← Terug naar "Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 juni 2008 betreffende de planning van het medisch aanbod "
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 juni 2008 betreffende de planning van het medisch aanbod | Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 juni 2008 betreffende de planning van het medisch aanbod |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE |
VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU | VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU |
5 MEI 2019. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk | 5 MEI 2019. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk |
besluit van 12 juni 2008 betreffende de planning van het medisch | besluit van 12 juni 2008 betreffende de planning van het medisch |
aanbod | aanbod |
VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
Sire, | Sire, |
Dit koninklijk besluit heeft tot doel het maximaal aantal | Dit koninklijk besluit heeft tot doel het maximaal aantal |
geattesteerde kandidaten te bepalen dat toegang heeft tot een | geattesteerde kandidaten te bepalen dat toegang heeft tot een |
opleiding leidend tot één van de beroepstitels voorbehouden aan de | opleiding leidend tot één van de beroepstitels voorbehouden aan de |
beoefenaars van de geneeskunde voor het jaar 2025. | beoefenaars van de geneeskunde voor het jaar 2025. |
Het vastleggen van de quota heeft tot doel de stabiliteit en kwaliteit | Het vastleggen van de quota heeft tot doel de stabiliteit en kwaliteit |
van de medische workforce op middellange termijn te garanderen. | van de medische workforce op middellange termijn te garanderen. |
Overeenkomstig artikel 92, § 1, 1°, van de wet betreffende de | Overeenkomstig artikel 92, § 1, 1°, van de wet betreffende de |
uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei | uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei |
2015, vervangen bij de wet van 22 maart 2018, wordt het globale aantal | 2015, vervangen bij de wet van 22 maart 2018, wordt het globale aantal |
kandidaten vastgelegd per gemeenschap. | kandidaten vastgelegd per gemeenschap. |
Er wordt dus geen globaal aantal voor België meer opgenomen in het | Er wordt dus geen globaal aantal voor België meer opgenomen in het |
besluit. | besluit. |
De in dit besluit vastgestelde quota voor het jaar 2025 zijn gebaseerd | De in dit besluit vastgestelde quota voor het jaar 2025 zijn gebaseerd |
op het advies 2019-1 van de Planningscommissie-Medisch aanbod dat op 1 | op het advies 2019-1 van de Planningscommissie-Medisch aanbod dat op 1 |
februari 2019 werd uitgebracht, met inachtneming van de verdeelsleutel | februari 2019 werd uitgebracht, met inachtneming van de verdeelsleutel |
bepaald door het Rekenhof. | bepaald door het Rekenhof. |
De Planningscommissie adviseert voor het jaar 2025 een globaal quotum | De Planningscommissie adviseert voor het jaar 2025 een globaal quotum |
van 1445 voor België. Het Rekenhof heeft de verdeelsleutel tussen de | van 1445 voor België. Het Rekenhof heeft de verdeelsleutel tussen de |
Vlaamse en de Franse Gemeenschap vastgesteld op respectievelijk 59,51 | Vlaamse en de Franse Gemeenschap vastgesteld op respectievelijk 59,51 |
procent en 40,49 procent. | procent en 40,49 procent. |
Dit leidt ertoe dat de maximale quota voor artsen voor 2025 | Dit leidt ertoe dat de maximale quota voor artsen voor 2025 |
vastgesteld worden op : | vastgesteld worden op : |
- 860 voor de Vlaamse Gemeenschap; | - 860 voor de Vlaamse Gemeenschap; |
- 585 voor de Franse Gemeenschap. | - 585 voor de Franse Gemeenschap. |
De quota in dit besluit moeten in samenhang gelezen worden met het | De quota in dit besluit moeten in samenhang gelezen worden met het |
artikel 92/1, § 1, van de wet betreffende de uitoefening van de | artikel 92/1, § 1, van de wet betreffende de uitoefening van de |
gezondheidszorgberoepen, ingevoegd bij de wet van 22 maart 2018. | gezondheidszorgberoepen, ingevoegd bij de wet van 22 maart 2018. |
Bijgevolg moet het vastgestelde overschot aan arts-kandidaten ten | Bijgevolg moet het vastgestelde overschot aan arts-kandidaten ten |
bedrage van 1531 voor de Franse Gemeenschap jaarlijks afgebouwd | bedrage van 1531 voor de Franse Gemeenschap jaarlijks afgebouwd |
worden. Dit overschot wordt in mindering gebracht van de quota en dit | worden. Dit overschot wordt in mindering gebracht van de quota en dit |
tot het overschot is weggewerkt. Het aantal dat jaarlijks in mindering | tot het overschot is weggewerkt. Het aantal dat jaarlijks in mindering |
wordt gebracht is gelijk aan het verschil tussen het toekomstige | wordt gebracht is gelijk aan het verschil tussen het toekomstige |
quotum voor een bepaald jaar en een vast aantal van 505. Deze | quotum voor een bepaald jaar en een vast aantal van 505. Deze |
negatieve lissage wordt voor het eerst toegepast op de quota van 2024 | negatieve lissage wordt voor het eerst toegepast op de quota van 2024 |
en dit tot het overschot is weggewerkt. | en dit tot het overschot is weggewerkt. |
Voor het jaar 2025 worden de quota ten bedrage van 585 dus verminderd | Voor het jaar 2025 worden de quota ten bedrage van 585 dus verminderd |
met 80. De facto bedraagt het maximaal aantal geattesteerde | met 80. De facto bedraagt het maximaal aantal geattesteerde |
arts-kandidaten voor 2025 in de Franse Gemeenschap 505. | arts-kandidaten voor 2025 in de Franse Gemeenschap 505. |
Het overtal zoals vastgesteld door de Planningscommissie wordt dus ook | Het overtal zoals vastgesteld door de Planningscommissie wordt dus ook |
verminderd met 80. | verminderd met 80. |
Het resterend weg te werken overschot bedraagt nog 1370 in de Franse | Het resterend weg te werken overschot bedraagt nog 1370 in de Franse |
Gemeenschap. | Gemeenschap. |
Op basis van artikel 92/1, § 2, van voormelde wet worden in dit | Op basis van artikel 92/1, § 2, van voormelde wet worden in dit |
besluit de nadere regels bepaald voor het corrigeren van de | besluit de nadere regels bepaald voor het corrigeren van de |
toekomstige quota rekening houdend met het tekort dat op basis van het | toekomstige quota rekening houdend met het tekort dat op basis van het |
advies 2017/03 van de Planningscommissie is vastgesteld. | advies 2017/03 van de Planningscommissie is vastgesteld. |
Bijgevolg wordt het tekort aan arts-kandidaten ten bedrage van 1040 in | Bijgevolg wordt het tekort aan arts-kandidaten ten bedrage van 1040 in |
de Vlaamse Gemeenschap aangezuiverd door de quota van 2025 te verhogen | de Vlaamse Gemeenschap aangezuiverd door de quota van 2025 te verhogen |
met 8%. De facto bedraagt het maximaal aantal geattesteerde | met 8%. De facto bedraagt het maximaal aantal geattesteerde |
arts-kandidaten voor 2025 in de Vlaamse Gemeenschap dus 929. | arts-kandidaten voor 2025 in de Vlaamse Gemeenschap dus 929. |
Teneinde transparant te zijn, worden de adviezen 2017-3 en 2019-1 van | Teneinde transparant te zijn, worden de adviezen 2017-3 en 2019-1 van |
de Planningscommissie, alsook het advies van de Raad van State, als | de Planningscommissie, alsook het advies van de Raad van State, als |
bijlage van dit besluit gepubliceerd. | bijlage van dit besluit gepubliceerd. |
Ik heb de eer te zijn, | Ik heb de eer te zijn, |
Sire, | Sire, |
Van Uwe Majesteit, | Van Uwe Majesteit, |
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, | de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, |
De Minister van Volksgezondheid, | De Minister van Volksgezondheid, |
M. DE BLOCK | M. DE BLOCK |
Raad van State | Raad van State |
afdeling Wetgeving | afdeling Wetgeving |
Advies 66.028/2 van 25 april 2019 over een ontwerp van koninklijk | Advies 66.028/2 van 25 april 2019 over een ontwerp van koninklijk |
besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 juni 2008 | besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 juni 2008 |
betreffende de planning van het medisch aanbod' | betreffende de planning van het medisch aanbod' |
Op 17 april 2019 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de | Op 17 april 2019 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de |
Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, en van Asiel en | Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, en van Asiel en |
Migratie verzocht binnen een termijn van vijf werkdagen een advies te | Migratie verzocht binnen een termijn van vijf werkdagen een advies te |
verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van | verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van |
het koninklijk besluit van 12 juni 2008 betreffende de planning van | het koninklijk besluit van 12 juni 2008 betreffende de planning van |
het medisch aanbod'. | het medisch aanbod'. |
Het ontwerp is door de tweede kamer onderzocht op 25 april 2019. | Het ontwerp is door de tweede kamer onderzocht op 25 april 2019. |
De kamer was samengesteld uit Pierre VANDERNOOT, kamervoorzitter, Luc | De kamer was samengesteld uit Pierre VANDERNOOT, kamervoorzitter, Luc |
DETROUX en Patrick RONVAUX, staatsraden, en Béatrice DRAPIER, | DETROUX en Patrick RONVAUX, staatsraden, en Béatrice DRAPIER, |
griffier. | griffier. |
Het verslag is uitgebracht door Pauline LAGASSE, auditeur. | Het verslag is uitgebracht door Pauline LAGASSE, auditeur. |
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het | De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het |
advies is nagezien onder toezicht van Pierre VANDERNOOT. | advies is nagezien onder toezicht van Pierre VANDERNOOT. |
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 25 april | Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 25 april |
2019. | 2019. |
Volgens artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten op de Raad van | Volgens artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten op de Raad van |
State, gecoördineerd op 12 januari 1973, moeten in de adviesaanvraag | State, gecoördineerd op 12 januari 1973, moeten in de adviesaanvraag |
in het bijzonder de redenen worden aangegeven tot staving van het | in het bijzonder de redenen worden aangegeven tot staving van het |
spoedeisende karakter ervan. | spoedeisende karakter ervan. |
In het onderhavige geval luidt de motivering in de brief met de | In het onderhavige geval luidt de motivering in de brief met de |
adviesaanvraag als volgt: | adviesaanvraag als volgt: |
"Het verzoek om spoedbehandeling is gemotiveerd door de omstandigheid | "Het verzoek om spoedbehandeling is gemotiveerd door de omstandigheid |
dat de studenten et de universiteiten zo snel mogelijk op de hoogte | dat de studenten et de universiteiten zo snel mogelijk op de hoogte |
moeten zijn van de quota; | moeten zijn van de quota; |
Dat dit de rechtszekerheid ten goede komt van zowel de studenten als | Dat dit de rechtszekerheid ten goede komt van zowel de studenten als |
van de universiteiten gelet op hun deelname aan het toelatingsexamen | van de universiteiten gelet op hun deelname aan het toelatingsexamen |
en de organisatie ervan voor de start van volgend academiejaar; | en de organisatie ervan voor de start van volgend academiejaar; |
Dat het bovendien nodig is om de globale quota vast te stellen opdat | Dat het bovendien nodig is om de globale quota vast te stellen opdat |
de Gemeenschappen hun respectieve subquota kunnen bepalen; | de Gemeenschappen hun respectieve subquota kunnen bepalen; |
Dat bijgevolg onderhavig besluit zo snel mogelijk moet worden | Dat bijgevolg onderhavig besluit zo snel mogelijk moet worden |
gepubliceerd." | gepubliceerd." |
Rekening houdend met het tijdstip waarop dit advies wordt gegeven, | Rekening houdend met het tijdstip waarop dit advies wordt gegeven, |
vestigt de Raad van State de aandacht op het feit dat, wegens het | vestigt de Raad van State de aandacht op het feit dat, wegens het |
ontslag van de regering, de bevoegdheid van deze laatste beperkt is | ontslag van de regering, de bevoegdheid van deze laatste beperkt is |
tot het afhandelen van de lopende zaken. Dit advies wordt evenwel | tot het afhandelen van de lopende zaken. Dit advies wordt evenwel |
gegeven zonder dat wordt nagegaan of het ontwerp onder die beperkte | gegeven zonder dat wordt nagegaan of het ontwerp onder die beperkte |
bevoegdheid valt, aangezien de afdeling Wetgeving geen kennis heeft | bevoegdheid valt, aangezien de afdeling Wetgeving geen kennis heeft |
van alle feitelijke gegevens die de regering in aanmerking kan nemen | van alle feitelijke gegevens die de regering in aanmerking kan nemen |
als zij moet beoordelen of het nodig is een verordening vast te | als zij moet beoordelen of het nodig is een verordening vast te |
stellen of te wijzigen. | stellen of te wijzigen. |
Aangezien de adviesaanvraag is ingediend op basis van artikel 84, § 1, | Aangezien de adviesaanvraag is ingediend op basis van artikel 84, § 1, |
eerste lid, 3°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op | eerste lid, 3°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op |
12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving, overeenkomstig artikel | 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving, overeenkomstig artikel |
84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten, haar onderzoek tot | 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten, haar onderzoek tot |
de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de | de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de |
handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten. | handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten. |
Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de | Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de |
volgende opmerkingen. | volgende opmerkingen. |
Algemene opmerking | Algemene opmerking |
Uit het dossier blijkt dat het advies dat het Rekenhof op 15 januari | Uit het dossier blijkt dat het advies dat het Rekenhof op 15 januari |
2019 heeft gegeven en op basis waarvan de quota zijn bepaald voor de | 2019 heeft gegeven en op basis waarvan de quota zijn bepaald voor de |
universiteiten die respectievelijk onder de Vlaamse Gemeenschap en de | universiteiten die respectievelijk onder de Vlaamse Gemeenschap en de |
Franse Gemeenschap vallen, is gebaseerd op "les données du comptage | Franse Gemeenschap vallen, is gebaseerd op "les données du comptage |
des élèves de plus de 6 ans et de moins de 18 ans, effectué entre le | des élèves de plus de 6 ans et de moins de 18 ans, effectué entre le |
15 janvier 2018 et le 1er février 2018, dans le cadre de l'application | 15 janvier 2018 et le 1er février 2018, dans le cadre de l'application |
de la loi spéciale de financement" (1), terwijl de relevante criteria | de la loi spéciale de financement" (1), terwijl de relevante criteria |
deze zijn die voortvloeien uit artikel 92, § 1/1, van de | deze zijn die voortvloeien uit artikel 92, § 1/1, van de |
gecoördineerde wet van 10 mei 2015 `betreffende de uitoefening van de | gecoördineerde wet van 10 mei 2015 `betreffende de uitoefening van de |
gezondheidszorgberoepen', dat is ingevoegd bij artikel 4 van de wet | gezondheidszorgberoepen', dat is ingevoegd bij artikel 4 van de wet |
van 22 maart 2018. | van 22 maart 2018. |
In zoverre het ontworpen besluit die onregelmatigheid overneemt, is | In zoverre het ontworpen besluit die onregelmatigheid overneemt, is |
het zelf onwettig (2). | het zelf onwettig (2). |
Dit advies wordt hoe dan ook verstrekt onder het volgende voorbehoud: | Dit advies wordt hoe dan ook verstrekt onder het volgende voorbehoud: |
de afdeling Wetgeving beschikt niet over de nodige feitenkennis om de | de afdeling Wetgeving beschikt niet over de nodige feitenkennis om de |
relevantie te kunnen beoordelen van de gegevens die zijn vermeld in | relevantie te kunnen beoordelen van de gegevens die zijn vermeld in |
het formeel advies nr. 2019-01 van 1 februari 2019 van de | het formeel advies nr. 2019-01 van 1 februari 2019 van de |
Planningscommissie - dat op zijn beurt verwijst naar advies nr. | Planningscommissie - dat op zijn beurt verwijst naar advies nr. |
2017-04 van diezelfde commissie - en op basis waarvan het algemeen | 2017-04 van diezelfde commissie - en op basis waarvan het algemeen |
quotum voor België is bepaald, en kan dus niet beoordelen of het | quotum voor België is bepaald, en kan dus niet beoordelen of het |
vastgelegde aantal afgestemd is op de noden inzake het medisch aanbod. | vastgelegde aantal afgestemd is op de noden inzake het medisch aanbod. |
(3) | (3) |
De griffier, | De griffier, |
Béatrice DRAPIER | Béatrice DRAPIER |
De voorzitter, | De voorzitter, |
Pierre VANDERNOOT | Pierre VANDERNOOT |
(1) Er wordt aldus verwezen naar de wet van 23 mei 2000 `tot bepaling | (1) Er wordt aldus verwezen naar de wet van 23 mei 2000 `tot bepaling |
van de criteria bedoeld in artikel 39, § 2, van de bijzondere wet van | van de criteria bedoeld in artikel 39, § 2, van de bijzondere wet van |
16 januari 1989 betreffende de financiering van de Gemeenschappen en | 16 januari 1989 betreffende de financiering van de Gemeenschappen en |
de Gewesten'. | de Gewesten'. |
(2) Zie in die zin advies 63.566/2, gegeven op 29 mei 2018 over een | (2) Zie in die zin advies 63.566/2, gegeven op 29 mei 2018 over een |
ontwerp dat heeft geleid tot het koninklijk besluit van 12 juni 2018 | ontwerp dat heeft geleid tot het koninklijk besluit van 12 juni 2018 |
`tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 juni 2008 betreffende | `tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 juni 2008 betreffende |
de planning van het medisch aanbod' | de planning van het medisch aanbod' |
(http://www.raadvst-consetat.be/dbx/adviezen/63566.pdf). | (http://www.raadvst-consetat.be/dbx/adviezen/63566.pdf). |
(3) Zie in die zin advies 61.555/2, gegeven op 19 juni 2017 over een | (3) Zie in die zin advies 61.555/2, gegeven op 19 juni 2017 over een |
ontwerp dat heeft geleid tot het koninklijk besluit van 31 juli 2017 | ontwerp dat heeft geleid tot het koninklijk besluit van 31 juli 2017 |
`tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 juni 2008 betreffende | `tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 juni 2008 betreffende |
de planning van het medisch aanbod' | de planning van het medisch aanbod' |
(http://www.raadvst-consetat.be/dbx/adviezen/61555.pdf). | (http://www.raadvst-consetat.be/dbx/adviezen/61555.pdf). |
5 MEI 2019. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk | 5 MEI 2019. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk |
besluit van 12 juni 2008 betreffende de planning van het medisch | besluit van 12 juni 2008 betreffende de planning van het medisch |
aanbod | aanbod |
FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op de wet betreffende de uitoefening van de | Gelet op de wet betreffende de uitoefening van de |
gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, artikel 92, § | gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, artikel 92, § |
1, 1°, vervangen bij de wet van 22 maart 2018 en artikel 92/1, | 1, 1°, vervangen bij de wet van 22 maart 2018 en artikel 92/1, |
ingevoegd bij de wet van 22 maart 2018; | ingevoegd bij de wet van 22 maart 2018; |
Gelet op het koninklijk besluit van 12 juni 2008 betreffende de | Gelet op het koninklijk besluit van 12 juni 2008 betreffende de |
planning van het medisch aanbod; | planning van het medisch aanbod; |
Gelet op het advies 2019-1 van de Planningscommissie - medisch aanbod, | Gelet op het advies 2019-1 van de Planningscommissie - medisch aanbod, |
gegeven op 1 februari 2019; | gegeven op 1 februari 2019; |
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 18 | Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 18 |
februari 2019; | februari 2019; |
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op | Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op |
12 april 2019; | 12 april 2019; |
Gelet op de impactanalyse van de regelgeving, uitgevoerd | Gelet op de impactanalyse van de regelgeving, uitgevoerd |
overeenkomstig artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 | overeenkomstig artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 |
houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging; | houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging; |
Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de | Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de |
omstandigheid dat de studenten en de universiteiten zo snel mogelijk | omstandigheid dat de studenten en de universiteiten zo snel mogelijk |
op de hoogte moeten zijn van de quota; | op de hoogte moeten zijn van de quota; |
Dat dit de rechtszekerheid ten goede komt van zowel de studenten als | Dat dit de rechtszekerheid ten goede komt van zowel de studenten als |
van de universiteiten gelet op hun deelname aan het toelatingsexamen | van de universiteiten gelet op hun deelname aan het toelatingsexamen |
en de organisatie ervan voor de start van volgend academiejaar; | en de organisatie ervan voor de start van volgend academiejaar; |
Dat het bovendien nodig is om de globale quota vast te stellen opdat | Dat het bovendien nodig is om de globale quota vast te stellen opdat |
de Gemeenschappen hun respectieve subquota kunnen bepalen; | de Gemeenschappen hun respectieve subquota kunnen bepalen; |
Dat bijgevolg onderhavig besluit zo snel mogelijk moet worden | Dat bijgevolg onderhavig besluit zo snel mogelijk moet worden |
gepubliceerd; | gepubliceerd; |
Gelet op advies 66.028/2 van de Raad van State, gegeven op 25 april | Gelet op advies 66.028/2 van de Raad van State, gegeven op 25 april |
2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de | 2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de |
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid | Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid |
en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, | en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.In artikel 3/1 van het koninklijk besluit van 12 juni 2008 |
Artikel 1.In artikel 3/1 van het koninklijk besluit van 12 juni 2008 |
betreffende de planning van het medisch aanbod, worden de volgende | betreffende de planning van het medisch aanbod, worden de volgende |
wijzigingen aangebracht : | wijzigingen aangebracht : |
"a) paragraaf 1 wordt aangevuld met de bepaling onder 2°, luidende : | "a) paragraaf 1 wordt aangevuld met de bepaling onder 2°, luidende : |
2° 860 voor het jaar 2025. Dit aantal wordt, in uitvoering van artikel | 2° 860 voor het jaar 2025. Dit aantal wordt, in uitvoering van artikel |
92/1, § 2, van de wet betreffende de uitoefening van de | 92/1, § 2, van de wet betreffende de uitoefening van de |
gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, verhoogd met | gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, verhoogd met |
69; | 69; |
b) paragraaf 2 wordt aangevuld met de bepaling onder 2°, luidende : | b) paragraaf 2 wordt aangevuld met de bepaling onder 2°, luidende : |
2° 585 voor het jaar 2025. Dit aantal wordt, in uitvoering van artikel | 2° 585 voor het jaar 2025. Dit aantal wordt, in uitvoering van artikel |
92/1, § 1, van de wet betreffende de uitoefening van de | 92/1, § 1, van de wet betreffende de uitoefening van de |
gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, verminderd met | gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, verminderd met |
80." | 80." |
Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het |
Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het |
Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. | Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. |
Art. 3.De minister bevoegd voor Sociale Zaken en de minister bevoegd |
Art. 3.De minister bevoegd voor Sociale Zaken en de minister bevoegd |
voor Volksgezondheid zijn, ieder wat hem betreft, belast met de | voor Volksgezondheid zijn, ieder wat hem betreft, belast met de |
uitvoering van dit besluit. | uitvoering van dit besluit. |
Gegeven te Brussel, 5 mei 2019. | Gegeven te Brussel, 5 mei 2019. |
FILIP | FILIP |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, | De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, |
M. DE BLOCK | M. DE BLOCK |
FORMEEL ADVIES 2017- 03 VAN DE PLANNINGSCOMMISSIE - MEDISCH AANBOD | FORMEEL ADVIES 2017- 03 VAN DE PLANNINGSCOMMISSIE - MEDISCH AANBOD |
PLANCOM Advies met betrekking tot het herstellen van het evenwicht per | PLANCOM Advies met betrekking tot het herstellen van het evenwicht per |
gemeenschap van de saldo's aan het einde van de afvlakkingsperiode | gemeenschap van de saldo's aan het einde van de afvlakkingsperiode |
Overeenkomstig artikel 91 § 2 van de gecoördineerde wet van 10 mei | Overeenkomstig artikel 91 § 2 van de gecoördineerde wet van 10 mei |
2015 met betrekking tot de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen; | 2015 met betrekking tot de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen; |
Overeenkomstig artikel 10, § 1 van het koninklijk besluit van 2 juli | Overeenkomstig artikel 10, § 1 van het koninklijk besluit van 2 juli |
1996 tot vaststelling van de regels met betrekking tot de | 1996 tot vaststelling van de regels met betrekking tot de |
samenstelling en de werking van de Planningscommissie medisch aanbod; | samenstelling en de werking van de Planningscommissie medisch aanbod; |
Na geldige beraadslaging brengt de Planningscommissie-medisch aanbod | Na geldige beraadslaging brengt de Planningscommissie-medisch aanbod |
het volgende advies uit : | het volgende advies uit : |
PLANCOM advies met betrekking tot het herstellen van het evenwicht van | PLANCOM advies met betrekking tot het herstellen van het evenwicht van |
het saldo aan het einde van de afvlakkingsperiode. | het saldo aan het einde van de afvlakkingsperiode. |
Aantal bladzijden (inclusief dit blad) : 3 | Aantal bladzijden (inclusief dit blad) : 3 |
Dit advies werd aanvaard met de volgende quorums : | Dit advies werd aanvaard met de volgende quorums : |
Aanwezige stemgerechtigde leden : | Aanwezige stemgerechtigde leden : |
Stemmen voor : | Stemmen voor : |
Stemmen tegen : | Stemmen tegen : |
Onthouding : | Onthouding : |
Plaats en datum van de vergadering : | Plaats en datum van de vergadering : |
Brussel, 7 maart 2017 | Brussel, 7 maart 2017 |
Brigitte Velkeniers | Brigitte Velkeniers |
Voorzitter | Voorzitter |
Aurélia somer | Aurélia somer |
Secretaris | Secretaris |
De planningscommissie stelt voor dat het saldo op het einde van de | De planningscommissie stelt voor dat het saldo op het einde van de |
lissage-periode op de volgende manier terug in evenwicht wordt | lissage-periode op de volgende manier terug in evenwicht wordt |
gebracht : | gebracht : |
- In de Franse gemeenschap wordt de wegwerking van het overschot aan | - In de Franse gemeenschap wordt de wegwerking van het overschot aan |
opgeleide artsen vastgelegd op 17% van het jaarlijkse quota. | opgeleide artsen vastgelegd op 17% van het jaarlijkse quota. |
Elk jaar, vanaf 2023, wordt het quota verminderd met 17%, tot op het | Elk jaar, vanaf 2023, wordt het quota verminderd met 17%, tot op het |
moment dat het positieve saldo is vereffend. De duur van deze | moment dat het positieve saldo is vereffend. De duur van deze |
wegwerking zal afhangen van het definitieve lissage-saldo. | wegwerking zal afhangen van het definitieve lissage-saldo. |
- In de Vlaamse gemeenschap wordt de wegwerking van het tekort aan | - In de Vlaamse gemeenschap wordt de wegwerking van het tekort aan |
artsen vastgelegd op 8% van het jaarlijkse quota. | artsen vastgelegd op 8% van het jaarlijkse quota. |
Elk jaar, vanaf 2023, zal het quota verhoogd worden met 8%, tot op het | Elk jaar, vanaf 2023, zal het quota verhoogd worden met 8%, tot op het |
moment dat het negatieve saldo is vereffend. De duur van deze | moment dat het negatieve saldo is vereffend. De duur van deze |
wegwerking zal afhangen van het definitieve lissage-saldo. | wegwerking zal afhangen van het definitieve lissage-saldo. |
De leden herinneren eraan dat de finale saldo's van de | De leden herinneren eraan dat de finale saldo's van de |
afvlakkingsperiode moeten worden vastgesteld aan de hand van de | afvlakkingsperiode moeten worden vastgesteld aan de hand van de |
geobserveerde cijfers aan nieuw gediplomeerden, en niet op basis van | geobserveerde cijfers aan nieuw gediplomeerden, en niet op basis van |
schattingen. Het is dus noodzakelijk dat een opvolging van dit systeem | schattingen. Het is dus noodzakelijk dat een opvolging van dit systeem |
ter herstel van het evenwicht wordt uitgevoerd na het volgende PlanCad | ter herstel van het evenwicht wordt uitgevoerd na het volgende PlanCad |
Artsen. | Artsen. |
Om deze evenwichtsherstellende rates te bekomen, hebben de leden van | Om deze evenwichtsherstellende rates te bekomen, hebben de leden van |
de commissie de berekening van het saldo verlengd tot het jaar 2021, | de commissie de berekening van het saldo verlengd tot het jaar 2021, |
zich baserend op de berekenings-methodologie van het aantal artsen dat | zich baserend op de berekenings-methodologie van het aantal artsen dat |
een stageplan mag aanvatten, rekening houdend met de artsen die niet | een stageplan mag aanvatten, rekening houdend met de artsen die niet |
actief zijn bij het RIZIV" (zie advies AFA-2017-1) : | actief zijn bij het RIZIV" (zie advies AFA-2017-1) : |
- in de Franse gemeenschap worden er 896 gediplomeerden verwacht in | - in de Franse gemeenschap worden er 896 gediplomeerden verwacht in |
2021, wat ten opzichte van het gecorrigeerde contingent op basis van | 2021, wat ten opzichte van het gecorrigeerde contingent op basis van |
de inactiviteit resulteert in een stijging van het positief saldo aan | de inactiviteit resulteert in een stijging van het positief saldo aan |
gediplomeerden ter grootte van 214 eenheden | gediplomeerden ter grootte van 214 eenheden |
Of 896-682=214 | Of 896-682=214 |
- in de Vlaamse gemeenschap worden 818 gediplomeerden verwacht in | - in de Vlaamse gemeenschap worden 818 gediplomeerden verwacht in |
2021, wat ten opzichte van het gecorrigeerde contingent op basis van | 2021, wat ten opzichte van het gecorrigeerde contingent op basis van |
de inactiviteit resulteert in een stijging van het negatief saldo aan | de inactiviteit resulteert in een stijging van het negatief saldo aan |
gediplomeerden ter grootte van 128 eenheden | gediplomeerden ter grootte van 128 eenheden |
Of 818-946 = -128 | Of 818-946 = -128 |
Het saldo voor de periode 2004-2021 bedraagt dus : | Het saldo voor de periode 2004-2021 bedraagt dus : |
- een positief saldo in de Franse gemeenschap van 1317+214 of 1531; | - een positief saldo in de Franse gemeenschap van 1317+214 of 1531; |
- een negatief saldo In de Vlaamse gemeenschap van 912+128 of 1040. | - een negatief saldo In de Vlaamse gemeenschap van 912+128 of 1040. |
Een periode van 15 jaar wordt voorzien voor de wegwerking van deze | Een periode van 15 jaar wordt voorzien voor de wegwerking van deze |
saldo's. | saldo's. |
- In de Franse gemeenschap wordt de wegwerking bijgevolg uitgevoerd | - In de Franse gemeenschap wordt de wegwerking bijgevolg uitgevoerd |
aan een ritme van -102/jaar (-1531/15jr ~ -102/jr); | aan een ritme van -102/jaar (-1531/15jr ~ -102/jr); |
- In de Vlaamse gemeenschap volgt de wegwerking een ritme van +69/jaar | - In de Vlaamse gemeenschap volgt de wegwerking een ritme van +69/jaar |
(+1040/15jr ~ +69/jr). | (+1040/15jr ~ +69/jr). |
Deze wegwerking leidt tot een aanpassing van de in het advies | Deze wegwerking leidt tot een aanpassing van de in het advies |
AFA-2017-4 vastgelegde quota, voor de jaren 2023 tot 2026 : | AFA-2017-4 vastgelegde quota, voor de jaren 2023 tot 2026 : |
- In de Franse gemeenschap verandert het jaarlijkse quota voor de | - In de Franse gemeenschap verandert het jaarlijkse quota voor de |
periode 2023-2026 van 607 naar 505; | periode 2023-2026 van 607 naar 505; |
- In de Vlaamse gemeenschap verandert het jaarlijkse quota voor de | - In de Vlaamse gemeenschap verandert het jaarlijkse quota voor de |
periode 2023-2026 van 838 naar 907. | periode 2023-2026 van 838 naar 907. |
Het betreft dus een herstel van het evenwicht ten belope van -17% in | Het betreft dus een herstel van het evenwicht ten belope van -17% in |
de Franse gemeenschap (102/607) en +8% (69/907) in de Vlaamse | de Franse gemeenschap (102/607) en +8% (69/907) in de Vlaamse |
gemeenschap. | gemeenschap. |
De Planningscommissie vestigt de aandacht van de Gemeenschappen op het | De Planningscommissie vestigt de aandacht van de Gemeenschappen op het |
belang van het beheersen van de instroom aan studenten geneeskunde om | belang van het beheersen van de instroom aan studenten geneeskunde om |
zo federaal vastgelegde toegangsquota tot de opleiding te respecteren. | zo federaal vastgelegde toegangsquota tot de opleiding te respecteren. |
FORMEEL ADVIES 2019-01 VAN DE PLANNINGSCOMMISSIE - MEDISCH AANBOD | FORMEEL ADVIES 2019-01 VAN DE PLANNINGSCOMMISSIE - MEDISCH AANBOD |
Overeenkomstig artikel 91, § 2 van de gecoördineerde wet van 10 mei | Overeenkomstig artikel 91, § 2 van de gecoördineerde wet van 10 mei |
2015 met betrekking tot de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen; | 2015 met betrekking tot de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen; |
Overeenkomstig artikel 10, § 1 van het koninklijk besluit van 2 juli | Overeenkomstig artikel 10, § 1 van het koninklijk besluit van 2 juli |
1996 tot vaststelling van de regels met betrekking tot de | 1996 tot vaststelling van de regels met betrekking tot de |
samenstelling en de werking van de Planningscommissie medisch aanbod; | samenstelling en de werking van de Planningscommissie medisch aanbod; |
Gelet op de wet betreffende de uitoefening van de | Gelet op de wet betreffende de uitoefening van de |
gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, artikel 92, § | gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, artikel 92, § |
1, 1°, vervangen bij de wet van 22 maart 2018; | 1, 1°, vervangen bij de wet van 22 maart 2018; |
Na geldige beraadslaging brengt de Planningscommissie-medisch aanbod | Na geldige beraadslaging brengt de Planningscommissie-medisch aanbod |
het volgende advies uit : | het volgende advies uit : |
Advies betreffende de contingentering van de artsen : federaal quota | Advies betreffende de contingentering van de artsen : federaal quota |
voor de jaren 2025 en 2026 tot wijziging van het KB van 12 juni 2008 | voor de jaren 2025 en 2026 tot wijziging van het KB van 12 juni 2008 |
betreffende de planning van het medisch aanbod | betreffende de planning van het medisch aanbod |
Aantal bladzijden (inclusief dit blad) : 5 | Aantal bladzijden (inclusief dit blad) : 5 |
Dit advies werd aanvaard met de volgende quorums : | Dit advies werd aanvaard met de volgende quorums : |
Aanwezige stemgerechtigde leden : | Aanwezige stemgerechtigde leden : |
Stemmen voor : 13 | Stemmen voor : 13 |
Stemmen tegen : 0 | Stemmen tegen : 0 |
Onthouding : 0 | Onthouding : 0 |
Plaats en datum van de vergadering : | Plaats en datum van de vergadering : |
Brussel, 1 februari 2019 | Brussel, 1 februari 2019 |
Brigitte Velkeniers | Brigitte Velkeniers |
Voorzitter | Voorzitter |
Aurélia Somer | Aurélia Somer |
Secretaris | Secretaris |
Advies betreffende de contingentering van de artsen : de federale | Advies betreffende de contingentering van de artsen : de federale |
quota voor de jaren 2025 en 2026 tot wijziging van het KB van 12 juni | quota voor de jaren 2025 en 2026 tot wijziging van het KB van 12 juni |
2008 betreffende de planning van het medisch aanbod | 2008 betreffende de planning van het medisch aanbod |
Federaal quota Artsen 2025-2026 | Federaal quota Artsen 2025-2026 |
De Planningscommissie adviseert het volgend federaal quota met | De Planningscommissie adviseert het volgend federaal quota met |
betrekking tot het aantal geattesteerde kandidaten dat jaarlijks | betrekking tot het aantal geattesteerde kandidaten dat jaarlijks |
toegang krijgt tot de opleiding die leidt naar één van de | toegang krijgt tot de opleiding die leidt naar één van de |
beroepstitels in kwestie (KB van 12 juni 2008 betreffende de planning | beroepstitels in kwestie (KB van 12 juni 2008 betreffende de planning |
van het medisch aanbod). | van het medisch aanbod). |
Het federaal quota wordt vastgelegd op : | Het federaal quota wordt vastgelegd op : |
Voor België, | Voor België, |
Voor de jaren 2025 en 2026 : 1.445 | Voor de jaren 2025 en 2026 : 1.445 |
Toelichting en methode | Toelichting en methode |
Sinds de publicatie van het formele advies 2017-04 voerde de | Sinds de publicatie van het formele advies 2017-04 voerde de |
planningscommissie geen activiteiten uit ter inzameling van nieuwe | planningscommissie geen activiteiten uit ter inzameling van nieuwe |
gegevens met het oog op een bijwerking van de projecties. Deze | gegevens met het oog op een bijwerking van de projecties. Deze |
activiteiten werden opgestart in het tweede semester van 2018 en | activiteiten werden opgestart in het tweede semester van 2018 en |
zullen nog verschillende maanden in beslag nemen (uitvoering van een | zullen nog verschillende maanden in beslag nemen (uitvoering van een |
PlanKad Artsen 2004-2016, uitwerking van een basisscenario en een | PlanKad Artsen 2004-2016, uitwerking van een basisscenario en een |
alternatief scenario). | alternatief scenario). |
De leden van de planningscommissie beschikken dus niet over nieuw | De leden van de planningscommissie beschikken dus niet over nieuw |
objectief cijfermateriaal dat hen toelaat de in het advies 2017-04 | objectief cijfermateriaal dat hen toelaat de in het advies 2017-04 |
vastgelegde Artsenquota te herzien, een advies dat voorstelde om de | vastgelegde Artsenquota te herzien, een advies dat voorstelde om de |
artsenquota voor een periode van 4 jaar vast te leggen, voor de | artsenquota voor een periode van 4 jaar vast te leggen, voor de |
periode 2023 tot 2026. | periode 2023 tot 2026. |
De commissie adviseert dus het voorgestelde, globale cijfer uit het | De commissie adviseert dus het voorgestelde, globale cijfer uit het |
advies 2017-04 te hernemen, met name dat in 2025 en 2026 1.445 artsen | advies 2017-04 te hernemen, met name dat in 2025 en 2026 1.445 artsen |
de toegang krijgen tot een opleiding die leidt tot één van de | de toegang krijgen tot een opleiding die leidt tot één van de |
beroepstitels in kwestie. | beroepstitels in kwestie. |
Dit quota werd vastgelegd met behulp van alternatieve | Dit quota werd vastgelegd met behulp van alternatieve |
arbeidskracht-toekomstscenario's, ontwikkeld met behulp van een | arbeidskracht-toekomstscenario's, ontwikkeld met behulp van een |
wiskundig projectiemodel. | wiskundig projectiemodel. |
De alternatieve scenario's verschillen op de volgende punten van de | De alternatieve scenario's verschillen op de volgende punten van de |
basisscenario's (standaard scenario's die de geobserveerde trends | basisscenario's (standaard scenario's die de geobserveerde trends |
onveranderd laten doorlopen) die in 2016 werden ontwikkeld bij de | onveranderd laten doorlopen) die in 2016 werden ontwikkeld bij de |
voorbereiding van het quota-advies 2022. | voorbereiding van het quota-advies 2022. |
- Het effect van een toegangsfilter voor de studies geneeskunde binnen | - Het effect van een toegangsfilter voor de studies geneeskunde binnen |
de Franstalige gemeenschap, ingaand vanaf het academiejaar 2018-2019; | de Franstalige gemeenschap, ingaand vanaf het academiejaar 2018-2019; |
- Een vermindering van de arbeidstijd ten gevolge van maatschappelijke | - Een vermindering van de arbeidstijd ten gevolge van maatschappelijke |
evoluties naar een betere werk-privé balans; | evoluties naar een betere werk-privé balans; |
- Een toenemende verhoging van het aandeel aan stagiairs dat kiest | - Een toenemende verhoging van het aandeel aan stagiairs dat kiest |
voor de huisartsgeneeskunde op het moment van de opleiding die leidt | voor de huisartsgeneeskunde op het moment van de opleiding die leidt |
naar het behalen van een bijzonder beroepstitel; | naar het behalen van een bijzonder beroepstitel; |
- Een aanpassing van het gehanteerde zorgconsumptie-patroon : de | - Een aanpassing van het gehanteerde zorgconsumptie-patroon : de |
commissie schuift een visie van een langere levensverwachting in goede | commissie schuift een visie van een langere levensverwachting in goede |
gezondheid naar voor en past dit aangepast zorgpatroon toe in de | gezondheid naar voor en past dit aangepast zorgpatroon toe in de |
projecties voor de betrokken specialismen. | projecties voor de betrokken specialismen. |
Net als de basisscenario's houden de alternatieve scenario's rekening | Net als de basisscenario's houden de alternatieve scenario's rekening |
met alle beschikbare gegevens wat betreft de nieuw gediplomeerden in | met alle beschikbare gegevens wat betreft de nieuw gediplomeerden in |
België en in het buitenland, de stocks, de activiteit van de | België en in het buitenland, de stocks, de activiteit van de |
professionals, de Belgische bevolking en haar zorgconsumptie. Op die | professionals, de Belgische bevolking en haar zorgconsumptie. Op die |
manier worden niet enkel ook de bestaande quota-overschrijdingen in | manier worden niet enkel ook de bestaande quota-overschrijdingen in |
rekening gebracht, maar ook de instroom van buitenlanders (die een | rekening gebracht, maar ook de instroom van buitenlanders (die een |
basisopleiding geneeskunde komen volgen en/of een specialisatie of | basisopleiding geneeskunde komen volgen en/of een specialisatie of |
reeds beschikken over in het buitenland behaalde diploma's). Dit maakt | reeds beschikken over in het buitenland behaalde diploma's). Dit maakt |
het mogelijk de waargenomen en verwachte trends (projecties) op het | het mogelijk de waargenomen en verwachte trends (projecties) op het |
vlak van de evolutie van het aantal actieve beroepsbeoefenaars in het | vlak van de evolutie van het aantal actieve beroepsbeoefenaars in het |
kader van de verplichte ziekte- en invaliditeitsverzekering, hun | kader van de verplichte ziekte- en invaliditeitsverzekering, hun |
dichtheid ten opzichte van de bevolking en hun gewogen dichtheid | dichtheid ten opzichte van de bevolking en hun gewogen dichtheid |
rekening houdend met de zorgvraag van de bevolking. De uit het model | rekening houdend met de zorgvraag van de bevolking. De uit het model |
resulterende gegevens worden daarnaast ook uitgedrukt in termen van | resulterende gegevens worden daarnaast ook uitgedrukt in termen van |
het activiteitsniveau (of VTE). | het activiteitsniveau (of VTE). |
Om het globaal quota te kunnen bepalen, heeft de Planningscommissie de | Om het globaal quota te kunnen bepalen, heeft de Planningscommissie de |
evolutie van het aantal actieve artsen per specialisme onderzocht die | evolutie van het aantal actieve artsen per specialisme onderzocht die |
voortvloeit uit het opgestelde scenario en nagegaan welke van deze | voortvloeit uit het opgestelde scenario en nagegaan welke van deze |
evoluties problematisch zijn (overschot of tekort). | evoluties problematisch zijn (overschot of tekort). |
Met het oog op het waarborgen van een zo groot mogelijke | Met het oog op het waarborgen van een zo groot mogelijke |
toegankelijkheid tot de eerstelijnsgezondheidszorg voor de Belgische | toegankelijkheid tot de eerstelijnsgezondheidszorg voor de Belgische |
bevolking, hebben de leden er bewust voor gekozen in de eerste plaats | bevolking, hebben de leden er bewust voor gekozen in de eerste plaats |
het aantal huisartsen te verhogen. | het aantal huisartsen te verhogen. |
De vermelde subquota voor de huisartsgeneeskunde dienen | De vermelde subquota voor de huisartsgeneeskunde dienen |
geïnterpreteerd te worden als een te realiseren minimum. Ze houden | geïnterpreteerd te worden als een te realiseren minimum. Ze houden |
rekening met de opleidingscapaciteit. | rekening met de opleidingscapaciteit. |
Voor elk specialisme werd het effect van 6 verschillende | Voor elk specialisme werd het effect van 6 verschillende |
instroom-niveaus wat betreft het aantal kandidaten dat het specialisme | instroom-niveaus wat betreft het aantal kandidaten dat het specialisme |
aanvangt bestudeerd : een instroom op basis van een voortzetting van | aanvangt bestudeerd : een instroom op basis van een voortzetting van |
het adviesquota 2022, een instroom volgens het binnen de werkgroep | het adviesquota 2022, een instroom volgens het binnen de werkgroep |
ontwikkelde alternatief scenario, en vier instroomniveaus die zich in | ontwikkelde alternatief scenario, en vier instroomniveaus die zich in |
een vork rond deze laatste instroom bevinden (typische waarden -50%, | een vork rond deze laatste instroom bevinden (typische waarden -50%, |
-25%, +25%, +50%). | -25%, +25%, +50%). |
Bijzondere aandacht werd in dit kader besteed aan de geprojecteerde | Bijzondere aandacht werd in dit kader besteed aan de geprojecteerde |
evoluties van de gewogen VTE- dichtheid resulterend uit deze geteste | evoluties van de gewogen VTE- dichtheid resulterend uit deze geteste |
instroomniveaus. Deze indicator combineert verschillende effecten, met | instroomniveaus. Deze indicator combineert verschillende effecten, met |
name de verwachte evolutie van het activiteitsniveau en de verwachte | name de verwachte evolutie van het activiteitsniveau en de verwachte |
evolutie van de zorgvraag van de bevolking. | evolutie van de zorgvraag van de bevolking. |
De werkgroep Artsen van de Planningscommissie bestudeerde op deze | De werkgroep Artsen van de Planningscommissie bestudeerde op deze |
manier het effect van de 6 instroomniveaus en woog deze af tegenover | manier het effect van de 6 instroomniveaus en woog deze af tegenover |
de verwachte trends binnen elk medisch specialisme, en dit op basis | de verwachte trends binnen elk medisch specialisme, en dit op basis |
van haar expertise en terreinkennis. Deze discussie mondde uit in de | van haar expertise en terreinkennis. Deze discussie mondde uit in de |
vastlegging van een instroomniveau (quota) voor de periode 2023-2026 | vastlegging van een instroomniveau (quota) voor de periode 2023-2026 |
voor elke geanalyseerde specialismegroep en dit per gemeenschap. | voor elke geanalyseerde specialismegroep en dit per gemeenschap. |
Comm. FL | Comm. FL |
Comm. FR | Comm. FR |
Tot. | Tot. |
VL Gem. | VL Gem. |
FR. Gem. | FR. Gem. |
Tot. | Tot. |
Médecine générale | Médecine générale |
362 | 362 |
266 | 266 |
628 | 628 |
Huisartsgeneeskunde | Huisartsgeneeskunde |
362 | 362 |
266 | 266 |
628 | 628 |
Psychiatrie (3 titres) | Psychiatrie (3 titres) |
36 | 36 |
27 | 27 |
63 | 63 |
Psychiatrie (3 titels) | Psychiatrie (3 titels) |
36 | 36 |
27 | 27 |
65 | 65 |
Médecine d'urgence et médecine aiguë | Médecine d'urgence et médecine aiguë |
43 | 43 |
38 | 38 |
81 | 81 |
Acute en urgentie-geneeskunde | Acute en urgentie-geneeskunde |
43 | 43 |
38 | 38 |
81 | 81 |
Gériatrie | Gériatrie |
25 | 25 |
15 | 15 |
40 | 40 |
Geriatrie | Geriatrie |
25 | 25 |
15 | 15 |
40 | 40 |
Rhumatologie | Rhumatologie |
11 | 11 |
9 | 9 |
20 | 20 |
Reumatologie | Reumatologie |
11 | 11 |
9 | 9 |
20 | 20 |
Biologie clinique | Biologie clinique |
12 | 12 |
8 | 8 |
20 | 20 |
Klinische biologie | Klinische biologie |
12 | 12 |
8 | 8 |
20 | 20 |
Anatomie pathologique | Anatomie pathologique |
9 | 9 |
6 | 6 |
15 | 15 |
Pathologische anatomie | Pathologische anatomie |
9 | 9 |
6 | 6 |
15 | 15 |
Ophtalmologie | Ophtalmologie |
22 | 22 |
14 | 14 |
36 | 36 |
Oftalmologie | Oftalmologie |
22 | 22 |
14 | 14 |
36 | 36 |
Otorhinolaryngologie | Otorhinolaryngologie |
12 | 12 |
8 | 8 |
20 | 20 |
Otorinolaryngologie | Otorinolaryngologie |
12 | 12 |
8 | 8 |
20 | 20 |
Dermato-vénéréologie | Dermato-vénéréologie |
9 | 9 |
9 | 9 |
18 | 18 |
Dermato-venereologie | Dermato-venereologie |
9 | 9 |
9 | 9 |
18 | 18 |
Médecine interne | Médecine interne |
45 | 45 |
35 | 35 |
80 | 80 |
Inwendige geneeskunde | Inwendige geneeskunde |
45 | 45 |
35 | 35 |
80 | 80 |
Cardiologie | Cardiologie |
12 | 12 |
8 | 8 |
20 | 20 |
Cardiologie | Cardiologie |
12 | 12 |
8 | 8 |
20 | 20 |
Gastro-entérologie | Gastro-entérologie |
15 | 15 |
8 | 8 |
23 | 23 |
Gastro-enterologie | Gastro-enterologie |
15 | 15 |
8 | 8 |
23 | 23 |
Pneumologie | Pneumologie |
10 | 10 |
6 | 6 |
16 | 16 |
Pneumologie | Pneumologie |
10 | 10 |
6 | 6 |
16 | 16 |
Médecine physique et réadaptation | Médecine physique et réadaptation |
11 | 11 |
7 | 7 |
18 | 18 |
Fysische geneeskunde en revalidatie | Fysische geneeskunde en revalidatie |
11 | 11 |
7 | 7 |
18 | 18 |
Oncologie médicale | Oncologie médicale |
7 | 7 |
7 | 7 |
14 | 14 |
Medische oncologie | Medische oncologie |
7 | 7 |
7 | 7 |
14 | 14 |
Anesthésie-réanimation | Anesthésie-réanimation |
50 | 50 |
35 | 35 |
85 | 85 |
Anesthesie-reanimatie | Anesthesie-reanimatie |
50 | 50 |
35 | 35 |
85 | 85 |
Chirurgie plastique | Chirurgie plastique |
5 | 5 |
3 | 3 |
8 | 8 |
Plastische heelkunde | Plastische heelkunde |
5 | 5 |
3 | 3 |
8 | 8 |
Neurochirurgie | Neurochirurgie |
4 | 4 |
3 | 3 |
7 | 7 |
Neurochirurgie | Neurochirurgie |
4 | 4 |
3 | 3 |
7 | 7 |
Stomatologie | Stomatologie |
6 | 6 |
3 | 3 |
9 | 9 |
Stomatologie | Stomatologie |
6 | 6 |
3 | 3 |
9 | 9 |
Chirurgie orthopédique | Chirurgie orthopédique |
15 | 15 |
10 | 10 |
25 | 25 |
Orthopedische heelkunde | Orthopedische heelkunde |
15 | 15 |
10 | 10 |
25 | 25 |
Urologie | Urologie |
10 | 10 |
5 | 5 |
15 | 15 |
Urologie | Urologie |
10 | 10 |
5 | 5 |
15 | 15 |
Médecine nucléaire | Médecine nucléaire |
6 | 6 |
5 | 5 |
11 | 11 |
Nucleaire geneeskunde | Nucleaire geneeskunde |
6 | 6 |
5 | 5 |
11 | 11 |
Neuropsychiatrie et Neurologie | Neuropsychiatrie et Neurologie |
24 | 24 |
15 | 15 |
39 | 39 |
Neuropsychiatrie en Neurologie | Neuropsychiatrie en Neurologie |
24 | 24 |
15 | 15 |
39 | 39 |
Gynécologie-obstétrique | Gynécologie-obstétrique |
19 | 19 |
15 | 15 |
34 | 34 |
Gynaecologie-verloskunde | Gynaecologie-verloskunde |
19 | 19 |
15 | 15 |
34 | 34 |
Pédiatrie | Pédiatrie |
20 | 20 |
15 | 15 |
35 | 35 |
Pediatrie | Pediatrie |
20 | 20 |
15 | 15 |
35 | 35 |
Radiothérapie-oncologie | Radiothérapie-oncologie |
3 | 3 |
2 | 2 |
5 | 5 |
Radiotherapie-oncologie | Radiotherapie-oncologie |
3 | 3 |
2 | 2 |
5 | 5 |
Radiodiagnostic | Radiodiagnostic |
15 | 15 |
10 | 10 |
25 | 25 |
Radiodiagnose | Radiodiagnose |
15 | 15 |
10 | 10 |
25 | 25 |
Chirurgie | Chirurgie |
20 | 20 |
15 | 15 |
35 | 35 |
Heelkunde | Heelkunde |
20 | 20 |
15 | 15 |
35 | 35 |
QUOTA FEDERAL | QUOTA FEDERAL |
838 | 838 |
607 | 607 |
1445 | 1445 |
FEDERAAL QUOTA | FEDERAAL QUOTA |
838 | 838 |
607 | 607 |
1445 | 1445 |
De som van de vastgelegde quota per gemeenschap en per specialisme | De som van de vastgelegde quota per gemeenschap en per specialisme |
bepaalt het globale quota. | bepaalt het globale quota. |
Hoewel de Federale Staat voortaan enkel bevoegd is voor het globaal | Hoewel de Federale Staat voortaan enkel bevoegd is voor het globaal |
quota, herneemt de Planningscommissie in zijn advies betreffende het | quota, herneemt de Planningscommissie in zijn advies betreffende het |
federale artsenquota 2023-2026, en dit met het oog op transparantie en | federale artsenquota 2023-2026, en dit met het oog op transparantie en |
doorstroming van informatie, en aangezien het globaal quota wordt | doorstroming van informatie, en aangezien het globaal quota wordt |
berekend als som van de quota per specialisme, de quota's per | berekend als som van de quota per specialisme, de quota's per |
bijzondere beroepstitel en per Gemeenschap. De Planningscommissie | bijzondere beroepstitel en per Gemeenschap. De Planningscommissie |
formuleert op deze wijze aanbevelingen ten behoeve van de | formuleert op deze wijze aanbevelingen ten behoeve van de |
Gemeenschappen, die bevoegd zijn voor het vastleggen van hun | Gemeenschappen, die bevoegd zijn voor het vastleggen van hun |
respectievelijke subquota's. | respectievelijke subquota's. |
De vastgelegde subquota's voor de 29 specialismen zijn er op gericht | De vastgelegde subquota's voor de 29 specialismen zijn er op gericht |
het medische zorgaanbod te blijven garanderen. De specifieke | het medische zorgaanbod te blijven garanderen. De specifieke |
bijsturingen voor bepaalde specialismen in de quota 2023-2026 beogen | bijsturingen voor bepaalde specialismen in de quota 2023-2026 beogen |
telkens een geobserveerd of verwacht overschot of tekort op te lossen | telkens een geobserveerd of verwacht overschot of tekort op te lossen |
of te voorkomen. | of te voorkomen. |
Met het aanleveren van de uitgewerkte alternatieve scenario's rondt de | Met het aanleveren van de uitgewerkte alternatieve scenario's rondt de |
Planningscommissie een studie- en analysecyclus af die aanving met de | Planningscommissie een studie- en analysecyclus af die aanving met de |
PlanCAD gegevenskoppeling Artsen in 2015 en de uitwerking van | PlanCAD gegevenskoppeling Artsen in 2015 en de uitwerking van |
basisscenario's Artsen in 2016. De commissie dringt er dan ook op aan | basisscenario's Artsen in 2016. De commissie dringt er dan ook op aan |
dat zowel het federale niveau als de Gemeenschappen de nodige stappen | dat zowel het federale niveau als de Gemeenschappen de nodige stappen |
nemen om dit quota-advies dat voortvloeit uit een werk van lange adem | nemen om dit quota-advies dat voortvloeit uit een werk van lange adem |
te implementeren. | te implementeren. |
De gezondheidszorg is in volle ontwikkeling, zowel op wetenschappelijk | De gezondheidszorg is in volle ontwikkeling, zowel op wetenschappelijk |
als op technologisch gebied. Deze ontwikkelingen zullen waarschijnlijk | als op technologisch gebied. Deze ontwikkelingen zullen waarschijnlijk |
een impact hebben op de medische specialismen waar de bevolking beroep | een impact hebben op de medische specialismen waar de bevolking beroep |
op zal doen. De quota-niveaus dienen dan ook op regelmatige wijze te | op zal doen. De quota-niveaus dienen dan ook op regelmatige wijze te |
worden geëvalueerd. Een nieuwe PlanCAD Artsen gegevenskoppeling wordt | worden geëvalueerd. Een nieuwe PlanCAD Artsen gegevenskoppeling wordt |
zo voorzien in 2018, op basis van de meest recent beschikbare | zo voorzien in 2018, op basis van de meest recent beschikbare |
gegevens. | gegevens. |
De leden van de Commissie menen tenslotte dat de contingentering van | De leden van de Commissie menen tenslotte dat de contingentering van |
de toegang tot de beroepstitels in België enkel kan blijven | de toegang tot de beroepstitels in België enkel kan blijven |
voortbestaan indien tegelijkertijd een regeling wordt uitgewerkt voor | voortbestaan indien tegelijkertijd een regeling wordt uitgewerkt voor |
de instroom van artsen die opgeleid werden in het buitenland. | de instroom van artsen die opgeleid werden in het buitenland. |