| Koninklijk besluit tot vaststelling van het beheerscontract van het « Fonds ter reductie van de globale energiekost » | Koninklijk besluit tot vaststelling van het beheerscontract van het « Fonds ter reductie van de globale energiekost » |
|---|---|
| PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST DUURZAME ONTWIKKELING | PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST DUURZAME ONTWIKKELING |
| 6 JULI 2009. - Koninklijk besluit tot vaststelling van het | 6 JULI 2009. - Koninklijk besluit tot vaststelling van het |
| beheerscontract van het « Fonds ter reductie van de globale | beheerscontract van het « Fonds ter reductie van de globale |
| energiekost » | energiekost » |
| ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de programmawet van 27 december 2005, namelijk artikel 34; | Gelet op de programmawet van 27 december 2005, namelijk artikel 34; |
| Gelet op koninklijk besluit van 1 juli 2006 tot vaststelling van het | Gelet op koninklijk besluit van 1 juli 2006 tot vaststelling van het |
| beheerscontract van het « Fonds ter reductie van de globale | beheerscontract van het « Fonds ter reductie van de globale |
| energiekost »; | energiekost »; |
| Gelet op de dringende noodzakelijkheid tot versoepeling en | Gelet op de dringende noodzakelijkheid tot versoepeling en |
| optimaliseren van de werking, betere afstemming van de federale | optimaliseren van de werking, betere afstemming van de federale |
| maatregelen met gewestelijke dispositieven om aldus de doelstellingen | maatregelen met gewestelijke dispositieven om aldus de doelstellingen |
| van het fonds beter te bereiken; | van het fonds beter te bereiken; |
| Gelet op het overleg met de gewesten van 29 april 2009; | Gelet op het overleg met de gewesten van 29 april 2009; |
| Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 4 | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 4 |
| november 2008 en 19 februari 2009; | november 2008 en 19 februari 2009; |
| Gelet op de akkoordbevinding van Onze Staatsecretaris voor Begroting | Gelet op de akkoordbevinding van Onze Staatsecretaris voor Begroting |
| van 12 maart 2009; | van 12 maart 2009; |
| Gelet op advies nr 46.264/3 van de Raad van State, gegeven op 15 april | Gelet op advies nr 46.264/3 van de Raad van State, gegeven op 15 april |
| 2009, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de | 2009, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de |
| gecoördineerde wetten op de Raad van State; | gecoördineerde wetten op de Raad van State; |
| Op de voordracht van Onze Minister van Financiën, Onze Minister van | Op de voordracht van Onze Minister van Financiën, Onze Minister van |
| Maatschappelijke Integratie, Onze Minister van Klimaat en Energie tot | Maatschappelijke Integratie, Onze Minister van Klimaat en Energie tot |
| wiens bevoegdheden de Duurzame Ontwikkeling en het Leefmilieu behoren, | wiens bevoegdheden de Duurzame Ontwikkeling en het Leefmilieu behoren, |
| en op het advies van onze in Raad vergaderde Ministers, | en op het advies van onze in Raad vergaderde Ministers, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.Het beheerscontract van het Fonds ter reductie van de |
Artikel 1.Het beheerscontract van het Fonds ter reductie van de |
| globale energiekost wordt vastgesteld overeenkomstig de bij dit | globale energiekost wordt vastgesteld overeenkomstig de bij dit |
| besluit gevoegde tekst. | besluit gevoegde tekst. |
Art. 2.Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking |
Art. 2.Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking |
| ervan in het Belgisch Staatsblad. | ervan in het Belgisch Staatsblad. |
Art. 3.Onze Minister van Financiën, Onze Minister van |
Art. 3.Onze Minister van Financiën, Onze Minister van |
| Maatschappelijke Integratie, Onze Minister van Klimaat en Energie tot | Maatschappelijke Integratie, Onze Minister van Klimaat en Energie tot |
| wiens bevoegdheden de Duurzame Ontwikkeling en het Leefmilieu behoren | wiens bevoegdheden de Duurzame Ontwikkeling en het Leefmilieu behoren |
| zijn belast met de uitvoering van dit besluit. | zijn belast met de uitvoering van dit besluit. |
| Gegeven te Brussel, 6 juli 2009. | Gegeven te Brussel, 6 juli 2009. |
| ALBERT | ALBERT |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Financiën | De Minister van Financiën |
| D. REYNDERS | D. REYNDERS |
| De Minister van Maatschappelijke Integratie, | De Minister van Maatschappelijke Integratie, |
| Mevr. M. ARENA | Mevr. M. ARENA |
| De Minister van Klimaat en Energie, | De Minister van Klimaat en Energie, |
| P. MAGNETTE | P. MAGNETTE |
| « Fonds ter reductie van de globale energiekost » | « Fonds ter reductie van de globale energiekost » |
| naamloze vennootschap van publiek recht | naamloze vennootschap van publiek recht |
| Zetel : 1050 Brussel, Louizalaan nummer 54, bus 1 | Zetel : 1050 Brussel, Louizalaan nummer 54, bus 1 |
| Beheerscontract | Beheerscontract |
| BEHEERSCONTRACT TUSSEN DE BELGISCHE STAAT EN HET FONDS TER REDUCTIE | BEHEERSCONTRACT TUSSEN DE BELGISCHE STAAT EN HET FONDS TER REDUCTIE |
| VAN DE GLOBALE ENERGIEKOST | VAN DE GLOBALE ENERGIEKOST |
| 1. Algemene principes | 1. Algemene principes |
| Wettelijke bepalingen | Wettelijke bepalingen |
Artikel 1.Volgende wettelijke bepalingen zijn van toepassing : |
Artikel 1.Volgende wettelijke bepalingen zijn van toepassing : |
| 1° Hoofdstuk VIII van de programmawet van 27 december 2005 betreffende | 1° Hoofdstuk VIII van de programmawet van 27 december 2005 betreffende |
| de oprichting van het Fonds ter reductie van de globale energiekost. | de oprichting van het Fonds ter reductie van de globale energiekost. |
| 2° Het koninklijk besluit van 9 maart 2006 tot uitvoering van | 2° Het koninklijk besluit van 9 maart 2006 tot uitvoering van |
| Hoofdstuk VIII van de programmawet van 27 december 2005 betreffende de | Hoofdstuk VIII van de programmawet van 27 december 2005 betreffende de |
| oprichting van het Fonds ter reductie van de globale energiekost. | oprichting van het Fonds ter reductie van de globale energiekost. |
| Definities | Definities |
Art. 2.Voor de uitvoering van dit beheerscontract wordt verstaan |
Art. 2.Voor de uitvoering van dit beheerscontract wordt verstaan |
| onder : | onder : |
| 1° De ministers : de Minister bevoegd voor Duurzame Ontwikkeling, de | 1° De ministers : de Minister bevoegd voor Duurzame Ontwikkeling, de |
| Minister bevoegd voor Leefmilieu, de Minister bevoegd voor | Minister bevoegd voor Leefmilieu, de Minister bevoegd voor |
| Maatschappelijke Integratie en de Minister bevoegd voor Energie. | Maatschappelijke Integratie en de Minister bevoegd voor Energie. |
| 2° De wet : Hoofdstuk VIII van de programmawet van 27 december 2005 | 2° De wet : Hoofdstuk VIII van de programmawet van 27 december 2005 |
| betreffende de oprichting van het Fonds ter reductie van de globale | betreffende de oprichting van het Fonds ter reductie van de globale |
| energiekost. | energiekost. |
| 3° Het Fonds : het Fonds ter reductie van de globale energiekost. | 3° Het Fonds : het Fonds ter reductie van de globale energiekost. |
| 4° De statuten : het koninklijk besluit van 9 maart 2006 tot | 4° De statuten : het koninklijk besluit van 9 maart 2006 tot |
| uitvoering van Hoofdstuk VIII van de programmawet van 27 december 2005 | uitvoering van Hoofdstuk VIII van de programmawet van 27 december 2005 |
| betreffende de oprichting van het Fonds ter reductie van de globale | betreffende de oprichting van het Fonds ter reductie van de globale |
| energiekost. | energiekost. |
| 5° De doelgroep : de doelgroep zoals gedefinieerd door het koninklijk | 5° De doelgroep : de doelgroep zoals gedefinieerd door het koninklijk |
| besluit van 2 juni 2006 houdende de definitie van de doelgroep van de | besluit van 2 juni 2006 houdende de definitie van de doelgroep van de |
| meest behoeftigen van het Fonds ter reductie van de globale | meest behoeftigen van het Fonds ter reductie van de globale |
| energiekost. | energiekost. |
| 6° LE : Lokale Entiteit : instantie die op het niveau van één of | 6° LE : Lokale Entiteit : instantie die op het niveau van één of |
| meerdere gemeenten instaat voor de lokale realisering van | meerdere gemeenten instaat voor de lokale realisering van |
| doelstellingen van het Fonds, hetzij als kredietbemiddelaar, hetzij | doelstellingen van het Fonds, hetzij als kredietbemiddelaar, hetzij |
| als kredietgever. | als kredietgever. |
| 7° Particulier : de natuurlijke persoon die financiële middelen | 7° Particulier : de natuurlijke persoon die financiële middelen |
| ontleent bij de LE of het Fonds met het oog op energiebesparende | ontleent bij de LE of het Fonds met het oog op energiebesparende |
| investeringen in zijn/haar privé-woning of die geniet van een dienst | investeringen in zijn/haar privé-woning of die geniet van een dienst |
| verleend volgens het derde investeerderprincipe waarbij de LE optreedt | verleend volgens het derde investeerderprincipe waarbij de LE optreedt |
| als ESCO. | als ESCO. |
| 8° ESCO : Energy Service Company. Organisatie die energiediensten | 8° ESCO : Energy Service Company. Organisatie die energiediensten |
| aanbiedt aan de klant, gericht op energiebesparende investeringen. | aanbiedt aan de klant, gericht op energiebesparende investeringen. |
| 9° Derde investeerderprincipe : principe waarbij de investering in | 9° Derde investeerderprincipe : principe waarbij de investering in |
| energiebesparende ingrepen gefinancierd wordt door het Fonds of de LE. | energiebesparende ingrepen gefinancierd wordt door het Fonds of de LE. |
| De terugbetaling van die investering door de particulier uit de | De terugbetaling van die investering door de particulier uit de |
| doelgroep gebeurt à rato van de vermindering op de energiefactuur. | doelgroep gebeurt à rato van de vermindering op de energiefactuur. |
| 10° Kredietgever : elke persoon (natuurlijk of rechtspersoon) die | 10° Kredietgever : elke persoon (natuurlijk of rechtspersoon) die |
| kredietovereenkomsten zoals omschreven in de wet van 12 juni 1991 op | kredietovereenkomsten zoals omschreven in de wet van 12 juni 1991 op |
| het consumentenkrediet toestaat en over een erkenning of een | het consumentenkrediet toestaat en over een erkenning of een |
| registratie beschikt. | registratie beschikt. |
| 11° Kredietbemiddelaar : Elke persoon (natuurlijk of rechtspersoon) | 11° Kredietbemiddelaar : Elke persoon (natuurlijk of rechtspersoon) |
| die als tussenpersoon inzake kredietovereenkomsten zoals omschreven in | die als tussenpersoon inzake kredietovereenkomsten zoals omschreven in |
| de wet van 12 juni 1991 op het consumentenkrediet optreedt en daartoe | de wet van 12 juni 1991 op het consumentenkrediet optreedt en daartoe |
| over een inschrijving beschikt. | over een inschrijving beschikt. |
| Partijen | Partijen |
Art. 3.Dit beheerscontract bindt de Belgische Staat, enerzijds, en |
Art. 3.Dit beheerscontract bindt de Belgische Staat, enerzijds, en |
| het Fonds, anderzijds, en regelt de betrekkingen tussen de partijen | het Fonds, anderzijds, en regelt de betrekkingen tussen de partijen |
| alsook de rechten, plichten en verantwoordelijkheden van elke partij. | alsook de rechten, plichten en verantwoordelijkheden van elke partij. |
| Het doet geen enkel recht of geen enkele verbintenis jegens derden | Het doet geen enkel recht of geen enkele verbintenis jegens derden |
| ontstaan. | ontstaan. |
| Geldigheidsduur | Geldigheidsduur |
Art. 4.Dit beheerscontract wordt gesloten voor een duur van één jaar. |
Art. 4.Dit beheerscontract wordt gesloten voor een duur van één jaar. |
| Het wordt stilzwijgend hernieuwd voor telkens één jaar, met een totale | Het wordt stilzwijgend hernieuwd voor telkens één jaar, met een totale |
| geldigheidsduur van maximum 5 jaar. Ten laatste na 2,5 jaar vindt een | geldigheidsduur van maximum 5 jaar. Ten laatste na 2,5 jaar vindt een |
| tussentijdse evaluatie plaats. | tussentijdse evaluatie plaats. |
Art. 5.Dit beheerscontract stelt, onder andere, de regels en |
Art. 5.Dit beheerscontract stelt, onder andere, de regels en |
| principes vast volgens dewelke het Fonds zijn opdracht vervult. Deze | principes vast volgens dewelke het Fonds zijn opdracht vervult. Deze |
| kunnen worden uitgewerkt in een huishoudelijk reglement van het Fonds. | kunnen worden uitgewerkt in een huishoudelijk reglement van het Fonds. |
| De verplichtingen van het Fonds, die in dit beheerscontract op een | De verplichtingen van het Fonds, die in dit beheerscontract op een |
| algemene wijze zijn vermeld, zijn van toepassing voor zover het Fonds | algemene wijze zijn vermeld, zijn van toepassing voor zover het Fonds |
| niet verhinderd wordt om ze na te leven, namelijk wanneer het zijn | niet verhinderd wordt om ze na te leven, namelijk wanneer het zijn |
| verplichtingen onmogelijk kan nakomen wegens redenen die het Fonds | verplichtingen onmogelijk kan nakomen wegens redenen die het Fonds |
| niet ten laste kunnen worden gelegd. | niet ten laste kunnen worden gelegd. |
| 2. Opdracht | 2. Opdracht |
Art. 6.De opdrachten van het Fonds zijn bepaald bij wet en in de |
Art. 6.De opdrachten van het Fonds zijn bepaald bij wet en in de |
| statuten. | statuten. |
| Het Fonds heeft tot doel reducties van de globale energiekost te | Het Fonds heeft tot doel reducties van de globale energiekost te |
| bevorderen door, in overleg met de Gewesten : | bevorderen door, in overleg met de Gewesten : |
| 1° Tussenbeide te komen in de financiering van structurele maatregelen | 1° Tussenbeide te komen in de financiering van structurele maatregelen |
| voor de doelgroep, in privé woningen die dienen als | voor de doelgroep, in privé woningen die dienen als |
| hoofdverblijfplaats. | hoofdverblijfplaats. |
| 2° Het verstrekken van goedkope leningen aan de particulier, voor | 2° Het verstrekken van goedkope leningen aan de particulier, voor |
| structurele maatregelen in privé woningen die dienen als | structurele maatregelen in privé woningen die dienen als |
| hoofdverblijfplaats. | hoofdverblijfplaats. |
| Het Fonds bepaalt de regels met betrekking tot de verdeling van haar | Het Fonds bepaalt de regels met betrekking tot de verdeling van haar |
| middelen over beide opdrachten. | middelen over beide opdrachten. |
Art. 7.Met het oog op het vervullen van haar opdracht, werkt het |
Art. 7.Met het oog op het vervullen van haar opdracht, werkt het |
| Fonds samen met lokale entiteiten, die door het Fonds worden erkend en | Fonds samen met lokale entiteiten, die door het Fonds worden erkend en |
| met de rechtspersonen die daartoe door de gewesten zijn aangewezen. | met de rechtspersonen die daartoe door de gewesten zijn aangewezen. |
| De LE wordt door de gemeente voorgesteld, na overleg met het O.C.M.W. | De LE wordt door de gemeente voorgesteld, na overleg met het O.C.M.W. |
| dat wordt aangetoond door middel van een kopie van het verslag van het | dat wordt aangetoond door middel van een kopie van het verslag van het |
| overlegcomité gemeente-O.C.M.W. | overlegcomité gemeente-O.C.M.W. |
| De territoriale werking van de LE kan zich op één of meerdere | De territoriale werking van de LE kan zich op één of meerdere |
| gemeenten situeren. Zij wordt in dat laatste geval voorgesteld door de | gemeenten situeren. Zij wordt in dat laatste geval voorgesteld door de |
| verschillende betrokken gemeenten, na overleg met de betrokken | verschillende betrokken gemeenten, na overleg met de betrokken |
| O.C.M.W.'s. | O.C.M.W.'s. |
| Het Fonds kan met de LE een samenwerkingsovereenkomst afsluiten in | Het Fonds kan met de LE een samenwerkingsovereenkomst afsluiten in |
| hoedanigheid van kredietgever of kredietbemiddelaar. De LE kan slechts | hoedanigheid van kredietgever of kredietbemiddelaar. De LE kan slechts |
| als kredietbemiddelaar optreden in naam en voor rekening van de | als kredietbemiddelaar optreden in naam en voor rekening van de |
| desbetreffende Gewestregering. | desbetreffende Gewestregering. |
Art. 8.Het Fonds kan enkel een samenwerkingsovereenkomst sluiten met |
Art. 8.Het Fonds kan enkel een samenwerkingsovereenkomst sluiten met |
| een LE die minstens aan volgende voorwaarden voldoet | een LE die minstens aan volgende voorwaarden voldoet |
| 1° in hoedanigheid van kredietgever : | 1° in hoedanigheid van kredietgever : |
| - over rechtspersoonlijkheid beschikken; | - over rechtspersoonlijkheid beschikken; |
| - over de nodige expertise en kritische capaciteit beschikken op | - over de nodige expertise en kritische capaciteit beschikken op |
| technisch, juridisch, financieel en boekhoudkundig vlak; De LE kan | technisch, juridisch, financieel en boekhoudkundig vlak; De LE kan |
| hiervoor eventueel, via het Fonds of rechtspersonen aangeduid door de | hiervoor eventueel, via het Fonds of rechtspersonen aangeduid door de |
| Gewesten, beroep doen op personeels- en werkingsmiddelen. De Raad van | Gewesten, beroep doen op personeels- en werkingsmiddelen. De Raad van |
| bestuur van het Fonds zal hiervoor criteria vastleggen; | bestuur van het Fonds zal hiervoor criteria vastleggen; |
| - kunnen werken volgens het derde investeerderprincipe en fungeren als | - kunnen werken volgens het derde investeerderprincipe en fungeren als |
| lokale Energy Service Company in het kader van de financiering van | lokale Energy Service Company in het kader van de financiering van |
| tussenkomsten voor de doelgroep; | tussenkomsten voor de doelgroep; |
| - de sociale begeleiding van de doelgroep kunnen garanderen. De raad | - de sociale begeleiding van de doelgroep kunnen garanderen. De raad |
| van bestuur van het Fonds zal hiervoor criteria vastleggen; | van bestuur van het Fonds zal hiervoor criteria vastleggen; |
| - erkend of geregistreerd zijn als kredietgever. | - erkend of geregistreerd zijn als kredietgever. |
| 2° In hoedanigheid van kredietbemiddelaar : | 2° In hoedanigheid van kredietbemiddelaar : |
| - over rechtspersoonlijkheid beschikken; | - over rechtspersoonlijkheid beschikken; |
| - over de nodige expertise en kritische capaciteit beschikken op | - over de nodige expertise en kritische capaciteit beschikken op |
| technisch, juridisch vlak; De LE kan hiervoor eventueel, via het | technisch, juridisch vlak; De LE kan hiervoor eventueel, via het |
| Fonds, beroep doen op personeels- en werkingsmiddelen. De raad van | Fonds, beroep doen op personeels- en werkingsmiddelen. De raad van |
| bestuur van het Fonds zal hiervoor criteria vastleggen; | bestuur van het Fonds zal hiervoor criteria vastleggen; |
| - kunnen fungeren als lokale Energy Service Company in het kader van | - kunnen fungeren als lokale Energy Service Company in het kader van |
| de financiering door het Fonds van tussenkomsten voor de doelgroep; | de financiering door het Fonds van tussenkomsten voor de doelgroep; |
| - de sociale begeleiding van de doelgroep kunnen garanderen. De raad | - de sociale begeleiding van de doelgroep kunnen garanderen. De raad |
| van bestuur van het Fonds zal hiervoor criteria vastleggen; | van bestuur van het Fonds zal hiervoor criteria vastleggen; |
| - erkend zijn als kredietbemiddelaar | - erkend zijn als kredietbemiddelaar |
| - het akkoord van de desbetreffende gewestregering om in de | - het akkoord van de desbetreffende gewestregering om in de |
| hoedanigheid van kredietbemiddelaar te functioneren. | hoedanigheid van kredietbemiddelaar te functioneren. |
Art. 9.In het kader van haar opdracht |
Art. 9.In het kader van haar opdracht |
| 1° Ten aanzien van de LE als kredietgever : | 1° Ten aanzien van de LE als kredietgever : |
| Leent het Fonds de nodige financiële middelen aan de LE. Dit gebeurt | Leent het Fonds de nodige financiële middelen aan de LE. Dit gebeurt |
| aan de hand van een globaal bedrag dat door de LE bij het Fonds kan | aan de hand van een globaal bedrag dat door de LE bij het Fonds kan |
| worden gereserveerd en dat zal worden aangewend in diverse individuele | worden gereserveerd en dat zal worden aangewend in diverse individuele |
| dossiers van particulieren. De LE motiveert het gevraagde bedrag | dossiers van particulieren. De LE motiveert het gevraagde bedrag |
| teneinde de garantie te bieden dat er geen discriminatie zal | teneinde de garantie te bieden dat er geen discriminatie zal |
| plaatsvinden tussen de beide doelstellingen van het Fonds en binnen de | plaatsvinden tussen de beide doelstellingen van het Fonds en binnen de |
| doelgroep. De LE leent op haar beurt financiële middelen aan de | doelgroep. De LE leent op haar beurt financiële middelen aan de |
| particulier of financiert voor hem structurele maatregelen volgens het | particulier of financiert voor hem structurele maatregelen volgens het |
| derde investeerderprincipe. Rechtspersonen met een sociale | derde investeerderprincipe. Rechtspersonen met een sociale |
| doelstelling kunnen eveneens bij de LE middelen ontlenen in het kader | doelstelling kunnen eveneens bij de LE middelen ontlenen in het kader |
| van de tussenkomst in de financiering van structurele maatregelen voor | van de tussenkomst in de financiering van structurele maatregelen voor |
| de doelgroep. In dat geval is de voorafgaande goedkeuring van het | de doelgroep. In dat geval is de voorafgaande goedkeuring van het |
| Fonds vereist. In een dergelijk dossier, kan de LE al dan niet | Fonds vereist. In een dergelijk dossier, kan de LE al dan niet |
| optreden als ESCO. | optreden als ESCO. |
| Het minimum- en maximumbedrag dat de LE kan ontlenen aan het Fonds zal | Het minimum- en maximumbedrag dat de LE kan ontlenen aan het Fonds zal |
| bepaald worden, rekening houdend met het inwonersaantal en het | bepaald worden, rekening houdend met het inwonersaantal en het |
| percentage doelgroepbewoners van de gemeente of gemeenten op wiens | percentage doelgroepbewoners van de gemeente of gemeenten op wiens |
| grondgebied de LE werkzaam is. De raad van bestuur van het Fonds zal | grondgebied de LE werkzaam is. De raad van bestuur van het Fonds zal |
| hiervoor criteria vastleggen. Het maximum bedrag dat de LE kan lenen | hiervoor criteria vastleggen. Het maximum bedrag dat de LE kan lenen |
| aan een particulier kan nooit hoger dan euro 10.000 euro. Hogere | aan een particulier kan nooit hoger dan euro 10.000 euro. Hogere |
| bedragen dienen uitdrukkelijk door het Fonds te worden toegestaan. Het | bedragen dienen uitdrukkelijk door het Fonds te worden toegestaan. Het |
| Fonds ziet er tevens op toe dat het interestpercentage van de leningen | Fonds ziet er tevens op toe dat het interestpercentage van de leningen |
| van de LE aan de particulier of aan de rechtspersoon, niet hoger is | van de LE aan de particulier of aan de rechtspersoon, niet hoger is |
| dan het percentage dat door het Fonds aan de LE wordt aangerekend. | dan het percentage dat door het Fonds aan de LE wordt aangerekend. |
| 2° Ten aanzien van de LE als kredietbemiddelaar : | 2° Ten aanzien van de LE als kredietbemiddelaar : |
| Leent het Fonds de nodige financiële middelen aan de particulieren of | Leent het Fonds de nodige financiële middelen aan de particulieren of |
| financiert voor hem structurele maatregelen volgens het derde | financiert voor hem structurele maatregelen volgens het derde |
| investeerderprincipe. Dit gebeurt aan de hand van een individuele | investeerderprincipe. Dit gebeurt aan de hand van een individuele |
| dossier dat door de LE bij het Fonds wordt ingediend. De LE motiveert | dossier dat door de LE bij het Fonds wordt ingediend. De LE motiveert |
| het gevraagde bedrag teneinde de garantie te bieden dat er geen | het gevraagde bedrag teneinde de garantie te bieden dat er geen |
| discriminatie zal plaatsvinden tussen de beide doelstellingen van het | discriminatie zal plaatsvinden tussen de beide doelstellingen van het |
| Fonds en binnen de doelgroep. Rechtspersonen met een sociale | Fonds en binnen de doelgroep. Rechtspersonen met een sociale |
| doelstelling kunnen eveneens bij het Fonds middelen ontlenen in het | doelstelling kunnen eveneens bij het Fonds middelen ontlenen in het |
| kader van de tussenkomst in de financiering van structurele | kader van de tussenkomst in de financiering van structurele |
| maatregelen voor de doelgroep. In een dergelijk dossier, kan de LE al | maatregelen voor de doelgroep. In een dergelijk dossier, kan de LE al |
| dan niet optreden als ESCO. Het minimum- en maximumbedrag dat de LE | dan niet optreden als ESCO. Het minimum- en maximumbedrag dat de LE |
| kan bemiddelen bij het Fonds zal bepaald worden, rekening houdend met | kan bemiddelen bij het Fonds zal bepaald worden, rekening houdend met |
| het inwonersaantal en het percentage doelgroepbewoners van de gemeente | het inwonersaantal en het percentage doelgroepbewoners van de gemeente |
| of gemeenten op wiens grondgebied de LE werkzaam is. De raad van | of gemeenten op wiens grondgebied de LE werkzaam is. De raad van |
| bestuur van het Fonds zal hiervoor criteria vastleggen. Het maximum | bestuur van het Fonds zal hiervoor criteria vastleggen. Het maximum |
| bedrag dat de LE kan bemiddelen ten behoeve van een particulier kan | bedrag dat de LE kan bemiddelen ten behoeve van een particulier kan |
| nooit hoger dan euro 10.000 euro. Hogere bedragen dienen uitdrukkelijk | nooit hoger dan euro 10.000 euro. Hogere bedragen dienen uitdrukkelijk |
| door het Fonds te worden toegestaan. | door het Fonds te worden toegestaan. |
| De LE als kredietbemiddelaar moet aan de particulier of rechtspersoon | De LE als kredietbemiddelaar moet aan de particulier of rechtspersoon |
| die om een kredietovereenkomst verzoekt, de juiste en volledige | die om een kredietovereenkomst verzoekt, de juiste en volledige |
| informatie vragen die hij noodzakelijk acht om hun financiële toestand | informatie vragen die hij noodzakelijk acht om hun financiële toestand |
| en hun terugbetalingsmogelijkheden te beoordelen en, in ieder geval, | en hun terugbetalingsmogelijkheden te beoordelen en, in ieder geval, |
| hun lopende financiële verbintenissen. Hij kan geen kredietaanvraag | hun lopende financiële verbintenissen. Hij kan geen kredietaanvraag |
| indienen voor een consument waarvoor hij, gelet op de inlichtingen | indienen voor een consument waarvoor hij, gelet op de inlichtingen |
| waarover hij beschikt of zou moeten beschikken, van oordeel is dat de | waarover hij beschikt of zou moeten beschikken, van oordeel is dat de |
| verzoeker duidelijk niet in staat zal zijn de verplichtingen | verzoeker duidelijk niet in staat zal zijn de verplichtingen |
| voortvloeiend uit de kredietovereenkomst, na te komen. | voortvloeiend uit de kredietovereenkomst, na te komen. |
Art. 10.De werkingsmiddelen van het Fonds worden in de eerste plaats |
Art. 10.De werkingsmiddelen van het Fonds worden in de eerste plaats |
| aangewend voor de centrale werking en daarnaast voor de ondersteuning | aangewend voor de centrale werking en daarnaast voor de ondersteuning |
| van de lokale entiteit. Deze ondersteuning zal gebeuren op basis van | van de lokale entiteit. Deze ondersteuning zal gebeuren op basis van |
| objectieve criteria. | objectieve criteria. |
| Het Fonds staat in voor de praktische ondersteuning van de LE door | Het Fonds staat in voor de praktische ondersteuning van de LE door |
| onder meer te voorzien in handleidingen, kwaliteitscriteria voor de | onder meer te voorzien in handleidingen, kwaliteitscriteria voor de |
| investeringen, modelcontracten, website en eventueel vorming en | investeringen, modelcontracten, website en eventueel vorming en |
| opleiding voor het personeel van de LE, rekening houdend met de | opleiding voor het personeel van de LE, rekening houdend met de |
| instrumenten die reeds beschikbaar zijn op regionaal vlak. | instrumenten die reeds beschikbaar zijn op regionaal vlak. |
Art. 11.De samenwerkingsovereenkomst, bedoeld in artikel 7, bepaalt |
Art. 11.De samenwerkingsovereenkomst, bedoeld in artikel 7, bepaalt |
| minstens het volgende : | minstens het volgende : |
| - de hoedanigheid van de LE, te weten kredietgever of | - de hoedanigheid van de LE, te weten kredietgever of |
| kredietbemiddelaar; | kredietbemiddelaar; |
| - de wijze waarop de LE de financiële middelen aanvraagt bij het | - de wijze waarop de LE de financiële middelen aanvraagt bij het |
| Fonds; | Fonds; |
| - het maximale bedrag dat de LE bij het Fonds kan ontlenen of waarvoor | - het maximale bedrag dat de LE bij het Fonds kan ontlenen of waarvoor |
| zij kan bemiddelen; | zij kan bemiddelen; |
| - het bedrag dat door het Fonds of de desbetreffende gewestregering | - het bedrag dat door het Fonds of de desbetreffende gewestregering |
| aan de LE ter beschikking gesteld wordt met het oog op het verzekeren | aan de LE ter beschikking gesteld wordt met het oog op het verzekeren |
| van de nodige expertise en kritische capaciteit binnen de LE; | van de nodige expertise en kritische capaciteit binnen de LE; |
| - de leningsmodaliteiten van de door het Fonds geleende bedragen. Zij | - de leningsmodaliteiten van de door het Fonds geleende bedragen. Zij |
| dienen zo veel mogelijk overeen te stemmen met de reële projecten van | dienen zo veel mogelijk overeen te stemmen met de reële projecten van |
| de LE en haar cliënten; | de LE en haar cliënten; |
| - de wijze waarop de door het Fonds geleende middelen ter beschikking | - de wijze waarop de door het Fonds geleende middelen ter beschikking |
| worden gesteld van de LE als kredietgever; | worden gesteld van de LE als kredietgever; |
| - de rentevoet(en) tegen dewelke de leningen zullen worden toegestaan | - de rentevoet(en) tegen dewelke de leningen zullen worden toegestaan |
| : deze kunnen verschillen in functie van de doelgroep; | : deze kunnen verschillen in functie van de doelgroep; |
| - de verhouding tussen de leningen aan de doelgroep en de leningen aan | - de verhouding tussen de leningen aan de doelgroep en de leningen aan |
| de particulieren die niet tot de doelgroep behoren. Hiervoor moet | de particulieren die niet tot de doelgroep behoren. Hiervoor moet |
| rekening gehouden worden met het percentage inwoners van het | rekening gehouden worden met het percentage inwoners van het |
| werkingsgebied van de LE dat binnen de doelgroep valt; | werkingsgebied van de LE dat binnen de doelgroep valt; |
| - de wijze waarop het Fonds praktische ondersteuning biedt aan de LE; | - de wijze waarop het Fonds praktische ondersteuning biedt aan de LE; |
| - de wijze waarop de LE zal toezien op de door haar toegestane of | - de wijze waarop de LE zal toezien op de door haar toegestane of |
| bemiddelde leningen, meer bepaald de wijze waarop de LE erover zal | bemiddelde leningen, meer bepaald de wijze waarop de LE erover zal |
| waken dat de toegekende middelen zo efficiënt mogelijk worden | waken dat de toegekende middelen zo efficiënt mogelijk worden |
| aangewend op het vlak van energiebesparing; | aangewend op het vlak van energiebesparing; |
| - de wijze waarop de LE het Fonds informeert over de individuele | - de wijze waarop de LE het Fonds informeert over de individuele |
| leningdossiers die zij toestaat; | leningdossiers die zij toestaat; |
| - de wijze waarop de LE de nodige ondersteuning zal bieden aan de | - de wijze waarop de LE de nodige ondersteuning zal bieden aan de |
| particulier of rechtspersoon m.b.t. de beoordeling van de investering | particulier of rechtspersoon m.b.t. de beoordeling van de investering |
| op het vlak van energiebesparing; | op het vlak van energiebesparing; |
| - de wijze waarop de LE, in het geval dat de particulier geen eigenaar | - de wijze waarop de LE, in het geval dat de particulier geen eigenaar |
| is van de woning waar de energiebesparende investering wordt voorzien, | is van de woning waar de energiebesparende investering wordt voorzien, |
| de eigenaar van de woning zal engageren. Dit kan onder meer gebeuren | de eigenaar van de woning zal engageren. Dit kan onder meer gebeuren |
| door te streven naar een financieel engagement van de eigenaar in de | door te streven naar een financieel engagement van de eigenaar in de |
| investering en/of een vermindering vanwege de eigenaar op het vlak van | investering en/of een vermindering vanwege de eigenaar op het vlak van |
| de huurprijs en een engagement met betrekking tot de duur van de | de huurprijs en een engagement met betrekking tot de duur van de |
| huurovereenkomst en/of het in sociaal beheer nemen van de woning. Dit | huurovereenkomst en/of het in sociaal beheer nemen van de woning. Dit |
| alles met de bedoeling te komen tot een « win-win situatie » voor | alles met de bedoeling te komen tot een « win-win situatie » voor |
| zowel huurder als eigenaar. De LE kan de lening aan een particulier | zowel huurder als eigenaar. De LE kan de lening aan een particulier |
| behorend tot de doelgroep enkel toestaan of bemiddelen na positief | behorend tot de doelgroep enkel toestaan of bemiddelen na positief |
| advies van het O.C.M.W. of de erkende schuldbemiddelingdienst. | advies van het O.C.M.W. of de erkende schuldbemiddelingdienst. |
| - de wijze waarop de LE zal voorzien in de mogelijkheid om een | - de wijze waarop de LE zal voorzien in de mogelijkheid om een |
| energie-audit te laten uitvoeren. | energie-audit te laten uitvoeren. |
| - de wijze waarop het Fonds zijn controlebevoegdheid, zoals bepaald in | - de wijze waarop het Fonds zijn controlebevoegdheid, zoals bepaald in |
| artikel 13, zal vervullen. | artikel 13, zal vervullen. |
Art. 12.Het Fonds ziet erop toe dat in de overeenkomsten tussen het |
Art. 12.Het Fonds ziet erop toe dat in de overeenkomsten tussen het |
| Fonds/de LE en de particulier wordt voorzien in een verplichting van | Fonds/de LE en de particulier wordt voorzien in een verplichting van |
| deze laatste om een budgetbegeleiding of -beheer te aanvaarden vanwege | deze laatste om een budgetbegeleiding of -beheer te aanvaarden vanwege |
| het O.C.M.W. van de gemeente waar de particulier zijn woonplaats | het O.C.M.W. van de gemeente waar de particulier zijn woonplaats |
| heeft, of vanwege een andere erkende schuldbemiddelingsdienst, indien | heeft, of vanwege een andere erkende schuldbemiddelingsdienst, indien |
| zich een probleem van terugbetaling stelt. | zich een probleem van terugbetaling stelt. |
| Het Fonds beoogt een zo laag mogelijk percentage van wanbetalingen en | Het Fonds beoogt een zo laag mogelijk percentage van wanbetalingen en |
| streeft er naar de 3 % wanbetalingen niet te overschrijden. In geen | streeft er naar de 3 % wanbetalingen niet te overschrijden. In geen |
| geval mag het percentage wanbetalingen meer dan 5 % bedragen. | geval mag het percentage wanbetalingen meer dan 5 % bedragen. |
| Het Fonds kan enkel overgaan tot opschorting of kwijtschelding van | Het Fonds kan enkel overgaan tot opschorting of kwijtschelding van |
| terugbetaling door de LE of de particulier nadat het dossier van de | terugbetaling door de LE of de particulier nadat het dossier van de |
| particulier in kwestie is opgenomen in een formele schuldbemiddeling | particulier in kwestie is opgenomen in een formele schuldbemiddeling |
| en nadat de LE heeft aangetoond alle nodige inspanningen te hebben | en nadat de LE heeft aangetoond alle nodige inspanningen te hebben |
| gedaan met het oog op de terugbetaling door de particulier. | gedaan met het oog op de terugbetaling door de particulier. |
| Ingeval van kwijtschelding door het Fonds aan de LE, mag deze nooit | Ingeval van kwijtschelding door het Fonds aan de LE, mag deze nooit |
| meer bedragen dan 5 % van het totale door de LE ontleende bedrag. | meer bedragen dan 5 % van het totale door de LE ontleende bedrag. |
Art. 13.Het Fonds oefent controle uit op de LE met het oog op het |
Art. 13.Het Fonds oefent controle uit op de LE met het oog op het |
| vervullen van haar wettelijke opdracht en het tegengaan van eventuele | vervullen van haar wettelijke opdracht en het tegengaan van eventuele |
| fraude. | fraude. |
| Dit kan onder meer gebeuren door het opvragen van staten van | Dit kan onder meer gebeuren door het opvragen van staten van |
| individuele leningen, controle ter plaatse, periodieke | individuele leningen, controle ter plaatse, periodieke |
| rapportering,... | rapportering,... |
| Minstens eenmaal per jaar verstrekt de LE aan het Fonds een overzicht | Minstens eenmaal per jaar verstrekt de LE aan het Fonds een overzicht |
| van de door haar toegestane of bemiddelde leningen en van de | van de door haar toegestane of bemiddelde leningen en van de |
| interventies onder de vorm van derde investeerderprincipe. | interventies onder de vorm van derde investeerderprincipe. |
| In geval van vermoeden van fraude zal het Fonds alle mogelijke | In geval van vermoeden van fraude zal het Fonds alle mogelijke |
| middelen aanwenden om duidelijkheid te scheppen in de situatie en | middelen aanwenden om duidelijkheid te scheppen in de situatie en |
| desgevallend de nodige maatregelen nemen. | desgevallend de nodige maatregelen nemen. |
Art. 13bis.In afwijking van artikel 7, eerste lid, kan het Fonds ook |
Art. 13bis.In afwijking van artikel 7, eerste lid, kan het Fonds ook |
| een samenwerkingsverband aangaan met rechtspersonen, of rechtspersonen | een samenwerkingsverband aangaan met rechtspersonen, of rechtspersonen |
| behorend tot de categorieën die bij beslissing van een gewestregering | behorend tot de categorieën die bij beslissing van een gewestregering |
| worden aangewezen en waarvan de beslissing aan het Fonds wordt | worden aangewezen en waarvan de beslissing aan het Fonds wordt |
| betekend. | betekend. |
| Het samenwerkingsverband met de rechtspersonen, vermeld in het eerste | Het samenwerkingsverband met de rechtspersonen, vermeld in het eerste |
| lid, beperkt zich tot dossiers aangaande privé-woningen, dienstig als | lid, beperkt zich tot dossiers aangaande privé-woningen, dienstig als |
| hoofdverblijfplaats en gelegen op het grondgebied van het betrokken | hoofdverblijfplaats en gelegen op het grondgebied van het betrokken |
| gewest. Het gewest kan bijkomende eisen stellen aan het geografische | gewest. Het gewest kan bijkomende eisen stellen aan het geografische |
| werkgebied waarin de betreffende rechtspersoon werkzaam is. Dit | werkgebied waarin de betreffende rechtspersoon werkzaam is. Dit |
| geografisch werkgebied kan ook het werkgebied van een of meer LE | geografisch werkgebied kan ook het werkgebied van een of meer LE |
| omvatten, zonder dat dit een invloed heeft op de | omvatten, zonder dat dit een invloed heeft op de |
| samenwerkingsovereenkomst van het Fonds met deze LE. | samenwerkingsovereenkomst van het Fonds met deze LE. |
| 3. Uitvoeringsprincipes met betrekking tot de opdracht | 3. Uitvoeringsprincipes met betrekking tot de opdracht |
| Raad van bestuur | Raad van bestuur |
Art. 14.De raad van bestuur is belast met het beheer van het Fonds |
Art. 14.De raad van bestuur is belast met het beheer van het Fonds |
| overeenkomstig de doelstelling van de vennootschap. | overeenkomstig de doelstelling van de vennootschap. |
| De raad van bestuur heeft, onder toezicht van de regeringscommissaris | De raad van bestuur heeft, onder toezicht van de regeringscommissaris |
| een totale beheersautonomie om zijn doelstellingen zo best mogelijk te | een totale beheersautonomie om zijn doelstellingen zo best mogelijk te |
| bereiken. | bereiken. |
| Hij mag onder meer constructies van cofinanciering opzetten met gelijk | Hij mag onder meer constructies van cofinanciering opzetten met gelijk |
| welke erkende financiële instelling. | welke erkende financiële instelling. |
| Hij kan gedifferentieerde rentevoeten gebruiken die lager zijn voor de | Hij kan gedifferentieerde rentevoeten gebruiken die lager zijn voor de |
| prioritaire doelgroep dan voor de overige rechthebbenden | prioritaire doelgroep dan voor de overige rechthebbenden |
| Administratief beheer en delegatie | Administratief beheer en delegatie |
Art. 15.Door dit beheerscontract kan de raad van bestuur het |
Art. 15.Door dit beheerscontract kan de raad van bestuur het |
| administratief beheer van het Fonds aan een derde toevertrouwen. De | administratief beheer van het Fonds aan een derde toevertrouwen. De |
| raad van bestuur kan evenzo elke opdracht of delegatie die hij voor de | raad van bestuur kan evenzo elke opdracht of delegatie die hij voor de |
| ontwikkeling van het Fonds nuttig acht, ofwel aan derden ofwel aan één | ontwikkeling van het Fonds nuttig acht, ofwel aan derden ofwel aan één |
| van zijn leden toevertrouwen. Hij beslist over de vergoedingen | van zijn leden toevertrouwen. Hij beslist over de vergoedingen |
| verbonden aan deze delegaties of opdrachten. | verbonden aan deze delegaties of opdrachten. |
Art. 16.§ 1. De Staat stelt aan het Fonds de middelen ter beschikking |
Art. 16.§ 1. De Staat stelt aan het Fonds de middelen ter beschikking |
| die nodig zijn om zijn opdracht te vervullen. | die nodig zijn om zijn opdracht te vervullen. |
| In de algemene uitgavenbegroting zullen jaarlijks binnen de | In de algemene uitgavenbegroting zullen jaarlijks binnen de |
| beschikbare kredieten de nodige werkingsmiddelen ingeschreven worden | beschikbare kredieten de nodige werkingsmiddelen ingeschreven worden |
| ter ondersteuning van de werking van zowel het Fonds als de LE's. | ter ondersteuning van de werking van zowel het Fonds als de LE's. |
| De Staat neemt de interesten ten laste van de leningen of obligaties | De Staat neemt de interesten ten laste van de leningen of obligaties |
| bedoeld in artikel 31, § 2 van de wet. De uitgifte wordt afhankelijk | bedoeld in artikel 31, § 2 van de wet. De uitgifte wordt afhankelijk |
| gesteld van een voorafgaand schriftelijk akkoord van de Minister van | gesteld van een voorafgaand schriftelijk akkoord van de Minister van |
| Financiën. | Financiën. |
| § 2. Het Fonds is gemachtigd een eventueel overschot op de | § 2. Het Fonds is gemachtigd een eventueel overschot op de |
| werkingsmiddelen over te dragen naar volgende werkjaren. | werkingsmiddelen over te dragen naar volgende werkjaren. |
| De raad van bestuur zal ervoor zorgen dat een financieel tekort in | De raad van bestuur zal ervoor zorgen dat een financieel tekort in |
| eerste instantie wordt aangerekend op een eventueel overschot op de | eerste instantie wordt aangerekend op een eventueel overschot op de |
| werkingsmiddelen, nadat deze eerst én voor de centrale werking van het | werkingsmiddelen, nadat deze eerst én voor de centrale werking van het |
| Fonds én voor de ondersteuning van de lokale entiteiten zijn aangewend | Fonds én voor de ondersteuning van de lokale entiteiten zijn aangewend |
| geweest. | geweest. |
| Een eventuele kapitaalsverhoging zal worden geëvalueerd tussen de | Een eventuele kapitaalsverhoging zal worden geëvalueerd tussen de |
| bevoegde Regeringsleden en het Fonds, waarna deze kapitaalsverhoging | bevoegde Regeringsleden en het Fonds, waarna deze kapitaalsverhoging |
| ter goedkeuring aan de Federale Ministerraad zal worden voorgelegd. | ter goedkeuring aan de Federale Ministerraad zal worden voorgelegd. |
| 4. Verslaggeving | 4. Verslaggeving |
Art. 17.De raad van bestuur van het Fonds moet minstens halfjaarlijks |
Art. 17.De raad van bestuur van het Fonds moet minstens halfjaarlijks |
| een verslag voorleggen aan de ministers, over de uitvoering van zijn | een verslag voorleggen aan de ministers, over de uitvoering van zijn |
| opdracht rekening houdend met voorliggend beheerscontract. | opdracht rekening houdend met voorliggend beheerscontract. |
| De raad van bestuur van het Fonds zal ieder kwartaal een | De raad van bestuur van het Fonds zal ieder kwartaal een |
| boekhoudkundige staat, opgemaakt volgens het schema van de balans en | boekhoudkundige staat, opgemaakt volgens het schema van de balans en |
| de resultatenrekening, aan de regeringscommissaris voorleggen. | de resultatenrekening, aan de regeringscommissaris voorleggen. |
| 5. Waarborgen | 5. Waarborgen |
Art. 18.§ 1. Het Fonds kan samenwerkingsverbanden afsluiten met de |
Art. 18.§ 1. Het Fonds kan samenwerkingsverbanden afsluiten met de |
| rechtspersonen of categorieën van rechtspersonen, vermeld in artikel | rechtspersonen of categorieën van rechtspersonen, vermeld in artikel |
| 13bis, indien de betrokken gewestregering 100 % waarborg biedt van de | 13bis, indien de betrokken gewestregering 100 % waarborg biedt van de |
| terugbetaling van de hen toegekende leningen in hoofdsom, interesten | terugbetaling van de hen toegekende leningen in hoofdsom, interesten |
| en andere kosten. | en andere kosten. |
| § 2. De gemeente(n) op wiens grondgebied de LE optreedt in de | § 2. De gemeente(n) op wiens grondgebied de LE optreedt in de |
| hoedanigheid van kredietgever, kan worden verzocht de leningen die | hoedanigheid van kredietgever, kan worden verzocht de leningen die |
| door het FRGE worden toegestaan, te waarborgen. Deze waarborg geldt | door het FRGE worden toegestaan, te waarborgen. Deze waarborg geldt |
| ten belope van 95 % van de bedragen voor hun hoofdsom, interesten en | ten belope van 95 % van de bedragen voor hun hoofdsom, interesten en |
| andere kosten. | andere kosten. |
| Deze borgstelling kan eveneens worden verleend door het gewest waarin | Deze borgstelling kan eveneens worden verleend door het gewest waarin |
| de LE werkzaam is met dien verstande dat het gewest bijkomende eisen | de LE werkzaam is met dien verstande dat het gewest bijkomende eisen |
| kan opleggen inzake het geografische werkgebied waarin de betreffende | kan opleggen inzake het geografische werkgebied waarin de betreffende |
| LE actief is. | LE actief is. |
| § 3. De gewestregering kan de leningen waarborgen die door het FRGE | § 3. De gewestregering kan de leningen waarborgen die door het FRGE |
| worden toegestaan na tussenkomst van een LE die optreedt in de | worden toegestaan na tussenkomst van een LE die optreedt in de |
| hoedanigheid van kredietbemiddelaar. | hoedanigheid van kredietbemiddelaar. |
| De waarborg voor de in het eerste lid bedoelde leningen van het FRGE, | De waarborg voor de in het eerste lid bedoelde leningen van het FRGE, |
| heeft enkel betrekking op het effectief uitstaand verlies, nadat alle | heeft enkel betrekking op het effectief uitstaand verlies, nadat alle |
| zakelijke en persoonlijke zekerheden, waarover het FRGE beschikt ter | zakelijke en persoonlijke zekerheden, waarover het FRGE beschikt ter |
| dekking van de gewaarborgde leningen, door de leningverstrekker zijn | dekking van de gewaarborgde leningen, door de leningverstrekker zijn |
| uitgewonnen. | uitgewonnen. |
| § 4. De onder toepassing van de waarborg gebrachte verbintenissen, | § 4. De onder toepassing van de waarborg gebrachte verbintenissen, |
| bedoeld in §§ 1 tot 2, worden geacht opeisbaar te zijn op het ogenblik | bedoeld in §§ 1 tot 2, worden geacht opeisbaar te zijn op het ogenblik |
| dat de ontlener niet tot betaling is overgegaan conform de bepalingen | dat de ontlener niet tot betaling is overgegaan conform de bepalingen |
| van de kredietovereenkomst. | van de kredietovereenkomst. |
| De opeisbare bedragen worden, te rekenen vanaf de datum van | De opeisbare bedragen worden, te rekenen vanaf de datum van |
| opeisbaarheid, verhoogd met de wettelijke rentevoet. | opeisbaarheid, verhoogd met de wettelijke rentevoet. |
| 6. Inwerkingtreding | 6. Inwerkingtreding |
Art. 19.Dit beheerscontract treedt in werking op de datum van de |
Art. 19.Dit beheerscontract treedt in werking op de datum van de |
| ondertekening ervan. | ondertekening ervan. |
| Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 6 juli 2009. | Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 6 juli 2009. |
| ALBERT | ALBERT |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Financiën, | De Minister van Financiën, |
| D. REYNDERS | D. REYNDERS |
| De Minister van Maatschappelijke Integratie, | De Minister van Maatschappelijke Integratie, |
| Mevr. M. ARENA | Mevr. M. ARENA |
| De Minister van Klimaat en Energie, | De Minister van Klimaat en Energie, |
| P. MAGNETTE | P. MAGNETTE |