| Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « Centre Hospitalier Régional de Namur » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde stoornissen » | Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « Centre Hospitalier Régional de Namur » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde stoornissen » |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE |
| VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU | VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU |
| 23 MEI 2013. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage | 23 MEI 2013. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage |
| aan het « Centre Hospitalier Régional de Namur » ter ondersteuning van | aan het « Centre Hospitalier Régional de Namur » ter ondersteuning van |
| een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case | een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case |
| management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde | management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde |
| stoornissen » | stoornissen » |
| ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de wet van 22 mei 2003 houdende de organisatie van de | Gelet op de wet van 22 mei 2003 houdende de organisatie van de |
| begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen | begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen |
| 121 tot 124; | 121 tot 124; |
| Gelet op de financiewet van 4 maart 2013 houdende de algemene | Gelet op de financiewet van 4 maart 2013 houdende de algemene |
| uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2013, het budget 25, artikel | uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2013, het budget 25, artikel |
| 2.25.3; | 2.25.3; |
| Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de | Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de |
| administratieve en begrotingscontrole, artikel 14, 2° en 22; | administratieve en begrotingscontrole, artikel 14, 2° en 22; |
| Gelet op het gunstig advies van de Inspecteur van Financiën gegeven op | Gelet op het gunstig advies van de Inspecteur van Financiën gegeven op |
| 4 april 2013; | 4 april 2013; |
| Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, | Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.§ 1. Een toelage van 257.723,64 euro, aan te rekenen ten |
Artikel 1.§ 1. Een toelage van 257.723,64 euro, aan te rekenen ten |
| laste van basisallocatie 51 42 31.32.01., van de begroting van de FOD | laste van basisallocatie 51 42 31.32.01., van de begroting van de FOD |
| Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD | Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD |
| VVVL), begrotingsjaar 2013, wordt toegekend aan het « Centre | VVVL), begrotingsjaar 2013, wordt toegekend aan het « Centre |
| Hospitalier Régional de Namur » vereniging van openbare overheden, | Hospitalier Régional de Namur » vereniging van openbare overheden, |
| avenue Albert Ier 185, te 5000 Namen (rek : BE66 0910 1176 7543, | avenue Albert Ier 185, te 5000 Namen (rek : BE66 0910 1176 7543, |
| ondernemingsnummer : 0447 637 083) voor zijn opdracht beschreven in | ondernemingsnummer : 0447 637 083) voor zijn opdracht beschreven in |
| artikel 5. | artikel 5. |
| § 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 juni 2013 tot en | § 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 juni 2013 tot en |
| met 31 januari 2014. | met 31 januari 2014. |
Art. 2.§ 1. De betaling zal gebeuren volgens de volgende modaliteiten |
Art. 2.§ 1. De betaling zal gebeuren volgens de volgende modaliteiten |
| : | : |
| 1° Met het oog op de betaling dient de begunstigde een in tweevoud | 1° Met het oog op de betaling dient de begunstigde een in tweevoud |
| ingediende gemotiveerde en ondertekende onkostenstaat, voorzien van de | ingediende gemotiveerde en ondertekende onkostenstaat, voorzien van de |
| formule « voor waar en echt verklaard voor de som van ... », en de | formule « voor waar en echt verklaard voor de som van ... », en de |
| nodige bewijsstukken te richten aan : | nodige bewijsstukken te richten aan : |
| FOD VVVL | FOD VVVL |
| SD Budget & Beheerscontrole | SD Budget & Beheerscontrole |
| Eurostation, bloc 2 | Eurostation, bloc 2 |
| Victor Horta Plein 40/10 | Victor Horta Plein 40/10 |
| 1060 Brussel | 1060 Brussel |
| en dit ten laatste op 15 februari 2014. | en dit ten laatste op 15 februari 2014. |
| 2° het begeleidingscomité bedoeld in artikel 3 van oordeel is dat de | 2° het begeleidingscomité bedoeld in artikel 3 van oordeel is dat de |
| bepalingen bedoeld in artikel 5 werden nageleefd en dat de | bepalingen bedoeld in artikel 5 werden nageleefd en dat de |
| operationele doelstellingen werden gerealiseerd; | operationele doelstellingen werden gerealiseerd; |
| 3° een definitief activiteitenrapport, in elektronische vorm, ten | 3° een definitief activiteitenrapport, in elektronische vorm, ten |
| laatste op 15 februari 2014 werd bezorgd aan de contactpersoon | laatste op 15 februari 2014 werd bezorgd aan de contactpersoon |
| pilootproject Crisiseenheden van de FOD VVVL. De inhoud van dit | pilootproject Crisiseenheden van de FOD VVVL. De inhoud van dit |
| definitief activiteitenrapport wordt omschreven in artikel 5, 11°. De | definitief activiteitenrapport wordt omschreven in artikel 5, 11°. De |
| coördinaten van de contactpersoon, verder genoemd « contactpersoon | coördinaten van de contactpersoon, verder genoemd « contactpersoon |
| pilootproject Crisiseenheden van de FOD VVVL », voor dit project zijn | pilootproject Crisiseenheden van de FOD VVVL », voor dit project zijn |
| : | : |
| FOD VVVL, | FOD VVVL, |
| Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen | Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen |
| Christiaan Decoster | Christiaan Decoster |
| Directeur-generaal | Directeur-generaal |
| Victor Hortaplein 40, bus 10 | Victor Hortaplein 40, bus 10 |
| 1060 Brussel | 1060 Brussel |
| § 2. Indien de onkostenstaat en/of de bewijsstukken en/of het | § 2. Indien de onkostenstaat en/of de bewijsstukken en/of het |
| definitieve activiteitenrapport niet binnen de vastgelegde termijnen | definitieve activiteitenrapport niet binnen de vastgelegde termijnen |
| worden bezorgd aan de contactpersoon pilootproject Crisiseenheden van | worden bezorgd aan de contactpersoon pilootproject Crisiseenheden van |
| de FOD VVVL, of deze documenten niet worden goedgekeurd, dan moet het | de FOD VVVL, of deze documenten niet worden goedgekeurd, dan moet het |
| « Centre hospitalier régional de Namur » de ontvangen bedragen in het | « Centre hospitalier régional de Namur » de ontvangen bedragen in het |
| kader van dit besluit aan de Schatkist terugstorten. | kader van dit besluit aan de Schatkist terugstorten. |
| § 3. Bij niet naleving van de in dit besluit bepaalde voorwaarden | § 3. Bij niet naleving van de in dit besluit bepaalde voorwaarden |
| betreffende personeelsomkadering, zoals bepaald in artikel 5, zal de | betreffende personeelsomkadering, zoals bepaald in artikel 5, zal de |
| FOD VVVL een gedeelte van het totale voorziene bedrag, zoals | FOD VVVL een gedeelte van het totale voorziene bedrag, zoals |
| beschreven in artikel 1, niet uitbetalen en dit evenredig met het | beschreven in artikel 1, niet uitbetalen en dit evenredig met het |
| aantal afwijkende VTE van de voorgeschreven VTE per maand en | aantal afwijkende VTE van de voorgeschreven VTE per maand en |
| gefinancierd door dit besluit. | gefinancierd door dit besluit. |
| § 4. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan, | § 4. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan, |
| gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten van dit besluit | gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten van dit besluit |
| voldaan wordt. Indien niet voldaan kan worden aan de vereisten van dit | voldaan wordt. Indien niet voldaan kan worden aan de vereisten van dit |
| besluit, dan moet de vraag om afwijking rechtstreeks en onmiddellijk | besluit, dan moet de vraag om afwijking rechtstreeks en onmiddellijk |
| aan de FOD VVVL gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal | aan de FOD VVVL gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal |
| onderzoeken. | onderzoeken. |
| § 5. Overeenkomstig het artikel 123 van de wet van 22 mei 2003 | § 5. Overeenkomstig het artikel 123 van de wet van 22 mei 2003 |
| betreffende de algemene organisatie van de begroting en van de | betreffende de algemene organisatie van de begroting en van de |
| comptabiliteit van de federale staat, zal in het kader van het | comptabiliteit van de federale staat, zal in het kader van het |
| hierboven vermelde project het niet benutte gedeelte door het « Centre | hierboven vermelde project het niet benutte gedeelte door het « Centre |
| hospitalier régional de Namur » worden terugbetaald aan de Federale | hospitalier régional de Namur » worden terugbetaald aan de Federale |
| Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en | Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en |
| Leefmilieu, op het bankrekeningnummer 679-2005917-54 of IBAN rekening | Leefmilieu, op het bankrekeningnummer 679-2005917-54 of IBAN rekening |
| BE42 6792 0059 1754 geopend bij de Bank van de Post (BIC/SWIFT : | BE42 6792 0059 1754 geopend bij de Bank van de Post (BIC/SWIFT : |
| PCHQBEBB) op naam van « Diverse Ontvangsten ». | PCHQBEBB) op naam van « Diverse Ontvangsten ». |
Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit de leden van |
Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit de leden van |
| de dienst psychosociale gezondheidszorg van de FOD VVVL, en in het | de dienst psychosociale gezondheidszorg van de FOD VVVL, en in het |
| bijzonder de Cel Drugs, en de projectverantwoordelijken van het | bijzonder de Cel Drugs, en de projectverantwoordelijken van het |
| pilootproject Crisiseenheden van de FOD VVVL | pilootproject Crisiseenheden van de FOD VVVL |
| § 2. Het « Centre hospitalier régional de Namur » verbindt zich ertoe | § 2. Het « Centre hospitalier régional de Namur » verbindt zich ertoe |
| een projectverantwoordelijke aan te wijzen. Deze heeft onder andere | een projectverantwoordelijke aan te wijzen. Deze heeft onder andere |
| tot opdracht actief deel te nemen aan de vergaderingen, die worden | tot opdracht actief deel te nemen aan de vergaderingen, die worden |
| georganiseerd door het begeleidingscomité. | georganiseerd door het begeleidingscomité. |
| De taak van het begeleidingscomité bestaat erin om : | De taak van het begeleidingscomité bestaat erin om : |
| - de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de verschillende | - de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de verschillende |
| diensten van de FOD VVVL en de crisiseenheid te vergemakkelijken; | diensten van de FOD VVVL en de crisiseenheid te vergemakkelijken; |
| - over de stand van de werkzaamheden te waken; | - over de stand van de werkzaamheden te waken; |
| - het ondernomen onderzoek te coördineren met elk ander onderzoek | - het ondernomen onderzoek te coördineren met elk ander onderzoek |
| betreffende een gelijkaardig en/of complementair onderwerp. | betreffende een gelijkaardig en/of complementair onderwerp. |
| Met dat doel worden er regelmatig vergaderingen met het overlegcomité | Met dat doel worden er regelmatig vergaderingen met het overlegcomité |
| georganiseerd. | georganiseerd. |
| Het overlegcomité is samengesteld uit de leden van het | Het overlegcomité is samengesteld uit de leden van het |
| begeleidingscomité en een afvaardiging (d.i. minstens de | begeleidingscomité en een afvaardiging (d.i. minstens de |
| projectverantwoordelijke) van elke crisiseenheid. Dit overlegcomité | projectverantwoordelijke) van elke crisiseenheid. Dit overlegcomité |
| kan worden aangevuld met experts ter zake. | kan worden aangevuld met experts ter zake. |
Art. 4.§ 1. Het « Centre hospitalier régional de Namur » moet de |
Art. 4.§ 1. Het « Centre hospitalier régional de Namur » moet de |
| fysieke en logistieke beveiliging van de hem meegedeelde gegevens | fysieke en logistieke beveiliging van de hem meegedeelde gegevens |
| waarborgen. | waarborgen. |
| § 2. Het « Centre hospitalier régional de Namur » staat alle | § 2. Het « Centre hospitalier régional de Namur » staat alle |
| eigendomsvermogens op de onderzoeksresultaten, programma's en software | eigendomsvermogens op de onderzoeksresultaten, programma's en software |
| af aan de Belgische Staat. | af aan de Belgische Staat. |
Art. 5.Specificaties van het pilootproject zijn : |
Art. 5.Specificaties van het pilootproject zijn : |
| 1° Naast de controle van de acute somatische situatie in de | 1° Naast de controle van de acute somatische situatie in de |
| observatie-eenheid bestaat het finaal doel van dit specifieke | observatie-eenheid bestaat het finaal doel van dit specifieke |
| zorgaanbod erin een behandeling van korte duur aan te bieden waarbij | zorgaanbod erin een behandeling van korte duur aan te bieden waarbij |
| de crisissituatie, die plaatsvond naar aanleiding van een | de crisissituatie, die plaatsvond naar aanleiding van een |
| psychoactieve middelen gerelateerde stoornis, kan worden bijgestuurd | psychoactieve middelen gerelateerde stoornis, kan worden bijgestuurd |
| teneinde een genezingsproces op gang te brengen. De voornaamste | teneinde een genezingsproces op gang te brengen. De voornaamste |
| doelstellingen van de gespecialiseerde behandeling bestaan er in om, | doelstellingen van de gespecialiseerde behandeling bestaan er in om, |
| na een beperkte periode van intensieve behandeling van maximum vijf | na een beperkte periode van intensieve behandeling van maximum vijf |
| dagen (met de mogelijkheid tot maximum zes dagen, indien het verblijf | dagen (met de mogelijkheid tot maximum zes dagen, indien het verblijf |
| een weekend of een officiële vakantiedag inhoudt) : | een weekend of een officiële vakantiedag inhoudt) : |
| a) de patiënt op zijn minst te stabiliseren, | a) de patiënt op zijn minst te stabiliseren, |
| b) de patiënt, op basis van een overleg dat wordt georganiseerd door | b) de patiënt, op basis van een overleg dat wordt georganiseerd door |
| de case manager tijdens het verblijf van de patiënt in de eenheid, | de case manager tijdens het verblijf van de patiënt in de eenheid, |
| door te verwijzen naar ambulante of residentiële diensten na zijn | door te verwijzen naar ambulante of residentiële diensten na zijn |
| vertrek uit de eenheid. De doelstelling van de case manager is dus de | vertrek uit de eenheid. De doelstelling van de case manager is dus de |
| zorgcontinuïteit voor de patiënt te verzekeren, door de doorverwijzing | zorgcontinuïteit voor de patiënt te verzekeren, door de doorverwijzing |
| van de patiënt voor te bereiden en zijn zorgtraject uit te tekenen. | van de patiënt voor te bereiden en zijn zorgtraject uit te tekenen. |
| 2° Dit project richt zich op patiënten die symptomen vertonen die het | 2° Dit project richt zich op patiënten die symptomen vertonen die het |
| gevolg zijn van het gebruik van een psychoactief middel en die zich in | gevolg zijn van het gebruik van een psychoactief middel en die zich in |
| een crisissituatie bevinden. | een crisissituatie bevinden. |
| 3° Het project sluit de opname uit van patiënten die zich in een | 3° Het project sluit de opname uit van patiënten die zich in een |
| crisissituatie bevinden die niet veroorzaakt is door het gebruik van | crisissituatie bevinden die niet veroorzaakt is door het gebruik van |
| een psychoactief middel. | een psychoactief middel. |
| 4° De crisiseenheid zal volledig geïntegreerd worden in het regionaal | 4° De crisiseenheid zal volledig geïntegreerd worden in het regionaal |
| netwerk voor personen met een middelengerelateerde stoornis. | netwerk voor personen met een middelengerelateerde stoornis. |
| 5° De programma's en de organisatie strekken ertoe de levenskwaliteit | 5° De programma's en de organisatie strekken ertoe de levenskwaliteit |
| van zowel de patiënten als de werknemers te verbeteren. Bovendien zal | van zowel de patiënten als de werknemers te verbeteren. Bovendien zal |
| de crisiseenheid moeten toezien op een meer efficiënte en snellere | de crisiseenheid moeten toezien op een meer efficiënte en snellere |
| doorverwijzing van de patiënt binnen een netwerk dat aangepast is aan | doorverwijzing van de patiënt binnen een netwerk dat aangepast is aan |
| zijn problematiek. | zijn problematiek. |
| 6° Het « Centre hospitalier régional de Namur » verbindt zich ertoe om | 6° Het « Centre hospitalier régional de Namur » verbindt zich ertoe om |
| samen te werken met de instellingen waarmee samenwerkingsakkoorden | samen te werken met de instellingen waarmee samenwerkingsakkoorden |
| werden afgesloten. Van dit samenwerkingsverband kunnen de | werden afgesloten. Van dit samenwerkingsverband kunnen de |
| hiernavolgende instellingen en diensten deel uitmaken : de algemene | hiernavolgende instellingen en diensten deel uitmaken : de algemene |
| ziekenhuizen die over een dienst neuropsychiatrie beschikken, de | ziekenhuizen die over een dienst neuropsychiatrie beschikken, de |
| psychiatrische ziekenhuizen, de psychiatrische verzorgingstehuizen, de | psychiatrische ziekenhuizen, de psychiatrische verzorgingstehuizen, de |
| diensten of centra voor geestelijke gezondheidszorg en de diensten | diensten of centra voor geestelijke gezondheidszorg en de diensten |
| beschut wonen. Het « Centre hospitalier régional de Namur » zal | beschut wonen. Het « Centre hospitalier régional de Namur » zal |
| eveneens samenwerken met voorzieningen met een RIZIV-conventie, die | eveneens samenwerken met voorzieningen met een RIZIV-conventie, die |
| tot opdracht hebben een aanbod binnen de geestelijke gezondheidszorg | tot opdracht hebben een aanbod binnen de geestelijke gezondheidszorg |
| te organiseren, meer specifiek een instelling die zorg verstrekt aan | te organiseren, meer specifiek een instelling die zorg verstrekt aan |
| patiënten met middelengerelateerde stoornissen. | patiënten met middelengerelateerde stoornissen. |
| 7° Tevens zal er overleg gepleegd worden met andere hulpverleners dan | 7° Tevens zal er overleg gepleegd worden met andere hulpverleners dan |
| deze van de instellingen en diensten die relevant zijn voor deze | deze van de instellingen en diensten die relevant zijn voor deze |
| doelgroep, met name : | doelgroep, met name : |
| de vertegenwoordigers van erkende en geïntegreerde diensten voor | de vertegenwoordigers van erkende en geïntegreerde diensten voor |
| thuiszorg, ziekenfondsen, patiëntenorganisaties met | thuiszorg, ziekenfondsen, patiëntenorganisaties met |
| rechtspersoonlijkheid en organisaties met rechtspersoonlijkheid voor | rechtspersoonlijkheid en organisaties met rechtspersoonlijkheid voor |
| familieleden van patiënten. | familieleden van patiënten. |
| 8° De instelling zal streven naar een maximale bezetting van de | 8° De instelling zal streven naar een maximale bezetting van de |
| bedden. De bezettingsgraad moet minstens 75 % bedragen. Er moeten, op | bedden. De bezettingsgraad moet minstens 75 % bedragen. Er moeten, op |
| jaarbasis, minimum 200 patiënten, met minimaal één overnachting, | jaarbasis, minimum 200 patiënten, met minimaal één overnachting, |
| opgenomen worden. | opgenomen worden. |
| Op architectonisch vlak moet de crisiseenheid : | Op architectonisch vlak moet de crisiseenheid : |
| a. een eenheid zijn van exact vier bedden (afkomstig van voorheen | a. een eenheid zijn van exact vier bedden (afkomstig van voorheen |
| erkende en bestaande A of D-bedden) waarbij voor elke patiënt in een | erkende en bestaande A of D-bedden) waarbij voor elke patiënt in een |
| individuele kamer wordt voorzien; | individuele kamer wordt voorzien; |
| b. afgescheiden zijn, maar tevens niet te ver gelokaliseerd zijn van | b. afgescheiden zijn, maar tevens niet te ver gelokaliseerd zijn van |
| het observatielokaal dat deel uitmaakt van de functie « | het observatielokaal dat deel uitmaakt van de functie « |
| gespecialiseerde spoedgevallenzorg » zoals beschreven in het | gespecialiseerde spoedgevallenzorg » zoals beschreven in het |
| koninklijk besluit van 27 april 1998 houdende vaststelling van de | koninklijk besluit van 27 april 1998 houdende vaststelling van de |
| normen waaraan een functie « gespecialiseerde spoedgevallenzorg » moet | normen waaraan een functie « gespecialiseerde spoedgevallenzorg » moet |
| voldoen om erkend te worden. Dit moet toelaten in noodzakelijke | voldoen om erkend te worden. Dit moet toelaten in noodzakelijke |
| gevallen op deze dienst beroep te kunnen doen; | gevallen op deze dienst beroep te kunnen doen; |
| c. beschikken over een ontvangst- en raadpleginglokaal, over voldoende | c. beschikken over een ontvangst- en raadpleginglokaal, over voldoende |
| sanitaire uitrusting en een intern systeem voor veiligheid, alarm en | sanitaire uitrusting en een intern systeem voor veiligheid, alarm en |
| monitoring. De eventuele bouw- en inrichtingskosten zijn niet ten | monitoring. De eventuele bouw- en inrichtingskosten zijn niet ten |
| laste van dit project. | laste van dit project. |
| 9° De opvang in de crisiseenheid zal zolang duren als nodig om de | 9° De opvang in de crisiseenheid zal zolang duren als nodig om de |
| vooropgestelde doelstellingen te verwezenlijken, maar moet zich | vooropgestelde doelstellingen te verwezenlijken, maar moet zich |
| beperken tot maximaal vijf dagen (met de mogelijkheid tot maximaal zes | beperken tot maximaal vijf dagen (met de mogelijkheid tot maximaal zes |
| dagen indien het verblijf een weekend of een officiële vakantiedag | dagen indien het verblijf een weekend of een officiële vakantiedag |
| inhoudt). | inhoudt). |
| 1/ De organisatie van de crisiseenheid moet opgevat worden als een | 1/ De organisatie van de crisiseenheid moet opgevat worden als een |
| behandelingsprogramma van beperkte duur met als doel de patiënt door | behandelingsprogramma van beperkte duur met als doel de patiënt door |
| te verwijzen naar andere ambulante of residentiële diensten (om de | te verwijzen naar andere ambulante of residentiële diensten (om de |
| zorgcontinuïteit te waarborgen). | zorgcontinuïteit te waarborgen). |
| 2/ De zorgcontinuïteit voor de patiënt wordt verzekerd op basis van | 2/ De zorgcontinuïteit voor de patiënt wordt verzekerd op basis van |
| een overleg, dat wordt georganiseerd door de case manager. De | een overleg, dat wordt georganiseerd door de case manager. De |
| doelstelling van deze case manager is de voorbereiding van de | doelstelling van deze case manager is de voorbereiding van de |
| doorverwijzing van de patiënt en het uitwerken van zijn zorgtraject. | doorverwijzing van de patiënt en het uitwerken van zijn zorgtraject. |
| De case manager zal waken over de zorgcontinuïteit voor een zo groot | De case manager zal waken over de zorgcontinuïteit voor een zo groot |
| mogelijk aantal patiënten, desgevallend in de eerste plaats voor deze | mogelijk aantal patiënten, desgevallend in de eerste plaats voor deze |
| patiënten die de grootste behoefte hebben aan een voorbereiding van | patiënten die de grootste behoefte hebben aan een voorbereiding van |
| een doorverwijzing naar residentiële of ambulante diensten na het | een doorverwijzing naar residentiële of ambulante diensten na het |
| vertrek uit de crisiseenheid. | vertrek uit de crisiseenheid. |
| 3/ De patiënt betaalt geen enkel bijkomend ereloon. | 3/ De patiënt betaalt geen enkel bijkomend ereloon. |
| 4/ Wat de omkadering voor de bedden betreft : | 4/ Wat de omkadering voor de bedden betreft : |
| a. De personeelsequipe van de crisiseenheid zal zowel de | a. De personeelsequipe van de crisiseenheid zal zowel de |
| psychologische en psychiatrische ondersteuning van de patiënten | psychologische en psychiatrische ondersteuning van de patiënten |
| verzekeren alsook een permanente en flexibele functie (24 u./24) | verzekeren alsook een permanente en flexibele functie (24 u./24) |
| binnen de crisiseenheid. | binnen de crisiseenheid. |
| b. De crisiseenheid van vier bedden moet worden omkaderd door exact 11 | b. De crisiseenheid van vier bedden moet worden omkaderd door exact 11 |
| VTE : | VTE : |
| - 2 VTE psychologen; | - 2 VTE psychologen; |
| - 9 VTE niveau A1 waarvan minimum 1 VTE case manager. De voor deze | - 9 VTE niveau A1 waarvan minimum 1 VTE case manager. De voor deze |
| functie aangeworven persoon beschikt over een voldoende ervaring | functie aangeworven persoon beschikt over een voldoende ervaring |
| (minstens drie jaar) wat betreft de hulpverlening aan personen met een | (minstens drie jaar) wat betreft de hulpverlening aan personen met een |
| psychoactieve middelen gerelateerde stoornis. De resterende VTE A1 | psychoactieve middelen gerelateerde stoornis. De resterende VTE A1 |
| staan in voor de permanentie binnen de eenheid. | staan in voor de permanentie binnen de eenheid. |
| Elke VTE mag maximum verdeeld worden over twee personen, waarbij men | Elke VTE mag maximum verdeeld worden over twee personen, waarbij men |
| geen personeel voor minder dan 50 % VTE tewerkstelt in het kader van | geen personeel voor minder dan 50 % VTE tewerkstelt in het kader van |
| dit project. | dit project. |
| De 11 VTE worden gefinancierd op volgende wijze : | De 11 VTE worden gefinancierd op volgende wijze : |
| - 8,8 VTE, in geval van A-bedden, of 9,3 VTE, in geval van D-bedden, | - 8,8 VTE, in geval van A-bedden, of 9,3 VTE, in geval van D-bedden, |
| worden gefinancierd door dit besluit. | worden gefinancierd door dit besluit. |
| - 2,2 VTE worden gefinancierd in het kader van de bestaande erkenning | - 2,2 VTE worden gefinancierd in het kader van de bestaande erkenning |
| van 4 A-bedden of 1,7 VTE worden gefinancierd in het kader van de | van 4 A-bedden of 1,7 VTE worden gefinancierd in het kader van de |
| bestaande erkenning van 4 D-bedden. | bestaande erkenning van 4 D-bedden. |
| c. Voorts doet men een beroep op een psychiater verbonden aan de | c. Voorts doet men een beroep op een psychiater verbonden aan de |
| A-dienst van de instelling. | A-dienst van de instelling. |
| d. Om de sociale problemen van de patiënten op te lossen, zal er | d. Om de sociale problemen van de patiënten op te lossen, zal er |
| beroep gedaan worden op de sociale dienst van de instelling. | beroep gedaan worden op de sociale dienst van de instelling. |
| e. De programma's en de organisatie van de crisiseenheid moeten het | e. De programma's en de organisatie van de crisiseenheid moeten het |
| personeel een voldoende geruststellend kader aanbieden opdat een | personeel een voldoende geruststellend kader aanbieden opdat een |
| therapeutische relatie tot stand kan worden gebracht en het personeel | therapeutische relatie tot stand kan worden gebracht en het personeel |
| op lange termijn in de crisiseenheid kan blijven werken. | op lange termijn in de crisiseenheid kan blijven werken. |
| f. De verbetering van de deskundigheid en de intervisie van het | f. De verbetering van de deskundigheid en de intervisie van het |
| personeel zijn waarborgen voor welslagen. Het aangeworven personeel | personeel zijn waarborgen voor welslagen. Het aangeworven personeel |
| moet deskundig en opgeleid zijn om de patiënten van de doelgroep te | moet deskundig en opgeleid zijn om de patiënten van de doelgroep te |
| kunnen opvangen. De opleidingskosten voor het personeel vallen niet | kunnen opvangen. De opleidingskosten voor het personeel vallen niet |
| ten laste van dit project. | ten laste van dit project. |
| 10° Een kritische evaluatie van de activiteiten en de resultaten zal | 10° Een kritische evaluatie van de activiteiten en de resultaten zal |
| regelmatig worden uitgevoerd door enerzijds een wetenschappelijk | regelmatig worden uitgevoerd door enerzijds een wetenschappelijk |
| evaluatieteam, afgevaardigd door de Cel Drugs, Dienst Psychosociale | evaluatieteam, afgevaardigd door de Cel Drugs, Dienst Psychosociale |
| Gezondheidszorg, FOD VVVL, en anderzijds het begeleidingscomité, | Gezondheidszorg, FOD VVVL, en anderzijds het begeleidingscomité, |
| desgevallend aangevuld met deskundigen die hiervoor zullen aangesteld | desgevallend aangevuld met deskundigen die hiervoor zullen aangesteld |
| worden. De instelling neemt actief deel aan het evaluatieprotocol van | worden. De instelling neemt actief deel aan het evaluatieprotocol van |
| het evaluatieteam van de Cel Drugs en ondersteunt haar werkzaamheden. | het evaluatieteam van de Cel Drugs en ondersteunt haar werkzaamheden. |
| Het evaluatieteam kan steeds een beroep doen op de instelling voor het | Het evaluatieteam kan steeds een beroep doen op de instelling voor het |
| verkrijgen van bijkomende gegevens. | verkrijgen van bijkomende gegevens. |
| 11° Het definitief activiteitenrapport omvat minstens de volgende | 11° Het definitief activiteitenrapport omvat minstens de volgende |
| punten (eventueel te wijzigen door het Directoraat-generaal | punten (eventueel te wijzigen door het Directoraat-generaal |
| Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen, FOD VVVL) : | Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen, FOD VVVL) : |
| a. een beschrijving van de filosofie en de doelstellingen van het | a. een beschrijving van de filosofie en de doelstellingen van het |
| project, en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen | project, en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen |
| hiervan in de loop van het project; | hiervan in de loop van het project; |
| b. een beschrijving en auto-evaluatie van de opvangprocedures | b. een beschrijving en auto-evaluatie van de opvangprocedures |
| (behandelingsprotocollen) die werden gehanteerd, en een beschrijving | (behandelingsprotocollen) die werden gehanteerd, en een beschrijving |
| en argumentering van de eventuele wijzigingen die hierin werden | en argumentering van de eventuele wijzigingen die hierin werden |
| aangebracht in de loop van het project; | aangebracht in de loop van het project; |
| c. een beschrijving en auto-evaluatie van de werkmethodiek van de case | c. een beschrijving en auto-evaluatie van de werkmethodiek van de case |
| manager, en een beschrijving en argumentering van de eventuele | manager, en een beschrijving en argumentering van de eventuele |
| wijzigingen die hierin werden aangebracht in de loop van het project; | wijzigingen die hierin werden aangebracht in de loop van het project; |
| d. een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen, | d. een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen, |
| opleidingen,...; | opleidingen,...; |
| e. een beschrijving van de manier waarop de eenheid zich intern (in de | e. een beschrijving van de manier waarop de eenheid zich intern (in de |
| instelling) en eventueel extern (onder andere naar andere | instelling) en eventueel extern (onder andere naar andere |
| instellingen) bekend maakt; | instellingen) bekend maakt; |
| f. een gedetailleerde beschrijving van het aan de crisiseenheid | f. een gedetailleerde beschrijving van het aan de crisiseenheid |
| verbonden personeel, met minstens volgende punten : | verbonden personeel, met minstens volgende punten : |
| - opleiding | - opleiding |
| - soort overeenkomst | - soort overeenkomst |
| - anciënniteit | - anciënniteit |
| - relevante kwalificaties; | - relevante kwalificaties; |
| g. een financiële balans : personeels- en andere kosten gedaan in het | g. een financiële balans : personeels- en andere kosten gedaan in het |
| kader van dit project; | kader van dit project; |
| h. beleidsaanbevelingen; | h. beleidsaanbevelingen; |
| i. een samenvatting van bovenstaande punten; | i. een samenvatting van bovenstaande punten; |
| j. het definitieve activiteitenrapport, en de resultaten mogen niet | j. het definitieve activiteitenrapport, en de resultaten mogen niet |
| worden gepubliceerd of verspreid; | worden gepubliceerd of verspreid; |
| k. nadat de bevoegde dienst kennis heeft genomen van het rapport kan | k. nadat de bevoegde dienst kennis heeft genomen van het rapport kan |
| er eventueel toestemming worden gegeven voor een gehele of | er eventueel toestemming worden gegeven voor een gehele of |
| gedeeltelijke publicatie of verspreiding. | gedeeltelijke publicatie of verspreiding. |
Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de |
Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de |
| uitvoering van dit besluit. | uitvoering van dit besluit. |
| Gegeven te Brussel, 23 mei 2013. | Gegeven te Brussel, 23 mei 2013. |
| ALBERT | ALBERT |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, | De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, |
| Mevr. L. ONKELINX | Mevr. L. ONKELINX |