Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende radiotoegang in de frequentieband 2500-2690 MHz | Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende radiotoegang in de frequentieband 2500-2690 MHz |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE |
28 NOVEMBER 2021. - Koninklijk besluit tot wijziging van het | 28 NOVEMBER 2021. - Koninklijk besluit tot wijziging van het |
koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende radiotoegang in de | koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende radiotoegang in de |
frequentieband 2500-2690 MHz | frequentieband 2500-2690 MHz |
VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
Sire, | Sire, |
Algemeen | Algemeen |
De voorwaarden voor het verkrijgen en uitoefenen van de | De voorwaarden voor het verkrijgen en uitoefenen van de |
gebruiksrechten voor de 2,6 GHz-band zijn vastgelegd in het koninklijk | gebruiksrechten voor de 2,6 GHz-band zijn vastgelegd in het koninklijk |
besluit van 22 december 2010 betreffende radiotoegang in de | besluit van 22 december 2010 betreffende radiotoegang in de |
frequentieband 2500-2690 MHz (hierna "het 4G-koninklijk besluit"). | frequentieband 2500-2690 MHz (hierna "het 4G-koninklijk besluit"). |
In 2011 werden gebruiksrechten voor de 2,6 GHz-band (2500-2690 MHz) | In 2011 werden gebruiksrechten voor de 2,6 GHz-band (2500-2690 MHz) |
toegewezen aan Proximus, Orange Belgium (toen Mobistar), Telenet Group | toegewezen aan Proximus, Orange Belgium (toen Mobistar), Telenet Group |
(toen Base Company) en Dense Air Belgium (toen BUCD). Op 1 oktober | (toen Base Company) en Dense Air Belgium (toen BUCD). Op 1 oktober |
2020 heeft het BIPT een vijfde 4G-vergunning in de 2600MHz-band | 2020 heeft het BIPT een vijfde 4G-vergunning in de 2600MHz-band |
toegewezen (spectrum dat in 2012 niet was toegewezen) aan Citymesh. | toegewezen (spectrum dat in 2012 niet was toegewezen) aan Citymesh. |
Het spectrum dat een relevante groep kan houden in de 2,6 GHz-band is | Het spectrum dat een relevante groep kan houden in de 2,6 GHz-band is |
momenteel beperkt tot 20 MHz duplex. | momenteel beperkt tot 20 MHz duplex. |
Tijdens de openbare raadpleging van het BIPT van 7 november 2014 | Tijdens de openbare raadpleging van het BIPT van 7 november 2014 |
betreffende het spectrum voor de openbare mobiele communicatie hebben | betreffende het spectrum voor de openbare mobiele communicatie hebben |
verscheidene bijdragers gepleit voor een verhoging van de "spectrum | verscheidene bijdragers gepleit voor een verhoging van de "spectrum |
cap". | cap". |
Ten tijde van het opstellen van het 4G-koninklijk besluit in 2010 was | Ten tijde van het opstellen van het 4G-koninklijk besluit in 2010 was |
Richtlijn 2002/21/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 maart | Richtlijn 2002/21/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 maart |
2002 inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor | 2002 inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor |
elektronische-communicatienetwerken en -diensten van kracht. Conform | elektronische-communicatienetwerken en -diensten van kracht. Conform |
deze richtlijn mochten de lidstaten voorschriften vaststellen om | deze richtlijn mochten de lidstaten voorschriften vaststellen om |
hamsteren van spectrum te voorkomen, met name door strikte termijnen | hamsteren van spectrum te voorkomen, met name door strikte termijnen |
te bepalen waarbinnen de gebruiksrechten door de houder van de rechten | te bepalen waarbinnen de gebruiksrechten door de houder van de rechten |
daadwerkelijk moeten worden geëxploiteerd en door sancties toe te | daadwerkelijk moeten worden geëxploiteerd en door sancties toe te |
passen, met inbegrip van geldboetes of intrekking van de | passen, met inbegrip van geldboetes of intrekking van de |
gebruiksrechten indien de termijnen niet werden nageleefd. Dit | gebruiksrechten indien de termijnen niet werden nageleefd. Dit |
principe werd sindsdien overgenomen in artikel 47.1 van Richtlijn | principe werd sindsdien overgenomen in artikel 47.1 van Richtlijn |
2018/1972/EU van het Europees Parlement en de Raad van 11 december | 2018/1972/EU van het Europees Parlement en de Raad van 11 december |
2018 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische | 2018 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische |
communicatie (hierna "Europees wetboek voor elektronische | communicatie (hierna "Europees wetboek voor elektronische |
communicatie") dat bepaalt dat in de voorwaarden betreffende het | communicatie") dat bepaalt dat in de voorwaarden betreffende het |
gebruik van radiospectrum de eventuele deadline voor de uitoefening | gebruik van radiospectrum de eventuele deadline voor de uitoefening |
van de gebruiksrechten wordt gespecificeerd en dat indien deze niet | van de gebruiksrechten wordt gespecificeerd en dat indien deze niet |
wordt nagekomen de gebruiksrechten kunnen worden ingetrokken. | wordt nagekomen de gebruiksrechten kunnen worden ingetrokken. |
Voor de 2,6 GHz-band is in 2010 bepaald dat het BIPT deze sancties kan | Voor de 2,6 GHz-band is in 2010 bepaald dat het BIPT deze sancties kan |
toepassen indien de frequenties waarvoor gebruiksrechten werden | toepassen indien de frequenties waarvoor gebruiksrechten werden |
verkregen niet binnen de drie jaar in dienst worden gesteld (artikel 9 | verkregen niet binnen de drie jaar in dienst worden gesteld (artikel 9 |
van het 4G-koninklijk besluit). De periode van geldigheid van de | van het 4G-koninklijk besluit). De periode van geldigheid van de |
gebruiksrechten van de 2,6 GHZ-band is van start gegaan op 1 juli | gebruiksrechten van de 2,6 GHZ-band is van start gegaan op 1 juli |
2012. In het geval van de 2,6 GHz-band meent men dat het niet om | 2012. In het geval van de 2,6 GHz-band meent men dat het niet om |
concurrentieverstorend hamsteren van spectrum gaat. De operatoren | concurrentieverstorend hamsteren van spectrum gaat. De operatoren |
beschikken immers nog over voldoende spectrum in de lagere banden om | beschikken immers nog over voldoende spectrum in de lagere banden om |
te voldoen aan hun huidige behoeften. | te voldoen aan hun huidige behoeften. |
Bovendien kon de regering bij het opstellen van het 4G-koninklijk | Bovendien kon de regering bij het opstellen van het 4G-koninklijk |
besluit, net zoals de operatoren bij de indiening van hun kandidatuur | besluit, net zoals de operatoren bij de indiening van hun kandidatuur |
voor de veiling van de 2,6 GHz-band, niet weten op welk moment de | voor de veiling van de 2,6 GHz-band, niet weten op welk moment de |
800MHz-band ter beschikking zou worden gesteld. Zonder die 800MHz-band | 800MHz-band ter beschikking zou worden gesteld. Zonder die 800MHz-band |
zou de 2,6 GHz-band vroeger nodig zijn gebleken om te beantwoorden aan | zou de 2,6 GHz-band vroeger nodig zijn gebleken om te beantwoorden aan |
de 4G-behoeften. | de 4G-behoeften. |
Sinds 2015 is er dus geen reden om de gebruiksrechten voor de 2,6 | Sinds 2015 is er dus geen reden om de gebruiksrechten voor de 2,6 |
GHz-band in te trekken. | GHz-band in te trekken. |
Dit besluit brengt de volgende wijzigingen aan in het 4G-koninklijk | Dit besluit brengt de volgende wijzigingen aan in het 4G-koninklijk |
besluit: | besluit: |
- een verhoging van de "spectrum cap" tot 30 MHz; | - een verhoging van de "spectrum cap" tot 30 MHz; |
- een opsplitsing van de 2,6 GHz-frequentieband in blokken van 5 MHz | - een opsplitsing van de 2,6 GHz-frequentieband in blokken van 5 MHz |
om de gunningsprocedure flexibeler te maken; | om de gunningsprocedure flexibeler te maken; |
- de schrapping van artikel 9 (mogelijkheid voor het BIPT om de | - de schrapping van artikel 9 (mogelijkheid voor het BIPT om de |
gebruiksrechten in te trekken indien ze na drie jaar nog steeds niet | gebruiksrechten in te trekken indien ze na drie jaar nog steeds niet |
worden gebruikt); | worden gebruikt); |
- de mogelijkheid voor het BIPT om de verdeling van het spectrum | - de mogelijkheid voor het BIPT om de verdeling van het spectrum |
tussen operatoren te wijzigen. | tussen operatoren te wijzigen. |
Er werd rekening gehouden met het advies van de Raad van State. | Er werd rekening gehouden met het advies van de Raad van State. |
Wat betreft de verwijzing naar het advies van het BIPT in de aanhef | Wat betreft de verwijzing naar het advies van het BIPT in de aanhef |
wordt enkel het meest recente advies vermeld aangezien dat in feite de | wordt enkel het meest recente advies vermeld aangezien dat in feite de |
vorige vervangt. | vorige vervangt. |
Op 26 mei 2021 gaf het Overlegcomité nog niet zijn akkoord over de | Op 26 mei 2021 gaf het Overlegcomité nog niet zijn akkoord over de |
ontwerptekst. | ontwerptekst. |
Artikelsgewijze bespreking | Artikelsgewijze bespreking |
Artikel 1 | Artikel 1 |
De eerste twee wijzigingen beogen de 2,6 GHz-frequentieband op te | De eerste twee wijzigingen beogen de 2,6 GHz-frequentieband op te |
splitsen in blokken van 5 MHz om de gunningsprocedure flexibeler te | splitsen in blokken van 5 MHz om de gunningsprocedure flexibeler te |
maken. | maken. |
De derde wijziging beoogt om de "spectrum cap" te verhogen tot 30 MHz. | De derde wijziging beoogt om de "spectrum cap" te verhogen tot 30 MHz. |
De vierde wijziging introduceert bepalingen op basis waarvan het BIPT | De vierde wijziging introduceert bepalingen op basis waarvan het BIPT |
de verdeling van de toegewezen kanalen kan wijzigen om het gebruik van | de verdeling van de toegewezen kanalen kan wijzigen om het gebruik van |
het spectrum te optimaliseren. Het is echter duidelijk dat de | het spectrum te optimaliseren. Het is echter duidelijk dat de |
operatoren over een redelijke termijn moeten beschikken om deze | operatoren over een redelijke termijn moeten beschikken om deze |
wijzigingen aan te brengen. De toekenning van deze bevoegdheid is | wijzigingen aan te brengen. De toekenning van deze bevoegdheid is |
conform artikel 13 van de wet van 13 juni 2005 alsook de artikelen 3.1 | conform artikel 13 van de wet van 13 juni 2005 alsook de artikelen 3.1 |
en 3.2.c), van het Europees wetboek voor elektronische communicatie. | en 3.2.c), van het Europees wetboek voor elektronische communicatie. |
De aan het BIPT verleende machtiging moet ten uitvoer gebracht worden | De aan het BIPT verleende machtiging moet ten uitvoer gebracht worden |
om het doeltreffende, efficiënte en gecoördineerde gebruik van | om het doeltreffende, efficiënte en gecoördineerde gebruik van |
radiospectrum te bevorderen. | radiospectrum te bevorderen. |
Artikel 2 | Artikel 2 |
Krachtens artikel 18, § 1, tweede lid, van de wet van 13 juni 2005 | Krachtens artikel 18, § 1, tweede lid, van de wet van 13 juni 2005 |
betreffende de elektronische communicatie, zoals gewijzigd bij de wet | betreffende de elektronische communicatie, zoals gewijzigd bij de wet |
van 27 maart 2014, worden de technische en operationele voorwaarden | van 27 maart 2014, worden de technische en operationele voorwaarden |
die zijn vereist om schadelijke storingen te vermijden en de | die zijn vereist om schadelijke storingen te vermijden en de |
verplichtingen die voortvloeien uit relevante internationale | verplichtingen die voortvloeien uit relevante internationale |
overeenkomsten inzake het gebruik van radiofrequenties voortaan | overeenkomsten inzake het gebruik van radiofrequenties voortaan |
vastgelegd door het BIPT. | vastgelegd door het BIPT. |
Artikel 3 | Artikel 3 |
Artikel 9 van het 4G-koninklijk besluit bepaalt hoe een redelijke | Artikel 9 van het 4G-koninklijk besluit bepaalt hoe een redelijke |
termijn dient te worden geïnterpreteerd in het kader van de toepassing | termijn dient te worden geïnterpreteerd in het kader van de toepassing |
van artikel 18, § 3, van de wet van 13 juni 2005 betreffende de | van artikel 18, § 3, van de wet van 13 juni 2005 betreffende de |
elektronische communicatie. | elektronische communicatie. |
Door de schrapping van artikel 9, is het aan het BIPT om te bepalen | Door de schrapping van artikel 9, is het aan het BIPT om te bepalen |
wat moet worden verstaan onder een redelijke termijn, zoals dat is | wat moet worden verstaan onder een redelijke termijn, zoals dat is |
vastgelegd in de wet. | vastgelegd in de wet. |
Artikel 4 | Artikel 4 |
De verwijzing naar artikel 28 eerder dan naar artikel 27, is een fout | De verwijzing naar artikel 28 eerder dan naar artikel 27, is een fout |
in het koninklijk besluit dat werd aangenomen in 2010. | in het koninklijk besluit dat werd aangenomen in 2010. |
Artikel 5 | Artikel 5 |
De schrapping van artikel 24, § 5, van het 4G-koninklijk besluit is | De schrapping van artikel 24, § 5, van het 4G-koninklijk besluit is |
een rechtstreeks gevolg van de wijziging van de "spectrum cap" voor de | een rechtstreeks gevolg van de wijziging van de "spectrum cap" voor de |
2,6 GHz-band. | 2,6 GHz-band. |
Gezien de wijzigingen die zijn aangebracht in artikel 3, § 1, eerste | Gezien de wijzigingen die zijn aangebracht in artikel 3, § 1, eerste |
lid, van het 4G-koninklijk besluit, is de duur van gebruiksrechten | lid, van het 4G-koninklijk besluit, is de duur van gebruiksrechten |
niet langer bekend op het ogenblik van de veilingprocedure. Tijdens de | niet langer bekend op het ogenblik van de veilingprocedure. Tijdens de |
veilingprocedure worden de biedingen dus uitgedrukt in euro per maand | veilingprocedure worden de biedingen dus uitgedrukt in euro per maand |
en kunnen ze dus niet langer een veelvoud zijn van 10.000 euro. | en kunnen ze dus niet langer een veelvoud zijn van 10.000 euro. |
Artikel 6 | Artikel 6 |
Zie de commentaar bij artikel 2. | Zie de commentaar bij artikel 2. |
Artikel 7 | Artikel 7 |
Dit artikel behoeft geen commentaar. | Dit artikel behoeft geen commentaar. |
Dit zijn, Sire, de voornaamste bepalingen van het besluit dat aan Uwe | Dit zijn, Sire, de voornaamste bepalingen van het besluit dat aan Uwe |
Majesteit ter goedkeuring wordt voorgelegd. | Majesteit ter goedkeuring wordt voorgelegd. |
Ik heb de eer te zijn, | Ik heb de eer te zijn, |
Sire, | Sire, |
Van Uwe Majesteit, | Van Uwe Majesteit, |
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, | de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, |
De Minister van Telecommunicatie, | De Minister van Telecommunicatie, |
P. DE SUTTER | P. DE SUTTER |
Raad van State | Raad van State |
afdeling Wetgeving | afdeling Wetgeving |
Advies 69.766/4 van 4 oktober 2021 over een ontwerp van koninklijk | Advies 69.766/4 van 4 oktober 2021 over een ontwerp van koninklijk |
besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 januari 2001 | besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 januari 2001 |
tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van | tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van |
vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde | vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde |
generatie en het koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende | generatie en het koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende |
radiotoegang in de frequentieband 2500-2690 MHz' | radiotoegang in de frequentieband 2500-2690 MHz' |
Op 1 juli 2021 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Vice | Op 1 juli 2021 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Vice |
eersteminister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, | eersteminister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, |
Telecommunicatie en Post verzocht binnen een termijn van dertig dagen | Telecommunicatie en Post verzocht binnen een termijn van dertig dagen |
een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot | een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot |
wijziging van het koninklijk besluit van 18 januari 2001 tot | wijziging van het koninklijk besluit van 18 januari 2001 tot |
vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van | vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van |
vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde | vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde |
generatie en het koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende | generatie en het koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende |
radiotoegang in de frequentieband 2500-2690 MHz'. | radiotoegang in de frequentieband 2500-2690 MHz'. |
Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 4 oktober 2021. De | Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 4 oktober 2021. De |
kamer was samengesteld uit Martine BAGUET, kamervoorzitter, Luc | kamer was samengesteld uit Martine BAGUET, kamervoorzitter, Luc |
CAMBIER en Bernard BLERO, staatsraden, en Anne Catherine VAN | CAMBIER en Bernard BLERO, staatsraden, en Anne Catherine VAN |
GEERSDAELE, griffier. | GEERSDAELE, griffier. |
Het verslag is uitgebracht door Anne VAGMAN, eerste | Het verslag is uitgebracht door Anne VAGMAN, eerste |
auditeur-afdelingshoofd. | auditeur-afdelingshoofd. |
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het | De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het |
advies is nagezien onder toezicht van Martine BAGUET. | advies is nagezien onder toezicht van Martine BAGUET. |
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 4 oktober | Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 4 oktober |
2021. | 2021. |
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, | Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, |
eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op | eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op |
12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel | 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel |
84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de | 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de |
rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de | rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de |
handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten. | handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten. |
Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de | Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de |
volgende opmerkingen. | volgende opmerkingen. |
VOORAFGAANDE VORMVEREISTEN | VOORAFGAANDE VORMVEREISTEN |
Uit het dossier dat aan de afdeling Wetgeving is overgezonden blijkt | Uit het dossier dat aan de afdeling Wetgeving is overgezonden blijkt |
dat de analyse van de impact van het ontwerp, die uitgevoerd is | dat de analyse van de impact van het ontwerp, die uitgevoerd is |
krachtens de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 | krachtens de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 |
`houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging', | `houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging', |
plaatsgevonden heeft op 10 november 2015. | plaatsgevonden heeft op 10 november 2015. |
Zoals de afdeling Wetgeving reeds heeft opgemerkt, vormt de vervulling | Zoals de afdeling Wetgeving reeds heeft opgemerkt, vormt de vervulling |
van een voorafgaand vormvereiste op een datum die het moment van de | van een voorafgaand vormvereiste op een datum die het moment van de |
adiëring van de afdeling Wetgeving lang voorafgaat, op zich geen | adiëring van de afdeling Wetgeving lang voorafgaat, op zich geen |
bezwaar. | bezwaar. |
Dat kan echter wel een probleem opleveren wanneer tussen het tijdstip | Dat kan echter wel een probleem opleveren wanneer tussen het tijdstip |
waarop het vormvereiste is vervuld en dat waarop de afdeling Wetgeving | waarop het vormvereiste is vervuld en dat waarop de afdeling Wetgeving |
wordt geadieerd, en a fortiori dat waarop de ontworpen tekst wordt | wordt geadieerd, en a fortiori dat waarop de ontworpen tekst wordt |
vastgesteld, de juridische of feitelijke omstandigheden veranderd zijn | vastgesteld, de juridische of feitelijke omstandigheden veranderd zijn |
of wanneer de kans bestaat dat die juridische of feitelijke | of wanneer de kans bestaat dat die juridische of feitelijke |
omstandigheden in die tussentijd veranderen. | omstandigheden in die tussentijd veranderen. |
Dat is in casu het geval. | Dat is in casu het geval. |
Enerzijds rijst de vraag of in een sector waarin de technologie | Enerzijds rijst de vraag of in een sector waarin de technologie |
uiterst snel evolueert, de opmerkingen die zijn gemaakt ter | uiterst snel evolueert, de opmerkingen die zijn gemaakt ter |
gelegenheid van een openbare raadpleging die zes jaar voor de adiëring | gelegenheid van een openbare raadpleging die zes jaar voor de adiëring |
van de afdeling Wetgeving heeft plaatsgevonden, nog altijd gelden, en | van de afdeling Wetgeving heeft plaatsgevonden, nog altijd gelden, en |
of de ontworpen tekst geen aanleiding zou geven tot andere opmerkingen | of de ontworpen tekst geen aanleiding zou geven tot andere opmerkingen |
dan die welke zes jaar geleden zijn geformuleerd. | dan die welke zes jaar geleden zijn geformuleerd. |
Anderzijds heeft het wettelijke kader tussen het tijdstip waarop de | Anderzijds heeft het wettelijke kader tussen het tijdstip waarop de |
openbare raadpleging heeft plaatsgevonden en het tijdstip waarop de | openbare raadpleging heeft plaatsgevonden en het tijdstip waarop de |
afdeling Wetgeving is geadieerd, aanzienlijke wijzigingen ondergaan. | afdeling Wetgeving is geadieerd, aanzienlijke wijzigingen ondergaan. |
Zo bijvoorbeeld werd het volledige Europese rechtskader inzake | Zo bijvoorbeeld werd het volledige Europese rechtskader inzake |
elektronische communicatie, zoals vastgelegd in de richtlijnen, | elektronische communicatie, zoals vastgelegd in de richtlijnen, |
vervangen door richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en | vervangen door richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en |
de Raad van 11 december 2018 `tot vaststelling van het Europees | de Raad van 11 december 2018 `tot vaststelling van het Europees |
Wetboek voor elektronische communicatie' (hierna: "het Wetboek" ) | Wetboek voor elektronische communicatie' (hierna: "het Wetboek" ) |
waarbij de richtlijnen 2002/19/EG (1), 2002/20/EG (2), 2002/21/EG (3) | waarbij de richtlijnen 2002/19/EG (1), 2002/20/EG (2), 2002/21/EG (3) |
en 2002/22/EG (4) met ingang van 21 december 2020 werden ingetrokken, | en 2002/22/EG (4) met ingang van 21 december 2020 werden ingetrokken, |
en dienden de lidstaten het Wetboek, krachtens de artikelen 124 en 125 | en dienden de lidstaten het Wetboek, krachtens de artikelen 124 en 125 |
ervan, uiterlijk op 21 december 2020 in intern recht om te zetten. | ervan, uiterlijk op 21 december 2020 in intern recht om te zetten. |
Zoals hieronder in algemene opmerking 1 wordt uiteengezet, zijn de | Zoals hieronder in algemene opmerking 1 wordt uiteengezet, zijn de |
wijzigingen van het Europese regelgevingskader lang niet zonder | wijzigingen van het Europese regelgevingskader lang niet zonder |
gevolgen, inzonderheid wat de rechten voor het gebruik van het | gevolgen, inzonderheid wat de rechten voor het gebruik van het |
radiospectrum betreft. | radiospectrum betreft. |
Gelet op die context dient een nieuwe impactanalyse te worden | Gelet op die context dient een nieuwe impactanalyse te worden |
uitgevoerd. | uitgevoerd. |
ALGEMENE OPMERKINGEN | ALGEMENE OPMERKINGEN |
JURIDISCH KADER EN RECHTSGROND | JURIDISCH KADER EN RECHTSGROND |
1. Het ontworpen besluit valt binnen een algemener kader tot regeling | 1. Het ontworpen besluit valt binnen een algemener kader tot regeling |
van de procedures en voorwaarden voor het verlenen van de vergunningen | van de procedures en voorwaarden voor het verlenen van de vergunningen |
voor het radiospectrum overeenkomstig de wet van 13 juni 2005 | voor het radiospectrum overeenkomstig de wet van 13 juni 2005 |
`betreffende de elektronische communicatie'. | `betreffende de elektronische communicatie'. |
In dat verband werden aan de afdeling Wetgeving tegelijkertijd vijf | In dat verband werden aan de afdeling Wetgeving tegelijkertijd vijf |
aanvragen om advies over ontwerpen van koninklijk besluit voorgelegd. | aanvragen om advies over ontwerpen van koninklijk besluit voorgelegd. |
Het gaat om de volgende ontwerpen: | Het gaat om de volgende ontwerpen: |
- ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk | - ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk |
besluit van 18 januari 2001 tot vaststelling van het bestek en van de | besluit van 18 januari 2001 tot vaststelling van het bestek en van de |
procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele | procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele |
telecommunicatiesystemen van de derde generatie en het koninklijk | telecommunicatiesystemen van de derde generatie en het koninklijk |
besluit van 22 december 2010 betreffende de radiotoegang in de | besluit van 22 december 2010 betreffende de radiotoegang in de |
frequentieband 2500-2690 MHz' (waarover de afdeling Wetgeving vandaag | frequentieband 2500-2690 MHz' (waarover de afdeling Wetgeving vandaag |
dit advies heeft uitgebracht); | dit advies heeft uitgebracht); |
- ontwerp van koninklijk besluit `betreffende radiotoegang in de | - ontwerp van koninklijk besluit `betreffende radiotoegang in de |
frequentieband 1427-1517 MHz' (waarover de afdeling Wetgeving vandaag | frequentieband 1427-1517 MHz' (waarover de afdeling Wetgeving vandaag |
advies 69.767/4 heeft uitgebracht); | advies 69.767/4 heeft uitgebracht); |
- ontwerp van koninklijk besluit `betreffende radiotoegang in de | - ontwerp van koninklijk besluit `betreffende radiotoegang in de |
3400-3800 MHz band' (waarover de afdeling Wetgeving vandaag advies | 3400-3800 MHz band' (waarover de afdeling Wetgeving vandaag advies |
69.768/4 heeft uitgebracht); | 69.768/4 heeft uitgebracht); |
- ontwerp van koninklijk besluit `betreffende radiotoegang in de | - ontwerp van koninklijk besluit `betreffende radiotoegang in de |
frequentieband 700 MHz' (waarover de afdeling Wetgeving vandaag advies | frequentieband 700 MHz' (waarover de afdeling Wetgeving vandaag advies |
69.769/4 heeft uitgebracht); | 69.769/4 heeft uitgebracht); |
- ontwerp van koninklijk besluit `betreffende radiotoegang in de | - ontwerp van koninklijk besluit `betreffende radiotoegang in de |
frequentiebanden 900 MHz, 1800 MHz en 2 GHz'(waarover de afdeling | frequentiebanden 900 MHz, 1800 MHz en 2 GHz'(waarover de afdeling |
Wetgeving vandaag advies 69.770/4 heeft uitgebracht). | Wetgeving vandaag advies 69.770/4 heeft uitgebracht). |
Voor al die frequentiebanden geldt dat de toekenning van de | Voor al die frequentiebanden geldt dat de toekenning van de |
gebruiksrechten niet bepaald wordt in het kader van de voorwaarden van | gebruiksrechten niet bepaald wordt in het kader van de voorwaarden van |
een "algemene machtiging", met andere woorden, zoals dat begrip is | een "algemene machtiging", met andere woorden, zoals dat begrip is |
gedefinieerd in artikel 2, 22), van het Wetboek, een "regelgeving door | gedefinieerd in artikel 2, 22), van het Wetboek, een "regelgeving door |
[de autoriteit] waarbij rechten worden verleend voor het aanbieden van | [de autoriteit] waarbij rechten worden verleend voor het aanbieden van |
elektronischecommunicatienetwerken of -diensten en specifieke | elektronischecommunicatienetwerken of -diensten en specifieke |
sectorgebonden verplichtingen worden vastgesteld die kunnen gelden | sectorgebonden verplichtingen worden vastgesteld die kunnen gelden |
voor alle of voor specifieke soorten | voor alle of voor specifieke soorten |
elektronischecommunicatienetwerken en -diensten (...)", maar volgens | elektronischecommunicatienetwerken en -diensten (...)", maar volgens |
een systeem waarin die rechten worden verleend na aanvraag- en | een systeem waarin die rechten worden verleend na aanvraag- en |
veilingprocedures die leiden tot de afgifte van individuele | veilingprocedures die leiden tot de afgifte van individuele |
vergunningen aan de operatoren. | vergunningen aan de operatoren. |
Alle ontworpen besluiten zouden steunen op de geldende bepalingen van | Alle ontworpen besluiten zouden steunen op de geldende bepalingen van |
de wet van 13 juni 2005, meer in het bijzonder en naargelang van het | de wet van 13 juni 2005, meer in het bijzonder en naargelang van het |
geval op de artikelen 13, 13/1, 18, 20, 29, 30 en 51. | geval op de artikelen 13, 13/1, 18, 20, 29, 30 en 51. |
Die wet strekt tot omzetting van de richtlijnen 2002/19/EG, | Die wet strekt tot omzetting van de richtlijnen 2002/19/EG, |
2002/20/EG, 2002/21/EG, 2002/22/EG en 2002/58/EG (5) die tot voor kort | 2002/20/EG, 2002/21/EG, 2002/22/EG en 2002/58/EG (5) die tot voor kort |
het Europese rechtskader voor elektronische communicatie vormden. | het Europese rechtskader voor elektronische communicatie vormden. |
In dat verband dient meer in het bijzonder rekening te worden gehouden | In dat verband dient meer in het bijzonder rekening te worden gehouden |
met richtlijn 2002/20/EG waarvan artikel 5, lid 1, dat betrekking had | met richtlijn 2002/20/EG waarvan artikel 5, lid 1, dat betrekking had |
op de gebruiksrechten voor radiofrequenties en nummers, als volgt | op de gebruiksrechten voor radiofrequenties en nummers, als volgt |
luidde: | luidde: |
"Waar mogelijk, in het bijzonder indien het gevaar van schadelijke | "Waar mogelijk, in het bijzonder indien het gevaar van schadelijke |
interferentie te verwaarlozen is, onderwerpen de lidstaten het gebruik | interferentie te verwaarlozen is, onderwerpen de lidstaten het gebruik |
van radiofrequenties niet aan het verlenen van individuele | van radiofrequenties niet aan het verlenen van individuele |
gebruiksrechten, maar nemen zij de voorwaarden voor het gebruik van | gebruiksrechten, maar nemen zij de voorwaarden voor het gebruik van |
dergelijke radiofrequenties op in de algemene machtiging." | dergelijke radiofrequenties op in de algemene machtiging." |
2. Zoals hierboven vermeld, werden bij het Wetboek de richtlijnen | 2. Zoals hierboven vermeld, werden bij het Wetboek de richtlijnen |
2002/19/EG, 2002/20/EG, 2002/21/EG en 2002/22/EG ingetrokken met | 2002/19/EG, 2002/20/EG, 2002/21/EG en 2002/22/EG ingetrokken met |
ingang van 21 december 2020 en dienden de lidstaten het Wetboek | ingang van 21 december 2020 en dienden de lidstaten het Wetboek |
uiterlijk tegen 21 december 2020 om te zetten. | uiterlijk tegen 21 december 2020 om te zetten. |
In dat verband dient te worden beklemtoond dat het Wetboek, ongeacht | In dat verband dient te worden beklemtoond dat het Wetboek, ongeacht |
het opschrift ervan, geenszins een codificatie zonder inhoudelijke | het opschrift ervan, geenszins een codificatie zonder inhoudelijke |
wijzigingen van de ingetrokken richtlijnen is. Ook al worden sommige | wijzigingen van de ingetrokken richtlijnen is. Ook al worden sommige |
bepalingen die in die richtlijnen voorkwamen, ongewijzigd of bijna | bepalingen die in die richtlijnen voorkwamen, ongewijzigd of bijna |
ongewijzigd overgenomen, het Wetboek bevat verschillende wijzigingen | ongewijzigd overgenomen, het Wetboek bevat verschillende wijzigingen |
of toevoegingen die noch loutere detailkwesties noch louter vormelijk | of toevoegingen die noch loutere detailkwesties noch louter vormelijk |
zijn. | zijn. |
Zo bijvoorbeeld werd artikel 5, lid 1, van richtlijn 2002/20/EG niet | Zo bijvoorbeeld werd artikel 5, lid 1, van richtlijn 2002/20/EG niet |
als zodanig in het Wetboek opgenomen. De pendant ervan is te vinden in | als zodanig in het Wetboek opgenomen. De pendant ervan is te vinden in |
artikel 46, lid 1, van het Wetboek, dat luidt als volgt: | artikel 46, lid 1, van het Wetboek, dat luidt als volgt: |
"De lidstaten vergemakkelijken het gebruik van radiospectrum, met | "De lidstaten vergemakkelijken het gebruik van radiospectrum, met |
inbegrip van gedeeld gebruik, in het kader van algemene machtigingen | inbegrip van gedeeld gebruik, in het kader van algemene machtigingen |
en zij beperken het verlenen van individuele gebruiksrechten voor | en zij beperken het verlenen van individuele gebruiksrechten voor |
radiospectrum tot situaties waarin dergelijke rechten noodzakelijk | radiospectrum tot situaties waarin dergelijke rechten noodzakelijk |
zijn om het efficiënt gebruik in het licht van de vraag te | zijn om het efficiënt gebruik in het licht van de vraag te |
optimaliseren, rekening houdend met de in de tweede alinea | optimaliseren, rekening houdend met de in de tweede alinea |
vastgestelde criteria. In alle andere gevallen stellen zij de | vastgestelde criteria. In alle andere gevallen stellen zij de |
voorwaarden voor het gebruik van radiospectrum vast in een algemene | voorwaarden voor het gebruik van radiospectrum vast in een algemene |
machtiging. | machtiging. |
Daartoe nemen de lidstaten een besluit inzake de meest geschikte | Daartoe nemen de lidstaten een besluit inzake de meest geschikte |
regeling voor het machtigen van het gebruik van radiospectrum, | regeling voor het machtigen van het gebruik van radiospectrum, |
rekening houdend met: | rekening houdend met: |
a) de specifieke kenmerken van het betrokken radiospectrum; | a) de specifieke kenmerken van het betrokken radiospectrum; |
b) de noodzaak van bescherming tegen schadelijke interferentie; | b) de noodzaak van bescherming tegen schadelijke interferentie; |
c) in voorkomend geval, de ontwikkeling van duidelijke voorwaarden | c) in voorkomend geval, de ontwikkeling van duidelijke voorwaarden |
voor gedeeld gebruik van radiospectrum; | voor gedeeld gebruik van radiospectrum; |
d) de noodzaak om de technische kwaliteit van communicatie of de | d) de noodzaak om de technische kwaliteit van communicatie of de |
dienst te verzekeren; | dienst te verzekeren; |
e) andere doelstellingen van algemeen belang die door de lidstaten | e) andere doelstellingen van algemeen belang die door de lidstaten |
overeenkomstig het Unierecht worden bepaald; | overeenkomstig het Unierecht worden bepaald; |
f) de noodzaak om een efficiënt radiospectrumgebruik te waarborgen. | f) de noodzaak om een efficiënt radiospectrumgebruik te waarborgen. |
Indien de lidstaten overwegen om een algemene machtiging of | Indien de lidstaten overwegen om een algemene machtiging of |
individuele gebruiksrechten voor het geharmoniseerde radiospectrum te | individuele gebruiksrechten voor het geharmoniseerde radiospectrum te |
verlenen, rekening houdend met de overeenkomstig Beschikking nr. | verlenen, rekening houdend met de overeenkomstig Beschikking nr. |
676/2002/EG vastgestelde technische uitvoeringsmaatregelen, spannen | 676/2002/EG vastgestelde technische uitvoeringsmaatregelen, spannen |
zij zich in om problemen in verband met schadelijke interferentie | zij zich in om problemen in verband met schadelijke interferentie |
zoveel mogelijk te beperken, ook in gevallen van gedeeld gebruik van | zoveel mogelijk te beperken, ook in gevallen van gedeeld gebruik van |
radiospectrum op basis van een combinatie van een algemene machtiging | radiospectrum op basis van een combinatie van een algemene machtiging |
en individuele gebruiksrechten. | en individuele gebruiksrechten. |
Indien gepast overwegen de lidstaten de mogelijkheid om machtigingen | Indien gepast overwegen de lidstaten de mogelijkheid om machtigingen |
voor het gebruik van radiospectrum te verstrekken op basis van een | voor het gebruik van radiospectrum te verstrekken op basis van een |
combinatie van een algemene machtiging en individuele gebruiksrechten, | combinatie van een algemene machtiging en individuele gebruiksrechten, |
daarbij rekening houdend met de mogelijke effecten van verschillende | daarbij rekening houdend met de mogelijke effecten van verschillende |
combinaties algemene machtigingen en individuele gebruiksrechten, en | combinaties algemene machtigingen en individuele gebruiksrechten, en |
van geleidelijke overgangen van de ene categorie naar de andere, op | van geleidelijke overgangen van de ene categorie naar de andere, op |
concurrentie, innovatie en markttoegang. | concurrentie, innovatie en markttoegang. |
De lidstaten streven ernaar zo min mogelijk beperkingen te stellen aan | De lidstaten streven ernaar zo min mogelijk beperkingen te stellen aan |
het gebruik van radiospectrum door terdege rekening te houden met | het gebruik van radiospectrum door terdege rekening te houden met |
technische oplossingen om schadelijke interferentie tegen te gaan, | technische oplossingen om schadelijke interferentie tegen te gaan, |
teneinde een machtigingsregeling met minimale administratieve lasten | teneinde een machtigingsregeling met minimale administratieve lasten |
in te stellen." | in te stellen." |
3. Uit de vergelijking tussen artikel 5, lid 1, van richtlijn | 3. Uit de vergelijking tussen artikel 5, lid 1, van richtlijn |
2002/20/EG en artikel 46, lid 1, van het Wetboek blijkt dat de opzet | 2002/20/EG en artikel 46, lid 1, van het Wetboek blijkt dat de opzet |
van de regelgeving en de rechtsopvattingen inzake het verlenen van | van de regelgeving en de rechtsopvattingen inzake het verlenen van |
gebruiksrechten voor radiofrequenties zijn gewijzigd. | gebruiksrechten voor radiofrequenties zijn gewijzigd. |
Terwijl richtlijn 2002/20/EG ervoor wilde zorgen dat de lidstaten, | Terwijl richtlijn 2002/20/EG ervoor wilde zorgen dat de lidstaten, |
"waar mogelijk", de rechten voor het gebruik van het radiospectrum | "waar mogelijk", de rechten voor het gebruik van het radiospectrum |
niet zouden toewijzen via het verlenen van individuele | niet zouden toewijzen via het verlenen van individuele |
gebruiksrechten, verplicht het Wetboek de lidstaten ertoe het gebruik | gebruiksrechten, verplicht het Wetboek de lidstaten ertoe het gebruik |
van het radiospectrum, met inbegrip van het gedeeld gebruik, in het | van het radiospectrum, met inbegrip van het gedeeld gebruik, in het |
kader van algemene machtigingen te vergemakkelijken en het verlenen | kader van algemene machtigingen te vergemakkelijken en het verlenen |
van individuele gebruiksrechten te beperken tot de situaties waarin | van individuele gebruiksrechten te beperken tot de situaties waarin |
dergelijke rechten noodzakelijk zijn om de efficiëntie van dat gebruik | dergelijke rechten noodzakelijk zijn om de efficiëntie van dat gebruik |
te maximaliseren in het licht van de vraag en rekening houdend met de | te maximaliseren in het licht van de vraag en rekening houdend met de |
criteria die vervat zijn in het Wetboek, en dit door voorafgaandelijk | criteria die vervat zijn in het Wetboek, en dit door voorafgaandelijk |
de mogelijkheid te onderzoeken om de algemene machtiging te combineren | de mogelijkheid te onderzoeken om de algemene machtiging te combineren |
met individuele gebruiksrechten en tegelijkertijd ernaar te streven zo | met individuele gebruiksrechten en tegelijkertijd ernaar te streven zo |
min mogelijk beperkingen te stellen aan het gebruik van radiospectrum | min mogelijk beperkingen te stellen aan het gebruik van radiospectrum |
door terdege rekening te houden met technische oplossingen om | door terdege rekening te houden met technische oplossingen om |
schadelijke interferentie tegen te gaan, teneinde een | schadelijke interferentie tegen te gaan, teneinde een |
machtigingsregeling met minimale administratieve lasten in te stellen. | machtigingsregeling met minimale administratieve lasten in te stellen. |
Daaruit volgt dat de lidstaten voortaan, alvorens gebruik te maken van | Daaruit volgt dat de lidstaten voortaan, alvorens gebruik te maken van |
een systeem van individuele vergunningen, een analyse moeten uitvoeren | een systeem van individuele vergunningen, een analyse moeten uitvoeren |
aan de hand van verschillende criteria en in staat moeten zijn om de | aan de hand van verschillende criteria en in staat moeten zijn om de |
noodzaak van een dergelijk systeem grondig en gedetailleerd aan te | noodzaak van een dergelijk systeem grondig en gedetailleerd aan te |
tonen. | tonen. |
4. Op 10 juni 2021 heeft de afdeling Wetgeving advies 69.166/4 | 4. Op 10 juni 2021 heeft de afdeling Wetgeving advies 69.166/4 |
uitgebracht over een voorontwerp van wet `houdende omzetting van het | uitgebracht over een voorontwerp van wet `houdende omzetting van het |
Europees wetboek voor elektronische communicatie en wijziging van | Europees wetboek voor elektronische communicatie en wijziging van |
diverse bepalingen inzake elektronische communicatie'. | diverse bepalingen inzake elektronische communicatie'. |
Dat voorontwerp, dat zoals het opschrift ervan aangeeft, de omzetting | Dat voorontwerp, dat zoals het opschrift ervan aangeeft, de omzetting |
van het Wetboek beoogt, werd nog niet ingediend bij de Kamer van | van het Wetboek beoogt, werd nog niet ingediend bij de Kamer van |
volksvertegenwoordigers. | volksvertegenwoordigers. |
Met betrekking tot de bepalingen van de vijf om advies voorgelegde | Met betrekking tot de bepalingen van de vijf om advies voorgelegde |
ontwerpen van besluit merkt de afdeling Wetgeving op dat de artikelen | ontwerpen van besluit merkt de afdeling Wetgeving op dat de artikelen |
48, 49, 54 en 59 van dat voorontwerp van wet voorzien in een | 48, 49, 54 en 59 van dat voorontwerp van wet voorzien in een |
verregaande wijziging van respectievelijk de artikelen 13, 13/1, 18 en | verregaande wijziging van respectievelijk de artikelen 13, 13/1, 18 en |
20 van de wet van 13 juni 2005, terwijl de artikelen 74 en 92 van | 20 van de wet van 13 juni 2005, terwijl de artikelen 74 en 92 van |
datzelfde voorontwerp ertoe strekken de artikelen 30 en 51 van | datzelfde voorontwerp ertoe strekken de artikelen 30 en 51 van |
dezelfde wet minder verregaand te wijzigen. | dezelfde wet minder verregaand te wijzigen. |
Daarnaast dient inzonderheid rekening te worden gehouden met artikel | Daarnaast dient inzonderheid rekening te worden gehouden met artikel |
50 van dat voorontwerp, dat ertoe strekt in de wet van 13 juni 2005 | 50 van dat voorontwerp, dat ertoe strekt in de wet van 13 juni 2005 |
een nieuwe bepaling op te nemen, namelijk artikel 13/2 dat strekt tot | een nieuwe bepaling op te nemen, namelijk artikel 13/2 dat strekt tot |
omzetting van artikel 46 van het Wetboek en daartoe de tekst van die | omzetting van artikel 46 van het Wetboek en daartoe de tekst van die |
bepaling grotendeels overneemt. | bepaling grotendeels overneemt. |
5. Daaruit volgt dat de vijf ontwerpen van besluit die om advies zijn | 5. Daaruit volgt dat de vijf ontwerpen van besluit die om advies zijn |
voorgelegd aan de afdeling Wetgeving, rechtsgrond ontlenen aan | voorgelegd aan de afdeling Wetgeving, rechtsgrond ontlenen aan |
wettelijke bepalingen die verregaand zullen worden gewijzigd. | wettelijke bepalingen die verregaand zullen worden gewijzigd. |
Die wijzigingen zijn van fundamenteel belang en zouden in beginsel in | Die wijzigingen zijn van fundamenteel belang en zouden in beginsel in |
de zeer nabije toekomst moeten plaatsvinden, aangezien ze ertoe | de zeer nabije toekomst moeten plaatsvinden, aangezien ze ertoe |
strekken een richtlijn om te zetten waarvoor de omzettingstermijn liep | strekken een richtlijn om te zetten waarvoor de omzettingstermijn liep |
tot 20 december 2020. | tot 20 december 2020. |
Hoewel het in dit stadium niet aan de afdeling Wetgeving staat om in | Hoewel het in dit stadium niet aan de afdeling Wetgeving staat om in |
een dergelijke context te onderzoeken of de ontworpen bepalingen in | een dergelijke context te onderzoeken of de ontworpen bepalingen in |
overeenstemming zijn met de toekomstige wettelijke bepalingen die met | overeenstemming zijn met de toekomstige wettelijke bepalingen die met |
het oog op de omzetting van het Wetboek zouden worden aangenomen, | het oog op de omzetting van het Wetboek zouden worden aangenomen, |
dient de aandacht van de stellers ervan te worden gevestigd op de | dient de aandacht van de stellers ervan te worden gevestigd op de |
juridische risico's die zijn verbonden aan een handelswijze die erin | juridische risico's die zijn verbonden aan een handelswijze die erin |
bestaat verordenende bepalingen aan te nemen die uitvoering geven aan | bestaat verordenende bepalingen aan te nemen die uitvoering geven aan |
wetsbepalingen die binnenkort worden gewijzigd teneinde tegemoet te | wetsbepalingen die binnenkort worden gewijzigd teneinde tegemoet te |
komen aan Europeesrechtelijke normen waarvoor de omzettingstermijn is | komen aan Europeesrechtelijke normen waarvoor de omzettingstermijn is |
verstreken. | verstreken. |
BIJZONDERE OPMERKINGEN | BIJZONDERE OPMERKINGEN |
OPSCHRIFT EN NUMMERING | OPSCHRIFT EN NUMMERING |
Volgens het opschrift van het ontworpen besluit strekt het tot | Volgens het opschrift van het ontworpen besluit strekt het tot |
wijziging van het koninklijk besluit van 18 januari 2001 `tot | wijziging van het koninklijk besluit van 18 januari 2001 `tot |
vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van | vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van |
vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde | vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde |
generatie'. | generatie'. |
Bovendien zijn aan de zeven artikelen van het ontwerp de nummers 17 | Bovendien zijn aan de zeven artikelen van het ontwerp de nummers 17 |
tot 23 toegekend. | tot 23 toegekend. |
Zoals de gemachtigde van de minister heeft bevestigd, werden in een | Zoals de gemachtigde van de minister heeft bevestigd, werden in een |
vorige versie van het ontwerp inderdaad de artikelen 1 tot 16 van het | vorige versie van het ontwerp inderdaad de artikelen 1 tot 16 van het |
koninklijk besluit van 18 januari 2001 gewijzigd. | koninklijk besluit van 18 januari 2001 gewijzigd. |
Dat eerste ontwerp is echter gewijzigd en het ontwerp dat om advies | Dat eerste ontwerp is echter gewijzigd en het ontwerp dat om advies |
aan de afdeling Wetgeving is voorgelegd en waarover voorafgaandelijk | aan de afdeling Wetgeving is voorgelegd en waarover voorafgaandelijk |
in de Ministerraad overleg is gepleegd, brengt geen wijzigingen meer | in de Ministerraad overleg is gepleegd, brengt geen wijzigingen meer |
aan in het koninklijk besluit van 18 januari 2001 aangezien dat | aan in het koninklijk besluit van 18 januari 2001 aangezien dat |
besluit wordt opgeheven bij het ontwerp van koninklijk besluit | besluit wordt opgeheven bij het ontwerp van koninklijk besluit |
`betreffende de radiotoegang in de frequentiebanden 900 MHz, 1800 MHz | `betreffende de radiotoegang in de frequentiebanden 900 MHz, 1800 MHz |
en 2 GHz' (nr. 69.770/4). | en 2 GHz' (nr. 69.770/4). |
Bijgevolg moeten enerzijds de woorden "het koninklijk besluit van 18 | Bijgevolg moeten enerzijds de woorden "het koninklijk besluit van 18 |
januari 2001 tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot | januari 2001 tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot |
toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen | toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen |
van de derde generatie" uit het opschrift worden weggelaten, en | van de derde generatie" uit het opschrift worden weggelaten, en |
anderzijds de artikelen 17 tot 23 van het ontwerp vernummerd worden | anderzijds de artikelen 17 tot 23 van het ontwerp vernummerd worden |
tot de artikelen 1 tot 7. | tot de artikelen 1 tot 7. |
AANHEF | AANHEF |
1. In het eerste lid dient ook de wijziging te worden vermeld die bij | 1. In het eerste lid dient ook de wijziging te worden vermeld die bij |
de wet van 31 juli 2017 is aangebracht in artikel 18, § 1, van de wet | de wet van 31 juli 2017 is aangebracht in artikel 18, § 1, van de wet |
van 13 juni 2005. De aanhef moet dienovereenkomstig worden aangevuld. | van 13 juni 2005. De aanhef moet dienovereenkomstig worden aangevuld. |
2. Uit de inlichtingen die de gemachtigde van de minister heeft | 2. Uit de inlichtingen die de gemachtigde van de minister heeft |
meegedeeld, blijkt dat het Belgische Instituut voor Postdiensten en | meegedeeld, blijkt dat het Belgische Instituut voor Postdiensten en |
Telecommunicatie (hierna: "het BIPT") over de ontwerptekst een nieuwe | Telecommunicatie (hierna: "het BIPT") over de ontwerptekst een nieuwe |
openbare raadpleging heeft gehouden die van 16 juli tot 31 augustus | openbare raadpleging heeft gehouden die van 16 juli tot 31 augustus |
2021 liep. | 2021 liep. |
Die raadpleging moet ook in het derde lid worden vermeld. | Die raadpleging moet ook in het derde lid worden vermeld. |
3. In het vijfde lid dienen de adviezen te worden vermeld die het BIPT | 3. In het vijfde lid dienen de adviezen te worden vermeld die het BIPT |
op 7 januari en 12 mei 2021 over de ontworpen tekst heeft gegeven. | op 7 januari en 12 mei 2021 over de ontworpen tekst heeft gegeven. |
4. Het Overlegcomité heeft op 26 mei 2021 zijn goedkeuring gehecht aan | 4. Het Overlegcomité heeft op 26 mei 2021 zijn goedkeuring gehecht aan |
de ontwerptekst. | de ontwerptekst. |
Het negende lid moet met die datum worden aangevuld. | Het negende lid moet met die datum worden aangevuld. |
DISPOSITIEF | DISPOSITIEF |
Artikel 17 (te vernummeren tot 1) | Artikel 17 (te vernummeren tot 1) |
Teneinde de machtiging die bij paragraaf 4 van de voorliggende | Teneinde de machtiging die bij paragraaf 4 van de voorliggende |
bepaling aan het BIPT wordt verleend, beter te omschrijven en te | bepaling aan het BIPT wordt verleend, beter te omschrijven en te |
garanderen dat ze in overeenstemming is met artikel 13 van de wet van | garanderen dat ze in overeenstemming is met artikel 13 van de wet van |
13 juni 2005 en met artikel 3 van het Wetboek, in het bijzonder met | 13 juni 2005 en met artikel 3 van het Wetboek, in het bijzonder met |
lid 2, c) ervan, die in het verslag aan de Koning ter sprake komen, | lid 2, c) ervan, die in het verslag aan de Koning ter sprake komen, |
dient die paragraaf te worden aangevuld teneinde te vermelden dat de | dient die paragraaf te worden aangevuld teneinde te vermelden dat de |
aan het BIPT verleende machtiging ten uitvoer moet worden gelegd om | aan het BIPT verleende machtiging ten uitvoer moet worden gelegd om |
het doeltreffende, efficiënte en gecoördineerde gebruik van het | het doeltreffende, efficiënte en gecoördineerde gebruik van het |
radiospectrum te bevorderen. | radiospectrum te bevorderen. |
Artikel 23 (te vernummeren tot 7) | Artikel 23 (te vernummeren tot 7) |
In de Franse tekst moeten de woorden "La ministre" worden vervangen | In de Franse tekst moeten de woorden "La ministre" worden vervangen |
door de woorden "Le ministre" aangezien het woord "ministre" | door de woorden "Le ministre" aangezien het woord "ministre" |
gemeenslachtig is (6). | gemeenslachtig is (6). |
DE GRIFFIER, DE VOORZITTER, | DE GRIFFIER, DE VOORZITTER, |
Anne-Catherine VAN GEERSDAELE Martine BAGUET | Anne-Catherine VAN GEERSDAELE Martine BAGUET |
_______ | _______ |
Nota's | Nota's |
(1) Richtlijn 2002/19/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 | (1) Richtlijn 2002/19/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 |
maart 2002 `inzake de toegang tot en interconnectie van | maart 2002 `inzake de toegang tot en interconnectie van |
elektronische-communicatienetwerken en bijbehorende faciliteiten | elektronische-communicatienetwerken en bijbehorende faciliteiten |
(Toegangsrichtlijn)' | (Toegangsrichtlijn)' |
(2) Richtlijn 2002/20/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 | (2) Richtlijn 2002/20/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 |
maart 2002 `betreffende de machtiging voor | maart 2002 `betreffende de machtiging voor |
elektronische-communicatienetwerken en -diensten | elektronische-communicatienetwerken en -diensten |
(Machtigingsrichtlijn)'. | (Machtigingsrichtlijn)'. |
(3) Richtlijn 2002/21/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 | (3) Richtlijn 2002/21/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 |
maart 2002 `inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor | maart 2002 `inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor |
elektronische-communicatienetwerken en -diensten (Kaderrichtlijn)'. | elektronische-communicatienetwerken en -diensten (Kaderrichtlijn)'. |
(4) Richtlijn 2002/22/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 | (4) Richtlijn 2002/22/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 |
maart 2002 `inzake de universele dienst en gebruikersrechten met | maart 2002 `inzake de universele dienst en gebruikersrechten met |
betrekking tot elektronische-communicatienetwerken en -diensten | betrekking tot elektronische-communicatienetwerken en -diensten |
(Universeledienstrichtlijn)'. | (Universeledienstrichtlijn)'. |
(5) Richtlijn 2002/58/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 | (5) Richtlijn 2002/58/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 |
juli 2002 `betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de | juli 2002 `betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de |
bescherming van de persoonlijke levenssfeer in de sector elektronische | bescherming van de persoonlijke levenssfeer in de sector elektronische |
communicatie (richtlijn betreffende privacy en elektronische | communicatie (richtlijn betreffende privacy en elektronische |
communicatie)'. | communicatie)'. |
(6) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het | (6) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het |
opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, www.raadvst | opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, www.raadvst |
consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling 167. | consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling 167. |
28 NOVEMBER 2021. - Koninklijk besluit tot wijziging van het | 28 NOVEMBER 2021. - Koninklijk besluit tot wijziging van het |
koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende radiotoegang in de | koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende radiotoegang in de |
frequentieband 2500-2690 MHz | frequentieband 2500-2690 MHz |
FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische | Gelet op de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische |
communicatie, artikel 18, gewijzigd bij de wet van 10 juli 2012, bij | communicatie, artikel 18, gewijzigd bij de wet van 10 juli 2012, bij |
de wet van 27 maart 2014 en bij de wet van 31 juli 2017; | de wet van 27 maart 2014 en bij de wet van 31 juli 2017; |
Gelet op het koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende | Gelet op het koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende |
radiotoegang in de frequentieband 2500-2690 MHz; | radiotoegang in de frequentieband 2500-2690 MHz; |
Gelet op de openbare raadpleging georganiseerd door de Raad van het | Gelet op de openbare raadpleging georganiseerd door de Raad van het |
BIPT op verzoek van de minister van Telecommunicatie betreffende het | BIPT op verzoek van de minister van Telecommunicatie betreffende het |
regelgevingskader voor de organisatie van een multibandveiling, die | regelgevingskader voor de organisatie van een multibandveiling, die |
heeft plaatsgevonden van 16 juli tot 31 augustus 2021; | heeft plaatsgevonden van 16 juli tot 31 augustus 2021; |
Gelet op de regelgevingsimpactanalyse uitgevoerd conform de artikelen | Gelet op de regelgevingsimpactanalyse uitgevoerd conform de artikelen |
6 en 7 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse bepalingen | 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse bepalingen |
inzake administratieve vereenvoudiging; | inzake administratieve vereenvoudiging; |
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 20 | Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 20 |
november 2015, 21 december 2015, 22 december 2017, 9 januari 2018, 14 | november 2015, 21 december 2015, 22 december 2017, 9 januari 2018, 14 |
december 2020 en op 19 oktober 2021; | december 2020 en op 19 oktober 2021; |
Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting, gegeven | Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting, gegeven |
op 7 maart 2016 en 24 juli 2018 en van Onze Staatssecretaris voor | op 7 maart 2016 en 24 juli 2018 en van Onze Staatssecretaris voor |
Begroting, gegeven op 21 december 2020 en op 19 oktober 2021; | Begroting, gegeven op 21 december 2020 en op 19 oktober 2021; |
Gelet op het advies van het Belgisch Instituut voor postdiensten en | Gelet op het advies van het Belgisch Instituut voor postdiensten en |
telecommunicatie, gegeven op 12 mei 2021; | telecommunicatie, gegeven op 12 mei 2021; |
Gelet op de raadpleging van 27 januari tot 3 februari 2021 en van 22 | Gelet op de raadpleging van 27 januari tot 3 februari 2021 en van 22 |
oktober tot 29 oktober 2021 van het Interministerieel Comité voor | oktober tot 29 oktober 2021 van het Interministerieel Comité voor |
Telecommunicatie en Radio-omroep en Televisie; | Telecommunicatie en Radio-omroep en Televisie; |
Gelet op het akkoord van het Overlegcomité van 24 november 2021; | Gelet op het akkoord van het Overlegcomité van 24 november 2021; |
Gelet op het advies 69766/4 van de Raad van State, gegeven op 4 | Gelet op het advies 69766/4 van de Raad van State, gegeven op 4 |
oktober 2021 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van | oktober 2021 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van |
de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
Gelet op de adviesaanvraag binnen dertig dagen, die op 22 oktober 2021 | Gelet op de adviesaanvraag binnen dertig dagen, die op 22 oktober 2021 |
bij de Raad van State is ingediend, met toepassing van artikel 84, § | bij de Raad van State is ingediend, met toepassing van artikel 84, § |
1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd | 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd |
op 12 januari 1973; | op 12 januari 1973; |
Overwegende dat het advies niet is meegedeeld binnen die termijn; | Overwegende dat het advies niet is meegedeeld binnen die termijn; |
Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van | Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van |
State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
Op de voordracht van Onze Minister van Telecommunicatie en op het | Op de voordracht van Onze Minister van Telecommunicatie en op het |
advies van onze in Raad vergaderde Ministers, | advies van onze in Raad vergaderde Ministers, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.In artikel 4, van het koninklijk besluit van 22 december |
Artikel 1.In artikel 4, van het koninklijk besluit van 22 december |
2010 betreffende radiotoegang in de frequentieband 2500-2690 MHz | 2010 betreffende radiotoegang in de frequentieband 2500-2690 MHz |
worden de volgende wijzigingen aangebracht: | worden de volgende wijzigingen aangebracht: |
1° in paragraaf 1 worden de volgende wijzigingen aangebracht: | 1° in paragraaf 1 worden de volgende wijzigingen aangebracht: |
a) de woorden "zes frequentieblokken" worden vervangen door de woorden | a) de woorden "zes frequentieblokken" worden vervangen door de woorden |
"veertien frequentieblokken"; | "veertien frequentieblokken"; |
b) de bepalingen onder 1° tot 6° worden vervangen als volgt: | b) de bepalingen onder 1° tot 6° worden vervangen als volgt: |
"1° 2500-2505 MHz en 2620-2625 MHz | "1° 2500-2505 MHz en 2620-2625 MHz |
2° 2505-2510 MHz en 2625-2630 MHz | 2° 2505-2510 MHz en 2625-2630 MHz |
3° 2510-2515 MHz en 2630-2635 MHz | 3° 2510-2515 MHz en 2630-2635 MHz |
4° 2515-2520 MHz en 2635-2640 MHz | 4° 2515-2520 MHz en 2635-2640 MHz |
5° 2520-2525 MHz en 2640-2645 MHz | 5° 2520-2525 MHz en 2640-2645 MHz |
6° 2525-2530 MHz en 2645-2650 MHz | 6° 2525-2530 MHz en 2645-2650 MHz |
7° 2530-2535 MHz en 2650-2655 MHz | 7° 2530-2535 MHz en 2650-2655 MHz |
8° 2535-2540 MHz en 2655-2660 MHz | 8° 2535-2540 MHz en 2655-2660 MHz |
9° 2540-2545 MHz en 2660-2665 MHz | 9° 2540-2545 MHz en 2660-2665 MHz |
10° 2545-2550 MHz en 2665-2670 MHz | 10° 2545-2550 MHz en 2665-2670 MHz |
11° 2550-2555 MHz en 2670-2675 MHz | 11° 2550-2555 MHz en 2670-2675 MHz |
12° 2555-2560 MHz en 2675-2680 MHz | 12° 2555-2560 MHz en 2675-2680 MHz |
13° 2560-2565 MHz en 2680-2685 MHz | 13° 2560-2565 MHz en 2680-2685 MHz |
14° 2565-2570 MHz en 2685-2690 MHz"; | 14° 2565-2570 MHz en 2685-2690 MHz"; |
2° paragraaf 2 wordt opgeheven; | 2° paragraaf 2 wordt opgeheven; |
3° paragraaf 6 wordt aangevuld met een lid luidend als volgt: | 3° paragraaf 6 wordt aangevuld met een lid luidend als volgt: |
"In afwijking van het eerste lid, indien het aantal kandidaten die | "In afwijking van het eerste lid, indien het aantal kandidaten die |
ontvankelijk worden bevonden conform artikel 17 tijdens een procedure | ontvankelijk worden bevonden conform artikel 17 tijdens een procedure |
tot toekenning van gebruiksrechten dusdanig is dat niet het volledige | tot toekenning van gebruiksrechten dusdanig is dat niet het volledige |
beschikbare spectrum kan worden toegewezen, dan mag een relevante | beschikbare spectrum kan worden toegewezen, dan mag een relevante |
groep ten opzichte van een radiotoegangsoperator niet meer dan 30 MHz | groep ten opzichte van een radiotoegangsoperator niet meer dan 30 MHz |
duplex innemen in de frequentiebanden 2500-2570 en 2620-2690 MHz." | duplex innemen in de frequentiebanden 2500-2570 en 2620-2690 MHz." |
4° het artikel wordt aangevuld met een paragraaf 7 luidend als volgt: | 4° het artikel wordt aangevuld met een paragraaf 7 luidend als volgt: |
" § 7. Het Instituut mag, na de betrokken partijen te hebben gehoord, | " § 7. Het Instituut mag, na de betrokken partijen te hebben gehoord, |
de verdeling van de toegewezen frequenties wijzigen, zonder de | de verdeling van de toegewezen frequenties wijzigen, zonder de |
kwantiteit spectrum toegekend aan elke operator te wijzigen, in | kwantiteit spectrum toegekend aan elke operator te wijzigen, in |
objectief gerechtvaardigde gevallen om het doeltreffende, efficiënte | objectief gerechtvaardigde gevallen om het doeltreffende, efficiënte |
en gecoördineerde gebruik van radiospectrum te bevorderen, binnen | en gecoördineerde gebruik van radiospectrum te bevorderen, binnen |
redelijke termijnen en verhoudingen. " | redelijke termijnen en verhoudingen. " |
Art. 2.Artikel 6, § 2, van hetzelfde besluit wordt opgeheven. |
Art. 2.Artikel 6, § 2, van hetzelfde besluit wordt opgeheven. |
Art. 3.Artikel 9 van hetzelfde besluit wordt opgeheven. |
Art. 3.Artikel 9 van hetzelfde besluit wordt opgeheven. |
Art. 4.In artikel 23, § 2, tweede lid, van hetzelfde besluit worden |
Art. 4.In artikel 23, § 2, tweede lid, van hetzelfde besluit worden |
de woorden "artikel 28" vervangen door de woorden "artikel 27". | de woorden "artikel 28" vervangen door de woorden "artikel 27". |
Art. 5.In artikel 24 van hetzelfde besluit worden de paragrafen 4 en |
Art. 5.In artikel 24 van hetzelfde besluit worden de paragrafen 4 en |
5 opgeheven. | 5 opgeheven. |
Art. 6.De bijlage bij hetzelfde besluit wordt opgeheven. |
Art. 6.De bijlage bij hetzelfde besluit wordt opgeheven. |
Art. 7.De minister bevoegd voor Telecommunicatie is belast met de |
Art. 7.De minister bevoegd voor Telecommunicatie is belast met de |
uitvoering van dit besluit. | uitvoering van dit besluit. |
Gegeven te Brussel, 28 november 2021. | Gegeven te Brussel, 28 november 2021. |
FILIP | FILIP |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Telecommunicatie, | De Minister van Telecommunicatie, |
P. DE SUTTER | P. DE SUTTER |