| Koninklijk besluit tot wijziging van de Spoorcodex, met het oog op de uitbreiding van de bevoegdheden van het toezichthoudende orgaan | Koninklijk besluit tot wijziging van de Spoorcodex, met het oog op de uitbreiding van de bevoegdheden van het toezichthoudende orgaan |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER | FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER |
| 21 DECEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van de | 21 DECEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van de |
| Spoorcodex, met het oog op de uitbreiding van de bevoegdheden van het | Spoorcodex, met het oog op de uitbreiding van de bevoegdheden van het |
| toezichthoudende orgaan | toezichthoudende orgaan |
| VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
| Sire, | Sire, |
| Het ontwerp van koninklijk besluit is genomen in uitvoering van | Het ontwerp van koninklijk besluit is genomen in uitvoering van |
| artikel 9 van de wet van 30 augustus 2013 betreffende de hervorming | artikel 9 van de wet van 30 augustus 2013 betreffende de hervorming |
| van de Belgische spoorwegen. Deze bepaling verleent aan de Koning de | van de Belgische spoorwegen. Deze bepaling verleent aan de Koning de |
| bevoegdheid om de nodige maatregelen te nemen om, bij een besluit | bevoegdheid om de nodige maatregelen te nemen om, bij een besluit |
| vastgesteld na beraadslaging in de Ministerraad, de wettelijke en | vastgesteld na beraadslaging in de Ministerraad, de wettelijke en |
| reglementaire opdrachten van de Dienst Regulering van het | reglementaire opdrachten van de Dienst Regulering van het |
| Spoorwegvervoer uit te breiden. | Spoorwegvervoer uit te breiden. |
| Het ontwerp van koninklijk besluit kadert in een meer globale | Het ontwerp van koninklijk besluit kadert in een meer globale |
| hervorming van de juridische structuren van de NMBS Groep. | hervorming van de juridische structuren van de NMBS Groep. |
| COMMENTAAR BIJ DE ARTIKELEN | COMMENTAAR BIJ DE ARTIKELEN |
| Artikelen 1 tot 5 | Artikelen 1 tot 5 |
| De artikelen 1 tot 5 van dit ontwerp beogen de artikelen 62 en 63 van | De artikelen 1 tot 5 van dit ontwerp beogen de artikelen 62 en 63 van |
| de Spoorcodex, die handelen over de opdrachten van raadgeving, | de Spoorcodex, die handelen over de opdrachten van raadgeving, |
| controle en administratieve afhandeling van geschillen van de Dienst | controle en administratieve afhandeling van geschillen van de Dienst |
| Regulering van het Spoorwegvervoer, te wijzigen om deze opdrachten aan | Regulering van het Spoorwegvervoer, te wijzigen om deze opdrachten aan |
| te vullen. | te vullen. |
Artikel 6.Dit artikel behoeft geen commentaar. |
Artikel 6.Dit artikel behoeft geen commentaar. |
| Wij hebben de eer te zijn, | Wij hebben de eer te zijn, |
| Sire, | Sire, |
| van Uwe majesteit, | van Uwe majesteit, |
| de zeer eerbiedige | de zeer eerbiedige |
| en zeer getrouwe dienaars, | en zeer getrouwe dienaars, |
| De Minister van Binnenlandse zaken, | De Minister van Binnenlandse zaken, |
| Mevr.Joëlle MILQUET | Mevr.Joëlle MILQUET |
| De Staatssecretaris voor Mobiliteit, | De Staatssecretaris voor Mobiliteit, |
| M. WATHELET | M. WATHELET |
| Raad van State | Raad van State |
| afdeling Wetgeving | afdeling Wetgeving |
| advies 54.712/4 van 11 december 2013 over een ontwerp van koninklijk | advies 54.712/4 van 11 december 2013 over een ontwerp van koninklijk |
| besluit `tot wijziging van de Spoorcodex met het oog op de uitbreiding | besluit `tot wijziging van de Spoorcodex met het oog op de uitbreiding |
| van de bevoegdheden van het toezichthoudende orgaan' | van de bevoegdheden van het toezichthoudende orgaan' |
| Op 6 december 2013 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de | Op 6 december 2013 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de |
| Staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Minister van | Staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Minister van |
| Binnenlandse Zaken verzocht binnen een termijn van vijf werkdagen een | Binnenlandse Zaken verzocht binnen een termijn van vijf werkdagen een |
| advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot | advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot |
| wijziging van de Spoorcodex met het oog op de uitbreiding van de | wijziging van de Spoorcodex met het oog op de uitbreiding van de |
| bevoegdheden van het toezichthoudende orgaan'. | bevoegdheden van het toezichthoudende orgaan'. |
| Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 11 december 2013. De | Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 11 december 2013. De |
| kamer was samengesteld uit Pierre Liénardy, kamervoorzitter, Jacques | kamer was samengesteld uit Pierre Liénardy, kamervoorzitter, Jacques |
| Jaumotte en Bernard Blero, staatsraden, Christian Behrendt en Jacques | Jaumotte en Bernard Blero, staatsraden, Christian Behrendt en Jacques |
| Englebert, assessoren, en Anne-Catherine Van Geersdaele, griffier. | Englebert, assessoren, en Anne-Catherine Van Geersdaele, griffier. |
| Het verslag is uitgebracht door Yves Chauffoureaux, eerste auditeur. | Het verslag is uitgebracht door Yves Chauffoureaux, eerste auditeur. |
| De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het | De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het |
| advies is nagezien onder toezicht van Pierre Liénardy. | advies is nagezien onder toezicht van Pierre Liénardy. |
| Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 11 december | Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 11 december |
| 2013. | 2013. |
| Overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde | Overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde |
| wetten op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996 | wetten op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996 |
| en vervangen bij de wet van 2 april 2003, moeten in de adviesaanvraag | en vervangen bij de wet van 2 april 2003, moeten in de adviesaanvraag |
| in het bijzonder de redenen worden aangegeven tot staving van het | in het bijzonder de redenen worden aangegeven tot staving van het |
| spoedeisende karakter ervan. | spoedeisende karakter ervan. |
| In het onderhavige geval luidt die motivering in de brief met de | In het onderhavige geval luidt die motivering in de brief met de |
| adviesaanvraag aldus: | adviesaanvraag aldus: |
| "L'urgence est motivée par la nécessité de mettre en oeuvre, au plus | "L'urgence est motivée par la nécessité de mettre en oeuvre, au plus |
| vite, la réforme dont le premier volet fait déjà l'objet de l'arrêté | vite, la réforme dont le premier volet fait déjà l'objet de l'arrêté |
| royal du 7 novembre 2013 portant réforme des structures de la SNCB | royal du 7 novembre 2013 portant réforme des structures de la SNCB |
| Holding, d'Infrabel et de la SNCB (I), dans la mesure où (i) il faut | Holding, d'Infrabel et de la SNCB (I), dans la mesure où (i) il faut |
| au plus vite mettre fin à l'incertitude, associée à la présente | au plus vite mettre fin à l'incertitude, associée à la présente |
| période de transition dans le chef du personnel, des clients et des | période de transition dans le chef du personnel, des clients et des |
| autres parties prenantes en passant à bref délai à la nouvelle | autres parties prenantes en passant à bref délai à la nouvelle |
| structure, (ii) la qualité des services publics et la ponctualité, | structure, (ii) la qualité des services publics et la ponctualité, |
| pour lesquels la nouvelle structure permettra de prendre les mesures | pour lesquels la nouvelle structure permettra de prendre les mesures |
| nécessaires, sont à améliorer d'urgence, (iii) l'endettement du groupe | nécessaires, sont à améliorer d'urgence, (iii) l'endettement du groupe |
| SNCB est à maitriser d'urgence dans l'intérêt de la continuité du | SNCB est à maitriser d'urgence dans l'intérêt de la continuité du |
| service public et la trésorerie de l'Etat et (iv) pour des raisons | service public et la trésorerie de l'Etat et (iv) pour des raisons |
| comptables, il est préférable que la nouvelle structure entre en | comptables, il est préférable que la nouvelle structure entre en |
| vigueur au début d'une nouvelle année civile, ce qui, au final, | vigueur au début d'une nouvelle année civile, ce qui, au final, |
| implique que la nouvelle structure entre en vigueur le 1er janvier | implique que la nouvelle structure entre en vigueur le 1er janvier |
| 2014 ; pour que cette nouvelle structure puisse entrer en vigueur le 1er | 2014 ; pour que cette nouvelle structure puisse entrer en vigueur le 1er |
| janvier 2014, il convient préalablement de fixer, d'une part, les | janvier 2014, il convient préalablement de fixer, d'une part, les |
| règles qui accordent aux entreprises ferroviaires l'accès aux gares, | règles qui accordent aux entreprises ferroviaires l'accès aux gares, |
| aux points d'arrêt non gardés et aux emplacements convenables prévus | aux points d'arrêt non gardés et aux emplacements convenables prévus |
| dans les gares pour les services de billetterie, de manière non | dans les gares pour les services de billetterie, de manière non |
| discriminatoire et, d'autre part, les règles qui accordent aux | discriminatoire et, d'autre part, les règles qui accordent aux |
| entreprises ferroviaires l'accès aux installations fixes de | entreprises ferroviaires l'accès aux installations fixes de |
| communication avec les voyageurs, comme les afficheurs de quai et la | communication avec les voyageurs, comme les afficheurs de quai et la |
| sonorisation, de manière non discriminatoire". | sonorisation, de manière non discriminatoire". |
| In casu verschilt de motivering van de spoedeisendheid in de brief met | In casu verschilt de motivering van de spoedeisendheid in de brief met |
| de adviesaanvraag van de motivering in de aanhef van het voorliggende | de adviesaanvraag van de motivering in de aanhef van het voorliggende |
| ontwerp. Die laatste motivering, waarmee rekening moet worden | ontwerp. Die laatste motivering, waarmee rekening moet worden |
| gehouden, luidt aldus : | gehouden, luidt aldus : |
| "Gelet op het verzoek om spoedbehandeling gemotiveerd door de | "Gelet op het verzoek om spoedbehandeling gemotiveerd door de |
| omstandigheid dat de hervorming, waarvan het eerste luik reeds het | omstandigheid dat de hervorming, waarvan het eerste luik reeds het |
| voorwerp uitmaakt van het koninklijk besluit van 7 november 2013 | voorwerp uitmaakt van het koninklijk besluit van 7 november 2013 |
| houdende hervorming van de structuren van de NMBS Holding, Infrabel en | houdende hervorming van de structuren van de NMBS Holding, Infrabel en |
| de NMBS (I), dringend moet worden uitgevoerd omdat (i) de met de | de NMBS (I), dringend moet worden uitgevoerd omdat (i) de met de |
| huidige overgangsperiode gepaard gaande onzekerheid voor het | huidige overgangsperiode gepaard gaande onzekerheid voor het |
| personeel, het cliënteel en andere belanghebbende partijen dringend | personeel, het cliënteel en andere belanghebbende partijen dringend |
| moet worden beëindigd door op korte termijn naar de nieuwe structuur | moet worden beëindigd door op korte termijn naar de nieuwe structuur |
| over te stappen, (ii) de kwaliteit van de openbare dienstverlening en | over te stappen, (ii) de kwaliteit van de openbare dienstverlening en |
| de stiptheid dringend moeten worden verbeterd, waartoe de nieuwe | de stiptheid dringend moeten worden verbeterd, waartoe de nieuwe |
| structuur de nodige maatregelen zal toelaten, (iii) de schuldpositie | structuur de nodige maatregelen zal toelaten, (iii) de schuldpositie |
| van de huidige NMBS groep dringend moet worden beheerst in het belang | van de huidige NMBS groep dringend moet worden beheerst in het belang |
| van de continuïteit van de openbare dienst en de Staatsfinanciën en | van de continuïteit van de openbare dienst en de Staatsfinanciën en |
| (iv) een nieuwe structuur om boekhoudkundige redenen bij voorkeur bij | (iv) een nieuwe structuur om boekhoudkundige redenen bij voorkeur bij |
| de aanvang van een nieuw kalenderjaar in werking treedt, wat er samen | de aanvang van een nieuw kalenderjaar in werking treedt, wat er samen |
| toe leidt dat de nieuwe structuur op 1 januari 2014 in werking dient | toe leidt dat de nieuwe structuur op 1 januari 2014 in werking dient |
| te treden; opdat deze nieuwe structuur in werking kan treden op 1 | te treden; opdat deze nieuwe structuur in werking kan treden op 1 |
| januari 2014 is het nodig om voorafgaandelijk de bevoegdheid van het | januari 2014 is het nodig om voorafgaandelijk de bevoegdheid van het |
| toezichthoudende orgaan uit te breiden met betrekking tot de | toezichthoudende orgaan uit te breiden met betrekking tot de |
| vervoersovereenkomst". | vervoersovereenkomst". |
| De afdeling Wetgeving herinnert eraan dat wanneer spoedeisendheid | De afdeling Wetgeving herinnert eraan dat wanneer spoedeisendheid |
| wordt aangevoerd voor een ontwerp van verordeningsbesluit, de | wordt aangevoerd voor een ontwerp van verordeningsbesluit, de |
| motivering van de spoedeisendheid vermeld moet worden in de brief met | motivering van de spoedeisendheid vermeld moet worden in de brief met |
| de adviesaanvraag en overgenomen moet worden in de aanhef van het | de adviesaanvraag en overgenomen moet worden in de aanhef van het |
| besluit, overeenkomstig artikel 84, § 1, tweede lid, van de | besluit, overeenkomstig artikel 84, § 1, tweede lid, van de |
| gecoördineerde wetten op de Raad van State. | gecoördineerde wetten op de Raad van State. |
| Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, 1, | Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, 1, |
| eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, | eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, |
| zoals het is vervangen bij de wet van 2 april 2003, beperkt de | zoals het is vervangen bij de wet van 2 april 2003, beperkt de |
| afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde | afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde |
| gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het | gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het |
| ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te | ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te |
| vervullen voorafgaande vormvereisten. | vervullen voorafgaande vormvereisten. |
| Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de | Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de |
| volgende opmerkingen. | volgende opmerkingen. |
| 1. In het kader van de procedure van inspraak van de gewestregeringen, | 1. In het kader van de procedure van inspraak van de gewestregeringen, |
| voorgeschreven in artikel 6, § 4, 3, van de bijzondere wet van 8 | voorgeschreven in artikel 6, § 4, 3, van de bijzondere wet van 8 |
| augustus 1980 tot hervorming der instellingen, is het voorliggende | augustus 1980 tot hervorming der instellingen, is het voorliggende |
| ontwerp bij brief van 31 juli 2013 aan de gewestregeringen bezorgd. | ontwerp bij brief van 31 juli 2013 aan de gewestregeringen bezorgd. |
| Uit het verslag van de vergadering van de "IKW" van 19 november 2013, | Uit het verslag van de vergadering van de "IKW" van 19 november 2013, |
| dat terug te vinden is in het dossier dat bij de adviesaanvraag is | dat terug te vinden is in het dossier dat bij de adviesaanvraag is |
| gevoegd, blijkt evenwel dat het ontwerp op die datum nog gewijzigd is. | gevoegd, blijkt evenwel dat het ontwerp op die datum nog gewijzigd is. |
| De nieuwe versie van het ontwerpbesluit moet derhalve in het kader van | De nieuwe versie van het ontwerpbesluit moet derhalve in het kader van |
| die inspraakprocedure aan de gewestregeringen worden bezorgd. | die inspraakprocedure aan de gewestregeringen worden bezorgd. |
| 2. De afdeling Wetgeving vraagt zich af of het zin heeft verwijzingen | 2. De afdeling Wetgeving vraagt zich af of het zin heeft verwijzingen |
| naar de wet van 30 augustus 2013 `betreffende de hervorming van de | naar de wet van 30 augustus 2013 `betreffende de hervorming van de |
| Belgische spoorwegen' te handhaven in de wijzigingen aangebracht in de | Belgische spoorwegen' te handhaven in de wijzigingen aangebracht in de |
| Spoorcodex, dan wel of het niet beter is te verwijzen naar de daarmee | Spoorcodex, dan wel of het niet beter is te verwijzen naar de daarmee |
| overeenstemmende bepalingen die ingevoegd zijn in de wet van 23 juli | overeenstemmende bepalingen die ingevoegd zijn in de wet van 23 juli |
| 1926 `betreffende N.M.B.S. Holding en haar verbonden vennootschappen' | 1926 `betreffende N.M.B.S. Holding en haar verbonden vennootschappen' |
| en de wet van 21 maart 1991 `betreffende de hervorming van sommige | en de wet van 21 maart 1991 `betreffende de hervorming van sommige |
| economische overheidsbedrijven'. | economische overheidsbedrijven'. |
| De griffier, | De griffier, |
| Anne-Catherine Van Geersdaele | Anne-Catherine Van Geersdaele |
| De voorzitter, | De voorzitter, |
| Pierre Liénardy | Pierre Liénardy |
| 21 DECEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van de Spoorcodex | 21 DECEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van de Spoorcodex |
| met het oog op de uitbreiding van de bevoegdheden van het | met het oog op de uitbreiding van de bevoegdheden van het |
| toezichthoudende orgaan | toezichthoudende orgaan |
| FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de wet van 30 augustus 2013 betreffende de hervorming van de | Gelet op de wet van 30 augustus 2013 betreffende de hervorming van de |
| Belgische spoorwegen, artikel 9; | Belgische spoorwegen, artikel 9; |
| Gelet op de Spoorcodex; | Gelet op de Spoorcodex; |
| Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen; | Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen; |
| Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 5 | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 5 |
| november 2013; | november 2013; |
| Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 29 | Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 29 |
| november 2013; | november 2013; |
| Gelet op het verzoek om spoedbehandeling gemotiveerd door de | Gelet op het verzoek om spoedbehandeling gemotiveerd door de |
| omstandigheid dat de hervorming, waarvan het eerste luik reeds het | omstandigheid dat de hervorming, waarvan het eerste luik reeds het |
| voorwerp uitmaakt van het koninklijk besluit van 7 november 2013 | voorwerp uitmaakt van het koninklijk besluit van 7 november 2013 |
| houdende hervorming van de structuren van de NMBS Holding, Infrabel en | houdende hervorming van de structuren van de NMBS Holding, Infrabel en |
| de NMBS (I), dringend moet worden uitgevoerd omdat (i) de met de | de NMBS (I), dringend moet worden uitgevoerd omdat (i) de met de |
| huidige overgangsperiode gepaard gaande onzekerheid voor het | huidige overgangsperiode gepaard gaande onzekerheid voor het |
| personeel, het cliënteel en andere belanghebbende partijen dringend | personeel, het cliënteel en andere belanghebbende partijen dringend |
| moet worden beëindigd door op korte termijn naar de nieuwe structuur | moet worden beëindigd door op korte termijn naar de nieuwe structuur |
| over te stappen, (ii) de kwaliteit van de openbare dienstverlening en | over te stappen, (ii) de kwaliteit van de openbare dienstverlening en |
| de stiptheid dringend moeten worden verbeterd, waartoe de nieuwe | de stiptheid dringend moeten worden verbeterd, waartoe de nieuwe |
| structuur de nodige maatregelen zal toelaten, (iii) de schuldpositie | structuur de nodige maatregelen zal toelaten, (iii) de schuldpositie |
| van de huidige NMBS groep dringend moet worden beheerst in het belang | van de huidige NMBS groep dringend moet worden beheerst in het belang |
| van de continuïteit van de openbare dienst en de Staatsfinanciën en | van de continuïteit van de openbare dienst en de Staatsfinanciën en |
| (iv) een nieuwe structuur om boekhoudkundige redenen bij voorkeur bij | (iv) een nieuwe structuur om boekhoudkundige redenen bij voorkeur bij |
| de aanvang van een nieuw kalenderjaar in werking treedt, wat er samen | de aanvang van een nieuw kalenderjaar in werking treedt, wat er samen |
| toe leidt dat de nieuwe structuur op 1 januari 2014 in werking dient | toe leidt dat de nieuwe structuur op 1 januari 2014 in werking dient |
| te treden; opdat deze nieuwe structuur in werking kan treden op 1 | te treden; opdat deze nieuwe structuur in werking kan treden op 1 |
| januari 2014 is het nodig om voorafgaandelijk de bevoegdheid van het | januari 2014 is het nodig om voorafgaandelijk de bevoegdheid van het |
| toezichthoudende orgaan uit te breiden met betrekking tot de | toezichthoudende orgaan uit te breiden met betrekking tot de |
| vervoersovereenkomst; | vervoersovereenkomst; |
| Gelet op advies nr. 54.712/4 van de Raad van State, gegeven op 11 | Gelet op advies nr. 54.712/4 van de Raad van State, gegeven op 11 |
| december 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van | december 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van |
| de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
| Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en de | Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en de |
| Staatssecretaris voor Mobiliteit en op het advies van de in Raad | Staatssecretaris voor Mobiliteit en op het advies van de in Raad |
| vergaderde Ministers, | vergaderde Ministers, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.Artikel 62, § 2, van de Spoorcodex wordt aangevuld met de |
Artikel 1.Artikel 62, § 2, van de Spoorcodex wordt aangevuld met de |
| bepaling onder 5°, luidende: | bepaling onder 5°, luidende: |
| " 5° het geeft, voorafgaandelijk aan de sluiting of de wijziging van | " 5° het geeft, voorafgaandelijk aan de sluiting of de wijziging van |
| de vervoersovereenkomst bedoeld in artikel 8 van de wet van 30 | de vervoersovereenkomst bedoeld in artikel 8 van de wet van 30 |
| augustus 2013 betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen, | augustus 2013 betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen, |
| met redenen omkleed advies over zijn inhoud.". | met redenen omkleed advies over zijn inhoud.". |
Art. 2.Artikel 62, § 3, van de Spoorcodex wordt aangevuld met de |
Art. 2.Artikel 62, § 3, van de Spoorcodex wordt aangevuld met de |
| bepalingen onder 7°, 8°, 9° en 10°, luidende : | bepalingen onder 7°, 8°, 9° en 10°, luidende : |
| " 7° het stelt op verzoek van de minister bevoegd voor | " 7° het stelt op verzoek van de minister bevoegd voor |
| Overheidsbedrijven een jaarlijkse audit op over de uitvoering van de | Overheidsbedrijven een jaarlijkse audit op over de uitvoering van de |
| vervoersovereenkomst bedoeld in artikel 8 van de wet van 30 augustus | vervoersovereenkomst bedoeld in artikel 8 van de wet van 30 augustus |
| 2013 betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen; | 2013 betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen; |
| 8° het stelt in opdracht van de minister bevoegd voor de regulering | 8° het stelt in opdracht van de minister bevoegd voor de regulering |
| van het spoorvervoer een jaarlijkse audit op over de uitvoering van de | van het spoorvervoer een jaarlijkse audit op over de uitvoering van de |
| door de infrastructuurbeheerder aangewende registratiemethode van de | door de infrastructuurbeheerder aangewende registratiemethode van de |
| storingen, bedoeld in artikel 31/2 van het koninklijk besluit van 9 | storingen, bedoeld in artikel 31/2 van het koninklijk besluit van 9 |
| december 2004 betreffende de verdeling van de | december 2004 betreffende de verdeling van de |
| spoorweginfrastructuurcapaciteiten en de retributie voor het gebruik | spoorweginfrastructuurcapaciteiten en de retributie voor het gebruik |
| van de spoorweginfrastructuur; | van de spoorweginfrastructuur; |
| 9° het houdt toezicht op de naleving van de niet-discriminerende | 9° het houdt toezicht op de naleving van de niet-discriminerende |
| regels bedoeld in artikel 10 van de wet van 30 augustus 2013 | regels bedoeld in artikel 10 van de wet van 30 augustus 2013 |
| betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen; | betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen; |
| 10° het controleert of de uitoefening van de eeuwigdurende | 10° het controleert of de uitoefening van de eeuwigdurende |
| erfdienstbaarheid bedoeld in artikel 156quater, § 1, van de wet van 21 | erfdienstbaarheid bedoeld in artikel 156quater, § 1, van de wet van 21 |
| maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische | maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische |
| overheidsbedrijven het recht van toegang bedoeld in artikel 9/1 van de | overheidsbedrijven het recht van toegang bedoeld in artikel 9/1 van de |
| Spoorcodex niet in het gedrang brengt.". | Spoorcodex niet in het gedrang brengt.". |
Art. 3.In artikel 62 van de Spoorcodex wordt paragraaf 4 vervangen |
Art. 3.In artikel 62 van de Spoorcodex wordt paragraaf 4 vervangen |
| als volgt : | als volgt : |
| " § 4. Teneinde zijn opdracht inzake het administratief afhandelen van | " § 4. Teneinde zijn opdracht inzake het administratief afhandelen van |
| geschillen te vervullen, neemt het toezichthoudende orgaan een | geschillen te vervullen, neemt het toezichthoudende orgaan een |
| beslissing : | beslissing : |
| 1° binnen de tien werkdagen, inzake de geschillen over de toewijzing | 1° binnen de tien werkdagen, inzake de geschillen over de toewijzing |
| van de spoorweginfrastructuurcapaciteit, op verzoek van de | van de spoorweginfrastructuurcapaciteit, op verzoek van de |
| spoorweginfrastructuurbeheerder of van een kandidaat en dit zonder | spoorweginfrastructuurbeheerder of van een kandidaat en dit zonder |
| afbreuk te doen aan de bestaande beroepsmogelijkheden; | afbreuk te doen aan de bestaande beroepsmogelijkheden; |
| 2° binnen de dertig werkdagen, over de uitvoering van de | 2° binnen de dertig werkdagen, over de uitvoering van de |
| vervoersovereenkomst bedoeld in artikel 8 van de wet van 30 augustus | vervoersovereenkomst bedoeld in artikel 8 van de wet van 30 augustus |
| 2013 betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen op verzoek | 2013 betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen op verzoek |
| van de infrastructuurbeheerder of de spoorweg-onderneming. | van de infrastructuurbeheerder of de spoorweg-onderneming. |
| De Koning bepaalt de nadere regels voor deze geschillenbehandeling.". | De Koning bepaalt de nadere regels voor deze geschillenbehandeling.". |
Art. 4.In artikel 62 van de Spoorcodex wordt paragraaf 5, eerste lid, |
Art. 4.In artikel 62 van de Spoorcodex wordt paragraaf 5, eerste lid, |
| aangevuld met een bepaling onder 5° en 6°, luidende: | aangevuld met een bepaling onder 5° en 6°, luidende: |
| "5° de in artikel 9/1 opgenomen bepalingen inzake toegang tot de | "5° de in artikel 9/1 opgenomen bepalingen inzake toegang tot de |
| dienstvoorzieningen; | dienstvoorzieningen; |
| 6° de uitoefening van de eeuwigdurende erfdienstbaarheid bedoeld in | 6° de uitoefening van de eeuwigdurende erfdienstbaarheid bedoeld in |
| artikel 156quater, § 1, van de wet van 21 maart 1991 betreffende de | artikel 156quater, § 1, van de wet van 21 maart 1991 betreffende de |
| hervorming van sommige economische overheidsbedrijven.". | hervorming van sommige economische overheidsbedrijven.". |
Art. 5.In artikel 63 van de Spoorcodex wordt paragraaf 3 vervangen |
Art. 5.In artikel 63 van de Spoorcodex wordt paragraaf 3 vervangen |
| als volgt: | als volgt: |
| " § 3. In uitvoering van zijn opdracht inzake controle en | " § 3. In uitvoering van zijn opdracht inzake controle en |
| administratief beroep, neemt het toezichthoudende orgaan elke | administratief beroep, neemt het toezichthoudende orgaan elke |
| maatregel die nodig is, met inbegrip van bewarende maatregelen en | maatregel die nodig is, met inbegrip van bewarende maatregelen en |
| bestuurlijke boetes, om een einde te stellen aan de inbreuken op de | bestuurlijke boetes, om een einde te stellen aan de inbreuken op de |
| netverklaring, de toewijzing van de capaciteit, de tarifering van de | netverklaring, de toewijzing van de capaciteit, de tarifering van de |
| infrastructuur en de bepalingen inzake toegang overeenkomstig de | infrastructuur en de bepalingen inzake toegang overeenkomstig de |
| artikelen 64 en 65, en onder meer inzake toegang tot | artikelen 64 en 65, en onder meer inzake toegang tot |
| dienstvoorzieningen overeenkomstig artikel 9/1.". | dienstvoorzieningen overeenkomstig artikel 9/1.". |
Art. 6.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2014. |
Art. 6.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2014. |
Art. 7.De minister bevoegd voor de regulering van het spoorwegvervoer |
Art. 7.De minister bevoegd voor de regulering van het spoorwegvervoer |
| is belast met de uitvoering van dit besluit. | is belast met de uitvoering van dit besluit. |
| Gegeven te Brussel, 21 december 2013. | Gegeven te Brussel, 21 december 2013. |
| FILIP | FILIP |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Binnenlandse Zaken, | De Minister van Binnenlandse Zaken, |
| Mevr. J. MILQUET | Mevr. J. MILQUET |
| De Staatssecretaris voor Mobiliteit, | De Staatssecretaris voor Mobiliteit, |
| M. WATHELET | M. WATHELET |