Koninklijk besluit betreffende de procedure voor de internationale commissie van beroep | Koninklijk besluit betreffende de procedure voor de internationale commissie van beroep |
---|---|
MINISTERIE VAN FINANCIEN | MINISTERIE VAN FINANCIEN |
6 JULI 1999. - Koninklijk besluit betreffende de procedure voor de | 6 JULI 1999. - Koninklijk besluit betreffende de procedure voor de |
internationale commissie van beroep | internationale commissie van beroep |
ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op de wet van 6 april 1995 inzake de secundaire markten, het | Gelet op de wet van 6 april 1995 inzake de secundaire markten, het |
statuut en het toezicht op de beleggingsondernemingen, de bemiddelaars | statuut en het toezicht op de beleggingsondernemingen, de bemiddelaars |
en de beleggingsadviseurs, inzonderheid op de artikelen 24 en 25; | en de beleggingsadviseurs, inzonderheid op de artikelen 24 en 25; |
Gelet op het koninklijk besluit van 10 juni 1996 houdende de | Gelet op het koninklijk besluit van 10 juni 1996 houdende de |
oprichting en de inrichting van EASDAQ, inzonderheid op de artikelen | oprichting en de inrichting van EASDAQ, inzonderheid op de artikelen |
16 en 17; | 16 en 17; |
Gelet op het advies van de Commissie voor het Bank- en Financiewezen; | Gelet op het advies van de Commissie voor het Bank- en Financiewezen; |
Gelet op het advies van de marktautoriteit van EASDAQ; | Gelet op het advies van de marktautoriteit van EASDAQ; |
Gelet op het advies van de Raad van State, | Gelet op het advies van de Raad van State, |
Gelet op de dringende noodzakelijkheid doordat de marktautoriteit van | Gelet op de dringende noodzakelijkheid doordat de marktautoriteit van |
EASDAQ recentelijk belangrijke onderzoeken heeft moeten uitvoeren bij | EASDAQ recentelijk belangrijke onderzoeken heeft moeten uitvoeren bij |
haar leden en doordat in dat verband zo spoedig mogelijk moet worden | haar leden en doordat in dat verband zo spoedig mogelijk moet worden |
gezorgd voor passende mogelijkheden tot het instellen van hoger | gezorgd voor passende mogelijkheden tot het instellen van hoger |
beroep; | beroep; |
Op de voordracht van Onze Minister van Financiën, | Op de voordracht van Onze Minister van Financiën, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen | HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : |
1° EASDAQ : de naamloze vennootschap bedoeld in het koninklijk besluit | 1° EASDAQ : de naamloze vennootschap bedoeld in het koninklijk besluit |
van 30 juni 1996 houdende de erkenning van EASDAQ; | van 30 juni 1996 houdende de erkenning van EASDAQ; |
2° de « internationale commissie van beroep » : de internationale | 2° de « internationale commissie van beroep » : de internationale |
commissie van beroep bedoeld in artikel 16 van het koninklijk besluit | commissie van beroep bedoeld in artikel 16 van het koninklijk besluit |
van 10 juni 1996 houdende de oprichting en organisatie van EASDAQ; | van 10 juni 1996 houdende de oprichting en organisatie van EASDAQ; |
3° de « marktautoriteit » : de marktautoriteit bedoeld in artikel 1, | 3° de « marktautoriteit » : de marktautoriteit bedoeld in artikel 1, |
7° van hetzelfde besluit; | 7° van hetzelfde besluit; |
4° de « appellant » : de belanghebbende bedoeld in artikel 23 van de | 4° de « appellant » : de belanghebbende bedoeld in artikel 23 van de |
wet van 6 april 1995 inzake de secundaire markten, het statuut van en | wet van 6 april 1995 inzake de secundaire markten, het statuut van en |
het toezicht op de beleggingsondernemingen, de bemiddelaars en de | het toezicht op de beleggingsondernemingen, de bemiddelaars en de |
beleggingsadviseurs. | beleggingsadviseurs. |
Art. 2.De werking van de internationale commissie van beroep wordt |
Art. 2.De werking van de internationale commissie van beroep wordt |
geregeld bij dit besluit en niet bij het koninklijk besluit van 11 | geregeld bij dit besluit en niet bij het koninklijk besluit van 11 |
april 1996 betreffende de Commissie van beroep. | april 1996 betreffende de Commissie van beroep. |
Art. 3.De leden van de internationale commissie van beroep kiezen de |
Art. 3.De leden van de internationale commissie van beroep kiezen de |
voorzitter en ondervoorzitter onder hen voor een periode van twee | voorzitter en ondervoorzitter onder hen voor een periode van twee |
jaar. Zij stellen tevens een secretaris aan die de hoedanigheid van | jaar. Zij stellen tevens een secretaris aan die de hoedanigheid van |
licentiaat in de rechten bezit. | licentiaat in de rechten bezit. |
Art. 4.De internationale commissie van beroep treedt op als |
Art. 4.De internationale commissie van beroep treedt op als |
collegiaal orgaan in de uitoefening van haar taken. De beslissingen | collegiaal orgaan in de uitoefening van haar taken. De beslissingen |
worden bij meerderheid van stemmen genomen. In geval van staking der | worden bij meerderheid van stemmen genomen. In geval van staking der |
stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend. | stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend. |
Art. 5.In afwijking van artikel 4 is de voorzitter, of in zijn |
Art. 5.In afwijking van artikel 4 is de voorzitter, of in zijn |
afwezigheid, de ondervoorzitter, alleen bevoegd in de gevallen zoals | afwezigheid, de ondervoorzitter, alleen bevoegd in de gevallen zoals |
vermeld in dit besluit. | vermeld in dit besluit. |
Art. 6.De internationale commissie van beroep beschikt over een |
Art. 6.De internationale commissie van beroep beschikt over een |
secretariaat. | secretariaat. |
Alle stukken, documenten en bewijzen die in het kader van een | Alle stukken, documenten en bewijzen die in het kader van een |
procedure worden overgelegd, alsook alle verzoeken aan de | procedure worden overgelegd, alsook alle verzoeken aan de |
internationale commissie van beroep of aan haar voorzitter, moeten | internationale commissie van beroep of aan haar voorzitter, moeten |
worden verzonden naar het secretariaat op het adres vermeld in het | worden verzonden naar het secretariaat op het adres vermeld in het |
huishoudelijk reglement. | huishoudelijk reglement. |
De organisatie van het secretariaat wordt geregeld door het | De organisatie van het secretariaat wordt geregeld door het |
huishoudelijk reglement. | huishoudelijk reglement. |
HOOFDSTUK II | HOOFDSTUK II |
De procedure voor de internationale commissie van beroep | De procedure voor de internationale commissie van beroep |
Art. 7.De appellant kan het beroep instellen bedoeld in artikel 23 |
Art. 7.De appellant kan het beroep instellen bedoeld in artikel 23 |
van de wet van 6 april 1995 inzake de secundaire markten, het statuut | van de wet van 6 april 1995 inzake de secundaire markten, het statuut |
van en het toezicht op de beleggingsondernemingen, de bemiddelaars en | van en het toezicht op de beleggingsondernemingen, de bemiddelaars en |
de beleggingsadviseurs, overeenkomstig dit artikel : | de beleggingsadviseurs, overeenkomstig dit artikel : |
1° De appellant dient bij de internationale commissie van beroep een | 1° De appellant dient bij de internationale commissie van beroep een |
schriftelijk verzoekschrift in, samen met de schriftelijke memories en | schriftelijk verzoekschrift in, samen met de schriftelijke memories en |
de bewijzen, die reeds aan de marktautoriteit werden voorgelegd, | de bewijzen, die reeds aan de marktautoriteit werden voorgelegd, |
alsook een kopie van de bestreden beslissing. Het verzoekschrift in | alsook een kopie van de bestreden beslissing. Het verzoekschrift in |
beroep omvat een gedetailleerde beschrijving van de redenen van het | beroep omvat een gedetailleerde beschrijving van de redenen van het |
beroep. Het duidt tevens het adres aan waar de appellant woonplaats | beroep. Het duidt tevens het adres aan waar de appellant woonplaats |
kiest, samen met de telefoon- en faxnummers waar hij kan worden | kiest, samen met de telefoon- en faxnummers waar hij kan worden |
bereikt. In voorkomend geval, worden dezelfde gegevens opgegeven voor | bereikt. In voorkomend geval, worden dezelfde gegevens opgegeven voor |
de advocaat die de appellant bijstaat. | de advocaat die de appellant bijstaat. |
Het verzoekschrift en de erbij te voegen stukken worden in vijf | Het verzoekschrift en de erbij te voegen stukken worden in vijf |
exemplaren ingediend. | exemplaren ingediend. |
2° Het verzoekschrift in beroep wordt op straffe van verval aan de | 2° Het verzoekschrift in beroep wordt op straffe van verval aan de |
internationale commissie van beroep voorgelegd binnen een termijn van | internationale commissie van beroep voorgelegd binnen een termijn van |
vijftien dagen vanaf de kennisname door de appellant van de beslissing | vijftien dagen vanaf de kennisname door de appellant van de beslissing |
van de marktautoriteit of binnen een termijn van vijftien dagen vanaf | van de marktautoriteit of binnen een termijn van vijftien dagen vanaf |
het verstrijken van de daartoe voorziene periode indien de | het verstrijken van de daartoe voorziene periode indien de |
marktautoriteit nagelaten heeft zich uit te spreken. | marktautoriteit nagelaten heeft zich uit te spreken. |
3° Na ontvangst van het verzoekschrift, richt de voorzitter of, bij | 3° Na ontvangst van het verzoekschrift, richt de voorzitter of, bij |
diens afwezigheid, de ondervoorzitter een schrijven aan de appellant | diens afwezigheid, de ondervoorzitter een schrijven aan de appellant |
waarin het bedrag en de voorwaarden worden aangegeven van de waarborg | waarin het bedrag en de voorwaarden worden aangegeven van de waarborg |
die moet worden verstrekt om de kost te dekken van de procedure voor | die moet worden verstrekt om de kost te dekken van de procedure voor |
de internationale commissie van beroep zoals bepaald in het | de internationale commissie van beroep zoals bepaald in het |
huishoudelijk reglement. Binnen vijftien dagen na ontvangst van dit | huishoudelijk reglement. Binnen vijftien dagen na ontvangst van dit |
schrijven, maakt de appellant aan de internationale commissie van | schrijven, maakt de appellant aan de internationale commissie van |
beroep voor het aangeduide bedrag en tegen de aangegeven voorwaarden | beroep voor het aangeduide bedrag en tegen de aangegeven voorwaarden |
een onherroepelijke en onvoorwaardelijke bankwaarborg over die is | een onherroepelijke en onvoorwaardelijke bankwaarborg over die is |
verstrekt door een internationale bank van eerste rang. | verstrekt door een internationale bank van eerste rang. |
In haar definitieve beslissing betreffende het voorwerp van de | In haar definitieve beslissing betreffende het voorwerp van de |
procedure bepaalt de internationale commissie van beroep op welke | procedure bepaalt de internationale commissie van beroep op welke |
wijze elk der partijen uiteindelijk bijdraagt in de kost van de | wijze elk der partijen uiteindelijk bijdraagt in de kost van de |
procedure bepaald in het huishoudelijk reglement. | procedure bepaald in het huishoudelijk reglement. |
Art. 8.Het beroep ingesteld overeenkomstig de bepalingen van dit |
Art. 8.Het beroep ingesteld overeenkomstig de bepalingen van dit |
besluit heeft schorsende werking. | besluit heeft schorsende werking. |
Evenwel, indien de integriteit of de veiligheid van de markt ernstig | Evenwel, indien de integriteit of de veiligheid van de markt ernstig |
gevaar loopt, mag de marktautoriteit, bij eenparigheid, bevelen dat | gevaar loopt, mag de marktautoriteit, bij eenparigheid, bevelen dat |
haar beslissing hetzij een lid te schorsen of te schrappen, hetzij een | haar beslissing hetzij een lid te schorsen of te schrappen, hetzij een |
financieel instrument te schorsen of te schrappen, zou worden | financieel instrument te schorsen of te schrappen, zou worden |
uitgevoerd ongeacht het beroep. | uitgevoerd ongeacht het beroep. |
Art. 9.Na ontvangst van de bankwaarborg roept de voorzitter, of, in |
Art. 9.Na ontvangst van de bankwaarborg roept de voorzitter, of, in |
zijn afwezigheid, de ondervoorzitter, de gewone leden op voor de | zijn afwezigheid, de ondervoorzitter, de gewone leden op voor de |
behandeling van het in artikel 7 bedoelde dossier. In geval van | behandeling van het in artikel 7 bedoelde dossier. In geval van |
verhindering van één of meer gewone leden stelt de voorzitter of, in | verhindering van één of meer gewone leden stelt de voorzitter of, in |
zijn afwezigheid, de ondervoorzitter, één of meer plaatsvervangende | zijn afwezigheid, de ondervoorzitter, één of meer plaatsvervangende |
leden aan. | leden aan. |
De voorzitter, of, in zijn afwezigheid, de ondervoorzitter, stelt alle | De voorzitter, of, in zijn afwezigheid, de ondervoorzitter, stelt alle |
partijen in kennis van de samenstelling van de internationale | partijen in kennis van de samenstelling van de internationale |
commissie en vermeldt tevens wie van de aangestelde leden de taak van | commissie en vermeldt tevens wie van de aangestelde leden de taak van |
voorzitter voor het betrokken beroep zal waarnemen. Hij deelt hen | voorzitter voor het betrokken beroep zal waarnemen. Hij deelt hen |
eveneens de termijnen mee waarbinnen de memories bedoeld in artikel 12 | eveneens de termijnen mee waarbinnen de memories bedoeld in artikel 12 |
dienen te worden medegedeeld. Deze termijnen bedragen in beginsel één | dienen te worden medegedeeld. Deze termijnen bedragen in beginsel één |
maand. Tezelfder tijd wordt het verzoekschrift in beroep medegedeeld | maand. Tezelfder tijd wordt het verzoekschrift in beroep medegedeeld |
aan de marktautoriteit. | aan de marktautoriteit. |
De beslissingen worden genomen door de meerderheid van de leden die | De beslissingen worden genomen door de meerderheid van de leden die |
overeenkomstig het eerste lid de internationale commissie van beroep | overeenkomstig het eerste lid de internationale commissie van beroep |
uitmaken. In geval van staking der stemmen is de stem van de | uitmaken. In geval van staking der stemmen is de stem van de |
voorzitter doorslaggevend. Er is echter unanimiteit vereist voor de | voorzitter doorslaggevend. Er is echter unanimiteit vereist voor de |
beslissingen die betrekking hebben op de verhoging van de door de | beslissingen die betrekking hebben op de verhoging van de door de |
marktautoriteit opgelegde sancties. De internationale commissie van | marktautoriteit opgelegde sancties. De internationale commissie van |
beroep kan definitieve, voorlopige en gedeeltelijke beslissingen | beroep kan definitieve, voorlopige en gedeeltelijke beslissingen |
nemen. | nemen. |
De secretaris houdt een volledig dossier bij van de documenten die | De secretaris houdt een volledig dossier bij van de documenten die |
tijdens de procedure in beroep werden uitgewisseld tussen de partijen | tijdens de procedure in beroep werden uitgewisseld tussen de partijen |
en van de door de internationale commissie van beroep genomen | en van de door de internationale commissie van beroep genomen |
beslissingen. | beslissingen. |
Art. 10.Een partij kan één of meer leden of de secretaris van de |
Art. 10.Een partij kan één of meer leden of de secretaris van de |
internationale commissie van beroep wraken indien feiten of | internationale commissie van beroep wraken indien feiten of |
omstandigheden ernstige twijfels doen ontstaan wat de onpartijdigheid | omstandigheden ernstige twijfels doen ontstaan wat de onpartijdigheid |
van die personen betreft. De nationaliteit van een lid is op zich geen | van die personen betreft. De nationaliteit van een lid is op zich geen |
voldoende motief voor wraking. | voldoende motief voor wraking. |
De aanvraag tot wraking moet worden ingediend binnen de vijftien dagen | De aanvraag tot wraking moet worden ingediend binnen de vijftien dagen |
na de ontvangst door die partij van de samenstelling van de commissie. | na de ontvangst door die partij van de samenstelling van de commissie. |
In buitengewone omstandigheden en mits een bijzondere motivering, kan | In buitengewone omstandigheden en mits een bijzondere motivering, kan |
de aanvraag in een later stadium van de procedure worden gedaan. | de aanvraag in een later stadium van de procedure worden gedaan. |
Indien een lid of de secretaris van oordeel is dat wat hem betreft een | Indien een lid of de secretaris van oordeel is dat wat hem betreft een |
mogelijke wrakingsgrond bestaat, meldt het dit onmiddellijk aan de | mogelijke wrakingsgrond bestaat, meldt het dit onmiddellijk aan de |
voorzitter die daarvan kennis geeft aan de partijen. | voorzitter die daarvan kennis geeft aan de partijen. |
Wanneer een partij de wraking van een lid of van de secretaris van de | Wanneer een partij de wraking van een lid of van de secretaris van de |
internationale commissie van beroep vraagt, zullen alle leden van de | internationale commissie van beroep vraagt, zullen alle leden van de |
internationale commissie van beroep zo spoedig mogelijk over de | internationale commissie van beroep zo spoedig mogelijk over de |
aanvraag beslissen, in voorkomend geval met uitzondering van het lid | aanvraag beslissen, in voorkomend geval met uitzondering van het lid |
waarvan de wraking wordt gevraagd. | waarvan de wraking wordt gevraagd. |
Indien de internationale commissie oordeelt dat de wraking van een lid | Indien de internationale commissie oordeelt dat de wraking van een lid |
gegrond is, stelt de voorzitter of, in zijn afwezigheid, de | gegrond is, stelt de voorzitter of, in zijn afwezigheid, de |
ondervoorzitter, een ander lid aan. Indien de wraking van de | ondervoorzitter, een ander lid aan. Indien de wraking van de |
secretaris gegrond is, stelt de voorzitter of, in zijn afwezigheid, de | secretaris gegrond is, stelt de voorzitter of, in zijn afwezigheid, de |
ondervoorzitter, een secretaris ad hoc aan. | ondervoorzitter, een secretaris ad hoc aan. |
Art. 11.Indien een lid wordt vervangen ten gevolge van wettige |
Art. 11.Indien een lid wordt vervangen ten gevolge van wettige |
verhindering of wraking nadat reeds één of meerdere zittingen bedoeld | verhindering of wraking nadat reeds één of meerdere zittingen bedoeld |
in artikel 13 werden gehouden, worden de debatten volledig hernomen | in artikel 13 werden gehouden, worden de debatten volledig hernomen |
voor de commissie in haar nieuwe samenstelling. | voor de commissie in haar nieuwe samenstelling. |
Art. 12.Na ontvangst van het verzoekschrift in beroep wisselen |
Art. 12.Na ontvangst van het verzoekschrift in beroep wisselen |
partijen elk maximum twee schriftelijke memories uit betreffende het | partijen elk maximum twee schriftelijke memories uit betreffende het |
voorwerp van het beroep, met dien verstande dat de marktautoriteit | voorwerp van het beroep, met dien verstande dat de marktautoriteit |
haar schriftelijke memorie als eerste indient en dat de appellant het | haar schriftelijke memorie als eerste indient en dat de appellant het |
recht heeft de laatste schriftelijke memorie voor te leggen. | recht heeft de laatste schriftelijke memorie voor te leggen. |
Het niet-naleven van de termijnen die door de voorzitter worden | Het niet-naleven van de termijnen die door de voorzitter worden |
bepaald overeenkomstig artikel 9, heeft tot gevolg dat de memorie uit | bepaald overeenkomstig artikel 9, heeft tot gevolg dat de memorie uit |
de debatten zal worden geweerd. | de debatten zal worden geweerd. |
Indien in de laatste memorie nieuwe elementen worden aangehaald, kan | Indien in de laatste memorie nieuwe elementen worden aangehaald, kan |
de commissie partijen toestaan elk nog één bijkomende memorie uit te | de commissie partijen toestaan elk nog één bijkomende memorie uit te |
wisselen. Hiertoe wordt een bijzonder verzoek gericht aan de | wisselen. Hiertoe wordt een bijzonder verzoek gericht aan de |
voorzitter. | voorzitter. |
Art. 13.1° Na de uitwisseling van de memories houdt de internationale |
Art. 13.1° Na de uitwisseling van de memories houdt de internationale |
commissie van beroep één of meerdere zittingen. Onverminderd het | commissie van beroep één of meerdere zittingen. Onverminderd het |
bepaalde in artikel 17, mag geen enkel bijkomend bewijsmiddel of | bepaalde in artikel 17, mag geen enkel bijkomend bewijsmiddel of |
bijkomende schriftelijke memorie aan de zitting worden overgelegd. De | bijkomende schriftelijke memorie aan de zitting worden overgelegd. De |
partijen kunnen zich tijdens de zitting laten bijstaan door een | partijen kunnen zich tijdens de zitting laten bijstaan door een |
advocaat. | advocaat. |
De internationale commissie van beroep brengt datum en plaats van de | De internationale commissie van beroep brengt datum en plaats van de |
zittingen minstens vijftien dagen vóór de zitting ter kennis van | zittingen minstens vijftien dagen vóór de zitting ter kennis van |
partijen. | partijen. |
2° De internationale commissie van beroep neemt de nodige maatregelen | 2° De internationale commissie van beroep neemt de nodige maatregelen |
voor het opnemen van de zitting, indien dit noodzakelijk wordt geacht | voor het opnemen van de zitting, indien dit noodzakelijk wordt geacht |
door de internationale commissie van beroep gezien de omstandigheden | door de internationale commissie van beroep gezien de omstandigheden |
eigen aan de zaak en in alle gevallen waarbij door de partijen aldus | eigen aan de zaak en in alle gevallen waarbij door de partijen aldus |
is overeengekomen en waar de partijen minstens acht dagen vóór de | is overeengekomen en waar de partijen minstens acht dagen vóór de |
zitting hun akkoord hebben meegedeeld aan de internationale commissie | zitting hun akkoord hebben meegedeeld aan de internationale commissie |
van beroep. | van beroep. |
3° De zitting is toegankelijk voor het publiek, tenzij de partijen | 3° De zitting is toegankelijk voor het publiek, tenzij de partijen |
overeenkomen dat de zitting met gesloten deuren plaatsvindt, of indien | overeenkomen dat de zitting met gesloten deuren plaatsvindt, of indien |
de internationale commissie van beroep beslist de zitting met gesloten | de internationale commissie van beroep beslist de zitting met gesloten |
deuren te houden om redenen van openbare orde. | deuren te houden om redenen van openbare orde. |
Art. 14.In uitzonderlijke omstandigheden mag de internationale |
Art. 14.In uitzonderlijke omstandigheden mag de internationale |
commissie van beroep de termijnen bedoeld in artikel 9 met vijftien | commissie van beroep de termijnen bedoeld in artikel 9 met vijftien |
dagen verlengen bij gemotiveerde beslissing. | dagen verlengen bij gemotiveerde beslissing. |
Wat betreft het beroep ingesteld tegen een beslissing van de | Wat betreft het beroep ingesteld tegen een beslissing van de |
marktautoriteit tot schorsing of schrapping van een erkend | marktautoriteit tot schorsing of schrapping van een erkend |
tussenpersoon kan de internationale commissie van beroep de in artikel | tussenpersoon kan de internationale commissie van beroep de in artikel |
9 bedoelde termijnen verminderen. | 9 bedoelde termijnen verminderen. |
De beslissingen bedoeld in het eerste en het tweede lid moeten vóór | De beslissingen bedoeld in het eerste en het tweede lid moeten vóór |
het verstrijken van de termijn ter kennis worden gebracht van de | het verstrijken van de termijn ter kennis worden gebracht van de |
partijen. | partijen. |
Art. 15.§ 1. Elke partij zendt alle bij de procedure gebruikte |
Art. 15.§ 1. Elke partij zendt alle bij de procedure gebruikte |
stukken, documenten en bewijzen terzelfder tijd toe aan de | stukken, documenten en bewijzen terzelfder tijd toe aan de |
internationale commissie van beroep en aan alle partijen betrokken in | internationale commissie van beroep en aan alle partijen betrokken in |
de procedure. | de procedure. |
In afwijking van het eerste lid worden het verzoekschrift in beroep en | In afwijking van het eerste lid worden het verzoekschrift in beroep en |
de stukken die er overeenkomstig artikel 7, 1°, worden bijgevoegd, | de stukken die er overeenkomstig artikel 7, 1°, worden bijgevoegd, |
enkel toegezonden aan de internationale commissie van beroep. | enkel toegezonden aan de internationale commissie van beroep. |
§ 2. Alle bij de procedure gebruikte stukken, documenten en bewijzen | § 2. Alle bij de procedure gebruikte stukken, documenten en bewijzen |
worden ter kennis gebracht door middel van een brief met | worden ter kennis gebracht door middel van een brief met |
ontvangstbewijs of per drager met een bewijs van afgifte. | ontvangstbewijs of per drager met een bewijs van afgifte. |
Art. 16.Indien het nodig is getuigen of deskundigen te verhoren, |
Art. 16.Indien het nodig is getuigen of deskundigen te verhoren, |
meldt elke partij, uiterlijk in haar laatste memorie, de namen en | meldt elke partij, uiterlijk in haar laatste memorie, de namen en |
adressen van de getuigen of deskundigen die ze wenst op te roepen, | adressen van de getuigen of deskundigen die ze wenst op te roepen, |
evenals het onderwerp waarover de getuigen een getuigenis zullen | evenals het onderwerp waarover de getuigen een getuigenis zullen |
afleggen, aan de internationale commissie van beroep en aan de andere | afleggen, aan de internationale commissie van beroep en aan de andere |
partij. | partij. |
De internationale commissie van beroep is vrij de manier te bepalen | De internationale commissie van beroep is vrij de manier te bepalen |
waarop de getuigen zullen worden verhoord. | waarop de getuigen zullen worden verhoord. |
Art. 17.De internationale commissie van beroep kan schriftelijk één |
Art. 17.De internationale commissie van beroep kan schriftelijk één |
of meerdere deskundigen aanstellen betreffende door haar te bepalen | of meerdere deskundigen aanstellen betreffende door haar te bepalen |
specifieke onderwerpen. Een kopie van de door de internationale | specifieke onderwerpen. Een kopie van de door de internationale |
commissie van beroep opgestelde taakomschrijving van de deskundige | commissie van beroep opgestelde taakomschrijving van de deskundige |
wordt aan de partijen meegedeeld. Elke partij deelt aan de deskundige | wordt aan de partijen meegedeeld. Elke partij deelt aan de deskundige |
elke relevante informatie of relevant document mee dat in het kader | elke relevante informatie of relevant document mee dat in het kader |
van het deskundigenonderzoek wordt gevraagd door de deskundige. Elk | van het deskundigenonderzoek wordt gevraagd door de deskundige. Elk |
geschil tussen een partij en een deskundige betreffende de relevantie | geschil tussen een partij en een deskundige betreffende de relevantie |
van de gevraagde informatie of documenten wordt door de internationale | van de gevraagde informatie of documenten wordt door de internationale |
commissie van beroep beslecht. | commissie van beroep beslecht. |
Na ontvangst van het verslag van de deskundige maakt de internationale | Na ontvangst van het verslag van de deskundige maakt de internationale |
commissie van beroep een kopie hiervan over aan de partijen, die de | commissie van beroep een kopie hiervan over aan de partijen, die de |
gelegenheid hebben hun schriftelijke opmerkingen hieromtrent te doen | gelegenheid hebben hun schriftelijke opmerkingen hieromtrent te doen |
gelden. Elke partij kan elk document onderzoeken waarop het | gelden. Elke partij kan elk document onderzoeken waarop het |
deskundigenverslag is gebaseerd. | deskundigenverslag is gebaseerd. |
Na indiening van het verslag kan de deskundige, op verzoek van een | Na indiening van het verslag kan de deskundige, op verzoek van een |
partij, worden opgeroepen voor een zitting tijdens dewelke de partijen | partij, worden opgeroepen voor een zitting tijdens dewelke de partijen |
de gelegenheid zullen hebben aanwezig te zijn en de deskundige te | de gelegenheid zullen hebben aanwezig te zijn en de deskundige te |
ondervragen. Op die zitting zal elke partij getuigen-deskundigen | ondervragen. Op die zitting zal elke partij getuigen-deskundigen |
kunnen oproepen teneinde te getuigen over de onderwerpen ter zake. | kunnen oproepen teneinde te getuigen over de onderwerpen ter zake. |
Art. 18.De internationale commissie van beroep wijst haar beslissing |
Art. 18.De internationale commissie van beroep wijst haar beslissing |
binnen een maand na de sluiting van de debatten. | binnen een maand na de sluiting van de debatten. |
De internationale commissie van beroep deelt de door haar ondertekende | De internationale commissie van beroep deelt de door haar ondertekende |
kopieën van de beslissing binnen de vijftien dagen na het verstrijken | kopieën van de beslissing binnen de vijftien dagen na het verstrijken |
van de termijn bepaald in het vorige lid mee aan de partijen en, | van de termijn bepaald in het vorige lid mee aan de partijen en, |
desgevallend, aan de Commissie voor het Bank- en Financiewezen en aan | desgevallend, aan de Commissie voor het Bank- en Financiewezen en aan |
de bevoegde toezichthoudende autoriteit van het betrokken lid, | de bevoegde toezichthoudende autoriteit van het betrokken lid, |
overeenkomstig artikel 17, § 3 van het koninklijk besluit van 10 juni | overeenkomstig artikel 17, § 3 van het koninklijk besluit van 10 juni |
1996 houdende de oprichting en organisatie van EASDAQ. | 1996 houdende de oprichting en organisatie van EASDAQ. |
Art. 19.Binnen de maand vanaf de ontvangst van de beslissing kunnen |
Art. 19.Binnen de maand vanaf de ontvangst van de beslissing kunnen |
de personen bedoeld in artikel 18, tweede lid, vragen dat de | de personen bedoeld in artikel 18, tweede lid, vragen dat de |
internationale commissie van beroep haar beslissing interpreteert of | internationale commissie van beroep haar beslissing interpreteert of |
rekenfouten, tikfouten of gelijkaardige fouten corrigeert, waarbij de | rekenfouten, tikfouten of gelijkaardige fouten corrigeert, waarbij de |
andere partijen en de Commissie voor het Bank- en Financiewezen | andere partijen en de Commissie voor het Bank- en Financiewezen |
hierover worden ingelicht door de internationale commissie van beroep. | hierover worden ingelicht door de internationale commissie van beroep. |
De interpretatie of correctie gebeuren schriftelijk. | De interpretatie of correctie gebeuren schriftelijk. |
Art. 20.De termijnen vermeld in dit besluit worden gerekend van |
Art. 20.De termijnen vermeld in dit besluit worden gerekend van |
middernacht tot middernacht. Zij worden gerekend vanaf de dag na die | middernacht tot middernacht. Zij worden gerekend vanaf de dag na die |
van de akte of van de gebeurtenis welke hen doet ingaan, en omvatten | van de akte of van de gebeurtenis welke hen doet ingaan, en omvatten |
alle dagen, ook de zaterdag, de zondag en de wettelijke feestdagen | alle dagen, ook de zaterdag, de zondag en de wettelijke feestdagen |
naar Belgisch recht. | naar Belgisch recht. |
De vervaldag is in de termijn inbegrepen. Is de vervaldag evenwel een | De vervaldag is in de termijn inbegrepen. Is de vervaldag evenwel een |
zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag naar Belgisch recht, | zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag naar Belgisch recht, |
dan wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag. | dan wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag. |
HOOFDSTUK III. - Het huishoudelijk reglement | HOOFDSTUK III. - Het huishoudelijk reglement |
van de internationale commissie van beroep | van de internationale commissie van beroep |
Art. 21.De internationale commissie van beroep stelt haar |
Art. 21.De internationale commissie van beroep stelt haar |
huishoudelijk reglement vast. Dit reglement en zijn aanpassingen | huishoudelijk reglement vast. Dit reglement en zijn aanpassingen |
worden goedgekeurd door Onze Minister van Financiën en gepubliceerd in | worden goedgekeurd door Onze Minister van Financiën en gepubliceerd in |
het Belgisch Staatsblad. | het Belgisch Staatsblad. |
HOOFDSTUK IV. - Inwerkingtreding - Uitvoering | HOOFDSTUK IV. - Inwerkingtreding - Uitvoering |
Art. 22.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het |
Art. 22.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het |
Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. | Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. |
Art. 23.Onze Minister van Financiën is gelast met de uitvoering van |
Art. 23.Onze Minister van Financiën is gelast met de uitvoering van |
dit besluit. | dit besluit. |
Gegeven te Brussel, 6 juli 1999. | Gegeven te Brussel, 6 juli 1999. |
ALBERT | ALBERT |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Financiën, | De Minister van Financiën, |
J.-J. VISEUR | J.-J. VISEUR |