← Terug naar "Koninklijk besluit tot goedkeuring van de tweede aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst tussen de Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering "
Koninklijk besluit tot goedkeuring van de tweede aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst tussen de Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering | Koninklijk besluit tot goedkeuring van de tweede aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst tussen de Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID | FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID |
6 FEBRUARI 2022. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van de tweede | 6 FEBRUARI 2022. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van de tweede |
aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst tussen de Belgische | aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst tussen de Belgische |
Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering | Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering |
FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale | Gelet op de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale |
zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke | zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke |
pensioenstelsels, artikel 47; | pensioenstelsels, artikel 47; |
Gelet op het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen | Gelet op het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen |
met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van | met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van |
sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 | sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 |
juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring | juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring |
van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels, artikel 8, | van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels, artikel 8, |
laatst gewijzigd bij wet van 20 december 2020; | laatst gewijzigd bij wet van 20 december 2020; |
Gelet op het koninklijk besluit van 21 april 2016 tot goedkeuring van | Gelet op het koninklijk besluit van 21 april 2016 tot goedkeuring van |
de vijfde bestuursovereenkomst van de Hulpkas voor Ziekte- en | de vijfde bestuursovereenkomst van de Hulpkas voor Ziekte- en |
Invaliditeitsverzekering; | Invaliditeitsverzekering; |
Gelet op het koninklijk besluit van 16 juli 2019 tot goedkeuring van | Gelet op het koninklijk besluit van 16 juli 2019 tot goedkeuring van |
de eerste aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst tussen de | de eerste aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst tussen de |
Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en | Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en |
Invaliditeitsverzekering; | Invaliditeitsverzekering; |
Gelet op het advies van het beheerscomité van de Hulpkas voor Ziekte- | Gelet op het advies van het beheerscomité van de Hulpkas voor Ziekte- |
en Invaliditeitsverzekering, gegeven op 2 september 2020 en op 5 mei | en Invaliditeitsverzekering, gegeven op 2 september 2020 en op 5 mei |
2021; | 2021; |
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 14 | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 14 |
juli 2021; | juli 2021; |
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, | Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, |
gegeven op 4 november 2021; | gegeven op 4 november 2021; |
Gelet op artikel 8 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse | Gelet op artikel 8 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse |
bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging volgens hetwelk | bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging volgens hetwelk |
voorontwerpen van regelgeving houdende autoregulering van de federale | voorontwerpen van regelgeving houdende autoregulering van de federale |
overheid worden vrijgesteld van de impactanalyse; | overheid worden vrijgesteld van de impactanalyse; |
Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken, de Minister van | Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken, de Minister van |
Ambtenarenzaken en de Staatssecretaris voor Begroting en op het advies | Ambtenarenzaken en de Staatssecretaris voor Begroting en op het advies |
van de in Raad vergaderde Ministers, | van de in Raad vergaderde Ministers, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.De tweede aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst |
Artikel 1.De tweede aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst |
tussen de Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en | tussen de Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en |
Invaliditeitsverzekering wordt goedgekeurd. | Invaliditeitsverzekering wordt goedgekeurd. |
Art. 2.Dit besluit en de bijgevoegde aanpassing van de |
Art. 2.Dit besluit en de bijgevoegde aanpassing van de |
bestuursovereenkomst hebben uitwerking met ingang van 1 januari 2021. | bestuursovereenkomst hebben uitwerking met ingang van 1 januari 2021. |
Art. 3.De minister bevoegd voor Sociale Zaken, de minister bevoegd |
Art. 3.De minister bevoegd voor Sociale Zaken, de minister bevoegd |
voor Ambtenarenzaken en de staatssecretaris bevoegd voor Begroting | voor Ambtenarenzaken en de staatssecretaris bevoegd voor Begroting |
zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. | zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. |
Gegeven te Brussel, 6 februari 2022. | Gegeven te Brussel, 6 februari 2022. |
FILIP | FILIP |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Sociale Zaken, | De Minister van Sociale Zaken, |
Fr. VANDENBROUCKE | Fr. VANDENBROUCKE |
De Minister van Ambtenarenzaken, | De Minister van Ambtenarenzaken, |
P. DE SUTTER | P. DE SUTTER |
De Staatssecretaris voor Begroting, | De Staatssecretaris voor Begroting, |
E. DE BLEEKER | E. DE BLEEKER |
Bijvoegsel voor 2021 bij de bestuursovereenkomst 2016 - 2018 | Bijvoegsel voor 2021 bij de bestuursovereenkomst 2016 - 2018 |
Gezien de beslissing van de Ministerraad van 20 november 2020 | Gezien de beslissing van de Ministerraad van 20 november 2020 |
betreffende de verlenging voor 2021 van de bestuursovereenkomsten 2016 | betreffende de verlenging voor 2021 van de bestuursovereenkomsten 2016 |
- 2018 van de openbare instellingen van sociale zekerheid; | - 2018 van de openbare instellingen van sociale zekerheid; |
Gezien het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen | Gezien het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen |
met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van | met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van |
sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 | sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 |
juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring | juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring |
van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels; | van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels; |
Gezien de bestuursovereenkomst 2016 - 2018 tussen de Belgische Staat | Gezien de bestuursovereenkomst 2016 - 2018 tussen de Belgische Staat |
en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering, vastgelegd bij | en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering, vastgelegd bij |
Koninklijk Besluit van 21 april 2016 en gepubliceerd in het Belgisch | Koninklijk Besluit van 21 april 2016 en gepubliceerd in het Belgisch |
Staatsblad op 13 december 2016; | Staatsblad op 13 december 2016; |
Gezien de eerste verlenging van de bestuursovereenkomst 2016 - 2018 | Gezien de eerste verlenging van de bestuursovereenkomst 2016 - 2018 |
voor de periode van 1 januari 2019 tot 31 december 2020, vastgelegd | voor de periode van 1 januari 2019 tot 31 december 2020, vastgelegd |
bij Koninklijk Besluit van 16 juli 2019 en gepubliceerd in het | bij Koninklijk Besluit van 16 juli 2019 en gepubliceerd in het |
Belgisch Staatsblad op 20 augustus 2019; | Belgisch Staatsblad op 20 augustus 2019; |
Rekening houdend met de informatie verschaft aan de vakverenigingen | Rekening houdend met de informatie verschaft aan de vakverenigingen |
bij de HZIV en het advies van het Basisoverlegcomité van de HZIV | bij de HZIV en het advies van het Basisoverlegcomité van de HZIV |
gegeven op 25 augustus 2020 en 20 april 2021; | gegeven op 25 augustus 2020 en 20 april 2021; |
Rekening houdend met het akkoord van het Beheerscomité van de HZIV | Rekening houdend met het akkoord van het Beheerscomité van de HZIV |
gegeven op 2 september 2020 en op 5 mei 2021; | gegeven op 2 september 2020 en op 5 mei 2021; |
Gelet op de controle op de coördinatie en de consistentie van de | Gelet op de controle op de coördinatie en de consistentie van de |
ontwerpen van bijvoegsels van de verschillende openbare instellingen | ontwerpen van bijvoegsels van de verschillende openbare instellingen |
van sociale zekerheid uitgevoerd op 19 januari 2021 door het College | van sociale zekerheid uitgevoerd op 19 januari 2021 door het College |
van openbare instellingen van sociale zekerheid overeenkomstig artikel | van openbare instellingen van sociale zekerheid overeenkomstig artikel |
6 van het voornoemde Koninklijk Besluit van 3 april 1997; | 6 van het voornoemde Koninklijk Besluit van 3 april 1997; |
Gelet op de instemming van de regering na beraadslaging in de | Gelet op de instemming van de regering na beraadslaging in de |
Ministerraad van 19 november 2021; | Ministerraad van 19 november 2021; |
Wordt overeengekomen wat volgt, voor de periode van 1 januari tot 31 | Wordt overeengekomen wat volgt, voor de periode van 1 januari tot 31 |
december 2021, tussen, enerzijds, | december 2021, tussen, enerzijds, |
De Belgische Staat, vertegenwoordigd door mijnheer Frank | De Belgische Staat, vertegenwoordigd door mijnheer Frank |
Vandenbroucke, Vice-eersteminister en Minister van Sociale Zaken en | Vandenbroucke, Vice-eersteminister en Minister van Sociale Zaken en |
Volksgezondheid, door mevrouw Petra De Sutter, Vice-eersteminister en | Volksgezondheid, door mevrouw Petra De Sutter, Vice-eersteminister en |
Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en | Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en |
Post, en door mevrouw Eva De Bleeker, Staatssecretaris voor Begroting | Post, en door mevrouw Eva De Bleeker, Staatssecretaris voor Begroting |
en Consumentenbescherming: | en Consumentenbescherming: |
Hierna genoemd « de Staat » | Hierna genoemd « de Staat » |
en, anderzijds, | en, anderzijds, |
de HZIV, Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering, openbare | de HZIV, Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering, openbare |
instelling van sociale zekerheid, waarvan de zetel is gevestigd te | instelling van sociale zekerheid, waarvan de zetel is gevestigd te |
1000 BRUSSEL, Troonstraat nr. 30, vertegenwoordigd door mevrouw S. | 1000 BRUSSEL, Troonstraat nr. 30, vertegenwoordigd door mevrouw S. |
SLEGERS en de heren K. ROSIER, L. WARLOP en R. DEWEERDT, leden van het | SLEGERS en de heren K. ROSIER, L. WARLOP en R. DEWEERDT, leden van het |
Beheerscomité, daartoe gemandateerd, en door mevrouw C. MICLOTTE, | Beheerscomité, daartoe gemandateerd, en door mevrouw C. MICLOTTE, |
administrateur-generaal, bijgestaan door de heer E. TEUNKENS, | administrateur-generaal, bijgestaan door de heer E. TEUNKENS, |
adjunct-administrateur-generaal, en door de heer L. GOUTRY, Voorzitter | adjunct-administrateur-generaal, en door de heer L. GOUTRY, Voorzitter |
van het Beheerscomité, | van het Beheerscomité, |
hierna genoemd « de HZIV » : | hierna genoemd « de HZIV » : |
Zonder uitdrukkelijke wijziging die hieronder in dit bijvoegsel is | Zonder uitdrukkelijke wijziging die hieronder in dit bijvoegsel is |
opgenomen, blijven alle artikels van de bestuursovereenkomst 2016 - | opgenomen, blijven alle artikels van de bestuursovereenkomst 2016 - |
2018, zoals gewijzigd door de eerste verlenging voor de periode van 1 | 2018, zoals gewijzigd door de eerste verlenging voor de periode van 1 |
januari 2019 tot 31 december 2020, van kracht. | januari 2019 tot 31 december 2020, van kracht. |
Dit bijvoegsel vormt de juridische voortzetting van de 5de | Dit bijvoegsel vormt de juridische voortzetting van de 5de |
bestuursovereenkomst. Geheel in de lijn van de beoogde continuïteit, | bestuursovereenkomst. Geheel in de lijn van de beoogde continuïteit, |
bevat het geen nieuwe, maar enkel updates van bestaande doelstellingen | bevat het geen nieuwe, maar enkel updates van bestaande doelstellingen |
(aanpassingen aan de gewijzigde context). | (aanpassingen aan de gewijzigde context). |
Toch dringt de noodzaak zich op om, rekening houdend met de | Toch dringt de noodzaak zich op om, rekening houdend met de |
voortschrijdende evolutie inzake digitalisering in de sector van de | voortschrijdende evolutie inzake digitalisering in de sector van de |
ziekteverzekering, met de noodzaak om de interne investeringsprojecten | ziekteverzekering, met de noodzaak om de interne investeringsprojecten |
en de vernieuwing van de IT toepassingen verder te zetten en met de | en de vernieuwing van de IT toepassingen verder te zetten en met de |
hoge werkdruk die er is, in 2021 reeds een versterking te voorzien op | hoge werkdruk die er is, in 2021 reeds een versterking te voorzien op |
het vlak van de personeelsbezetting en van de IT maintenance. Ook | het vlak van de personeelsbezetting en van de IT maintenance. Ook |
wenst de HZIV zijn organigram te herdenken, en dit als voorbereiding | wenst de HZIV zijn organigram te herdenken, en dit als voorbereiding |
op de zesde bestuursovereenkomst: in welke mate is de structuur van de | op de zesde bestuursovereenkomst: in welke mate is de structuur van de |
organisatie aangepast rekening houdend met externe evoluties, nieuwe | organisatie aangepast rekening houdend met externe evoluties, nieuwe |
opdrachten, het groeiend ledenaantal, en nood aan modernisering en | opdrachten, het groeiend ledenaantal, en nood aan modernisering en |
vernieuwing intern (o.m. verdere digitalisering). | vernieuwing intern (o.m. verdere digitalisering). |
Op het vlak van HR, wil de HZIV in 2021 een "competence center" | Op het vlak van HR, wil de HZIV in 2021 een "competence center" |
uitbouwen. De idee is om vanuit de organisatiedoelstellingen, en | uitbouwen. De idee is om vanuit de organisatiedoelstellingen, en |
rekening houdend met de evoluties op het vlak van de ziekteverzekering | rekening houdend met de evoluties op het vlak van de ziekteverzekering |
en maatschappelijke evoluties, tot een strategische personeelsplanning | en maatschappelijke evoluties, tot een strategische personeelsplanning |
te komen. | te komen. |
Daarnaast leeft de idee naar de uitbouw van een contact center. Dit | Daarnaast leeft de idee naar de uitbouw van een contact center. Dit |
contact center heeft tot doel om zowel de telefonische vragen als de | contact center heeft tot doel om zowel de telefonische vragen als de |
mails van leden vanuit een gecentraliseerd systeem te kunnen | mails van leden vanuit een gecentraliseerd systeem te kunnen |
dispatchen over de verschillende diensten heen. Daarbij willen we ook | dispatchen over de verschillende diensten heen. Daarbij willen we ook |
aan de eigen medewerkers van de HZIV de kans bieden om een goede | aan de eigen medewerkers van de HZIV de kans bieden om een goede |
service te bieden aan de leden en de zorgverstrekkers, ongeacht de | service te bieden aan de leden en de zorgverstrekkers, ongeacht de |
fysieke plaats waar de medewerker zich bevindt. In 2021 zal dit idee | fysieke plaats waar de medewerker zich bevindt. In 2021 zal dit idee |
verder afgetoetst worden en nagegaan worden of dit in de interne | verder afgetoetst worden en nagegaan worden of dit in de interne |
structuur kan georganiseerd worden. | structuur kan georganiseerd worden. |
Op het operationele vlak heeft de HZIV nood aan een versterking van | Op het operationele vlak heeft de HZIV nood aan een versterking van |
het aantal medewerkers. De HZIV kent een stijgend ledenaantal, en | het aantal medewerkers. De HZIV kent een stijgend ledenaantal, en |
heeft ook heel wat nieuwe taken op zich genomen. Een versterking van | heeft ook heel wat nieuwe taken op zich genomen. Een versterking van |
de dienst geneeskundige verzorging en van de gewestelijke diensten | de dienst geneeskundige verzorging en van de gewestelijke diensten |
dringt zich dan ook op. Op het vlak van de support diensten is nood | dringt zich dan ook op. Op het vlak van de support diensten is nood |
aan extra capaciteit voor analyses uit te voeren (procesanalyse en | aan extra capaciteit voor analyses uit te voeren (procesanalyse en |
datakwaliteit). | datakwaliteit). |
Om dit uit te voeren, dient de HZIV over een extra budget van 500.000 | Om dit uit te voeren, dient de HZIV over een extra budget van 500.000 |
EUR te kunnen beschikken. | EUR te kunnen beschikken. |
Op het vlak van ICT is er door de toename van het aantal e-services en | Op het vlak van ICT is er door de toename van het aantal e-services en |
diensten, nood om de maintenance (evolutieve en correctieve | diensten, nood om de maintenance (evolutieve en correctieve |
aanpassingen aan de toepassingen) te versterken. Om de versterking te | aanpassingen aan de toepassingen) te versterken. Om de versterking te |
kunnen uitvoeren, is een extra bedrag van 500.000 EUR vereist. De | kunnen uitvoeren, is een extra bedrag van 500.000 EUR vereist. De |
toename van het aantal services en diensten leidt ook tot een | toename van het aantal services en diensten leidt ook tot een |
verhoging van de kosten voor het "platform as a service," dit zijn de | verhoging van de kosten voor het "platform as a service," dit zijn de |
kosten die de HZIV betaalt voor het gebruik van de | kosten die de HZIV betaalt voor het gebruik van de |
serverinfrastructuur bij een externe dienstverlener, incl. alle | serverinfrastructuur bij een externe dienstverlener, incl. alle |
bijhorende diensten om de beschikbaarheid van de toepassingen 24 uur | bijhorende diensten om de beschikbaarheid van de toepassingen 24 uur |
op 24, 7 dagen op 7, te verzekeren. Ook hier heeft de HZIV sinds het | op 24, 7 dagen op 7, te verzekeren. Ook hier heeft de HZIV sinds het |
afsluiten van de 5de bestuursovereenkomst in 2016 een aanzienlijke | afsluiten van de 5de bestuursovereenkomst in 2016 een aanzienlijke |
stijging van de ICT werkingskosten. De HZIV raamt de kosten hiervan op | stijging van de ICT werkingskosten. De HZIV raamt de kosten hiervan op |
500.000 EUR. | 500.000 EUR. |
De doelstellingen opgenomen in dit bijvoegsel, alsook de normen en | De doelstellingen opgenomen in dit bijvoegsel, alsook de normen en |
realisatiegraden die golden in 2020, blijven ongewijzigd, tenzij hier | realisatiegraden die golden in 2020, blijven ongewijzigd, tenzij hier |
anders vermeld. Zij zijn enkel geldig voor zover de benodigde en | anders vermeld. Zij zijn enkel geldig voor zover de benodigde en |
gevraagde beheerskredieten aan de HZIV worden toegekend. | gevraagde beheerskredieten aan de HZIV worden toegekend. |
De wijzigingen die aan de bestuursovereenkomst 2016 - 2018, zoals | De wijzigingen die aan de bestuursovereenkomst 2016 - 2018, zoals |
gewijzigd door de eerste verlenging voor de periode van 1 januari 2019 | gewijzigd door de eerste verlenging voor de periode van 1 januari 2019 |
tot 31 december 2020, worden aangebracht, zijn de volgende: | tot 31 december 2020, worden aangebracht, zijn de volgende: |
Titel II - Operationele doelstellingen | Titel II - Operationele doelstellingen |
In het kader van dit bijvoegsel zet de HZIV 20 2021 verder in op de | In het kader van dit bijvoegsel zet de HZIV 20 2021 verder in op de |
uitvoering van de reeds lopende projecten in het domein geneeskundige | uitvoering van de reeds lopende projecten in het domein geneeskundige |
verzorging. | verzorging. |
In artikel 59 worden de punten 2 en 3 vervangen door wat volgt: | In artikel 59 worden de punten 2 en 3 vervangen door wat volgt: |
2. Respect voor de timing | 2. Respect voor de timing |
Indicator | Indicator |
Norm | Norm |
Realisatiegraad | Realisatiegraad |
1. Verder zetten van de ontwikkelingen in het domein geneeskundige | 1. Verder zetten van de ontwikkelingen in het domein geneeskundige |
verzorging - Resterende fasen: - Terugbetaling aan de zorgverstrekkers | verzorging - Resterende fasen: - Terugbetaling aan de zorgverstrekkers |
(verschillende doelgroepen) - Regularisaties - MAF; forfaits, | (verschillende doelgroepen) - Regularisaties - MAF; forfaits, |
zorgtrajecten - Met inbegrip van de module "elektronisch dossier" | zorgtrajecten - Met inbegrip van de module "elektronisch dossier" |
Project in uitvoering Per fase wordt de voortgang gerapporteerd | Project in uitvoering Per fase wordt de voortgang gerapporteerd |
Elk opvolgingsverslag bevat een stand van zaken met de vooruitgang van | Elk opvolgingsverslag bevat een stand van zaken met de vooruitgang van |
het project met inbegrip van de kwaliteitsnormen en de opgeleverde | het project met inbegrip van de kwaliteitsnormen en de opgeleverde |
functionaliteiten | functionaliteiten |
2. Verder zetten van de ontwikkelingen voor de medische akkoorden | 2. Verder zetten van de ontwikkelingen voor de medische akkoorden |
Project in uitvoering | Project in uitvoering |
Elk opvolgingsverslag bevat een stand van zaken met inbegrip van de | Elk opvolgingsverslag bevat een stand van zaken met inbegrip van de |
kwaliteitsnormen en de opgeleverde functionaliteiten | kwaliteitsnormen en de opgeleverde functionaliteiten |
3. Naleven van het budget | 3. Naleven van het budget |
Rekening houdend met de impact en de vele wijzigingen in de verplichte | Rekening houdend met de impact en de vele wijzigingen in de verplichte |
ziekteverzekering ingevolge Covid-19 in 2020, heeft de HZIV nood aan | ziekteverzekering ingevolge Covid-19 in 2020, heeft de HZIV nood aan |
een eenmalig bijkomend investeringsbudget van 600.000 EUR in 2021 voor | een eenmalig bijkomend investeringsbudget van 600.000 EUR in 2021 voor |
het project geneeskundige verzorging. Dit bedrag is nodig omdat het | het project geneeskundige verzorging. Dit bedrag is nodig omdat het |
projectteam in 2020 prioritair gewerkt heeft aan de maatregelen in het | projectteam in 2020 prioritair gewerkt heeft aan de maatregelen in het |
kader van Covid-19 waardoor de planning voor de realisatie van het | kader van Covid-19 waardoor de planning voor de realisatie van het |
project geneeskundige verzorging vertraging heeft opgelopen. | project geneeskundige verzorging vertraging heeft opgelopen. |
Indicator | Indicator |
Norm | Norm |
Realisatiegraad | Realisatiegraad |
Project 1 - Geneeskundige Verzorging (gepland budget in 2021: | Project 1 - Geneeskundige Verzorging (gepland budget in 2021: |
1.880.000 EUR - met inbegrip van de module "elektronisch dossier") | 1.880.000 EUR - met inbegrip van de module "elektronisch dossier") |
Project 2 - Medische akkoorden (gepland budget in 2021 : 1.110.051 | Project 2 - Medische akkoorden (gepland budget in 2021 : 1.110.051 |
EUR) | EUR) |
T.o.v. initieel geraamd budget, maximale afwijking van 10 % | T.o.v. initieel geraamd budget, maximale afwijking van 10 % |
JA/NEEN | JA/NEEN |
5) De ondersteunende processen | 5) De ondersteunende processen |
Hoofdstuk 1 - Het Human Resources beleid | Hoofdstuk 1 - Het Human Resources beleid |
Artikel 108 wordt vervangen als volgt: | Artikel 108 wordt vervangen als volgt: |
Invoering van een "Competence center" | Invoering van een "Competence center" |
Er zal vanaf 2021 uitvoering worden gegeven aan het plan van aanpak | Er zal vanaf 2021 uitvoering worden gegeven aan het plan van aanpak |
voor de verwezenlijking van een competence center, waarbij de nadruk | voor de verwezenlijking van een competence center, waarbij de nadruk |
zal gelegd worden op loopbaanbegeleiding van de medewerkers, in lijn | zal gelegd worden op loopbaanbegeleiding van de medewerkers, in lijn |
met de strategische doelstellingen van de organisatie. De HZIV wil in | met de strategische doelstellingen van de organisatie. De HZIV wil in |
3 stappen tot een eindresultaat komen: | 3 stappen tot een eindresultaat komen: |
1. De HZIV wil een cel "competentiebeheer" creëren binnen de directie | 1. De HZIV wil een cel "competentiebeheer" creëren binnen de directie |
HR met aan het hoofd een nieuwe A3 functie die als coördinator instaat | HR met aan het hoofd een nieuwe A3 functie die als coördinator instaat |
van het volledige luik "competentiebeheer" met inbegrip van selectie, | van het volledige luik "competentiebeheer" met inbegrip van selectie, |
werving, en opleiding. Deze persoon heeft een specifieke opleiding | werving, en opleiding. Deze persoon heeft een specifieke opleiding |
gevolgd inzake competentiebeheer, jobcoaching en selectiegesprekken. | gevolgd inzake competentiebeheer, jobcoaching en selectiegesprekken. |
2. De HZIV wil de strategische personeelsplanning verder uitrollen en | 2. De HZIV wil de strategische personeelsplanning verder uitrollen en |
dit overeenkomstig de visie en de doelstellingen van de | dit overeenkomstig de visie en de doelstellingen van de |
bestuursovereenkomst. Verschillende diensten moeten steeds meer omgaan | bestuursovereenkomst. Verschillende diensten moeten steeds meer omgaan |
met opeenvolgende veranderingen. Uit de welzijnsenquête van 2017/2018 | met opeenvolgende veranderingen. Uit de welzijnsenquête van 2017/2018 |
bleek ook dat veel medewerkers vinden dat de omgeving waarin ze werken | bleek ook dat veel medewerkers vinden dat de omgeving waarin ze werken |
op het vlak van wetgeving sterk veranderlijk is en zeer snel | op het vlak van wetgeving sterk veranderlijk is en zeer snel |
evolueert. | evolueert. |
3. In een derde stap wil de HZIV medewerkers aansporen om contact te | 3. In een derde stap wil de HZIV medewerkers aansporen om contact te |
nemen met de loopbaanbegeleider als men een professioneel advies wil | nemen met de loopbaanbegeleider als men een professioneel advies wil |
over zijn/haar competenties. Dit gaat m.a.w. om de responsabilisering | over zijn/haar competenties. Dit gaat m.a.w. om de responsabilisering |
van de medewerker. Een individueel opgestarte loopbaanbegeleiding is | van de medewerker. Een individueel opgestarte loopbaanbegeleiding is |
op deze manier geïnitieerd. | op deze manier geïnitieerd. |
Indicator | Indicator |
Norm | Norm |
Realisatiegraad | Realisatiegraad |
Opstart van het competence center - aanstelling van de coördinator en | Opstart van het competence center - aanstelling van de coördinator en |
bestaffing van de cel - methodologie beschreven | bestaffing van de cel - methodologie beschreven |
< 31/01/2021 | < 31/01/2021 |
JA/NEE | JA/NEE |
Uitvoeren van de strategische personeelsplanning in minstens 1 | Uitvoeren van de strategische personeelsplanning in minstens 1 |
directie als proefproject | directie als proefproject |
< 30/06/2021 | < 30/06/2021 |
JA/NEE | JA/NEE |
Verdere roll out over de hele organisatie - oefening gebeurt minstens | Verdere roll out over de hele organisatie - oefening gebeurt minstens |
voor 3 verschillende diensten van de HZIV in 2021 | voor 3 verschillende diensten van de HZIV in 2021 |
< 31/12/2021 | < 31/12/2021 |
JA/NEE | JA/NEE |
Systematisch houden van de « fit » gesprekken binnen de zes maanden na | Systematisch houden van de « fit » gesprekken binnen de zes maanden na |
de indiensttreding van een nieuwe medewerker | de indiensttreding van een nieuwe medewerker |
Voor alle nieuwe medewerkers in dienst getreden sinds 01/09/2020 | Voor alle nieuwe medewerkers in dienst getreden sinds 01/09/2020 |
85 % | 85 % |
Aantal individueel begeleide medewerkers (op vraag van de medewerker) | Aantal individueel begeleide medewerkers (op vraag van de medewerker) |
N.A. | N.A. |
N.A. | N.A. |
DEEL V - BUDGETTAIR, FINANCIEEL EN BOEKHOUDKUNDIG LUIK | DEEL V - BUDGETTAIR, FINANCIEEL EN BOEKHOUDKUNDIG LUIK |
Beheersbegroting voor het jaar 2021 | Beheersbegroting voor het jaar 2021 |
Het artikel 169 (Beheersbegroting voor de jaren 2019 en 2020) wordt | Het artikel 169 (Beheersbegroting voor de jaren 2019 en 2020) wordt |
vervangen door het volgend artikel: | vervangen door het volgend artikel: |
Artikel 169 Beheersbegroting voor het jaar 2021 | Artikel 169 Beheersbegroting voor het jaar 2021 |
Voor het jaar 2021 wordt het personeelsplan met 10 eenheden | Voor het jaar 2021 wordt het personeelsplan met 10 eenheden |
uitgebreid, rekening houdend met het stijgend ledenaantal van de HZIV | uitgebreid, rekening houdend met het stijgend ledenaantal van de HZIV |
voor de operationele diensten en de noodzaak om de ondersteunende | voor de operationele diensten en de noodzaak om de ondersteunende |
diensten te versterken. | diensten te versterken. |
De beheersbegroting (exclusief transfers 2020 en 2021) van de HZIV | De beheersbegroting (exclusief transfers 2020 en 2021) van de HZIV |
voor het jaar 2021 wordt als volgt vastgelegd: | voor het jaar 2021 wordt als volgt vastgelegd: |
2021(*) | 2021(*) |
Genormeerd budget | Genormeerd budget |
Extra | Extra |
investerings- kredieten | investerings- kredieten |
Totaal | Totaal |
Personeelsuitgaven | Personeelsuitgaven |
22.210.529 | 22.210.529 |
22.210.529 | 22.210.529 |
Werkingsuitgaven | Werkingsuitgaven |
7.273.647 | 7.273.647 |
7.273.647 | 7.273.647 |
Waarvan: Gewone werking | Waarvan: Gewone werking |
2.565.492 | 2.565.492 |
2.565.492 | 2.565.492 |
Informatica | Informatica |
4.708.155 | 4.708.155 |
4.708.155 | 4.708.155 |
Investeringen | Investeringen |
372.298 | 372.298 |
3.378.000 | 3.378.000 |
3.750.298 | 3.750.298 |
Waarvan: Roerende investeringen | Waarvan: Roerende investeringen |
10.247 | 10.247 |
- | - |
10.247 | 10.247 |
Informatica-investeringen | Informatica-investeringen |
362.051 | 362.051 |
2.028.000 | 2.028.000 |
2.390.051 | 2.390.051 |
Onroerende investeringen | Onroerende investeringen |
0 | 0 |
1.350.000 | 1.350.000 |
1.350.000 | 1.350.000 |
Niet limitatief krediet: Betwiste zaken | Niet limitatief krediet: Betwiste zaken |
146.481 | 146.481 |
- | - |
146.481 | 146.481 |
Totaal | Totaal |
30.002.955 | 30.002.955 |
3.378.000 | 3.378.000 |
33.380.955 | 33.380.955 |
(*) Federale opdrachten | (*) Federale opdrachten |
Artikel 170 Maximumbedrag van de kredieten voor het statutair | Artikel 170 Maximumbedrag van de kredieten voor het statutair |
personeel | personeel |
Overeenkomstig artikel 5 § 1 6° van het KB van 3 april 1997 wordt het | Overeenkomstig artikel 5 § 1 6° van het KB van 3 april 1997 wordt het |
maximumbedrag van de kredieten voor het statutair personeel vastgelegd | maximumbedrag van de kredieten voor het statutair personeel vastgelegd |
op 21.000.000 EUR voor het jaar 2021, rekening houdende met de gekende | op 21.000.000 EUR voor het jaar 2021, rekening houdende met de gekende |
patronale bijdragen (patronale pensioenlasten,...). | patronale bijdragen (patronale pensioenlasten,...). |
DEEL VI - SLOTBEPALINGEN | DEEL VI - SLOTBEPALINGEN |
Het artikel 180 wordt gewijzigd als volgt: | Het artikel 180 wordt gewijzigd als volgt: |
Artikel 180 Dit bijvoegsel treedt in werking op 1 januari 2021. | Artikel 180 Dit bijvoegsel treedt in werking op 1 januari 2021. |
Voor de Staat | Voor de Staat |
De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, | De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, |
Frank VANDENBROUCKE | Frank VANDENBROUCKE |
De Minister van Ambtenarenzaken, | De Minister van Ambtenarenzaken, |
Petra DE SUTTER | Petra DE SUTTER |
De Staatssecretaris voor Begroting | De Staatssecretaris voor Begroting |
en Consumentenbescherming, | en Consumentenbescherming, |
Eva DE BLEEKER | Eva DE BLEEKER |
Voor de HZIV | Voor de HZIV |
De Voorzitter van het Beheerscomité | De Voorzitter van het Beheerscomité |
Luc GOUTRY | Luc GOUTRY |
De vertegenwoordigers van de werknemers en werkgevers, | De vertegenwoordigers van de werknemers en werkgevers, |
aangeduid door het Beheerscomité | aangeduid door het Beheerscomité |
Sabine SLEGERS | Sabine SLEGERS |
Raf DE WEERDT | Raf DE WEERDT |
Kris ROSIER | Kris ROSIER |
Louis WARLOP | Louis WARLOP |
Het Algemeen Beheer | Het Algemeen Beheer |
Christine MICLOTTE | Christine MICLOTTE |
Administrateur-generaal | Administrateur-generaal |
Eric TEUNKENS | Eric TEUNKENS |
Adjunct-administrateur-generaal | Adjunct-administrateur-generaal |