Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 22/06/2017
← Terug naar "Koninklijk besluit tot vaststelling van de inbreuken op het Wetboek van economisch recht en zijn uitvoeringsbesluiten waarvoor de in artikel XV.2 bedoelde ambtenaren de bevoegdheid hebben de onderneming te benaderen door zich voor te doen als cliënten of potentiële cliënten "
Koninklijk besluit tot vaststelling van de inbreuken op het Wetboek van economisch recht en zijn uitvoeringsbesluiten waarvoor de in artikel XV.2 bedoelde ambtenaren de bevoegdheid hebben de onderneming te benaderen door zich voor te doen als cliënten of potentiële cliënten Koninklijk besluit tot vaststelling van de inbreuken op het Wetboek van economisch recht en zijn uitvoeringsbesluiten waarvoor de in artikel XV.2 bedoelde ambtenaren de bevoegdheid hebben de onderneming te benaderen door zich voor te doen als cliënten of potentiële cliënten
FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE
22 JUNI 2017. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de inbreuken 22 JUNI 2017. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de inbreuken
op het Wetboek van economisch recht en zijn uitvoeringsbesluiten op het Wetboek van economisch recht en zijn uitvoeringsbesluiten
waarvoor de in artikel XV.2 bedoelde ambtenaren de bevoegdheid hebben waarvoor de in artikel XV.2 bedoelde ambtenaren de bevoegdheid hebben
de onderneming te benaderen door zich voor te doen als cliënten of de onderneming te benaderen door zich voor te doen als cliënten of
potentiële cliënten potentiële cliënten
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Het ontwerp van besluit waarvan ik de eer heb het ter ondertekening Het ontwerp van besluit waarvan ik de eer heb het ter ondertekening
aan Uwe Majesteit voor te leggen, heeft tot doel de bepalingen op te aan Uwe Majesteit voor te leggen, heeft tot doel de bepalingen op te
sommen waarvoor de in artikel XV.2 van het Wetboek van economisch sommen waarvoor de in artikel XV.2 van het Wetboek van economisch
recht bedoelde ambtenaren de bevoegdheid krijgen om de onderneming te recht bedoelde ambtenaren de bevoegdheid krijgen om de onderneming te
benaderen door zich voor te doen als cliënten of potentiële cliënten benaderen door zich voor te doen als cliënten of potentiële cliënten
zonder zich kenbaar te maken. Deze bevoegdheid wordt ook wel "mystery zonder zich kenbaar te maken. Deze bevoegdheid wordt ook wel "mystery
shopping" genoemd. shopping" genoemd.
Zoals ook is verduidelijkt in de Memorie van toelichting bij de wet Zoals ook is verduidelijkt in de Memorie van toelichting bij de wet
van 29 juni 2016 houdende diverse bepalingen inzake Economie (Belgisch van 29 juni 2016 houdende diverse bepalingen inzake Economie (Belgisch
Staatsblad 6 juli 2016) die door zijn artikel 37 het artikel XV.3/1, Staatsblad 6 juli 2016) die door zijn artikel 37 het artikel XV.3/1,
dat deze nieuwe bevoegdheid voorziet, invoegt in het Wetboek van dat deze nieuwe bevoegdheid voorziet, invoegt in het Wetboek van
economisch recht, kan mystery shopping enkel in eerder uitzonderlijke economisch recht, kan mystery shopping enkel in eerder uitzonderlijke
gevallen toegepast worden (Parl. St. Kamer 2015-2016, 54 1861/001). Er gevallen toegepast worden (Parl. St. Kamer 2015-2016, 54 1861/001). Er
moeten voldoende aanwijzingen zijn dat er sprake is van een moeten voldoende aanwijzingen zijn dat er sprake is van een
daadwerkelijk probleem en er dient steeds rekening gehouden worden met daadwerkelijk probleem en er dient steeds rekening gehouden worden met
proportionaliteit en subsidiariteit. Bovendien mag geen sprake zijn proportionaliteit en subsidiariteit. Bovendien mag geen sprake zijn
van provocatie in de zin van het artikel 30 van de voorafgaande Titel van provocatie in de zin van het artikel 30 van de voorafgaande Titel
van het Wetboek van Strafvordering. van het Wetboek van Strafvordering.
De techniek van mystery shopping zal enkel en alleen kunnen worden De techniek van mystery shopping zal enkel en alleen kunnen worden
toegepast, wanneer het niet mogelijk is de reële praktijken van toegepast, wanneer het niet mogelijk is de reële praktijken van
ondernemingen te onderzoeken via de klassieke opsporingsmethodes. In ondernemingen te onderzoeken via de klassieke opsporingsmethodes. In
die zin is mystery shopping een uitzonderlijke techniek, die enkel zal die zin is mystery shopping een uitzonderlijke techniek, die enkel zal
worden aangewend indien er voldoende aanwijzingen zijn in de richting worden aangewend indien er voldoende aanwijzingen zijn in de richting
van inbreuken op de bepalingen die in dit koninklijk besluit worden van inbreuken op de bepalingen die in dit koninklijk besluit worden
hernomen. hernomen.
Zodoende zal de techniek van mystery shopping niet kunnen worden Zodoende zal de techniek van mystery shopping niet kunnen worden
aangewend om praktijken te controleren die zich voordoen na aangewend om praktijken te controleren die zich voordoen na
contractsluiting, waarvan er materiële sporen zijn via geschrift of op contractsluiting, waarvan er materiële sporen zijn via geschrift of op
duurzame drager, zoals bv. de (wettelijk verplichte) bevestiging van duurzame drager, zoals bv. de (wettelijk verplichte) bevestiging van
een op afstand gesloten overeenkomst. een op afstand gesloten overeenkomst.
De Raad voor het Verbruik heeft op 3 november 2016 een advies De Raad voor het Verbruik heeft op 3 november 2016 een advies
uitgebracht met betrekking tot de vraag welke inbreuken op de uitgebracht met betrekking tot de vraag welke inbreuken op de
bepalingen van het Wetboek van economisch recht volgens de Raad via bepalingen van het Wetboek van economisch recht volgens de Raad via
mystery shopping moeten kunnen worden opgespoord (RvV 498). mystery shopping moeten kunnen worden opgespoord (RvV 498).
Wat het gebruik van de techniek van mystery shopping voor het toezicht Wat het gebruik van de techniek van mystery shopping voor het toezicht
een reeks bepalingen van het Wetboek van economisch recht, was het een reeks bepalingen van het Wetboek van economisch recht, was het
advies die de Raad voor het Verbruik heeft uitgebracht, niet advies die de Raad voor het Verbruik heeft uitgebracht, niet
eenstemmig over de ganse lijn. eenstemmig over de ganse lijn.
Met betrekking tot een aantal bepalingen werd er wel eensgezindheid Met betrekking tot een aantal bepalingen werd er wel eensgezindheid
bereikt. In het koninklijk besluit dat U ter ondertekening wordt bereikt. In het koninklijk besluit dat U ter ondertekening wordt
voorgelegd, zijn de wetsbepalingen waarover deze unanimiteit bestond, voorgelegd, zijn de wetsbepalingen waarover deze unanimiteit bestond,
hernomen. Het gaat over niet discriminatie, de zwarte lijsten met hernomen. Het gaat over niet discriminatie, de zwarte lijsten met
onder alle omstandigheden verboden misleidende en agressieve onder alle omstandigheden verboden misleidende en agressieve
handelspraktijken/beroepspraktijken jegens de consument, informatie en handelspraktijken/beroepspraktijken jegens de consument, informatie en
doorzichtigheid van de diensten van de informatiemaatschappij, doorzichtigheid van de diensten van de informatiemaatschappij,
vertrouwensdiensten. vertrouwensdiensten.
Voor sommige bepalingen ervan gaven de vertegenwoordigers van de Voor sommige bepalingen ervan gaven de vertegenwoordigers van de
ondernemingen aan dat de techniek van mystery shopping enkel relevant ondernemingen aan dat de techniek van mystery shopping enkel relevant
kan zijn voor situaties waar informatie mondeling wordt verstrekt aan kan zijn voor situaties waar informatie mondeling wordt verstrekt aan
de consument (in de winkel of via de telefoon) en konden ze aanvaarden de consument (in de winkel of via de telefoon) en konden ze aanvaarden
dat voor die situaties mystery shopping mogelijk wordt gemaakt. dat voor die situaties mystery shopping mogelijk wordt gemaakt.
Zodoende bevat het voorliggende koninklijk besluit deze bepalingen Zodoende bevat het voorliggende koninklijk besluit deze bepalingen
over de precontractuele informatieverplichtingen, voor zover deze over de precontractuele informatieverplichtingen, voor zover deze
mondeling of telefonisch worden gegeven in de winkel of bij verkoop op mondeling of telefonisch worden gegeven in de winkel of bij verkoop op
afstand. afstand.
Tot slot wordt nog voorzien in de mogelijkheid tot mystery shopping in Tot slot wordt nog voorzien in de mogelijkheid tot mystery shopping in
een welbepaalde situatie, waar het gaat over de veiligheid en de een welbepaalde situatie, waar het gaat over de veiligheid en de
gezondheid van de consument. Het gaat om het toezicht op de naleving gezondheid van de consument. Het gaat om het toezicht op de naleving
van het koninklijk besluit van 20 juni 2002 dat de van het koninklijk besluit van 20 juni 2002 dat de
uitbatingsvoorwaarden vastlegt voor zonnecentra. Dit besluit werd uitbatingsvoorwaarden vastlegt voor zonnecentra. Dit besluit werd
genomen in uitvoering van artikel 4 van de wet van 9 februari 1994 genomen in uitvoering van artikel 4 van de wet van 9 februari 1994
betreffende de veiligheid van de consumenten, actueel art. IX.4 van betreffende de veiligheid van de consumenten, actueel art. IX.4 van
het Wetboek van economisch recht. Verschillende van de opgelegde het Wetboek van economisch recht. Verschillende van de opgelegde
voorwaarden handelen immers over informatieverstrekking en over het voorwaarden handelen immers over informatieverstrekking en over het
weigeren van bepaalde personen, die een verhoogd risico lopen. weigeren van bepaalde personen, die een verhoogd risico lopen.
Op deze manier beschikken de controlediensten over een nieuw Op deze manier beschikken de controlediensten over een nieuw
instrument voor het geval toezicht niet op de gebruikelijke wijze kan instrument voor het geval toezicht niet op de gebruikelijke wijze kan
worden gedaan. Hierbij ligt de focus o.m. op (agressieve en worden gedaan. Hierbij ligt de focus o.m. op (agressieve en
misleidende) handelspraktijken jegens de consument die onder alle misleidende) handelspraktijken jegens de consument die onder alle
omstandigheden verboden zijn en op situaties die tot een financieel omstandigheden verboden zijn en op situaties die tot een financieel
verlies kunnen leiden voor de consument of die zijn veiligheid of verlies kunnen leiden voor de consument of die zijn veiligheid of
gezondheid rechtstreeks in gevaar kunnen brengen. gezondheid rechtstreeks in gevaar kunnen brengen.
Om rekening te houden met de aanbeveling die de Raad van State heeft Om rekening te houden met de aanbeveling die de Raad van State heeft
geformuleerd, wordt de keuze van de in dit besluit opgenomen geformuleerd, wordt de keuze van de in dit besluit opgenomen
wetsbepalingen verduidelijkt. wetsbepalingen verduidelijkt.
Vooreerst moet opgemerkt worden dat het opnemen van een aantal Vooreerst moet opgemerkt worden dat het opnemen van een aantal
specifieke bepalingen in het besluit net tot doel heeft een bestaande specifieke bepalingen in het besluit net tot doel heeft een bestaande
discriminatie weg te werken. In het ontwerp zijn enkel die discriminatie weg te werken. In het ontwerp zijn enkel die
wetsbepalingen opgenomen die moeilijk of niet controleerbaar zijn wetsbepalingen opgenomen die moeilijk of niet controleerbaar zijn
zonder de techniek van mystery shopping. Door de mogelijkheid van zonder de techniek van mystery shopping. Door de mogelijkheid van
mystery shopping te voorzien, worden die moeilijk te controleren mystery shopping te voorzien, worden die moeilijk te controleren
bepalingen nu evenredig controleerbaar met andere bepalingen die bepalingen nu evenredig controleerbaar met andere bepalingen die
gemakkelijker te controleren zijn zonder die methode. gemakkelijker te controleren zijn zonder die methode.
Onder meer om volgende redenen zijn de gekozen wetsbepalingen Onder meer om volgende redenen zijn de gekozen wetsbepalingen
opgenomen in het besluit : opgenomen in het besluit :
- punt 1° : het artikel III.81 WER heeft betrekking op de - punt 1° : het artikel III.81 WER heeft betrekking op de
niet-discriminatie op grond van nationaliteit of verblijfplaats; die niet-discriminatie op grond van nationaliteit of verblijfplaats; die
mogelijke discriminatie is niet altijd expliciet vermeld en kan soms mogelijke discriminatie is niet altijd expliciet vermeld en kan soms
enkel aangetoond worden door middel van een (anonieme) praktijktest enkel aangetoond worden door middel van een (anonieme) praktijktest
door een controleambtenaar; door een controleambtenaar;
- punten 2° en 9° : bepaalde verplichte precontractuele informatie - punten 2° en 9° : bepaalde verplichte precontractuele informatie
wordt enkel mondeling meegedeeld aan de consumenten; er is dan ook wordt enkel mondeling meegedeeld aan de consumenten; er is dan ook
geen geschreven spoor en de enige manier om te controleren is zich bij geen geschreven spoor en de enige manier om te controleren is zich bij
de verkoper aandienen als consument; de verkoper aandienen als consument;
- punten 3° en 10° : een overeenkomst op afstand kan ook telefonisch - punten 3° en 10° : een overeenkomst op afstand kan ook telefonisch
tot stand komen, waarbij bepaalde relevante informatie ook enkel tot stand komen, waarbij bepaalde relevante informatie ook enkel
telefonisch wordt meegedeeld; door zelf telefonisch contact op te telefonisch wordt meegedeeld; door zelf telefonisch contact op te
nemen kan een controleambtenaar nagaan of aan de wettelijke vereisten nemen kan een controleambtenaar nagaan of aan de wettelijke vereisten
is voldaan; is voldaan;
- punten 4° en 11° : misleidende of agressieve praktijken (oneerlijke - punten 4° en 11° : misleidende of agressieve praktijken (oneerlijke
handels- of beroepspraktijken) worden vaak in individuele, concrete handels- of beroepspraktijken) worden vaak in individuele, concrete
gevallen toegepast. Indien een controleambtenaar zich kenbaar zou gevallen toegepast. Indien een controleambtenaar zich kenbaar zou
maken tijdens een controle, zou dit er voor zorgen dat de oneerlijke maken tijdens een controle, zou dit er voor zorgen dat de oneerlijke
praktijk in dat geval net niet tot uiting komt. Er kan bijvoorbeeld praktijk in dat geval net niet tot uiting komt. Er kan bijvoorbeeld
gedacht worden aan het bewust niet vermelden van relevante informatie gedacht worden aan het bewust niet vermelden van relevante informatie
waardoor een consument een beslissing neemt die hij anders niet had waardoor een consument een beslissing neemt die hij anders niet had
genomen (misleidende omissie, zoals bedoeld in artikel VI.99 WER). Een genomen (misleidende omissie, zoals bedoeld in artikel VI.99 WER). Een
ander voorbeeld is het hardnekkig of ongewenst aandringen per ander voorbeeld is het hardnekkig of ongewenst aandringen per
telefoon, wat een agressieve handelspraktijk is in de zin van het telefoon, wat een agressieve handelspraktijk is in de zin van het
artikel VI.103, 3° WER; artikel VI.103, 3° WER;
- punt 5° : in het koninklijk besluit van 20 juni 2002 houdende - punt 5° : in het koninklijk besluit van 20 juni 2002 houdende
voorwaarden betreffende de exploitatie van zonnebanken is onder meer voorwaarden betreffende de exploitatie van zonnebanken is onder meer
de verplichting opgenomen om bepaalde informatie mondeling mee te de verplichting opgenomen om bepaalde informatie mondeling mee te
delen aan nieuwe consumenten; de naleving van deze verplichting kan delen aan nieuwe consumenten; de naleving van deze verplichting kan
niet worden nagegaan door een controleagent die zich kenbaar maakt; niet worden nagegaan door een controleagent die zich kenbaar maakt;
- punt 6° : op het internet worden steeds vaker besloten groepen - punt 6° : op het internet worden steeds vaker besloten groepen
aangemaakt (bv. facebookgroepen) of moet er ingelogd worden vooraleer aangemaakt (bv. facebookgroepen) of moet er ingelogd worden vooraleer
een dienst, bijvoorbeeld het boekingsproces, zichtbaar is; het moet een dienst, bijvoorbeeld het boekingsproces, zichtbaar is; het moet
voor de controleambtenaren ook mogelijk zijn om toegang te krijgen tot voor de controleambtenaren ook mogelijk zijn om toegang te krijgen tot
minder toegankelijke diensten om na te kunnen gaan of de economische minder toegankelijke diensten om na te kunnen gaan of de economische
reglementering wordt nageleefd. Dit kan via de bepalingen van het boek reglementering wordt nageleefd. Dit kan via de bepalingen van het boek
XII WER die dienstverleners verplichten zich kenbaar te maken; XII WER die dienstverleners verplichten zich kenbaar te maken;
- punten 7° en 8° : er moet nagegaan kunnen worden of - punten 7° en 8° : er moet nagegaan kunnen worden of
vertrouwensdienstverleners hun verplichtingen nakomen. Hieromtrent vertrouwensdienstverleners hun verplichtingen nakomen. Hieromtrent
zullen hoogstwaarschijnlijk geen meldingen worden gedaan door de zullen hoogstwaarschijnlijk geen meldingen worden gedaan door de
consumenten en zal bewijsmateriaal dus enkel verkregen kunnen worden consumenten en zal bewijsmateriaal dus enkel verkregen kunnen worden
door de vaststellingen van de controleambtenaren die zich niet kenbaar door de vaststellingen van de controleambtenaren die zich niet kenbaar
moeten maken. moeten maken.
De toepassing van dit besluit zal worden geëvalueerd en de resultaten De toepassing van dit besluit zal worden geëvalueerd en de resultaten
van de gevoerde analyse zullen aangeven of het moet worden aangevuld van de gevoerde analyse zullen aangeven of het moet worden aangevuld
met andere wetsbepalingen. met andere wetsbepalingen.
Ik heb de eer te zijn, Ik heb de eer te zijn,
Sire, Sire,
Van Uwe Majesteit, Van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar,
De Minister van Economie, De Minister van Economie,
K. PEETERS K. PEETERS
ADVIES 61.444/1 VAN 1 JUNI 2017 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING ADVIES 61.444/1 VAN 1 JUNI 2017 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING
WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT `TOT VASTSTELLING WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT `TOT VASTSTELLING
VAN DE INBREUKEN OP HET WETBOEK VAN ECONOMISCH RECHT EN ZIJN VAN DE INBREUKEN OP HET WETBOEK VAN ECONOMISCH RECHT EN ZIJN
UITVOERINGSBESLUITEN WAARVOOR DE IN ARTIKEL XV.2 BEDOELDE AMBTENAREN UITVOERINGSBESLUITEN WAARVOOR DE IN ARTIKEL XV.2 BEDOELDE AMBTENAREN
DE BEVOEGDHEID HEBBEN DE ONDERNEMING TE BENADEREN DOOR ZICH VOOR TE DE BEVOEGDHEID HEBBEN DE ONDERNEMING TE BENADEREN DOOR ZICH VOOR TE
DOEN ALS CLI"NTEN OF POTENTI"LE CLI"NTEN' DOEN ALS CLI"NTEN OF POTENTI"LE CLI"NTEN'
Op 2 mei 2017 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Op 2 mei 2017 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de
Minister van Economie verzocht binnen een termijn van dertig dagen een Minister van Economie verzocht binnen een termijn van dertig dagen een
advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot
vaststelling van de inbreuken op het Wetboek van economisch recht en vaststelling van de inbreuken op het Wetboek van economisch recht en
zijn uitvoeringsbesluiten waarvoor de in artikel XV.2 bedoelde zijn uitvoeringsbesluiten waarvoor de in artikel XV.2 bedoelde
ambtenaren de bevoegdheid hebben de onderneming te benaderen door zich ambtenaren de bevoegdheid hebben de onderneming te benaderen door zich
voor te doen als cliënten of potentiële cliënten'. voor te doen als cliënten of potentiële cliënten'.
Het ontwerp is door de eerste kamer onderzocht op 23 mei 2017. Het ontwerp is door de eerste kamer onderzocht op 23 mei 2017.
De kamer was samengesteld uit Wilfried Van Vaerenbergh, staatsraad, De kamer was samengesteld uit Wilfried Van Vaerenbergh, staatsraad,
voorzitter, Wouter Pas en Koen Muylle, staatsraden, en Greet voorzitter, Wouter Pas en Koen Muylle, staatsraden, en Greet
Verberckmoes, griffier. Verberckmoes, griffier.
Het verslag is uitgebracht door Paul Depuydt, eerste Het verslag is uitgebracht door Paul Depuydt, eerste
auditeur-afdelingshoofd. auditeur-afdelingshoofd.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het
advies is nagezien onder toezicht van Wouter Pas, staatsraad. advies is nagezien onder toezicht van Wouter Pas, staatsraad.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 1 juni 2017. Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 1 juni 2017.
Strekking en rechtsgrond van het ontwerp Strekking en rechtsgrond van het ontwerp
1. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit bepaalt 1. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit bepaalt
voor welke inbreuken de in artikel XV.2 van het Wetboek van economisch voor welke inbreuken de in artikel XV.2 van het Wetboek van economisch
recht bedoelde ambtenaren de in artikel XV.3/1 van het Wetboek recht bedoelde ambtenaren de in artikel XV.3/1 van het Wetboek
bedoelde bevoegdheid uitoefenen. Deze bevoegdheid is de bevoegdheid om bedoelde bevoegdheid uitoefenen. Deze bevoegdheid is de bevoegdheid om
een onderneming te benaderen door zich voor te doen als cliënten of een onderneming te benaderen door zich voor te doen als cliënten of
potentiële cliënten zonder zich kenbaar te maken. potentiële cliënten zonder zich kenbaar te maken.
2. De rechtsgrond voor het ontwerp is artikel XV.3/1, eerste lid, van 2. De rechtsgrond voor het ontwerp is artikel XV.3/1, eerste lid, van
het Wetboek van economisch recht. het Wetboek van economisch recht.
Onderzoek van de tekst Onderzoek van de tekst
3. Het ontwerp bevat een selectie van inbreuken waarvan de 3. Het ontwerp bevat een selectie van inbreuken waarvan de
vaststelling kan gebeuren door gebruik te maken van de in artikel vaststelling kan gebeuren door gebruik te maken van de in artikel
XV.3/1 van het Wetboek bedoelde bijzondere bevoegdheid. XV.3/1 van het Wetboek bedoelde bijzondere bevoegdheid.
Deze bijzondere regeling ten aanzien van de in het ontwerp vermelde Deze bijzondere regeling ten aanzien van de in het ontwerp vermelde
inbreuken, houdt een verschil van behandeling in. Zoals bekend is een inbreuken, houdt een verschil van behandeling in. Zoals bekend is een
verschil in behandeling slechts verenigbaar met de grondwettelijke verschil in behandeling slechts verenigbaar met de grondwettelijke
beginselen van gelijkheid en niet-discriminatie, wanneer dat verschil beginselen van gelijkheid en niet-discriminatie, wanneer dat verschil
op een objectief criterium berust en het redelijk verantwoord is. Het op een objectief criterium berust en het redelijk verantwoord is. Het
bestaan van een dergelijke verantwoording moet worden beoordeeld, bestaan van een dergelijke verantwoording moet worden beoordeeld,
rekening houdend met het doel en de gevolgen van de betrokken rekening houdend met het doel en de gevolgen van de betrokken
maatregel en met de aard van de ter zake geldende beginselen; het maatregel en met de aard van de ter zake geldende beginselen; het
beginsel van gelijkheid en niet-discriminatie is geschonden wanneer er beginsel van gelijkheid en niet-discriminatie is geschonden wanneer er
geen redelijk verband van evenredigheid bestaat tussen de aangewende geen redelijk verband van evenredigheid bestaat tussen de aangewende
middelen en het beoogde doel. middelen en het beoogde doel.
In het verslag aan de Koning dat bij het ontwerp gevoegd is, wordt In het verslag aan de Koning dat bij het ontwerp gevoegd is, wordt
verduidelijkt dat in het ontwerp de wetsbepalingen worden aangeduid verduidelijkt dat in het ontwerp de wetsbepalingen worden aangeduid
waarover in de Raad voor het Verbruik eensgezindheid bestond. waarover in de Raad voor het Verbruik eensgezindheid bestond.
Daarnaast wordt ook het specifieke koninklijk besluit dat de Daarnaast wordt ook het specifieke koninklijk besluit dat de
uitbatingsvoorwaarden bepaalt voor zonnecentra, aangeduid. uitbatingsvoorwaarden bepaalt voor zonnecentra, aangeduid.
De vraag of de ontworpen lijst van wetsbepalingen verantwoord is in De vraag of de ontworpen lijst van wetsbepalingen verantwoord is in
het licht van het gelijkheidsbeginsel, heeft zowel betrekking op de het licht van het gelijkheidsbeginsel, heeft zowel betrekking op de
wetsbepalingen die in de lijst zijn opgenomen als op de wetsbepalingen wetsbepalingen die in de lijst zijn opgenomen als op de wetsbepalingen
die niet in de lijst zijn opgenomen. De Raad van State, afdeling die niet in de lijst zijn opgenomen. De Raad van State, afdeling
Wetgeving, stelt vast dat, zoals ook in het verslag aan de Koning is Wetgeving, stelt vast dat, zoals ook in het verslag aan de Koning is
vermeld, dit ontwerp een eerste uitvoering vormt van artikel XV.3/1 vermeld, dit ontwerp een eerste uitvoering vormt van artikel XV.3/1
van het Wetboek van economisch recht, en dat door de steller van het van het Wetboek van economisch recht, en dat door de steller van het
ontwerp een evaluatie van de toepassing ervan in het vooruitzicht ontwerp een evaluatie van de toepassing ervan in het vooruitzicht
wordt gesteld. Dit neemt niet weg dat het sterk aanbeveling verdient wordt gesteld. Dit neemt niet weg dat het sterk aanbeveling verdient
in het verslag aan de Koning voldoende duidelijk te maken, aan de hand in het verslag aan de Koning voldoende duidelijk te maken, aan de hand
van objectieve criteria, waarom precies de gekozen wetsbepalingen in van objectieve criteria, waarom precies de gekozen wetsbepalingen in
het ontwerpbesluit zijn opgenomen. het ontwerpbesluit zijn opgenomen.
Artikel 1 Artikel 1
4. In de inleidende zin bij artikel 1 van het ontwerp schrijve men, 4. In de inleidende zin bij artikel 1 van het ontwerp schrijve men,
omwille van de duidelijkheid: "... bedoelde bevoegdheid uitoefenen in omwille van de duidelijkheid: "... bedoelde bevoegdheid uitoefenen in
het kader van de vaststelling van inbreuken op ...". het kader van de vaststelling van inbreuken op ...".
De griffier, De griffier,
G. Verberckmoes. G. Verberckmoes.
De voorzitter, De voorzitter,
W. Van Vaerenbergh. W. Van Vaerenbergh.
22 JUNI 2017. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de inbreuken 22 JUNI 2017. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de inbreuken
op het Wetboek van economisch recht en zijn uitvoeringsbesluiten op het Wetboek van economisch recht en zijn uitvoeringsbesluiten
waarvoor de in artikel XV.2 bedoelde ambtenaren de bevoegdheid hebben waarvoor de in artikel XV.2 bedoelde ambtenaren de bevoegdheid hebben
de onderneming te benaderen door zich voor te doen als cliënten of de onderneming te benaderen door zich voor te doen als cliënten of
potentiële cliënten. potentiële cliënten.
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op het Wetboek van economisch recht, artikel XV.3/1, eerste lid, Gelet op het Wetboek van economisch recht, artikel XV.3/1, eerste lid,
ingevoegd bij de wet van 29 juni 2016; ingevoegd bij de wet van 29 juni 2016;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 11 Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 11
januari 2017; januari 2017;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 13 Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 13
februari 2017; februari 2017;
Gelet op advies 61.444/1 van de Raad van State, gegeven op 1 juni Gelet op advies 61.444/1 van de Raad van State, gegeven op 1 juni
2017, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de 2017, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Economie en op het advies van de Op de voordracht van de Minister van Economie en op het advies van de
in Raad vergaderde Ministers, in Raad vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De in artikel XV.2 van het Wetboek van economisch recht

Artikel 1.De in artikel XV.2 van het Wetboek van economisch recht

bedoelde ambtenaren kunnen, elk voor wat hun bevoegdheden betreft, de bedoelde ambtenaren kunnen, elk voor wat hun bevoegdheden betreft, de
in artikel XV.3/1 van hetzelfde Wetboek bedoelde bevoegdheid in artikel XV.3/1 van hetzelfde Wetboek bedoelde bevoegdheid
uitoefenen in het kader van de vaststelling van inbreuken op de uitoefenen in het kader van de vaststelling van inbreuken op de
volgende artikelen van hetzelfde Wetboek en hun uitvoeringsbesluiten : volgende artikelen van hetzelfde Wetboek en hun uitvoeringsbesluiten :
1° het artikel III.81 betreffende de niet-discriminatie; 1° het artikel III.81 betreffende de niet-discriminatie;
2° het artikel VI.2 betreffende de algemene informatieverplichtingen, 2° het artikel VI.2 betreffende de algemene informatieverplichtingen,
voor wat betreft de mondeling verstrekte inlichtingen; voor wat betreft de mondeling verstrekte inlichtingen;
3° de artikelen VI.45, VI.46, VI.55 en VI.56 betreffende 3° de artikelen VI.45, VI.46, VI.55 en VI.56 betreffende
overeenkomsten op afstand, voor wat betreft de precontractuele overeenkomsten op afstand, voor wat betreft de precontractuele
inlichtingen via de telefoon; inlichtingen via de telefoon;
4° de artikelen VI.95, VI.100 en VI.103 betreffende de oneerlijke 4° de artikelen VI.95, VI.100 en VI.103 betreffende de oneerlijke
handelspraktijken jegens de consumenten; handelspraktijken jegens de consumenten;
5° het koninklijk besluit van 20 juni 2002 houdende voorwaarden 5° het koninklijk besluit van 20 juni 2002 houdende voorwaarden
betreffende de exploitatie van zonnecentra; betreffende de exploitatie van zonnecentra;
6° de artikelen XII.6 tot en met XII.8 betreffende informatie en 6° de artikelen XII.6 tot en met XII.8 betreffende informatie en
doorzichtigheid inzake diensten van de informatiemaatschappij; doorzichtigheid inzake diensten van de informatiemaatschappij;
7° de artikelen XII.25, §§ 9 en 10, en XII.26, tweede lid, inzake 7° de artikelen XII.25, §§ 9 en 10, en XII.26, tweede lid, inzake
vertrouwensdiensten; vertrouwensdiensten;
8° het artikel XII.28 voor wat het aanmatigen van de hoedanigheid van 8° het artikel XII.28 voor wat het aanmatigen van de hoedanigheid van
gekwalificeerd vertrouwensdienstverlener betreft, zonder te zijn gekwalificeerd vertrouwensdienstverlener betreft, zonder te zijn
opgenomen op de vertrouwenslijst bedoeld in artikel 22 van verordening opgenomen op de vertrouwenslijst bedoeld in artikel 22 van verordening
(EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli
2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten
voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking
van Richtlijn 1999/93/EG; van Richtlijn 1999/93/EG;
9° het artikel XIV.3 betreffende de algemene informatieverplichtingen 9° het artikel XIV.3 betreffende de algemene informatieverplichtingen
aan de consument, voor wat betreft de mondeling verstrekte aan de consument, voor wat betreft de mondeling verstrekte
inlichtingen; inlichtingen;
10° de artikelen XIV.27 en XIV.28 betreffende overeenkomsten op 10° de artikelen XIV.27 en XIV.28 betreffende overeenkomsten op
afstand, voor wat betreft de precontractuele inlichtingen via de afstand, voor wat betreft de precontractuele inlichtingen via de
telefoon; telefoon;
11° de artikelen XIV. 62, XIV. 67 en XIV. 70 betreffende de oneerlijke 11° de artikelen XIV. 62, XIV. 67 en XIV. 70 betreffende de oneerlijke
beroepspraktijken jegens de consumenten. beroepspraktijken jegens de consumenten.

Art. 2.De minister bevoegd voor Economie is belast met de uitvoering

Art. 2.De minister bevoegd voor Economie is belast met de uitvoering

van dit besluit. van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 22 juni 2017. Gegeven te Brussel, 22 juni 2017.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Economie, De Minister van Economie,
K. PEETERS K. PEETERS
^