← Terug naar "Koninklijk besluit houdende uitvoering van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet die ressorteren onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken "
Koninklijk besluit houdende uitvoering van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet die ressorteren onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken | Koninklijk besluit houdende uitvoering van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet die ressorteren onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken |
---|---|
MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN | MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN |
20 JULI 2000. - Koninklijk besluit houdende uitvoering van de wet van | 20 JULI 2000. - Koninklijk besluit houdende uitvoering van de wet van |
26 juni 2000 betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die | 26 juni 2000 betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die |
betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de | betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de |
Grondwet die ressorteren onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken | Grondwet die ressorteren onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken |
VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
Sire, | Sire, |
Het koninklijk besluit dat ter ondertekening aan Uwe Majesteit wordt | Het koninklijk besluit dat ter ondertekening aan Uwe Majesteit wordt |
voorgelegd, kadert in de definitieve overgang van België naar de | voorgelegd, kadert in de definitieve overgang van België naar de |
eenheidsmunt euro. | eenheidsmunt euro. |
Onderhavig besluit wordt genomen op basis van artikel 6 van de wet van | Onderhavig besluit wordt genomen op basis van artikel 6 van de wet van |
26 juni 2000 betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die | 26 juni 2000 betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die |
betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de | betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de |
Grondwet dat Uwe Majesteit toelaat, tot 31 december 2001, wetten die | Grondwet dat Uwe Majesteit toelaat, tot 31 december 2001, wetten die |
bedragen in Belgische frank vermelden of die verwijzen naar de | bedragen in Belgische frank vermelden of die verwijzen naar de |
Belgische frank, aan de euro, aan te passen. Daartoe kan Uwe | Belgische frank, aan de euro, aan te passen. Daartoe kan Uwe |
Majesteit, ten vroegste, met ingang van 1 januari 2002 : | Majesteit, ten vroegste, met ingang van 1 januari 2002 : |
1° de wetten wijzigen door het gebruik van de frank te vervangen door | 1° de wetten wijzigen door het gebruik van de frank te vervangen door |
dat van de euro; | dat van de euro; |
2° de uitkomst van de conversie van de veelvouden van 10 frank die in | 2° de uitkomst van de conversie van de veelvouden van 10 frank die in |
de wetten voorkomen, vereenvoudigen binnen bepaalde in voormelde wet | de wetten voorkomen, vereenvoudigen binnen bepaalde in voormelde wet |
bepaalde grenzen; | bepaalde grenzen; |
3° de bepalingen bedoeld in artikel 5 opheffen; | 3° de bepalingen bedoeld in artikel 5 opheffen; |
4° maatregelen nemen teneinde de logische opvolging van twee | 4° maatregelen nemen teneinde de logische opvolging van twee |
tariefschijven of -schalen te waarborgen, na omzetting van hun | tariefschijven of -schalen te waarborgen, na omzetting van hun |
grenswaarden; | grenswaarden; |
5° bedragen die in de wetten voorkomen wijzigen in euro, teneinde een | 5° bedragen die in de wetten voorkomen wijzigen in euro, teneinde een |
continuïteit te waarborgen of een bijzondere nauwkeurigheid mogelijk | continuïteit te waarborgen of een bijzondere nauwkeurigheid mogelijk |
te maken, en | te maken, en |
6° de bedragen in Belgische frank die voorkomen in de wetten ter | 6° de bedragen in Belgische frank die voorkomen in de wetten ter |
uitvoering van Europese richtlijnen aanpassen aan de koers van één | uitvoering van Europese richtlijnen aanpassen aan de koers van één |
euro voor één ecu. | euro voor één ecu. |
De Raad van State is van oordeel dat het gebruik van enkelvoudige | De Raad van State is van oordeel dat het gebruik van enkelvoudige |
tweetalige tabellen ongepast is, wat een systeem met tweevoudige | tweetalige tabellen ongepast is, wat een systeem met tweevoudige |
tabellen zou opleggen, een tabel in het Nederlands en eenzelfde in het | tabellen zou opleggen, een tabel in het Nederlands en eenzelfde in het |
Frans. De wet van 31 mei 1961 betreffende het gebruik der talen in | Frans. De wet van 31 mei 1961 betreffende het gebruik der talen in |
wetgevingszaken, het opmaken, bekendmaken en inwerkingtreden van | wetgevingszaken, het opmaken, bekendmaken en inwerkingtreden van |
wetten en verordeningen legt zulke verplichting niet op. De wetten op | wetten en verordeningen legt zulke verplichting niet op. De wetten op |
het gebruik der talen in bestuurszaken, gecoördineerd bij het | het gebruik der talen in bestuurszaken, gecoördineerd bij het |
koninklijk besluit van 18 juli 1966 doen dat evenmin. Een lay-out van | koninklijk besluit van 18 juli 1966 doen dat evenmin. Een lay-out van |
de bepalingen met een enkele tweetalige tabel is trouwens bijzonder | de bepalingen met een enkele tweetalige tabel is trouwens bijzonder |
goed leesbaar. Met name in de bepalingen zelf van de wetten en | goed leesbaar. Met name in de bepalingen zelf van de wetten en |
besluiten betreffende de organieke personeelsformaties van de | besluiten betreffende de organieke personeelsformaties van de |
magistraten en het personeel van hoven en rechtbanken en de | magistraten en het personeel van hoven en rechtbanken en de |
begrotingswetten worden enkelvoudige tweetalige tabellen gebruikt. Het | begrotingswetten worden enkelvoudige tweetalige tabellen gebruikt. Het |
komt derhalve redelijk voor dat de Regering een gebruik in praktijk | komt derhalve redelijk voor dat de Regering een gebruik in praktijk |
brengt dat de Wetgevende Macht en de Uitvoerende Macht reeds vele | brengt dat de Wetgevende Macht en de Uitvoerende Macht reeds vele |
jaren toepassen. | jaren toepassen. |
Commentaar van de artikelen | Commentaar van de artikelen |
Artikel 1 | Artikel 1 |
Deze wijzigingen hebben betrekking op de wet van 10 april 1990 op de | Deze wijzigingen hebben betrekking op de wet van 10 april 1990 op de |
bewakingsondernemingen, de beveiligingsondernemingen en de interne | bewakingsondernemingen, de beveiligingsondernemingen en de interne |
bewakingsdiensten. | bewakingsdiensten. |
De te wijzigen bedragen van 1.000 BEF en 1.000.000 BEF hebben | De te wijzigen bedragen van 1.000 BEF en 1.000.000 BEF hebben |
betrekking op administratieve geldboeten die kunnen opgelegd worden | betrekking op administratieve geldboeten die kunnen opgelegd worden |
aan elke fysische of morele persoon die deze wet overtreedt. Er werd | aan elke fysische of morele persoon die deze wet overtreedt. Er werd |
geoordeeld dat het voor de duidelijkheid beter was deze bedragen | geoordeeld dat het voor de duidelijkheid beter was deze bedragen |
transparant af te ronden in euro. | transparant af te ronden in euro. |
Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de | Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de |
bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de | bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de |
euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als | euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als |
bedoeld in artikel 78 van de Grondwet. | bedoeld in artikel 78 van de Grondwet. |
Artikel 2 | Artikel 2 |
Deze wijzigingen hebben betrekking op de wet van 15 december 1980 | Deze wijzigingen hebben betrekking op de wet van 15 december 1980 |
betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging | betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging |
en de verwijdering van vreemdelingen. | en de verwijdering van vreemdelingen. |
De te wijzigen bedragen van 3.000 BEF en 150.000 BEF hebben betrekking | De te wijzigen bedragen van 3.000 BEF en 150.000 BEF hebben betrekking |
op administratieve geldboeten die kunnen opgelegd worden. Er werd | op administratieve geldboeten die kunnen opgelegd worden. Er werd |
geoordeeld dat het voor de duidelijkheid beter was deze bedragen | geoordeeld dat het voor de duidelijkheid beter was deze bedragen |
transparant af te ronden in euro. | transparant af te ronden in euro. |
Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de | Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de |
bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de | bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de |
euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als | euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als |
bedoeld in artikel 78 van de Grondwet. | bedoeld in artikel 78 van de Grondwet. |
Artikel 3 | Artikel 3 |
Deze wijzigingen hebben betrekking op de wet van 4 juli 1989 | Deze wijzigingen hebben betrekking op de wet van 4 juli 1989 |
betreffende de beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven | betreffende de beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven |
voor de verkiezingen van de federale Kamers, de financiering en de | voor de verkiezingen van de federale Kamers, de financiering en de |
open boekhouding van de politieke partijen. | open boekhouding van de politieke partijen. |
De te wijzigen bedragen van 40.000.000 BEF, in artikel 2, § 1, van de | De te wijzigen bedragen van 40.000.000 BEF, in artikel 2, § 1, van de |
voormelde wet van 4 juli 1989, hebben betrekking op het totaal van de | voormelde wet van 4 juli 1989, hebben betrekking op het totaal van de |
verkiezingsuitgaven en de financiële verbintenissen voor de | verkiezingsuitgaven en de financiële verbintenissen voor de |
verkiezingspropaganda die de politieke partijen niet mogen | verkiezingspropaganda die de politieke partijen niet mogen |
overschrijden voor alle verkiezingen die georganiseerd worden voor de | overschrijden voor alle verkiezingen die georganiseerd worden voor de |
Kamer van Volksvertegenwoordigers, de Senaat en de Provincieraden. | Kamer van Volksvertegenwoordigers, de Senaat en de Provincieraden. |
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen | Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen |
af te ronden op 1.000.000 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren | af te ronden op 1.000.000 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren |
(wiskundig afgerond : 991.574 EUR). | (wiskundig afgerond : 991.574 EUR). |
De te wijzigen bedragen van 350.000 BEF, 200.000 BEF en 100.000 BEF, | De te wijzigen bedragen van 350.000 BEF, 200.000 BEF en 100.000 BEF, |
in artikel 2, § 2, van de voormelde wet van 4 juli 1989, hebben | in artikel 2, § 2, van de voormelde wet van 4 juli 1989, hebben |
betrekking op het totaal van de verkiezingsuitgaven en de financiële | betrekking op het totaal van de verkiezingsuitgaven en de financiële |
verbintenissen voor de verkiezingspropaganda dat de kandidaten niet | verbintenissen voor de verkiezingspropaganda dat de kandidaten niet |
mogen overschrijden voor alle verkiezingen die georganiseerd worden | mogen overschrijden voor alle verkiezingen die georganiseerd worden |
voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers, de Senaat en de | voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers, de Senaat en de |
Provincieraden. | Provincieraden. |
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen | Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen |
respectievelijk af te ronden op 8.700 EUR, 5.000 EUR en 2.500 EUR om | respectievelijk af te ronden op 8.700 EUR, 5.000 EUR en 2.500 EUR om |
de doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 9.916 EUR, | de doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 9.916 EUR, |
8.676 EUR, 4.958 EUR en 2.479 EUR). | 8.676 EUR, 4.958 EUR en 2.479 EUR). |
Krachtens artikel 6 van de voormelde wet van 4 juli 1989, moeten de | Krachtens artikel 6 van de voormelde wet van 4 juli 1989, moeten de |
politieke partijen, wanneer zij een lijstnummer aanvragen, de | politieke partijen, wanneer zij een lijstnummer aanvragen, de |
identiteit aangeven van de natuurlijke personen die giften gedaan | identiteit aangeven van de natuurlijke personen die giften gedaan |
hebben van 5.000 BEF en meer. | hebben van 5.000 BEF en meer. |
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af | Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af |
te ronden op 125 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren | te ronden op 125 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren |
(wiskundig afgerond : 124 EUR). | (wiskundig afgerond : 124 EUR). |
De te wijzigen bedragen van 5.000.000 BEF en 50 BEF, in artikel 16 van | De te wijzigen bedragen van 5.000.000 BEF en 50 BEF, in artikel 16 van |
de voormelde wet van 4 juli 1989, hebben betrekking op het totaal van | de voormelde wet van 4 juli 1989, hebben betrekking op het totaal van |
de totale jaarlijkse dotatie die toegekend wordt aan elke politieke | de totale jaarlijkse dotatie die toegekend wordt aan elke politieke |
partij, en het aanvullend bedrag per geldig uitgebrachte stem bij de | partij, en het aanvullend bedrag per geldig uitgebrachte stem bij de |
laatste parlementsverkiezingen. | laatste parlementsverkiezingen. |
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen | Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen |
respectievelijk af te ronden op 125.000 EUR en 1,25 EUR om de | respectievelijk af te ronden op 125.000 EUR en 1,25 EUR om de |
doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 123.947 EUR | doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 123.947 EUR |
en 1,24 EUR). | en 1,24 EUR). |
De te wijzigen bedragen van 5.000 BEF, 20.000 BEF en 80.000 BEF in | De te wijzigen bedragen van 5.000 BEF, 20.000 BEF en 80.000 BEF in |
artikel 16bis, tweede lid, van de voormelde wet van 4 juli 1989, | artikel 16bis, tweede lid, van de voormelde wet van 4 juli 1989, |
hebben betrekking op de bedragen van de giften die toegekend worden | hebben betrekking op de bedragen van de giften die toegekend worden |
aan politieke partijen, aan lijsten, aan kandidaten en aan politieke | aan politieke partijen, aan lijsten, aan kandidaten en aan politieke |
mandatarissen. | mandatarissen. |
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen | Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen |
respectievelijk af te ronden op 125 EUR, 500 EUR en 2.000 EUR om de | respectievelijk af te ronden op 125 EUR, 500 EUR en 2.000 EUR om de |
doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 124 EUR, 496 | doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 124 EUR, 496 |
EUR en 1.983 EUR). | EUR en 1.983 EUR). |
Het bedrag 5.000 BEF, in artikel 22, tweede lid, van de voormelde wet | Het bedrag 5.000 BEF, in artikel 22, tweede lid, van de voormelde wet |
van 4 juli 1989, stemt overeen met het bedrag van de giften gedaan aan | van 4 juli 1989, stemt overeen met het bedrag van de giften gedaan aan |
een politieke partij of een kandidaat, vanaf welk een jaarlijkse | een politieke partij of een kandidaat, vanaf welk een jaarlijkse |
centrale lijst van de giften opgesteld moet worden. | centrale lijst van de giften opgesteld moet worden. |
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af | Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af |
te ronden op 125 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren | te ronden op 125 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren |
(wiskundig afgerond : 124 EUR). | (wiskundig afgerond : 124 EUR). |
De in artikel 2, § 2 (1,40 BEF), 1° en § 3, 1° (0,70 BEF) bedoelde | De in artikel 2, § 2 (1,40 BEF), 1° en § 3, 1° (0,70 BEF) bedoelde |
bedragen dienen niet te worden aagepast omdat enerzijds, ze niet als « | bedragen dienen niet te worden aagepast omdat enerzijds, ze niet als « |
transparant » kunnen worden beschouwd en, anderzijds, omdat deze | transparant » kunnen worden beschouwd en, anderzijds, omdat deze |
bedragen dienen te worden vermenigvuldigd met het aantal geldige | bedragen dienen te worden vermenigvuldigd met het aantal geldige |
stemmen dat bij de vorige verkiezingen werd uitgebracht. De | stemmen dat bij de vorige verkiezingen werd uitgebracht. De |
transparantie dient zichtbaar te worden in het eindresultaat. | transparantie dient zichtbaar te worden in het eindresultaat. |
Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de | Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de |
bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de | bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de |
euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als | euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als |
bedoeld in artikel 78 van de Grondwet. | bedoeld in artikel 78 van de Grondwet. |
Artikel 4 | Artikel 4 |
Deze wijziging heeft betrekking op de wet van 19 mei 1994 betreffende | Deze wijziging heeft betrekking op de wet van 19 mei 1994 betreffende |
de beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven voor de | de beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven voor de |
verkiezing van het Europese Parlement. | verkiezing van het Europese Parlement. |
De te wijzigen bedragen van 40.000.000 BEF, in artikel 2, § 1, van de | De te wijzigen bedragen van 40.000.000 BEF, in artikel 2, § 1, van de |
voormelde wet van 19 mei 1994, hebben betrekking op het totaal van de | voormelde wet van 19 mei 1994, hebben betrekking op het totaal van de |
verkiezingsuitgaven en de financiële verbintenissen voor de | verkiezingsuitgaven en de financiële verbintenissen voor de |
verkiezingspropaganda dat de politieke partijen niet mogen | verkiezingspropaganda dat de politieke partijen niet mogen |
overschrijden voor de verkiezing van het Europese Parlement. | overschrijden voor de verkiezing van het Europese Parlement. |
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen | Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen |
af te ronden op 1.000.000 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren | af te ronden op 1.000.000 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren |
(wiskundig afgerond : 991.574 EUR). | (wiskundig afgerond : 991.574 EUR). |
De te wijzigen bedragen van 350.000 BEF, 400.000 BEF en 200.000 BEF, | De te wijzigen bedragen van 350.000 BEF, 400.000 BEF en 200.000 BEF, |
in artikel 2, § 2, van de voormelde wet van 19 mei 1994, hebben | in artikel 2, § 2, van de voormelde wet van 19 mei 1994, hebben |
betrekking op het totaal van de verkiezingsuitgaven en de financiële | betrekking op het totaal van de verkiezingsuitgaven en de financiële |
verbintenissen voor de verkiezingspropaganda dat de kandidaten niet | verbintenissen voor de verkiezingspropaganda dat de kandidaten niet |
mogen overschrijden voor de verkiezing van het Europese Parlement. | mogen overschrijden voor de verkiezing van het Europese Parlement. |
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen | Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen |
respectievelijk af te ronden op 8.700 EUR, 10.000 EUR en 5.000 EUR om | respectievelijk af te ronden op 8.700 EUR, 10.000 EUR en 5.000 EUR om |
de doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 8.676 EUR, | de doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 8.676 EUR, |
9.916 EUR en 4.958 EUR). | 9.916 EUR en 4.958 EUR). |
Krachtens artikel 6, eerste lid, van de voormelde wet van 19 mei 1994, | Krachtens artikel 6, eerste lid, van de voormelde wet van 19 mei 1994, |
moeten de politieke partijen, wanneer zij een lijstnummer aanvragen, | moeten de politieke partijen, wanneer zij een lijstnummer aanvragen, |
de identiteit aangeven van de natuurlijke personen die giften gedaan | de identiteit aangeven van de natuurlijke personen die giften gedaan |
hebben van 5.000 BEF en meer. | hebben van 5.000 BEF en meer. |
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af | Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af |
te ronden op 125 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren | te ronden op 125 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren |
(wiskundig afgerond : 124 EUR). | (wiskundig afgerond : 124 EUR). |
De te wijzigen bedragen van 5.000 BEF, 20.000 BEF en 80.000 BEF, in | De te wijzigen bedragen van 5.000 BEF, 20.000 BEF en 80.000 BEF, in |
artikel 11, tweede lid, van de voormelde wet van 19 mei 1994, hebben | artikel 11, tweede lid, van de voormelde wet van 19 mei 1994, hebben |
betrekking op de bedragen van de giften die toegekend zijn aan | betrekking op de bedragen van de giften die toegekend zijn aan |
politieke partijen, lijsten, kandidaten en politieke mandatarissen. | politieke partijen, lijsten, kandidaten en politieke mandatarissen. |
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen | Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen |
respectievelijk af te ronden op 125 EUR, 500 EUR en 2.000 EUR om de | respectievelijk af te ronden op 125 EUR, 500 EUR en 2.000 EUR om de |
doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 124 EUR, 496 | doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 124 EUR, 496 |
EUR en 1.983 EUR). | EUR en 1.983 EUR). |
Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de | Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de |
bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de | bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de |
euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als | euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als |
bedoeld in artikel 78 van de Grondwet. | bedoeld in artikel 78 van de Grondwet. |
Het in artikel 2, § 2 (0,70 BEF) bedoeld bedrag dient niet te worden | Het in artikel 2, § 2 (0,70 BEF) bedoeld bedrag dient niet te worden |
aangepast omdat enerzijds, het niet als « transparant » kan worden | aangepast omdat enerzijds, het niet als « transparant » kan worden |
beschouwd en, anderzijds, omdat dit bedrag dient te worden | beschouwd en, anderzijds, omdat dit bedrag dient te worden |
vermenigvuldigd met het aantal geldige stemmen dat bij de vorige | vermenigvuldigd met het aantal geldige stemmen dat bij de vorige |
verkiezingen werd uitgebracht. De transparantie dient zichtbaar te | verkiezingen werd uitgebracht. De transparantie dient zichtbaar te |
worden in het eindresultaat. | worden in het eindresultaat. |
Artikel 5 | Artikel 5 |
Deze wijziging heeft betrekking op de wet van 19 mei 1994 betreffende | Deze wijziging heeft betrekking op de wet van 19 mei 1994 betreffende |
de beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven van de Vlaamse | de beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven van de Vlaamse |
Raad, de Waalse Gewestraad, de Brusselse Hoofdstedelijke Raad en de | Raad, de Waalse Gewestraad, de Brusselse Hoofdstedelijke Raad en de |
Raad van de Duitstalige Gemeenschap. | Raad van de Duitstalige Gemeenschap. |
De te wijzigen bedragen van 40.000.000 BEF, 32.000.000 BEF, 7.000.000 | De te wijzigen bedragen van 40.000.000 BEF, 32.000.000 BEF, 7.000.000 |
BEF BEF en 1.000.000 BEF, in artikel 2, § 1, van de voormelde wet van | BEF BEF en 1.000.000 BEF, in artikel 2, § 1, van de voormelde wet van |
19 mei 1994, hebben betrekking op het totaal van de | 19 mei 1994, hebben betrekking op het totaal van de |
verkiezingsuitgaven en de financiële verbintenissen voor de | verkiezingsuitgaven en de financiële verbintenissen voor de |
verkiezingspropaganda dat de politieke partijen niet mogen | verkiezingspropaganda dat de politieke partijen niet mogen |
overschrijden respectievelijk voor alle betrokken verkiezingen, voor | overschrijden respectievelijk voor alle betrokken verkiezingen, voor |
de verkiezing van de Vlaamse Raad en de Waalse Gewestraad, voor de | de verkiezing van de Vlaamse Raad en de Waalse Gewestraad, voor de |
verkiezing van de Brusselse Hoofdstedelijke Raad en voor de verkiezing | verkiezing van de Brusselse Hoofdstedelijke Raad en voor de verkiezing |
van de Raad van de Duitstalige Gemeenschap. | van de Raad van de Duitstalige Gemeenschap. |
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen | Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen |
af te ronden op 1.000.000 EUR, 795.000 EUR, 175.000 EUR en 25.000 EUR | af te ronden op 1.000.000 EUR, 795.000 EUR, 175.000 EUR en 25.000 EUR |
om de doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 991.574 | om de doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 991.574 |
EUR, 793.259 EUR, 173.525 EUR en 24.789 EUR). | EUR, 793.259 EUR, 173.525 EUR en 24.789 EUR). |
De te wijzigen bedragen van 350.000 BEF, 200.000 BEF, 100.000 BEF, | De te wijzigen bedragen van 350.000 BEF, 200.000 BEF, 100.000 BEF, |
70.000 BEF en 50.000 BEF, in artikel 2, § 2, § 3 en § 3bis, van de | 70.000 BEF en 50.000 BEF, in artikel 2, § 2, § 3 en § 3bis, van de |
voormelde wet van 19 mei 1994, hebben betrekking op het totaal van de | voormelde wet van 19 mei 1994, hebben betrekking op het totaal van de |
verkiezingsuitgaven en de financiële verbintenissen voor de | verkiezingsuitgaven en de financiële verbintenissen voor de |
verkiezingspropaganda dat de kandidaten niet mogen overschrijden voor | verkiezingspropaganda dat de kandidaten niet mogen overschrijden voor |
elk van de verkiezingen waarop de voormelde wet van 19 mei 1994 | elk van de verkiezingen waarop de voormelde wet van 19 mei 1994 |
betrekking heeft. | betrekking heeft. |
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen | Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen |
respectievelijk af te ronden op 8.700 EUR, 5.000 EUR en 2.500 EUR, | respectievelijk af te ronden op 8.700 EUR, 5.000 EUR en 2.500 EUR, |
1.750 EUR en 1.250 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren | 1.750 EUR en 1.250 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren |
(wiskundig afgerond : 8.676 EUR, 4.958 EUR, 2.479 EUR, 1.735 EUR en | (wiskundig afgerond : 8.676 EUR, 4.958 EUR, 2.479 EUR, 1.735 EUR en |
1.239 EUR). | 1.239 EUR). |
Krachtens artikel 6, eerste lid, van de voormelde wet van 19 mei 1994, | Krachtens artikel 6, eerste lid, van de voormelde wet van 19 mei 1994, |
moeten de politieke partijen, wanneer zij een lijstnummer aanvragen, | moeten de politieke partijen, wanneer zij een lijstnummer aanvragen, |
de identiteit aangeven van de natuurlijke personen die giften gedaan | de identiteit aangeven van de natuurlijke personen die giften gedaan |
hebben van 5.000 BEF en meer. | hebben van 5.000 BEF en meer. |
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af | Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af |
te ronden op 125 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren | te ronden op 125 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren |
(wiskundig afgerond : 124 EUR). | (wiskundig afgerond : 124 EUR). |
De te wijzigen bedragen van 5.000 BEF, 20.000 BEF en 80.000 BEF, in | De te wijzigen bedragen van 5.000 BEF, 20.000 BEF en 80.000 BEF, in |
artikel 11, tweede lid, van de voormelde wet van 19 mei 1994, hebben | artikel 11, tweede lid, van de voormelde wet van 19 mei 1994, hebben |
betrekking op de bedragen van de giften die toegekend worden aan | betrekking op de bedragen van de giften die toegekend worden aan |
politieke partijen, lijsten, kandidaten en politieke mandatarissen. | politieke partijen, lijsten, kandidaten en politieke mandatarissen. |
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen | Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen |
respectievelijk af te ronden op 125 EUR, 500 EUR en 2.000 EUR om de | respectievelijk af te ronden op 125 EUR, 500 EUR en 2.000 EUR om de |
doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 124 EUR, 496 | doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 124 EUR, 496 |
EUR en 1.983 EUR). | EUR en 1.983 EUR). |
Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de | Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de |
bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de | bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de |
euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als | euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als |
bedoeld in artikel 78 van de Grondwet. | bedoeld in artikel 78 van de Grondwet. |
De in artikel 2, § 2 (1,40 BEF), 1°, § 3, 1° (0,70 BEF) et § 3bis, 1° | De in artikel 2, § 2 (1,40 BEF), 1°, § 3, 1° (0,70 BEF) et § 3bis, 1° |
(1,40 BEF) bedoelde bedragen dienen niet te worden aagepast omdat | (1,40 BEF) bedoelde bedragen dienen niet te worden aagepast omdat |
enerzijds, ze niet als « transparant » kunnen worden beschouwd en, | enerzijds, ze niet als « transparant » kunnen worden beschouwd en, |
anderzijds, omdat deze bedragen dienen te worden vermenigvuldigd met | anderzijds, omdat deze bedragen dienen te worden vermenigvuldigd met |
het aantal geldige stemmen dat bij de vorige verkiezingen werd | het aantal geldige stemmen dat bij de vorige verkiezingen werd |
uitgebracht. De transparantie dient zichtbaar te worden in het | uitgebracht. De transparantie dient zichtbaar te worden in het |
eindresultaat. | eindresultaat. |
Artikel 6 | Artikel 6 |
Deze wijziging heeft betrekking op de nieuwe gemeentewet, | Deze wijziging heeft betrekking op de nieuwe gemeentewet, |
gecodificeerd op 24 juni 1988 en bekrachtigd door de wet van 26 mei | gecodificeerd op 24 juni 1988 en bekrachtigd door de wet van 26 mei |
1989. | 1989. |
De te wijzigen bedragen van 100.000 BEF in artikel 231, §§ 2 en 3, van | De te wijzigen bedragen van 100.000 BEF in artikel 231, §§ 2 en 3, van |
de nieuwe gemeentewet, hebben betrekking op de bedragen van de giften | de nieuwe gemeentewet, hebben betrekking op de bedragen van de giften |
die gedaan zijn aan de gemeente of aan een gemeenteinstelling. | die gedaan zijn aan de gemeente of aan een gemeenteinstelling. |
Het gaat om overgangspunten op basis waarvan de beslissing van de | Het gaat om overgangspunten op basis waarvan de beslissing van de |
gemeenteraad over die giften al dan niet voorgelegd moet worden aan | gemeenteraad over die giften al dan niet voorgelegd moet worden aan |
het advies van de bestendige deputatie. | het advies van de bestendige deputatie. |
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen | Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen |
af te ronden op 2.500 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren | af te ronden op 2.500 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren |
(wiskundig afgerond : 2.479 EUR). | (wiskundig afgerond : 2.479 EUR). |
De te wijzigen bedragen van 2.000.000 BEF en 6.000.000 BEF, in artikel | De te wijzigen bedragen van 2.000.000 BEF en 6.000.000 BEF, in artikel |
235, § 2, van de nieuwe gemeentewet, hebben betrekking op de bedragen | 235, § 2, van de nieuwe gemeentewet, hebben betrekking op de bedragen |
van contracten inzake opdrachten voor aanneming van leveringen en | van contracten inzake opdrachten voor aanneming van leveringen en |
diensten. | diensten. |
Het gaat om overgangspunten op basis waarvan de goedkeuring van de | Het gaat om overgangspunten op basis waarvan de goedkeuring van de |
provinciegouverneur al dan niet vereist is, volgens het aantal | provinciegouverneur al dan niet vereist is, volgens het aantal |
inwoners dat de gemeente telt. | inwoners dat de gemeente telt. |
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen | Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen |
respectievelijk af te ronden op 50.000 EUR en 150.000 EUR om de | respectievelijk af te ronden op 50.000 EUR en 150.000 EUR om de |
doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 49.579 EUR en | doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 49.579 EUR en |
148.736 EUR). | 148.736 EUR). |
Het te wijzigen bedrag van 100.000 BEF in artikel 243, eerste lid, van | Het te wijzigen bedrag van 100.000 BEF in artikel 243, eerste lid, van |
de nieuwe gemeentewet, heeft betrekking op het bedrag van schenkingen | de nieuwe gemeentewet, heeft betrekking op het bedrag van schenkingen |
en legaten die gedaan worden aan openbare instellingen die in de | en legaten die gedaan worden aan openbare instellingen die in de |
gemeente bestaan en rechtspersoonlijkheid bezitten. | gemeente bestaan en rechtspersoonlijkheid bezitten. |
Het gaat om een overgangspunt op basis waarvan de besluiten van die | Het gaat om een overgangspunt op basis waarvan de besluiten van die |
openbare instellingen over dergelijke akten van schenkingen of | openbare instellingen over dergelijke akten van schenkingen of |
legaten, al dan niet voorgelegd moeten worden aan het advies van de | legaten, al dan niet voorgelegd moeten worden aan het advies van de |
gemeenteraad. | gemeenteraad. |
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af | Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af |
te ronden op 2.500 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren | te ronden op 2.500 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren |
(wiskundig afgerond : 2.479 EUR). | (wiskundig afgerond : 2.479 EUR). |
Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de | Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de |
bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de | bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de |
euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als | euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als |
bedoeld in artikel 78 van de Grondwet. | bedoeld in artikel 78 van de Grondwet. |
Artikel 7 | Artikel 7 |
Deze wijziging heeft betrekking op de provinciewet van 30 april 1836. | Deze wijziging heeft betrekking op de provinciewet van 30 april 1836. |
Het te wijzigen bedrag van 2.500.000 BEF, in artikel 75, tweede lid, | Het te wijzigen bedrag van 2.500.000 BEF, in artikel 75, tweede lid, |
van de provinciewet, heeft betrekking op het bedrag van opdrachten die | van de provinciewet, heeft betrekking op het bedrag van opdrachten die |
betrekking hebben op het dagelijks bestuur van de provincie. | betrekking hebben op het dagelijks bestuur van de provincie. |
Op basis van dat bedrag kan de provincieraad zijn bevoegdheid al dan | Op basis van dat bedrag kan de provincieraad zijn bevoegdheid al dan |
niet overdragen aan de bestendige deputatie. | niet overdragen aan de bestendige deputatie. |
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af | Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af |
te ronden op 62.000 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren | te ronden op 62.000 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren |
(wiskundig afgerond : 61.973 EUR). | (wiskundig afgerond : 61.973 EUR). |
De te wijzigen bedragen van 2.000.000 BEF, 100.000 BEF en 1.500.000 | De te wijzigen bedragen van 2.000.000 BEF, 100.000 BEF en 1.500.000 |
BEF, in artikel 112, derde lid, van de provinciewet, hebben betrekking | BEF, in artikel 112, derde lid, van de provinciewet, hebben betrekking |
op de bedragen van bepaalde uitgaven van de provincie. | op de bedragen van bepaalde uitgaven van de provincie. |
De betalingswijze wordt bepaald op basis van het bedrag van die | De betalingswijze wordt bepaald op basis van het bedrag van die |
uitgaven. | uitgaven. |
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen | Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen |
respectievelijk af te ronden op 50.000 EUR, 2.500 EUR en 37.500 EUR om | respectievelijk af te ronden op 50.000 EUR, 2.500 EUR en 37.500 EUR om |
de doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 49.579 | de doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 49.579 |
EUR, 2.479 EUR en 37.184 EUR). | EUR, 2.479 EUR en 37.184 EUR). |
Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de | Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de |
bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de | bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de |
euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als | euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als |
bedoeld in artikel 78 van de Grondwet. | bedoeld in artikel 78 van de Grondwet. |
Ik heb de eer te zijn, | Ik heb de eer te zijn, |
Sire, | Sire, |
van Uwe Majesteit, | van Uwe Majesteit, |
de zeer eerbiedige | de zeer eerbiedige |
en zeer getrouwe dienaar, | en zeer getrouwe dienaar, |
De Minister van Binnenlandse Zaken, | De Minister van Binnenlandse Zaken, |
A. DUQUESNE | A. DUQUESNE |
ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE | ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE |
De Raad van State, afdeling wetgeving, tweede kamer, op 5 juli 2000 | De Raad van State, afdeling wetgeving, tweede kamer, op 5 juli 2000 |
door de Minister van Financiën verzocht hem, binnen een termijn van | door de Minister van Financiën verzocht hem, binnen een termijn van |
ten hoogste drie dagen, van advies te dienen over een ontwerp van | ten hoogste drie dagen, van advies te dienen over een ontwerp van |
koninklijk besluit « houdende uitvoering van de wet betreffende de | koninklijk besluit « houdende uitvoering van de wet betreffende de |
invoering van de euro in de wetgeving die betrekking heeft op | invoering van de euro in de wetgeving die betrekking heeft op |
aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet die | aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet die |
ressorteren onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken », heeft op 7 | ressorteren onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken », heeft op 7 |
juli 2000 het volgende advies gegeven : | juli 2000 het volgende advies gegeven : |
Overeenkomstig artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde | Overeenkomstig artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde |
wetten op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996, | wetten op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996, |
moeten in de adviesaanvraag in het bijzonder de redenen worden | moeten in de adviesaanvraag in het bijzonder de redenen worden |
aangegeven tot staving van het spoedeisende karakter ervan. | aangegeven tot staving van het spoedeisende karakter ervan. |
In het onderhavige geval luidt die motivering in de brief aldus : | In het onderhavige geval luidt die motivering in de brief aldus : |
« (l'urgence est motivée) ... par les considérations suivantes. | « (l'urgence est motivée) ... par les considérations suivantes. |
Contrairement à ce que pourrait laisser supposer la date d'entrée en | Contrairement à ce que pourrait laisser supposer la date d'entrée en |
vigueur des nouvelles dispositions (en général, le 1er janvier 2002, | vigueur des nouvelles dispositions (en général, le 1er janvier 2002, |
soit environ dans 18 mois), il est extrêmement urgent que ces textes | soit environ dans 18 mois), il est extrêmement urgent que ces textes |
soient arrêtés et publiés : il est impératif que ces textes paraissent | soient arrêtés et publiés : il est impératif que ces textes paraissent |
officiellement à bref délai, et la date limite doit être placée au 1er | officiellement à bref délai, et la date limite doit être placée au 1er |
août 2000. | août 2000. |
Le délai d'urgence de trois jours devrait permettre la signature de | Le délai d'urgence de trois jours devrait permettre la signature de |
ces arrêtés dans la première moitié du mois de juillet. Le respect | ces arrêtés dans la première moitié du mois de juillet. Le respect |
strict de ce délai présente l'avantage, en ce qui concerne les arrêtés | strict de ce délai présente l'avantage, en ce qui concerne les arrêtés |
pris en vertu des lois relatives à l'introduction de l'euro, de | pris en vertu des lois relatives à l'introduction de l'euro, de |
permettre au Parlement d'exercer sur les projets le contrôle convenu | permettre au Parlement d'exercer sur les projets le contrôle convenu |
dans le cadre de l'octroi de la délégation de pouvoirs. | dans le cadre de l'octroi de la délégation de pouvoirs. |
Il faut tenir compte également de ce qu'il est important que ces | Il faut tenir compte également de ce qu'il est important que ces |
dispositions soient arrêtées de façon groupée pour assurer un | dispositions soient arrêtées de façon groupée pour assurer un |
traitement uniforme, qui soit, d'une part, administrativement et | traitement uniforme, qui soit, d'une part, administrativement et |
budgétairement contrôlable, et qui, d'autre part, permette au | budgétairement contrôlable, et qui, d'autre part, permette au |
Parlement d'en suivre l'élaboration dans de bonnes conditions. | Parlement d'en suivre l'élaboration dans de bonnes conditions. |
Pour les administrations, le respect de la date du 1er août 2000 | Pour les administrations, le respect de la date du 1er août 2000 |
laissera un délai de 250 jours ouvrables, délai strictement nécessaire | laissera un délai de 250 jours ouvrables, délai strictement nécessaire |
pour achever leurs préparatifs réglementaires (restent à modifier | pour achever leurs préparatifs réglementaires (restent à modifier |
divers arrêtés ministériels, de nombreux formulaires qui devront être | divers arrêtés ministériels, de nombreux formulaires qui devront être |
ensuite rapidement réimprimés) et informatiques avant les tests | ensuite rapidement réimprimés) et informatiques avant les tests |
ultimes programmés pour juillet 2001. Compte tenu de ce planning fort | ultimes programmés pour juillet 2001. Compte tenu de ce planning fort |
tendu, tout retard serait préjudiciable au bon déroulement des travaux | tendu, tout retard serait préjudiciable au bon déroulement des travaux |
et à leur coût budgétaire. Il ne peut en aucune manière être envisagé | et à leur coût budgétaire. Il ne peut en aucune manière être envisagé |
de décaler ces tests sans prendre le risque de perdre tout contrôle | de décaler ces tests sans prendre le risque de perdre tout contrôle |
sur le bon déroulement de la conversion des administrations. | sur le bon déroulement de la conversion des administrations. |
La date critique prévue pour l'adoption de ces textes ne peut être | La date critique prévue pour l'adoption de ces textes ne peut être |
retardée : les services informatiques ont exigé, pour réaliser dans de | retardée : les services informatiques ont exigé, pour réaliser dans de |
bonnes conditions l'ensemble des adaptations qui leur incombent que | bonnes conditions l'ensemble des adaptations qui leur incombent que |
toutes les décisions fonctionnelles soient prises avant le 31 décembre | toutes les décisions fonctionnelles soient prises avant le 31 décembre |
1999. Ces services ont d'ores et déjà démarré la décimalisation | 1999. Ces services ont d'ores et déjà démarré la décimalisation |
autorisée par la loi relative à la décimalisation, et ont donc pu | autorisée par la loi relative à la décimalisation, et ont donc pu |
entamer les adaptations fonctionnelles de leurs programmes; mais ils | entamer les adaptations fonctionnelles de leurs programmes; mais ils |
doivent encore disposer à court terme des dispositions relatives aux | doivent encore disposer à court terme des dispositions relatives aux |
modifications de lois et de règlements pour adapter les différents | modifications de lois et de règlements pour adapter les différents |
montants. Et le timing serré demande que ce type d'adaptation soit | montants. Et le timing serré demande que ce type d'adaptation soit |
basé sur des décisions officielles et définitives. | basé sur des décisions officielles et définitives. |
A titre d'exemple, le Planning de l'Administration des Finances | A titre d'exemple, le Planning de l'Administration des Finances |
prévoit que les nouveaux montants doivent être à la disposition des | prévoit que les nouveaux montants doivent être à la disposition des |
services informatiques au plus tard en août prochain pour permettre de | services informatiques au plus tard en août prochain pour permettre de |
réaliser les adaptations voulues pour le 1er juin 2001. Cette phase | réaliser les adaptations voulues pour le 1er juin 2001. Cette phase |
repose elle-même sur un enchaînement de phases préalables | repose elle-même sur un enchaînement de phases préalables |
indispensables et notamment sur un diagnostic précis des travaux à | indispensables et notamment sur un diagnostic précis des travaux à |
entreprendre et des moyens à affecter. | entreprendre et des moyens à affecter. |
D'autre part, il ne faut pas perdre de vue que les dispositions | D'autre part, il ne faut pas perdre de vue que les dispositions |
projetées ne visent que les adaptations de lois et d'arrêtés royaux; | projetées ne visent que les adaptations de lois et d'arrêtés royaux; |
ceci signifie que doivent y succéder les adaptations d'arrêtés | ceci signifie que doivent y succéder les adaptations d'arrêtés |
ministériels, qui devraient pouvoir prendre place avant la fin de | ministériels, qui devraient pouvoir prendre place avant la fin de |
l'année 2000. | l'année 2000. |
A ces adaptations réglementaires succéderont en 2001, comme on l'a | A ces adaptations réglementaires succéderont en 2001, comme on l'a |
mentionné les adaptations de formulaires et de textes informatifs. | mentionné les adaptations de formulaires et de textes informatifs. |
Les firmes et leurs intermédiaires professionnels (secrétariats | Les firmes et leurs intermédiaires professionnels (secrétariats |
sociaux, comptables, fiduciaires, services fiscaux, etc.) doivent | sociaux, comptables, fiduciaires, services fiscaux, etc.) doivent |
disposer sans délai de données fiables pour adapter eux aussi en | disposer sans délai de données fiables pour adapter eux aussi en |
connaissance de cause leurs programmes à l'euro. Il est hautement | connaissance de cause leurs programmes à l'euro. Il est hautement |
souhaitable que leur basculement se produise de façon importante au 1er | souhaitable que leur basculement se produise de façon importante au 1er |
janvier 2001, faute de quoi la grande masse des firmes reportera leur | janvier 2001, faute de quoi la grande masse des firmes reportera leur |
propre manoeuvre au 1er janvier 2002, ce qui serait fort défavorable | propre manoeuvre au 1er janvier 2002, ce qui serait fort défavorable |
pour la gestion des entreprises et, par ricochet, pour le basculement | pour la gestion des entreprises et, par ricochet, pour le basculement |
de tous les secteurs économiques. | de tous les secteurs économiques. |
Au fur et à mesure que le délai s'amenuise (125 jours ouvrables au 1er | Au fur et à mesure que le délai s'amenuise (125 jours ouvrables au 1er |
juillet 2000), les entreprises qui ne disposent pas des informations | juillet 2000), les entreprises qui ne disposent pas des informations |
nécessaires risquent de reporter, faute d'une marge de manoeuvre | nécessaires risquent de reporter, faute d'une marge de manoeuvre |
suffisante, leur décision de basculer vers l'euro. | suffisante, leur décision de basculer vers l'euro. |
Tout retard dans la signature de ces arrêtés a donc pour les | Tout retard dans la signature de ces arrêtés a donc pour les |
entreprises des conséquences négatives, et un délai supplémentaire | entreprises des conséquences négatives, et un délai supplémentaire |
dans la publication des arrêtés pourrait compromettre beaucoup de | dans la publication des arrêtés pourrait compromettre beaucoup de |
projets. ». | projets. ». |
Luidens artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de | Luidens artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de |
Raad van State, moet de motivering van het spoedeisende karakter van | Raad van State, moet de motivering van het spoedeisende karakter van |
de adviesaanvraag overgenomen worden in de aanhef van de verordening. | de adviesaanvraag overgenomen worden in de aanhef van de verordening. |
De aanhef van het ontworpen besluit moet dienovereenkomstig worden | De aanhef van het ontworpen besluit moet dienovereenkomstig worden |
herzien. | herzien. |
Gezien het bijzonder grote aantal aanvragen om advies binnen drie | Gezien het bijzonder grote aantal aanvragen om advies binnen drie |
dagen die tegelijkertijd zijn ingediend, bepaalt de Raad van State, | dagen die tegelijkertijd zijn ingediend, bepaalt de Raad van State, |
afdeling wetgeving, overeenkomstig artikel 84, tweede lid, van de | afdeling wetgeving, overeenkomstig artikel 84, tweede lid, van de |
gecoördineerde wetten op de Raad van State, zich hoofdzakelijk tot het | gecoördineerde wetten op de Raad van State, zich hoofdzakelijk tot het |
onderzoek van de rechtsgrond, van de bevoegdheid van de steller van de | onderzoek van de rechtsgrond, van de bevoegdheid van de steller van de |
handeling en van de vraag of aan de vormvoorschriften is voldaan. | handeling en van de vraag of aan de vormvoorschriften is voldaan. |
Zo is meer bepaald niet stelselmatig onderzocht kunnen worden of de | Zo is meer bepaald niet stelselmatig onderzocht kunnen worden of de |
opgegeven getallen rekenkundig correct zijn, noch of de gevolgde | opgegeven getallen rekenkundig correct zijn, noch of de gevolgde |
werkwijzen deugdelijk zijn. | werkwijzen deugdelijk zijn. |
Algemene opmerking | Algemene opmerking |
Met het oog op de rechtszekerheid is het wenselijk bepalingen waarin | Met het oog op de rechtszekerheid is het wenselijk bepalingen waarin |
bedragen worden aangepast nauwkeurig aan te geven. Dat is niet het | bedragen worden aangepast nauwkeurig aan te geven. Dat is niet het |
geval met verschillende bepalingen van het ontworpen besluit. De | geval met verschillende bepalingen van het ontworpen besluit. De |
steller van het ontwerp wordt verzocht die bepalingen opnieuw te | steller van het ontwerp wordt verzocht die bepalingen opnieuw te |
onderzoeken en nauwkeuriger aan te geven welke bepalingen worden | onderzoeken en nauwkeuriger aan te geven welke bepalingen worden |
gewijzigd. | gewijzigd. |
Bijzondere opmerkingen | Bijzondere opmerkingen |
Onderzoek van het ontwerp | Onderzoek van het ontwerp |
Dispositief | Dispositief |
Artikel 1 | Artikel 1 |
In de tabel moet worden verwezen naar artikel 19, § 1, in plaats van | In de tabel moet worden verwezen naar artikel 19, § 1, in plaats van |
naar artikel 19. | naar artikel 19. |
Artikel 2 | Artikel 2 |
In de tabel moet worden verwezen naar : | In de tabel moet worden verwezen naar : |
- artikel 74/2, § 1, in plaats van naar artikel 74/2; | - artikel 74/2, § 1, in plaats van naar artikel 74/2; |
- artikel 74/4bis, § 1, eerste lid, in plaats van naar artikel | - artikel 74/4bis, § 1, eerste lid, in plaats van naar artikel |
74/4bis, § 1. | 74/4bis, § 1. |
Artikel 3 | Artikel 3 |
In de tabel moet worden verwezen naar : | In de tabel moet worden verwezen naar : |
- artikel 2, § 1, eerste lid, in plaats van naar artikel 2, § 1, 1°; | - artikel 2, § 1, eerste lid, in plaats van naar artikel 2, § 1, 1°; |
- artikel 2, § 1, tweede lid, in plaats van naar artikel 2, § 1, 2°; | - artikel 2, § 1, tweede lid, in plaats van naar artikel 2, § 1, 2°; |
- artikel 16, eerste lid, in plaats van naar artikel 16. | - artikel 16, eerste lid, in plaats van naar artikel 16. |
Wat artikel 16bis, tweede lid, betreft, schrijve men bovendien 5.000 | Wat artikel 16bis, tweede lid, betreft, schrijve men bovendien 5.000 |
(frank) in plaats van 500 (frank), alsook 125 EUR in plaats van 12,5 | (frank) in plaats van 500 (frank), alsook 125 EUR in plaats van 12,5 |
EUR. | EUR. |
Tot slot is het de Raad van State niet duidelijk waarom : | Tot slot is het de Raad van State niet duidelijk waarom : |
- in artikel 2, § 2, 1°, het bedrag « 1,40 frank » niet is aangepast; | - in artikel 2, § 2, 1°, het bedrag « 1,40 frank » niet is aangepast; |
- in artikel 2, § 3, 1°, het bedrag « 0,70 frank » niet is aangepast. | - in artikel 2, § 3, 1°, het bedrag « 0,70 frank » niet is aangepast. |
Artikel 4 | Artikel 4 |
Het is de Raad van State niet duidelijk waarom in artikel 2, § 2, 1°, | Het is de Raad van State niet duidelijk waarom in artikel 2, § 2, 1°, |
het bedrag « 0,70 frank » niet is aangepast. | het bedrag « 0,70 frank » niet is aangepast. |
Artikel 5 | Artikel 5 |
Het is de Raad van State niet duidelijk waarom : | Het is de Raad van State niet duidelijk waarom : |
- in artikel 2, § 2, 1°, het bedrag « 1,40 frank » niet is aangepast; | - in artikel 2, § 2, 1°, het bedrag « 1,40 frank » niet is aangepast; |
- in artikel 2, § 3, 1°, het bedrag « 0,70 frank » niet is aangepast; | - in artikel 2, § 3, 1°, het bedrag « 0,70 frank » niet is aangepast; |
- in artikel 2, § 3bis, 1°, het bedrag « 1,40 frank » niet is | - in artikel 2, § 3bis, 1°, het bedrag « 1,40 frank » niet is |
aangepast. | aangepast. |
De kamer was samengesteld uit : | De kamer was samengesteld uit : |
De heren : | De heren : |
Y. Kreins, staatsraad, voorzitter; | Y. Kreins, staatsraad, voorzitter; |
P. Lienardy en P. Quertainmont, staatsraden, | P. Lienardy en P. Quertainmont, staatsraden, |
Mevr. B. Vigneron, toegevoegd griffier. | Mevr. B. Vigneron, toegevoegd griffier. |
Het verslag werd opgesteld door de heer J. Regnier, eerste | Het verslag werd opgesteld door de heer J. Regnier, eerste |
auditeur-afdelingshoofd. De nota van het Coördinatiebureau werd | auditeur-afdelingshoofd. De nota van het Coördinatiebureau werd |
opgesteld en toegelicht door de heer P. Brouwers, referendaris. | opgesteld en toegelicht door de heer P. Brouwers, referendaris. |
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd | De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd |
nagezien onder toezicht van de heer P. Lienardy. | nagezien onder toezicht van de heer P. Lienardy. |
De griffier, | De griffier, |
B. Vigneron. | B. Vigneron. |
De voorzitter, | De voorzitter, |
Y. Kreins. | Y. Kreins. |
20 JULI 2000. - Koninklijk besluit houdende uitvoering van de wet van | 20 JULI 2000. - Koninklijk besluit houdende uitvoering van de wet van |
26 juni 2000 betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die | 26 juni 2000 betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die |
betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de | betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de |
Grondwet die ressorteren onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken | Grondwet die ressorteren onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken |
ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op de verordeningen (EG) nr. 1103/97 van de Raad van 17 juni | Gelet op de verordeningen (EG) nr. 1103/97 van de Raad van 17 juni |
1997 over enkele bepalingen betreffende de invoering van de euro en | 1997 over enkele bepalingen betreffende de invoering van de euro en |
nr. 974/98 van de Raad van 3 mei 1998 over de invoering van de euro; | nr. 974/98 van de Raad van 3 mei 1998 over de invoering van de euro; |
Gelet op de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de euro | Gelet op de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de euro |
in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in | in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in |
artikel 78 van de Grondwet; | artikel 78 van de Grondwet; |
Gelet op de provinciewet van 30 april 1836; | Gelet op de provinciewet van 30 april 1836; |
Gelet op de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het | Gelet op de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het |
grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van | grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van |
vreemdelingen, laatst gewijzigd bij de wet van 29 april 1999; | vreemdelingen, laatst gewijzigd bij de wet van 29 april 1999; |
Gelet op de nieuwe gemeentewet gecodificeerd op 24 juni 1988; | Gelet op de nieuwe gemeentewet gecodificeerd op 24 juni 1988; |
Gelet op de wet van 4 juli 1989 betreffende de beperking en de | Gelet op de wet van 4 juli 1989 betreffende de beperking en de |
controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezingen van de | controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezingen van de |
federale Kamers, de financiering en de open boekhouding van de | federale Kamers, de financiering en de open boekhouding van de |
politieke partijen, gewijzigd bij de wet van 19 november 1998; | politieke partijen, gewijzigd bij de wet van 19 november 1998; |
Gelet op de wet van 10 april 1990 op de bewakingsondernemingen, de | Gelet op de wet van 10 april 1990 op de bewakingsondernemingen, de |
beveiligingsondernemingen en de interne bewakingsdiensten, laatst | beveiligingsondernemingen en de interne bewakingsdiensten, laatst |
gewijzigd bij de wet van 9 juni 1999; | gewijzigd bij de wet van 9 juni 1999; |
Gelet op de wet van 19 mei 1994 betreffende de beperking en de | Gelet op de wet van 19 mei 1994 betreffende de beperking en de |
controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezing van het | controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezing van het |
Europese Parlement, gewijzigd bij de wet van 25 juni 1998; | Europese Parlement, gewijzigd bij de wet van 25 juni 1998; |
Gelet op de wet van 19 mei 1994 betreffende de beperking en de | Gelet op de wet van 19 mei 1994 betreffende de beperking en de |
controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezingen van de | controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezingen van de |
Vlaamse Raad, de Waalse Gewestraad, de Brusselse Hoofdstedelijke Raad | Vlaamse Raad, de Waalse Gewestraad, de Brusselse Hoofdstedelijke Raad |
en de Raad van de Duitstalige Gemeenschap, gewijzigd bij de wet van 25 | en de Raad van de Duitstalige Gemeenschap, gewijzigd bij de wet van 25 |
juni 1998; | juni 1998; |
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 5 juni | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 5 juni |
2000; | 2000; |
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 29 juni | Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 29 juni |
2000; | 2000; |
Gelet op de dringende noodzakelijkheid die gemotiveerd is door de | Gelet op de dringende noodzakelijkheid die gemotiveerd is door de |
volgende beschouwingen. In tegenstelling tot wat de datum van de | volgende beschouwingen. In tegenstelling tot wat de datum van de |
inwerkingtreding van de nieuwe bepalingen zou kunnen doen vermoeden | inwerkingtreding van de nieuwe bepalingen zou kunnen doen vermoeden |
(in regel 1 januari 2002, hetzij binnen 18 maanden), is de | (in regel 1 januari 2002, hetzij binnen 18 maanden), is de |
uitvaardiging en de publicatie van de teksten bijzonder dringend; het | uitvaardiging en de publicatie van de teksten bijzonder dringend; het |
is van het hoogste belang dat deze teksten snel officieel worden | is van het hoogste belang dat deze teksten snel officieel worden |
meegedeeld en de limietdatum hiervoor dient te worden vastgesteld op 1 | meegedeeld en de limietdatum hiervoor dient te worden vastgesteld op 1 |
augustus 2000. | augustus 2000. |
De dringende termijn van drie dagen moet mogelijk maken dat de | De dringende termijn van drie dagen moet mogelijk maken dat de |
koninklijke besluiten in de eerste helft van juli ondertekend worden. | koninklijke besluiten in de eerste helft van juli ondertekend worden. |
De strikte eerbiediging van deze termijn heeft, wat betreft de | De strikte eerbiediging van deze termijn heeft, wat betreft de |
koninklijke besluiten die in hoofde van de wetten betreffende de | koninklijke besluiten die in hoofde van de wetten betreffende de |
invoering van de euro worden genomen, het voordeel dat het Parlement | invoering van de euro worden genomen, het voordeel dat het Parlement |
in staat wordt gesteld om de controle uit te oefenen die in het kader | in staat wordt gesteld om de controle uit te oefenen die in het kader |
van de toekenning van de machtsdelegatie werd overeengekomen. | van de toekenning van de machtsdelegatie werd overeengekomen. |
Er moet ook voor ogen worden gehouden dat het belangrijk is dat de | Er moet ook voor ogen worden gehouden dat het belangrijk is dat de |
bepalingen op gegroepeerde wijze worden uitgevaardigd. Dit ter | bepalingen op gegroepeerde wijze worden uitgevaardigd. Dit ter |
verzekering van een eenvormige behandeling die enerzijds een | verzekering van een eenvormige behandeling die enerzijds een |
budgettaire en administratieve controle toelaat en anderzijds het | budgettaire en administratieve controle toelaat en anderzijds het |
Parlement in staat stelt de uitwerking van de bepalingen in goede | Parlement in staat stelt de uitwerking van de bepalingen in goede |
voorwaarden op te volgen. | voorwaarden op te volgen. |
Wat de overheidsbesturen betreft laat de eerbiediging van de | Wat de overheidsbesturen betreft laat de eerbiediging van de |
limietdatum van 1 augustus 2000 nog een termijn van 250 werkdagen. | limietdatum van 1 augustus 2000 nog een termijn van 250 werkdagen. |
Deze termijn is strikt noodzakelijk om de voorbereidende werkzaamheden | Deze termijn is strikt noodzakelijk om de voorbereidende werkzaamheden |
op het gebied van de regelgeving tot een goed einde te brengen (er | op het gebied van de regelgeving tot een goed einde te brengen (er |
moeten nog een aantal ministeriële besluiten worden gewijzigd en | moeten nog een aantal ministeriële besluiten worden gewijzigd en |
vervolgens moeten ook tal van formulieren opnieuw worden gedrukt). | vervolgens moeten ook tal van formulieren opnieuw worden gedrukt). |
Hetzelfde geldt voor de informatica waar de eindtesten voorzien zijn | Hetzelfde geldt voor de informatica waar de eindtesten voorzien zijn |
voor juli 2001. Rekening gehouden met deze zeer strakke planning is | voor juli 2001. Rekening gehouden met deze zeer strakke planning is |
elke vertraging nadelig voor het goede verloop van de werkzaamheden en | elke vertraging nadelig voor het goede verloop van de werkzaamheden en |
de budgettaire kostprijs ervan. In geen geval kan overwogen worden | de budgettaire kostprijs ervan. In geen geval kan overwogen worden |
deze testen uit te stellen zonder het risico te lopen alle controle | deze testen uit te stellen zonder het risico te lopen alle controle |
over het goede verloop van de overschakeling door de overheidsbesturen | over het goede verloop van de overschakeling door de overheidsbesturen |
te verliezen. | te verliezen. |
De voor de goedkeuring van de teksten voorziene limietdatum mag niet | De voor de goedkeuring van de teksten voorziene limietdatum mag niet |
worden verschoven. Opdat alle door hen door te voeren aanpassingen in | worden verschoven. Opdat alle door hen door te voeren aanpassingen in |
goede voorwaarden zouden gebeuren hebben de informaticadiensten geëist | goede voorwaarden zouden gebeuren hebben de informaticadiensten geëist |
dat alle functionele beslissingen vóór 31 december 1999 zouden genomen | dat alle functionele beslissingen vóór 31 december 1999 zouden genomen |
worden. Deze diensten zijn reeds in grote mate overgegaan tot de | worden. Deze diensten zijn reeds in grote mate overgegaan tot de |
decimalisering die wordt toegestaan door de wet betreffende de | decimalisering die wordt toegestaan door de wet betreffende de |
decimalisering en zijn dus met de functionele aanpassingen van hun | decimalisering en zijn dus met de functionele aanpassingen van hun |
programma's kunnen beginnen. Ze moeten echter nog op korte termijn | programma's kunnen beginnen. Ze moeten echter nog op korte termijn |
kunnen beschikken over de bepalingen ter wijziging van wetten en | kunnen beschikken over de bepalingen ter wijziging van wetten en |
besluiten om een veelheid van bedragen aan te passen. Het strakke | besluiten om een veelheid van bedragen aan te passen. Het strakke |
tijdschema vereist bovendien dat deze aanpassingen gebeuren op basis | tijdschema vereist bovendien dat deze aanpassingen gebeuren op basis |
van officiële en definitieve beslissingen. | van officiële en definitieve beslissingen. |
Zo voorziet de planning van de administratie van Financiën dat de | Zo voorziet de planning van de administratie van Financiën dat de |
informaticadiensten ten laatste in augustus eerstkomend over de nieuwe | informaticadiensten ten laatste in augustus eerstkomend over de nieuwe |
bedragen moeten kunnen beschikken om de gewenste aanpassingen tegen 1 | bedragen moeten kunnen beschikken om de gewenste aanpassingen tegen 1 |
juni 2001 te kunnen realiseren. Deze fase berust zelf op een | juni 2001 te kunnen realiseren. Deze fase berust zelf op een |
voorafgaande aaneenschakeling van andere onontbeerlijke fasen, onder | voorafgaande aaneenschakeling van andere onontbeerlijke fasen, onder |
meer op een precieze diagnose van de uit te voeren werkzaamheden en de | meer op een precieze diagnose van de uit te voeren werkzaamheden en de |
te besteden middelen. | te besteden middelen. |
Anderzijds mag niet uit het oog worden verloren dat de voorziene | Anderzijds mag niet uit het oog worden verloren dat de voorziene |
bepalingen enkel aanpassingen van wetten en koninklijke besluiten | bepalingen enkel aanpassingen van wetten en koninklijke besluiten |
inhouden. Dit betekent dus dat deze moeten worden gevolgd door een | inhouden. Dit betekent dus dat deze moeten worden gevolgd door een |
aanpassing van de ministeriële besluiten; dit zou vóór eind 2000 | aanpassing van de ministeriële besluiten; dit zou vóór eind 2000 |
moeten gebeuren. | moeten gebeuren. |
Na deze aanpassingen van de regelgeving zullen zoals vermeld in 2001 | Na deze aanpassingen van de regelgeving zullen zoals vermeld in 2001 |
de aanpassingen van de formulieren en de informatiedocumenten volgen. | de aanpassingen van de formulieren en de informatiedocumenten volgen. |
Ook de ondernemingen en hun professionele tussenpersonen (sociale | Ook de ondernemingen en hun professionele tussenpersonen (sociale |
secretariaten, boekhouders, administratiekantoren, fiscale | secretariaten, boekhouders, administratiekantoren, fiscale |
dienstverleners, enz.) dienen zonder verwijl te kunnen beschikken over | dienstverleners, enz.) dienen zonder verwijl te kunnen beschikken over |
betrouwbare gegevens om met kennis van zaken hun programma's aan de | betrouwbare gegevens om met kennis van zaken hun programma's aan de |
euro aan te passen. Het is bijzonder wenselijk dat hun overgang in | euro aan te passen. Het is bijzonder wenselijk dat hun overgang in |
belangrijke mate per 1 januari 2001 gebeurt, zoniet zal de grote massa | belangrijke mate per 1 januari 2001 gebeurt, zoniet zal de grote massa |
van ondernemingen haar eigen overgang uitstellen tot 1 januari 2002. | van ondernemingen haar eigen overgang uitstellen tot 1 januari 2002. |
Dit zou zeer ongunstig zijn voor het beheer van de ondernemingen en | Dit zou zeer ongunstig zijn voor het beheer van de ondernemingen en |
daardoor ook voor de overgang van alle economische sectoren. | daardoor ook voor de overgang van alle economische sectoren. |
Naarmate de vervaldag steeds dichter bij komt (op 1 juli 2000 nog 125 | Naarmate de vervaldag steeds dichter bij komt (op 1 juli 2000 nog 125 |
werkdagen) riskeren de ondernemingen die niet over de nodige | werkdagen) riskeren de ondernemingen die niet over de nodige |
informatie beschikken bij gebrek aan voldoende manoeuvreerruimte hun | informatie beschikken bij gebrek aan voldoende manoeuvreerruimte hun |
beslissing om op de euro over te stappen uit te stellen. | beslissing om op de euro over te stappen uit te stellen. |
Elke vertraging bij de ondertekening van deze besluiten heeft dus voor | Elke vertraging bij de ondertekening van deze besluiten heeft dus voor |
de ondernemingen een negatieve weerslag en verder uitstel van de | de ondernemingen een negatieve weerslag en verder uitstel van de |
publicatie van de besluiten kan vele projecten in gevaar brengen; | publicatie van de besluiten kan vele projecten in gevaar brengen; |
Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 7 juli 2000, met | Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 7 juli 2000, met |
toepassing van artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde | toepassing van artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde |
wetten op de Raad van State; | wetten op de Raad van State; |
Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en op het | Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en op het |
advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, | advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
HOOFDSTUK I. - Wijziging van wettelijke bepalingen | HOOFDSTUK I. - Wijziging van wettelijke bepalingen |
Afdeling 1. - Aanpassing van de wet van 10 april 1990 op de | Afdeling 1. - Aanpassing van de wet van 10 april 1990 op de |
bewakingsondernemingen, de beveiligingsondernemingen en de interne | bewakingsondernemingen, de beveiligingsondernemingen en de interne |
bewakingsdiensten | bewakingsdiensten |
Artikel 1.In de bepalingen van de wet van 10 april 1990 op de |
Artikel 1.In de bepalingen van de wet van 10 april 1990 op de |
bewakingsondernemingen, de beveiligingsondernemingen en de interne | bewakingsondernemingen, de beveiligingsondernemingen en de interne |
bewakingsdiensten die hieronder worden aangeduid, worden de in frank | bewakingsdiensten die hieronder worden aangeduid, worden de in frank |
uitgedrukte bedragen die in de tweede kolom van de volgende tabel | uitgedrukte bedragen die in de tweede kolom van de volgende tabel |
worden vermeld, vervangen door de in euro uitgedrukte bedragen van de | worden vermeld, vervangen door de in euro uitgedrukte bedragen van de |
derde kolom van dezelfde tabel. | derde kolom van dezelfde tabel. |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
HOOFDSTUK 2. - Slotbepalingen | HOOFDSTUK 2. - Slotbepalingen |
Art. 8.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2002. |
Art. 8.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2002. |
Art. 9.Onze Minister van Binnenlandse Zaken is belast met de |
Art. 9.Onze Minister van Binnenlandse Zaken is belast met de |
uitvoering van dit besluit. | uitvoering van dit besluit. |
Gegeven te Brussel, 20 juli 2000. | Gegeven te Brussel, 20 juli 2000. |
ALBERT | ALBERT |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Binnenlandse Zaken, | De Minister van Binnenlandse Zaken, |
A. DUQUESNE | A. DUQUESNE |