Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 17/07/1998
← Terug naar "Koninklijk besluit houdende aanvullende bepalingen betreffende de hervorming van de beheersstructuren van de luchthaven Brussel-Nationaal "
Koninklijk besluit houdende aanvullende bepalingen betreffende de hervorming van de beheersstructuren van de luchthaven Brussel-Nationaal Koninklijk besluit houdende aanvullende bepalingen betreffende de hervorming van de beheersstructuren van de luchthaven Brussel-Nationaal
MINISTERIE VAN VERKEER EN INFRASTRUCTUUR MINISTERIE VAN VERKEER EN INFRASTRUCTUUR
17 JULI 1998. - Koninklijk besluit houdende aanvullende bepalingen 17 JULI 1998. - Koninklijk besluit houdende aanvullende bepalingen
betreffende de hervorming van de beheersstructuren van de luchthaven betreffende de hervorming van de beheersstructuren van de luchthaven
Brussel-Nationaal Brussel-Nationaal
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Het besluit dat de Regering de eer heeft aan uw goedkeuring voor te Het besluit dat de Regering de eer heeft aan uw goedkeuring voor te
leggen, beoogt de bepalingen aan te vullen van het koninklijk besluit leggen, beoogt de bepalingen aan te vullen van het koninklijk besluit
van 2 april 1998 tot hervorming van de beheersstructuren van de van 2 april 1998 tot hervorming van de beheersstructuren van de
luchthaven Brussel-Nationaal. Het gaat in wezen om een aantal luchthaven Brussel-Nationaal. Het gaat in wezen om een aantal
technische preciseringen die noodzakelijk of nuttig zijn gebleken technische preciseringen die noodzakelijk of nuttig zijn gebleken
tijdens de voorbereidende werkzaamheden van de verschillende geplande tijdens de voorbereidende werkzaamheden van de verschillende geplande
hervormingen. Tevens bepaalt dit besluit de bevoegdheden tot hervormingen. Tevens bepaalt dit besluit de bevoegdheden tot
reglementering van de luchthavenautoriteiten. Zoals voornoemd besluit reglementering van de luchthavenautoriteiten. Zoals voornoemd besluit
van 2 april 1998, wordt dit besluit genomen in uitvoering van de wet van 2 april 1998, wordt dit besluit genomen in uitvoering van de wet
van 19 december 1997 tot rationalisering van het beheer van de van 19 december 1997 tot rationalisering van het beheer van de
luchthaven Brussel-Nationaal. luchthaven Brussel-Nationaal.
Artikelsgewijze commentaar Artikelsgewijze commentaar
In uitvoering van artikel 18 van het koninklijk besluit van 2 april In uitvoering van artikel 18 van het koninklijk besluit van 2 april
1998, is de naamloze vennootschap « Brussels Airport Terminal Company 1998, is de naamloze vennootschap « Brussels Airport Terminal Company
» (hierna genoemd « B.A.T.C. ») op 20 mei 1998 overgegaan tot » (hierna genoemd « B.A.T.C. ») op 20 mei 1998 overgegaan tot
vervroegde terugbetaling van de achtergestelde converteerbare vervroegde terugbetaling van de achtergestelde converteerbare
obligaties die zij in 1993 had uitgegeven (behalve een beperkt aantal obligaties die zij in 1993 had uitgegeven (behalve een beperkt aantal
obligaties die voordien in aandelen werden geconverteerd). De raad van obligaties die voordien in aandelen werden geconverteerd). De raad van
bestuur van B.A.T.C. heeft deze terugbetaling onderworpen aan de bestuur van B.A.T.C. heeft deze terugbetaling onderworpen aan de
opschortende voorwaarde van wettelijke bekrachtiging van het opschortende voorwaarde van wettelijke bekrachtiging van het
koninklijk besluit van 2 april 1998. Artikel 1 van voorliggend besluit koninklijk besluit van 2 april 1998. Artikel 1 van voorliggend besluit
bepaalt dat de Regie der Luchtwegen (hierna genoemd de « R.L.W. »), bepaalt dat de Regie der Luchtwegen (hierna genoemd de « R.L.W. »),
die dergelijke obligaties in portefeuille heeft, het terugbetaalde die dergelijke obligaties in portefeuille heeft, het terugbetaalde
bedrag binnen twee werkdagen na de bekendmaking van de bedrag binnen twee werkdagen na de bekendmaking van de
bekrachtigingswet aan de Staat zal overmaken, vermeerderd met de bekrachtigingswet aan de Staat zal overmaken, vermeerderd met de
interest sedert 20 mei 1998. De betrokken obligaties dienen bijgevolg interest sedert 20 mei 1998. De betrokken obligaties dienen bijgevolg
niet langer te worden opgenomen in de overdracht aan de Staat bedoeld niet langer te worden opgenomen in de overdracht aan de Staat bedoeld
in artikel 26, § 1, van het koninklijk besluit van 2 april 1998, en in artikel 26, § 1, van het koninklijk besluit van 2 april 1998, en
artikel 5, 2°, van voorliggend besluit schrapt hen in die tekst. artikel 5, 2°, van voorliggend besluit schrapt hen in die tekst.
Luidens het koninklijk besluit van 2 april 1998 zullen goederen van de Luidens het koninklijk besluit van 2 april 1998 zullen goederen van de
R.L.W. die betrekking hebben op haar luchthavenactiviteiten, worden R.L.W. die betrekking hebben op haar luchthavenactiviteiten, worden
overgedragen aan de Staat (artikel 26, § 1, 2°) en vervolgens door overgedragen aan de Staat (artikel 26, § 1, 2°) en vervolgens door
deze laatste in de naamloze vennootschap « Brussels International deze laatste in de naamloze vennootschap « Brussels International
Airport Company » (hierna genoemd « B.I.A.C. ») worden ingebracht Airport Company » (hierna genoemd « B.I.A.C. ») worden ingebracht
(artikel 22, eerste lid). Er is eveneens bepaald dat B.I.A.C. de kost (artikel 22, eerste lid). Er is eveneens bepaald dat B.I.A.C. de kost
zal dragen van de lopende pensioenen van de vroegere personeelsleden zal dragen van de lopende pensioenen van de vroegere personeelsleden
van de R.L.W. die waren tewerkgesteld in de luchthavenactiviteiten van de R.L.W. die waren tewerkgesteld in de luchthavenactiviteiten
(nieuw artikel 190, § 2, tweede lid, van de wet van 21 maart 1991 (nieuw artikel 190, § 2, tweede lid, van de wet van 21 maart 1991
betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven,
ingevoegd door het koninklijk besluit van 2 april 1998). Artikel 2 van ingevoegd door het koninklijk besluit van 2 april 1998). Artikel 2 van
voorliggend besluit strekt ertoe de definitie van voorliggend besluit strekt ertoe de definitie van
luchthavenactiviteiten voor de toepassing van deze bepalingen uit te luchthavenactiviteiten voor de toepassing van deze bepalingen uit te
breiden door de verwijzing naar artikel 179, 1°, van de wet van 21 breiden door de verwijzing naar artikel 179, 1°, van de wet van 21
maart 1991, dat betrekking heeft op het beheer van de exploitatie van maart 1991, dat betrekking heeft op het beheer van de exploitatie van
de luchthaven, te vervangen door een verwijzing naar het geheel van de luchthaven, te vervangen door een verwijzing naar het geheel van
activiteiten die luidens artikel 179 tot het maatschappelijk doel van activiteiten die luidens artikel 179 tot het maatschappelijk doel van
B.I.A.C. behoren, met inbegrip van de bouw en het onderhoud van de B.I.A.C. behoren, met inbegrip van de bouw en het onderhoud van de
luchthaveninfrastructuren. luchthaveninfrastructuren.
Artikel 3 bepaalt dat de inbreng van de bedrijfstak luchthaven in Artikel 3 bepaalt dat de inbreng van de bedrijfstak luchthaven in
B.I.A.C. boekhoudkundig met terugwerkende kracht ingaat op 1 januari B.I.A.C. boekhoudkundig met terugwerkende kracht ingaat op 1 januari
1998, zijnde de dag volgend op de datum van de afsluiting van de 1998, zijnde de dag volgend op de datum van de afsluiting van de
jaarrekening van de R.L.W. die als basis diende voor de waardering van jaarrekening van de R.L.W. die als basis diende voor de waardering van
de inbreng. Wegens materiële redenen inherent aan de tijd nodig voor de inbreng. Wegens materiële redenen inherent aan de tijd nodig voor
het opmaken van de rekeningen en de waardering van de het opmaken van de rekeningen en de waardering van de
ruilverhoudingen, bevatten verrichtingen van fusie, splitsing en ruilverhoudingen, bevatten verrichtingen van fusie, splitsing en
inbreng van bedrijfstak bijna steeds een clausule van boekhoudkundige inbreng van bedrijfstak bijna steeds een clausule van boekhoudkundige
retroactiviteit welke de verrichting vanuit boekhoudkundig oogpunt retroactiviteit welke de verrichting vanuit boekhoudkundig oogpunt
doet terugwerken tot de datum die men in aanmerking neemt voor de doet terugwerken tot de datum die men in aanmerking neemt voor de
vaststelling van de ruilverhouding (cf. de artikelen 174/2, § 2, e), vaststelling van de ruilverhouding (cf. de artikelen 174/2, § 2, e),
174/27, § 2, e), en 174/56, § 2, eerste lid, c), van de gecoördineerde 174/27, § 2, e), en 174/56, § 2, eerste lid, c), van de gecoördineerde
wetten op de handelsvennootschappen). In het onderhavige geval wetten op de handelsvennootschappen). In het onderhavige geval
impliceert deze boekhoudkundige retroactiviteit dat B.I.A.C. het impliceert deze boekhoudkundige retroactiviteit dat B.I.A.C. het
resultaat van de bedrijfstak luchthaven van de R.L.W. voor het lopende resultaat van de bedrijfstak luchthaven van de R.L.W. voor het lopende
boekjaar overneemt, inclusief met het oog op de boekjaar overneemt, inclusief met het oog op de
vennootschapsbelasting. In dit verband wordt gepreciseerd dat de vennootschapsbelasting. In dit verband wordt gepreciseerd dat de
R.L.W. 50 procent behoudt van de opbrengst van de landings- en R.L.W. 50 procent behoudt van de opbrengst van de landings- en
opstijgingsvergoedingen geheven voor de periode van 1 januari 1998 tot opstijgingsvergoedingen geheven voor de periode van 1 januari 1998 tot
de datum van de inbreng van de bedrijfstak luchthaven in B.I.A.C. de datum van de inbreng van de bedrijfstak luchthaven in B.I.A.C.
Artikel 4 bepaalt, voor zover nodig, dat het nieuwe artikel 442bis van Artikel 4 bepaalt, voor zover nodig, dat het nieuwe artikel 442bis van
het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 (niet-tegenstelbaarheid het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 (niet-tegenstelbaarheid
van de overdracht aan de Administratie der directe belastingen van de overdracht aan de Administratie der directe belastingen
gedurende twee maanden, behoudens voorlegging van een certificaat gedurende twee maanden, behoudens voorlegging van een certificaat
waarin geattesteerd wordt dat de overdrager geen fiscale schuld heeft) waarin geattesteerd wordt dat de overdrager geen fiscale schuld heeft)
niet van toepassing is op de inbreng. Inderdaad heeft de toepassing niet van toepassing is op de inbreng. Inderdaad heeft de toepassing
van deze bepaling in het onderhavige geval geen zin. Wat de opmerking van deze bepaling in het onderhavige geval geen zin. Wat de opmerking
van de Raad van State aangaande dit artikel betreft, dient te worden van de Raad van State aangaande dit artikel betreft, dient te worden
aangestipt, enerzijds, dat er zonder deze bepaling effectief aangestipt, enerzijds, dat er zonder deze bepaling effectief
onduidelijkheid zou kunnen bestaan inzake de toepasselijkheid van onduidelijkheid zou kunnen bestaan inzake de toepasselijkheid van
artikel 442bis in dit geval en, anderzijds, dat de door artikel 442bis artikel 442bis in dit geval en, anderzijds, dat de door artikel 442bis
bepaalde bescherming van de belangen van de Schatkist zonder voorwerp bepaalde bescherming van de belangen van de Schatkist zonder voorwerp
is waar de Staat zelf de overdrager is. is waar de Staat zelf de overdrager is.
Artikel 5 brengt bepaalde technische correcties of preciseringen aan Artikel 5 brengt bepaalde technische correcties of preciseringen aan
in artikel 26 van het koninklijk besluit van 2 april 1998, dat in artikel 26 van het koninklijk besluit van 2 april 1998, dat
betrekking heeft op de overdracht van activa van de R.L.W. aan de betrekking heeft op de overdracht van activa van de R.L.W. aan de
Staat. De Regering wenst allereerst de effectieve datum van deze Staat. De Regering wenst allereerst de effectieve datum van deze
overdracht zo dicht mogelijk te doen aansluiten bij deze van de overdracht zo dicht mogelijk te doen aansluiten bij deze van de
inbreng van de bedrijfstak luchthaven in B.I.A.C., teneinde elk hiaat inbreng van de bedrijfstak luchthaven in B.I.A.C., teneinde elk hiaat
in het beheer van deze bedrijfstak zo kort mogelijk te houden. Er in het beheer van deze bedrijfstak zo kort mogelijk te houden. Er
wordt overigens bepaald dat in de tussentijd het beheer van deze tak wordt overigens bepaald dat in de tussentijd het beheer van deze tak
wordt toevertrouwd aan B.A.T.C., dat op de datum van de inbreng zal wordt toevertrouwd aan B.A.T.C., dat op de datum van de inbreng zal
worden omgevormd tot een naamloze vennootschap van publiek recht en de worden omgevormd tot een naamloze vennootschap van publiek recht en de
naam B.I.A.C. zal aannemen. naam B.I.A.C. zal aannemen.
Het wordt eveneens verkieslijk geacht om de onverdeelde rechten van de Het wordt eveneens verkieslijk geacht om de onverdeelde rechten van de
R.L.W. op het terrein waarop het Communicatiecentrum Noord is R.L.W. op het terrein waarop het Communicatiecentrum Noord is
gevestigd, waarin de R.L.W. eigenaar is van kantoren die zij verder gevestigd, waarin de R.L.W. eigenaar is van kantoren die zij verder
zal betrekken, uit de overdracht aan de Staat te sluiten. Artikel 5 zal betrekken, uit de overdracht aan de Staat te sluiten. Artikel 5
bepaalt verder dat de Staat de door de R.L.W. ingeleide bepaalt verder dat de Staat de door de R.L.W. ingeleide
onteigeningsprocedures zal overnemen die lopen op de datum van de onteigeningsprocedures zal overnemen die lopen op de datum van de
overdracht van activa aan de Staat. overdracht van activa aan de Staat.
Zowel de overdracht van goederen van de R.L.W. aan de Staat als de Zowel de overdracht van goederen van de R.L.W. aan de Staat als de
inbreng van de bedrijfstak luchthaven in B.I.A.C. bevatten onroerende inbreng van de bedrijfstak luchthaven in B.I.A.C. bevatten onroerende
goederen of rechten. Welnu, het koninklijk besluit van 2 april 1998 goederen of rechten. Welnu, het koninklijk besluit van 2 april 1998
voert een ad hoc systeem van publiciteit in voor de overdracht van voert een ad hoc systeem van publiciteit in voor de overdracht van
goederen aan de Staat, gebaseerd op de neerlegging van de lijsten van goederen aan de Staat, gebaseerd op de neerlegging van de lijsten van
de betrokken goederen op de griffie van de rechtbank van koophandel te de betrokken goederen op de griffie van de rechtbank van koophandel te
Brussel (artikel 26, § 2, tweede lid); het bepaalt dat de overdracht Brussel (artikel 26, § 2, tweede lid); het bepaalt dat de overdracht
van rechtswege geschiedt en tegenstelbaar is aan derden vanaf de van rechtswege geschiedt en tegenstelbaar is aan derden vanaf de
bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van een bericht dat de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van een bericht dat de
overdracht bevestigt (artikel 26, § 3, eerste lid). Dit impliceert dat overdracht bevestigt (artikel 26, § 3, eerste lid). Dit impliceert dat
de overdracht van de betrokken onroerende goederen niet is onderworpen de overdracht van de betrokken onroerende goederen niet is onderworpen
aan de gewone regels inzake onroerende publiciteit, die de aan de gewone regels inzake onroerende publiciteit, die de
overschrijving van de akte in het geëigende register van de bewaring overschrijving van de akte in het geëigende register van de bewaring
der hypotheken voorschrijven. Inzake de inbreng van de bedrijfstak der hypotheken voorschrijven. Inzake de inbreng van de bedrijfstak
luchthaven, die rechten van opstal omvat, verwijst artikel 24, § 1, luchthaven, die rechten van opstal omvat, verwijst artikel 24, § 1,
tweede lid, van het koninklijk besluit van 2 april 1998 naar artikel tweede lid, van het koninklijk besluit van 2 april 1998 naar artikel
174/59 van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen dat, 174/59 van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen dat,
in tegenstelling tot artikel 174/10, § 2, tweede lid, van dezelfde in tegenstelling tot artikel 174/10, § 2, tweede lid, van dezelfde
gecoördineerde wetten, niet de naleving van de formaliteiten van gecoördineerde wetten, niet de naleving van de formaliteiten van
onroerende publiciteit lijkt te vereisen opdat de overdracht van de onroerende publiciteit lijkt te vereisen opdat de overdracht van de
onroerende goederen of rechten die in de inbreng zijn begrepen, onroerende goederen of rechten die in de inbreng zijn begrepen,
tegenstelbaar zou zijn aan derden. Zowel in het ene geval als in het tegenstelbaar zou zijn aan derden. Zowel in het ene geval als in het
andere, zou het echter verkieslijk zijn, in het belang van de andere, zou het echter verkieslijk zijn, in het belang van de
rechtszekerheid, dat de betrokken akten worden overgeschreven in de rechtszekerheid, dat de betrokken akten worden overgeschreven in de
registers van de bewaring der hypotheken. Aldus vereist artikel 6 van registers van de bewaring der hypotheken. Aldus vereist artikel 6 van
dit besluit de overschrijving van de lijst van onroerende goederen die dit besluit de overschrijving van de lijst van onroerende goederen die
de R.L.W. aan de Staat overdraagt (die wordt vastgesteld door een de R.L.W. aan de Staat overdraagt (die wordt vastgesteld door een
ministerieel besluit en bijgevolg een authentieke akte is) en van de ministerieel besluit en bijgevolg een authentieke akte is) en van de
akte betreffende de inbreng van de bedrijfstak luchthaven in B.I.A.C. akte betreffende de inbreng van de bedrijfstak luchthaven in B.I.A.C.
(die de vorm van een koninklijk besluit zal aannemen). Tevens bepaalt (die de vorm van een koninklijk besluit zal aannemen). Tevens bepaalt
artikel 6 dat, wat de lijst van aan de Staat overgedragen onroerende artikel 6 dat, wat de lijst van aan de Staat overgedragen onroerende
goederen van de R.L.W. betreft, de overschrijvingstermijn (die, goederen van de R.L.W. betreft, de overschrijvingstermijn (die,
luidens artikel 2 van de wet van 16 december 1851, twee of drie luidens artikel 2 van de wet van 16 december 1851, twee of drie
maanden bedraagt vanaf het verlijden van de akte, al naargelang de maanden bedraagt vanaf het verlijden van de akte, al naargelang de
betrokken onroerende goederen in één ambtsgebied of in verschillende betrokken onroerende goederen in één ambtsgebied of in verschillende
ambtsgebieden zijn gelegen) slechts begint te lopen vanaf de ambtsgebieden zijn gelegen) slechts begint te lopen vanaf de
effectieve datum van de overdracht. effectieve datum van de overdracht.
Als autonome overheidsbedrijven zullen Belgocontrol en B.I.A.C. zelf Als autonome overheidsbedrijven zullen Belgocontrol en B.I.A.C. zelf
de vergoedingen bepalen welke verschuldigd zijn voor de diensten die de vergoedingen bepalen welke verschuldigd zijn voor de diensten die
zij verstrekken, met inachtneming van de parameters bepaald in hun zij verstrekken, met inachtneming van de parameters bepaald in hun
beheerscontract met de Staat. Teneinde elk hiaat in de heffing van de beheerscontract met de Staat. Teneinde elk hiaat in de heffing van de
luchthavenvergoedingen te vermijden, bepaalt artikel 7, bij wijze van luchthavenvergoedingen te vermijden, bepaalt artikel 7, bij wijze van
overgangsmaatregel, dat de vergoedingen bepaald door het koninklijk overgangsmaatregel, dat de vergoedingen bepaald door het koninklijk
besluit van 20 januari 1998 van toepassing blijven tot de besluit van 20 januari 1998 van toepassing blijven tot de
inwerkingtreding van de vergoedingen vastgesteld door de inwerkingtreding van de vergoedingen vastgesteld door de
luchthavenentiteiten. luchthavenentiteiten.
Artikel 8 van voorliggend besluit brengt een terminologische Artikel 8 van voorliggend besluit brengt een terminologische
precisering aan in de Nederlandse tekst van artikel 173, § 2, 3°, van precisering aan in de Nederlandse tekst van artikel 173, § 2, 3°, van
de wet van 21 maart 1991, zoals gewijzigd door het koninklijk besluit de wet van 21 maart 1991, zoals gewijzigd door het koninklijk besluit
van 2 april 1998. van 2 april 1998.
De artikelen 9 en 10 voeren nieuwe bepalingen in de wet van 21 maart De artikelen 9 en 10 voeren nieuwe bepalingen in de wet van 21 maart
1991 in teneinde de bevoegdheid van Belgocontrol en B.I.A.C. nader te 1991 in teneinde de bevoegdheid van Belgocontrol en B.I.A.C. nader te
bepalen om reglementen vast te stellen binnen hun respectieve bepalen om reglementen vast te stellen binnen hun respectieve
bevoegdheidsgebieden en de voorwaarden en grenzen te definiëren binnen bevoegdheidsgebieden en de voorwaarden en grenzen te definiëren binnen
welke deze entiteiten civiele en administratieve sancties kunnen welke deze entiteiten civiele en administratieve sancties kunnen
opleggen voor overtredingen van deze reglementen. Er wordt opleggen voor overtredingen van deze reglementen. Er wordt
inzonderheid bepaald dat B.I.A.C. niet bevoegd is tot schorsing of inzonderheid bepaald dat B.I.A.C. niet bevoegd is tot schorsing of
intrekking van de vergunning waaraan de grondafhandelingsdiensten en intrekking van de vergunning waaraan de grondafhandelingsdiensten en
de zelfafhandeling zouden kunnen worden onderworpen. Inderdaad, de zelfafhandeling zouden kunnen worden onderworpen. Inderdaad,
luidens artikel 14 van de Europese Richtlijn 96/67 van 15 oktober 1996 luidens artikel 14 van de Europese Richtlijn 96/67 van 15 oktober 1996
betreffende de toegang tot de grondafhandelingsmarkt op de luchthavens betreffende de toegang tot de grondafhandelingsmarkt op de luchthavens
van de Gemeenschap, dient de toekenning van een dergelijke vergunning van de Gemeenschap, dient de toekenning van een dergelijke vergunning
- en bijgevolg de schorsing of intrekking ervan - te worden - en bijgevolg de schorsing of intrekking ervan - te worden
toevertrouwd aan een overheidsinstantie die geen bindingen heeft met toevertrouwd aan een overheidsinstantie die geen bindingen heeft met
de beheerder van de betrokken luchthaven. de beheerder van de betrokken luchthaven.
Er werd in essentie rekening gehouden met de opmerkingen van de Raad Er werd in essentie rekening gehouden met de opmerkingen van de Raad
van State aangaande de artikelen 9 en 10, doordat : van State aangaande de artikelen 9 en 10, doordat :
- er is bepaald dat de reglementen vastgesteld door Belgocontrol en - er is bepaald dat de reglementen vastgesteld door Belgocontrol en
B.I.A.C. onderworpen zijn aan de goedkeuring van de Minister van B.I.A.C. onderworpen zijn aan de goedkeuring van de Minister van
Vervoer; Vervoer;
- het vroegere artikel 177bis is herschreven zonder procédé van - het vroegere artikel 177bis is herschreven zonder procédé van
verwijzing; verwijzing;
- de publikatie in het Belgisch Staatsblad is veralgemeend als wijze - de publikatie in het Belgisch Staatsblad is veralgemeend als wijze
van bekendmaking van de betrokken reglementen. van bekendmaking van de betrokken reglementen.
Er dient te worden gepreciseerd dat de Koning zijn bevoegdheid tot Er dient te worden gepreciseerd dat de Koning zijn bevoegdheid tot
reglementering krachtens de wet van 27 juni 1937 houdende herziening reglementering krachtens de wet van 27 juni 1937 houdende herziening
van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart
behoudt. In geval van conflict zullen de krachtens deze wet genomen behoudt. In geval van conflict zullen de krachtens deze wet genomen
besluiten primeren. Nochtans volgt uit de beheersautonomie van besluiten primeren. Nochtans volgt uit de beheersautonomie van
Belgocontrol en B.I.A.C. als autonome overheidsbedrijven en uit de Belgocontrol en B.I.A.C. als autonome overheidsbedrijven en uit de
nieuwe artikelen 172 en 181 van de wet van 21 maart 1991 (zoals nieuwe artikelen 172 en 181 van de wet van 21 maart 1991 (zoals
ingevoegd door het koninklijk besluit van 2 april 1998) dat deze ingevoegd door het koninklijk besluit van 2 april 1998) dat deze
entiteiten voortaan zélf de vergoedingen zullen bepalen voor hun entiteiten voortaan zélf de vergoedingen zullen bepalen voor hun
diensten en het gebruik van de luchthaveninstallaties, met diensten en het gebruik van de luchthaveninstallaties, met
inachtneming van de grenzen en parameters bepaald in het inachtneming van de grenzen en parameters bepaald in het
beheerscontract. Deze vergoedingen kunnen dus niet meer eenzijdig beheerscontract. Deze vergoedingen kunnen dus niet meer eenzijdig
worden vastgesteld bij koninklijk besluit genomen krachtens artikel 5 worden vastgesteld bij koninklijk besluit genomen krachtens artikel 5
van de wet van 27 juni 1937. van de wet van 27 juni 1937.
Wat de administratieve sancties betreft, heeft de Regering er zorg Wat de administratieve sancties betreft, heeft de Regering er zorg
voor gedragen dat de bepalingen in ontwerp de rechten van verdediging voor gedragen dat de bepalingen in ontwerp de rechten van verdediging
eerbiedigen. eerbiedigen.
Artikel 11 van voorliggend besluit creëert de mogelijkheid om de Artikel 11 van voorliggend besluit creëert de mogelijkheid om de
ambten van inspecteur en agent van de luchtvaartpolitie te verlenen ambten van inspecteur en agent van de luchtvaartpolitie te verlenen
aan statutaire personeelsleden van B.I.A.C. In antwoord op de aan statutaire personeelsleden van B.I.A.C. In antwoord op de
opmerking van de Raad van State dient te worden aangestipt dat de opmerking van de Raad van State dient te worden aangestipt dat de
betrokken ambten niet zouden worden verleend aan B.I.A.C. doch aan betrokken ambten niet zouden worden verleend aan B.I.A.C. doch aan
leden van haar personeel individueel. In deze optiek is de leden van haar personeel individueel. In deze optiek is de
mogelijkheid om een nieuw ambt van hoofdinspecteur te verlenen mogelijkheid om een nieuw ambt van hoofdinspecteur te verlenen
geschrapt, zodat de betrokken personeelsleden onderworpen zullen geschrapt, zodat de betrokken personeelsleden onderworpen zullen
blijven aan het hiërarchisch gezag van de hoofdinspecteur in functie. blijven aan het hiërarchisch gezag van de hoofdinspecteur in functie.
Tevens dient te worden opgemerkt dat artikel 11 een loutere Tevens dient te worden opgemerkt dat artikel 11 een loutere
overgangsbepaling is, in afwachting van de uitvoering van de plannen overgangsbepaling is, in afwachting van de uitvoering van de plannen
die een betere integratie van de politiediensten beogen. die een betere integratie van de politiediensten beogen.
Wij hebben de eer te zijn, Wij hebben de eer te zijn,
Sire, Sire,
van Uwe Majesteit, van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige de zeer eerbiedige
en zeer getrouwe dienaars, en zeer getrouwe dienaars,
De Minister van Volksgezondheid en Pensioenen, De Minister van Volksgezondheid en Pensioenen,
M. COLLA M. COLLA
De Minister van Vervoer, De Minister van Vervoer,
M. DAERDEN M. DAERDEN
De Minister van Ambtenarenzaken, De Minister van Ambtenarenzaken,
A. FLAHAUT A. FLAHAUT
De Minister van Financiën, De Minister van Financiën,
J.J. VISEUR J.J. VISEUR
ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE
De RAAD VAN STATE, afdeling wetgeving, vierde kamer, op 6 juli 1998 De RAAD VAN STATE, afdeling wetgeving, vierde kamer, op 6 juli 1998
door de Minister van Vervoer verzocht hem, binnen een termijn van ten door de Minister van Vervoer verzocht hem, binnen een termijn van ten
hoogste drie dagen, van advies te dienen over een ontwerp van hoogste drie dagen, van advies te dienen over een ontwerp van
koninklijk besluit "houdende bijkomende bepalingen betreffende de koninklijk besluit "houdende bijkomende bepalingen betreffende de
hervorming van de beheersstructuren van de luchthaven hervorming van de beheersstructuren van de luchthaven
Brussel-Nationaal", heeft op 9 juli 1998 het volgende advies gegeven : Brussel-Nationaal", heeft op 9 juli 1998 het volgende advies gegeven :
Overeenkomstig artikel 84, tweede lid, van de gecoördineerde wetten op Overeenkomstig artikel 84, tweede lid, van de gecoördineerde wetten op
de Raad van State heeft de afdeling wetgeving zich bepaald tot het de Raad van State heeft de afdeling wetgeving zich bepaald tot het
maken van de volgende opmerkingen. maken van de volgende opmerkingen.
Artikel 4 Artikel 4
Volgens het verslag aan de Koning is dit artikel "voor zover nodig" Volgens het verslag aan de Koning is dit artikel "voor zover nodig"
opgenomen. Voor die omstandigheid wordt als reden opgegeven dat "de opgenomen. Voor die omstandigheid wordt als reden opgegeven dat "de
toepassing van deze bepaling (artikel 442bis van het Wetboek van de toepassing van deze bepaling (artikel 442bis van het Wetboek van de
inkomstenbelastingen 1992) in het onderhavige geval geen zin (heeft)". inkomstenbelastingen 1992) in het onderhavige geval geen zin (heeft)".
Die uitleg is lang niet overtuigend. Het is immers van tweeën één : Die uitleg is lang niet overtuigend. Het is immers van tweeën één :
ofwel is artikel 442bis van het WIB 1992 niet van toepassing en is de ofwel is artikel 442bis van het WIB 1992 niet van toepassing en is de
voorgenomen bepaling overbodig, ofwel is die bepaling van het WIB 1992 voorgenomen bepaling overbodig, ofwel is die bepaling van het WIB 1992
wél van toepassing en dient in het verslag aan de Koning te worden wél van toepassing en dient in het verslag aan de Koning te worden
aangegeven waarom daarvan dient te worden afgeweken. aangegeven waarom daarvan dient te worden afgeweken.
Artikelen 9 en 10 Artikelen 9 en 10
1. In de artikelen 9 en 10 van het ontwerp wordt respectievelijk aan 1. In de artikelen 9 en 10 van het ontwerp wordt respectievelijk aan
BELGOCONTROL en aan de publiekrechtelijke naamloze vennootschap BELGOCONTROL en aan de publiekrechtelijke naamloze vennootschap
"Brussels International Airport Company", afgekort als "B.I.A.C. » , "Brussels International Airport Company", afgekort als "B.I.A.C. » ,
die beide autonome overheidsbedrijven zijn, verordeningsbevoegdheid die beide autonome overheidsbedrijven zijn, verordeningsbevoegdheid
verleend. verleend.
In de regel betoont de afdeling wetgeving van de Raad van State zich In de regel betoont de afdeling wetgeving van de Raad van State zich
terughoudend ten aanzien van het toekennen van terughoudend ten aanzien van het toekennen van
verordeningsbevoegdheden aan autonome instellingen of organisaties. verordeningsbevoegdheden aan autonome instellingen of organisaties.
De belangrijkste reden voor die terughoudendheid is het grondwettelijk De belangrijkste reden voor die terughoudendheid is het grondwettelijk
beginsel dat bevoegdheden toegewezen bevoegdheden zijn die persoonlijk beginsel dat bevoegdheden toegewezen bevoegdheden zijn die persoonlijk
moeten worden uitgeoefend door de overheden waaraan de Grondwet de moeten worden uitgeoefend door de overheden waaraan de Grondwet de
verordenende taak opdraagt. verordenende taak opdraagt.
Die overheden zijn politieke verantwoording verschuldigd aan de Die overheden zijn politieke verantwoording verschuldigd aan de
wetgevende vergaderingen over de manier waarop ze gebruik maken van de wetgevende vergaderingen over de manier waarop ze gebruik maken van de
verordeningsbevoegdheid die aan hen aldus is opgedragen (1). verordeningsbevoegdheid die aan hen aldus is opgedragen (1).
De Raad van State staat hooguit toe dat een autonome De Raad van State staat hooguit toe dat een autonome
verordeningsbevoegdheid wordt opgedragen aan organen die aan de verordeningsbevoegdheid wordt opgedragen aan organen die aan de
Wetgevende Kamers geen politieke verantwoording verschuldigd zijn op Wetgevende Kamers geen politieke verantwoording verschuldigd zijn op
voorwaarde dat een lid van de Regering de politieke voorwaarde dat een lid van de Regering de politieke
verantwoordelijkheid voor de reglementen die deze organen uitvaardigen verantwoordelijkheid voor de reglementen die deze organen uitvaardigen
op zich neemt, bijvoorbeeld via een goedkeuring, opdat de aangenomen op zich neemt, bijvoorbeeld via een goedkeuring, opdat de aangenomen
bepalingen voor de burgers verbindende kracht hebben (2). bepalingen voor de burgers verbindende kracht hebben (2).
In casu lijkt zulk een oplossing wel aanvaardbaar, gelet op de In casu lijkt zulk een oplossing wel aanvaardbaar, gelet op de
technische aard van de aangelegenheden vermeld in de ontworpen technische aard van de aangelegenheden vermeld in de ontworpen
artikelen 177bis en 194 en op de categorie personen op wie die artikelen 177bis en 194 en op de categorie personen op wie die
reglementen van toepassing zullen zijn (3). reglementen van toepassing zullen zijn (3).
Er mag niet uit het oog worden verloren dat die oplossing bepaalde Er mag niet uit het oog worden verloren dat die oplossing bepaalde
nadelen inhoudt, inzonderheid het feit dat de reglementen die door nadelen inhoudt, inzonderheid het feit dat de reglementen die door
deze autonome instellingen uitgevaardigd worden niet vooraf om advies deze autonome instellingen uitgevaardigd worden niet vooraf om advies
aan de afdeling wetgeving van de Raad van State behoeven te worden aan de afdeling wetgeving van de Raad van State behoeven te worden
voorgelegd. voorgelegd.
Voorts dient de aandacht van de stellers van het ontwerp te worden Voorts dient de aandacht van de stellers van het ontwerp te worden
gevestigd op het feit dat in casu twee overheden gevestigd op het feit dat in casu twee overheden
verordeningsbevoegdheid zullen bezitten : enerzijds, de autonome verordeningsbevoegdheid zullen bezitten : enerzijds, de autonome
instelling op grond van de ontworpen artikelen 177bis en 194 en, instelling op grond van de ontworpen artikelen 177bis en 194 en,
anderzijds, de Koning op voet van inzonderheid artikel 5 van de wet anderzijds, de Koning op voet van inzonderheid artikel 5 van de wet
van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919, van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919,
betreffende de regeling der luchtvaart (4). betreffende de regeling der luchtvaart (4).
Evenmin mag uit het oog worden verloren dat die beide overheden bij de Evenmin mag uit het oog worden verloren dat die beide overheden bij de
uitoefening van hun bevoegdheid rekening zullen moeten houden met het uitoefening van hun bevoegdheid rekening zullen moeten houden met het
bestaan van het beheerscontract dat de Staat respectievelijk met bestaan van het beheerscontract dat de Staat respectievelijk met
BELGOCONTROL en B.I.A.C. dient te sluiten. BELGOCONTROL en B.I.A.C. dient te sluiten.
Daarom zou het op zijn minst wenselijk zijn dat de stellers van het Daarom zou het op zijn minst wenselijk zijn dat de stellers van het
ontwerp in het verslag aan de Koning meer uitleg verschaffen over de ontwerp in het verslag aan de Koning meer uitleg verschaffen over de
wijze waarop die concurrerende verordeningsbevoegdheden zullen worden wijze waarop die concurrerende verordeningsbevoegdheden zullen worden
geregeld en hoe ze zich zullen verdragen met de in het beheerscontract geregeld en hoe ze zich zullen verdragen met de in het beheerscontract
bepaalde basisbeginselen en grenzen. bepaalde basisbeginselen en grenzen.
2. Bij de onderzochte artikelen dienen nog de volgende bijzondere 2. Bij de onderzochte artikelen dienen nog de volgende bijzondere
opmerkingen te worden gemaakt : opmerkingen te worden gemaakt :
1° het ontworpen artikel 177bis moet volledig worden herschreven omdat 1° het ontworpen artikel 177bis moet volledig worden herschreven omdat
de verwijzingsmethode die erin wordt gebruikt de bepaling de verwijzingsmethode die erin wordt gebruikt de bepaling
onbegrijpelijk maakt; onbegrijpelijk maakt;
2° wat het ontworpen artikel 195, eerste lid, betreft, dienen alle 2° wat het ontworpen artikel 195, eerste lid, betreft, dienen alle
door BELGOCONTROL en B.I.A.C. uitgevaardigde reglementen bekendgemaakt door BELGOCONTROL en B.I.A.C. uitgevaardigde reglementen bekendgemaakt
te worden door publicatie in het Belgisch Staatsblad; aangezien het te worden door publicatie in het Belgisch Staatsblad; aangezien het
gaat om regelgevende handelingen die bedoeld zijn voor een ruim gaat om regelgevende handelingen die bedoeld zijn voor een ruim
publiek, is het immers ondenkbaar dat ze gewoon ter kennis worden publiek, is het immers ondenkbaar dat ze gewoon ter kennis worden
gebracht in plaats van in het Belgisch Staatsblad te worden gebracht in plaats van in het Belgisch Staatsblad te worden
bekendgemaakt; bekendgemaakt;
3° met betrekking tot het ontworpen artikel 196 verwijst de Raad van 3° met betrekking tot het ontworpen artikel 196 verwijst de Raad van
State, afdeling wetgeving, de stellers van het ontwerp naar de State, afdeling wetgeving, de stellers van het ontwerp naar de
talrijke adviezen die hij reeds terzake van administratieve sancties talrijke adviezen die hij reeds terzake van administratieve sancties
heeft uitgebracht. heeft uitgebracht.
Artikel 11 Artikel 11
Dit artikel biedt de Koning de mogelijkheid "ambten" van Dit artikel biedt de Koning de mogelijkheid "ambten" van
hoofdinspecteur, inspecteur en agent van de luchtvaartpolitie te hoofdinspecteur, inspecteur en agent van de luchtvaartpolitie te
"verlenen" aan personeelsleden van de B.I.A.C. "verlenen" aan personeelsleden van de B.I.A.C.
Luidens artikel 4 van de wet van 19 december 1997 tot rationalisering Luidens artikel 4 van de wet van 19 december 1997 tot rationalisering
van het beheer van de luchthaven Brussel-Nationaal vallen "alle taken van het beheer van de luchthaven Brussel-Nationaal vallen "alle taken
van algemene politie en luchtvaartinspectie" buiten het statutaire van algemene politie en luchtvaartinspectie" buiten het statutaire
doel van de B.I.A.C. doel van de B.I.A.C.
Deze bepaling van het ontwerp is, voorzover ze ertoe strekt de Deze bepaling van het ontwerp is, voorzover ze ertoe strekt de
hoedanigheid van gerechtelijk agent of officier van gerechtelijke hoedanigheid van gerechtelijk agent of officier van gerechtelijke
politie aan personeelsleden van het B.I.A.C. te verlenen, dan ook in politie aan personeelsleden van het B.I.A.C. te verlenen, dan ook in
strijd met de genoemde bepaling van de machtigingswet. strijd met de genoemde bepaling van de machtigingswet.
Bovendien druist ze rechtstreeks in tegen wetsontwerpen waaraan thans Bovendien druist ze rechtstreeks in tegen wetsontwerpen waaraan thans
wordt gewerkt met het oog op de verwezenlijking van een wordt gewerkt met het oog op de verwezenlijking van een
eenheidspolitie, waarin de bijzondere politiekorpsen worden opgenomen. eenheidspolitie, waarin de bijzondere politiekorpsen worden opgenomen.
Slotopmerkingen Slotopmerkingen
De Nederlandse tekst van verscheidene bepalingen van het ontwerp bevat De Nederlandse tekst van verscheidene bepalingen van het ontwerp bevat
een aantal onnauwkeurigheden of slordigheden die weggewerkt zouden een aantal onnauwkeurigheden of slordigheden die weggewerkt zouden
moeten worden. Onder voorbehoud van de voorgaande inhoudelijke moeten worden. Onder voorbehoud van de voorgaande inhoudelijke
opmerkingen worden hierna, bij wijze van voorbeeld, een aantal opmerkingen worden hierna, bij wijze van voorbeeld, een aantal
tekstvoorstellen gedaan. tekstvoorstellen gedaan.
Opschrift Opschrift
Men schrijve "aanvullende bepalingen" in plaats van "bijkomende Men schrijve "aanvullende bepalingen" in plaats van "bijkomende
bepalingen". bepalingen".
Aanhef Aanhef
In de vijfde considerans schrijve men : "gepland vanaf" in plaats van In de vijfde considerans schrijve men : "gepland vanaf" in plaats van
"voorzien vanaf" en in de zesde considerans "ter uitvoering van" in "voorzien vanaf" en in de zesde considerans "ter uitvoering van" in
plaats van "in uitvoering van". plaats van "in uitvoering van".
Artikel 1 Artikel 1
In het ontworpen tweede lid van artikel 18 schrijve men "Binnen twee In het ontworpen tweede lid van artikel 18 schrijve men "Binnen twee
werkdagen... (voorts zoals in het ontwerp)". werkdagen... (voorts zoals in het ontwerp)".
Artikel 5 Artikel 5
In 1° schrijve men "Op de laatste werkdag" in plaats van "Op laatste In 1° schrijve men "Op de laatste werkdag" in plaats van "Op laatste
werkdag". werkdag".
Artikel 10 Artikel 10
In het ontworpen artikel 196, § 1, 3°, tweede lid, schrijve men In het ontworpen artikel 196, § 1, 3°, tweede lid, schrijve men
"voorafgaande" in plaats van "voorafgaandelijke". "voorafgaande" in plaats van "voorafgaandelijke".
Artikel 11 Artikel 11
Men schrijve : "de publiekrechtelijke naamloze vennootschap" in plaats Men schrijve : "de publiekrechtelijke naamloze vennootschap" in plaats
van "de naamloze vennootschap van publiek recht". van "de naamloze vennootschap van publiek recht".
De kamer was samengesteld uit De kamer was samengesteld uit
de Heren de Heren
R. Andersen,kamervoorzitter, R. Andersen,kamervoorzitter,
C. Wettinck, P. Lienardy, staatsraden, C. Wettinck, P. Lienardy, staatsraden,
Mevr. M. Proost, griffier. Mevr. M. Proost, griffier.
Het verslag werd uitgebracht door de H. L. Detroux, adjunct-auditeur. Het verslag werd uitgebracht door de H. L. Detroux, adjunct-auditeur.
De nota van het Coördinatiebureau werd opgesteld en toegelicht door de De nota van het Coördinatiebureau werd opgesteld en toegelicht door de
H. A. Lefebvre, adjunct-referendaris. H. A. Lefebvre, adjunct-referendaris.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd
nagezien onder toezicht van de H. P. Lienardy. nagezien onder toezicht van de H. P. Lienardy.
De voorzitter, De griffier, De voorzitter, De griffier,
R. Andersen M. Proost R. Andersen M. Proost
_______ _______
Nota's Nota's
(1) Zie advies L. 21755/2, gegeven op 29 oktober 1992, over een (1) Zie advies L. 21755/2, gegeven op 29 oktober 1992, over een
wetsontwerp dat de wet van 22 maart 1993 op het statuut van en het wetsontwerp dat de wet van 22 maart 1993 op het statuut van en het
toezicht op de kredietinstellingen is geworden. toezicht op de kredietinstellingen is geworden.
(2) Zie advies L. 25835/9 dat op 11 december 1996 is gegeven over een (2) Zie advies L. 25835/9 dat op 11 december 1996 is gegeven over een
ontwerpbesluit dat het koninklijk besluit van 5 februari 1997 tot ontwerpbesluit dat het koninklijk besluit van 5 februari 1997 tot
uitvoering van de richtlijn van de Raad van de Europese Gemeenschappen uitvoering van de richtlijn van de Raad van de Europese Gemeenschappen
(91/440/EEG) van 29 juli 1991 betreffende de ontwikkeling van de (91/440/EEG) van 29 juli 1991 betreffende de ontwikkeling van de
spoorwegen in de Gemeenschap is geworden. spoorwegen in de Gemeenschap is geworden.
(3) Zie eveneens arrest nr. 24/98 d.d. 10 maart 1998 van het (3) Zie eveneens arrest nr. 24/98 d.d. 10 maart 1998 van het
Arbitragehof (Belgisch Staatsblad van 20 mei 1998). Arbitragehof (Belgisch Staatsblad van 20 mei 1998).
(4) Zie in dit verband artikel 10 van het ontwerp. Volgens de uitleg (4) Zie in dit verband artikel 10 van het ontwerp. Volgens de uitleg
die degemachtigde ambtenaar heeft verschrekt, moet de Koning, doordat die degemachtigde ambtenaar heeft verschrekt, moet de Koning, doordat
Hij zijn verordeningsbevoegdheid behoudt, in staat zijn om deze of Hij zijn verordeningsbevoegdheid behoudt, in staat zijn om deze of
gene aangelegenheid te regelen, ingeval deautonome instelling in gene aangelegenheid te regelen, ingeval deautonome instelling in
gebreke zou blijven. gebreke zou blijven.
17 JULI 1998. - Koninklijk besluit houdende aanvullende bepalingen 17 JULI 1998. - Koninklijk besluit houdende aanvullende bepalingen
betreffende de hervorming van de beheersstructuren van de luchthaven betreffende de hervorming van de beheersstructuren van de luchthaven
Brussel-Nationaal Brussel-Nationaal
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 19 december 1997 tot rationalisering van het Gelet op de wet van 19 december 1997 tot rationalisering van het
beheer van de luchthaven Brussel-Nationaal, inzonderheid op artikel 2, beheer van de luchthaven Brussel-Nationaal, inzonderheid op artikel 2,
1° tot 4°; 1° tot 4°;
Gelet op het koninklijk besluit van 2 april 1998 tot hervorming van de Gelet op het koninklijk besluit van 2 april 1998 tot hervorming van de
beheersstructuren van de luchthaven Brussel-Nationaal; beheersstructuren van de luchthaven Brussel-Nationaal;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 29 Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 29
juni 1998; juni 1998;
Gelet op het akkoord van Onze Minister van Begroting, gegeven op 2 Gelet op het akkoord van Onze Minister van Begroting, gegeven op 2
juli 1998; juli 1998;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid wegens de omstandigheid dat de Gelet op de dringende noodzakelijkheid wegens de omstandigheid dat de
voorbereiding van de verschillende maatregelen beoogd door het voorbereiding van de verschillende maatregelen beoogd door het
reorganisatieplan van de luchthaven Brussel-Nationaal zich in een reorganisatieplan van de luchthaven Brussel-Nationaal zich in een
gevorderd stadium bevindt en dat het van belang is om, vóór hun gevorderd stadium bevindt en dat het van belang is om, vóór hun
aanneming of uitvoering, gepland vanaf het einde van deze maand, aanneming of uitvoering, gepland vanaf het einde van deze maand,
bepaalde technische preciseringen en correcties aan te brengen aan hun bepaalde technische preciseringen en correcties aan te brengen aan hun
juridisch kader zoals omlijnd in voornoemd koninklijk besluit van 2 juridisch kader zoals omlijnd in voornoemd koninklijk besluit van 2
april 1998; dat dit in het bijzonder geldt voor de punten die van april 1998; dat dit in het bijzonder geldt voor de punten die van
belang zijn voor de waardering van de bedrijfstak luchthaven, in te belang zijn voor de waardering van de bedrijfstak luchthaven, in te
brengen in B.I.A.C., welke tegen 20 juli 1998 zou moeten voltooid brengen in B.I.A.C., welke tegen 20 juli 1998 zou moeten voltooid
zijn; zijn;
Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 9 juli 1998 ter Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 9 juli 1998 ter
uitvoering van artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde uitvoering van artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde
wetten op de Raad van State; wetten op de Raad van State;
Gelet op de gecoördineerde wetten op de Raad van State, inzonderheid Gelet op de gecoördineerde wetten op de Raad van State, inzonderheid
op artikel 3bis, § 1; op artikel 3bis, § 1;
Op de voordracht van Onze Minister van Volksgezondheid en Pensioenen, Op de voordracht van Onze Minister van Volksgezondheid en Pensioenen,
Onze Minister van Vervoer, Onze Minister van Ambtenarenzaken en Onze Onze Minister van Vervoer, Onze Minister van Ambtenarenzaken en Onze
Minister van Financiën en op het advies van Onze in Raad vergaderde Minister van Financiën en op het advies van Onze in Raad vergaderde
Ministers, Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Artikel 18 van het koninklijk besluit van 2 april 1998 tot

Artikel 1.Artikel 18 van het koninklijk besluit van 2 april 1998 tot

hervorming van de beheersstructuren van de luchthaven hervorming van de beheersstructuren van de luchthaven
Brussel-Nationaal wordt aangevuld met het volgende lid : Brussel-Nationaal wordt aangevuld met het volgende lid :
« Binnen twee werkdagen volgend op de datum van bekendmaking van de « Binnen twee werkdagen volgend op de datum van bekendmaking van de
wet tot bekrachtiging van dit besluit overeenkomstig artikel 8, § 2, wet tot bekrachtiging van dit besluit overeenkomstig artikel 8, § 2,
van voornoemde wet van 19 december 1997, draagt de R.L.W. aan de Staat van voornoemde wet van 19 december 1997, draagt de R.L.W. aan de Staat
de opbrengst over van de terugbetaling van de in het eerste lid de opbrengst over van de terugbetaling van de in het eerste lid
bedoelde obligaties die zij in bezit had, vermeerderd met de intrest bedoelde obligaties die zij in bezit had, vermeerderd met de intrest
op deze som sedert 20 mei 1998. » op deze som sedert 20 mei 1998. »

Art. 2.In de artikelen 22, eerste lid, 2°, en 26, § 1, 2°, van

Art. 2.In de artikelen 22, eerste lid, 2°, en 26, § 1, 2°, van

hetzelfde besluit worden de woorden « bedoeld in artikel 179, 1° » hetzelfde besluit worden de woorden « bedoeld in artikel 179, 1° »
vervangen door de woorden « bedoeld in artikel 179 ». vervangen door de woorden « bedoeld in artikel 179 ».
In artikel 190, § 2, tweede lid, van de wet van 21 maart 1991 In artikel 190, § 2, tweede lid, van de wet van 21 maart 1991
betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven,
ingevoegd door hetzelfde besluit, worden de woorden « bedoeld in ingevoegd door hetzelfde besluit, worden de woorden « bedoeld in
artikel 179, 1° » eveneens vervangen door de woorden « bedoeld in artikel 179, 1° » eveneens vervangen door de woorden « bedoeld in
artikel 179 ». artikel 179 ».

Art. 3.Artikel 23 van voornoemd koninklijk besluit van 2 april 1998

Art. 3.Artikel 23 van voornoemd koninklijk besluit van 2 april 1998

wordt aangevuld met een § 5, luidend als volgt : wordt aangevuld met een § 5, luidend als volgt :
« § 5. De handelingen van de R.L.W. die betrekking hebben op de « § 5. De handelingen van de R.L.W. die betrekking hebben op de
bedrijfstak luchthaven, worden boekhoudkundig geacht te zijn verricht bedrijfstak luchthaven, worden boekhoudkundig geacht te zijn verricht
voor rekening van B.I.A.C. vanaf 1 januari 1998, met dien verstande voor rekening van B.I.A.C. vanaf 1 januari 1998, met dien verstande
dat de R.L.W. 50 procent behoudt van de opbrengst van de landings- en dat de R.L.W. 50 procent behoudt van de opbrengst van de landings- en
opstijgingsvergoedingen, bedoeld in artikel 2 van het koninklijk opstijgingsvergoedingen, bedoeld in artikel 2 van het koninklijk
besluit van 20 januari 1998 houdende vaststelling van de vergoedingen besluit van 20 januari 1998 houdende vaststelling van de vergoedingen
verschuldigd voor het gebruik van de luchthaven Brussel-Nationaal, die verschuldigd voor het gebruik van de luchthaven Brussel-Nationaal, die
zijn geheven voor landingen en opstijgingen tijdens de periode van 1 zijn geheven voor landingen en opstijgingen tijdens de periode van 1
januari 1998 tot de datum van de inbreng van de bedrijfstak luchthaven januari 1998 tot de datum van de inbreng van de bedrijfstak luchthaven
in B.I.A.C. » in B.I.A.C. »

Art. 4.Artikel 24, § 2, van hetzelfde besluit wordt aangevuld als

Art. 4.Artikel 24, § 2, van hetzelfde besluit wordt aangevuld als

volgt : volgt :
« Artikel 442bis van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 is « Artikel 442bis van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 is
niet van toepassing op deze inbreng. » niet van toepassing op deze inbreng. »

Art. 5.In artikel 26 van hetzelfde besluit worden de volgende

Art. 5.In artikel 26 van hetzelfde besluit worden de volgende

wijzigingen aangebracht : wijzigingen aangebracht :
1° in § 1 worden de woorden « Vanaf de bekendmaking van de wet tot 1° in § 1 worden de woorden « Vanaf de bekendmaking van de wet tot
bekrachtiging van dit besluit overeenkomstig artikel 8, § 2, van bekrachtiging van dit besluit overeenkomstig artikel 8, § 2, van
voornoemde wet van 19 december 1997 » vervangen door de woorden « Op voornoemde wet van 19 december 1997 » vervangen door de woorden « Op
de laatste werkdag voorafgaand aan de inbreng van de bedrijfstak de laatste werkdag voorafgaand aan de inbreng van de bedrijfstak
luchthaven in B.I.A.C. »; luchthaven in B.I.A.C. »;
2° in § 1, 1°, worden de woorden « en obligaties » geschrapt; 2° in § 1, 1°, worden de woorden « en obligaties » geschrapt;
3° § 1, 4°, wordt aangevuld als volgt : 3° § 1, 4°, wordt aangevuld als volgt :
« en met uitzondering van de onverdeelde rechten van de R.L.W. op de « en met uitzondering van de onverdeelde rechten van de R.L.W. op de
terreinen gelegen te Sint-Joost-ten-Node en Schaarbeek, terreinen gelegen te Sint-Joost-ten-Node en Schaarbeek,
Vooruitgangstraat 80, die gekadastreerd zijn of waren onder het nummer Vooruitgangstraat 80, die gekadastreerd zijn of waren onder het nummer
E2H14 »; E2H14 »;
4° § 3 wordt aangevuld met de volgende leden : 4° § 3 wordt aangevuld met de volgende leden :
« De Staat treedt in de rechten en verplichtingen van de R.L.W. die « De Staat treedt in de rechten en verplichtingen van de R.L.W. die
voortvloeien uit de lopende onteigeningsprocedures op de datum bedoeld voortvloeien uit de lopende onteigeningsprocedures op de datum bedoeld
in het eerste lid. in het eerste lid.
Tijdens de periode tussen de overdracht bedoeld in § 1 en de inbreng Tijdens de periode tussen de overdracht bedoeld in § 1 en de inbreng
bedoeld in artikel 22, wordt het beheer van de goederen die de bedoeld in artikel 22, wordt het beheer van de goederen die de
bedrijfstak luchthaven vormen, waargenomen door B.A.T.C. » bedrijfstak luchthaven vormen, waargenomen door B.A.T.C. »

Art. 6.Het besluit bedoeld in artikel 24, § 1, eerste lid, van

Art. 6.Het besluit bedoeld in artikel 24, § 1, eerste lid, van

voornoemd koninklijk besluit van 2 april 1998 en de lijst van goederen voornoemd koninklijk besluit van 2 april 1998 en de lijst van goederen
bedoeld in artikel 26, § 1, 4°, van hetzelfde besluit, zoals bedoeld in artikel 26, § 1, 4°, van hetzelfde besluit, zoals
vastgesteld door de Minister van Vervoer overeenkomstig artikel 26, § vastgesteld door de Minister van Vervoer overeenkomstig artikel 26, §
2, eerste lid, van dat besluit, worden in hun geheel overgeschreven in 2, eerste lid, van dat besluit, worden in hun geheel overgeschreven in
het daartoe bestemd register op het kantoor van bewaring der het daartoe bestemd register op het kantoor van bewaring der
hypotheken in wiens ambtsgebied de onroerende goederen bedoeld in hypotheken in wiens ambtsgebied de onroerende goederen bedoeld in
artikel 22, eerste lid, 2°, respectievelijk artikel 26, § 1, 4°, van artikel 22, eerste lid, 2°, respectievelijk artikel 26, § 1, 4°, van
hetzelfde besluit zijn gelegen. De termijn voor de overschrijving van hetzelfde besluit zijn gelegen. De termijn voor de overschrijving van
voornoemde lijst loopt vanaf de datum bedoeld in artikel 26, § 1, van voornoemde lijst loopt vanaf de datum bedoeld in artikel 26, § 1, van
hetzelfde besluit. hetzelfde besluit.

Art. 7.De bepalingen van het koninklijk besluit van 20 januari 1998

Art. 7.De bepalingen van het koninklijk besluit van 20 januari 1998

houdende vaststelling van de vergoedingen verschuldigd voor het houdende vaststelling van de vergoedingen verschuldigd voor het
gebruik van de luchthaven Brussel-Nationaal blijven van toepassing tot gebruik van de luchthaven Brussel-Nationaal blijven van toepassing tot
de inwerkingtreding van de vergoedingen vastgesteld door Belgocontrol de inwerkingtreding van de vergoedingen vastgesteld door Belgocontrol
of B.I.A.C., naargelang het geval, overeenkomstig artikel 172 of B.I.A.C., naargelang het geval, overeenkomstig artikel 172
respectievelijk artikel 181 van voornoemde wet van 21 maart 1991. respectievelijk artikel 181 van voornoemde wet van 21 maart 1991.

Art. 8.In de Nederlandse tekst van artikel 173, § 2, 3°, van

Art. 8.In de Nederlandse tekst van artikel 173, § 2, 3°, van

voornoemde wet van 21 maart 1991, gewijzigd door voornoemd koninklijk voornoemde wet van 21 maart 1991, gewijzigd door voornoemd koninklijk
besluit van 2 april 1998, wordt de tweede zin vervangen door de besluit van 2 april 1998, wordt de tweede zin vervangen door de
volgende zin : volgende zin :
« Het lid verantwoordelijk voor de luchtverkeersleiding moet « Het lid verantwoordelijk voor de luchtverkeersleiding moet
operationele ervaring hebben inzake burgerlijke luchtverkeersleiding. operationele ervaring hebben inzake burgerlijke luchtverkeersleiding.
» »

Art. 9.In Titel VI van voornoemde wet van 21 maart 1991, gewijzigd

Art. 9.In Titel VI van voornoemde wet van 21 maart 1991, gewijzigd

door voornoemd koninklijk besluit van 2 april 1998, wordt in de plaats door voornoemd koninklijk besluit van 2 april 1998, wordt in de plaats
van Hoofdstuk IV dat Hoofdstuk V wordt, een nieuw Hoofdstuk IV van Hoofdstuk IV dat Hoofdstuk V wordt, een nieuw Hoofdstuk IV
ingevoegd, getiteld « Reglementen », dat de volgende bepalingen bevat ingevoegd, getiteld « Reglementen », dat de volgende bepalingen bevat
: :
«

Art. 176bis.De raad van bestuur van Belgocontrol kan, met

«

Art. 176bis.De raad van bestuur van Belgocontrol kan, met

inachtneming van de grondregelen en de grenzen bepaald in het inachtneming van de grondregelen en de grenzen bepaald in het
beheerscontract en onverminderd de bepalingen van de wet van 27 juni beheerscontract en onverminderd de bepalingen van de wet van 27 juni
1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende
de regeling der luchtvaart, reglementen vaststellen tot regeling van de regeling der luchtvaart, reglementen vaststellen tot regeling van
de aangelegenheden bedoeld in de artikelen 170, 1° en 2°, en 172. de aangelegenheden bedoeld in de artikelen 170, 1° en 2°, en 172.

Art. 176ter.De reglementen vastgesteld door Belgocontrol krachtens

Art. 176ter.De reglementen vastgesteld door Belgocontrol krachtens

artikel 176bis zijn onderworpen aan de goedkeuring van de minister tot artikel 176bis zijn onderworpen aan de goedkeuring van de minister tot
wiens bevoegdheid het vervoer behoort. Zij zijn verbindend vanaf hun wiens bevoegdheid het vervoer behoort. Zij zijn verbindend vanaf hun
bekendmaking in het Belgisch Staatsblad of, indien de kennisgeving bekendmaking in het Belgisch Staatsblad of, indien de kennisgeving
plaatsvindt vóór deze bekendmaking, vanaf kennisgeving ervan aan de plaatsvindt vóór deze bekendmaking, vanaf kennisgeving ervan aan de
belanghebbenden. belanghebbenden.
Bovendien worden de bepalingen van de reglementen bedoeld in het Bovendien worden de bepalingen van de reglementen bedoeld in het
eerste lid die de gebruikers van in België gelegen luchthavens eerste lid die de gebruikers van in België gelegen luchthavens
aanbelangen, bekendgemaakt in de « Aeronautical Information aanbelangen, bekendgemaakt in de « Aeronautical Information
Publication » uitgegeven door Belgocontrol. Publication » uitgegeven door Belgocontrol.

Art. 176quater.§ 1. De reglementen bedoeld in artikel 176bis kunnen

Art. 176quater.§ 1. De reglementen bedoeld in artikel 176bis kunnen

de volgende sancties bepalen voor inbreuken op hun bepalingen, en dit de volgende sancties bepalen voor inbreuken op hun bepalingen, en dit
naargelang van de aard en de ernst van deze inbreuken : naargelang van de aard en de ernst van deze inbreuken :
1° een verhoging van de vergoedingen bedoeld in artikel 172 gaande van 1° een verhoging van de vergoedingen bedoeld in artikel 172 gaande van
50 procent tot 200 procent van de verschuldigde vergoedingen; 50 procent tot 200 procent van de verschuldigde vergoedingen;
2° een administratieve geldboete van 2.000 tot 200.000 frank, met dien 2° een administratieve geldboete van 2.000 tot 200.000 frank, met dien
verstande dat : verstande dat :
a) in geval van een nieuwe overtreding binnen drie jaar deze bedragen a) in geval van een nieuwe overtreding binnen drie jaar deze bedragen
worden verdubbeld; worden verdubbeld;
b) in geval van samenloop van verscheidene inbreuken de bedragen van b) in geval van samenloop van verscheidene inbreuken de bedragen van
de administratieve geldboeten worden samengevoegd, zonder dat zij het de administratieve geldboeten worden samengevoegd, zonder dat zij het
bedrag van 2 000 000 frank mogen overschrijden. bedrag van 2 000 000 frank mogen overschrijden.
§ 2. De sancties bedoeld in § 1 worden opgelegd bij een met redenen § 2. De sancties bedoeld in § 1 worden opgelegd bij een met redenen
omklede beslissing van de gedelegeerd bestuurder van Belgocontrol, omklede beslissing van de gedelegeerd bestuurder van Belgocontrol,
nadat de overtreder of zijn vertegenwoordiger werd gehoord of naar nadat de overtreder of zijn vertegenwoordiger werd gehoord of naar
behoren werd opgeroepen. Geen van deze sancties mag later dan twaalf behoren werd opgeroepen. Geen van deze sancties mag later dan twaalf
maanden na de feiten die de inbreuk opleveren, worden uitgesproken. maanden na de feiten die de inbreuk opleveren, worden uitgesproken.
De overtreder kan, binnen dertig dagen volgend op de datum van De overtreder kan, binnen dertig dagen volgend op de datum van
kennisgeving van de beslissing van de gedelegeerd bestuurder, tegen kennisgeving van de beslissing van de gedelegeerd bestuurder, tegen
deze beslissing in beroep gaan bij de directeur-generaal van het deze beslissing in beroep gaan bij de directeur-generaal van het
Bestuur van de Luchtvaart. Dit beroep schorst de uitvoering van de Bestuur van de Luchtvaart. Dit beroep schorst de uitvoering van de
beslissing. beslissing.
§ 3. De verhogingen en boeten bedoeld in § 1 worden ten gunste van de § 3. De verhogingen en boeten bedoeld in § 1 worden ten gunste van de
Schatkist ingevorderd door de Administratie van de belasting over de Schatkist ingevorderd door de Administratie van de belasting over de
toegevoegde waarde, registratie en domeinen. » toegevoegde waarde, registratie en domeinen. »

Art. 10.Titel VII van dezelfde wet, ingevoegd door voornoemd

Art. 10.Titel VII van dezelfde wet, ingevoegd door voornoemd

koninklijk besluit van 2 april 1998, wordt aangevuld met een Hoofdstuk koninklijk besluit van 2 april 1998, wordt aangevuld met een Hoofdstuk
V, luidend als volgt : V, luidend als volgt :
« HOOFDSTUK V. - Reglementen « HOOFDSTUK V. - Reglementen

Art. 194.De raad van bestuur van B.I.A.C. kan, met inachtneming van

Art. 194.De raad van bestuur van B.I.A.C. kan, met inachtneming van

de grondregelen en de grenzen bepaald in het beheerscontract en de grondregelen en de grenzen bepaald in het beheerscontract en
onverminderd de bepalingen van de wet van 27 juni 1937 houdende onverminderd de bepalingen van de wet van 27 juni 1937 houdende
herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der
luchtvaart, reglementen vaststellen tot regeling op de luchthaven luchtvaart, reglementen vaststellen tot regeling op de luchthaven
Brussel-Nationaal van : Brussel-Nationaal van :
1° de toegang tot de terreinen en de grondinstallaties en het gebruik 1° de toegang tot de terreinen en de grondinstallaties en het gebruik
van de luchthaveninfrastructuren; van de luchthaveninfrastructuren;
2° de stroom van passagiers, bagage, vracht en post; 2° de stroom van passagiers, bagage, vracht en post;
3° de gedragsregels die door de dienstverleners moeten worden 3° de gedragsregels die door de dienstverleners moeten worden
nageleefd in het belang van de goede werking van de luchthaven; nageleefd in het belang van de goede werking van de luchthaven;
4° de maatregelen ter beperking van geluids- en andere hinder 4° de maatregelen ter beperking van geluids- en andere hinder
veroorzaakt door de exploitatie van de luchthaven; veroorzaakt door de exploitatie van de luchthaven;
5° de veiligheidsmaatregelen; 5° de veiligheidsmaatregelen;
6° de vergoedingen bedoeld in artikel 181. 6° de vergoedingen bedoeld in artikel 181.

Art. 195.De reglementen vastgesteld door B.I.A.C. krachtens artikel

Art. 195.De reglementen vastgesteld door B.I.A.C. krachtens artikel

194 zijn onderworpen aan de goedkeuring van de minister tot wiens 194 zijn onderworpen aan de goedkeuring van de minister tot wiens
bevoegdheid het vervoer behoort. Zij zijn verbindend vanaf hun bevoegdheid het vervoer behoort. Zij zijn verbindend vanaf hun
bekendmaking in het Belgisch Staatsblad of, indien de kennisgeving bekendmaking in het Belgisch Staatsblad of, indien de kennisgeving
plaatsvindt vóór deze bekendmaking, vanaf kennisgeving ervan aan de plaatsvindt vóór deze bekendmaking, vanaf kennisgeving ervan aan de
belanghebbenden. belanghebbenden.
Bovendien worden de bepalingen van de reglementen bedoeld in het Bovendien worden de bepalingen van de reglementen bedoeld in het
eerste lid die de gebruikers van de luchthaven Brussel-Nationaal eerste lid die de gebruikers van de luchthaven Brussel-Nationaal
aanbelangen, bekendgemaakt in de « Aeronautical Information aanbelangen, bekendgemaakt in de « Aeronautical Information
Publication » uitgegeven door Belgocontrol. Publication » uitgegeven door Belgocontrol.

Art. 196.§ 1. De reglementen bedoeld in artikel 194 kunnen de

Art. 196.§ 1. De reglementen bedoeld in artikel 194 kunnen de

volgende sancties bepalen voor inbreuken op hun bepalingen, en dit volgende sancties bepalen voor inbreuken op hun bepalingen, en dit
naargelang van de aard en de ernst van deze inbreuken : naargelang van de aard en de ernst van deze inbreuken :
1° een verhoging van de vergoedingen bedoeld in artikel 181 gaande van 1° een verhoging van de vergoedingen bedoeld in artikel 181 gaande van
50 procent tot 200 procent van de verschuldigde vergoedingen; 50 procent tot 200 procent van de verschuldigde vergoedingen;
2° een administratieve geldboete van 2.000 tot 200.000 frank, met dien 2° een administratieve geldboete van 2.000 tot 200.000 frank, met dien
verstande dat : verstande dat :
a) in geval van een nieuwe overtreding binnen drie jaar deze bedragen a) in geval van een nieuwe overtreding binnen drie jaar deze bedragen
worden verdubbeld; worden verdubbeld;
b) in geval van samenloop van verscheidene inbreuken de bedragen van b) in geval van samenloop van verscheidene inbreuken de bedragen van
de administratieve geldboeten worden samengevoegd, zonder dat zij het de administratieve geldboeten worden samengevoegd, zonder dat zij het
bedrag van 2.000.000 frank mogen overschrijden; bedrag van 2.000.000 frank mogen overschrijden;
3° de intrekking of schorsing van de toelatingen of vergunningen door 3° de intrekking of schorsing van de toelatingen of vergunningen door
deze reglementen vereist voor het verstrekken van diensten op de deze reglementen vereist voor het verstrekken van diensten op de
luchthaven Brussel-Nationaal, andere dan de grondafhandelingsdiensten luchthaven Brussel-Nationaal, andere dan de grondafhandelingsdiensten
en zelfafhandeling. en zelfafhandeling.
§ 2. De sancties bedoeld in § 1 worden opgelegd bij een met redenen § 2. De sancties bedoeld in § 1 worden opgelegd bij een met redenen
omklede beslissing van de gedelegeerd bestuurder van B.I.A.C., nadat omklede beslissing van de gedelegeerd bestuurder van B.I.A.C., nadat
de overtreder of zijn vertegenwoordiger werd gehoord of naar behoren de overtreder of zijn vertegenwoordiger werd gehoord of naar behoren
werd opgeroepen. Geen van deze sancties mag later dan twaalf maanden werd opgeroepen. Geen van deze sancties mag later dan twaalf maanden
na de feiten die de inbreuk opleveren, worden uitgesproken. na de feiten die de inbreuk opleveren, worden uitgesproken.
De overtreder kan, binnen dertig dagen volgend op de datum van De overtreder kan, binnen dertig dagen volgend op de datum van
kennisgeving van de beslissing van de gedelegeerd bestuurder, tegen kennisgeving van de beslissing van de gedelegeerd bestuurder, tegen
deze beslissing in beroep gaan bij de directeur-generaal van het deze beslissing in beroep gaan bij de directeur-generaal van het
Bestuur van de Luchtvaart. Dit beroep schorst de uitvoering van de Bestuur van de Luchtvaart. Dit beroep schorst de uitvoering van de
beslissing. beslissing.
§ 3. De verhogingen en boeten bedoeld in § 1, 1° en 2°, worden ten § 3. De verhogingen en boeten bedoeld in § 1, 1° en 2°, worden ten
gunste van de Schatkist ingevorderd door de Administratie van de gunste van de Schatkist ingevorderd door de Administratie van de
belasting over de toegevoegde waarde, registratie en domeinen. » belasting over de toegevoegde waarde, registratie en domeinen. »

Art. 11.De ambten van inspecteur en agent van de luchtvaartpolitie

Art. 11.De ambten van inspecteur en agent van de luchtvaartpolitie

kunnen door de Koning aan statutaire personeelsleden van de naamloze kunnen door de Koning aan statutaire personeelsleden van de naamloze
vennootschap van publiek recht « Brussels International Airport vennootschap van publiek recht « Brussels International Airport
Company » worden verleend. Company » worden verleend.

Art. 12.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Art. 12.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt, met uitzondering van : Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt, met uitzondering van :
1° de artikelen 2, tweede lid, en 10 die in werking treden op de dag 1° de artikelen 2, tweede lid, en 10 die in werking treden op de dag
bedoeld in artikel 11 van voornoemd koninklijk besluit van 2 april bedoeld in artikel 11 van voornoemd koninklijk besluit van 2 april
1998; 1998;
2° de artikelen 8 en 9 die in werking treden op de dag bedoeld in 2° de artikelen 8 en 9 die in werking treden op de dag bedoeld in
artikel 33, eerste lid, van hetzelfde besluit. artikel 33, eerste lid, van hetzelfde besluit.

Art. 13.Onze Minister van Volksgezondheid en Pensioenen, Onze

Art. 13.Onze Minister van Volksgezondheid en Pensioenen, Onze

Minister van Vervoer, Onze Minister van Ambtenarenzaken en Onze Minister van Vervoer, Onze Minister van Ambtenarenzaken en Onze
Minister van Financiën zijn, ieder wat hem betreft, belast met de Minister van Financiën zijn, ieder wat hem betreft, belast met de
uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 17 juli 1998. Gegeven te Brussel, 17 juli 1998.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Volksgezondheid en Pensioenen, De Minister van Volksgezondheid en Pensioenen,
M. COLLA M. COLLA
De Minister van Vervoer, De Minister van Vervoer,
M. DAERDEN M. DAERDEN
De Minister van Ambtenarenzaken, De Minister van Ambtenarenzaken,
A. FLAHAUT A. FLAHAUT
De Minister van Financiën, De Minister van Financiën,
J.J. VISEUR J.J. VISEUR
^