Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 19/12/2008
← Terug naar "Koninklijk besluit tot vaststelling van de datum van inwerkingtreding van de artikelen 1, 2 en 8, van het koninklijk besluit van 28 september 2008 betreffende de herstructurering van het Fonds voor spoorweginfrastructuur. - Addendum "
Koninklijk besluit tot vaststelling van de datum van inwerkingtreding van de artikelen 1, 2 en 8, van het koninklijk besluit van 28 september 2008 betreffende de herstructurering van het Fonds voor spoorweginfrastructuur. - Addendum Koninklijk besluit tot vaststelling van de datum van inwerkingtreding van de artikelen 1, 2 en 8, van het koninklijk besluit van 28 september 2008 betreffende de herstructurering van het Fonds voor spoorweginfrastructuur. - Addendum
FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER
19 DECEMBER 2008. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de datum 19 DECEMBER 2008. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de datum
van inwerkingtreding van de artikelen 1, 2 en 8, van het koninklijk van inwerkingtreding van de artikelen 1, 2 en 8, van het koninklijk
besluit van 28 september 2008 betreffende de herstructurering van het besluit van 28 september 2008 betreffende de herstructurering van het
Fonds voor spoorweginfrastructuur. - Addendum Fonds voor spoorweginfrastructuur. - Addendum
In het Belgisch Staatsblad van 24 december 2008, blz. 68168, moet de In het Belgisch Staatsblad van 24 december 2008, blz. 68168, moet de
volgende tekst bijgevoegd zijn. volgende tekst bijgevoegd zijn.
ADVIES 45.642/4 VAN 17 DECEMBER 2008 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE ADVIES 45.642/4 VAN 17 DECEMBER 2008 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE
RAAD VAN STATE RAAD VAN STATE
De Raad van State, afdeling wetgeving, vierde kamer, op 11 december De Raad van State, afdeling wetgeving, vierde kamer, op 11 december
2008 door de Minister van Overheidsbedrijven verzocht haar, binnen een 2008 door de Minister van Overheidsbedrijven verzocht haar, binnen een
termijn van vijf werkdagen, van advies te dienen over een ontwerp van termijn van vijf werkdagen, van advies te dienen over een ontwerp van
koninklijk besluit "tot vaststelling van de datum van inwerkingtreding koninklijk besluit "tot vaststelling van de datum van inwerkingtreding
van de artikelen 1, 2 en 8, van het koninklijk besluit van 28 van de artikelen 1, 2 en 8, van het koninklijk besluit van 28
september 2008 betreffende de herstructurering van het Fonds voor september 2008 betreffende de herstructurering van het Fonds voor
spoorweginfrastructuur", heeft het volgende advies gegeven : spoorweginfrastructuur", heeft het volgende advies gegeven :
Overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde Overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde
wetten op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996 wetten op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996
en vervangen bij de wet van 2 april 2003, moeten in de adviesaanvraag en vervangen bij de wet van 2 april 2003, moeten in de adviesaanvraag
in het bijzonder de redenen worden aangegeven tot staving van het in het bijzonder de redenen worden aangegeven tot staving van het
spoedeisende karakter ervan. spoedeisende karakter ervan.
In het onderhavige geval luidt de motivering in de brief met de In het onderhavige geval luidt de motivering in de brief met de
adviesaanvraag als volgt : adviesaanvraag als volgt :
« Considérant que cet article 25, 1°, fixe la prise d'effet des « Considérant que cet article 25, 1°, fixe la prise d'effet des
transferts d'actifs et passifs du Fonds de l'infrastructure transferts d'actifs et passifs du Fonds de l'infrastructure
ferroviaire à la date fixée par le Roi; que le rapport au Roi de cet ferroviaire à la date fixée par le Roi; que le rapport au Roi de cet
arrêté précise que « cette flexibilité est nécessaire en raison des arrêté précise que « cette flexibilité est nécessaire en raison des
divers travaux préparatoires à effectuer préalablement à ces divers travaux préparatoires à effectuer préalablement à ces
transferts et qui risquent de prendre plusieurs mois »; transferts et qui risquent de prendre plusieurs mois »;
Vu l'urgence motivée par le fait qu'il n'a pas été possible Vu l'urgence motivée par le fait qu'il n'a pas été possible
d'anticiper avec certitude cette date avant que les travaux d'anticiper avec certitude cette date avant que les travaux
préparatoires aient été finalisés et qu'il est impératif pour des préparatoires aient été finalisés et qu'il est impératif pour des
raisons budgétaires et opérationnelles de fixer les entrées en vigueur raisons budgétaires et opérationnelles de fixer les entrées en vigueur
au 31 décembre 2008 juste avant minuit; au 31 décembre 2008 juste avant minuit;
Considérant qu'il n'était pas possible de soumettre anticipativement Considérant qu'il n'était pas possible de soumettre anticipativement
un avant projet au Conseil des Ministres en laissant cet aspect en un avant projet au Conseil des Ministres en laissant cet aspect en
blanc car il s'agit précisément de l'aspect principal de l'arrêté blanc car il s'agit précisément de l'aspect principal de l'arrêté
royal; royal;
Considérant que les conseils d'administration d'Infrabel, de la Considérant que les conseils d'administration d'Infrabel, de la
SNCB-Holding et du Fonds de l'infrastructure ferroviaire ont procédés SNCB-Holding et du Fonds de l'infrastructure ferroviaire ont procédés
aux délibérations nécessaires au transfert des actifs et des passifs aux délibérations nécessaires au transfert des actifs et des passifs
du Fonds au 31 décembre 2008 juste avant minuit; que si cette date ne du Fonds au 31 décembre 2008 juste avant minuit; que si cette date ne
pouvait être respectée, le bénéfice des importants travaux qu'à pouvait être respectée, le bénéfice des importants travaux qu'à
nécessité la préparation de ces transferts serait perdu. » nécessité la préparation de ces transferts serait perdu. »
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1,
eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State,
zoals het is vervangen bij de wet van 2 april 2003, beperkt de zoals het is vervangen bij de wet van 2 april 2003, beperkt de
afdeling wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde afdeling wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde
gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het
ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te
vervullen voorafgaande vormvereisten. vervullen voorafgaande vormvereisten.
Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de
volgende opmerking. volgende opmerking.
Net zoals het koninklijk besluit van 28 september 2008 betreffende de Net zoals het koninklijk besluit van 28 september 2008 betreffende de
herstructurering van het Fonds voor spoorweginfrastructuur, waarvan de herstructurering van het Fonds voor spoorweginfrastructuur, waarvan de
gedeeltelijke inwerkingtreding bij het ontwerp wordt geregeld, dient gedeeltelijke inwerkingtreding bij het ontwerp wordt geregeld, dient
ook het voorliggende ontwerp ter fine van advies te worden voorgelegd ook het voorliggende ontwerp ter fine van advies te worden voorgelegd
aan de Inspecteur van financiën die bij de Minister van Financiën aan de Inspecteur van financiën die bij de Minister van Financiën
geaccrediteerd is. geaccrediteerd is.
De kamer was samengesteld uit : De kamer was samengesteld uit :
De heren : De heren :
Ph. Hanse, kamervoorzitter; Ph. Hanse, kamervoorzitter;
P. Liénardy en J. Jaumotte, staatsraden; P. Liénardy en J. Jaumotte, staatsraden;
Mevr. C. Gigot, griffier. Mevr. C. Gigot, griffier.
Het verslag werd uitgebracht door de heer Y. Chauffoureaux, auditeur. Het verslag werd uitgebracht door de heer Y. Chauffoureaux, auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd
nagezien onder toezicht van de heer P. Liénardy. nagezien onder toezicht van de heer P. Liénardy.
De griffier, De griffier,
C. Gigot. C. Gigot.
De voorzitter, De voorzitter,
Ph. Hanse. Ph. Hanse.
^
Etaamb.be maakt gebruik van cookies
Etaamb.be gebruikt cookies om uw taalvoorkeur te onthouden en om beter te begrijpen hoe etaamb.be gebruikt wordt.
DoorgaanMeer details
x