Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 17/12/2017
← Terug naar "Koninklijk besluit tot vaststelling van de procedure en van de uitvoeringsbepalingen met betrekking tot de compensaties ten gunste van bedrijven van de primaire sector getroffen door de fipronilcrisis "
Koninklijk besluit tot vaststelling van de procedure en van de uitvoeringsbepalingen met betrekking tot de compensaties ten gunste van bedrijven van de primaire sector getroffen door de fipronilcrisis Koninklijk besluit tot vaststelling van de procedure en van de uitvoeringsbepalingen met betrekking tot de compensaties ten gunste van bedrijven van de primaire sector getroffen door de fipronilcrisis
FEDERAAL AGENTSCHAP VOOR DE VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN FEDERAAL AGENTSCHAP VOOR DE VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN
17 DECEMBER 2017. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de 17 DECEMBER 2017. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de
procedure en van de uitvoeringsbepalingen met betrekking tot de procedure en van de uitvoeringsbepalingen met betrekking tot de
compensaties ten gunste van bedrijven van de primaire sector getroffen compensaties ten gunste van bedrijven van de primaire sector getroffen
door de fipronilcrisis door de fipronilcrisis
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op artikel 108 van de Grondwet; Gelet op artikel 108 van de Grondwet;
Gelet op de wet van 21 november 2017 betreffende compensaties ten Gelet op de wet van 21 november 2017 betreffende compensaties ten
gunste van bedrijven getroffen door de fipronilcrisis, artikelen 6 en gunste van bedrijven getroffen door de fipronilcrisis, artikelen 6 en
8; 8;
Gelet op de wet van 4 februari 2000 houdende oprichting van het Gelet op de wet van 4 februari 2000 houdende oprichting van het
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen, artikel 4, Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen, artikel 4,
§ 1, § 2, en § 3, gewijzigd bij de wet van 22 december 2003, en § 1, § 2, en § 3, gewijzigd bij de wet van 22 december 2003, en
artikel 5, tweede lid, vervangen bij de wet van 22 december 2003; artikel 5, tweede lid, vervangen bij de wet van 22 december 2003;
Gelet op de richtsnoeren 2014/C 204/01 van de Europese Unie voor Gelet op de richtsnoeren 2014/C 204/01 van de Europese Unie voor
staatssteun in de landbouw- en de bosbouwsector en in staatssteun in de landbouw- en de bosbouwsector en in
plattelandsgebieden 2014-2020; plattelandsgebieden 2014-2020;
Gelet op het overleg met de sectoren; Gelet op het overleg met de sectoren;
Gelet op het overleg tussen de gewestregeringen en de Federale Gelet op het overleg tussen de gewestregeringen en de Federale
Overheid van 28 september 2017; Overheid van 28 september 2017;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 18 Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 18
september 2017; september 2017;
Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting, gegeven op 25 Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting, gegeven op 25
september 2017; september 2017;
Gelet op de notificatie aan de Europese Commissie op 27 oktober 2017, Gelet op de notificatie aan de Europese Commissie op 27 oktober 2017,
met toepassing van artikel 108, paragraaf 3, van het Verdrag met toepassing van artikel 108, paragraaf 3, van het Verdrag
betreffende de werking van de Europese Unie; betreffende de werking van de Europese Unie;
Gelet op de hoogdringendheid, gemotiveerd door het feit dat bepaalde Gelet op de hoogdringendheid, gemotiveerd door het feit dat bepaalde
operatoren zeer ernstige schade lijden omwille van de fipronilcrisis operatoren zeer ernstige schade lijden omwille van de fipronilcrisis
en dat het noodzakelijk blijkt om de getroffen bedrijven onverwijld en dat het noodzakelijk blijkt om de getroffen bedrijven onverwijld
een billijke compensatie toe te kennen, met name om te vermijden dat een billijke compensatie toe te kennen, met name om te vermijden dat
hun overleven in het gedrang komt, en dit zonder dat op welke wijze hun overleven in het gedrang komt, en dit zonder dat op welke wijze
ook kan worden besloten dat er uit hoofde van de Staat enige erkenning ook kan worden besloten dat er uit hoofde van de Staat enige erkenning
van aansprakelijkheid zou zijn; van aansprakelijkheid zou zijn;
Gelet op het advies 62.466/3 van de Raad van State, gegeven op 21 Gelet op het advies 62.466/3 van de Raad van State, gegeven op 21
november 2017, in toepassing van artikel 84, § 1, 1ste lid, 3°, van de november 2017, in toepassing van artikel 84, § 1, 1ste lid, 3°, van de
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van Onze Ministers van Landbouw, Economie, Budget, Op de voordracht van Onze Ministers van Landbouw, Economie, Budget,
Financiën, Volksgezondheid en op advies van Onze in Raad vergaderde Financiën, Volksgezondheid en op advies van Onze in Raad vergaderde
Ministers, Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
HOOFDSTUK I. - Toepassingsveld en definities HOOFDSTUK I. - Toepassingsveld en definities

Artikel 1.Het huidig besluit is van toepassing op de

Artikel 1.Het huidig besluit is van toepassing op de

pluimveebedrijven van de sector van de primaire productie. pluimveebedrijven van de sector van de primaire productie.

Art. 2.In de betekenis van dit besluit, verstaan we onder:

Art. 2.In de betekenis van dit besluit, verstaan we onder:

1° : Fipronilwet: wet van 21 november 2017 betreffende compensaties 1° : Fipronilwet: wet van 21 november 2017 betreffende compensaties
ten gunste van bedrijven getroffen door de fipronilcrisis. ten gunste van bedrijven getroffen door de fipronilcrisis.
2° : SANITEL: het gecomputeriseerde gegevensbestand van het Federaal 2° : SANITEL: het gecomputeriseerde gegevensbestand van het Federaal
Agentschap voor de veiligheid van de Voedselketen voor de Agentschap voor de veiligheid van de Voedselketen voor de
identificatie en registratie van de dieren, van de bedrijven, identificatie en registratie van de dieren, van de bedrijven,
inrichtingen en installaties waar dieren worden gehouden, alsook van inrichtingen en installaties waar dieren worden gehouden, alsook van
de houders en de verantwoordelijken; wordt ook SANITRACE genoemd. de houders en de verantwoordelijken; wordt ook SANITRACE genoemd.
3° : primaire productie: de productie, het fokken, het houden en het 3° : primaire productie: de productie, het fokken, het houden en het
telen van primaire producten, tot en met het oogsten, het melken en de telen van primaire producten, tot en met het oogsten, het melken en de
productie van landbouwhuisdieren voorafgaand aan het slachten. productie van landbouwhuisdieren voorafgaand aan het slachten.
4° : materiële schade: 4° : materiële schade:
De financiële verliezen die voortvloeien uit de fipronilcrisis met De financiële verliezen die voortvloeien uit de fipronilcrisis met
betrekking tot: betrekking tot:
1. de vernietiging van de eieren (met inbegrip van de waarde van de 1. de vernietiging van de eieren (met inbegrip van de waarde van de
vernietigde eieren), vernietigde eieren),
2. de vernietiging van het pluimvee (met inbegrip van de waarde van de 2. de vernietiging van het pluimvee (met inbegrip van de waarde van de
vernietigde kippen), vernietigde kippen),
3. de waardeverminderingen van de eieren door de blokkering van het 3. de waardeverminderingen van de eieren door de blokkering van het
bedrijf, bedrijf,
4. de waardeverminderingen van de eieren in de 4. de waardeverminderingen van de eieren in de
pluimveevermeerderingsbedrijven, pluimveevermeerderingsbedrijven,
5. de reiniging en ontsmetting van de opslagruimtes en installaties, 5. de reiniging en ontsmetting van de opslagruimtes en installaties,
6. de analysekosten, 6. de analysekosten,
7. het niet-gebruik van de infrastructuur, 7. het niet-gebruik van de infrastructuur,
met uitzondering van de bijkomende kosten die verband houden met de met uitzondering van de bijkomende kosten die verband houden met de
verwerking van afvalwater en mest van pluimveebedrijven die besmet verwerking van afvalwater en mest van pluimveebedrijven die besmet
zijn met fipronil en van de kosten die verband houden met zijn met fipronil en van de kosten die verband houden met
milieubescherming. milieubescherming.
5° : Administratie: UNIEK LOKET FIPRONIL, FOD Beleid en Ondersteuning, 5° : Administratie: UNIEK LOKET FIPRONIL, FOD Beleid en Ondersteuning,
Simon Bolivarlaan 30, WTC III te 1000 Brussel, e-mailadres Simon Bolivarlaan 30, WTC III te 1000 Brussel, e-mailadres
Loketfipronil@bosa.fgov.be Loketfipronil@bosa.fgov.be
6° : Commissie: adviesorgaan samengesteld uit ambtenaren van het 6° : Commissie: adviesorgaan samengesteld uit ambtenaren van het
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen, van de FOD Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen, van de FOD
Economie en van de Administratie. Economie en van de Administratie.
HOOFDSTUK II. - Toekenningsvoorwaarden en aanvraagprocedure HOOFDSTUK II. - Toekenningsvoorwaarden en aanvraagprocedure

Art. 3.§ 1 Het bedrijf dient, ten laatste op 30 april 2018, zijn

Art. 3.§ 1 Het bedrijf dient, ten laatste op 30 april 2018, zijn

aanvraag in bij de Administratie, bij ter post aangetekende brief of aanvraag in bij de Administratie, bij ter post aangetekende brief of
via e-mail, aan de hand van het formulier in bijlage 1. via e-mail, aan de hand van het formulier in bijlage 1.
Het bedrijf kan, ten laatste op 30 april 2018, zijn aparte en Het bedrijf kan, ten laatste op 30 april 2018, zijn aparte en
specifieke aanvraag betreffende de verliezen bedoeld in artikel 7, § specifieke aanvraag betreffende de verliezen bedoeld in artikel 7, §
1, 1/, indienen bij het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de 1, 1/, indienen bij het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de
Voedselketen, bij ter post aangetekende brief of via e-mail, aan de Voedselketen, bij ter post aangetekende brief of via e-mail, aan de
hand van facturen en documenten die uitgaan van de overheid. De hand van facturen en documenten die uitgaan van de overheid. De
beslissing met betrekking tot de toekenning van de compensatie beslissing met betrekking tot de toekenning van de compensatie
betreffende deze aanvraag wordt genomen door de Minister van Landbouw betreffende deze aanvraag wordt genomen door de Minister van Landbouw
of zijn gedelegeerde. De betalingen worden geboekt op de operationele of zijn gedelegeerde. De betalingen worden geboekt op de operationele
kosten van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de kosten van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de
Voedselketen. De overige bepalingen van dit hoofdstuk zijn niet van Voedselketen. De overige bepalingen van dit hoofdstuk zijn niet van
toepassing op deze aanvraag. toepassing op deze aanvraag.
§ 2 De aanvraag wordt vergezeld van alle documenten die vereist zijn § 2 De aanvraag wordt vergezeld van alle documenten die vereist zijn
voor de toekenning van een compensatie, zoals facturen of documenten voor de toekenning van een compensatie, zoals facturen of documenten
die uitgaan van de overheid, zodat het oorzakelijk verband en het die uitgaan van de overheid, zodat het oorzakelijk verband en het
bedrag van de geleden materiële schade kan worden aangetoond. bedrag van de geleden materiële schade kan worden aangetoond.
§ 3 De Administratie verzendt het bedrijf een ontvangstmelding en kent § 3 De Administratie verzendt het bedrijf een ontvangstmelding en kent
een uniek dossiernummer toe per vestigingseenheid. een uniek dossiernummer toe per vestigingseenheid.
§ 4 Het bedrijf moet ontbrekende documenten bezorgen binnen een maand § 4 Het bedrijf moet ontbrekende documenten bezorgen binnen een maand
volgend op het verzoek van de Administratie. volgend op het verzoek van de Administratie.

Art. 4.§ 1 Het bedrijf moet het bewijs leveren van de geleden schade

Art. 4.§ 1 Het bedrijf moet het bewijs leveren van de geleden schade

en een direct oorzakelijk verband vaststellen tussen die schade en de en een direct oorzakelijk verband vaststellen tussen die schade en de
fipronilcrisis in het formulier en de bijgevoegde documenten. fipronilcrisis in het formulier en de bijgevoegde documenten.
§ 2 Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen § 2 Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
houdt een dossier met betrekking tot de getroffen pluimveebedrijven houdt een dossier met betrekking tot de getroffen pluimveebedrijven
ter beschikking van de Administratie. Dat dossier bevat een kopie van ter beschikking van de Administratie. Dat dossier bevat een kopie van
de briefwisseling, van de analyses en van de meldingen die werden de briefwisseling, van de analyses en van de meldingen die werden
gestuurd in het kader van de crisis. Die stukken moeten niet meer door gestuurd in het kader van de crisis. Die stukken moeten niet meer door
het bedrijf worden verstrekt. het bedrijf worden verstrekt.

Art. 5.§ 1 Het bedrijf vult het formulier in bijlage 1 behoorlijk in

Art. 5.§ 1 Het bedrijf vult het formulier in bijlage 1 behoorlijk in

opdat het kan worden aangetoond dat de gevraagde compensatie de opdat het kan worden aangetoond dat de gevraagde compensatie de
geleden materiële schade niet overschrijdt. geleden materiële schade niet overschrijdt.
In dat formulier moet het bedrijf: In dat formulier moet het bedrijf:
1: de toelating geven aan de Administratie om bij de 1: de toelating geven aan de Administratie om bij de
verzekeringsmaatschappijen of bij elke andere tussenkomende partij verzekeringsmaatschappijen of bij elke andere tussenkomende partij
(zoals dienstverlener, destructiebedrijven en andere) alle informatie (zoals dienstverlener, destructiebedrijven en andere) alle informatie
op te vragen die het nodig acht voor de behandeling van het dossier; op te vragen die het nodig acht voor de behandeling van het dossier;
2: aangeven of het subsidies of andere financiële overheidssteun heeft 2: aangeven of het subsidies of andere financiële overheidssteun heeft
ontvangen in het kader van de fipronilcrisis. Indien het dergelijke ontvangen in het kader van de fipronilcrisis. Indien het dergelijke
voordelen heeft ontvangen, moeten de aard van de tussenkomst en het voordelen heeft ontvangen, moeten de aard van de tussenkomst en het
bedrag ervan in het dossier worden vermeld; in voorkomend geval moet bedrag ervan in het dossier worden vermeld; in voorkomend geval moet
ook het uitgekeerde bedrag van de voorschotten op de restituties in ook het uitgekeerde bedrag van de voorschotten op de restituties in
het dossier worden vermeld. het dossier worden vermeld.
§ 2 Bijlage 1 kan worden gewijzigd door de Minister van Landbouw. § 2 Bijlage 1 kan worden gewijzigd door de Minister van Landbouw.
HOOFDSTUK III. - Behandeling van de dossiers en berekening van de HOOFDSTUK III. - Behandeling van de dossiers en berekening van de
compensatie compensatie

Art. 6.§ 1: Voor elk aanvraagdossier ingediend overeenkomstig artikel

Art. 6.§ 1: Voor elk aanvraagdossier ingediend overeenkomstig artikel

3, § 1, eerste lid, dient de Administratie een compensatievoorstel in 3, § 1, eerste lid, dient de Administratie een compensatievoorstel in
bij de Commissie, rekening houdende met de elementen van artikel 5, § bij de Commissie, rekening houdende met de elementen van artikel 5, §
1, van de Fipronilwet. 1, van de Fipronilwet.
§ 2 De Administratie baseert zich op de facturen met betrekking tot de § 2 De Administratie baseert zich op de facturen met betrekking tot de
vernietiging van de eieren en kippen, in voorkomend geval op de vernietiging van de eieren en kippen, in voorkomend geval op de
bedragen vastgesteld in bijlage 2, en op de informatie bevat in het bedragen vastgesteld in bijlage 2, en op de informatie bevat in het
aanvraagformulier. aanvraagformulier.

Art. 7.§ 1 De compensatie wordt berekend op grond van de volgende

Art. 7.§ 1 De compensatie wordt berekend op grond van de volgende

formule: totaal van de verliezen verbonden formule: totaal van de verliezen verbonden
1/ aan de vernietiging van de niet-conforme eieren * 100%, met een 1/ aan de vernietiging van de niet-conforme eieren * 100%, met een
maximum van 12 weken productie van niet-conforme eieren vanaf een week maximum van 12 weken productie van niet-conforme eieren vanaf een week
voorafgaand aan de dag van de eerste blokkering van de stal voorafgaand aan de dag van de eerste blokkering van de stal
2/ aan de vernietiging van het pluimvee *100%, voor de kippen die 2/ aan de vernietiging van het pluimvee *100%, voor de kippen die
niet-conforme eieren leggen en voor de niet-conforme poulje niet-conforme eieren leggen en voor de niet-conforme poulje
3/ aan de waardeverminderingen van de conforme eieren door de 3/ aan de waardeverminderingen van de conforme eieren door de
blokkering van het bedrijf * 50% blokkering van het bedrijf * 50%
4/ aan de waarde van de vernietigde niet-conforme eieren * 90% 4/ aan de waarde van de vernietigde niet-conforme eieren * 90%
5/ aan de waarde van de vernietigde kippen die niet-conforme eieren 5/ aan de waarde van de vernietigde kippen die niet-conforme eieren
leggen * 90% leggen * 90%
6/ aan de waardeverminderingen van de conforme eieren in de 6/ aan de waardeverminderingen van de conforme eieren in de
pluimveevermeerderingsbedrijven * 50% pluimveevermeerderingsbedrijven * 50%
7/ aan de reiniging en ontsmetting van de opslagruimtes en 7/ aan de reiniging en ontsmetting van de opslagruimtes en
installaties voor zover aangetoond is dat de betrokken stallen installaties voor zover aangetoond is dat de betrokken stallen
vrijgegeven worden volgens de modaliteiten van het protocol ter zake vrijgegeven worden volgens de modaliteiten van het protocol ter zake
van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen * van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen *
100% van de reële kosten op basis van de facturen met een maximale 100% van de reële kosten op basis van de facturen met een maximale
forfait forfait
8/ aan de analysekosten * 100% 8/ aan de analysekosten * 100%
9/ aan het niet-gebruik van de infrastructuur * forfait met een 9/ aan het niet-gebruik van de infrastructuur * forfait met een
maximum van maximum van
20 weken niet-gebruik voor de leeftijdscategorie 17-35 weken; 20 weken niet-gebruik voor de leeftijdscategorie 17-35 weken;
16 weken niet-gebruik voor de leeftijdscategorie 36-50 weken; 16 weken niet-gebruik voor de leeftijdscategorie 36-50 weken;
12 weken niet-gebruik voor de leeftijdscategorie 50-82 weken. 12 weken niet-gebruik voor de leeftijdscategorie 50-82 weken.
§ 2 Voor de capaciteit van de inrichtingen zal rekening worden § 2 Voor de capaciteit van de inrichtingen zal rekening worden
gehouden met de gegevens in SANITEL. gehouden met de gegevens in SANITEL.

Art. 8.De beslissing met betrekking tot de toekenning van de

Art. 8.De beslissing met betrekking tot de toekenning van de

compensatie aangevraagd overeenkomstig artikel 3, § 1, eerste lid, compensatie aangevraagd overeenkomstig artikel 3, § 1, eerste lid,
wordt genomen door de Minister van Landbouw, op basis van het advies wordt genomen door de Minister van Landbouw, op basis van het advies
van de Commissie. van de Commissie.
Bij de uitvoering van haar taken wordt de Commissie ondersteund door Bij de uitvoering van haar taken wordt de Commissie ondersteund door
de personeelsleden van de Administratie. de personeelsleden van de Administratie.

Art. 9.De controles bij de bedrijven worden uitgevoerd in

Art. 9.De controles bij de bedrijven worden uitgevoerd in

overeenstemming met de bepalingen van het koninklijk besluit van 22 overeenstemming met de bepalingen van het koninklijk besluit van 22
februari 2001 houdende organisatie van de controles die worden februari 2001 houdende organisatie van de controles die worden
verricht door het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de verricht door het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de
Voedselketen en tot wijziging van diverse wettelijke bepalingen. Voedselketen en tot wijziging van diverse wettelijke bepalingen.

Art. 10.Het eventuele teveel aan federale overheidssteun dat een

Art. 10.Het eventuele teveel aan federale overheidssteun dat een

bedrijf heeft ontvangen omwille van de fipronilcrisis met betrekking bedrijf heeft ontvangen omwille van de fipronilcrisis met betrekking
tot de materiële schade die het heeft geleden veroorzaakt door die tot de materiële schade die het heeft geleden veroorzaakt door die
crisis wordt geboekt op de ontvangen federale steun, in omgekeerde crisis wordt geboekt op de ontvangen federale steun, in omgekeerde
chronologische volgorde, en moet worden terugbetaald aan de Schatkist, chronologische volgorde, en moet worden terugbetaald aan de Schatkist,
vermeerderd met verwijlinteresten aan de wettelijke rentevoet in vermeerderd met verwijlinteresten aan de wettelijke rentevoet in
fiscale zaken. fiscale zaken.
De invordering ervan wordt verzekerd door de administratie van de De invordering ervan wordt verzekerd door de administratie van de
Federale Overheidsdienst Financiën belast met de inning en de Federale Overheidsdienst Financiën belast met de inning en de
invordering van de niet-fiscale schuldvorderingen, overeenkomstig de invordering van de niet-fiscale schuldvorderingen, overeenkomstig de
artikelen 3 en volgende van de domaniale wet van 22 december 1949. artikelen 3 en volgende van de domaniale wet van 22 december 1949.

Art. 11.De dossiers die niet voldoen aan de vastgestelde voorwaarden

Art. 11.De dossiers die niet voldoen aan de vastgestelde voorwaarden

of die niet binnen de vastgestelde termijnen zijn ingediend, worden of die niet binnen de vastgestelde termijnen zijn ingediend, worden
niet in aanmerking genomen voor de toepassing van de niet in aanmerking genomen voor de toepassing van de
compensatieregeling. compensatieregeling.
HOOFDSTUK IV. - Diverse bepalingen HOOFDSTUK IV. - Diverse bepalingen

Art. 12.De betalingen aangevraagd overeenkomstig artikel 3, § 1,

Art. 12.De betalingen aangevraagd overeenkomstig artikel 3, § 1,

eerste lid, worden geboekt op een basisallocatie van de begroting van eerste lid, worden geboekt op een basisallocatie van de begroting van
de FOD BOSA gevoed door de reserves van het FAVV voor de toepassing de FOD BOSA gevoed door de reserves van het FAVV voor de toepassing
van dit KB. van dit KB.

Art. 13.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Art. 13.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 14.De minister bevoegd voor economie, de minister bevoegd voor

Art. 14.De minister bevoegd voor economie, de minister bevoegd voor

landbouw, de minister bevoegd voor financiën en de minister bevoegd landbouw, de minister bevoegd voor financiën en de minister bevoegd
voor begroting zijn belast met de uitvoering van dit besluit, elk voor voor begroting zijn belast met de uitvoering van dit besluit, elk voor
wat hem betreft. wat hem betreft.
Gegeven te Brussel, 17 december 2017. Gegeven te Brussel, 17 december 2017.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Werk, Economie en Consumenten, De Minister van Werk, Economie en Consumenten,
K. PEETERS K. PEETERS
De Minister van Sociale zaken en Volksgezondheid, De Minister van Sociale zaken en Volksgezondheid,
M. DE BLOCK M. DE BLOCK
De Minister van Begroting, De Minister van Begroting,
S. WILMES S. WILMES
De Minister van Financiën, De Minister van Financiën,
J. VAN OVERTVELDT J. VAN OVERTVELDT
De Minister van Landbouw, De Minister van Landbouw,
D. DUCARME D. DUCARME
Bijlage 1 bij het Koninklijk besluit van 17 december 2017 tot Bijlage 1 bij het Koninklijk besluit van 17 december 2017 tot
vaststelling van de procedure en van de uitvoeringsbepalingen met vaststelling van de procedure en van de uitvoeringsbepalingen met
betrekking tot de compensaties ten gunste van bedrijven van de betrekking tot de compensaties ten gunste van bedrijven van de
primaire sector getroffen door de fipronilcrisis primaire sector getroffen door de fipronilcrisis
Standaardformulier voor het indienen van een aanvraag voor Standaardformulier voor het indienen van een aanvraag voor
vergoedingen naar aanleiding van de fipronilcrisis vergoedingen naar aanleiding van de fipronilcrisis
(Een formulier invullen voor elke vestigingseenheid van het bedrijf) (Een formulier invullen voor elke vestigingseenheid van het bedrijf)
Het formulier dient volledig en getekend teruggestuurd te worden ten Het formulier dient volledig en getekend teruggestuurd te worden ten
laatste op 30 april 2018 laatste op 30 april 2018
bij ter post aangetekende brief of via e-mail aan bij ter post aangetekende brief of via e-mail aan
UNIEK LOKET FIPRONIL UNIEK LOKET FIPRONIL
FOD Beleid en Ondersteuning FOD Beleid en Ondersteuning
Simon Bolivarlaan 30, WTC III te 1000 Brussel Simon Bolivarlaan 30, WTC III te 1000 Brussel
e-mailadres Loketfipronil@bosa.fgov.be e-mailadres Loketfipronil@bosa.fgov.be
HOOFDSTUK I HOOFDSTUK I
Identiteit van het bedrijf Identiteit van het bedrijf
NAAM: NAAM:
Adres: Adres:
Ondernemingsnummer: Ondernemingsnummer:
Telefoonnummer: Telefoonnummer:
Rekeningnummer: Rekeningnummer:
Hoedanigheid (aanvinken): Hoedanigheid (aanvinken):
O Eigenaar van de dieren O Eigenaar van de dieren
O Eigenaar van de gebouwen, installaties, opslagruimtes O Eigenaar van de gebouwen, installaties, opslagruimtes
O ..... O .....
Deze aanvraag heeft betrekking op de vestigingseenheid nr. Deze aanvraag heeft betrekking op de vestigingseenheid nr.
................................ ................................
Eventuele NAAM van de vestigingseenheid Eventuele NAAM van de vestigingseenheid
Adres: Adres:
HOOFDSTUK II HOOFDSTUK II
INVENTARIS VAN HET TOTAAL VAN DE GELEDEN MATERIELE SCHADE INVENTARIS VAN HET TOTAAL VAN DE GELEDEN MATERIELE SCHADE
1) Verliezen met betrekking tot de vernietiging van de eieren (met 1) Verliezen met betrekking tot de vernietiging van de eieren (met
inbegrip van de waarde van de vernietigde eieren): inbegrip van de waarde van de vernietigde eieren):
Vernietigingskosten + documenten die de vernietiging bewijzen Vernietigingskosten + documenten die de vernietiging bewijzen
Waarde van de vernietigde eieren volgens bijlage 2 Waarde van de vernietigde eieren volgens bijlage 2
Transport Transport
2) Verliezen met betrekking tot de vernietiging van het pluimvee (met 2) Verliezen met betrekking tot de vernietiging van het pluimvee (met
inbegrip van de waarde van de kippen): inbegrip van de waarde van de kippen):
Vernietigingskosten + documenten die de vernietiging bewijzen Vernietigingskosten + documenten die de vernietiging bewijzen
Geraamde waarde van het pluimvee volgens de tabellen van het Fonds Geraamde waarde van het pluimvee volgens de tabellen van het Fonds
voor de gezondheid en de kwaliteit van de dieren en van de dierlijke voor de gezondheid en de kwaliteit van de dieren en van de dierlijke
producten producten
Transport Transport
3) Verliezen met betrekking tot de waardeverminderingen van de eieren 3) Verliezen met betrekking tot de waardeverminderingen van de eieren
door de blokkering van het bedrijf door de blokkering van het bedrijf
Betrokken hoeveelheden Betrokken hoeveelheden
Duur van de blokkering Duur van de blokkering
Geraamde waarde Geraamde waarde
Documenten die de waardevermindering bewijzen (facturen, Documenten die de waardevermindering bewijzen (facturen,
referentiewaarden van de markt van Kruishoutem, ...) referentiewaarden van de markt van Kruishoutem, ...)
4) Verliezen met betrekking tot de waardeverminderingen van de eieren 4) Verliezen met betrekking tot de waardeverminderingen van de eieren
in de pluimveevermeerderingsbedrijven in de pluimveevermeerderingsbedrijven
Betrokken hoeveelheden Betrokken hoeveelheden
Duur van de blokkering Duur van de blokkering
Geraamde waarde Geraamde waarde
Documenten die de waardevermindering bewijzen (facturen, Documenten die de waardevermindering bewijzen (facturen,
referentiewaarden van de markt van Kruishoutem,...) referentiewaarden van de markt van Kruishoutem,...)
5) Geraamde reële kosten met betrekking tot de reiniging en 5) Geraamde reële kosten met betrekking tot de reiniging en
ontsmetting van de opslagruimtes en installaties (werkuren, producten, ontsmetting van de opslagruimtes en installaties (werkuren, producten,
huur van materiaal, ...) huur van materiaal, ...)
6) Analysekosten (facturen) 6) Analysekosten (facturen)
7) Verliezen met betrekking tot het niet-gebruik van de infrastructuur 7) Verliezen met betrekking tot het niet-gebruik van de infrastructuur
(duur van de blokkering, leeftijd dieren op het moment van de (duur van de blokkering, leeftijd dieren op het moment van de
blokkering) blokkering)
HOOFDSTUK III HOOFDSTUK III
1) Dekking van de verliezen door een verzekeringscontract 1) Dekking van de verliezen door een verzekeringscontract
Zijn de hiervoor aangegeven verliezen en uitgaven volledig of Zijn de hiervoor aangegeven verliezen en uitgaven volledig of
gedeeltelijk gedekt door een verzekeringscontract? ja/nee gedeeltelijk gedekt door een verzekeringscontract? ja/nee
Indien ja, om welke maatschappij gaat het en wat is het nr./de nrs. Indien ja, om welke maatschappij gaat het en wat is het nr./de nrs.
van het (de) betrokken contract(en). van het (de) betrokken contract(en).
............................................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................
Indien de verzekeringspolis het risico van ongeschiktheid voor Indien de verzekeringspolis het risico van ongeschiktheid voor
consumptie van de producten of de vernietiging van hun teeltwaarde consumptie van de producten of de vernietiging van hun teeltwaarde
dekt, dan moet een kopie van de polis aan het dossier worden dekt, dan moet een kopie van de polis aan het dossier worden
toegevoegd; toegevoegd;
Wat is het verwachte bedrag van de door de verzekeringsmaatschappij Wat is het verwachte bedrag van de door de verzekeringsmaatschappij
toegekende vergoedingen? toegekende vergoedingen?
Indien ik niet in het bezit ben van deze gegevens, wanneer zou ik Indien ik niet in het bezit ben van deze gegevens, wanneer zou ik
erover kunnen beschikken? erover kunnen beschikken?
............................................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................
2) Dekking van de verliezen door regionale steunmaatregelen 2) Dekking van de verliezen door regionale steunmaatregelen
Zijn de hiervoor aangegeven verliezen en uitgaven volledig of Zijn de hiervoor aangegeven verliezen en uitgaven volledig of
gedeeltelijk gedekt door regionale steunmaatregelen of vergoedingen? gedeeltelijk gedekt door regionale steunmaatregelen of vergoedingen?
ja/nee ja/nee
Indien ja, wie is het betaalorgaan of wie zijn de betaalorganen en wat Indien ja, wie is het betaalorgaan of wie zijn de betaalorganen en wat
is het dossiernummer(s)? is het dossiernummer(s)?
............................................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................
Wat is het verwachte bedrag van de door het betaalorgaan of de Wat is het verwachte bedrag van de door het betaalorgaan of de
betaalorganen toegekende vergoedingen? betaalorganen toegekende vergoedingen?
Indien ik niet in het bezit ben van deze gegevens, wanneer zou ik Indien ik niet in het bezit ben van deze gegevens, wanneer zou ik
erover kunnen beschikken? erover kunnen beschikken?
............................................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................
3) Andere vorm van steunmaatregelen met betrekking tot de hiervoor 3) Andere vorm van steunmaatregelen met betrekking tot de hiervoor
aangegeven uitgaven aangegeven uitgaven
Welke? Welke?
Betaalorgaan? Betaalorgaan?
Te ontvangen bedragen? Te ontvangen bedragen?
Ik, ondergetekende, .................................., Ik, ondergetekende, ..................................,
verantwoordelijke voor het bedrijf nr. ........................, verantwoordelijke voor het bedrijf nr. ........................,
verklaar dat de hiervoor vermelde gegevens volledig en correct zijn. verklaar dat de hiervoor vermelde gegevens volledig en correct zijn.
Ik geef de overheid de toestemming om de gewesten, de Ik geef de overheid de toestemming om de gewesten, de
verzekeringsmaatschappijen en de fiscale administratie te contacteren verzekeringsmaatschappijen en de fiscale administratie te contacteren
om mijn verklaringen te controleren. om mijn verklaringen te controleren.
Datum Datum
NAAM NAAM
Functie Functie
Gezien om gevoegd te worden bij ons besluit van 17 december 2017 tot Gezien om gevoegd te worden bij ons besluit van 17 december 2017 tot
vaststelling van de procedure en van de uitvoeringsbepalingen met vaststelling van de procedure en van de uitvoeringsbepalingen met
betrekking tot de compensaties ten gunste van bedrijven van de betrekking tot de compensaties ten gunste van bedrijven van de
primaire sector getroffen door de fipronilcrisis. primaire sector getroffen door de fipronilcrisis.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Werk, Economie en Consumenten, De Minister van Werk, Economie en Consumenten,
K. PEETERS K. PEETERS
De Minister van Sociale zaken en Volksgezondheid, De Minister van Sociale zaken en Volksgezondheid,
M. DE BLOCK M. DE BLOCK
De Minister van Begroting, De Minister van Begroting,
S. WILMES S. WILMES
De Minister van Financiën, De Minister van Financiën,
J. VAN OVERTVELDT J. VAN OVERTVELDT
De Minister van Landbouw, De Minister van Landbouw,
D. DUCARME D. DUCARME
Bijlage 2 bij het Koninklijk besluit van 17 december 2017 tot Bijlage 2 bij het Koninklijk besluit van 17 december 2017 tot
vaststelling van de procedure en van de uitvoeringsbepalingen met vaststelling van de procedure en van de uitvoeringsbepalingen met
betrekking tot de compensaties ten gunste van bedrijven van de betrekking tot de compensaties ten gunste van bedrijven van de
primaire sector getroffen door de fipronilcrisis primaire sector getroffen door de fipronilcrisis
Waardetabel voor het inschatten van de schade bedoeld in artikel 7, § Waardetabel voor het inschatten van de schade bedoeld in artikel 7, §
1, aan producten betreffende de Fipronil verontreiniging 1, aan producten betreffende de Fipronil verontreiniging
Type van verlies/kost Type van verlies/kost
Forfaitaire prijs/maximum Forfaitaire prijs/maximum
Waardeverlies van de vernietigde eieren, bedoeld in artikel 7, § 1, Waardeverlies van de vernietigde eieren, bedoeld in artikel 7, § 1,
4/: 4/:
Scharrelei bruin Scharrelei bruin
Scharrelei wit Scharrelei wit
Scharrel met vrije uitloop Scharrel met vrije uitloop
Verrijkte kooi bruin Verrijkte kooi bruin
Verrijkte kooi wit Verrijkte kooi wit
Gemiddelde prijs (gemiddelde van 12 weken voorafgaande aan Gemiddelde prijs (gemiddelde van 12 weken voorafgaande aan
18/07/2017): 18/07/2017):
7,36 EUR/100 stuks 7,36 EUR/100 stuks
6,56 EUR/100 stuks 6,56 EUR/100 stuks
8,68 EUR/100 stuks 8,68 EUR/100 stuks
5,76 EUR/100 stuks 5,76 EUR/100 stuks
5,09 EUR/100 stuks 5,09 EUR/100 stuks
Waardeverlies van de vernietigde kippen, bedoeld in artikel 7, § 1, 5/ Waardeverlies van de vernietigde kippen, bedoeld in artikel 7, § 1, 5/
Legkippen - traditioneel 0-20 weken Legkippen - traditioneel 0-20 weken
Legkippen - traditioneel 21-90 weken Legkippen - traditioneel 21-90 weken
Legkippen - scharrel en vrije uitloop 0-20 weken Legkippen - scharrel en vrije uitloop 0-20 weken
Legkippen - scharrel en vrije uitloop 21-90 weken Legkippen - scharrel en vrije uitloop 21-90 weken
Legmoederdier 0 - 24 weken Legmoederdier 0 - 24 weken
Legmoederdier 25 - 70 weken Legmoederdier 25 - 70 weken
Prijs op basis van de tabellen van het sanitair fonds (Wet van 23 Prijs op basis van de tabellen van het sanitair fonds (Wet van 23
maart 1998 betreffende de oprichting van een Begrotingsfonds voor de maart 1998 betreffende de oprichting van een Begrotingsfonds voor de
gezondheid en de kwaliteit van de dieren en de dierlijke producten) gezondheid en de kwaliteit van de dieren en de dierlijke producten)
Waardeverlies verbonden aan niet gebruik van de infrastructuur - Waardeverlies verbonden aan niet gebruik van de infrastructuur -
verrijkte kooi, bedoeld in artikel 7, § 1, 9/ verrijkte kooi, bedoeld in artikel 7, § 1, 9/
0,00648 EUR/dag/plaats 0,00648 EUR/dag/plaats
Waardeverlies verbonden aan niet gebruik van de infrastructuur - Waardeverlies verbonden aan niet gebruik van de infrastructuur -
scharrel en vrije uitloop, bedoeld in artikel 7, § 1, 9/ scharrel en vrije uitloop, bedoeld in artikel 7, § 1, 9/
0,00845 EUR/dag/plaats 0,00845 EUR/dag/plaats
Kostprijs van reinigen en ontsmetten van de opslagruimtes en Kostprijs van reinigen en ontsmetten van de opslagruimtes en
installaties, bedoeld in artikel 7, § 1, 7/ installaties, bedoeld in artikel 7, § 1, 7/
Max 1 EUR/ plaats Max 1 EUR/ plaats
Gezien om gevoegd te worden bij ons besluit van 17 december 2017 tot Gezien om gevoegd te worden bij ons besluit van 17 december 2017 tot
vaststelling van de procedure en van de uitvoeringsbepalingen met vaststelling van de procedure en van de uitvoeringsbepalingen met
betrekking tot de compensaties ten gunste van bedrijven van de betrekking tot de compensaties ten gunste van bedrijven van de
primaire sector getroffen door de fipronilcrisis. primaire sector getroffen door de fipronilcrisis.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Werk, Economie en Consumenten, De Minister van Werk, Economie en Consumenten,
K. PEETERS K. PEETERS
De Minister van Sociale zaken en Volksgezondheid, De Minister van Sociale zaken en Volksgezondheid,
M. DE BLOCK M. DE BLOCK
De Minister van Begroting, De Minister van Begroting,
S. WILMES S. WILMES
De Minister van Financiën, De Minister van Financiën,
J. VAN OVERTVELDT J. VAN OVERTVELDT
De Minister van Landbouw, De Minister van Landbouw,
D. DUCARME D. DUCARME
^