Koninklijk besluit tot wijziging van de Spoorcodex, met het oog op de uitbreiding van de bevoegdheden van het toezichthoudende orgaan | Koninklijk besluit tot wijziging van de Spoorcodex, met het oog op de uitbreiding van de bevoegdheden van het toezichthoudende orgaan |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER | FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER |
21 DECEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van de | 21 DECEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van de |
Spoorcodex, met het oog op de uitbreiding van de bevoegdheden van het | Spoorcodex, met het oog op de uitbreiding van de bevoegdheden van het |
toezichthoudende orgaan | toezichthoudende orgaan |
VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
Sire, | Sire, |
Het ontwerp van koninklijk besluit is genomen in uitvoering van | Het ontwerp van koninklijk besluit is genomen in uitvoering van |
artikel 9 van de wet van 30 augustus 2013 betreffende de hervorming | artikel 9 van de wet van 30 augustus 2013 betreffende de hervorming |
van de Belgische spoorwegen. Deze bepaling verleent aan de Koning de | van de Belgische spoorwegen. Deze bepaling verleent aan de Koning de |
bevoegdheid om de nodige maatregelen te nemen om, bij een besluit | bevoegdheid om de nodige maatregelen te nemen om, bij een besluit |
vastgesteld na beraadslaging in de Ministerraad, de wettelijke en | vastgesteld na beraadslaging in de Ministerraad, de wettelijke en |
reglementaire opdrachten van de Dienst Regulering van het | reglementaire opdrachten van de Dienst Regulering van het |
Spoorwegvervoer uit te breiden. | Spoorwegvervoer uit te breiden. |
Het ontwerp van koninklijk besluit kadert in een meer globale | Het ontwerp van koninklijk besluit kadert in een meer globale |
hervorming van de juridische structuren van de NMBS Groep. | hervorming van de juridische structuren van de NMBS Groep. |
COMMENTAAR BIJ DE ARTIKELEN | COMMENTAAR BIJ DE ARTIKELEN |
Artikelen 1 tot 5 | Artikelen 1 tot 5 |
De artikelen 1 tot 5 van dit ontwerp beogen de artikelen 62 en 63 van | De artikelen 1 tot 5 van dit ontwerp beogen de artikelen 62 en 63 van |
de Spoorcodex, die handelen over de opdrachten van raadgeving, | de Spoorcodex, die handelen over de opdrachten van raadgeving, |
controle en administratieve afhandeling van geschillen van de Dienst | controle en administratieve afhandeling van geschillen van de Dienst |
Regulering van het Spoorwegvervoer, te wijzigen om deze opdrachten aan | Regulering van het Spoorwegvervoer, te wijzigen om deze opdrachten aan |
te vullen. | te vullen. |
Artikel 6.Dit artikel behoeft geen commentaar. |
Artikel 6.Dit artikel behoeft geen commentaar. |
Wij hebben de eer te zijn, | Wij hebben de eer te zijn, |
Sire, | Sire, |
van Uwe majesteit, | van Uwe majesteit, |
de zeer eerbiedige | de zeer eerbiedige |
en zeer getrouwe dienaars, | en zeer getrouwe dienaars, |
De Minister van Binnenlandse zaken, | De Minister van Binnenlandse zaken, |
Mevr.Joëlle MILQUET | Mevr.Joëlle MILQUET |
De Staatssecretaris voor Mobiliteit, | De Staatssecretaris voor Mobiliteit, |
M. WATHELET | M. WATHELET |
Raad van State | Raad van State |
afdeling Wetgeving | afdeling Wetgeving |
advies 54.712/4 van 11 december 2013 over een ontwerp van koninklijk | advies 54.712/4 van 11 december 2013 over een ontwerp van koninklijk |
besluit `tot wijziging van de Spoorcodex met het oog op de uitbreiding | besluit `tot wijziging van de Spoorcodex met het oog op de uitbreiding |
van de bevoegdheden van het toezichthoudende orgaan' | van de bevoegdheden van het toezichthoudende orgaan' |
Op 6 december 2013 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de | Op 6 december 2013 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de |
Staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Minister van | Staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Minister van |
Binnenlandse Zaken verzocht binnen een termijn van vijf werkdagen een | Binnenlandse Zaken verzocht binnen een termijn van vijf werkdagen een |
advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot | advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot |
wijziging van de Spoorcodex met het oog op de uitbreiding van de | wijziging van de Spoorcodex met het oog op de uitbreiding van de |
bevoegdheden van het toezichthoudende orgaan'. | bevoegdheden van het toezichthoudende orgaan'. |
Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 11 december 2013. De | Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 11 december 2013. De |
kamer was samengesteld uit Pierre Liénardy, kamervoorzitter, Jacques | kamer was samengesteld uit Pierre Liénardy, kamervoorzitter, Jacques |
Jaumotte en Bernard Blero, staatsraden, Christian Behrendt en Jacques | Jaumotte en Bernard Blero, staatsraden, Christian Behrendt en Jacques |
Englebert, assessoren, en Anne-Catherine Van Geersdaele, griffier. | Englebert, assessoren, en Anne-Catherine Van Geersdaele, griffier. |
Het verslag is uitgebracht door Yves Chauffoureaux, eerste auditeur. | Het verslag is uitgebracht door Yves Chauffoureaux, eerste auditeur. |
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het | De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het |
advies is nagezien onder toezicht van Pierre Liénardy. | advies is nagezien onder toezicht van Pierre Liénardy. |
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 11 december | Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 11 december |
2013. | 2013. |
Overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde | Overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde |
wetten op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996 | wetten op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996 |
en vervangen bij de wet van 2 april 2003, moeten in de adviesaanvraag | en vervangen bij de wet van 2 april 2003, moeten in de adviesaanvraag |
in het bijzonder de redenen worden aangegeven tot staving van het | in het bijzonder de redenen worden aangegeven tot staving van het |
spoedeisende karakter ervan. | spoedeisende karakter ervan. |
In het onderhavige geval luidt die motivering in de brief met de | In het onderhavige geval luidt die motivering in de brief met de |
adviesaanvraag aldus: | adviesaanvraag aldus: |
"L'urgence est motivée par la nécessité de mettre en oeuvre, au plus | "L'urgence est motivée par la nécessité de mettre en oeuvre, au plus |
vite, la réforme dont le premier volet fait déjà l'objet de l'arrêté | vite, la réforme dont le premier volet fait déjà l'objet de l'arrêté |
royal du 7 novembre 2013 portant réforme des structures de la SNCB | royal du 7 novembre 2013 portant réforme des structures de la SNCB |
Holding, d'Infrabel et de la SNCB (I), dans la mesure où (i) il faut | Holding, d'Infrabel et de la SNCB (I), dans la mesure où (i) il faut |
au plus vite mettre fin à l'incertitude, associée à la présente | au plus vite mettre fin à l'incertitude, associée à la présente |
période de transition dans le chef du personnel, des clients et des | période de transition dans le chef du personnel, des clients et des |
autres parties prenantes en passant à bref délai à la nouvelle | autres parties prenantes en passant à bref délai à la nouvelle |
structure, (ii) la qualité des services publics et la ponctualité, | structure, (ii) la qualité des services publics et la ponctualité, |
pour lesquels la nouvelle structure permettra de prendre les mesures | pour lesquels la nouvelle structure permettra de prendre les mesures |
nécessaires, sont à améliorer d'urgence, (iii) l'endettement du groupe | nécessaires, sont à améliorer d'urgence, (iii) l'endettement du groupe |
SNCB est à maitriser d'urgence dans l'intérêt de la continuité du | SNCB est à maitriser d'urgence dans l'intérêt de la continuité du |
service public et la trésorerie de l'Etat et (iv) pour des raisons | service public et la trésorerie de l'Etat et (iv) pour des raisons |
comptables, il est préférable que la nouvelle structure entre en | comptables, il est préférable que la nouvelle structure entre en |
vigueur au début d'une nouvelle année civile, ce qui, au final, | vigueur au début d'une nouvelle année civile, ce qui, au final, |
implique que la nouvelle structure entre en vigueur le 1er janvier | implique que la nouvelle structure entre en vigueur le 1er janvier |
2014 ; pour que cette nouvelle structure puisse entrer en vigueur le 1er | 2014 ; pour que cette nouvelle structure puisse entrer en vigueur le 1er |
janvier 2014, il convient préalablement de fixer, d'une part, les | janvier 2014, il convient préalablement de fixer, d'une part, les |
règles qui accordent aux entreprises ferroviaires l'accès aux gares, | règles qui accordent aux entreprises ferroviaires l'accès aux gares, |
aux points d'arrêt non gardés et aux emplacements convenables prévus | aux points d'arrêt non gardés et aux emplacements convenables prévus |
dans les gares pour les services de billetterie, de manière non | dans les gares pour les services de billetterie, de manière non |
discriminatoire et, d'autre part, les règles qui accordent aux | discriminatoire et, d'autre part, les règles qui accordent aux |
entreprises ferroviaires l'accès aux installations fixes de | entreprises ferroviaires l'accès aux installations fixes de |
communication avec les voyageurs, comme les afficheurs de quai et la | communication avec les voyageurs, comme les afficheurs de quai et la |
sonorisation, de manière non discriminatoire". | sonorisation, de manière non discriminatoire". |
In casu verschilt de motivering van de spoedeisendheid in de brief met | In casu verschilt de motivering van de spoedeisendheid in de brief met |
de adviesaanvraag van de motivering in de aanhef van het voorliggende | de adviesaanvraag van de motivering in de aanhef van het voorliggende |
ontwerp. Die laatste motivering, waarmee rekening moet worden | ontwerp. Die laatste motivering, waarmee rekening moet worden |
gehouden, luidt aldus : | gehouden, luidt aldus : |
"Gelet op het verzoek om spoedbehandeling gemotiveerd door de | "Gelet op het verzoek om spoedbehandeling gemotiveerd door de |
omstandigheid dat de hervorming, waarvan het eerste luik reeds het | omstandigheid dat de hervorming, waarvan het eerste luik reeds het |
voorwerp uitmaakt van het koninklijk besluit van 7 november 2013 | voorwerp uitmaakt van het koninklijk besluit van 7 november 2013 |
houdende hervorming van de structuren van de NMBS Holding, Infrabel en | houdende hervorming van de structuren van de NMBS Holding, Infrabel en |
de NMBS (I), dringend moet worden uitgevoerd omdat (i) de met de | de NMBS (I), dringend moet worden uitgevoerd omdat (i) de met de |
huidige overgangsperiode gepaard gaande onzekerheid voor het | huidige overgangsperiode gepaard gaande onzekerheid voor het |
personeel, het cliënteel en andere belanghebbende partijen dringend | personeel, het cliënteel en andere belanghebbende partijen dringend |
moet worden beëindigd door op korte termijn naar de nieuwe structuur | moet worden beëindigd door op korte termijn naar de nieuwe structuur |
over te stappen, (ii) de kwaliteit van de openbare dienstverlening en | over te stappen, (ii) de kwaliteit van de openbare dienstverlening en |
de stiptheid dringend moeten worden verbeterd, waartoe de nieuwe | de stiptheid dringend moeten worden verbeterd, waartoe de nieuwe |
structuur de nodige maatregelen zal toelaten, (iii) de schuldpositie | structuur de nodige maatregelen zal toelaten, (iii) de schuldpositie |
van de huidige NMBS groep dringend moet worden beheerst in het belang | van de huidige NMBS groep dringend moet worden beheerst in het belang |
van de continuïteit van de openbare dienst en de Staatsfinanciën en | van de continuïteit van de openbare dienst en de Staatsfinanciën en |
(iv) een nieuwe structuur om boekhoudkundige redenen bij voorkeur bij | (iv) een nieuwe structuur om boekhoudkundige redenen bij voorkeur bij |
de aanvang van een nieuw kalenderjaar in werking treedt, wat er samen | de aanvang van een nieuw kalenderjaar in werking treedt, wat er samen |
toe leidt dat de nieuwe structuur op 1 januari 2014 in werking dient | toe leidt dat de nieuwe structuur op 1 januari 2014 in werking dient |
te treden; opdat deze nieuwe structuur in werking kan treden op 1 | te treden; opdat deze nieuwe structuur in werking kan treden op 1 |
januari 2014 is het nodig om voorafgaandelijk de bevoegdheid van het | januari 2014 is het nodig om voorafgaandelijk de bevoegdheid van het |
toezichthoudende orgaan uit te breiden met betrekking tot de | toezichthoudende orgaan uit te breiden met betrekking tot de |
vervoersovereenkomst". | vervoersovereenkomst". |
De afdeling Wetgeving herinnert eraan dat wanneer spoedeisendheid | De afdeling Wetgeving herinnert eraan dat wanneer spoedeisendheid |
wordt aangevoerd voor een ontwerp van verordeningsbesluit, de | wordt aangevoerd voor een ontwerp van verordeningsbesluit, de |
motivering van de spoedeisendheid vermeld moet worden in de brief met | motivering van de spoedeisendheid vermeld moet worden in de brief met |
de adviesaanvraag en overgenomen moet worden in de aanhef van het | de adviesaanvraag en overgenomen moet worden in de aanhef van het |
besluit, overeenkomstig artikel 84, § 1, tweede lid, van de | besluit, overeenkomstig artikel 84, § 1, tweede lid, van de |
gecoördineerde wetten op de Raad van State. | gecoördineerde wetten op de Raad van State. |
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, 1, | Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, 1, |
eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, | eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, |
zoals het is vervangen bij de wet van 2 april 2003, beperkt de | zoals het is vervangen bij de wet van 2 april 2003, beperkt de |
afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde | afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde |
gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het | gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het |
ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te | ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te |
vervullen voorafgaande vormvereisten. | vervullen voorafgaande vormvereisten. |
Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de | Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de |
volgende opmerkingen. | volgende opmerkingen. |
1. In het kader van de procedure van inspraak van de gewestregeringen, | 1. In het kader van de procedure van inspraak van de gewestregeringen, |
voorgeschreven in artikel 6, § 4, 3, van de bijzondere wet van 8 | voorgeschreven in artikel 6, § 4, 3, van de bijzondere wet van 8 |
augustus 1980 tot hervorming der instellingen, is het voorliggende | augustus 1980 tot hervorming der instellingen, is het voorliggende |
ontwerp bij brief van 31 juli 2013 aan de gewestregeringen bezorgd. | ontwerp bij brief van 31 juli 2013 aan de gewestregeringen bezorgd. |
Uit het verslag van de vergadering van de "IKW" van 19 november 2013, | Uit het verslag van de vergadering van de "IKW" van 19 november 2013, |
dat terug te vinden is in het dossier dat bij de adviesaanvraag is | dat terug te vinden is in het dossier dat bij de adviesaanvraag is |
gevoegd, blijkt evenwel dat het ontwerp op die datum nog gewijzigd is. | gevoegd, blijkt evenwel dat het ontwerp op die datum nog gewijzigd is. |
De nieuwe versie van het ontwerpbesluit moet derhalve in het kader van | De nieuwe versie van het ontwerpbesluit moet derhalve in het kader van |
die inspraakprocedure aan de gewestregeringen worden bezorgd. | die inspraakprocedure aan de gewestregeringen worden bezorgd. |
2. De afdeling Wetgeving vraagt zich af of het zin heeft verwijzingen | 2. De afdeling Wetgeving vraagt zich af of het zin heeft verwijzingen |
naar de wet van 30 augustus 2013 `betreffende de hervorming van de | naar de wet van 30 augustus 2013 `betreffende de hervorming van de |
Belgische spoorwegen' te handhaven in de wijzigingen aangebracht in de | Belgische spoorwegen' te handhaven in de wijzigingen aangebracht in de |
Spoorcodex, dan wel of het niet beter is te verwijzen naar de daarmee | Spoorcodex, dan wel of het niet beter is te verwijzen naar de daarmee |
overeenstemmende bepalingen die ingevoegd zijn in de wet van 23 juli | overeenstemmende bepalingen die ingevoegd zijn in de wet van 23 juli |
1926 `betreffende N.M.B.S. Holding en haar verbonden vennootschappen' | 1926 `betreffende N.M.B.S. Holding en haar verbonden vennootschappen' |
en de wet van 21 maart 1991 `betreffende de hervorming van sommige | en de wet van 21 maart 1991 `betreffende de hervorming van sommige |
economische overheidsbedrijven'. | economische overheidsbedrijven'. |
De griffier, | De griffier, |
Anne-Catherine Van Geersdaele | Anne-Catherine Van Geersdaele |
De voorzitter, | De voorzitter, |
Pierre Liénardy | Pierre Liénardy |
21 DECEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van de Spoorcodex | 21 DECEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van de Spoorcodex |
met het oog op de uitbreiding van de bevoegdheden van het | met het oog op de uitbreiding van de bevoegdheden van het |
toezichthoudende orgaan | toezichthoudende orgaan |
FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op de wet van 30 augustus 2013 betreffende de hervorming van de | Gelet op de wet van 30 augustus 2013 betreffende de hervorming van de |
Belgische spoorwegen, artikel 9; | Belgische spoorwegen, artikel 9; |
Gelet op de Spoorcodex; | Gelet op de Spoorcodex; |
Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen; | Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen; |
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 5 | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 5 |
november 2013; | november 2013; |
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 29 | Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 29 |
november 2013; | november 2013; |
Gelet op het verzoek om spoedbehandeling gemotiveerd door de | Gelet op het verzoek om spoedbehandeling gemotiveerd door de |
omstandigheid dat de hervorming, waarvan het eerste luik reeds het | omstandigheid dat de hervorming, waarvan het eerste luik reeds het |
voorwerp uitmaakt van het koninklijk besluit van 7 november 2013 | voorwerp uitmaakt van het koninklijk besluit van 7 november 2013 |
houdende hervorming van de structuren van de NMBS Holding, Infrabel en | houdende hervorming van de structuren van de NMBS Holding, Infrabel en |
de NMBS (I), dringend moet worden uitgevoerd omdat (i) de met de | de NMBS (I), dringend moet worden uitgevoerd omdat (i) de met de |
huidige overgangsperiode gepaard gaande onzekerheid voor het | huidige overgangsperiode gepaard gaande onzekerheid voor het |
personeel, het cliënteel en andere belanghebbende partijen dringend | personeel, het cliënteel en andere belanghebbende partijen dringend |
moet worden beëindigd door op korte termijn naar de nieuwe structuur | moet worden beëindigd door op korte termijn naar de nieuwe structuur |
over te stappen, (ii) de kwaliteit van de openbare dienstverlening en | over te stappen, (ii) de kwaliteit van de openbare dienstverlening en |
de stiptheid dringend moeten worden verbeterd, waartoe de nieuwe | de stiptheid dringend moeten worden verbeterd, waartoe de nieuwe |
structuur de nodige maatregelen zal toelaten, (iii) de schuldpositie | structuur de nodige maatregelen zal toelaten, (iii) de schuldpositie |
van de huidige NMBS groep dringend moet worden beheerst in het belang | van de huidige NMBS groep dringend moet worden beheerst in het belang |
van de continuïteit van de openbare dienst en de Staatsfinanciën en | van de continuïteit van de openbare dienst en de Staatsfinanciën en |
(iv) een nieuwe structuur om boekhoudkundige redenen bij voorkeur bij | (iv) een nieuwe structuur om boekhoudkundige redenen bij voorkeur bij |
de aanvang van een nieuw kalenderjaar in werking treedt, wat er samen | de aanvang van een nieuw kalenderjaar in werking treedt, wat er samen |
toe leidt dat de nieuwe structuur op 1 januari 2014 in werking dient | toe leidt dat de nieuwe structuur op 1 januari 2014 in werking dient |
te treden; opdat deze nieuwe structuur in werking kan treden op 1 | te treden; opdat deze nieuwe structuur in werking kan treden op 1 |
januari 2014 is het nodig om voorafgaandelijk de bevoegdheid van het | januari 2014 is het nodig om voorafgaandelijk de bevoegdheid van het |
toezichthoudende orgaan uit te breiden met betrekking tot de | toezichthoudende orgaan uit te breiden met betrekking tot de |
vervoersovereenkomst; | vervoersovereenkomst; |
Gelet op advies nr. 54.712/4 van de Raad van State, gegeven op 11 | Gelet op advies nr. 54.712/4 van de Raad van State, gegeven op 11 |
december 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van | december 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van |
de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en de | Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en de |
Staatssecretaris voor Mobiliteit en op het advies van de in Raad | Staatssecretaris voor Mobiliteit en op het advies van de in Raad |
vergaderde Ministers, | vergaderde Ministers, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.Artikel 62, § 2, van de Spoorcodex wordt aangevuld met de |
Artikel 1.Artikel 62, § 2, van de Spoorcodex wordt aangevuld met de |
bepaling onder 5°, luidende: | bepaling onder 5°, luidende: |
" 5° het geeft, voorafgaandelijk aan de sluiting of de wijziging van | " 5° het geeft, voorafgaandelijk aan de sluiting of de wijziging van |
de vervoersovereenkomst bedoeld in artikel 8 van de wet van 30 | de vervoersovereenkomst bedoeld in artikel 8 van de wet van 30 |
augustus 2013 betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen, | augustus 2013 betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen, |
met redenen omkleed advies over zijn inhoud.". | met redenen omkleed advies over zijn inhoud.". |
Art. 2.Artikel 62, § 3, van de Spoorcodex wordt aangevuld met de |
Art. 2.Artikel 62, § 3, van de Spoorcodex wordt aangevuld met de |
bepalingen onder 7°, 8°, 9° en 10°, luidende : | bepalingen onder 7°, 8°, 9° en 10°, luidende : |
" 7° het stelt op verzoek van de minister bevoegd voor | " 7° het stelt op verzoek van de minister bevoegd voor |
Overheidsbedrijven een jaarlijkse audit op over de uitvoering van de | Overheidsbedrijven een jaarlijkse audit op over de uitvoering van de |
vervoersovereenkomst bedoeld in artikel 8 van de wet van 30 augustus | vervoersovereenkomst bedoeld in artikel 8 van de wet van 30 augustus |
2013 betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen; | 2013 betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen; |
8° het stelt in opdracht van de minister bevoegd voor de regulering | 8° het stelt in opdracht van de minister bevoegd voor de regulering |
van het spoorvervoer een jaarlijkse audit op over de uitvoering van de | van het spoorvervoer een jaarlijkse audit op over de uitvoering van de |
door de infrastructuurbeheerder aangewende registratiemethode van de | door de infrastructuurbeheerder aangewende registratiemethode van de |
storingen, bedoeld in artikel 31/2 van het koninklijk besluit van 9 | storingen, bedoeld in artikel 31/2 van het koninklijk besluit van 9 |
december 2004 betreffende de verdeling van de | december 2004 betreffende de verdeling van de |
spoorweginfrastructuurcapaciteiten en de retributie voor het gebruik | spoorweginfrastructuurcapaciteiten en de retributie voor het gebruik |
van de spoorweginfrastructuur; | van de spoorweginfrastructuur; |
9° het houdt toezicht op de naleving van de niet-discriminerende | 9° het houdt toezicht op de naleving van de niet-discriminerende |
regels bedoeld in artikel 10 van de wet van 30 augustus 2013 | regels bedoeld in artikel 10 van de wet van 30 augustus 2013 |
betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen; | betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen; |
10° het controleert of de uitoefening van de eeuwigdurende | 10° het controleert of de uitoefening van de eeuwigdurende |
erfdienstbaarheid bedoeld in artikel 156quater, § 1, van de wet van 21 | erfdienstbaarheid bedoeld in artikel 156quater, § 1, van de wet van 21 |
maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische | maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische |
overheidsbedrijven het recht van toegang bedoeld in artikel 9/1 van de | overheidsbedrijven het recht van toegang bedoeld in artikel 9/1 van de |
Spoorcodex niet in het gedrang brengt.". | Spoorcodex niet in het gedrang brengt.". |
Art. 3.In artikel 62 van de Spoorcodex wordt paragraaf 4 vervangen |
Art. 3.In artikel 62 van de Spoorcodex wordt paragraaf 4 vervangen |
als volgt : | als volgt : |
" § 4. Teneinde zijn opdracht inzake het administratief afhandelen van | " § 4. Teneinde zijn opdracht inzake het administratief afhandelen van |
geschillen te vervullen, neemt het toezichthoudende orgaan een | geschillen te vervullen, neemt het toezichthoudende orgaan een |
beslissing : | beslissing : |
1° binnen de tien werkdagen, inzake de geschillen over de toewijzing | 1° binnen de tien werkdagen, inzake de geschillen over de toewijzing |
van de spoorweginfrastructuurcapaciteit, op verzoek van de | van de spoorweginfrastructuurcapaciteit, op verzoek van de |
spoorweginfrastructuurbeheerder of van een kandidaat en dit zonder | spoorweginfrastructuurbeheerder of van een kandidaat en dit zonder |
afbreuk te doen aan de bestaande beroepsmogelijkheden; | afbreuk te doen aan de bestaande beroepsmogelijkheden; |
2° binnen de dertig werkdagen, over de uitvoering van de | 2° binnen de dertig werkdagen, over de uitvoering van de |
vervoersovereenkomst bedoeld in artikel 8 van de wet van 30 augustus | vervoersovereenkomst bedoeld in artikel 8 van de wet van 30 augustus |
2013 betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen op verzoek | 2013 betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen op verzoek |
van de infrastructuurbeheerder of de spoorweg-onderneming. | van de infrastructuurbeheerder of de spoorweg-onderneming. |
De Koning bepaalt de nadere regels voor deze geschillenbehandeling.". | De Koning bepaalt de nadere regels voor deze geschillenbehandeling.". |
Art. 4.In artikel 62 van de Spoorcodex wordt paragraaf 5, eerste lid, |
Art. 4.In artikel 62 van de Spoorcodex wordt paragraaf 5, eerste lid, |
aangevuld met een bepaling onder 5° en 6°, luidende: | aangevuld met een bepaling onder 5° en 6°, luidende: |
"5° de in artikel 9/1 opgenomen bepalingen inzake toegang tot de | "5° de in artikel 9/1 opgenomen bepalingen inzake toegang tot de |
dienstvoorzieningen; | dienstvoorzieningen; |
6° de uitoefening van de eeuwigdurende erfdienstbaarheid bedoeld in | 6° de uitoefening van de eeuwigdurende erfdienstbaarheid bedoeld in |
artikel 156quater, § 1, van de wet van 21 maart 1991 betreffende de | artikel 156quater, § 1, van de wet van 21 maart 1991 betreffende de |
hervorming van sommige economische overheidsbedrijven.". | hervorming van sommige economische overheidsbedrijven.". |
Art. 5.In artikel 63 van de Spoorcodex wordt paragraaf 3 vervangen |
Art. 5.In artikel 63 van de Spoorcodex wordt paragraaf 3 vervangen |
als volgt: | als volgt: |
" § 3. In uitvoering van zijn opdracht inzake controle en | " § 3. In uitvoering van zijn opdracht inzake controle en |
administratief beroep, neemt het toezichthoudende orgaan elke | administratief beroep, neemt het toezichthoudende orgaan elke |
maatregel die nodig is, met inbegrip van bewarende maatregelen en | maatregel die nodig is, met inbegrip van bewarende maatregelen en |
bestuurlijke boetes, om een einde te stellen aan de inbreuken op de | bestuurlijke boetes, om een einde te stellen aan de inbreuken op de |
netverklaring, de toewijzing van de capaciteit, de tarifering van de | netverklaring, de toewijzing van de capaciteit, de tarifering van de |
infrastructuur en de bepalingen inzake toegang overeenkomstig de | infrastructuur en de bepalingen inzake toegang overeenkomstig de |
artikelen 64 en 65, en onder meer inzake toegang tot | artikelen 64 en 65, en onder meer inzake toegang tot |
dienstvoorzieningen overeenkomstig artikel 9/1.". | dienstvoorzieningen overeenkomstig artikel 9/1.". |
Art. 6.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2014. |
Art. 6.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2014. |
Art. 7.De minister bevoegd voor de regulering van het spoorwegvervoer |
Art. 7.De minister bevoegd voor de regulering van het spoorwegvervoer |
is belast met de uitvoering van dit besluit. | is belast met de uitvoering van dit besluit. |
Gegeven te Brussel, 21 december 2013. | Gegeven te Brussel, 21 december 2013. |
FILIP | FILIP |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Binnenlandse Zaken, | De Minister van Binnenlandse Zaken, |
Mevr. J. MILQUET | Mevr. J. MILQUET |
De Staatssecretaris voor Mobiliteit, | De Staatssecretaris voor Mobiliteit, |
M. WATHELET | M. WATHELET |