Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 25/04/2013
← Terug naar "Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende de kennisgeving van elektronische-communicatiediensten en -netwerken, en tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 december 2009 tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende de kennisgeving van elektronische-communicatiediensten en -netwerken "
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende de kennisgeving van elektronische-communicatiediensten en -netwerken, en tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 december 2009 tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende de kennisgeving van elektronische-communicatiediensten en -netwerken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende de kennisgeving van elektronische-communicatiediensten en -netwerken, en tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 december 2009 tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende de kennisgeving van elektronische-communicatiediensten en -netwerken
FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE
25 APRIL 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk 25 APRIL 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk
besluit van 7 maart 2007 betreffende de kennisgeving van besluit van 7 maart 2007 betreffende de kennisgeving van
elektronische-communicatiediensten en -netwerken, en tot wijziging van elektronische-communicatiediensten en -netwerken, en tot wijziging van
het koninklijk besluit van 10 december 2009 tot wijziging van het het koninklijk besluit van 10 december 2009 tot wijziging van het
koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende de kennisgeving van koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende de kennisgeving van
elektronische-communicatiediensten en -netwerken elektronische-communicatiediensten en -netwerken
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Algemeen : Algemeen :
Het voorliggende ontwerp beoogt de aanpassing van twee koninklijke Het voorliggende ontwerp beoogt de aanpassing van twee koninklijke
besluiten. besluiten.
Hoofdstuk 1 past het koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende Hoofdstuk 1 past het koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende
de kennisgeving van elektronische-communicatiediensten en -netwerken de kennisgeving van elektronische-communicatiediensten en -netwerken
aan. Dit laatste legt vandaag als jaarlijks recht de betaling vast van aan. Dit laatste legt vandaag als jaarlijks recht de betaling vast van
een forfaitair bedrag dat identiek is voor de levering van een netwerk een forfaitair bedrag dat identiek is voor de levering van een netwerk
of een dienst voor elektronische communicatie. of een dienst voor elektronische communicatie.
Toch blijkt na vijf jaar dat dit besluit van toepassing is, dat de Toch blijkt na vijf jaar dat dit besluit van toepassing is, dat de
bedragen die het Belgisch Instituut voor postdiensten en bedragen die het Belgisch Instituut voor postdiensten en
telecommunicatie (BIPT) vordert van de operatoren met een omzet die telecommunicatie (BIPT) vordert van de operatoren met een omzet die
gelijk is aan of groter dan één miljoen Euro op de markt, maar voor gelijk is aan of groter dan één miljoen Euro op de markt, maar voor
een heel beperkte dekking zorgen van de administratieve beheerskosten een heel beperkte dekking zorgen van de administratieve beheerskosten
die deze administratieve rechten gebaseerd op artikel 29 van de wet die deze administratieve rechten gebaseerd op artikel 29 van de wet
van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie, worden van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie, worden
geacht te dekken. geacht te dekken.
Er werd inderdaad vastgesteld dat de kosten die de regulator oploopt Er werd inderdaad vastgesteld dat de kosten die de regulator oploopt
door dat soort van operatoren, rechtstreeks in verhouding staan tot door dat soort van operatoren, rechtstreeks in verhouding staan tot
het omzetcijfer gerealiseerd in België met betrekking tot het omzetcijfer gerealiseerd in België met betrekking tot
elektronische-communicatienetwerken of -diensten die onderworpen zijn elektronische-communicatienetwerken of -diensten die onderworpen zijn
aan een meldingsplicht, met uitsluiting van de omzet in verband met de aan een meldingsplicht, met uitsluiting van de omzet in verband met de
in artikel 8, § 2, beschreven activiteiten, namelijk de in artikel 8, § 2, beschreven activiteiten, namelijk de
elektronische-communicatienetwerken in de frequentiebanden 900 MHz, 1 elektronische-communicatienetwerken in de frequentiebanden 900 MHz, 1
800 MHz en 2 100 MHz. 800 MHz en 2 100 MHz.
Het relevante omzetcijfer inzake elektronische-communicatienetwerken Het relevante omzetcijfer inzake elektronische-communicatienetwerken
betreft de in artikel 2, 3°, van de wet van 13 juni 2005 betreffende betreft de in artikel 2, 3°, van de wet van 13 juni 2005 betreffende
de elektronische communicatie bedoelde systemen en sluit de de elektronische communicatie bedoelde systemen en sluit de
transmissiesystemen voor radio-omroep- en televisiesignalen uit. transmissiesystemen voor radio-omroep- en televisiesignalen uit.
Het relevante omzetcijfer inzake elektronische-communicatiediensten, Het relevante omzetcijfer inzake elektronische-communicatiediensten,
vastgelegd in artikel 2, 5°, van de voormelde wet van 13 juni, sluit vastgelegd in artikel 2, 5°, van de voormelde wet van 13 juni, sluit
het volgende uit : (a) de diensten waarbij met behulp van het volgende uit : (a) de diensten waarbij met behulp van
elektronische-communicatienetwerken en -diensten overgebrachte inhoud elektronische-communicatienetwerken en -diensten overgebrachte inhoud
wordt geleverd of inhoudelijk wordt gecontroleerd, (b) de diensten van wordt geleverd of inhoudelijk wordt gecontroleerd, (b) de diensten van
de informatiemaatschappij zoals omschreven in artikel 2 van de wet van de informatiemaatschappij zoals omschreven in artikel 2 van de wet van
11 maart 2003 betreffende bepaalde juridische aspecten van de diensten 11 maart 2003 betreffende bepaalde juridische aspecten van de diensten
van de informatiemaatschappij, die niet geheel of hoofdzakelijk van de informatiemaatschappij, die niet geheel of hoofdzakelijk
bestaan uit het overbrengen van signalen via bestaan uit het overbrengen van signalen via
elektronische-communicatienetwerken en (c) de diensten voor elektronische-communicatienetwerken en (c) de diensten voor
radio-omroep, televisie inbegrepen. radio-omroep, televisie inbegrepen.
Het lijkt dan ook conform artikel 12 van Richtlijn 2002/20/EG, de « Het lijkt dan ook conform artikel 12 van Richtlijn 2002/20/EG, de «
Machtigingsrichtlijn », om het bedrag van het recht forfaitair te Machtigingsrichtlijn », om het bedrag van het recht forfaitair te
bepalen volgens schijven van omzet. In het onderhavige geval is de bepalen volgens schijven van omzet. In het onderhavige geval is de
relevante omzet die welke betrekking heeft op de levering van een relevante omzet die welke betrekking heeft op de levering van een
elektronische-communicatienetwerk of de levering van elektronische-communicatienetwerk of de levering van
elektronische-communicatiediensten eigen aan elke operator die elektronische-communicatiediensten eigen aan elke operator die
onderworpen is aan een meldingsplicht met uitsluiting van de omzet in onderworpen is aan een meldingsplicht met uitsluiting van de omzet in
verband met de activiteiten beschreven in het voormelde artikel 8, § verband met de activiteiten beschreven in het voormelde artikel 8, §
2. 2.
Considerans 31 van de « Machtigingsrichtlijn » luidt immers : « Een Considerans 31 van de « Machtigingsrichtlijn » luidt immers : « Een
voorbeeld van een billijk, eenvoudig en transparant alternatief voor voorbeeld van een billijk, eenvoudig en transparant alternatief voor
deze omslagcriteria is een verdeelsleutel gebaseerd op de omzet. deze omslagcriteria is een verdeelsleutel gebaseerd op de omzet.
Wanneer de administratieve bijdragen zeer laag liggen, kunnen Wanneer de administratieve bijdragen zeer laag liggen, kunnen
forfaitaire bijdragen, of bijdragen bestaande uit een combinatie van forfaitaire bijdragen, of bijdragen bestaande uit een combinatie van
een forfaitair met een omzet gerelateerd bedrag ook een goede een forfaitair met een omzet gerelateerd bedrag ook een goede
mogelijkheid zijn. » mogelijkheid zijn. »
Met de tenuitvoerbrenging van artikel 35, § 1, van de wet van 17 Met de tenuitvoerbrenging van artikel 35, § 1, van de wet van 17
januari 2003 met betrekking tot het statuut van de regulator van de januari 2003 met betrekking tot het statuut van de regulator van de
Belgische post- en telecommunicatiesector (aangevuld door de wet van Belgische post- en telecommunicatiesector (aangevuld door de wet van
10 juli 2012 houdende diverse bepalingen inzake elektronische 10 juli 2012 houdende diverse bepalingen inzake elektronische
communicatie) wordt een grotere transparantie bewerkstelligd door de communicatie) wordt een grotere transparantie bewerkstelligd door de
regulator te verplichten om zijn begroting te publiceren. regulator te verplichten om zijn begroting te publiceren.
Omgekeerd zijn de operatoren die onderworpen zijn aan de Omgekeerd zijn de operatoren die onderworpen zijn aan de
meldingsplicht en met een omzet gerealiseerd in België met betrekking meldingsplicht en met een omzet gerealiseerd in België met betrekking
tot elektronische-communicatienetwerken en tot elektronische-communicatienetwerken en
elektronische-communicatiediensten met uitsluiting van de omzet in elektronische-communicatiediensten met uitsluiting van de omzet in
verband met de activiteiten beschreven in artikel 8, § 2, van minder verband met de activiteiten beschreven in artikel 8, § 2, van minder
dan één miljoen Euro momenteel het jaarlijks recht overeenkomstig dan één miljoen Euro momenteel het jaarlijks recht overeenkomstig
artikel 8, § 1, van het koninklijk besluit van 7 maart 2007 artikel 8, § 1, van het koninklijk besluit van 7 maart 2007
verschuldigd. Dat recht bedraagt € 12.150 en wordt jaarlijks verschuldigd. Dat recht bedraagt € 12.150 en wordt jaarlijks
geïndexeerd. geïndexeerd.
In concreto zijn deze operatoren kleine doorverkopers; in enkele In concreto zijn deze operatoren kleine doorverkopers; in enkele
gevallen gaat het om netten of diensten die zich nog in een gevallen gaat het om netten of diensten die zich nog in een
experimentele fase bevinden en waar bijvoorbeeld de aangesloten experimentele fase bevinden en waar bijvoorbeeld de aangesloten
abonnees familieleden en kennissen zijn van de operator in kwestie. abonnees familieleden en kennissen zijn van de operator in kwestie.
Er dient op gewezen te worden dat het momenteel in het koninklijk Er dient op gewezen te worden dat het momenteel in het koninklijk
besluit van 7 maart 2007 vastgelegde jaarlijkse recht onrechtvaardig besluit van 7 maart 2007 vastgelegde jaarlijkse recht onrechtvaardig
is ten aanzien van dat soort van operatoren doordat het een wezenlijk is ten aanzien van dat soort van operatoren doordat het een wezenlijk
deel van de jaarlijkse omzet van de betreffende operatoren bedraagt, deel van de jaarlijkse omzet van de betreffende operatoren bedraagt,
en in een aantal gevallen zelfs de totale winstcijfers van een en in een aantal gevallen zelfs de totale winstcijfers van een
volledig jaar overschrijdt. Dit kan leiden tot de stopzetting van de volledig jaar overschrijdt. Dit kan leiden tot de stopzetting van de
activiteiten van een aantal van deze kleine operatoren : verschillende activiteiten van een aantal van deze kleine operatoren : verschillende
van deze operatoren meldden het Instituut immers dat zij dergelijke van deze operatoren meldden het Instituut immers dat zij dergelijke
bedragen niet kunnen betalen en zichzelf genoodzaakt zullen zien de bedragen niet kunnen betalen en zichzelf genoodzaakt zullen zien de
activiteiten stop te zetten indien deze bedragen betaald zouden moeten activiteiten stop te zetten indien deze bedragen betaald zouden moeten
worden. Een dergelijk gevolg zou onredelijk zijn en wordt voorkomen worden. Een dergelijk gevolg zou onredelijk zijn en wordt voorkomen
door onderhavig ontwerp. door onderhavig ontwerp.
Hoofdstuk 2 van het onderhavige ontwerp wijzigt het koninklijk besluit Hoofdstuk 2 van het onderhavige ontwerp wijzigt het koninklijk besluit
van 10 december 2009 tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 van 10 december 2009 tot wijziging van het koninklijk besluit van 7
maart 2007 betreffende de kennisgeving van maart 2007 betreffende de kennisgeving van
elektronische-communicatiediensten en -netwerken. elektronische-communicatiediensten en -netwerken.
Aldus is er in een continuïteitsmaatregel voorzien, om te zorgen voor Aldus is er in een continuïteitsmaatregel voorzien, om te zorgen voor
de overgang tussen het afwijkende stelsel dat ten voordele van de de overgang tussen het afwijkende stelsel dat ten voordele van de
kleine operatoren is ingevoerd door het koninklijk besluit van 10 kleine operatoren is ingevoerd door het koninklijk besluit van 10
december 2009, dat gewijzigd is door het koninklijk besluit van 31 mei december 2009, dat gewijzigd is door het koninklijk besluit van 31 mei
2011 en het nieuwe algemene stelsel. Deze maatregel slaat enkel op de 2011 en het nieuwe algemene stelsel. Deze maatregel slaat enkel op de
jaren 2012 en 2013. jaren 2012 en 2013.
Het advies 52.872/4 van de Raad van State, gegeven op 11 maart 2013, Het advies 52.872/4 van de Raad van State, gegeven op 11 maart 2013,
werd integraal gevolgd. werd integraal gevolgd.
Artikelsgewijze bespreking Artikelsgewijze bespreking
HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen aan het koninklijk besluit van 7 maart 2007 HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen aan het koninklijk besluit van 7 maart 2007
betreffende de kennisgeving van elektronische-communicatiediensten en betreffende de kennisgeving van elektronische-communicatiediensten en
-netwerken -netwerken
Artikel 1 Artikel 1
Deze bepaling schaft de dienstencategorie af die in het koninklijk Deze bepaling schaft de dienstencategorie af die in het koninklijk
besluit van 7 maart 2007 betreffende de kennisgeving van besluit van 7 maart 2007 betreffende de kennisgeving van
elektronische-communicatiediensten en -netwerken als een « elektronische-communicatiediensten en -netwerken als een «
spraakdienst » wordt gedefinieerd. Bij de wijziging van het Europese spraakdienst » wordt gedefinieerd. Bij de wijziging van het Europese
regelgevingskader door Richtlijn 2009/136/EG van het Europees regelgevingskader door Richtlijn 2009/136/EG van het Europees
Parlement en de Raad van 25 november 2009 tot wijziging van Richtlijn Parlement en de Raad van 25 november 2009 tot wijziging van Richtlijn
2002/22/EG inzake de universele dienst en gebruikersrechten met 2002/22/EG inzake de universele dienst en gebruikersrechten met
betrekking tot elektronische-communicatienetwerken en -diensten, betrekking tot elektronische-communicatienetwerken en -diensten,
Richtlijn 2002/58/EG betreffende de verwerking van persoonsgegevens en Richtlijn 2002/58/EG betreffende de verwerking van persoonsgegevens en
de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in de sector de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in de sector
elektronische communicatie werden onder andere grote wijzigingen elektronische communicatie werden onder andere grote wijzigingen
aangebracht op het vlak van toegang tot noodnummers. aangebracht op het vlak van toegang tot noodnummers.
Artikel 26.2 van de « Universele dienst » richtlijn luidt voortaan dat Artikel 26.2 van de « Universele dienst » richtlijn luidt voortaan dat
« ondernemingen die eindgebruikers een « ondernemingen die eindgebruikers een
elektronische-communicatiedienst aanbieden voor uitgaande nationale elektronische-communicatiedienst aanbieden voor uitgaande nationale
gesprekken naar een nummer of een aantal nummers in een nationaal gesprekken naar een nummer of een aantal nummers in een nationaal
telefoonnummerplan, toegang [moeten] verschaffen tot noodhulpdiensten telefoonnummerplan, toegang [moeten] verschaffen tot noodhulpdiensten
». Het is dan ook niet langer toegestaan om een bijzondere categorie ». Het is dan ook niet langer toegestaan om een bijzondere categorie
als « spraakdienst » te houden indien deze geen toegang biedt tot de als « spraakdienst » te houden indien deze geen toegang biedt tot de
noodhulpdiensten. noodhulpdiensten.
Artikel 2 Artikel 2
Deze bepaling vervangt in artikel 5, in de bepaling onder 1° het Deze bepaling vervangt in artikel 5, in de bepaling onder 1° het
begrip « openbare telefoondienst », dat te beperkt is ten opzichte van begrip « openbare telefoondienst », dat te beperkt is ten opzichte van
Richtlijn 2009/136/EG, die de elektronische-communicatiediensten Richtlijn 2009/136/EG, die de elektronische-communicatiediensten
beoogt via het begrip « elektronische-communicatiedienst ». beoogt via het begrip « elektronische-communicatiedienst ».
Vervolgens houdt zij rekening met de afschaffing van de verwijzing Vervolgens houdt zij rekening met de afschaffing van de verwijzing
naar het begrip « spraakdienst », waarvan sprake in het voorgaande naar het begrip « spraakdienst », waarvan sprake in het voorgaande
artikel. artikel.
Ten slotte voegt ze een nieuwe paragraaf in om een tekortkoming recht Ten slotte voegt ze een nieuwe paragraaf in om een tekortkoming recht
te zetten in verband met de gegroepeerde notificaties waarbij het te zetten in verband met de gegroepeerde notificaties waarbij het
geheel van elektronische-communicatiediensten of -netwerken in één geheel van elektronische-communicatiediensten of -netwerken in één
kennisgeving worden genotificeerd. Een dergelijke mogelijkheid wordt kennisgeving worden genotificeerd. Een dergelijke mogelijkheid wordt
immers geboden in art. 6, § 2, van het koninklijk besluit van 7 maart immers geboden in art. 6, § 2, van het koninklijk besluit van 7 maart
2007 maar niet in artikel 5. 2007 maar niet in artikel 5.
Artikel 3 Artikel 3
Deze bepaling heeft tot doel te zorgen voor een grotere gelijkheid Deze bepaling heeft tot doel te zorgen voor een grotere gelijkheid
tussen de operatoren met een omzet gerealiseerd in België van minder tussen de operatoren met een omzet gerealiseerd in België van minder
dan één miljoen Euro voor hun activiteiten die moeten worden gemeld dan één miljoen Euro voor hun activiteiten die moeten worden gemeld
inzake elektronische-communicatienetwerken en inzake elektronische-communicatienetwerken en
elektronische-communicatiediensten, met uitsluiting van de omzet in elektronische-communicatiediensten, met uitsluiting van de omzet in
verband met de in artikel 8, § 2, beschreven activiteiten, en de verband met de in artikel 8, § 2, beschreven activiteiten, en de
operatoren met een omzet die gelijk is aan of groter is dan één operatoren met een omzet die gelijk is aan of groter is dan één
miljoen Euro wat betreft de financiële bijdragen die moeten worden miljoen Euro wat betreft de financiële bijdragen die moeten worden
betaald aan het BIPT. betaald aan het BIPT.
Er is geopteerd voor een systeem met een forfaitair jaarlijks recht Er is geopteerd voor een systeem met een forfaitair jaarlijks recht
per schijf die met een omzet overeenstemt, om ervoor te zorgen dat per schijf die met een omzet overeenstemt, om ervoor te zorgen dat
rekening wordt gehouden met de evolutie van de omvang van de rekening wordt gehouden met de evolutie van de omvang van de
operatoren wat de diverse relevante diensten en netwerken betreft. operatoren wat de diverse relevante diensten en netwerken betreft.
Door de invoering van een jaarlijks recht per schijf die met een omzet Door de invoering van een jaarlijks recht per schijf die met een omzet
overeenstemt, is de verwijzing dat het nu van kracht zijnde besluit overeenstemt, is de verwijzing dat het nu van kracht zijnde besluit
maakt naar een operator die aangewezen is als beschikkende over een maakt naar een operator die aangewezen is als beschikkende over een
sterke machtspositie op een markt, dus niet langer relevant. sterke machtspositie op een markt, dus niet langer relevant.
Artikel 4 Artikel 4
De opheffing van artikel 9 van het koninklijk besluit van 7 maart 2007 De opheffing van artikel 9 van het koninklijk besluit van 7 maart 2007
is het gevolg van de schrapping van de dienstencategorie die in dat is het gevolg van de schrapping van de dienstencategorie die in dat
besluit werd gedefinieerd als « spraakdienst ». besluit werd gedefinieerd als « spraakdienst ».
Artikel 5 Artikel 5
Deze bepaling heeft tot doel in de Franse tekst een tikfout recht te Deze bepaling heeft tot doel in de Franse tekst een tikfout recht te
zetten in artikel 12 van het koninklijk besluit van 7 maart 2007. Na zetten in artikel 12 van het koninklijk besluit van 7 maart 2007. Na
de indexering van de rechten wordt immers afgerond tot de hogere « de indexering van de rechten wordt immers afgerond tot de hogere «
Euro ». Euro ».
HOOFDSTUK 2. - Wijziging van het koninklijk besluit van 10 december HOOFDSTUK 2. - Wijziging van het koninklijk besluit van 10 december
2009 tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 2007 2009 tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 2007
betreffende de kennisgeving van elektronische-communicatiediensten en betreffende de kennisgeving van elektronische-communicatiediensten en
-netwerken -netwerken
Artikel 6 Artikel 6
Dit artikel wijzigt artikel 3 van het koninklijk besluit van 10 Dit artikel wijzigt artikel 3 van het koninklijk besluit van 10
december 2009 tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart december 2009 tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart
2007 betreffende de kennisgeving van 2007 betreffende de kennisgeving van
elektronische-communicatiediensten en -netwerken, om te zorgen voor de elektronische-communicatiediensten en -netwerken, om te zorgen voor de
overgang tussen het afwijkende stelsel dat ten voordele van de kleine overgang tussen het afwijkende stelsel dat ten voordele van de kleine
operatoren is ingevoerd en het nieuwe algemene stelsel. operatoren is ingevoerd en het nieuwe algemene stelsel.
Artikel 7 Artikel 7
Dit artikel stelt 1 januari 2014 vast als datum van inwerkingtreding Dit artikel stelt 1 januari 2014 vast als datum van inwerkingtreding
van de artikelen 1 tot 5. van de artikelen 1 tot 5.
Artikel 8 Artikel 8
Dit artikel stelt 31 december 2011 vast als datum van inwerkingtreding Dit artikel stelt 31 december 2011 vast als datum van inwerkingtreding
van artikel 6 om te zorgen voor de continuïteit van de rechten ten van artikel 6 om te zorgen voor de continuïteit van de rechten ten
laste van de kleine operatoren, die bepaald zijn in het koninklijk laste van de kleine operatoren, die bepaald zijn in het koninklijk
besluit van 10 december 2009 en in het nieuwe stelsel. besluit van 10 december 2009 en in het nieuwe stelsel.
Artikel 9 Artikel 9
Dit artikel behoeft geen bijzondere commentaar. Dit artikel behoeft geen bijzondere commentaar.
Dit zijn, Sire, de voornaamste bepalingen van het besluit dat aan Uwe Dit zijn, Sire, de voornaamste bepalingen van het besluit dat aan Uwe
Majesteit ter goedkeuring wordt voorgelegd. Majesteit ter goedkeuring wordt voorgelegd.
Ik heb de eer te zijn, Ik heb de eer te zijn,
Sire, Sire,
van Uwe Majesteit, van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige de zeer eerbiedige
en zeer getrouwe dienaar, en zeer getrouwe dienaar,
De Minister van Economie, De Minister van Economie,
J. VANDE LANOTTE J. VANDE LANOTTE
ADVIES 52.872/4 VAN 11 MAART 2013 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING ADVIES 52.872/4 VAN 11 MAART 2013 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING
WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT 'TOT WIJZIGING VAN WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT 'TOT WIJZIGING VAN
HET KONINKLIJK BESLUIT VAN 7 MAART 2007 BETREFFENDE DE KENNISGEVING HET KONINKLIJK BESLUIT VAN 7 MAART 2007 BETREFFENDE DE KENNISGEVING
VAN ELEKTRONISCHE-COMMUNICATIEDIENSTEN EN - NETWERKEN EN TOT WIJZIGING VAN ELEKTRONISCHE-COMMUNICATIEDIENSTEN EN - NETWERKEN EN TOT WIJZIGING
VAN HET KONINKLIJK BESLUIT VAN 10 DECEMBER 2009 TOT WIJZIGING VAN HET VAN HET KONINKLIJK BESLUIT VAN 10 DECEMBER 2009 TOT WIJZIGING VAN HET
KONINKLIJK BESLUIT VAN 7 MAART 2007 BETREFFENDE DE KENNISGEVING VAN KONINKLIJK BESLUIT VAN 7 MAART 2007 BETREFFENDE DE KENNISGEVING VAN
ELEKTRONISCHE-COMMUNICATIEDIENSTEN EN -NETWERKEN' ELEKTRONISCHE-COMMUNICATIEDIENSTEN EN -NETWERKEN'
Op 13 februari 2013 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Op 13 februari 2013 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de
Vice-Eerste Minister en Minister van Economie verzocht binnen een Vice-Eerste Minister en Minister van Economie verzocht binnen een
termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp
van koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 van koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7
maart 2007 betreffende de kennisgeving van maart 2007 betreffende de kennisgeving van
elektronische-communicatiediensten en -netwerken en tot wijziging van elektronische-communicatiediensten en -netwerken en tot wijziging van
het koninklijk besluit van 10 december 2009 tot wijziging van het het koninklijk besluit van 10 december 2009 tot wijziging van het
koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende de kennisgeving van koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende de kennisgeving van
elektronische-communicatiediensten en - netwerken'. elektronische-communicatiediensten en - netwerken'.
Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 11 maart 2013. Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 11 maart 2013.
De kamer was samengesteld uit Pierre Liénardy, kamervoorzitter, De kamer was samengesteld uit Pierre Liénardy, kamervoorzitter,
Jacques Jaumotte en Bernard Blero, staatsraden, Yves De Cordt en Jacques Jaumotte en Bernard Blero, staatsraden, Yves De Cordt en
Christian Behrendt, assessoren, en Colette Gigot, griffier. Christian Behrendt, assessoren, en Colette Gigot, griffier.
Het verslag is uitgebracht door Laurence Vancrayebeck, auditeur. Het verslag is uitgebracht door Laurence Vancrayebeck, auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het
advies is nagezien onder toezicht van Pierre Liénardy. advies is nagezien onder toezicht van Pierre Liénardy.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 11 maart Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 11 maart
2013. 2013.
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1,
eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State,
zoals het vervangen is bij de wet van 2 april 2003, beperkt de zoals het vervangen is bij de wet van 2 april 2003, beperkt de
afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voormelde afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voormelde
gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het
ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te
vervullen voorafgaande vormvereisten. vervullen voorafgaande vormvereisten.
Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de
volgende opmerkingen. volgende opmerkingen.
Algemene opmerking Algemene opmerking
Het ontworpen besluit wijzigt inzonderheid het koninklijk besluit van Het ontworpen besluit wijzigt inzonderheid het koninklijk besluit van
7 maart 2007 'betreffende de kennisgeving van elektronische 7 maart 2007 'betreffende de kennisgeving van elektronische
communicatiediensten en -netwerken' teneinde wijzigingen aan te communicatiediensten en -netwerken' teneinde wijzigingen aan te
brengen in de regeling van de jaarlijkse administratieve rechten die brengen in de regeling van de jaarlijkse administratieve rechten die
de operatoren moeten betalen voor de kosten voor het beheer van hun de operatoren moeten betalen voor de kosten voor het beheer van hun
dossier. De huidige forfaitaire regeling zou vervangen worden door een dossier. De huidige forfaitaire regeling zou vervangen worden door een
regeling waarbij het bedrag van het recht forfaitair zou worden regeling waarbij het bedrag van het recht forfaitair zou worden
bepaald volgens schijven van de omzet van de operatoren. bepaald volgens schijven van de omzet van de operatoren.
De bij het ontworpen besluit vastgestelde bedragen moeten een De bij het ontworpen besluit vastgestelde bedragen moeten een
objectieve, transparante en evenredige verdeling van de rechten kunnen objectieve, transparante en evenredige verdeling van de rechten kunnen
waarborgen op basis van de kosten ter dekking waarvan ze worden waarborgen op basis van de kosten ter dekking waarvan ze worden
geheven (1). geheven (1).
Het verslag aan de Koning bevat in dit verband velerlei uitleg waaruit Het verslag aan de Koning bevat in dit verband velerlei uitleg waaruit
blijkt dat het huidige forfaitair bedrag maar voor een heel beperkte blijkt dat het huidige forfaitair bedrag maar voor een heel beperkte
dekking zorgt van de administratieve beheerskosten wat betreft de dekking zorgt van de administratieve beheerskosten wat betreft de
operatoren wier omzet gelijk is aan of groter dan één miljoen euro en operatoren wier omzet gelijk is aan of groter dan één miljoen euro en
dat is « vastgesteld dat de kosten die de regulator oploopt door dat dat is « vastgesteld dat de kosten die de regulator oploopt door dat
soort van operatoren,rechtstreeks in verhouding staan tot het soort van operatoren,rechtstreeks in verhouding staan tot het
omzetcijfer gerealiseerd in België met betrekking tot omzetcijfer gerealiseerd in België met betrekking tot
elektronische-communicatienetwerken of -diensten die onderworpen zijn elektronische-communicatienetwerken of -diensten die onderworpen zijn
aan een meldingsplicht, met uitsluiting van de omzet in verband met de aan een meldingsplicht, met uitsluiting van de omzet in verband met de
in artikel 8, § 2, beschreven activiteiten ». in artikel 8, § 2, beschreven activiteiten ».
De steller van het ontwerp moet zijn beweringen kunnen staven aan de De steller van het ontwerp moet zijn beweringen kunnen staven aan de
hand van concrete gegevens. hand van concrete gegevens.
Bijzondere opmerkingen Bijzondere opmerkingen
Aanhef Aanhef
In twee nieuwe leden dient melding te worden gemaakt van het In twee nieuwe leden dient melding te worden gemaakt van het
koninklijk besluit van 7 maart 2007 en van het koninklijk besluit van koninklijk besluit van 7 maart 2007 en van het koninklijk besluit van
10 december 2009 'tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 10 december 2009 'tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart
2007 betreffende de kennisgeving van elektronische 2007 betreffende de kennisgeving van elektronische
communicatiediensten en -netwerken' die bij het ontwerp gewijzigd communicatiediensten en -netwerken' die bij het ontwerp gewijzigd
worden (2). worden (2).
Dispositief Dispositief
Artikel 2 Artikel 2
Doordat de steller van het ontwerp aangeeft dat het zijn bedoeling is Doordat de steller van het ontwerp aangeeft dat het zijn bedoeling is
om in artikel 5 van het koninklijk besluit van 7 maart 2007 de regel om in artikel 5 van het koninklijk besluit van 7 maart 2007 de regel
op te nemen die thans vervat is in artikel 6, § 2, zou de ontworpen op te nemen die thans vervat is in artikel 6, § 2, zou de ontworpen
paragraaf 2 aangevuld moeten worden met een tweede lid waarin het paragraaf 2 aangevuld moeten worden met een tweede lid waarin het
volgende aangegeven wordt : « Dit recht wordt betaald bij de volgende aangegeven wordt : « Dit recht wordt betaald bij de
kennisgeving. » kennisgeving. »
Artikel 3 Artikel 3
Met het oog op de samenhang zouden in het ontworpen artikel 8, § 1, Met het oog op de samenhang zouden in het ontworpen artikel 8, § 1,
tweede lid, de woorden « jaar T-1 » vervangen moeten worden door de tweede lid, de woorden « jaar T-1 » vervangen moeten worden door de
woorden « jaar t-1 ». woorden « jaar t-1 ».
Artikel 7 Artikel 7
Zoals de gemachtigde van de minister beaamd heeft, dient melding te Zoals de gemachtigde van de minister beaamd heeft, dient melding te
worden gemaakt van de artikelen 1 tot 5 en niet van de artikelen 1 tot worden gemaakt van de artikelen 1 tot 5 en niet van de artikelen 1 tot
4. 4.
Artikel 8 Artikel 8
1. Zoals de gemachtigde van de minister beaamd heeft, dient verwezen 1. Zoals de gemachtigde van de minister beaamd heeft, dient verwezen
te worden naar artikel 6 in plaats van naar artikel 5. te worden naar artikel 6 in plaats van naar artikel 5.
2. Artikel 8 van het ontwerp heeft tot gevolg dat aan artikel 6 van 2. Artikel 8 van het ontwerp heeft tot gevolg dat aan artikel 6 van
het ontwerp terugwerkende kracht wordt verleend. het ontwerp terugwerkende kracht wordt verleend.
In dat verband wordt erop gewezen dat bestuurshandelingen krachtens In dat verband wordt erop gewezen dat bestuurshandelingen krachtens
een algemeen rechtsbeginsel in de regel geen terugwerkende kracht een algemeen rechtsbeginsel in de regel geen terugwerkende kracht
hebben. Terugwerkende kracht kan echter aanvaardbaar zijn indien ze hebben. Terugwerkende kracht kan echter aanvaardbaar zijn indien ze
bij de wet wordt toegestaan. Terugwerkende kracht is, indien ze niet bij de wet wordt toegestaan. Terugwerkende kracht is, indien ze niet
door de wet wordt toegestaan, alleen aanvaardbaar bij wijze van door de wet wordt toegestaan, alleen aanvaardbaar bij wijze van
uitzondering, inzonderheid wanneer dat nodig is voor de continuïteit uitzondering, inzonderheid wanneer dat nodig is voor de continuïteit
van de openbare dienst of voor de regularisering van een van de openbare dienst of voor de regularisering van een
rechtstoestand of een feitelijke toestand en voor zover de vereisten rechtstoestand of een feitelijke toestand en voor zover de vereisten
inzake rechtszekerheid vervuld zijn en de individuele rechten inzake rechtszekerheid vervuld zijn en de individuele rechten
geëerbiedigd worden. geëerbiedigd worden.
Gelet op de gegevens van het dossier kan die terugwerking worden Gelet op de gegevens van het dossier kan die terugwerking worden
aanvaard. aanvaard.
(1) Zie advies 41.926/4, dat op 9 januari 2007 is gegeven over een (1) Zie advies 41.926/4, dat op 9 januari 2007 is gegeven over een
ontwerp dat geleid heeft tot het koninklijk besluit van 7 maart 2007. ontwerp dat geleid heeft tot het koninklijk besluit van 7 maart 2007.
(2) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het (2) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het
opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, opstellen van wetgevende en reglementaire teksten,
www.raadvst-consetat.be, tab Wetgevingstechniek, aanbeveling 30 en www.raadvst-consetat.be, tab Wetgevingstechniek, aanbeveling 30 en
formule F 3-3. formule F 3-3.
De griffier, De griffier,
C. Gigot. C. Gigot.
De voorzitter, De voorzitter,
P. Liénardy. P. Liénardy.
25 APRIL 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk 25 APRIL 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk
besluit van 7 maart 2007 betreffende de kennisgeving van besluit van 7 maart 2007 betreffende de kennisgeving van
elektronische-communicatiediensten en -netwerken en tot wijziging van elektronische-communicatiediensten en -netwerken en tot wijziging van
het koninklijk besluit van 10 december 2009 tot wijziging van het het koninklijk besluit van 10 december 2009 tot wijziging van het
koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende de kennisgeving van koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende de kennisgeving van
elektronische-communicatiediensten en -netwerken elektronische-communicatiediensten en -netwerken
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op artikel 108 van de Grondwet; Gelet op artikel 108 van de Grondwet;
Gelet op de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische Gelet op de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische
communicatie, artikel 9 zoals aangevuld door de wet van 20 juli 2006 communicatie, artikel 9 zoals aangevuld door de wet van 20 juli 2006
en gewijzigd bij de wetten van 25 april 2007, van 4 februari 2010 en en gewijzigd bij de wetten van 25 april 2007, van 4 februari 2010 en
van 10 juli 2012 en artikel 29 zoals aangevuld door de wetten van 18 van 10 juli 2012 en artikel 29 zoals aangevuld door de wetten van 18
mei 2009 en 23 december 2009; mei 2009 en 23 december 2009;
Gelet op het koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende de Gelet op het koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende de
kennisgeving van elektronische-communicatiediensten en -netwerken; kennisgeving van elektronische-communicatiediensten en -netwerken;
Gelet op het koninklijk besluit van 10 december 2009 tot wijziging van Gelet op het koninklijk besluit van 10 december 2009 tot wijziging van
het koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende de kennisgeving het koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende de kennisgeving
van elektronische-communicatiediensten en -netwerken; van elektronische-communicatiediensten en -netwerken;
Gelet op het akkoord van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 11 Gelet op het akkoord van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 11
oktober 2012; oktober 2012;
Gelet op het advies van het Belgisch Instituut voor postdiensten en Gelet op het advies van het Belgisch Instituut voor postdiensten en
telecommunicatie, gegeven op 19 oktober 2012; telecommunicatie, gegeven op 19 oktober 2012;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting gegeven op Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting gegeven op
28 november 2012; 28 november 2012;
Gelet op de raadpleging vanaf 4 december 2012 tot 7 januari 2013 van Gelet op de raadpleging vanaf 4 december 2012 tot 7 januari 2013 van
het Interministerieel Comité voor Telecommunicatie en Radio-omroep en het Interministerieel Comité voor Telecommunicatie en Radio-omroep en
Televisie; Televisie;
Gelet op het akkoord van het Overlegcomité, gegeven op 6 februari Gelet op het akkoord van het Overlegcomité, gegeven op 6 februari
2013; 2013;
Gelet op het advies 52.872/4 van de Raad van State, gegeven op 11 Gelet op het advies 52.872/4 van de Raad van State, gegeven op 11
maart 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de maart 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Economie, Op de voordracht van de Minister van Economie,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen aan het koninklijk besluit van 7 maart 2007 HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen aan het koninklijk besluit van 7 maart 2007
betreffende de kennisgeving van elektronische-communicatiediensten en betreffende de kennisgeving van elektronische-communicatiediensten en
-netwerken -netwerken

Artikel 1.In artikel 1 van het koninklijk besluit van 7 maart 2007

Artikel 1.In artikel 1 van het koninklijk besluit van 7 maart 2007

betreffende de kennisgeving van elektronische-communicatiediensten en betreffende de kennisgeving van elektronische-communicatiediensten en
-netwerken, wordt de bepaling onder 4° opgeheven. -netwerken, wordt de bepaling onder 4° opgeheven.

Art. 2.In artikel 5 van hetzelfde besluit worden de volgende

Art. 2.In artikel 5 van hetzelfde besluit worden de volgende

wijzigingen aangebracht : wijzigingen aangebracht :
1° de bestaande tekst zal paragraaf 1 vormen; 1° de bestaande tekst zal paragraaf 1 vormen;
2° in paragraaf 1, eerste lid, worden de volgende wijzigingen 2° in paragraaf 1, eerste lid, worden de volgende wijzigingen
aangebracht : aangebracht :
a) in de bepaling onder 1°, worden de woorden « openbare a) in de bepaling onder 1°, worden de woorden « openbare
telefoondienst » vervangen door de woorden « telefoondienst » vervangen door de woorden «
elektronische-communicatiedienst »; elektronische-communicatiedienst »;
b) de bepaling onder 3° wordt opgeheven; b) de bepaling onder 3° wordt opgeheven;
3° het artikel wordt aangevuld met een paragraaf 2, luidende : 3° het artikel wordt aangevuld met een paragraaf 2, luidende :
« § 2. Indien een persoon de intentie heeft om verschillende van de « § 2. Indien een persoon de intentie heeft om verschillende van de
elektronische-communicatiediensten of -netwerken vermeld in paragraaf elektronische-communicatiediensten of -netwerken vermeld in paragraaf
1 te ontplooien, kan hij hiervan een gegroepeerde kennisgeving doen 1 te ontplooien, kan hij hiervan een gegroepeerde kennisgeving doen
waarbij het geheel van de voorgenomen waarbij het geheel van de voorgenomen
elektronische-communicatiediensten of -netwerken in één kennisgeving elektronische-communicatiediensten of -netwerken in één kennisgeving
wordt ondergebracht. Dergelijke gegroepeerde kennisgeving geeft wordt ondergebracht. Dergelijke gegroepeerde kennisgeving geeft
aanleiding tot de eenmalige en voorafgaande betaling van een recht aanleiding tot de eenmalige en voorafgaande betaling van een recht
bestemd om de kosten ervan te dekken. Dit recht is vastgesteld op 1092 bestemd om de kosten ervan te dekken. Dit recht is vastgesteld op 1092
EUR. EUR.
Dit recht wordt betaalt op het moment van de kennisgeving. » Dit recht wordt betaalt op het moment van de kennisgeving. »

Art. 3.In artikel 8 van hetzelfde besluit wordt paragraaf 1 vervangen

Art. 3.In artikel 8 van hetzelfde besluit wordt paragraaf 1 vervangen

als volgt : als volgt :
« § 1. Om de kosten te dekken voor het beheer van het dossier, betaalt « § 1. Om de kosten te dekken voor het beheer van het dossier, betaalt
de operator die een elektronische-communicatieactiviteit beoefent de operator die een elektronische-communicatieactiviteit beoefent
jaarlijks aan het Instituut een administratief recht dat als volgt jaarlijks aan het Instituut een administratief recht dat als volgt
wordt berekend : wordt berekend :
Chiffre d'affaires Chiffre d'affaires
Redevance annuelle Redevance annuelle
Omzet Omzet
Jaarlijks recht Jaarlijks recht
€ < 1 million d'euros € < 1 million d'euros
€ 510 € 510
€ < 1 miljoen Euro € < 1 miljoen Euro
€ 510 € 510
€ 1 à 5 millions € 1 à 5 millions
€ 7.500 € 7.500
€ 1 tot 5 miljoen € 1 tot 5 miljoen
€ 7.500 € 7.500
€ 5 à 10 millions € 5 à 10 millions
€ 15.000 € 15.000
€ 5 tot 10 miljoen € 5 tot 10 miljoen
€ 15.000 € 15.000
€ 10 à 50 millions € 10 à 50 millions
€ 25.000 € 25.000
€ 10 tot 50 miljoen € 10 tot 50 miljoen
€ 25.000 € 25.000
€ 50 millions à 1 milliard € 50 millions à 1 milliard
€ 75.000 € 75.000
€ 50 miljoen tot 1 miljard € 50 miljoen tot 1 miljard
€ 75.000 € 75.000
€ 1 milliard et + € 1 milliard et +
€ 150.000 € 150.000
€ 1 miljard en + € 1 miljard en +
€ 150.000 € 150.000
De relevante omzet is de omzet gerealiseerd in België in het jaar t-1 De relevante omzet is de omzet gerealiseerd in België in het jaar t-1
inzake elektronische-communicatienetwerken of inzake elektronische-communicatienetwerken of
elektronische-communicatiediensten, met uitsluiting van de omzet in elektronische-communicatiediensten, met uitsluiting van de omzet in
verband met de in artikel 8, § 2 beschreven activiteiten. verband met de in artikel 8, § 2 beschreven activiteiten.
De operator deelt de relevante omzet van het jaar t-1 aan het De operator deelt de relevante omzet van het jaar t-1 aan het
Instituut mee tegen 30 juni van het boekjaar t. Instituut mee tegen 30 juni van het boekjaar t.
De operator verstrekt, op eenvoudig verzoek van het Instituut, elke De operator verstrekt, op eenvoudig verzoek van het Instituut, elke
inlichting ter rechtvaardiging van het aangegeven bedrag. inlichting ter rechtvaardiging van het aangegeven bedrag.
Indien de gegevens die nuttig zijn voor de bepaling van de relevante Indien de gegevens die nuttig zijn voor de bepaling van de relevante
omzet niet, dan wel onvolledig, foutief of met bedrieglijk opzet omzet niet, dan wel onvolledig, foutief of met bedrieglijk opzet
worden meegedeeld, of indien de gevraagde inlichtingen niet worden worden meegedeeld, of indien de gevraagde inlichtingen niet worden
overgezonden, mag het Instituut elk beschikbare gegeven gebruiken - overgezonden, mag het Instituut elk beschikbare gegeven gebruiken -
inclusief de totale omzet van de operator - om het bedrag van het inclusief de totale omzet van de operator - om het bedrag van het
jaarlijkse recht te bepalen. » jaarlijkse recht te bepalen. »

Art. 4.Artikel 9 van hetzelfde besluit wordt opgeheven.

Art. 4.Artikel 9 van hetzelfde besluit wordt opgeheven.

Art. 5.In de Franse tekst worden in artikel 12, § 2, derde zin, van

Art. 5.In de Franse tekst worden in artikel 12, § 2, derde zin, van

hetzelfde besluit de woorden « à leuro supérieur » vervangen door de hetzelfde besluit de woorden « à leuro supérieur » vervangen door de
woorden « à l'euro supérieur ». woorden « à l'euro supérieur ».
HOOFDSTUK 2. - Wijziging aan het koninklijk besluit van 10 december HOOFDSTUK 2. - Wijziging aan het koninklijk besluit van 10 december
2009 tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 2007 2009 tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 2007
betreffende de kennisgeving van elektronische-communicatiediensten en betreffende de kennisgeving van elektronische-communicatiediensten en
-netwerken -netwerken

Art. 6.In artikel 3 van het koninklijk besluit van 10 december 2009

Art. 6.In artikel 3 van het koninklijk besluit van 10 december 2009

tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende
de kennisgeving van elektronische-communicatiediensten en -netwerken, de kennisgeving van elektronische-communicatiediensten en -netwerken,
worden de woorden « 31 december 2011 » vervangen door de woorden « 31 worden de woorden « 31 december 2011 » vervangen door de woorden « 31
december 2013 ». december 2013 ».
HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen

Art. 7.De artikelen 1 tot 5 treden in werking op 1 januari 2014.

Art. 7.De artikelen 1 tot 5 treden in werking op 1 januari 2014.

Art. 8.Artikel 6 heeft uitwerking met ingang van 31 december 2011.

Art. 8.Artikel 6 heeft uitwerking met ingang van 31 december 2011.

Art. 9.De minister bevoegd voor telecommunicatie is belast met de

Art. 9.De minister bevoegd voor telecommunicatie is belast met de

uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 25 april 2013. Gegeven te Brussel, 25 april 2013.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Economie, De Minister van Economie,
J. VANDE LANOTTE J. VANDE LANOTTE
^