Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 06/02/2022
← Terug naar "Koninklijk besluit tot goedkeuring van de tweede aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst tussen de Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering "
Koninklijk besluit tot goedkeuring van de tweede aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst tussen de Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering Koninklijk besluit tot goedkeuring van de tweede aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst tussen de Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID
6 FEBRUARI 2022. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van de tweede 6 FEBRUARI 2022. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van de tweede
aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst tussen de Belgische aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst tussen de Belgische
Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale Gelet op de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale
zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke
pensioenstelsels, artikel 47; pensioenstelsels, artikel 47;
Gelet op het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen Gelet op het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen
met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van
sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26
juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring
van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels, artikel 8, van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels, artikel 8,
laatst gewijzigd bij wet van 20 december 2020; laatst gewijzigd bij wet van 20 december 2020;
Gelet op het koninklijk besluit van 21 april 2016 tot goedkeuring van Gelet op het koninklijk besluit van 21 april 2016 tot goedkeuring van
de vijfde bestuursovereenkomst van de Hulpkas voor Ziekte- en de vijfde bestuursovereenkomst van de Hulpkas voor Ziekte- en
Invaliditeitsverzekering; Invaliditeitsverzekering;
Gelet op het koninklijk besluit van 16 juli 2019 tot goedkeuring van Gelet op het koninklijk besluit van 16 juli 2019 tot goedkeuring van
de eerste aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst tussen de de eerste aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst tussen de
Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en
Invaliditeitsverzekering; Invaliditeitsverzekering;
Gelet op het advies van het beheerscomité van de Hulpkas voor Ziekte- Gelet op het advies van het beheerscomité van de Hulpkas voor Ziekte-
en Invaliditeitsverzekering, gegeven op 2 september 2020 en op 5 mei en Invaliditeitsverzekering, gegeven op 2 september 2020 en op 5 mei
2021; 2021;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 14 Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 14
juli 2021; juli 2021;
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting,
gegeven op 4 november 2021; gegeven op 4 november 2021;
Gelet op artikel 8 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse Gelet op artikel 8 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse
bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging volgens hetwelk bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging volgens hetwelk
voorontwerpen van regelgeving houdende autoregulering van de federale voorontwerpen van regelgeving houdende autoregulering van de federale
overheid worden vrijgesteld van de impactanalyse; overheid worden vrijgesteld van de impactanalyse;
Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken, de Minister van Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken, de Minister van
Ambtenarenzaken en de Staatssecretaris voor Begroting en op het advies Ambtenarenzaken en de Staatssecretaris voor Begroting en op het advies
van de in Raad vergaderde Ministers, van de in Raad vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De tweede aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst

Artikel 1.De tweede aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst

tussen de Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en tussen de Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en
Invaliditeitsverzekering wordt goedgekeurd. Invaliditeitsverzekering wordt goedgekeurd.

Art. 2.Dit besluit en de bijgevoegde aanpassing van de

Art. 2.Dit besluit en de bijgevoegde aanpassing van de

bestuursovereenkomst hebben uitwerking met ingang van 1 januari 2021. bestuursovereenkomst hebben uitwerking met ingang van 1 januari 2021.

Art. 3.De minister bevoegd voor Sociale Zaken, de minister bevoegd

Art. 3.De minister bevoegd voor Sociale Zaken, de minister bevoegd

voor Ambtenarenzaken en de staatssecretaris bevoegd voor Begroting voor Ambtenarenzaken en de staatssecretaris bevoegd voor Begroting
zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 6 februari 2022. Gegeven te Brussel, 6 februari 2022.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Sociale Zaken, De Minister van Sociale Zaken,
Fr. VANDENBROUCKE Fr. VANDENBROUCKE
De Minister van Ambtenarenzaken, De Minister van Ambtenarenzaken,
P. DE SUTTER P. DE SUTTER
De Staatssecretaris voor Begroting, De Staatssecretaris voor Begroting,
E. DE BLEEKER E. DE BLEEKER
Bijvoegsel voor 2021 bij de bestuursovereenkomst 2016 - 2018 Bijvoegsel voor 2021 bij de bestuursovereenkomst 2016 - 2018
Gezien de beslissing van de Ministerraad van 20 november 2020 Gezien de beslissing van de Ministerraad van 20 november 2020
betreffende de verlenging voor 2021 van de bestuursovereenkomsten 2016 betreffende de verlenging voor 2021 van de bestuursovereenkomsten 2016
- 2018 van de openbare instellingen van sociale zekerheid; - 2018 van de openbare instellingen van sociale zekerheid;
Gezien het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen Gezien het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen
met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van
sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26
juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring
van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels; van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels;
Gezien de bestuursovereenkomst 2016 - 2018 tussen de Belgische Staat Gezien de bestuursovereenkomst 2016 - 2018 tussen de Belgische Staat
en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering, vastgelegd bij en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering, vastgelegd bij
Koninklijk Besluit van 21 april 2016 en gepubliceerd in het Belgisch Koninklijk Besluit van 21 april 2016 en gepubliceerd in het Belgisch
Staatsblad op 13 december 2016; Staatsblad op 13 december 2016;
Gezien de eerste verlenging van de bestuursovereenkomst 2016 - 2018 Gezien de eerste verlenging van de bestuursovereenkomst 2016 - 2018
voor de periode van 1 januari 2019 tot 31 december 2020, vastgelegd voor de periode van 1 januari 2019 tot 31 december 2020, vastgelegd
bij Koninklijk Besluit van 16 juli 2019 en gepubliceerd in het bij Koninklijk Besluit van 16 juli 2019 en gepubliceerd in het
Belgisch Staatsblad op 20 augustus 2019; Belgisch Staatsblad op 20 augustus 2019;
Rekening houdend met de informatie verschaft aan de vakverenigingen Rekening houdend met de informatie verschaft aan de vakverenigingen
bij de HZIV en het advies van het Basisoverlegcomité van de HZIV bij de HZIV en het advies van het Basisoverlegcomité van de HZIV
gegeven op 25 augustus 2020 en 20 april 2021; gegeven op 25 augustus 2020 en 20 april 2021;
Rekening houdend met het akkoord van het Beheerscomité van de HZIV Rekening houdend met het akkoord van het Beheerscomité van de HZIV
gegeven op 2 september 2020 en op 5 mei 2021; gegeven op 2 september 2020 en op 5 mei 2021;
Gelet op de controle op de coördinatie en de consistentie van de Gelet op de controle op de coördinatie en de consistentie van de
ontwerpen van bijvoegsels van de verschillende openbare instellingen ontwerpen van bijvoegsels van de verschillende openbare instellingen
van sociale zekerheid uitgevoerd op 19 januari 2021 door het College van sociale zekerheid uitgevoerd op 19 januari 2021 door het College
van openbare instellingen van sociale zekerheid overeenkomstig artikel van openbare instellingen van sociale zekerheid overeenkomstig artikel
6 van het voornoemde Koninklijk Besluit van 3 april 1997; 6 van het voornoemde Koninklijk Besluit van 3 april 1997;
Gelet op de instemming van de regering na beraadslaging in de Gelet op de instemming van de regering na beraadslaging in de
Ministerraad van 19 november 2021; Ministerraad van 19 november 2021;
Wordt overeengekomen wat volgt, voor de periode van 1 januari tot 31 Wordt overeengekomen wat volgt, voor de periode van 1 januari tot 31
december 2021, tussen, enerzijds, december 2021, tussen, enerzijds,
De Belgische Staat, vertegenwoordigd door mijnheer Frank De Belgische Staat, vertegenwoordigd door mijnheer Frank
Vandenbroucke, Vice-eersteminister en Minister van Sociale Zaken en Vandenbroucke, Vice-eersteminister en Minister van Sociale Zaken en
Volksgezondheid, door mevrouw Petra De Sutter, Vice-eersteminister en Volksgezondheid, door mevrouw Petra De Sutter, Vice-eersteminister en
Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en
Post, en door mevrouw Eva De Bleeker, Staatssecretaris voor Begroting Post, en door mevrouw Eva De Bleeker, Staatssecretaris voor Begroting
en Consumentenbescherming: en Consumentenbescherming:
Hierna genoemd « de Staat » Hierna genoemd « de Staat »
en, anderzijds, en, anderzijds,
de HZIV, Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering, openbare de HZIV, Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering, openbare
instelling van sociale zekerheid, waarvan de zetel is gevestigd te instelling van sociale zekerheid, waarvan de zetel is gevestigd te
1000 BRUSSEL, Troonstraat nr. 30, vertegenwoordigd door mevrouw S. 1000 BRUSSEL, Troonstraat nr. 30, vertegenwoordigd door mevrouw S.
SLEGERS en de heren K. ROSIER, L. WARLOP en R. DEWEERDT, leden van het SLEGERS en de heren K. ROSIER, L. WARLOP en R. DEWEERDT, leden van het
Beheerscomité, daartoe gemandateerd, en door mevrouw C. MICLOTTE, Beheerscomité, daartoe gemandateerd, en door mevrouw C. MICLOTTE,
administrateur-generaal, bijgestaan door de heer E. TEUNKENS, administrateur-generaal, bijgestaan door de heer E. TEUNKENS,
adjunct-administrateur-generaal, en door de heer L. GOUTRY, Voorzitter adjunct-administrateur-generaal, en door de heer L. GOUTRY, Voorzitter
van het Beheerscomité, van het Beheerscomité,
hierna genoemd « de HZIV » : hierna genoemd « de HZIV » :
Zonder uitdrukkelijke wijziging die hieronder in dit bijvoegsel is Zonder uitdrukkelijke wijziging die hieronder in dit bijvoegsel is
opgenomen, blijven alle artikels van de bestuursovereenkomst 2016 - opgenomen, blijven alle artikels van de bestuursovereenkomst 2016 -
2018, zoals gewijzigd door de eerste verlenging voor de periode van 1 2018, zoals gewijzigd door de eerste verlenging voor de periode van 1
januari 2019 tot 31 december 2020, van kracht. januari 2019 tot 31 december 2020, van kracht.
Dit bijvoegsel vormt de juridische voortzetting van de 5de Dit bijvoegsel vormt de juridische voortzetting van de 5de
bestuursovereenkomst. Geheel in de lijn van de beoogde continuïteit, bestuursovereenkomst. Geheel in de lijn van de beoogde continuïteit,
bevat het geen nieuwe, maar enkel updates van bestaande doelstellingen bevat het geen nieuwe, maar enkel updates van bestaande doelstellingen
(aanpassingen aan de gewijzigde context). (aanpassingen aan de gewijzigde context).
Toch dringt de noodzaak zich op om, rekening houdend met de Toch dringt de noodzaak zich op om, rekening houdend met de
voortschrijdende evolutie inzake digitalisering in de sector van de voortschrijdende evolutie inzake digitalisering in de sector van de
ziekteverzekering, met de noodzaak om de interne investeringsprojecten ziekteverzekering, met de noodzaak om de interne investeringsprojecten
en de vernieuwing van de IT toepassingen verder te zetten en met de en de vernieuwing van de IT toepassingen verder te zetten en met de
hoge werkdruk die er is, in 2021 reeds een versterking te voorzien op hoge werkdruk die er is, in 2021 reeds een versterking te voorzien op
het vlak van de personeelsbezetting en van de IT maintenance. Ook het vlak van de personeelsbezetting en van de IT maintenance. Ook
wenst de HZIV zijn organigram te herdenken, en dit als voorbereiding wenst de HZIV zijn organigram te herdenken, en dit als voorbereiding
op de zesde bestuursovereenkomst: in welke mate is de structuur van de op de zesde bestuursovereenkomst: in welke mate is de structuur van de
organisatie aangepast rekening houdend met externe evoluties, nieuwe organisatie aangepast rekening houdend met externe evoluties, nieuwe
opdrachten, het groeiend ledenaantal, en nood aan modernisering en opdrachten, het groeiend ledenaantal, en nood aan modernisering en
vernieuwing intern (o.m. verdere digitalisering). vernieuwing intern (o.m. verdere digitalisering).
Op het vlak van HR, wil de HZIV in 2021 een "competence center" Op het vlak van HR, wil de HZIV in 2021 een "competence center"
uitbouwen. De idee is om vanuit de organisatiedoelstellingen, en uitbouwen. De idee is om vanuit de organisatiedoelstellingen, en
rekening houdend met de evoluties op het vlak van de ziekteverzekering rekening houdend met de evoluties op het vlak van de ziekteverzekering
en maatschappelijke evoluties, tot een strategische personeelsplanning en maatschappelijke evoluties, tot een strategische personeelsplanning
te komen. te komen.
Daarnaast leeft de idee naar de uitbouw van een contact center. Dit Daarnaast leeft de idee naar de uitbouw van een contact center. Dit
contact center heeft tot doel om zowel de telefonische vragen als de contact center heeft tot doel om zowel de telefonische vragen als de
mails van leden vanuit een gecentraliseerd systeem te kunnen mails van leden vanuit een gecentraliseerd systeem te kunnen
dispatchen over de verschillende diensten heen. Daarbij willen we ook dispatchen over de verschillende diensten heen. Daarbij willen we ook
aan de eigen medewerkers van de HZIV de kans bieden om een goede aan de eigen medewerkers van de HZIV de kans bieden om een goede
service te bieden aan de leden en de zorgverstrekkers, ongeacht de service te bieden aan de leden en de zorgverstrekkers, ongeacht de
fysieke plaats waar de medewerker zich bevindt. In 2021 zal dit idee fysieke plaats waar de medewerker zich bevindt. In 2021 zal dit idee
verder afgetoetst worden en nagegaan worden of dit in de interne verder afgetoetst worden en nagegaan worden of dit in de interne
structuur kan georganiseerd worden. structuur kan georganiseerd worden.
Op het operationele vlak heeft de HZIV nood aan een versterking van Op het operationele vlak heeft de HZIV nood aan een versterking van
het aantal medewerkers. De HZIV kent een stijgend ledenaantal, en het aantal medewerkers. De HZIV kent een stijgend ledenaantal, en
heeft ook heel wat nieuwe taken op zich genomen. Een versterking van heeft ook heel wat nieuwe taken op zich genomen. Een versterking van
de dienst geneeskundige verzorging en van de gewestelijke diensten de dienst geneeskundige verzorging en van de gewestelijke diensten
dringt zich dan ook op. Op het vlak van de support diensten is nood dringt zich dan ook op. Op het vlak van de support diensten is nood
aan extra capaciteit voor analyses uit te voeren (procesanalyse en aan extra capaciteit voor analyses uit te voeren (procesanalyse en
datakwaliteit). datakwaliteit).
Om dit uit te voeren, dient de HZIV over een extra budget van 500.000 Om dit uit te voeren, dient de HZIV over een extra budget van 500.000
EUR te kunnen beschikken. EUR te kunnen beschikken.
Op het vlak van ICT is er door de toename van het aantal e-services en Op het vlak van ICT is er door de toename van het aantal e-services en
diensten, nood om de maintenance (evolutieve en correctieve diensten, nood om de maintenance (evolutieve en correctieve
aanpassingen aan de toepassingen) te versterken. Om de versterking te aanpassingen aan de toepassingen) te versterken. Om de versterking te
kunnen uitvoeren, is een extra bedrag van 500.000 EUR vereist. De kunnen uitvoeren, is een extra bedrag van 500.000 EUR vereist. De
toename van het aantal services en diensten leidt ook tot een toename van het aantal services en diensten leidt ook tot een
verhoging van de kosten voor het "platform as a service," dit zijn de verhoging van de kosten voor het "platform as a service," dit zijn de
kosten die de HZIV betaalt voor het gebruik van de kosten die de HZIV betaalt voor het gebruik van de
serverinfrastructuur bij een externe dienstverlener, incl. alle serverinfrastructuur bij een externe dienstverlener, incl. alle
bijhorende diensten om de beschikbaarheid van de toepassingen 24 uur bijhorende diensten om de beschikbaarheid van de toepassingen 24 uur
op 24, 7 dagen op 7, te verzekeren. Ook hier heeft de HZIV sinds het op 24, 7 dagen op 7, te verzekeren. Ook hier heeft de HZIV sinds het
afsluiten van de 5de bestuursovereenkomst in 2016 een aanzienlijke afsluiten van de 5de bestuursovereenkomst in 2016 een aanzienlijke
stijging van de ICT werkingskosten. De HZIV raamt de kosten hiervan op stijging van de ICT werkingskosten. De HZIV raamt de kosten hiervan op
500.000 EUR. 500.000 EUR.
De doelstellingen opgenomen in dit bijvoegsel, alsook de normen en De doelstellingen opgenomen in dit bijvoegsel, alsook de normen en
realisatiegraden die golden in 2020, blijven ongewijzigd, tenzij hier realisatiegraden die golden in 2020, blijven ongewijzigd, tenzij hier
anders vermeld. Zij zijn enkel geldig voor zover de benodigde en anders vermeld. Zij zijn enkel geldig voor zover de benodigde en
gevraagde beheerskredieten aan de HZIV worden toegekend. gevraagde beheerskredieten aan de HZIV worden toegekend.
De wijzigingen die aan de bestuursovereenkomst 2016 - 2018, zoals De wijzigingen die aan de bestuursovereenkomst 2016 - 2018, zoals
gewijzigd door de eerste verlenging voor de periode van 1 januari 2019 gewijzigd door de eerste verlenging voor de periode van 1 januari 2019
tot 31 december 2020, worden aangebracht, zijn de volgende: tot 31 december 2020, worden aangebracht, zijn de volgende:
Titel II - Operationele doelstellingen Titel II - Operationele doelstellingen
In het kader van dit bijvoegsel zet de HZIV 20 2021 verder in op de In het kader van dit bijvoegsel zet de HZIV 20 2021 verder in op de
uitvoering van de reeds lopende projecten in het domein geneeskundige uitvoering van de reeds lopende projecten in het domein geneeskundige
verzorging. verzorging.
In artikel 59 worden de punten 2 en 3 vervangen door wat volgt: In artikel 59 worden de punten 2 en 3 vervangen door wat volgt:
2. Respect voor de timing 2. Respect voor de timing
Indicator Indicator
Norm Norm
Realisatiegraad Realisatiegraad
1. Verder zetten van de ontwikkelingen in het domein geneeskundige 1. Verder zetten van de ontwikkelingen in het domein geneeskundige
verzorging - Resterende fasen: - Terugbetaling aan de zorgverstrekkers verzorging - Resterende fasen: - Terugbetaling aan de zorgverstrekkers
(verschillende doelgroepen) - Regularisaties - MAF; forfaits, (verschillende doelgroepen) - Regularisaties - MAF; forfaits,
zorgtrajecten - Met inbegrip van de module "elektronisch dossier" zorgtrajecten - Met inbegrip van de module "elektronisch dossier"
Project in uitvoering Per fase wordt de voortgang gerapporteerd Project in uitvoering Per fase wordt de voortgang gerapporteerd
Elk opvolgingsverslag bevat een stand van zaken met de vooruitgang van Elk opvolgingsverslag bevat een stand van zaken met de vooruitgang van
het project met inbegrip van de kwaliteitsnormen en de opgeleverde het project met inbegrip van de kwaliteitsnormen en de opgeleverde
functionaliteiten functionaliteiten
2. Verder zetten van de ontwikkelingen voor de medische akkoorden 2. Verder zetten van de ontwikkelingen voor de medische akkoorden
Project in uitvoering Project in uitvoering
Elk opvolgingsverslag bevat een stand van zaken met inbegrip van de Elk opvolgingsverslag bevat een stand van zaken met inbegrip van de
kwaliteitsnormen en de opgeleverde functionaliteiten kwaliteitsnormen en de opgeleverde functionaliteiten
3. Naleven van het budget 3. Naleven van het budget
Rekening houdend met de impact en de vele wijzigingen in de verplichte Rekening houdend met de impact en de vele wijzigingen in de verplichte
ziekteverzekering ingevolge Covid-19 in 2020, heeft de HZIV nood aan ziekteverzekering ingevolge Covid-19 in 2020, heeft de HZIV nood aan
een eenmalig bijkomend investeringsbudget van 600.000 EUR in 2021 voor een eenmalig bijkomend investeringsbudget van 600.000 EUR in 2021 voor
het project geneeskundige verzorging. Dit bedrag is nodig omdat het het project geneeskundige verzorging. Dit bedrag is nodig omdat het
projectteam in 2020 prioritair gewerkt heeft aan de maatregelen in het projectteam in 2020 prioritair gewerkt heeft aan de maatregelen in het
kader van Covid-19 waardoor de planning voor de realisatie van het kader van Covid-19 waardoor de planning voor de realisatie van het
project geneeskundige verzorging vertraging heeft opgelopen. project geneeskundige verzorging vertraging heeft opgelopen.
Indicator Indicator
Norm Norm
Realisatiegraad Realisatiegraad
Project 1 - Geneeskundige Verzorging (gepland budget in 2021: Project 1 - Geneeskundige Verzorging (gepland budget in 2021:
1.880.000 EUR - met inbegrip van de module "elektronisch dossier") 1.880.000 EUR - met inbegrip van de module "elektronisch dossier")
Project 2 - Medische akkoorden (gepland budget in 2021 : 1.110.051 Project 2 - Medische akkoorden (gepland budget in 2021 : 1.110.051
EUR) EUR)
T.o.v. initieel geraamd budget, maximale afwijking van 10 % T.o.v. initieel geraamd budget, maximale afwijking van 10 %
JA/NEEN JA/NEEN
5) De ondersteunende processen 5) De ondersteunende processen
Hoofdstuk 1 - Het Human Resources beleid Hoofdstuk 1 - Het Human Resources beleid
Artikel 108 wordt vervangen als volgt: Artikel 108 wordt vervangen als volgt:
Invoering van een "Competence center" Invoering van een "Competence center"
Er zal vanaf 2021 uitvoering worden gegeven aan het plan van aanpak Er zal vanaf 2021 uitvoering worden gegeven aan het plan van aanpak
voor de verwezenlijking van een competence center, waarbij de nadruk voor de verwezenlijking van een competence center, waarbij de nadruk
zal gelegd worden op loopbaanbegeleiding van de medewerkers, in lijn zal gelegd worden op loopbaanbegeleiding van de medewerkers, in lijn
met de strategische doelstellingen van de organisatie. De HZIV wil in met de strategische doelstellingen van de organisatie. De HZIV wil in
3 stappen tot een eindresultaat komen: 3 stappen tot een eindresultaat komen:
1. De HZIV wil een cel "competentiebeheer" creëren binnen de directie 1. De HZIV wil een cel "competentiebeheer" creëren binnen de directie
HR met aan het hoofd een nieuwe A3 functie die als coördinator instaat HR met aan het hoofd een nieuwe A3 functie die als coördinator instaat
van het volledige luik "competentiebeheer" met inbegrip van selectie, van het volledige luik "competentiebeheer" met inbegrip van selectie,
werving, en opleiding. Deze persoon heeft een specifieke opleiding werving, en opleiding. Deze persoon heeft een specifieke opleiding
gevolgd inzake competentiebeheer, jobcoaching en selectiegesprekken. gevolgd inzake competentiebeheer, jobcoaching en selectiegesprekken.
2. De HZIV wil de strategische personeelsplanning verder uitrollen en 2. De HZIV wil de strategische personeelsplanning verder uitrollen en
dit overeenkomstig de visie en de doelstellingen van de dit overeenkomstig de visie en de doelstellingen van de
bestuursovereenkomst. Verschillende diensten moeten steeds meer omgaan bestuursovereenkomst. Verschillende diensten moeten steeds meer omgaan
met opeenvolgende veranderingen. Uit de welzijnsenquête van 2017/2018 met opeenvolgende veranderingen. Uit de welzijnsenquête van 2017/2018
bleek ook dat veel medewerkers vinden dat de omgeving waarin ze werken bleek ook dat veel medewerkers vinden dat de omgeving waarin ze werken
op het vlak van wetgeving sterk veranderlijk is en zeer snel op het vlak van wetgeving sterk veranderlijk is en zeer snel
evolueert. evolueert.
3. In een derde stap wil de HZIV medewerkers aansporen om contact te 3. In een derde stap wil de HZIV medewerkers aansporen om contact te
nemen met de loopbaanbegeleider als men een professioneel advies wil nemen met de loopbaanbegeleider als men een professioneel advies wil
over zijn/haar competenties. Dit gaat m.a.w. om de responsabilisering over zijn/haar competenties. Dit gaat m.a.w. om de responsabilisering
van de medewerker. Een individueel opgestarte loopbaanbegeleiding is van de medewerker. Een individueel opgestarte loopbaanbegeleiding is
op deze manier geïnitieerd. op deze manier geïnitieerd.
Indicator Indicator
Norm Norm
Realisatiegraad Realisatiegraad
Opstart van het competence center - aanstelling van de coördinator en Opstart van het competence center - aanstelling van de coördinator en
bestaffing van de cel - methodologie beschreven bestaffing van de cel - methodologie beschreven
< 31/01/2021 < 31/01/2021
JA/NEE JA/NEE
Uitvoeren van de strategische personeelsplanning in minstens 1 Uitvoeren van de strategische personeelsplanning in minstens 1
directie als proefproject directie als proefproject
< 30/06/2021 < 30/06/2021
JA/NEE JA/NEE
Verdere roll out over de hele organisatie - oefening gebeurt minstens Verdere roll out over de hele organisatie - oefening gebeurt minstens
voor 3 verschillende diensten van de HZIV in 2021 voor 3 verschillende diensten van de HZIV in 2021
< 31/12/2021 < 31/12/2021
JA/NEE JA/NEE
Systematisch houden van de « fit » gesprekken binnen de zes maanden na Systematisch houden van de « fit » gesprekken binnen de zes maanden na
de indiensttreding van een nieuwe medewerker de indiensttreding van een nieuwe medewerker
Voor alle nieuwe medewerkers in dienst getreden sinds 01/09/2020 Voor alle nieuwe medewerkers in dienst getreden sinds 01/09/2020
85 % 85 %
Aantal individueel begeleide medewerkers (op vraag van de medewerker) Aantal individueel begeleide medewerkers (op vraag van de medewerker)
N.A. N.A.
N.A. N.A.
DEEL V - BUDGETTAIR, FINANCIEEL EN BOEKHOUDKUNDIG LUIK DEEL V - BUDGETTAIR, FINANCIEEL EN BOEKHOUDKUNDIG LUIK
Beheersbegroting voor het jaar 2021 Beheersbegroting voor het jaar 2021
Het artikel 169 (Beheersbegroting voor de jaren 2019 en 2020) wordt Het artikel 169 (Beheersbegroting voor de jaren 2019 en 2020) wordt
vervangen door het volgend artikel: vervangen door het volgend artikel:
Artikel 169 Beheersbegroting voor het jaar 2021 Artikel 169 Beheersbegroting voor het jaar 2021
Voor het jaar 2021 wordt het personeelsplan met 10 eenheden Voor het jaar 2021 wordt het personeelsplan met 10 eenheden
uitgebreid, rekening houdend met het stijgend ledenaantal van de HZIV uitgebreid, rekening houdend met het stijgend ledenaantal van de HZIV
voor de operationele diensten en de noodzaak om de ondersteunende voor de operationele diensten en de noodzaak om de ondersteunende
diensten te versterken. diensten te versterken.
De beheersbegroting (exclusief transfers 2020 en 2021) van de HZIV De beheersbegroting (exclusief transfers 2020 en 2021) van de HZIV
voor het jaar 2021 wordt als volgt vastgelegd: voor het jaar 2021 wordt als volgt vastgelegd:
2021(*) 2021(*)
Genormeerd budget Genormeerd budget
Extra Extra
investerings- kredieten investerings- kredieten
Totaal Totaal
Personeelsuitgaven Personeelsuitgaven
22.210.529 22.210.529
22.210.529 22.210.529
Werkingsuitgaven Werkingsuitgaven
7.273.647 7.273.647
7.273.647 7.273.647
Waarvan: Gewone werking Waarvan: Gewone werking
2.565.492 2.565.492
2.565.492 2.565.492
Informatica Informatica
4.708.155 4.708.155
4.708.155 4.708.155
Investeringen Investeringen
372.298 372.298
3.378.000 3.378.000
3.750.298 3.750.298
Waarvan: Roerende investeringen Waarvan: Roerende investeringen
10.247 10.247
- -
10.247 10.247
Informatica-investeringen Informatica-investeringen
362.051 362.051
2.028.000 2.028.000
2.390.051 2.390.051
Onroerende investeringen Onroerende investeringen
0 0
1.350.000 1.350.000
1.350.000 1.350.000
Niet limitatief krediet: Betwiste zaken Niet limitatief krediet: Betwiste zaken
146.481 146.481
- -
146.481 146.481
Totaal Totaal
30.002.955 30.002.955
3.378.000 3.378.000
33.380.955 33.380.955
(*) Federale opdrachten (*) Federale opdrachten
Artikel 170 Maximumbedrag van de kredieten voor het statutair Artikel 170 Maximumbedrag van de kredieten voor het statutair
personeel personeel
Overeenkomstig artikel 5 § 1 6° van het KB van 3 april 1997 wordt het Overeenkomstig artikel 5 § 1 6° van het KB van 3 april 1997 wordt het
maximumbedrag van de kredieten voor het statutair personeel vastgelegd maximumbedrag van de kredieten voor het statutair personeel vastgelegd
op 21.000.000 EUR voor het jaar 2021, rekening houdende met de gekende op 21.000.000 EUR voor het jaar 2021, rekening houdende met de gekende
patronale bijdragen (patronale pensioenlasten,...). patronale bijdragen (patronale pensioenlasten,...).
DEEL VI - SLOTBEPALINGEN DEEL VI - SLOTBEPALINGEN
Het artikel 180 wordt gewijzigd als volgt: Het artikel 180 wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 180 Dit bijvoegsel treedt in werking op 1 januari 2021. Artikel 180 Dit bijvoegsel treedt in werking op 1 januari 2021.
Voor de Staat Voor de Staat
De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid,
Frank VANDENBROUCKE Frank VANDENBROUCKE
De Minister van Ambtenarenzaken, De Minister van Ambtenarenzaken,
Petra DE SUTTER Petra DE SUTTER
De Staatssecretaris voor Begroting De Staatssecretaris voor Begroting
en Consumentenbescherming, en Consumentenbescherming,
Eva DE BLEEKER Eva DE BLEEKER
Voor de HZIV Voor de HZIV
De Voorzitter van het Beheerscomité De Voorzitter van het Beheerscomité
Luc GOUTRY Luc GOUTRY
De vertegenwoordigers van de werknemers en werkgevers, De vertegenwoordigers van de werknemers en werkgevers,
aangeduid door het Beheerscomité aangeduid door het Beheerscomité
Sabine SLEGERS Sabine SLEGERS
Raf DE WEERDT Raf DE WEERDT
Kris ROSIER Kris ROSIER
Louis WARLOP Louis WARLOP
Het Algemeen Beheer Het Algemeen Beheer
Christine MICLOTTE Christine MICLOTTE
Administrateur-generaal Administrateur-generaal
Eric TEUNKENS Eric TEUNKENS
Adjunct-administrateur-generaal Adjunct-administrateur-generaal
^