← Terug naar "Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 16 juli 2002 betreffende de instelling van mechanismen voor de bevordering van elektriciteit opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen "
| Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 16 juli 2002 betreffende de instelling van mechanismen voor de bevordering van elektriciteit opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen | Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 16 juli 2002 betreffende de instelling van mechanismen voor de bevordering van elektriciteit opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE |
| 21 DECEMBER 2012. - Koninklijk besluit tot wijziging van het | 21 DECEMBER 2012. - Koninklijk besluit tot wijziging van het |
| koninklijk besluit van 16 juli 2002 betreffende de instelling van | koninklijk besluit van 16 juli 2002 betreffende de instelling van |
| mechanismen voor de bevordering van elektriciteit opgewekt uit | mechanismen voor de bevordering van elektriciteit opgewekt uit |
| hernieuwbare energiebronnen | hernieuwbare energiebronnen |
| VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
| Sire, | Sire, |
| Artikel 7, § 1, vierde lid, van de wet van 29 april 1999 betreffende | Artikel 7, § 1, vierde lid, van de wet van 29 april 1999 betreffende |
| de organisatie van de elektriciteitsmarkt (B.S., 11/05/1999) zoals | de organisatie van de elektriciteitsmarkt (B.S., 11/05/1999) zoals |
| ingevoegd door artikel 25 van de wet van 29 maart 2012 houdende | ingevoegd door artikel 25 van de wet van 29 maart 2012 houdende |
| diverse bepalingen (I) (B.S., 30/03/2012) laat Uwe Majesteit toe om | diverse bepalingen (I) (B.S., 30/03/2012) laat Uwe Majesteit toe om |
| bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, op voorstel | bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, op voorstel |
| van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas | van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas |
| (hierna « Commissie ») de bepalingen van het koninklijk besluit van 16 | (hierna « Commissie ») de bepalingen van het koninklijk besluit van 16 |
| juli 2002 betreffende de instelling van mechanismen voor de | juli 2002 betreffende de instelling van mechanismen voor de |
| bevordering van elektriciteit opgewekt uit hernieuwbare | bevordering van elektriciteit opgewekt uit hernieuwbare |
| energiebronnen, bekrachtigd bij artikel 427 van de programmawet (I) | energiebronnen, bekrachtigd bij artikel 427 van de programmawet (I) |
| van 24 december 2002, te wijzigen, te vervangen of op te heffen. Het | van 24 december 2002, te wijzigen, te vervangen of op te heffen. Het |
| koninklijk besluit van 16 juli 2002 zoals gewijzigd zal vervolgens bij | koninklijk besluit van 16 juli 2002 zoals gewijzigd zal vervolgens bij |
| wet moeten worden bekrachtigd binnen twaalf maanden na de datum van | wet moeten worden bekrachtigd binnen twaalf maanden na de datum van |
| zijn inwerkingtreding, zoals bepaald in artikel 7, § 1, derde lid, van | zijn inwerkingtreding, zoals bepaald in artikel 7, § 1, derde lid, van |
| dezelfde wet. | dezelfde wet. |
| Dit ontwerp van koninklijk besluit volgt op de aanneming van het | Dit ontwerp van koninklijk besluit volgt op de aanneming van het |
| Vlaamse Gewest van het Vlaamse decreet van 13 juli 2012 houdende | Vlaamse Gewest van het Vlaamse decreet van 13 juli 2012 houdende |
| wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009 wat betreft de | wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009 wat betreft de |
| milieuvriendelijke energieproductie (B.S., 20/07/2012) (hierna, « | milieuvriendelijke energieproductie (B.S., 20/07/2012) (hierna, « |
| Vlaamse decreet van 13 juli 2012 ») dat in werking getreden is op 30 | Vlaamse decreet van 13 juli 2012 ») dat in werking getreden is op 30 |
| juli 2012 en dat ertoe strekt zich in de regel te stellen met de | juli 2012 en dat ertoe strekt zich in de regel te stellen met de |
| bevoegdheidsverdeling tussen de Gewesten en de Federale Staat wat de | bevoegdheidsverdeling tussen de Gewesten en de Federale Staat wat de |
| mechanismes ter bevordering van de elektriciteitsproductie op basis | mechanismes ter bevordering van de elektriciteitsproductie op basis |
| van hernieuwbare energiebronnen betreft. | van hernieuwbare energiebronnen betreft. |
| Dit ontwerp van koninklijk besluit beoogt enerzijds het regime van | Dit ontwerp van koninklijk besluit beoogt enerzijds het regime van |
| minimumprijzen ten voordele van de groenestroomcertificaten die worden | minimumprijzen ten voordele van de groenestroomcertificaten die worden |
| toegekend krachtens gewestelijke wetgevingen af te schaffen teneinde | toegekend krachtens gewestelijke wetgevingen af te schaffen teneinde |
| een stijging van de transmissietarieven te vermijden en anderzijds de | een stijging van de transmissietarieven te vermijden en anderzijds de |
| verworven rechten te eerbiedigen van de producenten die zonne-energie | verworven rechten te eerbiedigen van de producenten die zonne-energie |
| - fotovoltaïsche panelen - vóór 1 augustus 2012 in gebruik hebben | - fotovoltaïsche panelen - vóór 1 augustus 2012 in gebruik hebben |
| genomen, dewelke gedurende een periode van 10 jaar vanaf de | genomen, dewelke gedurende een periode van 10 jaar vanaf de |
| ingebruikname genieten van het tarief van 150 /MWh voor de overname | ingebruikname genieten van het tarief van 150 /MWh voor de overname |
| van hun groenestroomcertificaten. | van hun groenestroomcertificaten. |
| Aldus schaft artikel 1, 1° van het ontwerp van koninklijk besluit | Aldus schaft artikel 1, 1° van het ontwerp van koninklijk besluit |
| artikel 14, lid 2, 2°, 3° en 5°, die respectievelijk betrekking hebben | artikel 14, lid 2, 2°, 3° en 5°, die respectievelijk betrekking hebben |
| op on-shore windenergie, waterkracht en andere hernieuwbare | op on-shore windenergie, waterkracht en andere hernieuwbare |
| energiebronnen (waaronder biomassa) af. | energiebronnen (waaronder biomassa) af. |
| Wat zonne-energie daarentegen betreft, en bijgevolg energie die wordt | Wat zonne-energie daarentegen betreft, en bijgevolg energie die wordt |
| opgewekt door middel van fotovoltaïsche panelen, voorziet dit ontwerp | opgewekt door middel van fotovoltaïsche panelen, voorziet dit ontwerp |
| van koninklijk besluit in een uitzondering. In het Vlaamse Gewest | van koninklijk besluit in een uitzondering. In het Vlaamse Gewest |
| heeft Elia (elektriciteitstransmissienetbeheerder), sinds 2006, | heeft Elia (elektriciteitstransmissienetbeheerder), sinds 2006, |
| jaarlijks effectief groenestroomcertificaten aangekocht voor een | jaarlijks effectief groenestroomcertificaten aangekocht voor een |
| totaalbedrag van ongeveer 160.000- in 2011 die hoofdzakelijk | totaalbedrag van ongeveer 160.000- in 2011 die hoofdzakelijk |
| afkomstig waren van fotovoltaïsche installaties die vóór 2006 in | afkomstig waren van fotovoltaïsche installaties die vóór 2006 in |
| werking werden genomen. In het Waals Gewest werd minstens één grote | werking werden genomen. In het Waals Gewest werd minstens één grote |
| installatie die van het federale steunsysteem geniet in gebruik | installatie die van het federale steunsysteem geniet in gebruik |
| genomen eind 2011. Dit ontwerp van koninklijk besluit moet dus | genomen eind 2011. Dit ontwerp van koninklijk besluit moet dus |
| rekening houden met deze realiteit die met name voortspruit uit de | rekening houden met deze realiteit die met name voortspruit uit de |
| discussies in de schoot van het Overlegcomité tussen de Federale Staat | discussies in de schoot van het Overlegcomité tussen de Federale Staat |
| en de gefedereerde entiteiten. Om die reden behoudt het ontwerp van | en de gefedereerde entiteiten. Om die reden behoudt het ontwerp van |
| koninklijk besluit een regime dat van toepassing is op de producenten | koninklijk besluit een regime dat van toepassing is op de producenten |
| van zonne-energie die de zonne-energie in werking hebben genomen vóór | van zonne-energie die de zonne-energie in werking hebben genomen vóór |
| 1 augustus 2012. Zulke uitzondering niet voorzien zou enerzijds het | 1 augustus 2012. Zulke uitzondering niet voorzien zou enerzijds het |
| beginsel van rechtmatige verwachtingen van de gebruikers en anderzijds | beginsel van rechtmatige verwachtingen van de gebruikers en anderzijds |
| hun eigendomsrecht schenden aangezien het een aankoopgarantie aan een | hun eigendomsrecht schenden aangezien het een aankoopgarantie aan een |
| gegarandeerde prijs betreft waarop iedere producent recht kan hebben. | gegarandeerde prijs betreft waarop iedere producent recht kan hebben. |
| Het ontwerp van koninklijk besluit voorziet dus in een regelgevend | Het ontwerp van koninklijk besluit voorziet dus in een regelgevend |
| kader zonder afbreuk te doen aan de verworven rechten en de | kader zonder afbreuk te doen aan de verworven rechten en de |
| rechtmatige verwachtingen van de producenten die zonne-energie in | rechtmatige verwachtingen van de producenten die zonne-energie in |
| gebruik hebben genomen vóór 1 augustus 2012, en die genoten hebben en | gebruik hebben genomen vóór 1 augustus 2012, en die genoten hebben en |
| nog steeds genieten gedurende een periode van tien jaar vanaf de | nog steeds genieten gedurende een periode van tien jaar vanaf de |
| ingebruikname van een tarief van 150 /MWh voor de overname van hun | ingebruikname van een tarief van 150 /MWh voor de overname van hun |
| groenestroomcertificaten. | groenestroomcertificaten. |
| Teneinde het nagestreefde doel te bereiken moet dit ontwerp van | Teneinde het nagestreefde doel te bereiken moet dit ontwerp van |
| koninklijk besluit gedeeltelijk terugwerken tot op de datum van 1 | koninklijk besluit gedeeltelijk terugwerken tot op de datum van 1 |
| augustus 2012, datum waarop het Vlaamse decreet van 13 juli 2012 | augustus 2012, datum waarop het Vlaamse decreet van 13 juli 2012 |
| uitwerking heeft met betrekking tot lopende projecten (artikel 2). | uitwerking heeft met betrekking tot lopende projecten (artikel 2). |
| Het beginsel dat terugwerking van wetten ongeoorloofd is, zoals | Het beginsel dat terugwerking van wetten ongeoorloofd is, zoals |
| gesteld in artikel 2 van het Burgerlijk Wetboek, is evenwel a fortiori | gesteld in artikel 2 van het Burgerlijk Wetboek, is evenwel a fortiori |
| van toepassing op koninklijke besluiten (RvS, n° 62.963 van 5 november | van toepassing op koninklijke besluiten (RvS, n° 62.963 van 5 november |
| 1996, blz. 10-11). « De niet-retroactiviteit van wetten, vastgesteld | 1996, blz. 10-11). « De niet-retroactiviteit van wetten, vastgesteld |
| in artikel 2 van het Burgerlijk Wetboek, is een waarborg ter | in artikel 2 van het Burgerlijk Wetboek, is een waarborg ter |
| voorkoming van rechtsonzekerheid. Die waarborg vereist dat de inhoud | voorkoming van rechtsonzekerheid. Die waarborg vereist dat de inhoud |
| van het recht voorzienbaar en toegankelijk is, zodat de rechtzoekende | van het recht voorzienbaar en toegankelijk is, zodat de rechtzoekende |
| in redelijke mate de gevolgen van een bepaalde handeling kan voorzien, | in redelijke mate de gevolgen van een bepaalde handeling kan voorzien, |
| op het tijdstip dat die handeling wordt verricht. » (G.H., n° 49/98 | op het tijdstip dat die handeling wordt verricht. » (G.H., n° 49/98 |
| van 20 mei 1998, pt. B.4.) | van 20 mei 1998, pt. B.4.) |
| Het beginsel van niet-retroactiviteit van wetten en | Het beginsel van niet-retroactiviteit van wetten en |
| bestuurshandelingen is evenwel niet absoluut (RvS, n° 218.316 van 5 | bestuurshandelingen is evenwel niet absoluut (RvS, n° 218.316 van 5 |
| Maart 2012, blz. 10). De Raad van State aanvaardt de retroactiviteit | Maart 2012, blz. 10). De Raad van State aanvaardt de retroactiviteit |
| voor zover de auteur van de handeling op formele wijze de | voor zover de auteur van de handeling op formele wijze de |
| uitzonderlijke omstandigheden rechtvaardigt die kunnen rechtvaardigen | uitzonderlijke omstandigheden rechtvaardigt die kunnen rechtvaardigen |
| dat hij ze laat terugwerken (RvS, n° 218.316 van 5 maart 2012, blz. | dat hij ze laat terugwerken (RvS, n° 218.316 van 5 maart 2012, blz. |
| 10). Deze omstandigheden kunnen betrekking hebben op de goede werking | 10). Deze omstandigheden kunnen betrekking hebben op de goede werking |
| of de continuïteit van de openbare dienst (RvS, n° 62.923 van 5 | of de continuïteit van de openbare dienst (RvS, n° 62.923 van 5 |
| november 1996, blz. 11). Bovendien moeten de motieven voor de | november 1996, blz. 11). Bovendien moeten de motieven voor de |
| terugwerkende kracht pertinent en wettelijk toegelaten zijn (RvS, n° | terugwerkende kracht pertinent en wettelijk toegelaten zijn (RvS, n° |
| 218.316 van 5 maart 2012, blz. 10). Ook overeenkomstig de constante | 218.316 van 5 maart 2012, blz. 10). Ook overeenkomstig de constante |
| rechtspraak van het Grondwettelijk Hof kan zulke retroactiviteit enkel | rechtspraak van het Grondwettelijk Hof kan zulke retroactiviteit enkel |
| gerechtvaardigd zijn in het licht bijzondere omstandigheden en | gerechtvaardigd zijn in het licht bijzondere omstandigheden en |
| omstandigheden van algemeen belang, met name wanneer het onontbeerlijk | omstandigheden van algemeen belang, met name wanneer het onontbeerlijk |
| blijkt voor de goede werking of de continuïteit van de openbare | blijkt voor de goede werking of de continuïteit van de openbare |
| dienst. (G.H., n° 98/2001 van 13 juli 2001, pt. B.8.1.; G.H., n° | dienst. (G.H., n° 98/2001 van 13 juli 2001, pt. B.8.1.; G.H., n° |
| 73/2004 van 5 mei 2004, pt. B.6.1.; G.H., n° 49/98 van 20 mei 1998, | 73/2004 van 5 mei 2004, pt. B.6.1.; G.H., n° 49/98 van 20 mei 1998, |
| pt. B.4.). | pt. B.4.). |
| De doelstelling van de retroactiviteit van dit koninklijk besluit | De doelstelling van de retroactiviteit van dit koninklijk besluit |
| bestaat erin de coherentie te bewaren tussen het federaal en | bestaat erin de coherentie te bewaren tussen het federaal en |
| gewestelijk wetgevend en regelgevend kader die volgt uit de | gewestelijk wetgevend en regelgevend kader die volgt uit de |
| bevoegdheidsverdeling zoals georganiseerd door artikel 6, § 1, VII, | bevoegdheidsverdeling zoals georganiseerd door artikel 6, § 1, VII, |
| eerste lid, f), van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot | eerste lid, f), van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot |
| hervorming der instellingen zoals gewijzigd bij de bijzondere wet van | hervorming der instellingen zoals gewijzigd bij de bijzondere wet van |
| 8 augustus 1988 en een perfecte overgang tussen het federale | 8 augustus 1988 en een perfecte overgang tussen het federale |
| steunmechanisme aan gewestelijke hernieuwbare energiebronnen en het | steunmechanisme aan gewestelijke hernieuwbare energiebronnen en het |
| exclusief regionaal mechanisme zoals geamendeerd door het Vlaams | exclusief regionaal mechanisme zoals geamendeerd door het Vlaams |
| decreet van 13 juli 2012 te verzekeren. | decreet van 13 juli 2012 te verzekeren. |
| Meerdere redenen rechtvaardigen deze noodzakelijke coherentie en dus | Meerdere redenen rechtvaardigen deze noodzakelijke coherentie en dus |
| ook de retroactiviteit van dit ontwerp van koninklijk besluit : | ook de retroactiviteit van dit ontwerp van koninklijk besluit : |
| - enerzijds heeft het Vlaams decreet van 13 juli 2012 de Vlaamse | - enerzijds heeft het Vlaams decreet van 13 juli 2012 de Vlaamse |
| minimumsteun aan hernieuwbare energiebronnen verlaagd. Dit kan een | minimumsteun aan hernieuwbare energiebronnen verlaagd. Dit kan een |
| onmiddellijke stijging van de transmissietarieven tot gevolg hebben en | onmiddellijke stijging van de transmissietarieven tot gevolg hebben en |
| dit met ingang van 1 augustus 2012 in de mate dat de verlaging van de | dit met ingang van 1 augustus 2012 in de mate dat de verlaging van de |
| Vlaamse minimumsteun van toepassing is vanaf 1 augustus 2012. Het is | Vlaamse minimumsteun van toepassing is vanaf 1 augustus 2012. Het is |
| bijgevolg in het algemeen belang om zulke stijging van het | bijgevolg in het algemeen belang om zulke stijging van het |
| transmissietarief te vermijden; | transmissietarief te vermijden; |
| - anderzijds ter wille van de rechtszekerheid, en aangezien de | - anderzijds ter wille van de rechtszekerheid, en aangezien de |
| bevoegdheid van steun aan hernieuwbare energiebronnen ten volle werd | bevoegdheid van steun aan hernieuwbare energiebronnen ten volle werd |
| uitgeoefend door een federale entiteit, moet de federale Staat | uitgeoefend door een federale entiteit, moet de federale Staat |
| noodzakelijk haar koninklijk besluit van 16 juli 2002 betreffende de | noodzakelijk haar koninklijk besluit van 16 juli 2002 betreffende de |
| instelling van mechanismen voor de bevordering van elektriciteit | instelling van mechanismen voor de bevordering van elektriciteit |
| opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen in overeenstemming brengen | opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen in overeenstemming brengen |
| met de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der | met de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der |
| instellingen en dit uiterlijk op de datum van inwerkingtreding van het | instellingen en dit uiterlijk op de datum van inwerkingtreding van het |
| Vlaamse decreet van 13 juli 2012 teneinde ieder overlapping tussen de | Vlaamse decreet van 13 juli 2012 teneinde ieder overlapping tussen de |
| mechanismen te vermijden. Om die reden werd het geheel van de steun | mechanismen te vermijden. Om die reden werd het geheel van de steun |
| aan off-shore behouden in het koninklijk besluit van 16 juli 2002 in | aan off-shore behouden in het koninklijk besluit van 16 juli 2002 in |
| tegenstelling tot de steun aan on-shore, op één uitzondering na die | tegenstelling tot de steun aan on-shore, op één uitzondering na die |
| hiervoor uiteengezet werd. Zoals overigens de Raad van State benadrukt | hiervoor uiteengezet werd. Zoals overigens de Raad van State benadrukt |
| heeft in haar advies n° 52.038/3 van 18 september 2012 zou het niet | heeft in haar advies n° 52.038/3 van 18 september 2012 zou het niet |
| laten terugwerken van dit ontwerp van koninklijk besluit tot gevolg | laten terugwerken van dit ontwerp van koninklijk besluit tot gevolg |
| hebben dat een schending van de bevoegdheidsverdeling zou voortduren, | hebben dat een schending van de bevoegdheidsverdeling zou voortduren, |
| hetgeen niet kan worden toegestaan. | hetgeen niet kan worden toegestaan. |
| In naam van de wetgevingscoherentie en de rechtszekerheid, van | In naam van de wetgevingscoherentie en de rechtszekerheid, van |
| eerbiediging van de bevoegdheidsverdeling alsook van de wil om een | eerbiediging van de bevoegdheidsverdeling alsook van de wil om een |
| verhoging te vermijden van het transmissietarief dat het gevolg is van | verhoging te vermijden van het transmissietarief dat het gevolg is van |
| een gewestelijk decreet, heeft Zijne Majesteit, bij een besluit | een gewestelijk decreet, heeft Zijne Majesteit, bij een besluit |
| overlegd in Ministerraad, besloten om de datum van inwerkingtreding | overlegd in Ministerraad, besloten om de datum van inwerkingtreding |
| van dit ontwerp van koninklijk besluit deels te laten terugwerken tot | van dit ontwerp van koninklijk besluit deels te laten terugwerken tot |
| op de datum van 1 augustus 2012. | op de datum van 1 augustus 2012. |
| Het bleek bijgevolg noodzakelijk om op federaal niveau het | Het bleek bijgevolg noodzakelijk om op federaal niveau het |
| steunsysteem aan hernieuwbare energiebronnen te hervormen en bij wijze | steunsysteem aan hernieuwbare energiebronnen te hervormen en bij wijze |
| van overgangsmaatregel, een steunregime voor de producenten van | van overgangsmaatregel, een steunregime voor de producenten van |
| zonne-energie met installaties in bedrijf genomen voor 1 augustus | zonne-energie met installaties in bedrijf genomen voor 1 augustus |
| 2012, te behouden, teneinde hun verworven rechten te vrijwaren en het | 2012, te behouden, teneinde hun verworven rechten te vrijwaren en het |
| engagement van de federale Staat jegens hen tot op het einde te laten | engagement van de federale Staat jegens hen tot op het einde te laten |
| voortduren. | voortduren. |
| We hebben de eer te zijn, | We hebben de eer te zijn, |
| Sire, | Sire, |
| Van Uwe Majesteit, | Van Uwe Majesteit, |
| de zeer eerbiedige | de zeer eerbiedige |
| en getrouwe dienaars, | en getrouwe dienaars, |
| De Minister van Binnenlandse Zaken, | De Minister van Binnenlandse Zaken, |
| Mevr. J. MILQUET | Mevr. J. MILQUET |
| De Staatssecretaris voor Energie, | De Staatssecretaris voor Energie, |
| M. WATHELET | M. WATHELET |
| ADVIES 52.038/3 VAN 18 SEPTEMBER 2012 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING | ADVIES 52.038/3 VAN 18 SEPTEMBER 2012 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING |
| WETGEVING OVER | WETGEVING OVER |
| Een ontwerp van koninklijk besluit 'tot wijziging van het koninklijk | Een ontwerp van koninklijk besluit 'tot wijziging van het koninklijk |
| besluit van 16 juli 2002 betreffende de instelling van mechanismen | besluit van 16 juli 2002 betreffende de instelling van mechanismen |
| voor de bevordering van elektriciteit opgewekt uit hernieuwbare | voor de bevordering van elektriciteit opgewekt uit hernieuwbare |
| energiebronnen' | energiebronnen' |
| Op 13 september 2012 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de | Op 13 september 2012 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de |
| Staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit verzocht | Staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit verzocht |
| binnen een termijn van vijf werkdagen een advies te verstrekken over | binnen een termijn van vijf werkdagen een advies te verstrekken over |
| een ontwerp van koninklijk besluit 'tot wijziging van het koninklijk | een ontwerp van koninklijk besluit 'tot wijziging van het koninklijk |
| besluit van 16 juli 2002 betreffende de instelling van mechanismen | besluit van 16 juli 2002 betreffende de instelling van mechanismen |
| voor de bevordering van elektriciteit opgewekt uit hernieuwbare | voor de bevordering van elektriciteit opgewekt uit hernieuwbare |
| energiebronnen'. | energiebronnen'. |
| Het ontwerp is door de derde kamer onderzocht op 18 september 2012. De | Het ontwerp is door de derde kamer onderzocht op 18 september 2012. De |
| kamer was samengesteld uit Jan Smets, staatsraad, voorzitter, Bruno | kamer was samengesteld uit Jan Smets, staatsraad, voorzitter, Bruno |
| Seutin en Jeroen Van Nieuwenhove, staatsraden, Jan Velaers en Johan | Seutin en Jeroen Van Nieuwenhove, staatsraden, Jan Velaers en Johan |
| Put, assessoren, en Marleen Verschraeghen, toegevoegd griffier. | Put, assessoren, en Marleen Verschraeghen, toegevoegd griffier. |
| Het verslag is uitgebracht door Tim Corthaut, adjunct-auditeur. | Het verslag is uitgebracht door Tim Corthaut, adjunct-auditeur. |
| De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het | De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het |
| advies is nagezien onder toezicht van Jeroen Van Nieuwenhove. | advies is nagezien onder toezicht van Jeroen Van Nieuwenhove. |
| Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 18 september | Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 18 september |
| 2012. | 2012. |
| 1. Volgens artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad | 1. Volgens artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad |
| van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, moeten in de | van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, moeten in de |
| adviesaanvraag de redenen worden opgegeven tot staving van het | adviesaanvraag de redenen worden opgegeven tot staving van het |
| spoedeisende karakter ervan. | spoedeisende karakter ervan. |
| In het onderhavige geval wordt het verzoek om spoedbehandeling | In het onderhavige geval wordt het verzoek om spoedbehandeling |
| gemotiveerd als volgt : | gemotiveerd als volgt : |
| « Gelet op de hoogdringendheid, uiteengezet in de aanhef van het | « Gelet op de hoogdringendheid, uiteengezet in de aanhef van het |
| voorliggende ontwerp, zou de Regering de Raad van State dankbaar zijn, | voorliggende ontwerp, zou de Regering de Raad van State dankbaar zijn, |
| mocht het advies worden verstrekt binnen de termijn bepaald bij | mocht het advies worden verstrekt binnen de termijn bepaald bij |
| artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de | artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de |
| Raad van State. » | Raad van State. » |
| In de aanhef van het ontwerp wordt dit verzoek als volgt gemotiveerd : | In de aanhef van het ontwerp wordt dit verzoek als volgt gemotiveerd : |
| « Gelet op het verwachte effect op de transporttarieven van de | « Gelet op het verwachte effect op de transporttarieven van de |
| uitvoering van het Vlaams Decreet van 13 juli 2012 tot wijziging van | uitvoering van het Vlaams Decreet van 13 juli 2012 tot wijziging van |
| het Energiedecreet van 8 mei 2009 betreffende de productie van groene | het Energiedecreet van 8 mei 2009 betreffende de productie van groene |
| energie; | energie; |
| Gelet op de dringende spoed om het regime van de minimumprijs voor de | Gelet op de dringende spoed om het regime van de minimumprijs voor de |
| groenestroomcertificaten toegekend op grond van regionale wetgeving af | groenestroomcertificaten toegekend op grond van regionale wetgeving af |
| te schaffen teneinde een opwaartse impact op de transporttarieven te | te schaffen teneinde een opwaartse impact op de transporttarieven te |
| vermijden; | vermijden; |
| Gelet op het feit dat voorliggend koninklijk besluit genomen wordt | Gelet op het feit dat voorliggend koninklijk besluit genomen wordt |
| zonder afbreuk te doen aan de verworven rechten van producenten die | zonder afbreuk te doen aan de verworven rechten van producenten die |
| zonne-energie, met name fotovoltaïsche panelen, in gebruik namen voor | zonne-energie, met name fotovoltaïsche panelen, in gebruik namen voor |
| 1 januari 2006 en die genoten hebben en nog steeds genieten, voor een | 1 januari 2006 en die genoten hebben en nog steeds genieten, voor een |
| periode van 10 jaar vanaf de ingebruikname - periode die ten laatste | periode van 10 jaar vanaf de ingebruikname - periode die ten laatste |
| op 31 december 2015 eindigt - van het tarief van 150 /MWh bij de | op 31 december 2015 eindigt - van het tarief van 150 /MWh bij de |
| aankoop van het groenestroomcertificaten. » | aankoop van het groenestroomcertificaten. » |
| 2. Overeenkomstig artikel 84, § 3, eerste lid, van de gecoördineerde | 2. Overeenkomstig artikel 84, § 3, eerste lid, van de gecoördineerde |
| wetten op de Raad van State, heeft de afdeling Wetgeving zich moeten | wetten op de Raad van State, heeft de afdeling Wetgeving zich moeten |
| beperken tot het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de | beperken tot het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de |
| handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de te | handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de te |
| vervullen vormvereisten is voldaan. | vervullen vormvereisten is voldaan. |
| Strekking en rechtsgrond van het ontwerp | Strekking en rechtsgrond van het ontwerp |
| 3. Het voor advies voorgelegde ontwerp strekt ertoe wijzigingen aan te | 3. Het voor advies voorgelegde ontwerp strekt ertoe wijzigingen aan te |
| brengen wat betreft de verplichting voor de transmissienetbeheerder om | brengen wat betreft de verplichting voor de transmissienetbeheerder om |
| groenestroomcertificaten tegen bepaalde minimumprijzen aan te kopen, | groenestroomcertificaten tegen bepaalde minimumprijzen aan te kopen, |
| afhankelijk van de gebruikte productietechnologie. Die | afhankelijk van de gebruikte productietechnologie. Die |
| aankoopverplichting wordt afgeschaft voor on-shore windenergie en voor | aankoopverplichting wordt afgeschaft voor on-shore windenergie en voor |
| een aantal andere hernieuwbare energiebronnen, waaronder biomassa. Wat | een aantal andere hernieuwbare energiebronnen, waaronder biomassa. Wat |
| betreft energie uit waterkracht wordt de aankoopverplichting beperkt | betreft energie uit waterkracht wordt de aankoopverplichting beperkt |
| tot installaties die elektriciteit produceren uit water of stromen, | tot installaties die elektriciteit produceren uit water of stromen, |
| bedoeld in artikel 6 van de wet van 29 april 1999 betreffende de | bedoeld in artikel 6 van de wet van 29 april 1999 betreffende de |
| organisatie van de elektriciteitsmarkt'. Wat betreft zonne-energie | organisatie van de elektriciteitsmarkt'. Wat betreft zonne-energie |
| wordt de bestaande aankoopverplichting voortaan beperkt tot | wordt de bestaande aankoopverplichting voortaan beperkt tot |
| installaties voor zonne-energie die in gebruik zijn genomen voor 1 | installaties voor zonne-energie die in gebruik zijn genomen voor 1 |
| januari 2006 (artikel 1 van het ontwerp). Het te nemen besluit heeft | januari 2006 (artikel 1 van het ontwerp). Het te nemen besluit heeft |
| uitwerking met ingang van 1 augustus 2012 (artikel 2). | uitwerking met ingang van 1 augustus 2012 (artikel 2). |
| 4. Het ontworpen besluit vindt rechtsgrond in artikel 7, § 1, vierde | 4. Het ontworpen besluit vindt rechtsgrond in artikel 7, § 1, vierde |
| lid, van de wet van 29 april 1999, gelezen in samenhang met artikel 7, | lid, van de wet van 29 april 1999, gelezen in samenhang met artikel 7, |
| § 1, eerste lid, 1°, van dezelfde wet. Bij de eerstgenoemde bepaling | § 1, eerste lid, 1°, van dezelfde wet. Bij de eerstgenoemde bepaling |
| wordt de Koning gemachtigd om bij een besluit, vastgesteld na overleg | wordt de Koning gemachtigd om bij een besluit, vastgesteld na overleg |
| in de Ministerraad en op voorstel van de Commissie voor de Regulering | in de Ministerraad en op voorstel van de Commissie voor de Regulering |
| van de Elektriciteit en het Gas (CREG), de bepalingen van het | van de Elektriciteit en het Gas (CREG), de bepalingen van het |
| bekrachtigde (1) koninklijk besluit van 16 juli 2002 betreffende de | bekrachtigde (1) koninklijk besluit van 16 juli 2002 betreffende de |
| instelling van mechanismen voor de bevordering van elektriciteit | instelling van mechanismen voor de bevordering van elektriciteit |
| opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen' te wijzigen. Op grond van de | opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen' te wijzigen. Op grond van de |
| laatstgenoemde bepaling kan de Koning volgens dezelfde vormvereisten | laatstgenoemde bepaling kan de Koning volgens dezelfde vormvereisten |
| maatregelen van marktorganisatie vaststellen, waaronder het opleggen | maatregelen van marktorganisatie vaststellen, waaronder het opleggen |
| van een verplichting aan de netbeheerder om groenestroomcertificaten | van een verplichting aan de netbeheerder om groenestroomcertificaten |
| toegekend door de federale en gewestelijke overheden aan te kopen | toegekend door de federale en gewestelijke overheden aan te kopen |
| tegen een minimumprijs. | tegen een minimumprijs. |
| Vormvereisten | Vormvereisten |
| 5. Krachtens artikel 19/1, § 1, eerste lid, van de wet van 5 mei 1997 | 5. Krachtens artikel 19/1, § 1, eerste lid, van de wet van 5 mei 1997 |
| betreffende de coördinatie van het federale beleid inzake duurzame | betreffende de coördinatie van het federale beleid inzake duurzame |
| ontwikkeling' zijn de ontwerpen van koninklijk besluit onderworpen aan | ontwikkeling' zijn de ontwerpen van koninklijk besluit onderworpen aan |
| een voorafgaand onderzoek met betrekking tot de noodzakelijkheid van | een voorafgaand onderzoek met betrekking tot de noodzakelijkheid van |
| een effectbeoordeling. De enige gevallen waarin dat voorafgaand | een effectbeoordeling. De enige gevallen waarin dat voorafgaand |
| onderzoek niet hoeft plaats te vinden, zijn die welke worden bepaald | onderzoek niet hoeft plaats te vinden, zijn die welke worden bepaald |
| bij een koninklijk besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad | bij een koninklijk besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad |
| (artikel 19/1, § 1, tweede lid, van de wet van 5 mei 1997). Een | (artikel 19/1, § 1, tweede lid, van de wet van 5 mei 1997). Een |
| dergelijk besluit lijkt, volgens de huidige stand van de teksten die | dergelijk besluit lijkt, volgens de huidige stand van de teksten die |
| in het Belgisch Staatsblad zijn bekendgemaakt, nog niet te zijn | in het Belgisch Staatsblad zijn bekendgemaakt, nog niet te zijn |
| genomen. | genomen. |
| Uit wat voorafgaat volgt dat het ontwerp het voorwerp dient uit te | Uit wat voorafgaat volgt dat het ontwerp het voorwerp dient uit te |
| maken van het genoemde onderzoek, wat niet het geval lijkt te zijn | maken van het genoemde onderzoek, wat niet het geval lijkt te zijn |
| geweest. | geweest. |
| Indien dat uit het voorafgaande onderzoek zou voortvloeien, dient | Indien dat uit het voorafgaande onderzoek zou voortvloeien, dient |
| overeenkomstig artikel 19/2 van de wet van 5 mei 1997 ook een | overeenkomstig artikel 19/2 van de wet van 5 mei 1997 ook een |
| effectbeoordeling in de zin van dat artikel plaats te vinden. | effectbeoordeling in de zin van dat artikel plaats te vinden. |
| Mocht het ontwerp nog worden gewijzigd ten gevolge van het vervullen | Mocht het ontwerp nog worden gewijzigd ten gevolge van het vervullen |
| van dat vormvereiste, dan dienen de betrokken wijzigingen nog om | van dat vormvereiste, dan dienen de betrokken wijzigingen nog om |
| advies te worden voorgelegd aan de Raad van State, afdeling Wetgeving. | advies te worden voorgelegd aan de Raad van State, afdeling Wetgeving. |
| Bevoegdheid | Bevoegdheid |
| 6. In zijn advies over een ontwerp dat heeft geleid tot het koninklijk | 6. In zijn advies over een ontwerp dat heeft geleid tot het koninklijk |
| besluit van 16 juli 2002 heeft de Raad van State het volgende | besluit van 16 juli 2002 heeft de Raad van State het volgende |
| opgemerkt : (2) | opgemerkt : (2) |
| « Artikel 18, § 1, van het ontwerp verplicht de | « Artikel 18, § 1, van het ontwerp verplicht de |
| transmissienetbeheerder ertoe groenestroomcertificaten aan te kopen | transmissienetbeheerder ertoe groenestroomcertificaten aan te kopen |
| van de producent die hierom verzoekt tegen een bepaalde minimumprijs. | van de producent die hierom verzoekt tegen een bepaalde minimumprijs. |
| Om de kosten verbonden aan deze verplichting te recupereren, zal hij | Om de kosten verbonden aan deze verplichting te recupereren, zal hij |
| deze certificaten krachtens artikel 18, § 2, op de markt brengen, | deze certificaten krachtens artikel 18, § 2, op de markt brengen, |
| waarbij het nettosaldo dat ontstaat uit het verschil tussen de | waarbij het nettosaldo dat ontstaat uit het verschil tussen de |
| aankoopprijs en de verkoopprijs van het certificaat wordt gefinancierd | aankoopprijs en de verkoopprijs van het certificaat wordt gefinancierd |
| door middel van een heffing op de tarieven. Artikel 18, § 3, bepaalt | door middel van een heffing op de tarieven. Artikel 18, § 3, bepaalt |
| dat de CREG belast is met het beheer van het ingestelde systeem. | dat de CREG belast is met het beheer van het ingestelde systeem. |
| In zoverre artikel 18 betrekking heeft op prijzen en tarieven, kan het | In zoverre artikel 18 betrekking heeft op prijzen en tarieven, kan het |
| rechtsgrond vinden in artikel 7 van de wet van 29 april 1999, gelezen | rechtsgrond vinden in artikel 7 van de wet van 29 april 1999, gelezen |
| in samenhang met artikel 6, § 1, VI, vijfde lid, 3°, en VII, tweede | in samenhang met artikel 6, § 1, VI, vijfde lid, 3°, en VII, tweede |
| lid, d), van de bijzondere wet van 8 augustus 1980. | lid, d), van de bijzondere wet van 8 augustus 1980. |
| Artikel 18 houdt evenwel meer in dan loutere prijs- of | Artikel 18 houdt evenwel meer in dan loutere prijs- of |
| tariefmaatregelen, met name in zoverre aan de transmissienetbeheerder | tariefmaatregelen, met name in zoverre aan de transmissienetbeheerder |
| de verplichting wordt opgelegd groenestroomcertificaten aan te kopen | de verplichting wordt opgelegd groenestroomcertificaten aan te kopen |
| en wordt bepaald dat hij die certificaten opnieuw op de markt zal | en wordt bepaald dat hij die certificaten opnieuw op de markt zal |
| brengen om de kosten die aan die verplichting zijn verbonden te | brengen om de kosten die aan die verplichting zijn verbonden te |
| recupereren. Die bepalingen kaderen in de gewestelijke bevoegdheid | recupereren. Die bepalingen kaderen in de gewestelijke bevoegdheid |
| inzake nieuwe energiebronnen en kunnen derhalve geen rechtsgrond | inzake nieuwe energiebronnen en kunnen derhalve geen rechtsgrond |
| vinden in artikel 7, eerste lid, van de wet van 29 april 1999. » | vinden in artikel 7, eerste lid, van de wet van 29 april 1999. » |
| In het advies (3) dat werd gegeven over een voorstel dat heeft geleid | In het advies (3) dat werd gegeven over een voorstel dat heeft geleid |
| tot het decreet van 13 juli 2012 houdende wijziging van het | tot het decreet van 13 juli 2012 houdende wijziging van het |
| Energiedecreet van 8 mei 2009, wat betreft de milieuvriendelijke | Energiedecreet van 8 mei 2009, wat betreft de milieuvriendelijke |
| energieproductie', dat blijkens de aanhef van het thans voor advies | energieproductie', dat blijkens de aanhef van het thans voor advies |
| voorgelegde ontwerp aanleiding heeft gegeven tot de ontworpen | voorgelegde ontwerp aanleiding heeft gegeven tot de ontworpen |
| regeling, heeft de Raad van State opgemerkt dat de in dat voorstel | regeling, heeft de Raad van State opgemerkt dat de in dat voorstel |
| vervatte regeling inzake groenestroomcertificaten en | vervatte regeling inzake groenestroomcertificaten en |
| warmtekrachtcertificaten ingepast kon worden in de gewestelijke | warmtekrachtcertificaten ingepast kon worden in de gewestelijke |
| bevoegdheid inzake « de nieuwe energiebronnen met uitzondering van | bevoegdheid inzake « de nieuwe energiebronnen met uitzondering van |
| deze die verband houden met de kernenergie », bedoeld in artikel 6, § | deze die verband houden met de kernenergie », bedoeld in artikel 6, § |
| 1, VII, eerste lid, f), van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot | 1, VII, eerste lid, f), van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot |
| hervorming der instellingen'. | hervorming der instellingen'. |
| 7. In zoverre bij het ontworpen besluit de aankoopverplichting voor | 7. In zoverre bij het ontworpen besluit de aankoopverplichting voor |
| netbeheerders van groenestroomcertificaten tegen een minimumprijs voor | netbeheerders van groenestroomcertificaten tegen een minimumprijs voor |
| verscheidene vormen van hernieuwbare energiebronnen wordt opgeheven, | verscheidene vormen van hernieuwbare energiebronnen wordt opgeheven, |
| bestaat er geen bevoegdheidsrechtelijk bezwaar, vermits alsnog wordt | bestaat er geen bevoegdheidsrechtelijk bezwaar, vermits alsnog wordt |
| afgezien van een regeling waarvoor de Raad van State destijds heeft | afgezien van een regeling waarvoor de Raad van State destijds heeft |
| besloten tot de onbevoegdheid van de federale overheid. | besloten tot de onbevoegdheid van de federale overheid. |
| In de mate dat de aankoopverplichting wordt gehandhaafd voor | In de mate dat de aankoopverplichting wordt gehandhaafd voor |
| groenestroomcertificaten voor off-shore installaties voor windenergie | groenestroomcertificaten voor off-shore installaties voor windenergie |
| (4) en voor off-shore installaties die elektriciteit produceren uit | (4) en voor off-shore installaties die elektriciteit produceren uit |
| water of stromen (5), bestaat er evenmin een bevoegdheidsrechtelijk | water of stromen (5), bestaat er evenmin een bevoegdheidsrechtelijk |
| bezwaar, aangezien die installaties gelegen zijn in zeegebieden | bezwaar, aangezien die installaties gelegen zijn in zeegebieden |
| bedoeld in artikel 6 van de wet van 29 april 1999 waarin België | bedoeld in artikel 6 van de wet van 29 april 1999 waarin België |
| rechtsmacht kan uitoefenen volgens het internationaal zeerecht en die | rechtsmacht kan uitoefenen volgens het internationaal zeerecht en die |
| niet betrokken zijn bij de indeling in gewesten. Voor deze regeling is | niet betrokken zijn bij de indeling in gewesten. Voor deze regeling is |
| de federale overheid bevoegd. (6) | de federale overheid bevoegd. (6) |
| In zoverre de aankoopverplichting voor groenstroomcertificaten voor | In zoverre de aankoopverplichting voor groenstroomcertificaten voor |
| zonne-energie wordt gehandhaafd, zelfs in een gewijzigde vorm, rijzen | zonne-energie wordt gehandhaafd, zelfs in een gewijzigde vorm, rijzen |
| dezelfde bevoegdheidsbezwaren die de Raad van State destijds heeft | dezelfde bevoegdheidsbezwaren die de Raad van State destijds heeft |
| geformuleerd. | geformuleerd. |
| 8. In de aanhef van het ontwerp wordt de gedeeltelijke handhaving van | 8. In de aanhef van het ontwerp wordt de gedeeltelijke handhaving van |
| de aankoopverplichting voor groenstroomcertificaten voor zonne-energie | de aankoopverplichting voor groenstroomcertificaten voor zonne-energie |
| als volgt verantwoord : | als volgt verantwoord : |
| « Gelet op het feit dat voorliggend koninklijk besluit genomen wordt | « Gelet op het feit dat voorliggend koninklijk besluit genomen wordt |
| zonder afbreuk te doen aan de verworven rechten van producenten die | zonder afbreuk te doen aan de verworven rechten van producenten die |
| zonne-energie, met name fotovoltaïsche panelen, in gebruik namen voor | zonne-energie, met name fotovoltaïsche panelen, in gebruik namen voor |
| 1 januari 2006 en die genoten hebben en nog steeds genieten, voor een | 1 januari 2006 en die genoten hebben en nog steeds genieten, voor een |
| periode van 10 jaar vanaf de ingebruikname - periode die ten laatste | periode van 10 jaar vanaf de ingebruikname - periode die ten laatste |
| op 31 december 2015 eindigt - van het tarief van 150 /MWh bij de | op 31 december 2015 eindigt - van het tarief van 150 /MWh bij de |
| aankoop van (...) groenestroomcertificaten; » | aankoop van (...) groenestroomcertificaten; » |
| De gemachtigde verklaarde hierover nog het volgende : | De gemachtigde verklaarde hierover nog het volgende : |
| « De uitzondering voor 2006 is geïnspireerd door het feit dat geen | « De uitzondering voor 2006 is geïnspireerd door het feit dat geen |
| Vlaamse regeling bestaat/bestond voor ondersteuning voor installaties | Vlaamse regeling bestaat/bestond voor ondersteuning voor installaties |
| van voor 2006. Bijgevolg richtten de pioniers die toen zonnepanelen | van voor 2006. Bijgevolg richtten de pioniers die toen zonnepanelen |
| plaatsten in Vlaanderen zich tot Elia, waar zij volgens het KB van | plaatsten in Vlaanderen zich tot Elia, waar zij volgens het KB van |
| 2002 recht hadden op tien jaar aankoop aan 150 EUR. Het bedrag dat | 2002 recht hadden op tien jaar aankoop aan 150 EUR. Het bedrag dat |
| Elia hier in totaal voor betaalt per jaar bedraagt ongeveer 160.000 | Elia hier in totaal voor betaalt per jaar bedraagt ongeveer 160.000 |
| EUR, ofwel een 1050-tal certificaten per jaar. Een 200 à 300 kleine | EUR, ofwel een 1050-tal certificaten per jaar. Een 200 à 300 kleine |
| producenten dus. Ten opzichte van deze mensen voelt de federale | producenten dus. Ten opzichte van deze mensen voelt de federale |
| regering zich gehouden tot een zekere vorm van nakomen van | regering zich gehouden tot een zekere vorm van nakomen van |
| engagement', vandaar deze uitzondering. De CREG wijst er in haar | engagement', vandaar deze uitzondering. De CREG wijst er in haar |
| voorstel op dat deze mensen de enigen zijn die op heden genieten van | voorstel op dat deze mensen de enigen zijn die op heden genieten van |
| de federale steun. De Waalse regeling bestond al langer, maar was op | de federale steun. De Waalse regeling bestond al langer, maar was op |
| dat moment voordeliger dan de federale, waardoor er geen Waalse | dat moment voordeliger dan de federale, waardoor er geen Waalse |
| producenten zijn die zich toen tot de federale steun gericht hebben. » | producenten zijn die zich toen tot de federale steun gericht hebben. » |
| De « verworven rechten » - of veeleer legitieme verwachtingen - | De « verworven rechten » - of veeleer legitieme verwachtingen - |
| waaraan wordt gerefereerd, kunnen evenwel niet worden ingeroepen als | waaraan wordt gerefereerd, kunnen evenwel niet worden ingeroepen als |
| verantwoording voor het handhaven van een regeling waarvoor de | verantwoording voor het handhaven van een regeling waarvoor de |
| federale overheid onbevoegd is. Het bestaande artikel 14, § 1, tweede | federale overheid onbevoegd is. Het bestaande artikel 14, § 1, tweede |
| lid, 4°, van het koninklijk besluit van 16 juli 2002 dient bijgevolg | lid, 4°, van het koninklijk besluit van 16 juli 2002 dient bijgevolg |
| te worden opgeheven, veeleer dan te worden hernomen in een gewijzigde, | te worden opgeheven, veeleer dan te worden hernomen in een gewijzigde, |
| in de tijd beperkte versie bij artikel 1, 2°, van het ontwerp. | in de tijd beperkte versie bij artikel 1, 2°, van het ontwerp. |
| Indien zou blijken dat een dergelijke algemene opheffing van de | Indien zou blijken dat een dergelijke algemene opheffing van de |
| aankoopverplichting voor groenestroomcertificaten voor zonne-energie | aankoopverplichting voor groenestroomcertificaten voor zonne-energie |
| de burgerrechtelijke aansprakelijkheid van de federale overheid in het | de burgerrechtelijke aansprakelijkheid van de federale overheid in het |
| gedrang zou brengen, staat het aan de betrokken categorie van | gedrang zou brengen, staat het aan de betrokken categorie van |
| producenten van zonne-energie om de overheid hierop aan te spreken. | producenten van zonne-energie om de overheid hierop aan te spreken. |
| Alleszins komt het niet toe aan de Raad van State, afdeling Wetgeving, | Alleszins komt het niet toe aan de Raad van State, afdeling Wetgeving, |
| om hieromtrent een standpunt in te nemen, aangezien zij zich te dezen | om hieromtrent een standpunt in te nemen, aangezien zij zich te dezen |
| enkel kan uitspreken over de verenigbaarheid van de ontworpen regeling | enkel kan uitspreken over de verenigbaarheid van de ontworpen regeling |
| met de bevoegdheidsverdelende regels. | met de bevoegdheidsverdelende regels. |
| Onderzoek van de tekst | Onderzoek van de tekst |
| Artikel 2 | Artikel 2 |
| 9. Bij artikel 2 van het ontwerp wordt terugwerkende kracht verleend | 9. Bij artikel 2 van het ontwerp wordt terugwerkende kracht verleend |
| aan het te nemen besluit tot 1 augustus 2012. In dit verband verklaart | aan het te nemen besluit tot 1 augustus 2012. In dit verband verklaart |
| de gemachtigde het volgende : | de gemachtigde het volgende : |
| « Deze retroactiviteit is volgens de federale regering niet enkel | « Deze retroactiviteit is volgens de federale regering niet enkel |
| noodzakelijk (owv het Vlaamse effect) maar ook toepasbaar. Het is | noodzakelijk (owv het Vlaamse effect) maar ook toepasbaar. Het is |
| immers pas op het moment dat een producent met een installatie | immers pas op het moment dat een producent met een installatie |
| ingebruikgenomen na 1 augustus 2012 zijn eerste certificaat krijgt | ingebruikgenomen na 1 augustus 2012 zijn eerste certificaat krijgt |
| (voorwaarden : productie van 1 MWh en toekenning certificaat door de | (voorwaarden : productie van 1 MWh en toekenning certificaat door de |
| VREG) en beslist om daarmee naar Elia te stappen om het te verkopen, | VREG) en beslist om daarmee naar Elia te stappen om het te verkopen, |
| dat Elia zich zou moeten engageren tot het aankopen van dat | dat Elia zich zou moeten engageren tot het aankopen van dat |
| certificaat aan 150 EUR voor zonne-energie. Als dit KB binnen een zo | certificaat aan 150 EUR voor zonne-energie. Als dit KB binnen een zo |
| snel mogelijke termijn bekrachtigd en gepubliceerd zou worden, is het | snel mogelijke termijn bekrachtigd en gepubliceerd zou worden, is het |
| voor Elia perfect mogelijk om te oordelen of de installatie in gebruik | voor Elia perfect mogelijk om te oordelen of de installatie in gebruik |
| genomen is voor 1 augustus of niet. In het eerste geval kan het de | genomen is voor 1 augustus of niet. In het eerste geval kan het de |
| producent erop wijzen dat hij in Vlaanderen een interessantere prijs | producent erop wijzen dat hij in Vlaanderen een interessantere prijs |
| vindt (210 MW [lees : euro]); in het tweede geval kan hij de producent | vindt (210 MW [lees : euro]); in het tweede geval kan hij de producent |
| erop wijzen dat er voor zijn geval geen federale steunregeling meer | erop wijzen dat er voor zijn geval geen federale steunregeling meer |
| bestaat. » | bestaat. » |
| Door de terugwerkende kracht die aan het te nemen besluit wordt | Door de terugwerkende kracht die aan het te nemen besluit wordt |
| verleend, worden groenestroomproducenten die na de inwerkingstelling | verleend, worden groenestroomproducenten die na de inwerkingstelling |
| van hun productie-installatie vanaf 1 augustus 2012 een verzoek hebben | van hun productie-installatie vanaf 1 augustus 2012 een verzoek hebben |
| gericht aan de transmissienetbeheerder voor de aankoop van | gericht aan de transmissienetbeheerder voor de aankoop van |
| groenestroomcertificaten en waarvoor de ontworpen regeling - of, in | groenestroomcertificaten en waarvoor de ontworpen regeling - of, in |
| voorkomend geval, de geldende gewestelijke regeling - minder gunstig | voorkomend geval, de geldende gewestelijke regeling - minder gunstig |
| is dan de huidige regeling, op ongelijke wijze behandeld in | is dan de huidige regeling, op ongelijke wijze behandeld in |
| vergelijking met de groenestroomproducenten die zich met dit verzoek | vergelijking met de groenestroomproducenten die zich met dit verzoek |
| vóór 1 augustus 2012 tot de transmissienetbeheerder hebben gewend. | vóór 1 augustus 2012 tot de transmissienetbeheerder hebben gewend. |
| 10.1. In de mate dat de ontworpen regeling betrekking heeft op | 10.1. In de mate dat de ontworpen regeling betrekking heeft op |
| groenestroomcertificaten voor off-shore installaties die elektriciteit | groenestroomcertificaten voor off-shore installaties die elektriciteit |
| produceren uit water of stromen (7), is de zo-even weergegeven | produceren uit water of stromen (7), is de zo-even weergegeven |
| verantwoording, die enkel betrekking heeft op groenestroomcertificaten | verantwoording, die enkel betrekking heeft op groenestroomcertificaten |
| voor zonne-energie, niet relevant en ziet de Raad van State ook niet | voor zonne-energie, niet relevant en ziet de Raad van State ook niet |
| in hoe de terugwerkende kracht kan worden verantwoord. Artikel 2 van | in hoe de terugwerkende kracht kan worden verantwoord. Artikel 2 van |
| het ontwerp moet dan ook worden aangevuld met de volgende woorden : «, | het ontwerp moet dan ook worden aangevuld met de volgende woorden : «, |
| met uitzondering van artikel 1, 3° ». | met uitzondering van artikel 1, 3° ». |
| 10.2. In de mate dat de ontworpen regeling betrekking heeft op | 10.2. In de mate dat de ontworpen regeling betrekking heeft op |
| groenestroomcertificaten voor zonne-energie en voor andere | groenestroomcertificaten voor zonne-energie en voor andere |
| hernieuwbare energiebronnen dan off-shore installaties die | hernieuwbare energiebronnen dan off-shore installaties die |
| elektriciteit produceren uit wind, water of stromen, zou het afzien | elektriciteit produceren uit wind, water of stromen, zou het afzien |
| van de terugwerkende kracht ten voordele van een inwerkingtreding op | van de terugwerkende kracht ten voordele van een inwerkingtreding op |
| een tijdstip in de toekomst evenwel tot gevolg hebben dat een regeling | een tijdstip in de toekomst evenwel tot gevolg hebben dat een regeling |
| waarvoor de Raad van State destijds heeft besloten tot de | waarvoor de Raad van State destijds heeft besloten tot de |
| onbevoegdheid van de federale overheid, langer zou moeten gelden. | onbevoegdheid van de federale overheid, langer zou moeten gelden. |
| Hiertegen rijzen dezelfde bevoegdheidsbezwaren die de Raad van State | Hiertegen rijzen dezelfde bevoegdheidsbezwaren die de Raad van State |
| destijds heeft geformuleerd en die hiervóór in herinnering werden | destijds heeft geformuleerd en die hiervóór in herinnering werden |
| gebracht (zie opmerkingen 6 tot 8). | gebracht (zie opmerkingen 6 tot 8). |
| Indien zou blijken dat het verlenen van terugwerkende kracht aan de | Indien zou blijken dat het verlenen van terugwerkende kracht aan de |
| algemene of gedeeltelijke opheffing van de aankoopverplichting voor | algemene of gedeeltelijke opheffing van de aankoopverplichting voor |
| groenestroomcertificaten voor de genoemde hernieuwbare energiebronnen | groenestroomcertificaten voor de genoemde hernieuwbare energiebronnen |
| de burgerrechtelijke aansprakelijkheid van de federale overheid in het | de burgerrechtelijke aansprakelijkheid van de federale overheid in het |
| gedrang zou brengen, staat het aan de betrokken categorie van | gedrang zou brengen, staat het aan de betrokken categorie van |
| groenestroomproducenten om de overheid hierop aan te spreken. | groenestroomproducenten om de overheid hierop aan te spreken. |
| Alleszins komt het niet toe aan de Raad van State, afdeling Wetgeving, | Alleszins komt het niet toe aan de Raad van State, afdeling Wetgeving, |
| om hieromtrent een standpunt in te nemen, aangezien zij zich te dezen | om hieromtrent een standpunt in te nemen, aangezien zij zich te dezen |
| enkel kan uitspreken over de verenigbaarheid van de ontworpen regeling | enkel kan uitspreken over de verenigbaarheid van de ontworpen regeling |
| met de bevoegdheidverdelende regels en met het beginsel van | met de bevoegdheidverdelende regels en met het beginsel van |
| niet-retroactiviteit van rechtsregels. | niet-retroactiviteit van rechtsregels. |
| (1) Bij artikel 427 van de programmawet (I) van 24 december 2002. | (1) Bij artikel 427 van de programmawet (I) van 24 december 2002. |
| (2) Adv. RvS nr. 32.788/1 van 4 april 2002 over een ontwerp van | (2) Adv. RvS nr. 32.788/1 van 4 april 2002 over een ontwerp van |
| koninklijk besluit 'betreffende de markt voor elektriciteit opgewekt | koninklijk besluit 'betreffende de markt voor elektriciteit opgewekt |
| uit hernieuwbare energiebronnen', opmerking 2.3.3. | uit hernieuwbare energiebronnen', opmerking 2.3.3. |
| (3) Adv. RvS nr. 51.535/3 van 18 juni 2012 over een voorontwerp van | (3) Adv. RvS nr. 51.535/3 van 18 juni 2012 over een voorontwerp van |
| decreet 'houdende wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009, wat | decreet 'houdende wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009, wat |
| betreft de milieuvriendelijke energieproductie', Parl.St. Vl.Parl. | betreft de milieuvriendelijke energieproductie', Parl.St. Vl.Parl. |
| 2011-2012, nr. 1639/2, opmerkingen 5 en 6, p. 8-9. | 2011-2012, nr. 1639/2, opmerkingen 5 en 6, p. 8-9. |
| (4) Huidig artikel 14, § 1, tweede lid, 1°, van het koninklijk besluit | (4) Huidig artikel 14, § 1, tweede lid, 1°, van het koninklijk besluit |
| van 16 juli 2002, waarin door het ontworpen besluit geen wijziging | van 16 juli 2002, waarin door het ontworpen besluit geen wijziging |
| wordt aangebracht. | wordt aangebracht. |
| (5) Ontworpen artikel 14, § 1, tweede lid, 3°, van het koninklijk | (5) Ontworpen artikel 14, § 1, tweede lid, 3°, van het koninklijk |
| besluit van 16 juli 2002, vervangen bij artikel 1, 3°, van het | besluit van 16 juli 2002, vervangen bij artikel 1, 3°, van het |
| ontwerp. | ontwerp. |
| (6) Aangehaald adv. RvS nr. 32.788/1, opmerking 2.2.2. | (6) Aangehaald adv. RvS nr. 32.788/1, opmerking 2.2.2. |
| (7) Ontworpen artikel 14, § 1, tweede lid, 3°, van het koninklijk | (7) Ontworpen artikel 14, § 1, tweede lid, 3°, van het koninklijk |
| besluit van 16 juli 2002, vervangen bij artikel 1, 3°, van het | besluit van 16 juli 2002, vervangen bij artikel 1, 3°, van het |
| ontwerp. | ontwerp. |
| De griffier, | De griffier, |
| M. Verschraeghen. | M. Verschraeghen. |
| De voorzitter, | De voorzitter, |
| J. Smets. | J. Smets. |
| 21 DECEMBER 2012. - Koninklijk besluit tot wijziging van het | 21 DECEMBER 2012. - Koninklijk besluit tot wijziging van het |
| koninklijk besluit van 16 juli 2002 betreffende de instelling van | koninklijk besluit van 16 juli 2002 betreffende de instelling van |
| mechanismen voor de bevordering van elektriciteit opgewekt uit | mechanismen voor de bevordering van elektriciteit opgewekt uit |
| hernieuwbare energiebronnen | hernieuwbare energiebronnen |
| ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de | Gelet op de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de |
| elektriciteitsmarkt, inzonderheid op artikel 7, § 1; | elektriciteitsmarkt, inzonderheid op artikel 7, § 1; |
| Gelet op het koninklijk besluit van 16 juli 2002 betreffende de | Gelet op het koninklijk besluit van 16 juli 2002 betreffende de |
| instelling van mechanismen voor de bevordering van elektriciteit | instelling van mechanismen voor de bevordering van elektriciteit |
| opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen, gewijzigd bij het koninklijk | opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen, gewijzigd bij het koninklijk |
| besluit van 5 oktober 2005 en 31 oktober 2008; | besluit van 5 oktober 2005 en 31 oktober 2008; |
| Gelet op het overleg met de Gewestregeringen van 14 september 2012; | Gelet op het overleg met de Gewestregeringen van 14 september 2012; |
| Gelet op het voorstel van de Commissie voor de Regulering van de | Gelet op het voorstel van de Commissie voor de Regulering van de |
| Elektriciteit en het Gas, gegeven op 1 augustus 2012; | Elektriciteit en het Gas, gegeven op 1 augustus 2012; |
| Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 3 | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 3 |
| september 2012; | september 2012; |
| Gelet op het verwachte effect op de transporttarieven van de | Gelet op het verwachte effect op de transporttarieven van de |
| uitvoering van het Vlaams Decreet van 13 juli 2012 tot wijziging van | uitvoering van het Vlaams Decreet van 13 juli 2012 tot wijziging van |
| het Energiedecreet van 8 mei 2009 betreffende de productie van groene | het Energiedecreet van 8 mei 2009 betreffende de productie van groene |
| energie; | energie; |
| Gelet op de dringende spoed om het regime van de minimumprijs voor de | Gelet op de dringende spoed om het regime van de minimumprijs voor de |
| groenestroomcertificaten toegekend op grond van regionale wetgeving af | groenestroomcertificaten toegekend op grond van regionale wetgeving af |
| te schaffen teneinde een opwaartse impact op de transporttarieven te | te schaffen teneinde een opwaartse impact op de transporttarieven te |
| vermijden; | vermijden; |
| Gelet op het feit dat voorliggend koninklijk besluit genomen wordt | Gelet op het feit dat voorliggend koninklijk besluit genomen wordt |
| zonder afbreuk te doen aan de verworven rechten van producenten die | zonder afbreuk te doen aan de verworven rechten van producenten die |
| zonne-energie, met name fotovoltaïsche panelen, in gebruik namen voor | zonne-energie, met name fotovoltaïsche panelen, in gebruik namen voor |
| 1 augustus 2012 en die genoten hebben en nog steeds genieten, voor een | 1 augustus 2012 en die genoten hebben en nog steeds genieten, voor een |
| periode van 10 jaar vanaf de ingebruikname, van het tarief van 150 | periode van 10 jaar vanaf de ingebruikname, van het tarief van 150 |
| /MWh bij de aankoop van het groenestroomcertificaten; | /MWh bij de aankoop van het groenestroomcertificaten; |
| Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 18 september | Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 18 september |
| 2012 met toepassing van artikel 84, § 3, van de gecoördineerde wetten | 2012 met toepassing van artikel 84, § 3, van de gecoördineerde wetten |
| op de Raad van State; | op de Raad van State; |
| Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en van Onze | Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en van Onze |
| Staatssecretaris voor Energie en op advies van Onze in Raad vergaderde | Staatssecretaris voor Energie en op advies van Onze in Raad vergaderde |
| Ministers, | Ministers, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.Artikel 14 van het koninklijk besluit van 16 juli 2002 |
Artikel 1.Artikel 14 van het koninklijk besluit van 16 juli 2002 |
| betreffende de instelling van mechanismen voor bevordering van | betreffende de instelling van mechanismen voor bevordering van |
| elektriciteit opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen wordt als volgt | elektriciteit opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen wordt als volgt |
| gewijzigd : | gewijzigd : |
| 1° in het tweede lid worden 2° en 3° opgeheven; | 1° in het tweede lid worden 2° en 3° opgeheven; |
| 2° in 4°, dat 2° wordt, van het tweede lid worden de woorden « in | 2° in 4°, dat 2° wordt, van het tweede lid worden de woorden « in |
| gebruik genomen voor 1 augustus 2012 » ingevoegd tussen de woorden « | gebruik genomen voor 1 augustus 2012 » ingevoegd tussen de woorden « |
| zonne-energie » en « : 150 euro/MWh »; | zonne-energie » en « : 150 euro/MWh »; |
| 3° het vroegere tweede lid, 5°, dat het tweede lid, 3° wordt, wordt | 3° het vroegere tweede lid, 5°, dat het tweede lid, 3° wordt, wordt |
| vervangen als volgt : | vervangen als volgt : |
| « 3° voor installaties die elektriciteit produceren uit water of | « 3° voor installaties die elektriciteit produceren uit water of |
| stromen, bedoeld in artikel 6 van de wet : 20 EUR/MWh ». | stromen, bedoeld in artikel 6 van de wet : 20 EUR/MWh ». |
Art. 2.Dit besluit heeft uitwerking op 1 augustus 2012, met |
Art. 2.Dit besluit heeft uitwerking op 1 augustus 2012, met |
| uitzondering van artikel 1, 3°. | uitzondering van artikel 1, 3°. |
Art. 3.De minister bevoegd voor Energie is belast met de uitvoering |
Art. 3.De minister bevoegd voor Energie is belast met de uitvoering |
| van dit besluit. | van dit besluit. |
| Gegeven te Brussel, 21 december 2012. | Gegeven te Brussel, 21 december 2012. |
| ALBERT | ALBERT |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken, | De Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken, |
| Mevr. J. MILQUET | Mevr. J. MILQUET |
| De Staatssecretaris voor Energie, | De Staatssecretaris voor Energie, |
| M. WATHELET | M. WATHELET |