Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 08/04/2002
← Terug naar "Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 juli 1997 betreffende de erkenning en subsidiëring van niet-gouvernementele ontwikkelingsorganisaties en van hun federaties. - Addendum "
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 juli 1997 betreffende de erkenning en subsidiëring van niet-gouvernementele ontwikkelingsorganisaties en van hun federaties. - Addendum Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 juli 1997 betreffende de erkenning en subsidiëring van niet-gouvernementele ontwikkelingsorganisaties en van hun federaties. - Addendum
MINISTERIE VAN BUITENLANDSE ZAKEN, BUITENLANDSE HANDEL EN MINISTERIE VAN BUITENLANDSE ZAKEN, BUITENLANDSE HANDEL EN
INTERNATIONALE SAMENWERKING INTERNATIONALE SAMENWERKING
8 APRIL 2002. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk 8 APRIL 2002. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk
besluit van 18 juli 1997 betreffende de erkenning en subsidiëring van besluit van 18 juli 1997 betreffende de erkenning en subsidiëring van
niet-gouvernementele ontwikkelingsorganisaties en van hun federaties. niet-gouvernementele ontwikkelingsorganisaties en van hun federaties.
- Addendum - Addendum
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
De verantwoording van de wijziging. De verantwoording van de wijziging.
Op 18 juli 1997 kreeg de indirecte bilaterale samenwerking, uitgevoerd Op 18 juli 1997 kreeg de indirecte bilaterale samenwerking, uitgevoerd
door de Belgische niet-gouvernementele organisaties voor door de Belgische niet-gouvernementele organisaties voor
ontwikkelingssamenwerking (NGO's), middels een koninklijk besluit een ontwikkelingssamenwerking (NGO's), middels een koninklijk besluit een
nieuw wettelijk kader. Sindsdien worden de NGO's betoelaagd op basis nieuw wettelijk kader. Sindsdien worden de NGO's betoelaagd op basis
van een vijfjarenprogramma dat jaarlijks geconcretiseerd wordt in een van een vijfjarenprogramma dat jaarlijks geconcretiseerd wordt in een
actieplan. actieplan.
Ondertussen werd ontwikkelingssamenwerking hertekend via de wet van 25 Ondertussen werd ontwikkelingssamenwerking hertekend via de wet van 25
mei 1999 betreffende de Belgische Internationale Samenwerking, zoals mei 1999 betreffende de Belgische Internationale Samenwerking, zoals
gewijzigd door de programmawet van 2 januari 2001. In haar artikel 10 gewijzigd door de programmawet van 2 januari 2001. In haar artikel 10
bepaalt zij de criteria waaraan een NGO moet beantwoorden om een bepaalt zij de criteria waaraan een NGO moet beantwoorden om een
erkenning te krijgen. Ook werd het vroegere Algemeen Bestuur van de erkenning te krijgen. Ook werd het vroegere Algemeen Bestuur van de
Ontwikkelingssamenwerking geïntegreerd in het Ministerie van Ontwikkelingssamenwerking geïntegreerd in het Ministerie van
Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Internationale Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Internationale
Samenwerking. Deze wijzigingen nopen tot een aanpassing van het Samenwerking. Deze wijzigingen nopen tot een aanpassing van het
koninklijk besluit van 1997. koninklijk besluit van 1997.
Bovendien lopen de eerste vijfjarenprogramma's af einde 2002 en blijkt Bovendien lopen de eerste vijfjarenprogramma's af einde 2002 en blijkt
uit evaluaties van deze programma's dat ook om deze reden een uit evaluaties van deze programma's dat ook om deze reden een
bijsturing van het wettelijk kader nodig is. De doelstellingen van het bijsturing van het wettelijk kader nodig is. De doelstellingen van het
koninklijk besluit van 1997 blijven echter ongewijzigd. Zo beogen koninklijk besluit van 1997 blijven echter ongewijzigd. Zo beogen
sommige wijzigingen een verdere vereenvoudiging van de procedures en sommige wijzigingen een verdere vereenvoudiging van de procedures en
een versterking van de notie programma-aanpak, beide belangrijke een versterking van de notie programma-aanpak, beide belangrijke
objectieven van het koninklijk besluit van 1997. objectieven van het koninklijk besluit van 1997.
Gezien om bovenstaande redenen aanpassingen dienden te gebeuren, werd Gezien om bovenstaande redenen aanpassingen dienden te gebeuren, werd
van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele anomalieën op te heffen, van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele anomalieën op te heffen,
bestaande onduidelijkheden weg te werken en om materiële verbeteringen bestaande onduidelijkheden weg te werken en om materiële verbeteringen
aan het statuut van de NGO-coöperant door te voeren. aan het statuut van de NGO-coöperant door te voeren.
Het ministerieel besluit van 25 september 1998 ter uitvoering van het Het ministerieel besluit van 25 september 1998 ter uitvoering van het
koninklijk besluit van 1997 wordt eveneens gewijzigd in dezelfde koninklijk besluit van 1997 wordt eveneens gewijzigd in dezelfde
geest. geest.
Het advies van de Raad van State wees op een aantal onvolmaaktheden in Het advies van de Raad van State wees op een aantal onvolmaaktheden in
het vorig ontwerp-koninklijk besluit. het vorig ontwerp-koninklijk besluit.
Zo was het koninklijk besluit van 1978 onvoldoende aangepast aan de Zo was het koninklijk besluit van 1978 onvoldoende aangepast aan de
nieuwe beschikkingen van de wet betreffende de Internationale nieuwe beschikkingen van de wet betreffende de Internationale
Samenwerking van 25 mei 1999. Samenwerking van 25 mei 1999.
Om tegemoet te komen aan haar opmerkingen maakt het ontwerp-koninklijk Om tegemoet te komen aan haar opmerkingen maakt het ontwerp-koninklijk
besluit een onderscheid tussen de notie « meerjarenprogramma » (een besluit een onderscheid tussen de notie « meerjarenprogramma » (een
erkenningscriterium zoals voorzien door artikel 10 van de wet erkenningscriterium zoals voorzien door artikel 10 van de wet
betreffende de Internationale Samenwerking) en de notie « betreffende de Internationale Samenwerking) en de notie «
vijfjarenprogramma » (middels welke een erkende NGO een subsidie vijfjarenprogramma » (middels welke een erkende NGO een subsidie
aanvraagt). aanvraagt).
Ook werd, in functie van haar opmerkingen, de notie « Ook werd, in functie van haar opmerkingen, de notie «
samenwerkingsverband » grondig herwerkt. samenwerkingsverband » grondig herwerkt.
Tenslotte werd een deel van het oorspronkelijk ontwerp ministrieel Tenslotte werd een deel van het oorspronkelijk ontwerp ministrieel
besluit in het ontwerp-koninklijk besluit geïmplementeerd, dit besluit in het ontwerp-koninklijk besluit geïmplementeerd, dit
eveneens na het tussengekomen advies van de Raad van State. eveneens na het tussengekomen advies van de Raad van State.
Bespreking van de belangrijkste wijzigingen. Bespreking van de belangrijkste wijzigingen.
In artikel 2 wordt een nieuwe definitie van de term « actieplan » In artikel 2 wordt een nieuwe definitie van de term « actieplan »
gegeven. Dit heeft als belangrijkste gevolg dat een NGO vanaf de gegeven. Dit heeft als belangrijkste gevolg dat een NGO vanaf de
inwerkingtreding van onderhavig besluit jaarlijks slechts één dossier inwerkingtreding van onderhavig besluit jaarlijks slechts één dossier
aan de administratie dient over te maken. Dit dossier koppelt de aan de administratie dient over te maken. Dit dossier koppelt de
beoordeling van toe te kennen toelagen voor een volgend jaar aan de beoordeling van toe te kennen toelagen voor een volgend jaar aan de
realisaties en de financiële verslaggeving van het vorige jaar en aan realisaties en de financiële verslaggeving van het vorige jaar en aan
een tussentijdse rapportering over de uitvoering van de acties van het een tussentijdse rapportering over de uitvoering van de acties van het
lopende jaar. De integratie van de verslaggeving en planning laat een lopende jaar. De integratie van de verslaggeving en planning laat een
coherentere benadering toe en beoogt de versterking van de coherentere benadering toe en beoogt de versterking van de
programma-aanpak. Daarnaast zal het ééngemaakte dossier een programma-aanpak. Daarnaast zal het ééngemaakte dossier een
administratieve vereenvoudiging betekenen. administratieve vereenvoudiging betekenen.
De wijziging beoogt tot een vervroeging van de indieningdatum van het De wijziging beoogt tot een vervroeging van de indieningdatum van het
actieplan. actieplan.
Voor de NGO's en hun partnerorganisaties betekent dit dat de planning Voor de NGO's en hun partnerorganisaties betekent dit dat de planning
vroeger in het jaar dient te gebeuren. Bij de beoordeling van de vroeger in het jaar dient te gebeuren. Bij de beoordeling van de
dossiers door de administratie zal evenwel rekening gehouden worden dossiers door de administratie zal evenwel rekening gehouden worden
met elementen die moeilijk te voorzien of te plannen waren. met elementen die moeilijk te voorzien of te plannen waren.
In artikel 1 wordt een definitie van een samenwerkingsverband In artikel 1 wordt een definitie van een samenwerkingsverband
ingevoerd. Een samenwerking van twee organisaties kan beschouwd worden ingevoerd. Een samenwerking van twee organisaties kan beschouwd worden
als een samenwerkingsverband. als een samenwerkingsverband.
In artikel 2 wordt het koninklijk besluit aangepast aan de wet In artikel 2 wordt het koninklijk besluit aangepast aan de wet
betreffende de Belgische Internationale Samenwerking voor wat betreft betreffende de Belgische Internationale Samenwerking voor wat betreft
de voorwaarden tot erkenning van een NGO. de voorwaarden tot erkenning van een NGO.
In artikel 3 wordt de duur van de erkenning genuanceerder bepaald en In artikel 3 wordt de duur van de erkenning genuanceerder bepaald en
in artikel 4 de procedure tot schorsing of intrekking van de erkenning in artikel 4 de procedure tot schorsing of intrekking van de erkenning
op punt gesteld. op punt gesteld.
In artikel 7 worden lokale partnerorganisaties als mogelijke In artikel 7 worden lokale partnerorganisaties als mogelijke
begunstigden van activiteiten van dienstverlening aangeduid. begunstigden van activiteiten van dienstverlening aangeduid.
Zo wordt de onduidelijke afbakening van partnerorganisaties die al dan Zo wordt de onduidelijke afbakening van partnerorganisaties die al dan
niet in aanmerking zouden komen, weggewerkt. niet in aanmerking zouden komen, weggewerkt.
Artikel 7 maakt tevens een betoelaging uitdrukkelijk mogelijk voor Artikel 7 maakt tevens een betoelaging uitdrukkelijk mogelijk voor
andere vormen van personeelsuitzending naast NGO-coöperanten en andere vormen van personeelsuitzending naast NGO-coöperanten en
bursalen. Dit is niet nieuw, maar het wordt nu wel explicieter bursalen. Dit is niet nieuw, maar het wordt nu wel explicieter
geformuleerd. Er bestaat een internationale trend om personeelsinzet geformuleerd. Er bestaat een internationale trend om personeelsinzet
meer te differentiëren. meer te differentiëren.
Artikel 12 en artikel 13 specificeren de regels die gelden voor een Artikel 12 en artikel 13 specificeren de regels die gelden voor een
samenwerkingsverband, dit rekening gehouden met de opmerkingen die de samenwerkingsverband, dit rekening gehouden met de opmerkingen die de
Raad van State formuleerde in haar advies van 18 februari 2002. Raad van State formuleerde in haar advies van 18 februari 2002.
In artikel 14 worden een aantal wijzigingen doorgevoerd die een In artikel 14 worden een aantal wijzigingen doorgevoerd die een
verbetering van het statuut van de NGO-coöperant tot gevolg hebben. verbetering van het statuut van de NGO-coöperant tot gevolg hebben.
In artikel 19 wordt de rol van de overlegorganen, de federaties, als In artikel 19 wordt de rol van de overlegorganen, de federaties, als
gesprekspartners uitgebreid naar alle, op de begroting voor gesprekspartners uitgebreid naar alle, op de begroting voor
Internationale Samenwerking betoelaagbare NGO-activiteiten. Internationale Samenwerking betoelaagbare NGO-activiteiten.
Bovendien wordt hun opdracht in verband met de kwaliteitsverbetering Bovendien wordt hun opdracht in verband met de kwaliteitsverbetering
van het werk van de NGO's officieel erkend. van het werk van de NGO's officieel erkend.
De oorspronkelijke reglementering vertoonde enkele hiaten en De oorspronkelijke reglementering vertoonde enkele hiaten en
ongelijkheden inzake administratiekosten en kosten voor evaluatie. ongelijkheden inzake administratiekosten en kosten voor evaluatie.
Deze werden weggewerkt in het artikel 23. Deze werden weggewerkt in het artikel 23.
Tenslotte zijn de bepalingen met betrekking tot de inwerkingtreding Tenslotte zijn de bepalingen met betrekking tot de inwerkingtreding
van onderhavig besluit zo geformuleerd dat de gewijzigde van onderhavig besluit zo geformuleerd dat de gewijzigde
reglementering in voege treedt bij de start van het volgend vijfjarig reglementering in voege treedt bij de start van het volgend vijfjarig
programma van de meeste NGO's. programma van de meeste NGO's.
Wij hebben de eer te zijn, Wij hebben de eer te zijn,
Sire, Sire,
van Uwe Majesteit, van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige de zeer eerbiedige
en zeer trouwe dienaars, en zeer trouwe dienaars,
De Minister van Buitenlandse Zaken, De Minister van Buitenlandse Zaken,
L. MICHEL L. MICHEL
De Staatssecretaris voor Ontwikkelingssamenwerking, De Staatssecretaris voor Ontwikkelingssamenwerking,
E. BOUTMANS E. BOUTMANS
Deze publicatie geeft gevolg aan de publicatie van het besluit dat Deze publicatie geeft gevolg aan de publicatie van het besluit dat
verschenen is in het Belgisch Staatsblad nr. 145 van 30 april 2002 op verschenen is in het Belgisch Staatsblad nr. 145 van 30 april 2002 op
blz. 18150. blz. 18150.
^