| Koninklijk besluit waarbij aan de intercommunale coöperatieve vennootschap « Intercommunale voor Teledistributie van het Gewest Antwerpen », afgekort als « Integan », toegang tot het Rijksregister van de natuurlijke personen wordt verleend | Koninklijk besluit waarbij aan de intercommunale coöperatieve vennootschap « Intercommunale voor Teledistributie van het Gewest Antwerpen », afgekort als « Integan », toegang tot het Rijksregister van de natuurlijke personen wordt verleend |
|---|---|
| MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN | MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN |
| 9 JULI 2000. - Koninklijk besluit waarbij aan de intercommunale | 9 JULI 2000. - Koninklijk besluit waarbij aan de intercommunale |
| coöperatieve vennootschap « Intercommunale voor Teledistributie van | coöperatieve vennootschap « Intercommunale voor Teledistributie van |
| het Gewest Antwerpen », afgekort als « Integan », toegang tot het | het Gewest Antwerpen », afgekort als « Integan », toegang tot het |
| Rijksregister van de natuurlijke personen wordt verleend | Rijksregister van de natuurlijke personen wordt verleend |
| VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
| Sire, | Sire, |
| Het ontwerp van koninklijk besluit waarvan wij de eer hebben het aan | Het ontwerp van koninklijk besluit waarvan wij de eer hebben het aan |
| Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen, strekt ertoe de | Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen, strekt ertoe de |
| intercommunale coöperatieve vennootschap « Intercommunale voor | intercommunale coöperatieve vennootschap « Intercommunale voor |
| Teledistributie van het Gewest Antwerpen », afgekort « Integan », | Teledistributie van het Gewest Antwerpen », afgekort « Integan », |
| toegang tot het Rijksregister van de natuurlijke personen te verlenen. | toegang tot het Rijksregister van de natuurlijke personen te verlenen. |
| « Integan » valt onder de toepassing van de wet van 22 december 1986 | « Integan » valt onder de toepassing van de wet van 22 december 1986 |
| betreffende de intercommunales (1). Ze kan bijgevolg beschouwd worden | betreffende de intercommunales (1). Ze kan bijgevolg beschouwd worden |
| als een instelling van Belgisch recht, die opdrachten van algemeen | als een instelling van Belgisch recht, die opdrachten van algemeen |
| belang vervult. | belang vervult. |
| De rechtsgrond van het ontworpen koninklijk besluit wordt aldus | De rechtsgrond van het ontworpen koninklijk besluit wordt aldus |
| gevormd door artikel 5, tweede lid, a), van de organieke wet van 8 | gevormd door artikel 5, tweede lid, a), van de organieke wet van 8 |
| augustus 1983 op het Rijksregister, zoals gewijzigd door de wet van 19 | augustus 1983 op het Rijksregister, zoals gewijzigd door de wet van 19 |
| juli 1991 (2). | juli 1991 (2). |
| De intercommunale coöperatieve vennootschap « Integan » vraagt de | De intercommunale coöperatieve vennootschap « Integan » vraagt de |
| toegang tot het Rijksregister van de natuurlijke personen voor het | toegang tot het Rijksregister van de natuurlijke personen voor het |
| vervullen van de hierna opgesomde taken : | vervullen van de hierna opgesomde taken : |
| - het factureren aan haar abonnees van de aansluitingskosten op het | - het factureren aan haar abonnees van de aansluitingskosten op het |
| net van de televisiedistributie en van de abonnementsvergoeding voor | net van de televisiedistributie en van de abonnementsvergoeding voor |
| de levering van de desbetreffende signalen evenals voor de | de levering van de desbetreffende signalen evenals voor de |
| auteursrechten; | auteursrechten; |
| - het opstellen van de maandelijkse en jaarlijkse lijst bedoeld in | - het opstellen van de maandelijkse en jaarlijkse lijst bedoeld in |
| artikel 12 van de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk- en | artikel 12 van de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk- en |
| luistergeld. | luistergeld. |
| Het advies van de Commissie voor de bescherming vn de persoonlijke | Het advies van de Commissie voor de bescherming vn de persoonlijke |
| levenssfeer, uitgebracht op 20 mei 1994, was ongunstig voor het | levenssfeer, uitgebracht op 20 mei 1994, was ongunstig voor het |
| ontwerp van besluit. | ontwerp van besluit. |
| Dit advies kan als volgt samengevat worden : | Dit advies kan als volgt samengevat worden : |
| A. De Commissie komt tot de conclusie dat, in zoverre Integan als | A. De Commissie komt tot de conclusie dat, in zoverre Integan als |
| instelling van Belgisch recht opdrachten van algemeen belang vervult, | instelling van Belgisch recht opdrachten van algemeen belang vervult, |
| zij in het licht van de voormelde wet van 8 augustus 1983 in | zij in het licht van de voormelde wet van 8 augustus 1983 in |
| aanmerking zou kunnen komen voor het bekomen van een machtiging tot | aanmerking zou kunnen komen voor het bekomen van een machtiging tot |
| toegang tot het Rijksregister. | toegang tot het Rijksregister. |
| B. De Commissie meende echter dat de beslissing om eventueel toegang | B. De Commissie meende echter dat de beslissing om eventueel toegang |
| tot het Rijksregister aan Integan te verlenen ook diende getoetst te | tot het Rijksregister aan Integan te verlenen ook diende getoetst te |
| worden aan de wet van 8 december 1992 « tot bescherming van de | worden aan de wet van 8 december 1992 « tot bescherming van de |
| persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van | persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van |
| persoonsgegevens » (3), die de algemene beginselen inzake bescherming | persoonsgegevens » (3), die de algemene beginselen inzake bescherming |
| van de persoonlijke levenssfeer, dewelke gelden voor alle | van de persoonlijke levenssfeer, dewelke gelden voor alle |
| gegevensbanken, vastlegt, inzonderheid aan artikel 5, volgens hetwelk | gegevensbanken, vastlegt, inzonderheid aan artikel 5, volgens hetwelk |
| de verwerking van persoonsgegevens, uitgaande van de nagestreefde | de verwerking van persoonsgegevens, uitgaande van de nagestreefde |
| doeleinden, toereikend, ter zake dienend, en niet overmatig mag zijn. | doeleinden, toereikend, ter zake dienend, en niet overmatig mag zijn. |
| De Commissie woog de voordelen die de aanvragende instelling heeft bij | De Commissie woog de voordelen die de aanvragende instelling heeft bij |
| het verkrijgen van toegang tot het Rijksregister, af tegen de risico's | het verkrijgen van toegang tot het Rijksregister, af tegen de risico's |
| die de betrokken personen lopen op het gebied van hun persoonlijke | die de betrokken personen lopen op het gebied van hun persoonlijke |
| levenssfeer. De Commissie was van oordeel dat de vergelijking in dit | levenssfeer. De Commissie was van oordeel dat de vergelijking in dit |
| geval in het nadeel van Integan uitviel. | geval in het nadeel van Integan uitviel. |
| Nochtans gaf de Commissie in het verleden een gunstig advies aan | Nochtans gaf de Commissie in het verleden een gunstig advies aan |
| aanvragen van intercommunales, die gelijkaardige taken vervullen, om | aanvragen van intercommunales, die gelijkaardige taken vervullen, om |
| toegang tot het Rijksregister te bekomen : bijvoorbeeld het « | toegang tot het Rijksregister te bekomen : bijvoorbeeld het « |
| koninklijk besluit van 16 januari 1995 waarbij aan de intercommunale | koninklijk besluit van 16 januari 1995 waarbij aan de intercommunale |
| vennootschap Provinciale Brabantse Energiemaatschappij toegang tot het | vennootschap Provinciale Brabantse Energiemaatschappij toegang tot het |
| Rijksregister van de natuurlijke personen wordt verleend » (4), alsook | Rijksregister van de natuurlijke personen wordt verleend » (4), alsook |
| het « koninklijk besluit van 1 december 1998 waarbij aan de | het « koninklijk besluit van 1 december 1998 waarbij aan de |
| Intercommunale voor Energie IVEG toegang tot de informatiegegevens van | Intercommunale voor Energie IVEG toegang tot de informatiegegevens van |
| het Rijksregister van de natuurlijke personen wordt verleend » (5). | het Rijksregister van de natuurlijke personen wordt verleend » (5). |
| In het licht van de door de Commissie voor de bescherming van de | In het licht van de door de Commissie voor de bescherming van de |
| persoonlijke levenssfeer geformuleerde opmerkingen over de aanvragen | persoonlijke levenssfeer geformuleerde opmerkingen over de aanvragen |
| tot toegang tot het Rijksregister, ingediend door de voormelde | tot toegang tot het Rijksregister, ingediend door de voormelde |
| intercommunale maatschappijen, werd op het verzoek van Integan een | intercommunale maatschappijen, werd op het verzoek van Integan een |
| geactualiseerd ontwerp van koninklijk besluit aan deze Commissie | geactualiseerd ontwerp van koninklijk besluit aan deze Commissie |
| voorgelegd, die op 12 juli 1999 het advies nr. 19/1999 heeft | voorgelegd, die op 12 juli 1999 het advies nr. 19/1999 heeft |
| uitgebracht. In dit advies oordeelt de Commissie dat er geen reden is | uitgebracht. In dit advies oordeelt de Commissie dat er geen reden is |
| om terug te komen op de door haar eerder uitgebrachte gunstige | om terug te komen op de door haar eerder uitgebrachte gunstige |
| adviezen en brengt zij bijgevolg gustig advies uit over de aanvraag | adviezen en brengt zij bijgevolg gustig advies uit over de aanvraag |
| tot toegang tot het Rijksregister, ingediend door Integan. | tot toegang tot het Rijksregister, ingediend door Integan. |
| Integan vraagt toegang tot de volgende informatiegegevens, opgesomd in | Integan vraagt toegang tot de volgende informatiegegevens, opgesomd in |
| artikel 3, eerste lid, van de voormelde wet van 8 augustus 1983 : | artikel 3, eerste lid, van de voormelde wet van 8 augustus 1983 : |
| 1° de naam en voornamen; | 1° de naam en voornamen; |
| 2° de geboorteplaats en -datum; | 2° de geboorteplaats en -datum; |
| 5° de hoofdverblijfplaats; | 5° de hoofdverblijfplaats; |
| 6° de plaats en datum van overlijden; | 6° de plaats en datum van overlijden; |
| 8° de burgerlijke staat. | 8° de burgerlijke staat. |
| Dit wordt gemotiveerd als volgt : | Dit wordt gemotiveerd als volgt : |
| 1° en 5° : zijn vereist om een factuur naar de juiste bestemming te | 1° en 5° : zijn vereist om een factuur naar de juiste bestemming te |
| kunnen verzenden; | kunnen verzenden; |
| 2° is nodig om een eventuele persoonsverwisseling te vermijden; | 2° is nodig om een eventuele persoonsverwisseling te vermijden; |
| 6° kan van nut zijn indien de nabestaanden van een overledene nalaten | 6° kan van nut zijn indien de nabestaanden van een overledene nalaten |
| Integan van dit overlijden in kennis te stellen; | Integan van dit overlijden in kennis te stellen; |
| 8° is nodig om eventuele schulden, in toepassing van artikel 222 van | 8° is nodig om eventuele schulden, in toepassing van artikel 222 van |
| het Burgerlijk Wetboek, te verhalen op het gemeenschappelijk vermogen | het Burgerlijk Wetboek, te verhalen op het gemeenschappelijk vermogen |
| van de echtgenoten. | van de echtgenoten. |
| Voor wat betreft de toegang tot de opeenvolgende wijzigingen | Voor wat betreft de toegang tot de opeenvolgende wijzigingen |
| aangebracht aan de informatiegegevens, op basis van artikel 3, tweede | aangebracht aan de informatiegegevens, op basis van artikel 3, tweede |
| lid, van de voormelde wet van 8 augustus 1983, werd rekening gehouden | lid, van de voormelde wet van 8 augustus 1983, werd rekening gehouden |
| met de vaste rechtspraak van de Raad van State, eveneens gebaseerd op | met de vaste rechtspraak van de Raad van State, eveneens gebaseerd op |
| het bovenvermelde artikel 5 van de voormelde wet van 8 december 1992, | het bovenvermelde artikel 5 van de voormelde wet van 8 december 1992, |
| volgens dewelke een tijdslimiet dient vastgesteld te worden voor de | volgens dewelke een tijdslimiet dient vastgesteld te worden voor de |
| toegang tot het chronologisch overzicht van de gegevens. In overleg | toegang tot het chronologisch overzicht van de gegevens. In overleg |
| met Integan werd overeengekomen deze toegang te beperken tot vijf | met Integan werd overeengekomen deze toegang te beperken tot vijf |
| jaar, zijnde de verjaringstermijn van de door Integan uitgeschreven | jaar, zijnde de verjaringstermijn van de door Integan uitgeschreven |
| facturen. | facturen. |
| Na goedkeuring door de Ministerraad werd het ontwerp aan de Raad van | Na goedkeuring door de Ministerraad werd het ontwerp aan de Raad van |
| State overgezonden voor advies. De Raad bracht zijn advies uit op 22 | State overgezonden voor advies. De Raad bracht zijn advies uit op 22 |
| maart 2000. De voorgestelde tekst houdt rekening met alle in dit | maart 2000. De voorgestelde tekst houdt rekening met alle in dit |
| advies uitgebrachte opmerkingen. | advies uitgebrachte opmerkingen. |
| Wij hebben de eer te zijn, | Wij hebben de eer te zijn, |
| Sire | Sire |
| van Uwe Majesteit, | van Uwe Majesteit, |
| de zeer eerbiedige en | de zeer eerbiedige en |
| zeer getrouwe dienaars, | zeer getrouwe dienaars, |
| De Minister van Binnenlandse Zaken, | De Minister van Binnenlandse Zaken, |
| A. DUQUESNE | A. DUQUESNE |
| De Minister van Justitie, | De Minister van Justitie, |
| M. VERWILGHEN | M. VERWILGHEN |
| _______ | _______ |
| Nota's | Nota's |
| (1) Belgisch Staatsblad 26 juni 1987. | (1) Belgisch Staatsblad 26 juni 1987. |
| (2) Belgisch Staatsblad 21 april 1984 en 3 september 1991. | (2) Belgisch Staatsblad 21 april 1984 en 3 september 1991. |
| (3) Belgisch Staatsblad 18 maart 1993. | (3) Belgisch Staatsblad 18 maart 1993. |
| (4) Belgisch Staatsblad 9 maart 1995. | (4) Belgisch Staatsblad 9 maart 1995. |
| (5) Belgisch Staatsblad 13 januari 1999. | (5) Belgisch Staatsblad 13 januari 1999. |
| COMMISSIE VOOR DE BESCHERMING VAN DE PERSOONLIJKE LEVENSSFEER | COMMISSIE VOOR DE BESCHERMING VAN DE PERSOONLIJKE LEVENSSFEER |
| Advies nr. 18/94 van 20 mei 1994 | Advies nr. 18/94 van 20 mei 1994 |
| Ontwerp van koninklijk besluit waarbij aan de intercommunale | Ontwerp van koninklijk besluit waarbij aan de intercommunale |
| vennootschap « Integan » toegang tot het Rijksregister van de | vennootschap « Integan » toegang tot het Rijksregister van de |
| natuurlijke personen wordt verleend | natuurlijke personen wordt verleend |
| De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer; | De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer; |
| Gelet op de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de | Gelet op de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de |
| persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van | persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van |
| persoonsgegevens, inzonderheid artikel 29; | persoonsgegevens, inzonderheid artikel 29; |
| Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister | Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister |
| van de natuurlijke personen, inzonderheid artikel 5, gewijzigd door de | van de natuurlijke personen, inzonderheid artikel 5, gewijzigd door de |
| wetten van 15 januari 1990, 19 juli 1991 en 8 december 1992; | wetten van 15 januari 1990, 19 juli 1991 en 8 december 1992; |
| Gelet op de adviesaanvraag van de Minister van Binnenlandse Zaken d.d. | Gelet op de adviesaanvraag van de Minister van Binnenlandse Zaken d.d. |
| 23 maart 1994, door de Commissie ontvangen op 24 maart 1994; | 23 maart 1994, door de Commissie ontvangen op 24 maart 1994; |
| Gelet op het verslag voorgesteld door de voorzitter, | Gelet op het verslag voorgesteld door de voorzitter, |
| Brengt op 20 mei 1994 het volgende advies uit : | Brengt op 20 mei 1994 het volgende advies uit : |
| I. Voorwerp van de adviesaanvraag | I. Voorwerp van de adviesaanvraag |
| 1. Het ontwerp van koninklijk besluit dat aan de Commissie voor de | 1. Het ontwerp van koninklijk besluit dat aan de Commissie voor de |
| bescherming van de persoonlijke levenssfeer ter advies wordt | bescherming van de persoonlijke levenssfeer ter advies wordt |
| voorgelegd, heeft tot doel aan de « Coöperatieve Intercommunale | voorgelegd, heeft tot doel aan de « Coöperatieve Intercommunale |
| vennootschap voor teledistributie van het gewest Antwerpen », afgekort | vennootschap voor teledistributie van het gewest Antwerpen », afgekort |
| als « Integan », toegang te verlenen tot het Rijksregister. | als « Integan », toegang te verlenen tot het Rijksregister. |
| 2. Artikel 1 van het ontwerp van koninklijk besluit verleent aan | 2. Artikel 1 van het ontwerp van koninklijk besluit verleent aan |
| Integan toegang tot het Rijksregister voor de « informatiegegevens | Integan toegang tot het Rijksregister voor de « informatiegegevens |
| bedoeld in artikel 3, eerste lid, 1°, 2°, 5°, 6°, 8° en 9°, en tweede | bedoeld in artikel 3, eerste lid, 1°, 2°, 5°, 6°, 8° en 9°, en tweede |
| lid van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister | lid van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister |
| van de natuurlijke personen » (hierna, de wet van 8 augustus 1983). | van de natuurlijke personen » (hierna, de wet van 8 augustus 1983). |
| Het gaat over de volgende gegevens : | Het gaat over de volgende gegevens : |
| 1. de naam en voornamen (1°); | 1. de naam en voornamen (1°); |
| 2. de geboorteplaats en -datum (2°); | 2. de geboorteplaats en -datum (2°); |
| 3. de hoofdverblijfplaats (5°); | 3. de hoofdverblijfplaats (5°); |
| 4. de plaats en datum van overlijden (6°); | 4. de plaats en datum van overlijden (6°); |
| 5. de burgerlijke staat (8°); | 5. de burgerlijke staat (8°); |
| 6. de samenstelling van het gezin (9°), | 6. de samenstelling van het gezin (9°), |
| evenals de opeenvolgende wijzigingen van deze informatiegegevens met | evenals de opeenvolgende wijzigingen van deze informatiegegevens met |
| de datum waarop zij uitwerking hebben. | de datum waarop zij uitwerking hebben. |
| De toegang tot deze gegevens wordt gevraagd voor : | De toegang tot deze gegevens wordt gevraagd voor : |
| 1° het factureren aan haar abonnees van de aansluitingskosten op het | 1° het factureren aan haar abonnees van de aansluitingskosten op het |
| net van de televisie-distributie en van de abonnementsvergoeding voor | net van de televisie-distributie en van de abonnementsvergoeding voor |
| de levering van de desbetreffende signalen evenals voor de | de levering van de desbetreffende signalen evenals voor de |
| auteursrechten; | auteursrechten; |
| 2° voor het opstellen van de maandelijkse en jaarlijkse lijst van | 2° voor het opstellen van de maandelijkse en jaarlijkse lijst van |
| abonnees bedoeld in artikel 12 van de wet van 13 juli 1987 betreffende | abonnees bedoeld in artikel 12 van de wet van 13 juli 1987 betreffende |
| het kijk- en luistergeld. Krachtens het artikel 12 zijn de | het kijk- en luistergeld. Krachtens het artikel 12 zijn de |
| televisieverdelers verplicht om aan de Dienst Kijk- en Luistergeld | televisieverdelers verplicht om aan de Dienst Kijk- en Luistergeld |
| maandelijks een lijst van hun nieuwe abonnees mede te delen waarop ten | maandelijks een lijst van hun nieuwe abonnees mede te delen waarop ten |
| minste de naam of de benaming, het adres en voor de natuurlijke | minste de naam of de benaming, het adres en voor de natuurlijke |
| personen de geboortedatum vermeld zijn, alsook de datum van | personen de geboortedatum vermeld zijn, alsook de datum van |
| aansluiting en, behalve voor de nieuwe houders, het | aansluiting en, behalve voor de nieuwe houders, het |
| inschrijvingsnummer bij de Dienst Kjk- en Luistergeld. | inschrijvingsnummer bij de Dienst Kjk- en Luistergeld. |
| In artikel 3 van het ontwerp van koninklijk besluit wordt gepreciseerd | In artikel 3 van het ontwerp van koninklijk besluit wordt gepreciseerd |
| dat de met toepassing van artikel 1 verkregen informatiegegevens | dat de met toepassing van artikel 1 verkregen informatiegegevens |
| slechts mogen gebruikt worden voor de in dat artikel vermelde | slechts mogen gebruikt worden voor de in dat artikel vermelde |
| doeleinden. Zij mogen niet medegedeeld worden aan derden. Volgens | doeleinden. Zij mogen niet medegedeeld worden aan derden. Volgens |
| artikel 3, 2e lid mogen niet als derden worden beschouwd : | artikel 3, 2e lid mogen niet als derden worden beschouwd : |
| 1° de natuurlijke personen waarop die informatiegegevens betrekking | 1° de natuurlijke personen waarop die informatiegegevens betrekking |
| hebben, alsook hun wettelijke vertegenwoordigers; | hebben, alsook hun wettelijke vertegenwoordigers; |
| 2° de openbare overheden en de instellingen aangeduid krachtens | 2° de openbare overheden en de instellingen aangeduid krachtens |
| artikel 5 van de wet van 8 augustus 1983, in het kader van de | artikel 5 van de wet van 8 augustus 1983, in het kader van de |
| betrekkingen die zij voor de in artikel 1, eerste lid, vermelde | betrekkingen die zij voor de in artikel 1, eerste lid, vermelde |
| doeleinden met Integan onderhouden. | doeleinden met Integan onderhouden. |
| 3. Artikel 1, tweede lid beperkt de toegang tot het Rijksregister tot | 3. Artikel 1, tweede lid beperkt de toegang tot het Rijksregister tot |
| : | : |
| 1° de algemene directeur van Integan; | 1° de algemene directeur van Integan; |
| 2° de personeelsleden van Integan, die door hem daartoe bij naam en | 2° de personeelsleden van Integan, die door hem daartoe bij naam en |
| schriftelijk zijn aangewezen uit hoofde van hun functie en binnen de | schriftelijk zijn aangewezen uit hoofde van hun functie en binnen de |
| perken van hun respectieve bevoegdheden, op voorwaarde dat zij een | perken van hun respectieve bevoegdheden, op voorwaarde dat zij een |
| graad bekleden die gelijkwaardig is aan die van niveau 1 van de | graad bekleden die gelijkwaardig is aan die van niveau 1 van de |
| Rijksambtenaren. | Rijksambtenaren. |
| Volgens artikel 2 wordt de lijst van de personeelsleden, met | Volgens artikel 2 wordt de lijst van de personeelsleden, met |
| aanduiding van hun graad en functie, die overeenkomstig artikel 1, | aanduiding van hun graad en functie, die overeenkomstig artikel 1, |
| tweede lid, 2°, aangewezen zijn, jaarlijks opgesteld en volgens | tweede lid, 2°, aangewezen zijn, jaarlijks opgesteld en volgens |
| dezelfde periodiciteit bezorgd aan de Commissie voor de bescherming | dezelfde periodiciteit bezorgd aan de Commissie voor de bescherming |
| van de persoonlijke levenssfeer. | van de persoonlijke levenssfeer. |
| II. Onderzoek van het ontwerp van koninklijk besluit | II. Onderzoek van het ontwerp van koninklijk besluit |
| A. De wet van 8 augustus 1983 | A. De wet van 8 augustus 1983 |
| 4. Volgens artikel 5, tweede lid van de wet van 8 augustus 1983 tot | 4. Volgens artikel 5, tweede lid van de wet van 8 augustus 1983 tot |
| regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, kan de | regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, kan de |
| Koning, na advies van de Commissie voor de bescherming van de | Koning, na advies van de Commissie voor de bescherming van de |
| persoonlijke levenssfeer, bij een in Ministerraad overlegd besluit, de | persoonlijke levenssfeer, bij een in Ministerraad overlegd besluit, de |
| toegang tot het Rijksregister uitbreiden tot « instellingen van | toegang tot het Rijksregister uitbreiden tot « instellingen van |
| Belgisch recht die opdrachten van algemeen belang vervullen ». | Belgisch recht die opdrachten van algemeen belang vervullen ». |
| 5. Integan is een intercommunale vereniging die binnen het Gewest | 5. Integan is een intercommunale vereniging die binnen het Gewest |
| Antwerpen belast is met teledistributie. Volgens artikel 3 van de | Antwerpen belast is met teledistributie. Volgens artikel 3 van de |
| statuten heeft Integan tot doel « het opzoeken en bestuderen van alle | statuten heeft Integan tot doel « het opzoeken en bestuderen van alle |
| middelen, het inrichten en uitbaten van en het deelnemen aan alle | middelen, het inrichten en uitbaten van en het deelnemen aan alle |
| procédés inzake elektronische kommunikatie en meer in het bijzonder om | procédés inzake elektronische kommunikatie en meer in het bijzonder om |
| alle gebruikers, onder de beste voorwaarden, de ontvangst te | alle gebruikers, onder de beste voorwaarden, de ontvangst te |
| verzekeren van een zo groot mogelijk aantal omgeroepen | verzekeren van een zo groot mogelijk aantal omgeroepen |
| televisieuitzendingen (. . .) ». | televisieuitzendingen (. . .) ». |
| 6. In zoverre Integan als instelling van Belgisch recht, opdrachten | 6. In zoverre Integan als instelling van Belgisch recht, opdrachten |
| van algemeen belang zou vervullen, zou zij in het licht van de wet van | van algemeen belang zou vervullen, zou zij in het licht van de wet van |
| 8 augustus 1983 in aanmerking kunnen komen voor het bekomen van een | 8 augustus 1983 in aanmerking kunnen komen voor het bekomen van een |
| machtiging tot toegang tot het Rijksregister. | machtiging tot toegang tot het Rijksregister. |
| B. De wet van 8 december 1992 | B. De wet van 8 december 1992 |
| 7. Met de inwerkingtreding van de wet van 8 december 1992 tot | 7. Met de inwerkingtreding van de wet van 8 december 1992 tot |
| bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de | bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de |
| verwerking van persoonsgegevens, dient de problematiek van de toegang | verwerking van persoonsgegevens, dient de problematiek van de toegang |
| tot het Rijksregister vanuit een verruimde invalshoek te worden | tot het Rijksregister vanuit een verruimde invalshoek te worden |
| benaderd. | benaderd. |
| In tegenstelling tot de wet van 8 augustus 1983 die slechts een | In tegenstelling tot de wet van 8 augustus 1983 die slechts een |
| deelaspect van de privacyproblematiek regelt, legt de wet van 8 | deelaspect van de privacyproblematiek regelt, legt de wet van 8 |
| december 1992 de algemene beginselen inzake de bescherming van de | december 1992 de algemene beginselen inzake de bescherming van de |
| persoonlijke levenssfeer vast die gelden voor alle gegevensbanken. | persoonlijke levenssfeer vast die gelden voor alle gegevensbanken. |
| (Zie Parl. Doc. Kamer, 413/12 - 91/92, p. 5). Ook de beslissing om de | (Zie Parl. Doc. Kamer, 413/12 - 91/92, p. 5). Ook de beslissing om de |
| toegang tot het Rijksregister toe te kennen dient te worden getoetst | toegang tot het Rijksregister toe te kennen dient te worden getoetst |
| aan de beginselen van deze wet. | aan de beginselen van deze wet. |
| 8. De beperkingen die de wet van 8 augustus 1983 oplegt ten aanzien | 8. De beperkingen die de wet van 8 augustus 1983 oplegt ten aanzien |
| van de toegang tot het Rijksregister houden verband met de aard van de | van de toegang tot het Rijksregister houden verband met de aard van de |
| instellingen die de toegang kunnen aanvragen. | instellingen die de toegang kunnen aanvragen. |
| In de wet van 8 december 1992 daarentegen staan de notie « verwerking | In de wet van 8 december 1992 daarentegen staan de notie « verwerking |
| van persoonsgegevens » en het finaliteitsbeginsel centraal. Artikel 5 | van persoonsgegevens » en het finaliteitsbeginsel centraal. Artikel 5 |
| van deze wet schrijft voor : « Persoonsgegevens mogen slechts verwerkt | van deze wet schrijft voor : « Persoonsgegevens mogen slechts verwerkt |
| worden voor duidelijk omschreven en wettige doeleinden en mogen niet | worden voor duidelijk omschreven en wettige doeleinden en mogen niet |
| worden gebruikt op een wijze die onverenigbaar is met die doeleinden. | worden gebruikt op een wijze die onverenigbaar is met die doeleinden. |
| Zij dienen, uitgaande van die doeleinden, toereikend, ter zake dienend | Zij dienen, uitgaande van die doeleinden, toereikend, ter zake dienend |
| en niet overmatig te zijn ». | en niet overmatig te zijn ». |
| Met deze nieuwe wet wordt ernaar gestreefd een evenwicht tot stand te | Met deze nieuwe wet wordt ernaar gestreefd een evenwicht tot stand te |
| brengen « tussen de vereisten van de bescherming van de persoonlijke | brengen « tussen de vereisten van de bescherming van de persoonlijke |
| levenssfeer en die van een goed georganiseerd bestuurlijk, economisch | levenssfeer en die van een goed georganiseerd bestuurlijk, economisch |
| en sociaal bestel » (Parl. Doc. Kamer, 413/12 - 91/92, p. 6). | en sociaal bestel » (Parl. Doc. Kamer, 413/12 - 91/92, p. 6). |
| De Commissie is van oordeel dat binnen dit verruimde wettelijke kader | De Commissie is van oordeel dat binnen dit verruimde wettelijke kader |
| in verband met de toegang tot het Rijksregister meer waarborgen | in verband met de toegang tot het Rijksregister meer waarborgen |
| gevraagd dienen te worden op het vlak van de bescherming van de | gevraagd dienen te worden op het vlak van de bescherming van de |
| persoonlijke levenssfeer. De voordelen die een instelling, die | persoonlijke levenssfeer. De voordelen die een instelling, die |
| krachtens de wet van 8 augustus 1983 in aanmerking komt voor een | krachtens de wet van 8 augustus 1983 in aanmerking komt voor een |
| machtiging tot toegang, zou hebben bij het verlenen van een dergelijke | machtiging tot toegang, zou hebben bij het verlenen van een dergelijke |
| toegang, dienen te worden afgewogen tegen de risico's van de betrokken | toegang, dienen te worden afgewogen tegen de risico's van de betrokken |
| personen op het gebied van de persoonlijke levenssfeer. | personen op het gebied van de persoonlijke levenssfeer. |
| 9. Integan vraagt de toegang tot het Rijksregister in de eerste plaats | 9. Integan vraagt de toegang tot het Rijksregister in de eerste plaats |
| om tot een efficiënte facturatie te komen. De aanvraag betreft de | om tot een efficiënte facturatie te komen. De aanvraag betreft de |
| volgende informatiegegevens : | volgende informatiegegevens : |
| 1. de naam en voornamen (1°); | 1. de naam en voornamen (1°); |
| 2. de geboorteplaats en -datum (2°); | 2. de geboorteplaats en -datum (2°); |
| 3. de hoofdverblijfplaats (5°); | 3. de hoofdverblijfplaats (5°); |
| 4. de plaats en datum van overlijden (6°); | 4. de plaats en datum van overlijden (6°); |
| 5. de burgerlijke staat (8°); | 5. de burgerlijke staat (8°); |
| 6. de samenstelling van het gezin (9°). | 6. de samenstelling van het gezin (9°). |
| De Commissie meent dat het, met uitzondering van het vierde en het | De Commissie meent dat het, met uitzondering van het vierde en het |
| zesde gegeven, gaat om informatie die Integan rechtstreeks van de | zesde gegeven, gaat om informatie die Integan rechtstreeks van de |
| kliënten kan bekomen. | kliënten kan bekomen. |
| Wanneer de kliënt in gebreke blijft zijn schuld te bewaren, kan | Wanneer de kliënt in gebreke blijft zijn schuld te bewaren, kan |
| Integan op grond van artikel 3 van het koninklijk besluit van 16 juli | Integan op grond van artikel 3 van het koninklijk besluit van 16 juli |
| 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de | 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de |
| bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister, gewijzigd door | bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister, gewijzigd door |
| artikel 1 van het koninklijk besluit van 2 juli 1993 tot wijziging van | artikel 1 van het koninklijk besluit van 2 juli 1993 tot wijziging van |
| het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van | het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van |
| informatie uit de bevolkingsregisters en uit het | informatie uit de bevolkingsregisters en uit het |
| vreemdelingenregister, zich wenden tot het gemeentebestuur van de | vreemdelingenregister, zich wenden tot het gemeentebestuur van de |
| hoofdverblijfplaats van de kliënt, om na te gaan of de kliënt | hoofdverblijfplaats van de kliënt, om na te gaan of de kliënt |
| eventueel is overleden of van hoofdverblijfplaats is veranderd, of om | eventueel is overleden of van hoofdverblijfplaats is veranderd, of om |
| indien nodig inlichtingen betreffende de samenstelling van het gezin | indien nodig inlichtingen betreffende de samenstelling van het gezin |
| te bekomen. | te bekomen. |
| De Commissie is van oordeel dat de eventuele efficiëntievoordelen | De Commissie is van oordeel dat de eventuele efficiëntievoordelen |
| waarvan Integan zou kunnen genieten ingevolge de toegang tot het | waarvan Integan zou kunnen genieten ingevolge de toegang tot het |
| Rijksregister niet in verhouding staan tot de risico's die de | Rijksregister niet in verhouding staan tot de risico's die de |
| betrokken burgers lopen op het vlak van hun persoonlijke levenssfeer. | betrokken burgers lopen op het vlak van hun persoonlijke levenssfeer. |
| Een dergelijke toekenning zou inderdaad tot gevolg kunnen hebben dat | Een dergelijke toekenning zou inderdaad tot gevolg kunnen hebben dat |
| zeer vele instellingen die voldoen aan de voorwaarden gesteld door | zeer vele instellingen die voldoen aan de voorwaarden gesteld door |
| artikel 5, tweede lid van de wet van 8 augustus 1983, een | artikel 5, tweede lid van de wet van 8 augustus 1983, een |
| gelijkaardige aanvraag indienen, wat onvermijdelijk aanleiding zou | gelijkaardige aanvraag indienen, wat onvermijdelijk aanleiding zou |
| geven tot een banalisering van de toegang tot de informatiegegevens | geven tot een banalisering van de toegang tot de informatiegegevens |
| van het Rijksregister. Een dergelijke ontwikkeling zou het gevaar van | van het Rijksregister. Een dergelijke ontwikkeling zou het gevaar van |
| misbruiken in de hand werken. | misbruiken in de hand werken. |
| 10. Integan vraagt de toegang tot het Rijksregister in de tweede | 10. Integan vraagt de toegang tot het Rijksregister in de tweede |
| plaats met het oog op het opstellen van de maandelijkse en jaarlijkse | plaats met het oog op het opstellen van de maandelijkse en jaarlijkse |
| abonneelysten die zij als televisieverdeler wettelijk verplicht is mee | abonneelysten die zij als televisieverdeler wettelijk verplicht is mee |
| te delen aan de Dienst Kijk- en Luistergeld. De omvang van de | te delen aan de Dienst Kijk- en Luistergeld. De omvang van de |
| gevraagde toegang is identiek aan deze in verband met de facturatie. | gevraagde toegang is identiek aan deze in verband met de facturatie. |
| Krachtens artikel 12 van de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk- | Krachtens artikel 12 van de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk- |
| en luistergeld, zijn de televisieverdelers verplicht om aan de Dienst | en luistergeld, zijn de televisieverdelers verplicht om aan de Dienst |
| Kijk- en Luistergeld maandelijks een lijst van hun nieuwe abonnees mee | Kijk- en Luistergeld maandelijks een lijst van hun nieuwe abonnees mee |
| te delen, waarop ten minste de naam of de benaming, het adres en voor | te delen, waarop ten minste de naam of de benaming, het adres en voor |
| de natuurlijke personen de geboortedatum vermeld zijn, alsook de datum | de natuurlijke personen de geboortedatum vermeld zijn, alsook de datum |
| van aansluiting en, behalve voor de nieuwe houders, het | van aansluiting en, behalve voor de nieuwe houders, het |
| inschrijvingsnummer bij de Dienst Kijk- en Luistergeld. Via het | inschrijvingsnummer bij de Dienst Kijk- en Luistergeld. Via het |
| Rijksregister zou Integan kunnen beschikken over de naam, het adres en | Rijksregister zou Integan kunnen beschikken over de naam, het adres en |
| de geboortedatum van de natuurlijke personen. | de geboortedatum van de natuurlijke personen. |
| Ook deze doelstelling kan volgens de Commissie de toegang tot het | Ook deze doelstelling kan volgens de Commissie de toegang tot het |
| Rijksregister niet rechtvaardigen. De persoonsgegevens waartoe Integan | Rijksregister niet rechtvaardigen. De persoonsgegevens waartoe Integan |
| via het Rijksregister toegang zou kunnen hebben, namelijk de naam, het | via het Rijksregister toegang zou kunnen hebben, namelijk de naam, het |
| adres en de geboortedatum van de kliënt, zijn, zoals reeds werd | adres en de geboortedatum van de kliënt, zijn, zoals reeds werd |
| onderlijnd, gegevens die Integan rechtstreeks van de kliënten kan | onderlijnd, gegevens die Integan rechtstreeks van de kliënten kan |
| bekomen. De Commissie is van oordeel dat het risico op het gebied van | bekomen. De Commissie is van oordeel dat het risico op het gebied van |
| de bescherming van de persoonlijke levenssfeer niet in verhouding | de bescherming van de persoonlijke levenssfeer niet in verhouding |
| staat tot het eventueel gewin aan efficiëntie in hoofde van Integan. | staat tot het eventueel gewin aan efficiëntie in hoofde van Integan. |
| Om deze redenen : | Om deze redenen : |
| De Commissie brengt een ongunstig advies uit over het ontwerp van | De Commissie brengt een ongunstig advies uit over het ontwerp van |
| koninklijk besluit. | koninklijk besluit. |
| De secretaris, De voorzitter, | De secretaris, De voorzitter, |
| (get.) J. Paul. (get.) P. Thomas. | (get.) J. Paul. (get.) P. Thomas. |
| Voor eensluidend verklaard afschrift : | Voor eensluidend verklaard afschrift : |
| J. PAUL | J. PAUL |
| Advies nr. 19/1999 van 12 juli 1999 | Advies nr. 19/1999 van 12 juli 1999 |
| Ontwerp van koninklijk besluit waarbij aan de intercommunale | Ontwerp van koninklijk besluit waarbij aan de intercommunale |
| coöperatieve vennootschap « Integan » toegang tot het Rijksregister | coöperatieve vennootschap « Integan » toegang tot het Rijksregister |
| van de natuurlijke personen wordt verleend | van de natuurlijke personen wordt verleend |
| De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, | De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, |
| Gelet op de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de | Gelet op de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de |
| persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van | persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van |
| persoonsgegevens, inzonderheid artikel 29; | persoonsgegevens, inzonderheid artikel 29; |
| Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister | Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister |
| van de natuurlijke personen, inzonderheid artikel 5, gewijzigd bij de | van de natuurlijke personen, inzonderheid artikel 5, gewijzigd bij de |
| wetten van 15 januari 1990, 19 juli 1991 en 8 december 1992; | wetten van 15 januari 1990, 19 juli 1991 en 8 december 1992; |
| Gelet op de adviesaanvraag van de Minister van Binnenlandse Zaken d.d. | Gelet op de adviesaanvraag van de Minister van Binnenlandse Zaken d.d. |
| 18 mei 1999, door de Commissie ontvangen op 26 mei 1999; | 18 mei 1999, door de Commissie ontvangen op 26 mei 1999; |
| Gelet op het verslag van de heer J. Berleur, | Gelet op het verslag van de heer J. Berleur, |
| Brengt op 12 juli 1999 volgend advies uit : | Brengt op 12 juli 1999 volgend advies uit : |
| I. Voorwerp van de adviesaanvraag | I. Voorwerp van de adviesaanvraag |
| Het aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke | Het aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke |
| levenssfeer ter advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit | levenssfeer ter advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit |
| strekt ertoe aan de intercommunale coöperatieve vennootschap « Integan | strekt ertoe aan de intercommunale coöperatieve vennootschap « Integan |
| » toegang te verlenen tot bepaalde gegevens van het Rijksregister van | » toegang te verlenen tot bepaalde gegevens van het Rijksregister van |
| de natuurlijke personen. Deze machtiging wordt gevraagd om volgende | de natuurlijke personen. Deze machtiging wordt gevraagd om volgende |
| doeleinden : | doeleinden : |
| 1° het factureren aan haar abonnees van de aansluitingskosten op het | 1° het factureren aan haar abonnees van de aansluitingskosten op het |
| net van de televisiedistributie en van de desbetreffende | net van de televisiedistributie en van de desbetreffende |
| abonnementsvergoeding. | abonnementsvergoeding. |
| 2° het opstellen van de maandelijkse en jaarlijkse lijst bedoeld in | 2° het opstellen van de maandelijkse en jaarlijkse lijst bedoeld in |
| artikel 12 van de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk- en | artikel 12 van de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk- en |
| luistergeld. | luistergeld. |
| II. Onderzoek van het ontwerp van koninklijk besluit | II. Onderzoek van het ontwerp van koninklijk besluit |
| Een soortgelijk verzoek werd ingediend in 1994 en stootte op een | Een soortgelijk verzoek werd ingediend in 1994 en stootte op een |
| ongunstig advies van de Commissie (advies nr. 18/94 van 2 mei 1994). | ongunstig advies van de Commissie (advies nr. 18/94 van 2 mei 1994). |
| Impliciet kende de Commissie aan Integan het statuut toe van | Impliciet kende de Commissie aan Integan het statuut toe van |
| instelling van Belgisch recht die opdrachten van algemeen belang | instelling van Belgisch recht die opdrachten van algemeen belang |
| vervult, in de zin van artikel 5, tweede lid van de wet van 8 augustus | vervult, in de zin van artikel 5, tweede lid van de wet van 8 augustus |
| 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen. | 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen. |
| Maar zij wees er tevens op dat artikel 5 van de wet van 8 december | Maar zij wees er tevens op dat artikel 5 van de wet van 8 december |
| 1992 voorschrijft om tegelijkertijd het proportionaliteits- en | 1992 voorschrijft om tegelijkertijd het proportionaliteits- en |
| finaliteitsbeginsel na te gaan. Zij had vastgesteld dat « wanneer een | finaliteitsbeginsel na te gaan. Zij had vastgesteld dat « wanneer een |
| cliënt in gebreke blijft zijn schuld te bewaren, Integan zich, op | cliënt in gebreke blijft zijn schuld te bewaren, Integan zich, op |
| grond van artikel 3 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 | grond van artikel 3 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 |
| betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters | betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters |
| en uit het vreemdelingenregister, kan wenden tot het gemeentebestuur | en uit het vreemdelingenregister, kan wenden tot het gemeentebestuur |
| van de hoofdverblijfplaats van de cliënt, om na te gaan of de cliënt | van de hoofdverblijfplaats van de cliënt, om na te gaan of de cliënt |
| eventueel overleden is of van hoofdverblijfplaats veranderd is, of om, | eventueel overleden is of van hoofdverblijfplaats veranderd is, of om, |
| indien nodig, inlichtingen te bekomen betreffende de samenstelling van | indien nodig, inlichtingen te bekomen betreffende de samenstelling van |
| het gezin ». Zij had beslist dat « de eventuele efficiëntievoordelen | het gezin ». Zij had beslist dat « de eventuele efficiëntievoordelen |
| waarvan Integan zou kunnen genieten, ingevolge de toegang tot het | waarvan Integan zou kunnen genieten, ingevolge de toegang tot het |
| Rijksregister niet in verhouding staan tot de risico's die de | Rijksregister niet in verhouding staan tot de risico's die de |
| betrokken burgers lopen op het vlak van hun persoonlijke levenssfeer. | betrokken burgers lopen op het vlak van hun persoonlijke levenssfeer. |
| » Het verzoek tot toegang tot het Rijksregister om de maandelijkse en | » Het verzoek tot toegang tot het Rijksregister om de maandelijkse en |
| jaarlijkse abonneelijsten op te stellen leek volgens de Commissie niet | jaarlijkse abonneelijsten op te stellen leek volgens de Commissie niet |
| gerechtvaardigd. De Commissie meende dat Integan deze gegevens | gerechtvaardigd. De Commissie meende dat Integan deze gegevens |
| rechtstreeks van haar cliënten kon verkrijgen. Het verslag aan de | rechtstreeks van haar cliënten kon verkrijgen. Het verslag aan de |
| Koning, in 1994, had duidelijk het negatief advies van de Commissie | Koning, in 1994, had duidelijk het negatief advies van de Commissie |
| verwoordt, maar er zich tegen verzet, niet ten aanzien van de inhoud | verwoordt, maar er zich tegen verzet, niet ten aanzien van de inhoud |
| maar van het feit dat de Commissie een andere beslissing had genomen | maar van het feit dat de Commissie een andere beslissing had genomen |
| in een als gelijkaardig beschouwd geval, namelijk de « Provinciale | in een als gelijkaardig beschouwd geval, namelijk de « Provinciale |
| Brabantse Energiemaatschappij », PBE (advies nr. 19/92 van 18 december | Brabantse Energiemaatschappij », PBE (advies nr. 19/92 van 18 december |
| 1992, koninklijk besluit van 16 januari 1995, Belgisch Staatsblad , 9 | 1992, koninklijk besluit van 16 januari 1995, Belgisch Staatsblad , 9 |
| maart 1995). | maart 1995). |
| De tekst van het nieuwe ontwerp onderscheidt zich nauwelijks van de | De tekst van het nieuwe ontwerp onderscheidt zich nauwelijks van de |
| voorgaande tekst en brengt geen enkel nieuw element aan die de | voorgaande tekst en brengt geen enkel nieuw element aan die de |
| bezwaren van de Commissie tegemoet komt. Zowel het nieuwe verslag aan | bezwaren van de Commissie tegemoet komt. Zowel het nieuwe verslag aan |
| de Koning als de brief van de Minister steunen het nieuwe verzoek op | de Koning als de brief van de Minister steunen het nieuwe verzoek op |
| een ander advies van de Commissie, namelijk dat met betrekking tot de | een ander advies van de Commissie, namelijk dat met betrekking tot de |
| Intercommunale Vereniging voor Energie, IVEG (advies nr. 16/96 van 26 | Intercommunale Vereniging voor Energie, IVEG (advies nr. 16/96 van 26 |
| juni 1996, Belgisch Staatsblad, 13 januari 1999, p. 962 ev.). Wellicht | juni 1996, Belgisch Staatsblad, 13 januari 1999, p. 962 ev.). Wellicht |
| is het de recente datum van bekendmaking van dit advies die de leiding | is het de recente datum van bekendmaking van dit advies die de leiding |
| van Integan heeft doen opschrikken. | van Integan heeft doen opschrikken. |
| Op het ogenblik dat zij haar advies over IVEG opstelde, was de | Op het ogenblik dat zij haar advies over IVEG opstelde, was de |
| Commissie zich wel degelijk bewust van haar advies met betrekking tot | Commissie zich wel degelijk bewust van haar advies met betrekking tot |
| het verzoek van Integan in 1994, evenals haar adviezen met betrekking | het verzoek van Integan in 1994, evenals haar adviezen met betrekking |
| tot de PBE in 1992 en de Brusselse Intercommunale Watermaatschappij, | tot de PBE in 1992 en de Brusselse Intercommunale Watermaatschappij, |
| BIWM, in 1994 (advies nr. 06/94 van 23 maart 1994). Zij bracht met | BIWM, in 1994 (advies nr. 06/94 van 23 maart 1994). Zij bracht met |
| kennis van zaken een gunstig advies uit (behoudens enkele bedenkingen | kennis van zaken een gunstig advies uit (behoudens enkele bedenkingen |
| betreffende de toegang tot bepaalde gegevens van het Rijksregister), | betreffende de toegang tot bepaalde gegevens van het Rijksregister), |
| en een ongunstig advies ten aanzien van het gebruik van het | en een ongunstig advies ten aanzien van het gebruik van het |
| identificatienummer. | identificatienummer. |
| De Commissie ziet geen reden om terug te komen op haar recentere | De Commissie ziet geen reden om terug te komen op haar recentere |
| beslissingen. | beslissingen. |
| Wat artikel 1 van het ontwerp betreft, bevestigt de Commissie dat de | Wat artikel 1 van het ontwerp betreft, bevestigt de Commissie dat de |
| twee vernoemde doeleinden goed overeenstemmen met de opdrachten van | twee vernoemde doeleinden goed overeenstemmen met de opdrachten van |
| algemeen belang. Zij waardeert in hetzelfde artikel dat de personen | algemeen belang. Zij waardeert in hetzelfde artikel dat de personen |
| die gemachtigd zijn toegang te krijgen tot het Rijksregister, | die gemachtigd zijn toegang te krijgen tot het Rijksregister, |
| verplicht worden er zich schriftelijk toe te verbinden de veiligheid | verplicht worden er zich schriftelijk toe te verbinden de veiligheid |
| en het vertrouwelijk karakter van de informatiegevens, waartoe zij | en het vertrouwelijk karakter van de informatiegevens, waartoe zij |
| toegang krijgen, te waarborgen. De Commissie heeft overigens | toegang krijgen, te waarborgen. De Commissie heeft overigens |
| regelmatig gewezen op het feit dat artikel 5 van de wet van 8 augustus | regelmatig gewezen op het feit dat artikel 5 van de wet van 8 augustus |
| 1983 slechts voorzag in de mogelijkheid tot toegang tot het | 1983 slechts voorzag in de mogelijkheid tot toegang tot het |
| Rijksregister « voor de informatie die zij (de begunstigden) krachtens | Rijksregister « voor de informatie die zij (de begunstigden) krachtens |
| een wet of een decreet bevoegd zijn te kennen ». Zoals de Raad van | een wet of een decreet bevoegd zijn te kennen ». Zoals de Raad van |
| State, afdeling wetgeving, herhaaldelijk heeft benadrukt, verlangt « | State, afdeling wetgeving, herhaaldelijk heeft benadrukt, verlangt « |
| de naleving van het wettigheidsbeginsel » van de overheid dat deze « | de naleving van het wettigheidsbeginsel » van de overheid dat deze « |
| op zeer zorgvuldige wijze [nagaat] of de kennis van ieder, in artikel | op zeer zorgvuldige wijze [nagaat] of de kennis van ieder, in artikel |
| 3 van deze wet opgenoemd, gegeven onontbeerlijk is voor de uitvoering | 3 van deze wet opgenoemd, gegeven onontbeerlijk is voor de uitvoering |
| van haar opdracht door de betrokken openbare overheid ». In dit | van haar opdracht door de betrokken openbare overheid ». In dit |
| opzicht stelt de Commissie vast dat artikel 1 van het ontwerp van | opzicht stelt de Commissie vast dat artikel 1 van het ontwerp van |
| koninklijk besluit rekening heeft gehouden met de bezwaren die in 1996 | koninklijk besluit rekening heeft gehouden met de bezwaren die in 1996 |
| ten aanzien van IVEG werden gemaakt en dat het huidig ontwerp van | ten aanzien van IVEG werden gemaakt en dat het huidig ontwerp van |
| koninklijk besluit uitsluitend voorziet in de toegang tot de gegevens | koninklijk besluit uitsluitend voorziet in de toegang tot de gegevens |
| bedoeld in artikel 3, eerste lid, 1°, 2°, 5°, 6° en 8° van de wet van | bedoeld in artikel 3, eerste lid, 1°, 2°, 5°, 6° en 8° van de wet van |
| 8 augustus 1983. Met betrekking tot de toegang tot de opeenvolgende | 8 augustus 1983. Met betrekking tot de toegang tot de opeenvolgende |
| wijzigingen (tweede lid), werd rekening gehouden met de rechtspraak | wijzigingen (tweede lid), werd rekening gehouden met de rechtspraak |
| van de Raad van State en met artikel 5 van de wet van 8 december 1992, | van de Raad van State en met artikel 5 van de wet van 8 december 1992, |
| door deze toegang te beperken tot vijf jaar, zijnde de | door deze toegang te beperken tot vijf jaar, zijnde de |
| verjaringstermijn van de door Integan uitgeschreven facturen. | verjaringstermijn van de door Integan uitgeschreven facturen. |
| De Commissie heeft geen bijzondere opmerking met betrekking tot | De Commissie heeft geen bijzondere opmerking met betrekking tot |
| artikel 2. | artikel 2. |
| De Commissie wijst er tenslotte op dat zij te kennen heeft gegeven dat | De Commissie wijst er tenslotte op dat zij te kennen heeft gegeven dat |
| de lijst van personeelsleden die bevoegd zijn toegang te hebben tot de | de lijst van personeelsleden die bevoegd zijn toegang te hebben tot de |
| toegestane gegevens (artikel 3 van het ontwerp van besluit) haar niet | toegestane gegevens (artikel 3 van het ontwerp van besluit) haar niet |
| meer dient meegedeeld, maar ter hare beschikking gehouden. | meer dient meegedeeld, maar ter hare beschikking gehouden. |
| Om deze redenen, | Om deze redenen, |
| brengt de Commissie een gunstig advies uit met betrekking tot de | brengt de Commissie een gunstig advies uit met betrekking tot de |
| toegang van Integan tot de gewenste gegevens van het Rijksregister van | toegang van Integan tot de gewenste gegevens van het Rijksregister van |
| de natuurlijke personen. | de natuurlijke personen. |
| De secretaris, De voorzitter, | De secretaris, De voorzitter, |
| (get.) B. Havelange. (get.) P. Thomas. | (get.) B. Havelange. (get.) P. Thomas. |
| Voor eensluidend verklaard afschrift : | Voor eensluidend verklaard afschrift : |
| De secretaris van de Commissie, | De secretaris van de Commissie, |
| B. Havelange | B. Havelange |
| ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE | ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE |
| De Raad van State, afdeling wetgeving, tweede kamer, op 21 januari | De Raad van State, afdeling wetgeving, tweede kamer, op 21 januari |
| 2000 door de Minister van Binnenlandse Zaken verzocht hem, binnen een | 2000 door de Minister van Binnenlandse Zaken verzocht hem, binnen een |
| termijn van ten hoogste een maand, van advies te dienen over een | termijn van ten hoogste een maand, van advies te dienen over een |
| ontwerp van koninklijk besluit « waarbij aan de intercommunale | ontwerp van koninklijk besluit « waarbij aan de intercommunale |
| coöperatieve vennootschap « Integan » toegang tot het Rijksregister | coöperatieve vennootschap « Integan » toegang tot het Rijksregister |
| van de natuurlijke personen wordt verleend », heeft op 22 maart 2000 | van de natuurlijke personen wordt verleend », heeft op 22 maart 2000 |
| het volgende advies gegeven : | het volgende advies gegeven : |
| Onderzoek van het ontwerp | Onderzoek van het ontwerp |
| Opschrift | Opschrift |
| Het opschrift behoort preciezer te worden gesteld als volgt : | Het opschrift behoort preciezer te worden gesteld als volgt : |
| « . . . waarbij aan de intercommunale coöperatieve vennootschap « | « . . . waarbij aan de intercommunale coöperatieve vennootschap « |
| Intercommunale voor Teledistributie van het Gewest Antwerpen », | Intercommunale voor Teledistributie van het Gewest Antwerpen », |
| afgekort als « Integan », toegang wordt verleend tot het Rijksregister | afgekort als « Integan », toegang wordt verleend tot het Rijksregister |
| van de natuurlijke personen. ». | van de natuurlijke personen. ». |
| Aanhef | Aanhef |
| Tweede lid | Tweede lid |
| Dit lid dient te vervallen, aangezien de bepalingen betreffende de | Dit lid dient te vervallen, aangezien de bepalingen betreffende de |
| radio- en de teledistributie van de wet van 6 februari 1987 | radio- en de teledistributie van de wet van 6 februari 1987 |
| betreffende de radiodistributie- en de teledistributienetten en | betreffende de radiodistributie- en de teledistributienetten en |
| betreffende de handelspubliciteit op radio en televisie alleen nog in | betreffende de handelspubliciteit op radio en televisie alleen nog in |
| het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van toepassing zijn. | het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van toepassing zijn. |
| Derde lid (dat het tweede lid wordt) | Derde lid (dat het tweede lid wordt) |
| De verwijzing naar de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk- en | De verwijzing naar de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk- en |
| luistergeld behoort te worden aangevuld met de vermelding », | luistergeld behoort te worden aangevuld met de vermelding », |
| inzonderheid op artikel 12 ». | inzonderheid op artikel 12 ». |
| Hoewel de taken waarmee een instantie door of krachtens de wet of een | Hoewel de taken waarmee een instantie door of krachtens de wet of een |
| decreet is belast, doorslaggevend kunnen zijn voor het bepalen van de | decreet is belast, doorslaggevend kunnen zijn voor het bepalen van de |
| informatie die deze instantie bevoegd is te kennen, houdt het vereiste | informatie die deze instantie bevoegd is te kennen, houdt het vereiste |
| van zulk een bevoegdverklaring (zelfs als het om een indirecte | van zulk een bevoegdverklaring (zelfs als het om een indirecte |
| bevoegdverklaring gaat) immers in dat nauwkeurig behoort te worden | bevoegdverklaring gaat) immers in dat nauwkeurig behoort te worden |
| aangewezen krachtens welke wetten of decreten aan die instantie taken | aangewezen krachtens welke wetten of decreten aan die instantie taken |
| zijn toevertrouwd die voor het bepalen daarvan in aanmerking kunnen | zijn toevertrouwd die voor het bepalen daarvan in aanmerking kunnen |
| worden genomen. | worden genomen. |
| In de aanhef wordt zulks terecht gedaan voor de verwijzing naar het | In de aanhef wordt zulks terecht gedaan voor de verwijzing naar het |
| koninklijk besluit van 24 december 1966 betreffende de netten voor | koninklijk besluit van 24 december 1966 betreffende de netten voor |
| distributie van radio-omroep-uitzendingen in de woningen van derden, | distributie van radio-omroep-uitzendingen in de woningen van derden, |
| door als rechtsgrond « inzonderheid artikel 11, eerste lid » van dat | door als rechtsgrond « inzonderheid artikel 11, eerste lid » van dat |
| besluit te vermelden, al is de gebruikelijke formulering « Gelet op | besluit te vermelden, al is de gebruikelijke formulering « Gelet op |
| het koninklijk besluit van . . ., inzonderheid op artikel. . . ». | het koninklijk besluit van . . ., inzonderheid op artikel. . . ». |
| In beide gevallen kan het ontworpen besluit alleen wettig worden | In beide gevallen kan het ontworpen besluit alleen wettig worden |
| geacht indien aan die voorwaarden is voldaan. | geacht indien aan die voorwaarden is voldaan. |
| Vierde lid (dat het zevende lid wordt) | Vierde lid (dat het zevende lid wordt) |
| De verwijzing naar artikel 5 van de wet van 8 december 1992 tot | De verwijzing naar artikel 5 van de wet van 8 december 1992 tot |
| bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de | bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de |
| verwerking van persoonsgegevens behoort te worden aangevuld met een | verwerking van persoonsgegevens behoort te worden aangevuld met een |
| verwijzing naar de wet van 11 december 1998 waarbij dat artikel | verwijzing naar de wet van 11 december 1998 waarbij dat artikel |
| gewijzigd wordt, als die wet in werking mocht treden vooraleer het | gewijzigd wordt, als die wet in werking mocht treden vooraleer het |
| thans onderzochte koninklijk besluit ondertekend wordt. | thans onderzochte koninklijk besluit ondertekend wordt. |
| Overigens dient dit lid te worden gesteld als een als volgt | Overigens dient dit lid te worden gesteld als een als volgt |
| geformuleerde overweging : | geformuleerde overweging : |
| « Overwegende dat de wet van 8 december 1992. . ., inzonderheid | « Overwegende dat de wet van 8 december 1992. . ., inzonderheid |
| artikel 5, . . ., in dezen van toepassing is. ». | artikel 5, . . ., in dezen van toepassing is. ». |
| Die overweging dient onmiddellijk vooraf te gaan aan de vermelding van | Die overweging dient onmiddellijk vooraf te gaan aan de vermelding van |
| het advies van de Raad van State. | het advies van de Raad van State. |
| Dispositief | Dispositief |
| Artikel 2 | Artikel 2 |
| In het tweede lid, onderdeel 2°, behoort te worden geschreven « voor | In het tweede lid, onderdeel 2°, behoort te worden geschreven « voor |
| de in artikel 1, eerste lid, 2° vermelde doeleinden ». | de in artikel 1, eerste lid, 2° vermelde doeleinden ». |
| Artikel 3 | Artikel 3 |
| Artikel 3 dient als volgt te worden gesteld : | Artikel 3 dient als volgt te worden gesteld : |
| « Art. 3.Elk jaar wordt de lijst van de overeenkomstig artikel 1, |
« Art. 3.Elk jaar wordt de lijst van de overeenkomstig artikel 1, |
| derde lid, aangewezen personeelsleden van de intercommunale | derde lid, aangewezen personeelsleden van de intercommunale |
| coöperatieve vennootschap « Integan » met vermelding van hun functie | coöperatieve vennootschap « Integan » met vermelding van hun functie |
| opgemaakt en aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke | opgemaakt en aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke |
| levenssfeer overgezonden. ». | levenssfeer overgezonden. ». |
| Aldus worden de eenvormigheid van de verplichtingen die rusten op alle | Aldus worden de eenvormigheid van de verplichtingen die rusten op alle |
| personen die toegang hebben tot het Rijksregister en, daarmee | personen die toegang hebben tot het Rijksregister en, daarmee |
| samenhangend, de eenvormigheid van de waarborgen die aan de | samenhangend, de eenvormigheid van de waarborgen die aan de |
| geregistreerde personen worden geboden, verzekerd. Het periodieke | geregistreerde personen worden geboden, verzekerd. Het periodieke |
| overzenden van de lijsten van personen die toegang hebben tot het | overzenden van de lijsten van personen die toegang hebben tot het |
| Rijksregister biedt het voordeel dat de Commissie hierdoor een eerste | Rijksregister biedt het voordeel dat de Commissie hierdoor een eerste |
| idee wordt gegeven van de ontwikkelingen in de bestuurlijke praktijk. | idee wordt gegeven van de ontwikkelingen in de bestuurlijke praktijk. |
| Wanneer de lijsten niet worden overgezonden, kan ze snel eventuele | Wanneer de lijsten niet worden overgezonden, kan ze snel eventuele |
| onregelmatigheden of nalatigheden opsporen en dienovereenkomstig | onregelmatigheden of nalatigheden opsporen en dienovereenkomstig |
| optreden. | optreden. |
| Indien de bedoeling van de Regering erin zou bestaan de procedure te | Indien de bedoeling van de Regering erin zou bestaan de procedure te |
| vereenvoudigen, dan zouden die maatregelen tot vereenvoudiging | vereenvoudigen, dan zouden die maatregelen tot vereenvoudiging |
| gewettigd moeten worden en zouden ze moeten gelden voor alle | gewettigd moeten worden en zouden ze moeten gelden voor alle |
| soortgelijke gevallen, wat zou betekenen dat alle besluiten die tot | soortgelijke gevallen, wat zou betekenen dat alle besluiten die tot |
| nog toe terzake zijn uitgevaardigd opnieuw zouden moeten worden | nog toe terzake zijn uitgevaardigd opnieuw zouden moeten worden |
| bekeken. | bekeken. |
| Opmerkingen betreffende de Nederlandse tekst | Opmerkingen betreffende de Nederlandse tekst |
| In artikel 1, eerste lid, onderdeel 1°, in fine, behoort het woord « | In artikel 1, eerste lid, onderdeel 1°, in fine, behoort het woord « |
| evenals » te worden vervangen door het woord « alsook ». | evenals » te worden vervangen door het woord « alsook ». |
| In datzelfde artikel 1, vierde lid, schrijve men « verbinden zich er | In datzelfde artikel 1, vierde lid, schrijve men « verbinden zich er |
| schriftelijk toe » in plaats van « verbinden zich ertoe schriftelijk | schriftelijk toe » in plaats van « verbinden zich ertoe schriftelijk |
| ». | ». |
| De kamer was samengesteld uit : | De kamer was samengesteld uit : |
| De heren : | De heren : |
| J.-J. Stryckmans, eerste voorzitter; | J.-J. Stryckmans, eerste voorzitter; |
| Y. Kreins, P. Quertainmont, staatsraden; | Y. Kreins, P. Quertainmont, staatsraden; |
| F. Delperée, J. Kirkpatrick, assessoren van de afdeling wetgeving; | F. Delperée, J. Kirkpatrick, assessoren van de afdeling wetgeving; |
| Mevr. J. Gielissen, toegevoegd griffier. | Mevr. J. Gielissen, toegevoegd griffier. |
| Het verslag werd uitgebracht door de heer J. Regnier, eerste | Het verslag werd uitgebracht door de heer J. Regnier, eerste |
| auditeur-afdelingshoofd. De nota van het Coördinatiebureau werd | auditeur-afdelingshoofd. De nota van het Coördinatiebureau werd |
| opgesteld door de heer E. Bosquet, adjunct-referendaris. | opgesteld door de heer E. Bosquet, adjunct-referendaris. |
| De overeenstemming tussen de Franse en de nederlandse tekst werd | De overeenstemming tussen de Franse en de nederlandse tekst werd |
| nagezien onder toezicht van de heer J.-J. Stryckmans. | nagezien onder toezicht van de heer J.-J. Stryckmans. |
| De griffier, De eerste voorzitter, | De griffier, De eerste voorzitter, |
| J. Gielissen. J.-J. Stryckmans. | J. Gielissen. J.-J. Stryckmans. |
| 9 JULI 2000. - Koninklijk besluit waarbij aan de intercommunale | 9 JULI 2000. - Koninklijk besluit waarbij aan de intercommunale |
| coöperatieve vennootschap « Intercommunale voor Teledistributie van | coöperatieve vennootschap « Intercommunale voor Teledistributie van |
| het Gewest Antwerpen », afgekort als « Integan », toegang wordt | het Gewest Antwerpen », afgekort als « Integan », toegang wordt |
| verleend tot het Rijksregister van de natuurlijke personen | verleend tot het Rijksregister van de natuurlijke personen |
| ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister | Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister |
| van de natuurlijke personen, inzonderheid op artikel 5, tweede lid, | van de natuurlijke personen, inzonderheid op artikel 5, tweede lid, |
| a), gewijzigd bij de wetten van 19 juli 1991 en 8 december 1992; | a), gewijzigd bij de wetten van 19 juli 1991 en 8 december 1992; |
| Gelet op de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk- en luistergeld, | Gelet op de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk- en luistergeld, |
| inzonderheid op artikel 12; | inzonderheid op artikel 12; |
| Gelet op het koninklijk besluit van 24 december 1966 betreffende de | Gelet op het koninklijk besluit van 24 december 1966 betreffende de |
| netten voor distributie van radio-omroepuitzendingen in de woningen | netten voor distributie van radio-omroepuitzendingen in de woningen |
| van derden, inzonderheid op artikel 11, eerste lid; | van derden, inzonderheid op artikel 11, eerste lid; |
| Gelet op de adviezen nr. 18/94 en nr. 19/1999 van de Commissie voor de | Gelet op de adviezen nr. 18/94 en nr. 19/1999 van de Commissie voor de |
| bescherming van de persoonlijke levenssfeer, respectievelijk | bescherming van de persoonlijke levenssfeer, respectievelijk |
| uitgebracht op 20 mei 1994 en op 12 juli 1999; | uitgebracht op 20 mei 1994 en op 12 juli 1999; |
| Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën gegeven op 5 | Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën gegeven op 5 |
| oktober 1999; | oktober 1999; |
| Gelet op het besluit van de Ministerraad van 9 december 1999 over het | Gelet op het besluit van de Ministerraad van 9 december 1999 over het |
| verzoek om advies door de Raad van State binnen een termijn van een | verzoek om advies door de Raad van State binnen een termijn van een |
| maand; | maand; |
| Overwegende dat de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de | Overwegende dat de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de |
| persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van | persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van |
| persoonsgegevens, inzonderheid artikel 5, in dezen van toepassing is; | persoonsgegevens, inzonderheid artikel 5, in dezen van toepassing is; |
| Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 22 maart 2000, | Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 22 maart 2000, |
| met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van de wetten op de | met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van de wetten op de |
| Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, vervangen door de | Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, vervangen door de |
| wet van 4 augustus 1996; | wet van 4 augustus 1996; |
| Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en van Onze | Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en van Onze |
| Minister van Justitie en op het advies van Onze in Raad vergaderde | Minister van Justitie en op het advies van Onze in Raad vergaderde |
| Ministers, | Ministers, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.Aan de intercommunale coöperatieve vennootschap « Integan » |
Artikel 1.Aan de intercommunale coöperatieve vennootschap « Integan » |
| wordt toegang verleend tot de informatiegegevens vermeld in artikel 3, | wordt toegang verleend tot de informatiegegevens vermeld in artikel 3, |
| eerste lid, 1°, 2°, 5°, 6° en 8°, en tweede lid, van de wet van 8 | eerste lid, 1°, 2°, 5°, 6° en 8°, en tweede lid, van de wet van 8 |
| augustus 1983 tot regeling van een Rijsregister van de natuurlijke | augustus 1983 tot regeling van een Rijsregister van de natuurlijke |
| personen. Deze toegang geldt uitsluitend voor het vervullen van de | personen. Deze toegang geldt uitsluitend voor het vervullen van de |
| hierna opgesomde taken : | hierna opgesomde taken : |
| 1° het factureren aan haar abonnees van de aansluitingskosten op het | 1° het factureren aan haar abonnees van de aansluitingskosten op het |
| net van de televisiedistributie en van de abonnementsvergoeding voor | net van de televisiedistributie en van de abonnementsvergoeding voor |
| de levering van de desbetreffende signalen alsook voor de | de levering van de desbetreffende signalen alsook voor de |
| auteursrechten; | auteursrechten; |
| 2° het opstellen van de maandelijkse en jaarlijkse lijst bedoeld in | 2° het opstellen van de maandelijkse en jaarlijkse lijst bedoeld in |
| artikel 12 van de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk- en | artikel 12 van de wet van 13 juli 1987 betreffende het kijk- en |
| luistergeld. | luistergeld. |
| De toegang tot de opeenvolgende wijzigingen aangebracht aan de in het | De toegang tot de opeenvolgende wijzigingen aangebracht aan de in het |
| eerste lid bedoelde informatiegegevens wordt beperkt tot een periode | eerste lid bedoelde informatiegegevens wordt beperkt tot een periode |
| van vijf jaar die de mededeling van die informatiegegevens voorafgaat. | van vijf jaar die de mededeling van die informatiegegevens voorafgaat. |
| De toegang bedoeld in het eerste lid geldt enkel voor : | De toegang bedoeld in het eerste lid geldt enkel voor : |
| 1° de directeur-generaal van Integan; | 1° de directeur-generaal van Integan; |
| 2° de personeelsleden van Integan, die daartoe door de | 2° de personeelsleden van Integan, die daartoe door de |
| directeur-generaal bij name en schriftelijk zijn aangewezen omwille | directeur-generaal bij name en schriftelijk zijn aangewezen omwille |
| van hun functie en binnen de perken van hun respectieve bevoegdheden. | van hun functie en binnen de perken van hun respectieve bevoegdheden. |
| De betrokken personeelsleden verbinden zich er schriftelijk toe de | De betrokken personeelsleden verbinden zich er schriftelijk toe de |
| veiligheid en de vertrouwelijkheid van de informatiegegevens te | veiligheid en de vertrouwelijkheid van de informatiegegevens te |
| waarborgen waartoe zij toegang krijgen. | waarborgen waartoe zij toegang krijgen. |
Art. 2.De met toepassing van artikel 1 verkregen informatiegegevens |
Art. 2.De met toepassing van artikel 1 verkregen informatiegegevens |
| mogen slechts worden gebruikt voor de in het tweede lid van dat | mogen slechts worden gebruikt voor de in het tweede lid van dat |
| artikel vermelde doeleinden. Zij mogen niet worden medegedeeld aan | artikel vermelde doeleinden. Zij mogen niet worden medegedeeld aan |
| derden. | derden. |
| Worden niet als derden beschouwd voor de toepassing van het eerste lid | Worden niet als derden beschouwd voor de toepassing van het eerste lid |
| : | : |
| 1° de natuurlijke personen waarop die informatiegegevens betrekking | 1° de natuurlijke personen waarop die informatiegegevens betrekking |
| hebben, of hun wettelijke vertegenwoordigers; | hebben, of hun wettelijke vertegenwoordigers; |
| 2° de openbare overheden en de instellingen aangewezen krachtens | 2° de openbare overheden en de instellingen aangewezen krachtens |
| artikel 5 van de voormelde wet van 8 augustus 1983, voor de | artikel 5 van de voormelde wet van 8 augustus 1983, voor de |
| informatiegegevens die hen kunnen worden medegedeeld krachtens hun | informatiegegevens die hen kunnen worden medegedeeld krachtens hun |
| aanwijzing en uitsluitend in het kader van de betrekkingen die zij | aanwijzing en uitsluitend in het kader van de betrekkingen die zij |
| voor de in artikel 1, eerste lid, 2°, vermelde doeleinden met Integan | voor de in artikel 1, eerste lid, 2°, vermelde doeleinden met Integan |
| onderhouden. | onderhouden. |
Art. 3.Elk jaar wordt de lijst van de overeenkomstig artikel 1, derde |
Art. 3.Elk jaar wordt de lijst van de overeenkomstig artikel 1, derde |
| lid, aangewezen personeelsleden van de intercommunale coöperatieve | lid, aangewezen personeelsleden van de intercommunale coöperatieve |
| vennootschap « Integan » met vermelding van hun functie opgemaakt en | vennootschap « Integan » met vermelding van hun functie opgemaakt en |
| aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer | aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer |
| overgezonden. | overgezonden. |
Art. 4.Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Onze Minister van |
Art. 4.Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Onze Minister van |
| Justitie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit | Justitie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit |
| besluit. | besluit. |
| Gegeven te Brussel, 9 juli 2000. | Gegeven te Brussel, 9 juli 2000. |
| ALBERT | ALBERT |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Binnenlandse Zaken, | De Minister van Binnenlandse Zaken, |
| A. DUQUESNE | A. DUQUESNE |
| De Minister van Justitie, | De Minister van Justitie, |
| M. VERWILGHEN | M. VERWILGHEN |