Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 05/09/2001
← Terug naar "Koninklijk besluit tot aanpassing van sommige bepalingen van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven aan richtlijn 97/66/EG betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in de telecommunicatiesector "
Koninklijk besluit tot aanpassing van sommige bepalingen van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven aan richtlijn 97/66/EG betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in de telecommunicatiesector Koninklijk besluit tot aanpassing van sommige bepalingen van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven aan richtlijn 97/66/EG betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in de telecommunicatiesector
MINISTERIE VAN VERKEER EN INFRASTRUCTUUR MINISTERIE VAN VERKEER EN INFRASTRUCTUUR
5 SEPTEMBER 2001. - Koninklijk besluit tot aanpassing van sommige 5 SEPTEMBER 2001. - Koninklijk besluit tot aanpassing van sommige
bepalingen van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van bepalingen van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van
sommige economische overheidsbedrijven aan richtlijn 97/66/EG sommige economische overheidsbedrijven aan richtlijn 97/66/EG
betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de bescherming van betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de bescherming van
de persoonlijke levenssfeer in de telecommunicatiesector de persoonlijke levenssfeer in de telecommunicatiesector
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Het besluit dat u ter ondertekening wordt voorgelegd, heeft tot doel Het besluit dat u ter ondertekening wordt voorgelegd, heeft tot doel
om de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige om de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige
economische overheidsbedrijven conform te maken aan de bepalingen van economische overheidsbedrijven conform te maken aan de bepalingen van
richtlijn 97/66/EG van het Europees Parlement en de Raad van 15 richtlijn 97/66/EG van het Europees Parlement en de Raad van 15
december 1997 betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de december 1997 betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de
bescherming van de persoonlijke levenssfeer in de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in de
telecommunicatiesector. telecommunicatiesector.
De Europese Commissie heeft België op 14 december 2000 in gebreke De Europese Commissie heeft België op 14 december 2000 in gebreke
gesteld met betrekking tot de omzetting in nationale wetgeving van de gesteld met betrekking tot de omzetting in nationale wetgeving van de
bepalingen van richtlijn 97/66/EG. Na bestudering van een door België bepalingen van richtlijn 97/66/EG. Na bestudering van een door België
ingediende omzettingstabel waarin de maatregelen uiteen werden gezet ingediende omzettingstabel waarin de maatregelen uiteen werden gezet
die geacht werden en volledige omzetting van de vermelde richtlijn in die geacht werden en volledige omzetting van de vermelde richtlijn in
te houden, is de Commissie tot het besluit gekomen dat de richtlijn te houden, is de Commissie tot het besluit gekomen dat de richtlijn
niet volledig werd omgezet in interne rechtsbepalingen. Meer bepaald niet volledig werd omgezet in interne rechtsbepalingen. Meer bepaald
is de Commissie de mening toegedaan dat de artikelen 4, 6, lid 4, 10 is de Commissie de mening toegedaan dat de artikelen 4, 6, lid 4, 10
en 11, lid 1 van de richtlijn niet volledig werden omgezet. en 11, lid 1 van de richtlijn niet volledig werden omgezet.
In het antwoord aan de Commissie heeft België een aantal argumenten In het antwoord aan de Commissie heeft België een aantal argumenten
vermeld ten einde aan te tonen dat de bepalingen van richtlijn vermeld ten einde aan te tonen dat de bepalingen van richtlijn
97/66/EG wel degelijk integraal in de nationale wetgeving terug te 97/66/EG wel degelijk integraal in de nationale wetgeving terug te
vinden zijn. Tegelijkertijd heeft België zich ook bereid verklaard om vinden zijn. Tegelijkertijd heeft België zich ook bereid verklaard om
een aantal verduidelijkingen in de bestaande wettelijke regels op te een aantal verduidelijkingen in de bestaande wettelijke regels op te
nemen opdat niet de minste twijfel zou kunnen bestaan omtrent de nemen opdat niet de minste twijfel zou kunnen bestaan omtrent de
effectieve omzetting van richtlijn 97/66/EG. effectieve omzetting van richtlijn 97/66/EG.
De bepalingen van onderhavig besluit vormen de aanpassing van de wet De bepalingen van onderhavig besluit vormen de aanpassing van de wet
van 21 maart 1991 aan de artikelen 4, 6, lid 4 en 11, lid 1 van de van 21 maart 1991 aan de artikelen 4, 6, lid 4 en 11, lid 1 van de
richtlijn. Aan de opmerkingen van de Commissie in verband met artikel richtlijn. Aan de opmerkingen van de Commissie in verband met artikel
10 van de richtlijn wordt tegemoet gekomen in een koninklijk besluit 10 van de richtlijn wordt tegemoet gekomen in een koninklijk besluit
tot aanpassing van het koninklijk besluit van 22 juni 1998 tot tot aanpassing van het koninklijk besluit van 22 juni 1998 tot
vaststelling van het bestek van toepassing op de spraaktelefoondienst vaststelling van het bestek van toepassing op de spraaktelefoondienst
en de procedure inzake de toekenning van individuele vergunningen. en de procedure inzake de toekenning van individuele vergunningen.
Artikelsgewijze commentaar Artikelsgewijze commentaar

Artikel 1.Wijzigt de nummering van artikel 105sexies van de wet

Artikel 1.Wijzigt de nummering van artikel 105sexies van de wet

teneinde de inlassing van een nieuw artikel 105sexiesB op die plaats teneinde de inlassing van een nieuw artikel 105sexiesB op die plaats
in de wet mogelijk te maken. in de wet mogelijk te maken.

Artikel 2.Voegt een nieuw artikel 105sexiesB in teneinde artikel 4

Artikel 2.Voegt een nieuw artikel 105sexiesB in teneinde artikel 4

van richtlijn 97/66/EG volledig om te zetten. Daar dit artikel van de van richtlijn 97/66/EG volledig om te zetten. Daar dit artikel van de
richtlijn voornamelijk de bescherming van de eindgebruiker tot doel richtlijn voornamelijk de bescherming van de eindgebruiker tot doel
heeft, verdient het aanbeveling om de omzettingstekst op te nemen in heeft, verdient het aanbeveling om de omzettingstekst op te nemen in
het corresponderende deel « Hoofdstuk IXter, Bescherming van de het corresponderende deel « Hoofdstuk IXter, Bescherming van de
gebruiker » van de wet. Met de inlassing van dit artikel wordt gebruiker » van de wet. Met de inlassing van dit artikel wordt
tegemoetgekomen aan de opmerking van de Commissie dat de te nemen tegemoetgekomen aan de opmerking van de Commissie dat de te nemen
maatregelen een beveiligingsniveau moeten waarborgen dat in verhouding maatregelen een beveiligingsniveau moeten waarborgen dat in verhouding
staat tot het betrokken risico en wordt het principe dat de staat tot het betrokken risico en wordt het principe dat de
verstrekker van algemeen beschikbare telecommunicatiediensten zijn verstrekker van algemeen beschikbare telecommunicatiediensten zijn
abonnees op de hoogte moet brengen van het risico op het doorbreken abonnees op de hoogte moet brengen van het risico op het doorbreken
van de veiligheid van het netwerk op eenduidige wijze vastgelegd. van de veiligheid van het netwerk op eenduidige wijze vastgelegd.

Artikel 3.Wijzigt artikel 105nonies, § 3, van de wet. De bewoording

Artikel 3.Wijzigt artikel 105nonies, § 3, van de wet. De bewoording

van deze paragraaf wordt aangepast teneinde het artikel beter te laten van deze paragraaf wordt aangepast teneinde het artikel beter te laten
aansluiten bij de tekst van artikel 6, lid 4, van de richtlijn. Tevens aansluiten bij de tekst van artikel 6, lid 4, van de richtlijn. Tevens
wordt gepreciseerd dat de verwerking van verkeers- en rekeninggegevens wordt gepreciseerd dat de verwerking van verkeers- en rekeninggegevens
beperkt moet blijven tot hetgeen noodzakelijk is om de in het artikel beperkt moet blijven tot hetgeen noodzakelijk is om de in het artikel
opgesomde activiteiten te kunnen ontplooien. Aldus wordt de tekst van opgesomde activiteiten te kunnen ontplooien. Aldus wordt de tekst van
artikel 6, lid 4, van de richtlijn volledig omgezet door het artikel 6, lid 4, van de richtlijn volledig omgezet door het
gewijzigde artikel 105nonies. gewijzigde artikel 105nonies.
De artikelen 4 en 5 behoeven geen commentaar. De artikelen 4 en 5 behoeven geen commentaar.
Ik heb de eer te zijn, Ik heb de eer te zijn,
Sire, Sire,
van Uwe Majesteit, van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige de zeer eerbiedige
en zeer getrouwe dienaar, en zeer getrouwe dienaar,
De Minister van Telecommunicatie, De Minister van Telecommunicatie,
R. DAEMS R. DAEMS
ADVIES Nr. 31.940/4 VAN DE AFDELING WETGEVING ADVIES Nr. 31.940/4 VAN DE AFDELING WETGEVING
VAN DE RAAD VAN STATE VAN DE RAAD VAN STATE
De Raad van State, afdeling wetgeving, vierde kamer, op 6 juli 2001 De Raad van State, afdeling wetgeving, vierde kamer, op 6 juli 2001
door de Minister van Telecommunicatie verzocht hem, binnen een termijn door de Minister van Telecommunicatie verzocht hem, binnen een termijn
van ten hoogste drie dagen, van advies te dienen over een ontwerp van van ten hoogste drie dagen, van advies te dienen over een ontwerp van
koninklijk besluit tot « aanpassing van sommige wettelijke bepalingen koninklijk besluit tot « aanpassing van sommige wettelijke bepalingen
inzake telecommunicatie aan de richtlijn 97/66/EG betreffende de inzake telecommunicatie aan de richtlijn 97/66/EG betreffende de
verwerking van persoonsgegevens en de bescherming van de persoonlijke verwerking van persoonsgegevens en de bescherming van de persoonlijke
levenssfeer in de telecommunicatiesector », heeft op 11 juli 2001 het levenssfeer in de telecommunicatiesector », heeft op 11 juli 2001 het
volgende advies gegeven : volgende advies gegeven :
Overeenkomstig artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde Overeenkomstig artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde
wetten op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996, wetten op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996,
moeten in de adviesaanvraag in het bijzonder de redenen worden moeten in de adviesaanvraag in het bijzonder de redenen worden
aangegeven tot staving van het spoedeisende karakter ervan. aangegeven tot staving van het spoedeisende karakter ervan.
De brief met de adviesaanvraag en de aanhef van het ontwerpbesluit De brief met de adviesaanvraag en de aanhef van het ontwerpbesluit
zijn in dezelfde bewoordingen gesteld. zijn in dezelfde bewoordingen gesteld.
In het onderhavige geval luidt de motivering zoals die wordt In het onderhavige geval luidt de motivering zoals die wordt
weergegeven in de brief met de adviesaanvraag als volgt : weergegeven in de brief met de adviesaanvraag als volgt :
« (...), gemotiveerd door de omstandigheid dat de Europese Commissie « (...), gemotiveerd door de omstandigheid dat de Europese Commissie
op 14 december 2000 België in gebreke heeft gesteld betreffende de op 14 december 2000 België in gebreke heeft gesteld betreffende de
niet volledige omzetting van de richtlijn 97/66/EG van het Europees niet volledige omzetting van de richtlijn 97/66/EG van het Europees
Parlement en de Raad van 15 december 1997 betreffende de verwerking Parlement en de Raad van 15 december 1997 betreffende de verwerking
van persoonsgegevens en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van persoonsgegevens en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer
in de telecommunicatiesector (...). » in de telecommunicatiesector (...). »
Voorafgaande vormvereisten Voorafgaande vormvereisten
De rechtsgrond van artikel 4 van het ontwerp wordt opgeleverd door De rechtsgrond van artikel 4 van het ontwerp wordt opgeleverd door
artikel 87, § 2, van de wet van 21 maart 1991 houdende hervorming van artikel 87, § 2, van de wet van 21 maart 1991 houdende hervorming van
sommige economische overheidsbedrijven. sommige economische overheidsbedrijven.
Deze bepaling vereist dat de koninklijke besluiten ter uitvoering Deze bepaling vereist dat de koninklijke besluiten ter uitvoering
ervan ter fine van advies worden voorgelegd aan het Belgisch Instituut ervan ter fine van advies worden voorgelegd aan het Belgisch Instituut
voor postdiensten en telecommunicatie. voor postdiensten en telecommunicatie.
Daar het doel van het ontworpen besluit alleen bestaat in het Daar het doel van het ontworpen besluit alleen bestaat in het
weergeven van de bepalingen van een Europese richtlijn, die de weergeven van de bepalingen van een Europese richtlijn, die de
Lid-Staten geen enkele speelruimte laat, om te zorgen voor een Lid-Staten geen enkele speelruimte laat, om te zorgen voor een
correcte omzetting ervan, wordt dit advies gegeven onder het correcte omzetting ervan, wordt dit advies gegeven onder het
uitdrukkelijke voorbehoud dat het Instituut, dan zijn advies uitdrukkelijke voorbehoud dat het Instituut, dan zijn advies
uitbrengt. Mocht het ontwerp gewijzigd worden als gevolg van het uitbrengt. Mocht het ontwerp gewijzigd worden als gevolg van het
advies van het Instituut, dan zou het wederom moeten worden voorgelegd advies van het Instituut, dan zou het wederom moeten worden voorgelegd
aan de afdeling wetgeving. aan de afdeling wetgeving.
Algemene opmerkingen Algemene opmerkingen
Artikel 1 Artikel 1
Ook al behoeven bij de omzetting van een richtlijn in het interne Ook al behoeven bij de omzetting van een richtlijn in het interne
recht niet noodzakelijk de regels ervan formeel en woordelijk te recht niet noodzakelijk de regels ervan formeel en woordelijk te
worden overgenomen, toch is het de afdeling wetgeving niet duidelijk worden overgenomen, toch is het de afdeling wetgeving niet duidelijk
waarom de redactie van de ontworpen artikelen 105sexiesB, § 1, en waarom de redactie van de ontworpen artikelen 105sexiesB, § 1, en
105nonies, § 3, van de voormelde wet van 21 maart 1991 zou moeten 105nonies, § 3, van de voormelde wet van 21 maart 1991 zou moeten
afwijken van de tekst van respectievelijk de artikelen 4, lid 1, en 6, afwijken van de tekst van respectievelijk de artikelen 4, lid 1, en 6,
lid 4, van richtlijn 97/66/EG van het Europees Parlement en van de lid 4, van richtlijn 97/66/EG van het Europees Parlement en van de
Raad van 15 december 1997 betreffende de verwerking van Raad van 15 december 1997 betreffende de verwerking van
persoonsgegevens en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in persoonsgegevens en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in
de telecommunicatiesector. de telecommunicatiesector.
Ter wille van de rechtszekerheid zou het beter zijn de tekst van de Ter wille van de rechtszekerheid zou het beter zijn de tekst van de
voormelde bepalingen van de Europese richtlijn woordgetrouw weer te voormelde bepalingen van de Europese richtlijn woordgetrouw weer te
geven. geven.
Artikel 2 Artikel 2
De artikelen 1 tot 3 van het ontwerp zijn bepalingen van wetgevende De artikelen 1 tot 3 van het ontwerp zijn bepalingen van wetgevende
aard, die bij wet zullen moeten worden bekrachtigd krachtens artikel aard, die bij wet zullen moeten worden bekrachtigd krachtens artikel
122, § 3, van de voormelde wet van 21 maart 1991. 122, § 3, van de voormelde wet van 21 maart 1991.
Artikel 4 daarentegen is louter van verordenende aard, aangezien het Artikel 4 daarentegen is louter van verordenende aard, aangezien het
gewoon een maatregel is ter uitvoering van artikel 87, § 2, van gewoon een maatregel is ter uitvoering van artikel 87, § 2, van
dezelfde wet en er niet toe strekt een wetsbepaling te wijzigen, aan dezelfde wet en er niet toe strekt een wetsbepaling te wijzigen, aan
te vullen of te vervangen. te vullen of te vervangen.
Volgens een vaste adviespraktijk van de afdeling wetgeving, moet Volgens een vaste adviespraktijk van de afdeling wetgeving, moet
worden vermeden in eenzelfde tekst zowel bepalingen van wetgevende worden vermeden in eenzelfde tekst zowel bepalingen van wetgevende
aard als bepalingen die niet van die aard zijn, op te nemen. aard als bepalingen die niet van die aard zijn, op te nemen.
Bijgevolg dient artikel 4 uit het ontwerp te worden gehaald en te Bijgevolg dient artikel 4 uit het ontwerp te worden gehaald en te
worden opgenomen in een afzonderlijk koninklijk besluit tot wijziging worden opgenomen in een afzonderlijk koninklijk besluit tot wijziging
van het koninklijk besluit van 22 juni 1998 tot vaststelling van het van het koninklijk besluit van 22 juni 1998 tot vaststelling van het
bestek van toepassing op de spraaktelefoondienst en de procedure bestek van toepassing op de spraaktelefoondienst en de procedure
inzake de toekenning van individuele vergunningen. inzake de toekenning van individuele vergunningen.
Bijzondere opmerkingen Bijzondere opmerkingen
Onderzoek van het ontwerp Onderzoek van het ontwerp
Aanhef Aanhef
Eerste lid. De bepalingen van artikel 122 van de voormelde wet van 21 Eerste lid. De bepalingen van artikel 122 van de voormelde wet van 21
maart 1991, gewijzigd bij de wetten van 6 augustus 1993 en 20 december maart 1991, gewijzigd bij de wetten van 6 augustus 1993 en 20 december
1995, zijn vervangen bij de wet van 3 juli 2000. Die wijzigingen 1995, zijn vervangen bij de wet van 3 juli 2000. Die wijzigingen
behoeven bijgevolg niet meer te worden vermeld. behoeven bijgevolg niet meer te worden vermeld.
Dispositief Dispositief
Artikel 3 Artikel 3
Artikel 105nonies, § 3 van de voormelde wet van 21 maart 1991, is Artikel 105nonies, § 3 van de voormelde wet van 21 maart 1991, is
vervangen bij het koninklijk besluit van 21 december 1999. De woorden vervangen bij het koninklijk besluit van 21 december 1999. De woorden
« ingevoegd bij de wet van 19 december 1997, gewijzigd » moeten « ingevoegd bij de wet van 19 december 1997, gewijzigd » moeten
bijgevolg vervangen worden door het woord « vervangen ». bijgevolg vervangen worden door het woord « vervangen ».
De kamer was samengesteld uit : De kamer was samengesteld uit :
De heren : De heren :
R. Andersen, voorzitter van de Raad van State; R. Andersen, voorzitter van de Raad van State;
P. Lienardy en P. Vandernoot, staatsraden; P. Lienardy en P. Vandernoot, staatsraden;
Mevr. C. Gigot, griffier. Mevr. C. Gigot, griffier.
Het verslag werd uitgebracht door de H.L. Detroux, auditeur. De nota Het verslag werd uitgebracht door de H.L. Detroux, auditeur. De nota
van het Coördinatiebureau werd opgesteld en toegelicht door Mevr. van het Coördinatiebureau werd opgesteld en toegelicht door Mevr.
A.-F. Bolly, adjunct-referendaris; A.-F. Bolly, adjunct-referendaris;
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd
nagezien onder toezicht van de heer P. Lienardy. nagezien onder toezicht van de heer P. Lienardy.
De griffier, De griffier,
C. Gigot. C. Gigot.
De voorzitter, De voorzitter,
R. Andersen. R. Andersen.
5 SEPTEMBER 2001. - Koninklijk besluit tot aanpassing van sommige 5 SEPTEMBER 2001. - Koninklijk besluit tot aanpassing van sommige
bepalingen van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van bepalingen van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van
sommige economische overheidsbedrijven aan richtlijn 97/66/EG sommige economische overheidsbedrijven aan richtlijn 97/66/EG
betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de bescherming van betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de bescherming van
de persoonlijke levenssfeer in de telecommunicatiesector de persoonlijke levenssfeer in de telecommunicatiesector
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van
sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikel sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikel
105sexies, ingevoegd bij de wet van 19 december 1997, 105nonies, 105sexies, ingevoegd bij de wet van 19 december 1997, 105nonies,
ingevoegd bij de wet van 19 december 1997 en gewijzigd bij het ingevoegd bij de wet van 19 december 1997 en gewijzigd bij het
koninklijk besluit van 21 december 1999 en 122, gewijzigd bij de koninklijk besluit van 21 december 1999 en 122, gewijzigd bij de
wetten van 19 december 1997 en 3 juli 2000; wetten van 19 december 1997 en 3 juli 2000;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 18 Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 18
juni 2001; juni 2001;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 29 juni Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 29 juni
2001; 2001;
Gelet op het verzoek en spoedbehandeling, gemotiveerd door de Gelet op het verzoek en spoedbehandeling, gemotiveerd door de
omstandigheid dat de Europese Commissie op 14 december 2000 België in omstandigheid dat de Europese Commissie op 14 december 2000 België in
gebreke heeft gesteld betreffende de niet volledige omzetting van de gebreke heeft gesteld betreffende de niet volledige omzetting van de
richtlijn 97/66/EG van het Europees Parlement en de Raad van 15 richtlijn 97/66/EG van het Europees Parlement en de Raad van 15
december 1997 betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de december 1997 betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de
bescherming van de persoonlijke levenssfeer in de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in de
telecommunicatiesector; telecommunicatiesector;
Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 11 juli 2001, Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 11 juli 2001,
met toepassing van artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde met toepassing van artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde
wetten op de Raad van State; wetten op de Raad van State;
Overwegende dat dit besluit tot doel heeft om de bepalingen van de Overwegende dat dit besluit tot doel heeft om de bepalingen van de
richtlijn 97/66/EG van het Europees Parlement en de Raad van 15 richtlijn 97/66/EG van het Europees Parlement en de Raad van 15
december 1997 betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de december 1997 betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de
bescherming van de persoonlijke levenssfeer in de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in de
telecommunicatiesector om te zetten; telecommunicatiesector om te zetten;
Op de voordracht van Onze Minister van Telecommunicatie en op het Op de voordracht van Onze Minister van Telecommunicatie en op het
advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, advies van Onze in Raad vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Artikel 105sexies van de wet van 21 maart 1991 betreffende

Artikel 1.Artikel 105sexies van de wet van 21 maart 1991 betreffende

de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, ingevoegd de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, ingevoegd
bij de wet van 19 december 1997, wordt artikel 105sexiesA van die wet. bij de wet van 19 december 1997, wordt artikel 105sexiesA van die wet.

Art. 2.In dezelfde wet wordt een artikel 105sexiesB ingevoegd,

Art. 2.In dezelfde wet wordt een artikel 105sexiesB ingevoegd,

luidende : luidende :
«

Art. 105sexiesB.§ 1. Onverminderd de toepasselijke voorschriften

«

Art. 105sexiesB.§ 1. Onverminderd de toepasselijke voorschriften

van artikel 87, § 2, 88, 89, § 1, 90, § 2 en 92bis, § 1, treffen de van artikel 87, § 2, 88, 89, § 1, 90, § 2 en 92bis, § 1, treffen de
verstrekkers van algemeen beschikbare telecommunicatiediensten verstrekkers van algemeen beschikbare telecommunicatiediensten
passende technische en organisatorische maatregelen om de veiligheid passende technische en organisatorische maatregelen om de veiligheid
van de door hen verstrekte diensten te garanderen, indien nodig in van de door hen verstrekte diensten te garanderen, indien nodig in
overleg met degene die het openbare telecommunicatienetwerk ter overleg met degene die het openbare telecommunicatienetwerk ter
beschikking stelt voor wat betreft de veiligheid van het netwerk. Die beschikking stelt voor wat betreft de veiligheid van het netwerk. Die
maatregelen dienen een beveiligingsniveau te waarborgen dat in maatregelen dienen een beveiligingsniveau te waarborgen dat in
verhouding staat tot het betrokken risico, rekening houdend met de verhouding staat tot het betrokken risico, rekening houdend met de
stand van de techniek en de kosten van tenuitvoerlegging ervan. stand van de techniek en de kosten van tenuitvoerlegging ervan.
§ 2. Indien een bijzonder risico bestaat dat de beveiliging van het § 2. Indien een bijzonder risico bestaat dat de beveiliging van het
netwerk wordt doorbroken, moeten de verstrekkers van algemeen netwerk wordt doorbroken, moeten de verstrekkers van algemeen
beschikbare telecommunicatiediensten hun abonnees op de hoogte stellen beschikbare telecommunicatiediensten hun abonnees op de hoogte stellen
van dit risico alsmede van de mogelijke middelen om dit risico tegen van dit risico alsmede van de mogelijke middelen om dit risico tegen
te gaan en de daaraan verbonden kosten. » te gaan en de daaraan verbonden kosten. »

Art. 3.Artikel 105nonies, § 3, van dezelfde wet, vervangen bij het

Art. 3.Artikel 105nonies, § 3, van dezelfde wet, vervangen bij het

koninklijk besluit van 21 december 1999 en bekrachtigd bij de wet van koninklijk besluit van 21 december 1999 en bekrachtigd bij de wet van
3 juli 2000, wordt vervangen als volgt : 3 juli 2000, wordt vervangen als volgt :
« De verwerking van de gegevens vermeld in de §§ 1 en 2 mag alleen « De verwerking van de gegevens vermeld in de §§ 1 en 2 mag alleen
gebeuren door personen die werkzaam zijn onder het gezag van gebeuren door personen die werkzaam zijn onder het gezag van
verstrekkers van openbare telecommunicatienetwerken en/of algemeen verstrekkers van openbare telecommunicatienetwerken en/of algemeen
beschikbare telecommunicatiediensten voor facturering of beschikbare telecommunicatiediensten voor facturering of
verkeersbeheer, behandeling van verzoeken om inlichtingen van klanten, verkeersbeheer, behandeling van verzoeken om inlichtingen van klanten,
opsporing van fraude en verkoop van de eigen telecommunicatiediensten opsporing van fraude en verkoop van de eigen telecommunicatiediensten
van de verstrekker en moet beperkt blijven tot hetgeen noodzakelijk is van de verstrekker en moet beperkt blijven tot hetgeen noodzakelijk is
om die activiteiten te kunnen uitvoeren. » om die activiteiten te kunnen uitvoeren. »

Art. 4.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Art. 4.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 5.Onze Minister van Telecommunicatie is belast met de uitvoering

Art. 5.Onze Minister van Telecommunicatie is belast met de uitvoering

van dit besluit. van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 5 september 2001. Gegeven te Brussel, 5 september 2001.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Telecommunicatie, De Minister van Telecommunicatie,
R. DAEMS R. DAEMS
^
Etaamb.be maakt gebruik van cookies
Etaamb.be gebruikt cookies om uw taalvoorkeur te onthouden en om beter te begrijpen hoe etaamb.be gebruikt wordt.
DoorgaanMeer details
x