← Terug naar "Koninklijk besluit betreffende de technische installaties van de naderingsbebakening van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal "
| Koninklijk besluit betreffende de technische installaties van de naderingsbebakening van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal | Koninklijk besluit betreffende de technische installaties van de naderingsbebakening van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal |
|---|---|
| MINISTERIE VAN VERKEER EN INFRASTRUCTUUR | MINISTERIE VAN VERKEER EN INFRASTRUCTUUR |
| 23 SEPTEMBER 1998. - Koninklijk besluit betreffende de technische | 23 SEPTEMBER 1998. - Koninklijk besluit betreffende de technische |
| installaties van de naderingsbebakening van baan 02 op de luchthaven | installaties van de naderingsbebakening van baan 02 op de luchthaven |
| Brussel-Nationaal | Brussel-Nationaal |
| ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten | Gelet op de wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten |
| algemenen nutte en de concessies voor de bouw van autosnelwegen, | algemenen nutte en de concessies voor de bouw van autosnelwegen, |
| gewijzigd bij de wet van 7 juli 1978; | gewijzigd bij de wet van 7 juli 1978; |
| Gelet op de artikelen 1, 2 en 12 van het statuut van de Regie der | Gelet op de artikelen 1, 2 en 12 van het statuut van de Regie der |
| Luchtwegen, gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 oktober 1970 | Luchtwegen, gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 oktober 1970 |
| houdende omwerking van het statuut van de Regie der Luchtwegen, | houdende omwerking van het statuut van de Regie der Luchtwegen, |
| gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 31 maart 1981, nr. 240 van | gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 31 maart 1981, nr. 240 van |
| 31 december 1983 en nr. 425 van 1 augustus 1986; | 31 december 1983 en nr. 425 van 1 augustus 1986; |
| Gelet op het kadastraal plan nr. 45.252 waarop, in gele tint, de | Gelet op het kadastraal plan nr. 45.252 waarop, in gele tint, de |
| percelen zijn aangeduid welke dienen verkregen te worden op het | percelen zijn aangeduid welke dienen verkregen te worden op het |
| grondgebied van de gemeente Zaventem met het oog op de aanpassing van | grondgebied van de gemeente Zaventem met het oog op de aanpassing van |
| de technische installaties van de naderingsbebakening in de verlengde | de technische installaties van de naderingsbebakening in de verlengde |
| aslijn van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal; | aslijn van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal; |
| Overwegende dat de inbezitneming van bedoelde percelen onontbeerlijk | Overwegende dat de inbezitneming van bedoelde percelen onontbeerlijk |
| is om deze doelstelling te verwezenlijken; | is om deze doelstelling te verwezenlijken; |
| Gelet op de dringende noodzakelijkheid; | Gelet op de dringende noodzakelijkheid; |
| Overwegende dat de veiligheid van het luchtverkeer, van de luchthaven | Overwegende dat de veiligheid van het luchtverkeer, van de luchthaven |
| en van de omwonenden dient te worden gewaarborgd; dat daartoe de | en van de omwonenden dient te worden gewaarborgd; dat daartoe de |
| noodzakelijke maatregelen dienen te worden getroffen om de bepalingen | noodzakelijke maatregelen dienen te worden getroffen om de bepalingen |
| van de I.C.A.O. (International Civil Aviation Organization) te doen | van de I.C.A.O. (International Civil Aviation Organization) te doen |
| naleven doordat de Federale Staat en de Gewesten, op grond van het | naleven doordat de Federale Staat en de Gewesten, op grond van het |
| Verdrag inzake de Internationale Burgerlijke Luchtvaart, ondertekend | Verdrag inzake de Internationale Burgerlijke Luchtvaart, ondertekend |
| op 7 december 1944 te Chicago, door België geratificeerd bij de wet | op 7 december 1944 te Chicago, door België geratificeerd bij de wet |
| van 30 april 1947, er zich toe hebben verbonden de hoogste praktische | van 30 april 1947, er zich toe hebben verbonden de hoogste praktische |
| eenvormigheidsgraad te bereiken op het vlak van reglementering wanneer | eenvormigheidsgraad te bereiken op het vlak van reglementering wanneer |
| een dergelijke eenvormigheid het luchtverkeer kan vergemakkelijken en | een dergelijke eenvormigheid het luchtverkeer kan vergemakkelijken en |
| verbeteren; | verbeteren; |
| Overwegende de bekendmaking van de I.C.A.O. betreffende | Overwegende de bekendmaking van de I.C.A.O. betreffende |
| ILS-installaties van de categorieën II en III, gebruikt op banen | ILS-installaties van de categorieën II en III, gebruikt op banen |
| geïdentificeerd door de codecijfers 3 en 4. Dat ter beveiliging van | geïdentificeerd door de codecijfers 3 en 4. Dat ter beveiliging van |
| het luchtverkeer, in dergelijke omstandigheden, de I.C.A.O. aanbeveelt | het luchtverkeer, in dergelijke omstandigheden, de I.C.A.O. aanbeveelt |
| dat de verlenging in rechte lijn, naar beneden toe, van het | dat de verlenging in rechte lijn, naar beneden toe, van het |
| ILS-glijpad door het ILS-referentiepunt moet lopen op een hoogte die | ILS-glijpad door het ILS-referentiepunt moet lopen op een hoogte die |
| zowel een veilige geleiding over hindernissen waarborgt als een veilig | zowel een veilige geleiding over hindernissen waarborgt als een veilig |
| en efficiënt gebruik van de baan die door het ILS bediend wordt. Dat | en efficiënt gebruik van de baan die door het ILS bediend wordt. Dat |
| het ILS-referentiepunt zich op een hoogte van 15 meter (50 ft) zal | het ILS-referentiepunt zich op een hoogte van 15 meter (50 ft) zal |
| bevinden en dat een afwijking van + 3 meter (10 ft) is toegestaan. Om | bevinden en dat een afwijking van + 3 meter (10 ft) is toegestaan. Om |
| voormelde hoogtes van het ILS-referentiepunt te bepalen, wordt | voormelde hoogtes van het ILS-referentiepunt te bepalen, wordt |
| uitgegaan van een maximale verticale afstand van 5,8 meter (19 ft) | uitgegaan van een maximale verticale afstand van 5,8 meter (19 ft) |
| tussen de baan van de glijpad-antenne van het vliegtuig en de baan van | tussen de baan van de glijpad-antenne van het vliegtuig en de baan van |
| de onderkant van de wielen ter hoogte van de drempel van de | de onderkant van de wielen ter hoogte van de drempel van de |
| landingsbaan; | landingsbaan; |
| Overwegende dat de drempel van baan 02 onverwijld zuidwaarts moet | Overwegende dat de drempel van baan 02 onverwijld zuidwaarts moet |
| worden verschoven om tijdens de landingsfase van luchtvaartuigen op | worden verschoven om tijdens de landingsfase van luchtvaartuigen op |
| die baan de minimale toegelaten veiligheidsafstand van 15 meter tussen | die baan de minimale toegelaten veiligheidsafstand van 15 meter tussen |
| de drempel van de baan en het luchtvaartuig te kunnen waarborgen zoals | de drempel van de baan en het luchtvaartuig te kunnen waarborgen zoals |
| bepaald in de internationale standaard inzake luchtvaartveiligheid van | bepaald in de internationale standaard inzake luchtvaartveiligheid van |
| de I.C.A.O.; | de I.C.A.O.; |
| Overwegende dat de drempel van baan 02 slechts kan worden verschoven | Overwegende dat de drempel van baan 02 slechts kan worden verschoven |
| na aanpassing en zuidwaartse verschuiving van de technische | na aanpassing en zuidwaartse verschuiving van de technische |
| installaties van de naderingsbebakening in de verlengde aslijn van die | installaties van de naderingsbebakening in de verlengde aslijn van die |
| baan, conform de internationale veiligheidsbepalingen van de I.C.A.O.; | baan, conform de internationale veiligheidsbepalingen van de I.C.A.O.; |
| Overwegende dat de verschuiving in zuidelijke richting van de drempel | Overwegende dat de verschuiving in zuidelijke richting van de drempel |
| van baan 02 en de daartoe noodzakelijke aanpassing en zuidwaartse | van baan 02 en de daartoe noodzakelijke aanpassing en zuidwaartse |
| verschuiving van de technische installaties van de naderingsbebakening | verschuiving van de technische installaties van de naderingsbebakening |
| in de verlengde aslijn van die baan dringend dienen gerealiseerd te | in de verlengde aslijn van die baan dringend dienen gerealiseerd te |
| worden om de luchtvaartveiligheid in de nadering van baan 02 te kunnen | worden om de luchtvaartveiligheid in de nadering van baan 02 te kunnen |
| waarborgen volgens de internationale veiligheidsvoorschriften; om de | waarborgen volgens de internationale veiligheidsvoorschriften; om de |
| exploitatie van de enige Zuid-Noord baan 02/20 waarover de luchthaven | exploitatie van de enige Zuid-Noord baan 02/20 waarover de luchthaven |
| Brussel-Nationaal beschikt in bedrijf te kunnen houden en om de | Brussel-Nationaal beschikt in bedrijf te kunnen houden en om de |
| veiligheid van de luchthaven, van het luchtverkeer en van de | veiligheid van de luchthaven, van het luchtverkeer en van de |
| omwonenden niet in het gedrang te brengen; | omwonenden niet in het gedrang te brengen; |
| Op de voordracht van Onze Minister van Vervoer, | Op de voordracht van Onze Minister van Vervoer, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.Het algemeen nut noodzaakt de aanpassing en de zuidwaartse |
Artikel 1.Het algemeen nut noodzaakt de aanpassing en de zuidwaartse |
| verschuiving van de technische installaties van de naderingsbebakening | verschuiving van de technische installaties van de naderingsbebakening |
| in de verlengde aslijn van baan 02 en de verschuiving naar het zuiden | in de verlengde aslijn van baan 02 en de verschuiving naar het zuiden |
| van de drempel van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal. | van de drempel van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal. |
Art. 2.De rechtspleging bij dringende omstandigheden voorzien bij de |
Art. 2.De rechtspleging bij dringende omstandigheden voorzien bij de |
| wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte | wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte |
| en de concessies voor de bouw van autosnelwegen, dient te worden | en de concessies voor de bouw van autosnelwegen, dient te worden |
| toegepast op de onroerende goederen, gelegen op het grondgebied van de | toegepast op de onroerende goederen, gelegen op het grondgebied van de |
| gemeente Zaventem en aangeduid, in gele tint, op het plan nr. 45.252. | gemeente Zaventem en aangeduid, in gele tint, op het plan nr. 45.252. |
Art. 3.Onze Minister van Vervoer is belast met de uitvoering van dit |
Art. 3.Onze Minister van Vervoer is belast met de uitvoering van dit |
| besluit. | besluit. |
| Gegeven te Brussel, 23 september 1998. | Gegeven te Brussel, 23 september 1998. |
| ALBERT | ALBERT |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Vervoer, | De Minister van Vervoer, |
| M. DAERDEN | M. DAERDEN |
| Bijlage bij het koninklijk besluit van 23 september 1998 | Bijlage bij het koninklijk besluit van 23 september 1998 |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |