Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 28/11/2021
← Terug naar "Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende radiotoegang in de frequentieband 2500-2690 MHz "
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende radiotoegang in de frequentieband 2500-2690 MHz Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende radiotoegang in de frequentieband 2500-2690 MHz
FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE
28 NOVEMBER 2021. - Koninklijk besluit tot wijziging van het 28 NOVEMBER 2021. - Koninklijk besluit tot wijziging van het
koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende radiotoegang in de koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende radiotoegang in de
frequentieband 2500-2690 MHz frequentieband 2500-2690 MHz
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Algemeen Algemeen
De voorwaarden voor het verkrijgen en uitoefenen van de De voorwaarden voor het verkrijgen en uitoefenen van de
gebruiksrechten voor de 2,6 GHz-band zijn vastgelegd in het koninklijk gebruiksrechten voor de 2,6 GHz-band zijn vastgelegd in het koninklijk
besluit van 22 december 2010 betreffende radiotoegang in de besluit van 22 december 2010 betreffende radiotoegang in de
frequentieband 2500-2690 MHz (hierna "het 4G-koninklijk besluit"). frequentieband 2500-2690 MHz (hierna "het 4G-koninklijk besluit").
In 2011 werden gebruiksrechten voor de 2,6 GHz-band (2500-2690 MHz) In 2011 werden gebruiksrechten voor de 2,6 GHz-band (2500-2690 MHz)
toegewezen aan Proximus, Orange Belgium (toen Mobistar), Telenet Group toegewezen aan Proximus, Orange Belgium (toen Mobistar), Telenet Group
(toen Base Company) en Dense Air Belgium (toen BUCD). Op 1 oktober (toen Base Company) en Dense Air Belgium (toen BUCD). Op 1 oktober
2020 heeft het BIPT een vijfde 4G-vergunning in de 2600MHz-band 2020 heeft het BIPT een vijfde 4G-vergunning in de 2600MHz-band
toegewezen (spectrum dat in 2012 niet was toegewezen) aan Citymesh. toegewezen (spectrum dat in 2012 niet was toegewezen) aan Citymesh.
Het spectrum dat een relevante groep kan houden in de 2,6 GHz-band is Het spectrum dat een relevante groep kan houden in de 2,6 GHz-band is
momenteel beperkt tot 20 MHz duplex. momenteel beperkt tot 20 MHz duplex.
Tijdens de openbare raadpleging van het BIPT van 7 november 2014 Tijdens de openbare raadpleging van het BIPT van 7 november 2014
betreffende het spectrum voor de openbare mobiele communicatie hebben betreffende het spectrum voor de openbare mobiele communicatie hebben
verscheidene bijdragers gepleit voor een verhoging van de "spectrum verscheidene bijdragers gepleit voor een verhoging van de "spectrum
cap". cap".
Ten tijde van het opstellen van het 4G-koninklijk besluit in 2010 was Ten tijde van het opstellen van het 4G-koninklijk besluit in 2010 was
Richtlijn 2002/21/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 maart Richtlijn 2002/21/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 maart
2002 inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor 2002 inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor
elektronische-communicatienetwerken en -diensten van kracht. Conform elektronische-communicatienetwerken en -diensten van kracht. Conform
deze richtlijn mochten de lidstaten voorschriften vaststellen om deze richtlijn mochten de lidstaten voorschriften vaststellen om
hamsteren van spectrum te voorkomen, met name door strikte termijnen hamsteren van spectrum te voorkomen, met name door strikte termijnen
te bepalen waarbinnen de gebruiksrechten door de houder van de rechten te bepalen waarbinnen de gebruiksrechten door de houder van de rechten
daadwerkelijk moeten worden geëxploiteerd en door sancties toe te daadwerkelijk moeten worden geëxploiteerd en door sancties toe te
passen, met inbegrip van geldboetes of intrekking van de passen, met inbegrip van geldboetes of intrekking van de
gebruiksrechten indien de termijnen niet werden nageleefd. Dit gebruiksrechten indien de termijnen niet werden nageleefd. Dit
principe werd sindsdien overgenomen in artikel 47.1 van Richtlijn principe werd sindsdien overgenomen in artikel 47.1 van Richtlijn
2018/1972/EU van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018/1972/EU van het Europees Parlement en de Raad van 11 december
2018 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische 2018 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische
communicatie (hierna "Europees wetboek voor elektronische communicatie (hierna "Europees wetboek voor elektronische
communicatie") dat bepaalt dat in de voorwaarden betreffende het communicatie") dat bepaalt dat in de voorwaarden betreffende het
gebruik van radiospectrum de eventuele deadline voor de uitoefening gebruik van radiospectrum de eventuele deadline voor de uitoefening
van de gebruiksrechten wordt gespecificeerd en dat indien deze niet van de gebruiksrechten wordt gespecificeerd en dat indien deze niet
wordt nagekomen de gebruiksrechten kunnen worden ingetrokken. wordt nagekomen de gebruiksrechten kunnen worden ingetrokken.
Voor de 2,6 GHz-band is in 2010 bepaald dat het BIPT deze sancties kan Voor de 2,6 GHz-band is in 2010 bepaald dat het BIPT deze sancties kan
toepassen indien de frequenties waarvoor gebruiksrechten werden toepassen indien de frequenties waarvoor gebruiksrechten werden
verkregen niet binnen de drie jaar in dienst worden gesteld (artikel 9 verkregen niet binnen de drie jaar in dienst worden gesteld (artikel 9
van het 4G-koninklijk besluit). De periode van geldigheid van de van het 4G-koninklijk besluit). De periode van geldigheid van de
gebruiksrechten van de 2,6 GHZ-band is van start gegaan op 1 juli gebruiksrechten van de 2,6 GHZ-band is van start gegaan op 1 juli
2012. In het geval van de 2,6 GHz-band meent men dat het niet om 2012. In het geval van de 2,6 GHz-band meent men dat het niet om
concurrentieverstorend hamsteren van spectrum gaat. De operatoren concurrentieverstorend hamsteren van spectrum gaat. De operatoren
beschikken immers nog over voldoende spectrum in de lagere banden om beschikken immers nog over voldoende spectrum in de lagere banden om
te voldoen aan hun huidige behoeften. te voldoen aan hun huidige behoeften.
Bovendien kon de regering bij het opstellen van het 4G-koninklijk Bovendien kon de regering bij het opstellen van het 4G-koninklijk
besluit, net zoals de operatoren bij de indiening van hun kandidatuur besluit, net zoals de operatoren bij de indiening van hun kandidatuur
voor de veiling van de 2,6 GHz-band, niet weten op welk moment de voor de veiling van de 2,6 GHz-band, niet weten op welk moment de
800MHz-band ter beschikking zou worden gesteld. Zonder die 800MHz-band 800MHz-band ter beschikking zou worden gesteld. Zonder die 800MHz-band
zou de 2,6 GHz-band vroeger nodig zijn gebleken om te beantwoorden aan zou de 2,6 GHz-band vroeger nodig zijn gebleken om te beantwoorden aan
de 4G-behoeften. de 4G-behoeften.
Sinds 2015 is er dus geen reden om de gebruiksrechten voor de 2,6 Sinds 2015 is er dus geen reden om de gebruiksrechten voor de 2,6
GHz-band in te trekken. GHz-band in te trekken.
Dit besluit brengt de volgende wijzigingen aan in het 4G-koninklijk Dit besluit brengt de volgende wijzigingen aan in het 4G-koninklijk
besluit: besluit:
- een verhoging van de "spectrum cap" tot 30 MHz; - een verhoging van de "spectrum cap" tot 30 MHz;
- een opsplitsing van de 2,6 GHz-frequentieband in blokken van 5 MHz - een opsplitsing van de 2,6 GHz-frequentieband in blokken van 5 MHz
om de gunningsprocedure flexibeler te maken; om de gunningsprocedure flexibeler te maken;
- de schrapping van artikel 9 (mogelijkheid voor het BIPT om de - de schrapping van artikel 9 (mogelijkheid voor het BIPT om de
gebruiksrechten in te trekken indien ze na drie jaar nog steeds niet gebruiksrechten in te trekken indien ze na drie jaar nog steeds niet
worden gebruikt); worden gebruikt);
- de mogelijkheid voor het BIPT om de verdeling van het spectrum - de mogelijkheid voor het BIPT om de verdeling van het spectrum
tussen operatoren te wijzigen. tussen operatoren te wijzigen.
Er werd rekening gehouden met het advies van de Raad van State. Er werd rekening gehouden met het advies van de Raad van State.
Wat betreft de verwijzing naar het advies van het BIPT in de aanhef Wat betreft de verwijzing naar het advies van het BIPT in de aanhef
wordt enkel het meest recente advies vermeld aangezien dat in feite de wordt enkel het meest recente advies vermeld aangezien dat in feite de
vorige vervangt. vorige vervangt.
Op 26 mei 2021 gaf het Overlegcomité nog niet zijn akkoord over de Op 26 mei 2021 gaf het Overlegcomité nog niet zijn akkoord over de
ontwerptekst. ontwerptekst.
Artikelsgewijze bespreking Artikelsgewijze bespreking
Artikel 1 Artikel 1
De eerste twee wijzigingen beogen de 2,6 GHz-frequentieband op te De eerste twee wijzigingen beogen de 2,6 GHz-frequentieband op te
splitsen in blokken van 5 MHz om de gunningsprocedure flexibeler te splitsen in blokken van 5 MHz om de gunningsprocedure flexibeler te
maken. maken.
De derde wijziging beoogt om de "spectrum cap" te verhogen tot 30 MHz. De derde wijziging beoogt om de "spectrum cap" te verhogen tot 30 MHz.
De vierde wijziging introduceert bepalingen op basis waarvan het BIPT De vierde wijziging introduceert bepalingen op basis waarvan het BIPT
de verdeling van de toegewezen kanalen kan wijzigen om het gebruik van de verdeling van de toegewezen kanalen kan wijzigen om het gebruik van
het spectrum te optimaliseren. Het is echter duidelijk dat de het spectrum te optimaliseren. Het is echter duidelijk dat de
operatoren over een redelijke termijn moeten beschikken om deze operatoren over een redelijke termijn moeten beschikken om deze
wijzigingen aan te brengen. De toekenning van deze bevoegdheid is wijzigingen aan te brengen. De toekenning van deze bevoegdheid is
conform artikel 13 van de wet van 13 juni 2005 alsook de artikelen 3.1 conform artikel 13 van de wet van 13 juni 2005 alsook de artikelen 3.1
en 3.2.c), van het Europees wetboek voor elektronische communicatie. en 3.2.c), van het Europees wetboek voor elektronische communicatie.
De aan het BIPT verleende machtiging moet ten uitvoer gebracht worden De aan het BIPT verleende machtiging moet ten uitvoer gebracht worden
om het doeltreffende, efficiënte en gecoördineerde gebruik van om het doeltreffende, efficiënte en gecoördineerde gebruik van
radiospectrum te bevorderen. radiospectrum te bevorderen.
Artikel 2 Artikel 2
Krachtens artikel 18, § 1, tweede lid, van de wet van 13 juni 2005 Krachtens artikel 18, § 1, tweede lid, van de wet van 13 juni 2005
betreffende de elektronische communicatie, zoals gewijzigd bij de wet betreffende de elektronische communicatie, zoals gewijzigd bij de wet
van 27 maart 2014, worden de technische en operationele voorwaarden van 27 maart 2014, worden de technische en operationele voorwaarden
die zijn vereist om schadelijke storingen te vermijden en de die zijn vereist om schadelijke storingen te vermijden en de
verplichtingen die voortvloeien uit relevante internationale verplichtingen die voortvloeien uit relevante internationale
overeenkomsten inzake het gebruik van radiofrequenties voortaan overeenkomsten inzake het gebruik van radiofrequenties voortaan
vastgelegd door het BIPT. vastgelegd door het BIPT.
Artikel 3 Artikel 3
Artikel 9 van het 4G-koninklijk besluit bepaalt hoe een redelijke Artikel 9 van het 4G-koninklijk besluit bepaalt hoe een redelijke
termijn dient te worden geïnterpreteerd in het kader van de toepassing termijn dient te worden geïnterpreteerd in het kader van de toepassing
van artikel 18, § 3, van de wet van 13 juni 2005 betreffende de van artikel 18, § 3, van de wet van 13 juni 2005 betreffende de
elektronische communicatie. elektronische communicatie.
Door de schrapping van artikel 9, is het aan het BIPT om te bepalen Door de schrapping van artikel 9, is het aan het BIPT om te bepalen
wat moet worden verstaan onder een redelijke termijn, zoals dat is wat moet worden verstaan onder een redelijke termijn, zoals dat is
vastgelegd in de wet. vastgelegd in de wet.
Artikel 4 Artikel 4
De verwijzing naar artikel 28 eerder dan naar artikel 27, is een fout De verwijzing naar artikel 28 eerder dan naar artikel 27, is een fout
in het koninklijk besluit dat werd aangenomen in 2010. in het koninklijk besluit dat werd aangenomen in 2010.
Artikel 5 Artikel 5
De schrapping van artikel 24, § 5, van het 4G-koninklijk besluit is De schrapping van artikel 24, § 5, van het 4G-koninklijk besluit is
een rechtstreeks gevolg van de wijziging van de "spectrum cap" voor de een rechtstreeks gevolg van de wijziging van de "spectrum cap" voor de
2,6 GHz-band. 2,6 GHz-band.
Gezien de wijzigingen die zijn aangebracht in artikel 3, § 1, eerste Gezien de wijzigingen die zijn aangebracht in artikel 3, § 1, eerste
lid, van het 4G-koninklijk besluit, is de duur van gebruiksrechten lid, van het 4G-koninklijk besluit, is de duur van gebruiksrechten
niet langer bekend op het ogenblik van de veilingprocedure. Tijdens de niet langer bekend op het ogenblik van de veilingprocedure. Tijdens de
veilingprocedure worden de biedingen dus uitgedrukt in euro per maand veilingprocedure worden de biedingen dus uitgedrukt in euro per maand
en kunnen ze dus niet langer een veelvoud zijn van 10.000 euro. en kunnen ze dus niet langer een veelvoud zijn van 10.000 euro.
Artikel 6 Artikel 6
Zie de commentaar bij artikel 2. Zie de commentaar bij artikel 2.
Artikel 7 Artikel 7
Dit artikel behoeft geen commentaar. Dit artikel behoeft geen commentaar.
Dit zijn, Sire, de voornaamste bepalingen van het besluit dat aan Uwe Dit zijn, Sire, de voornaamste bepalingen van het besluit dat aan Uwe
Majesteit ter goedkeuring wordt voorgelegd. Majesteit ter goedkeuring wordt voorgelegd.
Ik heb de eer te zijn, Ik heb de eer te zijn,
Sire, Sire,
Van Uwe Majesteit, Van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar,
De Minister van Telecommunicatie, De Minister van Telecommunicatie,
P. DE SUTTER P. DE SUTTER
Raad van State Raad van State
afdeling Wetgeving afdeling Wetgeving
Advies 69.766/4 van 4 oktober 2021 over een ontwerp van koninklijk Advies 69.766/4 van 4 oktober 2021 over een ontwerp van koninklijk
besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 januari 2001 besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 januari 2001
tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van
vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde
generatie en het koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende generatie en het koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende
radiotoegang in de frequentieband 2500-2690 MHz' radiotoegang in de frequentieband 2500-2690 MHz'
Op 1 juli 2021 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Vice Op 1 juli 2021 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Vice
eersteminister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, eersteminister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven,
Telecommunicatie en Post verzocht binnen een termijn van dertig dagen Telecommunicatie en Post verzocht binnen een termijn van dertig dagen
een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot
wijziging van het koninklijk besluit van 18 januari 2001 tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 januari 2001 tot
vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van
vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde
generatie en het koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende generatie en het koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende
radiotoegang in de frequentieband 2500-2690 MHz'. radiotoegang in de frequentieband 2500-2690 MHz'.
Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 4 oktober 2021. De Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 4 oktober 2021. De
kamer was samengesteld uit Martine BAGUET, kamervoorzitter, Luc kamer was samengesteld uit Martine BAGUET, kamervoorzitter, Luc
CAMBIER en Bernard BLERO, staatsraden, en Anne Catherine VAN CAMBIER en Bernard BLERO, staatsraden, en Anne Catherine VAN
GEERSDAELE, griffier. GEERSDAELE, griffier.
Het verslag is uitgebracht door Anne VAGMAN, eerste Het verslag is uitgebracht door Anne VAGMAN, eerste
auditeur-afdelingshoofd. auditeur-afdelingshoofd.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het
advies is nagezien onder toezicht van Martine BAGUET. advies is nagezien onder toezicht van Martine BAGUET.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 4 oktober Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 4 oktober
2021. 2021.
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1,
eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op
12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel
84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de
rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de
handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten. handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.
Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de
volgende opmerkingen. volgende opmerkingen.
VOORAFGAANDE VORMVEREISTEN VOORAFGAANDE VORMVEREISTEN
Uit het dossier dat aan de afdeling Wetgeving is overgezonden blijkt Uit het dossier dat aan de afdeling Wetgeving is overgezonden blijkt
dat de analyse van de impact van het ontwerp, die uitgevoerd is dat de analyse van de impact van het ontwerp, die uitgevoerd is
krachtens de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 krachtens de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013
`houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging', `houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging',
plaatsgevonden heeft op 10 november 2015. plaatsgevonden heeft op 10 november 2015.
Zoals de afdeling Wetgeving reeds heeft opgemerkt, vormt de vervulling Zoals de afdeling Wetgeving reeds heeft opgemerkt, vormt de vervulling
van een voorafgaand vormvereiste op een datum die het moment van de van een voorafgaand vormvereiste op een datum die het moment van de
adiëring van de afdeling Wetgeving lang voorafgaat, op zich geen adiëring van de afdeling Wetgeving lang voorafgaat, op zich geen
bezwaar. bezwaar.
Dat kan echter wel een probleem opleveren wanneer tussen het tijdstip Dat kan echter wel een probleem opleveren wanneer tussen het tijdstip
waarop het vormvereiste is vervuld en dat waarop de afdeling Wetgeving waarop het vormvereiste is vervuld en dat waarop de afdeling Wetgeving
wordt geadieerd, en a fortiori dat waarop de ontworpen tekst wordt wordt geadieerd, en a fortiori dat waarop de ontworpen tekst wordt
vastgesteld, de juridische of feitelijke omstandigheden veranderd zijn vastgesteld, de juridische of feitelijke omstandigheden veranderd zijn
of wanneer de kans bestaat dat die juridische of feitelijke of wanneer de kans bestaat dat die juridische of feitelijke
omstandigheden in die tussentijd veranderen. omstandigheden in die tussentijd veranderen.
Dat is in casu het geval. Dat is in casu het geval.
Enerzijds rijst de vraag of in een sector waarin de technologie Enerzijds rijst de vraag of in een sector waarin de technologie
uiterst snel evolueert, de opmerkingen die zijn gemaakt ter uiterst snel evolueert, de opmerkingen die zijn gemaakt ter
gelegenheid van een openbare raadpleging die zes jaar voor de adiëring gelegenheid van een openbare raadpleging die zes jaar voor de adiëring
van de afdeling Wetgeving heeft plaatsgevonden, nog altijd gelden, en van de afdeling Wetgeving heeft plaatsgevonden, nog altijd gelden, en
of de ontworpen tekst geen aanleiding zou geven tot andere opmerkingen of de ontworpen tekst geen aanleiding zou geven tot andere opmerkingen
dan die welke zes jaar geleden zijn geformuleerd. dan die welke zes jaar geleden zijn geformuleerd.
Anderzijds heeft het wettelijke kader tussen het tijdstip waarop de Anderzijds heeft het wettelijke kader tussen het tijdstip waarop de
openbare raadpleging heeft plaatsgevonden en het tijdstip waarop de openbare raadpleging heeft plaatsgevonden en het tijdstip waarop de
afdeling Wetgeving is geadieerd, aanzienlijke wijzigingen ondergaan. afdeling Wetgeving is geadieerd, aanzienlijke wijzigingen ondergaan.
Zo bijvoorbeeld werd het volledige Europese rechtskader inzake Zo bijvoorbeeld werd het volledige Europese rechtskader inzake
elektronische communicatie, zoals vastgelegd in de richtlijnen, elektronische communicatie, zoals vastgelegd in de richtlijnen,
vervangen door richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en vervangen door richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en
de Raad van 11 december 2018 `tot vaststelling van het Europees de Raad van 11 december 2018 `tot vaststelling van het Europees
Wetboek voor elektronische communicatie' (hierna: "het Wetboek" ) Wetboek voor elektronische communicatie' (hierna: "het Wetboek" )
waarbij de richtlijnen 2002/19/EG (1), 2002/20/EG (2), 2002/21/EG (3) waarbij de richtlijnen 2002/19/EG (1), 2002/20/EG (2), 2002/21/EG (3)
en 2002/22/EG (4) met ingang van 21 december 2020 werden ingetrokken, en 2002/22/EG (4) met ingang van 21 december 2020 werden ingetrokken,
en dienden de lidstaten het Wetboek, krachtens de artikelen 124 en 125 en dienden de lidstaten het Wetboek, krachtens de artikelen 124 en 125
ervan, uiterlijk op 21 december 2020 in intern recht om te zetten. ervan, uiterlijk op 21 december 2020 in intern recht om te zetten.
Zoals hieronder in algemene opmerking 1 wordt uiteengezet, zijn de Zoals hieronder in algemene opmerking 1 wordt uiteengezet, zijn de
wijzigingen van het Europese regelgevingskader lang niet zonder wijzigingen van het Europese regelgevingskader lang niet zonder
gevolgen, inzonderheid wat de rechten voor het gebruik van het gevolgen, inzonderheid wat de rechten voor het gebruik van het
radiospectrum betreft. radiospectrum betreft.
Gelet op die context dient een nieuwe impactanalyse te worden Gelet op die context dient een nieuwe impactanalyse te worden
uitgevoerd. uitgevoerd.
ALGEMENE OPMERKINGEN ALGEMENE OPMERKINGEN
JURIDISCH KADER EN RECHTSGROND JURIDISCH KADER EN RECHTSGROND
1. Het ontworpen besluit valt binnen een algemener kader tot regeling 1. Het ontworpen besluit valt binnen een algemener kader tot regeling
van de procedures en voorwaarden voor het verlenen van de vergunningen van de procedures en voorwaarden voor het verlenen van de vergunningen
voor het radiospectrum overeenkomstig de wet van 13 juni 2005 voor het radiospectrum overeenkomstig de wet van 13 juni 2005
`betreffende de elektronische communicatie'. `betreffende de elektronische communicatie'.
In dat verband werden aan de afdeling Wetgeving tegelijkertijd vijf In dat verband werden aan de afdeling Wetgeving tegelijkertijd vijf
aanvragen om advies over ontwerpen van koninklijk besluit voorgelegd. aanvragen om advies over ontwerpen van koninklijk besluit voorgelegd.
Het gaat om de volgende ontwerpen: Het gaat om de volgende ontwerpen:
- ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk - ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk
besluit van 18 januari 2001 tot vaststelling van het bestek en van de besluit van 18 januari 2001 tot vaststelling van het bestek en van de
procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele
telecommunicatiesystemen van de derde generatie en het koninklijk telecommunicatiesystemen van de derde generatie en het koninklijk
besluit van 22 december 2010 betreffende de radiotoegang in de besluit van 22 december 2010 betreffende de radiotoegang in de
frequentieband 2500-2690 MHz' (waarover de afdeling Wetgeving vandaag frequentieband 2500-2690 MHz' (waarover de afdeling Wetgeving vandaag
dit advies heeft uitgebracht); dit advies heeft uitgebracht);
- ontwerp van koninklijk besluit `betreffende radiotoegang in de - ontwerp van koninklijk besluit `betreffende radiotoegang in de
frequentieband 1427-1517 MHz' (waarover de afdeling Wetgeving vandaag frequentieband 1427-1517 MHz' (waarover de afdeling Wetgeving vandaag
advies 69.767/4 heeft uitgebracht); advies 69.767/4 heeft uitgebracht);
- ontwerp van koninklijk besluit `betreffende radiotoegang in de - ontwerp van koninklijk besluit `betreffende radiotoegang in de
3400-3800 MHz band' (waarover de afdeling Wetgeving vandaag advies 3400-3800 MHz band' (waarover de afdeling Wetgeving vandaag advies
69.768/4 heeft uitgebracht); 69.768/4 heeft uitgebracht);
- ontwerp van koninklijk besluit `betreffende radiotoegang in de - ontwerp van koninklijk besluit `betreffende radiotoegang in de
frequentieband 700 MHz' (waarover de afdeling Wetgeving vandaag advies frequentieband 700 MHz' (waarover de afdeling Wetgeving vandaag advies
69.769/4 heeft uitgebracht); 69.769/4 heeft uitgebracht);
- ontwerp van koninklijk besluit `betreffende radiotoegang in de - ontwerp van koninklijk besluit `betreffende radiotoegang in de
frequentiebanden 900 MHz, 1800 MHz en 2 GHz'(waarover de afdeling frequentiebanden 900 MHz, 1800 MHz en 2 GHz'(waarover de afdeling
Wetgeving vandaag advies 69.770/4 heeft uitgebracht). Wetgeving vandaag advies 69.770/4 heeft uitgebracht).
Voor al die frequentiebanden geldt dat de toekenning van de Voor al die frequentiebanden geldt dat de toekenning van de
gebruiksrechten niet bepaald wordt in het kader van de voorwaarden van gebruiksrechten niet bepaald wordt in het kader van de voorwaarden van
een "algemene machtiging", met andere woorden, zoals dat begrip is een "algemene machtiging", met andere woorden, zoals dat begrip is
gedefinieerd in artikel 2, 22), van het Wetboek, een "regelgeving door gedefinieerd in artikel 2, 22), van het Wetboek, een "regelgeving door
[de autoriteit] waarbij rechten worden verleend voor het aanbieden van [de autoriteit] waarbij rechten worden verleend voor het aanbieden van
elektronischecommunicatienetwerken of -diensten en specifieke elektronischecommunicatienetwerken of -diensten en specifieke
sectorgebonden verplichtingen worden vastgesteld die kunnen gelden sectorgebonden verplichtingen worden vastgesteld die kunnen gelden
voor alle of voor specifieke soorten voor alle of voor specifieke soorten
elektronischecommunicatienetwerken en -diensten (...)", maar volgens elektronischecommunicatienetwerken en -diensten (...)", maar volgens
een systeem waarin die rechten worden verleend na aanvraag- en een systeem waarin die rechten worden verleend na aanvraag- en
veilingprocedures die leiden tot de afgifte van individuele veilingprocedures die leiden tot de afgifte van individuele
vergunningen aan de operatoren. vergunningen aan de operatoren.
Alle ontworpen besluiten zouden steunen op de geldende bepalingen van Alle ontworpen besluiten zouden steunen op de geldende bepalingen van
de wet van 13 juni 2005, meer in het bijzonder en naargelang van het de wet van 13 juni 2005, meer in het bijzonder en naargelang van het
geval op de artikelen 13, 13/1, 18, 20, 29, 30 en 51. geval op de artikelen 13, 13/1, 18, 20, 29, 30 en 51.
Die wet strekt tot omzetting van de richtlijnen 2002/19/EG, Die wet strekt tot omzetting van de richtlijnen 2002/19/EG,
2002/20/EG, 2002/21/EG, 2002/22/EG en 2002/58/EG (5) die tot voor kort 2002/20/EG, 2002/21/EG, 2002/22/EG en 2002/58/EG (5) die tot voor kort
het Europese rechtskader voor elektronische communicatie vormden. het Europese rechtskader voor elektronische communicatie vormden.
In dat verband dient meer in het bijzonder rekening te worden gehouden In dat verband dient meer in het bijzonder rekening te worden gehouden
met richtlijn 2002/20/EG waarvan artikel 5, lid 1, dat betrekking had met richtlijn 2002/20/EG waarvan artikel 5, lid 1, dat betrekking had
op de gebruiksrechten voor radiofrequenties en nummers, als volgt op de gebruiksrechten voor radiofrequenties en nummers, als volgt
luidde: luidde:
"Waar mogelijk, in het bijzonder indien het gevaar van schadelijke "Waar mogelijk, in het bijzonder indien het gevaar van schadelijke
interferentie te verwaarlozen is, onderwerpen de lidstaten het gebruik interferentie te verwaarlozen is, onderwerpen de lidstaten het gebruik
van radiofrequenties niet aan het verlenen van individuele van radiofrequenties niet aan het verlenen van individuele
gebruiksrechten, maar nemen zij de voorwaarden voor het gebruik van gebruiksrechten, maar nemen zij de voorwaarden voor het gebruik van
dergelijke radiofrequenties op in de algemene machtiging." dergelijke radiofrequenties op in de algemene machtiging."
2. Zoals hierboven vermeld, werden bij het Wetboek de richtlijnen 2. Zoals hierboven vermeld, werden bij het Wetboek de richtlijnen
2002/19/EG, 2002/20/EG, 2002/21/EG en 2002/22/EG ingetrokken met 2002/19/EG, 2002/20/EG, 2002/21/EG en 2002/22/EG ingetrokken met
ingang van 21 december 2020 en dienden de lidstaten het Wetboek ingang van 21 december 2020 en dienden de lidstaten het Wetboek
uiterlijk tegen 21 december 2020 om te zetten. uiterlijk tegen 21 december 2020 om te zetten.
In dat verband dient te worden beklemtoond dat het Wetboek, ongeacht In dat verband dient te worden beklemtoond dat het Wetboek, ongeacht
het opschrift ervan, geenszins een codificatie zonder inhoudelijke het opschrift ervan, geenszins een codificatie zonder inhoudelijke
wijzigingen van de ingetrokken richtlijnen is. Ook al worden sommige wijzigingen van de ingetrokken richtlijnen is. Ook al worden sommige
bepalingen die in die richtlijnen voorkwamen, ongewijzigd of bijna bepalingen die in die richtlijnen voorkwamen, ongewijzigd of bijna
ongewijzigd overgenomen, het Wetboek bevat verschillende wijzigingen ongewijzigd overgenomen, het Wetboek bevat verschillende wijzigingen
of toevoegingen die noch loutere detailkwesties noch louter vormelijk of toevoegingen die noch loutere detailkwesties noch louter vormelijk
zijn. zijn.
Zo bijvoorbeeld werd artikel 5, lid 1, van richtlijn 2002/20/EG niet Zo bijvoorbeeld werd artikel 5, lid 1, van richtlijn 2002/20/EG niet
als zodanig in het Wetboek opgenomen. De pendant ervan is te vinden in als zodanig in het Wetboek opgenomen. De pendant ervan is te vinden in
artikel 46, lid 1, van het Wetboek, dat luidt als volgt: artikel 46, lid 1, van het Wetboek, dat luidt als volgt:
"De lidstaten vergemakkelijken het gebruik van radiospectrum, met "De lidstaten vergemakkelijken het gebruik van radiospectrum, met
inbegrip van gedeeld gebruik, in het kader van algemene machtigingen inbegrip van gedeeld gebruik, in het kader van algemene machtigingen
en zij beperken het verlenen van individuele gebruiksrechten voor en zij beperken het verlenen van individuele gebruiksrechten voor
radiospectrum tot situaties waarin dergelijke rechten noodzakelijk radiospectrum tot situaties waarin dergelijke rechten noodzakelijk
zijn om het efficiënt gebruik in het licht van de vraag te zijn om het efficiënt gebruik in het licht van de vraag te
optimaliseren, rekening houdend met de in de tweede alinea optimaliseren, rekening houdend met de in de tweede alinea
vastgestelde criteria. In alle andere gevallen stellen zij de vastgestelde criteria. In alle andere gevallen stellen zij de
voorwaarden voor het gebruik van radiospectrum vast in een algemene voorwaarden voor het gebruik van radiospectrum vast in een algemene
machtiging. machtiging.
Daartoe nemen de lidstaten een besluit inzake de meest geschikte Daartoe nemen de lidstaten een besluit inzake de meest geschikte
regeling voor het machtigen van het gebruik van radiospectrum, regeling voor het machtigen van het gebruik van radiospectrum,
rekening houdend met: rekening houdend met:
a) de specifieke kenmerken van het betrokken radiospectrum; a) de specifieke kenmerken van het betrokken radiospectrum;
b) de noodzaak van bescherming tegen schadelijke interferentie; b) de noodzaak van bescherming tegen schadelijke interferentie;
c) in voorkomend geval, de ontwikkeling van duidelijke voorwaarden c) in voorkomend geval, de ontwikkeling van duidelijke voorwaarden
voor gedeeld gebruik van radiospectrum; voor gedeeld gebruik van radiospectrum;
d) de noodzaak om de technische kwaliteit van communicatie of de d) de noodzaak om de technische kwaliteit van communicatie of de
dienst te verzekeren; dienst te verzekeren;
e) andere doelstellingen van algemeen belang die door de lidstaten e) andere doelstellingen van algemeen belang die door de lidstaten
overeenkomstig het Unierecht worden bepaald; overeenkomstig het Unierecht worden bepaald;
f) de noodzaak om een efficiënt radiospectrumgebruik te waarborgen. f) de noodzaak om een efficiënt radiospectrumgebruik te waarborgen.
Indien de lidstaten overwegen om een algemene machtiging of Indien de lidstaten overwegen om een algemene machtiging of
individuele gebruiksrechten voor het geharmoniseerde radiospectrum te individuele gebruiksrechten voor het geharmoniseerde radiospectrum te
verlenen, rekening houdend met de overeenkomstig Beschikking nr. verlenen, rekening houdend met de overeenkomstig Beschikking nr.
676/2002/EG vastgestelde technische uitvoeringsmaatregelen, spannen 676/2002/EG vastgestelde technische uitvoeringsmaatregelen, spannen
zij zich in om problemen in verband met schadelijke interferentie zij zich in om problemen in verband met schadelijke interferentie
zoveel mogelijk te beperken, ook in gevallen van gedeeld gebruik van zoveel mogelijk te beperken, ook in gevallen van gedeeld gebruik van
radiospectrum op basis van een combinatie van een algemene machtiging radiospectrum op basis van een combinatie van een algemene machtiging
en individuele gebruiksrechten. en individuele gebruiksrechten.
Indien gepast overwegen de lidstaten de mogelijkheid om machtigingen Indien gepast overwegen de lidstaten de mogelijkheid om machtigingen
voor het gebruik van radiospectrum te verstrekken op basis van een voor het gebruik van radiospectrum te verstrekken op basis van een
combinatie van een algemene machtiging en individuele gebruiksrechten, combinatie van een algemene machtiging en individuele gebruiksrechten,
daarbij rekening houdend met de mogelijke effecten van verschillende daarbij rekening houdend met de mogelijke effecten van verschillende
combinaties algemene machtigingen en individuele gebruiksrechten, en combinaties algemene machtigingen en individuele gebruiksrechten, en
van geleidelijke overgangen van de ene categorie naar de andere, op van geleidelijke overgangen van de ene categorie naar de andere, op
concurrentie, innovatie en markttoegang. concurrentie, innovatie en markttoegang.
De lidstaten streven ernaar zo min mogelijk beperkingen te stellen aan De lidstaten streven ernaar zo min mogelijk beperkingen te stellen aan
het gebruik van radiospectrum door terdege rekening te houden met het gebruik van radiospectrum door terdege rekening te houden met
technische oplossingen om schadelijke interferentie tegen te gaan, technische oplossingen om schadelijke interferentie tegen te gaan,
teneinde een machtigingsregeling met minimale administratieve lasten teneinde een machtigingsregeling met minimale administratieve lasten
in te stellen." in te stellen."
3. Uit de vergelijking tussen artikel 5, lid 1, van richtlijn 3. Uit de vergelijking tussen artikel 5, lid 1, van richtlijn
2002/20/EG en artikel 46, lid 1, van het Wetboek blijkt dat de opzet 2002/20/EG en artikel 46, lid 1, van het Wetboek blijkt dat de opzet
van de regelgeving en de rechtsopvattingen inzake het verlenen van van de regelgeving en de rechtsopvattingen inzake het verlenen van
gebruiksrechten voor radiofrequenties zijn gewijzigd. gebruiksrechten voor radiofrequenties zijn gewijzigd.
Terwijl richtlijn 2002/20/EG ervoor wilde zorgen dat de lidstaten, Terwijl richtlijn 2002/20/EG ervoor wilde zorgen dat de lidstaten,
"waar mogelijk", de rechten voor het gebruik van het radiospectrum "waar mogelijk", de rechten voor het gebruik van het radiospectrum
niet zouden toewijzen via het verlenen van individuele niet zouden toewijzen via het verlenen van individuele
gebruiksrechten, verplicht het Wetboek de lidstaten ertoe het gebruik gebruiksrechten, verplicht het Wetboek de lidstaten ertoe het gebruik
van het radiospectrum, met inbegrip van het gedeeld gebruik, in het van het radiospectrum, met inbegrip van het gedeeld gebruik, in het
kader van algemene machtigingen te vergemakkelijken en het verlenen kader van algemene machtigingen te vergemakkelijken en het verlenen
van individuele gebruiksrechten te beperken tot de situaties waarin van individuele gebruiksrechten te beperken tot de situaties waarin
dergelijke rechten noodzakelijk zijn om de efficiëntie van dat gebruik dergelijke rechten noodzakelijk zijn om de efficiëntie van dat gebruik
te maximaliseren in het licht van de vraag en rekening houdend met de te maximaliseren in het licht van de vraag en rekening houdend met de
criteria die vervat zijn in het Wetboek, en dit door voorafgaandelijk criteria die vervat zijn in het Wetboek, en dit door voorafgaandelijk
de mogelijkheid te onderzoeken om de algemene machtiging te combineren de mogelijkheid te onderzoeken om de algemene machtiging te combineren
met individuele gebruiksrechten en tegelijkertijd ernaar te streven zo met individuele gebruiksrechten en tegelijkertijd ernaar te streven zo
min mogelijk beperkingen te stellen aan het gebruik van radiospectrum min mogelijk beperkingen te stellen aan het gebruik van radiospectrum
door terdege rekening te houden met technische oplossingen om door terdege rekening te houden met technische oplossingen om
schadelijke interferentie tegen te gaan, teneinde een schadelijke interferentie tegen te gaan, teneinde een
machtigingsregeling met minimale administratieve lasten in te stellen. machtigingsregeling met minimale administratieve lasten in te stellen.
Daaruit volgt dat de lidstaten voortaan, alvorens gebruik te maken van Daaruit volgt dat de lidstaten voortaan, alvorens gebruik te maken van
een systeem van individuele vergunningen, een analyse moeten uitvoeren een systeem van individuele vergunningen, een analyse moeten uitvoeren
aan de hand van verschillende criteria en in staat moeten zijn om de aan de hand van verschillende criteria en in staat moeten zijn om de
noodzaak van een dergelijk systeem grondig en gedetailleerd aan te noodzaak van een dergelijk systeem grondig en gedetailleerd aan te
tonen. tonen.
4. Op 10 juni 2021 heeft de afdeling Wetgeving advies 69.166/4 4. Op 10 juni 2021 heeft de afdeling Wetgeving advies 69.166/4
uitgebracht over een voorontwerp van wet `houdende omzetting van het uitgebracht over een voorontwerp van wet `houdende omzetting van het
Europees wetboek voor elektronische communicatie en wijziging van Europees wetboek voor elektronische communicatie en wijziging van
diverse bepalingen inzake elektronische communicatie'. diverse bepalingen inzake elektronische communicatie'.
Dat voorontwerp, dat zoals het opschrift ervan aangeeft, de omzetting Dat voorontwerp, dat zoals het opschrift ervan aangeeft, de omzetting
van het Wetboek beoogt, werd nog niet ingediend bij de Kamer van van het Wetboek beoogt, werd nog niet ingediend bij de Kamer van
volksvertegenwoordigers. volksvertegenwoordigers.
Met betrekking tot de bepalingen van de vijf om advies voorgelegde Met betrekking tot de bepalingen van de vijf om advies voorgelegde
ontwerpen van besluit merkt de afdeling Wetgeving op dat de artikelen ontwerpen van besluit merkt de afdeling Wetgeving op dat de artikelen
48, 49, 54 en 59 van dat voorontwerp van wet voorzien in een 48, 49, 54 en 59 van dat voorontwerp van wet voorzien in een
verregaande wijziging van respectievelijk de artikelen 13, 13/1, 18 en verregaande wijziging van respectievelijk de artikelen 13, 13/1, 18 en
20 van de wet van 13 juni 2005, terwijl de artikelen 74 en 92 van 20 van de wet van 13 juni 2005, terwijl de artikelen 74 en 92 van
datzelfde voorontwerp ertoe strekken de artikelen 30 en 51 van datzelfde voorontwerp ertoe strekken de artikelen 30 en 51 van
dezelfde wet minder verregaand te wijzigen. dezelfde wet minder verregaand te wijzigen.
Daarnaast dient inzonderheid rekening te worden gehouden met artikel Daarnaast dient inzonderheid rekening te worden gehouden met artikel
50 van dat voorontwerp, dat ertoe strekt in de wet van 13 juni 2005 50 van dat voorontwerp, dat ertoe strekt in de wet van 13 juni 2005
een nieuwe bepaling op te nemen, namelijk artikel 13/2 dat strekt tot een nieuwe bepaling op te nemen, namelijk artikel 13/2 dat strekt tot
omzetting van artikel 46 van het Wetboek en daartoe de tekst van die omzetting van artikel 46 van het Wetboek en daartoe de tekst van die
bepaling grotendeels overneemt. bepaling grotendeels overneemt.
5. Daaruit volgt dat de vijf ontwerpen van besluit die om advies zijn 5. Daaruit volgt dat de vijf ontwerpen van besluit die om advies zijn
voorgelegd aan de afdeling Wetgeving, rechtsgrond ontlenen aan voorgelegd aan de afdeling Wetgeving, rechtsgrond ontlenen aan
wettelijke bepalingen die verregaand zullen worden gewijzigd. wettelijke bepalingen die verregaand zullen worden gewijzigd.
Die wijzigingen zijn van fundamenteel belang en zouden in beginsel in Die wijzigingen zijn van fundamenteel belang en zouden in beginsel in
de zeer nabije toekomst moeten plaatsvinden, aangezien ze ertoe de zeer nabije toekomst moeten plaatsvinden, aangezien ze ertoe
strekken een richtlijn om te zetten waarvoor de omzettingstermijn liep strekken een richtlijn om te zetten waarvoor de omzettingstermijn liep
tot 20 december 2020. tot 20 december 2020.
Hoewel het in dit stadium niet aan de afdeling Wetgeving staat om in Hoewel het in dit stadium niet aan de afdeling Wetgeving staat om in
een dergelijke context te onderzoeken of de ontworpen bepalingen in een dergelijke context te onderzoeken of de ontworpen bepalingen in
overeenstemming zijn met de toekomstige wettelijke bepalingen die met overeenstemming zijn met de toekomstige wettelijke bepalingen die met
het oog op de omzetting van het Wetboek zouden worden aangenomen, het oog op de omzetting van het Wetboek zouden worden aangenomen,
dient de aandacht van de stellers ervan te worden gevestigd op de dient de aandacht van de stellers ervan te worden gevestigd op de
juridische risico's die zijn verbonden aan een handelswijze die erin juridische risico's die zijn verbonden aan een handelswijze die erin
bestaat verordenende bepalingen aan te nemen die uitvoering geven aan bestaat verordenende bepalingen aan te nemen die uitvoering geven aan
wetsbepalingen die binnenkort worden gewijzigd teneinde tegemoet te wetsbepalingen die binnenkort worden gewijzigd teneinde tegemoet te
komen aan Europeesrechtelijke normen waarvoor de omzettingstermijn is komen aan Europeesrechtelijke normen waarvoor de omzettingstermijn is
verstreken. verstreken.
BIJZONDERE OPMERKINGEN BIJZONDERE OPMERKINGEN
OPSCHRIFT EN NUMMERING OPSCHRIFT EN NUMMERING
Volgens het opschrift van het ontworpen besluit strekt het tot Volgens het opschrift van het ontworpen besluit strekt het tot
wijziging van het koninklijk besluit van 18 januari 2001 `tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 januari 2001 `tot
vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van
vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde
generatie'. generatie'.
Bovendien zijn aan de zeven artikelen van het ontwerp de nummers 17 Bovendien zijn aan de zeven artikelen van het ontwerp de nummers 17
tot 23 toegekend. tot 23 toegekend.
Zoals de gemachtigde van de minister heeft bevestigd, werden in een Zoals de gemachtigde van de minister heeft bevestigd, werden in een
vorige versie van het ontwerp inderdaad de artikelen 1 tot 16 van het vorige versie van het ontwerp inderdaad de artikelen 1 tot 16 van het
koninklijk besluit van 18 januari 2001 gewijzigd. koninklijk besluit van 18 januari 2001 gewijzigd.
Dat eerste ontwerp is echter gewijzigd en het ontwerp dat om advies Dat eerste ontwerp is echter gewijzigd en het ontwerp dat om advies
aan de afdeling Wetgeving is voorgelegd en waarover voorafgaandelijk aan de afdeling Wetgeving is voorgelegd en waarover voorafgaandelijk
in de Ministerraad overleg is gepleegd, brengt geen wijzigingen meer in de Ministerraad overleg is gepleegd, brengt geen wijzigingen meer
aan in het koninklijk besluit van 18 januari 2001 aangezien dat aan in het koninklijk besluit van 18 januari 2001 aangezien dat
besluit wordt opgeheven bij het ontwerp van koninklijk besluit besluit wordt opgeheven bij het ontwerp van koninklijk besluit
`betreffende de radiotoegang in de frequentiebanden 900 MHz, 1800 MHz `betreffende de radiotoegang in de frequentiebanden 900 MHz, 1800 MHz
en 2 GHz' (nr. 69.770/4). en 2 GHz' (nr. 69.770/4).
Bijgevolg moeten enerzijds de woorden "het koninklijk besluit van 18 Bijgevolg moeten enerzijds de woorden "het koninklijk besluit van 18
januari 2001 tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot januari 2001 tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot
toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen
van de derde generatie" uit het opschrift worden weggelaten, en van de derde generatie" uit het opschrift worden weggelaten, en
anderzijds de artikelen 17 tot 23 van het ontwerp vernummerd worden anderzijds de artikelen 17 tot 23 van het ontwerp vernummerd worden
tot de artikelen 1 tot 7. tot de artikelen 1 tot 7.
AANHEF AANHEF
1. In het eerste lid dient ook de wijziging te worden vermeld die bij 1. In het eerste lid dient ook de wijziging te worden vermeld die bij
de wet van 31 juli 2017 is aangebracht in artikel 18, § 1, van de wet de wet van 31 juli 2017 is aangebracht in artikel 18, § 1, van de wet
van 13 juni 2005. De aanhef moet dienovereenkomstig worden aangevuld. van 13 juni 2005. De aanhef moet dienovereenkomstig worden aangevuld.
2. Uit de inlichtingen die de gemachtigde van de minister heeft 2. Uit de inlichtingen die de gemachtigde van de minister heeft
meegedeeld, blijkt dat het Belgische Instituut voor Postdiensten en meegedeeld, blijkt dat het Belgische Instituut voor Postdiensten en
Telecommunicatie (hierna: "het BIPT") over de ontwerptekst een nieuwe Telecommunicatie (hierna: "het BIPT") over de ontwerptekst een nieuwe
openbare raadpleging heeft gehouden die van 16 juli tot 31 augustus openbare raadpleging heeft gehouden die van 16 juli tot 31 augustus
2021 liep. 2021 liep.
Die raadpleging moet ook in het derde lid worden vermeld. Die raadpleging moet ook in het derde lid worden vermeld.
3. In het vijfde lid dienen de adviezen te worden vermeld die het BIPT 3. In het vijfde lid dienen de adviezen te worden vermeld die het BIPT
op 7 januari en 12 mei 2021 over de ontworpen tekst heeft gegeven. op 7 januari en 12 mei 2021 over de ontworpen tekst heeft gegeven.
4. Het Overlegcomité heeft op 26 mei 2021 zijn goedkeuring gehecht aan 4. Het Overlegcomité heeft op 26 mei 2021 zijn goedkeuring gehecht aan
de ontwerptekst. de ontwerptekst.
Het negende lid moet met die datum worden aangevuld. Het negende lid moet met die datum worden aangevuld.
DISPOSITIEF DISPOSITIEF
Artikel 17 (te vernummeren tot 1) Artikel 17 (te vernummeren tot 1)
Teneinde de machtiging die bij paragraaf 4 van de voorliggende Teneinde de machtiging die bij paragraaf 4 van de voorliggende
bepaling aan het BIPT wordt verleend, beter te omschrijven en te bepaling aan het BIPT wordt verleend, beter te omschrijven en te
garanderen dat ze in overeenstemming is met artikel 13 van de wet van garanderen dat ze in overeenstemming is met artikel 13 van de wet van
13 juni 2005 en met artikel 3 van het Wetboek, in het bijzonder met 13 juni 2005 en met artikel 3 van het Wetboek, in het bijzonder met
lid 2, c) ervan, die in het verslag aan de Koning ter sprake komen, lid 2, c) ervan, die in het verslag aan de Koning ter sprake komen,
dient die paragraaf te worden aangevuld teneinde te vermelden dat de dient die paragraaf te worden aangevuld teneinde te vermelden dat de
aan het BIPT verleende machtiging ten uitvoer moet worden gelegd om aan het BIPT verleende machtiging ten uitvoer moet worden gelegd om
het doeltreffende, efficiënte en gecoördineerde gebruik van het het doeltreffende, efficiënte en gecoördineerde gebruik van het
radiospectrum te bevorderen. radiospectrum te bevorderen.
Artikel 23 (te vernummeren tot 7) Artikel 23 (te vernummeren tot 7)
In de Franse tekst moeten de woorden "La ministre" worden vervangen In de Franse tekst moeten de woorden "La ministre" worden vervangen
door de woorden "Le ministre" aangezien het woord "ministre" door de woorden "Le ministre" aangezien het woord "ministre"
gemeenslachtig is (6). gemeenslachtig is (6).
DE GRIFFIER, DE VOORZITTER, DE GRIFFIER, DE VOORZITTER,
Anne-Catherine VAN GEERSDAELE Martine BAGUET Anne-Catherine VAN GEERSDAELE Martine BAGUET
_______ _______
Nota's Nota's
(1) Richtlijn 2002/19/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 (1) Richtlijn 2002/19/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7
maart 2002 `inzake de toegang tot en interconnectie van maart 2002 `inzake de toegang tot en interconnectie van
elektronische-communicatienetwerken en bijbehorende faciliteiten elektronische-communicatienetwerken en bijbehorende faciliteiten
(Toegangsrichtlijn)' (Toegangsrichtlijn)'
(2) Richtlijn 2002/20/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 (2) Richtlijn 2002/20/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7
maart 2002 `betreffende de machtiging voor maart 2002 `betreffende de machtiging voor
elektronische-communicatienetwerken en -diensten elektronische-communicatienetwerken en -diensten
(Machtigingsrichtlijn)'. (Machtigingsrichtlijn)'.
(3) Richtlijn 2002/21/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 (3) Richtlijn 2002/21/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7
maart 2002 `inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor maart 2002 `inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor
elektronische-communicatienetwerken en -diensten (Kaderrichtlijn)'. elektronische-communicatienetwerken en -diensten (Kaderrichtlijn)'.
(4) Richtlijn 2002/22/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 (4) Richtlijn 2002/22/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7
maart 2002 `inzake de universele dienst en gebruikersrechten met maart 2002 `inzake de universele dienst en gebruikersrechten met
betrekking tot elektronische-communicatienetwerken en -diensten betrekking tot elektronische-communicatienetwerken en -diensten
(Universeledienstrichtlijn)'. (Universeledienstrichtlijn)'.
(5) Richtlijn 2002/58/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 (5) Richtlijn 2002/58/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12
juli 2002 `betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de juli 2002 `betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de
bescherming van de persoonlijke levenssfeer in de sector elektronische bescherming van de persoonlijke levenssfeer in de sector elektronische
communicatie (richtlijn betreffende privacy en elektronische communicatie (richtlijn betreffende privacy en elektronische
communicatie)'. communicatie)'.
(6) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het (6) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het
opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, www.raadvst opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, www.raadvst
consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling 167. consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling 167.
28 NOVEMBER 2021. - Koninklijk besluit tot wijziging van het 28 NOVEMBER 2021. - Koninklijk besluit tot wijziging van het
koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende radiotoegang in de koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende radiotoegang in de
frequentieband 2500-2690 MHz frequentieband 2500-2690 MHz
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische Gelet op de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische
communicatie, artikel 18, gewijzigd bij de wet van 10 juli 2012, bij communicatie, artikel 18, gewijzigd bij de wet van 10 juli 2012, bij
de wet van 27 maart 2014 en bij de wet van 31 juli 2017; de wet van 27 maart 2014 en bij de wet van 31 juli 2017;
Gelet op het koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende Gelet op het koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende
radiotoegang in de frequentieband 2500-2690 MHz; radiotoegang in de frequentieband 2500-2690 MHz;
Gelet op de openbare raadpleging georganiseerd door de Raad van het Gelet op de openbare raadpleging georganiseerd door de Raad van het
BIPT op verzoek van de minister van Telecommunicatie betreffende het BIPT op verzoek van de minister van Telecommunicatie betreffende het
regelgevingskader voor de organisatie van een multibandveiling, die regelgevingskader voor de organisatie van een multibandveiling, die
heeft plaatsgevonden van 16 juli tot 31 augustus 2021; heeft plaatsgevonden van 16 juli tot 31 augustus 2021;
Gelet op de regelgevingsimpactanalyse uitgevoerd conform de artikelen Gelet op de regelgevingsimpactanalyse uitgevoerd conform de artikelen
6 en 7 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse bepalingen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse bepalingen
inzake administratieve vereenvoudiging; inzake administratieve vereenvoudiging;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 20 Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 20
november 2015, 21 december 2015, 22 december 2017, 9 januari 2018, 14 november 2015, 21 december 2015, 22 december 2017, 9 januari 2018, 14
december 2020 en op 19 oktober 2021; december 2020 en op 19 oktober 2021;
Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting, gegeven Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting, gegeven
op 7 maart 2016 en 24 juli 2018 en van Onze Staatssecretaris voor op 7 maart 2016 en 24 juli 2018 en van Onze Staatssecretaris voor
Begroting, gegeven op 21 december 2020 en op 19 oktober 2021; Begroting, gegeven op 21 december 2020 en op 19 oktober 2021;
Gelet op het advies van het Belgisch Instituut voor postdiensten en Gelet op het advies van het Belgisch Instituut voor postdiensten en
telecommunicatie, gegeven op 12 mei 2021; telecommunicatie, gegeven op 12 mei 2021;
Gelet op de raadpleging van 27 januari tot 3 februari 2021 en van 22 Gelet op de raadpleging van 27 januari tot 3 februari 2021 en van 22
oktober tot 29 oktober 2021 van het Interministerieel Comité voor oktober tot 29 oktober 2021 van het Interministerieel Comité voor
Telecommunicatie en Radio-omroep en Televisie; Telecommunicatie en Radio-omroep en Televisie;
Gelet op het akkoord van het Overlegcomité van 24 november 2021; Gelet op het akkoord van het Overlegcomité van 24 november 2021;
Gelet op het advies 69766/4 van de Raad van State, gegeven op 4 Gelet op het advies 69766/4 van de Raad van State, gegeven op 4
oktober 2021 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van oktober 2021 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van
de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Gelet op de adviesaanvraag binnen dertig dagen, die op 22 oktober 2021 Gelet op de adviesaanvraag binnen dertig dagen, die op 22 oktober 2021
bij de Raad van State is ingediend, met toepassing van artikel 84, § bij de Raad van State is ingediend, met toepassing van artikel 84, §
1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd
op 12 januari 1973; op 12 januari 1973;
Overwegende dat het advies niet is meegedeeld binnen die termijn; Overwegende dat het advies niet is meegedeeld binnen die termijn;
Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van
State, gecoördineerd op 12 januari 1973; State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van Onze Minister van Telecommunicatie en op het Op de voordracht van Onze Minister van Telecommunicatie en op het
advies van onze in Raad vergaderde Ministers, advies van onze in Raad vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In artikel 4, van het koninklijk besluit van 22 december

Artikel 1.In artikel 4, van het koninklijk besluit van 22 december

2010 betreffende radiotoegang in de frequentieband 2500-2690 MHz 2010 betreffende radiotoegang in de frequentieband 2500-2690 MHz
worden de volgende wijzigingen aangebracht: worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° in paragraaf 1 worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1 worden de volgende wijzigingen aangebracht:
a) de woorden "zes frequentieblokken" worden vervangen door de woorden a) de woorden "zes frequentieblokken" worden vervangen door de woorden
"veertien frequentieblokken"; "veertien frequentieblokken";
b) de bepalingen onder 1° tot 6° worden vervangen als volgt: b) de bepalingen onder 1° tot 6° worden vervangen als volgt:
"1° 2500-2505 MHz en 2620-2625 MHz "1° 2500-2505 MHz en 2620-2625 MHz
2° 2505-2510 MHz en 2625-2630 MHz 2° 2505-2510 MHz en 2625-2630 MHz
3° 2510-2515 MHz en 2630-2635 MHz 3° 2510-2515 MHz en 2630-2635 MHz
4° 2515-2520 MHz en 2635-2640 MHz 4° 2515-2520 MHz en 2635-2640 MHz
5° 2520-2525 MHz en 2640-2645 MHz 5° 2520-2525 MHz en 2640-2645 MHz
6° 2525-2530 MHz en 2645-2650 MHz 6° 2525-2530 MHz en 2645-2650 MHz
7° 2530-2535 MHz en 2650-2655 MHz 7° 2530-2535 MHz en 2650-2655 MHz
8° 2535-2540 MHz en 2655-2660 MHz 8° 2535-2540 MHz en 2655-2660 MHz
9° 2540-2545 MHz en 2660-2665 MHz 9° 2540-2545 MHz en 2660-2665 MHz
10° 2545-2550 MHz en 2665-2670 MHz 10° 2545-2550 MHz en 2665-2670 MHz
11° 2550-2555 MHz en 2670-2675 MHz 11° 2550-2555 MHz en 2670-2675 MHz
12° 2555-2560 MHz en 2675-2680 MHz 12° 2555-2560 MHz en 2675-2680 MHz
13° 2560-2565 MHz en 2680-2685 MHz 13° 2560-2565 MHz en 2680-2685 MHz
14° 2565-2570 MHz en 2685-2690 MHz"; 14° 2565-2570 MHz en 2685-2690 MHz";
2° paragraaf 2 wordt opgeheven; 2° paragraaf 2 wordt opgeheven;
3° paragraaf 6 wordt aangevuld met een lid luidend als volgt: 3° paragraaf 6 wordt aangevuld met een lid luidend als volgt:
"In afwijking van het eerste lid, indien het aantal kandidaten die "In afwijking van het eerste lid, indien het aantal kandidaten die
ontvankelijk worden bevonden conform artikel 17 tijdens een procedure ontvankelijk worden bevonden conform artikel 17 tijdens een procedure
tot toekenning van gebruiksrechten dusdanig is dat niet het volledige tot toekenning van gebruiksrechten dusdanig is dat niet het volledige
beschikbare spectrum kan worden toegewezen, dan mag een relevante beschikbare spectrum kan worden toegewezen, dan mag een relevante
groep ten opzichte van een radiotoegangsoperator niet meer dan 30 MHz groep ten opzichte van een radiotoegangsoperator niet meer dan 30 MHz
duplex innemen in de frequentiebanden 2500-2570 en 2620-2690 MHz." duplex innemen in de frequentiebanden 2500-2570 en 2620-2690 MHz."
4° het artikel wordt aangevuld met een paragraaf 7 luidend als volgt: 4° het artikel wordt aangevuld met een paragraaf 7 luidend als volgt:
" § 7. Het Instituut mag, na de betrokken partijen te hebben gehoord, " § 7. Het Instituut mag, na de betrokken partijen te hebben gehoord,
de verdeling van de toegewezen frequenties wijzigen, zonder de de verdeling van de toegewezen frequenties wijzigen, zonder de
kwantiteit spectrum toegekend aan elke operator te wijzigen, in kwantiteit spectrum toegekend aan elke operator te wijzigen, in
objectief gerechtvaardigde gevallen om het doeltreffende, efficiënte objectief gerechtvaardigde gevallen om het doeltreffende, efficiënte
en gecoördineerde gebruik van radiospectrum te bevorderen, binnen en gecoördineerde gebruik van radiospectrum te bevorderen, binnen
redelijke termijnen en verhoudingen. " redelijke termijnen en verhoudingen. "

Art. 2.Artikel 6, § 2, van hetzelfde besluit wordt opgeheven.

Art. 2.Artikel 6, § 2, van hetzelfde besluit wordt opgeheven.

Art. 3.Artikel 9 van hetzelfde besluit wordt opgeheven.

Art. 3.Artikel 9 van hetzelfde besluit wordt opgeheven.

Art. 4.In artikel 23, § 2, tweede lid, van hetzelfde besluit worden

Art. 4.In artikel 23, § 2, tweede lid, van hetzelfde besluit worden

de woorden "artikel 28" vervangen door de woorden "artikel 27". de woorden "artikel 28" vervangen door de woorden "artikel 27".

Art. 5.In artikel 24 van hetzelfde besluit worden de paragrafen 4 en

Art. 5.In artikel 24 van hetzelfde besluit worden de paragrafen 4 en

5 opgeheven. 5 opgeheven.

Art. 6.De bijlage bij hetzelfde besluit wordt opgeheven.

Art. 6.De bijlage bij hetzelfde besluit wordt opgeheven.

Art. 7.De minister bevoegd voor Telecommunicatie is belast met de

Art. 7.De minister bevoegd voor Telecommunicatie is belast met de

uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 28 november 2021. Gegeven te Brussel, 28 november 2021.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Telecommunicatie, De Minister van Telecommunicatie,
P. DE SUTTER P. DE SUTTER
^