Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 12/06/1998
← Terug naar "Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Zaventem van algemeen nut wordt verklaard "
Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Zaventem van algemeen nut wordt verklaard Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Zaventem van algemeen nut wordt verklaard
MINISTERIE VAN VERKEER EN INFRASTRUCTUUR MINISTERIE VAN VERKEER EN INFRASTRUCTUUR
12 JUNI 1998. - Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke 12 JUNI 1998. - Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke
inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de
gemeente Zaventem van algemeen nut wordt verklaard gemeente Zaventem van algemeen nut wordt verklaard
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 23 juli 1926 houdende oprichting van de Nationale Gelet op de wet van 23 juli 1926 houdende oprichting van de Nationale
Maatschappij der Belgische Spoorwegen, inzonderheid op artikel 1bis, Maatschappij der Belgische Spoorwegen, inzonderheid op artikel 1bis,
vervangen door de wet van 21 maart 1991; vervangen door de wet van 21 maart 1991;
Gelet op de wet van 26 juli 1962 gewijzigd bij de wet van 7 juli 1978 Gelet op de wet van 26 juli 1962 gewijzigd bij de wet van 7 juli 1978
betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor
de bouw van de autosnelwegen, inzonderheid op artikel 5; de bouw van de autosnelwegen, inzonderheid op artikel 5;
Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van
sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikel 10, § sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikel 10, §
2, 2°; 2, 2°;
Overwegende dat het HST-project een antwoord biedt op de huidige en Overwegende dat het HST-project een antwoord biedt op de huidige en
verwachte mobiliteitsgroei en een belangrijke schakel vormt in. het verwachte mobiliteitsgroei en een belangrijke schakel vormt in. het
Europese hogesnelheidsnet; Europese hogesnelheidsnet;
Overwegende dat, wat de hogesnelheidslijn Brussel-Duitse grens Overwegende dat, wat de hogesnelheidslijn Brussel-Duitse grens
betreft, de federale Regering op 26 januari 1990 geopteerd heeft voor betreft, de federale Regering op 26 januari 1990 geopteerd heeft voor
een tracé tussen Schaarbeek en Leuven in bundeling met de bestaande een tracé tussen Schaarbeek en Leuven in bundeling met de bestaande
spoorlijn; spoorlijn;
Overwegende dat de Vlaamse Gewestregering op 24 juli 1991 besloten Overwegende dat de Vlaamse Gewestregering op 24 juli 1991 besloten
heeft de betrokken gewestplannen te wijzigen ten einde er boven heeft de betrokken gewestplannen te wijzigen ten einde er boven
vermeld hogesnelheidstracé in op te nemen; vermeld hogesnelheidstracé in op te nemen;
Overwegende dat de inbezitneming van de op de plannen nrs. Overwegende dat de inbezitneming van de op de plannen nrs.
D1/L36N/008,8/Tl D1/L36N/008,8/Tl
D1/L36N/009,7/T1 D1/L36N/009,7/T1
D1/L36N/010,7/T1 D1/L36N/010,7/T1
D1/L36N/011,7/T1 D1/L36N/011,7/T1
D1/L36N/012,3/T1 D1/L36N/012,3/T1
aangeduide percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente aangeduide percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente
Zaventem en nodig voor een oordeelkundige aanleg van de Zaventem en nodig voor een oordeelkundige aanleg van de
hogesnelheidslijn en voor de ermee gepaard gaande uitrustingen ter hogesnelheidslijn en voor de ermee gepaard gaande uitrustingen ter
bescherming van het leefmilieu en voor de vereiste aanpassingen van de bescherming van het leefmilieu en voor de vereiste aanpassingen van de
bestaande infrastructuur met het koninklijk besluit nr. bestaande infrastructuur met het koninklijk besluit nr.
A/96036/B48.2.4/L d.d. 27 februari 1996 van openbaar nut werd A/96036/B48.2.4/L d.d. 27 februari 1996 van openbaar nut werd
verklaard; verklaard;
Overwegende dat sindsdien meer gedetailleerde studies hebben Overwegende dat sindsdien meer gedetailleerde studies hebben
uitgewezen dat de beoogde omwerking der spoorinstallaties, nodig voor uitgewezen dat de beoogde omwerking der spoorinstallaties, nodig voor
de aanleg van de hogesnelheidslijn, alsook ter uitbouw van de aanleg van de hogesnelheidslijn, alsook ter uitbouw van
spoorinstallaties, bestemd voor voorstadsverkeer tussen Leuven en spoorinstallaties, bestemd voor voorstadsverkeer tussen Leuven en
Brussel, bijkomende grondinnames vereist, o.a. om de bouw van steun- Brussel, bijkomende grondinnames vereist, o.a. om de bouw van steun-
en geluidsmuren en de verlenging van de bestaande onderdoorgang en geluidsmuren en de verlenging van de bestaande onderdoorgang
mogelijk te maken; mogelijk te maken;
Overwegende dat in de bouwvergunning de verplichting werd opgelegd tot Overwegende dat in de bouwvergunning de verplichting werd opgelegd tot
het bouwen van een tweede toegang tot de perrons en dat deze enkel kan het bouwen van een tweede toegang tot de perrons en dat deze enkel kan
gerealiseerd worden door de aanleg van een voetgangersbrug en hiertoe gerealiseerd worden door de aanleg van een voetgangersbrug en hiertoe
het bouwen van een hoge steunmuur nodig is; het bouwen van een hoge steunmuur nodig is;
Overwegende dat de bevoegde diensten van het Vlaams Gewest erop Overwegende dat de bevoegde diensten van het Vlaams Gewest erop
aandringen het hemelwater dat op de spoorbedding valt, zoveel mogelijk aandringen het hemelwater dat op de spoorbedding valt, zoveel mogelijk
af te voeren naar de aanwezige natuurlijke oppervlaktewaters, en af te voeren naar de aanwezige natuurlijke oppervlaktewaters, en
hiervoor een afwateringsbuis dient aangelegd naar de Kleine Beek; hiervoor een afwateringsbuis dient aangelegd naar de Kleine Beek;
Overwegende dat om bovenstaande redenen bijkomende percelen, aangeduid Overwegende dat om bovenstaande redenen bijkomende percelen, aangeduid
op de plannen nrs. op de plannen nrs.
D1/L36N/009,5/T1 D1/L36N/009,5/T1
D1/L36N/010,0/T1 D1/L36N/010,0/T1
Dl/L36N/010,6/Tl en gelegen op het grondgebied van de gemeente Dl/L36N/010,6/Tl en gelegen op het grondgebied van de gemeente
Zaventem, in bezit dienen genomen; Zaventem, in bezit dienen genomen;
Overwegende dat de Ministerraad op 19 juli 1991 de planning van de Overwegende dat de Ministerraad op 19 juli 1991 de planning van de
aanleg van de hogesnelheidslijnen heeft goedgekeurd; aanleg van de hogesnelheidslijnen heeft goedgekeurd;
Overwegende dat de federale Regering op 5 juli 1996 het tienjarenplan Overwegende dat de federale Regering op 5 juli 1996 het tienjarenplan
1996-2005 der spoorweginvesteringen heeft goedgekeurd en in dit kader 1996-2005 der spoorweginvesteringen heeft goedgekeurd en in dit kader
een aangepaste kalender ter verwezenlijking van het HST-project heeft een aangepaste kalender ter verwezenlijking van het HST-project heeft
aangenomen; aangenomen;
Overwegende dat ingevolge deze planning de hogesnelheidslijn tussen Overwegende dat ingevolge deze planning de hogesnelheidslijn tussen
Brussel en Luik tegen 2002 in gebruik dient te worden genomen; Brussel en Luik tegen 2002 in gebruik dient te worden genomen;
Overwegende dat wegens de vooropstaande duurtijd van de vereiste Overwegende dat wegens de vooropstaande duurtijd van de vereiste
werkzaamheden derhalve de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde werkzaamheden derhalve de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde
percelen ten algemene nutte onontbeerlijk is; percelen ten algemene nutte onontbeerlijk is;
Op de voordracht van Onze Minister van Vervoer, Op de voordracht van Onze Minister van Vervoer,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het algemeen nut vordert voor de uitvoering van de werken,

Artikel 1.Het algemeen nut vordert voor de uitvoering van de werken,

kaderend in de aanleg van de hogesnelheidslijn Brussel-Keulen (baanvak kaderend in de aanleg van de hogesnelheidslijn Brussel-Keulen (baanvak
Brussel-Gingelom (Vorsen)) de onmiddellijke inbezitneming van de Brussel-Gingelom (Vorsen)) de onmiddellijke inbezitneming van de
percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Zaventem en percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Zaventem en
opgenomen in de plannen nrs. opgenomen in de plannen nrs.
D1/L36N/009,5/T1 D1/L36N/009,5/T1
D1/L36N/010,0/T1 D1/L36N/010,0/T1
D1/L36N/010,6/T1, gevoegd bij dit besluit. D1/L36N/010,6/T1, gevoegd bij dit besluit.

Art. 2.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de voor de werken

Art. 2.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de voor de werken

benodigde en op voormelde plannen aangewezen percelen ingenomen en benodigde en op voormelde plannen aangewezen percelen ingenomen en
bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962 betreffende de bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962 betreffende de
onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van de
autosnelwegen, inzonderheid artikel 5. autosnelwegen, inzonderheid artikel 5.

Art. 3.Onze Minister van Vervoer is belast met de uitvoering van dit

Art. 3.Onze Minister van Vervoer is belast met de uitvoering van dit

besluit. besluit.
Gegeven te Brussel, 12 juni 1998. Gegeven te Brussel, 12 juni 1998.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Vervoer, De Minister van Vervoer,
M. DAERDEN M. DAERDEN
Bijlage bij het koninklijk besluit van 12 juni 1998 Bijlage bij het koninklijk besluit van 12 juni 1998
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
^