| Koninklijk besluit tot definitie van de functie, de opdrachten en het profiel van de directeur van de dispatching voor de civiele veiligheid van de 112-centra | Koninklijk besluit tot definitie van de functie, de opdrachten en het profiel van de directeur van de dispatching voor de civiele veiligheid van de 112-centra |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN | FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN |
| 25 APRIL 2014. - Koninklijk besluit tot definitie van de functie, de | 25 APRIL 2014. - Koninklijk besluit tot definitie van de functie, de |
| opdrachten en het profiel van de directeur van de dispatching voor de | opdrachten en het profiel van de directeur van de dispatching voor de |
| civiele veiligheid van de 112-centra | civiele veiligheid van de 112-centra |
| FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de programmawet van 9 juli 2004, inzonderheid artikel 207, § | Gelet op de programmawet van 9 juli 2004, inzonderheid artikel 207, § |
| 3; | 3; |
| Gelet op de wet van 29 april 2011 houdende oprichting van de | Gelet op de wet van 29 april 2011 houdende oprichting van de |
| 112-centra en het agentschap 112, inzonderheid artikel 6; | 112-centra en het agentschap 112, inzonderheid artikel 6; |
| Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, | Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, |
| inzonderheid artikel 14; | inzonderheid artikel 14; |
| Gelet op het koninklijk besluit van 17 oktober 2011 betreffende de | Gelet op het koninklijk besluit van 17 oktober 2011 betreffende de |
| 112-centra en het agentschap 112, inzonderheid artikel 13 en artikel | 112-centra en het agentschap 112, inzonderheid artikel 13 en artikel |
| 27; | 27; |
| Gelet op het advies van de Iinspectie van Financiën, gegeven op 3 juni | Gelet op het advies van de Iinspectie van Financiën, gegeven op 3 juni |
| en 22 juli 2013 | en 22 juli 2013 |
| Gelet op advies 54.526/2 van de Raad van State, gegeven op 11 december | Gelet op advies 54.526/2 van de Raad van State, gegeven op 11 december |
| 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de | 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de |
| gecoördineerde wetten op de Raad van State; | gecoördineerde wetten op de Raad van State; |
| Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en van Onze | Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en van Onze |
| Minister van Volksgezondheid, | Minister van Volksgezondheid, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
| HOOFDSTUK I. - Definities | HOOFDSTUK I. - Definities |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit moet verstaan worden |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit moet verstaan worden |
| onder : | onder : |
| 1° KB 112 : het koninklijk besluit van 17 oktober 2011 betreffende de | 1° KB 112 : het koninklijk besluit van 17 oktober 2011 betreffende de |
| 112-centra en het agentschap 112; | 112-centra en het agentschap 112; |
| 2° Directeur civiele veiligheid : het operationeel lid van een | 2° Directeur civiele veiligheid : het operationeel lid van een |
| gemeente of hulpverleningszone, bedoeld in artikel 12 van het KB 112; | gemeente of hulpverleningszone, bedoeld in artikel 12 van het KB 112; |
| 3° Dispatching civiele veiligheid : de functionaliteit inzake het | 3° Dispatching civiele veiligheid : de functionaliteit inzake het |
| verwerken van dringende oproepen naar het 112-centrum voor wat de | verwerken van dringende oproepen naar het 112-centrum voor wat de |
| interventies van de operationele diensten van de civiele veiligheid | interventies van de operationele diensten van de civiele veiligheid |
| betreft zoals bedoeld in de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele | betreft zoals bedoeld in de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele |
| veiligheid, en dewelke een organisatorische eenheid vormt met de | veiligheid, en dewelke een organisatorische eenheid vormt met de |
| dispatching van de dringende medische hulp in het 112-centrum, zoals | dispatching van de dringende medische hulp in het 112-centrum, zoals |
| bedoeld in artikel 13, lid 1, van het KB 112; | bedoeld in artikel 13, lid 1, van het KB 112; |
| 4° Operator : het contractueel, statutair of gedetacheerd | 4° Operator : het contractueel, statutair of gedetacheerd |
| personeelslid belast met de behandeling van de noodoproepen gevormd op | personeelslid belast met de behandeling van de noodoproepen gevormd op |
| de nummers 100 en 112; | de nummers 100 en 112; |
| 5° Hulpverleningszone : de hulpverleningszone zoals bepaald in artikel | 5° Hulpverleningszone : de hulpverleningszone zoals bepaald in artikel |
| 14 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid. | 14 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid. |
| HOOFDSTUK II. - Opdrachten | HOOFDSTUK II. - Opdrachten |
Art. 2.Het operationeel beheer, bepaald in artikel 12 van het KB 112, |
Art. 2.Het operationeel beheer, bepaald in artikel 12 van het KB 112, |
| omvat de volgende taken : | omvat de volgende taken : |
| 1° Als operationeel leidinggevende de leiding en coördinatie van | 1° Als operationeel leidinggevende de leiding en coördinatie van |
| brandweerinterventies verzekeren in het 112-centrum : | brandweerinterventies verzekeren in het 112-centrum : |
| a) Het inschatten van de gevolgen van een (grootschalig) incident en | a) Het inschatten van de gevolgen van een (grootschalig) incident en |
| het beheren van rampsituaties in overleg met de medische discipline en | het beheren van rampsituaties in overleg met de medische discipline en |
| de geïntegreerde politie; | de geïntegreerde politie; |
| b) Het uitvaardigen van operationele werkprocedures en het waken over | b) Het uitvaardigen van operationele werkprocedures en het waken over |
| de naleving van die procedures en afspraken; | de naleving van die procedures en afspraken; |
| c) Het verwittigen van de dienstchef of de zonecommandant wanneer er | c) Het verwittigen van de dienstchef of de zonecommandant wanneer er |
| een incident op zijn grondgebied plaatsvindt. | een incident op zijn grondgebied plaatsvindt. |
| 2° Als interface tussen de verschillende partners van het 112-centrum | 2° Als interface tussen de verschillende partners van het 112-centrum |
| de relaties met de klanten en externe partners onderhouden : | de relaties met de klanten en externe partners onderhouden : |
| a) Het overleggen met de zonecommandanten betreffende de diensten die | a) Het overleggen met de zonecommandanten betreffende de diensten die |
| de dispatching civiele veiligheid zal verlenen aan zijn klant, de | de dispatching civiele veiligheid zal verlenen aan zijn klant, de |
| hulpverleningszones, en de wijze waarop; | hulpverleningszones, en de wijze waarop; |
| b) Het overleggen met de politie en de medische discipline, onder meer | b) Het overleggen met de politie en de medische discipline, onder meer |
| betreffende de organisatie en procedures bij multidisciplinaire | betreffende de organisatie en procedures bij multidisciplinaire |
| gebeurtenissen; | gebeurtenissen; |
| c) Het voorbereiden, opstellen, evalueren en voortdurend actualiseren | c) Het voorbereiden, opstellen, evalueren en voortdurend actualiseren |
| van een samenwerkingsovereenkomst met elke hulpverleningszone; | van een samenwerkingsovereenkomst met elke hulpverleningszone; |
| d) Het maken van praktische afspraken en procedures met elke | d) Het maken van praktische afspraken en procedures met elke |
| hulpverleningszone van de provincie en met de dispatching civiele | hulpverleningszone van de provincie en met de dispatching civiele |
| veiligheid van de aangrenzende provincies; | veiligheid van de aangrenzende provincies; |
| e) Het fungeren als operationeel aanspreekpunt van de dispatching | e) Het fungeren als operationeel aanspreekpunt van de dispatching |
| civiele veiligheid voor de hulpverleningszones, de politie, de | civiele veiligheid voor de hulpverleningszones, de politie, de |
| medische discipline en de federale overheid, deelnemen aan de | medische discipline en de federale overheid, deelnemen aan de |
| vergaderingen van het provinciaal en nationaal | vergaderingen van het provinciaal en nationaal |
| dispatchingoverlegplatform, en coördineren en organiseren van de | dispatchingoverlegplatform, en coördineren en organiseren van de |
| daaruit voortvloeiende actiepunten; | daaruit voortvloeiende actiepunten; |
| f) In overleg met de coördinator van de geïntegreerde dispatching en | f) In overleg met de coördinator van de geïntegreerde dispatching en |
| de medisch directeur, rechtstreekse contacten met de burger | de medisch directeur, rechtstreekse contacten met de burger |
| onderhouden, in het kader van vragen naar informatie of klachten; | onderhouden, in het kader van vragen naar informatie of klachten; |
| g) Zorgen voor een rapportering over de werking van de dispatching | g) Zorgen voor een rapportering over de werking van de dispatching |
| civiele veiligheid, ter ondersteuning en informatie van de | civiele veiligheid, ter ondersteuning en informatie van de |
| hulpverleningszone; | hulpverleningszone; |
| h) Het opvolgen van de technologische ontwikkelingen op de CAD-Astrid | h) Het opvolgen van de technologische ontwikkelingen op de CAD-Astrid |
| en de prioriteiten binnen die ontwikkelingen. | en de prioriteiten binnen die ontwikkelingen. |
| 3° Coachen en deelnemen aan de evaluatie van personen die hij | 3° Coachen en deelnemen aan de evaluatie van personen die hij |
| functionele aanstuurt, het onderzoeken van de opleidingsbehoeften van | functionele aanstuurt, het onderzoeken van de opleidingsbehoeften van |
| de medewerkers, rekening houdende met het globale opleidingstraject | de medewerkers, rekening houdende met het globale opleidingstraject |
| van de operatoren en het bepalen van de opleidingsdoelstellingen en | van de operatoren en het bepalen van de opleidingsdoelstellingen en |
| deelnemen aan de selectie en aanduiding van de ploegchefs en experten. | deelnemen aan de selectie en aanduiding van de ploegchefs en experten. |
| 4° Als beheerder het uitvoeren van een aantal algemene en | 4° Als beheerder het uitvoeren van een aantal algemene en |
| interventieondersteunende taken : | interventieondersteunende taken : |
| a) Voor de aspecten verbonden aan de civiele veiligheid, een | a) Voor de aspecten verbonden aan de civiele veiligheid, een |
| periodieke beoordeling verrichten van de kwaliteit van het werk van de | periodieke beoordeling verrichten van de kwaliteit van het werk van de |
| operatoren; | operatoren; |
| b) Het verzamelen van rampenplannen, actualiseren van rampenplannen, | b) Het verzamelen van rampenplannen, actualiseren van rampenplannen, |
| inventariseren en digitaliseren, en contacten onderhouden met externen | inventariseren en digitaliseren, en contacten onderhouden met externen |
| betreffende rampenplanning, voor wat betreft de taken van de | betreffende rampenplanning, voor wat betreft de taken van de |
| dispatching civiele veiligheid; | dispatching civiele veiligheid; |
| c) Het opvolgen van de verzameling en verwerking van statistieken | c) Het opvolgen van de verzameling en verwerking van statistieken |
| aangaande de dispatching civiele veiligheid en deze desgevallend | aangaande de dispatching civiele veiligheid en deze desgevallend |
| bezorgen aan de hulpverleningszones. | bezorgen aan de hulpverleningszones. |
| HOOFDSTUK III. - Hiërarchische positionering | HOOFDSTUK III. - Hiërarchische positionering |
Art. 3.§ 1. De directeur civiele veiligheid wordt onder het gezag van |
Art. 3.§ 1. De directeur civiele veiligheid wordt onder het gezag van |
| de directeur-generaal van de Civiele veiligheid van de FOD | de directeur-generaal van de Civiele veiligheid van de FOD |
| Binnenlandse zaken, of zijn afgevaardigde, geplaatst, die hem | Binnenlandse zaken, of zijn afgevaardigde, geplaatst, die hem |
| instructies geeft aangaande de werking van de dispatching civiele | instructies geeft aangaande de werking van de dispatching civiele |
| veiligheid, zoals bepaald in het koninklijk besluit van 17 oktober | veiligheid, zoals bepaald in het koninklijk besluit van 17 oktober |
| 2011 betreffende de dispatching van de operationele diensten van de | 2011 betreffende de dispatching van de operationele diensten van de |
| Civiele veiligheid. | Civiele veiligheid. |
| § 2. Hierbij houdt de directeur-generaal rekening met de behoeften van | § 2. Hierbij houdt de directeur-generaal rekening met de behoeften van |
| de hulpverleningszones aangaande de diensten die de dispatching | de hulpverleningszones aangaande de diensten die de dispatching |
| civiele veiligheid aan hen dient te verlenen. | civiele veiligheid aan hen dient te verlenen. |
| § 3. De directeur civiele veiligheid werkt in nauwe samenwerking met | § 3. De directeur civiele veiligheid werkt in nauwe samenwerking met |
| de andere directeurs van het 112-centrum, via het directiecomité van | de andere directeurs van het 112-centrum, via het directiecomité van |
| het 112-centrum. | het 112-centrum. |
| HOOFDSTUK IV. - Profiel en aanduiding | HOOFDSTUK IV. - Profiel en aanduiding |
Art. 4.§ 1. De directeur civiele veiligheid wordt gedetacheerd voor |
Art. 4.§ 1. De directeur civiele veiligheid wordt gedetacheerd voor |
| een hernieuwbare termijn van vijf jaar. | een hernieuwbare termijn van vijf jaar. |
| § 2. De directeur civiele veiligheid beschikt, over de volgende | § 2. De directeur civiele veiligheid beschikt, over de volgende |
| generieke competenties, beschreven binnen het competentiewoordenboek | generieke competenties, beschreven binnen het competentiewoordenboek |
| van de federale overheid, noodzakelijk voor de uitvoering van de | van de federale overheid, noodzakelijk voor de uitvoering van de |
| functie : | functie : |
| 1. vernieuwen; | 1. vernieuwen; |
| 2. informatie analyseren; | 2. informatie analyseren; |
| 3. beslissen; | 3. beslissen; |
| 4. medewerkers aansturen; | 4. medewerkers aansturen; |
| 5. in team werken; | 5. in team werken; |
| 6. service gericht handelen; | 6. service gericht handelen; |
| 7. betrouwbaarheid tonen; | 7. betrouwbaarheid tonen; |
| 8. zichzelf ontwikkelen; | 8. zichzelf ontwikkelen; |
| 9. objectieven behalen. | 9. objectieven behalen. |
| HOOFDSTUK VI. - Financiering | HOOFDSTUK VI. - Financiering |
Art. 5.De gemeente, de hulpverleningszone, de intercommunale of het |
Art. 5.De gemeente, de hulpverleningszone, de intercommunale of het |
| Gewest zal gedurende de periode van aanduiding zoals bepaald in | Gewest zal gedurende de periode van aanduiding zoals bepaald in |
| artikel 4 van dit besluit maandelijks de volledige weddelast vergoed | artikel 4 van dit besluit maandelijks de volledige weddelast vergoed |
| krijgen van de FOD Binnenlandse Zaken. | krijgen van de FOD Binnenlandse Zaken. |
| HOOFDSTUK VI. - Evaluatie | HOOFDSTUK VI. - Evaluatie |
Art. 6.De directeur civiele veiligheid wordt geëvalueerd door de |
Art. 6.De directeur civiele veiligheid wordt geëvalueerd door de |
| directeur-generaal civiele veiligheid van de FOD Binnenlandse Zaken, | directeur-generaal civiele veiligheid van de FOD Binnenlandse Zaken, |
| of zijn afgevaardigde, overeenkomstig het systeem van ontwikkelcirkels | of zijn afgevaardigde, overeenkomstig het systeem van ontwikkelcirkels |
| zoals voorzien voor federale ambtenaren en met inspraak van de | zoals voorzien voor federale ambtenaren en met inspraak van de |
| zonecommandanten van de hulpverleningzones binnen zijn provincie. | zonecommandanten van de hulpverleningzones binnen zijn provincie. |
| In geval van negatieve evaluatie, wordt een einde gesteld aan zijn | In geval van negatieve evaluatie, wordt een einde gesteld aan zijn |
| aanduiding. | aanduiding. |
Art. 7.De minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken en de minister |
Art. 7.De minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken en de minister |
| bevoegd voor Volksgezondheid zijn, ieder wat hem betreft, belast met | bevoegd voor Volksgezondheid zijn, ieder wat hem betreft, belast met |
| de uitvoering van dit besluit. | de uitvoering van dit besluit. |
| Gegeven te Brussel, 25 april 2014. | Gegeven te Brussel, 25 april 2014. |
| FILIP | FILIP |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Binnenlandse Zaken, | De Minister van Binnenlandse Zaken, |
| Mevr. J. MILQUET | Mevr. J. MILQUET |
| De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, | De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, |
| Mevr. L. ONKELINX | Mevr. L. ONKELINX |