Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken voor wat de flexi-jobs betreft en tot aanpassing van enkele koninklijke besluiten met betrekking tot de verminderingen van de sociale zekerheidsbijdragen | Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken voor wat de flexi-jobs betreft en tot aanpassing van enkele koninklijke besluiten met betrekking tot de verminderingen van de sociale zekerheidsbijdragen |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID EN FEDERALE OVERHEIDSDIENST | FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID EN FEDERALE OVERHEIDSDIENST |
WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG | WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG |
13 DECEMBER 2016. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van | 13 DECEMBER 2016. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van |
16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken voor | 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken voor |
wat de flexi-jobs betreft en tot aanpassing van enkele koninklijke | wat de flexi-jobs betreft en tot aanpassing van enkele koninklijke |
besluiten met betrekking tot de verminderingen van de sociale | besluiten met betrekking tot de verminderingen van de sociale |
zekerheidsbijdragen | zekerheidsbijdragen |
VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
Sire, | Sire, |
Het ontwerp van koninklijk besluit dat wij ter ondertekening aan Uwe | Het ontwerp van koninklijk besluit dat wij ter ondertekening aan Uwe |
Majesteit voorleggen heeft tot doel: | Majesteit voorleggen heeft tot doel: |
- de prestaties geleverd in het kader van een flexi-job uit te sluiten | - de prestaties geleverd in het kader van een flexi-job uit te sluiten |
van de berekeningsbasis voor het toekennen RSZ- | van de berekeningsbasis voor het toekennen RSZ- |
bijdrageverminderingen; | bijdrageverminderingen; |
- in uitvoering van artikel 26 van de wet van 16 november 2015 | - in uitvoering van artikel 26 van de wet van 16 november 2015 |
houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken het percentage vast | houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken het percentage vast |
te leggen waarmee het flexiloon wordt verhoogd als basis voor de | te leggen waarmee het flexiloon wordt verhoogd als basis voor de |
berekening van de gewone sociale zekerheidsbijdragen indien een | berekening van de gewone sociale zekerheidsbijdragen indien een |
werkgever een werknemer aangeeft overeenkomstig artikel 7/1 van het | werkgever een werknemer aangeeft overeenkomstig artikel 7/1 van het |
koninklijk besluit van 5 november 2002 tot invoering van een | koninklijk besluit van 5 november 2002 tot invoering van een |
onmiddellijke aangifte van tewerkstelling, met toepassing van artikel | onmiddellijke aangifte van tewerkstelling, met toepassing van artikel |
38 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale | 38 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale |
zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke | zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke |
pensioenstelsels, terwijl die werknemer niet voldoet aan de | pensioenstelsels, terwijl die werknemer niet voldoet aan de |
voorwaarden voor het uitoefenen van een flexi-job en die toch als | voorwaarden voor het uitoefenen van een flexi-job en die toch als |
flexi-jobwerknemer aangeeft in de trimestriële aangifte bepaald bij | flexi-jobwerknemer aangeeft in de trimestriële aangifte bepaald bij |
artikel 21 van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de | artikel 21 van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de |
besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke | besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke |
zekerheid der arbeiders. | zekerheid der arbeiders. |
Artikelsgewijze bespreking | Artikelsgewijze bespreking |
Artikel 1. | Artikel 1. |
Dit artikel heeft tot doel de prestaties geleverd in het kader van een | Dit artikel heeft tot doel de prestaties geleverd in het kader van een |
flexi-job uit te sluiten van de berekeningsbasis voor het toekennen | flexi-job uit te sluiten van de berekeningsbasis voor het toekennen |
van de werkbonus. | van de werkbonus. |
Art. 2. | Art. 2. |
Dit artikel heeft tot doel de prestaties geleverd in het kader van een | Dit artikel heeft tot doel de prestaties geleverd in het kader van een |
flexi-job uit te sluiten van de berekeningsbasis voor het toekennen | flexi-job uit te sluiten van de berekeningsbasis voor het toekennen |
van de structurele bijdragevermindering en de doelgroepverminderingen. | van de structurele bijdragevermindering en de doelgroepverminderingen. |
Art. 3. | Art. 3. |
Dit artikel heeft tot doel in uitvoering van artikel 26 van de wet van | Dit artikel heeft tot doel in uitvoering van artikel 26 van de wet van |
16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken het | 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken het |
percentage vast te leggen waarmee het flexiloon wordt verhoogd als | percentage vast te leggen waarmee het flexiloon wordt verhoogd als |
basis voor de berekening van de gewone sociale zekerheidsbijdragen | basis voor de berekening van de gewone sociale zekerheidsbijdragen |
indien een werkgever een werknemer aangeeft overeenkomstig artikel 7/1 | indien een werkgever een werknemer aangeeft overeenkomstig artikel 7/1 |
van het koninklijk besluit van 5 november 2002 tot invoering van een | van het koninklijk besluit van 5 november 2002 tot invoering van een |
onmiddellijke aangifte van tewerkstelling, met toepassing van artikel | onmiddellijke aangifte van tewerkstelling, met toepassing van artikel |
38 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale | 38 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale |
zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke | zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke |
pensioenstelsels, terwijl die werknemer niet voldoet aan de | pensioenstelsels, terwijl die werknemer niet voldoet aan de |
voorwaarden voor het uitoefenen van een flexi-job en die toch als | voorwaarden voor het uitoefenen van een flexi-job en die toch als |
flexi-jobwerknemer aangeeft in de trimestriële aangifte bepaald bij | flexi-jobwerknemer aangeeft in de trimestriële aangifte bepaald bij |
artikel 21 van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de | artikel 21 van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de |
besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke | besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke |
zekerheid der arbeiders. | zekerheid der arbeiders. |
Het flexiloon wordt hierbij verhoogd met 125% van het flexiloon, | Het flexiloon wordt hierbij verhoogd met 125% van het flexiloon, |
teneinde te komen tot een niveau van sociale zekerheidsbijdragen dat | teneinde te komen tot een niveau van sociale zekerheidsbijdragen dat |
minstens overeenstemt met wat in het kader van een reguliere | minstens overeenstemt met wat in het kader van een reguliere |
tewerkstelling in de sector zou zijn verschuldigd. | tewerkstelling in de sector zou zijn verschuldigd. |
Art. 4. | Art. 4. |
Dit artikel regelt de inwerkingtreding. De wet van 16 november 2015 | Dit artikel regelt de inwerkingtreding. De wet van 16 november 2015 |
houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, die de flexi-jobs in | houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, die de flexi-jobs in |
het leven heeft geroepen, is in werking getreden op 1 december 2015. | het leven heeft geroepen, is in werking getreden op 1 december 2015. |
Aangezien de berekeningsregels die in dit besluit opgenomen zijn reeds | Aangezien de berekeningsregels die in dit besluit opgenomen zijn reeds |
vanaf deze datum door de administratie toegepast worden, is het | vanaf deze datum door de administratie toegepast worden, is het |
verantwoord om dit besluit ook vanaf 1 december 2015 uitwerking te | verantwoord om dit besluit ook vanaf 1 december 2015 uitwerking te |
laten hebben. | laten hebben. |
In zijn advies 60.101/1 heeft de Raad van State een opmerking gemaakt | In zijn advies 60.101/1 heeft de Raad van State een opmerking gemaakt |
over de terugwerkende kracht. De terugwerkende kracht wordt voor de | over de terugwerkende kracht. De terugwerkende kracht wordt voor de |
artikelen 1 en 2 verantwoord door het feit dat het ab initio de | artikelen 1 en 2 verantwoord door het feit dat het ab initio de |
intentie van de wetgever was om de prestaties geleverd in het kader | intentie van de wetgever was om de prestaties geleverd in het kader |
van een flexi-job uit te sluiten van de berekeningsbasis voor het | van een flexi-job uit te sluiten van de berekeningsbasis voor het |
toekennen van de werkbonus en de patronale bijdrageverminderingen. De | toekennen van de werkbonus en de patronale bijdrageverminderingen. De |
administratie heeft dit dan ook vanaf het in voege treden van de | administratie heeft dit dan ook vanaf het in voege treden van de |
regelgeving op die manier toegepast. Het niet voorzien van een | regelgeving op die manier toegepast. Het niet voorzien van een |
retroactieve inwerkingtreding van deze artikelen zou de wil van de | retroactieve inwerkingtreding van deze artikelen zou de wil van de |
wetgever dus niet respecteren en zou de rechtszekerheid van de | wetgever dus niet respecteren en zou de rechtszekerheid van de |
betrokken werkgevers en werknemers schaden. | betrokken werkgevers en werknemers schaden. |
De terugwerkende kracht voor artikel 3 kan bovendien nog | De terugwerkende kracht voor artikel 3 kan bovendien nog |
gerechtvaardigd worden door het feit dat het bij dit besluit | gerechtvaardigd worden door het feit dat het bij dit besluit |
vastgelegde percentage enkel een eerder technische regel is om de RSZ | vastgelegde percentage enkel een eerder technische regel is om de RSZ |
een berekeningsbasis te geven. Hij legt echter geen rechten of | een berekeningsbasis te geven. Hij legt echter geen rechten of |
verplichtingen definitief vast, daar de werkgever steeds de aangifte | verplichtingen definitief vast, daar de werkgever steeds de aangifte |
kan wijzigen op basis van de werkelijke gegevens. In die zin is het | kan wijzigen op basis van de werkelijke gegevens. In die zin is het |
dan ook gerechtvaardigd dat de RSZ na publicatie van dit besluit deze | dan ook gerechtvaardigd dat de RSZ na publicatie van dit besluit deze |
regel kan toepassen op oudere aangiften. | regel kan toepassen op oudere aangiften. |
Art. 5. | Art. 5. |
Dit artikel behoeft geen verduidelijking. | Dit artikel behoeft geen verduidelijking. |
Wij hebben de eer te zijn, | Wij hebben de eer te zijn, |
Sire, | Sire, |
Van Uwe Majesteit, | Van Uwe Majesteit, |
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, | de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, |
De Minister van Werk, | De Minister van Werk, |
K. PEETERS | K. PEETERS |
De Minister van Sociale Zaken, | De Minister van Sociale Zaken, |
M. DE BLOCK | M. DE BLOCK |
RAAD VAN STATE | RAAD VAN STATE |
afdeling Wetgeving advies 60.101/1 van 11 oktober 2016 | afdeling Wetgeving advies 60.101/1 van 11 oktober 2016 |
over een ontwerp van koninklijk besluit "tot uitvoering van de wet van | over een ontwerp van koninklijk besluit "tot uitvoering van de wet van |
16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken voor | 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken voor |
wat de flexi-jobs betreft en tot aanpassing van enkele koninklijke | wat de flexi-jobs betreft en tot aanpassing van enkele koninklijke |
besluiten met betrekking tot doelgroepverminderingen'. | besluiten met betrekking tot doelgroepverminderingen'. |
Op 12 september 2016 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de | Op 12 september 2016 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de |
Minister van Sociale Zaken verzocht binnen een termijn van dertig | Minister van Sociale Zaken verzocht binnen een termijn van dertig |
dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk | dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk |
besluit "tot uitvoering van de wet van 16 november 2015 houdende | besluit "tot uitvoering van de wet van 16 november 2015 houdende |
diverse bepalingen inzake sociale zaken voor wat de flexi-jobs betreft | diverse bepalingen inzake sociale zaken voor wat de flexi-jobs betreft |
en tot aanpassing van enkele koninklijke besluiten met betrekking tot | en tot aanpassing van enkele koninklijke besluiten met betrekking tot |
doelgroepverminderingen'. Het ontwerp is door de eerste kamer | doelgroepverminderingen'. Het ontwerp is door de eerste kamer |
onderzocht op 6 oktober 2016. De kamer was samengesteld uit Marnix VAN | onderzocht op 6 oktober 2016. De kamer was samengesteld uit Marnix VAN |
DAMME, kamervoorzitter, Wilfried VAN VAERENBERGH en Patricia DE | DAMME, kamervoorzitter, Wilfried VAN VAERENBERGH en Patricia DE |
SOMERE, staatsraden, Marc RIGAUX, assessor, en Wim GEURTS, griffier. | SOMERE, staatsraden, Marc RIGAUX, assessor, en Wim GEURTS, griffier. |
Het verslag is uitgebracht door Raf AERTGEERTS, eerste | Het verslag is uitgebracht door Raf AERTGEERTS, eerste |
auditeur-afdelingshoofd. De overeenstemming tussen de Franse en de | auditeur-afdelingshoofd. De overeenstemming tussen de Franse en de |
Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van | Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van |
Wilfried VAN VAERENBERGH, staatsraad. Het advies, waarvan de tekst | Wilfried VAN VAERENBERGH, staatsraad. Het advies, waarvan de tekst |
hierna volgt, is gegeven op 11 oktober 2016. | hierna volgt, is gegeven op 11 oktober 2016. |
STREKKING EN RECHTSGROND VAN HET ONTWERP | STREKKING EN RECHTSGROND VAN HET ONTWERP |
1. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt | 1. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt |
vooreerst ertoe de prestaties geleverd in het kader van een flexi-job | vooreerst ertoe de prestaties geleverd in het kader van een flexi-job |
uit te sluiten van de berekeningsbasis voor het toekennen van | uit te sluiten van de berekeningsbasis voor het toekennen van |
RSZ-bijdrageverminderingen (artikelen 1 en 2 van het ontwerp). | RSZ-bijdrageverminderingen (artikelen 1 en 2 van het ontwerp). |
Daarnaast wordt, ter uitvoering van artikel 26 van de wet van 16 | Daarnaast wordt, ter uitvoering van artikel 26 van de wet van 16 |
november 2015 "houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken', het | november 2015 "houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken', het |
percentage vastgelegd waarmee het flexiloon wordt verhoogd als basis | percentage vastgelegd waarmee het flexiloon wordt verhoogd als basis |
voor de berekening van de gewone socialezekerheidsbijdragen wanneer | voor de berekening van de gewone socialezekerheidsbijdragen wanneer |
een werknemer niet voldoet aan de voorwaarden voor het uitoefenen van | een werknemer niet voldoet aan de voorwaarden voor het uitoefenen van |
een flexi-job en toch als flexi-jobwerknemer wordt aangegeven in de | een flexi-job en toch als flexi-jobwerknemer wordt aangegeven in de |
trimestriële aangifte bepaald bij artikel 21 van de wet van 27 juni | trimestriële aangifte bepaald bij artikel 21 van de wet van 27 juni |
1969 "tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 | 1969 "tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 |
betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders' (artikel 3). | betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders' (artikel 3). |
Het te nemen besluit heeft uitwerking met ingang van 1 december 2015 | Het te nemen besluit heeft uitwerking met ingang van 1 december 2015 |
(artikel 4). | (artikel 4). |
2. Rechtsgrond voor het ontwerp wordt geboden door artikel 2, § 2, | 2. Rechtsgrond voor het ontwerp wordt geboden door artikel 2, § 2, |
vierde lid, van de wet van 20 december 1999 "tot toekenning van een | vierde lid, van de wet van 20 december 1999 "tot toekenning van een |
werkbonus onder de vorm van een vermindering van de persoonlijke | werkbonus onder de vorm van een vermindering van de persoonlijke |
bijdragen van sociale zekerheid aan werknemers met lage lonen en aan | bijdragen van sociale zekerheid aan werknemers met lage lonen en aan |
sommige werknemers die het slachtoffer waren van een herstructurering' | sommige werknemers die het slachtoffer waren van een herstructurering' |
(artikel 1 van het ontwerp), artikel 331, vijfde lid, van de | (artikel 1 van het ontwerp), artikel 331, vijfde lid, van de |
Programmawet (I) van 24 december 2002 (artikel 2) en artikel 26 van de | Programmawet (I) van 24 december 2002 (artikel 2) en artikel 26 van de |
wet van 16 november 2015 "houdende diverse bepalingen inzake sociale | wet van 16 november 2015 "houdende diverse bepalingen inzake sociale |
zaken' (artikel 3). Uit hetgeen voorafgaat volgt dat in het eerste lid | zaken' (artikel 3). Uit hetgeen voorafgaat volgt dat in het eerste lid |
van de aanhef van het ontwerp de verwijzing naar de rechtsgrond | van de aanhef van het ontwerp de verwijzing naar de rechtsgrond |
biedende bepaling moet worden gepreciseerd. Bovendien moet in het | biedende bepaling moet worden gepreciseerd. Bovendien moet in het |
eerste en het tweede lid van de aanhef de wetshistoriek van de erin | eerste en het tweede lid van de aanhef de wetshistoriek van de erin |
vermelde bepalingen worden weergegeven. | vermelde bepalingen worden weergegeven. |
ONDERZOEK VAN DE TEKST | ONDERZOEK VAN DE TEKST |
Artikel 4 | Artikel 4 |
3. Artikel 4 van het ontwerp bepaalt dat het te nemen besluit | 3. Artikel 4 van het ontwerp bepaalt dat het te nemen besluit |
uitwerking heeft met ingang van 1 december 2015. | uitwerking heeft met ingang van 1 december 2015. |
Het verlenen van terugwerkende kracht aan besluiten is slechts onder | Het verlenen van terugwerkende kracht aan besluiten is slechts onder |
bepaalde voorwaarden toelaatbaar, namelijk ingeval voor de | bepaalde voorwaarden toelaatbaar, namelijk ingeval voor de |
retroactiviteit een wettelijke machtiging bestaat, de retroactiviteit | retroactiviteit een wettelijke machtiging bestaat, de retroactiviteit |
betrekking heeft op een regeling die met inachtneming van het | betrekking heeft op een regeling die met inachtneming van het |
gelijkheidsbeginsel voordelen toekent of in zoverre de retroactiviteit | gelijkheidsbeginsel voordelen toekent of in zoverre de retroactiviteit |
noodzakelijk is voor de goede werking van de diensten en erdoor, in | noodzakelijk is voor de goede werking van de diensten en erdoor, in |
beginsel, geen verkregen situaties worden aangetast. Enkel indien de | beginsel, geen verkregen situaties worden aangetast. Enkel indien de |
retroactiviteit van de ontworpen regeling in één van de opgesomde | retroactiviteit van de ontworpen regeling in één van de opgesomde |
gevallen valt in te passen kan deze worden gebillijkt. | gevallen valt in te passen kan deze worden gebillijkt. |
Het verslag aan de Koning bij het ontworpen besluit vermeldt met | Het verslag aan de Koning bij het ontworpen besluit vermeldt met |
betrekking tot artikel 4 van het ontwerp het volgende: "Dit artikel | betrekking tot artikel 4 van het ontwerp het volgende: "Dit artikel |
regelt de inwerkingtreding. De wet van 16 november 2015 houdende | regelt de inwerkingtreding. De wet van 16 november 2015 houdende |
diverse bepalingen inzake sociale zaken, die de flexi-jobs in het | diverse bepalingen inzake sociale zaken, die de flexi-jobs in het |
leven heeft geroepen, is in werking getreden op 1 december 2015. | leven heeft geroepen, is in werking getreden op 1 december 2015. |
Aangezien de berekeningsregels die in dit besluit opgenomen zijn reeds | Aangezien de berekeningsregels die in dit besluit opgenomen zijn reeds |
vanaf deze datum door de administratie toegepast worden, is het | vanaf deze datum door de administratie toegepast worden, is het |
verantwoord om dit besluit ook vanaf 1 december 2015 uitwerking te | verantwoord om dit besluit ook vanaf 1 december 2015 uitwerking te |
laten hebben." | laten hebben." |
De gemachtigde heeft in dat verband nog de volgende verduidelijking | De gemachtigde heeft in dat verband nog de volgende verduidelijking |
verstrekt: "Indien de werkgever ten onrechte een werknemer als | verstrekt: "Indien de werkgever ten onrechte een werknemer als |
flexijobber aangeeft krijgt hij hierover in zijn Dimona-notificatie | flexijobber aangeeft krijgt hij hierover in zijn Dimona-notificatie |
een foutmelding. De werkgever dient dan de werknemer als gewone | een foutmelding. De werkgever dient dan de werknemer als gewone |
werknemer op zijn kwartaalaangifte te zetten, en dit dus met gewone | werknemer op zijn kwartaalaangifte te zetten, en dit dus met gewone |
bijdragen op het werkelijke brutoloon. Doet hij dit niet, dan krijgt | bijdragen op het werkelijke brutoloon. Doet hij dit niet, dan krijgt |
hij andermaal een foutmelding, maar nu op het niveau van de DmfA. De | hij andermaal een foutmelding, maar nu op het niveau van de DmfA. De |
werkgever kan vervolgens zijn aangifte zelf rechtzetten. Indien de | werkgever kan vervolgens zijn aangifte zelf rechtzetten. Indien de |
werkgever dit nalaat, kan de RSZ zelf de benodigde rechtzettingen | werkgever dit nalaat, kan de RSZ zelf de benodigde rechtzettingen |
doen. De RSZ zal dan de werknemer als gewone werknemer aangeven. | doen. De RSZ zal dan de werknemer als gewone werknemer aangeven. |
Aangezien de RSZ op dat moment het werkelijke brutoloon niet kent, kan | Aangezien de RSZ op dat moment het werkelijke brutoloon niet kent, kan |
zij dit doen door het flexiloon, dat een nettoloon is, met een | zij dit doen door het flexiloon, dat een nettoloon is, met een |
bepaalde factor te verhogen. Deze factor wordt bij dit KB vastgelegd. | bepaalde factor te verhogen. Deze factor wordt bij dit KB vastgelegd. |
Indien de werkgever met de door de RSZ gebruikte berekeningsbasis niet | Indien de werkgever met de door de RSZ gebruikte berekeningsbasis niet |
akkoord is, kan hij nog steeds zelf de aangifte wijzigen naar een | akkoord is, kan hij nog steeds zelf de aangifte wijzigen naar een |
aangifte op basis van het werkelijke brutoloon. De bij dit KB | aangifte op basis van het werkelijke brutoloon. De bij dit KB |
vastgelegde factor is dus enkel een eerder technische regel om de RSZ | vastgelegde factor is dus enkel een eerder technische regel om de RSZ |
een berekeningsbasis te geven - ze legt echter geen rechten of | een berekeningsbasis te geven - ze legt echter geen rechten of |
verplichtingen definitief vast, daar de werkgever steeds de aangifte | verplichtingen definitief vast, daar de werkgever steeds de aangifte |
kan wijzigen op basis van de werkelijke gegevens. In die zin is het | kan wijzigen op basis van de werkelijke gegevens. In die zin is het |
dan ook gerechtvaardigd dat de RSZ na publicatie van dit KB deze regel | dan ook gerechtvaardigd dat de RSZ na publicatie van dit KB deze regel |
kan toepassen op oudere aangiften." | kan toepassen op oudere aangiften." |
Vooreerst moet worden opgemerkt dat het niet volstaat dat de | Vooreerst moet worden opgemerkt dat het niet volstaat dat de |
berekeningsregels reeds vanaf 1 december 2015 feitelijk door de | berekeningsregels reeds vanaf 1 december 2015 feitelijk door de |
administratie worden toegepast opdat de terugwerkende kracht van het | administratie worden toegepast opdat de terugwerkende kracht van het |
besluit zou kunnen worden gebillijkt. Voorts moet worden vastgesteld | besluit zou kunnen worden gebillijkt. Voorts moet worden vastgesteld |
dat de door de gemachtigde gegeven verduidelijking enkel betrekking | dat de door de gemachtigde gegeven verduidelijking enkel betrekking |
lijkt te hebben op artikel 3 van het ontwerp. | lijkt te hebben op artikel 3 van het ontwerp. |
Terwijl voor laatstgenoemd artikel de terugwerkende kracht wel | Terwijl voor laatstgenoemd artikel de terugwerkende kracht wel |
degelijk lijkt te kunnen worden aanvaard, ermee rekening houdend dat | degelijk lijkt te kunnen worden aanvaard, ermee rekening houdend dat |
zonder het bepalen van het erin vermelde percentage artikel 26 van de | zonder het bepalen van het erin vermelde percentage artikel 26 van de |
wet van 16 november 2015, dat in werking is getreden op 1 december | wet van 16 november 2015, dat in werking is getreden op 1 december |
2015, geen uitwerking kan hebben, worden er integendeel voor de | 2015, geen uitwerking kan hebben, worden er integendeel voor de |
artikelen 1 en 2 van het ontwerp geen deugdelijke argumenten | artikelen 1 en 2 van het ontwerp geen deugdelijke argumenten |
aangevoerd, in het licht van de hiervoor vermelde gevallen waarin | aangevoerd, in het licht van de hiervoor vermelde gevallen waarin |
terugwerkende kracht mogelijk is, die de terugwerkende kracht ervan | terugwerkende kracht mogelijk is, die de terugwerkende kracht ervan |
zouden kunnen billijken. Wat laatstgenoemde artikelen betreft dient | zouden kunnen billijken. Wat laatstgenoemde artikelen betreft dient |
dan ook op dat punt een voorbehoud te worden gemaakt. | dan ook op dat punt een voorbehoud te worden gemaakt. |
DE GRIFFIER, | DE GRIFFIER, |
Wim GEURTS | Wim GEURTS |
DE VOORZITTER, | DE VOORZITTER, |
Marnix VAN DAMME | Marnix VAN DAMME |
13 DECEMBER 2016. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van | 13 DECEMBER 2016. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van |
16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken voor | 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken voor |
wat de flexi-jobs betreft en tot aanpassing van enkele koninklijke | wat de flexi-jobs betreft en tot aanpassing van enkele koninklijke |
besluiten met betrekking tot de verminderingen van de sociale | besluiten met betrekking tot de verminderingen van de sociale |
zekerheidsbijdragen | zekerheidsbijdragen |
FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op de wet van 20 december 1999 tot toekenning van een werkbonus | Gelet op de wet van 20 december 1999 tot toekenning van een werkbonus |
onder de vorm van een vermindering van de persoonlijke bijdragen van | onder de vorm van een vermindering van de persoonlijke bijdragen van |
sociale zekerheid aan werknemers met lage lonen en aan sommige | sociale zekerheid aan werknemers met lage lonen en aan sommige |
werknemers die het slachtoffer waren van een herstructurering, artikel | werknemers die het slachtoffer waren van een herstructurering, artikel |
2, § 2, vierde lid, gewijzigd bij de wet van 25 april 2014; | 2, § 2, vierde lid, gewijzigd bij de wet van 25 april 2014; |
Gelet op de Programmawet (I) van 24 december 2002, artikel 331, vijfde | Gelet op de Programmawet (I) van 24 december 2002, artikel 331, vijfde |
lid, gewijzigd bij de wet van 22 december 2003; | lid, gewijzigd bij de wet van 22 december 2003; |
Gelet op de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen | Gelet op de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen |
inzake sociale zaken, artikel 26; | inzake sociale zaken, artikel 26; |
Gelet op het koninklijk besluit van 17 januari 2000 tot uitvoering van | Gelet op het koninklijk besluit van 17 januari 2000 tot uitvoering van |
artikel 2 van de wet van 20 december 1999 tot toekenning van een | artikel 2 van de wet van 20 december 1999 tot toekenning van een |
werkbonus onder de vorm van een vermindering van de persoonlijke | werkbonus onder de vorm van een vermindering van de persoonlijke |
bijdragen van sociale zekerheid aan werknemers met lage lonen en aan | bijdragen van sociale zekerheid aan werknemers met lage lonen en aan |
sommige werknemers die het slachtoffer waren van een herstructurering; | sommige werknemers die het slachtoffer waren van een herstructurering; |
Gelet op het koninklijk besluit van 16 mei 2003 tot uitvoering van het | Gelet op het koninklijk besluit van 16 mei 2003 tot uitvoering van het |
Hoofdstuk 7 van Titel IV van de programmawet van 24 december 2002 (I), | Hoofdstuk 7 van Titel IV van de programmawet van 24 december 2002 (I), |
betreffende de harmonisering en vereenvoudiging van de regelingen | betreffende de harmonisering en vereenvoudiging van de regelingen |
inzake verminderingen van de sociale zekerheidsbijdragen; | inzake verminderingen van de sociale zekerheidsbijdragen; |
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 10 | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 10 |
maart 2016; | maart 2016; |
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 22 | Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 22 |
april 2016; | april 2016; |
Gelet op het advies nr. 1.989 van de Nationale Arbeidsraad, gegeven op | Gelet op het advies nr. 1.989 van de Nationale Arbeidsraad, gegeven op |
19 juli 2016; | 19 juli 2016; |
Gelet op advies 60.101/1 van de Raad van State, gegeven op 11 oktober | Gelet op advies 60.101/1 van de Raad van State, gegeven op 11 oktober |
2016, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de | 2016, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de |
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
Gelet op de regelgevingsimpactanalyse uitgevoerd overeenkomstig | Gelet op de regelgevingsimpactanalyse uitgevoerd overeenkomstig |
artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse | artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse |
bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging; | bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging; |
Op de voordracht van de Minister van Werk en van de Minister van | Op de voordracht van de Minister van Werk en van de Minister van |
Sociale Zaken en op het advies van de in Raad vergaderde ministers, | Sociale Zaken en op het advies van de in Raad vergaderde ministers, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.In artikel 1, § 1, 1°, van het koninklijk besluit van 17 |
Artikel 1.In artikel 1, § 1, 1°, van het koninklijk besluit van 17 |
januari 2000 tot uitvoering van artikel 2 van de wet van 20 december | januari 2000 tot uitvoering van artikel 2 van de wet van 20 december |
1999 tot toekenning van een werkbonus onder de vorm van een | 1999 tot toekenning van een werkbonus onder de vorm van een |
vermindering van de persoonlijke bijdragen van sociale zekerheid aan | vermindering van de persoonlijke bijdragen van sociale zekerheid aan |
werknemers met lage lonen en aan sommige werknemers die het | werknemers met lage lonen en aan sommige werknemers die het |
slachtoffer waren van een herstructurering, wordt de definitie van de | slachtoffer waren van een herstructurering, wordt de definitie van de |
factor J aangevuld als volgt : | factor J aangevuld als volgt : |
« , en met uitsluiting van de prestaties geleverd in het kader van de | « , en met uitsluiting van de prestaties geleverd in het kader van de |
in artikel 3, 4°, van de wet van 16 november 2015 houdende diverse | in artikel 3, 4°, van de wet van 16 november 2015 houdende diverse |
bepalingen inzake sociale zaken bedoelde flexi-jobarbeidsovereenkomst, | bepalingen inzake sociale zaken bedoelde flexi-jobarbeidsovereenkomst, |
en met uitsluiting van de in artikel 3, 5°, van voormelde wet bedoelde | en met uitsluiting van de in artikel 3, 5°, van voormelde wet bedoelde |
overuren in de horeca-sector. » | overuren in de horeca-sector. » |
Art. 2.Artikel 2, 2°, a), eerste zin, van het koninklijk besluit van |
Art. 2.Artikel 2, 2°, a), eerste zin, van het koninklijk besluit van |
16 mei 2003 tot uitvoering van het Hoofdstuk 7 van Titel IV van de | 16 mei 2003 tot uitvoering van het Hoofdstuk 7 van Titel IV van de |
programmawet van 24 december 2002 (I), betreffende de harmonisering en | programmawet van 24 december 2002 (I), betreffende de harmonisering en |
vereenvoudiging van de regelingen inzake verminderingen van de sociale | vereenvoudiging van de regelingen inzake verminderingen van de sociale |
zekerheidsbijdragen wordt aangevuld als volgt : | zekerheidsbijdragen wordt aangevuld als volgt : |
« , en met uitsluiting van de prestaties geleverd in het kader van de | « , en met uitsluiting van de prestaties geleverd in het kader van de |
in artikel 3, 4°, van de wet van 16 november 2015 houdende diverse | in artikel 3, 4°, van de wet van 16 november 2015 houdende diverse |
bepalingen inzake sociale zaken bedoelde | bepalingen inzake sociale zaken bedoelde |
flexi-job-arbeidsovereenkomst, en met uitsluiting van de in artikel 3, | flexi-job-arbeidsovereenkomst, en met uitsluiting van de in artikel 3, |
5°, van dezelfde wet bedoelde overuren in de horeca-sector. » | 5°, van dezelfde wet bedoelde overuren in de horeca-sector. » |
Art. 3.Het percentage bedoeld in artikel 26 van de wet van 16 |
Art. 3.Het percentage bedoeld in artikel 26 van de wet van 16 |
november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken wordt | november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken wordt |
vastgelegd op 125 %. | vastgelegd op 125 %. |
Art. 4.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 december 2015. |
Art. 4.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 december 2015. |
Art. 5.De minister bevoegd voor Werk en de minister bevoegd voor |
Art. 5.De minister bevoegd voor Werk en de minister bevoegd voor |
Sociale Zaken zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering | Sociale Zaken zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering |
van dit besluit. | van dit besluit. |
Gegeven te Brussel, 13 december 2016. | Gegeven te Brussel, 13 december 2016. |
FILIP | FILIP |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Werk, | De Minister van Werk, |
K. PEETERS | K. PEETERS |
De Minister van Sociale Zaken, | De Minister van Sociale Zaken, |
Mevr. M. DE BLOCK | Mevr. M. DE BLOCK |