← Terug naar "Koninklijk besluit tot goedkeuring van de tweede aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst tussen de Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering "
| Koninklijk besluit tot goedkeuring van de tweede aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst tussen de Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering | Koninklijk besluit tot goedkeuring van de tweede aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst tussen de Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID | FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID |
| 6 FEBRUARI 2022. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van de tweede | 6 FEBRUARI 2022. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van de tweede |
| aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst tussen de Belgische | aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst tussen de Belgische |
| Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering | Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering |
| FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale | Gelet op de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale |
| zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke | zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke |
| pensioenstelsels, artikel 47; | pensioenstelsels, artikel 47; |
| Gelet op het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen | Gelet op het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen |
| met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van | met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van |
| sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 | sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 |
| juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring | juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring |
| van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels, artikel 8, | van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels, artikel 8, |
| laatst gewijzigd bij wet van 20 december 2020; | laatst gewijzigd bij wet van 20 december 2020; |
| Gelet op het koninklijk besluit van 21 april 2016 tot goedkeuring van | Gelet op het koninklijk besluit van 21 april 2016 tot goedkeuring van |
| de vijfde bestuursovereenkomst van de Hulpkas voor Ziekte- en | de vijfde bestuursovereenkomst van de Hulpkas voor Ziekte- en |
| Invaliditeitsverzekering; | Invaliditeitsverzekering; |
| Gelet op het koninklijk besluit van 16 juli 2019 tot goedkeuring van | Gelet op het koninklijk besluit van 16 juli 2019 tot goedkeuring van |
| de eerste aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst tussen de | de eerste aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst tussen de |
| Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en | Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en |
| Invaliditeitsverzekering; | Invaliditeitsverzekering; |
| Gelet op het advies van het beheerscomité van de Hulpkas voor Ziekte- | Gelet op het advies van het beheerscomité van de Hulpkas voor Ziekte- |
| en Invaliditeitsverzekering, gegeven op 2 september 2020 en op 5 mei | en Invaliditeitsverzekering, gegeven op 2 september 2020 en op 5 mei |
| 2021; | 2021; |
| Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 14 | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 14 |
| juli 2021; | juli 2021; |
| Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, | Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, |
| gegeven op 4 november 2021; | gegeven op 4 november 2021; |
| Gelet op artikel 8 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse | Gelet op artikel 8 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse |
| bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging volgens hetwelk | bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging volgens hetwelk |
| voorontwerpen van regelgeving houdende autoregulering van de federale | voorontwerpen van regelgeving houdende autoregulering van de federale |
| overheid worden vrijgesteld van de impactanalyse; | overheid worden vrijgesteld van de impactanalyse; |
| Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken, de Minister van | Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken, de Minister van |
| Ambtenarenzaken en de Staatssecretaris voor Begroting en op het advies | Ambtenarenzaken en de Staatssecretaris voor Begroting en op het advies |
| van de in Raad vergaderde Ministers, | van de in Raad vergaderde Ministers, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.De tweede aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst |
Artikel 1.De tweede aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst |
| tussen de Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en | tussen de Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en |
| Invaliditeitsverzekering wordt goedgekeurd. | Invaliditeitsverzekering wordt goedgekeurd. |
Art. 2.Dit besluit en de bijgevoegde aanpassing van de |
Art. 2.Dit besluit en de bijgevoegde aanpassing van de |
| bestuursovereenkomst hebben uitwerking met ingang van 1 januari 2021. | bestuursovereenkomst hebben uitwerking met ingang van 1 januari 2021. |
Art. 3.De minister bevoegd voor Sociale Zaken, de minister bevoegd |
Art. 3.De minister bevoegd voor Sociale Zaken, de minister bevoegd |
| voor Ambtenarenzaken en de staatssecretaris bevoegd voor Begroting | voor Ambtenarenzaken en de staatssecretaris bevoegd voor Begroting |
| zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. | zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. |
| Gegeven te Brussel, 6 februari 2022. | Gegeven te Brussel, 6 februari 2022. |
| FILIP | FILIP |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Sociale Zaken, | De Minister van Sociale Zaken, |
| Fr. VANDENBROUCKE | Fr. VANDENBROUCKE |
| De Minister van Ambtenarenzaken, | De Minister van Ambtenarenzaken, |
| P. DE SUTTER | P. DE SUTTER |
| De Staatssecretaris voor Begroting, | De Staatssecretaris voor Begroting, |
| E. DE BLEEKER | E. DE BLEEKER |
| Bijvoegsel voor 2021 bij de bestuursovereenkomst 2016 - 2018 | Bijvoegsel voor 2021 bij de bestuursovereenkomst 2016 - 2018 |
| Gezien de beslissing van de Ministerraad van 20 november 2020 | Gezien de beslissing van de Ministerraad van 20 november 2020 |
| betreffende de verlenging voor 2021 van de bestuursovereenkomsten 2016 | betreffende de verlenging voor 2021 van de bestuursovereenkomsten 2016 |
| - 2018 van de openbare instellingen van sociale zekerheid; | - 2018 van de openbare instellingen van sociale zekerheid; |
| Gezien het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen | Gezien het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen |
| met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van | met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van |
| sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 | sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 |
| juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring | juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring |
| van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels; | van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels; |
| Gezien de bestuursovereenkomst 2016 - 2018 tussen de Belgische Staat | Gezien de bestuursovereenkomst 2016 - 2018 tussen de Belgische Staat |
| en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering, vastgelegd bij | en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering, vastgelegd bij |
| Koninklijk Besluit van 21 april 2016 en gepubliceerd in het Belgisch | Koninklijk Besluit van 21 april 2016 en gepubliceerd in het Belgisch |
| Staatsblad op 13 december 2016; | Staatsblad op 13 december 2016; |
| Gezien de eerste verlenging van de bestuursovereenkomst 2016 - 2018 | Gezien de eerste verlenging van de bestuursovereenkomst 2016 - 2018 |
| voor de periode van 1 januari 2019 tot 31 december 2020, vastgelegd | voor de periode van 1 januari 2019 tot 31 december 2020, vastgelegd |
| bij Koninklijk Besluit van 16 juli 2019 en gepubliceerd in het | bij Koninklijk Besluit van 16 juli 2019 en gepubliceerd in het |
| Belgisch Staatsblad op 20 augustus 2019; | Belgisch Staatsblad op 20 augustus 2019; |
| Rekening houdend met de informatie verschaft aan de vakverenigingen | Rekening houdend met de informatie verschaft aan de vakverenigingen |
| bij de HZIV en het advies van het Basisoverlegcomité van de HZIV | bij de HZIV en het advies van het Basisoverlegcomité van de HZIV |
| gegeven op 25 augustus 2020 en 20 april 2021; | gegeven op 25 augustus 2020 en 20 april 2021; |
| Rekening houdend met het akkoord van het Beheerscomité van de HZIV | Rekening houdend met het akkoord van het Beheerscomité van de HZIV |
| gegeven op 2 september 2020 en op 5 mei 2021; | gegeven op 2 september 2020 en op 5 mei 2021; |
| Gelet op de controle op de coördinatie en de consistentie van de | Gelet op de controle op de coördinatie en de consistentie van de |
| ontwerpen van bijvoegsels van de verschillende openbare instellingen | ontwerpen van bijvoegsels van de verschillende openbare instellingen |
| van sociale zekerheid uitgevoerd op 19 januari 2021 door het College | van sociale zekerheid uitgevoerd op 19 januari 2021 door het College |
| van openbare instellingen van sociale zekerheid overeenkomstig artikel | van openbare instellingen van sociale zekerheid overeenkomstig artikel |
| 6 van het voornoemde Koninklijk Besluit van 3 april 1997; | 6 van het voornoemde Koninklijk Besluit van 3 april 1997; |
| Gelet op de instemming van de regering na beraadslaging in de | Gelet op de instemming van de regering na beraadslaging in de |
| Ministerraad van 19 november 2021; | Ministerraad van 19 november 2021; |
| Wordt overeengekomen wat volgt, voor de periode van 1 januari tot 31 | Wordt overeengekomen wat volgt, voor de periode van 1 januari tot 31 |
| december 2021, tussen, enerzijds, | december 2021, tussen, enerzijds, |
| De Belgische Staat, vertegenwoordigd door mijnheer Frank | De Belgische Staat, vertegenwoordigd door mijnheer Frank |
| Vandenbroucke, Vice-eersteminister en Minister van Sociale Zaken en | Vandenbroucke, Vice-eersteminister en Minister van Sociale Zaken en |
| Volksgezondheid, door mevrouw Petra De Sutter, Vice-eersteminister en | Volksgezondheid, door mevrouw Petra De Sutter, Vice-eersteminister en |
| Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en | Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en |
| Post, en door mevrouw Eva De Bleeker, Staatssecretaris voor Begroting | Post, en door mevrouw Eva De Bleeker, Staatssecretaris voor Begroting |
| en Consumentenbescherming: | en Consumentenbescherming: |
| Hierna genoemd « de Staat » | Hierna genoemd « de Staat » |
| en, anderzijds, | en, anderzijds, |
| de HZIV, Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering, openbare | de HZIV, Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering, openbare |
| instelling van sociale zekerheid, waarvan de zetel is gevestigd te | instelling van sociale zekerheid, waarvan de zetel is gevestigd te |
| 1000 BRUSSEL, Troonstraat nr. 30, vertegenwoordigd door mevrouw S. | 1000 BRUSSEL, Troonstraat nr. 30, vertegenwoordigd door mevrouw S. |
| SLEGERS en de heren K. ROSIER, L. WARLOP en R. DEWEERDT, leden van het | SLEGERS en de heren K. ROSIER, L. WARLOP en R. DEWEERDT, leden van het |
| Beheerscomité, daartoe gemandateerd, en door mevrouw C. MICLOTTE, | Beheerscomité, daartoe gemandateerd, en door mevrouw C. MICLOTTE, |
| administrateur-generaal, bijgestaan door de heer E. TEUNKENS, | administrateur-generaal, bijgestaan door de heer E. TEUNKENS, |
| adjunct-administrateur-generaal, en door de heer L. GOUTRY, Voorzitter | adjunct-administrateur-generaal, en door de heer L. GOUTRY, Voorzitter |
| van het Beheerscomité, | van het Beheerscomité, |
| hierna genoemd « de HZIV » : | hierna genoemd « de HZIV » : |
| Zonder uitdrukkelijke wijziging die hieronder in dit bijvoegsel is | Zonder uitdrukkelijke wijziging die hieronder in dit bijvoegsel is |
| opgenomen, blijven alle artikels van de bestuursovereenkomst 2016 - | opgenomen, blijven alle artikels van de bestuursovereenkomst 2016 - |
| 2018, zoals gewijzigd door de eerste verlenging voor de periode van 1 | 2018, zoals gewijzigd door de eerste verlenging voor de periode van 1 |
| januari 2019 tot 31 december 2020, van kracht. | januari 2019 tot 31 december 2020, van kracht. |
| Dit bijvoegsel vormt de juridische voortzetting van de 5de | Dit bijvoegsel vormt de juridische voortzetting van de 5de |
| bestuursovereenkomst. Geheel in de lijn van de beoogde continuïteit, | bestuursovereenkomst. Geheel in de lijn van de beoogde continuïteit, |
| bevat het geen nieuwe, maar enkel updates van bestaande doelstellingen | bevat het geen nieuwe, maar enkel updates van bestaande doelstellingen |
| (aanpassingen aan de gewijzigde context). | (aanpassingen aan de gewijzigde context). |
| Toch dringt de noodzaak zich op om, rekening houdend met de | Toch dringt de noodzaak zich op om, rekening houdend met de |
| voortschrijdende evolutie inzake digitalisering in de sector van de | voortschrijdende evolutie inzake digitalisering in de sector van de |
| ziekteverzekering, met de noodzaak om de interne investeringsprojecten | ziekteverzekering, met de noodzaak om de interne investeringsprojecten |
| en de vernieuwing van de IT toepassingen verder te zetten en met de | en de vernieuwing van de IT toepassingen verder te zetten en met de |
| hoge werkdruk die er is, in 2021 reeds een versterking te voorzien op | hoge werkdruk die er is, in 2021 reeds een versterking te voorzien op |
| het vlak van de personeelsbezetting en van de IT maintenance. Ook | het vlak van de personeelsbezetting en van de IT maintenance. Ook |
| wenst de HZIV zijn organigram te herdenken, en dit als voorbereiding | wenst de HZIV zijn organigram te herdenken, en dit als voorbereiding |
| op de zesde bestuursovereenkomst: in welke mate is de structuur van de | op de zesde bestuursovereenkomst: in welke mate is de structuur van de |
| organisatie aangepast rekening houdend met externe evoluties, nieuwe | organisatie aangepast rekening houdend met externe evoluties, nieuwe |
| opdrachten, het groeiend ledenaantal, en nood aan modernisering en | opdrachten, het groeiend ledenaantal, en nood aan modernisering en |
| vernieuwing intern (o.m. verdere digitalisering). | vernieuwing intern (o.m. verdere digitalisering). |
| Op het vlak van HR, wil de HZIV in 2021 een "competence center" | Op het vlak van HR, wil de HZIV in 2021 een "competence center" |
| uitbouwen. De idee is om vanuit de organisatiedoelstellingen, en | uitbouwen. De idee is om vanuit de organisatiedoelstellingen, en |
| rekening houdend met de evoluties op het vlak van de ziekteverzekering | rekening houdend met de evoluties op het vlak van de ziekteverzekering |
| en maatschappelijke evoluties, tot een strategische personeelsplanning | en maatschappelijke evoluties, tot een strategische personeelsplanning |
| te komen. | te komen. |
| Daarnaast leeft de idee naar de uitbouw van een contact center. Dit | Daarnaast leeft de idee naar de uitbouw van een contact center. Dit |
| contact center heeft tot doel om zowel de telefonische vragen als de | contact center heeft tot doel om zowel de telefonische vragen als de |
| mails van leden vanuit een gecentraliseerd systeem te kunnen | mails van leden vanuit een gecentraliseerd systeem te kunnen |
| dispatchen over de verschillende diensten heen. Daarbij willen we ook | dispatchen over de verschillende diensten heen. Daarbij willen we ook |
| aan de eigen medewerkers van de HZIV de kans bieden om een goede | aan de eigen medewerkers van de HZIV de kans bieden om een goede |
| service te bieden aan de leden en de zorgverstrekkers, ongeacht de | service te bieden aan de leden en de zorgverstrekkers, ongeacht de |
| fysieke plaats waar de medewerker zich bevindt. In 2021 zal dit idee | fysieke plaats waar de medewerker zich bevindt. In 2021 zal dit idee |
| verder afgetoetst worden en nagegaan worden of dit in de interne | verder afgetoetst worden en nagegaan worden of dit in de interne |
| structuur kan georganiseerd worden. | structuur kan georganiseerd worden. |
| Op het operationele vlak heeft de HZIV nood aan een versterking van | Op het operationele vlak heeft de HZIV nood aan een versterking van |
| het aantal medewerkers. De HZIV kent een stijgend ledenaantal, en | het aantal medewerkers. De HZIV kent een stijgend ledenaantal, en |
| heeft ook heel wat nieuwe taken op zich genomen. Een versterking van | heeft ook heel wat nieuwe taken op zich genomen. Een versterking van |
| de dienst geneeskundige verzorging en van de gewestelijke diensten | de dienst geneeskundige verzorging en van de gewestelijke diensten |
| dringt zich dan ook op. Op het vlak van de support diensten is nood | dringt zich dan ook op. Op het vlak van de support diensten is nood |
| aan extra capaciteit voor analyses uit te voeren (procesanalyse en | aan extra capaciteit voor analyses uit te voeren (procesanalyse en |
| datakwaliteit). | datakwaliteit). |
| Om dit uit te voeren, dient de HZIV over een extra budget van 500.000 | Om dit uit te voeren, dient de HZIV over een extra budget van 500.000 |
| EUR te kunnen beschikken. | EUR te kunnen beschikken. |
| Op het vlak van ICT is er door de toename van het aantal e-services en | Op het vlak van ICT is er door de toename van het aantal e-services en |
| diensten, nood om de maintenance (evolutieve en correctieve | diensten, nood om de maintenance (evolutieve en correctieve |
| aanpassingen aan de toepassingen) te versterken. Om de versterking te | aanpassingen aan de toepassingen) te versterken. Om de versterking te |
| kunnen uitvoeren, is een extra bedrag van 500.000 EUR vereist. De | kunnen uitvoeren, is een extra bedrag van 500.000 EUR vereist. De |
| toename van het aantal services en diensten leidt ook tot een | toename van het aantal services en diensten leidt ook tot een |
| verhoging van de kosten voor het "platform as a service," dit zijn de | verhoging van de kosten voor het "platform as a service," dit zijn de |
| kosten die de HZIV betaalt voor het gebruik van de | kosten die de HZIV betaalt voor het gebruik van de |
| serverinfrastructuur bij een externe dienstverlener, incl. alle | serverinfrastructuur bij een externe dienstverlener, incl. alle |
| bijhorende diensten om de beschikbaarheid van de toepassingen 24 uur | bijhorende diensten om de beschikbaarheid van de toepassingen 24 uur |
| op 24, 7 dagen op 7, te verzekeren. Ook hier heeft de HZIV sinds het | op 24, 7 dagen op 7, te verzekeren. Ook hier heeft de HZIV sinds het |
| afsluiten van de 5de bestuursovereenkomst in 2016 een aanzienlijke | afsluiten van de 5de bestuursovereenkomst in 2016 een aanzienlijke |
| stijging van de ICT werkingskosten. De HZIV raamt de kosten hiervan op | stijging van de ICT werkingskosten. De HZIV raamt de kosten hiervan op |
| 500.000 EUR. | 500.000 EUR. |
| De doelstellingen opgenomen in dit bijvoegsel, alsook de normen en | De doelstellingen opgenomen in dit bijvoegsel, alsook de normen en |
| realisatiegraden die golden in 2020, blijven ongewijzigd, tenzij hier | realisatiegraden die golden in 2020, blijven ongewijzigd, tenzij hier |
| anders vermeld. Zij zijn enkel geldig voor zover de benodigde en | anders vermeld. Zij zijn enkel geldig voor zover de benodigde en |
| gevraagde beheerskredieten aan de HZIV worden toegekend. | gevraagde beheerskredieten aan de HZIV worden toegekend. |
| De wijzigingen die aan de bestuursovereenkomst 2016 - 2018, zoals | De wijzigingen die aan de bestuursovereenkomst 2016 - 2018, zoals |
| gewijzigd door de eerste verlenging voor de periode van 1 januari 2019 | gewijzigd door de eerste verlenging voor de periode van 1 januari 2019 |
| tot 31 december 2020, worden aangebracht, zijn de volgende: | tot 31 december 2020, worden aangebracht, zijn de volgende: |
| Titel II - Operationele doelstellingen | Titel II - Operationele doelstellingen |
| In het kader van dit bijvoegsel zet de HZIV 20 2021 verder in op de | In het kader van dit bijvoegsel zet de HZIV 20 2021 verder in op de |
| uitvoering van de reeds lopende projecten in het domein geneeskundige | uitvoering van de reeds lopende projecten in het domein geneeskundige |
| verzorging. | verzorging. |
| In artikel 59 worden de punten 2 en 3 vervangen door wat volgt: | In artikel 59 worden de punten 2 en 3 vervangen door wat volgt: |
| 2. Respect voor de timing | 2. Respect voor de timing |
| Indicator | Indicator |
| Norm | Norm |
| Realisatiegraad | Realisatiegraad |
| 1. Verder zetten van de ontwikkelingen in het domein geneeskundige | 1. Verder zetten van de ontwikkelingen in het domein geneeskundige |
| verzorging - Resterende fasen: - Terugbetaling aan de zorgverstrekkers | verzorging - Resterende fasen: - Terugbetaling aan de zorgverstrekkers |
| (verschillende doelgroepen) - Regularisaties - MAF; forfaits, | (verschillende doelgroepen) - Regularisaties - MAF; forfaits, |
| zorgtrajecten - Met inbegrip van de module "elektronisch dossier" | zorgtrajecten - Met inbegrip van de module "elektronisch dossier" |
| Project in uitvoering Per fase wordt de voortgang gerapporteerd | Project in uitvoering Per fase wordt de voortgang gerapporteerd |
| Elk opvolgingsverslag bevat een stand van zaken met de vooruitgang van | Elk opvolgingsverslag bevat een stand van zaken met de vooruitgang van |
| het project met inbegrip van de kwaliteitsnormen en de opgeleverde | het project met inbegrip van de kwaliteitsnormen en de opgeleverde |
| functionaliteiten | functionaliteiten |
| 2. Verder zetten van de ontwikkelingen voor de medische akkoorden | 2. Verder zetten van de ontwikkelingen voor de medische akkoorden |
| Project in uitvoering | Project in uitvoering |
| Elk opvolgingsverslag bevat een stand van zaken met inbegrip van de | Elk opvolgingsverslag bevat een stand van zaken met inbegrip van de |
| kwaliteitsnormen en de opgeleverde functionaliteiten | kwaliteitsnormen en de opgeleverde functionaliteiten |
| 3. Naleven van het budget | 3. Naleven van het budget |
| Rekening houdend met de impact en de vele wijzigingen in de verplichte | Rekening houdend met de impact en de vele wijzigingen in de verplichte |
| ziekteverzekering ingevolge Covid-19 in 2020, heeft de HZIV nood aan | ziekteverzekering ingevolge Covid-19 in 2020, heeft de HZIV nood aan |
| een eenmalig bijkomend investeringsbudget van 600.000 EUR in 2021 voor | een eenmalig bijkomend investeringsbudget van 600.000 EUR in 2021 voor |
| het project geneeskundige verzorging. Dit bedrag is nodig omdat het | het project geneeskundige verzorging. Dit bedrag is nodig omdat het |
| projectteam in 2020 prioritair gewerkt heeft aan de maatregelen in het | projectteam in 2020 prioritair gewerkt heeft aan de maatregelen in het |
| kader van Covid-19 waardoor de planning voor de realisatie van het | kader van Covid-19 waardoor de planning voor de realisatie van het |
| project geneeskundige verzorging vertraging heeft opgelopen. | project geneeskundige verzorging vertraging heeft opgelopen. |
| Indicator | Indicator |
| Norm | Norm |
| Realisatiegraad | Realisatiegraad |
| Project 1 - Geneeskundige Verzorging (gepland budget in 2021: | Project 1 - Geneeskundige Verzorging (gepland budget in 2021: |
| 1.880.000 EUR - met inbegrip van de module "elektronisch dossier") | 1.880.000 EUR - met inbegrip van de module "elektronisch dossier") |
| Project 2 - Medische akkoorden (gepland budget in 2021 : 1.110.051 | Project 2 - Medische akkoorden (gepland budget in 2021 : 1.110.051 |
| EUR) | EUR) |
| T.o.v. initieel geraamd budget, maximale afwijking van 10 % | T.o.v. initieel geraamd budget, maximale afwijking van 10 % |
| JA/NEEN | JA/NEEN |
| 5) De ondersteunende processen | 5) De ondersteunende processen |
| Hoofdstuk 1 - Het Human Resources beleid | Hoofdstuk 1 - Het Human Resources beleid |
| Artikel 108 wordt vervangen als volgt: | Artikel 108 wordt vervangen als volgt: |
| Invoering van een "Competence center" | Invoering van een "Competence center" |
| Er zal vanaf 2021 uitvoering worden gegeven aan het plan van aanpak | Er zal vanaf 2021 uitvoering worden gegeven aan het plan van aanpak |
| voor de verwezenlijking van een competence center, waarbij de nadruk | voor de verwezenlijking van een competence center, waarbij de nadruk |
| zal gelegd worden op loopbaanbegeleiding van de medewerkers, in lijn | zal gelegd worden op loopbaanbegeleiding van de medewerkers, in lijn |
| met de strategische doelstellingen van de organisatie. De HZIV wil in | met de strategische doelstellingen van de organisatie. De HZIV wil in |
| 3 stappen tot een eindresultaat komen: | 3 stappen tot een eindresultaat komen: |
| 1. De HZIV wil een cel "competentiebeheer" creëren binnen de directie | 1. De HZIV wil een cel "competentiebeheer" creëren binnen de directie |
| HR met aan het hoofd een nieuwe A3 functie die als coördinator instaat | HR met aan het hoofd een nieuwe A3 functie die als coördinator instaat |
| van het volledige luik "competentiebeheer" met inbegrip van selectie, | van het volledige luik "competentiebeheer" met inbegrip van selectie, |
| werving, en opleiding. Deze persoon heeft een specifieke opleiding | werving, en opleiding. Deze persoon heeft een specifieke opleiding |
| gevolgd inzake competentiebeheer, jobcoaching en selectiegesprekken. | gevolgd inzake competentiebeheer, jobcoaching en selectiegesprekken. |
| 2. De HZIV wil de strategische personeelsplanning verder uitrollen en | 2. De HZIV wil de strategische personeelsplanning verder uitrollen en |
| dit overeenkomstig de visie en de doelstellingen van de | dit overeenkomstig de visie en de doelstellingen van de |
| bestuursovereenkomst. Verschillende diensten moeten steeds meer omgaan | bestuursovereenkomst. Verschillende diensten moeten steeds meer omgaan |
| met opeenvolgende veranderingen. Uit de welzijnsenquête van 2017/2018 | met opeenvolgende veranderingen. Uit de welzijnsenquête van 2017/2018 |
| bleek ook dat veel medewerkers vinden dat de omgeving waarin ze werken | bleek ook dat veel medewerkers vinden dat de omgeving waarin ze werken |
| op het vlak van wetgeving sterk veranderlijk is en zeer snel | op het vlak van wetgeving sterk veranderlijk is en zeer snel |
| evolueert. | evolueert. |
| 3. In een derde stap wil de HZIV medewerkers aansporen om contact te | 3. In een derde stap wil de HZIV medewerkers aansporen om contact te |
| nemen met de loopbaanbegeleider als men een professioneel advies wil | nemen met de loopbaanbegeleider als men een professioneel advies wil |
| over zijn/haar competenties. Dit gaat m.a.w. om de responsabilisering | over zijn/haar competenties. Dit gaat m.a.w. om de responsabilisering |
| van de medewerker. Een individueel opgestarte loopbaanbegeleiding is | van de medewerker. Een individueel opgestarte loopbaanbegeleiding is |
| op deze manier geïnitieerd. | op deze manier geïnitieerd. |
| Indicator | Indicator |
| Norm | Norm |
| Realisatiegraad | Realisatiegraad |
| Opstart van het competence center - aanstelling van de coördinator en | Opstart van het competence center - aanstelling van de coördinator en |
| bestaffing van de cel - methodologie beschreven | bestaffing van de cel - methodologie beschreven |
| < 31/01/2021 | < 31/01/2021 |
| JA/NEE | JA/NEE |
| Uitvoeren van de strategische personeelsplanning in minstens 1 | Uitvoeren van de strategische personeelsplanning in minstens 1 |
| directie als proefproject | directie als proefproject |
| < 30/06/2021 | < 30/06/2021 |
| JA/NEE | JA/NEE |
| Verdere roll out over de hele organisatie - oefening gebeurt minstens | Verdere roll out over de hele organisatie - oefening gebeurt minstens |
| voor 3 verschillende diensten van de HZIV in 2021 | voor 3 verschillende diensten van de HZIV in 2021 |
| < 31/12/2021 | < 31/12/2021 |
| JA/NEE | JA/NEE |
| Systematisch houden van de « fit » gesprekken binnen de zes maanden na | Systematisch houden van de « fit » gesprekken binnen de zes maanden na |
| de indiensttreding van een nieuwe medewerker | de indiensttreding van een nieuwe medewerker |
| Voor alle nieuwe medewerkers in dienst getreden sinds 01/09/2020 | Voor alle nieuwe medewerkers in dienst getreden sinds 01/09/2020 |
| 85 % | 85 % |
| Aantal individueel begeleide medewerkers (op vraag van de medewerker) | Aantal individueel begeleide medewerkers (op vraag van de medewerker) |
| N.A. | N.A. |
| N.A. | N.A. |
| DEEL V - BUDGETTAIR, FINANCIEEL EN BOEKHOUDKUNDIG LUIK | DEEL V - BUDGETTAIR, FINANCIEEL EN BOEKHOUDKUNDIG LUIK |
| Beheersbegroting voor het jaar 2021 | Beheersbegroting voor het jaar 2021 |
| Het artikel 169 (Beheersbegroting voor de jaren 2019 en 2020) wordt | Het artikel 169 (Beheersbegroting voor de jaren 2019 en 2020) wordt |
| vervangen door het volgend artikel: | vervangen door het volgend artikel: |
| Artikel 169 Beheersbegroting voor het jaar 2021 | Artikel 169 Beheersbegroting voor het jaar 2021 |
| Voor het jaar 2021 wordt het personeelsplan met 10 eenheden | Voor het jaar 2021 wordt het personeelsplan met 10 eenheden |
| uitgebreid, rekening houdend met het stijgend ledenaantal van de HZIV | uitgebreid, rekening houdend met het stijgend ledenaantal van de HZIV |
| voor de operationele diensten en de noodzaak om de ondersteunende | voor de operationele diensten en de noodzaak om de ondersteunende |
| diensten te versterken. | diensten te versterken. |
| De beheersbegroting (exclusief transfers 2020 en 2021) van de HZIV | De beheersbegroting (exclusief transfers 2020 en 2021) van de HZIV |
| voor het jaar 2021 wordt als volgt vastgelegd: | voor het jaar 2021 wordt als volgt vastgelegd: |
| 2021(*) | 2021(*) |
| Genormeerd budget | Genormeerd budget |
| Extra | Extra |
| investerings- kredieten | investerings- kredieten |
| Totaal | Totaal |
| Personeelsuitgaven | Personeelsuitgaven |
| 22.210.529 | 22.210.529 |
| 22.210.529 | 22.210.529 |
| Werkingsuitgaven | Werkingsuitgaven |
| 7.273.647 | 7.273.647 |
| 7.273.647 | 7.273.647 |
| Waarvan: Gewone werking | Waarvan: Gewone werking |
| 2.565.492 | 2.565.492 |
| 2.565.492 | 2.565.492 |
| Informatica | Informatica |
| 4.708.155 | 4.708.155 |
| 4.708.155 | 4.708.155 |
| Investeringen | Investeringen |
| 372.298 | 372.298 |
| 3.378.000 | 3.378.000 |
| 3.750.298 | 3.750.298 |
| Waarvan: Roerende investeringen | Waarvan: Roerende investeringen |
| 10.247 | 10.247 |
| - | - |
| 10.247 | 10.247 |
| Informatica-investeringen | Informatica-investeringen |
| 362.051 | 362.051 |
| 2.028.000 | 2.028.000 |
| 2.390.051 | 2.390.051 |
| Onroerende investeringen | Onroerende investeringen |
| 0 | 0 |
| 1.350.000 | 1.350.000 |
| 1.350.000 | 1.350.000 |
| Niet limitatief krediet: Betwiste zaken | Niet limitatief krediet: Betwiste zaken |
| 146.481 | 146.481 |
| - | - |
| 146.481 | 146.481 |
| Totaal | Totaal |
| 30.002.955 | 30.002.955 |
| 3.378.000 | 3.378.000 |
| 33.380.955 | 33.380.955 |
| (*) Federale opdrachten | (*) Federale opdrachten |
| Artikel 170 Maximumbedrag van de kredieten voor het statutair | Artikel 170 Maximumbedrag van de kredieten voor het statutair |
| personeel | personeel |
| Overeenkomstig artikel 5 § 1 6° van het KB van 3 april 1997 wordt het | Overeenkomstig artikel 5 § 1 6° van het KB van 3 april 1997 wordt het |
| maximumbedrag van de kredieten voor het statutair personeel vastgelegd | maximumbedrag van de kredieten voor het statutair personeel vastgelegd |
| op 21.000.000 EUR voor het jaar 2021, rekening houdende met de gekende | op 21.000.000 EUR voor het jaar 2021, rekening houdende met de gekende |
| patronale bijdragen (patronale pensioenlasten,...). | patronale bijdragen (patronale pensioenlasten,...). |
| DEEL VI - SLOTBEPALINGEN | DEEL VI - SLOTBEPALINGEN |
| Het artikel 180 wordt gewijzigd als volgt: | Het artikel 180 wordt gewijzigd als volgt: |
| Artikel 180 Dit bijvoegsel treedt in werking op 1 januari 2021. | Artikel 180 Dit bijvoegsel treedt in werking op 1 januari 2021. |
| Voor de Staat | Voor de Staat |
| De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, | De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, |
| Frank VANDENBROUCKE | Frank VANDENBROUCKE |
| De Minister van Ambtenarenzaken, | De Minister van Ambtenarenzaken, |
| Petra DE SUTTER | Petra DE SUTTER |
| De Staatssecretaris voor Begroting | De Staatssecretaris voor Begroting |
| en Consumentenbescherming, | en Consumentenbescherming, |
| Eva DE BLEEKER | Eva DE BLEEKER |
| Voor de HZIV | Voor de HZIV |
| De Voorzitter van het Beheerscomité | De Voorzitter van het Beheerscomité |
| Luc GOUTRY | Luc GOUTRY |
| De vertegenwoordigers van de werknemers en werkgevers, | De vertegenwoordigers van de werknemers en werkgevers, |
| aangeduid door het Beheerscomité | aangeduid door het Beheerscomité |
| Sabine SLEGERS | Sabine SLEGERS |
| Raf DE WEERDT | Raf DE WEERDT |
| Kris ROSIER | Kris ROSIER |
| Louis WARLOP | Louis WARLOP |
| Het Algemeen Beheer | Het Algemeen Beheer |
| Christine MICLOTTE | Christine MICLOTTE |
| Administrateur-generaal | Administrateur-generaal |
| Eric TEUNKENS | Eric TEUNKENS |
| Adjunct-administrateur-generaal | Adjunct-administrateur-generaal |