Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen en van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg betreffende langere en zwaardere voertuigen | Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen en van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg betreffende langere en zwaardere voertuigen |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER | FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER |
18 MAART 2018. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk | 18 MAART 2018. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk |
besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische | besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische |
eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun | eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun |
veiligheidstoebehoren moeten voldoen en van het koninklijk besluit van | veiligheidstoebehoren moeten voldoen en van het koninklijk besluit van |
1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het | 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het |
wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg betreffende langere | wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg betreffende langere |
en zwaardere voertuigen | en zwaardere voertuigen |
FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, | Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, |
gecoördineerd op 16 maart 1968; artikel 1, eerste lid; | gecoördineerd op 16 maart 1968; artikel 1, eerste lid; |
Gelet op de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen | Gelet op de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen |
waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, | waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, |
evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, artikel 1, gewijzigd | evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, artikel 1, gewijzigd |
bij de wetten van 18 juli 1990, 5 april 1995, 4 augustus 1996, 27 | bij de wetten van 18 juli 1990, 5 april 1995, 4 augustus 1996, 27 |
november 1996, het koninklijk besluit van 20 juli 2000; | november 1996, het koninklijk besluit van 20 juli 2000; |
Gelet op het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen | Gelet op het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen |
reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens | reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens |
en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen; | en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen; |
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen | Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen |
reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de | reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de |
openbare weg; | openbare weg; |
Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen; | Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen; |
Gelet op het advies van de raadgevende commissie | Gelet op het advies van de raadgevende commissie |
administratie-nijverheid, gegeven op 26 september 2017; | administratie-nijverheid, gegeven op 26 september 2017; |
Gelet op het advies 62.902/4 van de Raad van State, gegeven op 26 | Gelet op het advies 62.902/4 van de Raad van State, gegeven op 26 |
februari 2018, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2° van | februari 2018, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2° van |
de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, | Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.In artikel 32bis van het koninklijk besluit van 15 maart |
Artikel 1.In artikel 32bis van het koninklijk besluit van 15 maart |
1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de | 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de |
auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren | auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren |
moeten voldoen, worden de volgende wijzigingen aangebracht: | moeten voldoen, worden de volgende wijzigingen aangebracht: |
1° Een punt 3.1.3.7. wordt ingevoegd, luidende: | 1° Een punt 3.1.3.7. wordt ingevoegd, luidende: |
"Voor langere en zwaardere slepen, die onder de voorwaarden bepaald | "Voor langere en zwaardere slepen, die onder de voorwaarden bepaald |
door de overheden bevoegd voor de infrastructuur aan het verkeer | door de overheden bevoegd voor de infrastructuur aan het verkeer |
deelnemen: 25,25m."; | deelnemen: 25,25m."; |
2° In punt 3.3. wordt tussen het eerste lid en het tweede lid, een lid | 2° In punt 3.3. wordt tussen het eerste lid en het tweede lid, een lid |
ingevoegd, luidende: | ingevoegd, luidende: |
"Langere en zwaardere slepen, die onder de voorwaarden bepaald door de | "Langere en zwaardere slepen, die onder de voorwaarden bepaald door de |
overheden bevoegd voor de infrastructuur aan het verkeer deelnemen, | overheden bevoegd voor de infrastructuur aan het verkeer deelnemen, |
moeten zo gebouwd en ingericht zijn dat ze kunnen rijden in een ring | moeten zo gebouwd en ingericht zijn dat ze kunnen rijden in een ring |
gevormd door een buitencirkel met straal van 14,50 m en een | gevormd door een buitencirkel met straal van 14,50 m en een |
binnencirkel met straal van 6,50 m zonder dat een deel van de | binnencirkel met straal van 6,50 m zonder dat een deel van de |
voertuigen of de combinaties van voertuigen buiten deze ring | voertuigen of de combinaties van voertuigen buiten deze ring |
oppervlakte komen.". | oppervlakte komen.". |
Art. 2.In hetzelfde besluit wordt een artikel 49bis ingevoegd, |
Art. 2.In hetzelfde besluit wordt een artikel 49bis ingevoegd, |
luidende: | luidende: |
" Art. 49bis.Reminrichtingen van langere en zwaardere slepen die onder |
" Art. 49bis.Reminrichtingen van langere en zwaardere slepen die onder |
de voorwaarden bepaald door de overheden bevoegd voor de | de voorwaarden bepaald door de overheden bevoegd voor de |
infrastructuur aan het verkeer deelnemen. | infrastructuur aan het verkeer deelnemen. |
Gezien langere en zwaardere slepen maximale massa's en/of langere | Gezien langere en zwaardere slepen maximale massa's en/of langere |
afmetingen hebben dan voorzien voor de voertuigen van de klasse II, | afmetingen hebben dan voorzien voor de voertuigen van de klasse II, |
dient men erover te waken dat de responstijden van de remcircuits | dient men erover te waken dat de responstijden van de remcircuits |
voldoen aan dit besluit inzake reminrichtingen, door de eventuele | voldoen aan dit besluit inzake reminrichtingen, door de eventuele |
plaatsing van bijkomende tussenkleppen op de voertuigen. De | plaatsing van bijkomende tussenkleppen op de voertuigen. De |
harmonisering van het remsysteem van de sleep moet worden verzekerd. | harmonisering van het remsysteem van de sleep moet worden verzekerd. |
Deze voertuigen moeten uitgerust zijn met een remsysteem dat voldoet | Deze voertuigen moeten uitgerust zijn met een remsysteem dat voldoet |
aan de volgende voorwaarden : | aan de volgende voorwaarden : |
1° de systemen Electronic Braking System `EBS' en Electronic Stability | 1° de systemen Electronic Braking System `EBS' en Electronic Stability |
Control `ESC' of Rolling Stability System `RSS' zijn aanwezig en | Control `ESC' of Rolling Stability System `RSS' zijn aanwezig en |
vervullen nog hun functie. De calculator en de modulator van het EBS | vervullen nog hun functie. De calculator en de modulator van het EBS |
reageren onmiddellijk in functie van de ladingsgraad van de | reageren onmiddellijk in functie van de ladingsgraad van de |
voertuigen; | voertuigen; |
2° alle asgroepen, gelegen tussen het trekkend voertuig en de laatste | 2° alle asgroepen, gelegen tussen het trekkend voertuig en de laatste |
asgroep van de langere en zwaardere sleep, hebben een reactietijd die | asgroep van de langere en zwaardere sleep, hebben een reactietijd die |
gelijk is aan deze van de laatste asgroep + 0,1s. De reactietijd van | gelijk is aan deze van de laatste asgroep + 0,1s. De reactietijd van |
een asgroep is de gemiddelde waarde van de reactietijden van alle | een asgroep is de gemiddelde waarde van de reactietijden van alle |
assen deel uitmakend van deze asgroep. | assen deel uitmakend van deze asgroep. |
Deze eisen worden aangetoond door middel van een testrapport, | Deze eisen worden aangetoond door middel van een testrapport, |
afgeleverd door een erkende technische dienst. | afgeleverd door een erkende technische dienst. |
De voertuigen moeten overigens over een remcircuit beschikken met | De voertuigen moeten overigens over een remcircuit beschikken met |
remschijven of trommels en dienen uitgerust te zijn, op iedere as, met | remschijven of trommels en dienen uitgerust te zijn, op iedere as, met |
de technologie van de luchtgeveerde ophangingen en/of | de technologie van de luchtgeveerde ophangingen en/of |
niet-luchtgeveerde ophangingen die aan de eisen van bijlage 14, | niet-luchtgeveerde ophangingen die aan de eisen van bijlage 14, |
artikel 1 van dit besluit beantwoorden.". | artikel 1 van dit besluit beantwoorden.". |
Art. 3.In het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende |
Art. 3.In het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende |
algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik | algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik |
van de openbare weg wordt een artikel 17.3 ingevoegd, luidende als | van de openbare weg wordt een artikel 17.3 ingevoegd, luidende als |
volgt: | volgt: |
"Art. 17.3. Bestuurders van langere en zwaardere slepen, die onder de | "Art. 17.3. Bestuurders van langere en zwaardere slepen, die onder de |
voorwaarden bepaald door de overheden bevoegd voor de infrastructuur | voorwaarden bepaald door de overheden bevoegd voor de infrastructuur |
aan het verkeer deelnemen, mogen buiten autosnelwegen voertuigen die | aan het verkeer deelnemen, mogen buiten autosnelwegen voertuigen die |
meer dan 50 km/u rijden niet inhalen.". | meer dan 50 km/u rijden niet inhalen.". |
Art. 4.In artikel 49.1, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de |
Art. 4.In artikel 49.1, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de |
koninklijke besluiten van 11 juni 2011 en 29 januari 2014 wordt het | koninklijke besluiten van 11 juni 2011 en 29 januari 2014 wordt het |
tweede lid aangevuld met een streepje, luidende: | tweede lid aangevuld met een streepje, luidende: |
"- het trekkend voertuig van een langere en zwaardere sleep, die onder | "- het trekkend voertuig van een langere en zwaardere sleep, die onder |
de voorwaarden bepaald door de overheden bevoegd voor infrastructuur | de voorwaarden bepaald door de overheden bevoegd voor infrastructuur |
aan het verkeer deelneemt, mag twee aanhangwagens trekken.". | aan het verkeer deelneemt, mag twee aanhangwagens trekken.". |
Art. 5.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 maart 2018. |
Art. 5.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 maart 2018. |
Art. 6.De minister bevoegd voor het Wegverkeer is belast met de |
Art. 6.De minister bevoegd voor het Wegverkeer is belast met de |
uitvoering van dit besluit. | uitvoering van dit besluit. |
Gegeven te Brussel, 18 maart 2018. | Gegeven te Brussel, 18 maart 2018. |
FILIP | FILIP |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Mobiliteit, | De Minister van Mobiliteit, |
Fr. BELLOT | Fr. BELLOT |