| Koninklijk besluit betreffende de aanwijzing van communautaire luchtvaartmaatschappijen en de toekenning van verkeersrechten met het oog op de exploitatie van geregelde luchtdiensten tussen België en niet-EU landen | Koninklijk besluit betreffende de aanwijzing van communautaire luchtvaartmaatschappijen en de toekenning van verkeersrechten met het oog op de exploitatie van geregelde luchtdiensten tussen België en niet-EU landen |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER | FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER |
| 18 AUGUSTUS 2010. - Koninklijk besluit betreffende de aanwijzing van | 18 AUGUSTUS 2010. - Koninklijk besluit betreffende de aanwijzing van |
| communautaire luchtvaartmaatschappijen en de toekenning van | communautaire luchtvaartmaatschappijen en de toekenning van |
| verkeersrechten met het oog op de exploitatie van geregelde | verkeersrechten met het oog op de exploitatie van geregelde |
| luchtdiensten tussen België en niet-EU landen | luchtdiensten tussen België en niet-EU landen |
| ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de Verordening (EG) Nr. 847/2004 van het Europees Parlement | Gelet op de Verordening (EG) Nr. 847/2004 van het Europees Parlement |
| en de Raad van 29 april 2004 inzake onderhandelingen over en de | en de Raad van 29 april 2004 inzake onderhandelingen over en de |
| uitvoering van overeenkomsten inzake luchtdiensten tussen lidstaten en | uitvoering van overeenkomsten inzake luchtdiensten tussen lidstaten en |
| derde landen; | derde landen; |
| Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 | Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 |
| november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart, inzonderheid op | november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart, inzonderheid op |
| artikel 5, § 2 ingevoegd bij de wet van 2 januari 2001; | artikel 5, § 2 ingevoegd bij de wet van 2 januari 2001; |
| Gelet op de wet van 3 mei 1999 met betrekking tot de geregelde | Gelet op de wet van 3 mei 1999 met betrekking tot de geregelde |
| luchtvervoerders; | luchtvervoerders; |
| Gelet op de omstandigheid dat de gewestregeringen bij het ontwerpen | Gelet op de omstandigheid dat de gewestregeringen bij het ontwerpen |
| van dit besluit betrokken zijn; | van dit besluit betrokken zijn; |
| Gelet op advies nr. 47.574/4 van de Raad van State, gegeven op 6 | Gelet op advies nr. 47.574/4 van de Raad van State, gegeven op 6 |
| januari 2010, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1° van | januari 2010, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1° van |
| de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
| Op de voordracht van Onze Eerste Minister en van de Staatssecretaris | Op de voordracht van Onze Eerste Minister en van de Staatssecretaris |
| voor Mobiliteit, | voor Mobiliteit, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.Dit besluit bepaalt de nadere regels voor de aanwijzing van |
Artikel 1.Dit besluit bepaalt de nadere regels voor de aanwijzing van |
| communautaire luchtvaartmaatschappijen en de toekenning van | communautaire luchtvaartmaatschappijen en de toekenning van |
| verkeersrechten met het oog op de exploitatie van geregelde | verkeersrechten met het oog op de exploitatie van geregelde |
| luchtdiensten tussen België en niet-EU landen. | luchtdiensten tussen België en niet-EU landen. |
Art. 2.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : |
Art. 2.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : |
| 1°Communautaire luchtvaartmaatschappij : elke luchtvaartmaatschappij | 1°Communautaire luchtvaartmaatschappij : elke luchtvaartmaatschappij |
| met een geldige exploitatievergunning verleend in overeen-stemming met | met een geldige exploitatievergunning verleend in overeen-stemming met |
| Verordening (EG) Nr. 1008/2008 van het Europees Parlement en de Raad | Verordening (EG) Nr. 1008/2008 van het Europees Parlement en de Raad |
| van 24 september 2008 inzake gemeenschappelijke regels voor de | van 24 september 2008 inzake gemeenschappelijke regels voor de |
| exploitatie van luchtdiensten in de Gemeenschap; | exploitatie van luchtdiensten in de Gemeenschap; |
| 2° Verkeersrecht : het recht van een luchtvaartmaatschappij om op een | 2° Verkeersrecht : het recht van een luchtvaartmaatschappij om op een |
| bepaalde luchtverbinding passagiers, vracht en/of post, afzonderlijk | bepaalde luchtverbinding passagiers, vracht en/of post, afzonderlijk |
| of gecombineerd, tegen vergoeding te vervoeren; | of gecombineerd, tegen vergoeding te vervoeren; |
| 3° Directeur-generaal : de Directeur-generaal van het | 3° Directeur-generaal : de Directeur-generaal van het |
| Directoraat-generaal Luchtvaart; | Directoraat-generaal Luchtvaart; |
| 4° Directoraat-generaal Luchtvaart : directoraat binnen de FOD | 4° Directoraat-generaal Luchtvaart : directoraat binnen de FOD |
| Mobiliteit en Vervoer bevoegd voor de luchtvaart; | Mobiliteit en Vervoer bevoegd voor de luchtvaart; |
| 5° Geregelde luchtdiensten : een reeks vluchten, toegankelijk voor het | 5° Geregelde luchtdiensten : een reeks vluchten, toegankelijk voor het |
| publiek en bestemd voor het vervoer van passagiers, post en/of vracht, | publiek en bestemd voor het vervoer van passagiers, post en/of vracht, |
| afzonderlijk of gecombineerd, tegen vergoeding. Deze reeks vluchten | afzonderlijk of gecombineerd, tegen vergoeding. Deze reeks vluchten |
| wordt uitgevoerd : | wordt uitgevoerd : |
| a) hetzij volgens een gepubliceerde dienstregeling; | a) hetzij volgens een gepubliceerde dienstregeling; |
| b) hetzij met een zodanig regelmatige frequentie dat zij duidelijk een | b) hetzij met een zodanig regelmatige frequentie dat zij duidelijk een |
| systematische reeks vluchten vormen. | systematische reeks vluchten vormen. |
| 6° Bilaterale luchtvaartovereenkomst : luchtvaartovereenkomst gesloten | 6° Bilaterale luchtvaartovereenkomst : luchtvaartovereenkomst gesloten |
| tussen België en een niet-EU land alsook elke andere | tussen België en een niet-EU land alsook elke andere |
| luchtvaartovereenkomst tussen de Europese Unie en een niet-EU land. | luchtvaartovereenkomst tussen de Europese Unie en een niet-EU land. |
| 7° Aanwijzing : voorrecht toegekend aan een luchtvaartmaatschappij om | 7° Aanwijzing : voorrecht toegekend aan een luchtvaartmaatschappij om |
| geregelde luchtdiensten in het kader van een bilaterale | geregelde luchtdiensten in het kader van een bilaterale |
| luchtvaartovereenkomst te exploiteren. Deze aanwijzing kan ofwel aan | luchtvaartovereenkomst te exploiteren. Deze aanwijzing kan ofwel aan |
| één luchtvaartmaatschappij (enkelvoudige aanwijzing) ofwel aan | één luchtvaartmaatschappij (enkelvoudige aanwijzing) ofwel aan |
| meerdere luchtvaartmaatschappijen (meervoudige aanwijzing) worden | meerdere luchtvaartmaatschappijen (meervoudige aanwijzing) worden |
| toegekend, in overeenstemming met de bepalingen van de betrokken | toegekend, in overeenstemming met de bepalingen van de betrokken |
| bilaterale luchtvaartovereenkomst. | bilaterale luchtvaartovereenkomst. |
| 8° Toegankelijkheid : mogelijkheid overeenkomstig de bepalingen van | 8° Toegankelijkheid : mogelijkheid overeenkomstig de bepalingen van |
| een bilaterale luchtvaartovereenkomst, om aangewezen te worden en/of | een bilaterale luchtvaartovereenkomst, om aangewezen te worden en/of |
| om het gewenste aantal vluchten op een bepaalde route te exploiteren. | om het gewenste aantal vluchten op een bepaalde route te exploiteren. |
| 9° Minister : de Minister bevoegd voor de luchtvaart. | 9° Minister : de Minister bevoegd voor de luchtvaart. |
| 10° IATA seizoen : zomer- of winterseizoen zoals omschreven door de | 10° IATA seizoen : zomer- of winterseizoen zoals omschreven door de |
| International Air Transport Association (IATA). | International Air Transport Association (IATA). |
Art. 3.Dit besluit alsook het tijdschema voor de bilaterale |
Art. 3.Dit besluit alsook het tijdschema voor de bilaterale |
| onderhandelingen van luchtvaartovereenkomsten tussen België en niet-EU | onderhandelingen van luchtvaartovereenkomsten tussen België en niet-EU |
| landen worden op de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer | landen worden op de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer |
| gepubliceerd. Alle aanvullende informatie betreffende de | gepubliceerd. Alle aanvullende informatie betreffende de |
| luchtvaartovereenkomsten, de verkeersrechten en de aanwijzing kan | luchtvaartovereenkomsten, de verkeersrechten en de aanwijzing kan |
| worden verkregen bij het Directoraat-generaal Luchtvaart. | worden verkregen bij het Directoraat-generaal Luchtvaart. |
Art. 4.§ 1. Enkel een communautaire luchtvaartmaatschappij gevestigd |
Art. 4.§ 1. Enkel een communautaire luchtvaartmaatschappij gevestigd |
| in België volgens het Gemeenschapsrecht kan worden aangewezen en | in België volgens het Gemeenschapsrecht kan worden aangewezen en |
| verkeersrechten toegekend krijgen. | verkeersrechten toegekend krijgen. |
| Te dien einde dient ze een aanvraag in bij de Directeur-generaal per | Te dien einde dient ze een aanvraag in bij de Directeur-generaal per |
| aangetekend schrijven in één van de landstalen of in de Engelse taal. | aangetekend schrijven in één van de landstalen of in de Engelse taal. |
| Bij deze aanvraag wordt een dossier gevoegd met : | Bij deze aanvraag wordt een dossier gevoegd met : |
| 1° de exploitatievergunning, het bewijs luchtvaartexploitant (AOC), | 1° de exploitatievergunning, het bewijs luchtvaartexploitant (AOC), |
| behalve wanneer deze documenten door België zijn afgegeven; | behalve wanneer deze documenten door België zijn afgegeven; |
| 2° het verzekeringsbewijs; | 2° het verzekeringsbewijs; |
| 3° elementen die aantonen dat de vestiging van de communautaire | 3° elementen die aantonen dat de vestiging van de communautaire |
| luchtvaartmaatschappij in België overeenstemt met het | luchtvaartmaatschappij in België overeenstemt met het |
| Gemeen-schapsrecht; | Gemeen-schapsrecht; |
| 4° de elementen die de operationele en financiële draagkracht aantonen | 4° de elementen die de operationele en financiële draagkracht aantonen |
| in de zin van Verordening (EG) Nr. 1008/2008 van het Europees | in de zin van Verordening (EG) Nr. 1008/2008 van het Europees |
| Parlement en de Raad van 24 september 2008 inzake gemeenschappelijke | Parlement en de Raad van 24 september 2008 inzake gemeenschappelijke |
| regels voor de exploitatie van luchtdiensten in de Gemeenschap; | regels voor de exploitatie van luchtdiensten in de Gemeenschap; |
| 5° de volgende inlichtingen betreffende de geplande geregelde | 5° de volgende inlichtingen betreffende de geplande geregelde |
| luchtdiensten : | luchtdiensten : |
| a) de geplande luchtverbinding (route, wekelijkse frequentie, | a) de geplande luchtverbinding (route, wekelijkse frequentie, |
| uurregelingen, tussenlandingen, seizoensgebonden karakter of niet); | uurregelingen, tussenlandingen, seizoensgebonden karakter of niet); |
| b) het transporttype (vracht, passagiers, post); | b) het transporttype (vracht, passagiers, post); |
| c) het passagiersverkeer (verkeersprognoses, segmentatie van de | c) het passagiersverkeer (verkeersprognoses, segmentatie van de |
| klanten, belangrijkste werkelijke vertrekpunten en bestem-mingen); | klanten, belangrijkste werkelijke vertrekpunten en bestem-mingen); |
| d) het luchtvaartuigtype, zijn configuratie in verschillende klassen | d) het luchtvaartuigtype, zijn configuratie in verschillende klassen |
| en zijn capaciteit; | en zijn capaciteit; |
| e) de geplande aanvangsdatum en de voorzienbare duur van de | e) de geplande aanvangsdatum en de voorzienbare duur van de |
| exploitatie alsook informatie betreffende de eventuele vroegere | exploitatie alsook informatie betreffende de eventuele vroegere |
| exploitatie door de aanvrager van de betrokken luchtverbinding; | exploitatie door de aanvrager van de betrokken luchtverbinding; |
| f) informatie betreffende de marktomvang en in het bijzonder over de | f) informatie betreffende de marktomvang en in het bijzonder over de |
| eventueel al aangeboden of op korte termijn voorzienbare capaciteit | eventueel al aangeboden of op korte termijn voorzienbare capaciteit |
| voor deze luchtverbinding; | voor deze luchtverbinding; |
| g) de manier waarop de voorgestelde vluchten zullen worden uitgevoerd | g) de manier waarop de voorgestelde vluchten zullen worden uitgevoerd |
| : | : |
| i) gebruik van de luchtvaartuigen ingeschreven op het bewijs | i) gebruik van de luchtvaartuigen ingeschreven op het bewijs |
| luchtvaartexploitant (AOC) van de aanvrager; | luchtvaartexploitant (AOC) van de aanvrager; |
| ii) beroep op een regeling van gedeelde vluchtcodes met een andere (al | ii) beroep op een regeling van gedeelde vluchtcodes met een andere (al |
| dan niet communautaire) luchtvaartmaat-schappij; | dan niet communautaire) luchtvaartmaat-schappij; |
| iii) het huren van een luchtvaartuig of van luchtvaartuigcapaciteit; | iii) het huren van een luchtvaartuig of van luchtvaartuigcapaciteit; |
| iv) elke andere vorm van samenwerking met één of meerdere andere | iv) elke andere vorm van samenwerking met één of meerdere andere |
| luchtvaartmaatschappijen; | luchtvaartmaatschappijen; |
| h) de manier waarop de vluchten aan het publiek worden aangeboden en | h) de manier waarop de vluchten aan het publiek worden aangeboden en |
| op de markt worden gebracht (voorgestelde tarieven, toegang van het | op de markt worden gebracht (voorgestelde tarieven, toegang van het |
| publiek tot de diensten, distributiekanalen); | publiek tot de diensten, distributiekanalen); |
| i) de categorieën van geluidsemissie en de andere milieukenmerken van | i) de categorieën van geluidsemissie en de andere milieukenmerken van |
| de luchtvaartuigen waarvan het gebruik wordt gepland; | de luchtvaartuigen waarvan het gebruik wordt gepland; |
| 6° de eventuele aanvaarding door de aanvrager om in uitzonderlijke | 6° de eventuele aanvaarding door de aanvrager om in uitzonderlijke |
| omstandigheden de nodige capaciteit ter beschikking te stellen ten | omstandigheden de nodige capaciteit ter beschikking te stellen ten |
| einde aan de nationale of internationale behoeften van België te | einde aan de nationale of internationale behoeften van België te |
| kunnen voldoen. | kunnen voldoen. |
| § 2. In afwijking van § 1, lid 3, zullen enkel de elementen bedoeld in | § 2. In afwijking van § 1, lid 3, zullen enkel de elementen bedoeld in |
| punt 5° van § 1, lid 3 en, in voorkomend geval, wijzigingen aan de | punt 5° van § 1, lid 3 en, in voorkomend geval, wijzigingen aan de |
| elementen bedoeld in punten 1° tot 4° van § 1, lid 3 worden bijgevoegd | elementen bedoeld in punten 1° tot 4° van § 1, lid 3 worden bijgevoegd |
| bij de aanvraag van een communautaire luchtvaartmaatschappij die na de | bij de aanvraag van een communautaire luchtvaartmaatschappij die na de |
| inwerkingtreding van dit besluit al een dossier met alle in punten 1° | inwerkingtreding van dit besluit al een dossier met alle in punten 1° |
| tot 4° van § 1, lid 3 bedoelde elementen heeft ingediend. | tot 4° van § 1, lid 3 bedoelde elementen heeft ingediend. |
Art. 5.Enkel de aanvragen ingediend in overeenstemming met artikel 4 |
Art. 5.Enkel de aanvragen ingediend in overeenstemming met artikel 4 |
| worden door de Directeur-generaal in acht genomen en op de website van | worden door de Directeur-generaal in acht genomen en op de website van |
| de FOD Mobiliteit en Vervoer gepubliceerd. | de FOD Mobiliteit en Vervoer gepubliceerd. |
| Bij het onderzoek van een aanvraag kan de Directeur-generaal op elk | Bij het onderzoek van een aanvraag kan de Directeur-generaal op elk |
| ogenblik : | ogenblik : |
| 1° aanvullende informatie aan de communautaire luchtvaartmaatschappij | 1° aanvullende informatie aan de communautaire luchtvaartmaatschappij |
| vragen; en/of | vragen; en/of |
| 2° hoorzittingen met alle aanvragers organiseren. | 2° hoorzittingen met alle aanvragers organiseren. |
Art. 6.De aanwijzing en/of de gevraagde verkeersrechten worden |
Art. 6.De aanwijzing en/of de gevraagde verkeersrechten worden |
| automatisch door de Minister aan een communautaire | automatisch door de Minister aan een communautaire |
| luchtvaartmaatschappij toegekend voor zover de bilaterale | luchtvaartmaatschappij toegekend voor zover de bilaterale |
| luchtvaartovereenkomst tussen België en het betrokken niet-EU land | luchtvaartovereenkomst tussen België en het betrokken niet-EU land |
| geen beperking voorziet : | geen beperking voorziet : |
| 1° van het aantal communautaire luchtvaartmaatschappijen die kunnen | 1° van het aantal communautaire luchtvaartmaatschappijen die kunnen |
| worden aangewezen; | worden aangewezen; |
| 2° van het aantal vluchten die op de bepaalde routes kunnen worden | 2° van het aantal vluchten die op de bepaalde routes kunnen worden |
| uitgevoerd. | uitgevoerd. |
| De betrokken luchtvaartmaatschappij wordt in kennis gesteld van deze | De betrokken luchtvaartmaatschappij wordt in kennis gesteld van deze |
| toekenning. | toekenning. |
Art. 7.In de gevallen waarin de bilaterale luchtvaartovereenkomsten |
Art. 7.In de gevallen waarin de bilaterale luchtvaartovereenkomsten |
| een beperking voorzien : | een beperking voorzien : |
| 1° van het aantal communautaire luchtvaartmaatschappijen die kunnen | 1° van het aantal communautaire luchtvaartmaatschappijen die kunnen |
| worden aangewezen; of | worden aangewezen; of |
| 2° van het aantal frequenties die op de bepaalde routes kunnen worden | 2° van het aantal frequenties die op de bepaalde routes kunnen worden |
| uitgevoerd; | uitgevoerd; |
| wordt de aanvraag in de eerste plaats onderzocht op basis van de | wordt de aanvraag in de eerste plaats onderzocht op basis van de |
| toegankelijkheid tot de aanwijzing en/of de gevraagde verkeersrechten. | toegankelijkheid tot de aanwijzing en/of de gevraagde verkeersrechten. |
Art. 8.Indien er geen toegankelijkheid meer bestaat om de aanvrager |
Art. 8.Indien er geen toegankelijkheid meer bestaat om de aanvrager |
| in staat te stellen geregelde luchtdiensten op de betrokken routes uit | in staat te stellen geregelde luchtdiensten op de betrokken routes uit |
| te voeren, wordt hij binnen 15 werkdagen na ontvangst van zijn | te voeren, wordt hij binnen 15 werkdagen na ontvangst van zijn |
| aanvraag daarvan per aangetekend schrijven in kennis gesteld. Deze | aanvraag daarvan per aangetekend schrijven in kennis gesteld. Deze |
| kennisgeving wordt eveneens op de website van de FOD Mobiliteit en | kennisgeving wordt eveneens op de website van de FOD Mobiliteit en |
| Vervoer gepubliceerd. | Vervoer gepubliceerd. |
| Indien er nog een voldoende toegankelijkheid bestaat om de aanvrager | Indien er nog een voldoende toegankelijkheid bestaat om de aanvrager |
| in staat te stellen geregelde luchtdiensten op de betrokken routes uit | in staat te stellen geregelde luchtdiensten op de betrokken routes uit |
| te voeren, stelt de Directeur-generaal hem daarvan binnen 15 werkdagen | te voeren, stelt de Directeur-generaal hem daarvan binnen 15 werkdagen |
| schriftelijk en via de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer in | schriftelijk en via de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer in |
| kennis. | kennis. |
| De in België gevestigde communautaire luchtvaartmaatschappijen worden | De in België gevestigde communautaire luchtvaartmaatschappijen worden |
| schriftelijk op de hoogte gebracht van het feit dat ze 15 werkdagen de | schriftelijk op de hoogte gebracht van het feit dat ze 15 werkdagen de |
| tijd hebben vanaf de datum van de kennisgeving bedoeld in het tweede | tijd hebben vanaf de datum van de kennisgeving bedoeld in het tweede |
| lid om zich kandidaat te stellen voor een aanwijzing en/of de | lid om zich kandidaat te stellen voor een aanwijzing en/of de |
| toekenning van verkeersrechten. | toekenning van verkeersrechten. |
| De concurrerende aanvragen worden op de website van de FOD Mobiliteit | De concurrerende aanvragen worden op de website van de FOD Mobiliteit |
| en Vervoer gepubliceerd. | en Vervoer gepubliceerd. |
Art. 9.Wanneer er geen concurrerende aanvragen zijn of wanneer aan |
Art. 9.Wanneer er geen concurrerende aanvragen zijn of wanneer aan |
| alle aanvragen kan worden voldaan, aanvaardt de Minister de aanvraag | alle aanvragen kan worden voldaan, aanvaardt de Minister de aanvraag |
| of aanvragen en maakt hij zijn beslissing bekend binnen 15 werkdagen | of aanvragen en maakt hij zijn beslissing bekend binnen 15 werkdagen |
| door middel van een aangetekende brief en via een publicatie op de | door middel van een aangetekende brief en via een publicatie op de |
| website van de FOD Mobiliteit en Vervoer. | website van de FOD Mobiliteit en Vervoer. |
Art. 10.Wanneer meerdere communautaire luchtvaartmaatschappijen hun |
Art. 10.Wanneer meerdere communautaire luchtvaartmaatschappijen hun |
| wil uiten om aangewezen te worden of om verkeersrechten op een | wil uiten om aangewezen te worden of om verkeersrechten op een |
| bepaalde route toegekend te krijgen en dat onmogelijk aan alle | bepaalde route toegekend te krijgen en dat onmogelijk aan alle |
| aanvragen kan worden voldaan, worden de concurrerende aanvragen door | aanvragen kan worden voldaan, worden de concurrerende aanvragen door |
| de Directeur-generaal onderzocht op basis van het volledige dossier | de Directeur-generaal onderzocht op basis van het volledige dossier |
| bedoeld in artikel 4. | bedoeld in artikel 4. |
| De Directeur-generaal stuurt binnen dertig werkdagen per aangetekende | De Directeur-generaal stuurt binnen dertig werkdagen per aangetekende |
| brief aan de concurrerende aanvragers een ontwerpbeslissing over de | brief aan de concurrerende aanvragers een ontwerpbeslissing over de |
| toekenning van verkeersrechten en/of de aanwijzing. De datum van | toekenning van verkeersrechten en/of de aanwijzing. De datum van |
| verzending van deze ontwerpbeslissing wordt op de website van de FOD | verzending van deze ontwerpbeslissing wordt op de website van de FOD |
| Mobiliteit en Vervoer gepubliceerd. | Mobiliteit en Vervoer gepubliceerd. |
| De communautaire luchtvaartmaatschappijen die een aanvraag hebben | De communautaire luchtvaartmaatschappijen die een aanvraag hebben |
| ingediend, kunnen door middel van een aangetekende brief hun | ingediend, kunnen door middel van een aangetekende brief hun |
| opmerkingen aan de Directeur-generaal meedelen binnen een termijn van | opmerkingen aan de Directeur-generaal meedelen binnen een termijn van |
| tien werkdagen vanaf de datum van verzending van de ontwerpbeslissing | tien werkdagen vanaf de datum van verzending van de ontwerpbeslissing |
| : | : |
| 1° indien opmerkingen worden meegedeeld, neemt de Minister binnen de | 1° indien opmerkingen worden meegedeeld, neemt de Minister binnen de |
| vijftien werkdagen na de ontvangst van deze opmerkingen een | vijftien werkdagen na de ontvangst van deze opmerkingen een |
| definitieve beslissing over de toekenning van verkeersrechten en/of de | definitieve beslissing over de toekenning van verkeersrechten en/of de |
| aanwijzing, die aan de aanvragers per aangetekende brief meegedeeld | aanwijzing, die aan de aanvragers per aangetekende brief meegedeeld |
| wordt en gepubliceerd wordt op de website van de FOD Mobiliteit en | wordt en gepubliceerd wordt op de website van de FOD Mobiliteit en |
| Vervoer; | Vervoer; |
| 2° indien geen opmerkingen worden meegedeeld, wordt de | 2° indien geen opmerkingen worden meegedeeld, wordt de |
| ontwerpbeslissing een definitieve beslissing van de Minister tot | ontwerpbeslissing een definitieve beslissing van de Minister tot |
| toekenning van verkeersrechten en/of aanwijzing, die aan de | toekenning van verkeersrechten en/of aanwijzing, die aan de |
| aanvrager(s) per aangetekende brief wordt meegedeeld en gepubliceerd | aanvrager(s) per aangetekende brief wordt meegedeeld en gepubliceerd |
| wordt op de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer. | wordt op de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer. |
Art. 11.De aanvragen bedoeld in dit besluit worden op een |
Art. 11.De aanvragen bedoeld in dit besluit worden op een |
| doorzichtige en niet-discriminerende manier onderzocht. | doorzichtige en niet-discriminerende manier onderzocht. |
| Elke beslissing of ontwerpbeslissing over de toekenning van | Elke beslissing of ontwerpbeslissing over de toekenning van |
| verkeersrechten en/of de aanwijzing houdt, zonder volgorde van | verkeersrechten en/of de aanwijzing houdt, zonder volgorde van |
| voorrang of belangrijkheid, rekening met : | voorrang of belangrijkheid, rekening met : |
| 1° de elementen bedoeld in artikel 4 meegedeeld door de communautaire | 1° de elementen bedoeld in artikel 4 meegedeeld door de communautaire |
| luchtvaartmaatschappij; | luchtvaartmaatschappij; |
| 2° de aangeboden garanties betreffende de duurzaamheid van de | 2° de aangeboden garanties betreffende de duurzaamheid van de |
| exploitatie en de integratie ervan in een samenhangend bedrijfsplan; | exploitatie en de integratie ervan in een samenhangend bedrijfsplan; |
| 3° het optimale gebruik van de beperkte verkeersrechten; | 3° het optimale gebruik van de beperkte verkeersrechten; |
| 4° het prioritair karakter van exploitaties uitgevoerd door middel van | 4° het prioritair karakter van exploitaties uitgevoerd door middel van |
| de eigen luchtvaartuigen van de communautaire luchtvaartmaatschappij | de eigen luchtvaartuigen van de communautaire luchtvaartmaatschappij |
| (in eigendom of in huur) op de verrichtingen waarbij de communautaire | (in eigendom of in huur) op de verrichtingen waarbij de communautaire |
| luchtvaartmaatschappij zich tevreden stelt met het commercialiseren | luchtvaartmaatschappij zich tevreden stelt met het commercialiseren |
| van vluchten door middel van overeenkomsten met betrekking tot | van vluchten door middel van overeenkomsten met betrekking tot |
| gedeelde vluchtcodes voor vluchten uitgevoerd door een andere | gedeelde vluchtcodes voor vluchten uitgevoerd door een andere |
| luchtvaartmaatschappij; | luchtvaartmaatschappij; |
| 5° het belang van alle categorieën gebruikers; | 5° het belang van alle categorieën gebruikers; |
| 6° de vergemakkelijkte toegang tot nieuwe routes, markten, regio's, | 6° de vergemakkelijkte toegang tot nieuwe routes, markten, regio's, |
| zowel via nieuwe aansluitingen als vanuit of naar verschillende | zowel via nieuwe aansluitingen als vanuit of naar verschillende |
| Belgische luchthavens; | Belgische luchthavens; |
| 7° de bijdrage tot het bieden van een afdoende concurrentie; | 7° de bijdrage tot het bieden van een afdoende concurrentie; |
| 8° de eventuele effecten van de exploitatie op de creatie van directe | 8° de eventuele effecten van de exploitatie op de creatie van directe |
| of indirecte arbeidsplaatsen in de luchtvaartsector; | of indirecte arbeidsplaatsen in de luchtvaartsector; |
| 9° in ondergeschikte orde, de anciënniteit van de wil van een | 9° in ondergeschikte orde, de anciënniteit van de wil van een |
| communautaire luchtvaartmaatschappij, uitgedrukt op een actieve en | communautaire luchtvaartmaatschappij, uitgedrukt op een actieve en |
| terugkerende wijze, om de gevraagde verkeersrechten te bekomen. | terugkerende wijze, om de gevraagde verkeersrechten te bekomen. |
| De Minister verduidelijkt de hierboven opgesomde criteria met het oog | De Minister verduidelijkt de hierboven opgesomde criteria met het oog |
| op het garanderen van hun objectiviteit en transparantie. | op het garanderen van hun objectiviteit en transparantie. |
Art. 12.Een communautaire luchtvaartmaatschappij die een aanwijzing |
Art. 12.Een communautaire luchtvaartmaatschappij die een aanwijzing |
| en/of verkeersrechten in het kader van een bilaterale | en/of verkeersrechten in het kader van een bilaterale |
| luchtvaartovereenkomst tussen België en een niet-EU land verkrijgt, is | luchtvaartovereenkomst tussen België en een niet-EU land verkrijgt, is |
| verplicht : | verplicht : |
| 1° de exploitatie van de betrokken luchtdiensten te beginnen ten | 1° de exploitatie van de betrokken luchtdiensten te beginnen ten |
| laatste op het einde van het IATA seizoen volgend op dat van de | laatste op het einde van het IATA seizoen volgend op dat van de |
| notificatie van de beslissing tot aanwijzing en/of toekenning van | notificatie van de beslissing tot aanwijzing en/of toekenning van |
| verkeersrechten; | verkeersrechten; |
| 2° de betrokken luchtdiensten te exploiteren in overeenstemming met | 2° de betrokken luchtdiensten te exploiteren in overeenstemming met |
| het dossier bedoeld in artikel 4. De eigenlijke exploitatie kan niet | het dossier bedoeld in artikel 4. De eigenlijke exploitatie kan niet |
| zodanig afwijken van het oorspronkelijk project dat een andere | zodanig afwijken van het oorspronkelijk project dat een andere |
| luchtvaartmaatschappij bij de oorspronkelijke toekenning zou kunnen | luchtvaartmaatschappij bij de oorspronkelijke toekenning zou kunnen |
| zijn gekozen; | zijn gekozen; |
| 3° zich te schikken naar de eventueel door de Directeur-generaal | 3° zich te schikken naar de eventueel door de Directeur-generaal |
| bepaalde vereisten, naar de beslissingen en toelatingen van de | bepaalde vereisten, naar de beslissingen en toelatingen van de |
| luchtvaartautoriteiten van de niet-EU landen betrokken bij de | luchtvaartautoriteiten van de niet-EU landen betrokken bij de |
| exploitatie van de betrokken luchtdiensten evenals naar elke | exploitatie van de betrokken luchtdiensten evenals naar elke |
| internationale regelgeving hieromtrent; | internationale regelgeving hieromtrent; |
| 4° de stopzetting of onderbreking van de exploitatie van de betrokken | 4° de stopzetting of onderbreking van de exploitatie van de betrokken |
| luchtdiensten onmiddellijk aan de Directeur-generaal te melden. Indien | luchtdiensten onmiddellijk aan de Directeur-generaal te melden. Indien |
| de onderbreking meer dan twee seizoenen duurt, wordt de beslissing tot | de onderbreking meer dan twee seizoenen duurt, wordt de beslissing tot |
| toekenning van verkeersrechten en/of aanwijzing ambtshalve ingetrokken | toekenning van verkeersrechten en/of aanwijzing ambtshalve ingetrokken |
| op het einde van het tweede seizoen, tenzij de communautaire | op het einde van het tweede seizoen, tenzij de communautaire |
| luchtvaartmaatschappij uitzonderlijke omstandigheden buiten haar wil | luchtvaartmaatschappij uitzonderlijke omstandigheden buiten haar wil |
| kan inroepen. | kan inroepen. |
| Het Directoraat-generaal Luchtvaart houdt toezicht op de naleving van | Het Directoraat-generaal Luchtvaart houdt toezicht op de naleving van |
| de verplichtingen bedoeld in het eerste lid. | de verplichtingen bedoeld in het eerste lid. |
Art. 13.Het voordeel van de aanwijzing en/of de toekenning van |
Art. 13.Het voordeel van de aanwijzing en/of de toekenning van |
| verkeersrechten is persoonlijk en kan niet worden overgedragen. Dit | verkeersrechten is persoonlijk en kan niet worden overgedragen. Dit |
| voordeel is van onbeperkte duur behoudens intrekking van de | voordeel is van onbeperkte duur behoudens intrekking van de |
| beslissing. | beslissing. |
Art. 14.Wanneer een luchtvaartmaatschappij de in artikel 12, § 1 |
Art. 14.Wanneer een luchtvaartmaatschappij de in artikel 12, § 1 |
| bedoelde verplichtingen niet naleeft of de luchtvaartveiligheid | bedoelde verplichtingen niet naleeft of de luchtvaartveiligheid |
| ernstig in gevaar brengt, kan de Minister de beslissing tot aanwijzing | ernstig in gevaar brengt, kan de Minister de beslissing tot aanwijzing |
| en/of toekenning van verkeersrechten opschorten of intrekken. | en/of toekenning van verkeersrechten opschorten of intrekken. |
Art. 15.§ 1. Elke communautaire luchtvaartmaatschappij gevestigd in |
Art. 15.§ 1. Elke communautaire luchtvaartmaatschappij gevestigd in |
| België volgens het Gemeenschapsrecht heeft het recht om het gebruik | België volgens het Gemeenschapsrecht heeft het recht om het gebruik |
| van verkeersrechten op een bepaalde route door een andere | van verkeersrechten op een bepaalde route door een andere |
| luchtvaartmaatschappij aan te vechten en zichzelf kandidaat te stellen | luchtvaartmaatschappij aan te vechten en zichzelf kandidaat te stellen |
| voor een beter gebruik van deze verkeersrechten. | voor een beter gebruik van deze verkeersrechten. |
| Te dien einde dient zij bij de Directeur-generaal een behoorlijk met | Te dien einde dient zij bij de Directeur-generaal een behoorlijk met |
| redenen omkleed dossier in dat kan worden geraadpleegd door de | redenen omkleed dossier in dat kan worden geraadpleegd door de |
| luchtvaart-maatschappij wier gebruik van de verkeersrechten wordt | luchtvaart-maatschappij wier gebruik van de verkeersrechten wordt |
| aangevochten. | aangevochten. |
| Dit betwistingrecht kan slechts worden uitgeoefend na een periode van | Dit betwistingrecht kan slechts worden uitgeoefend na een periode van |
| 2 jaar exploitatie na de oorspronkelijke toekenning. | 2 jaar exploitatie na de oorspronkelijke toekenning. |
| § 2. In voorkomend geval herziet de Minister op basis van het dossier | § 2. In voorkomend geval herziet de Minister op basis van het dossier |
| en eventuele hoorzittingen de oorspronkelijke toekenning van | en eventuele hoorzittingen de oorspronkelijke toekenning van |
| verkeersrechten en het gebruik ervan en besluit hij : | verkeersrechten en het gebruik ervan en besluit hij : |
| 1° ofwel om geen gevolg te geven aan deze aanvraag; | 1° ofwel om geen gevolg te geven aan deze aanvraag; |
| 2° ofwel om een nieuwe toekenningprocedure op te starten. | 2° ofwel om een nieuwe toekenningprocedure op te starten. |
| Ingeval de verkeersrechten van een communautaire | Ingeval de verkeersrechten van een communautaire |
| luchtvaartmaatschappij slechts worden uitgeoefend door middel van een | luchtvaartmaatschappij slechts worden uitgeoefend door middel van een |
| samenwerking met een andere luchtvaartmaatschappij zonder gebruik te | samenwerking met een andere luchtvaartmaatschappij zonder gebruik te |
| maken van haar eigen luchtvaartuigen, onderzoekt de Minister | maken van haar eigen luchtvaartuigen, onderzoekt de Minister |
| onverwijld opnieuw de oorspronkelijke beslissing indien een | onverwijld opnieuw de oorspronkelijke beslissing indien een |
| concurrerende luchtvaartmaatschappij uitdrukkelijk verzoekt om de | concurrerende luchtvaartmaatschappij uitdrukkelijk verzoekt om de |
| betrokken luchtdiensten met haar eigen luchtvaartuigen te exploiteren. | betrokken luchtdiensten met haar eigen luchtvaartuigen te exploiteren. |
| De eventuele wijziging van de volledige of gedeeltelijke toekenning | De eventuele wijziging van de volledige of gedeeltelijke toekenning |
| van verkeersrechten en / of aanwijzing heeft niet eerder dan de eerste | van verkeersrechten en / of aanwijzing heeft niet eerder dan de eerste |
| dag van het tweede IATA seizoen na dat van de beslissing uitwerking. | dag van het tweede IATA seizoen na dat van de beslissing uitwerking. |
Art. 16.Met het oog op een correcte beoordeling van de markten, |
Art. 16.Met het oog op een correcte beoordeling van de markten, |
| routes en aanvragen van communautaire luchtvaartmaatschappijen | routes en aanvragen van communautaire luchtvaartmaatschappijen |
| verschaffen deze laatste regelmatig statistische gegevens met | verschaffen deze laatste regelmatig statistische gegevens met |
| betrekking tot de exploitaties waarvoor ze zijn aangewezen aan het | betrekking tot de exploitaties waarvoor ze zijn aangewezen aan het |
| Directoraat-generaal Luchtvaart. | Directoraat-generaal Luchtvaart. |
| De Minister bepaalt de schaling van deze statistische gegevens en de | De Minister bepaalt de schaling van deze statistische gegevens en de |
| periodiciteit waarmee ze dienen te worden verschaft. | periodiciteit waarmee ze dienen te worden verschaft. |
Art. 17.§ 1. Verkeersrechten verleend op een bepaalde route vóór de |
Art. 17.§ 1. Verkeersrechten verleend op een bepaalde route vóór de |
| inwerkingtreding van dit besluit en die al beperkt waren of zijn | inwerkingtreding van dit besluit en die al beperkt waren of zijn |
| geworden, kunnen het voorwerp zijn van een betwistingprocedure zoals | geworden, kunnen het voorwerp zijn van een betwistingprocedure zoals |
| bedoeld in artikel 15. | bedoeld in artikel 15. |
| In dit geval zorgt het Directoraat-generaal Luchtvaart ervoor dat een | In dit geval zorgt het Directoraat-generaal Luchtvaart ervoor dat een |
| oplossing kan worden gevonden, vóór het opstarten van de procedure, | oplossing kan worden gevonden, vóór het opstarten van de procedure, |
| door de heronderhandeling van de beperkte verkeersrechten | door de heronderhandeling van de beperkte verkeersrechten |
| overeengekomen in de luchtvaartovereenkomst gesloten met het betrokken | overeengekomen in de luchtvaartovereenkomst gesloten met het betrokken |
| niet- EU land. | niet- EU land. |
| § 2. De procedure bedoeld in § 1 is eveneens van toepassing op de | § 2. De procedure bedoeld in § 1 is eveneens van toepassing op de |
| aanwijzing. | aanwijzing. |
Art. 18.De wet van 3 mei 1999 met betrekking tot de geregelde |
Art. 18.De wet van 3 mei 1999 met betrekking tot de geregelde |
| luchtvervoerders wordt opgeheven. | luchtvervoerders wordt opgeheven. |
Art. 19.Dit besluit treedt in werking twee maanden na de bekendmaking |
Art. 19.Dit besluit treedt in werking twee maanden na de bekendmaking |
| ervan in het Belgisch Staatsblad. | ervan in het Belgisch Staatsblad. |
Art. 20.Onze Minister bevoegd voor de Luchtvaart is belast met de |
Art. 20.Onze Minister bevoegd voor de Luchtvaart is belast met de |
| uitvoering van dit besluit. | uitvoering van dit besluit. |
| Gegeven te Brussel, 18 augustus 2010. | Gegeven te Brussel, 18 augustus 2010. |
| ALBERT | ALBERT |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Eerste Minister, | De Eerste Minister, |
| Y. LETERME | Y. LETERME |
| De Staatssecretaris voor Mobiliteit, | De Staatssecretaris voor Mobiliteit, |
| E. SCHOUPPE | E. SCHOUPPE |