Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 16/02/2017
← Terug naar "Koninklijk besluit houdende de procedure volgens dewelke de Koning kan overgaan tot erkenning van een daad van terrorisme in de zin van artikel 42bis van de wet van 1 augustus 1985 "
Koninklijk besluit houdende de procedure volgens dewelke de Koning kan overgaan tot erkenning van een daad van terrorisme in de zin van artikel 42bis van de wet van 1 augustus 1985 Koninklijk besluit houdende de procedure volgens dewelke de Koning kan overgaan tot erkenning van een daad van terrorisme in de zin van artikel 42bis van de wet van 1 augustus 1985
FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE
16 FEBRUARI 2017. - Koninklijk besluit houdende de procedure volgens 16 FEBRUARI 2017. - Koninklijk besluit houdende de procedure volgens
dewelke de Koning kan overgaan tot erkenning van een daad van dewelke de Koning kan overgaan tot erkenning van een daad van
terrorisme in de zin van artikel 42bis van de wet van 1 augustus 1985 terrorisme in de zin van artikel 42bis van de wet van 1 augustus 1985
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Voorliggend koninklijk besluit geeft uitvoering aan artikel 42bis, Voorliggend koninklijk besluit geeft uitvoering aan artikel 42bis,
eerste lid, van de wet van 1 augustus 1985 en legt de procedure vast eerste lid, van de wet van 1 augustus 1985 en legt de procedure vast
volgens dewelke de Koning kan overgaan tot erkenning van daden van volgens dewelke de Koning kan overgaan tot erkenning van daden van
terrorisme. terrorisme.
Om het maatschappelijk belang te benadrukken dat de Regering hecht aan Om het maatschappelijk belang te benadrukken dat de Regering hecht aan
de erkenning van slachtoffers van terrorisme dient een de erkenning van slachtoffers van terrorisme dient een
erkenningsbesluit in Ministerraad genomen te worden (art. 2) op erkenningsbesluit in Ministerraad genomen te worden (art. 2) op
initiatief van de minister van Justitie, na het advies te hebben initiatief van de minister van Justitie, na het advies te hebben
gevraagd van de federale procureur en, in voorkomend geval, van de gevraagd van de federale procureur en, in voorkomend geval, van de
minister van Buitenlandse Zaken (art. 2, tweede lid en art. 3). minister van Buitenlandse Zaken (art. 2, tweede lid en art. 3).
De minister van Justitie dient het advies van de federale procureur te De minister van Justitie dient het advies van de federale procureur te
vragen en voor feiten in het buitenland van de minister van vragen en voor feiten in het buitenland van de minister van
Buitenlandse Zaken (art. 3, § 1). Deze adviesaanvraag is verplicht, Buitenlandse Zaken (art. 3, § 1). Deze adviesaanvraag is verplicht,
maar het advies is niet bindend. Hij kan ook beroep doen op andere maar het advies is niet bindend. Hij kan ook beroep doen op andere
informatiebronnen, zoals het Coördinatieorgaan voor de informatiebronnen, zoals het Coördinatieorgaan voor de
dreigingsanalyse, de procureur-generaal van het rechtsgebied waar de dreigingsanalyse, de procureur-generaal van het rechtsgebied waar de
daad plaatsvond en het Comité, bedoeld in artikel 5 van de wet van 1 daad plaatsvond en het Comité, bedoeld in artikel 5 van de wet van 1
april 2007 betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door april 2007 betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door
terrorisme (art. 3, § 2). terrorisme (art. 3, § 2).
Het voorliggende besluit houdt rekening met het advies van de Raad van Het voorliggende besluit houdt rekening met het advies van de Raad van
State (advies 60.385/3 van 2 december 2016). State (advies 60.385/3 van 2 december 2016).
In antwoord op het advies van de Raad van State kan worden onderlijnd In antwoord op het advies van de Raad van State kan worden onderlijnd
dat de informatieverstrekking aan de minister van Justitie, voorzien dat de informatieverstrekking aan de minister van Justitie, voorzien
in artikel 3, § 1, kan gekaderd worden binnen de opdrachten van het in artikel 3, § 1, kan gekaderd worden binnen de opdrachten van het
Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse. Zo voorziet artikel 10 van Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse. Zo voorziet artikel 10 van
de wet van 10 juli 2006 betreffende de analyse van de dreiging, dat de de wet van 10 juli 2006 betreffende de analyse van de dreiging, dat de
evaluaties bedoeld in artikel 8, 1°, van de wet ambtshalve of op vraag evaluaties bedoeld in artikel 8, 1°, van de wet ambtshalve of op vraag
van een lid van de regering worden uitgevoerd en meegedeeld aan het van een lid van de regering worden uitgevoerd en meegedeeld aan het
lid van de regering dat de evaluatie heeft gevraagd. lid van de regering dat de evaluatie heeft gevraagd.
Overeenkomstig artikel 42bis van de wet van 1 augustus 1985 kan de Overeenkomstig artikel 42bis van de wet van 1 augustus 1985 kan de
Koning de vergoeding uitbreiden van de slachtoffers van daden die zijn Koning de vergoeding uitbreiden van de slachtoffers van daden die zijn
erkend als terroristische daad en de verplichtingen aanpassen van de erkend als terroristische daad en de verplichtingen aanpassen van de
personen die recht hebben op een vergoeding als bedoeld in hoofdstuk personen die recht hebben op een vergoeding als bedoeld in hoofdstuk
III, afdelingen II en III van de wet, rekening houdend met de III, afdelingen II en III van de wet, rekening houdend met de
kenmerken van terrorisme. kenmerken van terrorisme.
In de memorie van toelichting bij het ontwerp dat geleid heeft tot In de memorie van toelichting bij het ontwerp dat geleid heeft tot
artikel 42bis wordt aangegeven dat aan de Koning de bevoegdheid wordt artikel 42bis wordt aangegeven dat aan de Koning de bevoegdheid wordt
verleend een specifieke regeling uit te werken voor slachtoffers van verleend een specifieke regeling uit te werken voor slachtoffers van
terrorisme. terrorisme.
De bevoegdheid van de Koning blijft beperkt tot de hoogte van de toe De bevoegdheid van de Koning blijft beperkt tot de hoogte van de toe
te kennen vergoeding en tot de aanpassing van de bepalingen die bij te kennen vergoeding en tot de aanpassing van de bepalingen die bij
terrorisme niet toepasbaar zijn of waarvan het zinloos is om die toe terrorisme niet toepasbaar zijn of waarvan het zinloos is om die toe
te passen. te passen.
De in het ontwerp voorziene bepalingen vallen binnen de voormelde De in het ontwerp voorziene bepalingen vallen binnen de voormelde
gestelde beperking, aangezien de algemene regelingen in geval van een gestelde beperking, aangezien de algemene regelingen in geval van een
daad van terrorisme op een aantal punten niet toepasbaar zijn of het daad van terrorisme op een aantal punten niet toepasbaar zijn of het
zinloos zou zijn om ze toe te passen. zinloos zou zijn om ze toe te passen.
Eén van de belangrijkste kenmerken van terrorisme bestaat erin dat Eén van de belangrijkste kenmerken van terrorisme bestaat erin dat
deze daden niet ophouden aan de landsgrenzen. De collectieve deze daden niet ophouden aan de landsgrenzen. De collectieve
solidariteit die de basis vormt van de wet van 1 augustus 1985 solidariteit die de basis vormt van de wet van 1 augustus 1985
houdende fiscale en andere bepalingen kan dan ook moeilijk stoppen aan houdende fiscale en andere bepalingen kan dan ook moeilijk stoppen aan
de grenzen van het Rijk. de grenzen van het Rijk.
In die zin voorziet dit koninklijk besluit dan ook een (beperkte) In die zin voorziet dit koninklijk besluit dan ook een (beperkte)
grensoverschrijdende solidariteit door ook een regeling te voorzien grensoverschrijdende solidariteit door ook een regeling te voorzien
voor de erkenning van in het buitenland gepleegde daden van voor de erkenning van in het buitenland gepleegde daden van
terrorisme. Dit is een logisch uitvloeisel van de door artikel 42bis terrorisme. Dit is een logisch uitvloeisel van de door artikel 42bis
aan de Koning geboden mogelijkheid, omdat artikel 42bis in de wet van aan de Koning geboden mogelijkheid, omdat artikel 42bis in de wet van
1 augustus 1985 ingevoegd werd door de wet van 1 april 2007 1 augustus 1985 ingevoegd werd door de wet van 1 april 2007
betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme. betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme.
De wet van 2007 kwam er niet ten gevolge van in België gepleegde daden De wet van 2007 kwam er niet ten gevolge van in België gepleegde daden
van terrorisme, maar omwille van de aanslagen in New York op 11 van terrorisme, maar omwille van de aanslagen in New York op 11
september 2001 en later ook in Madrid en Londen. september 2001 en later ook in Madrid en Londen.
Voor daden van terrorisme gepleegd in het buitenland wordt bijkomend Voor daden van terrorisme gepleegd in het buitenland wordt bijkomend
advies gevraagd aan de minister van Buitenlandse Zaken . advies gevraagd aan de minister van Buitenlandse Zaken .
De erkenning door België van een in het buitenland gepleegde daad van De erkenning door België van een in het buitenland gepleegde daad van
terrorisme gebeurt enkel en alleen om slachtoffers van terrorisme terrorisme gebeurt enkel en alleen om slachtoffers van terrorisme
financieel te kunnen bijstaan en houdt dus op geen enkele manier een financieel te kunnen bijstaan en houdt dus op geen enkele manier een
inmenging in het beleid van het desbetreffend land in. inmenging in het beleid van het desbetreffend land in.
Dit is de strekking van het koninklijk besluit dat ik u ter Dit is de strekking van het koninklijk besluit dat ik u ter
ondertekening voorleg. ondertekening voorleg.
Wij hebben de eer te zijn, Wij hebben de eer te zijn,
Sire, Sire,
Van Uwe Majesteit, Van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars,
De Minister van Justitie, De Minister van Justitie,
K. GEENS K. GEENS
De Minister van Buitenlandse Zaken, De Minister van Buitenlandse Zaken,
D. REYNDERS D. REYNDERS
ADVIES 60.385/3 VAN 2 DECEMBER 2016 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING ADVIES 60.385/3 VAN 2 DECEMBER 2016 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING
WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT `HOUDENDE DE WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT `HOUDENDE DE
PROCEDURE VOLGENS DEWELKE DE KONING KAN OVERGAAN TOT ERKENNING VAN EEN PROCEDURE VOLGENS DEWELKE DE KONING KAN OVERGAAN TOT ERKENNING VAN EEN
DAAD VAN TERRORISME IN DE ZIN VAN ARTIKEL 42BIS VAN DE WET VAN 1 DAAD VAN TERRORISME IN DE ZIN VAN ARTIKEL 42BIS VAN DE WET VAN 1
AUGUSTUS 1985' AUGUSTUS 1985'
De griffier, De voorzitter, De griffier, De voorzitter,
A. Goossens. J. Baert. A. Goossens. J. Baert.
16 FEBRUARI 2017. - Koninklijk besluit houdende de procedure volgens 16 FEBRUARI 2017. - Koninklijk besluit houdende de procedure volgens
dewelke de Koning kan overgaan tot erkenning van een daad van dewelke de Koning kan overgaan tot erkenning van een daad van
terrorisme in de zin van artikel 42bis van de wet van 1 augustus 1985 terrorisme in de zin van artikel 42bis van de wet van 1 augustus 1985
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op artikel 37 en 108 van de Grondwet; Gelet op artikel 37 en 108 van de Grondwet;
Gelet op de wet van 1 augustus 1985 houdende fiscale en andere Gelet op de wet van 1 augustus 1985 houdende fiscale en andere
bepalingen, artikel 42bis, eerste lid; bepalingen, artikel 42bis, eerste lid;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 6 Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 6
oktober 2016; oktober 2016;
Gelet op het akkoord van Onze Minister van Begroting, gegeven op 27 Gelet op het akkoord van Onze Minister van Begroting, gegeven op 27
oktober 2016; oktober 2016;
Gelet op de impactanalyse van de regelgeving, uitgevoerd Gelet op de impactanalyse van de regelgeving, uitgevoerd
overeenkomstig artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 overeenkomstig artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013
houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging; houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;
Gelet op het advies 60.385/3 van de Raad van State, gegeven op 2 Gelet op het advies 60.385/3 van de Raad van State, gegeven op 2
december 2016, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van december 2016, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van
de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.
Op de voordracht van de Minister van Justitie en de Minister van Op de voordracht van de Minister van Justitie en de Minister van
Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Zaken,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt

Artikel 1.

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt

verstaan onder : verstaan onder :
1° de wet van 1 augustus 1985 : de wet van 1 augustus 1985 houdende 1° de wet van 1 augustus 1985 : de wet van 1 augustus 1985 houdende
fiscale en andere bepalingen; fiscale en andere bepalingen;
2° het Comité : het Comité bedoeld in artikel 5 van de wet van 1 april 2° het Comité : het Comité bedoeld in artikel 5 van de wet van 1 april
2007 betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door 2007 betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door
terrorisme. terrorisme.

Art. 2.De Koning beslist, op voorstel van de minister bevoegd voor

Art. 2.De Koning beslist, op voorstel van de minister bevoegd voor

Justitie, bij een in Ministerraad overlegd besluit, of een daad, een Justitie, bij een in Ministerraad overlegd besluit, of een daad, een
daad van terrorisme is in de zin van artikel 42bis, eerste lid, van de daad van terrorisme is in de zin van artikel 42bis, eerste lid, van de
wet van 1 augustus 1985. wet van 1 augustus 1985.

Art. 3.§ 1. Het dossier wordt samengesteld door de minister bevoegd

Art. 3.§ 1. Het dossier wordt samengesteld door de minister bevoegd

voor Justitie. voor Justitie.
Hij wint het advies in van het Comité en van de federale procureur. Hij wint het advies in van het Comité en van de federale procureur.
Hij kan zich daarnaast alle nuttige informatie laten verstrekken door Hij kan zich daarnaast alle nuttige informatie laten verstrekken door
onder meer het Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse en de onder meer het Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse en de
procureur-generaal van het rechtsgebied waar de daad plaatsvond. procureur-generaal van het rechtsgebied waar de daad plaatsvond.
§ 2. Wanneer de daad in het buitenland plaatsvond, wordt ook het § 2. Wanneer de daad in het buitenland plaatsvond, wordt ook het
advies van de minister van Buitenlandse Zaken gevraagd. advies van de minister van Buitenlandse Zaken gevraagd.

Art. 4.De minister bevoegd voor Justitie en de minister bevoegd voor

Art. 4.De minister bevoegd voor Justitie en de minister bevoegd voor

Buitenlandse Zaken zijn, ieder wat hem betreft, belast met de Buitenlandse Zaken zijn, ieder wat hem betreft, belast met de
uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 16 februari 2017. Gegeven te Brussel, 16 februari 2017.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Justitie, De Minister van Justitie,
K. GEENS K. GEENS
De Minister van Buitenlandse Zaken, De Minister van Buitenlandse Zaken,
D. REYNDERS D. REYNDERS
^