← Terug naar "Koninklijk besluit betreffende de technische installaties van de naderingsbebakening van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal "
Koninklijk besluit betreffende de technische installaties van de naderingsbebakening van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal | Koninklijk besluit betreffende de technische installaties van de naderingsbebakening van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal |
---|---|
MINISTERIE VAN VERKEER EN INFRASTRUCTUUR | MINISTERIE VAN VERKEER EN INFRASTRUCTUUR |
23 SEPTEMBER 1998. - Koninklijk besluit betreffende de technische | 23 SEPTEMBER 1998. - Koninklijk besluit betreffende de technische |
installaties van de naderingsbebakening van baan 02 op de luchthaven | installaties van de naderingsbebakening van baan 02 op de luchthaven |
Brussel-Nationaal | Brussel-Nationaal |
ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op de wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten | Gelet op de wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten |
algemenen nutte en de concessies voor de bouw van autosnelwegen, | algemenen nutte en de concessies voor de bouw van autosnelwegen, |
gewijzigd bij de wet van 7 juli 1978; | gewijzigd bij de wet van 7 juli 1978; |
Gelet op de artikelen 1, 2 en 12 van het statuut van de Regie der | Gelet op de artikelen 1, 2 en 12 van het statuut van de Regie der |
Luchtwegen, gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 oktober 1970 | Luchtwegen, gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 oktober 1970 |
houdende omwerking van het statuut van de Regie der Luchtwegen, | houdende omwerking van het statuut van de Regie der Luchtwegen, |
gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 31 maart 1981, nr. 240 van | gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 31 maart 1981, nr. 240 van |
31 december 1983 en nr. 425 van 1 augustus 1986; | 31 december 1983 en nr. 425 van 1 augustus 1986; |
Gelet op het kadastraal plan nr. 45.252 waarop, in gele tint, de | Gelet op het kadastraal plan nr. 45.252 waarop, in gele tint, de |
percelen zijn aangeduid welke dienen verkregen te worden op het | percelen zijn aangeduid welke dienen verkregen te worden op het |
grondgebied van de gemeente Zaventem met het oog op de aanpassing van | grondgebied van de gemeente Zaventem met het oog op de aanpassing van |
de technische installaties van de naderingsbebakening in de verlengde | de technische installaties van de naderingsbebakening in de verlengde |
aslijn van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal; | aslijn van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal; |
Overwegende dat de inbezitneming van bedoelde percelen onontbeerlijk | Overwegende dat de inbezitneming van bedoelde percelen onontbeerlijk |
is om deze doelstelling te verwezenlijken; | is om deze doelstelling te verwezenlijken; |
Gelet op de dringende noodzakelijkheid; | Gelet op de dringende noodzakelijkheid; |
Overwegende dat de veiligheid van het luchtverkeer, van de luchthaven | Overwegende dat de veiligheid van het luchtverkeer, van de luchthaven |
en van de omwonenden dient te worden gewaarborgd; dat daartoe de | en van de omwonenden dient te worden gewaarborgd; dat daartoe de |
noodzakelijke maatregelen dienen te worden getroffen om de bepalingen | noodzakelijke maatregelen dienen te worden getroffen om de bepalingen |
van de I.C.A.O. (International Civil Aviation Organization) te doen | van de I.C.A.O. (International Civil Aviation Organization) te doen |
naleven doordat de Federale Staat en de Gewesten, op grond van het | naleven doordat de Federale Staat en de Gewesten, op grond van het |
Verdrag inzake de Internationale Burgerlijke Luchtvaart, ondertekend | Verdrag inzake de Internationale Burgerlijke Luchtvaart, ondertekend |
op 7 december 1944 te Chicago, door België geratificeerd bij de wet | op 7 december 1944 te Chicago, door België geratificeerd bij de wet |
van 30 april 1947, er zich toe hebben verbonden de hoogste praktische | van 30 april 1947, er zich toe hebben verbonden de hoogste praktische |
eenvormigheidsgraad te bereiken op het vlak van reglementering wanneer | eenvormigheidsgraad te bereiken op het vlak van reglementering wanneer |
een dergelijke eenvormigheid het luchtverkeer kan vergemakkelijken en | een dergelijke eenvormigheid het luchtverkeer kan vergemakkelijken en |
verbeteren; | verbeteren; |
Overwegende de bekendmaking van de I.C.A.O. betreffende | Overwegende de bekendmaking van de I.C.A.O. betreffende |
ILS-installaties van de categorieën II en III, gebruikt op banen | ILS-installaties van de categorieën II en III, gebruikt op banen |
geïdentificeerd door de codecijfers 3 en 4. Dat ter beveiliging van | geïdentificeerd door de codecijfers 3 en 4. Dat ter beveiliging van |
het luchtverkeer, in dergelijke omstandigheden, de I.C.A.O. aanbeveelt | het luchtverkeer, in dergelijke omstandigheden, de I.C.A.O. aanbeveelt |
dat de verlenging in rechte lijn, naar beneden toe, van het | dat de verlenging in rechte lijn, naar beneden toe, van het |
ILS-glijpad door het ILS-referentiepunt moet lopen op een hoogte die | ILS-glijpad door het ILS-referentiepunt moet lopen op een hoogte die |
zowel een veilige geleiding over hindernissen waarborgt als een veilig | zowel een veilige geleiding over hindernissen waarborgt als een veilig |
en efficiënt gebruik van de baan die door het ILS bediend wordt. Dat | en efficiënt gebruik van de baan die door het ILS bediend wordt. Dat |
het ILS-referentiepunt zich op een hoogte van 15 meter (50 ft) zal | het ILS-referentiepunt zich op een hoogte van 15 meter (50 ft) zal |
bevinden en dat een afwijking van + 3 meter (10 ft) is toegestaan. Om | bevinden en dat een afwijking van + 3 meter (10 ft) is toegestaan. Om |
voormelde hoogtes van het ILS-referentiepunt te bepalen, wordt | voormelde hoogtes van het ILS-referentiepunt te bepalen, wordt |
uitgegaan van een maximale verticale afstand van 5,8 meter (19 ft) | uitgegaan van een maximale verticale afstand van 5,8 meter (19 ft) |
tussen de baan van de glijpad-antenne van het vliegtuig en de baan van | tussen de baan van de glijpad-antenne van het vliegtuig en de baan van |
de onderkant van de wielen ter hoogte van de drempel van de | de onderkant van de wielen ter hoogte van de drempel van de |
landingsbaan; | landingsbaan; |
Overwegende dat de drempel van baan 02 onverwijld zuidwaarts moet | Overwegende dat de drempel van baan 02 onverwijld zuidwaarts moet |
worden verschoven om tijdens de landingsfase van luchtvaartuigen op | worden verschoven om tijdens de landingsfase van luchtvaartuigen op |
die baan de minimale toegelaten veiligheidsafstand van 15 meter tussen | die baan de minimale toegelaten veiligheidsafstand van 15 meter tussen |
de drempel van de baan en het luchtvaartuig te kunnen waarborgen zoals | de drempel van de baan en het luchtvaartuig te kunnen waarborgen zoals |
bepaald in de internationale standaard inzake luchtvaartveiligheid van | bepaald in de internationale standaard inzake luchtvaartveiligheid van |
de I.C.A.O.; | de I.C.A.O.; |
Overwegende dat de drempel van baan 02 slechts kan worden verschoven | Overwegende dat de drempel van baan 02 slechts kan worden verschoven |
na aanpassing en zuidwaartse verschuiving van de technische | na aanpassing en zuidwaartse verschuiving van de technische |
installaties van de naderingsbebakening in de verlengde aslijn van die | installaties van de naderingsbebakening in de verlengde aslijn van die |
baan, conform de internationale veiligheidsbepalingen van de I.C.A.O.; | baan, conform de internationale veiligheidsbepalingen van de I.C.A.O.; |
Overwegende dat de verschuiving in zuidelijke richting van de drempel | Overwegende dat de verschuiving in zuidelijke richting van de drempel |
van baan 02 en de daartoe noodzakelijke aanpassing en zuidwaartse | van baan 02 en de daartoe noodzakelijke aanpassing en zuidwaartse |
verschuiving van de technische installaties van de naderingsbebakening | verschuiving van de technische installaties van de naderingsbebakening |
in de verlengde aslijn van die baan dringend dienen gerealiseerd te | in de verlengde aslijn van die baan dringend dienen gerealiseerd te |
worden om de luchtvaartveiligheid in de nadering van baan 02 te kunnen | worden om de luchtvaartveiligheid in de nadering van baan 02 te kunnen |
waarborgen volgens de internationale veiligheidsvoorschriften; om de | waarborgen volgens de internationale veiligheidsvoorschriften; om de |
exploitatie van de enige Zuid-Noord baan 02/20 waarover de luchthaven | exploitatie van de enige Zuid-Noord baan 02/20 waarover de luchthaven |
Brussel-Nationaal beschikt in bedrijf te kunnen houden en om de | Brussel-Nationaal beschikt in bedrijf te kunnen houden en om de |
veiligheid van de luchthaven, van het luchtverkeer en van de | veiligheid van de luchthaven, van het luchtverkeer en van de |
omwonenden niet in het gedrang te brengen; | omwonenden niet in het gedrang te brengen; |
Op de voordracht van Onze Minister van Vervoer, | Op de voordracht van Onze Minister van Vervoer, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.Het algemeen nut noodzaakt de aanpassing en de zuidwaartse |
Artikel 1.Het algemeen nut noodzaakt de aanpassing en de zuidwaartse |
verschuiving van de technische installaties van de naderingsbebakening | verschuiving van de technische installaties van de naderingsbebakening |
in de verlengde aslijn van baan 02 en de verschuiving naar het zuiden | in de verlengde aslijn van baan 02 en de verschuiving naar het zuiden |
van de drempel van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal. | van de drempel van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal. |
Art. 2.De rechtspleging bij dringende omstandigheden voorzien bij de |
Art. 2.De rechtspleging bij dringende omstandigheden voorzien bij de |
wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte | wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte |
en de concessies voor de bouw van autosnelwegen, dient te worden | en de concessies voor de bouw van autosnelwegen, dient te worden |
toegepast op de onroerende goederen, gelegen op het grondgebied van de | toegepast op de onroerende goederen, gelegen op het grondgebied van de |
gemeente Zaventem en aangeduid, in gele tint, op het plan nr. 45.252. | gemeente Zaventem en aangeduid, in gele tint, op het plan nr. 45.252. |
Art. 3.Onze Minister van Vervoer is belast met de uitvoering van dit |
Art. 3.Onze Minister van Vervoer is belast met de uitvoering van dit |
besluit. | besluit. |
Gegeven te Brussel, 23 september 1998. | Gegeven te Brussel, 23 september 1998. |
ALBERT | ALBERT |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Vervoer, | De Minister van Vervoer, |
M. DAERDEN | M. DAERDEN |
Bijlage bij het koninklijk besluit van 23 september 1998 | Bijlage bij het koninklijk besluit van 23 september 1998 |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |