| Koninklijk besluit houdende vaststelling van de regels en barema's betreffende de erelonen en de kosten van de commissarissen inzake opschorting | Koninklijk besluit houdende vaststelling van de regels en barema's betreffende de erelonen en de kosten van de commissarissen inzake opschorting |
|---|---|
| MINISTERIE VAN JUSTITIE | MINISTERIE VAN JUSTITIE |
| 10 AUGUSTUS 1998. - Koninklijk besluit houdende vaststelling van de | 10 AUGUSTUS 1998. - Koninklijk besluit houdende vaststelling van de |
| regels en barema's betreffende de erelonen en de kosten van de | regels en barema's betreffende de erelonen en de kosten van de |
| commissarissen inzake opschorting | commissarissen inzake opschorting |
| VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
| Sire, | Sire, |
| Het koninklijk besluit dat ik U ter ondertekening voorleg, bevat de | Het koninklijk besluit dat ik U ter ondertekening voorleg, bevat de |
| uitvoeringsmaatregelen omschreven in artikel 19, vijfde lid, van de | uitvoeringsmaatregelen omschreven in artikel 19, vijfde lid, van de |
| wet d.d. 17 juli 1997 betreffende het gerechtelijk akkoord (Belgisch | wet d.d. 17 juli 1997 betreffende het gerechtelijk akkoord (Belgisch |
| Staatsblad van dinsdag 28 oktober 1997). | Staatsblad van dinsdag 28 oktober 1997). |
| Overeenkomstig de vaste rechtspraak van het Hof van Cassatie (Cass. 5 | Overeenkomstig de vaste rechtspraak van het Hof van Cassatie (Cass. 5 |
| mei 1970, Pas., I, 1970, blz. 766) naar luid waarvan de uitvoerende | mei 1970, Pas., I, 1970, blz. 766) naar luid waarvan de uitvoerende |
| macht uit het beginsel van de wet en de algemene economie ervan de | macht uit het beginsel van de wet en de algemene economie ervan de |
| gevolgtrekkingen moet afleiden die er van nature uit voortvloeien | gevolgtrekkingen moet afleiden die er van nature uit voortvloeien |
| volgens de geest die bij de opvatting ervan heeft voorgezeten en de | volgens de geest die bij de opvatting ervan heeft voorgezeten en de |
| doeleinden die ze nastreeft, strekt dit besluit ertoe om | doeleinden die ze nastreeft, strekt dit besluit ertoe om |
| overeenkomstig artikel 19, vijfde lid, van de wet van 17 juli 1997 | overeenkomstig artikel 19, vijfde lid, van de wet van 17 juli 1997 |
| betreffende het gerechtelijk akkoord de regels vast te stellen welke | betreffende het gerechtelijk akkoord de regels vast te stellen welke |
| van toepassing zijn op de bezoldiging van commissarissen inzake | van toepassing zijn op de bezoldiging van commissarissen inzake |
| opschorting die op grond van die wet optreden. | opschorting die op grond van die wet optreden. |
| Noch de wet betreffende het gerechtelijk akkoord, noch het ontwerp van | Noch de wet betreffende het gerechtelijk akkoord, noch het ontwerp van |
| koninklijk besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, zijn erop | koninklijk besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, zijn erop |
| gericht eenvormigheid tot stand te brengen op het stuk van de erelonen | gericht eenvormigheid tot stand te brengen op het stuk van de erelonen |
| van commissarissen inzake opschorting. Dit besluit heeft tot doel een | van commissarissen inzake opschorting. Dit besluit heeft tot doel een |
| bepaald aantal regels vast te stellen die ertoe strekken onjuiste | bepaald aantal regels vast te stellen die ertoe strekken onjuiste |
| handelingen te voorkomen, alsook de rechtbank en de schuldeisers van | handelingen te voorkomen, alsook de rechtbank en de schuldeisers van |
| de handelaar in moeilijkheden de mogelijkheid te bieden een behoorlijk | de handelaar in moeilijkheden de mogelijkheid te bieden een behoorlijk |
| toezicht uit te oefenen op de vaststelling van het ereloon en de | toezicht uit te oefenen op de vaststelling van het ereloon en de |
| kosten van de commissaris inzake opschorting. | kosten van de commissaris inzake opschorting. |
| Dit besluit voorziet terzake in de opmaak en de mededeling door de | Dit besluit voorziet terzake in de opmaak en de mededeling door de |
| commissaris inzake opschorting van twee voorstellen van ereloon zodat | commissaris inzake opschorting van twee voorstellen van ereloon zodat |
| de rechtbank, de schuldeisers en de schuldenaar worden voorgelicht | de rechtbank, de schuldeisers en de schuldenaar worden voorgelicht |
| omtrent de vermoedelijke kostprijs van zijn optreden. In het besluit | omtrent de vermoedelijke kostprijs van zijn optreden. In het besluit |
| wordt een uurtarief als basis voor de berekening van het ereloon | wordt een uurtarief als basis voor de berekening van het ereloon |
| genomen. | genomen. |
| Overigens is de bijstand van gespecialiseerde derden aan bepaalde | Overigens is de bijstand van gespecialiseerde derden aan bepaalde |
| voorwaarden onderworpen en moeten de ten laste van de schuldenaar | voorwaarden onderworpen en moeten de ten laste van de schuldenaar |
| gelegde kosten worden verantwoord. Een bijzonder mechanisme biedt de | gelegde kosten worden verantwoord. Een bijzonder mechanisme biedt de |
| mogelijkheid te waarborgen dat de bedragen die de commissaris inzake | mogelijkheid te waarborgen dat de bedragen die de commissaris inzake |
| opschorting bij voorraad vraagt, beperkt zijn en dat de betaling ervan | opschorting bij voorraad vraagt, beperkt zijn en dat de betaling ervan |
| in bepaalde gevallen gespreid zijn in de tijd. Tenslotte moet de | in bepaalde gevallen gespreid zijn in de tijd. Tenslotte moet de |
| commissaris inzake opschorting aan de rechtbank een definitieve | commissaris inzake opschorting aan de rechtbank een definitieve |
| rekening betreffende ereloon en kosten bezorgen. | rekening betreffende ereloon en kosten bezorgen. |
Artikel 1.Op grond van artikel 1 van het besluit wordt aan de |
Artikel 1.Op grond van artikel 1 van het besluit wordt aan de |
| commissaris inzake opschorting de verplichting opgelegd om bij het | commissaris inzake opschorting de verplichting opgelegd om bij het |
| dossier van opschorting twee voorstellen van ereloon te voegen. Er | dossier van opschorting twee voorstellen van ereloon te voegen. Er |
| moet immers worden opgemerkt dat de procedure in verband met het | moet immers worden opgemerkt dat de procedure in verband met het |
| gerechtelijk akkoord wordt gekenmerkt door een observatieperiode die | gerechtelijk akkoord wordt gekenmerkt door een observatieperiode die |
| een aanvang neemt op het tijdstip dat de rechtbank van koophandel | een aanvang neemt op het tijdstip dat de rechtbank van koophandel |
| beslist om de handelaar in moeilijkheden voorlopige opschorting van | beslist om de handelaar in moeilijkheden voorlopige opschorting van |
| betaling toe te kennen (artikel 15, § 1, van de wet betreffende het | betaling toe te kennen (artikel 15, § 1, van de wet betreffende het |
| gerechtelijk akkoord). | gerechtelijk akkoord). |
| Tevens moet de rechtbank van koophandel na afloop van de | Tevens moet de rechtbank van koophandel na afloop van de |
| observatieperiode beslissen of aan de handelaar in moeilijkheden | observatieperiode beslissen of aan de handelaar in moeilijkheden |
| definitieve opschorting van betaling kan worden verleend, of dat de | definitieve opschorting van betaling kan worden verleend, of dat de |
| overdracht van de onderneming of van een gedeelte ervan kan worden | overdracht van de onderneming of van een gedeelte ervan kan worden |
| toegestaan (artikel 33, eerste lid, van de wet betreffende het | toegestaan (artikel 33, eerste lid, van de wet betreffende het |
| gerechtelijk akkoord). | gerechtelijk akkoord). |
| Bij aanvang van de procedure van gerechtelijk akkoord kan de | Bij aanvang van de procedure van gerechtelijk akkoord kan de |
| commissaris inzake opschorting onmogelijk oordelen hoe die na afloop | commissaris inzake opschorting onmogelijk oordelen hoe die na afloop |
| van de observatieperiode moet worden voortgezet. Zulks is onder meer | van de observatieperiode moet worden voortgezet. Zulks is onder meer |
| afhankelijk van de beoordeling van de betrokken onderneming, van het | afhankelijk van de beoordeling van de betrokken onderneming, van het |
| aantal schuldeisers en van het totale bedrag van hun | aantal schuldeisers en van het totale bedrag van hun |
| schuldvorderingen. | schuldvorderingen. |
| De commissaris inzake opschorting moet binnen acht dagen na zijn | De commissaris inzake opschorting moet binnen acht dagen na zijn |
| aanwijzing bij het dossier van opschorting een voorstel van ereloon | aanwijzing bij het dossier van opschorting een voorstel van ereloon |
| betreffende de observatieperiode voegen. In artikel 18, tweede lid, | betreffende de observatieperiode voegen. In artikel 18, tweede lid, |
| van de wet betreffende het gerechtelijk akkoord is bepaald dat ieder | van de wet betreffende het gerechtelijk akkoord is bepaald dat ieder |
| schuldeiser van de handelaar in moeilijkheden inzage kan nemen van het | schuldeiser van de handelaar in moeilijkheden inzage kan nemen van het |
| dossier van opschorting. Alle schuldeisers kunnen dan ook kennis nemen | dossier van opschorting. Alle schuldeisers kunnen dan ook kennis nemen |
| van het voorstel van ereloon. | van het voorstel van ereloon. |
| Het tweede lid van artikel 1 van dit besluit strekt ertoe de | Het tweede lid van artikel 1 van dit besluit strekt ertoe de |
| commissaris inzake opschorting te verplichten om aan de rechtbank van | commissaris inzake opschorting te verplichten om aan de rechtbank van |
| koophandel, aan de betrokken schuldenaar en aan belanghebbende derden | koophandel, aan de betrokken schuldenaar en aan belanghebbende derden |
| het vermoedelijke bedrag van zijn ereloon mede te delen, zulks | het vermoedelijke bedrag van zijn ereloon mede te delen, zulks |
| rekening houdend met het waarschijnlijke verdere verloop van de | rekening houdend met het waarschijnlijke verdere verloop van de |
| procedure. Ten minste acht dagen voor de rechtbank van koophandel | procedure. Ten minste acht dagen voor de rechtbank van koophandel |
| beslist of definitieve opschorting van betaling wordt toegekend, moet | beslist of definitieve opschorting van betaling wordt toegekend, moet |
| de commissaris inzake opschorting bij het betrokken dossier een | de commissaris inzake opschorting bij het betrokken dossier een |
| voorstel van ereloon voegen, dat is opgemaakt in het vooruitzicht van | voorstel van ereloon voegen, dat is opgemaakt in het vooruitzicht van |
| een dergelijke definitieve opschorting of van een gehele of | een dergelijke definitieve opschorting of van een gehele of |
| gedeeltelijke overdracht van de onderneming. | gedeeltelijke overdracht van de onderneming. |
| Bij de beëindiging van de observatieperiode heeft de commissaris | Bij de beëindiging van de observatieperiode heeft de commissaris |
| inzake opschorting de nodige tijd gehad om vast te stellen of de | inzake opschorting de nodige tijd gehad om vast te stellen of de |
| onderneming in moeilijkheden kan voortbestaan en zo ja, onder welke | onderneming in moeilijkheden kan voortbestaan en zo ja, onder welke |
| voorwaarden. Bij de opmaak van zijn voorstel van ereloon zal hij dan | voorwaarden. Bij de opmaak van zijn voorstel van ereloon zal hij dan |
| ook ermee rekening houden of een definitieve opschorting van betaling | ook ermee rekening houden of een definitieve opschorting van betaling |
| moet worden toegekend of de overdracht van de onderneming in | moet worden toegekend of de overdracht van de onderneming in |
| overweging moet worden genomen. Overigens moet de rechtbank van | overweging moet worden genomen. Overigens moet de rechtbank van |
| koophandel met de kosten van het ereloon rekening houden om de | koophandel met de kosten van het ereloon rekening houden om de |
| geloofwaardigheid van het herstelplan voorgesteld door de schuldenaar | geloofwaardigheid van het herstelplan voorgesteld door de schuldenaar |
| te beoordelen. Op dat tijdstip kan de kostprijs van het optreden van | te beoordelen. Op dat tijdstip kan de kostprijs van het optreden van |
| de commissaris een doorslaggevende factor vormen bij de beoordeling | de commissaris een doorslaggevende factor vormen bij de beoordeling |
| van de leefbaarheid van de onderneming in moeilijkheden. | van de leefbaarheid van de onderneming in moeilijkheden. |
| Het voorstel van ereloon betreffende de observatieperiode en de last | Het voorstel van ereloon betreffende de observatieperiode en de last |
| die zij voor de onderneming in moeilijkheden gaat meebrengen, vormt op | die zij voor de onderneming in moeilijkheden gaat meebrengen, vormt op |
| het eerste gezicht geen factor die de rechtbank van koophandel in | het eerste gezicht geen factor die de rechtbank van koophandel in |
| aanmerking moet nemen bij haar voorlopige beoordeling van de toestand, | aanmerking moet nemen bij haar voorlopige beoordeling van de toestand, |
| voorafgaandelijk aan de eventuele toekenning van een voorlopige | voorafgaandelijk aan de eventuele toekenning van een voorlopige |
| opschorting van betaling (artikel 15, § 1, eerste lid, van de wet | opschorting van betaling (artikel 15, § 1, eerste lid, van de wet |
| betreffende het gerechtelijk akkoord). | betreffende het gerechtelijk akkoord). |
| De commissaris inzake opschorting wordt immers slechts aangewezen bij | De commissaris inzake opschorting wordt immers slechts aangewezen bij |
| het vonnis op grond waarvan voorlopige opschorting van betaling wordt | het vonnis op grond waarvan voorlopige opschorting van betaling wordt |
| toegekend, derhalve noodzakelijkerwijs nadat de rechtbank van | toegekend, derhalve noodzakelijkerwijs nadat de rechtbank van |
| koophandel zich overeenkomstig artikel 15, § 1, eerste lid, van de wet | koophandel zich overeenkomstig artikel 15, § 1, eerste lid, van de wet |
| betreffende het gerechtelijk akkoord heeft uitgesproken over de | betreffende het gerechtelijk akkoord heeft uitgesproken over de |
| continuïteit van de onderneming. | continuïteit van de onderneming. |
| Na een voldoende lange toepassing van de wet betreffende het | Na een voldoende lange toepassing van de wet betreffende het |
| gerechtelijk akkoord zullen de verschillende voorstellen van ereloon | gerechtelijk akkoord zullen de verschillende voorstellen van ereloon |
| betreffende de observatieperiode ingediend door de commissarissen | betreffende de observatieperiode ingediend door de commissarissen |
| inzake opschorting de mogelijkheid bieden ter zake individuele | inzake opschorting de mogelijkheid bieden ter zake individuele |
| constanten vast te stellen, zodat kan worden bepaald welk tarief elke | constanten vast te stellen, zodat kan worden bepaald welk tarief elke |
| commissaris inzake opschorting gewoonlijk hanteert. | commissaris inzake opschorting gewoonlijk hanteert. |
| Tenslotte kan de vermoedelijke kostprijs van het optreden van de | Tenslotte kan de vermoedelijke kostprijs van het optreden van de |
| commissaris inzake opschorting tijdens de observatieperiode worden | commissaris inzake opschorting tijdens de observatieperiode worden |
| beschouwd als een onvermijdelijke last, die een rechtbank welke zich | beschouwd als een onvermijdelijke last, die een rechtbank welke zich |
| moet uitspreken over een verzoek tot gerechtelijk akkoord, in | moet uitspreken over een verzoek tot gerechtelijk akkoord, in |
| aanmerking moet nemen als een van de factoren op grond waarvan zij de | aanmerking moet nemen als een van de factoren op grond waarvan zij de |
| voorlopige beoordeling bedoeld in artikel 15, § 1, eerste lid van de | voorlopige beoordeling bedoeld in artikel 15, § 1, eerste lid van de |
| wet kan verrichten. | wet kan verrichten. |
| Naar luid van het derde lid van artikel 1 berekent de commissaris | Naar luid van het derde lid van artikel 1 berekent de commissaris |
| inzake opschorting het voorstel van ereloon op grond van een schatting | inzake opschorting het voorstel van ereloon op grond van een schatting |
| van het aantal werkuren nodig om zijn taak uit te voeren tijdens de | van het aantal werkuren nodig om zijn taak uit te voeren tijdens de |
| periode waarop het voorstel betrekking heeft. | periode waarop het voorstel betrekking heeft. |
| De commissaris inzake opschorting moet tevens de complexiteit van zijn | De commissaris inzake opschorting moet tevens de complexiteit van zijn |
| opdracht aantonen aan de hand van bepaalde in het besluit opgesomde | opdracht aantonen aan de hand van bepaalde in het besluit opgesomde |
| factoren, alsook, in voorkomend geval, van enig ander element dat de | factoren, alsook, in voorkomend geval, van enig ander element dat de |
| complexiteit kan doen toenemen en waarvan hij het bestaan kenbaar | complexiteit kan doen toenemen en waarvan hij het bestaan kenbaar |
| maakt. | maakt. |
| In tegenstelling tot het faillissement wordt in het kader van een | In tegenstelling tot het faillissement wordt in het kader van een |
| gerechtelijk akkoord bij gebreke van vereffening van de onderneming | gerechtelijk akkoord bij gebreke van vereffening van de onderneming |
| geen failliete boedel gevormd. Bij de berekening van het bedrag van | geen failliete boedel gevormd. Bij de berekening van het bedrag van |
| het ereloon van de commissaris inzake opschorting kan met dat element | het ereloon van de commissaris inzake opschorting kan met dat element |
| dan ook geen rekening worden gehouden. | dan ook geen rekening worden gehouden. |
| Het is overigens onrealistisch gebleken om het nettoactief van de | Het is overigens onrealistisch gebleken om het nettoactief van de |
| onderneming in moeilijkheden als grondslag te nemen om het bedrag van | onderneming in moeilijkheden als grondslag te nemen om het bedrag van |
| het ereloon van de commissaris inzake opschorting te berekenen. In het | het ereloon van de commissaris inzake opschorting te berekenen. In het |
| ontwerp-besluit wordt dan ook het uurtarief van de commissaris inzake | ontwerp-besluit wordt dan ook het uurtarief van de commissaris inzake |
| opschorting als grondslag genomen voor de berekening van het ereloon. | opschorting als grondslag genomen voor de berekening van het ereloon. |
| Om het totale bedrag van het ereloon vast te stellen wordt het | Om het totale bedrag van het ereloon vast te stellen wordt het |
| uurtarief vermenigvuldigd met het aantal uren dat de commissaris | uurtarief vermenigvuldigd met het aantal uren dat de commissaris |
| inzake opschorting nodig heeft gehad om zijn taak uit te voeren. | inzake opschorting nodig heeft gehad om zijn taak uit te voeren. |
| Alleen de commissaris inzake opschorting kan het uurtarief bepalen, de | Alleen de commissaris inzake opschorting kan het uurtarief bepalen, de |
| rechtbank van koophandel heeft daartoe generlei bevoegdheid. | rechtbank van koophandel heeft daartoe generlei bevoegdheid. |
| Artikel 1 van het besluit houdt verband met de fase van preventieve | Artikel 1 van het besluit houdt verband met de fase van preventieve |
| controle vanwege de rechtbank. Er wordt nog ereloon vastgesteld maar | controle vanwege de rechtbank. Er wordt nog ereloon vastgesteld maar |
| aan de commissaris inzake opschorting wordt de verplichting opgelegd | aan de commissaris inzake opschorting wordt de verplichting opgelegd |
| de rechtbank in kennis te stellen van de vermoedelijke kostprijs van | de rechtbank in kennis te stellen van de vermoedelijke kostprijs van |
| zijn optreden zodat met dit element, alsook met alle andere relevante | zijn optreden zodat met dit element, alsook met alle andere relevante |
| factoren rekening kan worden gehouden bij de beoordeling van de | factoren rekening kan worden gehouden bij de beoordeling van de |
| leefbaarheid van de onderneming in moeilijkheden. In dit verband moet | leefbaarheid van de onderneming in moeilijkheden. In dit verband moet |
| de commissaris inzake opschorting in zijn voorstel zijn uurtarief | de commissaris inzake opschorting in zijn voorstel zijn uurtarief |
| vermelden zodat de financiële last meegebracht door de omvang van zijn | vermelden zodat de financiële last meegebracht door de omvang van zijn |
| opdracht kan worden beoordeeld. | opdracht kan worden beoordeeld. |
| Na beëindiging van de opdracht van de commissaris inzake opschorting | Na beëindiging van de opdracht van de commissaris inzake opschorting |
| kan de rechtbank het totale bedrag van het ereloon waarop hij recht | kan de rechtbank het totale bedrag van het ereloon waarop hij recht |
| heeft, vaststellen. De rechtbank moet zich evenwel niet bezighouden | heeft, vaststellen. De rechtbank moet zich evenwel niet bezighouden |
| met het uurtarief vastgesteld door de commissaris inzake opschorting, | met het uurtarief vastgesteld door de commissaris inzake opschorting, |
| behalve indien het klaarblijkelijk overdreven is in vergelijking met | behalve indien het klaarblijkelijk overdreven is in vergelijking met |
| hetgeen gebruikelijk is in de beroepscategorie waartoe de commissaris | hetgeen gebruikelijk is in de beroepscategorie waartoe de commissaris |
| behoort. | behoort. |
| In artikel 1, vierde lid, van dit besluit is bepaald dat bij gebreke | In artikel 1, vierde lid, van dit besluit is bepaald dat bij gebreke |
| van een tarief in een bepaalde beroepscategorie, het uurtarief bij | van een tarief in een bepaalde beroepscategorie, het uurtarief bij |
| vergelijking wordt vastgesteld. De Raad van State heeft in haar advies | vergelijking wordt vastgesteld. De Raad van State heeft in haar advies |
| de wens geuit dat de voorwaarden waaronder deze vergelijking | de wens geuit dat de voorwaarden waaronder deze vergelijking |
| plaatsvindt, nader zouden worden omschreven. De formulering van het | plaatsvindt, nader zouden worden omschreven. De formulering van het |
| vierde lid is dan ook gewijzigd teneinde nader te bepalen dat het | vierde lid is dan ook gewijzigd teneinde nader te bepalen dat het |
| uurtarief bij vergelijking met andere beroepen wordt vastgesteld. Het | uurtarief bij vergelijking met andere beroepen wordt vastgesteld. Het |
| gaat hierbij om beroepen die kunnen worden uitgeoefend door personen | gaat hierbij om beroepen die kunnen worden uitgeoefend door personen |
| welke als commissaris inzake opschorting kunnen worden aangewezen. | welke als commissaris inzake opschorting kunnen worden aangewezen. |
| Het vijfde lid van artikel 1 tenslotte voorziet erin dat de | Het vijfde lid van artikel 1 tenslotte voorziet erin dat de |
| commissaris inzake opschorting bij wege van neerlegging in het dossier | commissaris inzake opschorting bij wege van neerlegging in het dossier |
| een gewijzigd voorstel van ereloon moet indienen wanneer bepaalde | een gewijzigd voorstel van ereloon moet indienen wanneer bepaalde |
| omstandigheden gaan meebrengen dat zijn ereloon het oorspronkelijk | omstandigheden gaan meebrengen dat zijn ereloon het oorspronkelijk |
| vastgestelde bedrag te boven gaat. In het aangepaste voorstel van | vastgestelde bedrag te boven gaat. In het aangepaste voorstel van |
| ereloon moeten de redenen van deze overschrijding worden vermeld. | ereloon moeten de redenen van deze overschrijding worden vermeld. |
Art. 2.Artikel 2 van het besluit heeft betrekking op de regels die |
Art. 2.Artikel 2 van het besluit heeft betrekking op de regels die |
| van toepassing zijn op de kosten verbonden aan het optreden van de | van toepassing zijn op de kosten verbonden aan het optreden van de |
| commissaris inzake opschorting. Naar luid van het eerste lid mogen de | commissaris inzake opschorting. Naar luid van het eerste lid mogen de |
| kosten van de hulp van gespecialiseerde derden op wie de commissaris | kosten van de hulp van gespecialiseerde derden op wie de commissaris |
| inzake opschorting een beroep heeft gedaan, behalve in spoedgevallen, | inzake opschorting een beroep heeft gedaan, behalve in spoedgevallen, |
| niet aanvaard worden zonder voorafgaande goedkeuring van de rechtbank | niet aanvaard worden zonder voorafgaande goedkeuring van de rechtbank |
| van koophandel. | van koophandel. |
| Zoals hiervoren reeds is gesteld, moet de commissaris inzake | Zoals hiervoren reeds is gesteld, moet de commissaris inzake |
| opschorting, gelet op de aard van zijn opdracht, op juridisch en | opschorting, gelet op de aard van zijn opdracht, op juridisch en |
| boekhoudkundig vlak een specialist zijn. Hij moet tevens ondernemingen | boekhoudkundig vlak een specialist zijn. Hij moet tevens ondernemingen |
| kunnen beoordelen en de nodige bekwaamheid op het stuk van het | kunnen beoordelen en de nodige bekwaamheid op het stuk van het |
| management bezitten. | management bezitten. |
| De commissaris inzake opschorting of het college van commissarissen, | De commissaris inzake opschorting of het college van commissarissen, |
| ingeval de rechtbank van koophandel overeenkomstig artikel 19, tweede | ingeval de rechtbank van koophandel overeenkomstig artikel 19, tweede |
| lid, van de wet betreffende het gerechtelijk akkoord een dergelijk | lid, van de wet betreffende het gerechtelijk akkoord een dergelijk |
| college heeft aangewezen, moet blijk geven van de deskundigheid | college heeft aangewezen, moet blijk geven van de deskundigheid |
| vereist door de bijzondere toestand van de onderneming in | vereist door de bijzondere toestand van de onderneming in |
| moeilijkheden die in het kader van de procedure van gerechtelijk | moeilijkheden die in het kader van de procedure van gerechtelijk |
| akkoord moet worden bijgestaan. | akkoord moet worden bijgestaan. |
| Onvoorziene en buitengewone omstandigheden kunnen evenwel de hulp van | Onvoorziene en buitengewone omstandigheden kunnen evenwel de hulp van |
| gespecialiseerde derden noodzakelijk maken om bijzondere problemen op | gespecialiseerde derden noodzakelijk maken om bijzondere problemen op |
| te lossen die zich tijdens het verloop van de procedure voordoen. De | te lossen die zich tijdens het verloop van de procedure voordoen. De |
| kosten van deze hulp komen dan ook ten laste van de onderneming in | kosten van deze hulp komen dan ook ten laste van de onderneming in |
| moeilijkheden. | moeilijkheden. |
| Behalve in spoedeisende gevallen moet niettemin de voorafgaande | Behalve in spoedeisende gevallen moet niettemin de voorafgaande |
| goedkeuring van de rechtbank worden verkregen vooraleer de kosten van | goedkeuring van de rechtbank worden verkregen vooraleer de kosten van |
| de hulp van gespecialiseerde derden kunnen worden aanvaard. Het is | de hulp van gespecialiseerde derden kunnen worden aanvaard. Het is |
| immers wenselijk deze bijkomende kosten, die hoog kunnen oplopen, te | immers wenselijk deze bijkomende kosten, die hoog kunnen oplopen, te |
| onderwerpen aan de nauwlettende beoordeling van de rechtbank van | onderwerpen aan de nauwlettende beoordeling van de rechtbank van |
| koophandel. Een van de doelstellingen van dit ontwerp-besluit bestaat | koophandel. Een van de doelstellingen van dit ontwerp-besluit bestaat |
| erin de lasten van de onderneming in moeilijkheden zoveel mogelijk te | erin de lasten van de onderneming in moeilijkheden zoveel mogelijk te |
| beperken. | beperken. |
| Deze doelstelling past in het ruimere kader van de doelstelling van de | Deze doelstelling past in het ruimere kader van de doelstelling van de |
| wet d.d. 17 juli 1997 betreffende het gerechtelijk akkoord die erop is | wet d.d. 17 juli 1997 betreffende het gerechtelijk akkoord die erop is |
| gericht zoveel mogelijk handelsondernemingen geconfronteerd met | gericht zoveel mogelijk handelsondernemingen geconfronteerd met |
| financiële moeilijkheden van voorbijgaande aard te redden. Er moet dan | financiële moeilijkheden van voorbijgaande aard te redden. Er moet dan |
| ook worden voorkomen dat het optreden van de commissaris inzake | ook worden voorkomen dat het optreden van de commissaris inzake |
| opschorting een zodanig hoge kost meebrengt dat het vertrouwen van de | opschorting een zodanig hoge kost meebrengt dat het vertrouwen van de |
| schuldeisers in het herstelplan van de schuldenaar wordt geschokt. | schuldeisers in het herstelplan van de schuldenaar wordt geschokt. |
| Bij gebreke van enige voorafgaande goedkeuring of ingeval de rechtbank | Bij gebreke van enige voorafgaande goedkeuring of ingeval de rechtbank |
| vaststelt dat de commissaris inzake opschorting het spoedeisend | vaststelt dat de commissaris inzake opschorting het spoedeisend |
| karakter ten onrechte heeft ingeroepen, komen de kosten van de hulp | karakter ten onrechte heeft ingeroepen, komen de kosten van de hulp |
| van de gespecialiseerde derden voor rekening van de commissaris, | van de gespecialiseerde derden voor rekening van de commissaris, |
| zonder dat hij daarvoor op enigerlei wijze kan worden vergoed. | zonder dat hij daarvoor op enigerlei wijze kan worden vergoed. |
| Het tweede lid van artikel 2 van het ontwerp dat U ter ondertekening | Het tweede lid van artikel 2 van het ontwerp dat U ter ondertekening |
| wordt voorgelegd, voorziet erin dat de kosten verbonden aan de | wordt voorgelegd, voorziet erin dat de kosten verbonden aan de |
| uitvoering van de opdracht van de commissaris inzake opschorting | uitvoering van de opdracht van de commissaris inzake opschorting |
| behoorlijk moeten worden verantwoord alvorens te worden vergoed. Het | behoorlijk moeten worden verantwoord alvorens te worden vergoed. Het |
| gaat hierbij om kosten die niet in aanmerking worden genomen bij de | gaat hierbij om kosten die niet in aanmerking worden genomen bij de |
| berekening van het uurtarief dat als grondslag dient om het ereloon | berekening van het uurtarief dat als grondslag dient om het ereloon |
| van de commissaris inzake opschorting te berekenen. | van de commissaris inzake opschorting te berekenen. |
| Er moet immers worden opgemerkt dat bepaalde kosten deel kunnen | Er moet immers worden opgemerkt dat bepaalde kosten deel kunnen |
| uitmaken van de elementen op grond waarvan het uurtarief van de | uitmaken van de elementen op grond waarvan het uurtarief van de |
| commissaris inzake opschorting wordt bepaald. De andere kosten die de | commissaris inzake opschorting wordt bepaald. De andere kosten die de |
| commissaris inzake opschorting in het kader van de uitvoering van zijn | commissaris inzake opschorting in het kader van de uitvoering van zijn |
| opdracht indient, kunnen worden vergoed op voorwaarde dat zij ten | opdracht indient, kunnen worden vergoed op voorwaarde dat zij ten |
| aanzien van de rechtbank van koophandel worden verantwoord. | aanzien van de rechtbank van koophandel worden verantwoord. |
| In het derde lid van artikel 2 wordt de kilometervergoeding | In het derde lid van artikel 2 wordt de kilometervergoeding |
| vastgesteld die de commissaris inzake opschorting kan vorderen. Deze | vastgesteld die de commissaris inzake opschorting kan vorderen. Deze |
| vergoeding is gebonden aan de index van de consumptieprijzen. | vergoeding is gebonden aan de index van de consumptieprijzen. |
| In het vierde lid tenslotte wordt erin voorzien dat telefoonoproepen | In het vierde lid tenslotte wordt erin voorzien dat telefoonoproepen |
| naar het buitenland die met het oog op de tenuitvoerlegging van de | naar het buitenland die met het oog op de tenuitvoerlegging van de |
| opdracht noodzakelijk zijn, afzonderlijk worden vergoed op vertoon van | opdracht noodzakelijk zijn, afzonderlijk worden vergoed op vertoon van |
| een kostenstaat. | een kostenstaat. |
Art. 3.Voorschotten vormen in het kader van het gerechtelijk akkoord |
Art. 3.Voorschotten vormen in het kader van het gerechtelijk akkoord |
| een delicaat probleem. De doelstelling van de wet betreffende het | een delicaat probleem. De doelstelling van de wet betreffende het |
| gerechtelijk akkoord bestaat erin om aan een onderneming in | gerechtelijk akkoord bestaat erin om aan een onderneming in |
| moeilijkheden waarvan redelijkerwijs kan worden verondersteld dat zij | moeilijkheden waarvan redelijkerwijs kan worden verondersteld dat zij |
| nog leefbaar is, de mogelijkheid te bieden haar problemen van | nog leefbaar is, de mogelijkheid te bieden haar problemen van |
| tijdelijke aard op te lossen. | tijdelijke aard op te lossen. |
| Het zou paradoxaal zijn mochten de maatregelen ter uitvoering van de | Het zou paradoxaal zijn mochten de maatregelen ter uitvoering van de |
| wet betreffende het gerechtelijk akkoord voorzien in regels die aan de | wet betreffende het gerechtelijk akkoord voorzien in regels die aan de |
| commissaris inzake opschorting de mogelijkheid bieden grote | commissaris inzake opschorting de mogelijkheid bieden grote |
| voorschotten te verkrijgen, die integraal en zonder voorwaarden noch | voorschotten te verkrijgen, die integraal en zonder voorwaarden noch |
| termijnen moeten worden betaald, waardoor de financiële problemen van | termijnen moeten worden betaald, waardoor de financiële problemen van |
| de handelaar in moeilijkheden nog zouden verergeren. | de handelaar in moeilijkheden nog zouden verergeren. |
| Het zou evenwel ook onbillijk zijn dat de commissaris inzake | Het zou evenwel ook onbillijk zijn dat de commissaris inzake |
| opschorting geen voorschot kan krijgen en zelf het geld nodig voor de | opschorting geen voorschot kan krijgen en zelf het geld nodig voor de |
| uitvoering van zijn wettelijke opdracht moet voorschieten. Bovendien | uitvoering van zijn wettelijke opdracht moet voorschieten. Bovendien |
| kan deze opdracht lange tijd duren en zouden veel gegadigden door een | kan deze opdracht lange tijd duren en zouden veel gegadigden door een |
| dergelijk vooruitzicht worden afgeschrikt. | dergelijk vooruitzicht worden afgeschrikt. |
| Om die redenen kan de commissaris inzake opschorting krachtens artikel | Om die redenen kan de commissaris inzake opschorting krachtens artikel |
| 3, eerste lid, van het ontwerp-besluit van de schuldenaar in | 3, eerste lid, van het ontwerp-besluit van de schuldenaar in |
| moeilijkheden een voorschot eisen. Het is evenwel wenselijk de in dit | moeilijkheden een voorschot eisen. Het is evenwel wenselijk de in dit |
| verband toegekende bedragen te beperken. Het voorschot kan 3/4 van het | verband toegekende bedragen te beperken. Het voorschot kan 3/4 van het |
| totale bedrag van het voorstel van ereloon waarop het voorschot | totale bedrag van het voorstel van ereloon waarop het voorschot |
| betrekking heeft, niet te boven gaan. | betrekking heeft, niet te boven gaan. |
| Teneinde het de handelaar in moeilijkheden op financieel gebied | Teneinde het de handelaar in moeilijkheden op financieel gebied |
| gemakkelijker te maken, wordt hem op grond van het tweede lid van | gemakkelijker te maken, wordt hem op grond van het tweede lid van |
| artikel 3 de mogelijkheid geboden te vragen het voorschot, dat reeds | artikel 3 de mogelijkheid geboden te vragen het voorschot, dat reeds |
| beperkt is tot 3/4 van het bedrag van het ereloon waarop het voorschot | beperkt is tot 3/4 van het bedrag van het ereloon waarop het voorschot |
| betrekking heeft, in twee termijnen te kunnen betalen. | betrekking heeft, in twee termijnen te kunnen betalen. |
| De eerste betaling kan worden gevorderd bij het verzoek tot voorschot, | De eerste betaling kan worden gevorderd bij het verzoek tot voorschot, |
| de andere halverwege de periode waarop het voorstel tot ereloon | de andere halverwege de periode waarop het voorstel tot ereloon |
| betrekking heeft. De rechtbank stelt de duur van deze periodes vast | betrekking heeft. De rechtbank stelt de duur van deze periodes vast |
| overeenkomstig artikel 15, § 1, eerste lid, van de wet betreffende het | overeenkomstig artikel 15, § 1, eerste lid, van de wet betreffende het |
| gerechtelijk akkoord met betrekking tot de observatieperiode, | gerechtelijk akkoord met betrekking tot de observatieperiode, |
| overeenkomstig artikel 34, tweede lid, van dezelfde wet wat de | overeenkomstig artikel 34, tweede lid, van dezelfde wet wat de |
| definitieve opschorting van betaling betreft. | definitieve opschorting van betaling betreft. |
| Het toegepaste mechanisme biedt bovendien het voordeel dat aan de | Het toegepaste mechanisme biedt bovendien het voordeel dat aan de |
| schuldenaar de mogelijkheid wordt geboden voor eens en altijd het | schuldenaar de mogelijkheid wordt geboden voor eens en altijd het |
| bedrag van het voorschot te kennen. | bedrag van het voorschot te kennen. |
| De Raad van State heeft evenwel terecht opgemerkt dat de bedoelde | De Raad van State heeft evenwel terecht opgemerkt dat de bedoelde |
| periode bij overdracht van de onderneming niet vooraf gekend kan zijn. | periode bij overdracht van de onderneming niet vooraf gekend kan zijn. |
| Het is bijgevolg onmogelijk om met het oog op de toepassing van het | Het is bijgevolg onmogelijk om met het oog op de toepassing van het |
| mechanisme omschreven in de vorige paragraaf de helft van deze periode | mechanisme omschreven in de vorige paragraaf de helft van deze periode |
| te bepalen. | te bepalen. |
| In het derde lid van artikel 3 van het ontwerp dat U ter ondertekening | In het derde lid van artikel 3 van het ontwerp dat U ter ondertekening |
| wordt voorgelegd, is derhalve bepaald dat wanneer de rechtbank van | wordt voorgelegd, is derhalve bepaald dat wanneer de rechtbank van |
| koophandel de overdracht van de onderneming heeft toegestaan, het | koophandel de overdracht van de onderneming heeft toegestaan, het |
| voorschot bij het begin van de periode van overdracht van de | voorschot bij het begin van de periode van overdracht van de |
| onderneming volledig moet worden voldaan. Bovendien kan worden | onderneming volledig moet worden voldaan. Bovendien kan worden |
| geoordeeld dat bij overdracht van de onderneming geen redenen aanwezig | geoordeeld dat bij overdracht van de onderneming geen redenen aanwezig |
| zijn om de betaling van het voorschot over termijnen te spreiden. | zijn om de betaling van het voorschot over termijnen te spreiden. |
| In dit geval is het immers zo dat de onderneming in moeilijkheden | In dit geval is het immers zo dat de onderneming in moeilijkheden |
| verdwijnt. Indien het voornemen bestaat de onderneming in haar geheel | verdwijnt. Indien het voornemen bestaat de onderneming in haar geheel |
| over te dragen, worden alle activiteiten ervan aangekocht door een | over te dragen, worden alle activiteiten ervan aangekocht door een |
| belangstellende derde. Het is dan ook niet langer nodig de betaling | belangstellende derde. Het is dan ook niet langer nodig de betaling |
| van het voorschot over twee termijnen te spreiden aangezien zulks | van het voorschot over twee termijnen te spreiden aangezien zulks |
| ingegeven is door het streven om de schuldenaar, door zijn toestand op | ingegeven is door het streven om de schuldenaar, door zijn toestand op |
| financieel gebied te vergemakkelijken, de mogelijkheid te bieden zijn | financieel gebied te vergemakkelijken, de mogelijkheid te bieden zijn |
| activiteit voort te zetten. | activiteit voort te zetten. |
| Zo ook heeft een gedeeltelijke overdracht onvermijdelijk tot gevolg | Zo ook heeft een gedeeltelijke overdracht onvermijdelijk tot gevolg |
| dat de schuldenaar, aan wie de meest winstgevende tak van zijn | dat de schuldenaar, aan wie de meest winstgevende tak van zijn |
| activiteiten is ontnomen, waarschijnlijk verplicht is om van | activiteiten is ontnomen, waarschijnlijk verplicht is om van |
| gerechtelijk akkoord over te gaan tot faillissement of tot | gerechtelijk akkoord over te gaan tot faillissement of tot |
| vereffening. Ook hier bestaat geen vooruitzicht op voortzetting van de | vereffening. Ook hier bestaat geen vooruitzicht op voortzetting van de |
| onderneming. | onderneming. |
Art. 4.In artikel 4, eerste lid, van het besluit wordt gesteld dat op |
Art. 4.In artikel 4, eerste lid, van het besluit wordt gesteld dat op |
| het einde van elke periode bedoeld in de artikelen 15, § 1, eerste | het einde van elke periode bedoeld in de artikelen 15, § 1, eerste |
| lid, en 34, tweede lid, van de wet d.d. 17 juli 1997 betreffende het | lid, en 34, tweede lid, van de wet d.d. 17 juli 1997 betreffende het |
| gerechtelijk akkoord, de commissaris inzake opschorting aan de | gerechtelijk akkoord, de commissaris inzake opschorting aan de |
| rechtbank van koophandel een eindafrekening in verband met het ereloon | rechtbank van koophandel een eindafrekening in verband met het ereloon |
| en de kosten moet overzenden. Deze periodes stemmen overeen met de | en de kosten moet overzenden. Deze periodes stemmen overeen met de |
| observatieperiode, de definitieve opschorting en de gehele of | observatieperiode, de definitieve opschorting en de gehele of |
| gedeeltelijke overdracht van de onderneming. | gedeeltelijke overdracht van de onderneming. |
| Krachtens het tweede lid van artikel 4 moet in de afrekening een | Krachtens het tweede lid van artikel 4 moet in de afrekening een |
| omstandige verantwoording worden gegeven van de gepresteerde werkuren, | omstandige verantwoording worden gegeven van de gepresteerde werkuren, |
| van de prestaties waarop zij betrekking hebben en van de kosten. De | van de prestaties waarop zij betrekking hebben en van de kosten. De |
| rechtbank kan aldus de afrekening controleren en overgaan tot | rechtbank kan aldus de afrekening controleren en overgaan tot |
| bestraffing van enige duidelijke overdrijving van het aantal | bestraffing van enige duidelijke overdrijving van het aantal |
| gepresteerde uren, van een gebrek aan verantwoording van de kosten of | gepresteerde uren, van een gebrek aan verantwoording van de kosten of |
| van voorafgaande goedkeuring vanwege de rechtbank of van het | van voorafgaande goedkeuring vanwege de rechtbank of van het |
| onrechtmatig inroepen van het spoedeisend karakter ingeval de kosten | onrechtmatig inroepen van het spoedeisend karakter ingeval de kosten |
| betrekking hadden op de hulp van gespecialiseerde derden. Deze sanctie | betrekking hadden op de hulp van gespecialiseerde derden. Deze sanctie |
| bestaat in een vermindering van het aantal gepresteerde werkuren en in | bestaat in een vermindering van het aantal gepresteerde werkuren en in |
| de niet-vergoeding van onrechtmatige gevorderde kosten. | de niet-vergoeding van onrechtmatige gevorderde kosten. |
| Ik heb de eer te zijn, | Ik heb de eer te zijn, |
| Sire, | Sire, |
| van Uwe majesteit, | van Uwe majesteit, |
| de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, | de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, |
| De Minister van Justitie, | De Minister van Justitie, |
| T. VAN PARYS | T. VAN PARYS |
| ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE | ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE |
| De Raad van State, afdeling wetgeving, tweede kamer, op 23 maart 1998 | De Raad van State, afdeling wetgeving, tweede kamer, op 23 maart 1998 |
| door de Minister van Justitie verzocht hem van advies te dienen over | door de Minister van Justitie verzocht hem van advies te dienen over |
| een ontwerp van koninklijk besluit « houdende vaststelling van de | een ontwerp van koninklijk besluit « houdende vaststelling van de |
| regels en barema's tot bepaling van het ereloon van de commissarissen | regels en barema's tot bepaling van het ereloon van de commissarissen |
| inzake opschorting », heeft op 13 mei 1998 het volgende advies gegeven | inzake opschorting », heeft op 13 mei 1998 het volgende advies gegeven |
| : | : |
| Algemene opmerking | Algemene opmerking |
| Onderzoek van het ontwerp | Onderzoek van het ontwerp |
| De steller van het ontwerp gebruikt nu eens de uitdrukking « | De steller van het ontwerp gebruikt nu eens de uitdrukking « |
| commissaris inzake opschorting », dan weer het woord « commissaris ». | commissaris inzake opschorting », dan weer het woord « commissaris ». |
| In alle gevallen behoort de uitdrukking « commissaris inzake | In alle gevallen behoort de uitdrukking « commissaris inzake |
| opschorting » te worden gebruikt. | opschorting » te worden gebruikt. |
| Opschrift | Opschrift |
| Het opschrift zou beter als volgt geredigeerd worden : | Het opschrift zou beter als volgt geredigeerd worden : |
| « Koninklijk besluit houdende vaststelling van de regels en barema's | « Koninklijk besluit houdende vaststelling van de regels en barema's |
| betreffende de erelonen en de kosten van de commissarissen inzake | betreffende de erelonen en de kosten van de commissarissen inzake |
| opschorting. ». | opschorting. ». |
| Aanhef | Aanhef |
| In het eerste lid schrijve men : « ... inzonderheid op artikel 19 ». | In het eerste lid schrijve men : « ... inzonderheid op artikel 19 ». |
| Bepalend gedeelte | Bepalend gedeelte |
Artikel 1.Artikel 1 bevat geen enkele nuttige verduidelijking van het |
Artikel 1.Artikel 1 bevat geen enkele nuttige verduidelijking van het |
| opschrift van het ontworpen besluit en van artikel 19, vijfde lid, van | opschrift van het ontworpen besluit en van artikel 19, vijfde lid, van |
| de wet van 17 juli 1997 betreffende het gerechtelijk akkoord. | de wet van 17 juli 1997 betreffende het gerechtelijk akkoord. |
| Het behoort dan ook te vervallen. | Het behoort dan ook te vervallen. |
| Artikel 2 (dat artikel 1 wordt) | Artikel 2 (dat artikel 1 wordt) |
| 1. In het eerste lid van de Franse tekst behoren de woorden « un | 1. In het eerste lid van de Franse tekst behoren de woorden « un |
| projet d'honoraires » te worden vervangen door de woorden « une | projet d'honoraires » te worden vervangen door de woorden « une |
| proposition d'honoraires ». | proposition d'honoraires ». |
| Dezelfde opmerking geldt voor geheel de ontworpen tekst. | Dezelfde opmerking geldt voor geheel de ontworpen tekst. |
| Verder dient « relative à... » te worden geschreven. | Verder dient « relative à... » te worden geschreven. |
| 2. In het tweede lid is het verkieslijk de woorden « Hierop volgend » | 2. In het tweede lid is het verkieslijk de woorden « Hierop volgend » |
| te schrappen en te schrijven : « Ten minste acht dagen... ». | te schrappen en te schrijven : « Ten minste acht dagen... ». |
| 3. Voor het derde lid wordt de volgende redactie voorgesteld : | 3. Voor het derde lid wordt de volgende redactie voorgesteld : |
| « Het voorstel van ereloon wordt berekend op basis van een schatting | « Het voorstel van ereloon wordt berekend op basis van een schatting |
| van het aantal werkuren dat noodzakelijk is om zijn taak uit te | van het aantal werkuren dat noodzakelijk is om zijn taak uit te |
| voeren. Hij motiveert de complexiteit ervan, aan de hand van onder | voeren. Hij motiveert de complexiteit ervan, aan de hand van onder |
| meer de omzet, het aantal personeelsleden, de bedrijfstak en de | meer de omzet, het aantal personeelsleden, de bedrijfstak en de |
| boekhoudkundige staat van het vermogen van de schuldenaar. ». | boekhoudkundige staat van het vermogen van de schuldenaar. ». |
| 4. Men redigere het vierde lid als volgt : | 4. Men redigere het vierde lid als volgt : |
| « Het uurtarief van de commissaris inzake opschorting wordt bepaald | « Het uurtarief van de commissaris inzake opschorting wordt bepaald |
| overeenkomstig de tarieven die gebruikelijk zijn bij de | overeenkomstig de tarieven die gebruikelijk zijn bij de |
| beroepscategorie waartoe hij behoort. Indien dat niet mogelijk is, | beroepscategorie waartoe hij behoort. Indien dat niet mogelijk is, |
| wordt het uurtarief... (voorts zoals in het ontwerp) ». | wordt het uurtarief... (voorts zoals in het ontwerp) ». |
| De aandacht van de steller van het ontwerp wordt gevestigd op het feit | De aandacht van de steller van het ontwerp wordt gevestigd op het feit |
| dat het in artikel 2, vierde lid, gekozen systeem, aanleiding kan | dat het in artikel 2, vierde lid, gekozen systeem, aanleiding kan |
| geven tot zeer grote verschillen in honorarium, niet alleen naargelang | geven tot zeer grote verschillen in honorarium, niet alleen naargelang |
| van het door de commissaris inzake opschorting uitgeoefende beroep, | van het door de commissaris inzake opschorting uitgeoefende beroep, |
| maar zelfs binnen dezelfde beroepscategorie (zo bijvoorbeeld kunnen de | maar zelfs binnen dezelfde beroepscategorie (zo bijvoorbeeld kunnen de |
| honoraria van de advocaten, voor hetzelfde dossier aanzienlijk | honoraria van de advocaten, voor hetzelfde dossier aanzienlijk |
| verschillen). | verschillen). |
| In de ontworpen tekst is bepaald dat bij ontstentenis van een binnen | In de ontworpen tekst is bepaald dat bij ontstentenis van een binnen |
| een beroepscategorie gebruikelijk tarief, het uurtarief « bij | een beroepscategorie gebruikelijk tarief, het uurtarief « bij |
| vergelijking » wordt vastgesteld. | vergelijking » wordt vastgesteld. |
| Het zou nuttig zijn de inhoud van de vergelijking te verduidelijken. | Het zou nuttig zijn de inhoud van de vergelijking te verduidelijken. |
| 5. De volgende redactie wordt voorgesteld voor het vijfde lid : | 5. De volgende redactie wordt voorgesteld voor het vijfde lid : |
| « Indien de commissaris tijdens de uitvoering van de taken waarop de | « Indien de commissaris tijdens de uitvoering van de taken waarop de |
| voorstellen van ereloon bedoeld in het eerste en het tweede lid | voorstellen van ereloon bedoeld in het eerste en het tweede lid |
| betrekking hebben, vaststelt dat zijn erelonen het bedrag opgenomen in | betrekking hebben, vaststelt dat zijn erelonen het bedrag opgenomen in |
| het voorstel zullen overschrijden, voegt hij bij het dossier van de | het voorstel zullen overschrijden, voegt hij bij het dossier van de |
| opschorting onverwijld een aangepast voorstel van ereloon met opgave | opschorting onverwijld een aangepast voorstel van ereloon met opgave |
| van de redenen van die overschrijding. ». | van de redenen van die overschrijding. ». |
| Artikel 3 (dat artikel 2 wordt) | Artikel 3 (dat artikel 2 wordt) |
| 1. De eerste zin van het eerste lid behoort te worden geschreven als | 1. De eerste zin van het eerste lid behoort te worden geschreven als |
| volgt : | volgt : |
| « Behalve in spoedgevallen mogen de kosten van de hulp van | « Behalve in spoedgevallen mogen de kosten van de hulp van |
| gespecialiseerde derden op wie de commissaris inzake opschorting een | gespecialiseerde derden op wie de commissaris inzake opschorting een |
| beroep heeft gedaan, niet aanvaard worden zonder voorafgaande | beroep heeft gedaan, niet aanvaard worden zonder voorafgaande |
| goedkeuring ervan door de rechtbank. ». | goedkeuring ervan door de rechtbank. ». |
| Gelet op wat voorafgaat, is de laatste zin overbodig en dient hij dus | Gelet op wat voorafgaat, is de laatste zin overbodig en dient hij dus |
| te vervallen. | te vervallen. |
| 2. Aan het einde van de Franse tekst van het tweede lid behoort de | 2. Aan het einde van de Franse tekst van het tweede lid behoort de |
| werkwoordsvorm « sont » te worden gebruikt en niet de vorm « seront ». | werkwoordsvorm « sont » te worden gebruikt en niet de vorm « seront ». |
| In de Nederlandse tekst schrijve men : « begrepen zijn in » in plaats | In de Nederlandse tekst schrijve men : « begrepen zijn in » in plaats |
| van « vergoed worden door ». | van « vergoed worden door ». |
| 3. In de Franse tekst van het vierde lid zou het beter zijn om in | 3. In de Franse tekst van het vierde lid zou het beter zijn om in |
| overeenstemming met de Nederlandse versie « vers l'étranger » te | overeenstemming met de Nederlandse versie « vers l'étranger » te |
| schrijven in plaats van « avec l'étranger ». Bovendien behoort de | schrijven in plaats van « avec l'étranger ». Bovendien behoort de |
| werkwoordsvorm « seront » vervangen te worden door de werkwoordsvorm « | werkwoordsvorm « seront » vervangen te worden door de werkwoordsvorm « |
| sont ». | sont ». |
| Artikel 4 (dat artikel 3 wordt) | Artikel 4 (dat artikel 3 wordt) |
| 1. In het eerste lid zijn de woorden « onverminderd artikel 2, vijfde | 1. In het eerste lid zijn de woorden « onverminderd artikel 2, vijfde |
| lid » overbodig en dienen ze te vervallen. | lid » overbodig en dienen ze te vervallen. |
| Bovendien is het beter om in de Franse tekst « peuvent exiger » te | Bovendien is het beter om in de Franse tekst « peuvent exiger » te |
| schrijven, veeleer dan « peuvent réclamer ». | schrijven, veeleer dan « peuvent réclamer ». |
| Op het einde van het lid zou het correcter zijn te schrijven : | Op het einde van het lid zou het correcter zijn te schrijven : |
| « ... totale bedrag van het voorstel van ereloon mag overschrijden | « ... totale bedrag van het voorstel van ereloon mag overschrijden |
| waarop het voorschot betrekking heeft. ». | waarop het voorschot betrekking heeft. ». |
| 2. In het tweede lid is het beter te schrijven : | 2. In het tweede lid is het beter te schrijven : |
| « ... in twee gelijke bedragen, waarvan de betaling alleen bij het | « ... in twee gelijke bedragen, waarvan de betaling alleen bij het |
| begin en halverwege de periode waarop dat voorschot betrekking heeft, | begin en halverwege de periode waarop dat voorschot betrekking heeft, |
| kan worden gevorderd. ». | kan worden gevorderd. ». |
| Artikelen 4 en 5 (die de artikelen 3 en 4 worden) | Artikelen 4 en 5 (die de artikelen 3 en 4 worden) |
| 1. Artikel 4, tweede lid, en artikel 5 verwijzen respectievelijk naar | 1. Artikel 4, tweede lid, en artikel 5 verwijzen respectievelijk naar |
| de periodes waarop de voorschotten op erelonen betrekking hebben en | de periodes waarop de voorschotten op erelonen betrekking hebben en |
| naar « de in artikel 2, eerste en tweede lid, bepaalde » periodes. | naar « de in artikel 2, eerste en tweede lid, bepaalde » periodes. |
| Wat betreft het voorstel van ereloon bedoeld in artikel 2, eerste lid, | Wat betreft het voorstel van ereloon bedoeld in artikel 2, eerste lid, |
| is het begrip periode duidelijk : het gaat om de observatieperiode | is het begrip periode duidelijk : het gaat om de observatieperiode |
| bepaald in artikel 15, § 1, eerste lid, van de wet van 17 juli 1997. | bepaald in artikel 15, § 1, eerste lid, van de wet van 17 juli 1997. |
| Het begrip periode wordt daarentegen voor het in artikel 2, tweede | Het begrip periode wordt daarentegen voor het in artikel 2, tweede |
| lid, bedoelde voorstel van ereloon niet duidelijk bepaald. Men kan er | lid, bedoelde voorstel van ereloon niet duidelijk bepaald. Men kan er |
| alleen van uitgaan dat het om de periode van definitieve opschorting | alleen van uitgaan dat het om de periode van definitieve opschorting |
| gaat, die overeenkomstig artikel 34, tweede lid, van de wet van 17 | gaat, die overeenkomstig artikel 34, tweede lid, van de wet van 17 |
| juli 1997 niet meer mag bedragen dan vierentwintig maanden te rekenen | juli 1997 niet meer mag bedragen dan vierentwintig maanden te rekenen |
| van de rechterlijke beslissing. | van de rechterlijke beslissing. |
| Bij overgang van onderneming, kan worden aangenomen dat de bedoelde | Bij overgang van onderneming, kan worden aangenomen dat de bedoelde |
| periode overeenstemt met de tijd die noodzakelijk is voor de | periode overeenstemt met de tijd die noodzakelijk is voor de |
| overgangsverrichtingen (bekendmaking, onderzoek van de | overgangsverrichtingen (bekendmaking, onderzoek van de |
| overnameaanbiedingen, onderhandelingen, goedkeuring door de | overnameaanbiedingen, onderhandelingen, goedkeuring door de |
| rechtbank). Aangezien die termijn vooraf niet bekend is, ziet men niet | rechtbank). Aangezien die termijn vooraf niet bekend is, ziet men niet |
| goed in hoe men er de helft van kan bepalen ter uitvoering van artikel | goed in hoe men er de helft van kan bepalen ter uitvoering van artikel |
| 4, tweede lid. | 4, tweede lid. |
| De tekst dient op dat punt te worden herzien. | De tekst dient op dat punt te worden herzien. |
| 2. Voor de Franse tekst van artikel 5, tweede lid, wordt de volgende | 2. Voor de Franse tekst van artikel 5, tweede lid, wordt de volgende |
| redactie voorgesteld : | redactie voorgesteld : |
| « Le décompte donne une justification détaillée des heures... (voorts | « Le décompte donne une justification détaillée des heures... (voorts |
| zoals in de Franse versie van het ontwerp). ». | zoals in de Franse versie van het ontwerp). ». |
| Slotopmerkingen | Slotopmerkingen |
| De Nederlandse tekst van het ontwerp bevat verscheidene wendingen die | De Nederlandse tekst van het ontwerp bevat verscheidene wendingen die |
| niet correct zijn of in een bepaald zinsverband verkeerd gebruikt | niet correct zijn of in een bepaald zinsverband verkeerd gebruikt |
| zijn. Mede om die reden zijn in het corpus van dit advies een aantal | zijn. Mede om die reden zijn in het corpus van dit advies een aantal |
| tekstvoorstellen gedaan. Onder voorbehoud van de voorgaande | tekstvoorstellen gedaan. Onder voorbehoud van de voorgaande |
| opmerkingen en steeds bij wijze van voorbeeld worden nog de volgende | opmerkingen en steeds bij wijze van voorbeeld worden nog de volgende |
| voorslagen gedaan. | voorslagen gedaan. |
| Artikel 2 | Artikel 2 |
| In het eerste lid schrijve men : « voegt binnen acht dagen... een | In het eerste lid schrijve men : « voegt binnen acht dagen... een |
| voorstel van ereloon bij het dossier » in plaats van « legt binnen de | voorstel van ereloon bij het dossier » in plaats van « legt binnen de |
| acht dagen... een voorstel van ereloon neer ». Een soortgelijke | acht dagen... een voorstel van ereloon neer ». Een soortgelijke |
| opmerking geldt mutatis mutandis voor heel het ontwerp. | opmerking geldt mutatis mutandis voor heel het ontwerp. |
| Artikel 3 | Artikel 3 |
| In het derde lid schrijve men : « reiskostenvergoeding » in plaats van | In het derde lid schrijve men : « reiskostenvergoeding » in plaats van |
| « verplaatsingsvergoeding » en in de formule : « die voorafgaat aan 1 | « verplaatsingsvergoeding » en in de formule : « die voorafgaat aan 1 |
| januari » in plaats van « die 1 januari voorafgaat ». In het vierde | januari » in plaats van « die 1 januari voorafgaat ». In het vierde |
| lid schrijve men : « op vertoon van » in plaats van « mits voorlegging | lid schrijve men : « op vertoon van » in plaats van « mits voorlegging |
| van ». | van ». |
| Artikel 5 | Artikel 5 |
| In het eerste lid zouden de woorden « maakt... over » vervangen moeten | In het eerste lid zouden de woorden « maakt... over » vervangen moeten |
| worden door de woorden « zendt... over ». | worden door de woorden « zendt... over ». |
| De kamer was samengesteld uit : | De kamer was samengesteld uit : |
| de heren : | de heren : |
| J.-J. Stryckmans, voorzitter; | J.-J. Stryckmans, voorzitter; |
| Y. Kreins en P. Quertainmont, staatsraden; | Y. Kreins en P. Quertainmont, staatsraden; |
| F. Delperee en J. Kirkpatrick, assessoren van de afdeling wetgeving; | F. Delperee en J. Kirkpatrick, assessoren van de afdeling wetgeving; |
| Mevr. B. Vigneron, toegevoegd griffier. | Mevr. B. Vigneron, toegevoegd griffier. |
| Het verslag werd uitgebracht door de H. J. Regnier, eerste auditeur | Het verslag werd uitgebracht door de H. J. Regnier, eerste auditeur |
| afdelingshoofd. De nota van het Coördinatiebureau werd opgesteld en | afdelingshoofd. De nota van het Coördinatiebureau werd opgesteld en |
| toegelicht door de H. A. Lefebvre, adjunct-referendaris. | toegelicht door de H. A. Lefebvre, adjunct-referendaris. |
| De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd | De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd |
| nagezien onder toezicht van de H. J.-J. Stryckmans. | nagezien onder toezicht van de H. J.-J. Stryckmans. |
| De griffier, | De griffier, |
| B. Vigneron. | B. Vigneron. |
| De voorzitter, | De voorzitter, |
| J.-J. Stryckmans. | J.-J. Stryckmans. |
| 10 AUGUSTUS 1998. - Koninklijk besluit houdende vaststelling van de | 10 AUGUSTUS 1998. - Koninklijk besluit houdende vaststelling van de |
| regels en barema's betreffende de erelonen en de kosten van de | regels en barema's betreffende de erelonen en de kosten van de |
| commissarissen inzake opschorting | commissarissen inzake opschorting |
| ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de wet van 17 juli 1997 betreffende het gerechtelijk akkoord, | Gelet op de wet van 17 juli 1997 betreffende het gerechtelijk akkoord, |
| inzonderheid op artikel 19, | inzonderheid op artikel 19, |
| Gelet op het advies van de Raad van State, | Gelet op het advies van de Raad van State, |
| Op de voordracht van Onze Minister van Justitie, | Op de voordracht van Onze Minister van Justitie, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.De commissaris inzake opschorting voegt binnen acht dagen |
Artikel 1.De commissaris inzake opschorting voegt binnen acht dagen |
| na zijn aanwijzing een voorstel van ereloon bij het dossier van | na zijn aanwijzing een voorstel van ereloon bij het dossier van |
| opschorting voor de observatieperiode bepaald in artikel 15, § 1, | opschorting voor de observatieperiode bepaald in artikel 15, § 1, |
| eerste lid van de wet van 17 juli 1997 betreffende het gerechtelijk | eerste lid van de wet van 17 juli 1997 betreffende het gerechtelijk |
| akkoord. | akkoord. |
| Ten minste acht dagen voor de overeenkomstig artikel 16 van de wet van | Ten minste acht dagen voor de overeenkomstig artikel 16 van de wet van |
| 17 juli 1997 betreffende het gerechtelijk akkoord bepaalde rechtsdag, | 17 juli 1997 betreffende het gerechtelijk akkoord bepaalde rechtsdag, |
| voegt de commissaris inzake opschorting een voorstel van ereloon bij | voegt de commissaris inzake opschorting een voorstel van ereloon bij |
| het dossier van opschorting met het oog op de toekenning van de | het dossier van opschorting met het oog op de toekenning van de |
| definitieve opschorting of de overdracht van de onderneming of een | definitieve opschorting of de overdracht van de onderneming of een |
| deel ervan. | deel ervan. |
| Het voorstel van ereloon wordt berekend op basis van een schatting van | Het voorstel van ereloon wordt berekend op basis van een schatting van |
| het aantal werkuren dat noodzakelijk is om zijn taak uit te voeren. | het aantal werkuren dat noodzakelijk is om zijn taak uit te voeren. |
| Hij motiveert de complexiteit ervan, aan de hand van onder meer de | Hij motiveert de complexiteit ervan, aan de hand van onder meer de |
| omzet, het aantal personeelsleden, de bedrijfstak en de | omzet, het aantal personeelsleden, de bedrijfstak en de |
| boekhoudkundige staat van het vermogen van de schuldenaar. | boekhoudkundige staat van het vermogen van de schuldenaar. |
| Het uurtarief van de commissaris inzake opschorting wordt bepaald | Het uurtarief van de commissaris inzake opschorting wordt bepaald |
| overeenkomstig de tarieven die gebruikelijk zijn bij de | overeenkomstig de tarieven die gebruikelijk zijn bij de |
| beroepscategorie waartoe hij behoort. Indien dat niet mogelijk is, | beroepscategorie waartoe hij behoort. Indien dat niet mogelijk is, |
| wordt het uurtarief bij vergelijking met andere beroepen vastgesteld | wordt het uurtarief bij vergelijking met andere beroepen vastgesteld |
| en wordt rekening gehouden met de specialisatiegraad. | en wordt rekening gehouden met de specialisatiegraad. |
| Indien de commissaris inzake opschorting tijdens de uitvoering van de | Indien de commissaris inzake opschorting tijdens de uitvoering van de |
| taken waarop de voorstellen van ereloon bedoeld in het eerste en het | taken waarop de voorstellen van ereloon bedoeld in het eerste en het |
| tweede lid betrekking hebben, vaststelt dat zijn ereloon het bedrag | tweede lid betrekking hebben, vaststelt dat zijn ereloon het bedrag |
| opgenomen in het voorstel zullen overschrijden, voegt hij bij het | opgenomen in het voorstel zullen overschrijden, voegt hij bij het |
| dossier van de opschorting onverwijld een aangepast voorstel van | dossier van de opschorting onverwijld een aangepast voorstel van |
| ereloon met opgave van de redenen van die overschrijding. | ereloon met opgave van de redenen van die overschrijding. |
Art. 2.Behalve in spoedgevallen mogen de kosten van de hulp van |
Art. 2.Behalve in spoedgevallen mogen de kosten van de hulp van |
| gespecialiseerde derden op wie de commissaris inzake opschorting een | gespecialiseerde derden op wie de commissaris inzake opschorting een |
| beroep heeft gedaan, niet aanvaard worden zonder voorafgaande | beroep heeft gedaan, niet aanvaard worden zonder voorafgaande |
| goedkeuring ervan door de rechtbank van koophandel. | goedkeuring ervan door de rechtbank van koophandel. |
| De kosten verbonden aan de uitoefening van de opdracht van commissaris | De kosten verbonden aan de uitoefening van de opdracht van commissaris |
| inzake opschorting die niet begrepen zijn in het uurtarief bepaald in | inzake opschorting die niet begrepen zijn in het uurtarief bepaald in |
| artikel 1 worden omstandig verantwoord. | artikel 1 worden omstandig verantwoord. |
| De reiskostenvergoeding wordt vastgesteld op 12 frank per kilometer. | De reiskostenvergoeding wordt vastgesteld op 12 frank per kilometer. |
| Dit bedrag wordt jaarlijks op 1 januari aangepast overeenkomstig de | Dit bedrag wordt jaarlijks op 1 januari aangepast overeenkomstig de |
| volgende formule : | volgende formule : |
| 12 x ... ( index der consumptieprijzen van de maand die voorafgaat aan | 12 x ... ( index der consumptieprijzen van de maand die voorafgaat aan |
| 1 januari) | 1 januari) |
| (index der consumptieprijzen van juli 1998) | (index der consumptieprijzen van juli 1998) |
| Telefoonoproepen naar het buitenland worden afzonderlijk vergoed op | Telefoonoproepen naar het buitenland worden afzonderlijk vergoed op |
| vertoon van een kostenstaat. | vertoon van een kostenstaat. |
Art. 3.De commissarissen inzake opschorting kunnen van de schuldenaar |
Art. 3.De commissarissen inzake opschorting kunnen van de schuldenaar |
| een voorschot eisen, dat echter geenszins 3/4 van het totale bedrag | een voorschot eisen, dat echter geenszins 3/4 van het totale bedrag |
| van het voorstel van ereloon mag overschrijden waarop het voorschot | van het voorstel van ereloon mag overschrijden waarop het voorschot |
| betrekking heeft. | betrekking heeft. |
| Dit voorschot kan, op verzoek van de schuldenaar verdeeld worden in | Dit voorschot kan, op verzoek van de schuldenaar verdeeld worden in |
| twee gelijke bedragen, waarvan de betaling alleen bij het begin en | twee gelijke bedragen, waarvan de betaling alleen bij het begin en |
| halverwege de periode waarop dat voorschot betrekking heeft, kan | halverwege de periode waarop dat voorschot betrekking heeft, kan |
| worden gevorderd. | worden gevorderd. |
| Wanneer de rechtbank van koophandel de overdracht van de onderneming | Wanneer de rechtbank van koophandel de overdracht van de onderneming |
| evenwel toestaat, wordt het geëiste voorschot volledig voldaan bij het | evenwel toestaat, wordt het geëiste voorschot volledig voldaan bij het |
| begin van de periode van de overdracht van de onderneming. | begin van de periode van de overdracht van de onderneming. |
Art. 4.Op het einde van elk van de in de artikel 2, eerste en tweede |
Art. 4.Op het einde van elk van de in de artikel 2, eerste en tweede |
| lid, bepaalde periodes, zendt de commissaris inzake opschorting aan de | lid, bepaalde periodes, zendt de commissaris inzake opschorting aan de |
| rechtbank een eindafrekening van het ereloon en de kosten over. | rechtbank een eindafrekening van het ereloon en de kosten over. |
| De afrekening geeft een omstandige verantwoording van de gepresteerde | De afrekening geeft een omstandige verantwoording van de gepresteerde |
| werkuren, van de prestaties waarop ze betrekking hebben alsmede van de | werkuren, van de prestaties waarop ze betrekking hebben alsmede van de |
| kosten. | kosten. |
Art. 5.Onze Minister van Justitie is belast met de uitvoering van dit |
Art. 5.Onze Minister van Justitie is belast met de uitvoering van dit |
| besluit. | besluit. |
| Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 10 augustus 1998. | Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 10 augustus 1998. |
| ALBERT | ALBERT |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Justitie, | De Minister van Justitie, |
| T. VAN PARYS | T. VAN PARYS |