← Terug naar "Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 juli 1997 betreffende de erkenning en subsidiëring van niet-gouvernementele ontwikkelingsorganisaties en van hun federaties. - Addendum "
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 juli 1997 betreffende de erkenning en subsidiëring van niet-gouvernementele ontwikkelingsorganisaties en van hun federaties. - Addendum | Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 juli 1997 betreffende de erkenning en subsidiëring van niet-gouvernementele ontwikkelingsorganisaties en van hun federaties. - Addendum |
---|---|
MINISTERIE VAN BUITENLANDSE ZAKEN, BUITENLANDSE HANDEL EN | MINISTERIE VAN BUITENLANDSE ZAKEN, BUITENLANDSE HANDEL EN |
INTERNATIONALE SAMENWERKING | INTERNATIONALE SAMENWERKING |
8 APRIL 2002. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk | 8 APRIL 2002. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk |
besluit van 18 juli 1997 betreffende de erkenning en subsidiëring van | besluit van 18 juli 1997 betreffende de erkenning en subsidiëring van |
niet-gouvernementele ontwikkelingsorganisaties en van hun federaties. | niet-gouvernementele ontwikkelingsorganisaties en van hun federaties. |
- Addendum | - Addendum |
VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
Sire, | Sire, |
De verantwoording van de wijziging. | De verantwoording van de wijziging. |
Op 18 juli 1997 kreeg de indirecte bilaterale samenwerking, uitgevoerd | Op 18 juli 1997 kreeg de indirecte bilaterale samenwerking, uitgevoerd |
door de Belgische niet-gouvernementele organisaties voor | door de Belgische niet-gouvernementele organisaties voor |
ontwikkelingssamenwerking (NGO's), middels een koninklijk besluit een | ontwikkelingssamenwerking (NGO's), middels een koninklijk besluit een |
nieuw wettelijk kader. Sindsdien worden de NGO's betoelaagd op basis | nieuw wettelijk kader. Sindsdien worden de NGO's betoelaagd op basis |
van een vijfjarenprogramma dat jaarlijks geconcretiseerd wordt in een | van een vijfjarenprogramma dat jaarlijks geconcretiseerd wordt in een |
actieplan. | actieplan. |
Ondertussen werd ontwikkelingssamenwerking hertekend via de wet van 25 | Ondertussen werd ontwikkelingssamenwerking hertekend via de wet van 25 |
mei 1999 betreffende de Belgische Internationale Samenwerking, zoals | mei 1999 betreffende de Belgische Internationale Samenwerking, zoals |
gewijzigd door de programmawet van 2 januari 2001. In haar artikel 10 | gewijzigd door de programmawet van 2 januari 2001. In haar artikel 10 |
bepaalt zij de criteria waaraan een NGO moet beantwoorden om een | bepaalt zij de criteria waaraan een NGO moet beantwoorden om een |
erkenning te krijgen. Ook werd het vroegere Algemeen Bestuur van de | erkenning te krijgen. Ook werd het vroegere Algemeen Bestuur van de |
Ontwikkelingssamenwerking geïntegreerd in het Ministerie van | Ontwikkelingssamenwerking geïntegreerd in het Ministerie van |
Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Internationale | Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Internationale |
Samenwerking. Deze wijzigingen nopen tot een aanpassing van het | Samenwerking. Deze wijzigingen nopen tot een aanpassing van het |
koninklijk besluit van 1997. | koninklijk besluit van 1997. |
Bovendien lopen de eerste vijfjarenprogramma's af einde 2002 en blijkt | Bovendien lopen de eerste vijfjarenprogramma's af einde 2002 en blijkt |
uit evaluaties van deze programma's dat ook om deze reden een | uit evaluaties van deze programma's dat ook om deze reden een |
bijsturing van het wettelijk kader nodig is. De doelstellingen van het | bijsturing van het wettelijk kader nodig is. De doelstellingen van het |
koninklijk besluit van 1997 blijven echter ongewijzigd. Zo beogen | koninklijk besluit van 1997 blijven echter ongewijzigd. Zo beogen |
sommige wijzigingen een verdere vereenvoudiging van de procedures en | sommige wijzigingen een verdere vereenvoudiging van de procedures en |
een versterking van de notie programma-aanpak, beide belangrijke | een versterking van de notie programma-aanpak, beide belangrijke |
objectieven van het koninklijk besluit van 1997. | objectieven van het koninklijk besluit van 1997. |
Gezien om bovenstaande redenen aanpassingen dienden te gebeuren, werd | Gezien om bovenstaande redenen aanpassingen dienden te gebeuren, werd |
van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele anomalieën op te heffen, | van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele anomalieën op te heffen, |
bestaande onduidelijkheden weg te werken en om materiële verbeteringen | bestaande onduidelijkheden weg te werken en om materiële verbeteringen |
aan het statuut van de NGO-coöperant door te voeren. | aan het statuut van de NGO-coöperant door te voeren. |
Het ministerieel besluit van 25 september 1998 ter uitvoering van het | Het ministerieel besluit van 25 september 1998 ter uitvoering van het |
koninklijk besluit van 1997 wordt eveneens gewijzigd in dezelfde | koninklijk besluit van 1997 wordt eveneens gewijzigd in dezelfde |
geest. | geest. |
Het advies van de Raad van State wees op een aantal onvolmaaktheden in | Het advies van de Raad van State wees op een aantal onvolmaaktheden in |
het vorig ontwerp-koninklijk besluit. | het vorig ontwerp-koninklijk besluit. |
Zo was het koninklijk besluit van 1978 onvoldoende aangepast aan de | Zo was het koninklijk besluit van 1978 onvoldoende aangepast aan de |
nieuwe beschikkingen van de wet betreffende de Internationale | nieuwe beschikkingen van de wet betreffende de Internationale |
Samenwerking van 25 mei 1999. | Samenwerking van 25 mei 1999. |
Om tegemoet te komen aan haar opmerkingen maakt het ontwerp-koninklijk | Om tegemoet te komen aan haar opmerkingen maakt het ontwerp-koninklijk |
besluit een onderscheid tussen de notie « meerjarenprogramma » (een | besluit een onderscheid tussen de notie « meerjarenprogramma » (een |
erkenningscriterium zoals voorzien door artikel 10 van de wet | erkenningscriterium zoals voorzien door artikel 10 van de wet |
betreffende de Internationale Samenwerking) en de notie « | betreffende de Internationale Samenwerking) en de notie « |
vijfjarenprogramma » (middels welke een erkende NGO een subsidie | vijfjarenprogramma » (middels welke een erkende NGO een subsidie |
aanvraagt). | aanvraagt). |
Ook werd, in functie van haar opmerkingen, de notie « | Ook werd, in functie van haar opmerkingen, de notie « |
samenwerkingsverband » grondig herwerkt. | samenwerkingsverband » grondig herwerkt. |
Tenslotte werd een deel van het oorspronkelijk ontwerp ministrieel | Tenslotte werd een deel van het oorspronkelijk ontwerp ministrieel |
besluit in het ontwerp-koninklijk besluit geïmplementeerd, dit | besluit in het ontwerp-koninklijk besluit geïmplementeerd, dit |
eveneens na het tussengekomen advies van de Raad van State. | eveneens na het tussengekomen advies van de Raad van State. |
Bespreking van de belangrijkste wijzigingen. | Bespreking van de belangrijkste wijzigingen. |
In artikel 2 wordt een nieuwe definitie van de term « actieplan » | In artikel 2 wordt een nieuwe definitie van de term « actieplan » |
gegeven. Dit heeft als belangrijkste gevolg dat een NGO vanaf de | gegeven. Dit heeft als belangrijkste gevolg dat een NGO vanaf de |
inwerkingtreding van onderhavig besluit jaarlijks slechts één dossier | inwerkingtreding van onderhavig besluit jaarlijks slechts één dossier |
aan de administratie dient over te maken. Dit dossier koppelt de | aan de administratie dient over te maken. Dit dossier koppelt de |
beoordeling van toe te kennen toelagen voor een volgend jaar aan de | beoordeling van toe te kennen toelagen voor een volgend jaar aan de |
realisaties en de financiële verslaggeving van het vorige jaar en aan | realisaties en de financiële verslaggeving van het vorige jaar en aan |
een tussentijdse rapportering over de uitvoering van de acties van het | een tussentijdse rapportering over de uitvoering van de acties van het |
lopende jaar. De integratie van de verslaggeving en planning laat een | lopende jaar. De integratie van de verslaggeving en planning laat een |
coherentere benadering toe en beoogt de versterking van de | coherentere benadering toe en beoogt de versterking van de |
programma-aanpak. Daarnaast zal het ééngemaakte dossier een | programma-aanpak. Daarnaast zal het ééngemaakte dossier een |
administratieve vereenvoudiging betekenen. | administratieve vereenvoudiging betekenen. |
De wijziging beoogt tot een vervroeging van de indieningdatum van het | De wijziging beoogt tot een vervroeging van de indieningdatum van het |
actieplan. | actieplan. |
Voor de NGO's en hun partnerorganisaties betekent dit dat de planning | Voor de NGO's en hun partnerorganisaties betekent dit dat de planning |
vroeger in het jaar dient te gebeuren. Bij de beoordeling van de | vroeger in het jaar dient te gebeuren. Bij de beoordeling van de |
dossiers door de administratie zal evenwel rekening gehouden worden | dossiers door de administratie zal evenwel rekening gehouden worden |
met elementen die moeilijk te voorzien of te plannen waren. | met elementen die moeilijk te voorzien of te plannen waren. |
In artikel 1 wordt een definitie van een samenwerkingsverband | In artikel 1 wordt een definitie van een samenwerkingsverband |
ingevoerd. Een samenwerking van twee organisaties kan beschouwd worden | ingevoerd. Een samenwerking van twee organisaties kan beschouwd worden |
als een samenwerkingsverband. | als een samenwerkingsverband. |
In artikel 2 wordt het koninklijk besluit aangepast aan de wet | In artikel 2 wordt het koninklijk besluit aangepast aan de wet |
betreffende de Belgische Internationale Samenwerking voor wat betreft | betreffende de Belgische Internationale Samenwerking voor wat betreft |
de voorwaarden tot erkenning van een NGO. | de voorwaarden tot erkenning van een NGO. |
In artikel 3 wordt de duur van de erkenning genuanceerder bepaald en | In artikel 3 wordt de duur van de erkenning genuanceerder bepaald en |
in artikel 4 de procedure tot schorsing of intrekking van de erkenning | in artikel 4 de procedure tot schorsing of intrekking van de erkenning |
op punt gesteld. | op punt gesteld. |
In artikel 7 worden lokale partnerorganisaties als mogelijke | In artikel 7 worden lokale partnerorganisaties als mogelijke |
begunstigden van activiteiten van dienstverlening aangeduid. | begunstigden van activiteiten van dienstverlening aangeduid. |
Zo wordt de onduidelijke afbakening van partnerorganisaties die al dan | Zo wordt de onduidelijke afbakening van partnerorganisaties die al dan |
niet in aanmerking zouden komen, weggewerkt. | niet in aanmerking zouden komen, weggewerkt. |
Artikel 7 maakt tevens een betoelaging uitdrukkelijk mogelijk voor | Artikel 7 maakt tevens een betoelaging uitdrukkelijk mogelijk voor |
andere vormen van personeelsuitzending naast NGO-coöperanten en | andere vormen van personeelsuitzending naast NGO-coöperanten en |
bursalen. Dit is niet nieuw, maar het wordt nu wel explicieter | bursalen. Dit is niet nieuw, maar het wordt nu wel explicieter |
geformuleerd. Er bestaat een internationale trend om personeelsinzet | geformuleerd. Er bestaat een internationale trend om personeelsinzet |
meer te differentiëren. | meer te differentiëren. |
Artikel 12 en artikel 13 specificeren de regels die gelden voor een | Artikel 12 en artikel 13 specificeren de regels die gelden voor een |
samenwerkingsverband, dit rekening gehouden met de opmerkingen die de | samenwerkingsverband, dit rekening gehouden met de opmerkingen die de |
Raad van State formuleerde in haar advies van 18 februari 2002. | Raad van State formuleerde in haar advies van 18 februari 2002. |
In artikel 14 worden een aantal wijzigingen doorgevoerd die een | In artikel 14 worden een aantal wijzigingen doorgevoerd die een |
verbetering van het statuut van de NGO-coöperant tot gevolg hebben. | verbetering van het statuut van de NGO-coöperant tot gevolg hebben. |
In artikel 19 wordt de rol van de overlegorganen, de federaties, als | In artikel 19 wordt de rol van de overlegorganen, de federaties, als |
gesprekspartners uitgebreid naar alle, op de begroting voor | gesprekspartners uitgebreid naar alle, op de begroting voor |
Internationale Samenwerking betoelaagbare NGO-activiteiten. | Internationale Samenwerking betoelaagbare NGO-activiteiten. |
Bovendien wordt hun opdracht in verband met de kwaliteitsverbetering | Bovendien wordt hun opdracht in verband met de kwaliteitsverbetering |
van het werk van de NGO's officieel erkend. | van het werk van de NGO's officieel erkend. |
De oorspronkelijke reglementering vertoonde enkele hiaten en | De oorspronkelijke reglementering vertoonde enkele hiaten en |
ongelijkheden inzake administratiekosten en kosten voor evaluatie. | ongelijkheden inzake administratiekosten en kosten voor evaluatie. |
Deze werden weggewerkt in het artikel 23. | Deze werden weggewerkt in het artikel 23. |
Tenslotte zijn de bepalingen met betrekking tot de inwerkingtreding | Tenslotte zijn de bepalingen met betrekking tot de inwerkingtreding |
van onderhavig besluit zo geformuleerd dat de gewijzigde | van onderhavig besluit zo geformuleerd dat de gewijzigde |
reglementering in voege treedt bij de start van het volgend vijfjarig | reglementering in voege treedt bij de start van het volgend vijfjarig |
programma van de meeste NGO's. | programma van de meeste NGO's. |
Wij hebben de eer te zijn, | Wij hebben de eer te zijn, |
Sire, | Sire, |
van Uwe Majesteit, | van Uwe Majesteit, |
de zeer eerbiedige | de zeer eerbiedige |
en zeer trouwe dienaars, | en zeer trouwe dienaars, |
De Minister van Buitenlandse Zaken, | De Minister van Buitenlandse Zaken, |
L. MICHEL | L. MICHEL |
De Staatssecretaris voor Ontwikkelingssamenwerking, | De Staatssecretaris voor Ontwikkelingssamenwerking, |
E. BOUTMANS | E. BOUTMANS |
Deze publicatie geeft gevolg aan de publicatie van het besluit dat | Deze publicatie geeft gevolg aan de publicatie van het besluit dat |
verschenen is in het Belgisch Staatsblad nr. 145 van 30 april 2002 op | verschenen is in het Belgisch Staatsblad nr. 145 van 30 april 2002 op |
blz. 18150. | blz. 18150. |