Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 09/10/2017
← Terug naar "Koninklijk besluit tot goedkeuring van het reglement van inwendige orde van de sanctiecommissie van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten van 18 september 2017 "
Koninklijk besluit tot goedkeuring van het reglement van inwendige orde van de sanctiecommissie van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten van 18 september 2017 Koninklijk besluit tot goedkeuring van het reglement van inwendige orde van de sanctiecommissie van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten van 18 september 2017
FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE
9 OKTOBER 2017. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van het reglement 9 OKTOBER 2017. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van het reglement
van inwendige orde van de sanctiecommissie van de Autoriteit voor van inwendige orde van de sanctiecommissie van de Autoriteit voor
Financiële Diensten en Markten van 18 september 2017 Financiële Diensten en Markten van 18 september 2017
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de Gelet op de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de
financiële sector en de financiële diensten, artikel 48bis, § 3, financiële sector en de financiële diensten, artikel 48bis, § 3,
achtste lid, ingevoegd bij de wet van 2 juli 2010 en gewijzigd bij het achtste lid, ingevoegd bij de wet van 2 juli 2010 en gewijzigd bij het
koninklijk besluit van 3 maart 2011; koninklijk besluit van 3 maart 2011;
Op de voordracht de Vice-eersteminister en Minister van Werk, Economie Op de voordracht de Vice-eersteminister en Minister van Werk, Economie
en Consumenten, belast met Buitenlandse Handel en de Minister van en Consumenten, belast met Buitenlandse Handel en de Minister van
Financiën, belast met Bestrijding van de fiscale fraude, Financiën, belast met Bestrijding van de fiscale fraude,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het bij dit besluit gevoegde reglement van inwendige orde

Artikel 1.Het bij dit besluit gevoegde reglement van inwendige orde

van de sanctiecommissie van de Autoriteit voor Financiële Diensten en van de sanctiecommissie van de Autoriteit voor Financiële Diensten en
Markten van 18 september 2017 wordt goedgekeurd. Markten van 18 september 2017 wordt goedgekeurd.

Art. 2.Het koninklijk besluit van 12 maart 2012 tot goedkeuring van

Art. 2.Het koninklijk besluit van 12 maart 2012 tot goedkeuring van

het reglement van inwendige orde van de sanctiecommissie van de het reglement van inwendige orde van de sanctiecommissie van de
Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten van 21 november 2011 en Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten van 21 november 2011 en
het koninklijk besluit van 4 september 2014 tot goedkeuring van het het koninklijk besluit van 4 september 2014 tot goedkeuring van het
reglement van de sanctiecommissie van de Autoriteit voor Financiële reglement van de sanctiecommissie van de Autoriteit voor Financiële
Diensten en Markten van 13 juni 2014 tot wijziging van het reglement Diensten en Markten van 13 juni 2014 tot wijziging van het reglement
van inwendige orde van de sanctiecommissie van de Autoriteit voor van inwendige orde van de sanctiecommissie van de Autoriteit voor
Financiële Diensten en Markten van 21 november 2011 worden opgeheven Financiële Diensten en Markten van 21 november 2011 worden opgeheven
op de datum van de inwerkingtreding van het onderhavige besluit. op de datum van de inwerkingtreding van het onderhavige besluit.

Art. 3.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Art. 3.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 4.De minister bevoegd voor consumentenbescherming en de minister

Art. 4.De minister bevoegd voor consumentenbescherming en de minister

bevoegd voor Financiën zijn belast, ieder wat hem betreft, met de bevoegd voor Financiën zijn belast, ieder wat hem betreft, met de
uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 9 oktober 2017. Gegeven te Brussel, 9 oktober 2017.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Vice-eersteminister en Minister van Werk, Economie en Consumenten, De Vice-eersteminister en Minister van Werk, Economie en Consumenten,
belast met Buitenlandse Handel, belast met Buitenlandse Handel,
K. PEETERS K. PEETERS
De Minister van Financiën, belast met Bestrijding van de fiscale De Minister van Financiën, belast met Bestrijding van de fiscale
fraude, fraude,
J. VAN OVERTVELDT J. VAN OVERTVELDT
BIJLAGE BIJLAGE
Reglement van inwendige orde van de sanctiecommissie van de Autoriteit Reglement van inwendige orde van de sanctiecommissie van de Autoriteit
voor Financiële Diensten en Markten van 18 september 2017 voor Financiële Diensten en Markten van 18 september 2017
De sanctiecommissie, De sanctiecommissie,
Gelet op artikel 48bis, § 3, achtste lid, van de wet van 2 augustus Gelet op artikel 48bis, § 3, achtste lid, van de wet van 2 augustus
2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële
diensten, diensten,
Stelt het reglement van inwendige orde van de sanctiecommissie van de Stelt het reglement van inwendige orde van de sanctiecommissie van de
Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten vast : Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten vast :
HOOFDSTUK 1. - Definities HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

Artikel 1.Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

1° wet van 2 augustus 2002: de wet van 2 augustus 2002 betreffende het 1° wet van 2 augustus 2002: de wet van 2 augustus 2002 betreffende het
toezicht op de financiële sector en de financiële diensten; toezicht op de financiële sector en de financiële diensten;
2° wet van 7 december 2016: de wet van 7 december 2016 tot organisatie 2° wet van 7 december 2016: de wet van 7 december 2016 tot organisatie
van het beroep van en het publiek toezicht op de bedrijfsrevisoren; van het beroep van en het publiek toezicht op de bedrijfsrevisoren;
3° FSMA: de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten; 3° FSMA: de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten;
4° de sanctiecommissie: de sanctiecommissie van de FSMA; 4° de sanctiecommissie: de sanctiecommissie van de FSMA;
5° de voorzitter: de voorzitter van de sanctiecommissie van de FSMA; 5° de voorzitter: de voorzitter van de sanctiecommissie van de FSMA;
6° het college: het College van toezicht op de bedrijfsrevisoren 6° het college: het College van toezicht op de bedrijfsrevisoren
bedoeld in artikel 32 van de wet van 7 december 2016; bedoeld in artikel 32 van de wet van 7 december 2016;
7° het comité van het college: het Comité van het college bedoeld in 7° het comité van het college: het Comité van het college bedoeld in
artikel 35 van de wet van 7 december 2016; artikel 35 van de wet van 7 december 2016;
8° de auditeur of de adjunct-auditeur: de auditeur of de 8° de auditeur of de adjunct-auditeur: de auditeur of de
adjunct-auditeur van de FSMA bedoeld in artikel 70 van de wet van 2 adjunct-auditeur van de FSMA bedoeld in artikel 70 van de wet van 2
augustus 2002; augustus 2002;
9° de secretaris-generaal of de adjunct- secretaris-generaal: de 9° de secretaris-generaal of de adjunct- secretaris-generaal: de
secretaris-generaal of de adjunct-secretaris-generaal van het college secretaris-generaal of de adjunct-secretaris-generaal van het college
bedoeld in artikel 39 van de wet van 7 december 2016; bedoeld in artikel 39 van de wet van 7 december 2016;
10° de partij(en): de persoon of personen die door het directiecomité 10° de partij(en): de persoon of personen die door het directiecomité
of door het college in kennis werden gesteld van de grieven; of door het college in kennis werden gesteld van de grieven;
11° dag: kalenderdag, met dien verstande dat wanneer de vervaldag van 11° dag: kalenderdag, met dien verstande dat wanneer de vervaldag van
de termijn een zaterdag, zondag of feestdag is deze wordt verlengd tot de termijn een zaterdag, zondag of feestdag is deze wordt verlengd tot
de volgende werkdag; tenzij anders bepaald worden de termijnen die de volgende werkdag; tenzij anders bepaald worden de termijnen die
beginnen te lopen vanaf een kennisgeving berekend vanaf de eerste dag beginnen te lopen vanaf een kennisgeving berekend vanaf de eerste dag
die volgt op deze waarop de brief aangeboden werd op de woonplaats van die volgt op deze waarop de brief aangeboden werd op de woonplaats van
de geadresseerde; een in maanden bepaalde termijn wordt gerekend van de geadresseerde; een in maanden bepaalde termijn wordt gerekend van
de zoveelste tot de dag vóór de zoveelste. de zoveelste tot de dag vóór de zoveelste.
HOOFDSTUK 2. - De plenaire vergadering van de sanctiecommissie HOOFDSTUK 2. - De plenaire vergadering van de sanctiecommissie

Art. 2.De sanctiecommissie komt bijeen in plenaire vergadering

Art. 2.De sanctiecommissie komt bijeen in plenaire vergadering

telkens wanneer de voorzitter het nodig acht. telkens wanneer de voorzitter het nodig acht.
De plenaire vergadering van de sanctiecommissie zal worden De plenaire vergadering van de sanctiecommissie zal worden
samengeroepen telkens als over volgende punten dient te worden samengeroepen telkens als over volgende punten dient te worden
beraadslaagd: beraadslaagd:
1° de verkiezing van de voorzitter; 1° de verkiezing van de voorzitter;
2° de goedkeuring van het reglement van inwendige orde of van 2° de goedkeuring van het reglement van inwendige orde of van
wijzigingen in dit reglement; wijzigingen in dit reglement;
3° de goedkeuring van een protocol met het directiecomité of het 3° de goedkeuring van een protocol met het directiecomité of het
comité van het college over aspecten van gemeenschappelijk belang. comité van het college over aspecten van gemeenschappelijk belang.

Art. 3.De voorzitter stelt de agenda van de plenaire vergaderingen

Art. 3.De voorzitter stelt de agenda van de plenaire vergaderingen

op. Bij verhindering van de voorzitter of wanneer nog geen voorzitter op. Bij verhindering van de voorzitter of wanneer nog geen voorzitter
is verkozen, kan een lid de agenda opstellen. is verkozen, kan een lid de agenda opstellen.
Van de beraadslagingen van de plenaire vergaderingen van de Van de beraadslagingen van de plenaire vergaderingen van de
sanctiecommissie worden notulen opgemaakt die door twee op de sanctiecommissie worden notulen opgemaakt die door twee op de
vergadering aanwezige leden worden ondertekend. vergadering aanwezige leden worden ondertekend.

Art. 4.Bij de goedkeuring van het reglement van inwendige orde of van

Art. 4.Bij de goedkeuring van het reglement van inwendige orde of van

wijzigingen in dit reglement kan de sanctiecommissie enkel geldig wijzigingen in dit reglement kan de sanctiecommissie enkel geldig
beslissen indien alle leden behoudens verhindering aanwezig zijn. Een beslissen indien alle leden behoudens verhindering aanwezig zijn. Een
verhinderd lid kan geen volmacht verlenen aan één van zijn collega's. verhinderd lid kan geen volmacht verlenen aan één van zijn collega's.
De beslissing wordt genomen met meerderheid van de uitgebrachte De beslissing wordt genomen met meerderheid van de uitgebrachte
stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter van de stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter van de
sanctiecommissie doorslaggevend. sanctiecommissie doorslaggevend.

Art. 5.De verkiezing van de voorzitter kan enkel geldig plaatsvinden

Art. 5.De verkiezing van de voorzitter kan enkel geldig plaatsvinden

indien alle leden behoudens verhindering aanwezig zijn. Een verhinderd indien alle leden behoudens verhindering aanwezig zijn. Een verhinderd
lid kan geen volmacht verlenen aan één van zijn collega's. lid kan geen volmacht verlenen aan één van zijn collega's.
De verkiezing geschiedt bij geheime stemming tot één kandidaat de De verkiezing geschiedt bij geheime stemming tot één kandidaat de
meerderheid heeft bereikt. Indien er slechts één kandidaat is, wordt meerderheid heeft bereikt. Indien er slechts één kandidaat is, wordt
de kandidaat voor verkozen verklaard. de kandidaat voor verkozen verklaard.

Art. 6.De voorzitter wordt verkozen voor de duur van zijn lopende

Art. 6.De voorzitter wordt verkozen voor de duur van zijn lopende

mandaat als lid van de sanctiecommissie. De verkiezing als voorzitter mandaat als lid van de sanctiecommissie. De verkiezing als voorzitter
is hernieuwbaar. Indien bij gebreke van herbenoeming de leden, op is hernieuwbaar. Indien bij gebreke van herbenoeming de leden, op
grond van artikel 48bis, § 3, derde lid, van de wet van 2 augustus grond van artikel 48bis, § 3, derde lid, van de wet van 2 augustus
2002, in functie blijven tot de sanctiecommissie voor het eerst in 2002, in functie blijven tot de sanctiecommissie voor het eerst in
haar nieuwe samenstelling bijeenkomt, blijft ook de voorzitter in haar nieuwe samenstelling bijeenkomt, blijft ook de voorzitter in
functie. functie.

Art. 7.Indien de zetel van de voorzitter om welke reden ook openvalt,

Art. 7.Indien de zetel van de voorzitter om welke reden ook openvalt,

wordt overgegaan tot de verkiezing van een nieuwe voorzitter. De wordt overgegaan tot de verkiezing van een nieuwe voorzitter. De
nieuwe voorzitter wordt verkozen voor de verdere duur van zijn lopende nieuwe voorzitter wordt verkozen voor de verdere duur van zijn lopende
mandaat als lid van de sanctiecommissie, ongeacht de verdere duur van mandaat als lid van de sanctiecommissie, ongeacht de verdere duur van
het mandaat van de voorzitter in wiens vervanging wordt voorzien. het mandaat van de voorzitter in wiens vervanging wordt voorzien.
HOOFDSTUK 3. - De samenstelling van de sanctiecommissie bij de HOOFDSTUK 3. - De samenstelling van de sanctiecommissie bij de
behandeling van sanctiedossiers behandeling van sanctiedossiers

Art. 8.De sanctiecommissie bestaat uit twee kamers.

Art. 8.De sanctiecommissie bestaat uit twee kamers.

De eerste kamer is bevoegd om te beslissen over het opleggen van De eerste kamer is bevoegd om te beslissen over het opleggen van
administratieve geldboetes door de FSMA in de materies als bedoeld in administratieve geldboetes door de FSMA in de materies als bedoeld in
artikel 45 van de wet van 2 augustus 2002 of het treffen van de artikel 45 van de wet van 2 augustus 2002 of het treffen van de
sancties bedoeld in artikel 40 van de wet van 11 januari 1993 tot sancties bedoeld in artikel 40 van de wet van 11 januari 1993 tot
voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het
witwassen van geld en de financiering van terrorisme, voor de witwassen van geld en de financiering van terrorisme, voor de
instellingen of personen waarvoor de FSMA de bevoegde autoriteit is. instellingen of personen waarvoor de FSMA de bevoegde autoriteit is.
De tweede kamer is bevoegd om te beslissen over het opleggen van De tweede kamer is bevoegd om te beslissen over het opleggen van
maatregelen en administratieve geldboetes als bedoeld in artikel 59 maatregelen en administratieve geldboetes als bedoeld in artikel 59
van de wet van 7 december 2016 of het treffen van de sancties bedoeld van de wet van 7 december 2016 of het treffen van de sancties bedoeld
in artikel 40 van de voornoemde wet van 11 januari 1993 ten aanzien in artikel 40 van de voornoemde wet van 11 januari 1993 ten aanzien
van bedrijfsrevisoren. van bedrijfsrevisoren.

Art. 9.De sanctiecommissie of een van haar kamers kan bij de

Art. 9.De sanctiecommissie of een van haar kamers kan bij de

behandeling van sanctiedossiers geldig beslissen als twee van haar behandeling van sanctiedossiers geldig beslissen als twee van haar
leden en haar voorzitter aanwezig zijn. leden en haar voorzitter aanwezig zijn.
Wanneer haar voorzitter verhinderd is, kan zij geldig beslissen als Wanneer haar voorzitter verhinderd is, kan zij geldig beslissen als
drie van haar leden aanwezig zijn. drie van haar leden aanwezig zijn.

Art. 10.De voorzitter van de sanctiecommissie bepaalt de

Art. 10.De voorzitter van de sanctiecommissie bepaalt de

samenstelling van de sanctiecommissie voor de behandeling van elk samenstelling van de sanctiecommissie voor de behandeling van elk
dossier. dossier.

Art. 11.De sanctiecommissie zal tijdens eenzelfde procedure in

Art. 11.De sanctiecommissie zal tijdens eenzelfde procedure in

dezelfde samenstelling zetelen. dezelfde samenstelling zetelen.
Indien een lid van de sanctiecommissie, na de hoorzitting waaraan hij Indien een lid van de sanctiecommissie, na de hoorzitting waaraan hij
heeft deelgenomen, om welke reden ook niet meer in de mogelijkheid heeft deelgenomen, om welke reden ook niet meer in de mogelijkheid
verkeert om deel te nemen aan de beraadslaging over de beslissing, verkeert om deel te nemen aan de beraadslaging over de beslissing,
wordt de partij opnieuw opgeroepen om te worden gehoord door de wordt de partij opnieuw opgeroepen om te worden gehoord door de
sanctiecommissie in een nieuwe samenstelling. sanctiecommissie in een nieuwe samenstelling.
Indien de partij niet op de oproeping voor de hoorzitting is ingegaan, Indien de partij niet op de oproeping voor de hoorzitting is ingegaan,
en een lid van de sanctiecommissie, om welke reden ook niet meer in de en een lid van de sanctiecommissie, om welke reden ook niet meer in de
mogelijkheid verkeert om deel te nemen aan de beraadslaging over de mogelijkheid verkeert om deel te nemen aan de beraadslaging over de
beslissing wordt de partij opnieuw opgeroepen om te worden gehoord beslissing wordt de partij opnieuw opgeroepen om te worden gehoord
door de sanctiecommissie in een nieuwe samenstelling. door de sanctiecommissie in een nieuwe samenstelling.
HOOFDSTUK 4. - Het sanctiedossier HOOFDSTUK 4. - Het sanctiedossier

Art. 12.De voorzitter van de sanctiecommissie ontvangt van het

Art. 12.De voorzitter van de sanctiecommissie ontvangt van het

directiecomité of van het college de kennisgeving van de grieven, het directiecomité of van het college de kennisgeving van de grieven, het
onderzoeksverslag en de dossierstukken, in het door de voorzitter of onderzoeksverslag en de dossierstukken, in het door de voorzitter of
het secretariaat van de sanctiecommissie gevraagd aantal exemplaren. het secretariaat van de sanctiecommissie gevraagd aantal exemplaren.
De voorzitter of het secretariaat van de sanctiecommissie maakt een De voorzitter of het secretariaat van de sanctiecommissie maakt een
kopie van de voornoemde stukken over aan de door de voorzitter kopie van de voornoemde stukken over aan de door de voorzitter
aangeduide leden. aangeduide leden.
De partij die door het directiecomité of door het college in kennis De partij die door het directiecomité of door het college in kennis
werd gesteld van de grieven en het onderzoeksverslag, wordt door de werd gesteld van de grieven en het onderzoeksverslag, wordt door de
voorzitter per brief uitgenodigd om, in persoon dan wel bijgestaan of voorzitter per brief uitgenodigd om, in persoon dan wel bijgestaan of
vertegenwoordigd door een advocaat naar haar keuze, een kopie van de vertegenwoordigd door een advocaat naar haar keuze, een kopie van de
dossierstukken op te halen. Bovendien kunnen de bedrijfsrevisoren dossierstukken op te halen. Bovendien kunnen de bedrijfsrevisoren
worden bijgestaan of vertegenwoordigd worden door een bedrijfsrevisor worden bijgestaan of vertegenwoordigd worden door een bedrijfsrevisor
van hun keuze. Deze uitnodiging kan worden opgenomen in dezelfde brief van hun keuze. Deze uitnodiging kan worden opgenomen in dezelfde brief
als die waarin de betrokken partij wordt opgeroepen voor een als die waarin de betrokken partij wordt opgeroepen voor een
hoorzitting, dan wel in een afzonderlijke brief. hoorzitting, dan wel in een afzonderlijke brief.
HOOFDSTUK 5. - Schriftelijke bemerkingen en uitwisseling van memories HOOFDSTUK 5. - Schriftelijke bemerkingen en uitwisseling van memories

Art. 13.Met toepassing van de bepalingen van dit reglement, stelt de

Art. 13.Met toepassing van de bepalingen van dit reglement, stelt de

voorzitter de partijen en de vertegenwoordiger van het directiecomité voorzitter de partijen en de vertegenwoordiger van het directiecomité
of van het comité van het college in kennis van het tijdsverloop van of van het comité van het college in kennis van het tijdsverloop van
de procedure, desgevallend volgend op een door hem samengeroepen de procedure, desgevallend volgend op een door hem samengeroepen
inleidingszitting met de partijen en de vertegenwoordiger van het inleidingszitting met de partijen en de vertegenwoordiger van het
directiecomité of van het comité van het college. directiecomité of van het comité van het college.
De partij aan wie de grieven ter kennis werden gebracht, beschikt over De partij aan wie de grieven ter kennis werden gebracht, beschikt over
een termijn van twee maanden om haar opmerkingen met betrekking tot de een termijn van twee maanden om haar opmerkingen met betrekking tot de
grieven, schriftelijk over te leggen aan de voorzitter. grieven, schriftelijk over te leggen aan de voorzitter.
De schriftelijke bemerkingen van de partij aan wie de grieven ter De schriftelijke bemerkingen van de partij aan wie de grieven ter
kennis werden gebracht en de procedurestukken die voornoemde partij kennis werden gebracht en de procedurestukken die voornoemde partij
bij haar bemerkingen wenst te voegen kunnen elektronisch worden bij haar bemerkingen wenst te voegen kunnen elektronisch worden
meegedeeld, voor zover het ondertekende origineel van de schriftelijke meegedeeld, voor zover het ondertekende origineel van de schriftelijke
bemerkingen en van de inventaris van de procedurestukken uiterlijk op bemerkingen en van de inventaris van de procedurestukken uiterlijk op
de dag van de hoorzitting aan de voorzitter wordt overhandigd. De de dag van de hoorzitting aan de voorzitter wordt overhandigd. De
praktische modaliteiten van die elektronische mededeling kunnen door praktische modaliteiten van die elektronische mededeling kunnen door
de voorzitter worden vastgelegd. de voorzitter worden vastgelegd.
In bijzondere omstandigheden kan de voorzitter de in het tweede lid In bijzondere omstandigheden kan de voorzitter de in het tweede lid
bedoelde termijn verlengen. Deze verlenging kan niet meer dan twee bedoelde termijn verlengen. Deze verlenging kan niet meer dan twee
maanden bedragen. maanden bedragen.
De betrokken partij of haar vertegenwoordiger richt daartoe een De betrokken partij of haar vertegenwoordiger richt daartoe een
schriftelijk verzoek aan de voorzitter. Dit verzoekschrift dient schriftelijk verzoek aan de voorzitter. Dit verzoekschrift dient
uiterlijk 14 dagen voor het verstrijken van de termijn van twee uiterlijk 14 dagen voor het verstrijken van de termijn van twee
maanden en op schriftelijke wijze aan de voorzitter te worden gericht. maanden en op schriftelijke wijze aan de voorzitter te worden gericht.
Het verzoekschrift vermeldt de motieven die naar het oordeel van de Het verzoekschrift vermeldt de motieven die naar het oordeel van de
verzoeker bijzondere omstandigheden vormen die de verlenging van de verzoeker bijzondere omstandigheden vormen die de verlenging van de
termijn rechtvaardigen. Het verzoekschrift vermeldt tevens de duur van termijn rechtvaardigen. Het verzoekschrift vermeldt tevens de duur van
de verlenging waarom wordt verzocht. de verlenging waarom wordt verzocht.
De beslissing van de voorzitter over het verzoek tot verlenging van de De beslissing van de voorzitter over het verzoek tot verlenging van de
termijn wordt op schriftelijke wijze meegedeeld aan de verzoeker. De termijn wordt op schriftelijke wijze meegedeeld aan de verzoeker. De
voorzitter is niet verplicht het verzoek toe te kennen en is niet voorzitter is niet verplicht het verzoek toe te kennen en is niet
gebonden door de motivering van het verzoekschrift of door de daarin gebonden door de motivering van het verzoekschrift of door de daarin
gevraagde termijn van verlenging. De beslissing van de voorzitter gevraagde termijn van verlenging. De beslissing van de voorzitter
wordt aan de partij meegedeeld binnen een termijn van 7 dagen na de wordt aan de partij meegedeeld binnen een termijn van 7 dagen na de
ontvangst van het verzoek. ontvangst van het verzoek.
De voorzitter of het secretariaat van de sanctiecommissie bezorgt de De voorzitter of het secretariaat van de sanctiecommissie bezorgt de
voorzitter van het directiecomité of de voorzitter van het comité van voorzitter van het directiecomité of de voorzitter van het comité van
het college zonder verwijl een kopie van alle schriftelijke het college zonder verwijl een kopie van alle schriftelijke
opmerkingen van de partijen, met het oog op de vertegenwoordiging van opmerkingen van de partijen, met het oog op de vertegenwoordiging van
het directiecomité of het comité van het college op de hoorzitting en het directiecomité of het comité van het college op de hoorzitting en
diens mogelijkheid om zijn opmerkingen kenbaar te maken. diens mogelijkheid om zijn opmerkingen kenbaar te maken.
De voorzitter verzoekt de voorzitter van het directiecomité of de De voorzitter verzoekt de voorzitter van het directiecomité of de
voorzitter van het comité van het college om een schriftelijke memorie voorzitter van het comité van het college om een schriftelijke memorie
neer te leggen tegen een door de voorzitter bepaalde datum, neer te leggen tegen een door de voorzitter bepaalde datum,
voorafgaand aan de datum die voor de hoorzitting is bepaald. Deze voorafgaand aan de datum die voor de hoorzitting is bepaald. Deze
memorie bevat tenminste de opmerkingen van het directiecomité of van memorie bevat tenminste de opmerkingen van het directiecomité of van
het comité van het college met betrekking tot de door de partijen in het comité van het college met betrekking tot de door de partijen in
hun verweer ingeroepen argumenten. De door de voorzitter van het hun verweer ingeroepen argumenten. De door de voorzitter van het
directiecomité of door de voorzitter van het comité van het college directiecomité of door de voorzitter van het comité van het college
overgemaakte memorie wordt zonder verwijl bezorgd aan de partijen. overgemaakte memorie wordt zonder verwijl bezorgd aan de partijen.
De partijen kunnen vervolgens een schriftelijke memorie van antwoord De partijen kunnen vervolgens een schriftelijke memorie van antwoord
neerleggen tegen een door de voorzitter bepaalde datum, voorafgaand neerleggen tegen een door de voorzitter bepaalde datum, voorafgaand
aan de datum die voor de hoorzitting is bepaald. Deze memorie wordt aan de datum die voor de hoorzitting is bepaald. Deze memorie wordt
zonder verwijl aan het directiecomité of het comité van het college zonder verwijl aan het directiecomité of het comité van het college
overgemaakt. Zo het directiecomité of het comité van het college overgemaakt. Zo het directiecomité of het comité van het college
verzuimt binnen de bepaalde termijn een memorie te laten geworden, verzuimt binnen de bepaalde termijn een memorie te laten geworden,
worden de partijen hiervan in kennis gesteld en mogen zij de memorie worden de partijen hiervan in kennis gesteld en mogen zij de memorie
van antwoord door een toelichtende memorie vervangen. van antwoord door een toelichtende memorie vervangen.
HOOFDSTUK 6. - De wraking HOOFDSTUK 6. - De wraking

Art. 14.De partij of partijen worden uiterlijk bij de oproeping voor

Art. 14.De partij of partijen worden uiterlijk bij de oproeping voor

de hoorzitting in kennis gesteld van de namen van de leden van de de hoorzitting in kennis gesteld van de namen van de leden van de
sanctiecommissie die het dossier zullen behandelen. sanctiecommissie die het dossier zullen behandelen.
De partijen kunnen vragen om een lid van de sanctiecommissie te De partijen kunnen vragen om een lid van de sanctiecommissie te
wraken, indien zij twijfels hebben over zijn onpartijdigheid. wraken, indien zij twijfels hebben over zijn onpartijdigheid.
Het verzoek tot wraking wordt zo snel mogelijk ingediend nadat de Het verzoek tot wraking wordt zo snel mogelijk ingediend nadat de
partij die om de wraking verzoekt op de hoogte is gebracht van de partij die om de wraking verzoekt op de hoogte is gebracht van de
voorziene samenstelling van de sanctiecommissie, en, indien het wordt voorziene samenstelling van de sanctiecommissie, en, indien het wordt
geformuleerd tijdens de hoorzitting, in ieder geval vóór de geformuleerd tijdens de hoorzitting, in ieder geval vóór de
voorstelling van de verweermiddelen. Indien een wrakingsverzoek wordt voorstelling van de verweermiddelen. Indien een wrakingsverzoek wordt
geformuleerd tijdens de hoorzitting, kunnen de debatten worden geformuleerd tijdens de hoorzitting, kunnen de debatten worden
opgeschort met het oog op de verdere afhandeling van het verzoek. opgeschort met het oog op de verdere afhandeling van het verzoek.
Het verzoek tot wraking wordt schriftelijk aan de sanctiecommissie Het verzoek tot wraking wordt schriftelijk aan de sanctiecommissie
gericht en vermeldt de motieven voor de wraking. De eventuele gericht en vermeldt de motieven voor de wraking. De eventuele
verantwoordingsstukken tot staving van het verzoek worden bij het verantwoordingsstukken tot staving van het verzoek worden bij het
verzoek gehecht. Een wrakingsverzoek dat wordt geformuleerd tijdens de verzoek gehecht. Een wrakingsverzoek dat wordt geformuleerd tijdens de
hoorzitting kan, om het een schriftelijk karakter te geven, worden hoorzitting kan, om het een schriftelijk karakter te geven, worden
geakteerd op het zittingsblad. geakteerd op het zittingsblad.
Een kopie van het verzoek tot wraking wordt door de voorzitter of het Een kopie van het verzoek tot wraking wordt door de voorzitter of het
secretariaat van de sanctiecommissie meegedeeld aan het lid om wiens secretariaat van de sanctiecommissie meegedeeld aan het lid om wiens
wraking wordt verzocht. Vanaf die mededeling onthoudt het gewraakte wraking wordt verzocht. Vanaf die mededeling onthoudt het gewraakte
lid van de sanctiecommissie zich van de zaak, totdat over het verzoek lid van de sanctiecommissie zich van de zaak, totdat over het verzoek
is beslist. Binnen de 5 werkdagen na deze mededeling laat het is beslist. Binnen de 5 werkdagen na deze mededeling laat het
gewraakte lid schriftelijk weten of hij berust in zijn wraking of niet gewraakte lid schriftelijk weten of hij berust in zijn wraking of niet
ingaat op het verzoek zich van de zaak te onthouden, met zijn antwoord ingaat op het verzoek zich van de zaak te onthouden, met zijn antwoord
op de middelen van wraking. op de middelen van wraking.
Indien het verzoek tot wraking betrekking heeft op de voorzitter van Indien het verzoek tot wraking betrekking heeft op de voorzitter van
de sanctiecommissie, heeft de ontvangst van het verzoek door de de sanctiecommissie, heeft de ontvangst van het verzoek door de
voorzitter van de sanctiecommissie voor doeleinden van het vijfde lid voorzitter van de sanctiecommissie voor doeleinden van het vijfde lid
de gevolgen van de daarin vermelde mededeling. de gevolgen van de daarin vermelde mededeling.
Indien het gewraakte lid van de sanctiecommissie berust in zijn Indien het gewraakte lid van de sanctiecommissie berust in zijn
wraking, wordt overeenkomstig artikel 10 overgegaan tot zijn wraking, wordt overeenkomstig artikel 10 overgegaan tot zijn
vervanging. vervanging.
In het andere geval spreekt de sanctiecommissie zich uit over het In het andere geval spreekt de sanctiecommissie zich uit over het
verzoek tot wraking. De sanctiecommissie kan geldig beslissen over een verzoek tot wraking. De sanctiecommissie kan geldig beslissen over een
verzoek tot wraking als twee van haar leden en haar voorzitter verzoek tot wraking als twee van haar leden en haar voorzitter
aanwezig zijn; wanneer haar voorzitter verhinderd is, kan zij geldig aanwezig zijn; wanneer haar voorzitter verhinderd is, kan zij geldig
beslissen als drie van haar leden aanwezig zijn. Het gewraakte lid beslissen als drie van haar leden aanwezig zijn. Het gewraakte lid
neemt geen deel aan de beraadslaging en beslissing over het neemt geen deel aan de beraadslaging en beslissing over het
wrakingsverzoek. De gemotiveerde beslissing over het verzoek tot wrakingsverzoek. De gemotiveerde beslissing over het verzoek tot
wraking wordt meegedeeld aan het gewraakte lid. Indien de wraking wraking wordt meegedeeld aan het gewraakte lid. Indien de wraking
wordt toegestaan, wordt overeenkomstig artikel 10 overgegaan tot de wordt toegestaan, wordt overeenkomstig artikel 10 overgegaan tot de
vervanging van het gewraakte lid. vervanging van het gewraakte lid.
De berusting van het gewraakte lid en zijn vervanging dan wel de De berusting van het gewraakte lid en zijn vervanging dan wel de
beslissing over het verzoek tot wraking en desgevallend de vervanging beslissing over het verzoek tot wraking en desgevallend de vervanging
van het gewraakte lid, worden meegedeeld aan de partij die het verzoek van het gewraakte lid, worden meegedeeld aan de partij die het verzoek
tot wraking heeft ingediend en aan de andere partijen die desgevallend tot wraking heeft ingediend en aan de andere partijen die desgevallend
in hetzelfde dossier voor de sanctiecommissie in dezelfde in hetzelfde dossier voor de sanctiecommissie in dezelfde
samenstelling zijn opgeroepen, alsook aan de voorzitter van het samenstelling zijn opgeroepen, alsook aan de voorzitter van het
directiecomité of aan de voorzitter van het comité van het college. directiecomité of aan de voorzitter van het comité van het college.
Deze mededeling kan gepaard gaan met een nieuwe oproeping. Deze mededeling kan gepaard gaan met een nieuwe oproeping.
HOOFDSTUK 7. - De oproeping voor de hoorzitting HOOFDSTUK 7. - De oproeping voor de hoorzitting

Art. 15.De betrokken partij of partijen worden door de voorzitter

Art. 15.De betrokken partij of partijen worden door de voorzitter

opgeroepen om te worden gehoord, waarbij deze partij of partijen zich opgeroepen om te worden gehoord, waarbij deze partij of partijen zich
kunnen laten bijstaan of vertegenwoordigen door een advocaat. kunnen laten bijstaan of vertegenwoordigen door een advocaat.
Bedrijfsrevisoren kunnen zich bovendien laten bijstaan of Bedrijfsrevisoren kunnen zich bovendien laten bijstaan of
vertegenwoordigen door een bedrijfsrevisor van hun keuze. De oproeping vertegenwoordigen door een bedrijfsrevisor van hun keuze. De oproeping
gebeurt per aangetekende brief, deurwaardersexploot of afgifte aan de gebeurt per aangetekende brief, deurwaardersexploot of afgifte aan de
persoon met ontvangstbewijs. persoon met ontvangstbewijs.
Deze oproeping kan worden opgenomen in dezelfde brief als die waarin Deze oproeping kan worden opgenomen in dezelfde brief als die waarin
de betrokken partij wordt uitgenodigd om een kopie van de de betrokken partij wordt uitgenodigd om een kopie van de
dossierstukken op te halen, dan wel in een afzonderlijke brief. De dossierstukken op te halen, dan wel in een afzonderlijke brief. De
oproeping vermeldt de voorziene samenstelling van de sanctiecommissie. oproeping vermeldt de voorziene samenstelling van de sanctiecommissie.
De betrokken partij deelt de voorzitter mee door wie ze zich De betrokken partij deelt de voorzitter mee door wie ze zich
desgevallend laat bijstaan of vertegenwoordigen. desgevallend laat bijstaan of vertegenwoordigen.

Art. 16.Wanneer meerdere partijen in een dossier met betrekking tot

Art. 16.Wanneer meerdere partijen in een dossier met betrekking tot

dezelfde feiten worden opgeroepen, zullen afzonderlijke hoorzittingen dezelfde feiten worden opgeroepen, zullen afzonderlijke hoorzittingen
plaatsvinden. De voorzitter kan tot een gezamenlijke hoorzitting plaatsvinden. De voorzitter kan tot een gezamenlijke hoorzitting
beslissen indien de partijen daarom verzoeken of daarmee instemmen. beslissen indien de partijen daarom verzoeken of daarmee instemmen.

Art. 17.Wanneer de omstandigheden dit rechtvaardigen, kan de

Art. 17.Wanneer de omstandigheden dit rechtvaardigen, kan de

voorzitter de hoorzitting verdagen en een nieuwe oproeping versturen. voorzitter de hoorzitting verdagen en een nieuwe oproeping versturen.
Dit kan inzonderheid, maar niet uitsluitend, indien de voorziene Dit kan inzonderheid, maar niet uitsluitend, indien de voorziene
samenstelling van de sanctiecommissie wijzigt, indien na een eerdere samenstelling van de sanctiecommissie wijzigt, indien na een eerdere
oproeping een verlenging werd toegestaan van de termijn voor oproeping een verlenging werd toegestaan van de termijn voor
schriftelijke opmerkingen, of indien een wrakingsverzoek is ingediend. schriftelijke opmerkingen, of indien een wrakingsverzoek is ingediend.

Art. 18.De voorzitter stelt de voorzitter van het directiecomité of

Art. 18.De voorzitter stelt de voorzitter van het directiecomité of

de voorzitter van het comité van het college in kennis van de datum de voorzitter van het comité van het college in kennis van de datum
van de hoorzitting met het oog op de vertegenwoordiging van het van de hoorzitting met het oog op de vertegenwoordiging van het
directiecomité of van het comité van het college op de hoorzitting en directiecomité of van het comité van het college op de hoorzitting en
diens mogelijkheid om zijn opmerkingen kenbaar te maken. De diens mogelijkheid om zijn opmerkingen kenbaar te maken. De
kennisgeving vermeldt de voorziene samenstelling van de kennisgeving vermeldt de voorziene samenstelling van de
sanctiecommissie. Het directiecomité of het comité van het college sanctiecommissie. Het directiecomité of het comité van het college
deelt de voorzitter mee door wie het zich laat vertegenwoordigen. deelt de voorzitter mee door wie het zich laat vertegenwoordigen.
HOOFDSTUK 8. - De hoorzitting HOOFDSTUK 8. - De hoorzitting

Art. 19.De hoorzitting vindt plaats op de in de oproeping

Art. 19.De hoorzitting vindt plaats op de in de oproeping

vastgestelde datum. vastgestelde datum.
Evenwel, indien de partij heeft laten weten niet op de hoorzitting Evenwel, indien de partij heeft laten weten niet op de hoorzitting
aanwezig of vertegenwoordigd te zullen zijn, beslist de voorzitter of aanwezig of vertegenwoordigd te zullen zijn, beslist de voorzitter of
de hoorzitting plaatsvindt. Indien de hoorzitting niet plaatsvindt, de hoorzitting plaatsvindt. Indien de hoorzitting niet plaatsvindt,
wordt het dossier als volledig beschouwd en in beraad genomen. wordt het dossier als volledig beschouwd en in beraad genomen.

Art. 20.De hoorzitting wordt voorgezeten door de voorzitter van de

Art. 20.De hoorzitting wordt voorgezeten door de voorzitter van de

sanctiecommissie, of wanneer die verhinderd is, door een van de sanctiecommissie, of wanneer die verhinderd is, door een van de
zetelende leden van de sanctiecommissie die daartoe door een zetelende leden van de sanctiecommissie die daartoe door een
meerderheid van de zetelende leden is aangeduid. De dienstdoende meerderheid van de zetelende leden is aangeduid. De dienstdoende
voorzitter opent, leidt en sluit de debatten, met eerbiediging van de voorzitter opent, leidt en sluit de debatten, met eerbiediging van de
rechten van verdediging. Hij kan inzonderheid in elke stand van de rechten van verdediging. Hij kan inzonderheid in elke stand van de
hoorzitting het woord geven aan de partij of haar vertegenwoordiger hoorzitting het woord geven aan de partij of haar vertegenwoordiger
dan wel aan de vertegenwoordiger van het directiecomité of van het dan wel aan de vertegenwoordiger van het directiecomité of van het
comité van het college, naargelang het geval. comité van het college, naargelang het geval.
In elk geval kan de partij of haar vertegenwoordiger als laatste het In elk geval kan de partij of haar vertegenwoordiger als laatste het
woord nemen. De dienstdoende voorzitter kan de debatten tevens woord nemen. De dienstdoende voorzitter kan de debatten tevens
opschorten tot een door hem nader bepaald of te bepalen moment. Indien opschorten tot een door hem nader bepaald of te bepalen moment. Indien
de opschorting gebeurt tot een nader te bepalen moment, zal een nieuwe de opschorting gebeurt tot een nader te bepalen moment, zal een nieuwe
oproeping worden verzonden. oproeping worden verzonden.

Art. 21.Tijdens de hoorzitting wordt de partij of haar

Art. 21.Tijdens de hoorzitting wordt de partij of haar

vertegenwoordiger door de sanctiecommissie gehoord, tenzij zij niet vertegenwoordiger door de sanctiecommissie gehoord, tenzij zij niet
ingaat op de oproeping. De betrokken partij wordt gehoord in haar ingaat op de oproeping. De betrokken partij wordt gehoord in haar
middelen en verweer, en kan daarbij worden bijgestaan of middelen en verweer, en kan daarbij worden bijgestaan of
vertegenwoordigd door een advocaat van haar keuze. Bovendien kunnen de vertegenwoordigd door een advocaat van haar keuze. Bovendien kunnen de
bedrijfsrevisoren op de hoorzitting bijgestaan of vertegenwoordigd bedrijfsrevisoren op de hoorzitting bijgestaan of vertegenwoordigd
worden door een bedrijfsrevisor van hun keuze. worden door een bedrijfsrevisor van hun keuze.
De sanctiecommissie kan de persoonlijke verschijning van de betrokken De sanctiecommissie kan de persoonlijke verschijning van de betrokken
bedrijfsrevisor bevelen. bedrijfsrevisor bevelen.

Art. 22.Het directiecomité of het comité van het college,

Art. 22.Het directiecomité of het comité van het college,

vertegenwoordigd door de persoon van zijn keuze, kan tijdens de vertegenwoordigd door de persoon van zijn keuze, kan tijdens de
hoorzitting zijn opmerkingen kenbaar maken. hoorzitting zijn opmerkingen kenbaar maken.

Art. 23.De voorzitter of de leden van de sanctiecommissie kunnen

Art. 23.De voorzitter of de leden van de sanctiecommissie kunnen

bijkomende vragen stellen aan de partijen of hun vertegenwoordigers en bijkomende vragen stellen aan de partijen of hun vertegenwoordigers en
aan de vertegenwoordiger van het directiecomité of van het comité van aan de vertegenwoordiger van het directiecomité of van het comité van
het college. het college.

Art. 24.De debatten grijpen plaats in de taal van de procedure

Art. 24.De debatten grijpen plaats in de taal van de procedure

gekozen door de partijen, binnen de grenzen bepaald door artikel 41 gekozen door de partijen, binnen de grenzen bepaald door artikel 41
van de gecoördineerde wetten op het gebruik van de talen in van de gecoördineerde wetten op het gebruik van de talen in
bestuurszaken van 18 juli 1966. bestuurszaken van 18 juli 1966.

Art. 25.Van de hoorzitting wordt een zittingsblad opgesteld en

Art. 25.Van de hoorzitting wordt een zittingsblad opgesteld en

ondertekend door de voorzitter. ondertekend door de voorzitter.

Art. 26.Indien de partijen of hun vertegenwoordigers vragen willen

Art. 26.Indien de partijen of hun vertegenwoordigers vragen willen

stellen of om bijkomend onderzoek verzoeken, dienen zij hiervan kennis stellen of om bijkomend onderzoek verzoeken, dienen zij hiervan kennis
te geven ter zitting. De sanctiecommissie stelt de termijn vast te geven ter zitting. De sanctiecommissie stelt de termijn vast
waarbinnen de vragen moeten worden beantwoord en beslist of bijkomend waarbinnen de vragen moeten worden beantwoord en beslist of bijkomend
onderzoek vereist is. De sanctiecommissie kan de auditeur of de onderzoek vereist is. De sanctiecommissie kan de auditeur of de
adjunct-auditeur of de secretaris-generaal of de adjunct-auditeur of de secretaris-generaal of de
adjunct-secretaris-generaal op de hoorzitting uitnodigen om ter adjunct-secretaris-generaal op de hoorzitting uitnodigen om ter
zitting op de vragen te antwoorden. De sanctiecommissie kan het zitting op de vragen te antwoorden. De sanctiecommissie kan het
directiecomité of het comité van het college verzoeken om vragen te directiecomité of het comité van het college verzoeken om vragen te
laten beantwoorden of bijkomende onderzoeksdaden te laten stellen. Het laten beantwoorden of bijkomende onderzoeksdaden te laten stellen. Het
directiecomité of het comité van het college brengt de antwoorden op directiecomité of het comité van het college brengt de antwoorden op
voormelde vragen en de bevindingen van voormeld onderzoek ter kennis voormelde vragen en de bevindingen van voormeld onderzoek ter kennis
van de voorzitter van de sanctiecommissie. van de voorzitter van de sanctiecommissie.
De sanctiecommissie kan op eigen initiatief tijdens de hoorzitting de De sanctiecommissie kan op eigen initiatief tijdens de hoorzitting de
auditeur of de adjunct-auditeur of de secretaris-generaal of de auditeur of de adjunct-auditeur of de secretaris-generaal of de
adjunct-secretaris-generaal verzoeken op vragen te antwoorden. De adjunct-secretaris-generaal verzoeken op vragen te antwoorden. De
sanctiecommissie kan het directiecomité of het comité van het college sanctiecommissie kan het directiecomité of het comité van het college
verzoeken om vragen te laten beantwoorden of bijkomende verzoeken om vragen te laten beantwoorden of bijkomende
onderzoeksdaden te laten stellen binnen de termijn die zij bepaalt. onderzoeksdaden te laten stellen binnen de termijn die zij bepaalt.
Het directiecomité of het comité van het college brengt het antwoord Het directiecomité of het comité van het college brengt het antwoord
op de voormelde vragen en de bevindingen van het voormeld onderzoek op de voormelde vragen en de bevindingen van het voormeld onderzoek
ter kennis van de voorzitter van de sanctiecommissie. ter kennis van de voorzitter van de sanctiecommissie.
Indien de in het tweede lid bedoelde beslissing wordt genomen na de Indien de in het tweede lid bedoelde beslissing wordt genomen na de
hoorzitting, worden de partijen op de hoogte gebracht van die hoorzitting, worden de partijen op de hoogte gebracht van die
beslissing van de sanctiecommissie. beslissing van de sanctiecommissie.

Art. 27.De partijen worden door de voorzitter in kennis gesteld van

Art. 27.De partijen worden door de voorzitter in kennis gesteld van

de antwoorden op voormelde vragen of de bevindingen van het bijkomend de antwoorden op voormelde vragen of de bevindingen van het bijkomend
onderzoek. De vertegenwoordiger van het directiecomité of van het onderzoek. De vertegenwoordiger van het directiecomité of van het
comité van het college wordt van deze kennisgeving ingelicht. comité van het college wordt van deze kennisgeving ingelicht.
De hoorzitting kan worden verlengd of heropend, uitsluitend ter De hoorzitting kan worden verlengd of heropend, uitsluitend ter
behandeling van de antwoorden op voormelde vragen of ter behandeling behandeling van de antwoorden op voormelde vragen of ter behandeling
van de bevindingen van het bijkomend onderzoek. van de bevindingen van het bijkomend onderzoek.
Ingeval geen hoorzitting over de in het tweede lid bedoelde gegevens Ingeval geen hoorzitting over de in het tweede lid bedoelde gegevens
wordt gehouden, kunnen de partijen alsook het directiecomité of het wordt gehouden, kunnen de partijen alsook het directiecomité of het
comité van het college binnen de twintig dagen na de ontvangst van de comité van het college binnen de twintig dagen na de ontvangst van de
voornoemde kennisgeving een bijkomende memorie neerleggen. Indien zij voornoemde kennisgeving een bijkomende memorie neerleggen. Indien zij
van dit recht wensen gebruik te maken, dienen zij dit binnen acht van dit recht wensen gebruik te maken, dienen zij dit binnen acht
dagen na de ontvangst van die kennisgeving te melden. dagen na de ontvangst van die kennisgeving te melden.
Ingeval het directiecomité of het comité van het college schriftelijke Ingeval het directiecomité of het comité van het college schriftelijke
bemerkingen formuleert, worden deze overgemaakt aan de betrokken bemerkingen formuleert, worden deze overgemaakt aan de betrokken
partijen die over een termijn van twintig dagen beschikken om hierop partijen die over een termijn van twintig dagen beschikken om hierop
te reageren. In bijzondere omstandigheden kan de voorzitter deze te reageren. In bijzondere omstandigheden kan de voorzitter deze
termijn met twintig dagen verlengen. De betrokken partij of haar termijn met twintig dagen verlengen. De betrokken partij of haar
vertegenwoordiger richt daartoe een gemotiveerd schriftelijk verzoek vertegenwoordiger richt daartoe een gemotiveerd schriftelijk verzoek
aan de voorzitter binnen zeven dagen na de ontvangst van de aan de voorzitter binnen zeven dagen na de ontvangst van de
bemerkingen. De beslissing van de voorzitter over het verzoek tot bemerkingen. De beslissing van de voorzitter over het verzoek tot
verlenging van de termijn wordt op schriftelijke wijze meegedeeld aan verlenging van de termijn wordt op schriftelijke wijze meegedeeld aan
de verzoeker binnen veertien dagen na de ontvangst van de bemerkingen. de verzoeker binnen veertien dagen na de ontvangst van de bemerkingen.
Een kopie van de bemerkingen van de partijen en van de reactie waarvan Een kopie van de bemerkingen van de partijen en van de reactie waarvan
sprake in het vierde lid wordt aan de vertegenwoordiger van het sprake in het vierde lid wordt aan de vertegenwoordiger van het
directiecomité of het comité van het college bezorgd. directiecomité of het comité van het college bezorgd.

Art. 28.Na de hoorzitting wordt het dossier als volledig beschouwd en

Art. 28.Na de hoorzitting wordt het dossier als volledig beschouwd en

vat de sanctiecommissie zijn beraadslaging over de beslissing aan, vat de sanctiecommissie zijn beraadslaging over de beslissing aan,
behoudens toepassing van de artikelen 26 en 27 of wanneer de behoudens toepassing van de artikelen 26 en 27 of wanneer de
voorzitter beslist de zaak in voortzetting te stellen omwille van een voorzitter beslist de zaak in voortzetting te stellen omwille van een
tijdens de hoorzitting ontdekt nieuw stuk of feit van overwegend tijdens de hoorzitting ontdekt nieuw stuk of feit van overwegend
belang. belang.
HOOFDSTUK 9. - De beslissing HOOFDSTUK 9. - De beslissing

Art. 29.Bij de beraadslaging van de sanctiecommissie over de te nemen

Art. 29.Bij de beraadslaging van de sanctiecommissie over de te nemen

beslissing kunnen, naast de zetelende leden van de sanctiecommissie, beslissing kunnen, naast de zetelende leden van de sanctiecommissie,
enkel de personen bedoeld in artikel 37 aanwezig zijn. De auditeur, de enkel de personen bedoeld in artikel 37 aanwezig zijn. De auditeur, de
adjunct-auditeur en hun verslaggever, de secretaris-generaal, de adjunct-auditeur en hun verslaggever, de secretaris-generaal, de
adjunct-secretaris-generaal en hun verslaggever, de leden van het adjunct-secretaris-generaal en hun verslaggever, de leden van het
directiecomité of de persoon die het directiecomité vertegenwoordigt directiecomité of de persoon die het directiecomité vertegenwoordigt
tijdens de hoorzitting, de leden van het comité van het college of de tijdens de hoorzitting, de leden van het comité van het college of de
persoon die het comité van het college vertegenwoordigt tijdens de persoon die het comité van het college vertegenwoordigt tijdens de
hoorzitting en de partij of haar vertegenwoordiger mogen in geen geval hoorzitting en de partij of haar vertegenwoordiger mogen in geen geval
aanwezig zijn bij de beraadslaging. aanwezig zijn bij de beraadslaging.
In overeenstemming met de beraadslaging wordt een ontwerpbeslissing In overeenstemming met de beraadslaging wordt een ontwerpbeslissing
opgesteld door of onder verantwoordelijkheid van de voorzitter in de opgesteld door of onder verantwoordelijkheid van de voorzitter in de
betrokken zaak of door een door hem aangeduid lid van de betrokken zaak of door een door hem aangeduid lid van de
sanctiecommissie dat aan de hoorzitting en beraadslaging heeft sanctiecommissie dat aan de hoorzitting en beraadslaging heeft
deelgenomen. Deze bepaling doet geen afbreuk aan de mogelijkheid voor deelgenomen. Deze bepaling doet geen afbreuk aan de mogelijkheid voor
de sanctiecommissie om een beroep te doen op de bijstand van de in de sanctiecommissie om een beroep te doen op de bijstand van de in
artikel 37 bedoelde persoon of personen voor de voorbereiding van de artikel 37 bedoelde persoon of personen voor de voorbereiding van de
beslissing. beslissing.

Art. 30.De beslissing wordt, na beraadslaging, goedgekeurd door

Art. 30.De beslissing wordt, na beraadslaging, goedgekeurd door

minstens de meerderheid van de beraadslagende leden en wordt door alle minstens de meerderheid van de beraadslagende leden en wordt door alle
beraadslagende leden ondertekend. Indien een van de beraadslagende beraadslagende leden ondertekend. Indien een van de beraadslagende
leden in de onmogelijkheid verkeert om de beslissing te ondertekenen, leden in de onmogelijkheid verkeert om de beslissing te ondertekenen,
wordt daarvan melding gemaakt onderaan de beslissing en de beslissing wordt daarvan melding gemaakt onderaan de beslissing en de beslissing
is geldig met de handtekening van de overige leden die ze hebben is geldig met de handtekening van de overige leden die ze hebben
genomen. genomen.
HOOFDSTUK 1 0. - Bekendmaking van de beslissing HOOFDSTUK 1 0. - Bekendmaking van de beslissing

Art. 31.Ingeval van niet-nominatieve bekendmaking worden de naam of

Art. 31.Ingeval van niet-nominatieve bekendmaking worden de naam of

eventuele andere gegevens die strekken tot identificatie van de eventuele andere gegevens die strekken tot identificatie van de
betrokken partijen of van eventueel andere fysieke of rechtspersonen betrokken partijen of van eventueel andere fysieke of rechtspersonen
weggelaten. weggelaten.

Art. 32.De voorzitter van de sanctiecommissie maakt de bekend te

Art. 32.De voorzitter van de sanctiecommissie maakt de bekend te

maken versie van de beslissing over aan de voorzitter van het maken versie van de beslissing over aan de voorzitter van het
directiecomité of van het comité van het college met aanduiding van de directiecomité of van het comité van het college met aanduiding van de
datum en, desgevallend, de periode van bekendmaking. datum en, desgevallend, de periode van bekendmaking.
HOOFDSTUK 1 1. - Deontologische regels HOOFDSTUK 1 1. - Deontologische regels

Art. 33.De voorzitter en de leden van de sanctiecommissie houden bij

Art. 33.De voorzitter en de leden van de sanctiecommissie houden bij

hun externe activiteiten de reputatie en geloofwaardigheid van de FSMA hun externe activiteiten de reputatie en geloofwaardigheid van de FSMA
voor ogen en onthouden zich van verklaringen, gedragingen of voor ogen en onthouden zich van verklaringen, gedragingen of
handelingen die van aard zijn een reputatierisico voor de FSMA in te handelingen die van aard zijn een reputatierisico voor de FSMA in te
houden. houden.
Rekening houdend met het eerste lid en met de opdrachten van de Rekening houdend met het eerste lid en met de opdrachten van de
sanctiecommissie leggen de voorzitter en de leden van de sanctiecommissie leggen de voorzitter en de leden van de
sanctiecommissie de gepaste terughoudendheid en discretie aan de dag sanctiecommissie de gepaste terughoudendheid en discretie aan de dag
bij verklaringen met betrekking tot de werking van de FSMA of door de bij verklaringen met betrekking tot de werking van de FSMA of door de
FSMA behandelde of te behandelen dossiers, inzonderheid in de media. FSMA behandelde of te behandelen dossiers, inzonderheid in de media.
Onverminderd hun wettelijk geregeld beroepsgeheim en het eerste en Onverminderd hun wettelijk geregeld beroepsgeheim en het eerste en
tweede lid onthouden de leden zich van commentaar over de tweede lid onthouden de leden zich van commentaar over de
werkzaamheden van de sanctiecommissie, diens beslissingen en beroepen werkzaamheden van de sanctiecommissie, diens beslissingen en beroepen
hiertegen. Dit geldt niet voor juridisch advies door advocaten of hiertegen. Dit geldt niet voor juridisch advies door advocaten of
wetenschappelijke bijdragen. wetenschappelijke bijdragen.

Art. 34.De voorzitter en de leden van de sanctiecommissie leven de

Art. 34.De voorzitter en de leden van de sanctiecommissie leven de

deontologische regels van hun beroep inzake belangenconflicten na. Zij deontologische regels van hun beroep inzake belangenconflicten na. Zij
onthouden zich ervan persoonlijk een partij die betrokken is bij een onthouden zich ervan persoonlijk een partij die betrokken is bij een
geschil waarin de FSMA of het College partij is, te verdedigen, bij te geschil waarin de FSMA of het College partij is, te verdedigen, bij te
staan of consult te geven in dat geschil, en komen evenmin tussen bij staan of consult te geven in dat geschil, en komen evenmin tussen bij
procedures voor de sanctiecommissie of van minnelijke schikking. procedures voor de sanctiecommissie of van minnelijke schikking.
Rekening houdend met artikel 33 en met het eerste lid en met Rekening houdend met artikel 33 en met het eerste lid en met
inachtname van wettelijke voorschriften op hen van toepassing, letten inachtname van wettelijke voorschriften op hen van toepassing, letten
de leden van de sanctiecommissie erop de voorzitter van de de leden van de sanctiecommissie erop de voorzitter van de
sanctiecommissie ten gepaste tijde te raadplegen ingeval van twijfel sanctiecommissie ten gepaste tijde te raadplegen ingeval van twijfel
omtrent hun gebeurlijk persoonlijk optreden bij een door het omtrent hun gebeurlijk persoonlijk optreden bij een door het
directiecomité of het college te behandelen dossier of aangelegenheid. directiecomité of het college te behandelen dossier of aangelegenheid.
De voorzitter kan deze vraag laten behandelen door de voltallige De voorzitter kan deze vraag laten behandelen door de voltallige
sanctiecommissie of door een binnen de sanctiecommissie opgericht sanctiecommissie of door een binnen de sanctiecommissie opgericht
comité en kan desgevallend het standpunt van het directiecomité of het comité en kan desgevallend het standpunt van het directiecomité of het
comité van het college inwinnen. Het directiecomité of het college kan comité van het college inwinnen. Het directiecomité of het college kan
op eigen initiatief elk nuttig element ter kennis van de voorzitter op eigen initiatief elk nuttig element ter kennis van de voorzitter
van de sanctiecommissie brengen. Voornoemd voorschrift geldt van de sanctiecommissie brengen. Voornoemd voorschrift geldt
desgevallend voor de voorzitter, met dien verstande dat hij het oudste desgevallend voor de voorzitter, met dien verstande dat hij het oudste
lid raadpleegt. lid raadpleegt.

Art. 35.Een lid van de sanctiecommissie dat een persoonlijk belang

Art. 35.Een lid van de sanctiecommissie dat een persoonlijk belang

heeft dat zijn oordeel zou kunnen beïnvloeden, moet de voorzitter van heeft dat zijn oordeel zou kunnen beïnvloeden, moet de voorzitter van
de sanctiecommissie daarvan op de hoogte brengen vooraleer een de sanctiecommissie daarvan op de hoogte brengen vooraleer een
hoorzitting of beraadslaging plaatsvindt, en mag niet deelnemen aan de hoorzitting of beraadslaging plaatsvindt, en mag niet deelnemen aan de
hoorzitting, beraadslaging en de stemming over die beslissing. hoorzitting, beraadslaging en de stemming over die beslissing.
Hetzelfde voorschrift geldt desgevallend voor de voorzitter, met dien Hetzelfde voorschrift geldt desgevallend voor de voorzitter, met dien
verstande dat hij het oudste aanwezige lid daarvan op de hoogte moet verstande dat hij het oudste aanwezige lid daarvan op de hoogte moet
brengen. brengen.

Art. 36.Met toepassing van artikel 65 van de wet van 2 augustus 2002

Art. 36.Met toepassing van artikel 65 van de wet van 2 augustus 2002

zal in het jaarverslag van de FSMA verslag worden uitgebracht over de zal in het jaarverslag van de FSMA verslag worden uitgebracht over de
activiteiten van de sanctiecommissie. activiteiten van de sanctiecommissie.
Met toepassing van artikel 42, tweede lid, van de wet van 7 december Met toepassing van artikel 42, tweede lid, van de wet van 7 december
2016 zal in het activiteitenverslag van het college verslag worden 2016 zal in het activiteitenverslag van het college verslag worden
gebracht over de werkzaamheden van de sanctiecommissie betreffende het gebracht over de werkzaamheden van de sanctiecommissie betreffende het
revisoraat. revisoraat.
HOOFDSTUK 1 2. -Secretariaat van de sanctiecommissie HOOFDSTUK 1 2. -Secretariaat van de sanctiecommissie

Art. 37.Overeenkomstig artikel 33 van het inrichtingsreglement van de

Art. 37.Overeenkomstig artikel 33 van het inrichtingsreglement van de

FSMA stelt het directiecomité de nodige middelen ter beschikking van FSMA stelt het directiecomité de nodige middelen ter beschikking van
de sanctiecommissie, zowel qua personeel als qua materiële middelen, de sanctiecommissie, zowel qua personeel als qua materiële middelen,
voor de uitvoering van haar wettelijke opdracht. De sanctiecommissie voor de uitvoering van haar wettelijke opdracht. De sanctiecommissie
kan hierover een protocol met het directiecomité afsluiten. kan hierover een protocol met het directiecomité afsluiten.
De aldus door het directiecomité aangeduide persoon of personen zijn De aldus door het directiecomité aangeduide persoon of personen zijn
belast met de bijstand van de sanctiecommissie. belast met de bijstand van de sanctiecommissie.
De sanctiecommissie kan een beroep doen op de bijstand van deze De sanctiecommissie kan een beroep doen op de bijstand van deze
persoon of personen voor de voorbereiding van een ontwerp van persoon of personen voor de voorbereiding van een ontwerp van
beslissing van de sanctiecommissie. Daarenboven zijn deze persoon of beslissing van de sanctiecommissie. Daarenboven zijn deze persoon of
personen belast met de administratieve bijstand van de personen belast met de administratieve bijstand van de
sanctiecommissie. In de uitvoering van hun taken voor de sanctiecommissie. In de uitvoering van hun taken voor de
sanctiecommissie nemen deze persoon of personen enkel instructies aan sanctiecommissie nemen deze persoon of personen enkel instructies aan
van de voorzitter van de sanctiecommissie of van de zetelende leden van de voorzitter van de sanctiecommissie of van de zetelende leden
van sanctiecommissie. De voorzitter of de zetelende leden van de van sanctiecommissie. De voorzitter of de zetelende leden van de
sanctiecommissie kunnen deze persoon of personen toelaten de sanctiecommissie kunnen deze persoon of personen toelaten de
hoorzitting en de beraadslagingen van de sanctiecommissie bij te hoorzitting en de beraadslagingen van de sanctiecommissie bij te
wonen. wonen.
HOOFDSTUK 1 3. -Versnelde procedure HOOFDSTUK 1 3. -Versnelde procedure

Art. 38.In het kader van de behandeling van een dossier dat kan

Art. 38.In het kader van de behandeling van een dossier dat kan

leiden tot de oplegging van een administratieve maatregel of geldboete leiden tot de oplegging van een administratieve maatregel of geldboete
kan de voorzitter aan de partij die de grieven ontving, voorstellen kan de voorzitter aan de partij die de grieven ontving, voorstellen
het dossier via de versnelde schriftelijke procedure te behandelen, het dossier via de versnelde schriftelijke procedure te behandelen,
waarbij de betrokken partij afziet van de hoorzitting en er mee waarbij de betrokken partij afziet van de hoorzitting en er mee
instemt haar schriftelijke bemerkingen aan de voorzitter over te maken instemt haar schriftelijke bemerkingen aan de voorzitter over te maken
binnen de termijn door de voorzitter bepaald die maximum twee maanden binnen de termijn door de voorzitter bepaald die maximum twee maanden
zal bedragen dan wel afziet van het formuleren van schriftelijke zal bedragen dan wel afziet van het formuleren van schriftelijke
bemerkingen. Het akkoord van de partij dient aan de voorzitter te bemerkingen. Het akkoord van de partij dient aan de voorzitter te
worden meegedeeld binnen de door de voorzitter bepaalde termijn. worden meegedeeld binnen de door de voorzitter bepaalde termijn.
De voorzitter licht de voorzitter van het directiecomité of de De voorzitter licht de voorzitter van het directiecomité of de
voorzitter van het comité van het college in van het gebruik van de voorzitter van het comité van het college in van het gebruik van de
voornoemde procedure en deelt de voorzitter van het directiecomité of voornoemde procedure en deelt de voorzitter van het directiecomité of
de voorzitter van het comité van het college tevens zonder verwijl de de voorzitter van het comité van het college tevens zonder verwijl de
voornoemde bemerkingen van de partijen mee. De voorzitter nodigt het voornoemde bemerkingen van de partijen mee. De voorzitter nodigt het
directiecomité of het comité van het college uit om op deze directiecomité of het comité van het college uit om op deze
bemerkingen te reageren binnen een termijn die de voorzitter bepaalt bemerkingen te reageren binnen een termijn die de voorzitter bepaalt
en die maximum 30 dagen zal bedragen. De door het directiecomité of en die maximum 30 dagen zal bedragen. De door het directiecomité of
het college overgemaakte bemerkingen worden zonder verwijl bezorgd aan het college overgemaakte bemerkingen worden zonder verwijl bezorgd aan
de partijen die over een door de voorzitter bepaalde termijn voor de partijen die over een door de voorzitter bepaalde termijn voor
reactie beschikken van maximum 30 dagen. Deze reactie wordt aan het reactie beschikken van maximum 30 dagen. Deze reactie wordt aan het
directiecomité of aan het comité van het college bezorgd. Behoudens directiecomité of aan het comité van het college bezorgd. Behoudens
indien de sanctiecommissie binnen de termijn die zij bepaalt indien de sanctiecommissie binnen de termijn die zij bepaalt
ophelderingen vraagt over punten die zij aanwijst, zal uiterlijk na ophelderingen vraagt over punten die zij aanwijst, zal uiterlijk na
ontvangst van de reactie van de partijen het dossier als volledig ontvangst van de reactie van de partijen het dossier als volledig
worden beschouwd en zal de sanctiecommissie haar beraadslaging worden beschouwd en zal de sanctiecommissie haar beraadslaging
aanvatten over haar beslissing. aanvatten over haar beslissing.
HOOFDSTUK 1 4. - Inwerkingtreding en opheffingsbepaling HOOFDSTUK 1 4. - Inwerkingtreding en opheffingsbepaling

Art. 39.Dit reglement treedt in werking op de datum van bekendmaking

Art. 39.Dit reglement treedt in werking op de datum van bekendmaking

in het Belgisch Staatsblad. in het Belgisch Staatsblad.

Art. 40.Het reglement van inwendige orde van de sanctiecommissie van

Art. 40.Het reglement van inwendige orde van de sanctiecommissie van

21 november 2011, gewijzigd bij het reglement van 13 juni 2014 wordt 21 november 2011, gewijzigd bij het reglement van 13 juni 2014 wordt
opgeheven op de datum van de inwerkingtreding van het onderhavige opgeheven op de datum van de inwerkingtreding van het onderhavige
reglement. reglement.
Brussel, 18 september 2017. Brussel, 18 september 2017.
De voorzitter van de sanctiecommissie, De voorzitter van de sanctiecommissie,
M. ROZIE M. ROZIE
Gezien om gevoegd te worden bij Ons besluit van 9 oktober 2017 tot Gezien om gevoegd te worden bij Ons besluit van 9 oktober 2017 tot
goedkeuring van het reglement van inwendige orde van de goedkeuring van het reglement van inwendige orde van de
sanctiecommissie van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten sanctiecommissie van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten
van 18 september 2017. van 18 september 2017.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Vice-eersteminister en minister van Werk, Economie en Consumenten, De Vice-eersteminister en minister van Werk, Economie en Consumenten,
belast met Buitenlandse Handel, belast met Buitenlandse Handel,
K. PEETERS K. PEETERS
De Minister van Financiën, belast met Bestrijding van de fiscale De Minister van Financiën, belast met Bestrijding van de fiscale
fraude, fraude,
J. VAN OVERTVELDT J. VAN OVERTVELDT
^