Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 09/07/2000
← Terug naar "Koninklijk besluit waarbij aan de intercommunale coöperatieve vennootschap « Intercommunale voor Teledistributie van het Gewest Antwerpen », afgekort als « Integan », toegang tot het Rijksregister van de natuurlijke personen wordt verleend "
Koninklijk besluit waarbij aan de intercommunale coöperatieve vennootschap « Intercommunale voor Teledistributie van het Gewest Antwerpen », afgekort als « Integan », toegang tot het Rijksregister van de natuurlijke personen wordt verleend Koninklijk besluit waarbij aan de intercommunale coöperatieve vennootschap « Intercommunale voor Teledistributie van het Gewest Antwerpen », afgekort als « Integan », toegang tot het Rijksregister van de natuurlijke personen wordt verleend
MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN
9 JULI 2000. - Koninklijk besluit waarbij aan de intercommunale 9 JULI 2000. - Koninklijk besluit waarbij aan de intercommunale
coöperatieve vennootschap « Intercommunale voor Teledistributie van coöperatieve vennootschap « Intercommunale voor Teledistributie van
het Gewest Antwerpen », afgekort als « Integan », toegang tot het het Gewest Antwerpen », afgekort als « Integan », toegang tot het
Rijksregister van de natuurlijke personen wordt verleend Rijksregister van de natuurlijke personen wordt verleend
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Het ontwerp van koninklijk besluit waarvan wij de eer hebben het aan Het ontwerp van koninklijk besluit waarvan wij de eer hebben het aan
Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen, strekt ertoe de Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen, strekt ertoe de
intercommunale coöperatieve vennootschap « Intercommunale voor intercommunale coöperatieve vennootschap « Intercommunale voor
Teledistributie van het Gewest Antwerpen », afgekort « Integan », Teledistributie van het Gewest Antwerpen », afgekort « Integan »,
toegang tot het Rijksregister van de natuurlijke personen te verlenen. toegang tot het Rijksregister van de natuurlijke personen te verlenen.
« Integan » valt onder de toepassing van de wet van 22 december 1986 « Integan » valt onder de toepassing van de wet van 22 december 1986
betreffende de intercommunales (1). Ze kan bijgevolg beschouwd worden betreffende de intercommunales (1). Ze kan bijgevolg beschouwd worden
als een instelling van Belgisch recht, die opdrachten van algemeen als een instelling van Belgisch recht, die opdrachten van algemeen
belang vervult. belang vervult.
De rechtsgrond van het ontworpen koninklijk besluit wordt aldus De rechtsgrond van het ontworpen koninklijk besluit wordt aldus
gevormd door artikel 5, tweede lid, a), van de organieke wet van 8 gevormd door artikel 5, tweede lid, a), van de organieke wet van 8
augustus 1983 op het Rijksregister, zoals gewijzigd door de wet van 19 augustus 1983 op het Rijksregister, zoals gewijzigd door de wet van 19
juli 1991 (2). juli 1991 (2).
De intercommunale coöperatieve vennootschap « Integan » vraagt de De intercommunale coöperatieve vennootschap « Integan » vraagt de
toegang tot het Rijksregister van de natuurlijke personen voor het toegang tot het Rijksregister van de natuurlijke personen voor het
vervullen van de hierna opgesomde taken : vervullen van de hierna opgesomde taken :
- het factureren aan haar abonnees van de aansluitingskosten op het - het factureren aan haar abonnees van de aansluitingskosten op het
net van de televisiedistributie en van de abonnementsvergoeding voor net van de televisiedistributie en van de abonnementsvergoeding voor
de levering van de desbetreffende signalen evenals voor de de levering van de desbetreffende signalen evenals voor de
auteursrechten; auteursrechten;
- het opstellen van de maandelijkse en jaarlijkse lijst bedoeld in - het opstellen van de maandelijkse en jaarlijkse lijst bedoeld in
artikel 12 van de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk- en artikel 12 van de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk- en
luistergeld. luistergeld.
Het advies van de Commissie voor de bescherming vn de persoonlijke Het advies van de Commissie voor de bescherming vn de persoonlijke
levenssfeer, uitgebracht op 20 mei 1994, was ongunstig voor het levenssfeer, uitgebracht op 20 mei 1994, was ongunstig voor het
ontwerp van besluit. ontwerp van besluit.
Dit advies kan als volgt samengevat worden : Dit advies kan als volgt samengevat worden :
A. De Commissie komt tot de conclusie dat, in zoverre Integan als A. De Commissie komt tot de conclusie dat, in zoverre Integan als
instelling van Belgisch recht opdrachten van algemeen belang vervult, instelling van Belgisch recht opdrachten van algemeen belang vervult,
zij in het licht van de voormelde wet van 8 augustus 1983 in zij in het licht van de voormelde wet van 8 augustus 1983 in
aanmerking zou kunnen komen voor het bekomen van een machtiging tot aanmerking zou kunnen komen voor het bekomen van een machtiging tot
toegang tot het Rijksregister. toegang tot het Rijksregister.
B. De Commissie meende echter dat de beslissing om eventueel toegang B. De Commissie meende echter dat de beslissing om eventueel toegang
tot het Rijksregister aan Integan te verlenen ook diende getoetst te tot het Rijksregister aan Integan te verlenen ook diende getoetst te
worden aan de wet van 8 december 1992 « tot bescherming van de worden aan de wet van 8 december 1992 « tot bescherming van de
persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van
persoonsgegevens » (3), die de algemene beginselen inzake bescherming persoonsgegevens » (3), die de algemene beginselen inzake bescherming
van de persoonlijke levenssfeer, dewelke gelden voor alle van de persoonlijke levenssfeer, dewelke gelden voor alle
gegevensbanken, vastlegt, inzonderheid aan artikel 5, volgens hetwelk gegevensbanken, vastlegt, inzonderheid aan artikel 5, volgens hetwelk
de verwerking van persoonsgegevens, uitgaande van de nagestreefde de verwerking van persoonsgegevens, uitgaande van de nagestreefde
doeleinden, toereikend, ter zake dienend, en niet overmatig mag zijn. doeleinden, toereikend, ter zake dienend, en niet overmatig mag zijn.
De Commissie woog de voordelen die de aanvragende instelling heeft bij De Commissie woog de voordelen die de aanvragende instelling heeft bij
het verkrijgen van toegang tot het Rijksregister, af tegen de risico's het verkrijgen van toegang tot het Rijksregister, af tegen de risico's
die de betrokken personen lopen op het gebied van hun persoonlijke die de betrokken personen lopen op het gebied van hun persoonlijke
levenssfeer. De Commissie was van oordeel dat de vergelijking in dit levenssfeer. De Commissie was van oordeel dat de vergelijking in dit
geval in het nadeel van Integan uitviel. geval in het nadeel van Integan uitviel.
Nochtans gaf de Commissie in het verleden een gunstig advies aan Nochtans gaf de Commissie in het verleden een gunstig advies aan
aanvragen van intercommunales, die gelijkaardige taken vervullen, om aanvragen van intercommunales, die gelijkaardige taken vervullen, om
toegang tot het Rijksregister te bekomen : bijvoorbeeld het « toegang tot het Rijksregister te bekomen : bijvoorbeeld het «
koninklijk besluit van 16 januari 1995 waarbij aan de intercommunale koninklijk besluit van 16 januari 1995 waarbij aan de intercommunale
vennootschap Provinciale Brabantse Energiemaatschappij toegang tot het vennootschap Provinciale Brabantse Energiemaatschappij toegang tot het
Rijksregister van de natuurlijke personen wordt verleend » (4), alsook Rijksregister van de natuurlijke personen wordt verleend » (4), alsook
het « koninklijk besluit van 1 december 1998 waarbij aan de het « koninklijk besluit van 1 december 1998 waarbij aan de
Intercommunale voor Energie IVEG toegang tot de informatiegegevens van Intercommunale voor Energie IVEG toegang tot de informatiegegevens van
het Rijksregister van de natuurlijke personen wordt verleend » (5). het Rijksregister van de natuurlijke personen wordt verleend » (5).
In het licht van de door de Commissie voor de bescherming van de In het licht van de door de Commissie voor de bescherming van de
persoonlijke levenssfeer geformuleerde opmerkingen over de aanvragen persoonlijke levenssfeer geformuleerde opmerkingen over de aanvragen
tot toegang tot het Rijksregister, ingediend door de voormelde tot toegang tot het Rijksregister, ingediend door de voormelde
intercommunale maatschappijen, werd op het verzoek van Integan een intercommunale maatschappijen, werd op het verzoek van Integan een
geactualiseerd ontwerp van koninklijk besluit aan deze Commissie geactualiseerd ontwerp van koninklijk besluit aan deze Commissie
voorgelegd, die op 12 juli 1999 het advies nr. 19/1999 heeft voorgelegd, die op 12 juli 1999 het advies nr. 19/1999 heeft
uitgebracht. In dit advies oordeelt de Commissie dat er geen reden is uitgebracht. In dit advies oordeelt de Commissie dat er geen reden is
om terug te komen op de door haar eerder uitgebrachte gunstige om terug te komen op de door haar eerder uitgebrachte gunstige
adviezen en brengt zij bijgevolg gustig advies uit over de aanvraag adviezen en brengt zij bijgevolg gustig advies uit over de aanvraag
tot toegang tot het Rijksregister, ingediend door Integan. tot toegang tot het Rijksregister, ingediend door Integan.
Integan vraagt toegang tot de volgende informatiegegevens, opgesomd in Integan vraagt toegang tot de volgende informatiegegevens, opgesomd in
artikel 3, eerste lid, van de voormelde wet van 8 augustus 1983 : artikel 3, eerste lid, van de voormelde wet van 8 augustus 1983 :
1° de naam en voornamen; 1° de naam en voornamen;
2° de geboorteplaats en -datum; 2° de geboorteplaats en -datum;
5° de hoofdverblijfplaats; 5° de hoofdverblijfplaats;
6° de plaats en datum van overlijden; 6° de plaats en datum van overlijden;
8° de burgerlijke staat. 8° de burgerlijke staat.
Dit wordt gemotiveerd als volgt : Dit wordt gemotiveerd als volgt :
1° en 5° : zijn vereist om een factuur naar de juiste bestemming te 1° en 5° : zijn vereist om een factuur naar de juiste bestemming te
kunnen verzenden; kunnen verzenden;
2° is nodig om een eventuele persoonsverwisseling te vermijden; 2° is nodig om een eventuele persoonsverwisseling te vermijden;
6° kan van nut zijn indien de nabestaanden van een overledene nalaten 6° kan van nut zijn indien de nabestaanden van een overledene nalaten
Integan van dit overlijden in kennis te stellen; Integan van dit overlijden in kennis te stellen;
8° is nodig om eventuele schulden, in toepassing van artikel 222 van 8° is nodig om eventuele schulden, in toepassing van artikel 222 van
het Burgerlijk Wetboek, te verhalen op het gemeenschappelijk vermogen het Burgerlijk Wetboek, te verhalen op het gemeenschappelijk vermogen
van de echtgenoten. van de echtgenoten.
Voor wat betreft de toegang tot de opeenvolgende wijzigingen Voor wat betreft de toegang tot de opeenvolgende wijzigingen
aangebracht aan de informatiegegevens, op basis van artikel 3, tweede aangebracht aan de informatiegegevens, op basis van artikel 3, tweede
lid, van de voormelde wet van 8 augustus 1983, werd rekening gehouden lid, van de voormelde wet van 8 augustus 1983, werd rekening gehouden
met de vaste rechtspraak van de Raad van State, eveneens gebaseerd op met de vaste rechtspraak van de Raad van State, eveneens gebaseerd op
het bovenvermelde artikel 5 van de voormelde wet van 8 december 1992, het bovenvermelde artikel 5 van de voormelde wet van 8 december 1992,
volgens dewelke een tijdslimiet dient vastgesteld te worden voor de volgens dewelke een tijdslimiet dient vastgesteld te worden voor de
toegang tot het chronologisch overzicht van de gegevens. In overleg toegang tot het chronologisch overzicht van de gegevens. In overleg
met Integan werd overeengekomen deze toegang te beperken tot vijf met Integan werd overeengekomen deze toegang te beperken tot vijf
jaar, zijnde de verjaringstermijn van de door Integan uitgeschreven jaar, zijnde de verjaringstermijn van de door Integan uitgeschreven
facturen. facturen.
Na goedkeuring door de Ministerraad werd het ontwerp aan de Raad van Na goedkeuring door de Ministerraad werd het ontwerp aan de Raad van
State overgezonden voor advies. De Raad bracht zijn advies uit op 22 State overgezonden voor advies. De Raad bracht zijn advies uit op 22
maart 2000. De voorgestelde tekst houdt rekening met alle in dit maart 2000. De voorgestelde tekst houdt rekening met alle in dit
advies uitgebrachte opmerkingen. advies uitgebrachte opmerkingen.
Wij hebben de eer te zijn, Wij hebben de eer te zijn,
Sire Sire
van Uwe Majesteit, van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige en de zeer eerbiedige en
zeer getrouwe dienaars, zeer getrouwe dienaars,
De Minister van Binnenlandse Zaken, De Minister van Binnenlandse Zaken,
A. DUQUESNE A. DUQUESNE
De Minister van Justitie, De Minister van Justitie,
M. VERWILGHEN M. VERWILGHEN
_______ _______
Nota's Nota's
(1) Belgisch Staatsblad 26 juni 1987. (1) Belgisch Staatsblad 26 juni 1987.
(2) Belgisch Staatsblad 21 april 1984 en 3 september 1991. (2) Belgisch Staatsblad 21 april 1984 en 3 september 1991.
(3) Belgisch Staatsblad 18 maart 1993. (3) Belgisch Staatsblad 18 maart 1993.
(4) Belgisch Staatsblad 9 maart 1995. (4) Belgisch Staatsblad 9 maart 1995.
(5) Belgisch Staatsblad 13 januari 1999. (5) Belgisch Staatsblad 13 januari 1999.
COMMISSIE VOOR DE BESCHERMING VAN DE PERSOONLIJKE LEVENSSFEER COMMISSIE VOOR DE BESCHERMING VAN DE PERSOONLIJKE LEVENSSFEER
Advies nr. 18/94 van 20 mei 1994 Advies nr. 18/94 van 20 mei 1994
Ontwerp van koninklijk besluit waarbij aan de intercommunale Ontwerp van koninklijk besluit waarbij aan de intercommunale
vennootschap « Integan » toegang tot het Rijksregister van de vennootschap « Integan » toegang tot het Rijksregister van de
natuurlijke personen wordt verleend natuurlijke personen wordt verleend
De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer; De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer;
Gelet op de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de Gelet op de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de
persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van
persoonsgegevens, inzonderheid artikel 29; persoonsgegevens, inzonderheid artikel 29;
Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister
van de natuurlijke personen, inzonderheid artikel 5, gewijzigd door de van de natuurlijke personen, inzonderheid artikel 5, gewijzigd door de
wetten van 15 januari 1990, 19 juli 1991 en 8 december 1992; wetten van 15 januari 1990, 19 juli 1991 en 8 december 1992;
Gelet op de adviesaanvraag van de Minister van Binnenlandse Zaken d.d. Gelet op de adviesaanvraag van de Minister van Binnenlandse Zaken d.d.
23 maart 1994, door de Commissie ontvangen op 24 maart 1994; 23 maart 1994, door de Commissie ontvangen op 24 maart 1994;
Gelet op het verslag voorgesteld door de voorzitter, Gelet op het verslag voorgesteld door de voorzitter,
Brengt op 20 mei 1994 het volgende advies uit : Brengt op 20 mei 1994 het volgende advies uit :
I. Voorwerp van de adviesaanvraag I. Voorwerp van de adviesaanvraag
1. Het ontwerp van koninklijk besluit dat aan de Commissie voor de 1. Het ontwerp van koninklijk besluit dat aan de Commissie voor de
bescherming van de persoonlijke levenssfeer ter advies wordt bescherming van de persoonlijke levenssfeer ter advies wordt
voorgelegd, heeft tot doel aan de « Coöperatieve Intercommunale voorgelegd, heeft tot doel aan de « Coöperatieve Intercommunale
vennootschap voor teledistributie van het gewest Antwerpen », afgekort vennootschap voor teledistributie van het gewest Antwerpen », afgekort
als « Integan », toegang te verlenen tot het Rijksregister. als « Integan », toegang te verlenen tot het Rijksregister.
2. Artikel 1 van het ontwerp van koninklijk besluit verleent aan 2. Artikel 1 van het ontwerp van koninklijk besluit verleent aan
Integan toegang tot het Rijksregister voor de « informatiegegevens Integan toegang tot het Rijksregister voor de « informatiegegevens
bedoeld in artikel 3, eerste lid, 1°, 2°, 5°, 6°, 8° en 9°, en tweede bedoeld in artikel 3, eerste lid, 1°, 2°, 5°, 6°, 8° en 9°, en tweede
lid van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister lid van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister
van de natuurlijke personen » (hierna, de wet van 8 augustus 1983). van de natuurlijke personen » (hierna, de wet van 8 augustus 1983).
Het gaat over de volgende gegevens : Het gaat over de volgende gegevens :
1. de naam en voornamen (1°); 1. de naam en voornamen (1°);
2. de geboorteplaats en -datum (2°); 2. de geboorteplaats en -datum (2°);
3. de hoofdverblijfplaats (5°); 3. de hoofdverblijfplaats (5°);
4. de plaats en datum van overlijden (6°); 4. de plaats en datum van overlijden (6°);
5. de burgerlijke staat (8°); 5. de burgerlijke staat (8°);
6. de samenstelling van het gezin (9°), 6. de samenstelling van het gezin (9°),
evenals de opeenvolgende wijzigingen van deze informatiegegevens met evenals de opeenvolgende wijzigingen van deze informatiegegevens met
de datum waarop zij uitwerking hebben. de datum waarop zij uitwerking hebben.
De toegang tot deze gegevens wordt gevraagd voor : De toegang tot deze gegevens wordt gevraagd voor :
1° het factureren aan haar abonnees van de aansluitingskosten op het 1° het factureren aan haar abonnees van de aansluitingskosten op het
net van de televisie-distributie en van de abonnementsvergoeding voor net van de televisie-distributie en van de abonnementsvergoeding voor
de levering van de desbetreffende signalen evenals voor de de levering van de desbetreffende signalen evenals voor de
auteursrechten; auteursrechten;
2° voor het opstellen van de maandelijkse en jaarlijkse lijst van 2° voor het opstellen van de maandelijkse en jaarlijkse lijst van
abonnees bedoeld in artikel 12 van de wet van 13 juli 1987 betreffende abonnees bedoeld in artikel 12 van de wet van 13 juli 1987 betreffende
het kijk- en luistergeld. Krachtens het artikel 12 zijn de het kijk- en luistergeld. Krachtens het artikel 12 zijn de
televisieverdelers verplicht om aan de Dienst Kijk- en Luistergeld televisieverdelers verplicht om aan de Dienst Kijk- en Luistergeld
maandelijks een lijst van hun nieuwe abonnees mede te delen waarop ten maandelijks een lijst van hun nieuwe abonnees mede te delen waarop ten
minste de naam of de benaming, het adres en voor de natuurlijke minste de naam of de benaming, het adres en voor de natuurlijke
personen de geboortedatum vermeld zijn, alsook de datum van personen de geboortedatum vermeld zijn, alsook de datum van
aansluiting en, behalve voor de nieuwe houders, het aansluiting en, behalve voor de nieuwe houders, het
inschrijvingsnummer bij de Dienst Kjk- en Luistergeld. inschrijvingsnummer bij de Dienst Kjk- en Luistergeld.
In artikel 3 van het ontwerp van koninklijk besluit wordt gepreciseerd In artikel 3 van het ontwerp van koninklijk besluit wordt gepreciseerd
dat de met toepassing van artikel 1 verkregen informatiegegevens dat de met toepassing van artikel 1 verkregen informatiegegevens
slechts mogen gebruikt worden voor de in dat artikel vermelde slechts mogen gebruikt worden voor de in dat artikel vermelde
doeleinden. Zij mogen niet medegedeeld worden aan derden. Volgens doeleinden. Zij mogen niet medegedeeld worden aan derden. Volgens
artikel 3, 2e lid mogen niet als derden worden beschouwd : artikel 3, 2e lid mogen niet als derden worden beschouwd :
1° de natuurlijke personen waarop die informatiegegevens betrekking 1° de natuurlijke personen waarop die informatiegegevens betrekking
hebben, alsook hun wettelijke vertegenwoordigers; hebben, alsook hun wettelijke vertegenwoordigers;
2° de openbare overheden en de instellingen aangeduid krachtens 2° de openbare overheden en de instellingen aangeduid krachtens
artikel 5 van de wet van 8 augustus 1983, in het kader van de artikel 5 van de wet van 8 augustus 1983, in het kader van de
betrekkingen die zij voor de in artikel 1, eerste lid, vermelde betrekkingen die zij voor de in artikel 1, eerste lid, vermelde
doeleinden met Integan onderhouden. doeleinden met Integan onderhouden.
3. Artikel 1, tweede lid beperkt de toegang tot het Rijksregister tot 3. Artikel 1, tweede lid beperkt de toegang tot het Rijksregister tot
: :
1° de algemene directeur van Integan; 1° de algemene directeur van Integan;
2° de personeelsleden van Integan, die door hem daartoe bij naam en 2° de personeelsleden van Integan, die door hem daartoe bij naam en
schriftelijk zijn aangewezen uit hoofde van hun functie en binnen de schriftelijk zijn aangewezen uit hoofde van hun functie en binnen de
perken van hun respectieve bevoegdheden, op voorwaarde dat zij een perken van hun respectieve bevoegdheden, op voorwaarde dat zij een
graad bekleden die gelijkwaardig is aan die van niveau 1 van de graad bekleden die gelijkwaardig is aan die van niveau 1 van de
Rijksambtenaren. Rijksambtenaren.
Volgens artikel 2 wordt de lijst van de personeelsleden, met Volgens artikel 2 wordt de lijst van de personeelsleden, met
aanduiding van hun graad en functie, die overeenkomstig artikel 1, aanduiding van hun graad en functie, die overeenkomstig artikel 1,
tweede lid, 2°, aangewezen zijn, jaarlijks opgesteld en volgens tweede lid, 2°, aangewezen zijn, jaarlijks opgesteld en volgens
dezelfde periodiciteit bezorgd aan de Commissie voor de bescherming dezelfde periodiciteit bezorgd aan de Commissie voor de bescherming
van de persoonlijke levenssfeer. van de persoonlijke levenssfeer.
II. Onderzoek van het ontwerp van koninklijk besluit II. Onderzoek van het ontwerp van koninklijk besluit
A. De wet van 8 augustus 1983 A. De wet van 8 augustus 1983
4. Volgens artikel 5, tweede lid van de wet van 8 augustus 1983 tot 4. Volgens artikel 5, tweede lid van de wet van 8 augustus 1983 tot
regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, kan de regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, kan de
Koning, na advies van de Commissie voor de bescherming van de Koning, na advies van de Commissie voor de bescherming van de
persoonlijke levenssfeer, bij een in Ministerraad overlegd besluit, de persoonlijke levenssfeer, bij een in Ministerraad overlegd besluit, de
toegang tot het Rijksregister uitbreiden tot « instellingen van toegang tot het Rijksregister uitbreiden tot « instellingen van
Belgisch recht die opdrachten van algemeen belang vervullen ». Belgisch recht die opdrachten van algemeen belang vervullen ».
5. Integan is een intercommunale vereniging die binnen het Gewest 5. Integan is een intercommunale vereniging die binnen het Gewest
Antwerpen belast is met teledistributie. Volgens artikel 3 van de Antwerpen belast is met teledistributie. Volgens artikel 3 van de
statuten heeft Integan tot doel « het opzoeken en bestuderen van alle statuten heeft Integan tot doel « het opzoeken en bestuderen van alle
middelen, het inrichten en uitbaten van en het deelnemen aan alle middelen, het inrichten en uitbaten van en het deelnemen aan alle
procédés inzake elektronische kommunikatie en meer in het bijzonder om procédés inzake elektronische kommunikatie en meer in het bijzonder om
alle gebruikers, onder de beste voorwaarden, de ontvangst te alle gebruikers, onder de beste voorwaarden, de ontvangst te
verzekeren van een zo groot mogelijk aantal omgeroepen verzekeren van een zo groot mogelijk aantal omgeroepen
televisieuitzendingen (. . .) ». televisieuitzendingen (. . .) ».
6. In zoverre Integan als instelling van Belgisch recht, opdrachten 6. In zoverre Integan als instelling van Belgisch recht, opdrachten
van algemeen belang zou vervullen, zou zij in het licht van de wet van van algemeen belang zou vervullen, zou zij in het licht van de wet van
8 augustus 1983 in aanmerking kunnen komen voor het bekomen van een 8 augustus 1983 in aanmerking kunnen komen voor het bekomen van een
machtiging tot toegang tot het Rijksregister. machtiging tot toegang tot het Rijksregister.
B. De wet van 8 december 1992 B. De wet van 8 december 1992
7. Met de inwerkingtreding van de wet van 8 december 1992 tot 7. Met de inwerkingtreding van de wet van 8 december 1992 tot
bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de
verwerking van persoonsgegevens, dient de problematiek van de toegang verwerking van persoonsgegevens, dient de problematiek van de toegang
tot het Rijksregister vanuit een verruimde invalshoek te worden tot het Rijksregister vanuit een verruimde invalshoek te worden
benaderd. benaderd.
In tegenstelling tot de wet van 8 augustus 1983 die slechts een In tegenstelling tot de wet van 8 augustus 1983 die slechts een
deelaspect van de privacyproblematiek regelt, legt de wet van 8 deelaspect van de privacyproblematiek regelt, legt de wet van 8
december 1992 de algemene beginselen inzake de bescherming van de december 1992 de algemene beginselen inzake de bescherming van de
persoonlijke levenssfeer vast die gelden voor alle gegevensbanken. persoonlijke levenssfeer vast die gelden voor alle gegevensbanken.
(Zie Parl. Doc. Kamer, 413/12 - 91/92, p. 5). Ook de beslissing om de (Zie Parl. Doc. Kamer, 413/12 - 91/92, p. 5). Ook de beslissing om de
toegang tot het Rijksregister toe te kennen dient te worden getoetst toegang tot het Rijksregister toe te kennen dient te worden getoetst
aan de beginselen van deze wet. aan de beginselen van deze wet.
8. De beperkingen die de wet van 8 augustus 1983 oplegt ten aanzien 8. De beperkingen die de wet van 8 augustus 1983 oplegt ten aanzien
van de toegang tot het Rijksregister houden verband met de aard van de van de toegang tot het Rijksregister houden verband met de aard van de
instellingen die de toegang kunnen aanvragen. instellingen die de toegang kunnen aanvragen.
In de wet van 8 december 1992 daarentegen staan de notie « verwerking In de wet van 8 december 1992 daarentegen staan de notie « verwerking
van persoonsgegevens » en het finaliteitsbeginsel centraal. Artikel 5 van persoonsgegevens » en het finaliteitsbeginsel centraal. Artikel 5
van deze wet schrijft voor : « Persoonsgegevens mogen slechts verwerkt van deze wet schrijft voor : « Persoonsgegevens mogen slechts verwerkt
worden voor duidelijk omschreven en wettige doeleinden en mogen niet worden voor duidelijk omschreven en wettige doeleinden en mogen niet
worden gebruikt op een wijze die onverenigbaar is met die doeleinden. worden gebruikt op een wijze die onverenigbaar is met die doeleinden.
Zij dienen, uitgaande van die doeleinden, toereikend, ter zake dienend Zij dienen, uitgaande van die doeleinden, toereikend, ter zake dienend
en niet overmatig te zijn ». en niet overmatig te zijn ».
Met deze nieuwe wet wordt ernaar gestreefd een evenwicht tot stand te Met deze nieuwe wet wordt ernaar gestreefd een evenwicht tot stand te
brengen « tussen de vereisten van de bescherming van de persoonlijke brengen « tussen de vereisten van de bescherming van de persoonlijke
levenssfeer en die van een goed georganiseerd bestuurlijk, economisch levenssfeer en die van een goed georganiseerd bestuurlijk, economisch
en sociaal bestel » (Parl. Doc. Kamer, 413/12 - 91/92, p. 6). en sociaal bestel » (Parl. Doc. Kamer, 413/12 - 91/92, p. 6).
De Commissie is van oordeel dat binnen dit verruimde wettelijke kader De Commissie is van oordeel dat binnen dit verruimde wettelijke kader
in verband met de toegang tot het Rijksregister meer waarborgen in verband met de toegang tot het Rijksregister meer waarborgen
gevraagd dienen te worden op het vlak van de bescherming van de gevraagd dienen te worden op het vlak van de bescherming van de
persoonlijke levenssfeer. De voordelen die een instelling, die persoonlijke levenssfeer. De voordelen die een instelling, die
krachtens de wet van 8 augustus 1983 in aanmerking komt voor een krachtens de wet van 8 augustus 1983 in aanmerking komt voor een
machtiging tot toegang, zou hebben bij het verlenen van een dergelijke machtiging tot toegang, zou hebben bij het verlenen van een dergelijke
toegang, dienen te worden afgewogen tegen de risico's van de betrokken toegang, dienen te worden afgewogen tegen de risico's van de betrokken
personen op het gebied van de persoonlijke levenssfeer. personen op het gebied van de persoonlijke levenssfeer.
9. Integan vraagt de toegang tot het Rijksregister in de eerste plaats 9. Integan vraagt de toegang tot het Rijksregister in de eerste plaats
om tot een efficiënte facturatie te komen. De aanvraag betreft de om tot een efficiënte facturatie te komen. De aanvraag betreft de
volgende informatiegegevens : volgende informatiegegevens :
1. de naam en voornamen (1°); 1. de naam en voornamen (1°);
2. de geboorteplaats en -datum (2°); 2. de geboorteplaats en -datum (2°);
3. de hoofdverblijfplaats (5°); 3. de hoofdverblijfplaats (5°);
4. de plaats en datum van overlijden (6°); 4. de plaats en datum van overlijden (6°);
5. de burgerlijke staat (8°); 5. de burgerlijke staat (8°);
6. de samenstelling van het gezin (9°). 6. de samenstelling van het gezin (9°).
De Commissie meent dat het, met uitzondering van het vierde en het De Commissie meent dat het, met uitzondering van het vierde en het
zesde gegeven, gaat om informatie die Integan rechtstreeks van de zesde gegeven, gaat om informatie die Integan rechtstreeks van de
kliënten kan bekomen. kliënten kan bekomen.
Wanneer de kliënt in gebreke blijft zijn schuld te bewaren, kan Wanneer de kliënt in gebreke blijft zijn schuld te bewaren, kan
Integan op grond van artikel 3 van het koninklijk besluit van 16 juli Integan op grond van artikel 3 van het koninklijk besluit van 16 juli
1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de
bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister, gewijzigd door bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister, gewijzigd door
artikel 1 van het koninklijk besluit van 2 juli 1993 tot wijziging van artikel 1 van het koninklijk besluit van 2 juli 1993 tot wijziging van
het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van
informatie uit de bevolkingsregisters en uit het informatie uit de bevolkingsregisters en uit het
vreemdelingenregister, zich wenden tot het gemeentebestuur van de vreemdelingenregister, zich wenden tot het gemeentebestuur van de
hoofdverblijfplaats van de kliënt, om na te gaan of de kliënt hoofdverblijfplaats van de kliënt, om na te gaan of de kliënt
eventueel is overleden of van hoofdverblijfplaats is veranderd, of om eventueel is overleden of van hoofdverblijfplaats is veranderd, of om
indien nodig inlichtingen betreffende de samenstelling van het gezin indien nodig inlichtingen betreffende de samenstelling van het gezin
te bekomen. te bekomen.
De Commissie is van oordeel dat de eventuele efficiëntievoordelen De Commissie is van oordeel dat de eventuele efficiëntievoordelen
waarvan Integan zou kunnen genieten ingevolge de toegang tot het waarvan Integan zou kunnen genieten ingevolge de toegang tot het
Rijksregister niet in verhouding staan tot de risico's die de Rijksregister niet in verhouding staan tot de risico's die de
betrokken burgers lopen op het vlak van hun persoonlijke levenssfeer. betrokken burgers lopen op het vlak van hun persoonlijke levenssfeer.
Een dergelijke toekenning zou inderdaad tot gevolg kunnen hebben dat Een dergelijke toekenning zou inderdaad tot gevolg kunnen hebben dat
zeer vele instellingen die voldoen aan de voorwaarden gesteld door zeer vele instellingen die voldoen aan de voorwaarden gesteld door
artikel 5, tweede lid van de wet van 8 augustus 1983, een artikel 5, tweede lid van de wet van 8 augustus 1983, een
gelijkaardige aanvraag indienen, wat onvermijdelijk aanleiding zou gelijkaardige aanvraag indienen, wat onvermijdelijk aanleiding zou
geven tot een banalisering van de toegang tot de informatiegegevens geven tot een banalisering van de toegang tot de informatiegegevens
van het Rijksregister. Een dergelijke ontwikkeling zou het gevaar van van het Rijksregister. Een dergelijke ontwikkeling zou het gevaar van
misbruiken in de hand werken. misbruiken in de hand werken.
10. Integan vraagt de toegang tot het Rijksregister in de tweede 10. Integan vraagt de toegang tot het Rijksregister in de tweede
plaats met het oog op het opstellen van de maandelijkse en jaarlijkse plaats met het oog op het opstellen van de maandelijkse en jaarlijkse
abonneelysten die zij als televisieverdeler wettelijk verplicht is mee abonneelysten die zij als televisieverdeler wettelijk verplicht is mee
te delen aan de Dienst Kijk- en Luistergeld. De omvang van de te delen aan de Dienst Kijk- en Luistergeld. De omvang van de
gevraagde toegang is identiek aan deze in verband met de facturatie. gevraagde toegang is identiek aan deze in verband met de facturatie.
Krachtens artikel 12 van de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk- Krachtens artikel 12 van de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk-
en luistergeld, zijn de televisieverdelers verplicht om aan de Dienst en luistergeld, zijn de televisieverdelers verplicht om aan de Dienst
Kijk- en Luistergeld maandelijks een lijst van hun nieuwe abonnees mee Kijk- en Luistergeld maandelijks een lijst van hun nieuwe abonnees mee
te delen, waarop ten minste de naam of de benaming, het adres en voor te delen, waarop ten minste de naam of de benaming, het adres en voor
de natuurlijke personen de geboortedatum vermeld zijn, alsook de datum de natuurlijke personen de geboortedatum vermeld zijn, alsook de datum
van aansluiting en, behalve voor de nieuwe houders, het van aansluiting en, behalve voor de nieuwe houders, het
inschrijvingsnummer bij de Dienst Kijk- en Luistergeld. Via het inschrijvingsnummer bij de Dienst Kijk- en Luistergeld. Via het
Rijksregister zou Integan kunnen beschikken over de naam, het adres en Rijksregister zou Integan kunnen beschikken over de naam, het adres en
de geboortedatum van de natuurlijke personen. de geboortedatum van de natuurlijke personen.
Ook deze doelstelling kan volgens de Commissie de toegang tot het Ook deze doelstelling kan volgens de Commissie de toegang tot het
Rijksregister niet rechtvaardigen. De persoonsgegevens waartoe Integan Rijksregister niet rechtvaardigen. De persoonsgegevens waartoe Integan
via het Rijksregister toegang zou kunnen hebben, namelijk de naam, het via het Rijksregister toegang zou kunnen hebben, namelijk de naam, het
adres en de geboortedatum van de kliënt, zijn, zoals reeds werd adres en de geboortedatum van de kliënt, zijn, zoals reeds werd
onderlijnd, gegevens die Integan rechtstreeks van de kliënten kan onderlijnd, gegevens die Integan rechtstreeks van de kliënten kan
bekomen. De Commissie is van oordeel dat het risico op het gebied van bekomen. De Commissie is van oordeel dat het risico op het gebied van
de bescherming van de persoonlijke levenssfeer niet in verhouding de bescherming van de persoonlijke levenssfeer niet in verhouding
staat tot het eventueel gewin aan efficiëntie in hoofde van Integan. staat tot het eventueel gewin aan efficiëntie in hoofde van Integan.
Om deze redenen : Om deze redenen :
De Commissie brengt een ongunstig advies uit over het ontwerp van De Commissie brengt een ongunstig advies uit over het ontwerp van
koninklijk besluit. koninklijk besluit.
De secretaris, De voorzitter, De secretaris, De voorzitter,
(get.) J. Paul. (get.) P. Thomas. (get.) J. Paul. (get.) P. Thomas.
Voor eensluidend verklaard afschrift : Voor eensluidend verklaard afschrift :
J. PAUL J. PAUL
Advies nr. 19/1999 van 12 juli 1999 Advies nr. 19/1999 van 12 juli 1999
Ontwerp van koninklijk besluit waarbij aan de intercommunale Ontwerp van koninklijk besluit waarbij aan de intercommunale
coöperatieve vennootschap « Integan » toegang tot het Rijksregister coöperatieve vennootschap « Integan » toegang tot het Rijksregister
van de natuurlijke personen wordt verleend van de natuurlijke personen wordt verleend
De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer,
Gelet op de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de Gelet op de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de
persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van
persoonsgegevens, inzonderheid artikel 29; persoonsgegevens, inzonderheid artikel 29;
Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister
van de natuurlijke personen, inzonderheid artikel 5, gewijzigd bij de van de natuurlijke personen, inzonderheid artikel 5, gewijzigd bij de
wetten van 15 januari 1990, 19 juli 1991 en 8 december 1992; wetten van 15 januari 1990, 19 juli 1991 en 8 december 1992;
Gelet op de adviesaanvraag van de Minister van Binnenlandse Zaken d.d. Gelet op de adviesaanvraag van de Minister van Binnenlandse Zaken d.d.
18 mei 1999, door de Commissie ontvangen op 26 mei 1999; 18 mei 1999, door de Commissie ontvangen op 26 mei 1999;
Gelet op het verslag van de heer J. Berleur, Gelet op het verslag van de heer J. Berleur,
Brengt op 12 juli 1999 volgend advies uit : Brengt op 12 juli 1999 volgend advies uit :
I. Voorwerp van de adviesaanvraag I. Voorwerp van de adviesaanvraag
Het aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke Het aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke
levenssfeer ter advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit levenssfeer ter advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit
strekt ertoe aan de intercommunale coöperatieve vennootschap « Integan strekt ertoe aan de intercommunale coöperatieve vennootschap « Integan
» toegang te verlenen tot bepaalde gegevens van het Rijksregister van » toegang te verlenen tot bepaalde gegevens van het Rijksregister van
de natuurlijke personen. Deze machtiging wordt gevraagd om volgende de natuurlijke personen. Deze machtiging wordt gevraagd om volgende
doeleinden : doeleinden :
1° het factureren aan haar abonnees van de aansluitingskosten op het 1° het factureren aan haar abonnees van de aansluitingskosten op het
net van de televisiedistributie en van de desbetreffende net van de televisiedistributie en van de desbetreffende
abonnementsvergoeding. abonnementsvergoeding.
2° het opstellen van de maandelijkse en jaarlijkse lijst bedoeld in 2° het opstellen van de maandelijkse en jaarlijkse lijst bedoeld in
artikel 12 van de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk- en artikel 12 van de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk- en
luistergeld. luistergeld.
II. Onderzoek van het ontwerp van koninklijk besluit II. Onderzoek van het ontwerp van koninklijk besluit
Een soortgelijk verzoek werd ingediend in 1994 en stootte op een Een soortgelijk verzoek werd ingediend in 1994 en stootte op een
ongunstig advies van de Commissie (advies nr. 18/94 van 2 mei 1994). ongunstig advies van de Commissie (advies nr. 18/94 van 2 mei 1994).
Impliciet kende de Commissie aan Integan het statuut toe van Impliciet kende de Commissie aan Integan het statuut toe van
instelling van Belgisch recht die opdrachten van algemeen belang instelling van Belgisch recht die opdrachten van algemeen belang
vervult, in de zin van artikel 5, tweede lid van de wet van 8 augustus vervult, in de zin van artikel 5, tweede lid van de wet van 8 augustus
1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen. 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.
Maar zij wees er tevens op dat artikel 5 van de wet van 8 december Maar zij wees er tevens op dat artikel 5 van de wet van 8 december
1992 voorschrijft om tegelijkertijd het proportionaliteits- en 1992 voorschrijft om tegelijkertijd het proportionaliteits- en
finaliteitsbeginsel na te gaan. Zij had vastgesteld dat « wanneer een finaliteitsbeginsel na te gaan. Zij had vastgesteld dat « wanneer een
cliënt in gebreke blijft zijn schuld te bewaren, Integan zich, op cliënt in gebreke blijft zijn schuld te bewaren, Integan zich, op
grond van artikel 3 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 grond van artikel 3 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992
betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters
en uit het vreemdelingenregister, kan wenden tot het gemeentebestuur en uit het vreemdelingenregister, kan wenden tot het gemeentebestuur
van de hoofdverblijfplaats van de cliënt, om na te gaan of de cliënt van de hoofdverblijfplaats van de cliënt, om na te gaan of de cliënt
eventueel overleden is of van hoofdverblijfplaats veranderd is, of om, eventueel overleden is of van hoofdverblijfplaats veranderd is, of om,
indien nodig, inlichtingen te bekomen betreffende de samenstelling van indien nodig, inlichtingen te bekomen betreffende de samenstelling van
het gezin ». Zij had beslist dat « de eventuele efficiëntievoordelen het gezin ». Zij had beslist dat « de eventuele efficiëntievoordelen
waarvan Integan zou kunnen genieten, ingevolge de toegang tot het waarvan Integan zou kunnen genieten, ingevolge de toegang tot het
Rijksregister niet in verhouding staan tot de risico's die de Rijksregister niet in verhouding staan tot de risico's die de
betrokken burgers lopen op het vlak van hun persoonlijke levenssfeer. betrokken burgers lopen op het vlak van hun persoonlijke levenssfeer.
» Het verzoek tot toegang tot het Rijksregister om de maandelijkse en » Het verzoek tot toegang tot het Rijksregister om de maandelijkse en
jaarlijkse abonneelijsten op te stellen leek volgens de Commissie niet jaarlijkse abonneelijsten op te stellen leek volgens de Commissie niet
gerechtvaardigd. De Commissie meende dat Integan deze gegevens gerechtvaardigd. De Commissie meende dat Integan deze gegevens
rechtstreeks van haar cliënten kon verkrijgen. Het verslag aan de rechtstreeks van haar cliënten kon verkrijgen. Het verslag aan de
Koning, in 1994, had duidelijk het negatief advies van de Commissie Koning, in 1994, had duidelijk het negatief advies van de Commissie
verwoordt, maar er zich tegen verzet, niet ten aanzien van de inhoud verwoordt, maar er zich tegen verzet, niet ten aanzien van de inhoud
maar van het feit dat de Commissie een andere beslissing had genomen maar van het feit dat de Commissie een andere beslissing had genomen
in een als gelijkaardig beschouwd geval, namelijk de « Provinciale in een als gelijkaardig beschouwd geval, namelijk de « Provinciale
Brabantse Energiemaatschappij », PBE (advies nr. 19/92 van 18 december Brabantse Energiemaatschappij », PBE (advies nr. 19/92 van 18 december
1992, koninklijk besluit van 16 januari 1995, Belgisch Staatsblad , 9 1992, koninklijk besluit van 16 januari 1995, Belgisch Staatsblad , 9
maart 1995). maart 1995).
De tekst van het nieuwe ontwerp onderscheidt zich nauwelijks van de De tekst van het nieuwe ontwerp onderscheidt zich nauwelijks van de
voorgaande tekst en brengt geen enkel nieuw element aan die de voorgaande tekst en brengt geen enkel nieuw element aan die de
bezwaren van de Commissie tegemoet komt. Zowel het nieuwe verslag aan bezwaren van de Commissie tegemoet komt. Zowel het nieuwe verslag aan
de Koning als de brief van de Minister steunen het nieuwe verzoek op de Koning als de brief van de Minister steunen het nieuwe verzoek op
een ander advies van de Commissie, namelijk dat met betrekking tot de een ander advies van de Commissie, namelijk dat met betrekking tot de
Intercommunale Vereniging voor Energie, IVEG (advies nr. 16/96 van 26 Intercommunale Vereniging voor Energie, IVEG (advies nr. 16/96 van 26
juni 1996, Belgisch Staatsblad, 13 januari 1999, p. 962 ev.). Wellicht juni 1996, Belgisch Staatsblad, 13 januari 1999, p. 962 ev.). Wellicht
is het de recente datum van bekendmaking van dit advies die de leiding is het de recente datum van bekendmaking van dit advies die de leiding
van Integan heeft doen opschrikken. van Integan heeft doen opschrikken.
Op het ogenblik dat zij haar advies over IVEG opstelde, was de Op het ogenblik dat zij haar advies over IVEG opstelde, was de
Commissie zich wel degelijk bewust van haar advies met betrekking tot Commissie zich wel degelijk bewust van haar advies met betrekking tot
het verzoek van Integan in 1994, evenals haar adviezen met betrekking het verzoek van Integan in 1994, evenals haar adviezen met betrekking
tot de PBE in 1992 en de Brusselse Intercommunale Watermaatschappij, tot de PBE in 1992 en de Brusselse Intercommunale Watermaatschappij,
BIWM, in 1994 (advies nr. 06/94 van 23 maart 1994). Zij bracht met BIWM, in 1994 (advies nr. 06/94 van 23 maart 1994). Zij bracht met
kennis van zaken een gunstig advies uit (behoudens enkele bedenkingen kennis van zaken een gunstig advies uit (behoudens enkele bedenkingen
betreffende de toegang tot bepaalde gegevens van het Rijksregister), betreffende de toegang tot bepaalde gegevens van het Rijksregister),
en een ongunstig advies ten aanzien van het gebruik van het en een ongunstig advies ten aanzien van het gebruik van het
identificatienummer. identificatienummer.
De Commissie ziet geen reden om terug te komen op haar recentere De Commissie ziet geen reden om terug te komen op haar recentere
beslissingen. beslissingen.
Wat artikel 1 van het ontwerp betreft, bevestigt de Commissie dat de Wat artikel 1 van het ontwerp betreft, bevestigt de Commissie dat de
twee vernoemde doeleinden goed overeenstemmen met de opdrachten van twee vernoemde doeleinden goed overeenstemmen met de opdrachten van
algemeen belang. Zij waardeert in hetzelfde artikel dat de personen algemeen belang. Zij waardeert in hetzelfde artikel dat de personen
die gemachtigd zijn toegang te krijgen tot het Rijksregister, die gemachtigd zijn toegang te krijgen tot het Rijksregister,
verplicht worden er zich schriftelijk toe te verbinden de veiligheid verplicht worden er zich schriftelijk toe te verbinden de veiligheid
en het vertrouwelijk karakter van de informatiegevens, waartoe zij en het vertrouwelijk karakter van de informatiegevens, waartoe zij
toegang krijgen, te waarborgen. De Commissie heeft overigens toegang krijgen, te waarborgen. De Commissie heeft overigens
regelmatig gewezen op het feit dat artikel 5 van de wet van 8 augustus regelmatig gewezen op het feit dat artikel 5 van de wet van 8 augustus
1983 slechts voorzag in de mogelijkheid tot toegang tot het 1983 slechts voorzag in de mogelijkheid tot toegang tot het
Rijksregister « voor de informatie die zij (de begunstigden) krachtens Rijksregister « voor de informatie die zij (de begunstigden) krachtens
een wet of een decreet bevoegd zijn te kennen ». Zoals de Raad van een wet of een decreet bevoegd zijn te kennen ». Zoals de Raad van
State, afdeling wetgeving, herhaaldelijk heeft benadrukt, verlangt « State, afdeling wetgeving, herhaaldelijk heeft benadrukt, verlangt «
de naleving van het wettigheidsbeginsel » van de overheid dat deze « de naleving van het wettigheidsbeginsel » van de overheid dat deze «
op zeer zorgvuldige wijze [nagaat] of de kennis van ieder, in artikel op zeer zorgvuldige wijze [nagaat] of de kennis van ieder, in artikel
3 van deze wet opgenoemd, gegeven onontbeerlijk is voor de uitvoering 3 van deze wet opgenoemd, gegeven onontbeerlijk is voor de uitvoering
van haar opdracht door de betrokken openbare overheid ». In dit van haar opdracht door de betrokken openbare overheid ». In dit
opzicht stelt de Commissie vast dat artikel 1 van het ontwerp van opzicht stelt de Commissie vast dat artikel 1 van het ontwerp van
koninklijk besluit rekening heeft gehouden met de bezwaren die in 1996 koninklijk besluit rekening heeft gehouden met de bezwaren die in 1996
ten aanzien van IVEG werden gemaakt en dat het huidig ontwerp van ten aanzien van IVEG werden gemaakt en dat het huidig ontwerp van
koninklijk besluit uitsluitend voorziet in de toegang tot de gegevens koninklijk besluit uitsluitend voorziet in de toegang tot de gegevens
bedoeld in artikel 3, eerste lid, 1°, 2°, 5°, 6° en 8° van de wet van bedoeld in artikel 3, eerste lid, 1°, 2°, 5°, 6° en 8° van de wet van
8 augustus 1983. Met betrekking tot de toegang tot de opeenvolgende 8 augustus 1983. Met betrekking tot de toegang tot de opeenvolgende
wijzigingen (tweede lid), werd rekening gehouden met de rechtspraak wijzigingen (tweede lid), werd rekening gehouden met de rechtspraak
van de Raad van State en met artikel 5 van de wet van 8 december 1992, van de Raad van State en met artikel 5 van de wet van 8 december 1992,
door deze toegang te beperken tot vijf jaar, zijnde de door deze toegang te beperken tot vijf jaar, zijnde de
verjaringstermijn van de door Integan uitgeschreven facturen. verjaringstermijn van de door Integan uitgeschreven facturen.
De Commissie heeft geen bijzondere opmerking met betrekking tot De Commissie heeft geen bijzondere opmerking met betrekking tot
artikel 2. artikel 2.
De Commissie wijst er tenslotte op dat zij te kennen heeft gegeven dat De Commissie wijst er tenslotte op dat zij te kennen heeft gegeven dat
de lijst van personeelsleden die bevoegd zijn toegang te hebben tot de de lijst van personeelsleden die bevoegd zijn toegang te hebben tot de
toegestane gegevens (artikel 3 van het ontwerp van besluit) haar niet toegestane gegevens (artikel 3 van het ontwerp van besluit) haar niet
meer dient meegedeeld, maar ter hare beschikking gehouden. meer dient meegedeeld, maar ter hare beschikking gehouden.
Om deze redenen, Om deze redenen,
brengt de Commissie een gunstig advies uit met betrekking tot de brengt de Commissie een gunstig advies uit met betrekking tot de
toegang van Integan tot de gewenste gegevens van het Rijksregister van toegang van Integan tot de gewenste gegevens van het Rijksregister van
de natuurlijke personen. de natuurlijke personen.
De secretaris, De voorzitter, De secretaris, De voorzitter,
(get.) B. Havelange. (get.) P. Thomas. (get.) B. Havelange. (get.) P. Thomas.
Voor eensluidend verklaard afschrift : Voor eensluidend verklaard afschrift :
De secretaris van de Commissie, De secretaris van de Commissie,
B. Havelange B. Havelange
ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE
De Raad van State, afdeling wetgeving, tweede kamer, op 21 januari De Raad van State, afdeling wetgeving, tweede kamer, op 21 januari
2000 door de Minister van Binnenlandse Zaken verzocht hem, binnen een 2000 door de Minister van Binnenlandse Zaken verzocht hem, binnen een
termijn van ten hoogste een maand, van advies te dienen over een termijn van ten hoogste een maand, van advies te dienen over een
ontwerp van koninklijk besluit « waarbij aan de intercommunale ontwerp van koninklijk besluit « waarbij aan de intercommunale
coöperatieve vennootschap « Integan » toegang tot het Rijksregister coöperatieve vennootschap « Integan » toegang tot het Rijksregister
van de natuurlijke personen wordt verleend », heeft op 22 maart 2000 van de natuurlijke personen wordt verleend », heeft op 22 maart 2000
het volgende advies gegeven : het volgende advies gegeven :
Onderzoek van het ontwerp Onderzoek van het ontwerp
Opschrift Opschrift
Het opschrift behoort preciezer te worden gesteld als volgt : Het opschrift behoort preciezer te worden gesteld als volgt :
« . . . waarbij aan de intercommunale coöperatieve vennootschap « « . . . waarbij aan de intercommunale coöperatieve vennootschap «
Intercommunale voor Teledistributie van het Gewest Antwerpen », Intercommunale voor Teledistributie van het Gewest Antwerpen »,
afgekort als « Integan », toegang wordt verleend tot het Rijksregister afgekort als « Integan », toegang wordt verleend tot het Rijksregister
van de natuurlijke personen. ». van de natuurlijke personen. ».
Aanhef Aanhef
Tweede lid Tweede lid
Dit lid dient te vervallen, aangezien de bepalingen betreffende de Dit lid dient te vervallen, aangezien de bepalingen betreffende de
radio- en de teledistributie van de wet van 6 februari 1987 radio- en de teledistributie van de wet van 6 februari 1987
betreffende de radiodistributie- en de teledistributienetten en betreffende de radiodistributie- en de teledistributienetten en
betreffende de handelspubliciteit op radio en televisie alleen nog in betreffende de handelspubliciteit op radio en televisie alleen nog in
het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van toepassing zijn. het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van toepassing zijn.
Derde lid (dat het tweede lid wordt) Derde lid (dat het tweede lid wordt)
De verwijzing naar de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk- en De verwijzing naar de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk- en
luistergeld behoort te worden aangevuld met de vermelding », luistergeld behoort te worden aangevuld met de vermelding »,
inzonderheid op artikel 12 ». inzonderheid op artikel 12 ».
Hoewel de taken waarmee een instantie door of krachtens de wet of een Hoewel de taken waarmee een instantie door of krachtens de wet of een
decreet is belast, doorslaggevend kunnen zijn voor het bepalen van de decreet is belast, doorslaggevend kunnen zijn voor het bepalen van de
informatie die deze instantie bevoegd is te kennen, houdt het vereiste informatie die deze instantie bevoegd is te kennen, houdt het vereiste
van zulk een bevoegdverklaring (zelfs als het om een indirecte van zulk een bevoegdverklaring (zelfs als het om een indirecte
bevoegdverklaring gaat) immers in dat nauwkeurig behoort te worden bevoegdverklaring gaat) immers in dat nauwkeurig behoort te worden
aangewezen krachtens welke wetten of decreten aan die instantie taken aangewezen krachtens welke wetten of decreten aan die instantie taken
zijn toevertrouwd die voor het bepalen daarvan in aanmerking kunnen zijn toevertrouwd die voor het bepalen daarvan in aanmerking kunnen
worden genomen. worden genomen.
In de aanhef wordt zulks terecht gedaan voor de verwijzing naar het In de aanhef wordt zulks terecht gedaan voor de verwijzing naar het
koninklijk besluit van 24 december 1966 betreffende de netten voor koninklijk besluit van 24 december 1966 betreffende de netten voor
distributie van radio-omroep-uitzendingen in de woningen van derden, distributie van radio-omroep-uitzendingen in de woningen van derden,
door als rechtsgrond « inzonderheid artikel 11, eerste lid » van dat door als rechtsgrond « inzonderheid artikel 11, eerste lid » van dat
besluit te vermelden, al is de gebruikelijke formulering « Gelet op besluit te vermelden, al is de gebruikelijke formulering « Gelet op
het koninklijk besluit van . . ., inzonderheid op artikel. . . ». het koninklijk besluit van . . ., inzonderheid op artikel. . . ».
In beide gevallen kan het ontworpen besluit alleen wettig worden In beide gevallen kan het ontworpen besluit alleen wettig worden
geacht indien aan die voorwaarden is voldaan. geacht indien aan die voorwaarden is voldaan.
Vierde lid (dat het zevende lid wordt) Vierde lid (dat het zevende lid wordt)
De verwijzing naar artikel 5 van de wet van 8 december 1992 tot De verwijzing naar artikel 5 van de wet van 8 december 1992 tot
bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de
verwerking van persoonsgegevens behoort te worden aangevuld met een verwerking van persoonsgegevens behoort te worden aangevuld met een
verwijzing naar de wet van 11 december 1998 waarbij dat artikel verwijzing naar de wet van 11 december 1998 waarbij dat artikel
gewijzigd wordt, als die wet in werking mocht treden vooraleer het gewijzigd wordt, als die wet in werking mocht treden vooraleer het
thans onderzochte koninklijk besluit ondertekend wordt. thans onderzochte koninklijk besluit ondertekend wordt.
Overigens dient dit lid te worden gesteld als een als volgt Overigens dient dit lid te worden gesteld als een als volgt
geformuleerde overweging : geformuleerde overweging :
« Overwegende dat de wet van 8 december 1992. . ., inzonderheid « Overwegende dat de wet van 8 december 1992. . ., inzonderheid
artikel 5, . . ., in dezen van toepassing is. ». artikel 5, . . ., in dezen van toepassing is. ».
Die overweging dient onmiddellijk vooraf te gaan aan de vermelding van Die overweging dient onmiddellijk vooraf te gaan aan de vermelding van
het advies van de Raad van State. het advies van de Raad van State.
Dispositief Dispositief
Artikel 2 Artikel 2
In het tweede lid, onderdeel 2°, behoort te worden geschreven « voor In het tweede lid, onderdeel 2°, behoort te worden geschreven « voor
de in artikel 1, eerste lid, 2° vermelde doeleinden ». de in artikel 1, eerste lid, 2° vermelde doeleinden ».
Artikel 3 Artikel 3
Artikel 3 dient als volgt te worden gesteld : Artikel 3 dient als volgt te worden gesteld :
«

Art. 3.Elk jaar wordt de lijst van de overeenkomstig artikel 1,

«

Art. 3.Elk jaar wordt de lijst van de overeenkomstig artikel 1,

derde lid, aangewezen personeelsleden van de intercommunale derde lid, aangewezen personeelsleden van de intercommunale
coöperatieve vennootschap « Integan » met vermelding van hun functie coöperatieve vennootschap « Integan » met vermelding van hun functie
opgemaakt en aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke opgemaakt en aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke
levenssfeer overgezonden. ». levenssfeer overgezonden. ».
Aldus worden de eenvormigheid van de verplichtingen die rusten op alle Aldus worden de eenvormigheid van de verplichtingen die rusten op alle
personen die toegang hebben tot het Rijksregister en, daarmee personen die toegang hebben tot het Rijksregister en, daarmee
samenhangend, de eenvormigheid van de waarborgen die aan de samenhangend, de eenvormigheid van de waarborgen die aan de
geregistreerde personen worden geboden, verzekerd. Het periodieke geregistreerde personen worden geboden, verzekerd. Het periodieke
overzenden van de lijsten van personen die toegang hebben tot het overzenden van de lijsten van personen die toegang hebben tot het
Rijksregister biedt het voordeel dat de Commissie hierdoor een eerste Rijksregister biedt het voordeel dat de Commissie hierdoor een eerste
idee wordt gegeven van de ontwikkelingen in de bestuurlijke praktijk. idee wordt gegeven van de ontwikkelingen in de bestuurlijke praktijk.
Wanneer de lijsten niet worden overgezonden, kan ze snel eventuele Wanneer de lijsten niet worden overgezonden, kan ze snel eventuele
onregelmatigheden of nalatigheden opsporen en dienovereenkomstig onregelmatigheden of nalatigheden opsporen en dienovereenkomstig
optreden. optreden.
Indien de bedoeling van de Regering erin zou bestaan de procedure te Indien de bedoeling van de Regering erin zou bestaan de procedure te
vereenvoudigen, dan zouden die maatregelen tot vereenvoudiging vereenvoudigen, dan zouden die maatregelen tot vereenvoudiging
gewettigd moeten worden en zouden ze moeten gelden voor alle gewettigd moeten worden en zouden ze moeten gelden voor alle
soortgelijke gevallen, wat zou betekenen dat alle besluiten die tot soortgelijke gevallen, wat zou betekenen dat alle besluiten die tot
nog toe terzake zijn uitgevaardigd opnieuw zouden moeten worden nog toe terzake zijn uitgevaardigd opnieuw zouden moeten worden
bekeken. bekeken.
Opmerkingen betreffende de Nederlandse tekst Opmerkingen betreffende de Nederlandse tekst
In artikel 1, eerste lid, onderdeel 1°, in fine, behoort het woord « In artikel 1, eerste lid, onderdeel 1°, in fine, behoort het woord «
evenals » te worden vervangen door het woord « alsook ». evenals » te worden vervangen door het woord « alsook ».
In datzelfde artikel 1, vierde lid, schrijve men « verbinden zich er In datzelfde artikel 1, vierde lid, schrijve men « verbinden zich er
schriftelijk toe » in plaats van « verbinden zich ertoe schriftelijk schriftelijk toe » in plaats van « verbinden zich ertoe schriftelijk
». ».
De kamer was samengesteld uit : De kamer was samengesteld uit :
De heren : De heren :
J.-J. Stryckmans, eerste voorzitter; J.-J. Stryckmans, eerste voorzitter;
Y. Kreins, P. Quertainmont, staatsraden; Y. Kreins, P. Quertainmont, staatsraden;
F. Delperée, J. Kirkpatrick, assessoren van de afdeling wetgeving; F. Delperée, J. Kirkpatrick, assessoren van de afdeling wetgeving;
Mevr. J. Gielissen, toegevoegd griffier. Mevr. J. Gielissen, toegevoegd griffier.
Het verslag werd uitgebracht door de heer J. Regnier, eerste Het verslag werd uitgebracht door de heer J. Regnier, eerste
auditeur-afdelingshoofd. De nota van het Coördinatiebureau werd auditeur-afdelingshoofd. De nota van het Coördinatiebureau werd
opgesteld door de heer E. Bosquet, adjunct-referendaris. opgesteld door de heer E. Bosquet, adjunct-referendaris.
De overeenstemming tussen de Franse en de nederlandse tekst werd De overeenstemming tussen de Franse en de nederlandse tekst werd
nagezien onder toezicht van de heer J.-J. Stryckmans. nagezien onder toezicht van de heer J.-J. Stryckmans.
De griffier, De eerste voorzitter, De griffier, De eerste voorzitter,
J. Gielissen. J.-J. Stryckmans. J. Gielissen. J.-J. Stryckmans.
9 JULI 2000. - Koninklijk besluit waarbij aan de intercommunale 9 JULI 2000. - Koninklijk besluit waarbij aan de intercommunale
coöperatieve vennootschap « Intercommunale voor Teledistributie van coöperatieve vennootschap « Intercommunale voor Teledistributie van
het Gewest Antwerpen », afgekort als « Integan », toegang wordt het Gewest Antwerpen », afgekort als « Integan », toegang wordt
verleend tot het Rijksregister van de natuurlijke personen verleend tot het Rijksregister van de natuurlijke personen
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister
van de natuurlijke personen, inzonderheid op artikel 5, tweede lid, van de natuurlijke personen, inzonderheid op artikel 5, tweede lid,
a), gewijzigd bij de wetten van 19 juli 1991 en 8 december 1992; a), gewijzigd bij de wetten van 19 juli 1991 en 8 december 1992;
Gelet op de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk- en luistergeld, Gelet op de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk- en luistergeld,
inzonderheid op artikel 12; inzonderheid op artikel 12;
Gelet op het koninklijk besluit van 24 december 1966 betreffende de Gelet op het koninklijk besluit van 24 december 1966 betreffende de
netten voor distributie van radio-omroepuitzendingen in de woningen netten voor distributie van radio-omroepuitzendingen in de woningen
van derden, inzonderheid op artikel 11, eerste lid; van derden, inzonderheid op artikel 11, eerste lid;
Gelet op de adviezen nr. 18/94 en nr. 19/1999 van de Commissie voor de Gelet op de adviezen nr. 18/94 en nr. 19/1999 van de Commissie voor de
bescherming van de persoonlijke levenssfeer, respectievelijk bescherming van de persoonlijke levenssfeer, respectievelijk
uitgebracht op 20 mei 1994 en op 12 juli 1999; uitgebracht op 20 mei 1994 en op 12 juli 1999;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën gegeven op 5 Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën gegeven op 5
oktober 1999; oktober 1999;
Gelet op het besluit van de Ministerraad van 9 december 1999 over het Gelet op het besluit van de Ministerraad van 9 december 1999 over het
verzoek om advies door de Raad van State binnen een termijn van een verzoek om advies door de Raad van State binnen een termijn van een
maand; maand;
Overwegende dat de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de Overwegende dat de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de
persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van
persoonsgegevens, inzonderheid artikel 5, in dezen van toepassing is; persoonsgegevens, inzonderheid artikel 5, in dezen van toepassing is;
Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 22 maart 2000, Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 22 maart 2000,
met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van de wetten op de met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van de wetten op de
Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, vervangen door de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, vervangen door de
wet van 4 augustus 1996; wet van 4 augustus 1996;
Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en van Onze Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en van Onze
Minister van Justitie en op het advies van Onze in Raad vergaderde Minister van Justitie en op het advies van Onze in Raad vergaderde
Ministers, Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Aan de intercommunale coöperatieve vennootschap « Integan »

Artikel 1.Aan de intercommunale coöperatieve vennootschap « Integan »

wordt toegang verleend tot de informatiegegevens vermeld in artikel 3, wordt toegang verleend tot de informatiegegevens vermeld in artikel 3,
eerste lid, 1°, 2°, 5°, 6° en 8°, en tweede lid, van de wet van 8 eerste lid, 1°, 2°, 5°, 6° en 8°, en tweede lid, van de wet van 8
augustus 1983 tot regeling van een Rijsregister van de natuurlijke augustus 1983 tot regeling van een Rijsregister van de natuurlijke
personen. Deze toegang geldt uitsluitend voor het vervullen van de personen. Deze toegang geldt uitsluitend voor het vervullen van de
hierna opgesomde taken : hierna opgesomde taken :
1° het factureren aan haar abonnees van de aansluitingskosten op het 1° het factureren aan haar abonnees van de aansluitingskosten op het
net van de televisiedistributie en van de abonnementsvergoeding voor net van de televisiedistributie en van de abonnementsvergoeding voor
de levering van de desbetreffende signalen alsook voor de de levering van de desbetreffende signalen alsook voor de
auteursrechten; auteursrechten;
2° het opstellen van de maandelijkse en jaarlijkse lijst bedoeld in 2° het opstellen van de maandelijkse en jaarlijkse lijst bedoeld in
artikel 12 van de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk- en artikel 12 van de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk- en
luistergeld. luistergeld.
De toegang tot de opeenvolgende wijzigingen aangebracht aan de in het De toegang tot de opeenvolgende wijzigingen aangebracht aan de in het
eerste lid bedoelde informatiegegevens wordt beperkt tot een periode eerste lid bedoelde informatiegegevens wordt beperkt tot een periode
van vijf jaar die de mededeling van die informatiegegevens voorafgaat. van vijf jaar die de mededeling van die informatiegegevens voorafgaat.
De toegang bedoeld in het eerste lid geldt enkel voor : De toegang bedoeld in het eerste lid geldt enkel voor :
1° de directeur-generaal van Integan; 1° de directeur-generaal van Integan;
2° de personeelsleden van Integan, die daartoe door de 2° de personeelsleden van Integan, die daartoe door de
directeur-generaal bij name en schriftelijk zijn aangewezen omwille directeur-generaal bij name en schriftelijk zijn aangewezen omwille
van hun functie en binnen de perken van hun respectieve bevoegdheden. van hun functie en binnen de perken van hun respectieve bevoegdheden.
De betrokken personeelsleden verbinden zich er schriftelijk toe de De betrokken personeelsleden verbinden zich er schriftelijk toe de
veiligheid en de vertrouwelijkheid van de informatiegegevens te veiligheid en de vertrouwelijkheid van de informatiegegevens te
waarborgen waartoe zij toegang krijgen. waarborgen waartoe zij toegang krijgen.

Art. 2.De met toepassing van artikel 1 verkregen informatiegegevens

Art. 2.De met toepassing van artikel 1 verkregen informatiegegevens

mogen slechts worden gebruikt voor de in het tweede lid van dat mogen slechts worden gebruikt voor de in het tweede lid van dat
artikel vermelde doeleinden. Zij mogen niet worden medegedeeld aan artikel vermelde doeleinden. Zij mogen niet worden medegedeeld aan
derden. derden.
Worden niet als derden beschouwd voor de toepassing van het eerste lid Worden niet als derden beschouwd voor de toepassing van het eerste lid
: :
1° de natuurlijke personen waarop die informatiegegevens betrekking 1° de natuurlijke personen waarop die informatiegegevens betrekking
hebben, of hun wettelijke vertegenwoordigers; hebben, of hun wettelijke vertegenwoordigers;
2° de openbare overheden en de instellingen aangewezen krachtens 2° de openbare overheden en de instellingen aangewezen krachtens
artikel 5 van de voormelde wet van 8 augustus 1983, voor de artikel 5 van de voormelde wet van 8 augustus 1983, voor de
informatiegegevens die hen kunnen worden medegedeeld krachtens hun informatiegegevens die hen kunnen worden medegedeeld krachtens hun
aanwijzing en uitsluitend in het kader van de betrekkingen die zij aanwijzing en uitsluitend in het kader van de betrekkingen die zij
voor de in artikel 1, eerste lid, 2°, vermelde doeleinden met Integan voor de in artikel 1, eerste lid, 2°, vermelde doeleinden met Integan
onderhouden. onderhouden.

Art. 3.Elk jaar wordt de lijst van de overeenkomstig artikel 1, derde

Art. 3.Elk jaar wordt de lijst van de overeenkomstig artikel 1, derde

lid, aangewezen personeelsleden van de intercommunale coöperatieve lid, aangewezen personeelsleden van de intercommunale coöperatieve
vennootschap « Integan » met vermelding van hun functie opgemaakt en vennootschap « Integan » met vermelding van hun functie opgemaakt en
aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer
overgezonden. overgezonden.

Art. 4.Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Onze Minister van

Art. 4.Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Onze Minister van

Justitie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit Justitie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit
besluit. besluit.
Gegeven te Brussel, 9 juli 2000. Gegeven te Brussel, 9 juli 2000.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Binnenlandse Zaken, De Minister van Binnenlandse Zaken,
A. DUQUESNE A. DUQUESNE
De Minister van Justitie, De Minister van Justitie,
M. VERWILGHEN M. VERWILGHEN
^