| Koninklijk besluit betreffende de procedure voor de internationale commissie van beroep | Koninklijk besluit betreffende de procedure voor de internationale commissie van beroep |
|---|---|
| MINISTERIE VAN FINANCIEN | MINISTERIE VAN FINANCIEN |
| 6 JULI 1999. - Koninklijk besluit betreffende de procedure voor de | 6 JULI 1999. - Koninklijk besluit betreffende de procedure voor de |
| internationale commissie van beroep | internationale commissie van beroep |
| ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de wet van 6 april 1995 inzake de secundaire markten, het | Gelet op de wet van 6 april 1995 inzake de secundaire markten, het |
| statuut en het toezicht op de beleggingsondernemingen, de bemiddelaars | statuut en het toezicht op de beleggingsondernemingen, de bemiddelaars |
| en de beleggingsadviseurs, inzonderheid op de artikelen 24 en 25; | en de beleggingsadviseurs, inzonderheid op de artikelen 24 en 25; |
| Gelet op het koninklijk besluit van 10 juni 1996 houdende de | Gelet op het koninklijk besluit van 10 juni 1996 houdende de |
| oprichting en de inrichting van EASDAQ, inzonderheid op de artikelen | oprichting en de inrichting van EASDAQ, inzonderheid op de artikelen |
| 16 en 17; | 16 en 17; |
| Gelet op het advies van de Commissie voor het Bank- en Financiewezen; | Gelet op het advies van de Commissie voor het Bank- en Financiewezen; |
| Gelet op het advies van de marktautoriteit van EASDAQ; | Gelet op het advies van de marktautoriteit van EASDAQ; |
| Gelet op het advies van de Raad van State, | Gelet op het advies van de Raad van State, |
| Gelet op de dringende noodzakelijkheid doordat de marktautoriteit van | Gelet op de dringende noodzakelijkheid doordat de marktautoriteit van |
| EASDAQ recentelijk belangrijke onderzoeken heeft moeten uitvoeren bij | EASDAQ recentelijk belangrijke onderzoeken heeft moeten uitvoeren bij |
| haar leden en doordat in dat verband zo spoedig mogelijk moet worden | haar leden en doordat in dat verband zo spoedig mogelijk moet worden |
| gezorgd voor passende mogelijkheden tot het instellen van hoger | gezorgd voor passende mogelijkheden tot het instellen van hoger |
| beroep; | beroep; |
| Op de voordracht van Onze Minister van Financiën, | Op de voordracht van Onze Minister van Financiën, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
| HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen | HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : |
| 1° EASDAQ : de naamloze vennootschap bedoeld in het koninklijk besluit | 1° EASDAQ : de naamloze vennootschap bedoeld in het koninklijk besluit |
| van 30 juni 1996 houdende de erkenning van EASDAQ; | van 30 juni 1996 houdende de erkenning van EASDAQ; |
| 2° de « internationale commissie van beroep » : de internationale | 2° de « internationale commissie van beroep » : de internationale |
| commissie van beroep bedoeld in artikel 16 van het koninklijk besluit | commissie van beroep bedoeld in artikel 16 van het koninklijk besluit |
| van 10 juni 1996 houdende de oprichting en organisatie van EASDAQ; | van 10 juni 1996 houdende de oprichting en organisatie van EASDAQ; |
| 3° de « marktautoriteit » : de marktautoriteit bedoeld in artikel 1, | 3° de « marktautoriteit » : de marktautoriteit bedoeld in artikel 1, |
| 7° van hetzelfde besluit; | 7° van hetzelfde besluit; |
| 4° de « appellant » : de belanghebbende bedoeld in artikel 23 van de | 4° de « appellant » : de belanghebbende bedoeld in artikel 23 van de |
| wet van 6 april 1995 inzake de secundaire markten, het statuut van en | wet van 6 april 1995 inzake de secundaire markten, het statuut van en |
| het toezicht op de beleggingsondernemingen, de bemiddelaars en de | het toezicht op de beleggingsondernemingen, de bemiddelaars en de |
| beleggingsadviseurs. | beleggingsadviseurs. |
Art. 2.De werking van de internationale commissie van beroep wordt |
Art. 2.De werking van de internationale commissie van beroep wordt |
| geregeld bij dit besluit en niet bij het koninklijk besluit van 11 | geregeld bij dit besluit en niet bij het koninklijk besluit van 11 |
| april 1996 betreffende de Commissie van beroep. | april 1996 betreffende de Commissie van beroep. |
Art. 3.De leden van de internationale commissie van beroep kiezen de |
Art. 3.De leden van de internationale commissie van beroep kiezen de |
| voorzitter en ondervoorzitter onder hen voor een periode van twee | voorzitter en ondervoorzitter onder hen voor een periode van twee |
| jaar. Zij stellen tevens een secretaris aan die de hoedanigheid van | jaar. Zij stellen tevens een secretaris aan die de hoedanigheid van |
| licentiaat in de rechten bezit. | licentiaat in de rechten bezit. |
Art. 4.De internationale commissie van beroep treedt op als |
Art. 4.De internationale commissie van beroep treedt op als |
| collegiaal orgaan in de uitoefening van haar taken. De beslissingen | collegiaal orgaan in de uitoefening van haar taken. De beslissingen |
| worden bij meerderheid van stemmen genomen. In geval van staking der | worden bij meerderheid van stemmen genomen. In geval van staking der |
| stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend. | stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend. |
Art. 5.In afwijking van artikel 4 is de voorzitter, of in zijn |
Art. 5.In afwijking van artikel 4 is de voorzitter, of in zijn |
| afwezigheid, de ondervoorzitter, alleen bevoegd in de gevallen zoals | afwezigheid, de ondervoorzitter, alleen bevoegd in de gevallen zoals |
| vermeld in dit besluit. | vermeld in dit besluit. |
Art. 6.De internationale commissie van beroep beschikt over een |
Art. 6.De internationale commissie van beroep beschikt over een |
| secretariaat. | secretariaat. |
| Alle stukken, documenten en bewijzen die in het kader van een | Alle stukken, documenten en bewijzen die in het kader van een |
| procedure worden overgelegd, alsook alle verzoeken aan de | procedure worden overgelegd, alsook alle verzoeken aan de |
| internationale commissie van beroep of aan haar voorzitter, moeten | internationale commissie van beroep of aan haar voorzitter, moeten |
| worden verzonden naar het secretariaat op het adres vermeld in het | worden verzonden naar het secretariaat op het adres vermeld in het |
| huishoudelijk reglement. | huishoudelijk reglement. |
| De organisatie van het secretariaat wordt geregeld door het | De organisatie van het secretariaat wordt geregeld door het |
| huishoudelijk reglement. | huishoudelijk reglement. |
| HOOFDSTUK II | HOOFDSTUK II |
| De procedure voor de internationale commissie van beroep | De procedure voor de internationale commissie van beroep |
Art. 7.De appellant kan het beroep instellen bedoeld in artikel 23 |
Art. 7.De appellant kan het beroep instellen bedoeld in artikel 23 |
| van de wet van 6 april 1995 inzake de secundaire markten, het statuut | van de wet van 6 april 1995 inzake de secundaire markten, het statuut |
| van en het toezicht op de beleggingsondernemingen, de bemiddelaars en | van en het toezicht op de beleggingsondernemingen, de bemiddelaars en |
| de beleggingsadviseurs, overeenkomstig dit artikel : | de beleggingsadviseurs, overeenkomstig dit artikel : |
| 1° De appellant dient bij de internationale commissie van beroep een | 1° De appellant dient bij de internationale commissie van beroep een |
| schriftelijk verzoekschrift in, samen met de schriftelijke memories en | schriftelijk verzoekschrift in, samen met de schriftelijke memories en |
| de bewijzen, die reeds aan de marktautoriteit werden voorgelegd, | de bewijzen, die reeds aan de marktautoriteit werden voorgelegd, |
| alsook een kopie van de bestreden beslissing. Het verzoekschrift in | alsook een kopie van de bestreden beslissing. Het verzoekschrift in |
| beroep omvat een gedetailleerde beschrijving van de redenen van het | beroep omvat een gedetailleerde beschrijving van de redenen van het |
| beroep. Het duidt tevens het adres aan waar de appellant woonplaats | beroep. Het duidt tevens het adres aan waar de appellant woonplaats |
| kiest, samen met de telefoon- en faxnummers waar hij kan worden | kiest, samen met de telefoon- en faxnummers waar hij kan worden |
| bereikt. In voorkomend geval, worden dezelfde gegevens opgegeven voor | bereikt. In voorkomend geval, worden dezelfde gegevens opgegeven voor |
| de advocaat die de appellant bijstaat. | de advocaat die de appellant bijstaat. |
| Het verzoekschrift en de erbij te voegen stukken worden in vijf | Het verzoekschrift en de erbij te voegen stukken worden in vijf |
| exemplaren ingediend. | exemplaren ingediend. |
| 2° Het verzoekschrift in beroep wordt op straffe van verval aan de | 2° Het verzoekschrift in beroep wordt op straffe van verval aan de |
| internationale commissie van beroep voorgelegd binnen een termijn van | internationale commissie van beroep voorgelegd binnen een termijn van |
| vijftien dagen vanaf de kennisname door de appellant van de beslissing | vijftien dagen vanaf de kennisname door de appellant van de beslissing |
| van de marktautoriteit of binnen een termijn van vijftien dagen vanaf | van de marktautoriteit of binnen een termijn van vijftien dagen vanaf |
| het verstrijken van de daartoe voorziene periode indien de | het verstrijken van de daartoe voorziene periode indien de |
| marktautoriteit nagelaten heeft zich uit te spreken. | marktautoriteit nagelaten heeft zich uit te spreken. |
| 3° Na ontvangst van het verzoekschrift, richt de voorzitter of, bij | 3° Na ontvangst van het verzoekschrift, richt de voorzitter of, bij |
| diens afwezigheid, de ondervoorzitter een schrijven aan de appellant | diens afwezigheid, de ondervoorzitter een schrijven aan de appellant |
| waarin het bedrag en de voorwaarden worden aangegeven van de waarborg | waarin het bedrag en de voorwaarden worden aangegeven van de waarborg |
| die moet worden verstrekt om de kost te dekken van de procedure voor | die moet worden verstrekt om de kost te dekken van de procedure voor |
| de internationale commissie van beroep zoals bepaald in het | de internationale commissie van beroep zoals bepaald in het |
| huishoudelijk reglement. Binnen vijftien dagen na ontvangst van dit | huishoudelijk reglement. Binnen vijftien dagen na ontvangst van dit |
| schrijven, maakt de appellant aan de internationale commissie van | schrijven, maakt de appellant aan de internationale commissie van |
| beroep voor het aangeduide bedrag en tegen de aangegeven voorwaarden | beroep voor het aangeduide bedrag en tegen de aangegeven voorwaarden |
| een onherroepelijke en onvoorwaardelijke bankwaarborg over die is | een onherroepelijke en onvoorwaardelijke bankwaarborg over die is |
| verstrekt door een internationale bank van eerste rang. | verstrekt door een internationale bank van eerste rang. |
| In haar definitieve beslissing betreffende het voorwerp van de | In haar definitieve beslissing betreffende het voorwerp van de |
| procedure bepaalt de internationale commissie van beroep op welke | procedure bepaalt de internationale commissie van beroep op welke |
| wijze elk der partijen uiteindelijk bijdraagt in de kost van de | wijze elk der partijen uiteindelijk bijdraagt in de kost van de |
| procedure bepaald in het huishoudelijk reglement. | procedure bepaald in het huishoudelijk reglement. |
Art. 8.Het beroep ingesteld overeenkomstig de bepalingen van dit |
Art. 8.Het beroep ingesteld overeenkomstig de bepalingen van dit |
| besluit heeft schorsende werking. | besluit heeft schorsende werking. |
| Evenwel, indien de integriteit of de veiligheid van de markt ernstig | Evenwel, indien de integriteit of de veiligheid van de markt ernstig |
| gevaar loopt, mag de marktautoriteit, bij eenparigheid, bevelen dat | gevaar loopt, mag de marktautoriteit, bij eenparigheid, bevelen dat |
| haar beslissing hetzij een lid te schorsen of te schrappen, hetzij een | haar beslissing hetzij een lid te schorsen of te schrappen, hetzij een |
| financieel instrument te schorsen of te schrappen, zou worden | financieel instrument te schorsen of te schrappen, zou worden |
| uitgevoerd ongeacht het beroep. | uitgevoerd ongeacht het beroep. |
Art. 9.Na ontvangst van de bankwaarborg roept de voorzitter, of, in |
Art. 9.Na ontvangst van de bankwaarborg roept de voorzitter, of, in |
| zijn afwezigheid, de ondervoorzitter, de gewone leden op voor de | zijn afwezigheid, de ondervoorzitter, de gewone leden op voor de |
| behandeling van het in artikel 7 bedoelde dossier. In geval van | behandeling van het in artikel 7 bedoelde dossier. In geval van |
| verhindering van één of meer gewone leden stelt de voorzitter of, in | verhindering van één of meer gewone leden stelt de voorzitter of, in |
| zijn afwezigheid, de ondervoorzitter, één of meer plaatsvervangende | zijn afwezigheid, de ondervoorzitter, één of meer plaatsvervangende |
| leden aan. | leden aan. |
| De voorzitter, of, in zijn afwezigheid, de ondervoorzitter, stelt alle | De voorzitter, of, in zijn afwezigheid, de ondervoorzitter, stelt alle |
| partijen in kennis van de samenstelling van de internationale | partijen in kennis van de samenstelling van de internationale |
| commissie en vermeldt tevens wie van de aangestelde leden de taak van | commissie en vermeldt tevens wie van de aangestelde leden de taak van |
| voorzitter voor het betrokken beroep zal waarnemen. Hij deelt hen | voorzitter voor het betrokken beroep zal waarnemen. Hij deelt hen |
| eveneens de termijnen mee waarbinnen de memories bedoeld in artikel 12 | eveneens de termijnen mee waarbinnen de memories bedoeld in artikel 12 |
| dienen te worden medegedeeld. Deze termijnen bedragen in beginsel één | dienen te worden medegedeeld. Deze termijnen bedragen in beginsel één |
| maand. Tezelfder tijd wordt het verzoekschrift in beroep medegedeeld | maand. Tezelfder tijd wordt het verzoekschrift in beroep medegedeeld |
| aan de marktautoriteit. | aan de marktautoriteit. |
| De beslissingen worden genomen door de meerderheid van de leden die | De beslissingen worden genomen door de meerderheid van de leden die |
| overeenkomstig het eerste lid de internationale commissie van beroep | overeenkomstig het eerste lid de internationale commissie van beroep |
| uitmaken. In geval van staking der stemmen is de stem van de | uitmaken. In geval van staking der stemmen is de stem van de |
| voorzitter doorslaggevend. Er is echter unanimiteit vereist voor de | voorzitter doorslaggevend. Er is echter unanimiteit vereist voor de |
| beslissingen die betrekking hebben op de verhoging van de door de | beslissingen die betrekking hebben op de verhoging van de door de |
| marktautoriteit opgelegde sancties. De internationale commissie van | marktautoriteit opgelegde sancties. De internationale commissie van |
| beroep kan definitieve, voorlopige en gedeeltelijke beslissingen | beroep kan definitieve, voorlopige en gedeeltelijke beslissingen |
| nemen. | nemen. |
| De secretaris houdt een volledig dossier bij van de documenten die | De secretaris houdt een volledig dossier bij van de documenten die |
| tijdens de procedure in beroep werden uitgewisseld tussen de partijen | tijdens de procedure in beroep werden uitgewisseld tussen de partijen |
| en van de door de internationale commissie van beroep genomen | en van de door de internationale commissie van beroep genomen |
| beslissingen. | beslissingen. |
Art. 10.Een partij kan één of meer leden of de secretaris van de |
Art. 10.Een partij kan één of meer leden of de secretaris van de |
| internationale commissie van beroep wraken indien feiten of | internationale commissie van beroep wraken indien feiten of |
| omstandigheden ernstige twijfels doen ontstaan wat de onpartijdigheid | omstandigheden ernstige twijfels doen ontstaan wat de onpartijdigheid |
| van die personen betreft. De nationaliteit van een lid is op zich geen | van die personen betreft. De nationaliteit van een lid is op zich geen |
| voldoende motief voor wraking. | voldoende motief voor wraking. |
| De aanvraag tot wraking moet worden ingediend binnen de vijftien dagen | De aanvraag tot wraking moet worden ingediend binnen de vijftien dagen |
| na de ontvangst door die partij van de samenstelling van de commissie. | na de ontvangst door die partij van de samenstelling van de commissie. |
| In buitengewone omstandigheden en mits een bijzondere motivering, kan | In buitengewone omstandigheden en mits een bijzondere motivering, kan |
| de aanvraag in een later stadium van de procedure worden gedaan. | de aanvraag in een later stadium van de procedure worden gedaan. |
| Indien een lid of de secretaris van oordeel is dat wat hem betreft een | Indien een lid of de secretaris van oordeel is dat wat hem betreft een |
| mogelijke wrakingsgrond bestaat, meldt het dit onmiddellijk aan de | mogelijke wrakingsgrond bestaat, meldt het dit onmiddellijk aan de |
| voorzitter die daarvan kennis geeft aan de partijen. | voorzitter die daarvan kennis geeft aan de partijen. |
| Wanneer een partij de wraking van een lid of van de secretaris van de | Wanneer een partij de wraking van een lid of van de secretaris van de |
| internationale commissie van beroep vraagt, zullen alle leden van de | internationale commissie van beroep vraagt, zullen alle leden van de |
| internationale commissie van beroep zo spoedig mogelijk over de | internationale commissie van beroep zo spoedig mogelijk over de |
| aanvraag beslissen, in voorkomend geval met uitzondering van het lid | aanvraag beslissen, in voorkomend geval met uitzondering van het lid |
| waarvan de wraking wordt gevraagd. | waarvan de wraking wordt gevraagd. |
| Indien de internationale commissie oordeelt dat de wraking van een lid | Indien de internationale commissie oordeelt dat de wraking van een lid |
| gegrond is, stelt de voorzitter of, in zijn afwezigheid, de | gegrond is, stelt de voorzitter of, in zijn afwezigheid, de |
| ondervoorzitter, een ander lid aan. Indien de wraking van de | ondervoorzitter, een ander lid aan. Indien de wraking van de |
| secretaris gegrond is, stelt de voorzitter of, in zijn afwezigheid, de | secretaris gegrond is, stelt de voorzitter of, in zijn afwezigheid, de |
| ondervoorzitter, een secretaris ad hoc aan. | ondervoorzitter, een secretaris ad hoc aan. |
Art. 11.Indien een lid wordt vervangen ten gevolge van wettige |
Art. 11.Indien een lid wordt vervangen ten gevolge van wettige |
| verhindering of wraking nadat reeds één of meerdere zittingen bedoeld | verhindering of wraking nadat reeds één of meerdere zittingen bedoeld |
| in artikel 13 werden gehouden, worden de debatten volledig hernomen | in artikel 13 werden gehouden, worden de debatten volledig hernomen |
| voor de commissie in haar nieuwe samenstelling. | voor de commissie in haar nieuwe samenstelling. |
Art. 12.Na ontvangst van het verzoekschrift in beroep wisselen |
Art. 12.Na ontvangst van het verzoekschrift in beroep wisselen |
| partijen elk maximum twee schriftelijke memories uit betreffende het | partijen elk maximum twee schriftelijke memories uit betreffende het |
| voorwerp van het beroep, met dien verstande dat de marktautoriteit | voorwerp van het beroep, met dien verstande dat de marktautoriteit |
| haar schriftelijke memorie als eerste indient en dat de appellant het | haar schriftelijke memorie als eerste indient en dat de appellant het |
| recht heeft de laatste schriftelijke memorie voor te leggen. | recht heeft de laatste schriftelijke memorie voor te leggen. |
| Het niet-naleven van de termijnen die door de voorzitter worden | Het niet-naleven van de termijnen die door de voorzitter worden |
| bepaald overeenkomstig artikel 9, heeft tot gevolg dat de memorie uit | bepaald overeenkomstig artikel 9, heeft tot gevolg dat de memorie uit |
| de debatten zal worden geweerd. | de debatten zal worden geweerd. |
| Indien in de laatste memorie nieuwe elementen worden aangehaald, kan | Indien in de laatste memorie nieuwe elementen worden aangehaald, kan |
| de commissie partijen toestaan elk nog één bijkomende memorie uit te | de commissie partijen toestaan elk nog één bijkomende memorie uit te |
| wisselen. Hiertoe wordt een bijzonder verzoek gericht aan de | wisselen. Hiertoe wordt een bijzonder verzoek gericht aan de |
| voorzitter. | voorzitter. |
Art. 13.1° Na de uitwisseling van de memories houdt de internationale |
Art. 13.1° Na de uitwisseling van de memories houdt de internationale |
| commissie van beroep één of meerdere zittingen. Onverminderd het | commissie van beroep één of meerdere zittingen. Onverminderd het |
| bepaalde in artikel 17, mag geen enkel bijkomend bewijsmiddel of | bepaalde in artikel 17, mag geen enkel bijkomend bewijsmiddel of |
| bijkomende schriftelijke memorie aan de zitting worden overgelegd. De | bijkomende schriftelijke memorie aan de zitting worden overgelegd. De |
| partijen kunnen zich tijdens de zitting laten bijstaan door een | partijen kunnen zich tijdens de zitting laten bijstaan door een |
| advocaat. | advocaat. |
| De internationale commissie van beroep brengt datum en plaats van de | De internationale commissie van beroep brengt datum en plaats van de |
| zittingen minstens vijftien dagen vóór de zitting ter kennis van | zittingen minstens vijftien dagen vóór de zitting ter kennis van |
| partijen. | partijen. |
| 2° De internationale commissie van beroep neemt de nodige maatregelen | 2° De internationale commissie van beroep neemt de nodige maatregelen |
| voor het opnemen van de zitting, indien dit noodzakelijk wordt geacht | voor het opnemen van de zitting, indien dit noodzakelijk wordt geacht |
| door de internationale commissie van beroep gezien de omstandigheden | door de internationale commissie van beroep gezien de omstandigheden |
| eigen aan de zaak en in alle gevallen waarbij door de partijen aldus | eigen aan de zaak en in alle gevallen waarbij door de partijen aldus |
| is overeengekomen en waar de partijen minstens acht dagen vóór de | is overeengekomen en waar de partijen minstens acht dagen vóór de |
| zitting hun akkoord hebben meegedeeld aan de internationale commissie | zitting hun akkoord hebben meegedeeld aan de internationale commissie |
| van beroep. | van beroep. |
| 3° De zitting is toegankelijk voor het publiek, tenzij de partijen | 3° De zitting is toegankelijk voor het publiek, tenzij de partijen |
| overeenkomen dat de zitting met gesloten deuren plaatsvindt, of indien | overeenkomen dat de zitting met gesloten deuren plaatsvindt, of indien |
| de internationale commissie van beroep beslist de zitting met gesloten | de internationale commissie van beroep beslist de zitting met gesloten |
| deuren te houden om redenen van openbare orde. | deuren te houden om redenen van openbare orde. |
Art. 14.In uitzonderlijke omstandigheden mag de internationale |
Art. 14.In uitzonderlijke omstandigheden mag de internationale |
| commissie van beroep de termijnen bedoeld in artikel 9 met vijftien | commissie van beroep de termijnen bedoeld in artikel 9 met vijftien |
| dagen verlengen bij gemotiveerde beslissing. | dagen verlengen bij gemotiveerde beslissing. |
| Wat betreft het beroep ingesteld tegen een beslissing van de | Wat betreft het beroep ingesteld tegen een beslissing van de |
| marktautoriteit tot schorsing of schrapping van een erkend | marktautoriteit tot schorsing of schrapping van een erkend |
| tussenpersoon kan de internationale commissie van beroep de in artikel | tussenpersoon kan de internationale commissie van beroep de in artikel |
| 9 bedoelde termijnen verminderen. | 9 bedoelde termijnen verminderen. |
| De beslissingen bedoeld in het eerste en het tweede lid moeten vóór | De beslissingen bedoeld in het eerste en het tweede lid moeten vóór |
| het verstrijken van de termijn ter kennis worden gebracht van de | het verstrijken van de termijn ter kennis worden gebracht van de |
| partijen. | partijen. |
Art. 15.§ 1. Elke partij zendt alle bij de procedure gebruikte |
Art. 15.§ 1. Elke partij zendt alle bij de procedure gebruikte |
| stukken, documenten en bewijzen terzelfder tijd toe aan de | stukken, documenten en bewijzen terzelfder tijd toe aan de |
| internationale commissie van beroep en aan alle partijen betrokken in | internationale commissie van beroep en aan alle partijen betrokken in |
| de procedure. | de procedure. |
| In afwijking van het eerste lid worden het verzoekschrift in beroep en | In afwijking van het eerste lid worden het verzoekschrift in beroep en |
| de stukken die er overeenkomstig artikel 7, 1°, worden bijgevoegd, | de stukken die er overeenkomstig artikel 7, 1°, worden bijgevoegd, |
| enkel toegezonden aan de internationale commissie van beroep. | enkel toegezonden aan de internationale commissie van beroep. |
| § 2. Alle bij de procedure gebruikte stukken, documenten en bewijzen | § 2. Alle bij de procedure gebruikte stukken, documenten en bewijzen |
| worden ter kennis gebracht door middel van een brief met | worden ter kennis gebracht door middel van een brief met |
| ontvangstbewijs of per drager met een bewijs van afgifte. | ontvangstbewijs of per drager met een bewijs van afgifte. |
Art. 16.Indien het nodig is getuigen of deskundigen te verhoren, |
Art. 16.Indien het nodig is getuigen of deskundigen te verhoren, |
| meldt elke partij, uiterlijk in haar laatste memorie, de namen en | meldt elke partij, uiterlijk in haar laatste memorie, de namen en |
| adressen van de getuigen of deskundigen die ze wenst op te roepen, | adressen van de getuigen of deskundigen die ze wenst op te roepen, |
| evenals het onderwerp waarover de getuigen een getuigenis zullen | evenals het onderwerp waarover de getuigen een getuigenis zullen |
| afleggen, aan de internationale commissie van beroep en aan de andere | afleggen, aan de internationale commissie van beroep en aan de andere |
| partij. | partij. |
| De internationale commissie van beroep is vrij de manier te bepalen | De internationale commissie van beroep is vrij de manier te bepalen |
| waarop de getuigen zullen worden verhoord. | waarop de getuigen zullen worden verhoord. |
Art. 17.De internationale commissie van beroep kan schriftelijk één |
Art. 17.De internationale commissie van beroep kan schriftelijk één |
| of meerdere deskundigen aanstellen betreffende door haar te bepalen | of meerdere deskundigen aanstellen betreffende door haar te bepalen |
| specifieke onderwerpen. Een kopie van de door de internationale | specifieke onderwerpen. Een kopie van de door de internationale |
| commissie van beroep opgestelde taakomschrijving van de deskundige | commissie van beroep opgestelde taakomschrijving van de deskundige |
| wordt aan de partijen meegedeeld. Elke partij deelt aan de deskundige | wordt aan de partijen meegedeeld. Elke partij deelt aan de deskundige |
| elke relevante informatie of relevant document mee dat in het kader | elke relevante informatie of relevant document mee dat in het kader |
| van het deskundigenonderzoek wordt gevraagd door de deskundige. Elk | van het deskundigenonderzoek wordt gevraagd door de deskundige. Elk |
| geschil tussen een partij en een deskundige betreffende de relevantie | geschil tussen een partij en een deskundige betreffende de relevantie |
| van de gevraagde informatie of documenten wordt door de internationale | van de gevraagde informatie of documenten wordt door de internationale |
| commissie van beroep beslecht. | commissie van beroep beslecht. |
| Na ontvangst van het verslag van de deskundige maakt de internationale | Na ontvangst van het verslag van de deskundige maakt de internationale |
| commissie van beroep een kopie hiervan over aan de partijen, die de | commissie van beroep een kopie hiervan over aan de partijen, die de |
| gelegenheid hebben hun schriftelijke opmerkingen hieromtrent te doen | gelegenheid hebben hun schriftelijke opmerkingen hieromtrent te doen |
| gelden. Elke partij kan elk document onderzoeken waarop het | gelden. Elke partij kan elk document onderzoeken waarop het |
| deskundigenverslag is gebaseerd. | deskundigenverslag is gebaseerd. |
| Na indiening van het verslag kan de deskundige, op verzoek van een | Na indiening van het verslag kan de deskundige, op verzoek van een |
| partij, worden opgeroepen voor een zitting tijdens dewelke de partijen | partij, worden opgeroepen voor een zitting tijdens dewelke de partijen |
| de gelegenheid zullen hebben aanwezig te zijn en de deskundige te | de gelegenheid zullen hebben aanwezig te zijn en de deskundige te |
| ondervragen. Op die zitting zal elke partij getuigen-deskundigen | ondervragen. Op die zitting zal elke partij getuigen-deskundigen |
| kunnen oproepen teneinde te getuigen over de onderwerpen ter zake. | kunnen oproepen teneinde te getuigen over de onderwerpen ter zake. |
Art. 18.De internationale commissie van beroep wijst haar beslissing |
Art. 18.De internationale commissie van beroep wijst haar beslissing |
| binnen een maand na de sluiting van de debatten. | binnen een maand na de sluiting van de debatten. |
| De internationale commissie van beroep deelt de door haar ondertekende | De internationale commissie van beroep deelt de door haar ondertekende |
| kopieën van de beslissing binnen de vijftien dagen na het verstrijken | kopieën van de beslissing binnen de vijftien dagen na het verstrijken |
| van de termijn bepaald in het vorige lid mee aan de partijen en, | van de termijn bepaald in het vorige lid mee aan de partijen en, |
| desgevallend, aan de Commissie voor het Bank- en Financiewezen en aan | desgevallend, aan de Commissie voor het Bank- en Financiewezen en aan |
| de bevoegde toezichthoudende autoriteit van het betrokken lid, | de bevoegde toezichthoudende autoriteit van het betrokken lid, |
| overeenkomstig artikel 17, § 3 van het koninklijk besluit van 10 juni | overeenkomstig artikel 17, § 3 van het koninklijk besluit van 10 juni |
| 1996 houdende de oprichting en organisatie van EASDAQ. | 1996 houdende de oprichting en organisatie van EASDAQ. |
Art. 19.Binnen de maand vanaf de ontvangst van de beslissing kunnen |
Art. 19.Binnen de maand vanaf de ontvangst van de beslissing kunnen |
| de personen bedoeld in artikel 18, tweede lid, vragen dat de | de personen bedoeld in artikel 18, tweede lid, vragen dat de |
| internationale commissie van beroep haar beslissing interpreteert of | internationale commissie van beroep haar beslissing interpreteert of |
| rekenfouten, tikfouten of gelijkaardige fouten corrigeert, waarbij de | rekenfouten, tikfouten of gelijkaardige fouten corrigeert, waarbij de |
| andere partijen en de Commissie voor het Bank- en Financiewezen | andere partijen en de Commissie voor het Bank- en Financiewezen |
| hierover worden ingelicht door de internationale commissie van beroep. | hierover worden ingelicht door de internationale commissie van beroep. |
| De interpretatie of correctie gebeuren schriftelijk. | De interpretatie of correctie gebeuren schriftelijk. |
Art. 20.De termijnen vermeld in dit besluit worden gerekend van |
Art. 20.De termijnen vermeld in dit besluit worden gerekend van |
| middernacht tot middernacht. Zij worden gerekend vanaf de dag na die | middernacht tot middernacht. Zij worden gerekend vanaf de dag na die |
| van de akte of van de gebeurtenis welke hen doet ingaan, en omvatten | van de akte of van de gebeurtenis welke hen doet ingaan, en omvatten |
| alle dagen, ook de zaterdag, de zondag en de wettelijke feestdagen | alle dagen, ook de zaterdag, de zondag en de wettelijke feestdagen |
| naar Belgisch recht. | naar Belgisch recht. |
| De vervaldag is in de termijn inbegrepen. Is de vervaldag evenwel een | De vervaldag is in de termijn inbegrepen. Is de vervaldag evenwel een |
| zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag naar Belgisch recht, | zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag naar Belgisch recht, |
| dan wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag. | dan wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag. |
| HOOFDSTUK III. - Het huishoudelijk reglement | HOOFDSTUK III. - Het huishoudelijk reglement |
| van de internationale commissie van beroep | van de internationale commissie van beroep |
Art. 21.De internationale commissie van beroep stelt haar |
Art. 21.De internationale commissie van beroep stelt haar |
| huishoudelijk reglement vast. Dit reglement en zijn aanpassingen | huishoudelijk reglement vast. Dit reglement en zijn aanpassingen |
| worden goedgekeurd door Onze Minister van Financiën en gepubliceerd in | worden goedgekeurd door Onze Minister van Financiën en gepubliceerd in |
| het Belgisch Staatsblad. | het Belgisch Staatsblad. |
| HOOFDSTUK IV. - Inwerkingtreding - Uitvoering | HOOFDSTUK IV. - Inwerkingtreding - Uitvoering |
Art. 22.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het |
Art. 22.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het |
| Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. | Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. |
Art. 23.Onze Minister van Financiën is gelast met de uitvoering van |
Art. 23.Onze Minister van Financiën is gelast met de uitvoering van |
| dit besluit. | dit besluit. |
| Gegeven te Brussel, 6 juli 1999. | Gegeven te Brussel, 6 juli 1999. |
| ALBERT | ALBERT |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Financiën, | De Minister van Financiën, |
| J.-J. VISEUR | J.-J. VISEUR |