Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 19/02/2013
← Terug naar "Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 december 2004 tot vaststelling van de door de aardappelproducenten verschuldigde tijdelijke crisisbijdragen voor het vergoeden van verliezen ingevolge maatregelen tegen schadelijke organismen "
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 december 2004 tot vaststelling van de door de aardappelproducenten verschuldigde tijdelijke crisisbijdragen voor het vergoeden van verliezen ingevolge maatregelen tegen schadelijke organismen Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 december 2004 tot vaststelling van de door de aardappelproducenten verschuldigde tijdelijke crisisbijdragen voor het vergoeden van verliezen ingevolge maatregelen tegen schadelijke organismen
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE
VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU
19 FEBRUARI 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van het 19 FEBRUARI 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van het
koninklijk besluit van 5 december 2004 tot vaststelling van de door de koninklijk besluit van 5 december 2004 tot vaststelling van de door de
aardappelproducenten verschuldigde tijdelijke crisisbijdragen voor het aardappelproducenten verschuldigde tijdelijke crisisbijdragen voor het
vergoeden van verliezen ingevolge maatregelen tegen schadelijke vergoeden van verliezen ingevolge maatregelen tegen schadelijke
organismen organismen
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Wij hebben de eer het bijgevoegde ontwerp van koninklijk besluit voor Wij hebben de eer het bijgevoegde ontwerp van koninklijk besluit voor
te leggen ter ondertekening door Uwe Majesteit. te leggen ter ondertekening door Uwe Majesteit.
Dit ontwerp brengt enkele wijzigingen aan in het koninklijk besluit Dit ontwerp brengt enkele wijzigingen aan in het koninklijk besluit
van 5 december 2004 tot vaststelling van de door de van 5 december 2004 tot vaststelling van de door de
aardappelproducenten verschuldigde tijdelijke crisisbijdragen voor het aardappelproducenten verschuldigde tijdelijke crisisbijdragen voor het
vergoeden van verliezen ingevolge maatregelen tegen schadelijke vergoeden van verliezen ingevolge maatregelen tegen schadelijke
organismen. organismen.
De artikelen 1 tot en met 3 van het ontwerp beogen de creatie van een De artikelen 1 tot en met 3 van het ontwerp beogen de creatie van een
aparte categorie voor producenten van hoevepootgoed en de vrijstelling aparte categorie voor producenten van hoevepootgoed en de vrijstelling
van de verplichte crisisbijdrage voor de kleinste van de verplichte crisisbijdrage voor de kleinste
aardappelproducenten. Overeenkomstig het advies van de Raad van State aardappelproducenten. Overeenkomstig het advies van de Raad van State
zullen deze artikelen binnen het jaar na publicatie van het besluit en zullen deze artikelen binnen het jaar na publicatie van het besluit en
met terugwerkende kracht tot de datum van hun inwerkingtreding met terugwerkende kracht tot de datum van hun inwerkingtreding
bekrachtigd worden door de wetgever om ze om te vormen tot bekrachtigd worden door de wetgever om ze om te vormen tot
wetskrachtige bepalingen. wetskrachtige bepalingen.
De artikelen 4 tot en met 9 van het ontwerp bevatten redactionele De artikelen 4 tot en met 9 van het ontwerp bevatten redactionele
aanpassingen op verzoek van de Europese Commissie en om het aanpassingen op verzoek van de Europese Commissie en om het
onderscheid tussen gecertificeerd pootgoed en hoevepootgoed duidelijk onderscheid tussen gecertificeerd pootgoed en hoevepootgoed duidelijk
te accentueren. Overeenkomstig de aanbeveling van de Raad van State te accentueren. Overeenkomstig de aanbeveling van de Raad van State
hernemen deze artikelen ook de nog relevante wijzigingen die werden hernemen deze artikelen ook de nog relevante wijzigingen die werden
aangebracht bij het koninklijk besluit van 10 november 2005. aangebracht bij het koninklijk besluit van 10 november 2005.
Voor deze dringende bepalingen is gekozen voor de door de Raad van Voor deze dringende bepalingen is gekozen voor de door de Raad van
State voorgestelde mogelijkheid om ze in dit ontwerp op te nemen en State voorgestelde mogelijkheid om ze in dit ontwerp op te nemen en
eveneens binnen het jaar na publicatie van het besluit en met eveneens binnen het jaar na publicatie van het besluit en met
terugwerkende kracht tot de datum van hun inwerkingtreding te laten terugwerkende kracht tot de datum van hun inwerkingtreding te laten
bekrachtigen door de wetgever. Het alternatief van een voorafgaande bekrachtigen door de wetgever. Het alternatief van een voorafgaande
uitbreiding van de rechtsgrond via een aanvulling van artikel 9 van de uitbreiding van de rechtsgrond via een aanvulling van artikel 9 van de
wet van 2 april 1971 zou te veel tijd vergen om een snelle en wet van 2 april 1971 zou te veel tijd vergen om een snelle en
coherente aanpassing van het koninklijk besluit van 5 december 2004 te coherente aanpassing van het koninklijk besluit van 5 december 2004 te
kunnen doorvoeren. kunnen doorvoeren.
Via de bekrachtiging door de wetgever van het volledige ontwerp van Via de bekrachtiging door de wetgever van het volledige ontwerp van
besluit wordt gevolg gegeven aan de opmerking van de Raad van State besluit wordt gevolg gegeven aan de opmerking van de Raad van State
dat alle betrokken bepalingen moeten worden omgevormd tot dat alle betrokken bepalingen moeten worden omgevormd tot
wetskrachtige bepalingen. wetskrachtige bepalingen.
Wij hebben de eer te zijn, Wij hebben de eer te zijn,
Sire, Sire,
Van Uwe Majesteit, Van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige, de zeer eerbiedige,
en zeer getrouwe dienaars, en zeer getrouwe dienaars,
De Minister van Volksgezondheid, De Minister van Volksgezondheid,
Mevr. L. ONKELINX Mevr. L. ONKELINX
De Minister van Landbouw, De Minister van Landbouw,
Mevr. S. LARUELLE Mevr. S. LARUELLE
Raad van State Raad van State
afdeling Wetgeving afdeling Wetgeving
Advies 51.927/3 van 25 september 2012 over een ontwerp van koninklijk Advies 51.927/3 van 25 september 2012 over een ontwerp van koninklijk
besluit 'tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 december 2004 besluit 'tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 december 2004
tot vaststelling van de door de aardappelproducenten verschuldigde tot vaststelling van de door de aardappelproducenten verschuldigde
tijdelijke crisisbijdragen voor het vergoeden van verliezen ingevolge tijdelijke crisisbijdragen voor het vergoeden van verliezen ingevolge
maatregelen tegen schadelijke organismen' maatregelen tegen schadelijke organismen'
Op 1 augustus 2012 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Op 1 augustus 2012 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de
Minister van Landbouw en de Minister van Volksgezondheid verzocht Minister van Landbouw en de Minister van Volksgezondheid verzocht
binnen een termijn van dertig dagen, verlengd tot 2 oktober 2012, een binnen een termijn van dertig dagen, verlengd tot 2 oktober 2012, een
advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit 'tot advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit 'tot
wijziging van het koninklijk besluit van 5 december 2004 tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 december 2004 tot
vaststelling van de door de aardappelproducenten verschuldigde vaststelling van de door de aardappelproducenten verschuldigde
tijdelijke crisisbijdragen voor het vergoeden van verliezen ingevolge tijdelijke crisisbijdragen voor het vergoeden van verliezen ingevolge
maatregelen tegen schadelijke organismen'. maatregelen tegen schadelijke organismen'.
Het ontwerp is door de derde kamer onderzocht op 25 september 2012. De Het ontwerp is door de derde kamer onderzocht op 25 september 2012. De
kamer was samengesteld uit Jan Smets, staatsraad, voorzitter, Bruno kamer was samengesteld uit Jan Smets, staatsraad, voorzitter, Bruno
Seutin en Jeroen Van Nieuwenhove, staatsraden, en Marleen Seutin en Jeroen Van Nieuwenhove, staatsraden, en Marleen
Verschraeghen, toegevoegd griffier. Verschraeghen, toegevoegd griffier.
Het verslag is uitgebracht door Githa Scheppers, auditeur. Het verslag is uitgebracht door Githa Scheppers, auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het
advies is nagezien onder toezicht van Jeroen Van Nieuwenhove, advies is nagezien onder toezicht van Jeroen Van Nieuwenhove,
staatsraad. staatsraad.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 25 september Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 25 september
2012. 2012.
1. Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de 1. Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de
Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, heeft de afdeling Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, heeft de afdeling
Wetgeving zich toegespitst op het onderzoek van de bevoegdheid van de Wetgeving zich toegespitst op het onderzoek van de bevoegdheid van de
steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of
aan de te vervullen vormvereisten is voldaan. aan de te vervullen vormvereisten is voldaan.
Strekking en rechtsgrond van het ontwerp Strekking en rechtsgrond van het ontwerp
2. Het voor advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt 2. Het voor advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt
ertoe de volgende wijzigingen aan te brengen in het koninklijk besluit ertoe de volgende wijzigingen aan te brengen in het koninklijk besluit
van 5 december 2004 'tot vaststelling van de door de van 5 december 2004 'tot vaststelling van de door de
aardappelproducenten verschuldigde tijdelijke crisisbijdragen voor het aardappelproducenten verschuldigde tijdelijke crisisbijdragen voor het
vergoeden van verliezen ingevolge maatregelen tegen schadelijke vergoeden van verliezen ingevolge maatregelen tegen schadelijke
organismen' : organismen' :
- er wordt voorzien in een vrijstelling van het betalen van de - er wordt voorzien in een vrijstelling van het betalen van de
tijdelijke crisisbijdragen voor kleine producenten (artikelen 2 en 3); tijdelijke crisisbijdragen voor kleine producenten (artikelen 2 en 3);
- hoevepootgoed wordt voortaan als een aparte categorie beschouwd, - hoevepootgoed wordt voortaan als een aparte categorie beschouwd,
naast de gecertificeerde pootaardappelen (artikelen 1, 2 en 3); naast de gecertificeerde pootaardappelen (artikelen 1, 2 en 3);
- de omschrijving van de te vergoeden waardeverliezen wordt aangepast - de omschrijving van de te vergoeden waardeverliezen wordt aangepast
(artikel 4); (artikel 4);
- er wordt voorzien in een termijn om een aanvraag om vergoeding en in - er wordt voorzien in een termijn om een aanvraag om vergoeding en in
een termijn voor de uitbetaling van de vergoeding (artikelen 5 en 6); een termijn voor de uitbetaling van de vergoeding (artikelen 5 en 6);
- de berekeningswijze van de vergoedingen wordt op een aantal punten - de berekeningswijze van de vergoedingen wordt op een aantal punten
gewijzigd (artikel 9). gewijzigd (artikel 9).
3.1. De artikelen 1 tot 3 van het ontworpen besluit vinden rechtsgrond 3.1. De artikelen 1 tot 3 van het ontworpen besluit vinden rechtsgrond
in de artikelen 4, 1° en 5°, en 5, van de wet van 17 maart 1993 in de artikelen 4, 1° en 5°, en 5, van de wet van 17 maart 1993
'betreffende de oprichting van een Begrotingsfonds voor de productie 'betreffende de oprichting van een Begrotingsfonds voor de productie
en de bescherming van planten en plantaardige producten'. Bij deze en de bescherming van planten en plantaardige producten'. Bij deze
bepalingen wordt de Koning gemachtigd om, met het oog op de bepalingen wordt de Koning gemachtigd om, met het oog op de
financiering van het Begrotingsfonds voor de productie en de financiering van het Begrotingsfonds voor de productie en de
bescherming van planten en plantaardige producten, bijdragen op te bescherming van planten en plantaardige producten, bijdragen op te
leggen ten laste van natuurlijke personen en rechtspersonen die leggen ten laste van natuurlijke personen en rechtspersonen die
planten of plantaardige producten voorbrengen, verhandelen, vervoeren, planten of plantaardige producten voorbrengen, verhandelen, vervoeren,
bewerken, verwerken, invoeren of uitvoeren, om het bedrag en de regels bewerken, verwerken, invoeren of uitvoeren, om het bedrag en de regels
voor de inning te bepalen van die bijdragen en om de gevolgen te voor de inning te bepalen van die bijdragen en om de gevolgen te
bepalen van het niet of laattijdig betalen van die bijdragen. bepalen van het niet of laattijdig betalen van die bijdragen.
3.2. De artikelen 4 tot 9 van het ontworpen besluit vinden in beginsel 3.2. De artikelen 4 tot 9 van het ontworpen besluit vinden in beginsel
rechtsgrond in artikel 9 van de wet van 2 april 1971 'betreffende de rechtsgrond in artikel 9 van de wet van 2 april 1971 'betreffende de
bestrijding van voor planten en plantaardige producten schadelijke bestrijding van voor planten en plantaardige producten schadelijke
organismen'. Op grond van deze bepaling kan de Koning het bedrag organismen'. Op grond van deze bepaling kan de Koning het bedrag
vaststellen van de vergoeding die wordt toegekend aan eigenaars vaststellen van de vergoeding die wordt toegekend aan eigenaars
waarvan de planten, plantaardige producten of roerende goederen op waarvan de planten, plantaardige producten of roerende goederen op
bevel van de bevoegde overheid vernietigd, behandeld of verwerkt bevel van de bevoegde overheid vernietigd, behandeld of verwerkt
worden of waarvan de planten of plantaardige producten onbruikbaar en worden of waarvan de planten of plantaardige producten onbruikbaar en
waardeloos geworden zijn na een tijdelijk officieel verbod op het waardeloos geworden zijn na een tijdelijk officieel verbod op het
verplaatsen of het gebruik ervan, om de verspreiding van schadelijke verplaatsen of het gebruik ervan, om de verspreiding van schadelijke
organismen te verhinderen. Tevens wordt de Koning bij deze bepaling organismen te verhinderen. Tevens wordt de Koning bij deze bepaling
gemachtigd om de formaliteiten en de voorwaarden te bepalen waaraan gemachtigd om de formaliteiten en de voorwaarden te bepalen waaraan
het recht op betaling ervan is onderworpen. het recht op betaling ervan is onderworpen.
Uit wat volgt zal evenwel blijken dat de artikelen 4 tot 9 van het Uit wat volgt zal evenwel blijken dat de artikelen 4 tot 9 van het
ontworpen besluit vooralsnog geen doorgang kunnen vinden (zie ontworpen besluit vooralsnog geen doorgang kunnen vinden (zie
opmerkingen 6.3 tot 6.5). opmerkingen 6.3 tot 6.5).
Vormvereisten Vormvereisten
4. Uit artikel 19/1, § 1, van de wet van 5 mei 1997 'betreffende de 4. Uit artikel 19/1, § 1, van de wet van 5 mei 1997 'betreffende de
coördinatie van het federale beleid inzake duurzame ontwikkeling' coördinatie van het federale beleid inzake duurzame ontwikkeling'
vloeit voort dat in beginsel elk voorontwerp van wet, elk ontwerp van vloeit voort dat in beginsel elk voorontwerp van wet, elk ontwerp van
koninklijk besluit en elk voorstel van beslissing dat ter goedkeuring koninklijk besluit en elk voorstel van beslissing dat ter goedkeuring
aan de Ministerraad moet worden voorgelegd, aanleiding moet geven tot aan de Ministerraad moet worden voorgelegd, aanleiding moet geven tot
een voorafgaand onderzoek met betrekking tot de noodzaak om een een voorafgaand onderzoek met betrekking tot de noodzaak om een
effectbeoordeling inzake duurzame ontwikkeling uit te voeren. effectbeoordeling inzake duurzame ontwikkeling uit te voeren.
Dergelijk onderzoek heeft met betrekking tot het voorliggende ontwerp Dergelijk onderzoek heeft met betrekking tot het voorliggende ontwerp
blijkbaar nog niet plaatsgevonden en zal bijgevolg in voorkomend geval blijkbaar nog niet plaatsgevonden en zal bijgevolg in voorkomend geval
nog moeten worden verricht. Indien uit dit voorafgaande onderzoek nog moeten worden verricht. Indien uit dit voorafgaande onderzoek
bovendien zou blijken dat een effectbeoordeling in de zin van artikel bovendien zou blijken dat een effectbeoordeling in de zin van artikel
19/2 van dezelfde wet noodzakelijk is, en als gevolg van die 19/2 van dezelfde wet noodzakelijk is, en als gevolg van die
effectbeoordeling wijzigingen zouden worden aangebracht in de tekst effectbeoordeling wijzigingen zouden worden aangebracht in de tekst
van het ontwerp zoals die thans om advies is voorgelegd, zullen deze van het ontwerp zoals die thans om advies is voorgelegd, zullen deze
wijzigingen eveneens om advies aan de Raad van State moeten worden wijzigingen eveneens om advies aan de Raad van State moeten worden
voorgelegd. voorgelegd.
5. Overeenkomstig artikel 5, eerste lid, van de wet van 17 maart 1993 5. Overeenkomstig artikel 5, eerste lid, van de wet van 17 maart 1993
is het advies vereist van de Raad van het Begrotingsfonds voor de is het advies vereist van de Raad van het Begrotingsfonds voor de
productie en de bescherming van planten en plantaardige producten. Uit productie en de bescherming van planten en plantaardige producten. Uit
het dossier van de adviesaanvraag kan evenwel niet worden opgemaakt of het dossier van de adviesaanvraag kan evenwel niet worden opgemaakt of
dit advies uiteindelijk effectief werd gegeven, nadat het ontworpen dit advies uiteindelijk effectief werd gegeven, nadat het ontworpen
besluit verscheidene malen werd besproken in de werkgroep aardappelen besluit verscheidene malen werd besproken in de werkgroep aardappelen
van deze Raad. Het gegeven dat een schriftelijke goedkeuringsprocedure van deze Raad. Het gegeven dat een schriftelijke goedkeuringsprocedure
kan worden gevolgd in geval van hoogdringendheid, overeenkomstig het kan worden gevolgd in geval van hoogdringendheid, overeenkomstig het
huishoudelijk reglement van deze Raad, neemt niet weg dat geen stuk huishoudelijk reglement van deze Raad, neemt niet weg dat geen stuk
voorligt waaruit blijkt wat het advies van de Raad nu precies inhield. voorligt waaruit blijkt wat het advies van de Raad nu precies inhield.
Het onderhavige advies wordt onder dit voorbehoud gegeven. Het onderhavige advies wordt onder dit voorbehoud gegeven.
Onderzoek van de tekst Onderzoek van de tekst
Algemene opmerking Algemene opmerking
6.1. Het koninklijk besluit van 5 december 2004 werd met uitwerking 6.1. Het koninklijk besluit van 5 december 2004 werd met uitwerking
van 24 december 2004 - de datum van zijn inwerkingtreding - van 24 december 2004 - de datum van zijn inwerkingtreding -
bekrachtigd bij artikel 109 van de wet van 20 juli 2005 'houdende bekrachtigd bij artikel 109 van de wet van 20 juli 2005 'houdende
diverse bepalingen'. Die bekrachtiging is voorgeschreven bij artikel diverse bepalingen'. Die bekrachtiging is voorgeschreven bij artikel
5, vierde lid, van de wet van 17 maart 1993, maar enkel wat betreft de 5, vierde lid, van de wet van 17 maart 1993, maar enkel wat betreft de
artikelen 1 tot 7 van het voormelde koninklijk besluit, die artikelen 1 tot 7 van het voormelde koninklijk besluit, die
rechtsgrond vinden in artikel 5, eerste lid, van deze wet. In advies rechtsgrond vinden in artikel 5, eerste lid, van deze wet. In advies
37.461/3 van 6 juli 2004 over een ontwerp dat het koninklijk besluit 37.461/3 van 6 juli 2004 over een ontwerp dat het koninklijk besluit
van 5 december 2004 is geworden, heeft de Raad van State de aandacht van 5 december 2004 is geworden, heeft de Raad van State de aandacht
van de stellers van dat ontwerp erop gevestigd dat « die bepalingen van de stellers van dat ontwerp erop gevestigd dat « die bepalingen
van het ontworpen besluit door de wetgever bekrachtigd moeten worden, van het ontworpen besluit door de wetgever bekrachtigd moeten worden,
binnen het jaar na de bekendmaking ervan » (zie opmerking 3.1 in fine binnen het jaar na de bekendmaking ervan » (zie opmerking 3.1 in fine
van dat advies). van dat advies).
Het gegeven dat alle bepalingen van het voormelde koninklijk besluit Het gegeven dat alle bepalingen van het voormelde koninklijk besluit
werden bekrachtigd en niet alleen, zoals de Raad van State had werden bekrachtigd en niet alleen, zoals de Raad van State had
geadviseerd, de artikelen 1 tot 7 ervan, heeft tot gevolg dat alle geadviseerd, de artikelen 1 tot 7 ervan, heeft tot gevolg dat alle
bepalingen van het genoemde koninklijk besluit kracht van wet hebben bepalingen van het genoemde koninklijk besluit kracht van wet hebben
gekregen en dat de wetgever zich alle in dat besluit geregelde gekregen en dat de wetgever zich alle in dat besluit geregelde
aangelegenheden opnieuw heeft toegeëigend. Daaruit volgt dat de Koning aangelegenheden opnieuw heeft toegeëigend. Daaruit volgt dat de Koning
thans geen wijzigingen meer kan aanbrengen in het koninklijk besluit thans geen wijzigingen meer kan aanbrengen in het koninklijk besluit
van 5 december 2004 en dat de door het thans in het ontwerpbesluit van 5 december 2004 en dat de door het thans in het ontwerpbesluit
beoogde wijzigingen ervan in beginsel enkel door de wetgever kunnen beoogde wijzigingen ervan in beginsel enkel door de wetgever kunnen
worden doorgevoerd. worden doorgevoerd.
Om dezelfde redenen zijn de wijzigingen die inmiddels in het voormelde Om dezelfde redenen zijn de wijzigingen die inmiddels in het voormelde
besluit werden aangebracht bij het koninklijk besluit van 10 november besluit werden aangebracht bij het koninklijk besluit van 10 november
2005 (1) onwettig en moeten zij voor niet bestaande worden gehouden 2005 (1) onwettig en moeten zij voor niet bestaande worden gehouden
(zie daarover hierna, opmerking 6.4). (zie daarover hierna, opmerking 6.4).
6.2. Weliswaar kan worden aanvaard dat de artikelen 1 tot 3 van het 6.2. Weliswaar kan worden aanvaard dat de artikelen 1 tot 3 van het
ontworpen besluit, waarvoor de zo-even geschetste verplichting tot ontworpen besluit, waarvoor de zo-even geschetste verplichting tot
wettelijke bekrachtiging bestaat, doorgang kunnen vinden, op wettelijke bekrachtiging bestaat, doorgang kunnen vinden, op
voorwaarde dat zij met terugwerkende kracht tot de datum van voorwaarde dat zij met terugwerkende kracht tot de datum van
inwerkingtreding en binnen de bij artikel 5, vierde lid, van de wet inwerkingtreding en binnen de bij artikel 5, vierde lid, van de wet
van 17 maart 1993 voorgeschreven termijn van een jaar bekrachtigd van 17 maart 1993 voorgeschreven termijn van een jaar bekrachtigd
worden. Aldus vormt de wetgever immers met terugwerkende kracht tot de worden. Aldus vormt de wetgever immers met terugwerkende kracht tot de
datum van inwerkingtreding van het te nemen besluit de betrokken datum van inwerkingtreding van het te nemen besluit de betrokken
bepalingen om tot wetskrachtige bepalingen, waardoor het sub 6.1 bepalingen om tot wetskrachtige bepalingen, waardoor het sub 6.1
geschetste probleem wegvalt. geschetste probleem wegvalt.
6.3. Anders is het voor de artikelen 4 tot 9 van het ontworpen 6.3. Anders is het voor de artikelen 4 tot 9 van het ontworpen
besluit. Het gegeven dat de bekrachtiging van de bepalingen waarvan de besluit. Het gegeven dat de bekrachtiging van de bepalingen waarvan de
wijziging wordt beoogd, niet bij wet was voorgeschreven, doet immers wijziging wordt beoogd, niet bij wet was voorgeschreven, doet immers
geen afbreuk aan de zo-even gedane vaststelling dat alle bepalingen geen afbreuk aan de zo-even gedane vaststelling dat alle bepalingen
van het koninklijk besluit van 5 december 2004 effectief zijn van het koninklijk besluit van 5 december 2004 effectief zijn
bekrachtigd bij de wet 20 juli 2005. bekrachtigd bij de wet 20 juli 2005.
Weliswaar kan ook voor de betrokken bepalingen van het te nemen Weliswaar kan ook voor de betrokken bepalingen van het te nemen
besluit worden aangenomen dat een bekrachtiging met terugwerkende besluit worden aangenomen dat een bekrachtiging met terugwerkende
kracht tot de datum van inwerkingtreding ervan tot gevolg heeft dat kracht tot de datum van inwerkingtreding ervan tot gevolg heeft dat
die bepalingen worden omgevormd tot wetskrachtige bepalingen, zodat die bepalingen worden omgevormd tot wetskrachtige bepalingen, zodat
het sub 6.1 geschetste probleem ook voor deze bepalingen wegvalt. Dit het sub 6.1 geschetste probleem ook voor deze bepalingen wegvalt. Dit
zou echter betekenen dat de regeling inzake de vergoeding van zou echter betekenen dat de regeling inzake de vergoeding van
verliezen van aardappelproducenten ingevolge maatregelen tegen verliezen van aardappelproducenten ingevolge maatregelen tegen
schadelijke organismen andermaal als een wettelijke regeling wordt schadelijke organismen andermaal als een wettelijke regeling wordt
bevestigd, terwijl de stellers van het ontwerp er juist van lijken uit bevestigd, terwijl de stellers van het ontwerp er juist van lijken uit
te gaan dat de Koning volledig bevoegd moet zijn om deze regeling te te gaan dat de Koning volledig bevoegd moet zijn om deze regeling te
wijzigen, aan te vullen, op te heffen en te vervangen. wijzigen, aan te vullen, op te heffen en te vervangen.
Dit probleem zou kunnen worden verholpen door artikel 9 van de wet van Dit probleem zou kunnen worden verholpen door artikel 9 van de wet van
2 april 1971 in die zin aan te vullen dat de Koning wordt gemachtigd 2 april 1971 in die zin aan te vullen dat de Koning wordt gemachtigd
om de artikelen 8 tot 11 van het koninklijk besluit van 5 december om de artikelen 8 tot 11 van het koninklijk besluit van 5 december
2004, alsook de bijlage bij dat besluit, te wijzigen, te vervangen of 2004, alsook de bijlage bij dat besluit, te wijzigen, te vervangen of
op te heffen. Eerst daarna kunnen de artikelen 4 tot 9 van het op te heffen. Eerst daarna kunnen de artikelen 4 tot 9 van het
ontworpen besluit, onder voorbehoud van opmerkingen 6.4 en 6.5, ontworpen besluit, onder voorbehoud van opmerkingen 6.4 en 6.5,
doorgang vinden. doorgang vinden.
6.4. Een laatste probleem betreft de wijzigingen die reeds werden 6.4. Een laatste probleem betreft de wijzigingen die reeds werden
aangebracht in het koninklijk besluit van 5 december 2004 bij het aangebracht in het koninklijk besluit van 5 december 2004 bij het
niet-bekrachtigde koninklijk besluit van 10 november 2005. Die niet-bekrachtigde koninklijk besluit van 10 november 2005. Die
wijzigingen hebben betrekking op de artikelen 8, 10, 11 en 12 van het wijzigingen hebben betrekking op de artikelen 8, 10, 11 en 12 van het
koninklijk besluit van 5 december 2004, alsook op de bijlage ervan. koninklijk besluit van 5 december 2004, alsook op de bijlage ervan.
Aangezien die wijzigingen, zoals reeds werd uiteengezet sub 6.1, voor Aangezien die wijzigingen, zoals reeds werd uiteengezet sub 6.1, voor
niet-bestaande moeten worden gehouden (2), moeten ze worden hernomen niet-bestaande moeten worden gehouden (2), moeten ze worden hernomen
in de ontworpen regeling. Of aan die wijzigingen terugwerkende kracht in de ontworpen regeling. Of aan die wijzigingen terugwerkende kracht
kan worden verleend tot de datum van inwerkingtreding van het kan worden verleend tot de datum van inwerkingtreding van het
koninklijk besluit van 10 november 2005, kan binnen het bestek van koninklijk besluit van 10 november 2005, kan binnen het bestek van
deze adviesaanvraag niet worden beoordeeld. deze adviesaanvraag niet worden beoordeeld.
6.5. Gelet op het voorgaande ziet de Raad van State af van het verder 6.5. Gelet op het voorgaande ziet de Raad van State af van het verder
onderzoek van het ontwerp, althans wat betreft de artikelen 4 tot 9. onderzoek van het ontwerp, althans wat betreft de artikelen 4 tot 9.
Eerst wanneer een nieuwe rechtsgrond is gecreëerd voor deze ontworpen Eerst wanneer een nieuwe rechtsgrond is gecreëerd voor deze ontworpen
bepalingen, overeenkomstig hetgeen sub 6.3 is gesuggereerd en wanneer bepalingen, overeenkomstig hetgeen sub 6.3 is gesuggereerd en wanneer
de sub 6.4 vermelde wijzigingen in een nieuw ontwerp zijn de sub 6.4 vermelde wijzigingen in een nieuw ontwerp zijn
geïntegreerd, kan dat nieuw ontwerp opnieuw om advies aan de Raad van geïntegreerd, kan dat nieuw ontwerp opnieuw om advies aan de Raad van
State worden voorgelegd. State worden voorgelegd.
De artikelen 1 tot 3 van het ontworpen besluit kunnen daarentegen wel De artikelen 1 tot 3 van het ontworpen besluit kunnen daarentegen wel
doorgang vinden. In elk geval moeten de stellers van het ontwerp er doorgang vinden. In elk geval moeten de stellers van het ontwerp er
over waken dat enkel die artikelen worden bekrachtigd, zoals sub 6.2 over waken dat enkel die artikelen worden bekrachtigd, zoals sub 6.2
werd uiteengezet. Overigens is het mogelijk, en met het oog op de werd uiteengezet. Overigens is het mogelijk, en met het oog op de
transparantie van de rechtsorde zelfs raadzaam, om de artikelen 1 tot transparantie van de rechtsorde zelfs raadzaam, om de artikelen 1 tot
3 en de artikelen 8 tot 11 van het ontworpen besluit om te vormen tot 3 en de artikelen 8 tot 11 van het ontworpen besluit om te vormen tot
twee afzonderlijke besluiten, zodat het ene besluit moet worden twee afzonderlijke besluiten, zodat het ene besluit moet worden
bekrachtigd en het andere niet. Het gegeven dat de laatstgenoemde bekrachtigd en het andere niet. Het gegeven dat de laatstgenoemde
ontworpen bepalingen vooralsnog geen doorgang kunnen vinden, kan die ontworpen bepalingen vooralsnog geen doorgang kunnen vinden, kan die
suggestie enkel versterken. suggestie enkel versterken.
Artikel 10 Artikel 10
7. Het te nemen besluit treedt overeenkomstig artikel 10 van het 7. Het te nemen besluit treedt overeenkomstig artikel 10 van het
ontwerp in werking op de dag van de bekendmaking ervan in het Belgisch ontwerp in werking op de dag van de bekendmaking ervan in het Belgisch
Staatsblad. De gemachtigde verklaarde in dit verband het volgende : Staatsblad. De gemachtigde verklaarde in dit verband het volgende :
« De inwerkingtreding op de dag van publicatie in het Staatsblad is « De inwerkingtreding op de dag van publicatie in het Staatsblad is
bedoeld om de voorziene wijzigingen (in het belang van de bedoeld om de voorziene wijzigingen (in het belang van de
aardappelproducenten) zo snel mogelijk te kunnen toepassen. » aardappelproducenten) zo snel mogelijk te kunnen toepassen. »
Deze verantwoording voor een afwijking van de normale termijn voor de Deze verantwoording voor een afwijking van de normale termijn voor de
inwerkingtreding van koninklijke besluiten is louter tautologisch en inwerkingtreding van koninklijke besluiten is louter tautologisch en
bijgevolg niet overtuigend. Tenzij een meer specifieke reden zou bijgevolg niet overtuigend. Tenzij een meer specifieke reden zou
bestaan, dient artikel 10 uit het ontwerp te worden weggelaten. bestaan, dient artikel 10 uit het ontwerp te worden weggelaten.
De griffier, De griffier,
M. VERSCHRAEGHEN. M. VERSCHRAEGHEN.
De voorzitter, De voorzitter,
J. SMETS. J. SMETS.
_______ _______
Nota's Nota's
(1) Koninklijk besluit van 10 november 2005 'tot wijziging van het (1) Koninklijk besluit van 10 november 2005 'tot wijziging van het
koninklijk besluit van 5 december 2004 tot vaststelling van de door de koninklijk besluit van 5 december 2004 tot vaststelling van de door de
aardappelproducenten verschuldigde tijdelijke crisisbijdragen voor het aardappelproducenten verschuldigde tijdelijke crisisbijdragen voor het
vergoeden van verliezen ingevolge maatregelen tegen schadelijke vergoeden van verliezen ingevolge maatregelen tegen schadelijke
organismen'. De Raad van State werd overigens niet om advies gevraagd organismen'. De Raad van State werd overigens niet om advies gevraagd
over het ontwerp dat tot dit besluit heeft geleid. over het ontwerp dat tot dit besluit heeft geleid.
(2) Overigens verdient het aanbeveling om, met het oog op de (2) Overigens verdient het aanbeveling om, met het oog op de
duidelijkheid in het rechtsverkeer, dat besluit van 10 november 2005 duidelijkheid in het rechtsverkeer, dat besluit van 10 november 2005
in te trekken. in te trekken.
19 FEBRUARI 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van het 19 FEBRUARI 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van het
koninklijk besluit van 5 december 2004 tot vaststelling van de door de koninklijk besluit van 5 december 2004 tot vaststelling van de door de
aardappelproducenten verschuldigde tijdelijke crisisbijdragen voor het aardappelproducenten verschuldigde tijdelijke crisisbijdragen voor het
vergoeden van verliezen ingevolge maatregelen tegen schadelijke vergoeden van verliezen ingevolge maatregelen tegen schadelijke
organismen organismen
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 2 april 1971 betreffende de bestrijding van voor Gelet op de wet van 2 april 1971 betreffende de bestrijding van voor
planten en plantaardige producten schadelijke organismen, artikel 9, planten en plantaardige producten schadelijke organismen, artikel 9,
gewijzigd bij de wetten van 27 december 2004 en 22 december 2008; gewijzigd bij de wetten van 27 december 2004 en 22 december 2008;
Gelet op de wet van 17 maart 1993 betreffende de oprichting van een Gelet op de wet van 17 maart 1993 betreffende de oprichting van een
Begrotingsfonds voor de productie en de bescherming van planten en Begrotingsfonds voor de productie en de bescherming van planten en
plantaardige producten, de artikelen 4 en 5, gewijzigd bij de plantaardige producten, de artikelen 4 en 5, gewijzigd bij de
programmawet van 22 december 2003; programmawet van 22 december 2003;
Gelet op het koninklijk besluit van 5 december 2004 tot vaststelling Gelet op het koninklijk besluit van 5 december 2004 tot vaststelling
van de door de aardappelproducenten verschuldigde tijdelijke van de door de aardappelproducenten verschuldigde tijdelijke
crisisbijdragen voor het vergoeden van verliezen ingevolge maatregelen crisisbijdragen voor het vergoeden van verliezen ingevolge maatregelen
tegen schadelijke organismen; tegen schadelijke organismen;
Gelet op de adviezen van de Raad van het Begrotingsfonds voor de Gelet op de adviezen van de Raad van het Begrotingsfonds voor de
productie en de bescherming van planten en plantaardige producten, productie en de bescherming van planten en plantaardige producten,
gegeven op 23 maart 2004 en 15 juni 2007; gegeven op 23 maart 2004 en 15 juni 2007;
Gelet op het overleg tussen de gewestregeringen en de federale Gelet op het overleg tussen de gewestregeringen en de federale
overheid van 27 mei 2004 en 24 augustus 2007; overheid van 27 mei 2004 en 24 augustus 2007;
Gelet op de adviezen van de inspecteur van Financiën, gegeven op 15 Gelet op de adviezen van de inspecteur van Financiën, gegeven op 15
maart 2004 en 13 maart 2012; maart 2004 en 13 maart 2012;
Gelet op de akkoordbevindingen van de Minister van Begroting, d.d. 23 Gelet op de akkoordbevindingen van de Minister van Begroting, d.d. 23
april 2004 en 22 mei 2012; april 2004 en 22 mei 2012;
Gelet op het akkoord van de Europese Commissie, gegeven op 7 juni Gelet op het akkoord van de Europese Commissie, gegeven op 7 juni
2010; 2010;
Gelet op het voorafgaand onderzoek met betrekking tot de noodzaak om Gelet op het voorafgaand onderzoek met betrekking tot de noodzaak om
een effectbeoordeling uit te voeren, waarbij besloten is dat een een effectbeoordeling uit te voeren, waarbij besloten is dat een
effectbeoordeling niet vereist is; effectbeoordeling niet vereist is;
Gelet op advies 51.927/3 van de Raad van State, gegeven op 25 Gelet op advies 51.927/3 van de Raad van State, gegeven op 25
september 2012, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, september 2012, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°,
van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Volksgezondheid en de Minister Op de voordracht van de Minister van Volksgezondheid en de Minister
van Landbouw, van Landbouw,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In artikel 1 van het koninklijk besluit van 5 december 2004

Artikel 1.In artikel 1 van het koninklijk besluit van 5 december 2004

tot vaststelling van de door de aardappelproducenten verschuldigde tot vaststelling van de door de aardappelproducenten verschuldigde
tijdelijke crisisbijdragen voor het vergoeden van verliezen ingevolge tijdelijke crisisbijdragen voor het vergoeden van verliezen ingevolge
maatregelen tegen schadelijke organismen, worden de volgende maatregelen tegen schadelijke organismen, worden de volgende
wijzigingen aangebracht : wijzigingen aangebracht :
1° de bepaling onder 1° wordt vervangen als volgt : 1° de bepaling onder 1° wordt vervangen als volgt :
« 1° « producent van gecertificeerde pootaardappelen » : natuurlijke « 1° « producent van gecertificeerde pootaardappelen » : natuurlijke
of rechtspersoon geregistreerd met het oog op de productie op het of rechtspersoon geregistreerd met het oog op de productie op het
Belgisch grondgebied van niet-bereide pootaardappelen in de zin van Belgisch grondgebied van niet-bereide pootaardappelen in de zin van
punt 1.2.4 van de bijlage bij het ministerieel besluit van 21 december punt 1.2.4 van de bijlage bij het ministerieel besluit van 21 december
2001 tot vaststelling van een keurings- en certificeringsreglement 2001 tot vaststelling van een keurings- en certificeringsreglement
voor de productie van pootaardappelen; »; voor de productie van pootaardappelen; »;
2° er wordt een bepaling 2° /1 ingevoegd, luidende : 2° er wordt een bepaling 2° /1 ingevoegd, luidende :
« 2° /1 « producent van hoevepootgoed » : natuurlijke of rechtspersoon « 2° /1 « producent van hoevepootgoed » : natuurlijke of rechtspersoon
die voor op het Belgisch grondgebied gelegen percelen een aangifte die voor op het Belgisch grondgebied gelegen percelen een aangifte
moet doen in de zin van artikel 13, § 2/1, van het koninklijk besluit moet doen in de zin van artikel 13, § 2/1, van het koninklijk besluit
van 10 augustus 2005 betreffende de bestrijding van voor planten en van 10 augustus 2005 betreffende de bestrijding van voor planten en
plantaardige producten schadelijke organismen; ». plantaardige producten schadelijke organismen; ».

Art. 2.Artikel 3 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

Art. 2.Artikel 3 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

«

Art. 3.De producenten van gecertificeerde pootaardappelen moeten

«

Art. 3.De producenten van gecertificeerde pootaardappelen moeten

aan het Fonds een tijdelijke jaarlijkse crisisbijdrage storten van 20 aan het Fonds een tijdelijke jaarlijkse crisisbijdrage storten van 20
euro per hectare die in het betreffende kalenderjaar beplant zijn met euro per hectare die in het betreffende kalenderjaar beplant zijn met
het oog op de productie van gecertificeerd pootgoed. het oog op de productie van gecertificeerd pootgoed.
De in het eerste lid bedoelde producenten van gecertificeerde De in het eerste lid bedoelde producenten van gecertificeerde
pootaardappelen die minder dan 0,25 ha beplant hebben, worden voor het pootaardappelen die minder dan 0,25 ha beplant hebben, worden voor het
betreffende kalenderjaar vrijgesteld van de betaling van de betreffende kalenderjaar vrijgesteld van de betaling van de
crisisbijdrage. ». crisisbijdrage. ».

Art. 3.Artikel 4 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

Art. 3.Artikel 4 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

«

Art. 4.De producenten van consumptieaardappelen en de producenten

«

Art. 4.De producenten van consumptieaardappelen en de producenten

van hoevepootgoed moeten aan het Fonds een tijdelijke jaarlijkse van hoevepootgoed moeten aan het Fonds een tijdelijke jaarlijkse
crisisbijdrage storten van 10 euro per hectare die in het betreffende crisisbijdrage storten van 10 euro per hectare die in het betreffende
kalenderjaar beplant zijn met het oog op de productie van kalenderjaar beplant zijn met het oog op de productie van
consumptieaardappelen of van hoevepootgoed. consumptieaardappelen of van hoevepootgoed.
De in het eerste lid bedoelde producenten van consumptieaardappelen of De in het eerste lid bedoelde producenten van consumptieaardappelen of
van hoevepootgoed die minder dan 0,50 ha beplant hebben, worden voor van hoevepootgoed die minder dan 0,50 ha beplant hebben, worden voor
het betreffende kalenderjaar vrijgesteld van de betaling van de het betreffende kalenderjaar vrijgesteld van de betaling van de
crisisbijdrage. ». crisisbijdrage. ».

Art. 4.In artikel 8 van hetzelfde besluit worden de volgende

Art. 4.In artikel 8 van hetzelfde besluit worden de volgende

wijzigingen aangebracht : wijzigingen aangebracht :
1° de woorden « De bijdragen bedoeld in de artikelen 3 en 4 zijn 1° de woorden « De bijdragen bedoeld in de artikelen 3 en 4 zijn
uitsluitend bestemd voor het geheel of gedeeltelijk vergoeden van uitsluitend bestemd voor het geheel of gedeeltelijk vergoeden van
directe verliezen ten gevolge van de vernietiging van aardappelen, met directe verliezen ten gevolge van de vernietiging van aardappelen, met
uitzondering van de winstderving, tengevolge van de door de Dienst uitzondering van de winstderving, tengevolge van de door de Dienst
opgelegde maatregelen in het kader van de strijd tegen de volgende opgelegde maatregelen in het kader van de strijd tegen de volgende
schadelijke organismen : » worden vervangen door de woorden : schadelijke organismen : » worden vervangen door de woorden :
« De bijdragen bedoeld in de artikelen 3 en 4 zijn uitsluitend bestemd « De bijdragen bedoeld in de artikelen 3 en 4 zijn uitsluitend bestemd
voor het geheel of gedeeltelijk vergoeden van : voor het geheel of gedeeltelijk vergoeden van :
- directe waardeverliezen ten gevolge van de vernietiging of - directe waardeverliezen ten gevolge van de vernietiging of
denaturatie van aardappelen, met uitzondering van de winstderving en denaturatie van aardappelen, met uitzondering van de winstderving en
van de kosten voor vernietiging of denaturatie, van de kosten voor vernietiging of denaturatie,
- directe waardeverliezen ten gevolge van de verwerking onder - directe waardeverliezen ten gevolge van de verwerking onder
quarantainevoorwaarden van aardappelen, overeenkomstig het door de quarantainevoorwaarden van aardappelen, overeenkomstig het door de
Dienst opgestelde lastenboek, Dienst opgestelde lastenboek,
tengevolge van de door de Dienst opgelegde maatregelen in het kader tengevolge van de door de Dienst opgelegde maatregelen in het kader
van de strijd tegen de volgende schadelijke organismen : »; van de strijd tegen de volgende schadelijke organismen : »;
2° de woorden « Synchytrium endobioticum (Smith) Smith » worden 2° de woorden « Synchytrium endobioticum (Smith) Smith » worden
vervangen door de woorden « Synchytrium endobioticum (Schilbersky) vervangen door de woorden « Synchytrium endobioticum (Schilbersky)
Percival ». Percival ».

Art. 5.In artikel 9 van hetzelfde besluit wordt het vijfde streepje

Art. 5.In artikel 9 van hetzelfde besluit wordt het vijfde streepje

vervangen als volgt : vervangen als volgt :
« - uiterlijk twee jaar na het ontstaan van de in artikel 8 bedoelde « - uiterlijk twee jaar na het ontstaan van de in artikel 8 bedoelde
verliezen een aanvraag om vergoeding ingediend hebben door middel van verliezen een aanvraag om vergoeding ingediend hebben door middel van
een door de Dienst vastgesteld formulier. ». een door de Dienst vastgesteld formulier. ».

Art. 6.Artikel 10 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

Art. 6.Artikel 10 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

«

Art. 10.§ 1. Het bedrag van de vergoeding wordt berekend

«

Art. 10.§ 1. Het bedrag van de vergoeding wordt berekend

overeenkomstig de bepalingen in de bijlage bij dit besluit. overeenkomstig de bepalingen in de bijlage bij dit besluit.
§ 2. Mits voldaan is aan de voorwaarden bedoeld in de artikelen 9 en § 2. Mits voldaan is aan de voorwaarden bedoeld in de artikelen 9 en
11 wordt de vergoeding uiterlijk vier jaar na het ontstaan van de 11 wordt de vergoeding uiterlijk vier jaar na het ontstaan van de
verliezen uitbetaald aan de producent. ». verliezen uitbetaald aan de producent. ».

Art. 7.Artikel 12, tweede lid, van hetzelfde besluit wordt vervangen

Art. 7.Artikel 12, tweede lid, van hetzelfde besluit wordt vervangen

als volgt : als volgt :
« De vergoedingen zijn van toepassing op de met ingang van 2002 door « De vergoedingen zijn van toepassing op de met ingang van 2002 door
de Dienst verplichte vernietigingen, denaturaties of verwerkingen van de Dienst verplichte vernietigingen, denaturaties of verwerkingen van
aardappelen. ». aardappelen. ».

Art. 8.In de bijlage van hetzelfde besluit worden de volgende

Art. 8.In de bijlage van hetzelfde besluit worden de volgende

wijzigingen aangebracht : wijzigingen aangebracht :
1° het opschrift wordt vervangen als volgt : 1° het opschrift wordt vervangen als volgt :
« Vergoeding voor vernietigde, gedenatureerde of verwerkte aardappelen « Vergoeding voor vernietigde, gedenatureerde of verwerkte aardappelen
»; »;
2° onder I. Definities, wordt de bepaling onder 4° vervangen als volgt 2° onder I. Definities, wordt de bepaling onder 4° vervangen als volgt
: :
« 4° Ktotaal = de totale kostprijs voor de productie van de betrokken « 4° Ktotaal = de totale kostprijs voor de productie van de betrokken
partijen gecertificeerde pootaardappelen of consumptieaardappelen of partijen gecertificeerde pootaardappelen of consumptieaardappelen of
hoevepootgoed, waarvoor een vergoeding kan worden toegekend in hoevepootgoed, waarvoor een vergoeding kan worden toegekend in
toepassing van dit besluit; »; toepassing van dit besluit; »;
3° onder I. Definities, wordt de bepaling onder 5° vervangen als volgt 3° onder I. Definities, wordt de bepaling onder 5° vervangen als volgt
: :
« 5° Kproductie = de gemiddelde kostprijs voor de productie van « 5° Kproductie = de gemiddelde kostprijs voor de productie van
gecertificeerde pootaardappelen of consumptieaardappelen of gecertificeerde pootaardappelen of consumptieaardappelen of
hoevepootgoed; »; hoevepootgoed; »;
4° onder I. Definities, wordt de bepaling onder 6° vervangen als volgt 4° onder I. Definities, wordt de bepaling onder 6° vervangen als volgt
: :
« 6° Kgecertificeerd pootgoed = de kostprijs voor de aankoop van « 6° Kgecertificeerd pootgoed = de kostprijs voor de aankoop van
gecertificeerd pootgoed; »; gecertificeerd pootgoed; »;
5° punt I. Definities, wordt aangevuld met de bepaling onder 11°, 5° punt I. Definities, wordt aangevuld met de bepaling onder 11°,
luidende : luidende :
« 11° R = de restwaarde die de houder ontvangt van derden voor « 11° R = de restwaarde die de houder ontvangt van derden voor
gedenatureerde of onder quarantainevoorwaarden verwerkte aardappelen. gedenatureerde of onder quarantainevoorwaarden verwerkte aardappelen.
»; »;
6° onder II. Forfaitaire bedragen en refactiecoëfficiënt, wordt in de 6° onder II. Forfaitaire bedragen en refactiecoëfficiënt, wordt in de
tabel het woord « Kpootgoed » vervangen door de woorden « tabel het woord « Kpootgoed » vervangen door de woorden «
Kgecertificeerd pootgoed »; Kgecertificeerd pootgoed »;
7° onder II. Forfaitaire bedragen en refactiecoëfficiënt, wordt in de 7° onder II. Forfaitaire bedragen en refactiecoëfficiënt, wordt in de
tabel het woord « pootaardappelen » vervangen door de woorden « tabel het woord « pootaardappelen » vervangen door de woorden «
gecertificeerde pootaardappelen »; gecertificeerde pootaardappelen »;
8° onder II. Forfaitaire bedragen en refactiecoëfficiënt, wordt in de 8° onder II. Forfaitaire bedragen en refactiecoëfficiënt, wordt in de
tabel het woord « consumptieaardappelen » vervangen door de woorden « tabel het woord « consumptieaardappelen » vervangen door de woorden «
consumptieaardappelen of hoevepootgoed »; consumptieaardappelen of hoevepootgoed »;
9° onder II. Forfaitaire bedragen en refactiecoëfficiënt, wordt in 9° onder II. Forfaitaire bedragen en refactiecoëfficiënt, wordt in
noot (1) van de tabel het woord « pootaardappelen » vervangen door de noot (1) van de tabel het woord « pootaardappelen » vervangen door de
woorden « gecertificeerde pootaardappelen »; woorden « gecertificeerde pootaardappelen »;
10° onder II. Forfaitaire bedragen en refactiecoëfficiënt, worden de 10° onder II. Forfaitaire bedragen en refactiecoëfficiënt, worden de
noten (3) en (4) van de tabel vervangen als volgt : noten (3) en (4) van de tabel vervangen als volgt :
« (3) Te rekenen vanaf de datum van 1 september voorafgaand aan de « (3) Te rekenen vanaf de datum van 1 september voorafgaand aan de
vernietiging/denaturatie/verwerking, met een maximum van 7 maanden. De vernietiging/denaturatie/verwerking, met een maximum van 7 maanden. De
maand waarin de aardappelen vernietigd/ gedenatureerd/verwerkt worden, maand waarin de aardappelen vernietigd/ gedenatureerd/verwerkt worden,
wordt slechts aangerekend wanneer de wordt slechts aangerekend wanneer de
vernietiging/denaturatie/verwerking na de 15e plaatsvindt. vernietiging/denaturatie/verwerking na de 15e plaatsvindt.
(4) Te rekenen vanaf de datum van 1 november voorafgaand aan de (4) Te rekenen vanaf de datum van 1 november voorafgaand aan de
vernietiging/denaturatie/verwerking, met een maximum van 7 maanden. De vernietiging/denaturatie/verwerking, met een maximum van 7 maanden. De
maand waarin de aardappelen vernietigd/ gedenatureerd/verwerkt worden, maand waarin de aardappelen vernietigd/ gedenatureerd/verwerkt worden,
wordt slechts aangerekend wanneer de wordt slechts aangerekend wanneer de
vernietiging/denaturatie/verwerking na de 15e plaatsvindt. »; vernietiging/denaturatie/verwerking na de 15e plaatsvindt. »;
11° onder III. Berekening van de vergoeding, worden de woorden « 11° onder III. Berekening van de vergoeding, worden de woorden «
uitgeplant pootgoed » vervangen door de woorden « uitgeplant uitgeplant pootgoed » vervangen door de woorden « uitgeplant
gecertificeerd pootgoed »; gecertificeerd pootgoed »;
12° onder III. Berekening van de vergoeding, wordt het woord « 12° onder III. Berekening van de vergoeding, wordt het woord «
Kpootgoed » vervangen door de woorden « Kgecertificeerd pootgoed »; Kpootgoed » vervangen door de woorden « Kgecertificeerd pootgoed »;
13 ° onder III. Berekening van de vergoeding, worden de woorden « de 13 ° onder III. Berekening van de vergoeding, worden de woorden « de
berekening gebeurt op basis van de vernietigde hoeveelheid (uitgedrukt berekening gebeurt op basis van de vernietigde hoeveelheid (uitgedrukt
in ton) ingeval van vernietiging van reeds gerooide aardappelen » in ton) ingeval van vernietiging van reeds gerooide aardappelen »
vervangen door de woorden « de berekening gebeurt op basis van de vervangen door de woorden « de berekening gebeurt op basis van de
vernietigde of gedenatureerde hoeveelheid (uitgedrukt in ton) ingeval vernietigde of gedenatureerde hoeveelheid (uitgedrukt in ton) ingeval
van vernietiging of denaturatie van reeds gerooide aardappelen »; van vernietiging of denaturatie van reeds gerooide aardappelen »;
14° onder III. Berekening van de vergoeding, worden de woorden « Het 14° onder III. Berekening van de vergoeding, worden de woorden « Het
bedrag van de vergoeding (V) wordt berekend als volgt : V = ( Vbasis x bedrag van de vergoeding (V) wordt berekend als volgt : V = ( Vbasis x
r ) » vervangen door de woorden « Het bedrag van de vergoeding (V) r ) » vervangen door de woorden « Het bedrag van de vergoeding (V)
wordt berekend als volgt : wordt berekend als volgt :
V = ( Vbasis x r ) - R »; V = ( Vbasis x r ) - R »;
15° punt III. Berekening van de vergoeding, wordt aangevuld met de 15° punt III. Berekening van de vergoeding, wordt aangevuld met de
volgende bepaling : « Het bedrag van de vergoeding (V) kan in geen volgende bepaling : « Het bedrag van de vergoeding (V) kan in geen
enkel geval hoger zijn dan 85 % van de marktprijs (M). »; enkel geval hoger zijn dan 85 % van de marktprijs (M). »;
16° er wordt een punt IV ingevoegd, luidende : 16° er wordt een punt IV ingevoegd, luidende :
« IV. Directe waardeverliezen ten gevolge van de opgelegde « IV. Directe waardeverliezen ten gevolge van de opgelegde
quarantainevoorwaarden voor de verwerking : quarantainevoorwaarden voor de verwerking :
De directe waardeverliezen ten gevolge van de in opdracht van de De directe waardeverliezen ten gevolge van de in opdracht van de
Dienst verrichte verwerking onder quarantainevoorwaarden van besmette Dienst verrichte verwerking onder quarantainevoorwaarden van besmette
aardappelen worden berekend op basis van de door de Dienst aardappelen worden berekend op basis van de door de Dienst
goedgekeurde bewijsstukken, met een maximum van € 38/ton. Het betreft goedgekeurde bewijsstukken, met een maximum van € 38/ton. Het betreft
de geleden waardeverliezen ten gevolge van de behandeling van besmette de geleden waardeverliezen ten gevolge van de behandeling van besmette
aardappelen en de ontsmetting van transportmiddelen en aardappelen en de ontsmetting van transportmiddelen en
verwerkingsinstallaties en -uitrustingen, het gescheiden transport verwerkingsinstallaties en -uitrustingen, het gescheiden transport
naar een installatie voor het wassen van aardappelen onder naar een installatie voor het wassen van aardappelen onder
quarantainevoorwaarden, de vereiste aanpassingen voor het beveiligen quarantainevoorwaarden, de vereiste aanpassingen voor het beveiligen
van de installaties voor de evacuatie van het waswater, de van de installaties voor de evacuatie van het waswater, de
verwijdering van zuiveringsslib, besmet afval en grond, overeenkomstig verwijdering van zuiveringsslib, besmet afval en grond, overeenkomstig
het in artikel 8, tweede streepje, bedoelde lastenboek. ». het in artikel 8, tweede streepje, bedoelde lastenboek. ».

Art. 9.Het koninklijk besluit van 10 november 2005 tot wijziging van

Art. 9.Het koninklijk besluit van 10 november 2005 tot wijziging van

het koninklijk besluit van 5 december 2004 tot vaststelling van de het koninklijk besluit van 5 december 2004 tot vaststelling van de
door de aardappelproducenten verschuldigde tijdelijke crisisbijdragen door de aardappelproducenten verschuldigde tijdelijke crisisbijdragen
voor het vergoeden van verliezen ingevolge maatregelen tegen voor het vergoeden van verliezen ingevolge maatregelen tegen
schadelijke organismen, wordt ingetrokken. schadelijke organismen, wordt ingetrokken.

Art. 10.De minister bevoegd voor Volksgezondheid en de minister

Art. 10.De minister bevoegd voor Volksgezondheid en de minister

bevoegd voor Landbouw zijn, ieder wat hem betreft, belast met de bevoegd voor Landbouw zijn, ieder wat hem betreft, belast met de
uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 19 februari 2013. Gegeven te Brussel, 19 februari 2013.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Volksgezondheid, De Minister van Volksgezondheid,
Mevr. L. ONKELINX Mevr. L. ONKELINX
De Minister van Landbouw, De Minister van Landbouw,
Mevr. S. LARUELLE Mevr. S. LARUELLE
^