← Terug naar "Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 3, § 5, 3°, van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens met betrekking tot de Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen "
| Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 3, § 5, 3°, van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens met betrekking tot de Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen | Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 3, § 5, 3°, van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens met betrekking tot de Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN | FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN |
| 29 APRIL 2009. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 3, § 5, | 29 APRIL 2009. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 3, § 5, |
| 3°, van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke | 3°, van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke |
| levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens met | levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens met |
| betrekking tot de Commissie voor het Bank-, Financie- en | betrekking tot de Commissie voor het Bank-, Financie- en |
| Assurantiewezen | Assurantiewezen |
| VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
| Sire, | Sire, |
| Om de openbare overheden in staat te stellen hun opdrachten van | Om de openbare overheden in staat te stellen hun opdrachten van |
| bestuurlijke politie efficiënt uit te voeren, heeft de wet van 8 | bestuurlijke politie efficiënt uit te voeren, heeft de wet van 8 |
| december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten | december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten |
| opzichte van de verwerking van persoonsgegevens (hierna "de wet van 8 | opzichte van de verwerking van persoonsgegevens (hierna "de wet van 8 |
| december 1992" genoemd) de Koning gemachtigd om die overheden vrij te | december 1992" genoemd) de Koning gemachtigd om die overheden vrij te |
| stellen van bepaalde verplichtingen waarvan sprake in die wet van 8 | stellen van bepaalde verplichtingen waarvan sprake in die wet van 8 |
| december 1992, meer bepaald : | december 1992, meer bepaald : |
| (i) de verplichting om bepaalde informatie te verstrekken aan de | (i) de verplichting om bepaalde informatie te verstrekken aan de |
| natuurlijke personen van wie de gegevens worden verwerkt (art. 9, §§ 1 | natuurlijke personen van wie de gegevens worden verwerkt (art. 9, §§ 1 |
| en 2, van die wet), | en 2, van die wet), |
| (ii) de verplichting om die personen toegang te verlenen tot hun | (ii) de verplichting om die personen toegang te verlenen tot hun |
| gegevens (art. 10 van die wet), en | gegevens (art. 10 van die wet), en |
| (iii) de verplichting om die personen in staat te stellen onjuiste | (iii) de verplichting om die personen in staat te stellen onjuiste |
| gegevens te doen verbeteren of onrechtmatig opgenomen gegevens te doen | gegevens te doen verbeteren of onrechtmatig opgenomen gegevens te doen |
| verwijderen (art. 12 van die wet). | verwijderen (art. 12 van die wet). |
| Doelstelling van dit ontwerp van koninklijk besluit is de Commissie | Doelstelling van dit ontwerp van koninklijk besluit is de Commissie |
| voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen (hierna "de CBFA" | voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen (hierna "de CBFA" |
| genoemd) in bepaalde, duidelijk omschreven omstandigheden vrij te | genoemd) in bepaalde, duidelijk omschreven omstandigheden vrij te |
| stellen van die verplichtingen. | stellen van die verplichtingen. |
| De CBFA is een overheid die opdrachten van bestuurlijke politie | De CBFA is een overheid die opdrachten van bestuurlijke politie |
| vervult. Deze instelling die bij wet is opgericht, oefent opdrachten | vervult. Deze instelling die bij wet is opgericht, oefent opdrachten |
| van openbaar belang uit. Voor de uitoefening van die opdrachten werden | van openbaar belang uit. Voor de uitoefening van die opdrachten werden |
| haar aanzienlijke bevoegdheden verleend die eigen zijn aan het | haar aanzienlijke bevoegdheden verleend die eigen zijn aan het |
| openbaar gezag. De opdrachten van de CBFA worden opgesomd in artikel | openbaar gezag. De opdrachten van de CBFA worden opgesomd in artikel |
| 45, § 1, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de | 45, § 1, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de |
| financiële sector en de financiële diensten (hierna "de wet van 2 | financiële sector en de financiële diensten (hierna "de wet van 2 |
| augustus 2002" genoemd) en hebben betrekking op het toezicht op de | augustus 2002" genoemd) en hebben betrekking op het toezicht op de |
| uitoefening van bepaalde gereglementeerde beroepen in de financiële | uitoefening van bepaalde gereglementeerde beroepen in de financiële |
| sector (verzekeringsondernemingen, kredietinstellingen, | sector (verzekeringsondernemingen, kredietinstellingen, |
| tussenpersonen, wisselkantoren, beleggingsondernemingen, enz.), de | tussenpersonen, wisselkantoren, beleggingsondernemingen, enz.), de |
| preventie en beteugeling van marktmisbruik, het toezicht op bepaalde | preventie en beteugeling van marktmisbruik, het toezicht op bepaalde |
| financiële informatie die verkrijgbaar wordt gesteld voor het publiek, | financiële informatie die verkrijgbaar wordt gesteld voor het publiek, |
| alsook de bescherming van spaarders en beleggers tegen het | alsook de bescherming van spaarders en beleggers tegen het |
| onwettelijke aanbod of de illegale levering van financiële producten | onwettelijke aanbod of de illegale levering van financiële producten |
| of diensten. | of diensten. |
| Het betreft hier opdrachten van bestuurlijke politie : de CBFA neemt | Het betreft hier opdrachten van bestuurlijke politie : de CBFA neemt |
| toelatings- of vergunningsbeslissingen met betrekking tot de meeste | toelatings- of vergunningsbeslissingen met betrekking tot de meeste |
| financiële beroepen; zij controleert de uitoefening van die beroepen | financiële beroepen; zij controleert de uitoefening van die beroepen |
| met name via haar ondervragings- en onderzoeksbevoegdheden; zij kan de | met name via haar ondervragings- en onderzoeksbevoegdheden; zij kan de |
| beoefenaars van die beroepen bepaalde herstelmaatregelen opleggen; zij | beoefenaars van die beroepen bepaalde herstelmaatregelen opleggen; zij |
| keurt bepaalde documenten goed die nodig zijn voor de uitvoering van | keurt bepaalde documenten goed die nodig zijn voor de uitvoering van |
| financiële verrichtingen; zij legt overtreders administratieve | financiële verrichtingen; zij legt overtreders administratieve |
| geldboetes op. | geldboetes op. |
| Bij de uitoefening van haar opdrachten van bestuurlijke politie dient | Bij de uitoefening van haar opdrachten van bestuurlijke politie dient |
| de CBFA persoonsgegevens te verwerken, hetzij omdat zij in het kader | de CBFA persoonsgegevens te verwerken, hetzij omdat zij in het kader |
| van die opdrachten rechtstreeks in contact komt met natuurlijke | van die opdrachten rechtstreeks in contact komt met natuurlijke |
| personen, hetzij omdat zij onrechtstreeks met de gegevens van | personen, hetzij omdat zij onrechtstreeks met de gegevens van |
| natuurlijke personen wordt geconfronteerd bij de uitoefening van haar | natuurlijke personen wordt geconfronteerd bij de uitoefening van haar |
| toezichtsopdrachten ten aanzien van rechtspersonen. | toezichtsopdrachten ten aanzien van rechtspersonen. |
| Als verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens dient de | Als verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens dient de |
| CBFA zich bijgevolg te conformeren aan de wet van 8 december 1992, en | CBFA zich bijgevolg te conformeren aan de wet van 8 december 1992, en |
| inzonderheid aan | inzonderheid aan |
| (i) de verplichting om bepaalde informatie te verstrekken aan de | (i) de verplichting om bepaalde informatie te verstrekken aan de |
| natuurlijke personen van wie de gegevens worden verwerkt (art. 9, §§ 1 | natuurlijke personen van wie de gegevens worden verwerkt (art. 9, §§ 1 |
| en 2, van die wet); | en 2, van die wet); |
| (ii) de verplichting om die personen toegang te verlenen tot hun | (ii) de verplichting om die personen toegang te verlenen tot hun |
| gegevens (art. 10 van die wet), en | gegevens (art. 10 van die wet), en |
| (iii) de verplichting om die personen in staat te stellen onjuiste | (iii) de verplichting om die personen in staat te stellen onjuiste |
| gegevens te doen verbeteren of onrechtmatig opgenomen gegevens te doen | gegevens te doen verbeteren of onrechtmatig opgenomen gegevens te doen |
| verwijderen (art. 12 van die wet). | verwijderen (art. 12 van die wet). |
| Opdat de CBFA haar opdrachten van bestuurlijke politie efficiënt zou | Opdat de CBFA haar opdrachten van bestuurlijke politie efficiënt zou |
| kunnen uitoefenen, blijkt in de volgende twee hypotheses een | kunnen uitoefenen, blijkt in de volgende twee hypotheses een |
| uitzondering nodig op die verplichtingen : | uitzondering nodig op die verplichtingen : |
| (i) wanneer de verwerkte gegevens afkomstig zijn van derden en niet | (i) wanneer de verwerkte gegevens afkomstig zijn van derden en niet |
| van de betrokken natuurlijke personen, omdat het beroepsgeheim van de | van de betrokken natuurlijke personen, omdat het beroepsgeheim van de |
| CBFA haar niet toelaat die gegevens aan de betrokken natuurlijke | CBFA haar niet toelaat die gegevens aan de betrokken natuurlijke |
| persoon mee te delen; | persoon mee te delen; |
| (ii) wanneer de gegevens worden verwerkt in het kader van een | (ii) wanneer de gegevens worden verwerkt in het kader van een |
| administratieve sanctieprocedure die wordt gevoerd conform afdeling 5 | administratieve sanctieprocedure die wordt gevoerd conform afdeling 5 |
| van hoofdstuk III van de wet van 2 augustus 2002 (art. 70 tot 73 van | van hoofdstuk III van de wet van 2 augustus 2002 (art. 70 tot 73 van |
| die wet). | die wet). |
| (i) Gegevens verkregen bij derden | (i) Gegevens verkregen bij derden |
| Wanneer de CBFA de gegevens die zij over natuurlijke personen | Wanneer de CBFA de gegevens die zij over natuurlijke personen |
| verwerkt, ontvangt van derden (bv. rechterlijke overheden, andere | verwerkt, ontvangt van derden (bv. rechterlijke overheden, andere |
| toezichthoudende autoriteiten of ondernemingen onder haar toezicht), | toezichthoudende autoriteiten of ondernemingen onder haar toezicht), |
| is zij gebonden door een strikt beroepsgeheim dat voortvloeit uit de | is zij gebonden door een strikt beroepsgeheim dat voortvloeit uit de |
| Europese richtlijnen over het bank- en financiewezen en is vastgelegd | Europese richtlijnen over het bank- en financiewezen en is vastgelegd |
| in de artikelen 74 en volgende van de wet van 2 augustus 2002. De | in de artikelen 74 en volgende van de wet van 2 augustus 2002. De |
| schending van het beroepsgeheim is strafrechtelijk strafbaar. | schending van het beroepsgeheim is strafrechtelijk strafbaar. |
| De regels waarvan sprake in de wet van 8 december 1992 moeten dus | De regels waarvan sprake in de wet van 8 december 1992 moeten dus |
| worden toegepast in samenhang met het beroepsgeheim van de CBFA. | worden toegepast in samenhang met het beroepsgeheim van de CBFA. |
| Dat beroepsgeheim is ingegeven door de zorg om de geheimhouding te | Dat beroepsgeheim is ingegeven door de zorg om de geheimhouding te |
| garanderen van de informatie die door ondernemingen onder toezicht of | garanderen van de informatie die door ondernemingen onder toezicht of |
| door andere toezichthouders aan de CBFA wordt verstrekt; die garantie | door andere toezichthouders aan de CBFA wordt verstrekt; die garantie |
| is immers onontbeerlijk om een efficiënt toezicht te kunnen | is immers onontbeerlijk om een efficiënt toezicht te kunnen |
| uitoefenen. Het beroepsgeheim vormt aldus een logisch tegenwicht voor | uitoefenen. Het beroepsgeheim vormt aldus een logisch tegenwicht voor |
| de verplichting voor de ondernemingen onder toezicht om de CBFA alle | de verplichting voor de ondernemingen onder toezicht om de CBFA alle |
| informatie te bezorgen en haar toegang te verschaffen tot alle | informatie te bezorgen en haar toegang te verschaffen tot alle |
| documenten (zie inzonderheid art. 34 en 35 van de wet van 2 augustus | documenten (zie inzonderheid art. 34 en 35 van de wet van 2 augustus |
| 2002 of art. 46 van de wet van 22 maart 1993 op het statuut van en het | 2002 of art. 46 van de wet van 22 maart 1993 op het statuut van en het |
| toezicht op de kredietinstellingen). De niet-naleving van die | toezicht op de kredietinstellingen). De niet-naleving van die |
| verplichting om de CBFA alle informatie te bezorgen, is trouwens | verplichting om de CBFA alle informatie te bezorgen, is trouwens |
| strafrechtelijk strafbaar (art. 41, 3°, van de wet van 2 augustus 2002 | strafrechtelijk strafbaar (art. 41, 3°, van de wet van 2 augustus 2002 |
| en art. 104, § 1, 12°, van de wet van 22 maart 1993). Verder vormt het | en art. 104, § 1, 12°, van de wet van 22 maart 1993). Verder vormt het |
| beroepsgeheim ook een tegenwicht voor de voor andere autoriteiten | beroepsgeheim ook een tegenwicht voor de voor andere autoriteiten |
| geldende verplichting om bepaalde informatie ter kennis te brengen van | geldende verplichting om bepaalde informatie ter kennis te brengen van |
| de CBFA. Zo moet bijvoorbeeld ieder opsporingsonderzoek tegen | de CBFA. Zo moet bijvoorbeeld ieder opsporingsonderzoek tegen |
| bestuurders, directeuren, zaakvoerders, lasthebbers of erkende | bestuurders, directeuren, zaakvoerders, lasthebbers of erkende |
| revisoren van kredietinstellingen ten gevolge van de overtreding van | revisoren van kredietinstellingen ten gevolge van de overtreding van |
| de wet van 22 maart 1993 of van de financiële reglementering, alsook | de wet van 22 maart 1993 of van de financiële reglementering, alsook |
| ieder opsporingsonderzoek tegen iedere andere natuurlijke of | ieder opsporingsonderzoek tegen iedere andere natuurlijke of |
| rechtspersoon ten gevolge van een overtreding van de wet van 22 maart | rechtspersoon ten gevolge van een overtreding van de wet van 22 maart |
| 1993, ter kennis worden gebracht van de CBFA door de gerechtelijke of | 1993, ter kennis worden gebracht van de CBFA door de gerechtelijke of |
| bestuursrechtelijke autoriteit waar dit aanhangig is gemaakt (art. 108 | bestuursrechtelijke autoriteit waar dit aanhangig is gemaakt (art. 108 |
| van de wet van 22 maart 1993). Iedere strafrechtelijke vordering op | van de wet van 22 maart 1993). Iedere strafrechtelijke vordering op |
| grond van die misdrijven moet trouwens door het openbaar ministerie | grond van die misdrijven moet trouwens door het openbaar ministerie |
| ter kennis worden gebracht van de CBFA. | ter kennis worden gebracht van de CBFA. |
| Bij de voorbereiding van richtlijn 95/46/EG van het Europees Parlement | Bij de voorbereiding van richtlijn 95/46/EG van het Europees Parlement |
| en de Raad van 24 oktober 1995 betreffende de bescherming van | en de Raad van 24 oktober 1995 betreffende de bescherming van |
| natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens | natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens |
| en betreffende het vrije verkeer van die gegevens is aandacht besteed | en betreffende het vrije verkeer van die gegevens is aandacht besteed |
| aan de problemen die verband houden met het feit dat bepaalde | aan de problemen die verband houden met het feit dat bepaalde |
| verplichtingen uit de reglementering tot bescherming van de | verplichtingen uit de reglementering tot bescherming van de |
| persoonlijke levenssfeer van toepassing zijn op openbare overheden, | persoonlijke levenssfeer van toepassing zijn op openbare overheden, |
| zoals de CBFA. In de voorbereidende teksten van die richtlijn | zoals de CBFA. In de voorbereidende teksten van die richtlijn |
| verklaarde de Europese Commissie immers het volgende : "Het is aan de | verklaarde de Europese Commissie immers het volgende : "Het is aan de |
| Lid-Staten te besluiten in hoeverre zij de op artikel [13] gebaseerde | Lid-Staten te besluiten in hoeverre zij de op artikel [13] gebaseerde |
| uitzonderingen in hun nationale wetgeving betreffende de bescherming | uitzonderingen in hun nationale wetgeving betreffende de bescherming |
| van gegevens opnemen, tenzij dergelijke uitzonderingen verplicht zijn | van gegevens opnemen, tenzij dergelijke uitzonderingen verplicht zijn |
| op grond van het gemeenschapsrecht (bijvoorbeeld op het gebied van | op grond van het gemeenschapsrecht (bijvoorbeeld op het gebied van |
| bankcontrole of het witwassen van kapitaal)" (COM (92) 422 def. - SYN | bankcontrole of het witwassen van kapitaal)" (COM (92) 422 def. - SYN |
| 287 van 15 oktober 1992, p. 24). Die verklaring van de Europese | 287 van 15 oktober 1992, p. 24). Die verklaring van de Europese |
| Commissie is verwerkt in considerans nr. 44 van de richtlijn die als | Commissie is verwerkt in considerans nr. 44 van de richtlijn die als |
| volgt luidt : "overwegende dat de Lid-Staten door het | volgt luidt : "overwegende dat de Lid-Staten door het |
| Gemeenschapsrecht gehouden kunnen zijn om van de bepalingen van deze | Gemeenschapsrecht gehouden kunnen zijn om van de bepalingen van deze |
| richtlijn met betrekking tot het recht van toegang, de informatie van | richtlijn met betrekking tot het recht van toegang, de informatie van |
| personen en de kwaliteit van de gegevens af te wijken teneinde een of | personen en de kwaliteit van de gegevens af te wijken teneinde een of |
| meer van bovengenoemde doeleinden in acht te nemen". | meer van bovengenoemde doeleinden in acht te nemen". |
| Daaruit vloeit voort dat het Europees recht de lidstaten ertoe | Daaruit vloeit voort dat het Europees recht de lidstaten ertoe |
| verplicht om in hun nationaal recht een bepaling om te zetten die een | verplicht om in hun nationaal recht een bepaling om te zetten die een |
| uitzondering maakt op het voor natuurlijke personen geldende recht op | uitzondering maakt op het voor natuurlijke personen geldende recht op |
| informatie, toegang en verbetering, wanneer de verwerkte gegevens | informatie, toegang en verbetering, wanneer de verwerkte gegevens |
| onder de geheimhoudingplicht vallen die voortvloeit uit de | onder de geheimhoudingplicht vallen die voortvloeit uit de |
| bankrichtlijnen (en de financiële richtlijnen in het algemeen, in | bankrichtlijnen (en de financiële richtlijnen in het algemeen, in |
| zoverre het dezelfde geheimhoudingsplicht betreft) in verband met de | zoverre het dezelfde geheimhoudingsplicht betreft) in verband met de |
| bevoegdheidsdomeinen van de CBFA. | bevoegdheidsdomeinen van de CBFA. |
| Die uitzondering wordt in Belgisch recht omgezet door dit ontwerp van | Die uitzondering wordt in Belgisch recht omgezet door dit ontwerp van |
| koninklijk besluit dat de CBFA vrijstelt van de in de artikelen 9, 10, | koninklijk besluit dat de CBFA vrijstelt van de in de artikelen 9, 10, |
| § 1, en 12 van de wet van 8 december 1992 vermelde verplichtingen | § 1, en 12 van de wet van 8 december 1992 vermelde verplichtingen |
| wanneer de verwerkte gegevens onder haar beroepsgeheim vallen. | wanneer de verwerkte gegevens onder haar beroepsgeheim vallen. |
| Concreet garandeert dit besluit dat de CBFA bij de uitoefening van | Concreet garandeert dit besluit dat de CBFA bij de uitoefening van |
| haar opdrachten over alle benodigde informatie kan beschikken die | haar opdrachten over alle benodigde informatie kan beschikken die |
| afkomstig is van derden. | afkomstig is van derden. |
| Deze vrijstelling doet echter geen afbreuk aan de bescherming van de | Deze vrijstelling doet echter geen afbreuk aan de bescherming van de |
| persoonsgegevens van de betrokken natuurlijke personen, omdat zij zich | persoonsgegevens van de betrokken natuurlijke personen, omdat zij zich |
| tot de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer | tot de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer |
| kunnen richten met de vraag te controleren of de verwerking van die | kunnen richten met de vraag te controleren of de verwerking van die |
| gegevens door de CBFA geoorloofd is. Dit recht op onrechtstreekse | gegevens door de CBFA geoorloofd is. Dit recht op onrechtstreekse |
| toegang zit vervat in artikel 13 van de wet van 8 december 1992. | toegang zit vervat in artikel 13 van de wet van 8 december 1992. |
| Aangezien dat recht al is opgenomen in de wet, hoeft het niet nog eens | Aangezien dat recht al is opgenomen in de wet, hoeft het niet nog eens |
| te worden herhaald in het koninklijk besluit (zie het advies van de | te worden herhaald in het koninklijk besluit (zie het advies van de |
| Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer 06/93 | Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer 06/93 |
| van 27 juli 1993 in fine). | van 27 juli 1993 in fine). |
| Bovendien beschikt de Commissie voor de bescherming van de | Bovendien beschikt de Commissie voor de bescherming van de |
| persoonlijke levenssfeer meer algemeen over het recht op toegang tot | persoonlijke levenssfeer meer algemeen over het recht op toegang tot |
| en controle van de door de CBFA verwerkte persoonsgegevens (zie art. | en controle van de door de CBFA verwerkte persoonsgegevens (zie art. |
| 32 van de wet van 8 december 1992), ook als die onder het | 32 van de wet van 8 december 1992), ook als die onder het |
| beroepsgeheim van de CBFA vallen, omdat de Commissie voor de | beroepsgeheim van de CBFA vallen, omdat de Commissie voor de |
| bescherming van de persoonlijke levenssfeer zelf ook gebonden is aan | bescherming van de persoonlijke levenssfeer zelf ook gebonden is aan |
| een beroepsgeheim dat haar verbiedt gegevens aan derden te onthullen, | een beroepsgeheim dat haar verbiedt gegevens aan derden te onthullen, |
| en omdat zij de belangen moet vrijwaren waarvoor het beroepsgeheim van | en omdat zij de belangen moet vrijwaren waarvoor het beroepsgeheim van |
| de CBFA is ingevoerd. | de CBFA is ingevoerd. |
| (ii) Gegevens verwerkt in het kader van administratieve | (ii) Gegevens verwerkt in het kader van administratieve |
| sanctieprocedures die worden gevoerd conform afdeling 5 van hoofdstuk | sanctieprocedures die worden gevoerd conform afdeling 5 van hoofdstuk |
| III van de wet van 2 augustus 2002 | III van de wet van 2 augustus 2002 |
| Indien de CBFA, bij de uitoefening van haar opdrachten van | Indien de CBFA, bij de uitoefening van haar opdrachten van |
| bestuurlijke politie als bedoeld in artikel 45 van de wet van 2 | bestuurlijke politie als bedoeld in artikel 45 van de wet van 2 |
| augustus 2002, ernstige aanwijzingen vaststelt van het bestaan van een | augustus 2002, ernstige aanwijzingen vaststelt van het bestaan van een |
| praktijk die aanleiding kan geven tot de oplegging van een | praktijk die aanleiding kan geven tot de oplegging van een |
| administratieve geldboete of een dwangsom, of indien zij ingevolge een | administratieve geldboete of een dwangsom, of indien zij ingevolge een |
| klacht van een dergelijke praktijk in kennis wordt gesteld, gelast het | klacht van een dergelijke praktijk in kennis wordt gesteld, gelast het |
| directiecomité de secretaris-generaal, in zijn hoedanigheid van | directiecomité de secretaris-generaal, in zijn hoedanigheid van |
| auditeur, met het onderzoek van het dossier (art. 70, § 1, van die | auditeur, met het onderzoek van het dossier (art. 70, § 1, van die |
| wet). | wet). |
| De administratieve sanctieprocedure wordt geregeld in afdeling 5 van | De administratieve sanctieprocedure wordt geregeld in afdeling 5 van |
| hoofdstuk III van de wet van 2 augustus 2002 (art. 70 tot 73). | hoofdstuk III van de wet van 2 augustus 2002 (art. 70 tot 73). |
| De administratieve sanctieprocedure verloopt in verschillende stappen | De administratieve sanctieprocedure verloopt in verschillende stappen |
| : voorafgaand onderzoek om te bepalen of er ernstige aanwijzingen zijn | : voorafgaand onderzoek om te bepalen of er ernstige aanwijzingen zijn |
| van het bestaan van een inbreuk; indien er effectief zo'n aanwijzingen | van het bestaan van een inbreuk; indien er effectief zo'n aanwijzingen |
| blijken te zijn, wordt de auditeur door het directiecomité gelast met | blijken te zijn, wordt de auditeur door het directiecomité gelast met |
| het onderzoek van de feiten; onderzoek ten laste en ten gunste door de | het onderzoek van de feiten; onderzoek ten laste en ten gunste door de |
| auditeur; overlegging van de conclusies van de auditeur aan de | auditeur; overlegging van de conclusies van de auditeur aan de |
| sanctiecommissie; beslissing van de sanctiecommissie. | sanctiecommissie; beslissing van de sanctiecommissie. |
| In het kader van die sanctieprocedure zijn de door de CBFA verwerkte | In het kader van die sanctieprocedure zijn de door de CBFA verwerkte |
| gegevens niet noodzakelijk afkomstig van derden. Die gegevens vallen | gegevens niet noodzakelijk afkomstig van derden. Die gegevens vallen |
| bijgevolg niet noodzakelijk onder de sub (i) vermelde | bijgevolg niet noodzakelijk onder de sub (i) vermelde |
| vrijstellingshypothese. Toch zou het ongepast zijn dat de CBFA de | vrijstellingshypothese. Toch zou het ongepast zijn dat de CBFA de |
| betrokkene zou moeten informeren dat zijn gegevens worden verwerkt, | betrokkene zou moeten informeren dat zijn gegevens worden verwerkt, |
| dat zij hem die gegevens zou moeten bezorgen of dat zij hem de | dat zij hem die gegevens zou moeten bezorgen of dat zij hem de |
| mogelijkheid zou moeten bieden om die gegevens te verbeteren. Als de | mogelijkheid zou moeten bieden om die gegevens te verbeteren. Als de |
| betrokken natuurlijke personen over die rechten zouden beschikken | betrokken natuurlijke personen over die rechten zouden beschikken |
| tijdens het voorafgaande onderzoek of tijdens het onderzoek door de | tijdens het voorafgaande onderzoek of tijdens het onderzoek door de |
| auditeur, zouden zij de verkregen gegevens immers kunnen gebruiken om | auditeur, zouden zij de verkregen gegevens immers kunnen gebruiken om |
| het onderzoek te dwarsbomen, bijvoorbeeld door bewijsmateriaal te | het onderzoek te dwarsbomen, bijvoorbeeld door bewijsmateriaal te |
| laten verdwijnen of door andere betrokkenen te waarschuwen. | laten verdwijnen of door andere betrokkenen te waarschuwen. |
| Voor het goede verloop van de procedure dient de CBFA dus van de | Voor het goede verloop van de procedure dient de CBFA dus van de |
| toepassing van de artikelen 9, 10, § 1, en 12, van de wet van 8 | toepassing van de artikelen 9, 10, § 1, en 12, van de wet van 8 |
| december 1992 te worden vrijgesteld in het kader van de | december 1992 te worden vrijgesteld in het kader van de |
| administratieve sanctieprocedures die worden ingesteld op basis van | administratieve sanctieprocedures die worden ingesteld op basis van |
| artikel 70 en volgende van de wet van 2 augustus 2002, inclusief in | artikel 70 en volgende van de wet van 2 augustus 2002, inclusief in |
| het kader van het voorafgaand onderzoek van ernstige aanwijzingen van | het kader van het voorafgaand onderzoek van ernstige aanwijzingen van |
| het bestaan van een onwettige praktijk. | het bestaan van een onwettige praktijk. |
| Het feit dat de CBFA bij koninklijk besluit van bepaalde | Het feit dat de CBFA bij koninklijk besluit van bepaalde |
| verplichtingen wordt vrijgesteld, zal echter geenszins afbreuk doen | verplichtingen wordt vrijgesteld, zal echter geenszins afbreuk doen |
| aan de rechten van de personen van wie de persoonsgegevens worden | aan de rechten van de personen van wie de persoonsgegevens worden |
| verwerkt. In het kader van de bij de CBFA gevoerde sanctieprocedure, | verwerkt. In het kader van de bij de CBFA gevoerde sanctieprocedure, |
| zal de betrokkene, conform artikel 71, § 2, van de wet van 2 augustus | zal de betrokkene, conform artikel 71, § 2, van de wet van 2 augustus |
| 2002, immers toegang hebben tot zijn dossier en dus tot zijn gegevens. | 2002, immers toegang hebben tot zijn dossier en dus tot zijn gegevens. |
| Dat artikel bepaalt immers dat, wanneer de auditeur de | Dat artikel bepaalt immers dat, wanneer de auditeur de |
| sanctiecommissie in kennis stelt van zijn bevindingen, hij de dader of | sanctiecommissie in kennis stelt van zijn bevindingen, hij de dader of |
| daders van de betrokken praktijk daarover inlicht; laatstgenoemden | daders van de betrokken praktijk daarover inlicht; laatstgenoemden |
| kunnen dan ter zetel van de CBFA kennis nemen van het samengestelde | kunnen dan ter zetel van de CBFA kennis nemen van het samengestelde |
| dossier. De naleving van het recht op toegang tot de gegevens zal op | dossier. De naleving van het recht op toegang tot de gegevens zal op |
| die manier gewaarborgd zijn in het kader van de naleving van de | die manier gewaarborgd zijn in het kader van de naleving van de |
| rechten van de verdediging. | rechten van de verdediging. |
| Bovendien heeft de betrokkene het recht om onrechtstreeks toegang te | Bovendien heeft de betrokkene het recht om onrechtstreeks toegang te |
| krijgen tot zijn gegevens, in die zin dat hij zich kan richten tot de | krijgen tot zijn gegevens, in die zin dat hij zich kan richten tot de |
| Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, die in | Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, die in |
| zijn plaats toegang zal krijgen tot zijn gegevens en zal kunnen | zijn plaats toegang zal krijgen tot zijn gegevens en zal kunnen |
| controleren of zijn gegevens wel degelijk zijn verwerkt conform | controleren of zijn gegevens wel degelijk zijn verwerkt conform |
| artikel 13 van de wet van 8 december 1992. Meer algemeen zal de | artikel 13 van de wet van 8 december 1992. Meer algemeen zal de |
| Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer gebruik | Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer gebruik |
| kunnen maken van de in artikel 32 van de wet van 8 december 1992 | kunnen maken van de in artikel 32 van de wet van 8 december 1992 |
| vermelde bevoegdheden om te controleren hoe de CBFA persoonsgegevens | vermelde bevoegdheden om te controleren hoe de CBFA persoonsgegevens |
| verwerkt in het kader van de administratieve sanctieprocedure. Ondanks | verwerkt in het kader van de administratieve sanctieprocedure. Ondanks |
| het bestaan van een koninklijk besluit tot vrijstelling zal de | het bestaan van een koninklijk besluit tot vrijstelling zal de |
| bescherming van de persoonsgegevens dus gewaarborgd zijn. | bescherming van de persoonsgegevens dus gewaarborgd zijn. |
| Ik heb de eer te zijn, | Ik heb de eer te zijn, |
| Sire, | Sire, |
| van Uwe Majesteit, | van Uwe Majesteit, |
| de zeer eerbiedige | de zeer eerbiedige |
| en zeer getrouwe dienaar, | en zeer getrouwe dienaar, |
| De Minister van Financiën, | De Minister van Financiën, |
| D. REYNDERS | D. REYNDERS |
| 29 APRIL 2009. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 3, § 5, | 29 APRIL 2009. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 3, § 5, |
| 3°, van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke | 3°, van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke |
| levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens met | levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens met |
| betrekking tot de Commissie voor het Bank-, Financie- en | betrekking tot de Commissie voor het Bank-, Financie- en |
| Assurantiewezen | Assurantiewezen |
| ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de | Gelet op de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de |
| persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van | persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van |
| persoonsgegevens, inzonderheid op artikel 3, § 5, 3°; | persoonsgegevens, inzonderheid op artikel 3, § 5, 3°; |
| Overwegende de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de | Overwegende de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de |
| financiële sector en de financiële diensten, inzonderheid op artikel | financiële sector en de financiële diensten, inzonderheid op artikel |
| 45, § 1, en op de artikelen 70 tot 73; | 45, § 1, en op de artikelen 70 tot 73; |
| Gelet op het advies n° 26/2008 van 23 juli 2008 van de Commissie voor | Gelet op het advies n° 26/2008 van 23 juli 2008 van de Commissie voor |
| de bescherming van de persoonlijke levenssfeer; | de bescherming van de persoonlijke levenssfeer; |
| Gelet op advies nr. 45.925/2 van de Raad van State, gegeven op 25 | Gelet op advies nr. 45.925/2 van de Raad van State, gegeven op 25 |
| februari 2009, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van | februari 2009, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van |
| de gecoördineerde wetten op de Raad van State; | de gecoördineerde wetten op de Raad van State; |
| Op de voordracht van Onze Minister van Financiën en op het advies van | Op de voordracht van Onze Minister van Financiën en op het advies van |
| Onze in Raad vergaderde Ministers; | Onze in Raad vergaderde Ministers; |
Artikel 1.De artikelen 9, 10, § 1, en 12 van de wet van 8 december |
Artikel 1.De artikelen 9, 10, § 1, en 12 van de wet van 8 december |
| 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van | 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van |
| de verwerking van persoonsgegevens zijn niet van toepassing op de | de verwerking van persoonsgegevens zijn niet van toepassing op de |
| verwerkingen van persoonsgegevens door de Commissie voor het Bank-, | verwerkingen van persoonsgegevens door de Commissie voor het Bank-, |
| Financie- en Assurantiewezen in haar hoedanigheid van publieke | Financie- en Assurantiewezen in haar hoedanigheid van publieke |
| autoriteit die opdrachten van bestuurlijke politie uitoefent | autoriteit die opdrachten van bestuurlijke politie uitoefent |
| 1° in het vooruitzicht van de uitoefening van haar opdrachten van | 1° in het vooruitzicht van de uitoefening van haar opdrachten van |
| bestuurlijke politie die worden opgesomd in artikel 45, § 1, van de | bestuurlijke politie die worden opgesomd in artikel 45, § 1, van de |
| wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële | wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële |
| sector en de financiële diensten, wanneer die gegevens niet bij de | sector en de financiële diensten, wanneer die gegevens niet bij de |
| betrokkene zijn verkregen, | betrokkene zijn verkregen, |
| 2° in het kader van de administratieve sanctieprocedures die zij voert | 2° in het kader van de administratieve sanctieprocedures die zij voert |
| met toepassing van afdeling 5 van hoofdstuk III van de voornoemde wet | met toepassing van afdeling 5 van hoofdstuk III van de voornoemde wet |
| van 2 augustus 2002. | van 2 augustus 2002. |
Art. 2.Onze Minister van Financiën is belast met de uitvoering van |
Art. 2.Onze Minister van Financiën is belast met de uitvoering van |
| dit besluit. | dit besluit. |
| Gegeven te Brussel, 29 april 2009. | Gegeven te Brussel, 29 april 2009. |
| ALBERT | ALBERT |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Vice-Eersteminister en Minister van Financiën, | De Vice-Eersteminister en Minister van Financiën, |
| D. REYNDERS | D. REYNDERS |