervoer samen in de afgelopen |
drie jaren op het netwerk van de infrastructuurbeheerder gereden | drie jaren op het netwerk van de infrastructuurbeheerder gereden |
hebben, vermenigvuldigd met het door de desbetreffende | hebben, vermenigvuldigd met het door de desbetreffende |
spoorwegonderneming voor het beschouwde jaar aangevraagde aantal | spoorwegonderneming voor het beschouwde jaar aangevraagde aantal |
treinkilometer."; | treinkilometer."; |
2° tussen het eerste en het tweede lid wordt een lid ingevoegd, | 2° tussen het eerste en het tweede lid wordt een lid ingevoegd, |
luidende : | luidende : |
"De partijen kunnen de hen toegewezen voorlopige spilwaarde betwisten | "De partijen kunnen de hen toegewezen voorlopige spilwaarde betwisten |
bij het toezichthoudende orgaan, binnen een termijn van tien dagen na | bij het toezichthoudende orgaan, binnen een termijn van tien dagen na |
mededeling door de Dienst Arbitrage. Het toezichthoudende orgaan | mededeling door de Dienst Arbitrage. Het toezichthoudende orgaan |
spreekt zich uit over de betwiste voorlopige spilwaarde binnen een | spreekt zich uit over de betwiste voorlopige spilwaarde binnen een |
termijn van dertig dagen na indiening van de betwisting."; | termijn van dertig dagen na indiening van de betwisting."; |
3° het vroegere derde lid, dat het vierde lid wordt, wordt opgeheven. | 3° het vroegere derde lid, dat het vierde lid wordt, wordt opgeheven. |
Art. 14.In artikel 31/14 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
Art. 14.In artikel 31/14 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de woorden "20 %" vervangen | koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de woorden "20 %" vervangen |
door de woorden "40 %". | door de woorden "40 %". |
Art. 15.Artikel 31/15 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
Art. 15.Artikel 31/15 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt aangevuld met een lid, | koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt aangevuld met een lid, |
luidende : | luidende : |
"Indien de globale bonus kleiner is dan de globale malus voor | "Indien de globale bonus kleiner is dan de globale malus voor |
datzelfde jaar, wordt de malus voor elke partij evenredig beperkt | datzelfde jaar, wordt de malus voor elke partij evenredig beperkt |
zodat het aantal van de uit te betalen boni gelijk is aan het totaal | zodat het aantal van de uit te betalen boni gelijk is aan het totaal |
van de te ontvangen mali.". | van de te ontvangen mali.". |
Art. 16.Artikel 31/16 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
Art. 16.Artikel 31/16 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt aangevuld met een lid, | koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt aangevuld met een lid, |
luidende : | luidende : |
"Indien de globale malus kleiner is dan de globale bonus voor | "Indien de globale malus kleiner is dan de globale bonus voor |
datzelfde jaar, wordt de bonus voor elke partij evenredig beperkt | datzelfde jaar, wordt de bonus voor elke partij evenredig beperkt |
zodat het aantal van de uit te betalen boni gelijk is aan het totaal | zodat het aantal van de uit te betalen boni gelijk is aan het totaal |
van de te ontvangen mali.". | van de te ontvangen mali.". |
Art. 17.In artikel 31/17 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
Art. 17.In artikel 31/17 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de volgende wijzigingen | koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de volgende wijzigingen |
aangebracht : | aangebracht : |
1° het eerste lid wordt vervangen als volgt : | 1° het eerste lid wordt vervangen als volgt : |
"Elke partij stort uiterlijk op 30 juni het bedrag van de aan haar | "Elke partij stort uiterlijk op 30 juni het bedrag van de aan haar |
voor het afgelopen kalenderjaar toegekende malus, op een speciaal voor | voor het afgelopen kalenderjaar toegekende malus, op een speciaal voor |
deze prestatieregeling geopende bankrekening, op naam van de | deze prestatieregeling geopende bankrekening, op naam van de |
infrastructuurbeheerder maar volledig gescheiden van diens | infrastructuurbeheerder maar volledig gescheiden van diens |
boekhouding."; | boekhouding."; |
2° het tweede lid wordt vervangen als volgt : | 2° het tweede lid wordt vervangen als volgt : |
"De Dienst Arbitrage, die deze bankrekening beheert, informeert de | "De Dienst Arbitrage, die deze bankrekening beheert, informeert de |
Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer van de verrichtingen op | Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer van de verrichtingen op |
deze rekening.". | deze rekening.". |
Art. 18.In artikel 31/18, eerste lid, van hetzelfde besluit, |
Art. 18.In artikel 31/18, eerste lid, van hetzelfde besluit, |
ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt het woord | ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt het woord |
"infrastructuurbeheerder" vervangen door de woorden "Dienst | "infrastructuurbeheerder" vervangen door de woorden "Dienst |
Arbitrage". | Arbitrage". |
Art. 19.Artikel 31/20 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
Art. 19.Artikel 31/20 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt opgeheven. | koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt opgeheven. |
Art. 20.Artikel 31/21 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
Art. 20.Artikel 31/21 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt vervangen als volgt : | koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt vervangen als volgt : |
" Art. 31/21.De niet gestorte boni worden jaarlijks vermeerderd met de |
" Art. 31/21.De niet gestorte boni worden jaarlijks vermeerderd met de |
rente van toepassing op de rekening geopend op naam van de | rente van toepassing op de rekening geopend op naam van de |
infrastructuurbeheerder bedoeld in artikel 31/17.". | infrastructuurbeheerder bedoeld in artikel 31/17.". |
Art. 21.Artikel 31/22 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
Art. 21.Artikel 31/22 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt vervangen als volgt : | koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt vervangen als volgt : |
" Art. 31/22.De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer |
" Art. 31/22.De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer |
evalueert jaarlijks de toepassing van de prestatieregeling.". | evalueert jaarlijks de toepassing van de prestatieregeling.". |
Art. 22.In artikel 31/23, eerste lid, van hetzelfde besluit, |
Art. 22.In artikel 31/23, eerste lid, van hetzelfde besluit, |
ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de | ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de |
woorden "9 van de wet" vervangen door de woorden "8 van de | woorden "9 van de wet" vervangen door de woorden "8 van de |
Spoorcodex". | Spoorcodex". |
Art. 23.In bijlage 1 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
Art. 23.In bijlage 1 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt de formule "Malus = M(p) x | koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt de formule "Malus = M(p) x |
(M(p) - D(p))/(D(p) x 20 %)" vervangen door de formule "Malus = M(p) x | (M(p) - D(p))/(D(p) x 20 %)" vervangen door de formule "Malus = M(p) x |
{Mv(p) - D(p)}/{D(p) x 40 %}". | {Mv(p) - D(p)}/{D(p) x 40 %}". |
Art. 24.In bijlage 2 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
Art. 24.In bijlage 2 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het |
koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt de formule "Bonus = M(p) x | koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt de formule "Bonus = M(p) x |
(D(p) - Mv(p))/(D(p) x 20 %)" vervangen door de formule "Bonus = M(p) | (D(p) - Mv(p))/(D(p) x 20 %)" vervangen door de formule "Bonus = M(p) |
x {D(p) - Mv(p)}/{D(p) x 40 %}". | x {D(p) - Mv(p)}/{D(p) x 40 %}". |
Art. 25.Dit besluit treedt in werking de tiende dag na de |
Art. 25.Dit besluit treedt in werking de tiende dag na de |
bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad, met uitzondering van de | bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad, met uitzondering van de |
artikelen 1, 2°, 8 tot en met 21, 23 en 24, die uitwerking hebben met | artikelen 1, 2°, 8 tot en met 21, 23 en 24, die uitwerking hebben met |
ingang van 1 januari 2014. | ingang van 1 januari 2014. |
Art. 26.De minister bevoegd voor het spoorwegvervoer is belast met de |
Art. 26.De minister bevoegd voor het spoorwegvervoer is belast met de |
uitvoering van dit besluit. | uitvoering van dit besluit. |
Gegeven te Brussel, 29 mei 2015. | Gegeven te Brussel, 29 mei 2015. |
FILIP | FILIP |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Mobiliteit, | De Minister van Mobiliteit, |
Mevr. J. GALANT | Mevr. J. GALANT |