| Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 306 van de Programmawet van 27 december 2006 | Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 306 van de Programmawet van 27 december 2006 |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID | FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID |
| 25 APRIL 2007. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 306 van | 25 APRIL 2007. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 306 van |
| de Programmawet (I) van 27 december 2006 | de Programmawet (I) van 27 december 2006 |
| VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
| Sire, | Sire, |
| Het hierbij gevoegde ontwerp van koninklijk besluit dat wij de eer | Het hierbij gevoegde ontwerp van koninklijk besluit dat wij de eer |
| hebben aan Uwe Majesteit voor te leggen, heeft tot doel te voorzien in | hebben aan Uwe Majesteit voor te leggen, heeft tot doel te voorzien in |
| de oprichting van de gegevensbank « Opbouw aanvullende pensioenen », | de oprichting van de gegevensbank « Opbouw aanvullende pensioenen », |
| bedoeld in de artikelen 305 tot en met 308 van de Programmawet (I) van | bedoeld in de artikelen 305 tot en met 308 van de Programmawet (I) van |
| 27 december 2006. | 27 december 2006. |
| Vooraleer de artikelen van het ontwerp toe te lichten, is het nuttig | Vooraleer de artikelen van het ontwerp toe te lichten, is het nuttig |
| de volgende algemene verduidelijkingen aan te brengen. | de volgende algemene verduidelijkingen aan te brengen. |
| Dit besluit betreft enkel gegevens inzake de tweede pensioenpijler, | Dit besluit betreft enkel gegevens inzake de tweede pensioenpijler, |
| met name de pensioenregelingen die in het kader van de | met name de pensioenregelingen die in het kader van de |
| beroepsactiviteit worden opgebouwd om het wettelijk pensioen aan te | beroepsactiviteit worden opgebouwd om het wettelijk pensioen aan te |
| vullen. | vullen. |
| De op te richten gegevensbank « Opbouw aanvullende pensioenen » zal | De op te richten gegevensbank « Opbouw aanvullende pensioenen » zal |
| een belangrijk instrument worden in de ontwikkeling van deze tweede | een belangrijk instrument worden in de ontwikkeling van deze tweede |
| pijler en zal meerdere doeleinden dienen. | pijler en zal meerdere doeleinden dienen. |
| Vooreerst zal deze gegevensbank de Commissie voor het Bank-, Financie- | Vooreerst zal deze gegevensbank de Commissie voor het Bank-, Financie- |
| en Assurantiewezen (CBFA) in staat stellen een meer systematisch | en Assurantiewezen (CBFA) in staat stellen een meer systematisch |
| toezicht uit te oefenen op de conformiteit van aanvullende | toezicht uit te oefenen op de conformiteit van aanvullende |
| pensioenplannen met de sociale wetgeving terzake. Specifiek betreft | pensioenplannen met de sociale wetgeving terzake. Specifiek betreft |
| het de Wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en | het de Wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en |
| het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende | het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende |
| voordelen inzake sociale zekerheid (hierna de WAP genoemd), Titel II, | voordelen inzake sociale zekerheid (hierna de WAP genoemd), Titel II, |
| Hoofdstuk 1, Afdeling 4 van de programmawet (I) van 24 december 2002 | Hoofdstuk 1, Afdeling 4 van de programmawet (I) van 24 december 2002 |
| betreffende de aanvullende pensioenen voor zelfstandigen (hierna de | betreffende de aanvullende pensioenen voor zelfstandigen (hierna de |
| WAPZ genoemd) en hun uitvoeringsbesluiten. | WAPZ genoemd) en hun uitvoeringsbesluiten. |
| In tweede instantie zorgt de creatie van deze gegevensbank ervoor dat | In tweede instantie zorgt de creatie van deze gegevensbank ervoor dat |
| de fiscale begrenzing van de bijdragen voor de vorming van een | de fiscale begrenzing van de bijdragen voor de vorming van een |
| aanvullend pensioen, de zogenaamde 80 %-regel, op een efficiëntere | aanvullend pensioen, de zogenaamde 80 %-regel, op een efficiëntere |
| wijze kan worden gecontroleerd door de FOD Financiën. Specifiek | wijze kan worden gecontroleerd door de FOD Financiën. Specifiek |
| betreft het de controle op de artikelen 52, 59, 60, 145 en 195 van het | betreft het de controle op de artikelen 52, 59, 60, 145 en 195 van het |
| WIB 92 en de artikelen 34, 35 en 63 van het KB/WIB92. | WIB 92 en de artikelen 34, 35 en 63 van het KB/WIB92. |
| Bovendien kan het gebruik van de gegevensbank, in het kader van | Bovendien kan het gebruik van de gegevensbank, in het kader van |
| administratieve vereenvoudiging, ervoor zorgen dat een aantal | administratieve vereenvoudiging, ervoor zorgen dat een aantal |
| informatieverplichtingen ten aanzien van de aangeslotenen, die vandaag | informatieverplichtingen ten aanzien van de aangeslotenen, die vandaag |
| in hoofde van de pensioeninstellingen bestaan, overgenomen kunnen | in hoofde van de pensioeninstellingen bestaan, overgenomen kunnen |
| worden door de beheersinstelling van de gegevensbank, met name de vzw | worden door de beheersinstelling van de gegevensbank, met name de vzw |
| SIGeDIS. | SIGeDIS. |
| Het gaat met name om de artikelen 26 en 26bis van de WAP en artikel 48 | Het gaat met name om de artikelen 26 en 26bis van de WAP en artikel 48 |
| van de WAPZ (o.a. de pensioenfiche). | van de WAPZ (o.a. de pensioenfiche). |
| De mededeling van de gegevens aan de databank zou eveneens een aantal | De mededeling van de gegevens aan de databank zou eveneens een aantal |
| informatieverplichtingen t.a.v. de controlerende overheidsinstanties | informatieverplichtingen t.a.v. de controlerende overheidsinstanties |
| kunnen vervangen. Hierbij kan gedacht worden aan de verplichting | kunnen vervangen. Hierbij kan gedacht worden aan de verplichting |
| vervat in artikel 6 van de WAP om jaarlijks aan de CBFA het aantal | vervat in artikel 6 van de WAP om jaarlijks aan de CBFA het aantal |
| individuele pensioentoezeggingen per categorie van werknemers mee te | individuele pensioentoezeggingen per categorie van werknemers mee te |
| delen of de verplichtingen vervat in artikel 49bis van de WAP en | delen of de verplichtingen vervat in artikel 49bis van de WAP en |
| artikel 58bis van de WAPZ. Er kan eveneens gedacht worden aan het | artikel 58bis van de WAPZ. Er kan eveneens gedacht worden aan het |
| wegvallen van de attesteringsplicht van pensioeninstellingen aan de | wegvallen van de attesteringsplicht van pensioeninstellingen aan de |
| FOD Financiën vanaf het moment dat de databank operationeel is. | FOD Financiën vanaf het moment dat de databank operationeel is. |
| Vanzelfsprekend veronderstelt dat dan een voorafgaande wijziging in de | Vanzelfsprekend veronderstelt dat dan een voorafgaande wijziging in de |
| fiscale wetgeving. | fiscale wetgeving. |
| De gegevensbank zal bovendien een hulpmiddel zijn om de concrete | De gegevensbank zal bovendien een hulpmiddel zijn om de concrete |
| evolutie inzake de tweede pensioenpijler te volgen en beter te | evolutie inzake de tweede pensioenpijler te volgen en beter te |
| begrijpen. Wetenschappelijke onderzoekers en federale | begrijpen. Wetenschappelijke onderzoekers en federale |
| overheidsinstanties zullen er terecht kunnen voor statistische | overheidsinstanties zullen er terecht kunnen voor statistische |
| doeleinden en beleidsvoorbereidende werkzaamheden, wat ten goede komt | doeleinden en beleidsvoorbereidende werkzaamheden, wat ten goede komt |
| aan de verdere ontwikkeling van de tweede pijler. | aan de verdere ontwikkeling van de tweede pijler. |
| Tot slot wordt de aandacht erop gevestigd dat er reeds een eerste | Tot slot wordt de aandacht erop gevestigd dat er reeds een eerste |
| samenwerking tot stand is gekomen tussen de FOD Financiën en de CBFA | samenwerking tot stand is gekomen tussen de FOD Financiën en de CBFA |
| d.m.v. een protocol, waarin hun respectieve rol inzake het toezicht op | d.m.v. een protocol, waarin hun respectieve rol inzake het toezicht op |
| de sociale pensioenovereenkomsten voor zelfstandigen wordt afgebakend. | de sociale pensioenovereenkomsten voor zelfstandigen wordt afgebakend. |
| Een gelijkaardig protocol voor sociale pensioenstelsels voor | Een gelijkaardig protocol voor sociale pensioenstelsels voor |
| werknemers wordt voorbereid. De gegevensbank zal ertoe bijdragen dat | werknemers wordt voorbereid. De gegevensbank zal ertoe bijdragen dat |
| de uitvoering van deze protocollen wordt vereenvoudigd. | de uitvoering van deze protocollen wordt vereenvoudigd. |
| De gegevensbank heeft uitsluitend betrekking op pensioenen waarop de | De gegevensbank heeft uitsluitend betrekking op pensioenen waarop de |
| aangeslotene aanspraak kan maken op basis van een tewerkstelling | aangeslotene aanspraak kan maken op basis van een tewerkstelling |
| waarvoor hij aan de Belgische sociale en arbeidswetgeving onderworpen | waarvoor hij aan de Belgische sociale en arbeidswetgeving onderworpen |
| is. In de regel gaat het daarbij om een tewerkstelling in België. De | is. In de regel gaat het daarbij om een tewerkstelling in België. De |
| vestigingsplaats van de pensioeninstelling (in of buiten België) is | vestigingsplaats van de pensioeninstelling (in of buiten België) is |
| daarbij niet van belang. | daarbij niet van belang. |
| Artikelsgewijze bespreking | Artikelsgewijze bespreking |
| Artikel 1 | Artikel 1 |
| Het eerste artikel van voorliggend besluit bevat een aantal | Het eerste artikel van voorliggend besluit bevat een aantal |
| definities. | definities. |
| Artikel 2 | Artikel 2 |
| Dit artikel heeft als bedoeling te bepalen welke pensioenregelingen in | Dit artikel heeft als bedoeling te bepalen welke pensioenregelingen in |
| de gegevensbank dienen te worden opgenomen. Zoals reeds aangehaald, | de gegevensbank dienen te worden opgenomen. Zoals reeds aangehaald, |
| blijft dit besluit beperkt tot de gegevens betreffende de aanvullende | blijft dit besluit beperkt tot de gegevens betreffende de aanvullende |
| pensioenregelingen van de tweede pijler. Dit artikel somt de | pensioenregelingen van de tweede pijler. Dit artikel somt de |
| verschillende categorieën op. | verschillende categorieën op. |
| Voor werknemers betreft het de verschillende categorieën van | Voor werknemers betreft het de verschillende categorieën van |
| aanvullende pensioentoezeggingen die worden geregeld door de WAP, | aanvullende pensioentoezeggingen die worden geregeld door de WAP, |
| waaronder begrepen de collectieve pensioentoezeggingen, de individuele | waaronder begrepen de collectieve pensioentoezeggingen, de individuele |
| toezeggingen en solidariteitstoezeggingen. Het betreft evenzeer, in | toezeggingen en solidariteitstoezeggingen. Het betreft evenzeer, in |
| het kader van een uittreding, de overdrachten van verworven reserves | het kader van een uittreding, de overdrachten van verworven reserves |
| naar een instelling bedoeld in artikel 32, § 1, 2° van de WAP, een | naar een instelling bedoeld in artikel 32, § 1, 2° van de WAP, een |
| onthaalstructuur en de voortzetting in het kader van artikel 33 van de | onthaalstructuur en de voortzetting in het kader van artikel 33 van de |
| WAP. | WAP. |
| Voor zelfstandigen betreft het de aanvullende pensioenovereenkomsten | Voor zelfstandigen betreft het de aanvullende pensioenovereenkomsten |
| en de solidariteitsstelsels die worden geregeld in de WAPZ. | en de solidariteitsstelsels die worden geregeld in de WAPZ. |
| Ook worden de pensioenregelingen in het kader van artikel 54, §§ 1 en | Ook worden de pensioenregelingen in het kader van artikel 54, §§ 1 en |
| 2 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige | 2 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige |
| verzorging en uitkeringen voor o.a. geneesheren, tandartsen, | verzorging en uitkeringen voor o.a. geneesheren, tandartsen, |
| apothekers en kinesitherapeuten geviseerd. | apothekers en kinesitherapeuten geviseerd. |
| Daarenboven worden eveneens de aanvullende pensioenregelingen voor | Daarenboven worden eveneens de aanvullende pensioenregelingen voor |
| zelfstandige bedrijfsleiders bedoeld. Dit is een pensioenbelofte | zelfstandige bedrijfsleiders bedoeld. Dit is een pensioenbelofte |
| gemaakt door de onderneming t.a.v. één of meerdere zelfstandige | gemaakt door de onderneming t.a.v. één of meerdere zelfstandige |
| bedrijfsleiders. | bedrijfsleiders. |
| Tenslotte wordt het aanvullend pensioen voor contractuele | Tenslotte wordt het aanvullend pensioen voor contractuele |
| personeelsleden in overheidsdienst geviseerd. | personeelsleden in overheidsdienst geviseerd. |
| De Raad van State meende dat het oorspronkelijke 12° (« elk ander | De Raad van State meende dat het oorspronkelijke 12° (« elk ander |
| voordeel bedoeld in artikel 306, § 1, van de wet ») een onvoldoende | voordeel bedoeld in artikel 306, § 1, van de wet ») een onvoldoende |
| precieze bepaling bevatte. Het doel van dat 12° was om een algemene | precieze bepaling bevatte. Het doel van dat 12° was om een algemene |
| categorie te creëren, waar niet expliciet vermelde alsook toekomstige | categorie te creëren, waar niet expliciet vermelde alsook toekomstige |
| nieuwe pensioenregelingen onder zouden kunnen vallen. Vermits men op | nieuwe pensioenregelingen onder zouden kunnen vallen. Vermits men op |
| dit moment immers nog niet kan weten welke evoluties zich binnen de 2e | dit moment immers nog niet kan weten welke evoluties zich binnen de 2e |
| pensioenpijler zullen voordoen, kan men deze categorie hic et nunc ook | pensioenpijler zullen voordoen, kan men deze categorie hic et nunc ook |
| niet nader preciseren, zoals de Raad van State vraagt. | niet nader preciseren, zoals de Raad van State vraagt. |
| Om niettemin tegemoet te komen aan de wensen van de Raad van State, | Om niettemin tegemoet te komen aan de wensen van de Raad van State, |
| werd onderzocht of er toch nog pensioenregelingen konden gepreciseerd | werd onderzocht of er toch nog pensioenregelingen konden gepreciseerd |
| worden, enerzijds, en werd artikel 2, 12°, als algemene restcategorie | worden, enerzijds, en werd artikel 2, 12°, als algemene restcategorie |
| geschrapt, anderzijds. Dat laatste neemt evenwel niet weg dat elk | geschrapt, anderzijds. Dat laatste neemt evenwel niet weg dat elk |
| nieuw voordeel dat wordt gecreëerd in het kader van de WAP, de WAPZ en | nieuw voordeel dat wordt gecreëerd in het kader van de WAP, de WAPZ en |
| elk ander pensioenstelsel dat wordt opgesomd in artikel 2, | elk ander pensioenstelsel dat wordt opgesomd in artikel 2, |
| vanzelfsprekend ook onder het toepassingsgebied van dit KB valt. Het | vanzelfsprekend ook onder het toepassingsgebied van dit KB valt. Het |
| zal dan echter tot aanbeveling strekken om voor elk van die nieuwe | zal dan echter tot aanbeveling strekken om voor elk van die nieuwe |
| categorieën van pensioensregelingen, die niet onder één van de in | categorieën van pensioensregelingen, die niet onder één van de in |
| artikel 2 opgesomde categorieën kunnen worden ondergebracht, telkens | artikel 2 opgesomde categorieën kunnen worden ondergebracht, telkens |
| weer het KB te wijzigen. | weer het KB te wijzigen. |
| Wat dat eerste betreft, werd vastgesteld dat de categorie van de | Wat dat eerste betreft, werd vastgesteld dat de categorie van de |
| individuele pensioentoezeggingen (IPT) voor zelfstandigen nog kan | individuele pensioentoezeggingen (IPT) voor zelfstandigen nog kan |
| vermeld worden. Actueel kunnen IPT's nog enkel voor bedrijfsleiders, | vermeld worden. Actueel kunnen IPT's nog enkel voor bedrijfsleiders, |
| dewelke al vermeld worden in 7°, maar er zijn nog oude IPT's op de | dewelke al vermeld worden in 7°, maar er zijn nog oude IPT's op de |
| markt die ruimer gaan dan enkel de bedrijfsleiders. Deze toevoeging | markt die ruimer gaan dan enkel de bedrijfsleiders. Deze toevoeging |
| vertaalde zich evenwel niet in een apart vermelde categorie, maar werd | vertaalde zich evenwel niet in een apart vermelde categorie, maar werd |
| opgevangen door de categorie bedoeld in 7° (« een aanvullende | opgevangen door de categorie bedoeld in 7° (« een aanvullende |
| pensioenregeling voor zelfstandige bedrijfsleiders ») te herformuleren | pensioenregeling voor zelfstandige bedrijfsleiders ») te herformuleren |
| tot « een aanvullende pensioenregeling voor zelfstandigen ». Om heel | tot « een aanvullende pensioenregeling voor zelfstandigen ». Om heel |
| precies te zijn, wordt er duidelijk gesteld dat het gaat om andere | precies te zijn, wordt er duidelijk gesteld dat het gaat om andere |
| situaties dan die bedoeld in 6° en die ook zelfstandigen betreffen. | situaties dan die bedoeld in 6° en die ook zelfstandigen betreffen. |
| Artikel 3 | Artikel 3 |
| Dit artikel bevat een overzicht van de gegevens die in de gegevensbank | Dit artikel bevat een overzicht van de gegevens die in de gegevensbank |
| zullen worden opgenomen. | zullen worden opgenomen. |
| Bij de operationalisering van dit artikel zal rekening worden gehouden | Bij de operationalisering van dit artikel zal rekening worden gehouden |
| met de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke | met de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke |
| levensfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens. | levensfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens. |
| In 1° wordt aangegeven dat de identificatiegegevens en kenmerken van | In 1° wordt aangegeven dat de identificatiegegevens en kenmerken van |
| alle actoren die betrokken zijn bij de opbouw van een aanvullend | alle actoren die betrokken zijn bij de opbouw van een aanvullend |
| pensioen, in de gegevensbank zullen worden opgenomen. | pensioen, in de gegevensbank zullen worden opgenomen. |
| Hieronder moet worden verstaan elk gegeven dat nodig is voor een | Hieronder moet worden verstaan elk gegeven dat nodig is voor een |
| correcte toepassing van de wetgeving waarvan de toepassing op basis | correcte toepassing van de wetgeving waarvan de toepassing op basis |
| van de gegevensbank zal worden gecontroleerd. | van de gegevensbank zal worden gecontroleerd. |
| Het begrip « aangeslotene » moet ruim worden geïnterpreteerd en | Het begrip « aangeslotene » moet ruim worden geïnterpreteerd en |
| behelst zowel de aangeslotenen zoals bedoeld in de WAP en de WAPZ, als | behelst zowel de aangeslotenen zoals bedoeld in de WAP en de WAPZ, als |
| alle personen die pensioenrechten opbouwen in de andere categorieën | alle personen die pensioenrechten opbouwen in de andere categorieën |
| van aanvullende pensioenregelingen, zoals opgesomd in artikel 2. | van aanvullende pensioenregelingen, zoals opgesomd in artikel 2. |
| Met betrekking tot de aangeslotenen worden onder meer volgende | Met betrekking tot de aangeslotenen worden onder meer volgende |
| gegevens bedoeld : het rijksregisternummer of sociaal | gegevens bedoeld : het rijksregisternummer of sociaal |
| zekerheidsnummer, de woonplaats, het geslacht, de gezinssamenstelling, | zekerheidsnummer, de woonplaats, het geslacht, de gezinssamenstelling, |
| de burgerlijke staat, enz. Deze elementen zijn onder andere nodig om | de burgerlijke staat, enz. Deze elementen zijn onder andere nodig om |
| bij plannen die slechts gelden voor bepaalde categorieën van | bij plannen die slechts gelden voor bepaalde categorieën van |
| werknemers te kunnen nagaan of de indeling in categorieën niet | werknemers te kunnen nagaan of de indeling in categorieën niet |
| gebeurde op basis van een ongeoorloofd onderscheid, of nog om bij | gebeurde op basis van een ongeoorloofd onderscheid, of nog om bij |
| overdracht van de communicatieverplichtingen naar SIGeDIS de | overdracht van de communicatieverplichtingen naar SIGeDIS de |
| betrokkene te kunnen contacteren, of om bij vooroverlijden van de | betrokkene te kunnen contacteren, of om bij vooroverlijden van de |
| aangeslotene te kunnen nagaan of er eventueel nabestaanden zijn die | aangeslotene te kunnen nagaan of er eventueel nabestaanden zijn die |
| rechten kunnen doen gelden, enz. | rechten kunnen doen gelden, enz. |
| Ook de term « inrichter » moet ruim worden ingevuld en slaat op alle | Ook de term « inrichter » moet ruim worden ingevuld en slaat op alle |
| personen die voordelen toekennen in het kader van de tweede pijler. | personen die voordelen toekennen in het kader van de tweede pijler. |
| Het betreft, naast de inrichters bedoeld in de WAP, eveneens | Het betreft, naast de inrichters bedoeld in de WAP, eveneens |
| bijvoorbeeld de ondernemingen die een aanvullend pensioen opbouwen | bijvoorbeeld de ondernemingen die een aanvullend pensioen opbouwen |
| voor hun zelfstandige bedrijfsleiders, de publiekrechtelijke | voor hun zelfstandige bedrijfsleiders, de publiekrechtelijke |
| rechtspersoon die voordelen toekent aan haar statutaire ambtenaren, | rechtspersoon die voordelen toekent aan haar statutaire ambtenaren, |
| enz. | enz. |
| Wat de werkgever en technische bedrijfseenheid betreft, worden onder | Wat de werkgever en technische bedrijfseenheid betreft, worden onder |
| meer de gegevens bedoeld betreffende het aantal werknemers | meer de gegevens bedoeld betreffende het aantal werknemers |
| (bijvoorbeeld vereist voor het toezicht op artikel 6 van de WAP), het | (bijvoorbeeld vereist voor het toezicht op artikel 6 van de WAP), het |
| paritair comité, de NACE-code, het ondernemingsnummer, het | paritair comité, de NACE-code, het ondernemingsnummer, het |
| vestigingseenheidsnummer, het adres, de rechtsvorm, enz. | vestigingseenheidsnummer, het adres, de rechtsvorm, enz. |
| 2° bepaalt dat de identificatie en de basiskenmerken van de | 2° bepaalt dat de identificatie en de basiskenmerken van de |
| pensioenregeling in de gegevensbank zullen worden opgenomen. | pensioenregeling in de gegevensbank zullen worden opgenomen. |
| Deze gegevens zijn nodig om de aard van de pensioenregeling te | Deze gegevens zijn nodig om de aard van de pensioenregeling te |
| bepalen, zodat duidelijk wordt welke regels op deze pensioenregeling | bepalen, zodat duidelijk wordt welke regels op deze pensioenregeling |
| van toepassing zijn. Op basis van deze gegevens kan meer gericht | van toepassing zijn. Op basis van deze gegevens kan meer gericht |
| worden gecontroleerd of de bijzondere verplichtingen en/of voorwaarden | worden gecontroleerd of de bijzondere verplichtingen en/of voorwaarden |
| van toepassing op de verschillende categorieën en types worden | van toepassing op de verschillende categorieën en types worden |
| nageleefd. | nageleefd. |
| Met de identificatie van de betrokken pensioenregeling, wordt een | Met de identificatie van de betrokken pensioenregeling, wordt een |
| unieke code bedoeld die aan elke pensioenregeling zal worden | unieke code bedoeld die aan elke pensioenregeling zal worden |
| toegekend. Hierop zal verder worden ingegaan bij de bespreking van | toegekend. Hierop zal verder worden ingegaan bij de bespreking van |
| artikel 4. | artikel 4. |
| Met de basiskenmerken van de pensioenregeling, worden onder meer | Met de basiskenmerken van de pensioenregeling, worden onder meer |
| volgende gegevens bedoeld : | volgende gegevens bedoeld : |
| - de vermelding tot welke categorie, zoals opgesomd in artikel 2, de | - de vermelding tot welke categorie, zoals opgesomd in artikel 2, de |
| pensioenregeling behoort; | pensioenregeling behoort; |
| - bij de categorieën 1°, 6° en 8° de vermelding of het gaat om een | - bij de categorieën 1°, 6° en 8° de vermelding of het gaat om een |
| sociale pensioentoezegging, zoals bedoeld in de artikelen 10 en 11 van | sociale pensioentoezegging, zoals bedoeld in de artikelen 10 en 11 van |
| de WAP of een sociale pensioenovereenkomst, zoals bedoeld in artikel | de WAP of een sociale pensioenovereenkomst, zoals bedoeld in artikel |
| 46 van de WAPZ. Vertrekkende van deze gegevens kan gerichter toezicht | 46 van de WAPZ. Vertrekkende van deze gegevens kan gerichter toezicht |
| worden gehouden op de naleving van de artikelen 10 t.e.m. 12 en 43 | worden gehouden op de naleving van de artikelen 10 t.e.m. 12 en 43 |
| t.e.m. 48 van de WAP en de artikelen 46 en 54 t.e.m. 57 van de WAPZ en | t.e.m. 48 van de WAP en de artikelen 46 en 54 t.e.m. 57 van de WAPZ en |
| hun uitvoeringsbesluiten; | hun uitvoeringsbesluiten; |
| - bij de categorieën 10° en 11°, de solidariteitsprestaties en de | - bij de categorieën 10° en 11°, de solidariteitsprestaties en de |
| wijze waarop deze worden berekend; | wijze waarop deze worden berekend; |
| Door deze gegevens op te nemen in de gegevensbank zal, rekening | Door deze gegevens op te nemen in de gegevensbank zal, rekening |
| houdend met het samenwerkingsprotocol tussen de FOD Financiën en de | houdend met het samenwerkingsprotocol tussen de FOD Financiën en de |
| CBFA, kunnen worden nagegaan of de voorwaarden en limieten vastgesteld | CBFA, kunnen worden nagegaan of de voorwaarden en limieten vastgesteld |
| in de WAP, de WAPZ en hun uitvoeringsbesluiten worden nageleefd; | in de WAP, de WAPZ en hun uitvoeringsbesluiten worden nageleefd; |
| - bij de categorieën 1°, 2°, 4° en 10°, de aard van de inrichter, | - bij de categorieën 1°, 2°, 4° en 10°, de aard van de inrichter, |
| zoals bedoeld in artikel 3, § 1, 5° van de WAP. Door de precisering | zoals bedoeld in artikel 3, § 1, 5° van de WAP. Door de precisering |
| van de aard van de inrichter kan worden nagaan of het gaat om een | van de aard van de inrichter kan worden nagaan of het gaat om een |
| pensioentoezegging op het niveau van een sector, bedoeld in artikel 8 | pensioentoezegging op het niveau van een sector, bedoeld in artikel 8 |
| van de WAP, of van een onderneming; | van de WAP, of van een onderneming; |
| - bij categorie 1°, de vermelding of gebruik werd gemaakt van de | - bij categorie 1°, de vermelding of gebruik werd gemaakt van de |
| mogelijkheid tot opting-out voorzien in artikel 9 van de WAP; | mogelijkheid tot opting-out voorzien in artikel 9 van de WAP; |
| - de toetredingsvoorwaarden, waaronder onder meer, de leeftijd die men | - de toetredingsvoorwaarden, waaronder onder meer, de leeftijd die men |
| moet bereiken om tot het pensioenplan te kunnen toetreden, de | moet bereiken om tot het pensioenplan te kunnen toetreden, de |
| categorieën van werknemers die door het plan worden geviseerd, enz; | categorieën van werknemers die door het plan worden geviseerd, enz; |
| - in voorkomend geval de vermelding of het gaat om een | - in voorkomend geval de vermelding of het gaat om een |
| pensioenregeling van het type vaste prestatie, van het type cash | pensioenregeling van het type vaste prestatie, van het type cash |
| balance, van het type vaste bijdrage of een combinatie van deze types. | balance, van het type vaste bijdrage of een combinatie van deze types. |
| Voor elk type zijn er immers bijzondere regels voorzien in de | Voor elk type zijn er immers bijzondere regels voorzien in de |
| artikelen 4-3 t.e.m. 4-11 van het KB WAP, waarvan de naleving moet | artikelen 4-3 t.e.m. 4-11 van het KB WAP, waarvan de naleving moet |
| worden gecontroleerd; | worden gecontroleerd; |
| - de prestaties en de wijze waarop deze worden berekend. Hier worden | - de prestaties en de wijze waarop deze worden berekend. Hier worden |
| onder meer de omschrijving van de pensioenuitkeringen (pensioen en | onder meer de omschrijving van de pensioenuitkeringen (pensioen en |
| overlijdensdekking) en de parameters van de pensioenformule bedoeld. | overlijdensdekking) en de parameters van de pensioenformule bedoeld. |
| Voor zover het een cafetariaplan betreft eveneens de aangeboden | Voor zover het een cafetariaplan betreft eveneens de aangeboden |
| dekkingen en de omschrijving van de standaarddekking; | dekkingen en de omschrijving van de standaarddekking; |
| - de vaststelling van de bijdragen, waarbij dient te worden | - de vaststelling van de bijdragen, waarbij dient te worden |
| gepreciseerd of enkel de inrichter of ook de aangeslotenen de | gepreciseerd of enkel de inrichter of ook de aangeslotenen de |
| bijdragen betalen en de wijze waarop deze worden berekend. | bijdragen betalen en de wijze waarop deze worden berekend. |
| - de voorwaarden en modaliteiten van de uitbetaling, waaronder onder | - de voorwaarden en modaliteiten van de uitbetaling, waaronder onder |
| meer de pensioenleeftijd, de aanduiding of de uitbetaling in kapitaal, | meer de pensioenleeftijd, de aanduiding of de uitbetaling in kapitaal, |
| rente of een combinatie hiervan gebeurt en of men de omzetting kan | rente of een combinatie hiervan gebeurt en of men de omzetting kan |
| vragen met in voorkomend geval de omzettingscoëfficiënt, enz. | vragen met in voorkomend geval de omzettingscoëfficiënt, enz. |
| In 3° wordt nagegaan of de pensioenregeling werd gewijzigd of het | In 3° wordt nagegaan of de pensioenregeling werd gewijzigd of het |
| beheer ervan werd overgedragen naar een andere pensioeninstelling. | beheer ervan werd overgedragen naar een andere pensioeninstelling. |
| Uitgaande van deze vermelding kan dan op gerichte wijze worden | Uitgaande van deze vermelding kan dan op gerichte wijze worden |
| gecontroleerd of de voorwaarden en procedures werden gevolgd. | gecontroleerd of de voorwaarden en procedures werden gevolgd. |
| In verband met een overdracht naar een andere pensioeninstelling | In verband met een overdracht naar een andere pensioeninstelling |
| betreft het onder meer de artikelen 34 t.e.m. 38 van de WAP en de | betreft het onder meer de artikelen 34 t.e.m. 38 van de WAP en de |
| artikelen 51 en 52 van de WAPZ. | artikelen 51 en 52 van de WAPZ. |
| Wat de wijziging van de pensioenregeling betreft, wordt verwezen naar | Wat de wijziging van de pensioenregeling betreft, wordt verwezen naar |
| de artikelen 6 en 7 van het KB WAPZ, de artikelen 15 t.e.m. 18 van het | de artikelen 6 en 7 van het KB WAPZ, de artikelen 15 t.e.m. 18 van het |
| KB WAP, evenals de bepalingen met betrekking tot de inspraak van de | KB WAP, evenals de bepalingen met betrekking tot de inspraak van de |
| werknemers, onder meer vervat in artikel 39 van de WAP. | werknemers, onder meer vervat in artikel 39 van de WAP. |
| 4° betreft de gegevens over de loopbaan van de aangeslotenen. | 4° betreft de gegevens over de loopbaan van de aangeslotenen. |
| Hiermee worden onder meer bedoeld de arbeidsmarktstatus (actief, | Hiermee worden onder meer bedoeld de arbeidsmarktstatus (actief, |
| werkloos, invalide, gepensioneerde), het sociaal statuut (werknemer, | werkloos, invalide, gepensioneerde), het sociaal statuut (werknemer, |
| zelfstandige, ambtenaar, geen statuut), het type arbeidsovereenkomst | zelfstandige, ambtenaar, geen statuut), het type arbeidsovereenkomst |
| (onbepaalde duur of bepaalde duur, voltijdse of deeltijdse | (onbepaalde duur of bepaalde duur, voltijdse of deeltijdse |
| tewerkstelling), het aantal gepresteerde dienstjaren, de periodes van | tewerkstelling), het aantal gepresteerde dienstjaren, de periodes van |
| inactiviteit, de datum van pensionering, brugpensionering of | inactiviteit, de datum van pensionering, brugpensionering of |
| stopzetting van de activiteiten, de bezoldiging of de | stopzetting van de activiteiten, de bezoldiging of de |
| bedrijfsinkomsten,...; | bedrijfsinkomsten,...; |
| Deze gegevens zijn naast de andere gegevens die in artikel 3 zijn | Deze gegevens zijn naast de andere gegevens die in artikel 3 zijn |
| opgesomd, vereist om te kunnen nagaan of de rechten van de | opgesomd, vereist om te kunnen nagaan of de rechten van de |
| aangeslotenen op een correcte wijze worden berekend en bovendien zijn | aangeslotenen op een correcte wijze worden berekend en bovendien zijn |
| ze noodzakelijk voor de controle op de 80 %-regel. | ze noodzakelijk voor de controle op de 80 %-regel. |
| Zo zijn bijvoorbeeld de bedrijfsinkomsten nodig om, overeenkomstig | Zo zijn bijvoorbeeld de bedrijfsinkomsten nodig om, overeenkomstig |
| artikel 44 van de WAPZ, na te gaan of de gestorte bijdragen, die | artikel 44 van de WAPZ, na te gaan of de gestorte bijdragen, die |
| worden uitgedrukt in een percentage van het bedrijfsinkomen, op een | worden uitgedrukt in een percentage van het bedrijfsinkomen, op een |
| correcte manier zijn bepaald. | correcte manier zijn bepaald. |
| In 5° worden per pensioenregeling de gegevens vernoemd die nodig zijn | In 5° worden per pensioenregeling de gegevens vernoemd die nodig zijn |
| voor de vaststelling van de rechten van elke aangeslotene. | voor de vaststelling van de rechten van elke aangeslotene. |
| Deze gegevens zijn vereist, zowel voor het toezicht op de naleving van | Deze gegevens zijn vereist, zowel voor het toezicht op de naleving van |
| de sociale wetgeving, als voor de controle van de 80 %-regel. | de sociale wetgeving, als voor de controle van de 80 %-regel. |
| Bovendien laten deze gegevens toe om een exact beeld te vormen van de | Bovendien laten deze gegevens toe om een exact beeld te vormen van de |
| evolutie in de tweede pijler, vermits deze gegevens het mogelijk maken | evolutie in de tweede pijler, vermits deze gegevens het mogelijk maken |
| de pensioenrechten te centraliseren op het niveau van het individu. | de pensioenrechten te centraliseren op het niveau van het individu. |
| Met de aansluitingsstatus wordt nagegaan of de aangeslotene een | Met de aansluitingsstatus wordt nagegaan of de aangeslotene een |
| actieve, slaper of rentegenieter is. | actieve, slaper of rentegenieter is. |
| Met tijdvakken van aansluiting wordt de periode van aansluiting | Met tijdvakken van aansluiting wordt de periode van aansluiting |
| bedoeld. | bedoeld. |
| In dit punt wordt rekening gehouden met de jaren van | In dit punt wordt rekening gehouden met de jaren van |
| beroepswerkzaamheid die niet gepresteerd werden bij de inrichter, maar | beroepswerkzaamheid die niet gepresteerd werden bij de inrichter, maar |
| waarvoor toch aanvullende pensioenrechten worden toegekend | waarvoor toch aanvullende pensioenrechten worden toegekend |
| overeenkomstig artikel 35, § 3 van het KB WIB '92 (back service en | overeenkomstig artikel 35, § 3 van het KB WIB '92 (back service en |
| future service). Er moet worden verduidelijkt welke periodes hiervoor | future service). Er moet worden verduidelijkt welke periodes hiervoor |
| in aanmerking worden genomen. | in aanmerking worden genomen. |
| Met rechtgevende dienstjaren wordt de totale periode bedoeld waarin, | Met rechtgevende dienstjaren wordt de totale periode bedoeld waarin, |
| in het kader van de pensioenregeling, rechten worden opgebouwd. In | in het kader van de pensioenregeling, rechten worden opgebouwd. In |
| voorkomend geval is het de som van de twee voorgaande streepjes. | voorkomend geval is het de som van de twee voorgaande streepjes. |
| Met de overgedragen, opgenomen of uitgekeerde bedragen kan | Met de overgedragen, opgenomen of uitgekeerde bedragen kan |
| bijvoorbeeld worden nagegaan of de aangeslotene in het kader van zijn | bijvoorbeeld worden nagegaan of de aangeslotene in het kader van zijn |
| uittreding ervoor gekozen heeft om zijn verworven reserves over te | uittreding ervoor gekozen heeft om zijn verworven reserves over te |
| dragen overeenkomstig de mogelijkheden van artikel 32 van de WAP, | dragen overeenkomstig de mogelijkheden van artikel 32 van de WAP, |
| er reserves werden overgedragen in het kader van artikel 51 van de | er reserves werden overgedragen in het kader van artikel 51 van de |
| WAPZ, er voorschotten op prestaties werden verleend of reserves werden | WAPZ, er voorschotten op prestaties werden verleend of reserves werden |
| afgekocht overeenkomstig artikel 27 van de WAP of 49 van de WAPZ, | afgekocht overeenkomstig artikel 27 van de WAP of 49 van de WAPZ, |
| enz.. | enz.. |
| De volgende puntjes hebben betrekking op de opgebouwde reserves, | De volgende puntjes hebben betrekking op de opgebouwde reserves, |
| prestaties en provisies. Deze gegevens zijn nodig voor een correcte | prestaties en provisies. Deze gegevens zijn nodig voor een correcte |
| berekening van de begrenzing tot 80 pct. als bedoeld in artikel 59, § | berekening van de begrenzing tot 80 pct. als bedoeld in artikel 59, § |
| 1, 2°, WIB 92 zoals dat is aangevuld bij artikel 348, B, van de Wet | 1, 2°, WIB 92 zoals dat is aangevuld bij artikel 348, B, van de Wet |
| van 27 december 2006 houdende diverse bepalingen. | van 27 december 2006 houdende diverse bepalingen. |
| Voor de toepassing van die bepaling moet rekening worden gehouden met | Voor de toepassing van die bepaling moet rekening worden gehouden met |
| het totale bedrag van de extrawettelijke uitkeringen waarop een | het totale bedrag van de extrawettelijke uitkeringen waarop een |
| aangeslotene aanspraak kan maken. | aangeslotene aanspraak kan maken. |
| De gegevensbank moet derhalve zowel de verworven reserves bevatten als | De gegevensbank moet derhalve zowel de verworven reserves bevatten als |
| de verworven prestaties alsook de opgebouwde reserves en provisies. | de verworven prestaties alsook de opgebouwde reserves en provisies. |
| Voor de pensioenregelingen die worden geregeld door de WAP, betreft | Voor de pensioenregelingen die worden geregeld door de WAP, betreft |
| het de verworven reserves en prestaties, zoals bedoeld in de artikelen | het de verworven reserves en prestaties, zoals bedoeld in de artikelen |
| 17 t.e.m. 28 van de WAP en de artikelen 5 t.e.m. 14-2 van het KB WAP | 17 t.e.m. 28 van de WAP en de artikelen 5 t.e.m. 14-2 van het KB WAP |
| met vermelding van het bedrag dat overeenstemt met de waarborg bedoeld | met vermelding van het bedrag dat overeenstemt met de waarborg bedoeld |
| in artikel 24 van de WAP. | in artikel 24 van de WAP. |
| Voor de zelfstandigen worden de verworven reserves bedoeld, zoals | Voor de zelfstandigen worden de verworven reserves bedoeld, zoals |
| bepaald in de artikelen 47 t.e.m. 50 van de WAPZ met vermelding van | bepaald in de artikelen 47 t.e.m. 50 van de WAPZ met vermelding van |
| het bedrag dat overeenstemt met de waarborg bedoeld in artikel 47 van | het bedrag dat overeenstemt met de waarborg bedoeld in artikel 47 van |
| de WAPZ. | de WAPZ. |
| In het kader van de pensioenbeloften in het voordeel van zelfstandige | In het kader van de pensioenbeloften in het voordeel van zelfstandige |
| bedrijfsleiders wordt bijvoorbeeld bedoeld, naargelang het geval, de | bedrijfsleiders wordt bijvoorbeeld bedoeld, naargelang het geval, de |
| provisie die op de balans van de onderneming wordt aangelegd ter | provisie die op de balans van de onderneming wordt aangelegd ter |
| dekking van de pensioenbelofte of de reserve die bij een externe | dekking van de pensioenbelofte of de reserve die bij een externe |
| pensioeninstelling daartoe wordt aangelegd (bijvoorbeeld in het kader | pensioeninstelling daartoe wordt aangelegd (bijvoorbeeld in het kader |
| van een bedrijfleidersverzekering, een groepsverzekering, een IBP, een | van een bedrijfleidersverzekering, een groepsverzekering, een IBP, een |
| individuele pensioentoezeggingsverzekering,...). | individuele pensioentoezeggingsverzekering,...). |
| Ook de verworven rechten die worden beheerd door publiekrechtelijke | Ook de verworven rechten die worden beheerd door publiekrechtelijke |
| entiteiten en rechtspersonen die krachtens de artikelen 134 tot 138 | entiteiten en rechtspersonen die krachtens de artikelen 134 tot 138 |
| van de wet van 27 oktober 2006 betreffende het toezicht op de | van de wet van 27 oktober 2006 betreffende het toezicht op de |
| instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening, het beheer van hun | instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening, het beheer van hun |
| pensioenregeling niet aan een instelling voor | pensioenregeling niet aan een instelling voor |
| bedrijfspensioenvoorziening dienen toe te vertrouwen, worden hier | bedrijfspensioenvoorziening dienen toe te vertrouwen, worden hier |
| geviseerd. | geviseerd. |
| In het kader van winstdeelname worden bijvoorbeeld de gegevens bedoeld | In het kader van winstdeelname worden bijvoorbeeld de gegevens bedoeld |
| in artikel 48, § 1, 6° van de WAPZ en artikel 9 van het KB WAP | in artikel 48, § 1, 6° van de WAPZ en artikel 9 van het KB WAP |
| geviseerd. | geviseerd. |
| De variabele elementen waarmee bij de berekening van de opgebouwde | De variabele elementen waarmee bij de berekening van de opgebouwde |
| reserves of provisies, verworven reserves en verworven prestaties | reserves of provisies, verworven reserves en verworven prestaties |
| rekening wordt gehouden, zijn de gegevens zoals onder meer bedoeld in | rekening wordt gehouden, zijn de gegevens zoals onder meer bedoeld in |
| artikel 26 van de WAP en artikel 48 van de WAPZ. | artikel 26 van de WAP en artikel 48 van de WAPZ. |
| Het laatste streepje betreft het cafetariaplan. Bij dergelijk plan kan | Het laatste streepje betreft het cafetariaplan. Bij dergelijk plan kan |
| de aangeslotene een premiebudget verspreiden over een aantal | de aangeslotene een premiebudget verspreiden over een aantal |
| aangeboden dekkingen, zoals opgesomd in artikel 4-2 van het KB WAP. | aangeboden dekkingen, zoals opgesomd in artikel 4-2 van het KB WAP. |
| In 6° bedoelt men de bijdragen gestort door de inrichter en | In 6° bedoelt men de bijdragen gestort door de inrichter en |
| desgevallend door de aangeslotene, weergegeven per pensioenregeling en | desgevallend door de aangeslotene, weergegeven per pensioenregeling en |
| indien mogelijk per aangeslotene. | indien mogelijk per aangeslotene. |
| Dit zijn noodzakelijke elementen in de controle op de berekening van | Dit zijn noodzakelijke elementen in de controle op de berekening van |
| het toekomstig pensioen en de 80 %-regel. | het toekomstig pensioen en de 80 %-regel. |
| Wat bijvoorbeeld de pensioenregelingen betreft die worden geregeld | Wat bijvoorbeeld de pensioenregelingen betreft die worden geregeld |
| door de WAPZ, zal in dit kader onder meer de naleving van de artikelen | door de WAPZ, zal in dit kader onder meer de naleving van de artikelen |
| 44 t.e.m. 46 van de WAPZ en artikel 2 van het KB WAPZ worden | 44 t.e.m. 46 van de WAPZ en artikel 2 van het KB WAPZ worden |
| gecontroleerd. | gecontroleerd. |
| Artikel 4 | Artikel 4 |
| Zoals in artikel 3, 2° reeds aangehaald is, zal er een nieuwe code | Zoals in artikel 3, 2° reeds aangehaald is, zal er een nieuwe code |
| gecreëerd worden die zal worden toegekend aan elke pensioenregeling. | gecreëerd worden die zal worden toegekend aan elke pensioenregeling. |
| Door middel van deze unieke code zal men elke pensioenregeling kunnen | Door middel van deze unieke code zal men elke pensioenregeling kunnen |
| identificeren en zal een link kunnen worden gelegd met alle actoren | identificeren en zal een link kunnen worden gelegd met alle actoren |
| betrokken bij deze pensioenregeling en haar kenmerken. | betrokken bij deze pensioenregeling en haar kenmerken. |
| Alle gegevens m.b.t. een pensioenregeling zullen in de gegevensbank | Alle gegevens m.b.t. een pensioenregeling zullen in de gegevensbank |
| onder deze code worden verzameld. | onder deze code worden verzameld. |
| Het komt aan de werkgroep « aanvullende pensioenen », bedoeld in | Het komt aan de werkgroep « aanvullende pensioenen », bedoeld in |
| artikel 5, toe om te bepalen hoe deze code zal worden opgebouwd. | artikel 5, toe om te bepalen hoe deze code zal worden opgebouwd. |
| Artikel 5 | Artikel 5 |
| Dit artikel vertrouwt de praktische uitwerking van de gegevensbank toe | Dit artikel vertrouwt de praktische uitwerking van de gegevensbank toe |
| aan de werkgroep « aanvullende pensioenen », die (desgevallend) zal | aan de werkgroep « aanvullende pensioenen », die (desgevallend) zal |
| worden opgericht in de schoot van het Algemeen Coördinatiecomité van | worden opgericht in de schoot van het Algemeen Coördinatiecomité van |
| de Kruispuntbank van de sociale zekerheid. | de Kruispuntbank van de sociale zekerheid. |
| Deze werkgroep zal worden samengesteld uit vertegenwoordigers van de | Deze werkgroep zal worden samengesteld uit vertegenwoordigers van de |
| vzw SIGeDIS, vertegenwoordigers van de CBFA, vertegenwoordigers van de | vzw SIGeDIS, vertegenwoordigers van de CBFA, vertegenwoordigers van de |
| FOD Financiën en vertegenwoordigers van de Kruispuntbank van de | FOD Financiën en vertegenwoordigers van de Kruispuntbank van de |
| Sociale zekerheid. Naargelang de aard van het te bespreken onderwerp, | Sociale zekerheid. Naargelang de aard van het te bespreken onderwerp, |
| kunnen ook vertegenwoordigers van pensioeninstellingen betrokken | kunnen ook vertegenwoordigers van pensioeninstellingen betrokken |
| worden. | worden. |
| De werkgroep zal zich buigen over de concrete uitwerking van dit | De werkgroep zal zich buigen over de concrete uitwerking van dit |
| besluit. Het komt echter aan het Beheerscomité van de Kruispuntbank | besluit. Het komt echter aan het Beheerscomité van de Kruispuntbank |
| van de sociale zekerheid toe om, op voorstel van de werkgroep, de | van de sociale zekerheid toe om, op voorstel van de werkgroep, de |
| beslissingen terzake te nemen. | beslissingen terzake te nemen. |
| Zoals in artikel 4 reeds aangehaald, is deze werkgroep belast met de | Zoals in artikel 4 reeds aangehaald, is deze werkgroep belast met de |
| vaststelling van de unieke code voor pensioenregelingen. | vaststelling van de unieke code voor pensioenregelingen. |
| Daarnaast zal de werkgroep een precieze omschrijving geven van de | Daarnaast zal de werkgroep een precieze omschrijving geven van de |
| gegevens die aan de databank dienen te worden meegedeeld. | gegevens die aan de databank dienen te worden meegedeeld. |
| Ze zal bepalen wanneer, met welke frequentie en op welke wijze deze | Ze zal bepalen wanneer, met welke frequentie en op welke wijze deze |
| gegevens moeten worden verstrekt. | gegevens moeten worden verstrekt. |
| Bovendien zal de werkgroep de wijze waarop de gegevens zullen worden | Bovendien zal de werkgroep de wijze waarop de gegevens zullen worden |
| verwerkt, vaststellen. | verwerkt, vaststellen. |
| Tenslotte zal de werkgroep de procedure bepalen voor de mededeling van | Tenslotte zal de werkgroep de procedure bepalen voor de mededeling van |
| eventuele wijzigingen en aanpassingen van reeds verstrekte gegevens. | eventuele wijzigingen en aanpassingen van reeds verstrekte gegevens. |
| Er werd wat dit artikel betreft gevolg gegeven aan de opmerkingen van | Er werd wat dit artikel betreft gevolg gegeven aan de opmerkingen van |
| de Raad van State. | de Raad van State. |
| Artikel 6 | Artikel 6 |
| In dit artikel wordt de verantwoordelijkheid voor de | In dit artikel wordt de verantwoordelijkheid voor de |
| gegevensverstrekking aan de databank bij de inrichter gelegd. | gegevensverstrekking aan de databank bij de inrichter gelegd. |
| Eventueel kan de inrichter de uitvoering van deze verplichting | Eventueel kan de inrichter de uitvoering van deze verplichting |
| volledig of enkel voor bepaalde gegevens toevertrouwen aan de | volledig of enkel voor bepaalde gegevens toevertrouwen aan de |
| pensioeninstelling of de solidariteitsinstelling. | pensioeninstelling of de solidariteitsinstelling. |
| In die gevallen dat er geen inrichter is, bijvoorbeeld voor | In die gevallen dat er geen inrichter is, bijvoorbeeld voor |
| zelfstandigen en pensioenregelingen in het kader van artikel 54 van de | zelfstandigen en pensioenregelingen in het kader van artikel 54 van de |
| wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige | wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige |
| verzorging en uitkeringen, komt het aan de pensioeninstelling of | verzorging en uitkeringen, komt het aan de pensioeninstelling of |
| solidariteitsinstelling toe de gegevens te verstrekken. | solidariteitsinstelling toe de gegevens te verstrekken. |
| In het kader van de administratieve vereenvoudiging is het belangrijk | In het kader van de administratieve vereenvoudiging is het belangrijk |
| om te vermijden dat dezelfde gegevens verschillende malen door | om te vermijden dat dezelfde gegevens verschillende malen door |
| verschillende instanties worden opgevraagd. Heel wat gegevens zijn | verschillende instanties worden opgevraagd. Heel wat gegevens zijn |
| reeds beschikbaar in het netwerk van de Kruispuntbank van de sociale | reeds beschikbaar in het netwerk van de Kruispuntbank van de sociale |
| zekerheid, zoals onder meer een aantal identificatiegegevens, de | zekerheid, zoals onder meer een aantal identificatiegegevens, de |
| loopbaangegevens van de aangeslotenen, enz. Het spreekt voor zich dat | loopbaangegevens van de aangeslotenen, enz. Het spreekt voor zich dat |
| deze gegevens verkregen zullen worden via de Kruispuntbank van de | deze gegevens verkregen zullen worden via de Kruispuntbank van de |
| sociale zekerheid en niet opnieuw zullen worden opgevraagd. | sociale zekerheid en niet opnieuw zullen worden opgevraagd. |
| Artikel 7 | Artikel 7 |
| Rekening houdend met de termijn verleend voor de indiening van de | Rekening houdend met de termijn verleend voor de indiening van de |
| jaarrekening en de fiscale verplichtingen, moeten de gegevens m.b.t. | jaarrekening en de fiscale verplichtingen, moeten de gegevens m.b.t. |
| een bepaald kalenderjaar aan de gegevensbank worden verstrekt ten | een bepaald kalenderjaar aan de gegevensbank worden verstrekt ten |
| laatste op 30 juni van het daaropvolgende jaar. | laatste op 30 juni van het daaropvolgende jaar. |
| In voorkomend geval kunnen vergissingen worden rechtgezet en gegevens | In voorkomend geval kunnen vergissingen worden rechtgezet en gegevens |
| worden gewijzigd tot uiterlijk 31 december van datzelfde jaar. | worden gewijzigd tot uiterlijk 31 december van datzelfde jaar. |
| Een groot deel van de gegevens zal dus jaarlijks worden opgevraagd. In | Een groot deel van de gegevens zal dus jaarlijks worden opgevraagd. In |
| de databank zal de historiek van de gegevens worden bijgehouden, zodat | de databank zal de historiek van de gegevens worden bijgehouden, zodat |
| de gegevens per jaar raadpleegbaar blijven. | de gegevens per jaar raadpleegbaar blijven. |
| Artikel 8 | Artikel 8 |
| Dit artikel stelt de datum van inwerkingtreding van dit besluit vast | Dit artikel stelt de datum van inwerkingtreding van dit besluit vast |
| op de dag van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad. | op de dag van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad. |
| Artikel 9 | Artikel 9 |
| Dit artikel behoeft geen toelichting. | Dit artikel behoeft geen toelichting. |
| We hebben de eer te zijn, | We hebben de eer te zijn, |
| Sire, | Sire, |
| Van Uwe Majesteit, | Van Uwe Majesteit, |
| de zeer eerbiedige | de zeer eerbiedige |
| en zeer getrouwe dienaar, | en zeer getrouwe dienaar, |
| De Minister van Pensioenen, | De Minister van Pensioenen, |
| B. TOBBACK | B. TOBBACK |
| 25 APRIL 2007. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 306 van | 25 APRIL 2007. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 306 van |
| de Programmawet (I) van 27 december 2006 | de Programmawet (I) van 27 december 2006 |
| ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op artikel 108 van de Grondwet; | Gelet op artikel 108 van de Grondwet; |
| Gelet op de Programmawet (I) van 27 december 2006, inzonderheid op | Gelet op de Programmawet (I) van 27 december 2006, inzonderheid op |
| artikel 306; | artikel 306; |
| Gelet op het advies van de Commissie voor het Bank-, Financie en | Gelet op het advies van de Commissie voor het Bank-, Financie en |
| Assurantiewezen van 14 maart 2007; | Assurantiewezen van 14 maart 2007; |
| Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën van 20 maart 2007; | Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën van 20 maart 2007; |
| Gelet op de akkoord-bevinding van Onze Minister van Begroting van 21 | Gelet op de akkoord-bevinding van Onze Minister van Begroting van 21 |
| maart 2007; | maart 2007; |
| Gelet op het advies van de Commissie voor de bescherming van de | Gelet op het advies van de Commissie voor de bescherming van de |
| persoonlijke levenssfeer van 11 april 2007; | persoonlijke levenssfeer van 11 april 2007; |
| Gelet op het verzoek om spoedbehandeling gemotiveerd door de | Gelet op het verzoek om spoedbehandeling gemotiveerd door de |
| omstandigheid dat onder andere de gegevens inzake de opgebouwde | omstandigheid dat onder andere de gegevens inzake de opgebouwde |
| reserves en verworven prestaties, voorzien in de gegevensbank « Opbouw | reserves en verworven prestaties, voorzien in de gegevensbank « Opbouw |
| aanvullende pensioenen », noodzakelijk zijn voor een correcte | aanvullende pensioenen », noodzakelijk zijn voor een correcte |
| berekening van de fiscale begrenzing zoals bedoeld in artikel 59, § 1, | berekening van de fiscale begrenzing zoals bedoeld in artikel 59, § 1, |
| 2°, WIB 92 zoals dat is aangevuld bij artikel 348, B, van de Wet van | 2°, WIB 92 zoals dat is aangevuld bij artikel 348, B, van de Wet van |
| 27 december 2006 houdende diverse bepalingen die op 1 januari 2007 in | 27 december 2006 houdende diverse bepalingen die op 1 januari 2007 in |
| werking is getreden; dat het bijgevolg voor de toepassing van artikel | werking is getreden; dat het bijgevolg voor de toepassing van artikel |
| 348 van voornoemde wet noodzakelijk is dat de FOD Financiën kennis kan | 348 van voornoemde wet noodzakelijk is dat de FOD Financiën kennis kan |
| hebben van de verworven reserves of opgebouwde provisies teneinde te | hebben van de verworven reserves of opgebouwde provisies teneinde te |
| kunnen beoordelen of voor pensioenregelingen die niet van het type | kunnen beoordelen of voor pensioenregelingen die niet van het type |
| vaste prestaties zijn aan de 80 % regel is voldaan; dat de databank de | vaste prestaties zijn aan de 80 % regel is voldaan; dat de databank de |
| FOD Financiën deze gegevens zal moeten aanleveren; dat de controle op | FOD Financiën deze gegevens zal moeten aanleveren; dat de controle op |
| de bijdragen die sinds 1 januari 2007 gestort worden, voor het jaar | de bijdragen die sinds 1 januari 2007 gestort worden, voor het jaar |
| 2007 zal gebeuren in 2008; dat de databank dus in 2008 de nodige | 2007 zal gebeuren in 2008; dat de databank dus in 2008 de nodige |
| gegevens moet kunnen aanleveren; dat de duur van de opstart van de | gegevens moet kunnen aanleveren; dat de duur van de opstart van de |
| databank wordt geschat op 18 maanden, waarvan nog 8 of 9 maanden | databank wordt geschat op 18 maanden, waarvan nog 8 of 9 maanden |
| kunnen gerealiseerd worden in 2007, hetgeen zou betekenen dat in 2008 | kunnen gerealiseerd worden in 2007, hetgeen zou betekenen dat in 2008 |
| inderdaad de eerste output kan geleverd worden aan de FOD Financiën; | inderdaad de eerste output kan geleverd worden aan de FOD Financiën; |
| dat dit evenwel veronderstelt dat er onmiddellijk duidelijkheid komt | dat dit evenwel veronderstelt dat er onmiddellijk duidelijkheid komt |
| over de globale inhoud van deze databank; dat daartoe het bijgevoegde | over de globale inhoud van deze databank; dat daartoe het bijgevoegde |
| besluit zo spoedig mogelijk moet kunnen genomen worden en alleszins | besluit zo spoedig mogelijk moet kunnen genomen worden en alleszins |
| voor het begin van de lopende zaken; dat indien dat niet zou gebeuren, | voor het begin van de lopende zaken; dat indien dat niet zou gebeuren, |
| de start van de ontwikkeling van de databank de facto uitgesteld wordt | de start van de ontwikkeling van de databank de facto uitgesteld wordt |
| tot het najaar, hetgeen zou betekenen dat de nodige informatie niet | tot het najaar, hetgeen zou betekenen dat de nodige informatie niet |
| meer in 2008 kan ter beschikking gesteld worden van de fiscale | meer in 2008 kan ter beschikking gesteld worden van de fiscale |
| administratie waardoor de controle op de naleving van de grenzen | administratie waardoor de controle op de naleving van de grenzen |
| onmogelijk zou worden; | onmogelijk zou worden; |
| Gelet op advies nr. 42.580/1 van de Raad van State, gegeven op 27 | Gelet op advies nr. 42.580/1 van de Raad van State, gegeven op 27 |
| maart 2007, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de | maart 2007, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de |
| gecoördineerde wetten op de Raad van State; | gecoördineerde wetten op de Raad van State; |
| Op de voordracht van Onze Minister van Pensioenen, | Op de voordracht van Onze Minister van Pensioenen, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : |
| 1° « de wet » : de programmawet (I) van 27 december 2006; | 1° « de wet » : de programmawet (I) van 27 december 2006; |
| 2° « de WAP » : de wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende | 2° « de WAP » : de wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende |
| pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige | pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige |
| aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid; | aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid; |
| 3° « het KB WAP » : het koninklijk besluit van 14 november 2003 | 3° « het KB WAP » : het koninklijk besluit van 14 november 2003 |
| houdende uitvoering van de wet van 28 april 2003 betreffende de | houdende uitvoering van de wet van 28 april 2003 betreffende de |
| aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en | aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en |
| van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid; | van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid; |
| 4° « de WAPZ » : Titel II, Hoofdstuk 1, Afdeling 4 van de programmawet | 4° « de WAPZ » : Titel II, Hoofdstuk 1, Afdeling 4 van de programmawet |
| (I) van 24 december 2002; | (I) van 24 december 2002; |
| 5° « het KB WAPZ » : het koninklijk besluit van 12 januari 2007 | 5° « het KB WAPZ » : het koninklijk besluit van 12 januari 2007 |
| betreffende de aanvullende pensioenovereenkomsten voor zelfstandigen; | betreffende de aanvullende pensioenovereenkomsten voor zelfstandigen; |
| 6° « het KB WIB92 » : het koninklijk besluit van 27 augustus 1993 tot | 6° « het KB WIB92 » : het koninklijk besluit van 27 augustus 1993 tot |
| uitvoering van het wetboek van inkomstenbelastingen 1992; | uitvoering van het wetboek van inkomstenbelastingen 1992; |
| 7° « de Kruispuntbankwet » : de wet van 15 januari 1990 houdende | 7° « de Kruispuntbankwet » : de wet van 15 januari 1990 houdende |
| oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale | oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale |
| zekerheid. | zekerheid. |
Art. 2.Overeenkomstig artikel 306, § 1, derde lid, van de wet worden |
Art. 2.Overeenkomstig artikel 306, § 1, derde lid, van de wet worden |
| gegevens meegedeeld, voorzover zij betrekking hebben op aanvullende | gegevens meegedeeld, voorzover zij betrekking hebben op aanvullende |
| pensioenen opgebouwd op grond van pensioenregelingen van één van de | pensioenen opgebouwd op grond van pensioenregelingen van één van de |
| volgende categorieën : | volgende categorieën : |
| 1° een pensioentoezegging bedoeld in artikel 3, § 1, 3°, van de WAP; | 1° een pensioentoezegging bedoeld in artikel 3, § 1, 3°, van de WAP; |
| 2° een individuele pensioentoezegging, bedoeld in artikel 3, § 1, 4°, | 2° een individuele pensioentoezegging, bedoeld in artikel 3, § 1, 4°, |
| van de WAP; | van de WAP; |
| 3° een pensioenregeling gesloten in toepassing van artikel 32, § 1, | 3° een pensioenregeling gesloten in toepassing van artikel 32, § 1, |
| 2°, van de WAP; | 2°, van de WAP; |
| 4° een onthaalstructuur zoals bedoeld artikel 32, § 2, van de WAP; | 4° een onthaalstructuur zoals bedoeld artikel 32, § 2, van de WAP; |
| 5° een pensioenregeling gesloten in toepassing van artikel 33 van de | 5° een pensioenregeling gesloten in toepassing van artikel 33 van de |
| WAP; | WAP; |
| 6° een pensioenovereenkomst zoals bedoeld in artikel 42, 7°, van de | 6° een pensioenovereenkomst zoals bedoeld in artikel 42, 7°, van de |
| WAPZ; | WAPZ; |
| 7° een aanvullende pensioenregeling voor zelfstandigen, andere dan | 7° een aanvullende pensioenregeling voor zelfstandigen, andere dan |
| deze bedoeld in 6°; | deze bedoeld in 6°; |
| 8° een pensioenregeling in het kader van artikel 54 van de wet | 8° een pensioenregeling in het kader van artikel 54 van de wet |
| betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en | betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en |
| uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994; | uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994; |
| 9° een aanvullende pensioenregeling in het voordeel van contractuele | 9° een aanvullende pensioenregeling in het voordeel van contractuele |
| of statutaire personeelsleden in overheidsdienst, met uitsluiting van | of statutaire personeelsleden in overheidsdienst, met uitsluiting van |
| de aanvullende voordelen zoals bedoeld in de wet van 4 maart 2004 | de aanvullende voordelen zoals bedoeld in de wet van 4 maart 2004 |
| houdende toekenning van aanvullende voordelen inzake rustpensioen aan | houdende toekenning van aanvullende voordelen inzake rustpensioen aan |
| personen die werden aangesteld om een management- of staffunctie uit | personen die werden aangesteld om een management- of staffunctie uit |
| te oefenen in een overheidsdienst; | te oefenen in een overheidsdienst; |
| 10° een solidariteitstoezegging zoals bedoeld in artikel 3, § 1, 17°, | 10° een solidariteitstoezegging zoals bedoeld in artikel 3, § 1, 17°, |
| van de WAP; | van de WAP; |
| 11° een solidariteitsstelsel zoals bedoeld in artikel 42, 9°, van de | 11° een solidariteitsstelsel zoals bedoeld in artikel 42, 9°, van de |
| WAPZ. | WAPZ. |
Art. 3.De te verstrekken gegevens betreffen minstens : |
Art. 3.De te verstrekken gegevens betreffen minstens : |
| 1° de identificatiegegevens en kenmerken van de : | 1° de identificatiegegevens en kenmerken van de : |
| - werkgever; | - werkgever; |
| - technische bedrijfseenheid; | - technische bedrijfseenheid; |
| - inrichter; | - inrichter; |
| - aangeslotene; | - aangeslotene; |
| - pensioeninstelling; | - pensioeninstelling; |
| - solidariteitsinstelling; | - solidariteitsinstelling; |
| 2° de identificatie en de basiskenmerken van de betrokken | 2° de identificatie en de basiskenmerken van de betrokken |
| pensioenregeling; | pensioenregeling; |
| 3° de vermelding of de pensioenregeling werd gewijzigd of het beheer | 3° de vermelding of de pensioenregeling werd gewijzigd of het beheer |
| ervan werd overgedragen naar een andere pensioeninstelling en, in | ervan werd overgedragen naar een andere pensioeninstelling en, in |
| voorkomend geval, de datum waarop dit gebeurde; | voorkomend geval, de datum waarop dit gebeurde; |
| 4° de loopbaangegevens van de aangeslotene, waaronder onder meer het | 4° de loopbaangegevens van de aangeslotene, waaronder onder meer het |
| sociaal statuut, de aard en duur van de beroepsbezigheid, de periodes | sociaal statuut, de aard en duur van de beroepsbezigheid, de periodes |
| van inactiviteit en de bezoldiging of bedrijfsinkomsten; | van inactiviteit en de bezoldiging of bedrijfsinkomsten; |
| 5° voor iedere aangeslotene en per pensioenregeling, onder meer : | 5° voor iedere aangeslotene en per pensioenregeling, onder meer : |
| - de aansluitingsstatus; | - de aansluitingsstatus; |
| - de tijdvakken van aansluiting; | - de tijdvakken van aansluiting; |
| - in voorkomend geval, de rechten met betrekking tot jaren van | - in voorkomend geval, de rechten met betrekking tot jaren van |
| beroepswerkzaamheid die niet werden gepresteerd bij de onderneming die | beroepswerkzaamheid die niet werden gepresteerd bij de onderneming die |
| het pensioen toezegt, zoals bedoeld in artikel 35, § 3, KB/WIB 92 | het pensioen toezegt, zoals bedoeld in artikel 35, § 3, KB/WIB 92 |
| - de rechtgevende dienstjaren in het kader van de pensioenregeling; | - de rechtgevende dienstjaren in het kader van de pensioenregeling; |
| - in voorkomend geval, de overgedragen, opgenomen of uitgekeerde | - in voorkomend geval, de overgedragen, opgenomen of uitgekeerde |
| bedragen; | bedragen; |
| - in voorkomend geval, het bedrag van de opgebouwde reserves of | - in voorkomend geval, het bedrag van de opgebouwde reserves of |
| provisies; | provisies; |
| - in voorkomend geval, het bedrag van de verworven reserves met | - in voorkomend geval, het bedrag van de verworven reserves met |
| vermelding van het bedrag dat overeenstemt met de waarborg bedoeld in | vermelding van het bedrag dat overeenstemt met de waarborg bedoeld in |
| artikel 47 van de WAPZ; | artikel 47 van de WAPZ; |
| - in voorkomend geval, het bedrag van de verworven reserves met in | - in voorkomend geval, het bedrag van de verworven reserves met in |
| voorkomend geval de vermelding van het bedrag dat overeenstemt met de | voorkomend geval de vermelding van het bedrag dat overeenstemt met de |
| waarborgen bedoeld in artikel 24 van de WAP; | waarborgen bedoeld in artikel 24 van de WAP; |
| - in voorkomend geval, het bedrag van de verworven prestatie en de | - in voorkomend geval, het bedrag van de verworven prestatie en de |
| datum waarop deze opeisbaar is; | datum waarop deze opeisbaar is; |
| - in voorkomend geval, de winstdeelname; | - in voorkomend geval, de winstdeelname; |
| - de variabele elementen waarmee bij de berekening van de opgebouwde | - de variabele elementen waarmee bij de berekening van de opgebouwde |
| reserves of provisies, verworven reserves en verworven prestaties | reserves of provisies, verworven reserves en verworven prestaties |
| rekening wordt gehouden; | rekening wordt gehouden; |
| - in voorkomend geval, de verdeling van het premiebudget zoals bedoeld | - in voorkomend geval, de verdeling van het premiebudget zoals bedoeld |
| in artikel 4-2 van het KB WAP | in artikel 4-2 van het KB WAP |
| 6° de bijdragen betaald door de inrichter en de persoonlijke | 6° de bijdragen betaald door de inrichter en de persoonlijke |
| bijdragen, per pensioenregeling en indien mogelijk per aangeslotene. | bijdragen, per pensioenregeling en indien mogelijk per aangeslotene. |
Art. 4.De identificatie van de pensioenregeling zoals bedoeld in |
Art. 4.De identificatie van de pensioenregeling zoals bedoeld in |
| artikel 3, 2° gebeurt aan de hand van een unieke code. | artikel 3, 2° gebeurt aan de hand van een unieke code. |
Art. 5.Op voorstel van het Algemeen Coördinatiecomité bedoeld in |
Art. 5.Op voorstel van het Algemeen Coördinatiecomité bedoeld in |
| artikel 32 van de Kruispuntbankwet of op voorstel van een in zijn | artikel 32 van de Kruispuntbankwet of op voorstel van een in zijn |
| schoot door hem opgerichte werkgroep beslist het Beheerscomité van de | schoot door hem opgerichte werkgroep beslist het Beheerscomité van de |
| Kruispuntbank van de sociale zekerheid over de nadere uitwerking van | Kruispuntbank van de sociale zekerheid over de nadere uitwerking van |
| dit besluit, waaronder het vaststellen van : | dit besluit, waaronder het vaststellen van : |
| - de unieke code voor de identificatie van de pensioenregeling zoals | - de unieke code voor de identificatie van de pensioenregeling zoals |
| bedoeld in artikel 4; | bedoeld in artikel 4; |
| - de precieze inhoud van de met toepassing van artikel 3 mee te delen | - de precieze inhoud van de met toepassing van artikel 3 mee te delen |
| gegevens; | gegevens; |
| - per gegeven de datum vanaf wanneer het dient te worden meegedeeld; | - per gegeven de datum vanaf wanneer het dient te worden meegedeeld; |
| - de wijze waarop de gegevens meegedeeld met toepassing van artikel 3 | - de wijze waarop de gegevens meegedeeld met toepassing van artikel 3 |
| verder worden verwerkt; | verder worden verwerkt; |
| - de frequentie en de drager van de gegevensmededeling; | - de frequentie en de drager van de gegevensmededeling; |
| - de procedure voor de mededeling van wijzigingen van gegevens zoals | - de procedure voor de mededeling van wijzigingen van gegevens zoals |
| bedoeld in artikel 7, tweede lid, van dit besluit. | bedoeld in artikel 7, tweede lid, van dit besluit. |
| Bij de bespreking van deze punten, hetzij in het Algemeen | Bij de bespreking van deze punten, hetzij in het Algemeen |
| Coördinatiecomité, hetzij in de in zijn schoot opgerichte werkgroep, | Coördinatiecomité, hetzij in de in zijn schoot opgerichte werkgroep, |
| worden minstens vertegenwoordigers van de vereniging zonder | worden minstens vertegenwoordigers van de vereniging zonder |
| winstoogmerk SIGeDIS, vertegenwoordigers van de CBFA, | winstoogmerk SIGeDIS, vertegenwoordigers van de CBFA, |
| vertegenwoordigers van de FOD Financiën en vertegenwoordigers van de | vertegenwoordigers van de FOD Financiën en vertegenwoordigers van de |
| Kruispuntbank van de sociale zekerheid uitgenodigd. Naargelang het | Kruispuntbank van de sociale zekerheid uitgenodigd. Naargelang het |
| onderwerp worden ook vertegenwoordigers van pensioeninstellingen | onderwerp worden ook vertegenwoordigers van pensioeninstellingen |
| betrokken. | betrokken. |
Art. 6.§ 1. Wat de pensioentoezeggingen aan werknemers en de |
Art. 6.§ 1. Wat de pensioentoezeggingen aan werknemers en de |
| pensioenregelingen voor bedrijfsleiders en ambtenaren betreft, wordt | pensioenregelingen voor bedrijfsleiders en ambtenaren betreft, wordt |
| de mededeling van de gegevens bedoeld in artikel 3 verricht door de | de mededeling van de gegevens bedoeld in artikel 3 verricht door de |
| betrokken inrichter. De betrokken inrichter kan de uitvoering van deze | betrokken inrichter. De betrokken inrichter kan de uitvoering van deze |
| verplichting geheel of gedeeltelijk overdragen aan de | verplichting geheel of gedeeltelijk overdragen aan de |
| pensioeninstelling of de solidariteitsinstelling. | pensioeninstelling of de solidariteitsinstelling. |
| Wat de overige pensioenregelingen betreft, wordt de mededeling van de | Wat de overige pensioenregelingen betreft, wordt de mededeling van de |
| gegevens bedoeld in artikel 3 verricht door de pensioeninstelling of | gegevens bedoeld in artikel 3 verricht door de pensioeninstelling of |
| de solidariteitsinstelling. | de solidariteitsinstelling. |
| § 2. In afwijking van § 1 worden de gegevens bedoeld in artikel 3 die | § 2. In afwijking van § 1 worden de gegevens bedoeld in artikel 3 die |
| beschikbaar zijn in het netwerk bedoeld in artikel 2, eerste lid, 9°, | beschikbaar zijn in het netwerk bedoeld in artikel 2, eerste lid, 9°, |
| van de Kruispuntbankwet, andere dan de gegevens bedoeld in § 3, | van de Kruispuntbankwet, andere dan de gegevens bedoeld in § 3, |
| meegedeeld met tussenkomst van de Kruispuntbank van de sociale | meegedeeld met tussenkomst van de Kruispuntbank van de sociale |
| zekerheid na machtiging van de afdeling sociale zekerheid van het | zekerheid na machtiging van de afdeling sociale zekerheid van het |
| sectoraal comité van de sociale zekerheid en van de gezondheid. | sectoraal comité van de sociale zekerheid en van de gezondheid. |
| § 3. In afwijking van § 1 worden de gegevens bedoeld in artikel 3 die | § 3. In afwijking van § 1 worden de gegevens bedoeld in artikel 3 die |
| beschikbaar zijn met toepassing van artikel 9bis van de | beschikbaar zijn met toepassing van artikel 9bis van de |
| Kruispuntbankwet, na machtiging van de afdeling sociale zekerheid van | Kruispuntbankwet, na machtiging van de afdeling sociale zekerheid van |
| het sectoraal comité van de sociale zekerheid en van de gezondheid, | het sectoraal comité van de sociale zekerheid en van de gezondheid, |
| ter beschikking gesteld voor de doeleinden bedoeld in artikel 306, § | ter beschikking gesteld voor de doeleinden bedoeld in artikel 306, § |
| 2, van de wet. | 2, van de wet. |
Art. 7.Ten laatste op 30 juni van elk jaar dienen de gegevens |
Art. 7.Ten laatste op 30 juni van elk jaar dienen de gegevens |
| betreffende het vorige kalenderjaar te worden meegedeeld. | betreffende het vorige kalenderjaar te worden meegedeeld. |
| Eventuele wijzigingen van gegevens die op basis van het eerste lid | Eventuele wijzigingen van gegevens die op basis van het eerste lid |
| werden meegedeeld, kunnen nog uiterlijk tot 31 december van datzelfde | werden meegedeeld, kunnen nog uiterlijk tot 31 december van datzelfde |
| jaar worden meegedeeld. | jaar worden meegedeeld. |
| Na deze datum kunnen de verstrekte gegevens enkel nog gewijzigd worden | Na deze datum kunnen de verstrekte gegevens enkel nog gewijzigd worden |
| mits het leveren van het tegenbewijs en overeenkomstig de procedure | mits het leveren van het tegenbewijs en overeenkomstig de procedure |
| die hiervoor door de beheerder van de gegevensbank wordt opgesteld. | die hiervoor door de beheerder van de gegevensbank wordt opgesteld. |
Art. 8.Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking |
Art. 8.Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking |
| ervan in het Belgisch Staatsblad. | ervan in het Belgisch Staatsblad. |
Art. 9.Onze Minister van Pensioenen is belast met de uitvoering van |
Art. 9.Onze Minister van Pensioenen is belast met de uitvoering van |
| dit besluit. | dit besluit. |
| Gegeven te Brussel, 25 april 2007. | Gegeven te Brussel, 25 april 2007. |
| ALBERT | ALBERT |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Pensioenen, | De Minister van Pensioenen, |
| B. TOBBACK | B. TOBBACK |