Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 11/05/2007
← Terug naar "Koninklijk besluit ter uitvoering van hoofdstuk VI, van titel IV, van de programmawet van 27 december 2006 tot oprichting van een Schadeloosstellingfonds voor asbestslachtoffers "
Koninklijk besluit ter uitvoering van hoofdstuk VI, van titel IV, van de programmawet van 27 december 2006 tot oprichting van een Schadeloosstellingfonds voor asbestslachtoffers Koninklijk besluit ter uitvoering van hoofdstuk VI, van titel IV, van de programmawet van 27 december 2006 tot oprichting van een Schadeloosstellingfonds voor asbestslachtoffers
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID
11 MEI 2007. - Koninklijk besluit ter uitvoering van hoofdstuk VI, van 11 MEI 2007. - Koninklijk besluit ter uitvoering van hoofdstuk VI, van
titel IV, van de programmawet (I) van 27 december 2006 tot oprichting titel IV, van de programmawet (I) van 27 december 2006 tot oprichting
van een Schadeloosstellingfonds voor asbestslachtoffers van een Schadeloosstellingfonds voor asbestslachtoffers
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
We hebben de eer aan Uwe Majesteit een ontwerp van koninklijk besluit We hebben de eer aan Uwe Majesteit een ontwerp van koninklijk besluit
tot uitvoering van bepaalde artikelen van hoofdstuk VI van titel IV tot uitvoering van bepaalde artikelen van hoofdstuk VI van titel IV
van de programmawet (I) van 27 december 2006 ter ondertekening voor te van de programmawet (I) van 27 december 2006 ter ondertekening voor te
leggen. leggen.
Dit Hoofdstuk creëert een Fonds tot schadeloosstelling van de Dit Hoofdstuk creëert een Fonds tot schadeloosstelling van de
asbestslachtoffers, dat in de teksten "Asbestfonds" zal worden asbestslachtoffers, dat in de teksten "Asbestfonds" zal worden
genoemd. genoemd.
Dit Fonds is opgericht binnen het Fonds voor beroepsziekten waarin het Dit Fonds is opgericht binnen het Fonds voor beroepsziekten waarin het
organiek is geïntegreerd. organiek is geïntegreerd.
Het Asbestfonds heeft geen rechtspersoonlijkheid. Bijgevolg zullen al Het Asbestfonds heeft geen rechtspersoonlijkheid. Bijgevolg zullen al
haar taken en de uitvoering van de beslissingen genomen in toepassing haar taken en de uitvoering van de beslissingen genomen in toepassing
van het hoofdstuk VI van de titel IV van de voormelde programmawet een van het hoofdstuk VI van de titel IV van de voormelde programmawet een
nieuwe opdracht voor het Fonds voor de beroepsziekten vormen. nieuwe opdracht voor het Fonds voor de beroepsziekten vormen.
De wetten met betrekking tot de preventie van beroepsziekten en de De wetten met betrekking tot de preventie van beroepsziekten en de
schadevergoeding die hieruit voortvloeit, gecoördineerd op 3 juni schadevergoeding die hieruit voortvloeit, gecoördineerd op 3 juni
1970, werden dientengevolge gewijzigd door in artikel 6 een 10° in te 1970, werden dientengevolge gewijzigd door in artikel 6 een 10° in te
voegen, die de opdracht voor het Fonds voor de beroepsziekten om "een voegen, die de opdracht voor het Fonds voor de beroepsziekten om "een
schadevergoeding aan de asbestslachtoffers te betalen conform titel schadevergoeding aan de asbestslachtoffers te betalen conform titel
IV, hoofdstuk VI, van de programmawet (I) van 27 december 2006", IV, hoofdstuk VI, van de programmawet (I) van 27 december 2006",
toevoegt. toevoegt.
Het financiële, administratieve en budgettaire beheer van het Het financiële, administratieve en budgettaire beheer van het
Asbestfonds moet het voorwerp uitmaken van een koninklijk besluit Asbestfonds moet het voorwerp uitmaken van een koninklijk besluit
vastgelegd na overleg in de Ministerraad. Het dagelijks bestuur, het vastgelegd na overleg in de Ministerraad. Het dagelijks bestuur, het
toezicht en de controle op het Asbestfonds worden uitgeoefend conform toezicht en de controle op het Asbestfonds worden uitgeoefend conform
de wettelijke bepalingen die van toepassing zijn op het Fonds voor de de wettelijke bepalingen die van toepassing zijn op het Fonds voor de
beroepsziekten. beroepsziekten.
De tegemoetkoming van het Asbestfonds heeft betrekking op alle De tegemoetkoming van het Asbestfonds heeft betrekking op alle
personen die een ziekte hebben die verband houdt met een blootstelling personen die een ziekte hebben die verband houdt met een blootstelling
aan asbest. Momenteel is die tegemoetkoming beperkt tot de aan asbest. Momenteel is die tegemoetkoming beperkt tot de
slachtoffers die een mesothelioom of een asbestose hebben. slachtoffers die een mesothelioom of een asbestose hebben.
Later zullen andere ziekten waarvan is bewezen dat ze op een Later zullen andere ziekten waarvan is bewezen dat ze op een
determinerende manier het gevolg zijn van een blootstelling aan asbest determinerende manier het gevolg zijn van een blootstelling aan asbest
in aanmerking komen om recht te krijgen op een tegemoetkoming van het in aanmerking komen om recht te krijgen op een tegemoetkoming van het
Asbestfonds. Deze uitbreiding zal dienen te gebeuren door een Asbestfonds. Deze uitbreiding zal dienen te gebeuren door een
koninklijk besluit vastgelegd na overleg in de Ministerraad. koninklijk besluit vastgelegd na overleg in de Ministerraad.
De tegemoetkoming van het Asbestfonds bestaat, voor het slachtoffer De tegemoetkoming van het Asbestfonds bestaat, voor het slachtoffer
zelf, uit een maandelijkse forfaitaire rente, en voor zijn zelf, uit een maandelijkse forfaitaire rente, en voor zijn
rechthebbenden uit een vast kapitaal. rechthebbenden uit een vast kapitaal.
Dit besluit heeft tot doel : Dit besluit heeft tot doel :
1° de modaliteiten bepalen van het aandeel van de werkgevers en de 1° de modaliteiten bepalen van het aandeel van de werkgevers en de
zelfstandigen in de financiering van het Asbestfonds; zelfstandigen in de financiering van het Asbestfonds;
2° de regels te bepalen volgens dewelke de aanvragen tot 2° de regels te bepalen volgens dewelke de aanvragen tot
tegemoetkoming dienen te worden ingediend en onderzocht; tegemoetkoming dienen te worden ingediend en onderzocht;
3° de bedragen, de toekennings- en betalingsmodaliteiten van de 3° de bedragen, de toekennings- en betalingsmodaliteiten van de
maandelijkse forfaitaire rente aan het slachtoffer te bepalen en de maandelijkse forfaitaire rente aan het slachtoffer te bepalen en de
cumulatieregeling tussen die maandelijkse renten en andere cumulatieregeling tussen die maandelijkse renten en andere
schadeloosstellingen die door het slachtoffer worden ontvangen voor schadeloosstellingen die door het slachtoffer worden ontvangen voor
dezelfde aandoening; dezelfde aandoening;
4° het bedrag en de betalingsmodaliteiten te bepalen van het kapitaal 4° het bedrag en de betalingsmodaliteiten te bepalen van het kapitaal
aan de rechthebbenden; aan de rechthebbenden;
5° de inwerkingtreding vastleggen van de bepalingen van de 5° de inwerkingtreding vastleggen van de bepalingen van de
programmawet betreffende de financiering van het Asbestfonds door de programmawet betreffende de financiering van het Asbestfonds door de
werkgevers en de zelfstandigen en tevens van de bepalingen in verband werkgevers en de zelfstandigen en tevens van de bepalingen in verband
met de beperking van de beroepen in burgerlijke aansprakelijkheid met de beperking van de beroepen in burgerlijke aansprakelijkheid
tegen de aansprakelijke derde. tegen de aansprakelijke derde.
COMMENTAAR VAN DE ARTIKELS COMMENTAAR VAN DE ARTIKELS
Hoofdstuk I behandelt de definities Hoofdstuk I behandelt de definities

Artikel 1.Dit artikel geeft enkele definities die het begrip van het

Artikel 1.Dit artikel geeft enkele definities die het begrip van het

besluit kunnen vergemakkelijken. Het artikel definieert onder andere besluit kunnen vergemakkelijken. Het artikel definieert onder andere
de notie van "aanvraag". Deze moet in de ruimste betekenis van het de notie van "aanvraag". Deze moet in de ruimste betekenis van het
woord worden begrepen, te weten de aanvraag van het slachtoffer, maar woord worden begrepen, te weten de aanvraag van het slachtoffer, maar
ook die van de rechthebbenden, en zowel een eerste aanvraag als een ook die van de rechthebbenden, en zowel een eerste aanvraag als een
latere aanvraag (omstandigheid die men zeker nog zal zien in het geval latere aanvraag (omstandigheid die men zeker nog zal zien in het geval
van asbestose omdat dit een langdurige ziekte is). van asbestose omdat dit een langdurige ziekte is).
Dit artikel definieert de ziekten die schadeloos kunnen gesteld worden Dit artikel definieert de ziekten die schadeloos kunnen gesteld worden
: het mesothelioom en de asbestose. : het mesothelioom en de asbestose.
De diffuse bilaterale pleurale verdikkingen veroorzaakt door asbest De diffuse bilaterale pleurale verdikkingen veroorzaakt door asbest
worden met asbestose gelijkgesteld in de mate dat, de oorzaak en de worden met asbestose gelijkgesteld in de mate dat, de oorzaak en de
gevolgen van de ziekte dezelfde zijn maar dat de medische diagnose ze gevolgen van de ziekte dezelfde zijn maar dat de medische diagnose ze
onderscheidt omwille van het feit dat de localisatie ervan verschilt, onderscheidt omwille van het feit dat de localisatie ervan verschilt,
de long voor de asbestose en de pleura voor de diffuse bilaterale de long voor de asbestose en de pleura voor de diffuse bilaterale
pleurale verdikkingen. Het gaat hier altijd om restrictieve pleurale verdikkingen. Het gaat hier altijd om restrictieve
longfunctiestoornissen veroorzaakt door asbest, die kunnen leiden tot longfunctiestoornissen veroorzaakt door asbest, die kunnen leiden tot
ademhalingsinsufficiëntie. ademhalingsinsufficiëntie.
Hoofdstuk II behandelt de financiering Hoofdstuk II behandelt de financiering

Art. 2.De inkomsten van het Asbestfonds bestaan uit :

Art. 2.De inkomsten van het Asbestfonds bestaan uit :

1° een jaarlijks bedrag van 10 miljoen EUR waarvan de Koning de bron 1° een jaarlijks bedrag van 10 miljoen EUR waarvan de Koning de bron
bij een apart besluit vastgesteld na overleg in ministerraad zal bij een apart besluit vastgesteld na overleg in ministerraad zal
bepalen; bepalen;
2° de opbrengst van een bijdrage ten laste van de werkgevers waarvan 2° de opbrengst van een bijdrage ten laste van de werkgevers waarvan
het rendement minstens gelijk is aan het bedrag bedoeld in 1° en het rendement minstens gelijk is aan het bedrag bedoeld in 1° en
waarvan de modaliteiten worden bepaald door dit artikel; waarvan de modaliteiten worden bepaald door dit artikel;
3° een aandeel van het globaal financieel beheer in het sociaal 3° een aandeel van het globaal financieel beheer in het sociaal
statuut van de zelfstandigen dat het voorwerp uitmaakt van artikel 3 statuut van de zelfstandigen dat het voorwerp uitmaakt van artikel 3
van dit besluit. van dit besluit.
Artikel 2 bepaalt de categorieën van werkgevers die vanaf 1 april 2007 Artikel 2 bepaalt de categorieën van werkgevers die vanaf 1 april 2007
bijdragen verschuldigd zijn ter financiering van het Asbestfonds. De bijdragen verschuldigd zijn ter financiering van het Asbestfonds. De
bijdragevoet is bepaald op 0,01 % om minstens een rendement gelijk aan bijdragevoet is bepaald op 0,01 % om minstens een rendement gelijk aan
10 miljoen EUR te behalen. 10 miljoen EUR te behalen.
De schattingen van de uitgaven zijn gebaseerd op de parameters die het De schattingen van de uitgaven zijn gebaseerd op de parameters die het
Beheerscomité van het Fonds voor beroepsziekten voorstelde. De Beheerscomité van het Fonds voor beroepsziekten voorstelde. De
schattingen zullen het voorwerp zijn van een follow-up ten laatste op schattingen zullen het voorwerp zijn van een follow-up ten laatste op
het moment op het tijdstip van de begrotingsopmaak. Deze follow-up het moment op het tijdstip van de begrotingsopmaak. Deze follow-up
zal, wat betreft mesothelioom de "beroepsslachtoffers" en de andere zal, wat betreft mesothelioom de "beroepsslachtoffers" en de andere
slachtoffer moeten onderscheiden en, in de mate van het mogelijke, de slachtoffer moeten onderscheiden en, in de mate van het mogelijke, de
betrokken beroepssector. Wat betreft asbestose, zal het betrokken beroepssector. Wat betreft asbestose, zal het
basisonderscheid "beroeps-" en "zelfstandige slachtoffers" zijn. basisonderscheid "beroeps-" en "zelfstandige slachtoffers" zijn.
Indien, naar aanleiding van de follow-up, blijkt dat in realiteit de Indien, naar aanleiding van de follow-up, blijkt dat in realiteit de
uitgaven verschillen van de schattingen die gedaan werden op grond van uitgaven verschillen van de schattingen die gedaan werden op grond van
de parameters die voorgesteld werden door de sociale partners in de parameters die voorgesteld werden door de sociale partners in
verband met het aantal slachtoffers, rechthebbenden per slachtoffer, verband met het aantal slachtoffers, rechthebbenden per slachtoffer,
enz.; en dat hierdoor, de inkomsten van het Asbestfonds lager zijn dan enz.; en dat hierdoor, de inkomsten van het Asbestfonds lager zijn dan
de uitgaven, zal de bijdrage onmiddellijk worden aangepast. Deze de uitgaven, zal de bijdrage onmiddellijk worden aangepast. Deze
aanpassing zal niet noodzakelijk veralgemeend worden, maar zal een aanpassing zal niet noodzakelijk veralgemeend worden, maar zal een
bepaalde doelgroep kunnen hebben of zal kunnen variëren in functie van bepaalde doelgroep kunnen hebben of zal kunnen variëren in functie van
de gegevens die verstrekt werden door het Fonds voor beroepsziekten of de gegevens die verstrekt werden door het Fonds voor beroepsziekten of
het Asbestfonds. het Asbestfonds.

Art. 3.Dit artikel bepaalt dat het globaal financieel beheer in het

Art. 3.Dit artikel bepaalt dat het globaal financieel beheer in het

sociaal statuut van de zelfstandigen bijdraagt in de financiering van sociaal statuut van de zelfstandigen bijdraagt in de financiering van
het Asbestfonds. Het aandeel van de zelfstandigen wordt bepaald in het Asbestfonds. Het aandeel van de zelfstandigen wordt bepaald in
functie van het aantal zelfstandigen die getroffen zijn door asbestose functie van het aantal zelfstandigen die getroffen zijn door asbestose
dat het Asbestfonds ten laste neemt. Voor het jaar 2007 wordt het dat het Asbestfonds ten laste neemt. Voor het jaar 2007 wordt het
bedrag vastgelegd op 750.000 EUR. bedrag vastgelegd op 750.000 EUR.
Indien in de toekomst op grond van resultaten van de hierboven Indien in de toekomst op grond van resultaten van de hierboven
beschreven follow-up blijkt dat in realiteit het aantal zelfstandigen beschreven follow-up blijkt dat in realiteit het aantal zelfstandigen
die ten laste genomen worden verschilt met het geschatte aantal, kan die ten laste genomen worden verschilt met het geschatte aantal, kan
de Koning, bij een in Ministerraad overlegd besluit, dit aantal en het de Koning, bij een in Ministerraad overlegd besluit, dit aantal en het
financieringsbedrag vastleggen. Indien het aantal en bedrag niet financieringsbedrag vastleggen. Indien het aantal en bedrag niet
bepaald worden voor 31 december van het jaar X-1, bedraagt het bedrag bepaald worden voor 31 december van het jaar X-1, bedraagt het bedrag
voor het jaar X 750.000 EUR. voor het jaar X 750.000 EUR.
Hoofdstuk III behandelt de indiening van de aanvraag Hoofdstuk III behandelt de indiening van de aanvraag

Art. 4.Paragraaf 1 bepaalt de manier waarop de aanvragen moeten

Art. 4.Paragraaf 1 bepaalt de manier waarop de aanvragen moeten

worden ingediend om te genieten van een tegemoetkoming van het worden ingediend om te genieten van een tegemoetkoming van het
Asbestfonds. Gezien het feit dat er voor beroepsziekten formulieren Asbestfonds. Gezien het feit dat er voor beroepsziekten formulieren
zijn, opgesteld door het Beheerscomité overeenkomstig de bepalingen zijn, opgesteld door het Beheerscomité overeenkomstig de bepalingen
van het koninklijk besluit van 26 september 1996, tot vaststelling van van het koninklijk besluit van 26 september 1996, tot vaststelling van
de wijze waarop de aanvragen tot schadeloosstelling en tot herziening de wijze waarop de aanvragen tot schadeloosstelling en tot herziening
van reeds toegekende schadevergoedingen bij het Fonds voor de van reeds toegekende schadevergoedingen bij het Fonds voor de
beroepsziekten worden ingediend en onderzocht, leek het coherent om beroepsziekten worden ingediend en onderzocht, leek het coherent om
dit als voorbeeld te gebruiken voor de aanvragen die aan het dit als voorbeeld te gebruiken voor de aanvragen die aan het
Asbestfonds zijn gericht, met dien verstande dat het formulier zal Asbestfonds zijn gericht, met dien verstande dat het formulier zal
worden aangepast aan de bepalingen betreffende het Asbestfonds en aan worden aangepast aan de bepalingen betreffende het Asbestfonds en aan
de aard van de te herstellen schade. Gebruik maken van de mogelijkheid de aard van de te herstellen schade. Gebruik maken van de mogelijkheid
om aanvragen langs elektronische weg in te dienen is wat het principe om aanvragen langs elektronische weg in te dienen is wat het principe
betreft ook ingebracht om dit in de toekomst te gebruiken. betreft ook ingebracht om dit in de toekomst te gebruiken.
§ 2 heeft inzonderheid betrekking op de persoon getroffen door een § 2 heeft inzonderheid betrekking op de persoon getroffen door een
mesothelioom of door een asbestose en die voor deze ziekte reeds werd mesothelioom of door een asbestose en die voor deze ziekte reeds werd
vergoed bij toepassing van de wetten betreffende de preventie van vergoed bij toepassing van de wetten betreffende de preventie van
beroepsziekten en de vergoeding van de schade die uit die ziekten beroepsziekten en de vergoeding van de schade die uit die ziekten
voortvloeit, gecoördineerd op 3 juni 1970. Voor zover de erkenning van voortvloeit, gecoördineerd op 3 juni 1970. Voor zover de erkenning van
deze ziekte door het Fonds voor beroepsziekten na 31 december 2000 deze ziekte door het Fonds voor beroepsziekten na 31 december 2000
plaatsgevonden heeft, lijkt het dan ook niet nodig deze persoon te plaatsgevonden heeft, lijkt het dan ook niet nodig deze persoon te
verplichten opnieuw een bijzondere aanvraag in te dienen om te kunnen verplichten opnieuw een bijzondere aanvraag in te dienen om te kunnen
genieten van de tegemoetkoming van het Asbestfonds. Indien de genieten van de tegemoetkoming van het Asbestfonds. Indien de
erkenning van de asbestose dateert van vóór 1 januari 2001 is het erkenning van de asbestose dateert van vóór 1 januari 2001 is het
absoluut noodzakelijk dat een aanvraag bij het Asbestfonds wordt absoluut noodzakelijk dat een aanvraag bij het Asbestfonds wordt
ingediend maar het slachtoffer beschikt over een termijn van 3 jaar on ingediend maar het slachtoffer beschikt over een termijn van 3 jaar on
die aanvraag in te dienen. Het onderscheid spruit uit het feit voort die aanvraag in te dienen. Het onderscheid spruit uit het feit voort
dat vóór 1 januari 2001 de erkenning van de asbestose betrekking had dat vóór 1 januari 2001 de erkenning van de asbestose betrekking had
op de asbestose alsook op een andere aandoening die thans niet in op de asbestose alsook op een andere aandoening die thans niet in
aanmerking wordt genomen voor de tussenkomsten van het Asbestfonds. aanmerking wordt genomen voor de tussenkomsten van het Asbestfonds.
Wat in het bijzonder asbestose betreft, dient in de praktijk een Wat in het bijzonder asbestose betreft, dient in de praktijk een
duidelijk onderscheid gemaakt te worden tussen asbestose en de diffuse duidelijk onderscheid gemaakt te worden tussen asbestose en de diffuse
bilaterale pleuraverdikkingen, en gewone pleurale plaques. De bilaterale pleuraverdikkingen, en gewone pleurale plaques. De
erkenningscriteria voor asbestose zijn immers sterk geëvolueerd in de erkenningscriteria voor asbestose zijn immers sterk geëvolueerd in de
loop van de laatste twintig jaar. Bij het koninklijk besluit van 22 loop van de laatste twintig jaar. Bij het koninklijk besluit van 22
maart 1999 houdende vaststelling van de lijst van beroepsziekten die maart 1999 houdende vaststelling van de lijst van beroepsziekten die
aanleiding geven tot schadeloosstelling werd het feit dat de aanleiding geven tot schadeloosstelling werd het feit dat de
vooruitgang van de medische technologie heeft toegelaten om met meer vooruitgang van de medische technologie heeft toegelaten om met meer
duidelijkheid de diagnose te stellen van de ziekten welke het gevolg duidelijkheid de diagnose te stellen van de ziekten welke het gevolg
zijn van blootstelling aan asbest, omgezet in de bestaande zijn van blootstelling aan asbest, omgezet in de bestaande
regelgeving. regelgeving.
Wat betreft de pleurale plaques vormt de aanwezigheid ervan een Wat betreft de pleurale plaques vormt de aanwezigheid ervan een
onvoldoende reden om een graad van arbeidsongeschiktheid toe te kennen onvoldoende reden om een graad van arbeidsongeschiktheid toe te kennen
In de context van de beroepsziektenverzekering, lijkt het zelfs niet In de context van de beroepsziektenverzekering, lijkt het zelfs niet
gewettigd gewag te maken van een "ziekte", aangezien de aantasting gewettigd gewag te maken van een "ziekte", aangezien de aantasting
geen arbeidsongeschiktheid meebrengt en geen medische behandeling geen arbeidsongeschiktheid meebrengt en geen medische behandeling
vergt. Er dient bijgevolg rekening gehouden te worden met het feit dat vergt. Er dient bijgevolg rekening gehouden te worden met het feit dat
bepaalde personen van wie de asbestose in het begin van de jaren 1980 bepaalde personen van wie de asbestose in het begin van de jaren 1980
erkend werd als beroepsziekte, nu misschien niet meer zouden erkend erkend werd als beroepsziekte, nu misschien niet meer zouden erkend
worden wanneer ze een aanvraag zouden indienen, omdat de criteria worden wanneer ze een aanvraag zouden indienen, omdat de criteria
verfijnd zijn en dat de pleurale plaques niet meer erkend worden. Het verfijnd zijn en dat de pleurale plaques niet meer erkend worden. Het
spreekt voor zich dat enkel de gevallen van asbestose in de strikte spreekt voor zich dat enkel de gevallen van asbestose in de strikte
zin van de term en de diffuse bilaterale pleuraverdikkingen (vroeger zin van de term en de diffuse bilaterale pleuraverdikkingen (vroeger
pleurale asbestose genoemd) aanleiding kunnen geven tot een pleurale asbestose genoemd) aanleiding kunnen geven tot een
tegemoetkoming van het Asbestfonds. tegemoetkoming van het Asbestfonds.
§ 3 beoogt een vlottere en snellere toekenning van de § 3 beoogt een vlottere en snellere toekenning van de
schadeloosstelling verschuldigd aan de rechthebbenden van een persoon schadeloosstelling verschuldigd aan de rechthebbenden van een persoon
overleden ten gevolge van mesothelioom of asbestose die reeds genoot overleden ten gevolge van mesothelioom of asbestose die reeds genoot
van de tegemoetkoming van het Asbestfonds. In dergelijke situatie moet van de tegemoetkoming van het Asbestfonds. In dergelijke situatie moet
de situatie immers niet meer vanuit medisch oogpunt worden onderzocht de situatie immers niet meer vanuit medisch oogpunt worden onderzocht
aangezien de aanvraag van het slachtoffer reeds werd aanvaard. Enkel aangezien de aanvraag van het slachtoffer reeds werd aanvaard. Enkel
een administratief luik, om te bewijzen dat de rechthebbende een administratief luik, om te bewijzen dat de rechthebbende
beantwoordt aan de voorwaarden bepaald bij de programmawet, moet nog beantwoordt aan de voorwaarden bepaald bij de programmawet, moet nog
worden onderzocht. worden onderzocht.

Art. 5.Dit artikel bepaalt de notie van de "datum van de aanvraag".

Art. 5.Dit artikel bepaalt de notie van de "datum van de aanvraag".

Deze notie is noodzakelijk om de datum te bepalen vanaf wanneer het Deze notie is noodzakelijk om de datum te bepalen vanaf wanneer het
Asbestfonds een tegemoetkoming toekent aan de slachtoffers of de Asbestfonds een tegemoetkoming toekent aan de slachtoffers of de
rechthebbenden. rechthebbenden.
Het vermeldt ook in het tweede lid welke datum in aanmerking moet Het vermeldt ook in het tweede lid welke datum in aanmerking moet
worden genomen wanneer de aanvraag per vergissing werd ingediend bij worden genomen wanneer de aanvraag per vergissing werd ingediend bij
een instelling die niet bevoegd is om ze te behandelen. een instelling die niet bevoegd is om ze te behandelen.
Bovendien spreekt het voor zich dat wanneer er een aanvraag wordt Bovendien spreekt het voor zich dat wanneer er een aanvraag wordt
ingediend bij het Asbestfonds en bij het onderzoek blijkt dat het om ingediend bij het Asbestfonds en bij het onderzoek blijkt dat het om
een "professioneel" slachtoffer van asbest gaat, het Fonds voor de een "professioneel" slachtoffer van asbest gaat, het Fonds voor de
beroepsziekten deze aanvraag als eveneens geldend moet beschouwen in beroepsziekten deze aanvraag als eveneens geldend moet beschouwen in
het kader van zijn wetgeving. Evenzo, wanneer er een aanvraag wordt het kader van zijn wetgeving. Evenzo, wanneer er een aanvraag wordt
ingediend bij het Asbestfonds en bij het onderzoek blijkt dat het gaat ingediend bij het Asbestfonds en bij het onderzoek blijkt dat het gaat
om een "professioneel" slachtoffer dat binnen het toepassingsgebied om een "professioneel" slachtoffer dat binnen het toepassingsgebied
valt van de wet van 3 juli 1967 betreffende de preventie van of de valt van de wet van 3 juli 1967 betreffende de preventie van of de
schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg
naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector, naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector,
moet het Asbestfonds de in het kader van deze wet bevoegde instelling moet het Asbestfonds de in het kader van deze wet bevoegde instelling
hiervan op de hoogte brengen en deze instelling moet de aanvraag als hiervan op de hoogte brengen en deze instelling moet de aanvraag als
eveneens geldend beschouwen in het kader van haar wetgeving. Hetzelfde eveneens geldend beschouwen in het kader van haar wetgeving. Hetzelfde
geldt wanneer een "professioneel" slachtoffer van asbest een aanvraag geldt wanneer een "professioneel" slachtoffer van asbest een aanvraag
indient bij het Fonds voor de beroepsziekten : deze moet beschouwd indient bij het Fonds voor de beroepsziekten : deze moet beschouwd
kunnen worden als eveneens geldend als aanvraag voor een kunnen worden als eveneens geldend als aanvraag voor een
tegemoetkoming van het Asbestfonds. tegemoetkoming van het Asbestfonds.
Hoofdstuk IV behandelt het onderzoek van de aanvragen Hoofdstuk IV behandelt het onderzoek van de aanvragen

Art. 6.Dit artikel heeft tot doel het verloop van het onderzoek van

Art. 6.Dit artikel heeft tot doel het verloop van het onderzoek van

de aanvraag door het Asbestfonds te bepalen. de aanvraag door het Asbestfonds te bepalen.
Wanneer de aanvraag onvolledig blijkt, moet het Fonds de aanvrager Wanneer de aanvraag onvolledig blijkt, moet het Fonds de aanvrager
daarvan in kennis stellen en hem mededelen welke inlichtingen of daarvan in kennis stellen en hem mededelen welke inlichtingen of
documenten ontbreken. documenten ontbreken.
Indien de aanvrager niet reageert, wordt hem een herinneringsbrief Indien de aanvrager niet reageert, wordt hem een herinneringsbrief
verzonden. Indien hij daaraan geen gevolg geeft, zal het Fonds verzonden. Indien hij daaraan geen gevolg geeft, zal het Fonds
uitspraak doen op basis van de elementen waarvan het kennis heeft. Dit uitspraak doen op basis van de elementen waarvan het kennis heeft. Dit
is nodig om te voorkomen dat de behandelingsprocedure oneindig lang is nodig om te voorkomen dat de behandelingsprocedure oneindig lang
zou duren, wat niet wenselijk is, noch voor de aanvrager, noch voor zou duren, wat niet wenselijk is, noch voor de aanvrager, noch voor
het Fonds. het Fonds.

Art. 7.Dit artikel bevat een bepaling gemeenschappelijk voor alle

Art. 7.Dit artikel bevat een bepaling gemeenschappelijk voor alle

openbare instellingen van sociale zekerheid die zich moeten richten openbare instellingen van sociale zekerheid die zich moeten richten
tot het Rijksregister om de indentificatiegegevens van de betrokken tot het Rijksregister om de indentificatiegegevens van de betrokken
natuurlijke personen te bekomen of na te gaan. natuurlijke personen te bekomen of na te gaan.

Art. 8.Dit artikel laat het Fonds toe alle noodzakelijke maatregelen

Art. 8.Dit artikel laat het Fonds toe alle noodzakelijke maatregelen

te nemen in het kader van het onderzoek van een aanvraag, onder meer te nemen in het kader van het onderzoek van een aanvraag, onder meer
over te gaan tot een medisch onderzoek van het slachtoffer. over te gaan tot een medisch onderzoek van het slachtoffer.

Art. 9.Dit artikel bepaalt de termijnen binnen dewelke de

Art. 9.Dit artikel bepaalt de termijnen binnen dewelke de

beslissingen door het Asbestfonds moeten worden genomen. Het is nodig beslissingen door het Asbestfonds moeten worden genomen. Het is nodig
gebleken voor de dossiers inzake mesothelioom een kortere termijn te gebleken voor de dossiers inzake mesothelioom een kortere termijn te
voorzien dan voor dossiers betreffende de andere ziekten die door voorzien dan voor dossiers betreffende de andere ziekten die door
asbest worden veroorzaakt, wegens de specifieke kenmerken van een asbest worden veroorzaakt, wegens de specifieke kenmerken van een
mesothelioom, namelijk dat enkel de diagnose, wanneer alle andere mesothelioom, namelijk dat enkel de diagnose, wanneer alle andere
voorwaarden vervuld zijn, het recht op tegemoetkoming opent zonder dat voorwaarden vervuld zijn, het recht op tegemoetkoming opent zonder dat
de ongeschiktheidsgraad moet vastgesteld worden en dat deze ziekte in de ongeschiktheidsgraad moet vastgesteld worden en dat deze ziekte in
het algemeen een snelle evolutie kent. het algemeen een snelle evolutie kent.
De aanvang van de bovenbedoelde termijnen wordt eveneens vastgesteld De aanvang van de bovenbedoelde termijnen wordt eveneens vastgesteld
bij dit artikel 8 : het gaat ofwel om het ogenblik waarop de aanvraag bij dit artikel 8 : het gaat ofwel om het ogenblik waarop de aanvraag
volledig is ofwel om de datum waarop de in artikel 6, laatste lid, volledig is ofwel om de datum waarop de in artikel 6, laatste lid,
bedoelde termijn ten einde loopt (het gaat dus om de termijn die de bedoelde termijn ten einde loopt (het gaat dus om de termijn die de
aanvrager krijgt om zijn aanvraag aan te vullen; wanneer de aanvrager aanvrager krijgt om zijn aanvraag aan te vullen; wanneer de aanvrager
de aanvullende informatie niet binnen de voorgeschreven termijn aan de aanvullende informatie niet binnen de voorgeschreven termijn aan
het Fonds bezorgt, wordt het Fonds genoopt te beslissen op basis van het Fonds bezorgt, wordt het Fonds genoopt te beslissen op basis van
de elementen waarover het beschikt). de elementen waarover het beschikt).
Dit artikel herneemt ook de gewoonlijke bepalingen inzake motivering Dit artikel herneemt ook de gewoonlijke bepalingen inzake motivering
en kennisgeving van de beslissing. en kennisgeving van de beslissing.
Hoofdstuk V behandelt de tegemoetkoming van het Asbestfonds Hoofdstuk V behandelt de tegemoetkoming van het Asbestfonds

Art. 10.Dit artikel bepaalt de bedragen van de maandelijkse

Art. 10.Dit artikel bepaalt de bedragen van de maandelijkse

forfaitaire rente die aan het slachtoffer moeten worden toegekend als forfaitaire rente die aan het slachtoffer moeten worden toegekend als
hij of een mesothelioom, of een asbestose heeft. hij of een mesothelioom, of een asbestose heeft.

Art. 11.Dit artikel bepaalt de cumulatieregeling tussen een

Art. 11.Dit artikel bepaalt de cumulatieregeling tussen een

maandelijkse rente voor asbestose en een andere tegemoetkoming voor maandelijkse rente voor asbestose en een andere tegemoetkoming voor
dezelfde aandoening bedoeld in artikel 121, tweede lid, van de dezelfde aandoening bedoeld in artikel 121, tweede lid, van de
programmawet : een vergoeding naar aanleidding van een beroepsziekte programmawet : een vergoeding naar aanleidding van een beroepsziekte
of op basis van het gemeen recht. of op basis van het gemeen recht.
Het doel van dit artikel is dat de aanvragers in geen enkel geval twee Het doel van dit artikel is dat de aanvragers in geen enkel geval twee
keer kunnen worden vergoed voor dezelfde schade, noch door de wetten keer kunnen worden vergoed voor dezelfde schade, noch door de wetten
of verordeningen, noch door private transacties. Dit artikel heeft of verordeningen, noch door private transacties. Dit artikel heeft
enkel betrekking op de maandelijkse rente voor asbestose, omdat de enkel betrekking op de maandelijkse rente voor asbestose, omdat de
wetgever in artikel 121, eerste lid, van de programmawet heeft wetgever in artikel 121, eerste lid, van de programmawet heeft
voorzien, dat in geval van mesothelioom de cumulatie van de voorzien, dat in geval van mesothelioom de cumulatie van de
maandelijkse rente met andere sociale uitkeringen volledig is. maandelijkse rente met andere sociale uitkeringen volledig is.

Art. 12.Dit artikel bepaalt dat wanneer het slachtoffer wordt

Art. 12.Dit artikel bepaalt dat wanneer het slachtoffer wordt

getroffen door meerdere ziekten als gevolg van asbest, hij recht heeft getroffen door meerdere ziekten als gevolg van asbest, hij recht heeft
op de meest gunstige schadeloosstelling. op de meest gunstige schadeloosstelling.
Art. 13 en 14. Deze artikelen bepalen het bedrag van het kapitaal dat Art. 13 en 14. Deze artikelen bepalen het bedrag van het kapitaal dat
aan de rechthebbenden van een persoon die overleden is ten gevolge van aan de rechthebbenden van een persoon die overleden is ten gevolge van
mesothelioom of asbestose moet worden gestort. Deze bedragen mesothelioom of asbestose moet worden gestort. Deze bedragen
verschillen naargelang de hoedanigheid van de rechthebbende. verschillen naargelang de hoedanigheid van de rechthebbende.
Het forfaitaire bedrag dat toegekend wordt aan de rechthebbende van Het forfaitaire bedrag dat toegekend wordt aan de rechthebbende van
een slachtoffer van mesothelioom is hoger dan in geval van een een slachtoffer van mesothelioom is hoger dan in geval van een
slachtoffer van asbestose omwille van het verschil van de impact van slachtoffer van asbestose omwille van het verschil van de impact van
de twee ziekten op de levensverwachting van het slachtoffer. Immers, de twee ziekten op de levensverwachting van het slachtoffer. Immers,
kan de korte termijn tussen de diagnose van de ziekte en het kan de korte termijn tussen de diagnose van de ziekte en het
overlijden van het slachtoffer nadelige gevolgen hebben voor de overlijden van het slachtoffer nadelige gevolgen hebben voor de
rechthebbenden, namelijk op financieel gebied. rechthebbenden, namelijk op financieel gebied.
Hoofdstuk VI behandelt de betalingsmodaliteiten Hoofdstuk VI behandelt de betalingsmodaliteiten
In dit hoofdstuk (artikel 15) wordt bepaald dat de maandelijkse renten In dit hoofdstuk (artikel 15) wordt bepaald dat de maandelijkse renten
na het vervallen van de termijn worden betaald en dat het kapitaal na het vervallen van de termijn worden betaald en dat het kapitaal
(artikel 16) in eenmaal aan de rechthebbenden zal worden betaald. (artikel 16) in eenmaal aan de rechthebbenden zal worden betaald.
Artikel 17 bepaalt de regels die zowel de slachtoffers als de Artikel 17 bepaalt de regels die zowel de slachtoffers als de
rechthebbenden toelaten om hun tegemoetkoming op een bankrekening te rechthebbenden toelaten om hun tegemoetkoming op een bankrekening te
laten uitbetalen in ruil voor de inachtneming van bepaalde laten uitbetalen in ruil voor de inachtneming van bepaalde
formaliteiten. Deze bepalingen zijn gelijkaardig aan deze die bestaan formaliteiten. Deze bepalingen zijn gelijkaardig aan deze die bestaan
in het kader van de beroepsziekten. Het wordt ook voorzien dat de in het kader van de beroepsziekten. Het wordt ook voorzien dat de
betaling van de maandelijkse forfaitaire rente aan het slachtoffer kan betaling van de maandelijkse forfaitaire rente aan het slachtoffer kan
ook gebeuren door middel van ciculaire cheques, betaalbaar in handen ook gebeuren door middel van ciculaire cheques, betaalbaar in handen
van het slachtoffer. van het slachtoffer.
Hoofdstuk VII behandelt de slotbepalingen Hoofdstuk VII behandelt de slotbepalingen

Art. 18.Dit artikel voorziet in een informatieverplichting voor de

Art. 18.Dit artikel voorziet in een informatieverplichting voor de

werkgevers onderworpen aan de wet van 3 juli 1967 betreffende de werkgevers onderworpen aan de wet van 3 juli 1967 betreffende de
preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor
ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de
overheidssector. Ze dienen het asbestfonds te informeren over de overheidssector. Ze dienen het asbestfonds te informeren over de
beslissingen die genomen werden in het kader van deze wet wat betreft beslissingen die genomen werden in het kader van deze wet wat betreft
de slachtoffers van mesothelioom of asbestose. de slachtoffers van mesothelioom of asbestose.

Art. 19.Dit artikel doet de artikelen 116, 2° en 3°, en 125, §§ 1 en

Art. 19.Dit artikel doet de artikelen 116, 2° en 3°, en 125, §§ 1 en

2 van de programmawet gelijktijdig in werking treden, in uitvoering 2 van de programmawet gelijktijdig in werking treden, in uitvoering
van artikel 133, tweede lid van dezelfde wet. van artikel 133, tweede lid van dezelfde wet.

Art. 20.Dit artikel bepaalt de inwerkingtreding van het besluit.

Art. 20.Dit artikel bepaalt de inwerkingtreding van het besluit.

We hebben de eer te zijn, We hebben de eer te zijn,
Sire, Sire,
van Uwe Majesteit van Uwe Majesteit
de zeer eerbiedige de zeer eerbiedige
en zeer getrouwe dienaren, en zeer getrouwe dienaren,
De Minister van Binnenlandse Zaken, De Minister van Binnenlandse Zaken,
P. DEWAEL P. DEWAEL
De Minister van Sociale Zaken, De Minister van Sociale Zaken,
R. DEMOTTE R. DEMOTTE
De Minister van Middenstand, De Minister van Middenstand,
Mevr. S. LARUELLE Mevr. S. LARUELLE
De Minister van Pensioenen, De Minister van Pensioenen,
B. TOBBACK B. TOBBACK
De Minister van Werk, De Minister van Werk,
P. VANVELTHOVEN P. VANVELTHOVEN
11 MEI 2007. - Koninklijk besluit ter uitvoering van hoofdstuk VI, van 11 MEI 2007. - Koninklijk besluit ter uitvoering van hoofdstuk VI, van
titel IV, van de programmawet (I) van 27 december 2006 tot oprichting titel IV, van de programmawet (I) van 27 december 2006 tot oprichting
van een Schadeloosstellingfonds voor asbestslachtoffers van een Schadeloosstellingfonds voor asbestslachtoffers
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de programmawet (I) van 27 december 2006, inzonderheid op de Gelet op de programmawet (I) van 27 december 2006, inzonderheid op de
artikelen 114, § 2, 116, 2° en 3°, 119, § 1, 120, § 1, tweede en derde artikelen 114, § 2, 116, 2° en 3°, 119, § 1, 120, § 1, tweede en derde
lid, en § 2, tweede lid, 121, derde lid, en 133, tweede lid; lid, en § 2, tweede lid, 121, derde lid, en 133, tweede lid;
Gelet op het advies van het Beheerscomité van het Fonds voor de Gelet op het advies van het Beheerscomité van het Fonds voor de
beroepsziekten van 14 februari 2007; beroepsziekten van 14 februari 2007;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid, wat hoofdstuk II van het Gelet op de dringende noodzakelijkheid, wat hoofdstuk II van het
besluit betreft; besluit betreft;
Gelet op de wet van 25 april 1963 betreffende het beheer van de Gelet op de wet van 25 april 1963 betreffende het beheer van de
instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale
voorzorg, inzonderheid op artikel 15; voorzorg, inzonderheid op artikel 15;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën gegeven op 28 Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën gegeven op 28
februari 2007; februari 2007;
Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting van 28 Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting van 28
februari 2007; februari 2007;
Gelet op het advies nr. 42.421/1 van de Raad van State, gegeven op 22 Gelet op het advies nr. 42.421/1 van de Raad van State, gegeven op 22
maart 2007, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de maart 2007, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de
gecoördineerde wetten op de Raad van State; gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken, van Onze Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken, van Onze
Minister van Sociale Zaken, van Onze Minister van Middenstand, van Minister van Sociale Zaken, van Onze Minister van Middenstand, van
Onze Minister van Pensioenen en van Onze Minister van Werk en op het Onze Minister van Pensioenen en van Onze Minister van Werk en op het
advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, advies van Onze in Raad vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
HOOFDSTUK I. - Definities HOOFDSTUK I. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit, dient men te verstaan

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit, dient men te verstaan

onder : onder :
1° "de programmawet" : de programmawet (I) van 27 december 2006; 1° "de programmawet" : de programmawet (I) van 27 december 2006;
2° "de gecoördineerde wetten" : de wetten betreffende de preventie van 2° "de gecoördineerde wetten" : de wetten betreffende de preventie van
beroepsziekten en de vergoeding van de schade die uit die ziekten beroepsziekten en de vergoeding van de schade die uit die ziekten
voortvloeien, gecoördineerd op 3 juni 1970; voortvloeien, gecoördineerd op 3 juni 1970;
3° "het Fonds" : het Fonds voor de beroepsziekten, bedoeld in de 3° "het Fonds" : het Fonds voor de beroepsziekten, bedoeld in de
artikelen 4 en volgende van de gecoördineerde wetten handelend ter artikelen 4 en volgende van de gecoördineerde wetten handelend ter
uitvoering van de opdracht bepaald in artikel 6,10°, van de uitvoering van de opdracht bepaald in artikel 6,10°, van de
gecoördineerde wetten; gecoördineerde wetten;
4° "aanvraag" : iedere aanvraag om een tegemoetkoming bepaald in 4° "aanvraag" : iedere aanvraag om een tegemoetkoming bepaald in
hoofdstuk VI van titel IV van de programmawet te bekomen; hoofdstuk VI van titel IV van de programmawet te bekomen;
5° "Asbestfonds" : het Schadeloosstellingfonds voor 5° "Asbestfonds" : het Schadeloosstellingfonds voor
asbestslachtoffers, opgericht door artikel 113 van hoofdstuk VI van asbestslachtoffers, opgericht door artikel 113 van hoofdstuk VI van
titel IV van de programmawet; titel IV van de programmawet;
6° "mesothelioom" : primaire maligne epitheliale, sarcomateuze of 6° "mesothelioom" : primaire maligne epitheliale, sarcomateuze of
gemengde tumor van de pleura, het peritoneum of het pericard; gemengde tumor van de pleura, het peritoneum of het pericard;
7° "asbestose" : de longfibrose veroorzaakt door asbest. Zijn voor de 7° "asbestose" : de longfibrose veroorzaakt door asbest. Zijn voor de
toepassing van onderhavig besluit gelijkgesteld aan asbesose de toepassing van onderhavig besluit gelijkgesteld aan asbesose de
diffuse bilaterale pleuraverdikkingen veroorzaakt door asbest. diffuse bilaterale pleuraverdikkingen veroorzaakt door asbest.
HOOFDSTUK II. - Financiering HOOFDSTUK II. - Financiering

Art. 2.§ 1. De werkgevers die geheel of gedeeltelijk onderworpen zijn

Art. 2.§ 1. De werkgevers die geheel of gedeeltelijk onderworpen zijn

aan de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 aan de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28
december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders,
de werkgevers die onderworpen zijn aan de besluitwet van 7 februari de werkgevers die onderworpen zijn aan de besluitwet van 7 februari
1945 betreffende de maatschappelijke veiligheid van de zeelieden ter 1945 betreffende de maatschappelijke veiligheid van de zeelieden ter
koopvaardij en tevens de werkgevers van de studenten bedoeld in koopvaardij en tevens de werkgevers van de studenten bedoeld in
artikel 17bis van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot artikel 17bis van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot
uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de
besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke
zekerheid der arbeiders zijn vanaf 1 april 2007 een bijdrage zekerheid der arbeiders zijn vanaf 1 april 2007 een bijdrage
verschuldigd ter financiering van het Asbestfonds waarvan de verschuldigd ter financiering van het Asbestfonds waarvan de
bijdragevoet bepaald is op 0,01 %. bijdragevoet bepaald is op 0,01 %.
§ 2. De bijdrage bedoeld in § 1 wordt berekend op basis van het loon § 2. De bijdrage bedoeld in § 1 wordt berekend op basis van het loon
dat in aanmerking wordt genomen voor de berekening van de sociale dat in aanmerking wordt genomen voor de berekening van de sociale
zekerheidsbijdragen. zekerheidsbijdragen.

Art. 3.§ 1 Het Asbestfonds wordt vanaf 1 april 2007 gefinancierd door

Art. 3.§ 1 Het Asbestfonds wordt vanaf 1 april 2007 gefinancierd door

het globaal financieel beheer in het sociaal statuut der zelfstandigen het globaal financieel beheer in het sociaal statuut der zelfstandigen
ingevoerd door het koninklijk besluit van 18 november 1996 strekkende ingevoerd door het koninklijk besluit van 18 november 1996 strekkende
tot invoering van een globaal financieel beheer in het sociaal statuut tot invoering van een globaal financieel beheer in het sociaal statuut
der zelfstandigen, met toepassing van hoofdstuk I van titel VI van de der zelfstandigen, met toepassing van hoofdstuk I van titel VI van de
wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot
vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels, ten vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels, ten
belope van een jaarlijks bedrag dat bepaald wordt bij dit artikel. belope van een jaarlijks bedrag dat bepaald wordt bij dit artikel.
§ 2. Het bedrag bedoeld in § 1 wordt bepaald in functie van het aantal § 2. Het bedrag bedoeld in § 1 wordt bepaald in functie van het aantal
zelfstandigen die getroffen zijn door asbestose dat het Asbestfonds zelfstandigen die getroffen zijn door asbestose dat het Asbestfonds
ten laste neemt zoals dit aantal blijkt uit de beschikbare gegevens op ten laste neemt zoals dit aantal blijkt uit de beschikbare gegevens op
de tijdstip van de begrotingsopmaak van het kalenderjaar X. - Bij een de tijdstip van de begrotingsopmaak van het kalenderjaar X. - Bij een
in Ministerraad overlegd besluit, bepaalt de Koning dit aantal en het in Ministerraad overlegd besluit, bepaalt de Koning dit aantal en het
financieringsbedrag. Indien het aantal en het bedrag niet door een in financieringsbedrag. Indien het aantal en het bedrag niet door een in
Ministerraad overlegd besluit vastgelegd worden voor 1 november van Ministerraad overlegd besluit vastgelegd worden voor 1 november van
het kalenderjaar X-1, bedraagt voor het kalenderjaar X het aandeel van het kalenderjaar X-1, bedraagt voor het kalenderjaar X het aandeel van
het globaal financieel beheer in het sociaal statuut der zelfstandigen het globaal financieel beheer in het sociaal statuut der zelfstandigen
750.000 EUR. Voor het jaar 2007 is het bedrag vastgelegd op 750.000 750.000 EUR. Voor het jaar 2007 is het bedrag vastgelegd op 750.000
EUR. EUR.
HOOFDSTUK III. - De indiening van de aanvragen HOOFDSTUK III. - De indiening van de aanvragen

Art. 4.§ 1. De aanvraag om tegemoetkoming bedoeld in artikel 119, §

Art. 4.§ 1. De aanvraag om tegemoetkoming bedoeld in artikel 119, §

1, van de programmawet moet, om ontvankelijk te zijn, ingediend worden 1, van de programmawet moet, om ontvankelijk te zijn, ingediend worden
door het slachtoffer of zijn rechthebbenden : door het slachtoffer of zijn rechthebbenden :
1° ofwel door middel van het gepaste formulier dat het Fonds ter 1° ofwel door middel van het gepaste formulier dat het Fonds ter
beschikking stelt van de betrokkenen. Dit formulier, waarvan het model beschikking stelt van de betrokkenen. Dit formulier, waarvan het model
vastgesteld wordt door het Beheerscomité van het Fonds, is vastgesteld wordt door het Beheerscomité van het Fonds, is
samengesteld uit een administratief en een medisch deel. Het moet samengesteld uit een administratief en een medisch deel. Het moet
vergezeld gaan van de gevraagde bewijsstukken. Het moet gedateerd en vergezeld gaan van de gevraagde bewijsstukken. Het moet gedateerd en
ondertekend worden door het slachtoffer of, ingeval deze laatste ondertekend worden door het slachtoffer of, ingeval deze laatste
overleden is, door zijn rechthebbenden; overleden is, door zijn rechthebbenden;
2° door middel van een door het Beheerscomité van het Fonds 2° door middel van een door het Beheerscomité van het Fonds
goedgekeurd elektronisch model. Dit model moet ingevuld worden goedgekeurd elektronisch model. Dit model moet ingevuld worden
overeenkomstig de aanwijzingen die erin voorkomen. overeenkomstig de aanwijzingen die erin voorkomen.
§ 2. In afwijking van § 1 geniet het slachtoffer, dat voor de datum § 2. In afwijking van § 1 geniet het slachtoffer, dat voor de datum
van inwerkingtreding van dit besluit geniet van een schadeloosstelling van inwerkingtreding van dit besluit geniet van een schadeloosstelling
voor mesothelioom bij toepassing van de gecoördineerde wetten, voor mesothelioom bij toepassing van de gecoördineerde wetten,
ambtshalve van de tussenkomst van het Asbestfonds vanaf de ambtshalve van de tussenkomst van het Asbestfonds vanaf de
inwerkingtreding van dit besluit en is vrijgesteld om een aanvraag in inwerkingtreding van dit besluit en is vrijgesteld om een aanvraag in
te dienen. te dienen.
In afwijking van § 1 geniet het slachtoffer, dat voor de datum van In afwijking van § 1 geniet het slachtoffer, dat voor de datum van
inwerkingtreding van dit besluit geniet van een schadeloosstelling inwerkingtreding van dit besluit geniet van een schadeloosstelling
voor asbestose bij toepassing van de gecoördineerde wetten, ambtshalve voor asbestose bij toepassing van de gecoördineerde wetten, ambtshalve
van de tussenkomst van het Asbestfonds vanaf de inwerkingtreding van van de tussenkomst van het Asbestfonds vanaf de inwerkingtreding van
dit besluit, voor zover deze ziekte vanaf 1 januari 2001 erkend werd dit besluit, voor zover deze ziekte vanaf 1 januari 2001 erkend werd
en is vrijgesteld om een aanvraag in te dienen. en is vrijgesteld om een aanvraag in te dienen.
Het slachtoffer die van een schadeloosstelling voor asbestose geniet Het slachtoffer die van een schadeloosstelling voor asbestose geniet
bij toepassing van de gecoördineerde wetten ten gevolge een erkenning bij toepassing van de gecoördineerde wetten ten gevolge een erkenning
van vóór 1 januari 2001 moet een aanvraag indienen. Voor zover de van vóór 1 januari 2001 moet een aanvraag indienen. Voor zover de
aanvraag vóór 1 april 2010 ingediend wordt en gegrond wordt verklaard, aanvraag vóór 1 april 2010 ingediend wordt en gegrond wordt verklaard,
wordt de aanvraag beschouwd als ingediend op de datum van wordt de aanvraag beschouwd als ingediend op de datum van
inwerkingtreding van dit besluit. inwerkingtreding van dit besluit.
§ 3. Het Fonds bezorgt aan de rechthebbenden van een overleden persoon § 3. Het Fonds bezorgt aan de rechthebbenden van een overleden persoon
die van de tegemoetkoming bedoeld in artikel 120, § 1, van de die van de tegemoetkoming bedoeld in artikel 120, § 1, van de
programmawet genoot, een formulier om te bewijzen dat ze de programmawet genoot, een formulier om te bewijzen dat ze de
voorwaarden vereist bij artikel 120, § 2, van voormelde wet vervullen. voorwaarden vereist bij artikel 120, § 2, van voormelde wet vervullen.
Dit formulier wordt ambtshalve verstuurd naar de rechthebbenden die Dit formulier wordt ambtshalve verstuurd naar de rechthebbenden die
door het Fonds kunnen worden geïdentificeerd na raadpleging van het door het Fonds kunnen worden geïdentificeerd na raadpleging van het
Rijksregister van de natuurlijke personen. In de andere gevallen Rijksregister van de natuurlijke personen. In de andere gevallen
verstuurt het Fonds dit formulier op verzoek van de rechthebbenden. verstuurt het Fonds dit formulier op verzoek van de rechthebbenden.

Art. 5.De aanvraag die bij het Fonds, overeenkomstig artikel 4, § 1,

Art. 5.De aanvraag die bij het Fonds, overeenkomstig artikel 4, § 1,

wordt ingediend, heeft als datum : wordt ingediend, heeft als datum :
1° deze van het postmerk, wanneer zij wordt ingediend bij een ter post 1° deze van het postmerk, wanneer zij wordt ingediend bij een ter post
aangetekend schrijven; aangetekend schrijven;
2° deze van ontvangst van de aanvraag bij het Fonds, indien zij wordt 2° deze van ontvangst van de aanvraag bij het Fonds, indien zij wordt
ingediend per gewone brief; ingediend per gewone brief;
3° deze van ontvangst van de elektronische aanvraag bij het Fonds, 3° deze van ontvangst van de elektronische aanvraag bij het Fonds,
indien ze wordt ingediend door middel van het elektronische model indien ze wordt ingediend door middel van het elektronische model
bedoeld in artikel 4, § 1, 2°, van dit besluit. bedoeld in artikel 4, § 1, 2°, van dit besluit.
Wanneer de aan het Fonds toegezonden aanvraag werd ingediend Wanneer de aan het Fonds toegezonden aanvraag werd ingediend
overeenkomstig artikel 4, § 1, maar, bij vergissing, bij een overeenkomstig artikel 4, § 1, maar, bij vergissing, bij een
onbevoegde Belgische of buitenlandse instelling van sociale zekerheid, onbevoegde Belgische of buitenlandse instelling van sociale zekerheid,
heeft deze aanvraag als datum van ontvangst, deze van de indiening bij heeft deze aanvraag als datum van ontvangst, deze van de indiening bij
de onbevoegde instelling, te weten deze van het postmerk, wanneer zij de onbevoegde instelling, te weten deze van het postmerk, wanneer zij
werd ingediend bij een ter post aangetekend schrijven en indien dit werd ingediend bij een ter post aangetekend schrijven en indien dit
niet het geval is, deze van de ontvangst van de aanvraag bij deze niet het geval is, deze van de ontvangst van de aanvraag bij deze
onbevoegde instelling. onbevoegde instelling.
HOOFDSTUK IV. - Het onderzoek van de aanvragen HOOFDSTUK IV. - Het onderzoek van de aanvragen

Art. 6.Binnen vijftien dagen na de ontvangst van de aanvraag richt

Art. 6.Binnen vijftien dagen na de ontvangst van de aanvraag richt

het Fonds aan de aanvrager een ontvangstbericht. het Fonds aan de aanvrager een ontvangstbericht.
Wanneer de aanvraag niet alle noodzakelijke elementen bevat die in het Wanneer de aanvraag niet alle noodzakelijke elementen bevat die in het
aanvraagformulier bedoeld in artikel 4, § 1, 1° of 2°, worden geeïst, aanvraagformulier bedoeld in artikel 4, § 1, 1° of 2°, worden geeïst,
meldt het Fonds dit aan de aanvrager duidend op de inlichtingen of meldt het Fonds dit aan de aanvrager duidend op de inlichtingen of
documenten die naar hem moeten worden toegezonden ten einde de documenten die naar hem moeten worden toegezonden ten einde de
aanvraag volledig te maken. aanvraag volledig te maken.
Heeft na verloop van een maand vanaf de datum waarop ze hem werden Heeft na verloop van een maand vanaf de datum waarop ze hem werden
gevraagd, de aanvrager de inlichtingen of stukken nog niet verstrekt, gevraagd, de aanvrager de inlichtingen of stukken nog niet verstrekt,
dan stuurt het Fonds hem een herinnering bij een ter post aangetekend dan stuurt het Fonds hem een herinnering bij een ter post aangetekend
schrijven. schrijven.
Wordt hieraan binnen de maand geen gevolg gegeven, dan doet het Fonds Wordt hieraan binnen de maand geen gevolg gegeven, dan doet het Fonds
uitspraak op grond van de gegevens waarvan het kennis heeft. uitspraak op grond van de gegevens waarvan het kennis heeft.

Art. 7.Het Fonds is gehouden zich tot het Rijksregister van de

Art. 7.Het Fonds is gehouden zich tot het Rijksregister van de

natuurlijke personen te richten om de informatiegegevens bedoeld bij natuurlijke personen te richten om de informatiegegevens bedoeld bij
artikel 3, eerste en tweede lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot artikel 3, eerste en tweede lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot
regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, te bekomen regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, te bekomen
of wanneer het de juistheid van deze informatiegegevens nagaat. of wanneer het de juistheid van deze informatiegegevens nagaat.
Het beroep doen op een andere bron is slechts toegestaan in de mate Het beroep doen op een andere bron is slechts toegestaan in de mate
dat de nodige informatiegegevens niet bij het Rijksregister kunnen dat de nodige informatiegegevens niet bij het Rijksregister kunnen
bekomen worden. bekomen worden.

Art. 8.In het kader van het onderzoek van een aanvraag, kan het Fonds

Art. 8.In het kader van het onderzoek van een aanvraag, kan het Fonds

alle noodzakelijke maatregelen nemen, onder meer overgaan tot een alle noodzakelijke maatregelen nemen, onder meer overgaan tot een
medisch onderzoek van het slachtoffer. medisch onderzoek van het slachtoffer.

Art. 9.Het Fonds neemt een beslissing over iedere aanvraag

Art. 9.Het Fonds neemt een beslissing over iedere aanvraag

betreffende mesothelioom binnen een termijn van twee maanden die betreffende mesothelioom binnen een termijn van twee maanden die
begint te lopen vanaf het moment dat de aanvraag volledig is of vanaf begint te lopen vanaf het moment dat de aanvraag volledig is of vanaf
de datum van het einde van het termijn bedoeld in artikel 6, laatste de datum van het einde van het termijn bedoeld in artikel 6, laatste
lid. De termijn wordt verlengd tot vier maanden wanneer de aanvraag lid. De termijn wordt verlengd tot vier maanden wanneer de aanvraag
een ziekte bedoeld in artikel 118, 2° en 3°, van de programmawet een ziekte bedoeld in artikel 118, 2° en 3°, van de programmawet
betreft. betreft.
De beslissing van het Fonds is gemotiveerd en wordt ter kennis De beslissing van het Fonds is gemotiveerd en wordt ter kennis
gebracht van de aanvrager of, als deze overleden is, van zijn gebracht van de aanvrager of, als deze overleden is, van zijn
rechthebbenden. rechthebbenden.
Deze kennisgeving geschiedt bij een ter post aangetekend schrijven. Deze kennisgeving geschiedt bij een ter post aangetekend schrijven.
Het toezenden van stukken en de kennisgeving van beslissingen aan de Het toezenden van stukken en de kennisgeving van beslissingen aan de
betrokkene gebeuren op zijn hoofdverblijfplaats in de zin van artikel betrokkene gebeuren op zijn hoofdverblijfplaats in de zin van artikel
3, eerste lid, 5°, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een 3, eerste lid, 5°, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een
Rijksregister van de natuurlijke personen. Van deze verplichting kan Rijksregister van de natuurlijke personen. Van deze verplichting kan
evenwel afgeweken worden op schriftelijk verzoek van de betrokkene evenwel afgeweken worden op schriftelijk verzoek van de betrokkene
gericht aan het Fonds. gericht aan het Fonds.
HOOFDSTUK V. - De tegemoetkoming van het Asbestfonds HOOFDSTUK V. - De tegemoetkoming van het Asbestfonds

Art. 10.De persoon bedoeld in artikel 120, § 1, van de programmawet

Art. 10.De persoon bedoeld in artikel 120, § 1, van de programmawet

heeft vanaf de maand van de ontvangst van de aanvraag recht op : heeft vanaf de maand van de ontvangst van de aanvraag recht op :
1° een forfaitaire maandelijkse rente van 1.500 EUR indien hij 1° een forfaitaire maandelijkse rente van 1.500 EUR indien hij
getroffen is door mesothelioom; getroffen is door mesothelioom;
2° een maandelijkse rente van 15 EUR per procent lichaamelijke 2° een maandelijkse rente van 15 EUR per procent lichaamelijke
ongeschiktheid, indien hij getroffen is door asbestose. ongeschiktheid, indien hij getroffen is door asbestose.

Art. 11.De maandelijkse forfaitaire rente bedoeld in artikel 10, 2°

Art. 11.De maandelijkse forfaitaire rente bedoeld in artikel 10, 2°

maakt het voorwerp uit van een forfaitaire vermindering van 50 % maakt het voorwerp uit van een forfaitaire vermindering van 50 %
ingeval van cumulatie met een schadeloosstelling voor dezelfde ingeval van cumulatie met een schadeloosstelling voor dezelfde
aandoening bedoeld in artikel 121, tweede lid, van de programmawet. aandoening bedoeld in artikel 121, tweede lid, van de programmawet.

Art. 12.Indien het slachtoffer is getroffen door meerdere ziekten als

Art. 12.Indien het slachtoffer is getroffen door meerdere ziekten als

gevolg van asbest, heeft hij recht op de meest gunstige gevolg van asbest, heeft hij recht op de meest gunstige
schadeloosstelling. schadeloosstelling.

Art. 13.De rechthebbende van de persoon die overleden is aan de

Art. 13.De rechthebbende van de persoon die overleden is aan de

gevolgen van mesothelioom, heeft recht op : gevolgen van mesothelioom, heeft recht op :
1° een kapitaal van 30.000 EUR indien hij beantwoordt aan de 1° een kapitaal van 30.000 EUR indien hij beantwoordt aan de
voorwaarden bedoeld in artikel 120, § 2, eerste lid, 1° van de voorwaarden bedoeld in artikel 120, § 2, eerste lid, 1° van de
programmawet; programmawet;
1° een kapitaal van 15.000 EUR indien hij beantwoordt aan de 1° een kapitaal van 15.000 EUR indien hij beantwoordt aan de
voorwaarden bedoeld in artikel 120, § 2, eerste lid, 2° van de voorwaarden bedoeld in artikel 120, § 2, eerste lid, 2° van de
programmawet; programmawet;
3° een kapitaal van 25.000 EUR indien hij beantwoordt aan de 3° een kapitaal van 25.000 EUR indien hij beantwoordt aan de
voorwaarden bedoeld in artikel 120, § 2, eerste lid, 3° van de voorwaarden bedoeld in artikel 120, § 2, eerste lid, 3° van de
programmawet. programmawet.

Art. 14.De rechthebbende van de persoon die overleden is aan de

Art. 14.De rechthebbende van de persoon die overleden is aan de

gevolgen van asbestose, heeft recht op : gevolgen van asbestose, heeft recht op :
1° een kapitaal van 15.000 EUR indien hij beantwoordt aan de 1° een kapitaal van 15.000 EUR indien hij beantwoordt aan de
voorwaarden bedoeld in artikel 120, § 2, eerste lid, 1° van de voorwaarden bedoeld in artikel 120, § 2, eerste lid, 1° van de
programmawet; programmawet;
1° een kapitaal van 7.500 EUR indien hij beantwoordt aan de 1° een kapitaal van 7.500 EUR indien hij beantwoordt aan de
voorwaarden bedoeld in artikel 120, § 2, eerste lid, 2°, van de voorwaarden bedoeld in artikel 120, § 2, eerste lid, 2°, van de
programmawet; programmawet;
3° een kapitaal van 12.500 EUR indien hij beantwoordt aan de 3° een kapitaal van 12.500 EUR indien hij beantwoordt aan de
voorwaarden bedoeld in artikel 120, § 2, eerste lid, 3°, van de voorwaarden bedoeld in artikel 120, § 2, eerste lid, 3°, van de
programmawet. programmawet.
HOOFDSTUK VI. - De betaling HOOFDSTUK VI. - De betaling

Art. 15.De maandelijkse forfaitaire rente die krachtens het artikel

Art. 15.De maandelijkse forfaitaire rente die krachtens het artikel

120, § 1, tweede lid, van de programmawet verschuldigd is, is 120, § 1, tweede lid, van de programmawet verschuldigd is, is
maandelijks na vervallen termijn betaalbaar. maandelijks na vervallen termijn betaalbaar.
De maandelijkse forfaitaire rente in de maand van het overlijden De maandelijkse forfaitaire rente in de maand van het overlijden
blijft een verworven recht. blijft een verworven recht.

Art. 16.Het kapitaal dat krachtens artikel 120, § 2, tweede lid, van

Art. 16.Het kapitaal dat krachtens artikel 120, § 2, tweede lid, van

de programmawet verschuldigd is, wordt in een keer aan de de programmawet verschuldigd is, wordt in een keer aan de
rechthebbende betaald, binnen de maand volgend op de ontvangst van het rechthebbende betaald, binnen de maand volgend op de ontvangst van het
behoorlijk ingevuld formulier waarvan sprake in artikel 17, tweede behoorlijk ingevuld formulier waarvan sprake in artikel 17, tweede
lid. lid.

Art. 17.De tegemoetkomingen bedoeld in dit besluit worden door het

Art. 17.De tegemoetkomingen bedoeld in dit besluit worden door het

Fonds betaald aan het slachtoffer of aan de rechthebbende door middel Fonds betaald aan het slachtoffer of aan de rechthebbende door middel
van overschrijvingen op zijn rekening bij een financiële instelling van overschrijvingen op zijn rekening bij een financiële instelling
die met het Fonds een overeenkomst gesloten heeft waarvan het model die met het Fonds een overeenkomst gesloten heeft waarvan het model
door de Minister van Sociale Zaken wordt vastgesteld. door de Minister van Sociale Zaken wordt vastgesteld.
Een formulier hiertoe wordt door het Fonds ter beschikking gesteld van Een formulier hiertoe wordt door het Fonds ter beschikking gesteld van
de betrokkene. de betrokkene.
In afwijking van het eerste lid en op aanvraag van het slachtoffer In afwijking van het eerste lid en op aanvraag van het slachtoffer
ingediend met een gewone brief, kan de betaling van de maandelijkse ingediend met een gewone brief, kan de betaling van de maandelijkse
forfaitaire rente ook gebeuren door middel van circulaire cheques, forfaitaire rente ook gebeuren door middel van circulaire cheques,
betaalbaar in handen van het slachtoffer. betaalbaar in handen van het slachtoffer.
HOOFDSTUK VII. - Slotbepalingen HOOFDSTUK VII. - Slotbepalingen

Art. 18.Het Asbestfonds wordt door de instanties bevoegd in het kader

Art. 18.Het Asbestfonds wordt door de instanties bevoegd in het kader

van de wet van 3 juli 1967 betreffende de preventie van of de van de wet van 3 juli 1967 betreffende de preventie van of de
schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg
naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector op naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector op
de hoogte gesteld van de erkenningsbeslissingen van de beroepsziekten de hoogte gesteld van de erkenningsbeslissingen van de beroepsziekten
die veroorzaakt zijn door het asbest en die bedoeld zijn in artikel die veroorzaakt zijn door het asbest en die bedoeld zijn in artikel
118 van de programmawet. 118 van de programmawet.

Art. 19.De artikelen 116, 2° en 3°, en 125, §§ 1 en 2, van de

Art. 19.De artikelen 116, 2° en 3°, en 125, §§ 1 en 2, van de

programmawet treden in werking op 1 april 2007. programmawet treden in werking op 1 april 2007.

Art. 20.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 april 2007.

Art. 20.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 april 2007.

Art. 21.Onze Minister van Binnenlandse Zaken, Onze Minister van

Art. 21.Onze Minister van Binnenlandse Zaken, Onze Minister van

Sociale Zaken, Onze Minister van Middenstand, Onze Minister van Sociale Zaken, Onze Minister van Middenstand, Onze Minister van
Pensioenen en Onze Minister van Werk zijn, ieder wat hem betreft, Pensioenen en Onze Minister van Werk zijn, ieder wat hem betreft,
belast met de uitvoering van dit besluit. belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 11 mei 2007. Gegeven te Brussel, 11 mei 2007.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Binnenlandse Zaken, De Minister van Binnenlandse Zaken,
P. DEWAEL P. DEWAEL
De Minister van Sociale Zaken, De Minister van Sociale Zaken,
R. DEMOTTE R. DEMOTTE
De Minister van Middenstand, De Minister van Middenstand,
Mevr. S. LARUELLE Mevr. S. LARUELLE
De Minister van Pensioenen, De Minister van Pensioenen,
B. TOBBACK B. TOBBACK
De Minister van Werk, De Minister van Werk,
P. VANVELTHOVEN P. VANVELTHOVEN
^