Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 23/03/2019
← Terug naar "Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 12 december 2018, gesloten in het Paritair Subcomité voor de elektriciens : installatie en distributie, betreffende de vorming, de innovatie en de technologische dienst- en adviesverlening "
Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 12 december 2018, gesloten in het Paritair Subcomité voor de elektriciens : installatie en distributie, betreffende de vorming, de innovatie en de technologische dienst- en adviesverlening Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 12 december 2018, gesloten in het Paritair Subcomité voor de elektriciens : installatie en distributie, betreffende de vorming, de innovatie en de technologische dienst- en adviesverlening
FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG
23 MAART 2019. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt 23 MAART 2019. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt
verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 12 december 2018, verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 12 december 2018,
gesloten in het Paritair Subcomité voor de elektriciens : installatie gesloten in het Paritair Subcomité voor de elektriciens : installatie
en distributie, betreffende de vorming, de innovatie en de en distributie, betreffende de vorming, de innovatie en de
technologische dienst- en adviesverlening (1) technologische dienst- en adviesverlening (1)
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve
arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel
28; 28;
Gelet op het verzoek van het Paritair Subcomité voor de elektriciens : Gelet op het verzoek van het Paritair Subcomité voor de elektriciens :
installatie en distributie; installatie en distributie;
Op de voordracht van de Minister van Werk, Op de voordracht van de Minister van Werk,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage

overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 12 december 2018, overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 12 december 2018,
gesloten in het Paritair Subcomité voor de elektriciens : installatie gesloten in het Paritair Subcomité voor de elektriciens : installatie
en distributie, betreffende de vorming, de innovatie en de en distributie, betreffende de vorming, de innovatie en de
technologische dienst- en adviesverlening. technologische dienst- en adviesverlening.

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van

dit besluit. dit besluit.
Gegeven te Brussel, 23 maart 2019. Gegeven te Brussel, 23 maart 2019.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Werk, De Minister van Werk,
K. PEETERS K. PEETERS
_______ _______
Nota Nota
(1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad :
Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969.
Bijlage Bijlage
Paritair Subcomité voor de elektriciens : installatie en distributie Paritair Subcomité voor de elektriciens : installatie en distributie
Collectieve arbeidsovereenkomst van 12 december 2018 Collectieve arbeidsovereenkomst van 12 december 2018
Vorming, innovatie en technologische dienst- en adviesverlening Vorming, innovatie en technologische dienst- en adviesverlening
(Overeenkomst geregistreerd op 22 januari 2019 onder het nummer (Overeenkomst geregistreerd op 22 januari 2019 onder het nummer
150206/CO/149.01) 150206/CO/149.01)
HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied

Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op

Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op

de werkgevers en arbeiders van de ondernemingen die ressorteren onder de werkgevers en arbeiders van de ondernemingen die ressorteren onder
de bevoegdheid van het Paritair Subcomité voor de elektriciens : de bevoegdheid van het Paritair Subcomité voor de elektriciens :
installatie en distributie. installatie en distributie.
Voor de toepassing van deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt Voor de toepassing van deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt
onder "arbeiders" verstaan : de mannelijke en vrouwelijke werklieden. onder "arbeiders" verstaan : de mannelijke en vrouwelijke werklieden.
De uitvoering van deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt De uitvoering van deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt
toegewezen aan Volta vzw/asbl, verder Volta genoemd. toegewezen aan Volta vzw/asbl, verder Volta genoemd.
HOOFDSTUK II. - Risicogroepen HOOFDSTUK II. - Risicogroepen

Art. 2.§ 1. Onder "risicogroepen" wordt verstaan :

Art. 2.§ 1. Onder "risicogroepen" wordt verstaan :

-langdurig werkzoekenden; -langdurig werkzoekenden;
- kortgeschoolde werkzoekenden; - kortgeschoolde werkzoekenden;
- werkzoekenden van 45 jaar en ouder; - werkzoekenden van 45 jaar en ouder;
- herintreders en herintreedsters; - herintreders en herintreedsters;
- leefloners; - leefloners;
- personen met een arbeidshandicap; - personen met een arbeidshandicap;
- personen van allochtone afkomst; - personen van allochtone afkomst;
- werkzoekenden in een herinschakelingsstatuut; - werkzoekenden in een herinschakelingsstatuut;
- (deeltijds) lerende jongeren; - (deeltijds) lerende jongeren;
- kortgeschoolde arbeiders; - kortgeschoolde arbeiders;
- arbeiders die geconfronteerd worden met meervoudig ontslag, - arbeiders die geconfronteerd worden met meervoudig ontslag,
herstructurering of de introductie van nieuwe technologieën; herstructurering of de introductie van nieuwe technologieën;
- arbeiders van 45 jaar en ouder; - arbeiders van 45 jaar en ouder;
- de risicogroepen voorzien in het koninklijk besluit van 19 februari - de risicogroepen voorzien in het koninklijk besluit van 19 februari
2013 tot uitvoering van artikel 189, vierde lid van de wet van 27 2013 tot uitvoering van artikel 189, vierde lid van de wet van 27
december 2006 houdende diverse bepalingen (Belgisch Staatsblad van 8 december 2006 houdende diverse bepalingen (Belgisch Staatsblad van 8
april 2013), gespecifieerd in § 2 en § 3 van dit artikel. april 2013), gespecifieerd in § 2 en § 3 van dit artikel.
§ 2. Tenminste 0,05 pct. van de loonmassa dient te worden voorbehouden § 2. Tenminste 0,05 pct. van de loonmassa dient te worden voorbehouden
aan één of meerdere van volgende risicogroepen : aan één of meerdere van volgende risicogroepen :
1. De werknemers van minstens 50 jaar oud die in de sector werken; 1. De werknemers van minstens 50 jaar oud die in de sector werken;
2. De werknemers van minstens 40 jaar die in de sector werken en 2. De werknemers van minstens 40 jaar die in de sector werken en
bedreigd zijn met ontslag : bedreigd zijn met ontslag :
a. hetzij doordat hun arbeidsovereenkomst werd opgezegd en de a. hetzij doordat hun arbeidsovereenkomst werd opgezegd en de
opzeggingstermijn loopt; opzeggingstermijn loopt;
b. hetzij doordat zij tewerkgesteld zijn in een onderneming die erkend b. hetzij doordat zij tewerkgesteld zijn in een onderneming die erkend
is als onderneming in moeilijkheden of in herstructurering; is als onderneming in moeilijkheden of in herstructurering;
c. hetzij doordat zij tewerkgesteld zijn in een onderneming waar een c. hetzij doordat zij tewerkgesteld zijn in een onderneming waar een
collectief ontslag werd aangekondigd; collectief ontslag werd aangekondigd;
3. De niet-werkenden en de personen die sinds minder dan een jaar 3. De niet-werkenden en de personen die sinds minder dan een jaar
werken en niet-werkend waren op het ogenblik van hun indiensttreding. werken en niet-werkend waren op het ogenblik van hun indiensttreding.
Onder "niet-werkenden" wordt verstaan : Onder "niet-werkenden" wordt verstaan :
a. de langdurig werkzoekenden, zijnde de personen die in het bezit a. de langdurig werkzoekenden, zijnde de personen die in het bezit
zijn van een werkkaart, bedoeld in artikel 13 van het koninklijk zijn van een werkkaart, bedoeld in artikel 13 van het koninklijk
besluit van 19 december 2001 tot bevordering van de tewerkstelling van besluit van 19 december 2001 tot bevordering van de tewerkstelling van
langdurig werkzoekenden; langdurig werkzoekenden;
b. de uitkeringsgerechtigde werklozen; b. de uitkeringsgerechtigde werklozen;
c. de werkzoekenden die laaggeschoold of erg-laaggeschoold zijn in de c. de werkzoekenden die laaggeschoold of erg-laaggeschoold zijn in de
zin van artikel 24 van de wet van 24 december 1999 ter bevordering van zin van artikel 24 van de wet van 24 december 1999 ter bevordering van
de tewerkstelling; de tewerkstelling;
d. de herintreders, zijnde de personen die zich na een onderbreking d. de herintreders, zijnde de personen die zich na een onderbreking
van minstens één jaar terug op de arbeidsmarkt begeven; van minstens één jaar terug op de arbeidsmarkt begeven;
e. de personen die gerechtigd zijn op maatschappelijke integratie in e. de personen die gerechtigd zijn op maatschappelijke integratie in
toepassing van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op toepassing van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op
maatschappelijke integratie en personen die gerechtigd zijn op maatschappelijke integratie en personen die gerechtigd zijn op
maatschappelijke hulp in toepassing van de organieke wet van 8 juli maatschappelijke hulp in toepassing van de organieke wet van 8 juli
1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn; 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
f. de werknemers die in het bezit zijn van een verminderingskaart f. de werknemers die in het bezit zijn van een verminderingskaart
herstructurering in de zin van het koninklijk besluit van 9 maart 2006 herstructurering in de zin van het koninklijk besluit van 9 maart 2006
betreffende het activerend beleid bij herstructureringen; betreffende het activerend beleid bij herstructureringen;
g. de werkzoekenden die niet de nationaliteit van een lidstaat van de g. de werkzoekenden die niet de nationaliteit van een lidstaat van de
Europese Unie bezitten, of van wie minstens één van de ouders deze Europese Unie bezitten, of van wie minstens één van de ouders deze
nationaliteit niet bezit of niet bezat bij overlijden, of van wie nationaliteit niet bezit of niet bezat bij overlijden, of van wie
minstens twee van de grootouders deze nationaliteit niet bezitten of minstens twee van de grootouders deze nationaliteit niet bezitten of
niet bezaten bij overlijden; niet bezaten bij overlijden;
4. De personen met een verminderde arbeidsgeschiktheid, namelijk : 4. De personen met een verminderde arbeidsgeschiktheid, namelijk :
a. de personen die voldoen aan de voorwaarden om ingeschreven te a. de personen die voldoen aan de voorwaarden om ingeschreven te
worden in een regionaal agentschap voor personen met een handicap; worden in een regionaal agentschap voor personen met een handicap;
b. de personen met een definitieve arbeidsongeschiktheid van minstens b. de personen met een definitieve arbeidsongeschiktheid van minstens
33 pct.; 33 pct.;
c. de personen die voldoen aan de medische voorwaarden om recht te c. de personen die voldoen aan de medische voorwaarden om recht te
hebben op een inkomensvervangende of een integratietegemoetkoming hebben op een inkomensvervangende of een integratietegemoetkoming
ingevolge de wet van 27 februari 1987 op de tegemoetkomingen aan ingevolge de wet van 27 februari 1987 op de tegemoetkomingen aan
personen met een handicap; personen met een handicap;
d. de personen die als doelgroepwerknemer tewerkgesteld zijn of waren d. de personen die als doelgroepwerknemer tewerkgesteld zijn of waren
bij een werkgever die valt onder het toepassingsgebied van het bij een werkgever die valt onder het toepassingsgebied van het
Paritair Comité voor de beschutte en de sociale werkplaatsen; Paritair Comité voor de beschutte en de sociale werkplaatsen;
e. de gehandicapte die het recht op verhoogde kinderbijslag opent op e. de gehandicapte die het recht op verhoogde kinderbijslag opent op
basis van een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid van minstens basis van een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid van minstens
66 pct.; 66 pct.;
f. de personen die in het bezit zijn van een attest afgeleverd door de f. de personen die in het bezit zijn van een attest afgeleverd door de
Algemene Directie Personen met een Handicap van de Federale Algemene Directie Personen met een Handicap van de Federale
Overheidsdienst Sociale Zekerheid voor het verstrekken van sociale en Overheidsdienst Sociale Zekerheid voor het verstrekken van sociale en
fiscale voordelen; fiscale voordelen;
g. de persoon met een invaliditeitsuitkering of een uitkering voor g. de persoon met een invaliditeitsuitkering of een uitkering voor
arbeidsongevallen of beroepsziekten in het kader van programma's tot arbeidsongevallen of beroepsziekten in het kader van programma's tot
werkhervatting; werkhervatting;
5. De jongeren die nog geen 26 jaar oud zijn en opgeleid worden, 5. De jongeren die nog geen 26 jaar oud zijn en opgeleid worden,
hetzij in een stelsel van alternerend leren, hetzij in het kader van hetzij in een stelsel van alternerend leren, hetzij in het kader van
een individuele beroepsopleiding in een onderneming, bedoeld in een individuele beroepsopleiding in een onderneming, bedoeld in
artikel 27, 6° van het koninklijk besluit van 25 november 1991 artikel 27, 6° van het koninklijk besluit van 25 november 1991
houdende de werkloosheidsreglementering, hetzij in het kader van een houdende de werkloosheidsreglementering, hetzij in het kader van een
instapstage, bedoeld in artikel 36quater van hetzelfde koninklijk instapstage, bedoeld in artikel 36quater van hetzelfde koninklijk
besluit van 25 november 1991. besluit van 25 november 1991.
§ 3. Van de in § 2 bedoelde inspanning moet minstens de helft (0,025 § 3. Van de in § 2 bedoelde inspanning moet minstens de helft (0,025
pct.) besteed worden aan initiatieven ten voordelen van één of pct.) besteed worden aan initiatieven ten voordelen van één of
meerdere van de volgende groepen : meerdere van de volgende groepen :
a. de in artikel 2, § 2, 5. bedoelde jongeren; a. de in artikel 2, § 2, 5. bedoelde jongeren;
b. de in artikel 2, § 2, 3. en 4. bedoelde personen die nog geen 26 b. de in artikel 2, § 2, 3. en 4. bedoelde personen die nog geen 26
jaar oud zijn. jaar oud zijn.
Dit aandeel van de bijdrage voor risicogroepen dat besteed moet worden Dit aandeel van de bijdrage voor risicogroepen dat besteed moet worden
aan de jongeren zal verhoogd worden tot minstens 0,05 pct. van de aan de jongeren zal verhoogd worden tot minstens 0,05 pct. van de
loonmassa, om jongeren, via een ingroeibaan, werkkansen te bieden in loonmassa, om jongeren, via een ingroeibaan, werkkansen te bieden in
de sector. de sector.
Elke jongere komt in aanmerking voor een ingroeibaan, ongeacht de aard Elke jongere komt in aanmerking voor een ingroeibaan, ongeacht de aard
van de overeenkomst (IBO/FPI(-E), PFI, IBU, deeltijd leren/werken, van de overeenkomst (IBO/FPI(-E), PFI, IBU, deeltijd leren/werken,
arbeidsovereenkomst van bepaalde of onbepaalde duur,...). arbeidsovereenkomst van bepaalde of onbepaalde duur,...).
Volta krijgt de opdracht om in dit kader ondersteunende en bijkomende Volta krijgt de opdracht om in dit kader ondersteunende en bijkomende
acties te ontwikkelen. acties te ontwikkelen.
Een specifieke opdracht in dit kader voor Volta is het uitwerken van Een specifieke opdracht in dit kader voor Volta is het uitwerken van
een opleidingspakket voor werknemers in een traject van peterschap om een opleidingspakket voor werknemers in een traject van peterschap om
jongeren in een ingroeibaan te begeleiden en te coachen. Deze jongeren in een ingroeibaan te begeleiden en te coachen. Deze
werknemers dienen de nodige tijd te krijgen om enerzijds deze werknemers dienen de nodige tijd te krijgen om enerzijds deze
opleiding te volgen en anderzijds de jonge werknemer te begeleiden en opleiding te volgen en anderzijds de jonge werknemer te begeleiden en
te coachen in zijn nieuwe baan. te coachen in zijn nieuwe baan.

Art. 3.Opdrachten aan Volta

Art. 3.Opdrachten aan Volta

De financiële middelen zoals bepaald in artikel 14 van deze De financiële middelen zoals bepaald in artikel 14 van deze
overeenkomst, worden door Volta aangewend om onderstaande opdrachten overeenkomst, worden door Volta aangewend om onderstaande opdrachten
voor de doelgroep zoals omschreven in artikel 2 van deze overeenkomst, voor de doelgroep zoals omschreven in artikel 2 van deze overeenkomst,
te vervullen : te vervullen :
- bijzondere aandacht dient te worden besteed aan de ondersteuning van - bijzondere aandacht dient te worden besteed aan de ondersteuning van
vormings-, opleidings- en tewerkstellingsinitiatieven van, alsook vormings-, opleidings- en tewerkstellingsinitiatieven van, alsook
samenwerking met, institutionele partners, onder andere VDAB, samenwerking met, institutionele partners, onder andere VDAB,
Bruxelles Formation, Actiris, ADG en Forem, met als doel een maximale Bruxelles Formation, Actiris, ADG en Forem, met als doel een maximale
tewerkstelling binnen de sector; tewerkstelling binnen de sector;
- ondersteuning en samenwerking met derden inzake vormings- en - ondersteuning en samenwerking met derden inzake vormings- en
opleidingsinitiatieven en tewerkstellingsinitiatieven, met als doel opleidingsinitiatieven en tewerkstellingsinitiatieven, met als doel
een maximale tewerkstelling binnen de sector; een maximale tewerkstelling binnen de sector;
- uitbouwen van een paritair beheerd en kwalitatief alternerend - uitbouwen van een paritair beheerd en kwalitatief alternerend
opleidingssysteem, onder andere via projecten in samenwerking met opleidingssysteem, onder andere via projecten in samenwerking met
deeltijds onderwijs en middenstandsleerlingwezen; deeltijds onderwijs en middenstandsleerlingwezen;
- optimaliseren van de aansluiting opleiding en arbeidsmarkt; - optimaliseren van de aansluiting opleiding en arbeidsmarkt;
- alle andere opdrachten en projecten van de raad van bestuur van - alle andere opdrachten en projecten van de raad van bestuur van
Volta in het kader van de ondersteuning van vormings- en Volta in het kader van de ondersteuning van vormings- en
opleidingsinitiatieven van personen zoals bepaald in artikel 2 van opleidingsinitiatieven van personen zoals bepaald in artikel 2 van
deze overeenkomst. deze overeenkomst.

Art. 4.Modaliteiten

Art. 4.Modaliteiten

De raad van beheer van Volta bepaalt de verdere modaliteiten met De raad van beheer van Volta bepaalt de verdere modaliteiten met
betrekking tot de opdrachten van Volta, zoals bepaald in artikel 3 van betrekking tot de opdrachten van Volta, zoals bepaald in artikel 3 van
deze overeenkomst, en dit in functie van onder andere de instroom van deze overeenkomst, en dit in functie van onder andere de instroom van
risicogroepen in de sector, de beheersbaarheid van de kosten, alsook risicogroepen in de sector, de beheersbaarheid van de kosten, alsook
de tewerkstelling in de sector. de tewerkstelling in de sector.
HOOFDSTUK III. - Recht op permanente vorming HOOFDSTUK III. - Recht op permanente vorming

Art. 5.Definitieve permanente vorming

Art. 5.Definitieve permanente vorming

Onder "permanente vorming" wordt verstaan : Onder "permanente vorming" wordt verstaan :
a) de vorming die het vakmanschap van de arbeider bevordert, zijn a) de vorming die het vakmanschap van de arbeider bevordert, zijn
arbeidsmarktpositie verstrekt en beantwoordt aan de noden van de arbeidsmarktpositie verstrekt en beantwoordt aan de noden van de
ondernemingen en de sector; ondernemingen en de sector;
b) de formele opleiding : door lesgevers of sprekers ontwikkelde b) de formele opleiding : door lesgevers of sprekers ontwikkelde
cursussen en stages. Deze opleidingen worden gekenmerkt door een hoge cursussen en stages. Deze opleidingen worden gekenmerkt door een hoge
graad van organisatie van de opleider of opleidingsinstelling. Ze gaan graad van organisatie van de opleider of opleidingsinstelling. Ze gaan
door op een plaats die duidelijk van de werkplek gescheiden is. Ze door op een plaats die duidelijk van de werkplek gescheiden is. Ze
richten zich tot een groep cursisten en vaak wordt een attest richten zich tot een groep cursisten en vaak wordt een attest
verstrekt dat de opleiding gevolgd werd. Die opleidingen kunnen verstrekt dat de opleiding gevolgd werd. Die opleidingen kunnen
ontwikkeld en beheerd worden door de onderneming zelf of door een ontwikkeld en beheerd worden door de onderneming zelf of door een
extern organisme; extern organisme;
c) de informele opleiding : de opleidingsactiviteiten, andere dan deze c) de informele opleiding : de opleidingsactiviteiten, andere dan deze
bedoeld onder b), die rechtstreeks betrekking hebben op het werk. Deze bedoeld onder b), die rechtstreeks betrekking hebben op het werk. Deze
opleidingen worden gekenmerkt door een hoge graad van zelforganisatie opleidingen worden gekenmerkt door een hoge graad van zelforganisatie
door de individuele cursist of door een groep cursisten met betrekking door de individuele cursist of door een groep cursisten met betrekking
tot de tijd, de plaats en de inhoud, een inhoud die gekozen wordt tot de tijd, de plaats en de inhoud, een inhoud die gekozen wordt
volgens de individuele behoeften van de cursist op de werkplek, en met volgens de individuele behoeften van de cursist op de werkplek, en met
een rechtstreeks verband met het werk en de werkplek, met inbegrip van een rechtstreeks verband met het werk en de werkplek, met inbegrip van
deelname. deelname.

Art. 6.Opdrachten aan Volta

Art. 6.Opdrachten aan Volta

De opdracht van Volta omvat het ondersteunen van een sectoraal De opdracht van Volta omvat het ondersteunen van een sectoraal
opleidingsbeleid, met name : opleidingsbeleid, met name :
- het onderzoeken van kwalificatie- en opleidingsnoden; - het onderzoeken van kwalificatie- en opleidingsnoden;
- het ontwikkelen van opleidingstrajecten in functie van de permanente - het ontwikkelen van opleidingstrajecten in functie van de permanente
vorming; vorming;
- de kwaliteitsbewaking en erkenning van de opleidingsinspanningen ten - de kwaliteitsbewaking en erkenning van de opleidingsinspanningen ten
behoeve van de sector; behoeve van de sector;
- de certificering van arbeiders binnen de domeinen bepaald door de - de certificering van arbeiders binnen de domeinen bepaald door de
raad van bestuur van Volta en dit via projecten zoals onder meer het raad van bestuur van Volta en dit via projecten zoals onder meer het
ervaringsbewijs; ervaringsbewijs;
- het aanbieden van een ondersteunende rol teneinde bedrijfsleiders en - het aanbieden van een ondersteunende rol teneinde bedrijfsleiders en
vakbondsafgevaardigden bij te staan bij de uitwerking van het vakbondsafgevaardigden bij te staan bij de uitwerking van het
bedrijfsopleidingsplan; bedrijfsopleidingsplan;
- het opvolgen van de opleidingsplannen in de ondernemingen, met als - het opvolgen van de opleidingsplannen in de ondernemingen, met als
doel de verbetering van de kwantiteit van de bedrijfsopleidingsplannen doel de verbetering van de kwantiteit van de bedrijfsopleidingsplannen
en van de kwaliteit van de sectorale opleidingsplanner; en van de kwaliteit van de sectorale opleidingsplanner;
- het nastreven van een betere afstemming en samenwerking tussen Volta - het nastreven van een betere afstemming en samenwerking tussen Volta
en andere opleidingsfondsen, waaronder ook deze voor bedienden en andere opleidingsfondsen, waaronder ook deze voor bedienden
teneinde de opleidingsinitiatieven op bedrijfsvlak voor arbeiders en teneinde de opleidingsinitiatieven op bedrijfsvlak voor arbeiders en
bedienden optimaal te ondersteunen. In dit kader dient Volta tevens te bedienden optimaal te ondersteunen. In dit kader dient Volta tevens te
kunnen beschikken over de gegevens van de bedienden tewerkgesteld bij kunnen beschikken over de gegevens van de bedienden tewerkgesteld bij
werkgevers uit de sector van het Paritair Subcomité voor de werkgevers uit de sector van het Paritair Subcomité voor de
elektriciens : installatie en distributie; elektriciens : installatie en distributie;
- de mogelijkheid om beperkte betalende activiteiten te ontwikkelen en - de mogelijkheid om beperkte betalende activiteiten te ontwikkelen en
bedrijven een globaal opleidingsaanbod te verstrekken, in zoverre dat bedrijven een globaal opleidingsaanbod te verstrekken, in zoverre dat
de middelen die hiermee gegenereerd worden opnieuw in de werking van de middelen die hiermee gegenereerd worden opnieuw in de werking van
Volta geïnvesteerd worden. Deze initiatieven dienen zelfbedruipend te Volta geïnvesteerd worden. Deze initiatieven dienen zelfbedruipend te
zijn en mogen de algemene lasten niet bezwaren teneinde de zijn en mogen de algemene lasten niet bezwaren teneinde de
basisopdrachten van Volta niet in het gedrang te brengen; basisopdrachten van Volta niet in het gedrang te brengen;
- het ontwikkelen van initiatieven ter bevordering van de - het ontwikkelen van initiatieven ter bevordering van de
werkzekerheid van arbeiders, meer specifiek zoals voorzien in artikel werkzekerheid van arbeiders, meer specifiek zoals voorzien in artikel
2 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 24 juni 2003 inzake 2 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 24 juni 2003 inzake
werkzekerheid, algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit werkzekerheid, algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit
van 15 juli 2004 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 28 van 15 juli 2004 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 28
september 2004; september 2004;
- andere door de raad van bestuur van Volta te bepalen - andere door de raad van bestuur van Volta te bepalen
opleidingsinitiatieven. opleidingsinitiatieven.

Art. 7.Recht op vorming en opleiding

Art. 7.Recht op vorming en opleiding

1. Collectief recht 1. Collectief recht
Vanaf 1 januari 2018 wordt het collectief recht op vorming en Vanaf 1 januari 2018 wordt het collectief recht op vorming en
opleiding verhoogd tot 2 dagen per arbeider per kalenderjaar en dit opleiding verhoogd tot 2 dagen per arbeider per kalenderjaar en dit
voor alle ondernemingen in de sector. voor alle ondernemingen in de sector.
2. Individueel recht 2. Individueel recht
§ 1. Sinds 1 januari 2016 heeft elke arbeider een individueel en § 1. Sinds 1 januari 2016 heeft elke arbeider een individueel en
afdwingbaar recht op 1 dag scholing en permanente vorming per jaar, op afdwingbaar recht op 1 dag scholing en permanente vorming per jaar, op
voorwaarde dat de arbeider het voorbije jaar een opleiding heeft voorwaarde dat de arbeider het voorbije jaar een opleiding heeft
gevolgd bij de betrokken werkgever. gevolgd bij de betrokken werkgever.
§ 2. Vanaf 1 januari 2018 wordt het individueel recht op vorming en § 2. Vanaf 1 januari 2018 wordt het individueel recht op vorming en
opleiding van 1 dag per arbeider per jaar aangewend voor vormingen die opleiding van 1 dag per arbeider per jaar aangewend voor vormingen die
bedrijfsrelevant zijn en de inzetbaarheid van de arbeider op de bedrijfsrelevant zijn en de inzetbaarheid van de arbeider op de
arbeidsmarkt verbeteren, op voorwaarde dat de arbeider het voorbije arbeidsmarkt verbeteren, op voorwaarde dat de arbeider het voorbije
jaar geen opleiding heeft gevolgd bij de betrokken werkgever. jaar geen opleiding heeft gevolgd bij de betrokken werkgever.

Art. 8.Premiekrediet

Art. 8.Premiekrediet

1. Opbouw premiekrediet 1. Opbouw premiekrediet
§ 1. Teneinde de ondernemingen te stimuleren om effectief beroep te § 1. Teneinde de ondernemingen te stimuleren om effectief beroep te
doen op de door de sector, via Volta, aangeboden mogelijkheden doen op de door de sector, via Volta, aangeboden mogelijkheden
betreffende erkende opleidingen, werd met ingang van 1 januari 2004 betreffende erkende opleidingen, werd met ingang van 1 januari 2004
het systeem van premiekrediet ingevoerd. Met dit premiekrediet wordt het systeem van premiekrediet ingevoerd. Met dit premiekrediet wordt
de permanente vorming van de arbeiders, zoals bepaald in artikel 5 van de permanente vorming van de arbeiders, zoals bepaald in artikel 5 van
deze overeenkomst, verzekerd. deze overeenkomst, verzekerd.
§ 2. Het jaarlijks premiekrediet wordt berekend op basis van het § 2. Het jaarlijks premiekrediet wordt berekend op basis van het
aantal arbeiders (contract onbepaalde of bepaalde duur) tewerkgesteld aantal arbeiders (contract onbepaalde of bepaalde duur) tewerkgesteld
tijdens het kwartaal waarvan de meest recente gegevens beschikbaar tijdens het kwartaal waarvan de meest recente gegevens beschikbaar
zijn, vermenigvuldigd met 15,50 EUR en 16 uren. De raad van bestuur zijn, vermenigvuldigd met 15,50 EUR en 16 uren. De raad van bestuur
van Volta kan beslissen het kwartaal waarop de berekening van het van Volta kan beslissen het kwartaal waarop de berekening van het
premiekrediet geschiedt, te wijzigen indien dit om praktische redenen premiekrediet geschiedt, te wijzigen indien dit om praktische redenen
aangewezen zou zijn. Het premiekrediet, waarop een firma recht heeft, aangewezen zou zijn. Het premiekrediet, waarop een firma recht heeft,
wordt door Volta aan de onderneming meegedeeld in de loop van het 4de wordt door Volta aan de onderneming meegedeeld in de loop van het 4de
kwartaal van het voorgaande kalenderjaar. kwartaal van het voorgaande kalenderjaar.
§ 3. Voor de ondernemingen is de mogelijkheid om het collectief § 3. Voor de ondernemingen is de mogelijkheid om het collectief
premiekrediet bepaald in § 2 hierboven te gebruiken beperkt tot het premiekrediet bepaald in § 2 hierboven te gebruiken beperkt tot het
betrokken jaar (hierna "N"). betrokken jaar (hierna "N").
De onderneming, die voor het lopende jaar meer dagen aan opleiding De onderneming, die voor het lopende jaar meer dagen aan opleiding
voorziet dan diegene die gedekt zijn door het premiekrediet door Volta voorziet dan diegene die gedekt zijn door het premiekrediet door Volta
meegedeeld, zoals bepaald in § 2 hierboven, kan niettemin een meegedeeld, zoals bepaald in § 2 hierboven, kan niettemin een
voorafname van dit premiekrediet ontvangen tot maximaal de 2 voorafname van dit premiekrediet ontvangen tot maximaal de 2
daaropvolgende jaren volgens de formules N+1 en N+2. daaropvolgende jaren volgens de formules N+1 en N+2.
Indien zou blijken dat de voorafname op het premiekrediet hoger is dan Indien zou blijken dat de voorafname op het premiekrediet hoger is dan
het premiekrediet waarop het bedrijf, overeenkomstig de gegevens het premiekrediet waarop het bedrijf, overeenkomstig de gegevens
waarover Volta beschikt, in de loop van de volgende jaren recht zal waarover Volta beschikt, in de loop van de volgende jaren recht zal
hebben, kan Volta de voorafname terugvorderen van het betrokken hebben, kan Volta de voorafname terugvorderen van het betrokken
bedrijf. Dit geldt bijgevolg tevens voor ondernemingen die de sector bedrijf. Dit geldt bijgevolg tevens voor ondernemingen die de sector
verlaten. verlaten.
§ 4. Een onderneming heeft de mogelijkheid om het niet opgenomen § 4. Een onderneming heeft de mogelijkheid om het niet opgenomen
premiekrediet van de voorgaande jaren vooralsnog op te nemen. Dit is premiekrediet van de voorgaande jaren vooralsnog op te nemen. Dit is
echter beperkt tot de twee voorgaande jaren volgens de formules N-1 en echter beperkt tot de twee voorgaande jaren volgens de formules N-1 en
N-2. N-2.
Het niet opgenomen premiekrediet van N-3 en voorgaande jaren wordt Het niet opgenomen premiekrediet van N-3 en voorgaande jaren wordt
toegevoegd aan de globale sectorale begroting ter financiering van de toegevoegd aan de globale sectorale begroting ter financiering van de
voortzetting van het premiestelsel. voortzetting van het premiestelsel.
§ 5. Het verhoogde premiekrediet zal het voorwerp uitmaken van een § 5. Het verhoogde premiekrediet zal het voorwerp uitmaken van een
sectorale evaluatie, tegen uiterlijk 31 december 2018, met het oog op sectorale evaluatie, tegen uiterlijk 31 december 2018, met het oog op
de betaalbaarheid. de betaalbaarheid.
2. Aanwending premiekrediet 2. Aanwending premiekrediet
§ 1. Wanneer een arbeider uit een onderneming behorende tot het § 1. Wanneer een arbeider uit een onderneming behorende tot het
Paritair Subcomité voor de elektriciens : installatie en distributie Paritair Subcomité voor de elektriciens : installatie en distributie
deelgenomen heeft aan een door Volta erkende opleiding, zal zijn deelgenomen heeft aan een door Volta erkende opleiding, zal zijn
werkgever recht hebben op het ontvangen van een premie van 15,50 EUR werkgever recht hebben op het ontvangen van een premie van 15,50 EUR
per opleidingsuur. De arbeider zelf krijgt gedurende de opleiding zijn per opleidingsuur. De arbeider zelf krijgt gedurende de opleiding zijn
loon van de werkgever doorbetaald volgens het arbeidsregime waarin hij loon van de werkgever doorbetaald volgens het arbeidsregime waarin hij
tewerkgesteld is. tewerkgesteld is.
§ 2. Indien de opleiding echter in aanmerking komt voor het betaald § 2. Indien de opleiding echter in aanmerking komt voor het betaald
educatief verlof, zal de werkgever slechts recht hebben op het educatief verlof, zal de werkgever slechts recht hebben op het
ontvangen van een premie van 7,75 EUR per opleidingsuur. De arbeider ontvangen van een premie van 7,75 EUR per opleidingsuur. De arbeider
zelf krijgt gedurende de opleiding zijn loon van de werkgever zelf krijgt gedurende de opleiding zijn loon van de werkgever
doorbetaald volgens het arbeidsregime waarin hij tewerkgesteld is. doorbetaald volgens het arbeidsregime waarin hij tewerkgesteld is.
§ 3. Teneinde recht te hebben op de in § 1 en § 2 beschreven § 3. Teneinde recht te hebben op de in § 1 en § 2 beschreven
tussenkomsten vanwege Volta, dient de werkgever een correct ingevulde tussenkomsten vanwege Volta, dient de werkgever een correct ingevulde
premie-aanvraag (bepaald door Volta) in te dienen bij Volta. premie-aanvraag (bepaald door Volta) in te dienen bij Volta.
§ 4. De in § 1 en § 2 bepaalde tussenkomsten zijn afkomstig van het § 4. De in § 1 en § 2 bepaalde tussenkomsten zijn afkomstig van het
opgebouwde premiekrediet, zoals bepaald in artikel 8 van deze opgebouwde premiekrediet, zoals bepaald in artikel 8 van deze
collectieve arbeidsovereenkomst. Het premiekrediet wordt dus collectieve arbeidsovereenkomst. Het premiekrediet wordt dus
verminderd in functie van het aantal door de arbeider(s) gevolgde verminderd in functie van het aantal door de arbeider(s) gevolgde
opleidingsuren. opleidingsuren.
§ 5. Het premiekrediet kan worden afgebouwd voor de opleidingen zoals § 5. Het premiekrediet kan worden afgebouwd voor de opleidingen zoals
die beschreven worden in artikel 8.3 en artikel 7.2 van deze die beschreven worden in artikel 8.3 en artikel 7.2 van deze
overeenkomst. overeenkomst.
§ 6. In ondernemingen met een vakbondsafvaardiging kan het § 6. In ondernemingen met een vakbondsafvaardiging kan het
premiekrediet slechts worden toegekend op basis van paritair premiekrediet slechts worden toegekend op basis van paritair
goedgekeurde bedrijfsopleidingsplannen. Ook alle latere aanpassingen goedgekeurde bedrijfsopleidingsplannen. Ook alle latere aanpassingen
aan het bedrijfsopleidingsplan moeten paritair worden goedgekeurd. aan het bedrijfsopleidingsplan moeten paritair worden goedgekeurd.
3. Systeem premiekrediet 3. Systeem premiekrediet
§ 1. Voor het bovenstaande systeem van premiekrediet komen enkel de § 1. Voor het bovenstaande systeem van premiekrediet komen enkel de
erkende opleidingen in aanmerking. Voor de opleidingen die nog niet erkende opleidingen in aanmerking. Voor de opleidingen die nog niet
erkend zijn kan een premie-aanvraag ingediend worden via een erkend zijn kan een premie-aanvraag ingediend worden via een
vastgelegde procedure. De raad van bestuur van Volta legt hiertoe de vastgelegde procedure. De raad van bestuur van Volta legt hiertoe de
modaliteiten vast. modaliteiten vast.
§ 2. Opleidingen op initiatief van de werkgever kunnen maar erkend § 2. Opleidingen op initiatief van de werkgever kunnen maar erkend
worden door Volta wanneer deze opleidingen doorgaan binnen de normale worden door Volta wanneer deze opleidingen doorgaan binnen de normale
werkuren van de arbeider, met uitzondering van de bij wet opgelegde werkuren van de arbeider, met uitzondering van de bij wet opgelegde
opleidingen buiten de werkuren, die erkend zijn door Volta. Deze opleidingen buiten de werkuren, die erkend zijn door Volta. Deze
laatste volgen dezelfde bepalingen als de opleidingen binnen de laatste volgen dezelfde bepalingen als de opleidingen binnen de
werkuren. werkuren.
De arbeider die een opleiding volgt in dit systeem wordt verloond De arbeider die een opleiding volgt in dit systeem wordt verloond
volgens het arbeidsregime waarin hij tewerkgesteld is. volgens het arbeidsregime waarin hij tewerkgesteld is.
Het inschrijvingsgeld wordt betaald door de werkgever. Het inschrijvingsgeld wordt betaald door de werkgever.
De premie wordt betaald aan de werkgever en afgebouwd van het De premie wordt betaald aan de werkgever en afgebouwd van het
premiekrediet van de onderneming, zoals bepaald in artikel 8.2 van premiekrediet van de onderneming, zoals bepaald in artikel 8.2 van
deze overeenkomst. deze overeenkomst.

Art. 9.Opleidingspaspoort

Art. 9.Opleidingspaspoort

Telkens een arbeider uit een onderneming behorende tot het Paritair Telkens een arbeider uit een onderneming behorende tot het Paritair
Subcomité voor de elektriciens : installatie en distributie heeft Subcomité voor de elektriciens : installatie en distributie heeft
deelgenomen aan een door Volta erkende opleiding, krijgt deze ten deelgenomen aan een door Volta erkende opleiding, krijgt deze ten
persoonlijke titel een deelname-attest toegestuurd dat in het persoonlijke titel een deelname-attest toegestuurd dat in het
persoonlijk opleidingspaspoort dient te worden gekleefd. Dit persoonlijk opleidingspaspoort dient te worden gekleefd. Dit
opleidingspaspoort geeft de arbeider een overzicht van de opleidingspaspoort geeft de arbeider een overzicht van de
Volta-erkende opleidingen die deze heeft gevolgd. Volta-erkende opleidingen die deze heeft gevolgd.

Art. 10.Competentietest ervaringsbewijs

Art. 10.Competentietest ervaringsbewijs

De arbeider die een competentietest voor een ervaringsbewijs aflegt, De arbeider die een competentietest voor een ervaringsbewijs aflegt,
heeft het recht om, gedurende maximaal 1 dag per kalenderjaar en met heeft het recht om, gedurende maximaal 1 dag per kalenderjaar en met
behoud van zijn normale loon, van het werk afwezig te zijn. behoud van zijn normale loon, van het werk afwezig te zijn.

Art. 11.Bedrijfsopleidingsplannen

Art. 11.Bedrijfsopleidingsplannen

§ 1. Ondernemingen met vakbondsafvaardiging § 1. Ondernemingen met vakbondsafvaardiging
In bedrijven met een vakbondsafvaardiging dient het opstellen en het In bedrijven met een vakbondsafvaardiging dient het opstellen en het
wijzigen van een bedrijfsopleidingsplan in de onderneming paritair te wijzigen van een bedrijfsopleidingsplan in de onderneming paritair te
worden goedgekeurd. worden goedgekeurd.
Om een kwaliteitsvol overleg over de bedrijfsopleidingsplannen te Om een kwaliteitsvol overleg over de bedrijfsopleidingsplannen te
verzekeren, dienen de besprekingen op ondernemingsvlak vóór 15 verzekeren, dienen de besprekingen op ondernemingsvlak vóór 15
november van het voorgaande kalenderjaar te worden aangevat. november van het voorgaande kalenderjaar te worden aangevat.
Indien de partners er niet in slagen een paritair goedgekeurd Indien de partners er niet in slagen een paritair goedgekeurd
bedrijfsopleidingsplan op te stellen, kunnen de betrokken partijen bedrijfsopleidingsplan op te stellen, kunnen de betrokken partijen
binnen deze bedrijven voor het opstellen van hun binnen deze bedrijven voor het opstellen van hun
bedrijfsopleidingsplan beroep doen op de begeleiding van Volta. bedrijfsopleidingsplan beroep doen op de begeleiding van Volta.
Tenslotte kan bij niet-akkoord op vlak van de onderneming het ontwerp Tenslotte kan bij niet-akkoord op vlak van de onderneming het ontwerp
van bedrijfsopleidingsplan, opgesteld door de werkgever samen met de van bedrijfsopleidingsplan, opgesteld door de werkgever samen met de
bedenkingen van de vakbondsafgevaardigden overgemaakt worden aan bedenkingen van de vakbondsafgevaardigden overgemaakt worden aan
Volta. Volta.
Het bedrijfsopleidingsplan wordt jaarlijks vóór 15 februari aan Volta Het bedrijfsopleidingsplan wordt jaarlijks vóór 15 februari aan Volta
overgemaakt, maar kan gewijzigd of aangevuld worden in de loop van het overgemaakt, maar kan gewijzigd of aangevuld worden in de loop van het
kalenderjaar. kalenderjaar.
§ 2. Ondernemingen zonder vakbondsafvaardiging § 2. Ondernemingen zonder vakbondsafvaardiging
Indien in ondernemingen zonder een vakbondsafvaardiging de bereidheid Indien in ondernemingen zonder een vakbondsafvaardiging de bereidheid
bestaat een bedrijfsopleidingsplan uit te werken, kunnen de partners bestaat een bedrijfsopleidingsplan uit te werken, kunnen de partners
binnen de onderneming hiervoor een beroep doen op de begeleiding van binnen de onderneming hiervoor een beroep doen op de begeleiding van
Volta. Volta.
§ 3. Het bedrijfsopleidingsplan houdt rekening met de opleidingsnoden § 3. Het bedrijfsopleidingsplan houdt rekening met de opleidingsnoden
en de gewenste antwoorden hierop van het bedrijf. In functie van een en de gewenste antwoorden hierop van het bedrijf. In functie van een
sectorale erkenning en een optimaal gebruik van het premiekrediet en sectorale erkenning en een optimaal gebruik van het premiekrediet en
van de wet op het betaald educatief verlof, verloopt de uitvoering van van de wet op het betaald educatief verlof, verloopt de uitvoering van
dit plan - hoewel niet exclusief - in samenwerking met Volta. dit plan - hoewel niet exclusief - in samenwerking met Volta.
§ 4. De uitvoering van dit plan wordt eveneens in de onderneming § 4. De uitvoering van dit plan wordt eveneens in de onderneming
paritair opgevolgd en jaarlijks geëvalueerd. De jaarlijkse evaluatie paritair opgevolgd en jaarlijks geëvalueerd. De jaarlijkse evaluatie
gebeurt in de ondernemingsraad, bij ontstentenis in samenspraak met de gebeurt in de ondernemingsraad, bij ontstentenis in samenspraak met de
vakbondsafvaardiging of door het paritair subcomité. vakbondsafvaardiging of door het paritair subcomité.
§ 5. Indien een bedrijfsopleidingsplan in erkende opleidingen § 5. Indien een bedrijfsopleidingsplan in erkende opleidingen
voorziet, die gevolge worden door een competentietest in het kader van voorziet, die gevolge worden door een competentietest in het kader van
een certificering van arbeiders, zal de vakbondsafvaardiging, indien een certificering van arbeiders, zal de vakbondsafvaardiging, indien
er één bestaat, door de werkgever voorafgaand geïnformeerd en er één bestaat, door de werkgever voorafgaand geïnformeerd en
geconsulteerd worden over de procedure. In geval van negatieve geconsulteerd worden over de procedure. In geval van negatieve
testresultaten van een opleiding die leidt tot certificering wordt een testresultaten van een opleiding die leidt tot certificering wordt een
principerecht op remediëring voorzien, waarin de werkgever er zich toe principerecht op remediëring voorzien, waarin de werkgever er zich toe
verbindt om een niet-geslaagde cursist een éénmalige verbindt om een niet-geslaagde cursist een éénmalige
remediëringsopleiding aan te bieden met behoud van de bestaande remediëringsopleiding aan te bieden met behoud van de bestaande
voordelen. Volta zal deze remediëringsopleiding gratis aanbieden voordelen. Volta zal deze remediëringsopleiding gratis aanbieden
indien het gaat om een door Volta georganiseerde erkende opleiding. indien het gaat om een door Volta georganiseerde erkende opleiding.
§ 6. Teneinde het vormingsaanbod van Volta beter op de sector af te § 6. Teneinde het vormingsaanbod van Volta beter op de sector af te
stemmen : stemmen :
- dienen de bedrijfsopleidingsplannen aan Volta te worden overgemaakt; - dienen de bedrijfsopleidingsplannen aan Volta te worden overgemaakt;
- zal een globale analyse van de ingediende opleidingsplannen - zal een globale analyse van de ingediende opleidingsplannen
gebeuren; gebeuren;
- dient Volta haar bedrijfsbezoeken uit te bouwen. - dient Volta haar bedrijfsbezoeken uit te bouwen.
HOOFDSTUK IV. - Sectorpromotie en innovatie HOOFDSTUK IV. - Sectorpromotie en innovatie

Art. 12.Onderwijs en arbeidsmarkt

Art. 12.Onderwijs en arbeidsmarkt

De financiële middelen kunnen door Volta aangewend worden om een De financiële middelen kunnen door Volta aangewend worden om een
paritair beheerd en kwalitatief opleidingssysteem uit te bouwen, onder paritair beheerd en kwalitatief opleidingssysteem uit te bouwen, onder
andere via projecten in samenwerking met onderwijs. andere via projecten in samenwerking met onderwijs.
De raad van bestuur van Volta bepaalt de verdere modaliteiten met De raad van bestuur van Volta bepaalt de verdere modaliteiten met
betrekking tot deze opdracht van Volta en kan tevens beslissen tot betrekking tot deze opdracht van Volta en kan tevens beslissen tot
andere initiatieven ter promotie van de sector, in samenwerking met andere initiatieven ter promotie van de sector, in samenwerking met
institutionele en andere derden. De raad van bestuur van Volta dient institutionele en andere derden. De raad van bestuur van Volta dient
deze initiatieven te kaderen in functie van onder andere de instroom deze initiatieven te kaderen in functie van onder andere de instroom
in de sector, de beheersbaarheid van de kosten, alsook de in de sector, de beheersbaarheid van de kosten, alsook de
tewerkstelling in de sector. tewerkstelling in de sector.

Art. 13.Technologische dienst- en adviesverlening

Art. 13.Technologische dienst- en adviesverlening

De sociale partners ondersteunen via Volta de inspanningen inzake De sociale partners ondersteunen via Volta de inspanningen inzake
technologisch onderzoek in de sector, met oog op het bevorderen, het technologisch onderzoek in de sector, met oog op het bevorderen, het
opvolgen en het organiseren van alle vormen van technologische dienst- opvolgen en het organiseren van alle vormen van technologische dienst-
en adviesverlening, onder andere inzake de volgende terreinen : en adviesverlening, onder andere inzake de volgende terreinen :
technology assessment (onderzoek van de weerslag van nieuwe technology assessment (onderzoek van de weerslag van nieuwe
technologieën voor de werkgevers en arbeiders in de sector), technologieën voor de werkgevers en arbeiders in de sector),
milieu-technologie en de impact ervan op de sector en sectorlabelling milieu-technologie en de impact ervan op de sector en sectorlabelling
en bedrijfscertificering op technologisch vlak. en bedrijfscertificering op technologisch vlak.
De opdrachten moeten zodanig toegekend worden dat er een evenwichtige De opdrachten moeten zodanig toegekend worden dat er een evenwichtige
spreiding is over de verschillende regio's van het land. spreiding is over de verschillende regio's van het land.
HOOFDSTUK V. - Financiering HOOFDSTUK V. - Financiering

Art. 14.Risicogroepen en innoverende opleidingsprojecten

Art. 14.Risicogroepen en innoverende opleidingsprojecten

§ 1. Overeenkomstig titel XIII, hoofdstuk VIII, afdeling 1 van de wet § 1. Overeenkomstig titel XIII, hoofdstuk VIII, afdeling 1 van de wet
van 27 december 2006 houdende diverse bepalingen, gepubliceerd in het van 27 december 2006 houdende diverse bepalingen, gepubliceerd in het
Belgisch Staatsblad van 28 december 2006, en haar uitvoeringsbesluit Belgisch Staatsblad van 28 december 2006, en haar uitvoeringsbesluit
van 26 april 2009 ter activering van de inspanning ten voordelen van van 26 april 2009 ter activering van de inspanning ten voordelen van
personen die tot de risicogroepen behoren en van de inspanning ten personen die tot de risicogroepen behoren en van de inspanning ten
bate van de actieve begeleiding en opvolging van werklozen voor de bate van de actieve begeleiding en opvolging van werklozen voor de
periode 2009-2010, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 18 mei periode 2009-2010, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 18 mei
2009, wordt de inning van 0,15 pct. van de brutolonen van de arbeiders 2009, wordt de inning van 0,15 pct. van de brutolonen van de arbeiders
aan 108 pct. bevestigd. aan 108 pct. bevestigd.
§ 2. Van hogergenoemde bijdrage van 0,15 pct. wordt 0,05 pct. § 2. Van hogergenoemde bijdrage van 0,15 pct. wordt 0,05 pct.
aangewend voor innoverende opleidingsprojecten. Modaliteiten hiertoe aangewend voor innoverende opleidingsprojecten. Modaliteiten hiertoe
dienen te worden vastgelegd binnen de raad van bestuur van Volta. dienen te worden vastgelegd binnen de raad van bestuur van Volta.
§ 3. Gezien deze inspanning, vragen partijen dat de Minister van Werk § 3. Gezien deze inspanning, vragen partijen dat de Minister van Werk
de sector verder zou vrijstellen van de stortingen van 0,10 pct. de sector verder zou vrijstellen van de stortingen van 0,10 pct.
bestemd voor het tewerkstellingsfonds. bestemd voor het tewerkstellingsfonds.
§ 4. De sociale partners komen overeen dat, rekening houdende met de § 4. De sociale partners komen overeen dat, rekening houdende met de
inspanningen van de sector op het vlak van risicogroepen, er op inspanningen van de sector op het vlak van risicogroepen, er op
sectorvlak een aanvraag zal gericht worden aan de Minister van Werk sectorvlak een aanvraag zal gericht worden aan de Minister van Werk
tot opheffing van de verplichting tot aanwerving van arbeiders met een tot opheffing van de verplichting tot aanwerving van arbeiders met een
startbaanovereenkomst. startbaanovereenkomst.

Art. 15.Vorming, innovatie, technologische dienst- en adviesverlening

Art. 15.Vorming, innovatie, technologische dienst- en adviesverlening

Voor de financiering van de inspanningen op vlak van vorming, Voor de financiering van de inspanningen op vlak van vorming,
innovatie en technologische dienst- en adviesverlening wordt een innovatie en technologische dienst- en adviesverlening wordt een
bijdrage geïnd van 0,65 pct. van de brutolonen van de arbeiders aan bijdrage geïnd van 0,65 pct. van de brutolonen van de arbeiders aan
108 pct., waarvan 0,60 pct. voorzien wordt voor vorming en innovatie. 108 pct., waarvan 0,60 pct. voorzien wordt voor vorming en innovatie.

Art. 16.Toepassingsmodaliteiten bijdrage vorming, innovatie,

Art. 16.Toepassingsmodaliteiten bijdrage vorming, innovatie,

technologische dienst- en adviesverlening technologische dienst- en adviesverlening
Voor de aanwending van de sommen bepaald in deze collectieve Voor de aanwending van de sommen bepaald in deze collectieve
arbeidsovereenkomst in functie van de uitvoering van de opdrachten arbeidsovereenkomst in functie van de uitvoering van de opdrachten
inzake vorming, innovatie, technologische dienst- en adviesverlening, inzake vorming, innovatie, technologische dienst- en adviesverlening,
zoals beschreven in hoofdstukken III en IV van deze overeenkomst, zal zoals beschreven in hoofdstukken III en IV van deze overeenkomst, zal
het fonds voor bestaanszekerheid - Volta (fbz Volta fse) de verdere het fonds voor bestaanszekerheid - Volta (fbz Volta fse) de verdere
uitvoeringsmodaliteiten bepalen. uitvoeringsmodaliteiten bepalen.
Ten einde Volta in staat te stellen de haar bij collectieve Ten einde Volta in staat te stellen de haar bij collectieve
arbeidsovereenkomst opgelegde verplichtingen na te komen, worden de arbeidsovereenkomst opgelegde verplichtingen na te komen, worden de
nodige middelen voorzien. nodige middelen voorzien.
In het bijzonder zullen voor de opdrachten inzake permanente vorming, In het bijzonder zullen voor de opdrachten inzake permanente vorming,
zoals beschreven in hoofdstukken III en IV van deze overeenkomst, zoals beschreven in hoofdstukken III en IV van deze overeenkomst,
vanuit het fonds voor bestaanszekerheid - Volta (fbz Volta fse), vanuit het fonds voor bestaanszekerheid - Volta (fbz Volta fse),
indien nodig, bijkomende middelen worden vrijgemaakt. Een paritaire indien nodig, bijkomende middelen worden vrijgemaakt. Een paritaire
werkgroep binnen het fonds voor bestaanszekerheid - Volta (fbz Volta werkgroep binnen het fonds voor bestaanszekerheid - Volta (fbz Volta
fse) zal de modaliteiten hiertoe uitwerken. fse) zal de modaliteiten hiertoe uitwerken.
HOOFDSTUK VI. - Engagement opleidingsinpanningen HOOFDSTUK VI. - Engagement opleidingsinpanningen

Art. 17.§ 1. De ondertekenende partijen onderschrijven de noodzaak

Art. 17.§ 1. De ondertekenende partijen onderschrijven de noodzaak

van permanente vorming als middel tot verhoging van de competentie van van permanente vorming als middel tot verhoging van de competentie van
de arbeiders, en bijgevolg van de ondernemingen. de arbeiders, en bijgevolg van de ondernemingen.
§ 2. De ondertekenende partijen bevestigen de verbintenis om de § 2. De ondertekenende partijen bevestigen de verbintenis om de
inspanningen inzake een sectoraal model van werkbaar werk te inspanningen inzake een sectoraal model van werkbaar werk te
ontwikkelen, genomen door artikel 11 van de collectieve ontwikkelen, genomen door artikel 11 van de collectieve
arbeidsovereenkomst van 27 juni 2017 inzake het nationaal akkoord arbeidsovereenkomst van 27 juni 2017 inzake het nationaal akkoord
2017-2018, gesloten in het Paritair Subcomité voor de elektriciens : 2017-2018, gesloten in het Paritair Subcomité voor de elektriciens :
installatie en distributie, verder te zetten. installatie en distributie, verder te zetten.
Hiertoe wordt een werkgroep "werkbaar werk" opgericht die onder andere Hiertoe wordt een werkgroep "werkbaar werk" opgericht die onder andere
het thema "vorming en opleiding" zal behandelen en het groeipad het thema "vorming en opleiding" zal behandelen en het groeipad
waarvan sprake in artikel 13 van hoofdstuk 2 van de wet van 5 maart waarvan sprake in artikel 13 van hoofdstuk 2 van de wet van 5 maart
2017 betreffende werkbaar werk (Belgisch Staatsblad van 15 maart 2017) 2017 betreffende werkbaar werk (Belgisch Staatsblad van 15 maart 2017)
zal evalueren. zal evalueren.
HOOFDSTUK VII. - Geldigheid HOOFDSTUK VII. - Geldigheid

Art. 18.Deze collectieve arbeidsovereenkomst vervangt de collectieve

Art. 18.Deze collectieve arbeidsovereenkomst vervangt de collectieve

arbeidsovereenkomst van 27 september 2017 inzake vorming en innovatie, arbeidsovereenkomst van 27 september 2017 inzake vorming en innovatie,
gesloten in het Paritair Subcomité voor de elektriciens : installatie gesloten in het Paritair Subcomité voor de elektriciens : installatie
en distributie, geregistreerd onder het nummer 142278/CO/149.01 op 27 en distributie, geregistreerd onder het nummer 142278/CO/149.01 op 27
oktober 2017 en algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit oktober 2017 en algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit
van 15 april 2018 (Belgisch Staatsblad van 8 mei 2018). van 15 april 2018 (Belgisch Staatsblad van 8 mei 2018).

Art. 19.Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 1

Art. 19.Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 1

januari 2019 en wordt gesloten voor onbepaalde duur. januari 2019 en wordt gesloten voor onbepaalde duur.
Zij kan door één van de ondertekenende partijen worden opgezegd mits Zij kan door één van de ondertekenende partijen worden opgezegd mits
een opzegging van zes maanden betekend met een ter post aangetekende een opzegging van zes maanden betekend met een ter post aangetekende
brief gericht aan de voorzitter van het Paritair Subcomité voor de brief gericht aan de voorzitter van het Paritair Subcomité voor de
elektriciens : installatie en distributie. elektriciens : installatie en distributie.
Deze opzegging kan slechts ingaan ten vroegste vanaf 1 januari 2020. Deze opzegging kan slechts ingaan ten vroegste vanaf 1 januari 2020.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 23 maart Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 23 maart
2019. 2019.
De Minister van Werk, De Minister van Werk,
K. PEETERS K. PEETERS
Bijlage aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 12 december 2018, Bijlage aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 12 december 2018,
gesloten in het Paritair Subcomité voor de elektriciens : installatie gesloten in het Paritair Subcomité voor de elektriciens : installatie
en distributie, betreffende de vorming, de innovatie en de en distributie, betreffende de vorming, de innovatie en de
technologische dienst- en adviesverlening technologische dienst- en adviesverlening
Non-discriminatieclausule Non-discriminatieclausule
Elk bedrijf dat ressorteert onder de bevoegdheid van het paritair Elk bedrijf dat ressorteert onder de bevoegdheid van het paritair
subcomité wordt aanbevolen om, met ingang van 1 januari 2018 en voor subcomité wordt aanbevolen om, met ingang van 1 januari 2018 en voor
zover dit nog niet gebeurde, de volgende non-discriminatieclausule op zover dit nog niet gebeurde, de volgende non-discriminatieclausule op
te nemen in haar arbeidsreglement, hierbij de procedure, zoals te nemen in haar arbeidsreglement, hierbij de procedure, zoals
vastgelegd door de wet van 8 april 1965 tot instelling van de vastgelegd door de wet van 8 april 1965 tot instelling van de
arbeidsreglementen, respecterende : arbeidsreglementen, respecterende :
Werknemers en werkgevers zijn ertoe gehouden alle regels van Werknemers en werkgevers zijn ertoe gehouden alle regels van
welvoeglijkheid, goede zeden en beleefdheid in acht te nemen, welvoeglijkheid, goede zeden en beleefdheid in acht te nemen,
inclusief ten aanzien van bezoekers. Dit impliceert ook een zich inclusief ten aanzien van bezoekers. Dit impliceert ook een zich
onthouden van elke vorm van racisme en discriminatie en een bejegenen onthouden van elke vorm van racisme en discriminatie en een bejegenen
van iedereen met dezelfde nodige menselijke eerbied voor éénieders van iedereen met dezelfde nodige menselijke eerbied voor éénieders
waardigheid, gevoelens en overtuiging. waardigheid, gevoelens en overtuiging.
Verboden is bijgevolg elke vorm van verbaal racisme, alsook het Verboden is bijgevolg elke vorm van verbaal racisme, alsook het
verspreiden van racistische lectuur en pamfletten. verspreiden van racistische lectuur en pamfletten.
Ook elke discriminatie op grond van leeftijd, seksuele geaardheid, Ook elke discriminatie op grond van leeftijd, seksuele geaardheid,
burgerlijke staat, geboorte, fortuin, geloof of levensbeschouwing, burgerlijke staat, geboorte, fortuin, geloof of levensbeschouwing,
politieke overtuiging, syndicale overtuiging, taal, politieke overtuiging, syndicale overtuiging, taal,
gezondheidstoestand, een handicap, fysieke of genetische eigenschappen gezondheidstoestand, een handicap, fysieke of genetische eigenschappen
en sociale origine, geslacht, nationaliteit, een zogenaamd ras, en sociale origine, geslacht, nationaliteit, een zogenaamd ras,
huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming is verboden. huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming is verboden.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 23 maart Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 23 maart
2019. 2019.
De Minister van Werk, De Minister van Werk,
K. PEETERS K. PEETERS
^