Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 23/09/1998
← Terug naar "Koninklijk besluit betreffende de technische installaties van de naderingsbebakening van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal "
Koninklijk besluit betreffende de technische installaties van de naderingsbebakening van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal Koninklijk besluit betreffende de technische installaties van de naderingsbebakening van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal
MINISTERIE VAN VERKEER EN INFRASTRUCTUUR MINISTERIE VAN VERKEER EN INFRASTRUCTUUR
23 SEPTEMBER 1998. - Koninklijk besluit betreffende de technische 23 SEPTEMBER 1998. - Koninklijk besluit betreffende de technische
installaties van de naderingsbebakening van baan 02 op de luchthaven installaties van de naderingsbebakening van baan 02 op de luchthaven
Brussel-Nationaal Brussel-Nationaal
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten Gelet op de wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten
algemenen nutte en de concessies voor de bouw van autosnelwegen, algemenen nutte en de concessies voor de bouw van autosnelwegen,
gewijzigd bij de wet van 7 juli 1978; gewijzigd bij de wet van 7 juli 1978;
Gelet op de artikelen 1, 2 en 12 van het statuut van de Regie der Gelet op de artikelen 1, 2 en 12 van het statuut van de Regie der
Luchtwegen, gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 oktober 1970 Luchtwegen, gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 oktober 1970
houdende omwerking van het statuut van de Regie der Luchtwegen, houdende omwerking van het statuut van de Regie der Luchtwegen,
gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 31 maart 1981, nr. 240 van gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 31 maart 1981, nr. 240 van
31 december 1983 en nr. 425 van 1 augustus 1986; 31 december 1983 en nr. 425 van 1 augustus 1986;
Gelet op het kadastraal plan nr. 45.252 waarop, in gele tint, de Gelet op het kadastraal plan nr. 45.252 waarop, in gele tint, de
percelen zijn aangeduid welke dienen verkregen te worden op het percelen zijn aangeduid welke dienen verkregen te worden op het
grondgebied van de gemeente Zaventem met het oog op de aanpassing van grondgebied van de gemeente Zaventem met het oog op de aanpassing van
de technische installaties van de naderingsbebakening in de verlengde de technische installaties van de naderingsbebakening in de verlengde
aslijn van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal; aslijn van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal;
Overwegende dat de inbezitneming van bedoelde percelen onontbeerlijk Overwegende dat de inbezitneming van bedoelde percelen onontbeerlijk
is om deze doelstelling te verwezenlijken; is om deze doelstelling te verwezenlijken;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid; Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat de veiligheid van het luchtverkeer, van de luchthaven Overwegende dat de veiligheid van het luchtverkeer, van de luchthaven
en van de omwonenden dient te worden gewaarborgd; dat daartoe de en van de omwonenden dient te worden gewaarborgd; dat daartoe de
noodzakelijke maatregelen dienen te worden getroffen om de bepalingen noodzakelijke maatregelen dienen te worden getroffen om de bepalingen
van de I.C.A.O. (International Civil Aviation Organization) te doen van de I.C.A.O. (International Civil Aviation Organization) te doen
naleven doordat de Federale Staat en de Gewesten, op grond van het naleven doordat de Federale Staat en de Gewesten, op grond van het
Verdrag inzake de Internationale Burgerlijke Luchtvaart, ondertekend Verdrag inzake de Internationale Burgerlijke Luchtvaart, ondertekend
op 7 december 1944 te Chicago, door België geratificeerd bij de wet op 7 december 1944 te Chicago, door België geratificeerd bij de wet
van 30 april 1947, er zich toe hebben verbonden de hoogste praktische van 30 april 1947, er zich toe hebben verbonden de hoogste praktische
eenvormigheidsgraad te bereiken op het vlak van reglementering wanneer eenvormigheidsgraad te bereiken op het vlak van reglementering wanneer
een dergelijke eenvormigheid het luchtverkeer kan vergemakkelijken en een dergelijke eenvormigheid het luchtverkeer kan vergemakkelijken en
verbeteren; verbeteren;
Overwegende de bekendmaking van de I.C.A.O. betreffende Overwegende de bekendmaking van de I.C.A.O. betreffende
ILS-installaties van de categorieën II en III, gebruikt op banen ILS-installaties van de categorieën II en III, gebruikt op banen
geïdentificeerd door de codecijfers 3 en 4. Dat ter beveiliging van geïdentificeerd door de codecijfers 3 en 4. Dat ter beveiliging van
het luchtverkeer, in dergelijke omstandigheden, de I.C.A.O. aanbeveelt het luchtverkeer, in dergelijke omstandigheden, de I.C.A.O. aanbeveelt
dat de verlenging in rechte lijn, naar beneden toe, van het dat de verlenging in rechte lijn, naar beneden toe, van het
ILS-glijpad door het ILS-referentiepunt moet lopen op een hoogte die ILS-glijpad door het ILS-referentiepunt moet lopen op een hoogte die
zowel een veilige geleiding over hindernissen waarborgt als een veilig zowel een veilige geleiding over hindernissen waarborgt als een veilig
en efficiënt gebruik van de baan die door het ILS bediend wordt. Dat en efficiënt gebruik van de baan die door het ILS bediend wordt. Dat
het ILS-referentiepunt zich op een hoogte van 15 meter (50 ft) zal het ILS-referentiepunt zich op een hoogte van 15 meter (50 ft) zal
bevinden en dat een afwijking van + 3 meter (10 ft) is toegestaan. Om bevinden en dat een afwijking van + 3 meter (10 ft) is toegestaan. Om
voormelde hoogtes van het ILS-referentiepunt te bepalen, wordt voormelde hoogtes van het ILS-referentiepunt te bepalen, wordt
uitgegaan van een maximale verticale afstand van 5,8 meter (19 ft) uitgegaan van een maximale verticale afstand van 5,8 meter (19 ft)
tussen de baan van de glijpad-antenne van het vliegtuig en de baan van tussen de baan van de glijpad-antenne van het vliegtuig en de baan van
de onderkant van de wielen ter hoogte van de drempel van de de onderkant van de wielen ter hoogte van de drempel van de
landingsbaan; landingsbaan;
Overwegende dat de drempel van baan 02 onverwijld zuidwaarts moet Overwegende dat de drempel van baan 02 onverwijld zuidwaarts moet
worden verschoven om tijdens de landingsfase van luchtvaartuigen op worden verschoven om tijdens de landingsfase van luchtvaartuigen op
die baan de minimale toegelaten veiligheidsafstand van 15 meter tussen die baan de minimale toegelaten veiligheidsafstand van 15 meter tussen
de drempel van de baan en het luchtvaartuig te kunnen waarborgen zoals de drempel van de baan en het luchtvaartuig te kunnen waarborgen zoals
bepaald in de internationale standaard inzake luchtvaartveiligheid van bepaald in de internationale standaard inzake luchtvaartveiligheid van
de I.C.A.O.; de I.C.A.O.;
Overwegende dat de drempel van baan 02 slechts kan worden verschoven Overwegende dat de drempel van baan 02 slechts kan worden verschoven
na aanpassing en zuidwaartse verschuiving van de technische na aanpassing en zuidwaartse verschuiving van de technische
installaties van de naderingsbebakening in de verlengde aslijn van die installaties van de naderingsbebakening in de verlengde aslijn van die
baan, conform de internationale veiligheidsbepalingen van de I.C.A.O.; baan, conform de internationale veiligheidsbepalingen van de I.C.A.O.;
Overwegende dat de verschuiving in zuidelijke richting van de drempel Overwegende dat de verschuiving in zuidelijke richting van de drempel
van baan 02 en de daartoe noodzakelijke aanpassing en zuidwaartse van baan 02 en de daartoe noodzakelijke aanpassing en zuidwaartse
verschuiving van de technische installaties van de naderingsbebakening verschuiving van de technische installaties van de naderingsbebakening
in de verlengde aslijn van die baan dringend dienen gerealiseerd te in de verlengde aslijn van die baan dringend dienen gerealiseerd te
worden om de luchtvaartveiligheid in de nadering van baan 02 te kunnen worden om de luchtvaartveiligheid in de nadering van baan 02 te kunnen
waarborgen volgens de internationale veiligheidsvoorschriften; om de waarborgen volgens de internationale veiligheidsvoorschriften; om de
exploitatie van de enige Zuid-Noord baan 02/20 waarover de luchthaven exploitatie van de enige Zuid-Noord baan 02/20 waarover de luchthaven
Brussel-Nationaal beschikt in bedrijf te kunnen houden en om de Brussel-Nationaal beschikt in bedrijf te kunnen houden en om de
veiligheid van de luchthaven, van het luchtverkeer en van de veiligheid van de luchthaven, van het luchtverkeer en van de
omwonenden niet in het gedrang te brengen; omwonenden niet in het gedrang te brengen;
Op de voordracht van Onze Minister van Vervoer, Op de voordracht van Onze Minister van Vervoer,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het algemeen nut noodzaakt de aanpassing en de zuidwaartse

Artikel 1.Het algemeen nut noodzaakt de aanpassing en de zuidwaartse

verschuiving van de technische installaties van de naderingsbebakening verschuiving van de technische installaties van de naderingsbebakening
in de verlengde aslijn van baan 02 en de verschuiving naar het zuiden in de verlengde aslijn van baan 02 en de verschuiving naar het zuiden
van de drempel van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal. van de drempel van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal.

Art. 2.De rechtspleging bij dringende omstandigheden voorzien bij de

Art. 2.De rechtspleging bij dringende omstandigheden voorzien bij de

wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte
en de concessies voor de bouw van autosnelwegen, dient te worden en de concessies voor de bouw van autosnelwegen, dient te worden
toegepast op de onroerende goederen, gelegen op het grondgebied van de toegepast op de onroerende goederen, gelegen op het grondgebied van de
gemeente Zaventem en aangeduid, in gele tint, op het plan nr. 45.252. gemeente Zaventem en aangeduid, in gele tint, op het plan nr. 45.252.

Art. 3.Onze Minister van Vervoer is belast met de uitvoering van dit

Art. 3.Onze Minister van Vervoer is belast met de uitvoering van dit

besluit. besluit.
Gegeven te Brussel, 23 september 1998. Gegeven te Brussel, 23 september 1998.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Vervoer, De Minister van Vervoer,
M. DAERDEN M. DAERDEN
Bijlage bij het koninklijk besluit van 23 september 1998 Bijlage bij het koninklijk besluit van 23 september 1998
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
^
Etaamb.be maakt gebruik van cookies
Etaamb.be gebruikt cookies om uw taalvoorkeur te onthouden en om beter te begrijpen hoe etaamb.be gebruikt wordt.
DoorgaanMeer details
x