Koninklijk besluit betreffende de aanwijzing van communautaire luchtvaartmaatschappijen en de toekenning van verkeersrechten met het oog op de exploitatie van geregelde luchtdiensten tussen België en niet-EU landen | Koninklijk besluit betreffende de aanwijzing van communautaire luchtvaartmaatschappijen en de toekenning van verkeersrechten met het oog op de exploitatie van geregelde luchtdiensten tussen België en niet-EU landen |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER | FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER |
18 AUGUSTUS 2010. - Koninklijk besluit betreffende de aanwijzing van | 18 AUGUSTUS 2010. - Koninklijk besluit betreffende de aanwijzing van |
communautaire luchtvaartmaatschappijen en de toekenning van | communautaire luchtvaartmaatschappijen en de toekenning van |
verkeersrechten met het oog op de exploitatie van geregelde | verkeersrechten met het oog op de exploitatie van geregelde |
luchtdiensten tussen België en niet-EU landen | luchtdiensten tussen België en niet-EU landen |
ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op de Verordening (EG) Nr. 847/2004 van het Europees Parlement | Gelet op de Verordening (EG) Nr. 847/2004 van het Europees Parlement |
en de Raad van 29 april 2004 inzake onderhandelingen over en de | en de Raad van 29 april 2004 inzake onderhandelingen over en de |
uitvoering van overeenkomsten inzake luchtdiensten tussen lidstaten en | uitvoering van overeenkomsten inzake luchtdiensten tussen lidstaten en |
derde landen; | derde landen; |
Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 | Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 |
november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart, inzonderheid op | november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart, inzonderheid op |
artikel 5, § 2 ingevoegd bij de wet van 2 januari 2001; | artikel 5, § 2 ingevoegd bij de wet van 2 januari 2001; |
Gelet op de wet van 3 mei 1999 met betrekking tot de geregelde | Gelet op de wet van 3 mei 1999 met betrekking tot de geregelde |
luchtvervoerders; | luchtvervoerders; |
Gelet op de omstandigheid dat de gewestregeringen bij het ontwerpen | Gelet op de omstandigheid dat de gewestregeringen bij het ontwerpen |
van dit besluit betrokken zijn; | van dit besluit betrokken zijn; |
Gelet op advies nr. 47.574/4 van de Raad van State, gegeven op 6 | Gelet op advies nr. 47.574/4 van de Raad van State, gegeven op 6 |
januari 2010, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1° van | januari 2010, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1° van |
de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
Op de voordracht van Onze Eerste Minister en van de Staatssecretaris | Op de voordracht van Onze Eerste Minister en van de Staatssecretaris |
voor Mobiliteit, | voor Mobiliteit, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.Dit besluit bepaalt de nadere regels voor de aanwijzing van |
Artikel 1.Dit besluit bepaalt de nadere regels voor de aanwijzing van |
communautaire luchtvaartmaatschappijen en de toekenning van | communautaire luchtvaartmaatschappijen en de toekenning van |
verkeersrechten met het oog op de exploitatie van geregelde | verkeersrechten met het oog op de exploitatie van geregelde |
luchtdiensten tussen België en niet-EU landen. | luchtdiensten tussen België en niet-EU landen. |
Art. 2.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : |
Art. 2.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : |
1°Communautaire luchtvaartmaatschappij : elke luchtvaartmaatschappij | 1°Communautaire luchtvaartmaatschappij : elke luchtvaartmaatschappij |
met een geldige exploitatievergunning verleend in overeen-stemming met | met een geldige exploitatievergunning verleend in overeen-stemming met |
Verordening (EG) Nr. 1008/2008 van het Europees Parlement en de Raad | Verordening (EG) Nr. 1008/2008 van het Europees Parlement en de Raad |
van 24 september 2008 inzake gemeenschappelijke regels voor de | van 24 september 2008 inzake gemeenschappelijke regels voor de |
exploitatie van luchtdiensten in de Gemeenschap; | exploitatie van luchtdiensten in de Gemeenschap; |
2° Verkeersrecht : het recht van een luchtvaartmaatschappij om op een | 2° Verkeersrecht : het recht van een luchtvaartmaatschappij om op een |
bepaalde luchtverbinding passagiers, vracht en/of post, afzonderlijk | bepaalde luchtverbinding passagiers, vracht en/of post, afzonderlijk |
of gecombineerd, tegen vergoeding te vervoeren; | of gecombineerd, tegen vergoeding te vervoeren; |
3° Directeur-generaal : de Directeur-generaal van het | 3° Directeur-generaal : de Directeur-generaal van het |
Directoraat-generaal Luchtvaart; | Directoraat-generaal Luchtvaart; |
4° Directoraat-generaal Luchtvaart : directoraat binnen de FOD | 4° Directoraat-generaal Luchtvaart : directoraat binnen de FOD |
Mobiliteit en Vervoer bevoegd voor de luchtvaart; | Mobiliteit en Vervoer bevoegd voor de luchtvaart; |
5° Geregelde luchtdiensten : een reeks vluchten, toegankelijk voor het | 5° Geregelde luchtdiensten : een reeks vluchten, toegankelijk voor het |
publiek en bestemd voor het vervoer van passagiers, post en/of vracht, | publiek en bestemd voor het vervoer van passagiers, post en/of vracht, |
afzonderlijk of gecombineerd, tegen vergoeding. Deze reeks vluchten | afzonderlijk of gecombineerd, tegen vergoeding. Deze reeks vluchten |
wordt uitgevoerd : | wordt uitgevoerd : |
a) hetzij volgens een gepubliceerde dienstregeling; | a) hetzij volgens een gepubliceerde dienstregeling; |
b) hetzij met een zodanig regelmatige frequentie dat zij duidelijk een | b) hetzij met een zodanig regelmatige frequentie dat zij duidelijk een |
systematische reeks vluchten vormen. | systematische reeks vluchten vormen. |
6° Bilaterale luchtvaartovereenkomst : luchtvaartovereenkomst gesloten | 6° Bilaterale luchtvaartovereenkomst : luchtvaartovereenkomst gesloten |
tussen België en een niet-EU land alsook elke andere | tussen België en een niet-EU land alsook elke andere |
luchtvaartovereenkomst tussen de Europese Unie en een niet-EU land. | luchtvaartovereenkomst tussen de Europese Unie en een niet-EU land. |
7° Aanwijzing : voorrecht toegekend aan een luchtvaartmaatschappij om | 7° Aanwijzing : voorrecht toegekend aan een luchtvaartmaatschappij om |
geregelde luchtdiensten in het kader van een bilaterale | geregelde luchtdiensten in het kader van een bilaterale |
luchtvaartovereenkomst te exploiteren. Deze aanwijzing kan ofwel aan | luchtvaartovereenkomst te exploiteren. Deze aanwijzing kan ofwel aan |
één luchtvaartmaatschappij (enkelvoudige aanwijzing) ofwel aan | één luchtvaartmaatschappij (enkelvoudige aanwijzing) ofwel aan |
meerdere luchtvaartmaatschappijen (meervoudige aanwijzing) worden | meerdere luchtvaartmaatschappijen (meervoudige aanwijzing) worden |
toegekend, in overeenstemming met de bepalingen van de betrokken | toegekend, in overeenstemming met de bepalingen van de betrokken |
bilaterale luchtvaartovereenkomst. | bilaterale luchtvaartovereenkomst. |
8° Toegankelijkheid : mogelijkheid overeenkomstig de bepalingen van | 8° Toegankelijkheid : mogelijkheid overeenkomstig de bepalingen van |
een bilaterale luchtvaartovereenkomst, om aangewezen te worden en/of | een bilaterale luchtvaartovereenkomst, om aangewezen te worden en/of |
om het gewenste aantal vluchten op een bepaalde route te exploiteren. | om het gewenste aantal vluchten op een bepaalde route te exploiteren. |
9° Minister : de Minister bevoegd voor de luchtvaart. | 9° Minister : de Minister bevoegd voor de luchtvaart. |
10° IATA seizoen : zomer- of winterseizoen zoals omschreven door de | 10° IATA seizoen : zomer- of winterseizoen zoals omschreven door de |
International Air Transport Association (IATA). | International Air Transport Association (IATA). |
Art. 3.Dit besluit alsook het tijdschema voor de bilaterale |
Art. 3.Dit besluit alsook het tijdschema voor de bilaterale |
onderhandelingen van luchtvaartovereenkomsten tussen België en niet-EU | onderhandelingen van luchtvaartovereenkomsten tussen België en niet-EU |
landen worden op de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer | landen worden op de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer |
gepubliceerd. Alle aanvullende informatie betreffende de | gepubliceerd. Alle aanvullende informatie betreffende de |
luchtvaartovereenkomsten, de verkeersrechten en de aanwijzing kan | luchtvaartovereenkomsten, de verkeersrechten en de aanwijzing kan |
worden verkregen bij het Directoraat-generaal Luchtvaart. | worden verkregen bij het Directoraat-generaal Luchtvaart. |
Art. 4.§ 1. Enkel een communautaire luchtvaartmaatschappij gevestigd |
Art. 4.§ 1. Enkel een communautaire luchtvaartmaatschappij gevestigd |
in België volgens het Gemeenschapsrecht kan worden aangewezen en | in België volgens het Gemeenschapsrecht kan worden aangewezen en |
verkeersrechten toegekend krijgen. | verkeersrechten toegekend krijgen. |
Te dien einde dient ze een aanvraag in bij de Directeur-generaal per | Te dien einde dient ze een aanvraag in bij de Directeur-generaal per |
aangetekend schrijven in één van de landstalen of in de Engelse taal. | aangetekend schrijven in één van de landstalen of in de Engelse taal. |
Bij deze aanvraag wordt een dossier gevoegd met : | Bij deze aanvraag wordt een dossier gevoegd met : |
1° de exploitatievergunning, het bewijs luchtvaartexploitant (AOC), | 1° de exploitatievergunning, het bewijs luchtvaartexploitant (AOC), |
behalve wanneer deze documenten door België zijn afgegeven; | behalve wanneer deze documenten door België zijn afgegeven; |
2° het verzekeringsbewijs; | 2° het verzekeringsbewijs; |
3° elementen die aantonen dat de vestiging van de communautaire | 3° elementen die aantonen dat de vestiging van de communautaire |
luchtvaartmaatschappij in België overeenstemt met het | luchtvaartmaatschappij in België overeenstemt met het |
Gemeen-schapsrecht; | Gemeen-schapsrecht; |
4° de elementen die de operationele en financiële draagkracht aantonen | 4° de elementen die de operationele en financiële draagkracht aantonen |
in de zin van Verordening (EG) Nr. 1008/2008 van het Europees | in de zin van Verordening (EG) Nr. 1008/2008 van het Europees |
Parlement en de Raad van 24 september 2008 inzake gemeenschappelijke | Parlement en de Raad van 24 september 2008 inzake gemeenschappelijke |
regels voor de exploitatie van luchtdiensten in de Gemeenschap; | regels voor de exploitatie van luchtdiensten in de Gemeenschap; |
5° de volgende inlichtingen betreffende de geplande geregelde | 5° de volgende inlichtingen betreffende de geplande geregelde |
luchtdiensten : | luchtdiensten : |
a) de geplande luchtverbinding (route, wekelijkse frequentie, | a) de geplande luchtverbinding (route, wekelijkse frequentie, |
uurregelingen, tussenlandingen, seizoensgebonden karakter of niet); | uurregelingen, tussenlandingen, seizoensgebonden karakter of niet); |
b) het transporttype (vracht, passagiers, post); | b) het transporttype (vracht, passagiers, post); |
c) het passagiersverkeer (verkeersprognoses, segmentatie van de | c) het passagiersverkeer (verkeersprognoses, segmentatie van de |
klanten, belangrijkste werkelijke vertrekpunten en bestem-mingen); | klanten, belangrijkste werkelijke vertrekpunten en bestem-mingen); |
d) het luchtvaartuigtype, zijn configuratie in verschillende klassen | d) het luchtvaartuigtype, zijn configuratie in verschillende klassen |
en zijn capaciteit; | en zijn capaciteit; |
e) de geplande aanvangsdatum en de voorzienbare duur van de | e) de geplande aanvangsdatum en de voorzienbare duur van de |
exploitatie alsook informatie betreffende de eventuele vroegere | exploitatie alsook informatie betreffende de eventuele vroegere |
exploitatie door de aanvrager van de betrokken luchtverbinding; | exploitatie door de aanvrager van de betrokken luchtverbinding; |
f) informatie betreffende de marktomvang en in het bijzonder over de | f) informatie betreffende de marktomvang en in het bijzonder over de |
eventueel al aangeboden of op korte termijn voorzienbare capaciteit | eventueel al aangeboden of op korte termijn voorzienbare capaciteit |
voor deze luchtverbinding; | voor deze luchtverbinding; |
g) de manier waarop de voorgestelde vluchten zullen worden uitgevoerd | g) de manier waarop de voorgestelde vluchten zullen worden uitgevoerd |
: | : |
i) gebruik van de luchtvaartuigen ingeschreven op het bewijs | i) gebruik van de luchtvaartuigen ingeschreven op het bewijs |
luchtvaartexploitant (AOC) van de aanvrager; | luchtvaartexploitant (AOC) van de aanvrager; |
ii) beroep op een regeling van gedeelde vluchtcodes met een andere (al | ii) beroep op een regeling van gedeelde vluchtcodes met een andere (al |
dan niet communautaire) luchtvaartmaat-schappij; | dan niet communautaire) luchtvaartmaat-schappij; |
iii) het huren van een luchtvaartuig of van luchtvaartuigcapaciteit; | iii) het huren van een luchtvaartuig of van luchtvaartuigcapaciteit; |
iv) elke andere vorm van samenwerking met één of meerdere andere | iv) elke andere vorm van samenwerking met één of meerdere andere |
luchtvaartmaatschappijen; | luchtvaartmaatschappijen; |
h) de manier waarop de vluchten aan het publiek worden aangeboden en | h) de manier waarop de vluchten aan het publiek worden aangeboden en |
op de markt worden gebracht (voorgestelde tarieven, toegang van het | op de markt worden gebracht (voorgestelde tarieven, toegang van het |
publiek tot de diensten, distributiekanalen); | publiek tot de diensten, distributiekanalen); |
i) de categorieën van geluidsemissie en de andere milieukenmerken van | i) de categorieën van geluidsemissie en de andere milieukenmerken van |
de luchtvaartuigen waarvan het gebruik wordt gepland; | de luchtvaartuigen waarvan het gebruik wordt gepland; |
6° de eventuele aanvaarding door de aanvrager om in uitzonderlijke | 6° de eventuele aanvaarding door de aanvrager om in uitzonderlijke |
omstandigheden de nodige capaciteit ter beschikking te stellen ten | omstandigheden de nodige capaciteit ter beschikking te stellen ten |
einde aan de nationale of internationale behoeften van België te | einde aan de nationale of internationale behoeften van België te |
kunnen voldoen. | kunnen voldoen. |
§ 2. In afwijking van § 1, lid 3, zullen enkel de elementen bedoeld in | § 2. In afwijking van § 1, lid 3, zullen enkel de elementen bedoeld in |
punt 5° van § 1, lid 3 en, in voorkomend geval, wijzigingen aan de | punt 5° van § 1, lid 3 en, in voorkomend geval, wijzigingen aan de |
elementen bedoeld in punten 1° tot 4° van § 1, lid 3 worden bijgevoegd | elementen bedoeld in punten 1° tot 4° van § 1, lid 3 worden bijgevoegd |
bij de aanvraag van een communautaire luchtvaartmaatschappij die na de | bij de aanvraag van een communautaire luchtvaartmaatschappij die na de |
inwerkingtreding van dit besluit al een dossier met alle in punten 1° | inwerkingtreding van dit besluit al een dossier met alle in punten 1° |
tot 4° van § 1, lid 3 bedoelde elementen heeft ingediend. | tot 4° van § 1, lid 3 bedoelde elementen heeft ingediend. |
Art. 5.Enkel de aanvragen ingediend in overeenstemming met artikel 4 |
Art. 5.Enkel de aanvragen ingediend in overeenstemming met artikel 4 |
worden door de Directeur-generaal in acht genomen en op de website van | worden door de Directeur-generaal in acht genomen en op de website van |
de FOD Mobiliteit en Vervoer gepubliceerd. | de FOD Mobiliteit en Vervoer gepubliceerd. |
Bij het onderzoek van een aanvraag kan de Directeur-generaal op elk | Bij het onderzoek van een aanvraag kan de Directeur-generaal op elk |
ogenblik : | ogenblik : |
1° aanvullende informatie aan de communautaire luchtvaartmaatschappij | 1° aanvullende informatie aan de communautaire luchtvaartmaatschappij |
vragen; en/of | vragen; en/of |
2° hoorzittingen met alle aanvragers organiseren. | 2° hoorzittingen met alle aanvragers organiseren. |
Art. 6.De aanwijzing en/of de gevraagde verkeersrechten worden |
Art. 6.De aanwijzing en/of de gevraagde verkeersrechten worden |
automatisch door de Minister aan een communautaire | automatisch door de Minister aan een communautaire |
luchtvaartmaatschappij toegekend voor zover de bilaterale | luchtvaartmaatschappij toegekend voor zover de bilaterale |
luchtvaartovereenkomst tussen België en het betrokken niet-EU land | luchtvaartovereenkomst tussen België en het betrokken niet-EU land |
geen beperking voorziet : | geen beperking voorziet : |
1° van het aantal communautaire luchtvaartmaatschappijen die kunnen | 1° van het aantal communautaire luchtvaartmaatschappijen die kunnen |
worden aangewezen; | worden aangewezen; |
2° van het aantal vluchten die op de bepaalde routes kunnen worden | 2° van het aantal vluchten die op de bepaalde routes kunnen worden |
uitgevoerd. | uitgevoerd. |
De betrokken luchtvaartmaatschappij wordt in kennis gesteld van deze | De betrokken luchtvaartmaatschappij wordt in kennis gesteld van deze |
toekenning. | toekenning. |
Art. 7.In de gevallen waarin de bilaterale luchtvaartovereenkomsten |
Art. 7.In de gevallen waarin de bilaterale luchtvaartovereenkomsten |
een beperking voorzien : | een beperking voorzien : |
1° van het aantal communautaire luchtvaartmaatschappijen die kunnen | 1° van het aantal communautaire luchtvaartmaatschappijen die kunnen |
worden aangewezen; of | worden aangewezen; of |
2° van het aantal frequenties die op de bepaalde routes kunnen worden | 2° van het aantal frequenties die op de bepaalde routes kunnen worden |
uitgevoerd; | uitgevoerd; |
wordt de aanvraag in de eerste plaats onderzocht op basis van de | wordt de aanvraag in de eerste plaats onderzocht op basis van de |
toegankelijkheid tot de aanwijzing en/of de gevraagde verkeersrechten. | toegankelijkheid tot de aanwijzing en/of de gevraagde verkeersrechten. |
Art. 8.Indien er geen toegankelijkheid meer bestaat om de aanvrager |
Art. 8.Indien er geen toegankelijkheid meer bestaat om de aanvrager |
in staat te stellen geregelde luchtdiensten op de betrokken routes uit | in staat te stellen geregelde luchtdiensten op de betrokken routes uit |
te voeren, wordt hij binnen 15 werkdagen na ontvangst van zijn | te voeren, wordt hij binnen 15 werkdagen na ontvangst van zijn |
aanvraag daarvan per aangetekend schrijven in kennis gesteld. Deze | aanvraag daarvan per aangetekend schrijven in kennis gesteld. Deze |
kennisgeving wordt eveneens op de website van de FOD Mobiliteit en | kennisgeving wordt eveneens op de website van de FOD Mobiliteit en |
Vervoer gepubliceerd. | Vervoer gepubliceerd. |
Indien er nog een voldoende toegankelijkheid bestaat om de aanvrager | Indien er nog een voldoende toegankelijkheid bestaat om de aanvrager |
in staat te stellen geregelde luchtdiensten op de betrokken routes uit | in staat te stellen geregelde luchtdiensten op de betrokken routes uit |
te voeren, stelt de Directeur-generaal hem daarvan binnen 15 werkdagen | te voeren, stelt de Directeur-generaal hem daarvan binnen 15 werkdagen |
schriftelijk en via de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer in | schriftelijk en via de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer in |
kennis. | kennis. |
De in België gevestigde communautaire luchtvaartmaatschappijen worden | De in België gevestigde communautaire luchtvaartmaatschappijen worden |
schriftelijk op de hoogte gebracht van het feit dat ze 15 werkdagen de | schriftelijk op de hoogte gebracht van het feit dat ze 15 werkdagen de |
tijd hebben vanaf de datum van de kennisgeving bedoeld in het tweede | tijd hebben vanaf de datum van de kennisgeving bedoeld in het tweede |
lid om zich kandidaat te stellen voor een aanwijzing en/of de | lid om zich kandidaat te stellen voor een aanwijzing en/of de |
toekenning van verkeersrechten. | toekenning van verkeersrechten. |
De concurrerende aanvragen worden op de website van de FOD Mobiliteit | De concurrerende aanvragen worden op de website van de FOD Mobiliteit |
en Vervoer gepubliceerd. | en Vervoer gepubliceerd. |
Art. 9.Wanneer er geen concurrerende aanvragen zijn of wanneer aan |
Art. 9.Wanneer er geen concurrerende aanvragen zijn of wanneer aan |
alle aanvragen kan worden voldaan, aanvaardt de Minister de aanvraag | alle aanvragen kan worden voldaan, aanvaardt de Minister de aanvraag |
of aanvragen en maakt hij zijn beslissing bekend binnen 15 werkdagen | of aanvragen en maakt hij zijn beslissing bekend binnen 15 werkdagen |
door middel van een aangetekende brief en via een publicatie op de | door middel van een aangetekende brief en via een publicatie op de |
website van de FOD Mobiliteit en Vervoer. | website van de FOD Mobiliteit en Vervoer. |
Art. 10.Wanneer meerdere communautaire luchtvaartmaatschappijen hun |
Art. 10.Wanneer meerdere communautaire luchtvaartmaatschappijen hun |
wil uiten om aangewezen te worden of om verkeersrechten op een | wil uiten om aangewezen te worden of om verkeersrechten op een |
bepaalde route toegekend te krijgen en dat onmogelijk aan alle | bepaalde route toegekend te krijgen en dat onmogelijk aan alle |
aanvragen kan worden voldaan, worden de concurrerende aanvragen door | aanvragen kan worden voldaan, worden de concurrerende aanvragen door |
de Directeur-generaal onderzocht op basis van het volledige dossier | de Directeur-generaal onderzocht op basis van het volledige dossier |
bedoeld in artikel 4. | bedoeld in artikel 4. |
De Directeur-generaal stuurt binnen dertig werkdagen per aangetekende | De Directeur-generaal stuurt binnen dertig werkdagen per aangetekende |
brief aan de concurrerende aanvragers een ontwerpbeslissing over de | brief aan de concurrerende aanvragers een ontwerpbeslissing over de |
toekenning van verkeersrechten en/of de aanwijzing. De datum van | toekenning van verkeersrechten en/of de aanwijzing. De datum van |
verzending van deze ontwerpbeslissing wordt op de website van de FOD | verzending van deze ontwerpbeslissing wordt op de website van de FOD |
Mobiliteit en Vervoer gepubliceerd. | Mobiliteit en Vervoer gepubliceerd. |
De communautaire luchtvaartmaatschappijen die een aanvraag hebben | De communautaire luchtvaartmaatschappijen die een aanvraag hebben |
ingediend, kunnen door middel van een aangetekende brief hun | ingediend, kunnen door middel van een aangetekende brief hun |
opmerkingen aan de Directeur-generaal meedelen binnen een termijn van | opmerkingen aan de Directeur-generaal meedelen binnen een termijn van |
tien werkdagen vanaf de datum van verzending van de ontwerpbeslissing | tien werkdagen vanaf de datum van verzending van de ontwerpbeslissing |
: | : |
1° indien opmerkingen worden meegedeeld, neemt de Minister binnen de | 1° indien opmerkingen worden meegedeeld, neemt de Minister binnen de |
vijftien werkdagen na de ontvangst van deze opmerkingen een | vijftien werkdagen na de ontvangst van deze opmerkingen een |
definitieve beslissing over de toekenning van verkeersrechten en/of de | definitieve beslissing over de toekenning van verkeersrechten en/of de |
aanwijzing, die aan de aanvragers per aangetekende brief meegedeeld | aanwijzing, die aan de aanvragers per aangetekende brief meegedeeld |
wordt en gepubliceerd wordt op de website van de FOD Mobiliteit en | wordt en gepubliceerd wordt op de website van de FOD Mobiliteit en |
Vervoer; | Vervoer; |
2° indien geen opmerkingen worden meegedeeld, wordt de | 2° indien geen opmerkingen worden meegedeeld, wordt de |
ontwerpbeslissing een definitieve beslissing van de Minister tot | ontwerpbeslissing een definitieve beslissing van de Minister tot |
toekenning van verkeersrechten en/of aanwijzing, die aan de | toekenning van verkeersrechten en/of aanwijzing, die aan de |
aanvrager(s) per aangetekende brief wordt meegedeeld en gepubliceerd | aanvrager(s) per aangetekende brief wordt meegedeeld en gepubliceerd |
wordt op de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer. | wordt op de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer. |
Art. 11.De aanvragen bedoeld in dit besluit worden op een |
Art. 11.De aanvragen bedoeld in dit besluit worden op een |
doorzichtige en niet-discriminerende manier onderzocht. | doorzichtige en niet-discriminerende manier onderzocht. |
Elke beslissing of ontwerpbeslissing over de toekenning van | Elke beslissing of ontwerpbeslissing over de toekenning van |
verkeersrechten en/of de aanwijzing houdt, zonder volgorde van | verkeersrechten en/of de aanwijzing houdt, zonder volgorde van |
voorrang of belangrijkheid, rekening met : | voorrang of belangrijkheid, rekening met : |
1° de elementen bedoeld in artikel 4 meegedeeld door de communautaire | 1° de elementen bedoeld in artikel 4 meegedeeld door de communautaire |
luchtvaartmaatschappij; | luchtvaartmaatschappij; |
2° de aangeboden garanties betreffende de duurzaamheid van de | 2° de aangeboden garanties betreffende de duurzaamheid van de |
exploitatie en de integratie ervan in een samenhangend bedrijfsplan; | exploitatie en de integratie ervan in een samenhangend bedrijfsplan; |
3° het optimale gebruik van de beperkte verkeersrechten; | 3° het optimale gebruik van de beperkte verkeersrechten; |
4° het prioritair karakter van exploitaties uitgevoerd door middel van | 4° het prioritair karakter van exploitaties uitgevoerd door middel van |
de eigen luchtvaartuigen van de communautaire luchtvaartmaatschappij | de eigen luchtvaartuigen van de communautaire luchtvaartmaatschappij |
(in eigendom of in huur) op de verrichtingen waarbij de communautaire | (in eigendom of in huur) op de verrichtingen waarbij de communautaire |
luchtvaartmaatschappij zich tevreden stelt met het commercialiseren | luchtvaartmaatschappij zich tevreden stelt met het commercialiseren |
van vluchten door middel van overeenkomsten met betrekking tot | van vluchten door middel van overeenkomsten met betrekking tot |
gedeelde vluchtcodes voor vluchten uitgevoerd door een andere | gedeelde vluchtcodes voor vluchten uitgevoerd door een andere |
luchtvaartmaatschappij; | luchtvaartmaatschappij; |
5° het belang van alle categorieën gebruikers; | 5° het belang van alle categorieën gebruikers; |
6° de vergemakkelijkte toegang tot nieuwe routes, markten, regio's, | 6° de vergemakkelijkte toegang tot nieuwe routes, markten, regio's, |
zowel via nieuwe aansluitingen als vanuit of naar verschillende | zowel via nieuwe aansluitingen als vanuit of naar verschillende |
Belgische luchthavens; | Belgische luchthavens; |
7° de bijdrage tot het bieden van een afdoende concurrentie; | 7° de bijdrage tot het bieden van een afdoende concurrentie; |
8° de eventuele effecten van de exploitatie op de creatie van directe | 8° de eventuele effecten van de exploitatie op de creatie van directe |
of indirecte arbeidsplaatsen in de luchtvaartsector; | of indirecte arbeidsplaatsen in de luchtvaartsector; |
9° in ondergeschikte orde, de anciënniteit van de wil van een | 9° in ondergeschikte orde, de anciënniteit van de wil van een |
communautaire luchtvaartmaatschappij, uitgedrukt op een actieve en | communautaire luchtvaartmaatschappij, uitgedrukt op een actieve en |
terugkerende wijze, om de gevraagde verkeersrechten te bekomen. | terugkerende wijze, om de gevraagde verkeersrechten te bekomen. |
De Minister verduidelijkt de hierboven opgesomde criteria met het oog | De Minister verduidelijkt de hierboven opgesomde criteria met het oog |
op het garanderen van hun objectiviteit en transparantie. | op het garanderen van hun objectiviteit en transparantie. |
Art. 12.Een communautaire luchtvaartmaatschappij die een aanwijzing |
Art. 12.Een communautaire luchtvaartmaatschappij die een aanwijzing |
en/of verkeersrechten in het kader van een bilaterale | en/of verkeersrechten in het kader van een bilaterale |
luchtvaartovereenkomst tussen België en een niet-EU land verkrijgt, is | luchtvaartovereenkomst tussen België en een niet-EU land verkrijgt, is |
verplicht : | verplicht : |
1° de exploitatie van de betrokken luchtdiensten te beginnen ten | 1° de exploitatie van de betrokken luchtdiensten te beginnen ten |
laatste op het einde van het IATA seizoen volgend op dat van de | laatste op het einde van het IATA seizoen volgend op dat van de |
notificatie van de beslissing tot aanwijzing en/of toekenning van | notificatie van de beslissing tot aanwijzing en/of toekenning van |
verkeersrechten; | verkeersrechten; |
2° de betrokken luchtdiensten te exploiteren in overeenstemming met | 2° de betrokken luchtdiensten te exploiteren in overeenstemming met |
het dossier bedoeld in artikel 4. De eigenlijke exploitatie kan niet | het dossier bedoeld in artikel 4. De eigenlijke exploitatie kan niet |
zodanig afwijken van het oorspronkelijk project dat een andere | zodanig afwijken van het oorspronkelijk project dat een andere |
luchtvaartmaatschappij bij de oorspronkelijke toekenning zou kunnen | luchtvaartmaatschappij bij de oorspronkelijke toekenning zou kunnen |
zijn gekozen; | zijn gekozen; |
3° zich te schikken naar de eventueel door de Directeur-generaal | 3° zich te schikken naar de eventueel door de Directeur-generaal |
bepaalde vereisten, naar de beslissingen en toelatingen van de | bepaalde vereisten, naar de beslissingen en toelatingen van de |
luchtvaartautoriteiten van de niet-EU landen betrokken bij de | luchtvaartautoriteiten van de niet-EU landen betrokken bij de |
exploitatie van de betrokken luchtdiensten evenals naar elke | exploitatie van de betrokken luchtdiensten evenals naar elke |
internationale regelgeving hieromtrent; | internationale regelgeving hieromtrent; |
4° de stopzetting of onderbreking van de exploitatie van de betrokken | 4° de stopzetting of onderbreking van de exploitatie van de betrokken |
luchtdiensten onmiddellijk aan de Directeur-generaal te melden. Indien | luchtdiensten onmiddellijk aan de Directeur-generaal te melden. Indien |
de onderbreking meer dan twee seizoenen duurt, wordt de beslissing tot | de onderbreking meer dan twee seizoenen duurt, wordt de beslissing tot |
toekenning van verkeersrechten en/of aanwijzing ambtshalve ingetrokken | toekenning van verkeersrechten en/of aanwijzing ambtshalve ingetrokken |
op het einde van het tweede seizoen, tenzij de communautaire | op het einde van het tweede seizoen, tenzij de communautaire |
luchtvaartmaatschappij uitzonderlijke omstandigheden buiten haar wil | luchtvaartmaatschappij uitzonderlijke omstandigheden buiten haar wil |
kan inroepen. | kan inroepen. |
Het Directoraat-generaal Luchtvaart houdt toezicht op de naleving van | Het Directoraat-generaal Luchtvaart houdt toezicht op de naleving van |
de verplichtingen bedoeld in het eerste lid. | de verplichtingen bedoeld in het eerste lid. |
Art. 13.Het voordeel van de aanwijzing en/of de toekenning van |
Art. 13.Het voordeel van de aanwijzing en/of de toekenning van |
verkeersrechten is persoonlijk en kan niet worden overgedragen. Dit | verkeersrechten is persoonlijk en kan niet worden overgedragen. Dit |
voordeel is van onbeperkte duur behoudens intrekking van de | voordeel is van onbeperkte duur behoudens intrekking van de |
beslissing. | beslissing. |
Art. 14.Wanneer een luchtvaartmaatschappij de in artikel 12, § 1 |
Art. 14.Wanneer een luchtvaartmaatschappij de in artikel 12, § 1 |
bedoelde verplichtingen niet naleeft of de luchtvaartveiligheid | bedoelde verplichtingen niet naleeft of de luchtvaartveiligheid |
ernstig in gevaar brengt, kan de Minister de beslissing tot aanwijzing | ernstig in gevaar brengt, kan de Minister de beslissing tot aanwijzing |
en/of toekenning van verkeersrechten opschorten of intrekken. | en/of toekenning van verkeersrechten opschorten of intrekken. |
Art. 15.§ 1. Elke communautaire luchtvaartmaatschappij gevestigd in |
Art. 15.§ 1. Elke communautaire luchtvaartmaatschappij gevestigd in |
België volgens het Gemeenschapsrecht heeft het recht om het gebruik | België volgens het Gemeenschapsrecht heeft het recht om het gebruik |
van verkeersrechten op een bepaalde route door een andere | van verkeersrechten op een bepaalde route door een andere |
luchtvaartmaatschappij aan te vechten en zichzelf kandidaat te stellen | luchtvaartmaatschappij aan te vechten en zichzelf kandidaat te stellen |
voor een beter gebruik van deze verkeersrechten. | voor een beter gebruik van deze verkeersrechten. |
Te dien einde dient zij bij de Directeur-generaal een behoorlijk met | Te dien einde dient zij bij de Directeur-generaal een behoorlijk met |
redenen omkleed dossier in dat kan worden geraadpleegd door de | redenen omkleed dossier in dat kan worden geraadpleegd door de |
luchtvaart-maatschappij wier gebruik van de verkeersrechten wordt | luchtvaart-maatschappij wier gebruik van de verkeersrechten wordt |
aangevochten. | aangevochten. |
Dit betwistingrecht kan slechts worden uitgeoefend na een periode van | Dit betwistingrecht kan slechts worden uitgeoefend na een periode van |
2 jaar exploitatie na de oorspronkelijke toekenning. | 2 jaar exploitatie na de oorspronkelijke toekenning. |
§ 2. In voorkomend geval herziet de Minister op basis van het dossier | § 2. In voorkomend geval herziet de Minister op basis van het dossier |
en eventuele hoorzittingen de oorspronkelijke toekenning van | en eventuele hoorzittingen de oorspronkelijke toekenning van |
verkeersrechten en het gebruik ervan en besluit hij : | verkeersrechten en het gebruik ervan en besluit hij : |
1° ofwel om geen gevolg te geven aan deze aanvraag; | 1° ofwel om geen gevolg te geven aan deze aanvraag; |
2° ofwel om een nieuwe toekenningprocedure op te starten. | 2° ofwel om een nieuwe toekenningprocedure op te starten. |
Ingeval de verkeersrechten van een communautaire | Ingeval de verkeersrechten van een communautaire |
luchtvaartmaatschappij slechts worden uitgeoefend door middel van een | luchtvaartmaatschappij slechts worden uitgeoefend door middel van een |
samenwerking met een andere luchtvaartmaatschappij zonder gebruik te | samenwerking met een andere luchtvaartmaatschappij zonder gebruik te |
maken van haar eigen luchtvaartuigen, onderzoekt de Minister | maken van haar eigen luchtvaartuigen, onderzoekt de Minister |
onverwijld opnieuw de oorspronkelijke beslissing indien een | onverwijld opnieuw de oorspronkelijke beslissing indien een |
concurrerende luchtvaartmaatschappij uitdrukkelijk verzoekt om de | concurrerende luchtvaartmaatschappij uitdrukkelijk verzoekt om de |
betrokken luchtdiensten met haar eigen luchtvaartuigen te exploiteren. | betrokken luchtdiensten met haar eigen luchtvaartuigen te exploiteren. |
De eventuele wijziging van de volledige of gedeeltelijke toekenning | De eventuele wijziging van de volledige of gedeeltelijke toekenning |
van verkeersrechten en / of aanwijzing heeft niet eerder dan de eerste | van verkeersrechten en / of aanwijzing heeft niet eerder dan de eerste |
dag van het tweede IATA seizoen na dat van de beslissing uitwerking. | dag van het tweede IATA seizoen na dat van de beslissing uitwerking. |
Art. 16.Met het oog op een correcte beoordeling van de markten, |
Art. 16.Met het oog op een correcte beoordeling van de markten, |
routes en aanvragen van communautaire luchtvaartmaatschappijen | routes en aanvragen van communautaire luchtvaartmaatschappijen |
verschaffen deze laatste regelmatig statistische gegevens met | verschaffen deze laatste regelmatig statistische gegevens met |
betrekking tot de exploitaties waarvoor ze zijn aangewezen aan het | betrekking tot de exploitaties waarvoor ze zijn aangewezen aan het |
Directoraat-generaal Luchtvaart. | Directoraat-generaal Luchtvaart. |
De Minister bepaalt de schaling van deze statistische gegevens en de | De Minister bepaalt de schaling van deze statistische gegevens en de |
periodiciteit waarmee ze dienen te worden verschaft. | periodiciteit waarmee ze dienen te worden verschaft. |
Art. 17.§ 1. Verkeersrechten verleend op een bepaalde route vóór de |
Art. 17.§ 1. Verkeersrechten verleend op een bepaalde route vóór de |
inwerkingtreding van dit besluit en die al beperkt waren of zijn | inwerkingtreding van dit besluit en die al beperkt waren of zijn |
geworden, kunnen het voorwerp zijn van een betwistingprocedure zoals | geworden, kunnen het voorwerp zijn van een betwistingprocedure zoals |
bedoeld in artikel 15. | bedoeld in artikel 15. |
In dit geval zorgt het Directoraat-generaal Luchtvaart ervoor dat een | In dit geval zorgt het Directoraat-generaal Luchtvaart ervoor dat een |
oplossing kan worden gevonden, vóór het opstarten van de procedure, | oplossing kan worden gevonden, vóór het opstarten van de procedure, |
door de heronderhandeling van de beperkte verkeersrechten | door de heronderhandeling van de beperkte verkeersrechten |
overeengekomen in de luchtvaartovereenkomst gesloten met het betrokken | overeengekomen in de luchtvaartovereenkomst gesloten met het betrokken |
niet- EU land. | niet- EU land. |
§ 2. De procedure bedoeld in § 1 is eveneens van toepassing op de | § 2. De procedure bedoeld in § 1 is eveneens van toepassing op de |
aanwijzing. | aanwijzing. |
Art. 18.De wet van 3 mei 1999 met betrekking tot de geregelde |
Art. 18.De wet van 3 mei 1999 met betrekking tot de geregelde |
luchtvervoerders wordt opgeheven. | luchtvervoerders wordt opgeheven. |
Art. 19.Dit besluit treedt in werking twee maanden na de bekendmaking |
Art. 19.Dit besluit treedt in werking twee maanden na de bekendmaking |
ervan in het Belgisch Staatsblad. | ervan in het Belgisch Staatsblad. |
Art. 20.Onze Minister bevoegd voor de Luchtvaart is belast met de |
Art. 20.Onze Minister bevoegd voor de Luchtvaart is belast met de |
uitvoering van dit besluit. | uitvoering van dit besluit. |
Gegeven te Brussel, 18 augustus 2010. | Gegeven te Brussel, 18 augustus 2010. |
ALBERT | ALBERT |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Eerste Minister, | De Eerste Minister, |
Y. LETERME | Y. LETERME |
De Staatssecretaris voor Mobiliteit, | De Staatssecretaris voor Mobiliteit, |
E. SCHOUPPE | E. SCHOUPPE |