Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 21/12/2013
← Terug naar "Koninklijk besluit tot wijziging van de Spoorcodex, met het oog op de uitbreiding van de bevoegdheden van het toezichthoudende orgaan "
Koninklijk besluit tot wijziging van de Spoorcodex, met het oog op de uitbreiding van de bevoegdheden van het toezichthoudende orgaan Koninklijk besluit tot wijziging van de Spoorcodex, met het oog op de uitbreiding van de bevoegdheden van het toezichthoudende orgaan
FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER
21 DECEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van de 21 DECEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van de
Spoorcodex, met het oog op de uitbreiding van de bevoegdheden van het Spoorcodex, met het oog op de uitbreiding van de bevoegdheden van het
toezichthoudende orgaan toezichthoudende orgaan
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Het ontwerp van koninklijk besluit is genomen in uitvoering van Het ontwerp van koninklijk besluit is genomen in uitvoering van
artikel 9 van de wet van 30 augustus 2013 betreffende de hervorming artikel 9 van de wet van 30 augustus 2013 betreffende de hervorming
van de Belgische spoorwegen. Deze bepaling verleent aan de Koning de van de Belgische spoorwegen. Deze bepaling verleent aan de Koning de
bevoegdheid om de nodige maatregelen te nemen om, bij een besluit bevoegdheid om de nodige maatregelen te nemen om, bij een besluit
vastgesteld na beraadslaging in de Ministerraad, de wettelijke en vastgesteld na beraadslaging in de Ministerraad, de wettelijke en
reglementaire opdrachten van de Dienst Regulering van het reglementaire opdrachten van de Dienst Regulering van het
Spoorwegvervoer uit te breiden. Spoorwegvervoer uit te breiden.
Het ontwerp van koninklijk besluit kadert in een meer globale Het ontwerp van koninklijk besluit kadert in een meer globale
hervorming van de juridische structuren van de NMBS Groep. hervorming van de juridische structuren van de NMBS Groep.
COMMENTAAR BIJ DE ARTIKELEN COMMENTAAR BIJ DE ARTIKELEN
Artikelen 1 tot 5 Artikelen 1 tot 5
De artikelen 1 tot 5 van dit ontwerp beogen de artikelen 62 en 63 van De artikelen 1 tot 5 van dit ontwerp beogen de artikelen 62 en 63 van
de Spoorcodex, die handelen over de opdrachten van raadgeving, de Spoorcodex, die handelen over de opdrachten van raadgeving,
controle en administratieve afhandeling van geschillen van de Dienst controle en administratieve afhandeling van geschillen van de Dienst
Regulering van het Spoorwegvervoer, te wijzigen om deze opdrachten aan Regulering van het Spoorwegvervoer, te wijzigen om deze opdrachten aan
te vullen. te vullen.

Artikel 6.Dit artikel behoeft geen commentaar.

Artikel 6.Dit artikel behoeft geen commentaar.

Wij hebben de eer te zijn, Wij hebben de eer te zijn,
Sire, Sire,
van Uwe majesteit, van Uwe majesteit,
de zeer eerbiedige de zeer eerbiedige
en zeer getrouwe dienaars, en zeer getrouwe dienaars,
De Minister van Binnenlandse zaken, De Minister van Binnenlandse zaken,
Mevr.Joëlle MILQUET Mevr.Joëlle MILQUET
De Staatssecretaris voor Mobiliteit, De Staatssecretaris voor Mobiliteit,
M. WATHELET M. WATHELET
Raad van State Raad van State
afdeling Wetgeving afdeling Wetgeving
advies 54.712/4 van 11 december 2013 over een ontwerp van koninklijk advies 54.712/4 van 11 december 2013 over een ontwerp van koninklijk
besluit `tot wijziging van de Spoorcodex met het oog op de uitbreiding besluit `tot wijziging van de Spoorcodex met het oog op de uitbreiding
van de bevoegdheden van het toezichthoudende orgaan' van de bevoegdheden van het toezichthoudende orgaan'
Op 6 december 2013 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Op 6 december 2013 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de
Staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Minister van Staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Minister van
Binnenlandse Zaken verzocht binnen een termijn van vijf werkdagen een Binnenlandse Zaken verzocht binnen een termijn van vijf werkdagen een
advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot
wijziging van de Spoorcodex met het oog op de uitbreiding van de wijziging van de Spoorcodex met het oog op de uitbreiding van de
bevoegdheden van het toezichthoudende orgaan'. bevoegdheden van het toezichthoudende orgaan'.
Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 11 december 2013. De Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 11 december 2013. De
kamer was samengesteld uit Pierre Liénardy, kamervoorzitter, Jacques kamer was samengesteld uit Pierre Liénardy, kamervoorzitter, Jacques
Jaumotte en Bernard Blero, staatsraden, Christian Behrendt en Jacques Jaumotte en Bernard Blero, staatsraden, Christian Behrendt en Jacques
Englebert, assessoren, en Anne-Catherine Van Geersdaele, griffier. Englebert, assessoren, en Anne-Catherine Van Geersdaele, griffier.
Het verslag is uitgebracht door Yves Chauffoureaux, eerste auditeur. Het verslag is uitgebracht door Yves Chauffoureaux, eerste auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het
advies is nagezien onder toezicht van Pierre Liénardy. advies is nagezien onder toezicht van Pierre Liénardy.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 11 december Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 11 december
2013. 2013.
Overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde Overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde
wetten op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996 wetten op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996
en vervangen bij de wet van 2 april 2003, moeten in de adviesaanvraag en vervangen bij de wet van 2 april 2003, moeten in de adviesaanvraag
in het bijzonder de redenen worden aangegeven tot staving van het in het bijzonder de redenen worden aangegeven tot staving van het
spoedeisende karakter ervan. spoedeisende karakter ervan.
In het onderhavige geval luidt die motivering in de brief met de In het onderhavige geval luidt die motivering in de brief met de
adviesaanvraag aldus: adviesaanvraag aldus:
"L'urgence est motivée par la nécessité de mettre en oeuvre, au plus "L'urgence est motivée par la nécessité de mettre en oeuvre, au plus
vite, la réforme dont le premier volet fait déjà l'objet de l'arrêté vite, la réforme dont le premier volet fait déjà l'objet de l'arrêté
royal du 7 novembre 2013 portant réforme des structures de la SNCB royal du 7 novembre 2013 portant réforme des structures de la SNCB
Holding, d'Infrabel et de la SNCB (I), dans la mesure où (i) il faut Holding, d'Infrabel et de la SNCB (I), dans la mesure où (i) il faut
au plus vite mettre fin à l'incertitude, associée à la présente au plus vite mettre fin à l'incertitude, associée à la présente
période de transition dans le chef du personnel, des clients et des période de transition dans le chef du personnel, des clients et des
autres parties prenantes en passant à bref délai à la nouvelle autres parties prenantes en passant à bref délai à la nouvelle
structure, (ii) la qualité des services publics et la ponctualité, structure, (ii) la qualité des services publics et la ponctualité,
pour lesquels la nouvelle structure permettra de prendre les mesures pour lesquels la nouvelle structure permettra de prendre les mesures
nécessaires, sont à améliorer d'urgence, (iii) l'endettement du groupe nécessaires, sont à améliorer d'urgence, (iii) l'endettement du groupe
SNCB est à maitriser d'urgence dans l'intérêt de la continuité du SNCB est à maitriser d'urgence dans l'intérêt de la continuité du
service public et la trésorerie de l'Etat et (iv) pour des raisons service public et la trésorerie de l'Etat et (iv) pour des raisons
comptables, il est préférable que la nouvelle structure entre en comptables, il est préférable que la nouvelle structure entre en
vigueur au début d'une nouvelle année civile, ce qui, au final, vigueur au début d'une nouvelle année civile, ce qui, au final,
implique que la nouvelle structure entre en vigueur le 1er janvier implique que la nouvelle structure entre en vigueur le 1er janvier
2014 ; pour que cette nouvelle structure puisse entrer en vigueur le 1er 2014 ; pour que cette nouvelle structure puisse entrer en vigueur le 1er
janvier 2014, il convient préalablement de fixer, d'une part, les janvier 2014, il convient préalablement de fixer, d'une part, les
règles qui accordent aux entreprises ferroviaires l'accès aux gares, règles qui accordent aux entreprises ferroviaires l'accès aux gares,
aux points d'arrêt non gardés et aux emplacements convenables prévus aux points d'arrêt non gardés et aux emplacements convenables prévus
dans les gares pour les services de billetterie, de manière non dans les gares pour les services de billetterie, de manière non
discriminatoire et, d'autre part, les règles qui accordent aux discriminatoire et, d'autre part, les règles qui accordent aux
entreprises ferroviaires l'accès aux installations fixes de entreprises ferroviaires l'accès aux installations fixes de
communication avec les voyageurs, comme les afficheurs de quai et la communication avec les voyageurs, comme les afficheurs de quai et la
sonorisation, de manière non discriminatoire". sonorisation, de manière non discriminatoire".
In casu verschilt de motivering van de spoedeisendheid in de brief met In casu verschilt de motivering van de spoedeisendheid in de brief met
de adviesaanvraag van de motivering in de aanhef van het voorliggende de adviesaanvraag van de motivering in de aanhef van het voorliggende
ontwerp. Die laatste motivering, waarmee rekening moet worden ontwerp. Die laatste motivering, waarmee rekening moet worden
gehouden, luidt aldus : gehouden, luidt aldus :
"Gelet op het verzoek om spoedbehandeling gemotiveerd door de "Gelet op het verzoek om spoedbehandeling gemotiveerd door de
omstandigheid dat de hervorming, waarvan het eerste luik reeds het omstandigheid dat de hervorming, waarvan het eerste luik reeds het
voorwerp uitmaakt van het koninklijk besluit van 7 november 2013 voorwerp uitmaakt van het koninklijk besluit van 7 november 2013
houdende hervorming van de structuren van de NMBS Holding, Infrabel en houdende hervorming van de structuren van de NMBS Holding, Infrabel en
de NMBS (I), dringend moet worden uitgevoerd omdat (i) de met de de NMBS (I), dringend moet worden uitgevoerd omdat (i) de met de
huidige overgangsperiode gepaard gaande onzekerheid voor het huidige overgangsperiode gepaard gaande onzekerheid voor het
personeel, het cliënteel en andere belanghebbende partijen dringend personeel, het cliënteel en andere belanghebbende partijen dringend
moet worden beëindigd door op korte termijn naar de nieuwe structuur moet worden beëindigd door op korte termijn naar de nieuwe structuur
over te stappen, (ii) de kwaliteit van de openbare dienstverlening en over te stappen, (ii) de kwaliteit van de openbare dienstverlening en
de stiptheid dringend moeten worden verbeterd, waartoe de nieuwe de stiptheid dringend moeten worden verbeterd, waartoe de nieuwe
structuur de nodige maatregelen zal toelaten, (iii) de schuldpositie structuur de nodige maatregelen zal toelaten, (iii) de schuldpositie
van de huidige NMBS groep dringend moet worden beheerst in het belang van de huidige NMBS groep dringend moet worden beheerst in het belang
van de continuïteit van de openbare dienst en de Staatsfinanciën en van de continuïteit van de openbare dienst en de Staatsfinanciën en
(iv) een nieuwe structuur om boekhoudkundige redenen bij voorkeur bij (iv) een nieuwe structuur om boekhoudkundige redenen bij voorkeur bij
de aanvang van een nieuw kalenderjaar in werking treedt, wat er samen de aanvang van een nieuw kalenderjaar in werking treedt, wat er samen
toe leidt dat de nieuwe structuur op 1 januari 2014 in werking dient toe leidt dat de nieuwe structuur op 1 januari 2014 in werking dient
te treden; opdat deze nieuwe structuur in werking kan treden op 1 te treden; opdat deze nieuwe structuur in werking kan treden op 1
januari 2014 is het nodig om voorafgaandelijk de bevoegdheid van het januari 2014 is het nodig om voorafgaandelijk de bevoegdheid van het
toezichthoudende orgaan uit te breiden met betrekking tot de toezichthoudende orgaan uit te breiden met betrekking tot de
vervoersovereenkomst". vervoersovereenkomst".
De afdeling Wetgeving herinnert eraan dat wanneer spoedeisendheid De afdeling Wetgeving herinnert eraan dat wanneer spoedeisendheid
wordt aangevoerd voor een ontwerp van verordeningsbesluit, de wordt aangevoerd voor een ontwerp van verordeningsbesluit, de
motivering van de spoedeisendheid vermeld moet worden in de brief met motivering van de spoedeisendheid vermeld moet worden in de brief met
de adviesaanvraag en overgenomen moet worden in de aanhef van het de adviesaanvraag en overgenomen moet worden in de aanhef van het
besluit, overeenkomstig artikel 84, § 1, tweede lid, van de besluit, overeenkomstig artikel 84, § 1, tweede lid, van de
gecoördineerde wetten op de Raad van State. gecoördineerde wetten op de Raad van State.
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, 1, Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, 1,
eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State,
zoals het is vervangen bij de wet van 2 april 2003, beperkt de zoals het is vervangen bij de wet van 2 april 2003, beperkt de
afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde
gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het
ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te
vervullen voorafgaande vormvereisten. vervullen voorafgaande vormvereisten.
Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de
volgende opmerkingen. volgende opmerkingen.
1. In het kader van de procedure van inspraak van de gewestregeringen, 1. In het kader van de procedure van inspraak van de gewestregeringen,
voorgeschreven in artikel 6, § 4, 3, van de bijzondere wet van 8 voorgeschreven in artikel 6, § 4, 3, van de bijzondere wet van 8
augustus 1980 tot hervorming der instellingen, is het voorliggende augustus 1980 tot hervorming der instellingen, is het voorliggende
ontwerp bij brief van 31 juli 2013 aan de gewestregeringen bezorgd. ontwerp bij brief van 31 juli 2013 aan de gewestregeringen bezorgd.
Uit het verslag van de vergadering van de "IKW" van 19 november 2013, Uit het verslag van de vergadering van de "IKW" van 19 november 2013,
dat terug te vinden is in het dossier dat bij de adviesaanvraag is dat terug te vinden is in het dossier dat bij de adviesaanvraag is
gevoegd, blijkt evenwel dat het ontwerp op die datum nog gewijzigd is. gevoegd, blijkt evenwel dat het ontwerp op die datum nog gewijzigd is.
De nieuwe versie van het ontwerpbesluit moet derhalve in het kader van De nieuwe versie van het ontwerpbesluit moet derhalve in het kader van
die inspraakprocedure aan de gewestregeringen worden bezorgd. die inspraakprocedure aan de gewestregeringen worden bezorgd.
2. De afdeling Wetgeving vraagt zich af of het zin heeft verwijzingen 2. De afdeling Wetgeving vraagt zich af of het zin heeft verwijzingen
naar de wet van 30 augustus 2013 `betreffende de hervorming van de naar de wet van 30 augustus 2013 `betreffende de hervorming van de
Belgische spoorwegen' te handhaven in de wijzigingen aangebracht in de Belgische spoorwegen' te handhaven in de wijzigingen aangebracht in de
Spoorcodex, dan wel of het niet beter is te verwijzen naar de daarmee Spoorcodex, dan wel of het niet beter is te verwijzen naar de daarmee
overeenstemmende bepalingen die ingevoegd zijn in de wet van 23 juli overeenstemmende bepalingen die ingevoegd zijn in de wet van 23 juli
1926 `betreffende N.M.B.S. Holding en haar verbonden vennootschappen' 1926 `betreffende N.M.B.S. Holding en haar verbonden vennootschappen'
en de wet van 21 maart 1991 `betreffende de hervorming van sommige en de wet van 21 maart 1991 `betreffende de hervorming van sommige
economische overheidsbedrijven'. economische overheidsbedrijven'.
De griffier, De griffier,
Anne-Catherine Van Geersdaele Anne-Catherine Van Geersdaele
De voorzitter, De voorzitter,
Pierre Liénardy Pierre Liénardy
21 DECEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van de Spoorcodex 21 DECEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van de Spoorcodex
met het oog op de uitbreiding van de bevoegdheden van het met het oog op de uitbreiding van de bevoegdheden van het
toezichthoudende orgaan toezichthoudende orgaan
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 30 augustus 2013 betreffende de hervorming van de Gelet op de wet van 30 augustus 2013 betreffende de hervorming van de
Belgische spoorwegen, artikel 9; Belgische spoorwegen, artikel 9;
Gelet op de Spoorcodex; Gelet op de Spoorcodex;
Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen; Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 5 Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 5
november 2013; november 2013;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 29 Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 29
november 2013; november 2013;
Gelet op het verzoek om spoedbehandeling gemotiveerd door de Gelet op het verzoek om spoedbehandeling gemotiveerd door de
omstandigheid dat de hervorming, waarvan het eerste luik reeds het omstandigheid dat de hervorming, waarvan het eerste luik reeds het
voorwerp uitmaakt van het koninklijk besluit van 7 november 2013 voorwerp uitmaakt van het koninklijk besluit van 7 november 2013
houdende hervorming van de structuren van de NMBS Holding, Infrabel en houdende hervorming van de structuren van de NMBS Holding, Infrabel en
de NMBS (I), dringend moet worden uitgevoerd omdat (i) de met de de NMBS (I), dringend moet worden uitgevoerd omdat (i) de met de
huidige overgangsperiode gepaard gaande onzekerheid voor het huidige overgangsperiode gepaard gaande onzekerheid voor het
personeel, het cliënteel en andere belanghebbende partijen dringend personeel, het cliënteel en andere belanghebbende partijen dringend
moet worden beëindigd door op korte termijn naar de nieuwe structuur moet worden beëindigd door op korte termijn naar de nieuwe structuur
over te stappen, (ii) de kwaliteit van de openbare dienstverlening en over te stappen, (ii) de kwaliteit van de openbare dienstverlening en
de stiptheid dringend moeten worden verbeterd, waartoe de nieuwe de stiptheid dringend moeten worden verbeterd, waartoe de nieuwe
structuur de nodige maatregelen zal toelaten, (iii) de schuldpositie structuur de nodige maatregelen zal toelaten, (iii) de schuldpositie
van de huidige NMBS groep dringend moet worden beheerst in het belang van de huidige NMBS groep dringend moet worden beheerst in het belang
van de continuïteit van de openbare dienst en de Staatsfinanciën en van de continuïteit van de openbare dienst en de Staatsfinanciën en
(iv) een nieuwe structuur om boekhoudkundige redenen bij voorkeur bij (iv) een nieuwe structuur om boekhoudkundige redenen bij voorkeur bij
de aanvang van een nieuw kalenderjaar in werking treedt, wat er samen de aanvang van een nieuw kalenderjaar in werking treedt, wat er samen
toe leidt dat de nieuwe structuur op 1 januari 2014 in werking dient toe leidt dat de nieuwe structuur op 1 januari 2014 in werking dient
te treden; opdat deze nieuwe structuur in werking kan treden op 1 te treden; opdat deze nieuwe structuur in werking kan treden op 1
januari 2014 is het nodig om voorafgaandelijk de bevoegdheid van het januari 2014 is het nodig om voorafgaandelijk de bevoegdheid van het
toezichthoudende orgaan uit te breiden met betrekking tot de toezichthoudende orgaan uit te breiden met betrekking tot de
vervoersovereenkomst; vervoersovereenkomst;
Gelet op advies nr. 54.712/4 van de Raad van State, gegeven op 11 Gelet op advies nr. 54.712/4 van de Raad van State, gegeven op 11
december 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van december 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van
de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en de Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en de
Staatssecretaris voor Mobiliteit en op het advies van de in Raad Staatssecretaris voor Mobiliteit en op het advies van de in Raad
vergaderde Ministers, vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Artikel 62, § 2, van de Spoorcodex wordt aangevuld met de

Artikel 1.Artikel 62, § 2, van de Spoorcodex wordt aangevuld met de

bepaling onder 5°, luidende: bepaling onder 5°, luidende:
" 5° het geeft, voorafgaandelijk aan de sluiting of de wijziging van " 5° het geeft, voorafgaandelijk aan de sluiting of de wijziging van
de vervoersovereenkomst bedoeld in artikel 8 van de wet van 30 de vervoersovereenkomst bedoeld in artikel 8 van de wet van 30
augustus 2013 betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen, augustus 2013 betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen,
met redenen omkleed advies over zijn inhoud.". met redenen omkleed advies over zijn inhoud.".

Art. 2.Artikel 62, § 3, van de Spoorcodex wordt aangevuld met de

Art. 2.Artikel 62, § 3, van de Spoorcodex wordt aangevuld met de

bepalingen onder 7°, 8°, 9° en 10°, luidende : bepalingen onder 7°, 8°, 9° en 10°, luidende :
" 7° het stelt op verzoek van de minister bevoegd voor " 7° het stelt op verzoek van de minister bevoegd voor
Overheidsbedrijven een jaarlijkse audit op over de uitvoering van de Overheidsbedrijven een jaarlijkse audit op over de uitvoering van de
vervoersovereenkomst bedoeld in artikel 8 van de wet van 30 augustus vervoersovereenkomst bedoeld in artikel 8 van de wet van 30 augustus
2013 betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen; 2013 betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen;
8° het stelt in opdracht van de minister bevoegd voor de regulering 8° het stelt in opdracht van de minister bevoegd voor de regulering
van het spoorvervoer een jaarlijkse audit op over de uitvoering van de van het spoorvervoer een jaarlijkse audit op over de uitvoering van de
door de infrastructuurbeheerder aangewende registratiemethode van de door de infrastructuurbeheerder aangewende registratiemethode van de
storingen, bedoeld in artikel 31/2 van het koninklijk besluit van 9 storingen, bedoeld in artikel 31/2 van het koninklijk besluit van 9
december 2004 betreffende de verdeling van de december 2004 betreffende de verdeling van de
spoorweginfrastructuurcapaciteiten en de retributie voor het gebruik spoorweginfrastructuurcapaciteiten en de retributie voor het gebruik
van de spoorweginfrastructuur; van de spoorweginfrastructuur;
9° het houdt toezicht op de naleving van de niet-discriminerende 9° het houdt toezicht op de naleving van de niet-discriminerende
regels bedoeld in artikel 10 van de wet van 30 augustus 2013 regels bedoeld in artikel 10 van de wet van 30 augustus 2013
betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen; betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen;
10° het controleert of de uitoefening van de eeuwigdurende 10° het controleert of de uitoefening van de eeuwigdurende
erfdienstbaarheid bedoeld in artikel 156quater, § 1, van de wet van 21 erfdienstbaarheid bedoeld in artikel 156quater, § 1, van de wet van 21
maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische
overheidsbedrijven het recht van toegang bedoeld in artikel 9/1 van de overheidsbedrijven het recht van toegang bedoeld in artikel 9/1 van de
Spoorcodex niet in het gedrang brengt.". Spoorcodex niet in het gedrang brengt.".

Art. 3.In artikel 62 van de Spoorcodex wordt paragraaf 4 vervangen

Art. 3.In artikel 62 van de Spoorcodex wordt paragraaf 4 vervangen

als volgt : als volgt :
" § 4. Teneinde zijn opdracht inzake het administratief afhandelen van " § 4. Teneinde zijn opdracht inzake het administratief afhandelen van
geschillen te vervullen, neemt het toezichthoudende orgaan een geschillen te vervullen, neemt het toezichthoudende orgaan een
beslissing : beslissing :
1° binnen de tien werkdagen, inzake de geschillen over de toewijzing 1° binnen de tien werkdagen, inzake de geschillen over de toewijzing
van de spoorweginfrastructuurcapaciteit, op verzoek van de van de spoorweginfrastructuurcapaciteit, op verzoek van de
spoorweginfrastructuurbeheerder of van een kandidaat en dit zonder spoorweginfrastructuurbeheerder of van een kandidaat en dit zonder
afbreuk te doen aan de bestaande beroepsmogelijkheden; afbreuk te doen aan de bestaande beroepsmogelijkheden;
2° binnen de dertig werkdagen, over de uitvoering van de 2° binnen de dertig werkdagen, over de uitvoering van de
vervoersovereenkomst bedoeld in artikel 8 van de wet van 30 augustus vervoersovereenkomst bedoeld in artikel 8 van de wet van 30 augustus
2013 betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen op verzoek 2013 betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen op verzoek
van de infrastructuurbeheerder of de spoorweg-onderneming. van de infrastructuurbeheerder of de spoorweg-onderneming.
De Koning bepaalt de nadere regels voor deze geschillenbehandeling.". De Koning bepaalt de nadere regels voor deze geschillenbehandeling.".

Art. 4.In artikel 62 van de Spoorcodex wordt paragraaf 5, eerste lid,

Art. 4.In artikel 62 van de Spoorcodex wordt paragraaf 5, eerste lid,

aangevuld met een bepaling onder 5° en 6°, luidende: aangevuld met een bepaling onder 5° en 6°, luidende:
"5° de in artikel 9/1 opgenomen bepalingen inzake toegang tot de "5° de in artikel 9/1 opgenomen bepalingen inzake toegang tot de
dienstvoorzieningen; dienstvoorzieningen;
6° de uitoefening van de eeuwigdurende erfdienstbaarheid bedoeld in 6° de uitoefening van de eeuwigdurende erfdienstbaarheid bedoeld in
artikel 156quater, § 1, van de wet van 21 maart 1991 betreffende de artikel 156quater, § 1, van de wet van 21 maart 1991 betreffende de
hervorming van sommige economische overheidsbedrijven.". hervorming van sommige economische overheidsbedrijven.".

Art. 5.In artikel 63 van de Spoorcodex wordt paragraaf 3 vervangen

Art. 5.In artikel 63 van de Spoorcodex wordt paragraaf 3 vervangen

als volgt: als volgt:
" § 3. In uitvoering van zijn opdracht inzake controle en " § 3. In uitvoering van zijn opdracht inzake controle en
administratief beroep, neemt het toezichthoudende orgaan elke administratief beroep, neemt het toezichthoudende orgaan elke
maatregel die nodig is, met inbegrip van bewarende maatregelen en maatregel die nodig is, met inbegrip van bewarende maatregelen en
bestuurlijke boetes, om een einde te stellen aan de inbreuken op de bestuurlijke boetes, om een einde te stellen aan de inbreuken op de
netverklaring, de toewijzing van de capaciteit, de tarifering van de netverklaring, de toewijzing van de capaciteit, de tarifering van de
infrastructuur en de bepalingen inzake toegang overeenkomstig de infrastructuur en de bepalingen inzake toegang overeenkomstig de
artikelen 64 en 65, en onder meer inzake toegang tot artikelen 64 en 65, en onder meer inzake toegang tot
dienstvoorzieningen overeenkomstig artikel 9/1.". dienstvoorzieningen overeenkomstig artikel 9/1.".

Art. 6.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2014.

Art. 6.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2014.

Art. 7.De minister bevoegd voor de regulering van het spoorwegvervoer

Art. 7.De minister bevoegd voor de regulering van het spoorwegvervoer

is belast met de uitvoering van dit besluit. is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 21 december 2013. Gegeven te Brussel, 21 december 2013.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Binnenlandse Zaken, De Minister van Binnenlandse Zaken,
Mevr. J. MILQUET Mevr. J. MILQUET
De Staatssecretaris voor Mobiliteit, De Staatssecretaris voor Mobiliteit,
M. WATHELET M. WATHELET
^