Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 4 november 2015, gesloten in het Paritair Comité voor de ijzernijverheid, betreffende de bepaling van de inspanning ten voordele van personen die behoren tot de risicogroepen voor 2015-2016 | Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 4 november 2015, gesloten in het Paritair Comité voor de ijzernijverheid, betreffende de bepaling van de inspanning ten voordele van personen die behoren tot de risicogroepen voor 2015-2016 |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG | FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG |
13 MEI 2016. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt | 13 MEI 2016. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt |
verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 4 november 2015, | verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 4 november 2015, |
gesloten in het Paritair Comité voor de ijzernijverheid, betreffende | gesloten in het Paritair Comité voor de ijzernijverheid, betreffende |
de bepaling van de inspanning ten voordele van personen die behoren | de bepaling van de inspanning ten voordele van personen die behoren |
tot de risicogroepen voor 2015-2016 (1) | tot de risicogroepen voor 2015-2016 (1) |
FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve | Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve |
arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel | arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel |
28; | 28; |
Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de ijzernijverheid; | Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de ijzernijverheid; |
Op de voordracht van de Minister van Werk, | Op de voordracht van de Minister van Werk, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage |
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage |
overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 4 november 2015, | overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 4 november 2015, |
gesloten in het Paritair Comité voor de ijzernijverheid, betreffende | gesloten in het Paritair Comité voor de ijzernijverheid, betreffende |
de bepaling van de inspanning ten voordele van personen die behoren | de bepaling van de inspanning ten voordele van personen die behoren |
tot de risicogroepen voor 2015-2016. | tot de risicogroepen voor 2015-2016. |
Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van |
Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van |
dit besluit. | dit besluit. |
Gegeven te Brussel, 13 mei 2016. | Gegeven te Brussel, 13 mei 2016. |
FILIP | FILIP |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Werk, | De Minister van Werk, |
K. PEETERS | K. PEETERS |
_______ | _______ |
Nota | Nota |
(1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : | (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : |
Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. | Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. |
Bijlage | Bijlage |
Paritair Comité voor de ijzernijverheid | Paritair Comité voor de ijzernijverheid |
Collectieve arbeidsovereenkomst van 4 november 2015 | Collectieve arbeidsovereenkomst van 4 november 2015 |
Bepaling van de inspanning ten voordele van personen die behoren tot | Bepaling van de inspanning ten voordele van personen die behoren tot |
de risicogroepen voor 2015-2016 (Overeenkomst geregistreerd op 5 | de risicogroepen voor 2015-2016 (Overeenkomst geregistreerd op 5 |
januari 2016 onder het nummer 131060/CO/104) | januari 2016 onder het nummer 131060/CO/104) |
HOOFDSTUK I. - Onderwerp | HOOFDSTUK I. - Onderwerp |
Artikel 1.Onderhavige overeenkomst is afgesloten in uitvoering : |
Artikel 1.Onderhavige overeenkomst is afgesloten in uitvoering : |
- van het sectoraal akkoord afgesloten voor de periode 2015-2016; | - van het sectoraal akkoord afgesloten voor de periode 2015-2016; |
- van de bepalingen betreffende de inspanning ten voordele van | - van de bepalingen betreffende de inspanning ten voordele van |
personen die behoren tot de risicogroepen vermeld in afdeling 1 van | personen die behoren tot de risicogroepen vermeld in afdeling 1 van |
hoofdstuk VIII van titel XIII van de wet van 27 december 2006 houdende | hoofdstuk VIII van titel XIII van de wet van 27 december 2006 houdende |
diverse bepalingen (I); | diverse bepalingen (I); |
- van het koninklijk besluit van 19 februari 2013 tot uitvoering van | - van het koninklijk besluit van 19 februari 2013 tot uitvoering van |
artikel 189, vierde lid van de wet van 27 december 2006 houdende | artikel 189, vierde lid van de wet van 27 december 2006 houdende |
diverse bepalingen; | diverse bepalingen; |
- en in toepassing van het koninklijk besluit van 29 mei 2015 ter | - en in toepassing van het koninklijk besluit van 29 mei 2015 ter |
activering van de inspanning ten voordele van personen die tot de | activering van de inspanning ten voordele van personen die tot de |
risicogroepen behoren en van de inspanning ten bate van de actieve | risicogroepen behoren en van de inspanning ten bate van de actieve |
begeleiding en opvolging van werklozen voor de periode 2015-2016. | begeleiding en opvolging van werklozen voor de periode 2015-2016. |
HOOFDSTUK II. - Toepassingsgebied | HOOFDSTUK II. - Toepassingsgebied |
Art. 2.Onderhavige overeenkomst is van toepassing in de ondernemingen |
Art. 2.Onderhavige overeenkomst is van toepassing in de ondernemingen |
die onder het Paritair Comité voor de ijzernijverheid (PC nr. 104) | die onder het Paritair Comité voor de ijzernijverheid (PC nr. 104) |
vallen en op de werknemers en werkneemsters die door een | vallen en op de werknemers en werkneemsters die door een |
arbeidsovereenkomst voor arbeider aan deze ondernemingen zijn | arbeidsovereenkomst voor arbeider aan deze ondernemingen zijn |
gebonden. | gebonden. |
HOOFDSTUK III. - Modaliteiten | HOOFDSTUK III. - Modaliteiten |
Art. 3.In uitvoering van de hierboven vermelde bepalingen wordt de |
Art. 3.In uitvoering van de hierboven vermelde bepalingen wordt de |
verplichting voorzien voor de werkgevers om in 2015 en 2016 een | verplichting voorzien voor de werkgevers om in 2015 en 2016 een |
inspanning toe te staan ten voordele van personen die behoren tot de | inspanning toe te staan ten voordele van personen die behoren tot de |
risicogroepen. | risicogroepen. |
Art. 4.Deze inspanning moet evenwaardig zijn aan 0,10 pct. van het |
Art. 4.Deze inspanning moet evenwaardig zijn aan 0,10 pct. van het |
geheel van de lonen onderworpen aan de sociale zekerheid van het | geheel van de lonen onderworpen aan de sociale zekerheid van het |
personeel onder arbeidsovereenkomst voor arbeider. | personeel onder arbeidsovereenkomst voor arbeider. |
Art. 5.In toepassing van deze overeenkomst worden alle ondernemingen |
Art. 5.In toepassing van deze overeenkomst worden alle ondernemingen |
van de sector verzocht om, via het afsluiten van collectieve | van de sector verzocht om, via het afsluiten van collectieve |
arbeidsovereenkomsten op ondernemingsvlak, initiatieven te nemen ten | arbeidsovereenkomsten op ondernemingsvlak, initiatieven te nemen ten |
voordele van personen die behoren tot de risicogroepen volgens | voordele van personen die behoren tot de risicogroepen volgens |
concrete modaliteiten vast te leggen op het niveau van de | concrete modaliteiten vast te leggen op het niveau van de |
ondernemingen, in akkoord met de vakbondsafvaardiging. | ondernemingen, in akkoord met de vakbondsafvaardiging. |
Art. 6.De collectieve ondernemingsarbeidsovereenkomst waarvan sprake |
Art. 6.De collectieve ondernemingsarbeidsovereenkomst waarvan sprake |
onder artikel 5 legt verplicht het begrip risicogroepen vast, door het | onder artikel 5 legt verplicht het begrip risicogroepen vast, door het |
in aanmerking nemen van, enerzijds de toepassing van het bovenvermeld | in aanmerking nemen van, enerzijds de toepassing van het bovenvermeld |
koninklijk besluit van19 februari 2013 dat een verplichte aanwending | koninklijk besluit van19 februari 2013 dat een verplichte aanwending |
van 0,05 pct. van de bijdrage voorziet voor één of meerdere | van 0,05 pct. van de bijdrage voorziet voor één of meerdere |
risicogroepen bepaald in dit besluit en, anderzijds de in de vorige | risicogroepen bepaald in dit besluit en, anderzijds de in de vorige |
sectorale arbeidsovereenkomst van 30 oktober 2013 (registratienummer | sectorale arbeidsovereenkomst van 30 oktober 2013 (registratienummer |
118243/CO/104) gedefinieerde categorieën, namelijk : | 118243/CO/104) gedefinieerde categorieën, namelijk : |
A. Lijst van de risicogroepen voorzien in het koninklijk besluit : | A. Lijst van de risicogroepen voorzien in het koninklijk besluit : |
1° de werknemers van minstens 50 jaar oud die in de sector werken; | 1° de werknemers van minstens 50 jaar oud die in de sector werken; |
2° de werknemers van minstens 40 jaar oud die in de sector werken en | 2° de werknemers van minstens 40 jaar oud die in de sector werken en |
bedreigd zijn met ontslag : | bedreigd zijn met ontslag : |
a) hetzij doordat een einde gesteld werd aan hun arbeidsovereenkomst | a) hetzij doordat een einde gesteld werd aan hun arbeidsovereenkomst |
mits een opzeg en de opzeggingstermijn loopt; | mits een opzeg en de opzeggingstermijn loopt; |
b) hetzij doordat zij tewerkgesteld zijn in een onderneming die erkend | b) hetzij doordat zij tewerkgesteld zijn in een onderneming die erkend |
is als onderneming in moeilijkheden of in herstructurering; | is als onderneming in moeilijkheden of in herstructurering; |
c) hetzij doordat zij tewerkgesteld zijn in een onderneming waar een | c) hetzij doordat zij tewerkgesteld zijn in een onderneming waar een |
collectief ontslag werd aangekondigd; | collectief ontslag werd aangekondigd; |
3° de niet-werkenden en de personen die sinds minder dan een jaar | 3° de niet-werkenden en de personen die sinds minder dan een jaar |
werken en niet-werkend waren op het ogenblik van hun indiensttreding. | werken en niet-werkend waren op het ogenblik van hun indiensttreding. |
Onder "niet-werkenden" wordt verstaan : | Onder "niet-werkenden" wordt verstaan : |
a) de langdurig werkzoekenden, zijnde de personen in het bezit van een | a) de langdurig werkzoekenden, zijnde de personen in het bezit van een |
werkkaart, bedoeld in artikel 13 van het koninklijk besluit van 19 | werkkaart, bedoeld in artikel 13 van het koninklijk besluit van 19 |
december 2001 tot bevordering van de tewerkstelling van langdurig | december 2001 tot bevordering van de tewerkstelling van langdurig |
werkzoekenden; | werkzoekenden; |
b) de uitkeringsgerechtigde werklozen; | b) de uitkeringsgerechtigde werklozen; |
d) de werkzoekenden die laaggeschoold of erg-laaggeschoold zijn in de | d) de werkzoekenden die laaggeschoold of erg-laaggeschoold zijn in de |
zin van artikel 24 van de wet van 24 december 1999 ter bevordering van | zin van artikel 24 van de wet van 24 december 1999 ter bevordering van |
de tewerkstelling; | de tewerkstelling; |
d) de herintreders, zijnde de personen die zich na een onderbreking | d) de herintreders, zijnde de personen die zich na een onderbreking |
van minstens één jaar terug op de arbeidsmarkt begeven; | van minstens één jaar terug op de arbeidsmarkt begeven; |
e) de personen die gerechtigd zijn op maatschappelijke integratie in | e) de personen die gerechtigd zijn op maatschappelijke integratie in |
toepassing van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op | toepassing van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op |
maatschappelijke integratie en personen die gerechtigd zijn op | maatschappelijke integratie en personen die gerechtigd zijn op |
maatschappelijke hulp in toepassing van de organieke wet van 8 juli | maatschappelijke hulp in toepassing van de organieke wet van 8 juli |
1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn; | 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn; |
f) de werknemers die in het bezit zijn van een verminderingskaart | f) de werknemers die in het bezit zijn van een verminderingskaart |
herstructureringen in de zin van het koninklijk besluit van 9 maart | herstructureringen in de zin van het koninklijk besluit van 9 maart |
2006 betreffende het activerend beleid bij herstructureringen; | 2006 betreffende het activerend beleid bij herstructureringen; |
g) de werkzoekenden die niet de nationaliteit van een lidstaat van de | g) de werkzoekenden die niet de nationaliteit van een lidstaat van de |
Europese Unie bezitten, of van wie minstens één van de ouders deze | Europese Unie bezitten, of van wie minstens één van de ouders deze |
nationaliteit niet bezit of niet bezat bij overlijden, of van wie | nationaliteit niet bezit of niet bezat bij overlijden, of van wie |
minstens twee van de grootouders deze nationaliteit niet bezitten of | minstens twee van de grootouders deze nationaliteit niet bezitten of |
niet bezaten bij overlijden; | niet bezaten bij overlijden; |
4° de personen met een verminderde arbeidsgeschiktheid, namelijk : | 4° de personen met een verminderde arbeidsgeschiktheid, namelijk : |
- de personen die voldoen aan de voorwaarden om ingeschreven te worden | - de personen die voldoen aan de voorwaarden om ingeschreven te worden |
in een regionaal agentschap voor personen met een handicap; | in een regionaal agentschap voor personen met een handicap; |
- de personen met een definitieve arbeidsongeschiktheid van minstens | - de personen met een definitieve arbeidsongeschiktheid van minstens |
33 pct.; | 33 pct.; |
- de personen die voldoen aan de medische voorwaarden om recht te | - de personen die voldoen aan de medische voorwaarden om recht te |
hebben op een inkomensvervangende of een integratietegemoetkoming | hebben op een inkomensvervangende of een integratietegemoetkoming |
ingevolge de wet van 27 februari 1987 op de tegemoetkomingen aan | ingevolge de wet van 27 februari 1987 op de tegemoetkomingen aan |
personen met een handicap; | personen met een handicap; |
- de personen die als doelgroepwerknemer tewerkgesteld zijn of waren | - de personen die als doelgroepwerknemer tewerkgesteld zijn of waren |
bij een werkgever die valt onder het toepassingsgebied van het | bij een werkgever die valt onder het toepassingsgebied van het |
Paritair Comité voor de beschutte en de sociale werkplaatsen; | Paritair Comité voor de beschutte en de sociale werkplaatsen; |
- de gehandicapte die het recht op verhoogde kinderbijslag opent op | - de gehandicapte die het recht op verhoogde kinderbijslag opent op |
basis van een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid van minstens | basis van een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid van minstens |
66 pct.; | 66 pct.; |
- de personen die in het bezit zijn van een attest afgeleverd door de | - de personen die in het bezit zijn van een attest afgeleverd door de |
Algemene Directie Personen met een Handicap van de Federale | Algemene Directie Personen met een Handicap van de Federale |
Overheidsdienst Sociale Zekerheid voor het verstrekken van sociale en | Overheidsdienst Sociale Zekerheid voor het verstrekken van sociale en |
fiscale voordelen; | fiscale voordelen; |
- de persoon met een invaliditeitsuitkering of een uitkering voor | - de persoon met een invaliditeitsuitkering of een uitkering voor |
arbeidsongevallen of beroepsziekten in het kader van programma's tot | arbeidsongevallen of beroepsziekten in het kader van programma's tot |
werkhervatting; | werkhervatting; |
5° de jongeren die nog geen 26 jaar oud zijn en opgeleid worden, | 5° de jongeren die nog geen 26 jaar oud zijn en opgeleid worden, |
hetzij in een stelsel van alternerend leren, hetzij in het kader van | hetzij in een stelsel van alternerend leren, hetzij in het kader van |
een individuele beroepsopleiding in een onderneming, bedoeld in | een individuele beroepsopleiding in een onderneming, bedoeld in |
artikel 27, 6° van het koninklijk besluit van 25 november 1991 | artikel 27, 6° van het koninklijk besluit van 25 november 1991 |
houdende de werkloosheidsreglementering, hetzij in het kader van een | houdende de werkloosheidsreglementering, hetzij in het kader van een |
instapstage, bedoeld in artikel 36quater van hetzelfde koninklijk | instapstage, bedoeld in artikel 36quater van hetzelfde koninklijk |
besluit van 25 november 1991. | besluit van 25 november 1991. |
Voor de toepassing van het vorige lid wordt verstaan onder "sector" : | Voor de toepassing van het vorige lid wordt verstaan onder "sector" : |
het geheel van werkgevers die onder eenzelfde paritair comité of | het geheel van werkgevers die onder eenzelfde paritair comité of |
autonoom paritair subcomité ressorteren. | autonoom paritair subcomité ressorteren. |
B. Lijst van de risicogroepen zoals voorzien in de sectorale | B. Lijst van de risicogroepen zoals voorzien in de sectorale |
arbeidsovereenkomst van 30 oktober 2013 (registratienummer | arbeidsovereenkomst van 30 oktober 2013 (registratienummer |
118243/CO/104) : | 118243/CO/104) : |
"Artikel 6, B, § 2. Onder "risicogroepen" verstaat men onder meer de : | "Artikel 6, B, § 2. Onder "risicogroepen" verstaat men onder meer de : |
- werknemers en werklozen, ongeacht hun herkomst, met beperkte | - werknemers en werklozen, ongeacht hun herkomst, met beperkte |
beroepsbekwaamheid, 't is te zeggen die geen getuigschrift lager | beroepsbekwaamheid, 't is te zeggen die geen getuigschrift lager |
secundair onderwijs hebben; | secundair onderwijs hebben; |
- werknemers en werklozen, ongeacht hun herkomst, met beperkte | - werknemers en werklozen, ongeacht hun herkomst, met beperkte |
beroepsbekwaamheid, 't is te zeggen die geen getuigschrift hoger | beroepsbekwaamheid, 't is te zeggen die geen getuigschrift hoger |
secundair onderwijs hebben; | secundair onderwijs hebben; |
- werknemers, ongeacht hun herkomst, met beperkte beroepsbekwaamheid | - werknemers, ongeacht hun herkomst, met beperkte beroepsbekwaamheid |
en die zich moeten aanpassen aan een nieuwe functie of installatie | en die zich moeten aanpassen aan een nieuwe functie of installatie |
wegens reorganisatie, herstructurering of invoering van nieuwe | wegens reorganisatie, herstructurering of invoering van nieuwe |
technologieën; | technologieën; |
- jongeren in het deeltijds secundair onderwijs; | - jongeren in het deeltijds secundair onderwijs; |
- langdurig werklozen; | - langdurig werklozen; |
- oudere werklozen; | - oudere werklozen; |
- werklozen die deelnemen aan tewerkstellingsprojecten opgericht door | - werklozen die deelnemen aan tewerkstellingsprojecten opgericht door |
de overheid; | de overheid; |
- leefloontrekkers.". | - leefloontrekkers.". |
Art. 7.De collectieve ondernemingsarbeidsovereenkomst bepaalt |
Art. 7.De collectieve ondernemingsarbeidsovereenkomst bepaalt |
eveneens de weerhouden initiatieven die gekozen werden uit de hierna | eveneens de weerhouden initiatieven die gekozen werden uit de hierna |
als voorbeeld opgesomde actiethema's : | als voorbeeld opgesomde actiethema's : |
- verlenging van de initiatieven toegepast door de | - verlenging van de initiatieven toegepast door de |
ondernemingsakkoorden voor de vorige jaren en de periode 2015-2016; | ondernemingsakkoorden voor de vorige jaren en de periode 2015-2016; |
- kwalificerende of herkwalificerende opleiding van tewerkgestelde | - kwalificerende of herkwalificerende opleiding van tewerkgestelde |
werknemers om hun beroepskennis aan te passen of bij te scholen, om zo | werknemers om hun beroepskennis aan te passen of bij te scholen, om zo |
enerzijds hun jobbehoud te verstevigen en anderzijds hun | enerzijds hun jobbehoud te verstevigen en anderzijds hun |
tewerkstellingskansen te verbeteren; | tewerkstellingskansen te verbeteren; |
- elk ander initiatief dat aangepast is aan de specifieke toestand in | - elk ander initiatief dat aangepast is aan de specifieke toestand in |
elke onderneming. | elke onderneming. |
Art. 8.De collectieve ondernemingsarbeidsovereenkomst houdt |
Art. 8.De collectieve ondernemingsarbeidsovereenkomst houdt |
noodzakelijkerwijze een verbintenis in om aan deze initiatieven een | noodzakelijkerwijze een verbintenis in om aan deze initiatieven een |
budget te besteden dat voor 2015 en 2016 0,10 pct. van de jaarlijkse | budget te besteden dat voor 2015 en 2016 0,10 pct. van de jaarlijkse |
RSZ-loonmassa moet bedragen voor het personeel met een | RSZ-loonmassa moet bedragen voor het personeel met een |
arbeidsovereenkomst als arbeider. | arbeidsovereenkomst als arbeider. |
Art. 9.De partijen verbinden zich ertoe elk jaar een evaluatieverslag |
Art. 9.De partijen verbinden zich ertoe elk jaar een evaluatieverslag |
en een financieel overzicht op te stellen en neer te leggen op de | en een financieel overzicht op te stellen en neer te leggen op de |
Griffie van de Algemene Directie Collectieve Arbeidsbetrekkingen van | Griffie van de Algemene Directie Collectieve Arbeidsbetrekkingen van |
de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg | de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg |
en dit uiterlijk tegen 1 juli van het jaar volgend op het jaar waarop | en dit uiterlijk tegen 1 juli van het jaar volgend op het jaar waarop |
de collectieve arbeidsovereenkomst op ondernemingsvlak betrekking | de collectieve arbeidsovereenkomst op ondernemingsvlak betrekking |
heeft. | heeft. |
Art. 10.Een exemplaar van de afgesloten collectieve |
Art. 10.Een exemplaar van de afgesloten collectieve |
arbeidsovereenkomsten op ondernemingsvlak, alsook van de bovenvermelde | arbeidsovereenkomsten op ondernemingsvlak, alsook van de bovenvermelde |
evaluatieverslagen en van het financieel overzicht worden overgemaakt | evaluatieverslagen en van het financieel overzicht worden overgemaakt |
aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de ijzernijverheid en | aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de ijzernijverheid en |
aan de ondertekenende partijen van onderhavige overeenkomst. | aan de ondertekenende partijen van onderhavige overeenkomst. |
Art. 11.De ondertekenende partijen vragen de toelating aan de |
Art. 11.De ondertekenende partijen vragen de toelating aan de |
Minister van Werk om de helft van de inspanning van 0,05 pct. voor te | Minister van Werk om de helft van de inspanning van 0,05 pct. voor te |
behouden aan initiatieven voor werknemers van minstens 40 jaar oud die | behouden aan initiatieven voor werknemers van minstens 40 jaar oud die |
in de sector werken en bedreigd zijn met ontslag of aan de volledig | in de sector werken en bedreigd zijn met ontslag of aan de volledig |
werklozen van minstens 40 jaar oud overeenkomstig de mogelijkheid | werklozen van minstens 40 jaar oud overeenkomstig de mogelijkheid |
opengesteld in artikel 2 van het koninklijk besluit van 19 februari | opengesteld in artikel 2 van het koninklijk besluit van 19 februari |
2013. | 2013. |
Art. 12.Daartoe voegen de ondertekenende partijen aan onderhavige |
Art. 12.Daartoe voegen de ondertekenende partijen aan onderhavige |
overeenkomst, ter ondersteuning van hun aanvraag, een uitvoerige | overeenkomst, ter ondersteuning van hun aanvraag, een uitvoerige |
motivering toe teneinde aan te tonen dat de sector (PC 104) een sector | motivering toe teneinde aan te tonen dat de sector (PC 104) een sector |
"in moeilijkheden is waar de aanwerving grotendeels stopgezet is", | "in moeilijkheden is waar de aanwerving grotendeels stopgezet is", |
zoals hieronder uiteengezet : | zoals hieronder uiteengezet : |
a) Huidige cartografie van de productievestigingen van staal in België | a) Huidige cartografie van de productievestigingen van staal in België |
In 2015 zijn er negen (9) staalproducerende ondernemingen in werking | In 2015 zijn er negen (9) staalproducerende ondernemingen in werking |
in België. | in België. |
Een tiende onderneming bevindt zich momenteel in een onzekere situatie | Een tiende onderneming bevindt zich momenteel in een onzekere situatie |
aangaande de verderzetting van haar activiteit als staalproducent. | aangaande de verderzetting van haar activiteit als staalproducent. |
De ondernemingen zijn verdeeld over 4 internationale groepen. | De ondernemingen zijn verdeeld over 4 internationale groepen. |
De sector telt eveneens twee onderzoekscentra. | De sector telt eveneens twee onderzoekscentra. |
De productievestigingen en onderzoekscentra zijn verspreid over het | De productievestigingen en onderzoekscentra zijn verspreid over het |
Belgisch grondgebied. | Belgisch grondgebied. |
b) Huidige economische situatie en vooruitzichten | b) Huidige economische situatie en vooruitzichten |
De staalindustrie in de Europese Unie en in België slaagt er niet in | De staalindustrie in de Europese Unie en in België slaagt er niet in |
om opnieuw op haar productiepeil van vóór de crisis van 2009 te komen. | om opnieuw op haar productiepeil van vóór de crisis van 2009 te komen. |
De vraag vanuit de belangrijkste verbruikssectoren en in het bijzonder | De vraag vanuit de belangrijkste verbruikssectoren en in het bijzonder |
van de bouwsector blijft ruimschoots lager - ongeveer 20 pct. - in | van de bouwsector blijft ruimschoots lager - ongeveer 20 pct. - in |
vergelijking met de vroegere niveaus. | vergelijking met de vroegere niveaus. |
Bovenop deze terugval is de invoer vanuit derde landen onophoudelijk | Bovenop deze terugval is de invoer vanuit derde landen onophoudelijk |
blijven toenemen, in dusdanige mate dat de Europese Unie een netto | blijven toenemen, in dusdanige mate dat de Europese Unie een netto |
invoerzone voor staal geworden is (importvolume > exportvolume). | invoerzone voor staal geworden is (importvolume > exportvolume). |
Naast deze expansie in volumes zijn de prijzen van het ingevoerde | Naast deze expansie in volumes zijn de prijzen van het ingevoerde |
materiaal (onder meer afkomstig uit China) aan dumpingvoorwaarden. | materiaal (onder meer afkomstig uit China) aan dumpingvoorwaarden. |
De combinatie van deze elementen, namelijk de sombere vraag en de | De combinatie van deze elementen, namelijk de sombere vraag en de |
concurrentiedruk, leidt ertoe dat de bedrijfsmarge van de Europese | concurrentiedruk, leidt ertoe dat de bedrijfsmarge van de Europese |
staalproducenten negatief is. | staalproducenten negatief is. |
De aarzelende conjunctuur laat niet toe om verbetering te voorspellen | De aarzelende conjunctuur laat niet toe om verbetering te voorspellen |
vóór 2017. | vóór 2017. |
De Europese staalindustrie, waaronder de Belgische, wordt bovendien | De Europese staalindustrie, waaronder de Belgische, wordt bovendien |
geconfronteerd met verschillende handicaps, waaronder de handicap die | geconfronteerd met verschillende handicaps, waaronder de handicap die |
voortvloeit uit het verstoord evenwicht van de verbintenissen van de | voortvloeit uit het verstoord evenwicht van de verbintenissen van de |
herkomstlanden van de invoer inzake het klimaatbeleid. | herkomstlanden van de invoer inzake het klimaatbeleid. |
Specifieker wordt de Belgische staalindustrie geconfronteerd met hoge | Specifieker wordt de Belgische staalindustrie geconfronteerd met hoge |
energiekosten, verzwaard door lasten toe te schrijven aan de | energiekosten, verzwaard door lasten toe te schrijven aan de |
verplichtingen die opgelegd worden door de verschillende | verplichtingen die opgelegd worden door de verschillende |
overheidsniveaus. | overheidsniveaus. |
c) Evolutie van de tewerkstelling in de staalsector | c) Evolutie van de tewerkstelling in de staalsector |
De tewerkstelling in de staalsector gaat sinds meer dan 40 jaar in | De tewerkstelling in de staalsector gaat sinds meer dan 40 jaar in |
constant dalende lijn. Als uiterste vergelijkingspunten telde de | constant dalende lijn. Als uiterste vergelijkingspunten telde de |
sector in 1970 bijna 59 000 banen (arbeiders en bedienden samen) | sector in 1970 bijna 59 000 banen (arbeiders en bedienden samen) |
tegenover 10 500 (arbeiders en bedienden samen) einde 2014. | tegenover 10 500 (arbeiders en bedienden samen) einde 2014. |
De grote herstructureringen tijdens de jaren 70' et 80' brachten | De grote herstructureringen tijdens de jaren 70' et 80' brachten |
ernstige personeelsinkrimpingen binnen de sector teweeg maar sinds | ernstige personeelsinkrimpingen binnen de sector teweeg maar sinds |
meerdere jaren heeft de daling van de tewerkstelling een structureel | meerdere jaren heeft de daling van de tewerkstelling een structureel |
karakter gekregen. | karakter gekregen. |
Sinds het optreden van de crisis in de herfst van 2008 bedraagt de | Sinds het optreden van de crisis in de herfst van 2008 bedraagt de |
gemiddelde jaarlijkse personeelsinkrimping zo 6,5 pct. (uitgangspunt = | gemiddelde jaarlijkse personeelsinkrimping zo 6,5 pct. (uitgangspunt = |
situatie van het personeelsbestand in december 2008). Gedurende deze | situatie van het personeelsbestand in december 2008). Gedurende deze |
periode werden talrijke jaren gekenmerkt door sterke dalingen van het | periode werden talrijke jaren gekenmerkt door sterke dalingen van het |
personeel die overeenstemmen met herstructureringen, of zelfs met | personeel die overeenstemmen met herstructureringen, of zelfs met |
definitieve sluitingen van staalproductievestigingen. | definitieve sluitingen van staalproductievestigingen. |
Vanaf einde 2008 tot juni 2015 heeft de sector een verlies van bijna 6 | Vanaf einde 2008 tot juni 2015 heeft de sector een verlies van bijna 6 |
500 banen opgetekend. | 500 banen opgetekend. |
d) Evolutie van de aanwervingen | d) Evolutie van de aanwervingen |
De crisis van 2009 heeft een aanzienlijke terugval van de aanwervingen | De crisis van 2009 heeft een aanzienlijke terugval van de aanwervingen |
in de sector veroorzaakt. Sinds het begin van de crisis zijn de | in de sector veroorzaakt. Sinds het begin van de crisis zijn de |
aanwervingen beperkt en lagen niet meer hoger dan 3,7 pct. van het | aanwervingen beperkt en lagen niet meer hoger dan 3,7 pct. van het |
jaarlijks personeelsbestand van de sector. | jaarlijks personeelsbestand van de sector. |
e) Leeftijdspiramide | e) Leeftijdspiramide |
De structuur van het personeelsbestand vertoont een zeer groot | De structuur van het personeelsbestand vertoont een zeer groot |
onevenwicht tussen de categorie van personen jonger dan 26 jaar en de | onevenwicht tussen de categorie van personen jonger dan 26 jaar en de |
andere categorieën, aangezien : | andere categorieën, aangezien : |
- een gemiddeld personeelsbestand* van minder dan 7 pct. jongeren | - een gemiddeld personeelsbestand* van minder dan 7 pct. jongeren |
onder 26 jaar geteld wordt binnen de categorie arbeiders; | onder 26 jaar geteld wordt binnen de categorie arbeiders; |
- een gemiddeld personeelsbestand* van minder dan 1,5 pct. jongeren | - een gemiddeld personeelsbestand* van minder dan 1,5 pct. jongeren |
onder 26 jaar geteld wordt binnen de categorie bedienden. | onder 26 jaar geteld wordt binnen de categorie bedienden. |
f) Gegevens betreffende opleiding | f) Gegevens betreffende opleiding |
De sector vertaalt de verbintenissen, aangegaan door de ondernemingen | De sector vertaalt de verbintenissen, aangegaan door de ondernemingen |
inzake opleiding (met inbegrip van de opleidingsinitiatieven ten | inzake opleiding (met inbegrip van de opleidingsinitiatieven ten |
gunste van risicogroepen), in bepalingen die sinds talrijke jaren | gunste van risicogroepen), in bepalingen die sinds talrijke jaren |
opgenomen worden in de sectorale akkoorden. | opgenomen worden in de sectorale akkoorden. |
Traditiegetrouw voorzien het sectoraal akkoord en zijn | Traditiegetrouw voorzien het sectoraal akkoord en zijn |
uitvoeringsovereenkomst met betrekking tot de opleidingsinspanningen | uitvoeringsovereenkomst met betrekking tot de opleidingsinspanningen |
het verhogen van het deelnamepercentage aan opleidingsmaatregelen voor | het verhogen van het deelnamepercentage aan opleidingsmaatregelen voor |
de periode van het sectoraal akkoord. | de periode van het sectoraal akkoord. |
Het deelnamepercentage aan opleidingsmaatregelen gaat sinds vele jaren | Het deelnamepercentage aan opleidingsmaatregelen gaat sinds vele jaren |
in stijgende lijn. Zo bedroeg het voor het paritair comité 104 84 pct. | in stijgende lijn. Zo bedroeg het voor het paritair comité 104 84 pct. |
en voor het paritair comité 210 80 pct. tegenover, respectievelijk, 60 | en voor het paritair comité 210 80 pct. tegenover, respectievelijk, 60 |
pct. en 58 pct. voor de periode 2003-2004. | pct. en 58 pct. voor de periode 2003-2004. |
g) Aanwending van het percentage van 0,025 pct. | g) Aanwending van het percentage van 0,025 pct. |
Rekening houdend met bovenvermelde elementen en meer bepaald met de | Rekening houdend met bovenvermelde elementen en meer bepaald met de |
socio-economische situatie van de sector, evenals met de onzekere | socio-economische situatie van de sector, evenals met de onzekere |
economische vooruitzichten, bovendien rekening houdend met de | economische vooruitzichten, bovendien rekening houdend met de |
structurele inkrimping van de tewerkstelling en met de beperking van | structurele inkrimping van de tewerkstelling en met de beperking van |
de aanwervingen, wensen de sociale partners het percentage van 0,025 | de aanwervingen, wensen de sociale partners het percentage van 0,025 |
pct., bestemd voor jongeren onder 26 jaar, te kunnen aanwenden ten | pct., bestemd voor jongeren onder 26 jaar, te kunnen aanwenden ten |
gunste van oudere werknemers van minstens 40 jaar die tewerkgesteld | gunste van oudere werknemers van minstens 40 jaar die tewerkgesteld |
zijn in de sector en bedreigd worden door ontslag. | zijn in de sector en bedreigd worden door ontslag. |
Aanvullend benadrukken de sociale partners de noodzaak tot een | Aanvullend benadrukken de sociale partners de noodzaak tot een |
oriëntering van de maatregelen bestemd voor risicogroepen teneinde de | oriëntering van de maatregelen bestemd voor risicogroepen teneinde de |
bestaande initiatieven om bepaalde werknemerscategorieën aan het werk | bestaande initiatieven om bepaalde werknemerscategorieën aan het werk |
te houden, op te nemen. | te houden, op te nemen. |
Voor de periode 2011-2012 hebben de ondernemingen uit de sector zo hun | Voor de periode 2011-2012 hebben de ondernemingen uit de sector zo hun |
inspanningen geconcretiseerd ten gunste van de verschillende | inspanningen geconcretiseerd ten gunste van de verschillende |
werknemers of toekomstige werknemers, vermeld in de categorieën van | werknemers of toekomstige werknemers, vermeld in de categorieën van |
risicogroepen zoals bepaald tussen sociale partners op sectoraal vlak | risicogroepen zoals bepaald tussen sociale partners op sectoraal vlak |
en binnen de perimeter van elke onderneming, door middel van bijna 15 | en binnen de perimeter van elke onderneming, door middel van bijna 15 |
000 uren opleiding. | 000 uren opleiding. |
Een grote meerderheid van deze acties werd verwezenlijkt ten bate van | Een grote meerderheid van deze acties werd verwezenlijkt ten bate van |
werknemers in dienst : | werknemers in dienst : |
a. die getroffen zijn door reorganisaties en die moeten genieten van | a. die getroffen zijn door reorganisaties en die moeten genieten van |
opleidingen met het oog op een herinschakeling in de groep (waarbinnen | opleidingen met het oog op een herinschakeling in de groep (waarbinnen |
ze tewerkgesteld zijn) en/of met het oog op het behoud van hun job; | ze tewerkgesteld zijn) en/of met het oog op het behoud van hun job; |
b. wiens kwalificatie aangepast moet worden aan de noden van de | b. wiens kwalificatie aangepast moet worden aan de noden van de |
onderneming teneinde hun job te behouden; | onderneming teneinde hun job te behouden; |
c. die hun functie wegens medische redenen niet meer kunnen | c. die hun functie wegens medische redenen niet meer kunnen |
uitoefenen; enz. | uitoefenen; enz. |
Bijgevolg, en onder voorbehoud van het positief antwoord van de | Bijgevolg, en onder voorbehoud van het positief antwoord van de |
Minister van Werk op deze aanvraag, verbinden de sociale partners zich | Minister van Werk op deze aanvraag, verbinden de sociale partners zich |
ertoe de helft van de verplichte inspanning voor risicogroepen, hetzij | ertoe de helft van de verplichte inspanning voor risicogroepen, hetzij |
0,025 pct., voor te behouden voor werknemers van minstens 40 jaar oud | 0,025 pct., voor te behouden voor werknemers van minstens 40 jaar oud |
die tewerkgesteld zijn in de sector en bedreigd worden door ontslag. | die tewerkgesteld zijn in de sector en bedreigd worden door ontslag. |
Voor de aanwending van deze specifieke inspanning komen in de | Voor de aanwending van deze specifieke inspanning komen in de |
staalsector eveneens in aanmerking : de werknemers van minstens 40 | staalsector eveneens in aanmerking : de werknemers van minstens 40 |
jaar oud, tewerkgesteld in de sector en : | jaar oud, tewerkgesteld in de sector en : |
a. die getroffen zijn door een reorganisatie en die moeten genieten | a. die getroffen zijn door een reorganisatie en die moeten genieten |
van een bijkomende opleiding met het oog op een herinschakeling in de | van een bijkomende opleiding met het oog op een herinschakeling in de |
groep (waarbinnen ze tewerkgesteld zijn); | groep (waarbinnen ze tewerkgesteld zijn); |
b. die moeten genieten van een bijkomende opleiding teneinde hun job | b. die moeten genieten van een bijkomende opleiding teneinde hun job |
te behouden; | te behouden; |
c. die hun functie wegens sociale/medische redenen niet meer kunnen | c. die hun functie wegens sociale/medische redenen niet meer kunnen |
uitoefenen; | uitoefenen; |
d. wiens kwalificatie aangepast moet worden aan de huidige of | d. wiens kwalificatie aangepast moet worden aan de huidige of |
toekomstige noden van de onderneming; | toekomstige noden van de onderneming; |
e. die geconfronteerd worden met de invoering van nieuwe | e. die geconfronteerd worden met de invoering van nieuwe |
technologieën. | technologieën. |
Art. 13.De vraag tot erkenning wordt neergelegd bij de Commissie SWT, |
Art. 13.De vraag tot erkenning wordt neergelegd bij de Commissie SWT, |
opgericht bij de FOD Werk, gelijktijdig met de ondertekening van | opgericht bij de FOD Werk, gelijktijdig met de ondertekening van |
onderhavige overeenkomst. | onderhavige overeenkomst. |
HOOFDSTUK IV. - Toepassingsduur | HOOFDSTUK IV. - Toepassingsduur |
Art. 14.Onderhavige overeenkomst wordt afgesloten voor een bepaalde |
Art. 14.Onderhavige overeenkomst wordt afgesloten voor een bepaalde |
duur. Ze heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2015 en treedt | duur. Ze heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2015 en treedt |
buiten werking op 31 december 2016. | buiten werking op 31 december 2016. |
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 13 mei | Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 13 mei |
2016. | 2016. |
De Minister van Werk, | De Minister van Werk, |
K. PEETERS | K. PEETERS |