Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 20/07/2000
← Terug naar "Koninklijk besluit houdende uitvoering van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet die ressorteren onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken "
Koninklijk besluit houdende uitvoering van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet die ressorteren onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken Koninklijk besluit houdende uitvoering van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet die ressorteren onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken
MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN
20 JULI 2000. - Koninklijk besluit houdende uitvoering van de wet van 20 JULI 2000. - Koninklijk besluit houdende uitvoering van de wet van
26 juni 2000 betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die 26 juni 2000 betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die
betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de
Grondwet die ressorteren onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken Grondwet die ressorteren onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Het koninklijk besluit dat ter ondertekening aan Uwe Majesteit wordt Het koninklijk besluit dat ter ondertekening aan Uwe Majesteit wordt
voorgelegd, kadert in de definitieve overgang van België naar de voorgelegd, kadert in de definitieve overgang van België naar de
eenheidsmunt euro. eenheidsmunt euro.
Onderhavig besluit wordt genomen op basis van artikel 6 van de wet van Onderhavig besluit wordt genomen op basis van artikel 6 van de wet van
26 juni 2000 betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die 26 juni 2000 betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die
betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de
Grondwet dat Uwe Majesteit toelaat, tot 31 december 2001, wetten die Grondwet dat Uwe Majesteit toelaat, tot 31 december 2001, wetten die
bedragen in Belgische frank vermelden of die verwijzen naar de bedragen in Belgische frank vermelden of die verwijzen naar de
Belgische frank, aan de euro, aan te passen. Daartoe kan Uwe Belgische frank, aan de euro, aan te passen. Daartoe kan Uwe
Majesteit, ten vroegste, met ingang van 1 januari 2002 : Majesteit, ten vroegste, met ingang van 1 januari 2002 :
1° de wetten wijzigen door het gebruik van de frank te vervangen door 1° de wetten wijzigen door het gebruik van de frank te vervangen door
dat van de euro; dat van de euro;
2° de uitkomst van de conversie van de veelvouden van 10 frank die in 2° de uitkomst van de conversie van de veelvouden van 10 frank die in
de wetten voorkomen, vereenvoudigen binnen bepaalde in voormelde wet de wetten voorkomen, vereenvoudigen binnen bepaalde in voormelde wet
bepaalde grenzen; bepaalde grenzen;
3° de bepalingen bedoeld in artikel 5 opheffen; 3° de bepalingen bedoeld in artikel 5 opheffen;
4° maatregelen nemen teneinde de logische opvolging van twee 4° maatregelen nemen teneinde de logische opvolging van twee
tariefschijven of -schalen te waarborgen, na omzetting van hun tariefschijven of -schalen te waarborgen, na omzetting van hun
grenswaarden; grenswaarden;
5° bedragen die in de wetten voorkomen wijzigen in euro, teneinde een 5° bedragen die in de wetten voorkomen wijzigen in euro, teneinde een
continuïteit te waarborgen of een bijzondere nauwkeurigheid mogelijk continuïteit te waarborgen of een bijzondere nauwkeurigheid mogelijk
te maken, en te maken, en
6° de bedragen in Belgische frank die voorkomen in de wetten ter 6° de bedragen in Belgische frank die voorkomen in de wetten ter
uitvoering van Europese richtlijnen aanpassen aan de koers van één uitvoering van Europese richtlijnen aanpassen aan de koers van één
euro voor één ecu. euro voor één ecu.
De Raad van State is van oordeel dat het gebruik van enkelvoudige De Raad van State is van oordeel dat het gebruik van enkelvoudige
tweetalige tabellen ongepast is, wat een systeem met tweevoudige tweetalige tabellen ongepast is, wat een systeem met tweevoudige
tabellen zou opleggen, een tabel in het Nederlands en eenzelfde in het tabellen zou opleggen, een tabel in het Nederlands en eenzelfde in het
Frans. De wet van 31 mei 1961 betreffende het gebruik der talen in Frans. De wet van 31 mei 1961 betreffende het gebruik der talen in
wetgevingszaken, het opmaken, bekendmaken en inwerkingtreden van wetgevingszaken, het opmaken, bekendmaken en inwerkingtreden van
wetten en verordeningen legt zulke verplichting niet op. De wetten op wetten en verordeningen legt zulke verplichting niet op. De wetten op
het gebruik der talen in bestuurszaken, gecoördineerd bij het het gebruik der talen in bestuurszaken, gecoördineerd bij het
koninklijk besluit van 18 juli 1966 doen dat evenmin. Een lay-out van koninklijk besluit van 18 juli 1966 doen dat evenmin. Een lay-out van
de bepalingen met een enkele tweetalige tabel is trouwens bijzonder de bepalingen met een enkele tweetalige tabel is trouwens bijzonder
goed leesbaar. Met name in de bepalingen zelf van de wetten en goed leesbaar. Met name in de bepalingen zelf van de wetten en
besluiten betreffende de organieke personeelsformaties van de besluiten betreffende de organieke personeelsformaties van de
magistraten en het personeel van hoven en rechtbanken en de magistraten en het personeel van hoven en rechtbanken en de
begrotingswetten worden enkelvoudige tweetalige tabellen gebruikt. Het begrotingswetten worden enkelvoudige tweetalige tabellen gebruikt. Het
komt derhalve redelijk voor dat de Regering een gebruik in praktijk komt derhalve redelijk voor dat de Regering een gebruik in praktijk
brengt dat de Wetgevende Macht en de Uitvoerende Macht reeds vele brengt dat de Wetgevende Macht en de Uitvoerende Macht reeds vele
jaren toepassen. jaren toepassen.
Commentaar van de artikelen Commentaar van de artikelen
Artikel 1 Artikel 1
Deze wijzigingen hebben betrekking op de wet van 10 april 1990 op de Deze wijzigingen hebben betrekking op de wet van 10 april 1990 op de
bewakingsondernemingen, de beveiligingsondernemingen en de interne bewakingsondernemingen, de beveiligingsondernemingen en de interne
bewakingsdiensten. bewakingsdiensten.
De te wijzigen bedragen van 1.000 BEF en 1.000.000 BEF hebben De te wijzigen bedragen van 1.000 BEF en 1.000.000 BEF hebben
betrekking op administratieve geldboeten die kunnen opgelegd worden betrekking op administratieve geldboeten die kunnen opgelegd worden
aan elke fysische of morele persoon die deze wet overtreedt. Er werd aan elke fysische of morele persoon die deze wet overtreedt. Er werd
geoordeeld dat het voor de duidelijkheid beter was deze bedragen geoordeeld dat het voor de duidelijkheid beter was deze bedragen
transparant af te ronden in euro. transparant af te ronden in euro.
Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de
bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de
euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als
bedoeld in artikel 78 van de Grondwet. bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.
Artikel 2 Artikel 2
Deze wijzigingen hebben betrekking op de wet van 15 december 1980 Deze wijzigingen hebben betrekking op de wet van 15 december 1980
betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging
en de verwijdering van vreemdelingen. en de verwijdering van vreemdelingen.
De te wijzigen bedragen van 3.000 BEF en 150.000 BEF hebben betrekking De te wijzigen bedragen van 3.000 BEF en 150.000 BEF hebben betrekking
op administratieve geldboeten die kunnen opgelegd worden. Er werd op administratieve geldboeten die kunnen opgelegd worden. Er werd
geoordeeld dat het voor de duidelijkheid beter was deze bedragen geoordeeld dat het voor de duidelijkheid beter was deze bedragen
transparant af te ronden in euro. transparant af te ronden in euro.
Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de
bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de
euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als
bedoeld in artikel 78 van de Grondwet. bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.
Artikel 3 Artikel 3
Deze wijzigingen hebben betrekking op de wet van 4 juli 1989 Deze wijzigingen hebben betrekking op de wet van 4 juli 1989
betreffende de beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven betreffende de beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven
voor de verkiezingen van de federale Kamers, de financiering en de voor de verkiezingen van de federale Kamers, de financiering en de
open boekhouding van de politieke partijen. open boekhouding van de politieke partijen.
De te wijzigen bedragen van 40.000.000 BEF, in artikel 2, § 1, van de De te wijzigen bedragen van 40.000.000 BEF, in artikel 2, § 1, van de
voormelde wet van 4 juli 1989, hebben betrekking op het totaal van de voormelde wet van 4 juli 1989, hebben betrekking op het totaal van de
verkiezingsuitgaven en de financiële verbintenissen voor de verkiezingsuitgaven en de financiële verbintenissen voor de
verkiezingspropaganda die de politieke partijen niet mogen verkiezingspropaganda die de politieke partijen niet mogen
overschrijden voor alle verkiezingen die georganiseerd worden voor de overschrijden voor alle verkiezingen die georganiseerd worden voor de
Kamer van Volksvertegenwoordigers, de Senaat en de Provincieraden. Kamer van Volksvertegenwoordigers, de Senaat en de Provincieraden.
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen
af te ronden op 1.000.000 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren af te ronden op 1.000.000 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren
(wiskundig afgerond : 991.574 EUR). (wiskundig afgerond : 991.574 EUR).
De te wijzigen bedragen van 350.000 BEF, 200.000 BEF en 100.000 BEF, De te wijzigen bedragen van 350.000 BEF, 200.000 BEF en 100.000 BEF,
in artikel 2, § 2, van de voormelde wet van 4 juli 1989, hebben in artikel 2, § 2, van de voormelde wet van 4 juli 1989, hebben
betrekking op het totaal van de verkiezingsuitgaven en de financiële betrekking op het totaal van de verkiezingsuitgaven en de financiële
verbintenissen voor de verkiezingspropaganda dat de kandidaten niet verbintenissen voor de verkiezingspropaganda dat de kandidaten niet
mogen overschrijden voor alle verkiezingen die georganiseerd worden mogen overschrijden voor alle verkiezingen die georganiseerd worden
voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers, de Senaat en de voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers, de Senaat en de
Provincieraden. Provincieraden.
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen
respectievelijk af te ronden op 8.700 EUR, 5.000 EUR en 2.500 EUR om respectievelijk af te ronden op 8.700 EUR, 5.000 EUR en 2.500 EUR om
de doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 9.916 EUR, de doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 9.916 EUR,
8.676 EUR, 4.958 EUR en 2.479 EUR). 8.676 EUR, 4.958 EUR en 2.479 EUR).
Krachtens artikel 6 van de voormelde wet van 4 juli 1989, moeten de Krachtens artikel 6 van de voormelde wet van 4 juli 1989, moeten de
politieke partijen, wanneer zij een lijstnummer aanvragen, de politieke partijen, wanneer zij een lijstnummer aanvragen, de
identiteit aangeven van de natuurlijke personen die giften gedaan identiteit aangeven van de natuurlijke personen die giften gedaan
hebben van 5.000 BEF en meer. hebben van 5.000 BEF en meer.
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af
te ronden op 125 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren te ronden op 125 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren
(wiskundig afgerond : 124 EUR). (wiskundig afgerond : 124 EUR).
De te wijzigen bedragen van 5.000.000 BEF en 50 BEF, in artikel 16 van De te wijzigen bedragen van 5.000.000 BEF en 50 BEF, in artikel 16 van
de voormelde wet van 4 juli 1989, hebben betrekking op het totaal van de voormelde wet van 4 juli 1989, hebben betrekking op het totaal van
de totale jaarlijkse dotatie die toegekend wordt aan elke politieke de totale jaarlijkse dotatie die toegekend wordt aan elke politieke
partij, en het aanvullend bedrag per geldig uitgebrachte stem bij de partij, en het aanvullend bedrag per geldig uitgebrachte stem bij de
laatste parlementsverkiezingen. laatste parlementsverkiezingen.
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen
respectievelijk af te ronden op 125.000 EUR en 1,25 EUR om de respectievelijk af te ronden op 125.000 EUR en 1,25 EUR om de
doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 123.947 EUR doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 123.947 EUR
en 1,24 EUR). en 1,24 EUR).
De te wijzigen bedragen van 5.000 BEF, 20.000 BEF en 80.000 BEF in De te wijzigen bedragen van 5.000 BEF, 20.000 BEF en 80.000 BEF in
artikel 16bis, tweede lid, van de voormelde wet van 4 juli 1989, artikel 16bis, tweede lid, van de voormelde wet van 4 juli 1989,
hebben betrekking op de bedragen van de giften die toegekend worden hebben betrekking op de bedragen van de giften die toegekend worden
aan politieke partijen, aan lijsten, aan kandidaten en aan politieke aan politieke partijen, aan lijsten, aan kandidaten en aan politieke
mandatarissen. mandatarissen.
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen
respectievelijk af te ronden op 125 EUR, 500 EUR en 2.000 EUR om de respectievelijk af te ronden op 125 EUR, 500 EUR en 2.000 EUR om de
doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 124 EUR, 496 doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 124 EUR, 496
EUR en 1.983 EUR). EUR en 1.983 EUR).
Het bedrag 5.000 BEF, in artikel 22, tweede lid, van de voormelde wet Het bedrag 5.000 BEF, in artikel 22, tweede lid, van de voormelde wet
van 4 juli 1989, stemt overeen met het bedrag van de giften gedaan aan van 4 juli 1989, stemt overeen met het bedrag van de giften gedaan aan
een politieke partij of een kandidaat, vanaf welk een jaarlijkse een politieke partij of een kandidaat, vanaf welk een jaarlijkse
centrale lijst van de giften opgesteld moet worden. centrale lijst van de giften opgesteld moet worden.
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af
te ronden op 125 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren te ronden op 125 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren
(wiskundig afgerond : 124 EUR). (wiskundig afgerond : 124 EUR).
De in artikel 2, § 2 (1,40 BEF), 1° en § 3, 1° (0,70 BEF) bedoelde De in artikel 2, § 2 (1,40 BEF), 1° en § 3, 1° (0,70 BEF) bedoelde
bedragen dienen niet te worden aagepast omdat enerzijds, ze niet als « bedragen dienen niet te worden aagepast omdat enerzijds, ze niet als «
transparant » kunnen worden beschouwd en, anderzijds, omdat deze transparant » kunnen worden beschouwd en, anderzijds, omdat deze
bedragen dienen te worden vermenigvuldigd met het aantal geldige bedragen dienen te worden vermenigvuldigd met het aantal geldige
stemmen dat bij de vorige verkiezingen werd uitgebracht. De stemmen dat bij de vorige verkiezingen werd uitgebracht. De
transparantie dient zichtbaar te worden in het eindresultaat. transparantie dient zichtbaar te worden in het eindresultaat.
Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de
bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de
euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als
bedoeld in artikel 78 van de Grondwet. bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.
Artikel 4 Artikel 4
Deze wijziging heeft betrekking op de wet van 19 mei 1994 betreffende Deze wijziging heeft betrekking op de wet van 19 mei 1994 betreffende
de beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven voor de de beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven voor de
verkiezing van het Europese Parlement. verkiezing van het Europese Parlement.
De te wijzigen bedragen van 40.000.000 BEF, in artikel 2, § 1, van de De te wijzigen bedragen van 40.000.000 BEF, in artikel 2, § 1, van de
voormelde wet van 19 mei 1994, hebben betrekking op het totaal van de voormelde wet van 19 mei 1994, hebben betrekking op het totaal van de
verkiezingsuitgaven en de financiële verbintenissen voor de verkiezingsuitgaven en de financiële verbintenissen voor de
verkiezingspropaganda dat de politieke partijen niet mogen verkiezingspropaganda dat de politieke partijen niet mogen
overschrijden voor de verkiezing van het Europese Parlement. overschrijden voor de verkiezing van het Europese Parlement.
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen
af te ronden op 1.000.000 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren af te ronden op 1.000.000 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren
(wiskundig afgerond : 991.574 EUR). (wiskundig afgerond : 991.574 EUR).
De te wijzigen bedragen van 350.000 BEF, 400.000 BEF en 200.000 BEF, De te wijzigen bedragen van 350.000 BEF, 400.000 BEF en 200.000 BEF,
in artikel 2, § 2, van de voormelde wet van 19 mei 1994, hebben in artikel 2, § 2, van de voormelde wet van 19 mei 1994, hebben
betrekking op het totaal van de verkiezingsuitgaven en de financiële betrekking op het totaal van de verkiezingsuitgaven en de financiële
verbintenissen voor de verkiezingspropaganda dat de kandidaten niet verbintenissen voor de verkiezingspropaganda dat de kandidaten niet
mogen overschrijden voor de verkiezing van het Europese Parlement. mogen overschrijden voor de verkiezing van het Europese Parlement.
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen
respectievelijk af te ronden op 8.700 EUR, 10.000 EUR en 5.000 EUR om respectievelijk af te ronden op 8.700 EUR, 10.000 EUR en 5.000 EUR om
de doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 8.676 EUR, de doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 8.676 EUR,
9.916 EUR en 4.958 EUR). 9.916 EUR en 4.958 EUR).
Krachtens artikel 6, eerste lid, van de voormelde wet van 19 mei 1994, Krachtens artikel 6, eerste lid, van de voormelde wet van 19 mei 1994,
moeten de politieke partijen, wanneer zij een lijstnummer aanvragen, moeten de politieke partijen, wanneer zij een lijstnummer aanvragen,
de identiteit aangeven van de natuurlijke personen die giften gedaan de identiteit aangeven van de natuurlijke personen die giften gedaan
hebben van 5.000 BEF en meer. hebben van 5.000 BEF en meer.
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af
te ronden op 125 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren te ronden op 125 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren
(wiskundig afgerond : 124 EUR). (wiskundig afgerond : 124 EUR).
De te wijzigen bedragen van 5.000 BEF, 20.000 BEF en 80.000 BEF, in De te wijzigen bedragen van 5.000 BEF, 20.000 BEF en 80.000 BEF, in
artikel 11, tweede lid, van de voormelde wet van 19 mei 1994, hebben artikel 11, tweede lid, van de voormelde wet van 19 mei 1994, hebben
betrekking op de bedragen van de giften die toegekend zijn aan betrekking op de bedragen van de giften die toegekend zijn aan
politieke partijen, lijsten, kandidaten en politieke mandatarissen. politieke partijen, lijsten, kandidaten en politieke mandatarissen.
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen
respectievelijk af te ronden op 125 EUR, 500 EUR en 2.000 EUR om de respectievelijk af te ronden op 125 EUR, 500 EUR en 2.000 EUR om de
doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 124 EUR, 496 doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 124 EUR, 496
EUR en 1.983 EUR). EUR en 1.983 EUR).
Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de
bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de
euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als
bedoeld in artikel 78 van de Grondwet. bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.
Het in artikel 2, § 2 (0,70 BEF) bedoeld bedrag dient niet te worden Het in artikel 2, § 2 (0,70 BEF) bedoeld bedrag dient niet te worden
aangepast omdat enerzijds, het niet als « transparant » kan worden aangepast omdat enerzijds, het niet als « transparant » kan worden
beschouwd en, anderzijds, omdat dit bedrag dient te worden beschouwd en, anderzijds, omdat dit bedrag dient te worden
vermenigvuldigd met het aantal geldige stemmen dat bij de vorige vermenigvuldigd met het aantal geldige stemmen dat bij de vorige
verkiezingen werd uitgebracht. De transparantie dient zichtbaar te verkiezingen werd uitgebracht. De transparantie dient zichtbaar te
worden in het eindresultaat. worden in het eindresultaat.
Artikel 5 Artikel 5
Deze wijziging heeft betrekking op de wet van 19 mei 1994 betreffende Deze wijziging heeft betrekking op de wet van 19 mei 1994 betreffende
de beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven van de Vlaamse de beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven van de Vlaamse
Raad, de Waalse Gewestraad, de Brusselse Hoofdstedelijke Raad en de Raad, de Waalse Gewestraad, de Brusselse Hoofdstedelijke Raad en de
Raad van de Duitstalige Gemeenschap. Raad van de Duitstalige Gemeenschap.
De te wijzigen bedragen van 40.000.000 BEF, 32.000.000 BEF, 7.000.000 De te wijzigen bedragen van 40.000.000 BEF, 32.000.000 BEF, 7.000.000
BEF BEF en 1.000.000 BEF, in artikel 2, § 1, van de voormelde wet van BEF BEF en 1.000.000 BEF, in artikel 2, § 1, van de voormelde wet van
19 mei 1994, hebben betrekking op het totaal van de 19 mei 1994, hebben betrekking op het totaal van de
verkiezingsuitgaven en de financiële verbintenissen voor de verkiezingsuitgaven en de financiële verbintenissen voor de
verkiezingspropaganda dat de politieke partijen niet mogen verkiezingspropaganda dat de politieke partijen niet mogen
overschrijden respectievelijk voor alle betrokken verkiezingen, voor overschrijden respectievelijk voor alle betrokken verkiezingen, voor
de verkiezing van de Vlaamse Raad en de Waalse Gewestraad, voor de de verkiezing van de Vlaamse Raad en de Waalse Gewestraad, voor de
verkiezing van de Brusselse Hoofdstedelijke Raad en voor de verkiezing verkiezing van de Brusselse Hoofdstedelijke Raad en voor de verkiezing
van de Raad van de Duitstalige Gemeenschap. van de Raad van de Duitstalige Gemeenschap.
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen
af te ronden op 1.000.000 EUR, 795.000 EUR, 175.000 EUR en 25.000 EUR af te ronden op 1.000.000 EUR, 795.000 EUR, 175.000 EUR en 25.000 EUR
om de doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 991.574 om de doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 991.574
EUR, 793.259 EUR, 173.525 EUR en 24.789 EUR). EUR, 793.259 EUR, 173.525 EUR en 24.789 EUR).
De te wijzigen bedragen van 350.000 BEF, 200.000 BEF, 100.000 BEF, De te wijzigen bedragen van 350.000 BEF, 200.000 BEF, 100.000 BEF,
70.000 BEF en 50.000 BEF, in artikel 2, § 2, § 3 en § 3bis, van de 70.000 BEF en 50.000 BEF, in artikel 2, § 2, § 3 en § 3bis, van de
voormelde wet van 19 mei 1994, hebben betrekking op het totaal van de voormelde wet van 19 mei 1994, hebben betrekking op het totaal van de
verkiezingsuitgaven en de financiële verbintenissen voor de verkiezingsuitgaven en de financiële verbintenissen voor de
verkiezingspropaganda dat de kandidaten niet mogen overschrijden voor verkiezingspropaganda dat de kandidaten niet mogen overschrijden voor
elk van de verkiezingen waarop de voormelde wet van 19 mei 1994 elk van de verkiezingen waarop de voormelde wet van 19 mei 1994
betrekking heeft. betrekking heeft.
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen
respectievelijk af te ronden op 8.700 EUR, 5.000 EUR en 2.500 EUR, respectievelijk af te ronden op 8.700 EUR, 5.000 EUR en 2.500 EUR,
1.750 EUR en 1.250 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren 1.750 EUR en 1.250 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren
(wiskundig afgerond : 8.676 EUR, 4.958 EUR, 2.479 EUR, 1.735 EUR en (wiskundig afgerond : 8.676 EUR, 4.958 EUR, 2.479 EUR, 1.735 EUR en
1.239 EUR). 1.239 EUR).
Krachtens artikel 6, eerste lid, van de voormelde wet van 19 mei 1994, Krachtens artikel 6, eerste lid, van de voormelde wet van 19 mei 1994,
moeten de politieke partijen, wanneer zij een lijstnummer aanvragen, moeten de politieke partijen, wanneer zij een lijstnummer aanvragen,
de identiteit aangeven van de natuurlijke personen die giften gedaan de identiteit aangeven van de natuurlijke personen die giften gedaan
hebben van 5.000 BEF en meer. hebben van 5.000 BEF en meer.
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af
te ronden op 125 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren te ronden op 125 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren
(wiskundig afgerond : 124 EUR). (wiskundig afgerond : 124 EUR).
De te wijzigen bedragen van 5.000 BEF, 20.000 BEF en 80.000 BEF, in De te wijzigen bedragen van 5.000 BEF, 20.000 BEF en 80.000 BEF, in
artikel 11, tweede lid, van de voormelde wet van 19 mei 1994, hebben artikel 11, tweede lid, van de voormelde wet van 19 mei 1994, hebben
betrekking op de bedragen van de giften die toegekend worden aan betrekking op de bedragen van de giften die toegekend worden aan
politieke partijen, lijsten, kandidaten en politieke mandatarissen. politieke partijen, lijsten, kandidaten en politieke mandatarissen.
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen
respectievelijk af te ronden op 125 EUR, 500 EUR en 2.000 EUR om de respectievelijk af te ronden op 125 EUR, 500 EUR en 2.000 EUR om de
doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 124 EUR, 496 doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 124 EUR, 496
EUR en 1.983 EUR). EUR en 1.983 EUR).
Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de
bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de
euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als
bedoeld in artikel 78 van de Grondwet. bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.
De in artikel 2, § 2 (1,40 BEF), 1°, § 3, 1° (0,70 BEF) et § 3bis, 1° De in artikel 2, § 2 (1,40 BEF), 1°, § 3, 1° (0,70 BEF) et § 3bis, 1°
(1,40 BEF) bedoelde bedragen dienen niet te worden aagepast omdat (1,40 BEF) bedoelde bedragen dienen niet te worden aagepast omdat
enerzijds, ze niet als « transparant » kunnen worden beschouwd en, enerzijds, ze niet als « transparant » kunnen worden beschouwd en,
anderzijds, omdat deze bedragen dienen te worden vermenigvuldigd met anderzijds, omdat deze bedragen dienen te worden vermenigvuldigd met
het aantal geldige stemmen dat bij de vorige verkiezingen werd het aantal geldige stemmen dat bij de vorige verkiezingen werd
uitgebracht. De transparantie dient zichtbaar te worden in het uitgebracht. De transparantie dient zichtbaar te worden in het
eindresultaat. eindresultaat.
Artikel 6 Artikel 6
Deze wijziging heeft betrekking op de nieuwe gemeentewet, Deze wijziging heeft betrekking op de nieuwe gemeentewet,
gecodificeerd op 24 juni 1988 en bekrachtigd door de wet van 26 mei gecodificeerd op 24 juni 1988 en bekrachtigd door de wet van 26 mei
1989. 1989.
De te wijzigen bedragen van 100.000 BEF in artikel 231, §§ 2 en 3, van De te wijzigen bedragen van 100.000 BEF in artikel 231, §§ 2 en 3, van
de nieuwe gemeentewet, hebben betrekking op de bedragen van de giften de nieuwe gemeentewet, hebben betrekking op de bedragen van de giften
die gedaan zijn aan de gemeente of aan een gemeenteinstelling. die gedaan zijn aan de gemeente of aan een gemeenteinstelling.
Het gaat om overgangspunten op basis waarvan de beslissing van de Het gaat om overgangspunten op basis waarvan de beslissing van de
gemeenteraad over die giften al dan niet voorgelegd moet worden aan gemeenteraad over die giften al dan niet voorgelegd moet worden aan
het advies van de bestendige deputatie. het advies van de bestendige deputatie.
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen
af te ronden op 2.500 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren af te ronden op 2.500 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren
(wiskundig afgerond : 2.479 EUR). (wiskundig afgerond : 2.479 EUR).
De te wijzigen bedragen van 2.000.000 BEF en 6.000.000 BEF, in artikel De te wijzigen bedragen van 2.000.000 BEF en 6.000.000 BEF, in artikel
235, § 2, van de nieuwe gemeentewet, hebben betrekking op de bedragen 235, § 2, van de nieuwe gemeentewet, hebben betrekking op de bedragen
van contracten inzake opdrachten voor aanneming van leveringen en van contracten inzake opdrachten voor aanneming van leveringen en
diensten. diensten.
Het gaat om overgangspunten op basis waarvan de goedkeuring van de Het gaat om overgangspunten op basis waarvan de goedkeuring van de
provinciegouverneur al dan niet vereist is, volgens het aantal provinciegouverneur al dan niet vereist is, volgens het aantal
inwoners dat de gemeente telt. inwoners dat de gemeente telt.
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen
respectievelijk af te ronden op 50.000 EUR en 150.000 EUR om de respectievelijk af te ronden op 50.000 EUR en 150.000 EUR om de
doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 49.579 EUR en doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 49.579 EUR en
148.736 EUR). 148.736 EUR).
Het te wijzigen bedrag van 100.000 BEF in artikel 243, eerste lid, van Het te wijzigen bedrag van 100.000 BEF in artikel 243, eerste lid, van
de nieuwe gemeentewet, heeft betrekking op het bedrag van schenkingen de nieuwe gemeentewet, heeft betrekking op het bedrag van schenkingen
en legaten die gedaan worden aan openbare instellingen die in de en legaten die gedaan worden aan openbare instellingen die in de
gemeente bestaan en rechtspersoonlijkheid bezitten. gemeente bestaan en rechtspersoonlijkheid bezitten.
Het gaat om een overgangspunt op basis waarvan de besluiten van die Het gaat om een overgangspunt op basis waarvan de besluiten van die
openbare instellingen over dergelijke akten van schenkingen of openbare instellingen over dergelijke akten van schenkingen of
legaten, al dan niet voorgelegd moeten worden aan het advies van de legaten, al dan niet voorgelegd moeten worden aan het advies van de
gemeenteraad. gemeenteraad.
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af
te ronden op 2.500 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren te ronden op 2.500 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren
(wiskundig afgerond : 2.479 EUR). (wiskundig afgerond : 2.479 EUR).
Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de
bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de
euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als
bedoeld in artikel 78 van de Grondwet. bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.
Artikel 7 Artikel 7
Deze wijziging heeft betrekking op de provinciewet van 30 april 1836. Deze wijziging heeft betrekking op de provinciewet van 30 april 1836.
Het te wijzigen bedrag van 2.500.000 BEF, in artikel 75, tweede lid, Het te wijzigen bedrag van 2.500.000 BEF, in artikel 75, tweede lid,
van de provinciewet, heeft betrekking op het bedrag van opdrachten die van de provinciewet, heeft betrekking op het bedrag van opdrachten die
betrekking hebben op het dagelijks bestuur van de provincie. betrekking hebben op het dagelijks bestuur van de provincie.
Op basis van dat bedrag kan de provincieraad zijn bevoegdheid al dan Op basis van dat bedrag kan de provincieraad zijn bevoegdheid al dan
niet overdragen aan de bestendige deputatie. niet overdragen aan de bestendige deputatie.
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht dit bedrag af
te ronden op 62.000 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren te ronden op 62.000 EUR om de doorzichtigheid in euro te bewaren
(wiskundig afgerond : 61.973 EUR). (wiskundig afgerond : 61.973 EUR).
De te wijzigen bedragen van 2.000.000 BEF, 100.000 BEF en 1.500.000 De te wijzigen bedragen van 2.000.000 BEF, 100.000 BEF en 1.500.000
BEF, in artikel 112, derde lid, van de provinciewet, hebben betrekking BEF, in artikel 112, derde lid, van de provinciewet, hebben betrekking
op de bedragen van bepaalde uitgaven van de provincie. op de bedragen van bepaalde uitgaven van de provincie.
De betalingswijze wordt bepaald op basis van het bedrag van die De betalingswijze wordt bepaald op basis van het bedrag van die
uitgaven. uitgaven.
Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen Omwille van de duidelijkheid werd het wenselijk geacht deze bedragen
respectievelijk af te ronden op 50.000 EUR, 2.500 EUR en 37.500 EUR om respectievelijk af te ronden op 50.000 EUR, 2.500 EUR en 37.500 EUR om
de doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 49.579 de doorzichtigheid in euro te bewaren (wiskundig afgerond : 49.579
EUR, 2.479 EUR en 37.184 EUR). EUR, 2.479 EUR en 37.184 EUR).
Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de Deze afgeronde bedragen werden berekend rekening houdend met de
bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de bepalingen van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de
euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als
bedoeld in artikel 78 van de Grondwet. bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.
Ik heb de eer te zijn, Ik heb de eer te zijn,
Sire, Sire,
van Uwe Majesteit, van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige de zeer eerbiedige
en zeer getrouwe dienaar, en zeer getrouwe dienaar,
De Minister van Binnenlandse Zaken, De Minister van Binnenlandse Zaken,
A. DUQUESNE A. DUQUESNE
ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE
De Raad van State, afdeling wetgeving, tweede kamer, op 5 juli 2000 De Raad van State, afdeling wetgeving, tweede kamer, op 5 juli 2000
door de Minister van Financiën verzocht hem, binnen een termijn van door de Minister van Financiën verzocht hem, binnen een termijn van
ten hoogste drie dagen, van advies te dienen over een ontwerp van ten hoogste drie dagen, van advies te dienen over een ontwerp van
koninklijk besluit « houdende uitvoering van de wet betreffende de koninklijk besluit « houdende uitvoering van de wet betreffende de
invoering van de euro in de wetgeving die betrekking heeft op invoering van de euro in de wetgeving die betrekking heeft op
aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet die aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet die
ressorteren onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken », heeft op 7 ressorteren onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken », heeft op 7
juli 2000 het volgende advies gegeven : juli 2000 het volgende advies gegeven :
Overeenkomstig artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde Overeenkomstig artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde
wetten op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996, wetten op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996,
moeten in de adviesaanvraag in het bijzonder de redenen worden moeten in de adviesaanvraag in het bijzonder de redenen worden
aangegeven tot staving van het spoedeisende karakter ervan. aangegeven tot staving van het spoedeisende karakter ervan.
In het onderhavige geval luidt die motivering in de brief aldus : In het onderhavige geval luidt die motivering in de brief aldus :
« (l'urgence est motivée) ... par les considérations suivantes. « (l'urgence est motivée) ... par les considérations suivantes.
Contrairement à ce que pourrait laisser supposer la date d'entrée en Contrairement à ce que pourrait laisser supposer la date d'entrée en
vigueur des nouvelles dispositions (en général, le 1er janvier 2002, vigueur des nouvelles dispositions (en général, le 1er janvier 2002,
soit environ dans 18 mois), il est extrêmement urgent que ces textes soit environ dans 18 mois), il est extrêmement urgent que ces textes
soient arrêtés et publiés : il est impératif que ces textes paraissent soient arrêtés et publiés : il est impératif que ces textes paraissent
officiellement à bref délai, et la date limite doit être placée au 1er officiellement à bref délai, et la date limite doit être placée au 1er
août 2000. août 2000.
Le délai d'urgence de trois jours devrait permettre la signature de Le délai d'urgence de trois jours devrait permettre la signature de
ces arrêtés dans la première moitié du mois de juillet. Le respect ces arrêtés dans la première moitié du mois de juillet. Le respect
strict de ce délai présente l'avantage, en ce qui concerne les arrêtés strict de ce délai présente l'avantage, en ce qui concerne les arrêtés
pris en vertu des lois relatives à l'introduction de l'euro, de pris en vertu des lois relatives à l'introduction de l'euro, de
permettre au Parlement d'exercer sur les projets le contrôle convenu permettre au Parlement d'exercer sur les projets le contrôle convenu
dans le cadre de l'octroi de la délégation de pouvoirs. dans le cadre de l'octroi de la délégation de pouvoirs.
Il faut tenir compte également de ce qu'il est important que ces Il faut tenir compte également de ce qu'il est important que ces
dispositions soient arrêtées de façon groupée pour assurer un dispositions soient arrêtées de façon groupée pour assurer un
traitement uniforme, qui soit, d'une part, administrativement et traitement uniforme, qui soit, d'une part, administrativement et
budgétairement contrôlable, et qui, d'autre part, permette au budgétairement contrôlable, et qui, d'autre part, permette au
Parlement d'en suivre l'élaboration dans de bonnes conditions. Parlement d'en suivre l'élaboration dans de bonnes conditions.
Pour les administrations, le respect de la date du 1er août 2000 Pour les administrations, le respect de la date du 1er août 2000
laissera un délai de 250 jours ouvrables, délai strictement nécessaire laissera un délai de 250 jours ouvrables, délai strictement nécessaire
pour achever leurs préparatifs réglementaires (restent à modifier pour achever leurs préparatifs réglementaires (restent à modifier
divers arrêtés ministériels, de nombreux formulaires qui devront être divers arrêtés ministériels, de nombreux formulaires qui devront être
ensuite rapidement réimprimés) et informatiques avant les tests ensuite rapidement réimprimés) et informatiques avant les tests
ultimes programmés pour juillet 2001. Compte tenu de ce planning fort ultimes programmés pour juillet 2001. Compte tenu de ce planning fort
tendu, tout retard serait préjudiciable au bon déroulement des travaux tendu, tout retard serait préjudiciable au bon déroulement des travaux
et à leur coût budgétaire. Il ne peut en aucune manière être envisagé et à leur coût budgétaire. Il ne peut en aucune manière être envisagé
de décaler ces tests sans prendre le risque de perdre tout contrôle de décaler ces tests sans prendre le risque de perdre tout contrôle
sur le bon déroulement de la conversion des administrations. sur le bon déroulement de la conversion des administrations.
La date critique prévue pour l'adoption de ces textes ne peut être La date critique prévue pour l'adoption de ces textes ne peut être
retardée : les services informatiques ont exigé, pour réaliser dans de retardée : les services informatiques ont exigé, pour réaliser dans de
bonnes conditions l'ensemble des adaptations qui leur incombent que bonnes conditions l'ensemble des adaptations qui leur incombent que
toutes les décisions fonctionnelles soient prises avant le 31 décembre toutes les décisions fonctionnelles soient prises avant le 31 décembre
1999. Ces services ont d'ores et déjà démarré la décimalisation 1999. Ces services ont d'ores et déjà démarré la décimalisation
autorisée par la loi relative à la décimalisation, et ont donc pu autorisée par la loi relative à la décimalisation, et ont donc pu
entamer les adaptations fonctionnelles de leurs programmes; mais ils entamer les adaptations fonctionnelles de leurs programmes; mais ils
doivent encore disposer à court terme des dispositions relatives aux doivent encore disposer à court terme des dispositions relatives aux
modifications de lois et de règlements pour adapter les différents modifications de lois et de règlements pour adapter les différents
montants. Et le timing serré demande que ce type d'adaptation soit montants. Et le timing serré demande que ce type d'adaptation soit
basé sur des décisions officielles et définitives. basé sur des décisions officielles et définitives.
A titre d'exemple, le Planning de l'Administration des Finances A titre d'exemple, le Planning de l'Administration des Finances
prévoit que les nouveaux montants doivent être à la disposition des prévoit que les nouveaux montants doivent être à la disposition des
services informatiques au plus tard en août prochain pour permettre de services informatiques au plus tard en août prochain pour permettre de
réaliser les adaptations voulues pour le 1er juin 2001. Cette phase réaliser les adaptations voulues pour le 1er juin 2001. Cette phase
repose elle-même sur un enchaînement de phases préalables repose elle-même sur un enchaînement de phases préalables
indispensables et notamment sur un diagnostic précis des travaux à indispensables et notamment sur un diagnostic précis des travaux à
entreprendre et des moyens à affecter. entreprendre et des moyens à affecter.
D'autre part, il ne faut pas perdre de vue que les dispositions D'autre part, il ne faut pas perdre de vue que les dispositions
projetées ne visent que les adaptations de lois et d'arrêtés royaux; projetées ne visent que les adaptations de lois et d'arrêtés royaux;
ceci signifie que doivent y succéder les adaptations d'arrêtés ceci signifie que doivent y succéder les adaptations d'arrêtés
ministériels, qui devraient pouvoir prendre place avant la fin de ministériels, qui devraient pouvoir prendre place avant la fin de
l'année 2000. l'année 2000.
A ces adaptations réglementaires succéderont en 2001, comme on l'a A ces adaptations réglementaires succéderont en 2001, comme on l'a
mentionné les adaptations de formulaires et de textes informatifs. mentionné les adaptations de formulaires et de textes informatifs.
Les firmes et leurs intermédiaires professionnels (secrétariats Les firmes et leurs intermédiaires professionnels (secrétariats
sociaux, comptables, fiduciaires, services fiscaux, etc.) doivent sociaux, comptables, fiduciaires, services fiscaux, etc.) doivent
disposer sans délai de données fiables pour adapter eux aussi en disposer sans délai de données fiables pour adapter eux aussi en
connaissance de cause leurs programmes à l'euro. Il est hautement connaissance de cause leurs programmes à l'euro. Il est hautement
souhaitable que leur basculement se produise de façon importante au 1er souhaitable que leur basculement se produise de façon importante au 1er
janvier 2001, faute de quoi la grande masse des firmes reportera leur janvier 2001, faute de quoi la grande masse des firmes reportera leur
propre manoeuvre au 1er janvier 2002, ce qui serait fort défavorable propre manoeuvre au 1er janvier 2002, ce qui serait fort défavorable
pour la gestion des entreprises et, par ricochet, pour le basculement pour la gestion des entreprises et, par ricochet, pour le basculement
de tous les secteurs économiques. de tous les secteurs économiques.
Au fur et à mesure que le délai s'amenuise (125 jours ouvrables au 1er Au fur et à mesure que le délai s'amenuise (125 jours ouvrables au 1er
juillet 2000), les entreprises qui ne disposent pas des informations juillet 2000), les entreprises qui ne disposent pas des informations
nécessaires risquent de reporter, faute d'une marge de manoeuvre nécessaires risquent de reporter, faute d'une marge de manoeuvre
suffisante, leur décision de basculer vers l'euro. suffisante, leur décision de basculer vers l'euro.
Tout retard dans la signature de ces arrêtés a donc pour les Tout retard dans la signature de ces arrêtés a donc pour les
entreprises des conséquences négatives, et un délai supplémentaire entreprises des conséquences négatives, et un délai supplémentaire
dans la publication des arrêtés pourrait compromettre beaucoup de dans la publication des arrêtés pourrait compromettre beaucoup de
projets. ». projets. ».
Luidens artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Luidens artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de
Raad van State, moet de motivering van het spoedeisende karakter van Raad van State, moet de motivering van het spoedeisende karakter van
de adviesaanvraag overgenomen worden in de aanhef van de verordening. de adviesaanvraag overgenomen worden in de aanhef van de verordening.
De aanhef van het ontworpen besluit moet dienovereenkomstig worden De aanhef van het ontworpen besluit moet dienovereenkomstig worden
herzien. herzien.
Gezien het bijzonder grote aantal aanvragen om advies binnen drie Gezien het bijzonder grote aantal aanvragen om advies binnen drie
dagen die tegelijkertijd zijn ingediend, bepaalt de Raad van State, dagen die tegelijkertijd zijn ingediend, bepaalt de Raad van State,
afdeling wetgeving, overeenkomstig artikel 84, tweede lid, van de afdeling wetgeving, overeenkomstig artikel 84, tweede lid, van de
gecoördineerde wetten op de Raad van State, zich hoofdzakelijk tot het gecoördineerde wetten op de Raad van State, zich hoofdzakelijk tot het
onderzoek van de rechtsgrond, van de bevoegdheid van de steller van de onderzoek van de rechtsgrond, van de bevoegdheid van de steller van de
handeling en van de vraag of aan de vormvoorschriften is voldaan. handeling en van de vraag of aan de vormvoorschriften is voldaan.
Zo is meer bepaald niet stelselmatig onderzocht kunnen worden of de Zo is meer bepaald niet stelselmatig onderzocht kunnen worden of de
opgegeven getallen rekenkundig correct zijn, noch of de gevolgde opgegeven getallen rekenkundig correct zijn, noch of de gevolgde
werkwijzen deugdelijk zijn. werkwijzen deugdelijk zijn.
Algemene opmerking Algemene opmerking
Met het oog op de rechtszekerheid is het wenselijk bepalingen waarin Met het oog op de rechtszekerheid is het wenselijk bepalingen waarin
bedragen worden aangepast nauwkeurig aan te geven. Dat is niet het bedragen worden aangepast nauwkeurig aan te geven. Dat is niet het
geval met verschillende bepalingen van het ontworpen besluit. De geval met verschillende bepalingen van het ontworpen besluit. De
steller van het ontwerp wordt verzocht die bepalingen opnieuw te steller van het ontwerp wordt verzocht die bepalingen opnieuw te
onderzoeken en nauwkeuriger aan te geven welke bepalingen worden onderzoeken en nauwkeuriger aan te geven welke bepalingen worden
gewijzigd. gewijzigd.
Bijzondere opmerkingen Bijzondere opmerkingen
Onderzoek van het ontwerp Onderzoek van het ontwerp
Dispositief Dispositief
Artikel 1 Artikel 1
In de tabel moet worden verwezen naar artikel 19, § 1, in plaats van In de tabel moet worden verwezen naar artikel 19, § 1, in plaats van
naar artikel 19. naar artikel 19.
Artikel 2 Artikel 2
In de tabel moet worden verwezen naar : In de tabel moet worden verwezen naar :
- artikel 74/2, § 1, in plaats van naar artikel 74/2; - artikel 74/2, § 1, in plaats van naar artikel 74/2;
- artikel 74/4bis, § 1, eerste lid, in plaats van naar artikel - artikel 74/4bis, § 1, eerste lid, in plaats van naar artikel
74/4bis, § 1. 74/4bis, § 1.
Artikel 3 Artikel 3
In de tabel moet worden verwezen naar : In de tabel moet worden verwezen naar :
- artikel 2, § 1, eerste lid, in plaats van naar artikel 2, § 1, 1°; - artikel 2, § 1, eerste lid, in plaats van naar artikel 2, § 1, 1°;
- artikel 2, § 1, tweede lid, in plaats van naar artikel 2, § 1, 2°; - artikel 2, § 1, tweede lid, in plaats van naar artikel 2, § 1, 2°;
- artikel 16, eerste lid, in plaats van naar artikel 16. - artikel 16, eerste lid, in plaats van naar artikel 16.
Wat artikel 16bis, tweede lid, betreft, schrijve men bovendien 5.000 Wat artikel 16bis, tweede lid, betreft, schrijve men bovendien 5.000
(frank) in plaats van 500 (frank), alsook 125 EUR in plaats van 12,5 (frank) in plaats van 500 (frank), alsook 125 EUR in plaats van 12,5
EUR. EUR.
Tot slot is het de Raad van State niet duidelijk waarom : Tot slot is het de Raad van State niet duidelijk waarom :
- in artikel 2, § 2, 1°, het bedrag « 1,40 frank » niet is aangepast; - in artikel 2, § 2, 1°, het bedrag « 1,40 frank » niet is aangepast;
- in artikel 2, § 3, 1°, het bedrag « 0,70 frank » niet is aangepast. - in artikel 2, § 3, 1°, het bedrag « 0,70 frank » niet is aangepast.
Artikel 4 Artikel 4
Het is de Raad van State niet duidelijk waarom in artikel 2, § 2, 1°, Het is de Raad van State niet duidelijk waarom in artikel 2, § 2, 1°,
het bedrag « 0,70 frank » niet is aangepast. het bedrag « 0,70 frank » niet is aangepast.
Artikel 5 Artikel 5
Het is de Raad van State niet duidelijk waarom : Het is de Raad van State niet duidelijk waarom :
- in artikel 2, § 2, 1°, het bedrag « 1,40 frank » niet is aangepast; - in artikel 2, § 2, 1°, het bedrag « 1,40 frank » niet is aangepast;
- in artikel 2, § 3, 1°, het bedrag « 0,70 frank » niet is aangepast; - in artikel 2, § 3, 1°, het bedrag « 0,70 frank » niet is aangepast;
- in artikel 2, § 3bis, 1°, het bedrag « 1,40 frank » niet is - in artikel 2, § 3bis, 1°, het bedrag « 1,40 frank » niet is
aangepast. aangepast.
De kamer was samengesteld uit : De kamer was samengesteld uit :
De heren : De heren :
Y. Kreins, staatsraad, voorzitter; Y. Kreins, staatsraad, voorzitter;
P. Lienardy en P. Quertainmont, staatsraden, P. Lienardy en P. Quertainmont, staatsraden,
Mevr. B. Vigneron, toegevoegd griffier. Mevr. B. Vigneron, toegevoegd griffier.
Het verslag werd opgesteld door de heer J. Regnier, eerste Het verslag werd opgesteld door de heer J. Regnier, eerste
auditeur-afdelingshoofd. De nota van het Coördinatiebureau werd auditeur-afdelingshoofd. De nota van het Coördinatiebureau werd
opgesteld en toegelicht door de heer P. Brouwers, referendaris. opgesteld en toegelicht door de heer P. Brouwers, referendaris.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd
nagezien onder toezicht van de heer P. Lienardy. nagezien onder toezicht van de heer P. Lienardy.
De griffier, De griffier,
B. Vigneron. B. Vigneron.
De voorzitter, De voorzitter,
Y. Kreins. Y. Kreins.
20 JULI 2000. - Koninklijk besluit houdende uitvoering van de wet van 20 JULI 2000. - Koninklijk besluit houdende uitvoering van de wet van
26 juni 2000 betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die 26 juni 2000 betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die
betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de
Grondwet die ressorteren onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken Grondwet die ressorteren onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de verordeningen (EG) nr. 1103/97 van de Raad van 17 juni Gelet op de verordeningen (EG) nr. 1103/97 van de Raad van 17 juni
1997 over enkele bepalingen betreffende de invoering van de euro en 1997 over enkele bepalingen betreffende de invoering van de euro en
nr. 974/98 van de Raad van 3 mei 1998 over de invoering van de euro; nr. 974/98 van de Raad van 3 mei 1998 over de invoering van de euro;
Gelet op de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de euro Gelet op de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de euro
in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in
artikel 78 van de Grondwet; artikel 78 van de Grondwet;
Gelet op de provinciewet van 30 april 1836; Gelet op de provinciewet van 30 april 1836;
Gelet op de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het Gelet op de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het
grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van
vreemdelingen, laatst gewijzigd bij de wet van 29 april 1999; vreemdelingen, laatst gewijzigd bij de wet van 29 april 1999;
Gelet op de nieuwe gemeentewet gecodificeerd op 24 juni 1988; Gelet op de nieuwe gemeentewet gecodificeerd op 24 juni 1988;
Gelet op de wet van 4 juli 1989 betreffende de beperking en de Gelet op de wet van 4 juli 1989 betreffende de beperking en de
controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezingen van de controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezingen van de
federale Kamers, de financiering en de open boekhouding van de federale Kamers, de financiering en de open boekhouding van de
politieke partijen, gewijzigd bij de wet van 19 november 1998; politieke partijen, gewijzigd bij de wet van 19 november 1998;
Gelet op de wet van 10 april 1990 op de bewakingsondernemingen, de Gelet op de wet van 10 april 1990 op de bewakingsondernemingen, de
beveiligingsondernemingen en de interne bewakingsdiensten, laatst beveiligingsondernemingen en de interne bewakingsdiensten, laatst
gewijzigd bij de wet van 9 juni 1999; gewijzigd bij de wet van 9 juni 1999;
Gelet op de wet van 19 mei 1994 betreffende de beperking en de Gelet op de wet van 19 mei 1994 betreffende de beperking en de
controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezing van het controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezing van het
Europese Parlement, gewijzigd bij de wet van 25 juni 1998; Europese Parlement, gewijzigd bij de wet van 25 juni 1998;
Gelet op de wet van 19 mei 1994 betreffende de beperking en de Gelet op de wet van 19 mei 1994 betreffende de beperking en de
controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezingen van de controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezingen van de
Vlaamse Raad, de Waalse Gewestraad, de Brusselse Hoofdstedelijke Raad Vlaamse Raad, de Waalse Gewestraad, de Brusselse Hoofdstedelijke Raad
en de Raad van de Duitstalige Gemeenschap, gewijzigd bij de wet van 25 en de Raad van de Duitstalige Gemeenschap, gewijzigd bij de wet van 25
juni 1998; juni 1998;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 5 juni Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 5 juni
2000; 2000;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 29 juni Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 29 juni
2000; 2000;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid die gemotiveerd is door de Gelet op de dringende noodzakelijkheid die gemotiveerd is door de
volgende beschouwingen. In tegenstelling tot wat de datum van de volgende beschouwingen. In tegenstelling tot wat de datum van de
inwerkingtreding van de nieuwe bepalingen zou kunnen doen vermoeden inwerkingtreding van de nieuwe bepalingen zou kunnen doen vermoeden
(in regel 1 januari 2002, hetzij binnen 18 maanden), is de (in regel 1 januari 2002, hetzij binnen 18 maanden), is de
uitvaardiging en de publicatie van de teksten bijzonder dringend; het uitvaardiging en de publicatie van de teksten bijzonder dringend; het
is van het hoogste belang dat deze teksten snel officieel worden is van het hoogste belang dat deze teksten snel officieel worden
meegedeeld en de limietdatum hiervoor dient te worden vastgesteld op 1 meegedeeld en de limietdatum hiervoor dient te worden vastgesteld op 1
augustus 2000. augustus 2000.
De dringende termijn van drie dagen moet mogelijk maken dat de De dringende termijn van drie dagen moet mogelijk maken dat de
koninklijke besluiten in de eerste helft van juli ondertekend worden. koninklijke besluiten in de eerste helft van juli ondertekend worden.
De strikte eerbiediging van deze termijn heeft, wat betreft de De strikte eerbiediging van deze termijn heeft, wat betreft de
koninklijke besluiten die in hoofde van de wetten betreffende de koninklijke besluiten die in hoofde van de wetten betreffende de
invoering van de euro worden genomen, het voordeel dat het Parlement invoering van de euro worden genomen, het voordeel dat het Parlement
in staat wordt gesteld om de controle uit te oefenen die in het kader in staat wordt gesteld om de controle uit te oefenen die in het kader
van de toekenning van de machtsdelegatie werd overeengekomen. van de toekenning van de machtsdelegatie werd overeengekomen.
Er moet ook voor ogen worden gehouden dat het belangrijk is dat de Er moet ook voor ogen worden gehouden dat het belangrijk is dat de
bepalingen op gegroepeerde wijze worden uitgevaardigd. Dit ter bepalingen op gegroepeerde wijze worden uitgevaardigd. Dit ter
verzekering van een eenvormige behandeling die enerzijds een verzekering van een eenvormige behandeling die enerzijds een
budgettaire en administratieve controle toelaat en anderzijds het budgettaire en administratieve controle toelaat en anderzijds het
Parlement in staat stelt de uitwerking van de bepalingen in goede Parlement in staat stelt de uitwerking van de bepalingen in goede
voorwaarden op te volgen. voorwaarden op te volgen.
Wat de overheidsbesturen betreft laat de eerbiediging van de Wat de overheidsbesturen betreft laat de eerbiediging van de
limietdatum van 1 augustus 2000 nog een termijn van 250 werkdagen. limietdatum van 1 augustus 2000 nog een termijn van 250 werkdagen.
Deze termijn is strikt noodzakelijk om de voorbereidende werkzaamheden Deze termijn is strikt noodzakelijk om de voorbereidende werkzaamheden
op het gebied van de regelgeving tot een goed einde te brengen (er op het gebied van de regelgeving tot een goed einde te brengen (er
moeten nog een aantal ministeriële besluiten worden gewijzigd en moeten nog een aantal ministeriële besluiten worden gewijzigd en
vervolgens moeten ook tal van formulieren opnieuw worden gedrukt). vervolgens moeten ook tal van formulieren opnieuw worden gedrukt).
Hetzelfde geldt voor de informatica waar de eindtesten voorzien zijn Hetzelfde geldt voor de informatica waar de eindtesten voorzien zijn
voor juli 2001. Rekening gehouden met deze zeer strakke planning is voor juli 2001. Rekening gehouden met deze zeer strakke planning is
elke vertraging nadelig voor het goede verloop van de werkzaamheden en elke vertraging nadelig voor het goede verloop van de werkzaamheden en
de budgettaire kostprijs ervan. In geen geval kan overwogen worden de budgettaire kostprijs ervan. In geen geval kan overwogen worden
deze testen uit te stellen zonder het risico te lopen alle controle deze testen uit te stellen zonder het risico te lopen alle controle
over het goede verloop van de overschakeling door de overheidsbesturen over het goede verloop van de overschakeling door de overheidsbesturen
te verliezen. te verliezen.
De voor de goedkeuring van de teksten voorziene limietdatum mag niet De voor de goedkeuring van de teksten voorziene limietdatum mag niet
worden verschoven. Opdat alle door hen door te voeren aanpassingen in worden verschoven. Opdat alle door hen door te voeren aanpassingen in
goede voorwaarden zouden gebeuren hebben de informaticadiensten geëist goede voorwaarden zouden gebeuren hebben de informaticadiensten geëist
dat alle functionele beslissingen vóór 31 december 1999 zouden genomen dat alle functionele beslissingen vóór 31 december 1999 zouden genomen
worden. Deze diensten zijn reeds in grote mate overgegaan tot de worden. Deze diensten zijn reeds in grote mate overgegaan tot de
decimalisering die wordt toegestaan door de wet betreffende de decimalisering die wordt toegestaan door de wet betreffende de
decimalisering en zijn dus met de functionele aanpassingen van hun decimalisering en zijn dus met de functionele aanpassingen van hun
programma's kunnen beginnen. Ze moeten echter nog op korte termijn programma's kunnen beginnen. Ze moeten echter nog op korte termijn
kunnen beschikken over de bepalingen ter wijziging van wetten en kunnen beschikken over de bepalingen ter wijziging van wetten en
besluiten om een veelheid van bedragen aan te passen. Het strakke besluiten om een veelheid van bedragen aan te passen. Het strakke
tijdschema vereist bovendien dat deze aanpassingen gebeuren op basis tijdschema vereist bovendien dat deze aanpassingen gebeuren op basis
van officiële en definitieve beslissingen. van officiële en definitieve beslissingen.
Zo voorziet de planning van de administratie van Financiën dat de Zo voorziet de planning van de administratie van Financiën dat de
informaticadiensten ten laatste in augustus eerstkomend over de nieuwe informaticadiensten ten laatste in augustus eerstkomend over de nieuwe
bedragen moeten kunnen beschikken om de gewenste aanpassingen tegen 1 bedragen moeten kunnen beschikken om de gewenste aanpassingen tegen 1
juni 2001 te kunnen realiseren. Deze fase berust zelf op een juni 2001 te kunnen realiseren. Deze fase berust zelf op een
voorafgaande aaneenschakeling van andere onontbeerlijke fasen, onder voorafgaande aaneenschakeling van andere onontbeerlijke fasen, onder
meer op een precieze diagnose van de uit te voeren werkzaamheden en de meer op een precieze diagnose van de uit te voeren werkzaamheden en de
te besteden middelen. te besteden middelen.
Anderzijds mag niet uit het oog worden verloren dat de voorziene Anderzijds mag niet uit het oog worden verloren dat de voorziene
bepalingen enkel aanpassingen van wetten en koninklijke besluiten bepalingen enkel aanpassingen van wetten en koninklijke besluiten
inhouden. Dit betekent dus dat deze moeten worden gevolgd door een inhouden. Dit betekent dus dat deze moeten worden gevolgd door een
aanpassing van de ministeriële besluiten; dit zou vóór eind 2000 aanpassing van de ministeriële besluiten; dit zou vóór eind 2000
moeten gebeuren. moeten gebeuren.
Na deze aanpassingen van de regelgeving zullen zoals vermeld in 2001 Na deze aanpassingen van de regelgeving zullen zoals vermeld in 2001
de aanpassingen van de formulieren en de informatiedocumenten volgen. de aanpassingen van de formulieren en de informatiedocumenten volgen.
Ook de ondernemingen en hun professionele tussenpersonen (sociale Ook de ondernemingen en hun professionele tussenpersonen (sociale
secretariaten, boekhouders, administratiekantoren, fiscale secretariaten, boekhouders, administratiekantoren, fiscale
dienstverleners, enz.) dienen zonder verwijl te kunnen beschikken over dienstverleners, enz.) dienen zonder verwijl te kunnen beschikken over
betrouwbare gegevens om met kennis van zaken hun programma's aan de betrouwbare gegevens om met kennis van zaken hun programma's aan de
euro aan te passen. Het is bijzonder wenselijk dat hun overgang in euro aan te passen. Het is bijzonder wenselijk dat hun overgang in
belangrijke mate per 1 januari 2001 gebeurt, zoniet zal de grote massa belangrijke mate per 1 januari 2001 gebeurt, zoniet zal de grote massa
van ondernemingen haar eigen overgang uitstellen tot 1 januari 2002. van ondernemingen haar eigen overgang uitstellen tot 1 januari 2002.
Dit zou zeer ongunstig zijn voor het beheer van de ondernemingen en Dit zou zeer ongunstig zijn voor het beheer van de ondernemingen en
daardoor ook voor de overgang van alle economische sectoren. daardoor ook voor de overgang van alle economische sectoren.
Naarmate de vervaldag steeds dichter bij komt (op 1 juli 2000 nog 125 Naarmate de vervaldag steeds dichter bij komt (op 1 juli 2000 nog 125
werkdagen) riskeren de ondernemingen die niet over de nodige werkdagen) riskeren de ondernemingen die niet over de nodige
informatie beschikken bij gebrek aan voldoende manoeuvreerruimte hun informatie beschikken bij gebrek aan voldoende manoeuvreerruimte hun
beslissing om op de euro over te stappen uit te stellen. beslissing om op de euro over te stappen uit te stellen.
Elke vertraging bij de ondertekening van deze besluiten heeft dus voor Elke vertraging bij de ondertekening van deze besluiten heeft dus voor
de ondernemingen een negatieve weerslag en verder uitstel van de de ondernemingen een negatieve weerslag en verder uitstel van de
publicatie van de besluiten kan vele projecten in gevaar brengen; publicatie van de besluiten kan vele projecten in gevaar brengen;
Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 7 juli 2000, met Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 7 juli 2000, met
toepassing van artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde toepassing van artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde
wetten op de Raad van State; wetten op de Raad van State;
Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en op het Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en op het
advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, advies van Onze in Raad vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
HOOFDSTUK I. - Wijziging van wettelijke bepalingen HOOFDSTUK I. - Wijziging van wettelijke bepalingen
Afdeling 1. - Aanpassing van de wet van 10 april 1990 op de Afdeling 1. - Aanpassing van de wet van 10 april 1990 op de
bewakingsondernemingen, de beveiligingsondernemingen en de interne bewakingsondernemingen, de beveiligingsondernemingen en de interne
bewakingsdiensten bewakingsdiensten

Artikel 1.In de bepalingen van de wet van 10 april 1990 op de

Artikel 1.In de bepalingen van de wet van 10 april 1990 op de

bewakingsondernemingen, de beveiligingsondernemingen en de interne bewakingsondernemingen, de beveiligingsondernemingen en de interne
bewakingsdiensten die hieronder worden aangeduid, worden de in frank bewakingsdiensten die hieronder worden aangeduid, worden de in frank
uitgedrukte bedragen die in de tweede kolom van de volgende tabel uitgedrukte bedragen die in de tweede kolom van de volgende tabel
worden vermeld, vervangen door de in euro uitgedrukte bedragen van de worden vermeld, vervangen door de in euro uitgedrukte bedragen van de
derde kolom van dezelfde tabel. derde kolom van dezelfde tabel.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
HOOFDSTUK 2. - Slotbepalingen HOOFDSTUK 2. - Slotbepalingen

Art. 8.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2002.

Art. 8.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2002.

Art. 9.Onze Minister van Binnenlandse Zaken is belast met de

Art. 9.Onze Minister van Binnenlandse Zaken is belast met de

uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 20 juli 2000. Gegeven te Brussel, 20 juli 2000.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Binnenlandse Zaken, De Minister van Binnenlandse Zaken,
A. DUQUESNE A. DUQUESNE
^