← Terug naar "Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 2 februari 2023, gesloten in het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap, betreffende de tewerkstelling als "verzorgende in opleiding structurele stroom" "
| Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 2 februari 2023, gesloten in het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap, betreffende de tewerkstelling als "verzorgende in opleiding structurele stroom" | Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 2 februari 2023, gesloten in het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap, betreffende de tewerkstelling als "verzorgende in opleiding structurele stroom" |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG | FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG |
| 20 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend | 20 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend |
| wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 2 februari | wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 2 februari |
| 2023, gesloten in het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- | 2023, gesloten in het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- |
| en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap, betreffende de | en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap, betreffende de |
| tewerkstelling als "verzorgende in opleiding structurele stroom" (1) | tewerkstelling als "verzorgende in opleiding structurele stroom" (1) |
| FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve | Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve |
| arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel | arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel |
| 28; | 28; |
| Gelet op het verzoek van het Paritair Subcomité voor de diensten voor | Gelet op het verzoek van het Paritair Subcomité voor de diensten voor |
| gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap; | gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap; |
| Op de voordracht van de Minister van Werk, | Op de voordracht van de Minister van Werk, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage |
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage |
| overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 2 februari 2023, | overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 2 februari 2023, |
| gesloten in het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en | gesloten in het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en |
| bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap, betreffende de | bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap, betreffende de |
| tewerkstelling als "verzorgende in opleiding structurele stroom". | tewerkstelling als "verzorgende in opleiding structurele stroom". |
Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van |
Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van |
| dit besluit. | dit besluit. |
| Gegeven te Brussel, 20 december 2023. | Gegeven te Brussel, 20 december 2023. |
| FILIP | FILIP |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Werk, | De Minister van Werk, |
| P.-Y. DERMAGNE | P.-Y. DERMAGNE |
| _______ | _______ |
| Nota | Nota |
| (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : | (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : |
| Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. | Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. |
| Bijlage | Bijlage |
| Paritair Subcomité voor de diensten | Paritair Subcomité voor de diensten |
| voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap | voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap |
| Collectieve arbeidsovereenkomst van 2 februari 2023 | Collectieve arbeidsovereenkomst van 2 februari 2023 |
| Tewerkstelling als "verzorgende in opleiding structurele stroom" | Tewerkstelling als "verzorgende in opleiding structurele stroom" |
| (Overeenkomst geregistreerd op 7 maart 2023 onder het nummer | (Overeenkomst geregistreerd op 7 maart 2023 onder het nummer |
| 178605/CO/318.02) | 178605/CO/318.02) |
Artikel 1.Toepassingsgebied |
Artikel 1.Toepassingsgebied |
| Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de | Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de |
| werkgevers die ressorteren onder het Paritair Subcomité voor de | werkgevers die ressorteren onder het Paritair Subcomité voor de |
| diensten voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap. | diensten voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap. |
| Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op werknemers | Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op werknemers |
| die aangeworven zijn met een overeenkomst "verzorgende in opleiding | die aangeworven zijn met een overeenkomst "verzorgende in opleiding |
| structurele instroom", in uitvoering van het Intersectoraal | structurele instroom", in uitvoering van het Intersectoraal |
| kaderakkoord betreffende het structureel instroomkanaal voor de zorg- | kaderakkoord betreffende het structureel instroomkanaal voor de zorg- |
| en welzijnssectoren van 1 juli 2022 (bijlage 2). Dit tripartiete | en welzijnssectoren van 1 juli 2022 (bijlage 2). Dit tripartiete |
| kaderakkoord werd afgesloten in uitvoering van luik II, deel III | kaderakkoord werd afgesloten in uitvoering van luik II, deel III |
| "(Zij-)instroom en doorstroom" van het zesde Vlaams intersectoraal | "(Zij-)instroom en doorstroom" van het zesde Vlaams intersectoraal |
| akkoord van 30 maart 2021. | akkoord van 30 maart 2021. |
Art. 2.Doelstelling |
Art. 2.Doelstelling |
| Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft tot doel nieuwe medewerkers | Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft tot doel nieuwe medewerkers |
| aan te trekken naar het beroep van verzorgend personeel in de | aan te trekken naar het beroep van verzorgend personeel in de |
| gezinszorg, door hen een overeenkomst van "verzorgende in opleiding | gezinszorg, door hen een overeenkomst van "verzorgende in opleiding |
| structurele instroom" aan te bieden bij een werkgever binnen het | structurele instroom" aan te bieden bij een werkgever binnen het |
| Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp van | Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp van |
| de Vlaamse Gemeenschap. | de Vlaamse Gemeenschap. |
| Deze overeenkomst kan enkel aangeboden worden zolang deze binnen de | Deze overeenkomst kan enkel aangeboden worden zolang deze binnen de |
| sectorale regelgeving subsidiabel is. Na het met vrucht doorlopen van | sectorale regelgeving subsidiabel is. Na het met vrucht doorlopen van |
| het opleidingstraject blijft de werknemer in dienst als verzorgend | het opleidingstraject blijft de werknemer in dienst als verzorgend |
| personeelslid met alle eraan verbonden rechten en plichten. | personeelslid met alle eraan verbonden rechten en plichten. |
Art. 3.Arbeidsovereenkomst |
Art. 3.Arbeidsovereenkomst |
| § 1. De geselecteerde medewerker wordt aangeworven met een | § 1. De geselecteerde medewerker wordt aangeworven met een |
| arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur waarvan de ingangsdatum | arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur waarvan de ingangsdatum |
| ingaat bij aanvang van het opleidingstraject. | ingaat bij aanvang van het opleidingstraject. |
| § 2. Zonder afbreuk te doen aan de wettelijke bepalingen met | § 2. Zonder afbreuk te doen aan de wettelijke bepalingen met |
| betrekking tot ontslag, is de werkgever er niet toe gehouden de | betrekking tot ontslag, is de werkgever er niet toe gehouden de |
| werknemer "verzorgende in opleiding structurele instroom" in dienst te | werknemer "verzorgende in opleiding structurele instroom" in dienst te |
| houden indien de werknemer zelf stopt met de opleiding of indien de | houden indien de werknemer zelf stopt met de opleiding of indien de |
| werknemer niet slaagt voor de opleiding. Deze omstandigheden zijn | werknemer niet slaagt voor de opleiding. Deze omstandigheden zijn |
| voldoende reden om de overeenkomst te beëindigen met een wettelijke | voldoende reden om de overeenkomst te beëindigen met een wettelijke |
| opzegtermijn. | opzegtermijn. |
| § 3. Naast werkvloerleren bij de werkgever worden ook de lesuren, het | § 3. Naast werkvloerleren bij de werkgever worden ook de lesuren, het |
| afleggen van examens en de aan de opleiding verbonden stage-uren die | afleggen van examens en de aan de opleiding verbonden stage-uren die |
| reglementair niet bij de werkgever mogen worden gelopen, als | reglementair niet bij de werkgever mogen worden gelopen, als |
| gepresteerde uren aanzien. | gepresteerde uren aanzien. |
| § 4. De werknemer in opleiding wordt tijdens de volledige | § 4. De werknemer in opleiding wordt tijdens de volledige |
| opleidingsduur betaald volgens de specifieke loonschaal zoals bepaald | opleidingsduur betaald volgens de specifieke loonschaal zoals bepaald |
| in bijlage 1 van deze collectieve arbeidsovereenkomst. | in bijlage 1 van deze collectieve arbeidsovereenkomst. |
| § 5. De sectorale collectieve arbeidsovereenkomsten van toepassing | § 5. De sectorale collectieve arbeidsovereenkomsten van toepassing |
| voor het verzorgend personeel zijn voor aspecten die niet in deze | voor het verzorgend personeel zijn voor aspecten die niet in deze |
| collectieve arbeidsovereenkomst behandeld zijn van toepassing voor de | collectieve arbeidsovereenkomst behandeld zijn van toepassing voor de |
| "verzorgende in opleiding structurele instroom". | "verzorgende in opleiding structurele instroom". |
Art. 4.Opleiding |
Art. 4.Opleiding |
| § 1. De opleidingsvertrekker wordt in overleg tussen de werkgever en | § 1. De opleidingsvertrekker wordt in overleg tussen de werkgever en |
| geselecteerde werknemer vastgelegd vóór het sluiten van de | geselecteerde werknemer vastgelegd vóór het sluiten van de |
| arbeidsovereenkomst, start- en einddatum van de opleiding worden | arbeidsovereenkomst, start- en einddatum van de opleiding worden |
| vastgelegd. | vastgelegd. |
| § 2. De werknemer verstrekt gedurende de opleiding op vraag van de | § 2. De werknemer verstrekt gedurende de opleiding op vraag van de |
| werkgever de mogelijke stavingsdocumenten (onder andere inschrijving, | werkgever de mogelijke stavingsdocumenten (onder andere inschrijving, |
| aanwezigheid,...). | aanwezigheid,...). |
| § 3. Aantoonbare schoolkosten verbonden aan de opleiding | § 3. Aantoonbare schoolkosten verbonden aan de opleiding |
| (inschrijvingsgeld, materiaal, studieboeken,...) zijn ten laste van de | (inschrijvingsgeld, materiaal, studieboeken,...) zijn ten laste van de |
| werkgever. | werkgever. |
Art. 5.Begeleiding op de werkvloer |
Art. 5.Begeleiding op de werkvloer |
| Gedurende de opleiding wordt voorzien in begeleiding op de werkvloer. | Gedurende de opleiding wordt voorzien in begeleiding op de werkvloer. |
| De mate en vorm van ondersteuning is afhankelijk van de reeds | De mate en vorm van ondersteuning is afhankelijk van de reeds |
| verworven competenties door de werknemer en de aan te leren/in te | verworven competenties door de werknemer en de aan te leren/in te |
| oefenen competenties. Er wordt steeds in toezicht op de werkvloer of | oefenen competenties. Er wordt steeds in toezicht op de werkvloer of |
| op afstand voorzien. Mentoren en begeleidend personeel krijgen | op afstand voorzien. Mentoren en begeleidend personeel krijgen |
| hiervoor de nodige tijd. | hiervoor de nodige tijd. |
Art. 6.Monitoring |
Art. 6.Monitoring |
| Op ondernemingsvlak wordt In het lokaal sociaal overleg de monitoring | Op ondernemingsvlak wordt In het lokaal sociaal overleg de monitoring |
| van de tewerkstelling in het kader van deze collectieve | van de tewerkstelling in het kader van deze collectieve |
| arbeidsovereenkomst toegelicht. | arbeidsovereenkomst toegelicht. |
Art. 7.Duur |
Art. 7.Duur |
| Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking met ingang van | Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking met ingang van |
| de datum van ondertekening en is gesloten voor onbepaalde tijd. Zij | de datum van ondertekening en is gesloten voor onbepaalde tijd. Zij |
| kan worden opgezegd door elk van de partijen, mits een | kan worden opgezegd door elk van de partijen, mits een |
| opzeggingstermijn van zes maanden, gericht bij een ter post | opzeggingstermijn van zes maanden, gericht bij een ter post |
| aangetekend schrijven aan de voorzitter van het Paritair Subcomité | aangetekend schrijven aan de voorzitter van het Paritair Subcomité |
| voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse | voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse |
| Gemeenschap. | Gemeenschap. |
| Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 20 december | Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 20 december |
| 2023. | 2023. |
| De Minister van Werk, | De Minister van Werk, |
| P.-Y. DERMAGNE | P.-Y. DERMAGNE |
| Bijlage 1 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 2 februari 2023, | Bijlage 1 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 2 februari 2023, |
| gesloten in het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en | gesloten in het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en |
| bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap, betreffende de | bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap, betreffende de |
| tewerkstelling als "verzorgende in opleiding structurele stroom" | tewerkstelling als "verzorgende in opleiding structurele stroom" |
| Loonschaal B2 structurele instroom A en B | Loonschaal B2 structurele instroom A en B |
| De werknemer aangeworven als "verzorgende in opleiding structurele | De werknemer aangeworven als "verzorgende in opleiding structurele |
| instroom" wordt betaald conform de loonschaal "B2 structurele | instroom" wordt betaald conform de loonschaal "B2 structurele |
| instroom" | instroom" |
| Gedurende het eerste deel van de opleidingsperiode wordt het A barema | Gedurende het eerste deel van de opleidingsperiode wordt het A barema |
| toegepast, vanaf de eerste dag van de maand volgend op de helft van de | toegepast, vanaf de eerste dag van de maand volgend op de helft van de |
| opleidingsperiode wordt het B barema toegepast. | opleidingsperiode wordt het B barema toegepast. |
| 1er janvier 2023/ Index 1 januari 2023 | 1er janvier 2023/ Index 1 januari 2023 |
| Ancienneté barémique/ Baremieke anciënniteit | Ancienneté barémique/ Baremieke anciënniteit |
| A | A |
| Salaire mensuel/ Maandloon | Salaire mensuel/ Maandloon |
| A | A |
| Salaire horaire/ Uurloon | Salaire horaire/ Uurloon |
| B | B |
| Salaire mensuel/ Maandloon | Salaire mensuel/ Maandloon |
| B | B |
| Salaire horaire/ Uurloon | Salaire horaire/ Uurloon |
| 38 heures/uur | 38 heures/uur |
| 38 heures/uur | 38 heures/uur |
| 0 | 0 |
| 2 271,00 | 2 271,00 |
| 13,7915 | 13,7915 |
| 2 570,68 | 2 570,68 |
| 15,6114 | 15,6114 |
| 1 | 1 |
| 2 348,91 | 2 348,91 |
| 14,2647 | 14,2647 |
| 2 633,38 | 2 633,38 |
| 15,9922 | 15,9922 |
| 2 | 2 |
| 2 377,93 | 2 377,93 |
| 14,4409 | 14,4409 |
| 2 684,36 | 2 684,36 |
| 16,3018 | 16,3018 |
| 3 | 3 |
| 2 407,03 | 2 407,03 |
| 14,6176 | 14,6176 |
| 2 732,44 | 2 732,44 |
| 16,5938 | 16,5938 |
| 4 | 4 |
| 2 424,99 | 2 424,99 |
| 14,7267 | 14,7267 |
| 2 777,71 | 2 777,71 |
| 16,8687 | 16,8687 |
| 5 | 5 |
| 2 456,07 | 2 456,07 |
| 14,9154 | 14,9154 |
| 2 820,28 | 2 820,28 |
| 17,1272 | 17,1272 |
| 6 | 6 |
| 2 493,53 | 2 493,53 |
| 15,1429 | 15,1429 |
| 2 868,98 | 2 868,98 |
| 17,4230 | 17,4230 |
| 7 | 7 |
| 2 520,83 | 2 520,83 |
| 15,3087 | 15,3087 |
| 2 906,48 | 2 906,48 |
| 17,6507 | 17,6507 |
| 8 | 8 |
| 2 546,36 | 2 546,36 |
| 15,4637 | 15,4637 |
| 2 941,64 | 2 941,64 |
| 17,8642 | 17,8642 |
| 9 | 9 |
| 2 570,23 | 2 570,23 |
| 15,6087 | 15,6087 |
| 2 974,56 | 2 974,56 |
| 18,0641 | 18,0641 |
| 10 | 10 |
| 2 592,54 | 2 592,54 |
| 15,7441 | 15,7441 |
| 3 005,34 | 3 005,34 |
| 18,2511 | 18,2511 |
| 11 | 11 |
| 2 621,65 | 2 621,65 |
| 15,9209 | 15,9209 |
| 3 042,83 | 3 042,83 |
| 18,4787 | 18,4787 |
| 12 | 12 |
| 2 641,06 | 2 641,06 |
| 16,0388 | 16,0388 |
| 3 069,70 | 3 069,70 |
| 18,6419 | 18,6419 |
| 13 | 13 |
| 2 659,15 | 2 659,15 |
| 16,1487 | 16,1487 |
| 3 094,78 | 3 094,78 |
| 18,7942 | 18,7942 |
| 14 | 14 |
| 2 676,01 | 2 676,01 |
| 16,2511 | 16,2511 |
| 3 118,17 | 3 118,17 |
| 18,9363 | 18,9363 |
| 15 | 15 |
| 2 691,70 | 2 691,70 |
| 16,3464 | 16,3464 |
| 3 139,97 | 3 139,97 |
| 19,0686 | 19,0686 |
| 16 | 16 |
| 2 728,57 | 2 728,57 |
| 16,5702 | 16,5702 |
| 3 165,13 | 3 165,13 |
| 19,2214 | 19,2214 |
| 17 | 17 |
| 2 728,57 | 2 728,57 |
| 16,5702 | 16,5702 |
| 3 180,41 | 3 180,41 |
| 19,3142 | 19,3142 |
| 18 | 18 |
| 2 790,54 | 2 790,54 |
| 16,9466 | 16,9466 |
| 3 194,62 | 3 194,62 |
| 19,4005 | 19,4005 |
| 19 | 19 |
| 2 790,54 | 2 790,54 |
| 16,9466 | 16,9466 |
| 3 207,83 | 3 207,83 |
| 19,4808 | 19,4808 |
| 20 | 20 |
| 2 868,76 | 2 868,76 |
| 17,4216 | 17,4216 |
| 3 220,09 | 3 220,09 |
| 19,5552 | 19,5552 |
| 21 | 21 |
| 2 868,76 | 2 868,76 |
| 17,4216 | 17,4216 |
| 3 240,19 | 3 240,19 |
| 19,6773 | 19,6773 |
| 22 | 22 |
| 2 999,99 | 2 999,99 |
| 18,2186 | 18,2186 |
| 3 250,76 | 3 250,76 |
| 19,7415 | 19,7415 |
| 23 | 23 |
| 3 089,18 | 3 089,18 |
| 18,7602 | 18,7602 |
| 3 260,57 | 3 260,57 |
| 19,8010 | 19,8010 |
| 24 | 24 |
| 3 175,03 | 3 175,03 |
| 19,2815 | 19,2815 |
| 3 269,67 | 3 269,67 |
| 19,8563 | 19,8563 |
| 25 | 25 |
| 3 180,80 | 3 180,80 |
| 19,3166 | 19,3166 |
| 3 278,11 | 3 278,11 |
| 19,9076 | 19,9076 |
| 26 | 26 |
| 3 207,76 | 3 207,76 |
| 19,4803 | 19,4803 |
| 3 294,66 | 3 294,66 |
| 20,0081 | 20,0081 |
| 27 | 27 |
| 3 212,76 | 3 212,76 |
| 19,5107 | 19,5107 |
| 3 301,92 | 3 301,92 |
| 20,0521 | 20,0521 |
| 28 | 28 |
| 3 240,50 | 3 240,50 |
| 19,6791 | 19,6791 |
| 3 308,66 | 3 308,66 |
| 20,0931 | 20,0931 |
| 29 | 29 |
| 3 244,81 | 3 244,81 |
| 19,7053 | 19,7053 |
| 3 314,90 | 3 314,90 |
| 20,1310 | 20,1310 |
| 30 | 30 |
| 3 273,23 | 3 273,23 |
| 19,8779 | 19,8779 |
| 3 320,68 | 3 320,68 |
| 20,1661 | 20,1661 |
| 31 | 31 |
| 3 276,96 | 3 276,96 |
| 19,9006 | 19,9006 |
| 3 334,69 | 3 334,69 |
| 20,2512 | 20,2512 |
| 32 | 32 |
| 3 280,41 | 3 280,41 |
| 19,9215 | 19,9215 |
| 3 339,66 | 3 339,66 |
| 20,2813 | 20,2813 |
| 33 | 33 |
| 3 283,60 | 3 283,60 |
| 19,9409 | 19,9409 |
| 3 344,26 | 3 344,26 |
| 20,3093 | 20,3093 |
| 34 | 34 |
| 3 286,56 | 3 286,56 |
| 19,9589 | 19,9589 |
| 3 348,51 | 3 348,51 |
| 20,3351 | 20,3351 |
| 35 | 35 |
| 3 289,31 | 3 289,31 |
| 19,9755 | 19,9755 |
| 3 352,46 | 3 352,46 |
| 20,3591 | 20,3591 |
| Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 20 december | Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 20 december |
| 2023. | 2023. |
| De Minister van Werk, | De Minister van Werk, |
| P.-Y. DERMAGNE | P.-Y. DERMAGNE |
| Bijlage 2 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 2 februari 2023, | Bijlage 2 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 2 februari 2023, |
| gesloten in het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en | gesloten in het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en |
| bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap, betreffende de | bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap, betreffende de |
| tewerkstelling als "verzorgende in opleiding structurele stroom" | tewerkstelling als "verzorgende in opleiding structurele stroom" |
| Intersectoraal kaderakkoord structureel instroomkanaal - 1 juli 2022 | Intersectoraal kaderakkoord structureel instroomkanaal - 1 juli 2022 |
| Algemene doelstelling | Algemene doelstelling |
| We voorzien een structureel kanaal voor instroom en opleiding binnen | We voorzien een structureel kanaal voor instroom en opleiding binnen |
| de diverse zorg- en welzijnssectoren. Dit doen we door de zorg- en | de diverse zorg- en welzijnssectoren. Dit doen we door de zorg- en |
| welzijnsorganisaties de mogelijkheid te bieden om voor de functie van | welzijnsorganisaties de mogelijkheid te bieden om voor de functie van |
| verzorgende/zorgkundigen, logistiek assistent in de zorg, | verzorgende/zorgkundigen, logistiek assistent in de zorg, |
| kindbegeleiders en opvoeder/begeleider/persoonsbegeleider werknemers | kindbegeleiders en opvoeder/begeleider/persoonsbegeleider werknemers |
| te werk te stellen, die niet gekwalificeerd zijn om deze | te werk te stellen, die niet gekwalificeerd zijn om deze |
| zorgfunctie/beroep uit te oefenen. Deze personen worden structureel | zorgfunctie/beroep uit te oefenen. Deze personen worden structureel |
| mee verankerd in de basisfinanciering. De voorwaarde voor de | mee verankerd in de basisfinanciering. De voorwaarde voor de |
| werkgevers die werken met het structureel instroomkanaal is dat de | werkgevers die werken met het structureel instroomkanaal is dat de |
| werknemers die niet opgeleid zijn om een zorgfunctie/beroep uit te | werknemers die niet opgeleid zijn om een zorgfunctie/beroep uit te |
| oefenen, een kwalificerend opleidingstraject volgt richting een | oefenen, een kwalificerend opleidingstraject volgt richting een |
| knelpuntberoep in de zorg- en welzijnssector. We richten ons hierbij | knelpuntberoep in de zorg- en welzijnssector. We richten ons hierbij |
| (in eerste) instantie op kortlopende opleidingstrajecten, namelijk | (in eerste) instantie op kortlopende opleidingstrajecten, namelijk |
| verzorgende/zorgkundige, logistiek assistent in de zorg, | verzorgende/zorgkundige, logistiek assistent in de zorg, |
| kindbegeleider of opvoeder/begeleider/persoonsbegeleider. | kindbegeleider of opvoeder/begeleider/persoonsbegeleider. |
| Doelpubliek | Doelpubliek |
| Het structureel instroomkanaal richt zicht tot alle personen die niet | Het structureel instroomkanaal richt zicht tot alle personen die niet |
| voldoende gekwalificeerd zijn om een zorgfunctie/beroep uit te | voldoende gekwalificeerd zijn om een zorgfunctie/beroep uit te |
| oefenen, die willen werken binnen de zorg- en welzijnssectoren én een | oefenen, die willen werken binnen de zorg- en welzijnssectoren én een |
| kwalificerend opleidingstraject aanvatten, volgen en finaliseren | kwalificerend opleidingstraject aanvatten, volgen en finaliseren |
| richting verzorgende, zorgkundige, logistiek assistent in de zorg, | richting verzorgende, zorgkundige, logistiek assistent in de zorg, |
| kindbegeleider of opvoeder/begeleider/persoonsbegeleider. | kindbegeleider of opvoeder/begeleider/persoonsbegeleider. |
| We bieden deze mogelijkheid ook aan werknemers die reeds tewerkgesteld | We bieden deze mogelijkheid ook aan werknemers die reeds tewerkgesteld |
| zijn in de zorg- en welzijnssector, maar niet voldoende gekwalificeerd | zijn in de zorg- en welzijnssector, maar niet voldoende gekwalificeerd |
| zijn om een zorgfunctie/beroep met een hoger/ander kwalificatieniveau | zijn om een zorgfunctie/beroep met een hoger/ander kwalificatieniveau |
| uit te voeren. De tewerkstelling in het kader van het structureel | uit te voeren. De tewerkstelling in het kader van het structureel |
| instroomkanaal is mogelijk, onafhankelijk het statuut van de persoon | instroomkanaal is mogelijk, onafhankelijk het statuut van de persoon |
| (niet-beroepsactief, niet-werkend werkzoekend, werkend,...). | (niet-beroepsactief, niet-werkend werkzoekend, werkend,...). |
| Met VDAB wordt verder afgestemd over de beoogde doelgroep in functie | Met VDAB wordt verder afgestemd over de beoogde doelgroep in functie |
| van de complementariteit van het structureel instroomkanaal en het | van de complementariteit van het structureel instroomkanaal en het |
| aanbod van de VDAB. | aanbod van de VDAB. |
| Voortraject - Outreachend werken | Voortraject - Outreachend werken |
| Er wordt voorzien in voortrajecten, in samenwerking met de sociale | Er wordt voorzien in voortrajecten, in samenwerking met de sociale |
| partners/VDAB waarbij op een actieve, outreachende manier gezocht | partners/VDAB waarbij op een actieve, outreachende manier gezocht |
| wordt naar kandidaten voor dit opleidingstraject. Dit in nauwe | wordt naar kandidaten voor dit opleidingstraject. Dit in nauwe |
| samenwerking met de socio-culturele verenigingen (voorbeeld | samenwerking met de socio-culturele verenigingen (voorbeeld |
| armoedeorganisaties, organisaties die werken met personen met een | armoedeorganisaties, organisaties die werken met personen met een |
| migratieachtergrond,...) en de lokale besturen. | migratieachtergrond,...) en de lokale besturen. |
| We zetten in op outreachende activiteiten naar niet-beroepsactieven, | We zetten in op outreachende activiteiten naar niet-beroepsactieven, |
| personen met een migratie-achtergrond, langdurig werkzoekenden, | personen met een migratie-achtergrond, langdurig werkzoekenden, |
| erkende vluchtelingen, werknemers uit de sociale economie die een | erkende vluchtelingen, werknemers uit de sociale economie die een |
| zorgfunctie/beroep ambiëren werknemers reeds actief binnen welzijn- en | zorgfunctie/beroep ambiëren werknemers reeds actief binnen welzijn- en |
| zorgsectoren in andere (dan) zorgfuncties en met | zorgsectoren in andere (dan) zorgfuncties en met |
| doorstroompotentieel,... | doorstroompotentieel,... |
| We benutten de financieringsmogelijkheden binnen het kader van ESF, | We benutten de financieringsmogelijkheden binnen het kader van ESF, |
| zoals bijvoorbeeld voorzien in het werkgelegenheidsakkoord. | zoals bijvoorbeeld voorzien in het werkgelegenheidsakkoord. |
| Opleidingen | Opleidingen |
| De focus ligt op kortlopende trajecten van maximaal 1,5 jaar. | De focus ligt op kortlopende trajecten van maximaal 1,5 jaar. |
| Langdurige projecten zoals de opleiding tot verpleegkundige of | Langdurige projecten zoals de opleiding tot verpleegkundige of |
| orthopedagoog worden in het structureel instroomkanaal op dit moment | orthopedagoog worden in het structureel instroomkanaal op dit moment |
| buiten beschouwing gelaten. | buiten beschouwing gelaten. |
| De opleidingstrajecten richting opvoeder/begeleider/ | De opleidingstrajecten richting opvoeder/begeleider/ |
| persoonsbegeleider trachten we, in afstemming met de | persoonsbegeleider trachten we, in afstemming met de |
| onderwijspartners, maximaal te verkorten in duur, zodat deze met | onderwijspartners, maximaal te verkorten in duur, zodat deze met |
| behoud van de kwaliteit van de opleiding ook passen binnen het kader | behoud van de kwaliteit van de opleiding ook passen binnen het kader |
| van dit structureel instroomkanaal. | van dit structureel instroomkanaal. |
| De opleidingstrajecten in het kader van het structureel instroomkanaal | De opleidingstrajecten in het kader van het structureel instroomkanaal |
| kunnen ook op deeltijdse basis worden opgenomen. De keuze voor een | kunnen ook op deeltijdse basis worden opgenomen. De keuze voor een |
| voltijds of deeltijds traject wordt in onderling akkoord tussen | voltijds of deeltijds traject wordt in onderling akkoord tussen |
| werknemer en werkgever gemaakt. | werknemer en werkgever gemaakt. |
| Het structureel instroomkanaal richt zich op kandidaten die een job | Het structureel instroomkanaal richt zich op kandidaten die een job |
| ambiëren als : | ambiëren als : |
| - Verzorgende/zorgkundige; | - Verzorgende/zorgkundige; |
| - Logistiek assistent in de zorg; | - Logistiek assistent in de zorg; |
| - Kindbegeleider; | - Kindbegeleider; |
| - Opvoeder-begeleider. | - Opvoeder-begeleider. |
| We verduidelijken de functies waarvoor dit mogelijk is op sectoraal | We verduidelijken de functies waarvoor dit mogelijk is op sectoraal |
| niveau. | niveau. |
| Het structureel instroomkanaal is gericht op instroom voor | Het structureel instroomkanaal is gericht op instroom voor |
| knelpuntberoepen binnen de zorg- en welzijnssectoren met een | knelpuntberoepen binnen de zorg- en welzijnssectoren met een |
| kortlopend opleidingstraject. De sociale partners evalueren conform de | kortlopend opleidingstraject. De sociale partners evalueren conform de |
| bestaande procedures of één van bovenstaande functies nog langer | bestaande procedures of één van bovenstaande functies nog langer |
| knelpuntberoepen zijn op de arbeidsmarkt. Als dat voor een bepaalde | knelpuntberoepen zijn op de arbeidsmarkt. Als dat voor een bepaalde |
| functie niet meer het geval zou zijn, dan wordt het structureel | functie niet meer het geval zou zijn, dan wordt het structureel |
| instroomkanaal niet verdergezet voor nieuwe starters. | instroomkanaal niet verdergezet voor nieuwe starters. |
| Arbeidsvoorwaarden | Arbeidsvoorwaarden |
| Werknemers die aangeworven worden in kader van het structureel | Werknemers die aangeworven worden in kader van het structureel |
| instroomkanaal krijgen een contract van onbepaalde duur aangeboden, | instroomkanaal krijgen een contract van onbepaalde duur aangeboden, |
| mits het volgen van een opleidingstraject naar een zorgfunctie/beroep. | mits het volgen van een opleidingstraject naar een zorgfunctie/beroep. |
| De kandidaat die aangeworven wordt binnen het kader van dit | De kandidaat die aangeworven wordt binnen het kader van dit |
| structureel instroomkanaal ontvangt tijdens de opleiding een loon. De | structureel instroomkanaal ontvangt tijdens de opleiding een loon. De |
| hoogte van het loon wordt sectoraal verder uitgeklaard en volgt de | hoogte van het loon wordt sectoraal verder uitgeklaard en volgt de |
| toepasselijke sectorale collectieve arbeidsovereenkomsten of de | toepasselijke sectorale collectieve arbeidsovereenkomsten of de |
| geldende loonvoorwaarden die van toepassing zijn bij de lokale | geldende loonvoorwaarden die van toepassing zijn bij de lokale |
| besturen indien de kandidaat wordt aangeworven door een lokaal | besturen indien de kandidaat wordt aangeworven door een lokaal |
| bestuur. | bestuur. |
| De werknemer die aangeworven wordt binnen het kader van dit | De werknemer die aangeworven wordt binnen het kader van dit |
| structureel instroomkanaal heeft het recht afwezig te zijn tijdens de | structureel instroomkanaal heeft het recht afwezig te zijn tijdens de |
| opleidingsperiode vanaf het begin ervan tot de laatste effectieve | opleidingsperiode vanaf het begin ervan tot de laatste effectieve |
| schooldag (exclusief de vakantiemaanden juli en augustus), met behoud | schooldag (exclusief de vakantiemaanden juli en augustus), met behoud |
| van loon dat op de gewone tijdstippen betaald wordt, om de lessen te | van loon dat op de gewone tijdstippen betaald wordt, om de lessen te |
| volgen, de examens af te leggen en de stages door te maken. | volgen, de examens af te leggen en de stages door te maken. |
| Wanneer de kwalificatie wordt behaald blijft de werknemer in dienst | Wanneer de kwalificatie wordt behaald blijft de werknemer in dienst |
| van de werkgever waarmee hij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde | van de werkgever waarmee hij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde |
| duur heeft afgesloten. De arbeidsovereenkomst zou de volgende clausule | duur heeft afgesloten. De arbeidsovereenkomst zou de volgende clausule |
| kunnen bevatten : | kunnen bevatten : |
| "zonder afbreuk te doen aan de wettelijke bepalingen met betrekking | "zonder afbreuk te doen aan de wettelijke bepalingen met betrekking |
| tot ontslag, is de werkgever er niet toe gehouden de "werknemer in | tot ontslag, is de werkgever er niet toe gehouden de "werknemer in |
| opleiding" aansluitend in dienst te houden indien de werknemer zelf | opleiding" aansluitend in dienst te houden indien de werknemer zelf |
| stopt met de opleiding of indien de werknemer niet slaagt voor de | stopt met de opleiding of indien de werknemer niet slaagt voor de |
| opleiding. Deze omstandigheden zijn voldoende reden om de overeenkomst | opleiding. Deze omstandigheden zijn voldoende reden om de overeenkomst |
| te beëindigen met een wettelijke opzegtermijn". | te beëindigen met een wettelijke opzegtermijn". |
| Werving en selectie | Werving en selectie |
| De kandidaten worden geselecteerd door de betrokken werkgever op basis | De kandidaten worden geselecteerd door de betrokken werkgever op basis |
| van het groeipotentieel van de kandidaten richting de functie die | van het groeipotentieel van de kandidaten richting de functie die |
| geambieerd wordt. | geambieerd wordt. |
| Er kan worden gebruik gemaakt van bestaande ondersteunende selectie- | Er kan worden gebruik gemaakt van bestaande ondersteunende selectie- |
| en assesmenttools voor de werkgevers, aangereikt vanuit eerdere | en assesmenttools voor de werkgevers, aangereikt vanuit eerdere |
| ervaringen en andere opleidingsprojecten. Potentiële kandidaten die | ervaringen en andere opleidingsprojecten. Potentiële kandidaten die |
| geen arbeidscontract hebben en niet geselecteerd worden in kader van | geen arbeidscontract hebben en niet geselecteerd worden in kader van |
| dit structureel instroomkanaal, of waarbij het opleidingstraject in | dit structureel instroomkanaal, of waarbij het opleidingstraject in |
| kader van dit kanaal wordt stopgezet, worden geïnformeerd over het | kader van dit kanaal wordt stopgezet, worden geïnformeerd over het |
| mogelijke aanbod van de VDAB. | mogelijke aanbod van de VDAB. |
| Opleiding en coaching op de werkvloer | Opleiding en coaching op de werkvloer |
| Begeleiding en coaching op de werkvloer is essentieel voor het | Begeleiding en coaching op de werkvloer is essentieel voor het |
| welslagen van deze actie. We zetten in op opleiding en coaching op de | welslagen van deze actie. We zetten in op opleiding en coaching op de |
| werkvloer. | werkvloer. |
| De werkgever ontvangt een vergoeding voor de begeleiding op de | De werkgever ontvangt een vergoeding voor de begeleiding op de |
| werkvloer. De werkgever kan deze vergoeding vrij inzetten met als | werkvloer. De werkgever kan deze vergoeding vrij inzetten met als |
| finaliteit een kwaliteitsvolle begeleiding en coaching van de | finaliteit een kwaliteitsvolle begeleiding en coaching van de |
| werknemer in opleiding. De werkgever heeft de keuze of dit gebeurt | werknemer in opleiding. De werkgever heeft de keuze of dit gebeurt |
| door vrijstelling van eigen personeel of voor het aantrekken van | door vrijstelling van eigen personeel of voor het aantrekken van |
| externe coaching. Dit steeds met het oog op een kwaliteitsvolle | externe coaching. Dit steeds met het oog op een kwaliteitsvolle |
| begeleiding en coaching. | begeleiding en coaching. |
| De werknemer mag zich inschrijven in een school of een erkend | De werknemer mag zich inschrijven in een school of een erkend |
| opleidingscentrum naar keuze, behoudens de gevallen waar de werkgever | opleidingscentrum naar keuze, behoudens de gevallen waar de werkgever |
| zelf voorziet in een opleiding (bijvoorbeeld opleidingscentrum tot | zelf voorziet in een opleiding (bijvoorbeeld opleidingscentrum tot |
| verzorgende/zorgkundige van de diensten voor gezinszorg). We zetten in | verzorgende/zorgkundige van de diensten voor gezinszorg). We zetten in |
| op vrijstellingstrajecten, waaronder EVC-erkenningstrajecten zodat de | op vrijstellingstrajecten, waaronder EVC-erkenningstrajecten zodat de |
| opleidingstrajecten verkorten in duur. We stemmen de | opleidingstrajecten verkorten in duur. We stemmen de |
| opleidingstrajecten af op de mogelijke leertrajecten op de werkvloer | opleidingstrajecten af op de mogelijke leertrajecten op de werkvloer |
| en dit in functie van het behalen van de noodzakelijke competenties. | en dit in functie van het behalen van de noodzakelijke competenties. |
| Bij voorkeur wordt de stagetijd (zo veel als mogelijk) voldaan bij de | Bij voorkeur wordt de stagetijd (zo veel als mogelijk) voldaan bij de |
| eigen werkgever. | eigen werkgever. |
| Taalcoaching | Taalcoaching |
| Indien de werknemer gebaat is bij taalcoaching, zetten we de bestaande | Indien de werknemer gebaat is bij taalcoaching, zetten we de bestaande |
| instrumenten (IBO-T, job- en taalcoaching voor nieuwe werknemers van | instrumenten (IBO-T, job- en taalcoaching voor nieuwe werknemers van |
| VDAB, Nederlands op de werkvloer) maximaal in. | VDAB, Nederlands op de werkvloer) maximaal in. |
| Duurzaamheid van het structureel instroomkanaal | Duurzaamheid van het structureel instroomkanaal |
| Het systeem is duurzaam omdat het zichzelf in evenwicht houdt : wie | Het systeem is duurzaam omdat het zichzelf in evenwicht houdt : wie |
| nood heeft aan bijkomend personeel kan ongekwalificeerd personeel | nood heeft aan bijkomend personeel kan ongekwalificeerd personeel |
| aanwerven en investeert in het opleidingstraject. De keuze om het | aanwerven en investeert in het opleidingstraject. De keuze om het |
| systeem toe te passen ligt bij de werkgever, net als de selectie en de | systeem toe te passen ligt bij de werkgever, net als de selectie en de |
| aanwerving van het personeelslid dat in aanmerking komt voor het | aanwerving van het personeelslid dat in aanmerking komt voor het |
| structureel instroomkanaal. | structureel instroomkanaal. |
| Op deze manier willen we bijkomende tewerkstelling creëren met een | Op deze manier willen we bijkomende tewerkstelling creëren met een |
| lange termijneffect en voorzien we in de invulling van de bestaande | lange termijneffect en voorzien we in de invulling van de bestaande |
| omkadering voor de zorgvragers, voor de invulling van de zorggarantie. | omkadering voor de zorgvragers, voor de invulling van de zorggarantie. |
| Na afloop van de opleiding en het behalen van de kwalificatie wordt de | Na afloop van de opleiding en het behalen van de kwalificatie wordt de |
| werknemer, aangeworven in het kader van het structureel | werknemer, aangeworven in het kader van het structureel |
| instroomkanaal, tewerkgesteld in de knelpuntfunctie waarvoor deze | instroomkanaal, tewerkgesteld in de knelpuntfunctie waarvoor deze |
| persoon werd aangeworven en opgeleid. | persoon werd aangeworven en opgeleid. |
| Financiering structureel instroomkanaal | Financiering structureel instroomkanaal |
| Elke werkgever die tekorten ervaart in zijn personeelsbestand, wat | Elke werkgever die tekorten ervaart in zijn personeelsbestand, wat |
| zich op zijn beurt reflecteert in de basisfinanciering, kan een | zich op zijn beurt reflecteert in de basisfinanciering, kan een |
| vacature voor een knelpuntberoep in het kader van een | vacature voor een knelpuntberoep in het kader van een |
| zorgberoep/functie openstellen. De werkgever kan deze kandidaat | zorgberoep/functie openstellen. De werkgever kan deze kandidaat |
| inbrengen in het geëigende (personeels)financieringssysteem voor de | inbrengen in het geëigende (personeels)financieringssysteem voor de |
| sector, voor zover daar budgettaire marge is. | sector, voor zover daar budgettaire marge is. |
| Per sector moeten de noodzakelijke aanpassingen aan de specifieke | Per sector moeten de noodzakelijke aanpassingen aan de specifieke |
| regelgeving en administratieve processen bekeken worden. Er wordt op | regelgeving en administratieve processen bekeken worden. Er wordt op |
| het niveau van de verschillende deelsectoren een tripartite | het niveau van de verschillende deelsectoren een tripartite |
| concretisering met betrekking tot de financiering en de regelgeving | concretisering met betrekking tot de financiering en de regelgeving |
| uit gewerkt (1). | uit gewerkt (1). |
| Het aanwenden van andere financieringsbronnen of incentives voor de | Het aanwenden van andere financieringsbronnen of incentives voor de |
| werknemer of de werkgever (voorbeeld job- en taalcoaching, Vlaams | werknemer of de werkgever (voorbeeld job- en taalcoaching, Vlaams |
| opleidingsverlof, aanwervingsincentive,...) mag op geen enkele wijze | opleidingsverlof, aanwervingsincentive,...) mag op geen enkele wijze |
| afbreuk doen aan de sectorale vastgelegde loon- en arbeidsvoorwaarden. | afbreuk doen aan de sectorale vastgelegde loon- en arbeidsvoorwaarden. |
| Monitoring en opvolging | Monitoring en opvolging |
| Er wordt voorzien in een gedegen monitorings- en opvolgingssysteem. | Er wordt voorzien in een gedegen monitorings- en opvolgingssysteem. |
| Het overleg tussen de werkgever en de representatieve | Het overleg tussen de werkgever en de representatieve |
| werknemersvertegenwoordiging over de uitvoering van de bijkomende | werknemersvertegenwoordiging over de uitvoering van de bijkomende |
| tewerkstelling in het kader het structureel instroomkanaal wordt | tewerkstelling in het kader het structureel instroomkanaal wordt |
| gevoerd in de geëigende sociaal overlegorganen. | gevoerd in de geëigende sociaal overlegorganen. |
| Voor de private sector gebeurt dit in de ondernemingsraad, of, bij | Voor de private sector gebeurt dit in de ondernemingsraad, of, bij |
| ontstentenis, in het comité voor preventie en bescherming op het werk | ontstentenis, in het comité voor preventie en bescherming op het werk |
| (CPBW), of, bij ontstentenis, in het overleg tussen de werkgever en de | (CPBW), of, bij ontstentenis, in het overleg tussen de werkgever en de |
| syndicale afvaardiging. Voor de publieke sector gebeurt dat in de | syndicale afvaardiging. Voor de publieke sector gebeurt dat in de |
| lokale overleg- en onderhandelingscomités. | lokale overleg- en onderhandelingscomités. |
| Het structureel kanaal kan niet ongelimiteerd ingezet worden, het | Het structureel kanaal kan niet ongelimiteerd ingezet worden, het |
| maximaal aantal trajecten per voorziening en de minimale schaalgrootte | maximaal aantal trajecten per voorziening en de minimale schaalgrootte |
| van de voorziening kan worden geconcretiseerd binnen het lokaal | van de voorziening kan worden geconcretiseerd binnen het lokaal |
| sociaal overleg. Daar waar er geen lokaal sociaal overleg aanwezig is, | sociaal overleg. Daar waar er geen lokaal sociaal overleg aanwezig is, |
| zullen er op sectoraal niveau tripartite afspraken worden gemaakt over | zullen er op sectoraal niveau tripartite afspraken worden gemaakt over |
| deze onder- en bovengrens. Dit met het oog op het garanderen van de | deze onder- en bovengrens. Dit met het oog op het garanderen van de |
| basisdienstverlening door gekwalificeerde medewerkers en de kwaliteit | basisdienstverlening door gekwalificeerde medewerkers en de kwaliteit |
| van de zorg. | van de zorg. |
| Verdere procedure | Verdere procedure |
| Na het afsluiten van dit intersectoraal kaderakkoord worden de | Na het afsluiten van dit intersectoraal kaderakkoord worden de |
| bovenstaande principes verder uitgewerkt in de verschillende | bovenstaande principes verder uitgewerkt in de verschillende |
| deelsectoren en desgevallend met VDAB. De ambitie is om in januari | deelsectoren en desgevallend met VDAB. De ambitie is om in januari |
| 2023 de eerste werknemers in te schakelen in dit systeem. Hiertoe | 2023 de eerste werknemers in te schakelen in dit systeem. Hiertoe |
| worden de noodzakelijke aanpassingen aan de regelgeving en/of | worden de noodzakelijke aanpassingen aan de regelgeving en/of |
| collectieve arbeidsovereenkomsten aangebracht. | collectieve arbeidsovereenkomsten aangebracht. |
| Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 20 december | Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 20 december |
| 2023. | 2023. |
| De Minister van Werk, | De Minister van Werk, |
| P.-Y. DERMAGNE | P.-Y. DERMAGNE |
| _______ | _______ |
| Nota | Nota |
| (1) Bij wijze van voorbeeld denken we aan : de woonzorgcentra door de | (1) Bij wijze van voorbeeld denken we aan : de woonzorgcentra door de |
| financiering op te nemen in het deel A2, via RAAS (webtoepassing | financiering op te nemen in het deel A2, via RAAS (webtoepassing |
| voorzieningen ouderenzorg) (voorbeeld logistiek assistenten, | voorzieningen ouderenzorg) (voorbeeld logistiek assistenten, |
| uitbreiden naar zorgkundigen en verzorgenden). Voor de kinderopvang | uitbreiden naar zorgkundigen en verzorgenden). Voor de kinderopvang |
| kan dit in de financiering van de kindplaatsen, waar een gedeelte van | kan dit in de financiering van de kindplaatsen, waar een gedeelte van |
| het personeel ongekwalificeerd kan zijn. Voor de VAPH voorzieningen | het personeel ongekwalificeerd kan zijn. Voor de VAPH voorzieningen |
| kunnen punten worden toegekend voor de financiering van zo een | kunnen punten worden toegekend voor de financiering van zo een |
| personeelslid. Voor de gezinszorg kan dit door het op de werkvloer | personeelslid. Voor de gezinszorg kan dit door het op de werkvloer |
| opleiden van ADL-assistenten en medewerkers aanvullende thuiszorg tot | opleiden van ADL-assistenten en medewerkers aanvullende thuiszorg tot |
| verzorgenden/zorgkundigen. Daartoe is het nodig om mogelijk te maken | verzorgenden/zorgkundigen. Daartoe is het nodig om mogelijk te maken |
| dat mensen die het diploma VZ/ZK nog niet hebben toch gesubsidieerde | dat mensen die het diploma VZ/ZK nog niet hebben toch gesubsidieerde |
| uren gezinszorg kunnen presteren. | uren gezinszorg kunnen presteren. |