Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 13/05/2016
← Terug naar "Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 4 november 2015, gesloten in het Paritair Comité voor de ijzernijverheid, betreffende de bepaling van de inspanning ten voordele van personen die behoren tot de risicogroepen voor 2015-2016 "
Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 4 november 2015, gesloten in het Paritair Comité voor de ijzernijverheid, betreffende de bepaling van de inspanning ten voordele van personen die behoren tot de risicogroepen voor 2015-2016 Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 4 november 2015, gesloten in het Paritair Comité voor de ijzernijverheid, betreffende de bepaling van de inspanning ten voordele van personen die behoren tot de risicogroepen voor 2015-2016
FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG
13 MEI 2016. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt 13 MEI 2016. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt
verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 4 november 2015, verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 4 november 2015,
gesloten in het Paritair Comité voor de ijzernijverheid, betreffende gesloten in het Paritair Comité voor de ijzernijverheid, betreffende
de bepaling van de inspanning ten voordele van personen die behoren de bepaling van de inspanning ten voordele van personen die behoren
tot de risicogroepen voor 2015-2016 (1) tot de risicogroepen voor 2015-2016 (1)
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve
arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel
28; 28;
Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de ijzernijverheid; Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de ijzernijverheid;
Op de voordracht van de Minister van Werk, Op de voordracht van de Minister van Werk,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage

overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 4 november 2015, overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 4 november 2015,
gesloten in het Paritair Comité voor de ijzernijverheid, betreffende gesloten in het Paritair Comité voor de ijzernijverheid, betreffende
de bepaling van de inspanning ten voordele van personen die behoren de bepaling van de inspanning ten voordele van personen die behoren
tot de risicogroepen voor 2015-2016. tot de risicogroepen voor 2015-2016.

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van

dit besluit. dit besluit.
Gegeven te Brussel, 13 mei 2016. Gegeven te Brussel, 13 mei 2016.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Werk, De Minister van Werk,
K. PEETERS K. PEETERS
_______ _______
Nota Nota
(1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad :
Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969.
Bijlage Bijlage
Paritair Comité voor de ijzernijverheid Paritair Comité voor de ijzernijverheid
Collectieve arbeidsovereenkomst van 4 november 2015 Collectieve arbeidsovereenkomst van 4 november 2015
Bepaling van de inspanning ten voordele van personen die behoren tot Bepaling van de inspanning ten voordele van personen die behoren tot
de risicogroepen voor 2015-2016 (Overeenkomst geregistreerd op 5 de risicogroepen voor 2015-2016 (Overeenkomst geregistreerd op 5
januari 2016 onder het nummer 131060/CO/104) januari 2016 onder het nummer 131060/CO/104)
HOOFDSTUK I. - Onderwerp HOOFDSTUK I. - Onderwerp

Artikel 1.Onderhavige overeenkomst is afgesloten in uitvoering :

Artikel 1.Onderhavige overeenkomst is afgesloten in uitvoering :

- van het sectoraal akkoord afgesloten voor de periode 2015-2016; - van het sectoraal akkoord afgesloten voor de periode 2015-2016;
- van de bepalingen betreffende de inspanning ten voordele van - van de bepalingen betreffende de inspanning ten voordele van
personen die behoren tot de risicogroepen vermeld in afdeling 1 van personen die behoren tot de risicogroepen vermeld in afdeling 1 van
hoofdstuk VIII van titel XIII van de wet van 27 december 2006 houdende hoofdstuk VIII van titel XIII van de wet van 27 december 2006 houdende
diverse bepalingen (I); diverse bepalingen (I);
- van het koninklijk besluit van 19 februari 2013 tot uitvoering van - van het koninklijk besluit van 19 februari 2013 tot uitvoering van
artikel 189, vierde lid van de wet van 27 december 2006 houdende artikel 189, vierde lid van de wet van 27 december 2006 houdende
diverse bepalingen; diverse bepalingen;
- en in toepassing van het koninklijk besluit van 29 mei 2015 ter - en in toepassing van het koninklijk besluit van 29 mei 2015 ter
activering van de inspanning ten voordele van personen die tot de activering van de inspanning ten voordele van personen die tot de
risicogroepen behoren en van de inspanning ten bate van de actieve risicogroepen behoren en van de inspanning ten bate van de actieve
begeleiding en opvolging van werklozen voor de periode 2015-2016. begeleiding en opvolging van werklozen voor de periode 2015-2016.
HOOFDSTUK II. - Toepassingsgebied HOOFDSTUK II. - Toepassingsgebied

Art. 2.Onderhavige overeenkomst is van toepassing in de ondernemingen

Art. 2.Onderhavige overeenkomst is van toepassing in de ondernemingen

die onder het Paritair Comité voor de ijzernijverheid (PC nr. 104) die onder het Paritair Comité voor de ijzernijverheid (PC nr. 104)
vallen en op de werknemers en werkneemsters die door een vallen en op de werknemers en werkneemsters die door een
arbeidsovereenkomst voor arbeider aan deze ondernemingen zijn arbeidsovereenkomst voor arbeider aan deze ondernemingen zijn
gebonden. gebonden.
HOOFDSTUK III. - Modaliteiten HOOFDSTUK III. - Modaliteiten

Art. 3.In uitvoering van de hierboven vermelde bepalingen wordt de

Art. 3.In uitvoering van de hierboven vermelde bepalingen wordt de

verplichting voorzien voor de werkgevers om in 2015 en 2016 een verplichting voorzien voor de werkgevers om in 2015 en 2016 een
inspanning toe te staan ten voordele van personen die behoren tot de inspanning toe te staan ten voordele van personen die behoren tot de
risicogroepen. risicogroepen.

Art. 4.Deze inspanning moet evenwaardig zijn aan 0,10 pct. van het

Art. 4.Deze inspanning moet evenwaardig zijn aan 0,10 pct. van het

geheel van de lonen onderworpen aan de sociale zekerheid van het geheel van de lonen onderworpen aan de sociale zekerheid van het
personeel onder arbeidsovereenkomst voor arbeider. personeel onder arbeidsovereenkomst voor arbeider.

Art. 5.In toepassing van deze overeenkomst worden alle ondernemingen

Art. 5.In toepassing van deze overeenkomst worden alle ondernemingen

van de sector verzocht om, via het afsluiten van collectieve van de sector verzocht om, via het afsluiten van collectieve
arbeidsovereenkomsten op ondernemingsvlak, initiatieven te nemen ten arbeidsovereenkomsten op ondernemingsvlak, initiatieven te nemen ten
voordele van personen die behoren tot de risicogroepen volgens voordele van personen die behoren tot de risicogroepen volgens
concrete modaliteiten vast te leggen op het niveau van de concrete modaliteiten vast te leggen op het niveau van de
ondernemingen, in akkoord met de vakbondsafvaardiging. ondernemingen, in akkoord met de vakbondsafvaardiging.

Art. 6.De collectieve ondernemingsarbeidsovereenkomst waarvan sprake

Art. 6.De collectieve ondernemingsarbeidsovereenkomst waarvan sprake

onder artikel 5 legt verplicht het begrip risicogroepen vast, door het onder artikel 5 legt verplicht het begrip risicogroepen vast, door het
in aanmerking nemen van, enerzijds de toepassing van het bovenvermeld in aanmerking nemen van, enerzijds de toepassing van het bovenvermeld
koninklijk besluit van19 februari 2013 dat een verplichte aanwending koninklijk besluit van19 februari 2013 dat een verplichte aanwending
van 0,05 pct. van de bijdrage voorziet voor één of meerdere van 0,05 pct. van de bijdrage voorziet voor één of meerdere
risicogroepen bepaald in dit besluit en, anderzijds de in de vorige risicogroepen bepaald in dit besluit en, anderzijds de in de vorige
sectorale arbeidsovereenkomst van 30 oktober 2013 (registratienummer sectorale arbeidsovereenkomst van 30 oktober 2013 (registratienummer
118243/CO/104) gedefinieerde categorieën, namelijk : 118243/CO/104) gedefinieerde categorieën, namelijk :
A. Lijst van de risicogroepen voorzien in het koninklijk besluit : A. Lijst van de risicogroepen voorzien in het koninklijk besluit :
1° de werknemers van minstens 50 jaar oud die in de sector werken; 1° de werknemers van minstens 50 jaar oud die in de sector werken;
2° de werknemers van minstens 40 jaar oud die in de sector werken en 2° de werknemers van minstens 40 jaar oud die in de sector werken en
bedreigd zijn met ontslag : bedreigd zijn met ontslag :
a) hetzij doordat een einde gesteld werd aan hun arbeidsovereenkomst a) hetzij doordat een einde gesteld werd aan hun arbeidsovereenkomst
mits een opzeg en de opzeggingstermijn loopt; mits een opzeg en de opzeggingstermijn loopt;
b) hetzij doordat zij tewerkgesteld zijn in een onderneming die erkend b) hetzij doordat zij tewerkgesteld zijn in een onderneming die erkend
is als onderneming in moeilijkheden of in herstructurering; is als onderneming in moeilijkheden of in herstructurering;
c) hetzij doordat zij tewerkgesteld zijn in een onderneming waar een c) hetzij doordat zij tewerkgesteld zijn in een onderneming waar een
collectief ontslag werd aangekondigd; collectief ontslag werd aangekondigd;
3° de niet-werkenden en de personen die sinds minder dan een jaar 3° de niet-werkenden en de personen die sinds minder dan een jaar
werken en niet-werkend waren op het ogenblik van hun indiensttreding. werken en niet-werkend waren op het ogenblik van hun indiensttreding.
Onder "niet-werkenden" wordt verstaan : Onder "niet-werkenden" wordt verstaan :
a) de langdurig werkzoekenden, zijnde de personen in het bezit van een a) de langdurig werkzoekenden, zijnde de personen in het bezit van een
werkkaart, bedoeld in artikel 13 van het koninklijk besluit van 19 werkkaart, bedoeld in artikel 13 van het koninklijk besluit van 19
december 2001 tot bevordering van de tewerkstelling van langdurig december 2001 tot bevordering van de tewerkstelling van langdurig
werkzoekenden; werkzoekenden;
b) de uitkeringsgerechtigde werklozen; b) de uitkeringsgerechtigde werklozen;
d) de werkzoekenden die laaggeschoold of erg-laaggeschoold zijn in de d) de werkzoekenden die laaggeschoold of erg-laaggeschoold zijn in de
zin van artikel 24 van de wet van 24 december 1999 ter bevordering van zin van artikel 24 van de wet van 24 december 1999 ter bevordering van
de tewerkstelling; de tewerkstelling;
d) de herintreders, zijnde de personen die zich na een onderbreking d) de herintreders, zijnde de personen die zich na een onderbreking
van minstens één jaar terug op de arbeidsmarkt begeven; van minstens één jaar terug op de arbeidsmarkt begeven;
e) de personen die gerechtigd zijn op maatschappelijke integratie in e) de personen die gerechtigd zijn op maatschappelijke integratie in
toepassing van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op toepassing van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op
maatschappelijke integratie en personen die gerechtigd zijn op maatschappelijke integratie en personen die gerechtigd zijn op
maatschappelijke hulp in toepassing van de organieke wet van 8 juli maatschappelijke hulp in toepassing van de organieke wet van 8 juli
1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn; 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
f) de werknemers die in het bezit zijn van een verminderingskaart f) de werknemers die in het bezit zijn van een verminderingskaart
herstructureringen in de zin van het koninklijk besluit van 9 maart herstructureringen in de zin van het koninklijk besluit van 9 maart
2006 betreffende het activerend beleid bij herstructureringen; 2006 betreffende het activerend beleid bij herstructureringen;
g) de werkzoekenden die niet de nationaliteit van een lidstaat van de g) de werkzoekenden die niet de nationaliteit van een lidstaat van de
Europese Unie bezitten, of van wie minstens één van de ouders deze Europese Unie bezitten, of van wie minstens één van de ouders deze
nationaliteit niet bezit of niet bezat bij overlijden, of van wie nationaliteit niet bezit of niet bezat bij overlijden, of van wie
minstens twee van de grootouders deze nationaliteit niet bezitten of minstens twee van de grootouders deze nationaliteit niet bezitten of
niet bezaten bij overlijden; niet bezaten bij overlijden;
4° de personen met een verminderde arbeidsgeschiktheid, namelijk : 4° de personen met een verminderde arbeidsgeschiktheid, namelijk :
- de personen die voldoen aan de voorwaarden om ingeschreven te worden - de personen die voldoen aan de voorwaarden om ingeschreven te worden
in een regionaal agentschap voor personen met een handicap; in een regionaal agentschap voor personen met een handicap;
- de personen met een definitieve arbeidsongeschiktheid van minstens - de personen met een definitieve arbeidsongeschiktheid van minstens
33 pct.; 33 pct.;
- de personen die voldoen aan de medische voorwaarden om recht te - de personen die voldoen aan de medische voorwaarden om recht te
hebben op een inkomensvervangende of een integratietegemoetkoming hebben op een inkomensvervangende of een integratietegemoetkoming
ingevolge de wet van 27 februari 1987 op de tegemoetkomingen aan ingevolge de wet van 27 februari 1987 op de tegemoetkomingen aan
personen met een handicap; personen met een handicap;
- de personen die als doelgroepwerknemer tewerkgesteld zijn of waren - de personen die als doelgroepwerknemer tewerkgesteld zijn of waren
bij een werkgever die valt onder het toepassingsgebied van het bij een werkgever die valt onder het toepassingsgebied van het
Paritair Comité voor de beschutte en de sociale werkplaatsen; Paritair Comité voor de beschutte en de sociale werkplaatsen;
- de gehandicapte die het recht op verhoogde kinderbijslag opent op - de gehandicapte die het recht op verhoogde kinderbijslag opent op
basis van een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid van minstens basis van een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid van minstens
66 pct.; 66 pct.;
- de personen die in het bezit zijn van een attest afgeleverd door de - de personen die in het bezit zijn van een attest afgeleverd door de
Algemene Directie Personen met een Handicap van de Federale Algemene Directie Personen met een Handicap van de Federale
Overheidsdienst Sociale Zekerheid voor het verstrekken van sociale en Overheidsdienst Sociale Zekerheid voor het verstrekken van sociale en
fiscale voordelen; fiscale voordelen;
- de persoon met een invaliditeitsuitkering of een uitkering voor - de persoon met een invaliditeitsuitkering of een uitkering voor
arbeidsongevallen of beroepsziekten in het kader van programma's tot arbeidsongevallen of beroepsziekten in het kader van programma's tot
werkhervatting; werkhervatting;
5° de jongeren die nog geen 26 jaar oud zijn en opgeleid worden, 5° de jongeren die nog geen 26 jaar oud zijn en opgeleid worden,
hetzij in een stelsel van alternerend leren, hetzij in het kader van hetzij in een stelsel van alternerend leren, hetzij in het kader van
een individuele beroepsopleiding in een onderneming, bedoeld in een individuele beroepsopleiding in een onderneming, bedoeld in
artikel 27, 6° van het koninklijk besluit van 25 november 1991 artikel 27, 6° van het koninklijk besluit van 25 november 1991
houdende de werkloosheidsreglementering, hetzij in het kader van een houdende de werkloosheidsreglementering, hetzij in het kader van een
instapstage, bedoeld in artikel 36quater van hetzelfde koninklijk instapstage, bedoeld in artikel 36quater van hetzelfde koninklijk
besluit van 25 november 1991. besluit van 25 november 1991.
Voor de toepassing van het vorige lid wordt verstaan onder "sector" : Voor de toepassing van het vorige lid wordt verstaan onder "sector" :
het geheel van werkgevers die onder eenzelfde paritair comité of het geheel van werkgevers die onder eenzelfde paritair comité of
autonoom paritair subcomité ressorteren. autonoom paritair subcomité ressorteren.
B. Lijst van de risicogroepen zoals voorzien in de sectorale B. Lijst van de risicogroepen zoals voorzien in de sectorale
arbeidsovereenkomst van 30 oktober 2013 (registratienummer arbeidsovereenkomst van 30 oktober 2013 (registratienummer
118243/CO/104) : 118243/CO/104) :
"Artikel 6, B, § 2. Onder "risicogroepen" verstaat men onder meer de : "Artikel 6, B, § 2. Onder "risicogroepen" verstaat men onder meer de :
- werknemers en werklozen, ongeacht hun herkomst, met beperkte - werknemers en werklozen, ongeacht hun herkomst, met beperkte
beroepsbekwaamheid, 't is te zeggen die geen getuigschrift lager beroepsbekwaamheid, 't is te zeggen die geen getuigschrift lager
secundair onderwijs hebben; secundair onderwijs hebben;
- werknemers en werklozen, ongeacht hun herkomst, met beperkte - werknemers en werklozen, ongeacht hun herkomst, met beperkte
beroepsbekwaamheid, 't is te zeggen die geen getuigschrift hoger beroepsbekwaamheid, 't is te zeggen die geen getuigschrift hoger
secundair onderwijs hebben; secundair onderwijs hebben;
- werknemers, ongeacht hun herkomst, met beperkte beroepsbekwaamheid - werknemers, ongeacht hun herkomst, met beperkte beroepsbekwaamheid
en die zich moeten aanpassen aan een nieuwe functie of installatie en die zich moeten aanpassen aan een nieuwe functie of installatie
wegens reorganisatie, herstructurering of invoering van nieuwe wegens reorganisatie, herstructurering of invoering van nieuwe
technologieën; technologieën;
- jongeren in het deeltijds secundair onderwijs; - jongeren in het deeltijds secundair onderwijs;
- langdurig werklozen; - langdurig werklozen;
- oudere werklozen; - oudere werklozen;
- werklozen die deelnemen aan tewerkstellingsprojecten opgericht door - werklozen die deelnemen aan tewerkstellingsprojecten opgericht door
de overheid; de overheid;
- leefloontrekkers.". - leefloontrekkers.".

Art. 7.De collectieve ondernemingsarbeidsovereenkomst bepaalt

Art. 7.De collectieve ondernemingsarbeidsovereenkomst bepaalt

eveneens de weerhouden initiatieven die gekozen werden uit de hierna eveneens de weerhouden initiatieven die gekozen werden uit de hierna
als voorbeeld opgesomde actiethema's : als voorbeeld opgesomde actiethema's :
- verlenging van de initiatieven toegepast door de - verlenging van de initiatieven toegepast door de
ondernemingsakkoorden voor de vorige jaren en de periode 2015-2016; ondernemingsakkoorden voor de vorige jaren en de periode 2015-2016;
- kwalificerende of herkwalificerende opleiding van tewerkgestelde - kwalificerende of herkwalificerende opleiding van tewerkgestelde
werknemers om hun beroepskennis aan te passen of bij te scholen, om zo werknemers om hun beroepskennis aan te passen of bij te scholen, om zo
enerzijds hun jobbehoud te verstevigen en anderzijds hun enerzijds hun jobbehoud te verstevigen en anderzijds hun
tewerkstellingskansen te verbeteren; tewerkstellingskansen te verbeteren;
- elk ander initiatief dat aangepast is aan de specifieke toestand in - elk ander initiatief dat aangepast is aan de specifieke toestand in
elke onderneming. elke onderneming.

Art. 8.De collectieve ondernemingsarbeidsovereenkomst houdt

Art. 8.De collectieve ondernemingsarbeidsovereenkomst houdt

noodzakelijkerwijze een verbintenis in om aan deze initiatieven een noodzakelijkerwijze een verbintenis in om aan deze initiatieven een
budget te besteden dat voor 2015 en 2016 0,10 pct. van de jaarlijkse budget te besteden dat voor 2015 en 2016 0,10 pct. van de jaarlijkse
RSZ-loonmassa moet bedragen voor het personeel met een RSZ-loonmassa moet bedragen voor het personeel met een
arbeidsovereenkomst als arbeider. arbeidsovereenkomst als arbeider.

Art. 9.De partijen verbinden zich ertoe elk jaar een evaluatieverslag

Art. 9.De partijen verbinden zich ertoe elk jaar een evaluatieverslag

en een financieel overzicht op te stellen en neer te leggen op de en een financieel overzicht op te stellen en neer te leggen op de
Griffie van de Algemene Directie Collectieve Arbeidsbetrekkingen van Griffie van de Algemene Directie Collectieve Arbeidsbetrekkingen van
de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg
en dit uiterlijk tegen 1 juli van het jaar volgend op het jaar waarop en dit uiterlijk tegen 1 juli van het jaar volgend op het jaar waarop
de collectieve arbeidsovereenkomst op ondernemingsvlak betrekking de collectieve arbeidsovereenkomst op ondernemingsvlak betrekking
heeft. heeft.

Art. 10.Een exemplaar van de afgesloten collectieve

Art. 10.Een exemplaar van de afgesloten collectieve

arbeidsovereenkomsten op ondernemingsvlak, alsook van de bovenvermelde arbeidsovereenkomsten op ondernemingsvlak, alsook van de bovenvermelde
evaluatieverslagen en van het financieel overzicht worden overgemaakt evaluatieverslagen en van het financieel overzicht worden overgemaakt
aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de ijzernijverheid en aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de ijzernijverheid en
aan de ondertekenende partijen van onderhavige overeenkomst. aan de ondertekenende partijen van onderhavige overeenkomst.

Art. 11.De ondertekenende partijen vragen de toelating aan de

Art. 11.De ondertekenende partijen vragen de toelating aan de

Minister van Werk om de helft van de inspanning van 0,05 pct. voor te Minister van Werk om de helft van de inspanning van 0,05 pct. voor te
behouden aan initiatieven voor werknemers van minstens 40 jaar oud die behouden aan initiatieven voor werknemers van minstens 40 jaar oud die
in de sector werken en bedreigd zijn met ontslag of aan de volledig in de sector werken en bedreigd zijn met ontslag of aan de volledig
werklozen van minstens 40 jaar oud overeenkomstig de mogelijkheid werklozen van minstens 40 jaar oud overeenkomstig de mogelijkheid
opengesteld in artikel 2 van het koninklijk besluit van 19 februari opengesteld in artikel 2 van het koninklijk besluit van 19 februari
2013. 2013.

Art. 12.Daartoe voegen de ondertekenende partijen aan onderhavige

Art. 12.Daartoe voegen de ondertekenende partijen aan onderhavige

overeenkomst, ter ondersteuning van hun aanvraag, een uitvoerige overeenkomst, ter ondersteuning van hun aanvraag, een uitvoerige
motivering toe teneinde aan te tonen dat de sector (PC 104) een sector motivering toe teneinde aan te tonen dat de sector (PC 104) een sector
"in moeilijkheden is waar de aanwerving grotendeels stopgezet is", "in moeilijkheden is waar de aanwerving grotendeels stopgezet is",
zoals hieronder uiteengezet : zoals hieronder uiteengezet :
a) Huidige cartografie van de productievestigingen van staal in België a) Huidige cartografie van de productievestigingen van staal in België
In 2015 zijn er negen (9) staalproducerende ondernemingen in werking In 2015 zijn er negen (9) staalproducerende ondernemingen in werking
in België. in België.
Een tiende onderneming bevindt zich momenteel in een onzekere situatie Een tiende onderneming bevindt zich momenteel in een onzekere situatie
aangaande de verderzetting van haar activiteit als staalproducent. aangaande de verderzetting van haar activiteit als staalproducent.
De ondernemingen zijn verdeeld over 4 internationale groepen. De ondernemingen zijn verdeeld over 4 internationale groepen.
De sector telt eveneens twee onderzoekscentra. De sector telt eveneens twee onderzoekscentra.
De productievestigingen en onderzoekscentra zijn verspreid over het De productievestigingen en onderzoekscentra zijn verspreid over het
Belgisch grondgebied. Belgisch grondgebied.
b) Huidige economische situatie en vooruitzichten b) Huidige economische situatie en vooruitzichten
De staalindustrie in de Europese Unie en in België slaagt er niet in De staalindustrie in de Europese Unie en in België slaagt er niet in
om opnieuw op haar productiepeil van vóór de crisis van 2009 te komen. om opnieuw op haar productiepeil van vóór de crisis van 2009 te komen.
De vraag vanuit de belangrijkste verbruikssectoren en in het bijzonder De vraag vanuit de belangrijkste verbruikssectoren en in het bijzonder
van de bouwsector blijft ruimschoots lager - ongeveer 20 pct. - in van de bouwsector blijft ruimschoots lager - ongeveer 20 pct. - in
vergelijking met de vroegere niveaus. vergelijking met de vroegere niveaus.
Bovenop deze terugval is de invoer vanuit derde landen onophoudelijk Bovenop deze terugval is de invoer vanuit derde landen onophoudelijk
blijven toenemen, in dusdanige mate dat de Europese Unie een netto blijven toenemen, in dusdanige mate dat de Europese Unie een netto
invoerzone voor staal geworden is (importvolume > exportvolume). invoerzone voor staal geworden is (importvolume > exportvolume).
Naast deze expansie in volumes zijn de prijzen van het ingevoerde Naast deze expansie in volumes zijn de prijzen van het ingevoerde
materiaal (onder meer afkomstig uit China) aan dumpingvoorwaarden. materiaal (onder meer afkomstig uit China) aan dumpingvoorwaarden.
De combinatie van deze elementen, namelijk de sombere vraag en de De combinatie van deze elementen, namelijk de sombere vraag en de
concurrentiedruk, leidt ertoe dat de bedrijfsmarge van de Europese concurrentiedruk, leidt ertoe dat de bedrijfsmarge van de Europese
staalproducenten negatief is. staalproducenten negatief is.
De aarzelende conjunctuur laat niet toe om verbetering te voorspellen De aarzelende conjunctuur laat niet toe om verbetering te voorspellen
vóór 2017. vóór 2017.
De Europese staalindustrie, waaronder de Belgische, wordt bovendien De Europese staalindustrie, waaronder de Belgische, wordt bovendien
geconfronteerd met verschillende handicaps, waaronder de handicap die geconfronteerd met verschillende handicaps, waaronder de handicap die
voortvloeit uit het verstoord evenwicht van de verbintenissen van de voortvloeit uit het verstoord evenwicht van de verbintenissen van de
herkomstlanden van de invoer inzake het klimaatbeleid. herkomstlanden van de invoer inzake het klimaatbeleid.
Specifieker wordt de Belgische staalindustrie geconfronteerd met hoge Specifieker wordt de Belgische staalindustrie geconfronteerd met hoge
energiekosten, verzwaard door lasten toe te schrijven aan de energiekosten, verzwaard door lasten toe te schrijven aan de
verplichtingen die opgelegd worden door de verschillende verplichtingen die opgelegd worden door de verschillende
overheidsniveaus. overheidsniveaus.
c) Evolutie van de tewerkstelling in de staalsector c) Evolutie van de tewerkstelling in de staalsector
De tewerkstelling in de staalsector gaat sinds meer dan 40 jaar in De tewerkstelling in de staalsector gaat sinds meer dan 40 jaar in
constant dalende lijn. Als uiterste vergelijkingspunten telde de constant dalende lijn. Als uiterste vergelijkingspunten telde de
sector in 1970 bijna 59 000 banen (arbeiders en bedienden samen) sector in 1970 bijna 59 000 banen (arbeiders en bedienden samen)
tegenover 10 500 (arbeiders en bedienden samen) einde 2014. tegenover 10 500 (arbeiders en bedienden samen) einde 2014.
De grote herstructureringen tijdens de jaren 70' et 80' brachten De grote herstructureringen tijdens de jaren 70' et 80' brachten
ernstige personeelsinkrimpingen binnen de sector teweeg maar sinds ernstige personeelsinkrimpingen binnen de sector teweeg maar sinds
meerdere jaren heeft de daling van de tewerkstelling een structureel meerdere jaren heeft de daling van de tewerkstelling een structureel
karakter gekregen. karakter gekregen.
Sinds het optreden van de crisis in de herfst van 2008 bedraagt de Sinds het optreden van de crisis in de herfst van 2008 bedraagt de
gemiddelde jaarlijkse personeelsinkrimping zo 6,5 pct. (uitgangspunt = gemiddelde jaarlijkse personeelsinkrimping zo 6,5 pct. (uitgangspunt =
situatie van het personeelsbestand in december 2008). Gedurende deze situatie van het personeelsbestand in december 2008). Gedurende deze
periode werden talrijke jaren gekenmerkt door sterke dalingen van het periode werden talrijke jaren gekenmerkt door sterke dalingen van het
personeel die overeenstemmen met herstructureringen, of zelfs met personeel die overeenstemmen met herstructureringen, of zelfs met
definitieve sluitingen van staalproductievestigingen. definitieve sluitingen van staalproductievestigingen.
Vanaf einde 2008 tot juni 2015 heeft de sector een verlies van bijna 6 Vanaf einde 2008 tot juni 2015 heeft de sector een verlies van bijna 6
500 banen opgetekend. 500 banen opgetekend.
d) Evolutie van de aanwervingen d) Evolutie van de aanwervingen
De crisis van 2009 heeft een aanzienlijke terugval van de aanwervingen De crisis van 2009 heeft een aanzienlijke terugval van de aanwervingen
in de sector veroorzaakt. Sinds het begin van de crisis zijn de in de sector veroorzaakt. Sinds het begin van de crisis zijn de
aanwervingen beperkt en lagen niet meer hoger dan 3,7 pct. van het aanwervingen beperkt en lagen niet meer hoger dan 3,7 pct. van het
jaarlijks personeelsbestand van de sector. jaarlijks personeelsbestand van de sector.
e) Leeftijdspiramide e) Leeftijdspiramide
De structuur van het personeelsbestand vertoont een zeer groot De structuur van het personeelsbestand vertoont een zeer groot
onevenwicht tussen de categorie van personen jonger dan 26 jaar en de onevenwicht tussen de categorie van personen jonger dan 26 jaar en de
andere categorieën, aangezien : andere categorieën, aangezien :
- een gemiddeld personeelsbestand* van minder dan 7 pct. jongeren - een gemiddeld personeelsbestand* van minder dan 7 pct. jongeren
onder 26 jaar geteld wordt binnen de categorie arbeiders; onder 26 jaar geteld wordt binnen de categorie arbeiders;
- een gemiddeld personeelsbestand* van minder dan 1,5 pct. jongeren - een gemiddeld personeelsbestand* van minder dan 1,5 pct. jongeren
onder 26 jaar geteld wordt binnen de categorie bedienden. onder 26 jaar geteld wordt binnen de categorie bedienden.
f) Gegevens betreffende opleiding f) Gegevens betreffende opleiding
De sector vertaalt de verbintenissen, aangegaan door de ondernemingen De sector vertaalt de verbintenissen, aangegaan door de ondernemingen
inzake opleiding (met inbegrip van de opleidingsinitiatieven ten inzake opleiding (met inbegrip van de opleidingsinitiatieven ten
gunste van risicogroepen), in bepalingen die sinds talrijke jaren gunste van risicogroepen), in bepalingen die sinds talrijke jaren
opgenomen worden in de sectorale akkoorden. opgenomen worden in de sectorale akkoorden.
Traditiegetrouw voorzien het sectoraal akkoord en zijn Traditiegetrouw voorzien het sectoraal akkoord en zijn
uitvoeringsovereenkomst met betrekking tot de opleidingsinspanningen uitvoeringsovereenkomst met betrekking tot de opleidingsinspanningen
het verhogen van het deelnamepercentage aan opleidingsmaatregelen voor het verhogen van het deelnamepercentage aan opleidingsmaatregelen voor
de periode van het sectoraal akkoord. de periode van het sectoraal akkoord.
Het deelnamepercentage aan opleidingsmaatregelen gaat sinds vele jaren Het deelnamepercentage aan opleidingsmaatregelen gaat sinds vele jaren
in stijgende lijn. Zo bedroeg het voor het paritair comité 104 84 pct. in stijgende lijn. Zo bedroeg het voor het paritair comité 104 84 pct.
en voor het paritair comité 210 80 pct. tegenover, respectievelijk, 60 en voor het paritair comité 210 80 pct. tegenover, respectievelijk, 60
pct. en 58 pct. voor de periode 2003-2004. pct. en 58 pct. voor de periode 2003-2004.
g) Aanwending van het percentage van 0,025 pct. g) Aanwending van het percentage van 0,025 pct.
Rekening houdend met bovenvermelde elementen en meer bepaald met de Rekening houdend met bovenvermelde elementen en meer bepaald met de
socio-economische situatie van de sector, evenals met de onzekere socio-economische situatie van de sector, evenals met de onzekere
economische vooruitzichten, bovendien rekening houdend met de economische vooruitzichten, bovendien rekening houdend met de
structurele inkrimping van de tewerkstelling en met de beperking van structurele inkrimping van de tewerkstelling en met de beperking van
de aanwervingen, wensen de sociale partners het percentage van 0,025 de aanwervingen, wensen de sociale partners het percentage van 0,025
pct., bestemd voor jongeren onder 26 jaar, te kunnen aanwenden ten pct., bestemd voor jongeren onder 26 jaar, te kunnen aanwenden ten
gunste van oudere werknemers van minstens 40 jaar die tewerkgesteld gunste van oudere werknemers van minstens 40 jaar die tewerkgesteld
zijn in de sector en bedreigd worden door ontslag. zijn in de sector en bedreigd worden door ontslag.
Aanvullend benadrukken de sociale partners de noodzaak tot een Aanvullend benadrukken de sociale partners de noodzaak tot een
oriëntering van de maatregelen bestemd voor risicogroepen teneinde de oriëntering van de maatregelen bestemd voor risicogroepen teneinde de
bestaande initiatieven om bepaalde werknemerscategorieën aan het werk bestaande initiatieven om bepaalde werknemerscategorieën aan het werk
te houden, op te nemen. te houden, op te nemen.
Voor de periode 2011-2012 hebben de ondernemingen uit de sector zo hun Voor de periode 2011-2012 hebben de ondernemingen uit de sector zo hun
inspanningen geconcretiseerd ten gunste van de verschillende inspanningen geconcretiseerd ten gunste van de verschillende
werknemers of toekomstige werknemers, vermeld in de categorieën van werknemers of toekomstige werknemers, vermeld in de categorieën van
risicogroepen zoals bepaald tussen sociale partners op sectoraal vlak risicogroepen zoals bepaald tussen sociale partners op sectoraal vlak
en binnen de perimeter van elke onderneming, door middel van bijna 15 en binnen de perimeter van elke onderneming, door middel van bijna 15
000 uren opleiding. 000 uren opleiding.
Een grote meerderheid van deze acties werd verwezenlijkt ten bate van Een grote meerderheid van deze acties werd verwezenlijkt ten bate van
werknemers in dienst : werknemers in dienst :
a. die getroffen zijn door reorganisaties en die moeten genieten van a. die getroffen zijn door reorganisaties en die moeten genieten van
opleidingen met het oog op een herinschakeling in de groep (waarbinnen opleidingen met het oog op een herinschakeling in de groep (waarbinnen
ze tewerkgesteld zijn) en/of met het oog op het behoud van hun job; ze tewerkgesteld zijn) en/of met het oog op het behoud van hun job;
b. wiens kwalificatie aangepast moet worden aan de noden van de b. wiens kwalificatie aangepast moet worden aan de noden van de
onderneming teneinde hun job te behouden; onderneming teneinde hun job te behouden;
c. die hun functie wegens medische redenen niet meer kunnen c. die hun functie wegens medische redenen niet meer kunnen
uitoefenen; enz. uitoefenen; enz.
Bijgevolg, en onder voorbehoud van het positief antwoord van de Bijgevolg, en onder voorbehoud van het positief antwoord van de
Minister van Werk op deze aanvraag, verbinden de sociale partners zich Minister van Werk op deze aanvraag, verbinden de sociale partners zich
ertoe de helft van de verplichte inspanning voor risicogroepen, hetzij ertoe de helft van de verplichte inspanning voor risicogroepen, hetzij
0,025 pct., voor te behouden voor werknemers van minstens 40 jaar oud 0,025 pct., voor te behouden voor werknemers van minstens 40 jaar oud
die tewerkgesteld zijn in de sector en bedreigd worden door ontslag. die tewerkgesteld zijn in de sector en bedreigd worden door ontslag.
Voor de aanwending van deze specifieke inspanning komen in de Voor de aanwending van deze specifieke inspanning komen in de
staalsector eveneens in aanmerking : de werknemers van minstens 40 staalsector eveneens in aanmerking : de werknemers van minstens 40
jaar oud, tewerkgesteld in de sector en : jaar oud, tewerkgesteld in de sector en :
a. die getroffen zijn door een reorganisatie en die moeten genieten a. die getroffen zijn door een reorganisatie en die moeten genieten
van een bijkomende opleiding met het oog op een herinschakeling in de van een bijkomende opleiding met het oog op een herinschakeling in de
groep (waarbinnen ze tewerkgesteld zijn); groep (waarbinnen ze tewerkgesteld zijn);
b. die moeten genieten van een bijkomende opleiding teneinde hun job b. die moeten genieten van een bijkomende opleiding teneinde hun job
te behouden; te behouden;
c. die hun functie wegens sociale/medische redenen niet meer kunnen c. die hun functie wegens sociale/medische redenen niet meer kunnen
uitoefenen; uitoefenen;
d. wiens kwalificatie aangepast moet worden aan de huidige of d. wiens kwalificatie aangepast moet worden aan de huidige of
toekomstige noden van de onderneming; toekomstige noden van de onderneming;
e. die geconfronteerd worden met de invoering van nieuwe e. die geconfronteerd worden met de invoering van nieuwe
technologieën. technologieën.

Art. 13.De vraag tot erkenning wordt neergelegd bij de Commissie SWT,

Art. 13.De vraag tot erkenning wordt neergelegd bij de Commissie SWT,

opgericht bij de FOD Werk, gelijktijdig met de ondertekening van opgericht bij de FOD Werk, gelijktijdig met de ondertekening van
onderhavige overeenkomst. onderhavige overeenkomst.
HOOFDSTUK IV. - Toepassingsduur HOOFDSTUK IV. - Toepassingsduur

Art. 14.Onderhavige overeenkomst wordt afgesloten voor een bepaalde

Art. 14.Onderhavige overeenkomst wordt afgesloten voor een bepaalde

duur. Ze heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2015 en treedt duur. Ze heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2015 en treedt
buiten werking op 31 december 2016. buiten werking op 31 december 2016.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 13 mei Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 13 mei
2016. 2016.
De Minister van Werk, De Minister van Werk,
K. PEETERS K. PEETERS
^