← Terug naar "Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 191 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 "
| Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 191 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 | Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 191 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID | FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID |
| 10 AUGUSTUS 2005. - Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 191 | 10 AUGUSTUS 2005. - Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 191 |
| van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige | van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige |
| verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 | verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 |
| VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
| Sire, | Sire, |
| Het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd vindt zijn | Het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd vindt zijn |
| wettelijke grond in artikel 58, § 2, tweede lid, 11°, van de wet van | wettelijke grond in artikel 58, § 2, tweede lid, 11°, van de wet van |
| 27 april 2005 betreffende de beheersing van de begroting van de | 27 april 2005 betreffende de beheersing van de begroting van de |
| gezondheidszorg en houdende diverse bepalingen inzake gezondheid. | gezondheidszorg en houdende diverse bepalingen inzake gezondheid. |
| Het betreft een wijziging van artikel 191, eerste lid, van de wet | Het betreft een wijziging van artikel 191, eerste lid, van de wet |
| betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en | betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en |
| uitkeringen, waarbij voor het jaar 2005 een uitzonderlijke heffing | uitkeringen, waarbij voor het jaar 2005 een uitzonderlijke heffing |
| wordt ingesteld ten laste van de farmaceutische industrie ten belope | wordt ingesteld ten laste van de farmaceutische industrie ten belope |
| van 1,5 percent van de in 2004 verwezenlijkte omzet. Voor het jaar | van 1,5 percent van de in 2004 verwezenlijkte omzet. Voor het jaar |
| 2006 wordt deze uitzonderlijke heffing eveneens ingesteld, maar de | 2006 wordt deze uitzonderlijke heffing eveneens ingesteld, maar de |
| betrokken ondernemingen kunnen vrijgesteld worden wanneer ze vóór een | betrokken ondernemingen kunnen vrijgesteld worden wanneer ze vóór een |
| door ministerieel besluit te bepalen datum vrijwillig een daling van | door ministerieel besluit te bepalen datum vrijwillig een daling van |
| de prijs en vergoedingsbasis van hun specialiteiten doorvoeren van een | de prijs en vergoedingsbasis van hun specialiteiten doorvoeren van een |
| bedrag gelijkwaardig aan de verschuldigde heffing voor 2005. | bedrag gelijkwaardig aan de verschuldigde heffing voor 2005. |
| Het is inderdaad zo dat, bij de bekendmaking door het RIZIV in de | Het is inderdaad zo dat, bij de bekendmaking door het RIZIV in de |
| maand juni 2005 van de herraming van het geneesmiddelenbudget voor het | maand juni 2005 van de herraming van het geneesmiddelenbudget voor het |
| jaar 2005, er werd geconstateerd dat de totaal verwachte | jaar 2005, er werd geconstateerd dat de totaal verwachte |
| overschrijding in 2005 voor de geneesmiddelenuitgaven 44,936 miljoen | overschrijding in 2005 voor de geneesmiddelenuitgaven 44,936 miljoen |
| euro bedraagt. In het kader van het structureel plan voor een globaal | euro bedraagt. In het kader van het structureel plan voor een globaal |
| beheer van het geneesmiddelenbudget, dat met de vertegenwoordigers van | beheer van het geneesmiddelenbudget, dat met de vertegenwoordigers van |
| de farmaceutische industrie onderhandeld werd, werd bijgevolg voorzien | de farmaceutische industrie onderhandeld werd, werd bijgevolg voorzien |
| om bijkomende structurele besparingsmaatregelen in 2005 te nemen. Het | om bijkomende structurele besparingsmaatregelen in 2005 te nemen. Het |
| voorliggende besluit betreft één van deze maatregelen, waarbij de | voorliggende besluit betreft één van deze maatregelen, waarbij de |
| opbrengst begroot wordt op 43,2 miljoen euro. | opbrengst begroot wordt op 43,2 miljoen euro. |
| A priori biedt artikel 58, § 2, 11°, van de wet van 27 april 2005 een | A priori biedt artikel 58, § 2, 11°, van de wet van 27 april 2005 een |
| voldoende wettelijke basis om al de nuttige maatregelen daarvoor te | voldoende wettelijke basis om al de nuttige maatregelen daarvoor te |
| nemen, gezien het toelaat om aan gecoördineerde ZIV-wet alle nuttige | nemen, gezien het toelaat om aan gecoördineerde ZIV-wet alle nuttige |
| wijzigingen aan te brengen met het oog op het doorvoeren van | wijzigingen aan te brengen met het oog op het doorvoeren van |
| noodzakelijke besparingen, onder meer door de bepalingen met | noodzakelijke besparingen, onder meer door de bepalingen met |
| betrekking tot de in artikel 191 van deze wet bedoelde heffingen ten | betrekking tot de in artikel 191 van deze wet bedoelde heffingen ten |
| laste van farmaceutische firma's aan te passen. | laste van farmaceutische firma's aan te passen. |
| In toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de | In toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de |
| gecoördineerde wetten op de Raad van State werd het ontwerp | gecoördineerde wetten op de Raad van State werd het ontwerp |
| overgezonden voor advies. De Raad bracht zijn advies uit op 12 juli | overgezonden voor advies. De Raad bracht zijn advies uit op 12 juli |
| 2005. | 2005. |
| De Raad van State merkte op dat het nodig is de juiste kwalificatie | De Raad van State merkte op dat het nodig is de juiste kwalificatie |
| van de heffing te bepalen (te beschouwen als een belasting of een | van de heffing te bepalen (te beschouwen als een belasting of een |
| retributie) om na te gaan of er gebruik kan gemaakt worden van de | retributie) om na te gaan of er gebruik kan gemaakt worden van de |
| mogelijkheid van delegatiebepaling van artikel 58, § 2, tweede lid, | mogelijkheid van delegatiebepaling van artikel 58, § 2, tweede lid, |
| 11°, van de wet van 27 april 2005. De Raad van State is wel van | 11°, van de wet van 27 april 2005. De Raad van State is wel van |
| oordeel dat de heffing niet als een retributie kan beschouwd worden en | oordeel dat de heffing niet als een retributie kan beschouwd worden en |
| veleer te kwalificeren is als een belasting, maar onder voorbehoud van | veleer te kwalificeren is als een belasting, maar onder voorbehoud van |
| een andersluidend oordeel van het Arbitragehof. | een andersluidend oordeel van het Arbitragehof. |
| Gelet op de onzekerheid die bestaat over de juiste aard van de bij het | Gelet op de onzekerheid die bestaat over de juiste aard van de bij het |
| ontwerp bedoeld heffing, en op de gevolgen die uit een mogelijke | ontwerp bedoeld heffing, en op de gevolgen die uit een mogelijke |
| kwalificatie als belasting zouden kunnen voortvloeien, meent de Raad | kwalificatie als belasting zouden kunnen voortvloeien, meent de Raad |
| dat het aanbeveling verdient om ervan af te zien de ontworpen regeling | dat het aanbeveling verdient om ervan af te zien de ontworpen regeling |
| in te voeren, en ze integendeel door de wetgever zelf tot stand te | in te voeren, en ze integendeel door de wetgever zelf tot stand te |
| laten brengen. | laten brengen. |
| Het lijkt evenwel aangewezen het besluit toch te nemen, omwille van de | Het lijkt evenwel aangewezen het besluit toch te nemen, omwille van de |
| volgende redenen. De volledige wijziging van artikel 191, eerste lid, | volgende redenen. De volledige wijziging van artikel 191, eerste lid, |
| 15°septies, van de gecoördineerde ZIV-wet zal in de eerstvolgende | 15°septies, van de gecoördineerde ZIV-wet zal in de eerstvolgende |
| programmawet (die voorzien is in het najaar 2005) integraal worden | programmawet (die voorzien is in het najaar 2005) integraal worden |
| overgenomen, waarbij de normale parlementaire procedure gevolgd zal | overgenomen, waarbij de normale parlementaire procedure gevolgd zal |
| worden en de regeling dus integraal door de wetgever zal zijn aanvaard | worden en de regeling dus integraal door de wetgever zal zijn aanvaard |
| zoals de Raad van State aanbeveelt. Het doorlopen van de volledige | zoals de Raad van State aanbeveelt. Het doorlopen van de volledige |
| parlementaire procedure is momenteel onmogelijk, gelet op het | parlementaire procedure is momenteel onmogelijk, gelet op het |
| parlementair reces, waardoor het zo snel mogelijk realiseren van de | parlementair reces, waardoor het zo snel mogelijk realiseren van de |
| noodzakelijke besparingen niet verwezenlijkt zou kunnen worden. Het is | noodzakelijke besparingen niet verwezenlijkt zou kunnen worden. Het is |
| dus redelijk te denken dat deze situatie gelijkaardig is aan degene | dus redelijk te denken dat deze situatie gelijkaardig is aan degene |
| die tot de arresten 9/99 en 36/99 van het Arbitragehof geleid heeft. | die tot de arresten 9/99 en 36/99 van het Arbitragehof geleid heeft. |
| Ter herinnering, deze arresten gingen over een beroep tot vernietiging | Ter herinnering, deze arresten gingen over een beroep tot vernietiging |
| van het koninklijk besluit van 4 februari 1997, dat ook een heffing op | van het koninklijk besluit van 4 februari 1997, dat ook een heffing op |
| de omzet van sommige farmaceutische producten invoerde en dat door de | de omzet van sommige farmaceutische producten invoerde en dat door de |
| wet van 26 juni 1997 bekrachtigd werd. Het Arbitragehof had toen beide | wet van 26 juni 1997 bekrachtigd werd. Het Arbitragehof had toen beide |
| aanvragen verworpen. | aanvragen verworpen. |
| Er wordt ook reeds gebruik gemaakt van de mogelijkheid die artikel 58, | Er wordt ook reeds gebruik gemaakt van de mogelijkheid die artikel 58, |
| § 2, 11°, van de wet van 27 april 2005 biedt, opdat de nodige | § 2, 11°, van de wet van 27 april 2005 biedt, opdat de nodige |
| maatregelen kunnen worden genomen die de betrokken farmaceutische | maatregelen kunnen worden genomen die de betrokken farmaceutische |
| ondernemingen in staat moeten stellen tijdig de beoogde dalingen van | ondernemingen in staat moeten stellen tijdig de beoogde dalingen van |
| de prijs en vergoedingsbasis door te geven teneinde in 2006 een | de prijs en vergoedingsbasis door te geven teneinde in 2006 een |
| vrijstelling van de uitzonderlijke heffing te verkrijgen. Opdat deze | vrijstelling van de uitzonderlijke heffing te verkrijgen. Opdat deze |
| prijsdalingen zo snel mogelijk zouden kunnen ingaan om de | prijsdalingen zo snel mogelijk zouden kunnen ingaan om de |
| noodzakelijke besparingen te realiseren (op 1 januari 2006 of | noodzakelijke besparingen te realiseren (op 1 januari 2006 of |
| uiterlijk 1 februari 2006), moeten deze dalingen in de loop van de | uiterlijk 1 februari 2006), moeten deze dalingen in de loop van de |
| maand september of ten laatste oktober 2005 ingediend worden, | maand september of ten laatste oktober 2005 ingediend worden, |
| aangezien de ministeriële besluiten tot wijziging van de lijst die | aangezien de ministeriële besluiten tot wijziging van de lijst die |
| verlagingen van de prijs en/of vergoedingsbasis betreffen slechts in | verlagingen van de prijs en/of vergoedingsbasis betreffen slechts in |
| werking kunnen treden op de eerste dag van de tweede maand die ingaat | werking kunnen treden op de eerste dag van de tweede maand die ingaat |
| na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad (zoals voorzien in | na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad (zoals voorzien in |
| artikel 35bis, § 5, van de gecoördineerde ZIV-wet), in casu dus ten | artikel 35bis, § 5, van de gecoördineerde ZIV-wet), in casu dus ten |
| laatste eind november 2005 voor inwerkingtreding op 1 januari 2006 of | laatste eind november 2005 voor inwerkingtreding op 1 januari 2006 of |
| eind december 2005 voor inwerkingtreding op 1 februari 2006. Voordien | eind december 2005 voor inwerkingtreding op 1 februari 2006. Voordien |
| moeten nog de vereiste adviezen en akkoord ingewonnen worden | moeten nog de vereiste adviezen en akkoord ingewonnen worden |
| (Inspecteur van Financiën, Minister van Begroting en Raad van State). | (Inspecteur van Financiën, Minister van Begroting en Raad van State). |
| In subsidiaire orde heeft de Raad van State ook een aantal opmerkingen | In subsidiaire orde heeft de Raad van State ook een aantal opmerkingen |
| geformuleerd over de libellering van de tekst, waaraan de tekst werd | geformuleerd over de libellering van de tekst, waaraan de tekst werd |
| aangepast. | aangepast. |
| Tenslotte herinnert de Raad van State aan de paragrafen 6 en 8 van | Tenslotte herinnert de Raad van State aan de paragrafen 6 en 8 van |
| artikel 58 van de wet van 27 april 2005, met name de mededeling van de | artikel 58 van de wet van 27 april 2005, met name de mededeling van de |
| besluiten aan de voorzitters van de Kamer van volksvertegenwoordigers | besluiten aan de voorzitters van de Kamer van volksvertegenwoordigers |
| en van de Senaat en de bekrachtiging door de wetgever vóór 31 december | en van de Senaat en de bekrachtiging door de wetgever vóór 31 december |
| 2006 teneinde te vermijden dat de bepalingen van die besluiten buiten | 2006 teneinde te vermijden dat de bepalingen van die besluiten buiten |
| werking treden. | werking treden. |
| Ik heb de eer te zijn, | Ik heb de eer te zijn, |
| Sire, | Sire, |
| Van uwe majesteit, | Van uwe majesteit, |
| De zeer eerbiedige | De zeer eerbiedige |
| En zeer getrouwe dienaar, | En zeer getrouwe dienaar, |
| De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, | De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, |
| R. DEMOTTE | R. DEMOTTE |
| ADVIES 38.679/1 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE RAAD VAN STATE | ADVIES 38.679/1 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE RAAD VAN STATE |
| De Raad van State, afdeling wetgeving, eerste kamer, op 30 juni 2005 | De Raad van State, afdeling wetgeving, eerste kamer, op 30 juni 2005 |
| door de Minister van Sociale Zaken verzocht hem, binnen een termijn | door de Minister van Sociale Zaken verzocht hem, binnen een termijn |
| van dertig dagen, van advies te dienen over een ontwerp van koninklijk | van dertig dagen, van advies te dienen over een ontwerp van koninklijk |
| besluit « tot wijziging van artikel 191 van de wet betreffende de | besluit « tot wijziging van artikel 191 van de wet betreffende de |
| verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, | verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, |
| gecoördineerd op 14 juli 1994 », heeft op 12 juli 2005 het volgende | gecoördineerd op 14 juli 1994 », heeft op 12 juli 2005 het volgende |
| advies gegeven : | advies gegeven : |
| Strekking en rechtsgrond van het ontwerp | Strekking en rechtsgrond van het ontwerp |
| 1. Het ontwerp strekt ertoe een « uitzonderlijke » heffing in te | 1. Het ontwerp strekt ertoe een « uitzonderlijke » heffing in te |
| stellen ten laste van de farmaceutische industrie ten belope van 1,5 | stellen ten laste van de farmaceutische industrie ten belope van 1,5 |
| percent van de in 2004 verwezenlijkte omzet. Deze heffing moet worden | percent van de in 2004 verwezenlijkte omzet. Deze heffing moet worden |
| beschouwd als een last die weegt op het boekjaar 2005. Een tweede « | beschouwd als een last die weegt op het boekjaar 2005. Een tweede « |
| uitzonderlijke » heffing wordt ingevoerd als een last die weegt op het | uitzonderlijke » heffing wordt ingevoerd als een last die weegt op het |
| boekjaar 2006. De farmaceutische ondernemingen kunnen, door de Koning, | boekjaar 2006. De farmaceutische ondernemingen kunnen, door de Koning, |
| worden vrijgesteld van deze laatste uitzonderlijke heffing, wanneer de | worden vrijgesteld van deze laatste uitzonderlijke heffing, wanneer de |
| betrokken ondernemingen vóór een door de Minister van Sociale Zaken te | betrokken ondernemingen vóór een door de Minister van Sociale Zaken te |
| bepalen datum, een prijsdaling hebben doorgevoerd van bepaalde van hun | bepalen datum, een prijsdaling hebben doorgevoerd van bepaalde van hun |
| specialiteiten, teneinde het equivalent van het bedrag van de heffing | specialiteiten, teneinde het equivalent van het bedrag van de heffing |
| van 1,5 percent te bereiken. | van 1,5 percent te bereiken. |
| 2.1. Rechtsgrond daartoe wordt gezocht in artikel 58, § 2, tweede lid, | 2.1. Rechtsgrond daartoe wordt gezocht in artikel 58, § 2, tweede lid, |
| 11°, van de wet van 27 april 2005 betreffende de beheersing van de | 11°, van de wet van 27 april 2005 betreffende de beheersing van de |
| begroting van de gezondheidszorg en houdende diverse bepalingen inzake | begroting van de gezondheidszorg en houdende diverse bepalingen inzake |
| gezondheid, naar luid waarvan de Koning de in artikel 191 van de wet | gezondheid, naar luid waarvan de Koning de in artikel 191 van de wet |
| betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en | betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en |
| uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, bedoelde heffingen ten | uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, bedoelde heffingen ten |
| laste van farmaceutische firma's kan aanpassen. | laste van farmaceutische firma's kan aanpassen. |
| 2.2. Het Arbitragehof heeft er zich, laatst in zijn arrest nr. | 2.2. Het Arbitragehof heeft er zich, laatst in zijn arrest nr. |
| 86/2005, uitdrukkelijk van onthouden een gelijkaardige heffing ten | 86/2005, uitdrukkelijk van onthouden een gelijkaardige heffing ten |
| laste van de farmaceutische firma's te kwalificeren (1). De vraag | laste van de farmaceutische firma's te kwalificeren (1). De vraag |
| blijft derhalve open of deze heffing als een belasting te beschouwen | blijft derhalve open of deze heffing als een belasting te beschouwen |
| is. De juiste kwalificatie is van belang ten aanzien van de | is. De juiste kwalificatie is van belang ten aanzien van de |
| mogelijkheid gebruik te maken van de delegatiebepaling van artikel 58, | mogelijkheid gebruik te maken van de delegatiebepaling van artikel 58, |
| § 2, tweede lid, 11°, van de wet van 27 april 2005 (2), zodat de Raad | § 2, tweede lid, 11°, van de wet van 27 april 2005 (2), zodat de Raad |
| van State, afdeling wetgeving, zich over deze kwalificatie dient uit | van State, afdeling wetgeving, zich over deze kwalificatie dient uit |
| te spreken. Wanneer het effectief om een belasting gaat, kan, conform | te spreken. Wanneer het effectief om een belasting gaat, kan, conform |
| de beginselen die het Arbitragehof heeft uiteengezet inzake delegatie | de beginselen die het Arbitragehof heeft uiteengezet inzake delegatie |
| van fiscale bevoegdheden aan de Koning, van de betrokken | van fiscale bevoegdheden aan de Koning, van de betrokken |
| delegatiebepaling slechts gebruik worden gemaakt wanneer is aangetoond | delegatiebepaling slechts gebruik worden gemaakt wanneer is aangetoond |
| dat de wetgever zich in de onmogelijkheid bevindt om zelf alle | dat de wetgever zich in de onmogelijkheid bevindt om zelf alle |
| essentiële elementen van de belasting vast te stellen omdat de | essentiële elementen van de belasting vast te stellen omdat de |
| inachtneming van de normale parlementaire procedure hem niet in staat | inachtneming van de normale parlementaire procedure hem niet in staat |
| zou stellen de beoogde doelstelling van algemeen belang te | zou stellen de beoogde doelstelling van algemeen belang te |
| verwezenlijken (3). Bovendien dienen de door de Koning genomen | verwezenlijken (3). Bovendien dienen de door de Koning genomen |
| maatregelen binnen een relatief korte termijn door de wetgever te | maatregelen binnen een relatief korte termijn door de wetgever te |
| worden bekrachtigd (wat bepaald wordt in artikel 58, § 8, van de wet | worden bekrachtigd (wat bepaald wordt in artikel 58, § 8, van de wet |
| van 27 april 2005), bij gebreke waarvan de door de Koning genomen | van 27 april 2005), bij gebreke waarvan de door de Koning genomen |
| maatregelen moeten worden geacht nooit uitwerking te hebben gehad (4). | maatregelen moeten worden geacht nooit uitwerking te hebben gehad (4). |
| 2.3.1. In geen geval kan die heffing worden beschouwd als een | 2.3.1. In geen geval kan die heffing worden beschouwd als een |
| retributie : er valt immers niet in te zien in welk opzicht de heffing | retributie : er valt immers niet in te zien in welk opzicht de heffing |
| zou kunnen worden beschouwd als de vergoeding van een dienst die de | zou kunnen worden beschouwd als de vergoeding van een dienst die de |
| overheid presteert ten aanzien van de heffingsplichtige, afzonderlijk | overheid presteert ten aanzien van de heffingsplichtige, afzonderlijk |
| beschouwd, waarbij een redelijke verhouding bestaat tussen de waarde | beschouwd, waarbij een redelijke verhouding bestaat tussen de waarde |
| van de bewezen dienst en de gevorderde retributie (5). | van de bewezen dienst en de gevorderde retributie (5). |
| 2.3.2. Daarentegen heeft de heffing een aantal kenmerken van een | 2.3.2. Daarentegen heeft de heffing een aantal kenmerken van een |
| belasting. | belasting. |
| Het Arbitragehof heeft een belasting gekwalificeerd als een heffing | Het Arbitragehof heeft een belasting gekwalificeerd als een heffing |
| die gezagshalve door de Staat wordt opgelegd, op zijn begroting is | die gezagshalve door de Staat wordt opgelegd, op zijn begroting is |
| ingeschreven en niet de tegenprestatie is voor een dienst die door de | ingeschreven en niet de tegenprestatie is voor een dienst die door de |
| overheid wordt geleverd ten voordele van de afzonderlijk beschouwde | overheid wordt geleverd ten voordele van de afzonderlijk beschouwde |
| belastingplichtige (6). Het gegeven dat de opbrengst van een heffing | belastingplichtige (6). Het gegeven dat de opbrengst van een heffing |
| wordt aangewend voor het verwezenlijken van een bepaald doel of beleid | wordt aangewend voor het verwezenlijken van een bepaald doel of beleid |
| dat in de wet wordt omschreven en dat de opbrengst met dat oogmerk in | dat in de wet wordt omschreven en dat de opbrengst met dat oogmerk in |
| een (begrotings)fonds wordt gestort, ontneemt een heffing niet het | een (begrotings)fonds wordt gestort, ontneemt een heffing niet het |
| karakter van een belasting (7). | karakter van een belasting (7). |
| De in het ontwerp bedoelde bijdrage is een heffing, gezagshalve door | De in het ontwerp bedoelde bijdrage is een heffing, gezagshalve door |
| de overheid opgelegd, die niet de tegenprestatie is voor een dienst | de overheid opgelegd, die niet de tegenprestatie is voor een dienst |
| die door de overheid wordt geleverd ten voordele van de afzonderlijk | die door de overheid wordt geleverd ten voordele van de afzonderlijk |
| beschouwde belastingplichtige. Tenzij er tegenaanwijzingen zijn, moet | beschouwde belastingplichtige. Tenzij er tegenaanwijzingen zijn, moet |
| die heffing dan ook worden beschouwd als een belasting. | die heffing dan ook worden beschouwd als een belasting. |
| 2.3.3. In dit verband dient te worden onderzocht of de heffing, gelet | 2.3.3. In dit verband dient te worden onderzocht of de heffing, gelet |
| op het gegeven dat de opbrengst ervan wordt aangewend voor de | op het gegeven dat de opbrengst ervan wordt aangewend voor de |
| financiering van de verplichte verzekering voor geneeskundige | financiering van de verplichte verzekering voor geneeskundige |
| verzorging en uitkeringen, haar karakter van belasting verliest. | verzorging en uitkeringen, haar karakter van belasting verliest. |
| In zijn arrest nr. 14/99 heeft het Arbitragehof geoordeeld dat de | In zijn arrest nr. 14/99 heeft het Arbitragehof geoordeeld dat de |
| artikelen 170, 172 en 173 van de Grondwet niet van toepassing zijn op | artikelen 170, 172 en 173 van de Grondwet niet van toepassing zijn op |
| socialezekerheidsbijdragen aangezien die bijdragen bij uitsluiting | socialezekerheidsbijdragen aangezien die bijdragen bij uitsluiting |
| bestemd zijn voor de financiering van stelsels van tegemoetkomingen | bestemd zijn voor de financiering van stelsels van tegemoetkomingen |
| ter vervanging of aanvulling van inkomen uit arbeid (8). De vraag | ter vervanging of aanvulling van inkomen uit arbeid (8). De vraag |
| rijst evenwel of de draagwijdte van dit arrest niet beperkt is tot de | rijst evenwel of de draagwijdte van dit arrest niet beperkt is tot de |
| klassieke socialezekerheidsbijdragen van werkgevers en werknemers die | klassieke socialezekerheidsbijdragen van werkgevers en werknemers die |
| worden gekenmerkt door het bestaan van een rechtstreekse band met de | worden gekenmerkt door het bestaan van een rechtstreekse band met de |
| sociale zekerheid van de betrokken werknemers en derhalve met het | sociale zekerheid van de betrokken werknemers en derhalve met het |
| daaraan ten grondslag liggende verzekeringsprincipe (9). Al is het zo | daaraan ten grondslag liggende verzekeringsprincipe (9). Al is het zo |
| dat de in het ontwerp bedoelde heffing evenzeer bestemd is voor de | dat de in het ontwerp bedoelde heffing evenzeer bestemd is voor de |
| financiering van een socialezekerheidstak, toch dient er anderzijds op | financiering van een socialezekerheidstak, toch dient er anderzijds op |
| te worden gewezen dat, zoals reeds aangestipt sub 2.3.2, volgens de | te worden gewezen dat, zoals reeds aangestipt sub 2.3.2, volgens de |
| rechtspraak van het Arbitragehof het gegeven dat de opbrengst van een | rechtspraak van het Arbitragehof het gegeven dat de opbrengst van een |
| heffing wordt aangewend voor een bepaald doel of beleid dat in de wet | heffing wordt aangewend voor een bepaald doel of beleid dat in de wet |
| wordt omschreven en daarom in een bijzonder fonds wordt gestort, aan | wordt omschreven en daarom in een bijzonder fonds wordt gestort, aan |
| die heffing niet het karakter van een belasting ontneemt (10). Het | die heffing niet het karakter van een belasting ontneemt (10). Het |
| arrest nr. 14/99 is slechts met de arresten nrs. 64/95, 21/97 en | arrest nr. 14/99 is slechts met de arresten nrs. 64/95, 21/97 en |
| 100/2003 verenigbaar wanneer het wordt geïnterpreteerd in zijn | 100/2003 verenigbaar wanneer het wordt geïnterpreteerd in zijn |
| context, namelijk als betrekking hebbend op de eigenlijke | context, namelijk als betrekking hebbend op de eigenlijke |
| socialezekerheidsbijdragen, en dus niet op andere heffingen die | socialezekerheidsbijdragen, en dus niet op andere heffingen die |
| bijdragen tot de financiering van de sociale zekerheid. In die optiek | bijdragen tot de financiering van de sociale zekerheid. In die optiek |
| zou de in het ontwerp bedoelde heffing dienen te worden gekwalificeerd | zou de in het ontwerp bedoelde heffing dienen te worden gekwalificeerd |
| als een belasting (11). | als een belasting (11). |
| De vraag rijst evenwel of die laatste conclusie niet wordt ontkracht | De vraag rijst evenwel of die laatste conclusie niet wordt ontkracht |
| door overweging B.33.4 van het arrest nr. 159/2001 van het | door overweging B.33.4 van het arrest nr. 159/2001 van het |
| Arbitragehof (12). | Arbitragehof (12). |
| In die overweging wordt een maatregel waarbij de overschrijding van de | In die overweging wordt een maatregel waarbij de overschrijding van de |
| deelbudgetten van de financiële middelen voor de terugbetaling van de | deelbudgetten van de financiële middelen voor de terugbetaling van de |
| farmaceutische specialiteiten kan worden teruggevorderd van de | farmaceutische specialiteiten kan worden teruggevorderd van de |
| betrokken producenten, volgens door de Koning bepaalde regels, | betrokken producenten, volgens door de Koning bepaalde regels, |
| rekening houdend met hun marktaandeel in het jaar van de | rekening houdend met hun marktaandeel in het jaar van de |
| overschrijding en met alle omstandigheden die aan de overschrijding | overschrijding en met alle omstandigheden die aan de overschrijding |
| ten grondslag hebben gelegen, niet beschouwd als een belasting. De | ten grondslag hebben gelegen, niet beschouwd als een belasting. De |
| overweging luidt : | overweging luidt : |
| « B.33.4. Aangezien de wetgever de door de Koning vastgestelde | « B.33.4. Aangezien de wetgever de door de Koning vastgestelde |
| deelbudgetten in acht wil doen nemen, is het verantwoord dat hij | deelbudgetten in acht wil doen nemen, is het verantwoord dat hij |
| voorziet in mechanismen om na te gaan of de deelbudgetten al dan niet | voorziet in mechanismen om na te gaan of de deelbudgetten al dan niet |
| worden overschreden en om in voorkomend geval die overschrijding « | worden overschreden en om in voorkomend geval die overschrijding « |
| terug te vorderen » door een maatregel zoals de bestreden bijdrage. | terug te vorderen » door een maatregel zoals de bestreden bijdrage. |
| Rekening houdend met het feit dat zowel het totale budget als de | Rekening houdend met het feit dat zowel het totale budget als de |
| deelbudgetten door de Koning worden vastgesteld, is het verantwoord | deelbudgetten door de Koning worden vastgesteld, is het verantwoord |
| dat de wetgever de Koning machtigt om, binnen de door hem bepaalde | dat de wetgever de Koning machtigt om, binnen de door hem bepaalde |
| voorwaarden, de modaliteiten van die bijdrage vast te stellen. De | voorwaarden, de modaliteiten van die bijdrage vast te stellen. De |
| betwiste « terugvordering » dient te worden beschouwd als een | betwiste « terugvordering » dient te worden beschouwd als een |
| bijzondere bijdrage bestemd voor de financiering van een welbepaalde | bijzondere bijdrage bestemd voor de financiering van een welbepaalde |
| sector van de sociale zekerheid. Die bijdrage wordt gevraagd aan | sector van de sociale zekerheid. Die bijdrage wordt gevraagd aan |
| indirecte partners van de sociale zekerheid die weliswaar niet | indirecte partners van de sociale zekerheid die weliswaar niet |
| verantwoordelijk zijn voor de begrotingsoverschrijdingen, maar in | verantwoordelijk zijn voor de begrotingsoverschrijdingen, maar in |
| ieder geval voordeel er uithalen. Hun winsten zijn immers in ruime | ieder geval voordeel er uithalen. Hun winsten zijn immers in ruime |
| mate verbonden met de omvang van het terugbetaalbare karakter van de | mate verbonden met de omvang van het terugbetaalbare karakter van de |
| geneesmiddelen. De bijdrage wordt enkel berekend op de terugbetaalbare | geneesmiddelen. De bijdrage wordt enkel berekend op de terugbetaalbare |
| geneesmiddelen, is naar gelang van het marktaandeel van de betrokken | geneesmiddelen, is naar gelang van het marktaandeel van de betrokken |
| producenten in het betrokken productsegment opgenomen en wordt bepaald | producenten in het betrokken productsegment opgenomen en wordt bepaald |
| met inachtneming van alle omstandigheden die aan de overschrijding van | met inachtneming van alle omstandigheden die aan de overschrijding van |
| het deelbudget ten grondslag hebben gelegen. Een dergelijke bijdrage | het deelbudget ten grondslag hebben gelegen. Een dergelijke bijdrage |
| dient niet als een belasting te worden beschouwd. Zij maakt deel uit | dient niet als een belasting te worden beschouwd. Zij maakt deel uit |
| van een geheel van maatregelen die ertoe strekken het | van een geheel van maatregelen die ertoe strekken het |
| begrotingsevenwicht van een deficitaire sector van de sociale | begrotingsevenwicht van een deficitaire sector van de sociale |
| zekerheid te verzekeren ». | zekerheid te verzekeren ». |
| Uit die overweging zou kunnen worden afgeleid dat ook de in het | Uit die overweging zou kunnen worden afgeleid dat ook de in het |
| ontwerp bedoelde heffing niet dient te worden gekwalificeerd als een | ontwerp bedoelde heffing niet dient te worden gekwalificeerd als een |
| belasting. Nochtans dient te worden gewezen op de specificiteit van de | belasting. Nochtans dient te worden gewezen op de specificiteit van de |
| door het Arbitragehof onderzochte maatregel : die maatregel heeft, in | door het Arbitragehof onderzochte maatregel : die maatregel heeft, in |
| tegenstelling met de bij het ontwerp bedoelde heffing, die een meer | tegenstelling met de bij het ontwerp bedoelde heffing, die een meer |
| algemeen karakter heeft, een rechtstreeks verband met de | algemeen karakter heeft, een rechtstreeks verband met de |
| overschrijding van het betrokken deelbudget. Dat laatste wordt zelf | overschrijding van het betrokken deelbudget. Dat laatste wordt zelf |
| ook door de Koning vastgesteld. Die heffing wordt bovendien berekend | ook door de Koning vastgesteld. Die heffing wordt bovendien berekend |
| op de terugbetaalbare geneesmiddelen, naargelang het marktaandeel van | op de terugbetaalbare geneesmiddelen, naargelang het marktaandeel van |
| de betrokken producenten met betrekking tot het desbetreffende | de betrokken producenten met betrekking tot het desbetreffende |
| productsegment, en wordt bepaald met inachtneming van alle | productsegment, en wordt bepaald met inachtneming van alle |
| omstandigheden die aan de overschrijding van het deelbudget ten | omstandigheden die aan de overschrijding van het deelbudget ten |
| grondslag hebben gelegen. Gelet op de specificiteit van de in de | grondslag hebben gelegen. Gelet op de specificiteit van de in de |
| genoemde overweging bedoelde maatregel, lijkt de leer van het arrest | genoemde overweging bedoelde maatregel, lijkt de leer van het arrest |
| nr. 159/2001 niet zonder meer te kunnen worden toegepast op de bij het | nr. 159/2001 niet zonder meer te kunnen worden toegepast op de bij het |
| ontwerp ingevoerde heffing, zeker nu het Hof er zich ook in dat arrest | ontwerp ingevoerde heffing, zeker nu het Hof er zich ook in dat arrest |
| uitdrukkelijk van onthoudt de heffing op de omzet van de | uitdrukkelijk van onthoudt de heffing op de omzet van de |
| farmaceutische firma's te kwalificeren als een belasting. Daarbij komt | farmaceutische firma's te kwalificeren als een belasting. Daarbij komt |
| nog dat de toepassing van de leer van de arresten nrs. 64/95, 21/97 en | nog dat de toepassing van de leer van de arresten nrs. 64/95, 21/97 en |
| 100/2003 er veeleer toe leidt de in het ontwerp bedoelde heffing te | 100/2003 er veeleer toe leidt de in het ontwerp bedoelde heffing te |
| kwalificeren als een belasting. | kwalificeren als een belasting. |
| Als conclusie komt het de Raad van State, afdeling wetgeving, voor | Als conclusie komt het de Raad van State, afdeling wetgeving, voor |
| dat, ondanks het gegeven dat de rechtspraak van het Arbitragehof niet | dat, ondanks het gegeven dat de rechtspraak van het Arbitragehof niet |
| toelaat een eenduidige conclusie te trekken en derhalve onder het | toelaat een eenduidige conclusie te trekken en derhalve onder het |
| voorbehoud van een andersluidend oordeel van dat Hof, de in het | voorbehoud van een andersluidend oordeel van dat Hof, de in het |
| ontworpen besluit bedoelde heffing veeleer als een belasting te | ontworpen besluit bedoelde heffing veeleer als een belasting te |
| kwalificeren is. | kwalificeren is. |
| 2.4. In de mate dat de in het ontwerp bedoelde heffing effectief als | 2.4. In de mate dat de in het ontwerp bedoelde heffing effectief als |
| een belasting dient te worden beschouwd, doet het ontwerp twee | een belasting dient te worden beschouwd, doet het ontwerp twee |
| problemen rijzen ten aanzien van de sub 2.2 uiteengezette beginselen. | problemen rijzen ten aanzien van de sub 2.2 uiteengezette beginselen. |
| 2.4.1. Opdat de Koning zijn bevoegdheid tot het regelen van de | 2.4.1. Opdat de Koning zijn bevoegdheid tot het regelen van de |
| bedoelde heffing zou kunnen uitoefenen, en derhalve het besluit dat | bedoelde heffing zou kunnen uitoefenen, en derhalve het besluit dat |
| thans in ontwerpvorm voorligt zou kunnen nemen, is, zoals reeds is | thans in ontwerpvorm voorligt zou kunnen nemen, is, zoals reeds is |
| uiteengezet sub 2.2, vereist dat de wetgever zich in de onmogelijkheid | uiteengezet sub 2.2, vereist dat de wetgever zich in de onmogelijkheid |
| bevindt om zelf alle essentiële elementen van de belasting vast te | bevindt om zelf alle essentiële elementen van de belasting vast te |
| stellen omwille van de in dat onderdeel aangegeven reden. Nu de | stellen omwille van de in dat onderdeel aangegeven reden. Nu de |
| voorbije jaren gelijkaardige bepalingen door de wetgever zelf zijn | voorbije jaren gelijkaardige bepalingen door de wetgever zelf zijn |
| aangenomen, is het zeer de vraag of er thans omstandigheden aanwezig | aangenomen, is het zeer de vraag of er thans omstandigheden aanwezig |
| kunnen worden geacht die het onmogelijk maken de normale parlementaire | kunnen worden geacht die het onmogelijk maken de normale parlementaire |
| procedure te volgen om de bepalingen van het ontwerp tot stand te | procedure te volgen om de bepalingen van het ontwerp tot stand te |
| brengen (13). | brengen (13). |
| Mochten er toch zulke omstandigheden aanwezig kunnen worden geacht, | Mochten er toch zulke omstandigheden aanwezig kunnen worden geacht, |
| dan wordt daarvan best gewag gemaakt in een aan het ontwerp toe te | dan wordt daarvan best gewag gemaakt in een aan het ontwerp toe te |
| voegen verslag aan de Koning. | voegen verslag aan de Koning. |
| 2.4.2. In het ontworpen artikel 191, 15°septies, laatste lid, wordt | 2.4.2. In het ontworpen artikel 191, 15°septies, laatste lid, wordt |
| aan de Koning de bevoegdheid toegekend om vrijstellingen van de | aan de Koning de bevoegdheid toegekend om vrijstellingen van de |
| heffing te verlenen, terwijl een bepaald aspect van de regeling zelfs | heffing te verlenen, terwijl een bepaald aspect van de regeling zelfs |
| aan de minister wordt gesubdelegeerd. Uit het gebruik van het woord « | aan de minister wordt gesubdelegeerd. Uit het gebruik van het woord « |
| kan », zou kunnen worden afgeleid dat het om een discretionaire | kan », zou kunnen worden afgeleid dat het om een discretionaire |
| bevoegdheid gaat, al kan men zich afvragen of zulks wel beantwoordt | bevoegdheid gaat, al kan men zich afvragen of zulks wel beantwoordt |
| aan de bedoeling van de stellers van het ontwerp. Die vrijstellingen | aan de bedoeling van de stellers van het ontwerp. Die vrijstellingen |
| hoeven niet te worden bekrachtigd door de wetgever. | hoeven niet te worden bekrachtigd door de wetgever. |
| De aldus geïnterpreteerde bevoegdheidsdelegatie is niet bestaanbaar | De aldus geïnterpreteerde bevoegdheidsdelegatie is niet bestaanbaar |
| met artikel 172, tweede lid, van de Grondwet, naar luid waarvan geen | met artikel 172, tweede lid, van de Grondwet, naar luid waarvan geen |
| vrijstelling of vermindering van belasting kan worden ingevoerd dan | vrijstelling of vermindering van belasting kan worden ingevoerd dan |
| door een wet (14). | door een wet (14). |
| 2.5. Gelet op de onzekerheid die bestaat over de juiste aard van de | 2.5. Gelet op de onzekerheid die bestaat over de juiste aard van de |
| bij het ontwerp bedoelde heffing, en op de gevolgen die uit een | bij het ontwerp bedoelde heffing, en op de gevolgen die uit een |
| mogelijke kwalificatie als belasting zouden kunnen voortvloeien, | mogelijke kwalificatie als belasting zouden kunnen voortvloeien, |
| verdient het aanbeveling om ervan af te zien de ontworpen regeling bij | verdient het aanbeveling om ervan af te zien de ontworpen regeling bij |
| koninklijk besluit in te voeren, en ze integendeel door de wetgever | koninklijk besluit in te voeren, en ze integendeel door de wetgever |
| zelf tot stand te laten brengen. De hierna volgende opmerkingen worden | zelf tot stand te laten brengen. De hierna volgende opmerkingen worden |
| dan ook slechts in subsidiaire orde gemaakt. | dan ook slechts in subsidiaire orde gemaakt. |
| Onderzoek van de tekst | Onderzoek van de tekst |
| Aanhef | Aanhef |
| 1. In de Nederlandse tekst van het eerste lid van de aanhef vervange | 1. In de Nederlandse tekst van het eerste lid van de aanhef vervange |
| men het woord « alinea » door het woord « lid ». | men het woord « alinea » door het woord « lid ». |
| 2. In het tweede lid van de aanhef dient de wetshistoriek correct te | 2. In het tweede lid van de aanhef dient de wetshistoriek correct te |
| worden weergegeven. | worden weergegeven. |
| Men schrijve : | Men schrijve : |
| « ... inzonderheid op artikel 191, vervangen bij het koninklijk | « ... inzonderheid op artikel 191, vervangen bij het koninklijk |
| besluit van 12 augustus 1994, en gewijzigd bij de wetten van 20 | besluit van 12 augustus 1994, en gewijzigd bij de wetten van 20 |
| december 1995, 26 juli 1996, 22 februari 1998, 15 januari 1999, 25 | december 1995, 26 juli 1996, 22 februari 1998, 15 januari 1999, 25 |
| januari 1999, 4 mei 1999, 24 december 1999, 12 augustus 2000, 2 | januari 1999, 4 mei 1999, 24 december 1999, 12 augustus 2000, 2 |
| januari 2001, 10 augustus 2001, 14 januari 2002, 2 augustus 2002, 22 | januari 2001, 10 augustus 2001, 14 januari 2002, 2 augustus 2002, 22 |
| augustus 2002, 24 december 2002, 8 april 2003, 22 december 2003, 7 mei | augustus 2002, 24 december 2002, 8 april 2003, 22 december 2003, 7 mei |
| 2004, 9 juli 2004, 27 december 2004, 27 april 2005 en 11 juli 2005, en | 2004, 9 juli 2004, 27 december 2004, 27 april 2005 en 11 juli 2005, en |
| bij de koninklijke besluiten van 18 februari 1997 en 25 april 1997; » | bij de koninklijke besluiten van 18 februari 1997 en 25 april 1997; » |
| 3. In het vijfde lid schrijve men « Inspecteur van Financiën » in | 3. In het vijfde lid schrijve men « Inspecteur van Financiën » in |
| plaats van « Inspectie van Financiën ». | plaats van « Inspectie van Financiën ». |
| 4. Het zevende lid van de aanhef late men aanvangen als volgt : | 4. Het zevende lid van de aanhef late men aanvangen als volgt : |
| « Gelet op advies 38.679/1 van de Raad van State, gegeven op 12 juli | « Gelet op advies 38.679/1 van de Raad van State, gegeven op 12 juli |
| 2005,... ». | 2005,... ». |
| Artikel 1 | Artikel 1 |
| 1. Zoals het Arbitragehof heeft opgemerkt in zijn arrest nr. 86/2005, | 1. Zoals het Arbitragehof heeft opgemerkt in zijn arrest nr. 86/2005, |
| beantwoordt het door de wetgever gebruikte procédé in zijn jaarlijkse | beantwoordt het door de wetgever gebruikte procédé in zijn jaarlijkse |
| herhaling niet aan de wetgevingstechnische vereisten (15). | herhaling niet aan de wetgevingstechnische vereisten (15). |
| 2. In een normatieve tekst worden in beginsel geen woorden als « | 2. In een normatieve tekst worden in beginsel geen woorden als « |
| moeten » of « dienen te » gebruikt, aangezien de verplichting al | moeten » of « dienen te » gebruikt, aangezien de verplichting al |
| besloten ligt in de aard van de regelgeving. De redactie van het | besloten ligt in de aard van de regelgeving. De redactie van het |
| ontworpen artikel 191, 15septies, dient gelet hierop te worden | ontworpen artikel 191, 15septies, dient gelet hierop te worden |
| aangepast. | aangepast. |
| 3. In het ontworpen artikel 191, 15°septies, eerste en vierde lid, | 3. In het ontworpen artikel 191, 15°septies, eerste en vierde lid, |
| schrijve men telkens « 1,5 percent » in plaats van « 1.5 pct. » en, in | schrijve men telkens « 1,5 percent » in plaats van « 1.5 pct. » en, in |
| de Nederlandse tekst, "nadere regels" in plaats van « modaliteiten ». | de Nederlandse tekst, "nadere regels" in plaats van « modaliteiten ». |
| 4. Het derde en het zesde lid van het ontworpen artikel 191, | 4. Het derde en het zesde lid van het ontworpen artikel 191, |
| 15°septies, dienen in de tegenwoordige in plaats van in de toekomende | 15°septies, dienen in de tegenwoordige in plaats van in de toekomende |
| tijd te worden gesteld. | tijd te worden gesteld. |
| Artikel 2 | Artikel 2 |
| Tenzij er redenen voorhanden zijn om af te wijken van de gangbare | Tenzij er redenen voorhanden zijn om af te wijken van de gangbare |
| termijn voor de inwerkingtreding, dient artikel 2 te worden | termijn voor de inwerkingtreding, dient artikel 2 te worden |
| weggelaten, en dient artikel 3 te worden vernummerd tot artikel 2. | weggelaten, en dient artikel 3 te worden vernummerd tot artikel 2. |
| Slotopmerking | Slotopmerking |
| Er dient te worden herinnerd aan de §§ 6 en 8 van artikel 58 van de | Er dient te worden herinnerd aan de §§ 6 en 8 van artikel 58 van de |
| wet van 27 april 2005, die luiden : | wet van 27 april 2005, die luiden : |
| « § 6. De in § 2 bedoelde besluiten worden voor hun bekendmaking in | « § 6. De in § 2 bedoelde besluiten worden voor hun bekendmaking in |
| het Belgisch Staatsblad, medegedeeld aan de voorzitters van de Kamer | het Belgisch Staatsblad, medegedeeld aan de voorzitters van de Kamer |
| van volksvertegenwoordigers en van de Senaat. | van volksvertegenwoordigers en van de Senaat. |
| § 8. De besluiten genomen krachtens deze bepaling treden buiten | § 8. De besluiten genomen krachtens deze bepaling treden buiten |
| werking op 31 december 2006 indien ze niet door de wetgever zijn | werking op 31 december 2006 indien ze niet door de wetgever zijn |
| bekrachtigd vóór die datum » (16). | bekrachtigd vóór die datum » (16). |
| De kamer was samengesteld uit | De kamer was samengesteld uit |
| De heren : | De heren : |
| M. Van Damme, kamervoorzitter. | M. Van Damme, kamervoorzitter. |
| J. Baert, J. Smets, staatsraden. | J. Baert, J. Smets, staatsraden. |
| A. Spruyt, M. Rigaux, assessoren van de afdeling wetgeving. | A. Spruyt, M. Rigaux, assessoren van de afdeling wetgeving. |
| Mevr. A. Beckers, griffier. | Mevr. A. Beckers, griffier. |
| Het verslag werd uitgebracht door de heer L. Van Calenbergh, auditeur. | Het verslag werd uitgebracht door de heer L. Van Calenbergh, auditeur. |
| De Griffier, De voorzitter, | De Griffier, De voorzitter, |
| A. Beckers. M. Van Damme. | A. Beckers. M. Van Damme. |
| _______ | _______ |
| Nota | Nota |
| (1) Arbitragehof, nr. 86/2005, 4 mei 2005, B.23 en B.26. Zie ook | (1) Arbitragehof, nr. 86/2005, 4 mei 2005, B.23 en B.26. Zie ook |
| Arbitragehof, nr. 9/99, 28 januari 1999, B.6.4; Arbitragehof, nr. | Arbitragehof, nr. 9/99, 28 januari 1999, B.6.4; Arbitragehof, nr. |
| 36/99, 17 maart 1999, B.4.4; Arbitragehof, nr. 97/99, 15 september | 36/99, 17 maart 1999, B.4.4; Arbitragehof, nr. 97/99, 15 september |
| 1999, B.34; Arbitragehof, nr. 40/2003, 9 april 2003, B.16 en B.25.3. | 1999, B.34; Arbitragehof, nr. 40/2003, 9 april 2003, B.16 en B.25.3. |
| (2) Die bepaling kwam niet voor in het voorontwerp dat heeft geleid | (2) Die bepaling kwam niet voor in het voorontwerp dat heeft geleid |
| tot de wet van 27 april 2005 en waarover de Raad van State, afdeling | tot de wet van 27 april 2005 en waarover de Raad van State, afdeling |
| wetgeving, op 20 januari 2005 het advies 37.983/1/3 heeft verleend | wetgeving, op 20 januari 2005 het advies 37.983/1/3 heeft verleend |
| (Parl. St., Kamer, DOC 51 1627/001). | (Parl. St., Kamer, DOC 51 1627/001). |
| (3) Zie Arbitragehof, nr. 195/2004, 1 december 2004, B.16.3. | (3) Zie Arbitragehof, nr. 195/2004, 1 december 2004, B.16.3. |
| (4) Zelfde arrest; zie ook Arbitragehof, nr. 18/98, 18 februari 1998, | (4) Zelfde arrest; zie ook Arbitragehof, nr. 18/98, 18 februari 1998, |
| B.2. en advies 37.983/1/3 van 20 januari 2005, l.c. Zulke bepaling | B.2. en advies 37.983/1/3 van 20 januari 2005, l.c. Zulke bepaling |
| komt evenwel niet voor in artikel 58, § 2, van de wet van 27 april | komt evenwel niet voor in artikel 58, § 2, van de wet van 27 april |
| 2005. | 2005. |
| (5) Zie hieromtrent J. VELAERS, De Grondwet en de Raad van State, | (5) Zie hieromtrent J. VELAERS, De Grondwet en de Raad van State, |
| afdeling Wetgeving, Antwerpen, 1999, 609-611. | afdeling Wetgeving, Antwerpen, 1999, 609-611. |
| (6) Arbitragehof, nr. 85/2004, 12 mei 2004, B.4.1.Voor gevallen waarin | (6) Arbitragehof, nr. 85/2004, 12 mei 2004, B.4.1.Voor gevallen waarin |
| omwille van de afwezigheid van dit laatste aspect wordt besloten tot | omwille van de afwezigheid van dit laatste aspect wordt besloten tot |
| een belasting, zie Arbitragehof, nr. 32/91, 14 november 1991, 5.B.1.4; | een belasting, zie Arbitragehof, nr. 32/91, 14 november 1991, 5.B.1.4; |
| Arbitragehof, nr. 64/95, 13 september 1995, B.13; Arbitragehof, nr. | Arbitragehof, nr. 64/95, 13 september 1995, B.13; Arbitragehof, nr. |
| 87/95, 21 december 1995, B.3.4; Arbitragehof, nr. 34/97, 12 juni 1997, | 87/95, 21 december 1995, B.3.4; Arbitragehof, nr. 34/97, 12 juni 1997, |
| B.7.4; Arbitragehof, nr. 128/2001, 18 oktober 2001, B.6; Arbitragehof, | B.7.4; Arbitragehof, nr. 128/2001, 18 oktober 2001, B.6; Arbitragehof, |
| nr. 164/2003, 17 december 2003, B.8.4.1; Arbitragehof, nr. 195/2004, 1 | nr. 164/2003, 17 december 2003, B.8.4.1; Arbitragehof, nr. 195/2004, 1 |
| december 2004, B.14.2. | december 2004, B.14.2. |
| (7) Arbitragehof, nr. 64/95, 13 september 1995, B.13; Arbitragehof, | (7) Arbitragehof, nr. 64/95, 13 september 1995, B.13; Arbitragehof, |
| nr. 21/97, 17 april 1997, B.4.4, Arbitragehof, nr. 100/2003, 17 juli | nr. 21/97, 17 april 1997, B.4.4, Arbitragehof, nr. 100/2003, 17 juli |
| 2003, B.7.1 en B.7.2. | 2003, B.7.1 en B.7.2. |
| (8) Arbitragehof, nr. 14/99, 10 februari 1999, B.6.2. | (8) Arbitragehof, nr. 14/99, 10 februari 1999, B.6.2. |
| (9) Het Hof diende uitspraak te doen over een klassieke | (9) Het Hof diende uitspraak te doen over een klassieke |
| bijdrageregeling voor bepaalde categorieën van zelfstandigen. | bijdrageregeling voor bepaalde categorieën van zelfstandigen. |
| (10) Zie voetnoot 7. | (10) Zie voetnoot 7. |
| (11) Zie ook advies 38.234/3 van 18 maart 2005 over een voorontwerp | (11) Zie ook advies 38.234/3 van 18 maart 2005 over een voorontwerp |
| van wet "betreffende de invoering van een bijdrage ten laste van | van wet "betreffende de invoering van een bijdrage ten laste van |
| bepaalde rechtspersonen", Parl. St., Kamer, Doc 51 1694/001. | bepaalde rechtspersonen", Parl. St., Kamer, Doc 51 1694/001. |
| (12) Arbitragehof, nr. 159/2001, 19 december 2001. | (12) Arbitragehof, nr. 159/2001, 19 december 2001. |
| (13) De in de arresten nrs. 9/99 en 36/99 van het Arbitragehof | (13) De in de arresten nrs. 9/99 en 36/99 van het Arbitragehof |
| aanvaarde reden - de noodzaak om deelname van België aan de Europese | aanvaarde reden - de noodzaak om deelname van België aan de Europese |
| Economie en Monetaire Unie te waarborgen (Arbitragehof, nr. 9/99, 28 | Economie en Monetaire Unie te waarborgen (Arbitragehof, nr. 9/99, 28 |
| januari 1999, B.6.1; Arbitragehof, nr. 36/99, 17 maart 1999, B.4.2) - | januari 1999, B.6.1; Arbitragehof, nr. 36/99, 17 maart 1999, B.4.2) - |
| is thans niet meer aanwezig nu die deelname een feit is. | is thans niet meer aanwezig nu die deelname een feit is. |
| (14) Zo het de bedoeling zou zijn de Koning een gebonden bevoegdheid | (14) Zo het de bedoeling zou zijn de Koning een gebonden bevoegdheid |
| te verlenen, is de in de genoemde bepaling opgenomen delegatie aan de | te verlenen, is de in de genoemde bepaling opgenomen delegatie aan de |
| minister in ieder geval ontoelaatbaar. | minister in ieder geval ontoelaatbaar. |
| (15) Arbitragehof, nr. 86/2005, 4 mei 2005, B.3.2. | (15) Arbitragehof, nr. 86/2005, 4 mei 2005, B.3.2. |
| (16) Zo de in het ontwerp bedoelde heffingen effectief als belastingen | (16) Zo de in het ontwerp bedoelde heffingen effectief als belastingen |
| te beschouwen zijn, dient artikel 58, § 8, van de wet van 27 april | te beschouwen zijn, dient artikel 58, § 8, van de wet van 27 april |
| 2005 te worden aangevuld met een bepaling naar luid waarvan de | 2005 te worden aangevuld met een bepaling naar luid waarvan de |
| besluiten die zulke heffingen invoeren, moeten worden geacht nooit | besluiten die zulke heffingen invoeren, moeten worden geacht nooit |
| uitwerking te hebben gehad indien ze niet door de wetgever worden | uitwerking te hebben gehad indien ze niet door de wetgever worden |
| bekrachtigd. | bekrachtigd. |
| 10 AUGUSTUS 2005. - Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 191 | 10 AUGUSTUS 2005. - Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 191 |
| van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige | van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige |
| verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 | verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 |
| ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de wet van 27 april 2005 betreffende de beheersing van de | Gelet op de wet van 27 april 2005 betreffende de beheersing van de |
| begroting van de gezondheidszorg en houdende diverse bepalingen inzake | begroting van de gezondheidszorg en houdende diverse bepalingen inzake |
| gezondheid, inzonderheid op artikel 58, § 2, tweede lid, 11°; | gezondheid, inzonderheid op artikel 58, § 2, tweede lid, 11°; |
| Gelet op de wet betreffende de verplichte verzekering voor | Gelet op de wet betreffende de verplichte verzekering voor |
| geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli | geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli |
| 1994, inzonderheid op artikel 191, vervangen bij het koninklijk | 1994, inzonderheid op artikel 191, vervangen bij het koninklijk |
| besluit van 12 augustus 1994, en gewijzigd bij de wetten van 20 | besluit van 12 augustus 1994, en gewijzigd bij de wetten van 20 |
| december 1995, 26 juli 1996, 22 februari 1998, 15 januari 1999, 25 | december 1995, 26 juli 1996, 22 februari 1998, 15 januari 1999, 25 |
| januari 1999, 4 mei 1999, 24 december 1999, 12 augustus 2000, 2 | januari 1999, 4 mei 1999, 24 december 1999, 12 augustus 2000, 2 |
| januari 2001, 10 augustus 2001, 14 januari 2002, 2 augustus 2002, 22 | januari 2001, 10 augustus 2001, 14 januari 2002, 2 augustus 2002, 22 |
| augustus 2002, 24 december 2002, 8 april 2003, 22 december 2003, 7 mei | augustus 2002, 24 december 2002, 8 april 2003, 22 december 2003, 7 mei |
| 2004, 9 juli 2004, 27 december 2004, 27 april 2005 en 11 juli 2005, en | 2004, 9 juli 2004, 27 december 2004, 27 april 2005 en 11 juli 2005, en |
| bij de koninklijke besluiten van 18 februari 1997 en 25 april 1997; | bij de koninklijke besluiten van 18 februari 1997 en 25 april 1997; |
| Gelet op het artikel 15 van de wet van 25 april 1963 betreffende het | Gelet op het artikel 15 van de wet van 25 april 1963 betreffende het |
| beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en | beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en |
| sociale voorzorg; | sociale voorzorg; |
| Gelet op de dringende noodzakelijkheid; | Gelet op de dringende noodzakelijkheid; |
| Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 24 | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 24 |
| juni 2005; | juni 2005; |
| Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting gegeven | Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting gegeven |
| op 24 juni 2005; | op 24 juni 2005; |
| Gelet op het advies van de Raad van State nr. 38.679/1, gegeven op 12 | Gelet op het advies van de Raad van State nr. 38.679/1, gegeven op 12 |
| juli 2005 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de | juli 2005 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de |
| gecoördineerde wetten op de Raad van State; | gecoördineerde wetten op de Raad van State; |
| Op de voordracht van Onze Minister van Volksgezondheid en Sociale | Op de voordracht van Onze Minister van Volksgezondheid en Sociale |
| Zaken en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, | Zaken en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.In artikel 191 van de wet betreffende de verplichte |
Artikel 1.In artikel 191 van de wet betreffende de verplichte |
| verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, | verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, |
| gecoördineerd op 14 juli 1994, zoals gewijzigd tot op heden, wordt een | gecoördineerd op 14 juli 1994, zoals gewijzigd tot op heden, wordt een |
| punt 15°septies ingevoegd, luidend als volgt : | punt 15°septies ingevoegd, luidend als volgt : |
| « 15°septies. Voor 2005 wordt een uitzonderlijke heffing van 1,5 | « 15°septies. Voor 2005 wordt een uitzonderlijke heffing van 1,5 |
| percent van de omzet die in 2004 is verwezenlijkt, ingesteld ten laste | percent van de omzet die in 2004 is verwezenlijkt, ingesteld ten laste |
| van de aanvragers onder de voorwaarden en volgens de nadere regels | van de aanvragers onder de voorwaarden en volgens de nadere regels |
| bepaald in 15°. Deze heffing wordt beschouwd als een last die weegt op | bepaald in 15°. Deze heffing wordt beschouwd als een last die weegt op |
| het boekjaar 2005 van de aanvragers. | het boekjaar 2005 van de aanvragers. |
| De heffing dient te worden gestort vóór 20 december 2005 op rekening | De heffing dient te worden gestort vóór 20 december 2005 op rekening |
| nr. 001-1950023-11 van het Rijksinstituut voor ziekte- en | nr. 001-1950023-11 van het Rijksinstituut voor ziekte- en |
| invaliditeitsverzekering, met de vermelding « uitzonderlijke heffing | invaliditeitsverzekering, met de vermelding « uitzonderlijke heffing |
| 2005 omzet 2004 ». | 2005 omzet 2004 ». |
| De ontvangsten die volgen uit deze uitzonderlijke heffing worden in de | De ontvangsten die volgen uit deze uitzonderlijke heffing worden in de |
| rekening van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging | rekening van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging |
| opgenomen in het boekjaar 2005. | opgenomen in het boekjaar 2005. |
| Voor 2006 wordt een uitzonderlijke heffing van 1,5 percent van de | Voor 2006 wordt een uitzonderlijke heffing van 1,5 percent van de |
| omzet die in 2004 is verwezenlijkt, ingesteld ten laste van de | omzet die in 2004 is verwezenlijkt, ingesteld ten laste van de |
| aanvragers onder de voorwaarden en volgens de nadere regels bepaald in | aanvragers onder de voorwaarden en volgens de nadere regels bepaald in |
| 15°. Deze heffing wordt beschouwd als een last die weegt op het | 15°. Deze heffing wordt beschouwd als een last die weegt op het |
| boekjaar 2006 van de aanvragers. | boekjaar 2006 van de aanvragers. |
| De heffing dient te worden gestort vóór 20 december 2006 op rekening | De heffing dient te worden gestort vóór 20 december 2006 op rekening |
| nr. 001-1950023-11 van het Rijksinstituut voor ziekte- en | nr. 001-1950023-11 van het Rijksinstituut voor ziekte- en |
| invaliditeitsverzekering, met de vermelding « uitzonderlijke heffing | invaliditeitsverzekering, met de vermelding « uitzonderlijke heffing |
| 2006 omzet 2004 ». | 2006 omzet 2004 ». |
| De ontvangsten die volgen uit deze uitzonderlijke heffing worden in de | De ontvangsten die volgen uit deze uitzonderlijke heffing worden in de |
| rekening van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging | rekening van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging |
| opgenomen in het boekjaar 2006. | opgenomen in het boekjaar 2006. |
| De Koning kan voor het jaar 2006 de aanvragers vrijstellen van de | De Koning kan voor het jaar 2006 de aanvragers vrijstellen van de |
| heffing bedoeld in het vierde lid, wanneer die aanvragers voor de | heffing bedoeld in het vierde lid, wanneer die aanvragers voor de |
| datum vastgelegd door de Minister vrijwillige verlagingen van de | datum vastgelegd door de Minister vrijwillige verlagingen van de |
| terugbetalingbasis en van de prijs ten belope van een bedrag | terugbetalingbasis en van de prijs ten belope van een bedrag |
| gelijkwaardig aan de door de aanvrager verschuldigde heffing voor 2005 | gelijkwaardig aan de door de aanvrager verschuldigde heffing voor 2005 |
| hebben doorgegeven. » | hebben doorgegeven. » |
Art. 2.Onze Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid is belast |
Art. 2.Onze Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid is belast |
| met de uitvoering van dit besluit. | met de uitvoering van dit besluit. |
| Gegeven te Nice, 10 augustus 2005. | Gegeven te Nice, 10 augustus 2005. |
| ALBERT | ALBERT |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, | De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, |
| R. DEMOTTE | R. DEMOTTE |