Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 05/12/2024
← Terug naar "Koninklijk besluit tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van de strategische veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024"
Koninklijk besluit tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van de strategische veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024 Koninklijk besluit tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van de strategische veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024
5 DECEMBER 2024. - Koninklijk besluit tot bepaling van de modaliteiten 5 DECEMBER 2024. - Koninklijk besluit tot bepaling van de modaliteiten
betreffende de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van betreffende de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van
de strategische veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024 de strategische veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
De Minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en De Minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en
Democratische Vernieuwing heeft de eer U het ontwerp van koninklijk Democratische Vernieuwing heeft de eer U het ontwerp van koninklijk
besluit dat ertoe strekt het regelgevingskader dat van toepassing is besluit dat ertoe strekt het regelgevingskader dat van toepassing is
op de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van de op de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van de
strategische veiligheids- en preventieplannen, ter ondertekening voor strategische veiligheids- en preventieplannen, ter ondertekening voor
te leggen. te leggen.
Het kadert binnen de uitvoering van de bepalingen met betrekking tot Het kadert binnen de uitvoering van de bepalingen met betrekking tot
de 6de Staatshervorming. de 6de Staatshervorming.
Het institutioneel akkoord voor de zesde Staatshervorming van 1 Het institutioneel akkoord voor de zesde Staatshervorming van 1
oktober 2011 voorziet immers in een uitbreiding van de bevoegdheden oktober 2011 voorziet immers in een uitbreiding van de bevoegdheden
van de deelstaten met betrekking tot de arbeidsmarkt. Deze uitbreiding van de deelstaten met betrekking tot de arbeidsmarkt. Deze uitbreiding
strekt ertoe sommige van de aspecten van de organisatie en het beleid strekt ertoe sommige van de aspecten van de organisatie en het beleid
inzake de arbeidsmarkt, waarvoor de deelstaten nog niet bevoegd waren, inzake de arbeidsmarkt, waarvoor de deelstaten nog niet bevoegd waren,
over te dragen. Eén van de geregionaliseerde bevoegdheden is het over te dragen. Eén van de geregionaliseerde bevoegdheden is het
doelgroepenbeleid: regionalisering van de RSZ-kortingen voor doelgroepenbeleid: regionalisering van de RSZ-kortingen voor
doelgroepen en van de activering werkloosheidsuitkeringen. doelgroepen en van de activering werkloosheidsuitkeringen.
De memorie van toelichting bij artikel 22 van de wet van 6 januari De memorie van toelichting bij artikel 22 van de wet van 6 januari
2014 maakt echter het volgende voorbehoud: "De middelen die betrekking 2014 maakt echter het volgende voorbehoud: "De middelen die betrekking
hebben op de PVP-activa (preventie- en veiligheidspersoneel) worden hebben op de PVP-activa (preventie- en veiligheidspersoneel) worden
niet overgedragen omdat deze maatregel verband houdt met de federale niet overgedragen omdat deze maatregel verband houdt met de federale
bevoegdheid inzake veiligheid. De federale overheid zal na de bevoegdheid inzake veiligheid. De federale overheid zal na de
overdracht dus op grond van haar veiligheidsbevoegdheid dit personeel overdracht dus op grond van haar veiligheidsbevoegdheid dit personeel
verder kunnen subsidiëren onder een andere vorm dan een verder kunnen subsidiëren onder een andere vorm dan een
RSZ-vermindering en een activering van werkloosheidsuitkeringen. RSZ-vermindering en een activering van werkloosheidsuitkeringen.
Daartoe worden de bestaande RSZ-verminderingen en de Daartoe worden de bestaande RSZ-verminderingen en de
activeringsmaatregelen die betrekking hebben op het PVP voorafgaand activeringsmaatregelen die betrekking hebben op het PVP voorafgaand
aan de overdracht omgevormd." aan de overdracht omgevormd."
Bij deze uitzonderingsbepaling bepaalt de bijzondere wet van 6 januari Bij deze uitzonderingsbepaling bepaalt de bijzondere wet van 6 januari
2014 dat de financiering van de functie van gemeenschapswacht op 2014 dat de financiering van de functie van gemeenschapswacht op
federaal niveau wordt behouden. federaal niveau wordt behouden.
Gelet op het arrest van de Raad van State nr. 249.330 van 23 december Gelet op het arrest van de Raad van State nr. 249.330 van 23 december
2020, net zoals de intrekking van het koninklijk besluit van 25 2020, net zoals de intrekking van het koninklijk besluit van 25
december 2017 tot bepaling van de modaliteiten betreffende de december 2017 tot bepaling van de modaliteiten betreffende de
bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van de strategische bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van de strategische
veiligheids- en preventieplannen, maakt het ontwerp van het veiligheids- en preventieplannen, maakt het ontwerp van het
voorgelegde koninklijk besluit het mogelijk om een geldig regelgevend voorgelegde koninklijk besluit het mogelijk om een geldig regelgevend
kader te garanderen en organiseert de toekenning en de aanvullende kader te garanderen en organiseert de toekenning en de aanvullende
financiering van de gemeenschapswachten van de strategische financiering van de gemeenschapswachten van de strategische
veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024. veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024.
Terugwerkende kracht is alleen aanvaardbaar bij wijze van Terugwerkende kracht is alleen aanvaardbaar bij wijze van
uitzondering, inzonderheid wanneer ze nodig is voor de continuïteit uitzondering, inzonderheid wanneer ze nodig is voor de continuïteit
van de openbare dienstverlening of voor de regularisatie van een van de openbare dienstverlening of voor de regularisatie van een
feitelijke of een rechtstoestand en voor zover de vereisten inzake feitelijke of een rechtstoestand en voor zover de vereisten inzake
rechtszekerheid vervuld zijn en de individuele rechten geëerbiedigd rechtszekerheid vervuld zijn en de individuele rechten geëerbiedigd
worden. worden.
In dit geval heeft de inwerkingtreding van dit besluit met In dit geval heeft de inwerkingtreding van dit besluit met
terugwerkende kracht tot doel de goede werking en de continuïteit van terugwerkende kracht tot doel de goede werking en de continuïteit van
de openbare dienstverlening te garanderen, evenals de rechtszekerheid de openbare dienstverlening te garanderen, evenals de rechtszekerheid
voor de gemeenten die de betrekkingen prefinancieren waarop deze voor de gemeenten die de betrekkingen prefinancieren waarop deze
maatregel van toepassing is. Een inwerkingtreding van dit ontwerp van maatregel van toepassing is. Een inwerkingtreding van dit ontwerp van
besluit zonder terugwerkende kracht zou de financiering daarvan immers besluit zonder terugwerkende kracht zou de financiering daarvan immers
op significante wijze in het gedrang brengen. op significante wijze in het gedrang brengen.
De feitelijke en de rechtsomstandigheden maken in dit geval de De feitelijke en de rechtsomstandigheden maken in dit geval de
inwerkingtreding van dit ontwerpbesluit met terugwerkende kracht inwerkingtreding van dit ontwerpbesluit met terugwerkende kracht
mogelijk, dat overigens betrekking heeft op het jaar 2024 en dus mogelijk, dat overigens betrekking heeft op het jaar 2024 en dus
gedeeltelijk op een situatie in het verleden. gedeeltelijk op een situatie in het verleden.
Artikelsgewijze bespreking: Artikelsgewijze bespreking:
HOOFDSTUK 1. - Definities HOOFDSTUK 1. - Definities
Artikel 1 Artikel 1
Artikel 1 definieert de begrippen "gemeente", "strategische Artikel 1 definieert de begrippen "gemeente", "strategische
veiligheids- en preventieplannen", "gemeenschapswachten","werkdagen" veiligheids- en preventieplannen", "gemeenschapswachten","werkdagen"
en "AD VP". en "AD VP".
HOOFDSTUK 2. - Modaliteiten voor de financiering HOOFDSTUK 2. - Modaliteiten voor de financiering
Afdeling 1. - Modaliteiten voor de toekenning Afdeling 1. - Modaliteiten voor de toekenning
Artikel 2 Artikel 2
Artikel 2, lid 1 bepaalt de voorwaarden waaraan de gemeenten moeten Artikel 2, lid 1 bepaalt de voorwaarden waaraan de gemeenten moeten
voldoen om te genieten van de voorziene financiële tussenkomst. voldoen om te genieten van de voorziene financiële tussenkomst.
De maatregel heeft betrekking op de gemeenten met een strategisch De maatregel heeft betrekking op de gemeenten met een strategisch
veiligheids- en preventieplan voor 2024 en enkel zij kunnen dus veiligheids- en preventieplan voor 2024 en enkel zij kunnen dus
aanspraak maken op de aanvullende federale tussenkomst die wordt aanspraak maken op de aanvullende federale tussenkomst die wordt
toegekend door de minister. toegekend door de minister.
In lid 2 van hetzelfde artikel wordt het toepassingsgebied van de In lid 2 van hetzelfde artikel wordt het toepassingsgebied van de
financiële tussenkomst gepreciseerd en wordt de link gelegd met het financiële tussenkomst gepreciseerd en wordt de link gelegd met het
vroegere financieringssysteem. vroegere financieringssysteem.
In die zin weerspiegelt artikel 2, lid 2, de wil om de federale In die zin weerspiegelt artikel 2, lid 2, de wil om de federale
financiering te behouden, zoals voorzien in de bijzondere wet van 6 financiering te behouden, zoals voorzien in de bijzondere wet van 6
januari 2014. Deze paragraaf bepaalt op welke gemeenschapswachten, januari 2014. Deze paragraaf bepaalt op welke gemeenschapswachten,
binnen de strategische veiligheids- en preventieplannen, de maatregel binnen de strategische veiligheids- en preventieplannen, de maatregel
betrekking heeft. betrekking heeft.
Artikel 3 Artikel 3
Artikel 3, lid 1 bevat de criteria waarmee voor elke gemeente die in Artikel 3, lid 1 bevat de criteria waarmee voor elke gemeente die in
aanmerking komt, het aantal gemeenschapswachten waarop de maatregel aanmerking komt, het aantal gemeenschapswachten waarop de maatregel
betrekking heeft, kan worden bepaald en dit overeenkomstig de betrekking heeft, kan worden bepaald en dit overeenkomstig de
bepalingen voorzien in de bijzondere wet van 6 januari 2014. bepalingen voorzien in de bijzondere wet van 6 januari 2014.
Een eerste criterium maakt het dus mogelijk het aantal Een eerste criterium maakt het dus mogelijk het aantal
gemeenschapswachten te beperken tot de feitelijke situatie op 31 gemeenschapswachten te beperken tot de feitelijke situatie op 31
december 2017. Dit aantal is gebaseerd op de situatie vastgesteld door december 2017. Dit aantal is gebaseerd op de situatie vastgesteld door
de RVA, waarbij rekening wordt gehouden met het aantal de RVA, waarbij rekening wordt gehouden met het aantal
gemeenschapswachten dat op deze datum in aanmerking kwam voor een gemeenschapswachten dat op deze datum in aanmerking kwam voor een
activeringspremie/verlaging van de werkgeversbijdragen in het kader activeringspremie/verlaging van de werkgeversbijdragen in het kader
van het ACTIVA PVP-statuut. van het ACTIVA PVP-statuut.
Om gemeenten die een aanwervingsprocedure in het oude stelsel zouden Om gemeenten die een aanwervingsprocedure in het oude stelsel zouden
hebben opgestart, niet af te straffen en indien deze procedure op 31 hebben opgestart, niet af te straffen en indien deze procedure op 31
december 2017 nog niet zou zijn afgerond, wordt in artikel 3, lid 2 december 2017 nog niet zou zijn afgerond, wordt in artikel 3, lid 2
toegevoegd dat ook rekening wordt gehouden met het aantal vacante toegevoegd dat ook rekening wordt gehouden met het aantal vacante
posten waarop een inroepbare aanwervingsprocedure van toepassing is om posten waarop een inroepbare aanwervingsprocedure van toepassing is om
het definitieve aantal gemeenschapswachten dat de aanvullende het definitieve aantal gemeenschapswachten dat de aanvullende
financiële tussenkomst kan rechtvaardigen, te vervolledigen. In het financiële tussenkomst kan rechtvaardigen, te vervolledigen. In het
artikel worden echter wel de voorwaarden genoemd waaraan de procedures artikel worden echter wel de voorwaarden genoemd waaraan de procedures
moeten voldoen om in aanmerking te komen voor de vaststelling van het moeten voldoen om in aanmerking te komen voor de vaststelling van het
aantal gemeenschapswachten per gemeente. aantal gemeenschapswachten per gemeente.
Bovendien heeft het ontwerpbesluit geen ander doel dan de federale Bovendien heeft het ontwerpbesluit geen ander doel dan de federale
financiering van de functie van gemeenschapswacht te behouden door financiering van de functie van gemeenschapswacht te behouden door
subsidies toe te kennen aan de gemeenten die van de oude subsidies toe te kennen aan de gemeenten die van de oude
activeringsmaatregel genieten. Artikel 3, lid 3 sluit derhalve de activeringsmaatregel genieten. Artikel 3, lid 3 sluit derhalve de
mogelijkheid uit om de aanvullende financiële tussenkomst toe te mogelijkheid uit om de aanvullende financiële tussenkomst toe te
kennen boven het maximum contingent dat bij overeenkomst met de kennen boven het maximum contingent dat bij overeenkomst met de
betrokken gemeenten, is vastgesteld. Het referentiejaar is vastgesteld betrokken gemeenten, is vastgesteld. Het referentiejaar is vastgesteld
in het strategisch veiligheids- en preventieplan 2014-2017, zodat de in het strategisch veiligheids- en preventieplan 2014-2017, zodat de
laatste quota kunnen worden toegekend voordat de aanvullende federale laatste quota kunnen worden toegekend voordat de aanvullende federale
maatregel op 1 januari 2018 in werking treedt. maatregel op 1 januari 2018 in werking treedt.
De criteria die aldus in artikel 3 van het besluit zijn vastgesteld, De criteria die aldus in artikel 3 van het besluit zijn vastgesteld,
blijven identiek aan die welke aanvankelijk waren vastgesteld in het blijven identiek aan die welke aanvankelijk waren vastgesteld in het
koninklijk besluit van 25 december 2017 tot bepaling van de koninklijk besluit van 25 december 2017 tot bepaling van de
modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de
gemeenschapswachten van de strategische veiligheids- en gemeenschapswachten van de strategische veiligheids- en
preventieplannen; zij zijn echter duidelijker omschreven om preventieplannen; zij zijn echter duidelijker omschreven om
transparanter te zijn voor de gemeenten. transparanter te zijn voor de gemeenten.
Artikelen 4 en 5 Artikelen 4 en 5
Artikel 4 bepaalt, door middel van bijlage, het resultaat van de Artikel 4 bepaalt, door middel van bijlage, het resultaat van de
toepassing van de vastgestelde toekenningscriteria. toepassing van de vastgestelde toekenningscriteria.
Artikel 5 behoeft geen commentaar. Artikel 5 behoeft geen commentaar.
Afdeling 2. - Financiële modaliteiten Afdeling 2. - Financiële modaliteiten
Artikelen 6 tot en met 8 Artikelen 6 tot en met 8
In de artikelen 6, 7 en 8 worden de financiële modaliteiten voor de In de artikelen 6, 7 en 8 worden de financiële modaliteiten voor de
toekenning van de financiële toelage vastgesteld. toekenning van de financiële toelage vastgesteld.
De toekenning van de financiële toelage is dus onderworpen aan De toekenning van de financiële toelage is dus onderworpen aan
voorwaarden die in deze artikelen nader worden toegelicht. voorwaarden die in deze artikelen nader worden toegelicht.
Om de gemeenten een maximale transparantie te bieden met betrekking Om de gemeenten een maximale transparantie te bieden met betrekking
tot de tussenkomstmodaliteiten, werd artikel 6, lid 2 explicieter tot de tussenkomstmodaliteiten, werd artikel 6, lid 2 explicieter
gemaakt. Met name in artikel 6, lid 2, 4° en 5°, wordt gepreciseerd gemaakt. Met name in artikel 6, lid 2, 4° en 5°, wordt gepreciseerd
dat alleen de prestaties van gemeenschapswachten die in het kader van dat alleen de prestaties van gemeenschapswachten die in het kader van
het strategisch veiligheids- en preventieplan zijn uitgevoerd, onder het strategisch veiligheids- en preventieplan zijn uitgevoerd, onder
de financiële tussenkomst vallen; evenzo is de tussenkomst bedoeld als de financiële tussenkomst vallen; evenzo is de tussenkomst bedoeld als
"aanvulling" op de basistussenkomst die door de Federale "aanvulling" op de basistussenkomst die door de Federale
Overheidsdienst Binnenlandse Zaken wordt verleend in het kader van de Overheidsdienst Binnenlandse Zaken wordt verleend in het kader van de
financiering van de strategische veiligheids- en preventieplannen. financiering van de strategische veiligheids- en preventieplannen.
In dat opzicht sluit artikel 6, lid 3, 5°, uitdrukkelijk de prestaties In dat opzicht sluit artikel 6, lid 3, 5°, uitdrukkelijk de prestaties
uit van gemeenschapswachten aan wie geen basistussenkomst wordt uit van gemeenschapswachten aan wie geen basistussenkomst wordt
toegekend door het strategisch veiligheids- en preventieplan. toegekend door het strategisch veiligheids- en preventieplan.
Artikel 7 bepaalt uitdrukkelijk welke uitgaven door de voorziene Artikel 7 bepaalt uitdrukkelijk welke uitgaven door de voorziene
financiële tussenkomst kunnen worden gedekt. financiële tussenkomst kunnen worden gedekt.
In artikel 8 wordt het beginsel van de geldigheidsduur van een jaar In artikel 8 wordt het beginsel van de geldigheidsduur van een jaar
van de uitgaven voor de toegekende financiële tussenkomst, vastgelegd. van de uitgaven voor de toegekende financiële tussenkomst, vastgelegd.
Afdeling 3 - Betalingsmodaliteiten Afdeling 3 - Betalingsmodaliteiten
Artikelen 9 en 10 Artikelen 9 en 10
De artikelen 9 en 10 streven naar het verduidelijken van de De artikelen 9 en 10 streven naar het verduidelijken van de
modaliteiten voor het storten van de toelage en het naleven van de modaliteiten voor het storten van de toelage en het naleven van de
logica van de controle als voorwaarde voor het afsluiten van het logica van de controle als voorwaarde voor het afsluiten van het
saldo. saldo.
Gelet op de opmerking van de Raad van State dat artikel 9 moet worden Gelet op de opmerking van de Raad van State dat artikel 9 moet worden
aangevuld met een verwijzing naar de percentages die van toepassing aangevuld met een verwijzing naar de percentages die van toepassing
zijn op de in de bepaling bedoelde schijven van de uitkering, en gelet zijn op de in de bepaling bedoelde schijven van de uitkering, en gelet
op het feit dat het voorziene jaarlijkse tijdsschema zal overschreden op het feit dat het voorziene jaarlijkse tijdsschema zal overschreden
zijn bij de publicatie van dit besluit, wordt in artikel 9 het bedrag zijn bij de publicatie van dit besluit, wordt in artikel 9 het bedrag
van het voorschot verhoogd tot 80% van het bedrag van de uitkering, van het voorschot verhoogd tot 80% van het bedrag van de uitkering,
die niet in verschillende schijven maar in één keer zal worden die niet in verschillende schijven maar in één keer zal worden
uitbetaald. uitbetaald.
Afdeling 4. - Controlewerkwijze Afdeling 4. - Controlewerkwijze
Artikelen 11 tot en met 14 Artikelen 11 tot en met 14
In de artikelen 11 tot en met14 worden de modaliteiten inzake de In de artikelen 11 tot en met14 worden de modaliteiten inzake de
controle op de aanwending van de financiële toelage vastgesteld. controle op de aanwending van de financiële toelage vastgesteld.
De toekenning van de financiële toelage is dus onderworpen aan De toekenning van de financiële toelage is dus onderworpen aan
voorwaarden inzake rechtvaardiging, die in deze artikelen nader worden voorwaarden inzake rechtvaardiging, die in deze artikelen nader worden
toegelicht. toegelicht.
HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen
Artikel 15 Artikel 15
Door de inwerkingtreding vast te stellen op 1 januari 2024, voorziet Door de inwerkingtreding vast te stellen op 1 januari 2024, voorziet
artikel 15 in de terugwerkende kracht van de maatregel die in het artikel 15 in de terugwerkende kracht van de maatregel die in het
voorgelegde besluit is vervat. voorgelegde besluit is vervat.
Zoals hierboven uiteengezet, moet deze terugwerkende kracht begrepen Zoals hierboven uiteengezet, moet deze terugwerkende kracht begrepen
worden als de wil om de rechtsonzekerheid die is ontstaan door de worden als de wil om de rechtsonzekerheid die is ontstaan door de
situatie die door het arrest van de Raad van State n° 249.330 van 23 situatie die door het arrest van de Raad van State n° 249.330 van 23
december 2020 wordt aangekaart, te voorkomen. In die zin is deze december 2020 wordt aangekaart, te voorkomen. In die zin is deze
terugwerkende kracht onontbeerlijk voor de verwezenlijking van een terugwerkende kracht onontbeerlijk voor de verwezenlijking van een
doelstelling van algemeen belang, zoals de goede werking of de doelstelling van algemeen belang, zoals de goede werking of de
continuïteit van de openbare dienstverlening, en in dit geval voor het continuïteit van de openbare dienstverlening, en in dit geval voor het
behoud van de overheidsfinanciering van de gemeenten waarop het behoud van de overheidsfinanciering van de gemeenten waarop het
onderhavige ontwerpbesluit betrekking heeft. onderhavige ontwerpbesluit betrekking heeft.
Artikel 16 Artikel 16
Artikel 16 behoeft geen commentaar. Artikel 16 behoeft geen commentaar.
Ik heb de eer te zijn, Ik heb de eer te zijn,
Sire, Sire,
Van Uwe Majesteit, Van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar,
De Minister van Binnenlandse Zaken, De Minister van Binnenlandse Zaken,
A. VERLINDEN A. VERLINDEN
5 DECEMBER 2024. - Koninklijk besluit tot bepaling van de modaliteiten 5 DECEMBER 2024. - Koninklijk besluit tot bepaling van de modaliteiten
betreffende de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van betreffende de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van
de strategische veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024 de strategische veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting Gelet op de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting
en van de comptabiliteit van de federale Staat, het artikel 48, lid 3; en van de comptabiliteit van de federale Staat, het artikel 48, lid 3;
Gelet op de wet van 22 december 2023 houdende de algemene Gelet op de wet van 22 december 2023 houdende de algemene
uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2024, het programma 56/8, uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2024, het programma 56/8,
1°, van het artikel 2.13.2; 1°, van het artikel 2.13.2;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 22 Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 22
april 2024; april 2024;
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting
van 18 juni 2024; van 18 juni 2024;
Gelet op de adviesaanvraag aan de Raad van State binnen een termijn Gelet op de adviesaanvraag aan de Raad van State binnen een termijn
van 30 dagen, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van van 30 dagen, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van
de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende dat de adviesaanvraag is ingeschreven op 19 juni 2024 op Overwegende dat de adviesaanvraag is ingeschreven op 19 juni 2024 op
de rol van de afdeling Wetgeving op de Raad van State onder het nummer de rol van de afdeling Wetgeving op de Raad van State onder het nummer
76.895/2; 76.895/2;
Gelet op de beslissing van de afdeling Wetgeving van 25 juni 2024 om Gelet op de beslissing van de afdeling Wetgeving van 25 juni 2024 om
binnen de gevraagde termijn geen advies te verlenen, met toepassing binnen de gevraagde termijn geen advies te verlenen, met toepassing
van artikel 84, § 5, van de wetten van de Raad van State, van artikel 84, § 5, van de wetten van de Raad van State,
gecoördineerd op 12 januari 1973; gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende dat, in uitvoering van de zesde Staatshervorming, het Overwegende dat, in uitvoering van de zesde Staatshervorming, het
behoud van de federale financiering van de functie van behoud van de federale financiering van de functie van
gemeenschapswacht door het toekennen van subsidies aan de begunstigde gemeenschapswacht door het toekennen van subsidies aan de begunstigde
gemeenten van de vroegere activeringsmaatregel georganiseerd dient te gemeenten van de vroegere activeringsmaatregel georganiseerd dient te
worden; worden;
Overwegende dat, in uitvoering van de zesde Staatshervorming, het Overwegende dat, in uitvoering van de zesde Staatshervorming, het
behoud van de federale financiering van de functie van behoud van de federale financiering van de functie van
gemeenschapswacht door het toekennen van subsidies aan de begunstigde gemeenschapswacht door het toekennen van subsidies aan de begunstigde
gemeenten van de vroegere activeringsmaatregel voor het jaar 2024 gemeenten van de vroegere activeringsmaatregel voor het jaar 2024
georganiseerd dient te worden, om de continuïteit van de openbare georganiseerd dient te worden, om de continuïteit van de openbare
dienst en de rechtszekerheid van de gemeenten te waarborgen en hun dienst en de rechtszekerheid van de gemeenten te waarborgen en hun
financiën niet in het gedrang te brengen; financiën niet in het gedrang te brengen;
Overwegende de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van Overwegende de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van
gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten, gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten,
en tot wijziging van het artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet, en tot wijziging van het artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet,
gewijzigd bij wet van 24 juli 2008 houdende diverse bepalingen (I) en gewijzigd bij wet van 24 juli 2008 houdende diverse bepalingen (I) en
bij wet van 11 december 2023 tot wijziging van de wet van 24 juni 2013 bij wet van 11 december 2023 tot wijziging van de wet van 24 juni 2013
betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, van de Nieuwe betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, van de Nieuwe
Gemeentewet en van de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de Gemeentewet en van de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de
functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst
gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de Nieuwe gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de Nieuwe
Gemeentewet; Gemeentewet;
Overwegende het koninklijk besluit van 7 november 2013 betreffende de Overwegende het koninklijk besluit van 7 november 2013 betreffende de
strategische veiligheids- en preventieplannen en van de dispositieven strategische veiligheids- en preventieplannen en van de dispositieven
gemeenschapswachten; gemeenschapswachten;
Overwegende het koninklijk besluit van 25 december 2017 betreffende de Overwegende het koninklijk besluit van 25 december 2017 betreffende de
verlenging 2018-2019 van de strategische veiligheids- en verlenging 2018-2019 van de strategische veiligheids- en
preventieplannen 2014-2017; preventieplannen 2014-2017;
Overwegende het koninklijk besluit van 3 juli 2019 betreffende de Overwegende het koninklijk besluit van 3 juli 2019 betreffende de
verlenging 2020 van de strategische veiligheids- en preventieplannen verlenging 2020 van de strategische veiligheids- en preventieplannen
2018-2019; 2018-2019;
Overwegende het koninklijk besluit van 24 december 2020 tot wijziging Overwegende het koninklijk besluit van 24 december 2020 tot wijziging
van het koninklijk besluit van 3 juli 2019 betreffende de verlenging van het koninklijk besluit van 3 juli 2019 betreffende de verlenging
2020 van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2018-2019; 2020 van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2018-2019;
Overwegende het koninklijk besluit van 24 juli 2021 tot wijziging van Overwegende het koninklijk besluit van 24 juli 2021 tot wijziging van
het koninklijk besluit van 3 juli 2019 betreffende de verlenging 2020 het koninklijk besluit van 3 juli 2019 betreffende de verlenging 2020
van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2018-2019; van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2018-2019;
Overwegende het koninklijk besluit van 20 juli 2022 betreffende de Overwegende het koninklijk besluit van 20 juli 2022 betreffende de
verlenging 2023-2024 van de strategische veiligheids- en verlenging 2023-2024 van de strategische veiligheids- en
preventieplannen 2020-2022. preventieplannen 2020-2022.
Op voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken, Op voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
HOOFDSTUK 1. - Definities HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:

1° gemeente: gemeente/stad die beschikt over een financiering voor de 1° gemeente: gemeente/stad die beschikt over een financiering voor de
gemeenschapswachten via een strategisch veiligheids- en preventieplan; gemeenschapswachten via een strategisch veiligheids- en preventieplan;
2° minister: de minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken; 2° minister: de minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken;
3° RVA: de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening; 3° RVA: de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening;
4° strategisch veiligheids- en preventieplan: overeenkomst afgesloten 4° strategisch veiligheids- en preventieplan: overeenkomst afgesloten
tussen de Minister van Binnenlandse Zaken en een gemeente, waarin de tussen de Minister van Binnenlandse Zaken en een gemeente, waarin de
doelstellingen bepaald worden die de gemeente moet behalen op het doelstellingen bepaald worden die de gemeente moet behalen op het
einde van de geldigheidsperiode van de overeenkomst. Deze overeenkomst einde van de geldigheidsperiode van de overeenkomst. Deze overeenkomst
omvat eveneens de verschillende doelstellingen die worden nagestreefd omvat eveneens de verschillende doelstellingen die worden nagestreefd
met de inzet van de gemeenschapswachten, die worden gefinancierd via met de inzet van de gemeenschapswachten, die worden gefinancierd via
de aanvullende financiële toelagen "bijkomende contingenten de aanvullende financiële toelagen "bijkomende contingenten
gemeenschapswachten 346" en/of "dispositief gemeenschapswachten 90"; gemeenschapswachten 346" en/of "dispositief gemeenschapswachten 90";
5° gemeenschapswachten: gemeentelijke ambtenaren die de activiteiten 5° gemeenschapswachten: gemeentelijke ambtenaren die de activiteiten
zoals bedoeld in artikel 3 van de wet van 15 mei 2007 tot instelling zoals bedoeld in artikel 3 van de wet van 15 mei 2007 tot instelling
van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst
gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe
gemeentewet uitoefenen en voldoen aan de voorwaarden zoals bepaald in gemeentewet uitoefenen en voldoen aan de voorwaarden zoals bepaald in
artikel 8 van dezelfde wet; artikel 8 van dezelfde wet;
6° werkdagen: alle dagen met uitzondering van zaterdagen, zondagen en 6° werkdagen: alle dagen met uitzondering van zaterdagen, zondagen en
wettelijke feestdagen; wettelijke feestdagen;
7° AD VP: de Algemene Directie Veiligheid en Preventie van de Federale 7° AD VP: de Algemene Directie Veiligheid en Preventie van de Federale
Overheidsdienst Binnenlandse Zaken. Overheidsdienst Binnenlandse Zaken.
HOOFDSTUK 2. - Modaliteiten voor de financiering HOOFDSTUK 2. - Modaliteiten voor de financiering
Afdeling 1. - Modaliteiten voor de toekenning Afdeling 1. - Modaliteiten voor de toekenning

Art. 2.Binnen de limieten van de beschikbare kredieten, kent de

Art. 2.Binnen de limieten van de beschikbare kredieten, kent de

minister in 2024 een aanvullende financiële toelage toe aan de minister in 2024 een aanvullende financiële toelage toe aan de
gemeenten met een strategisch veiligheids- en preventieplan. gemeenten met een strategisch veiligheids- en preventieplan.
De financiële toelage wordt toegekend als aanvullende tussenkomst in De financiële toelage wordt toegekend als aanvullende tussenkomst in
de loonkosten die voortvloeien uit de tewerkstelling van de de loonkosten die voortvloeien uit de tewerkstelling van de
gemeenschapswachten in het kader van de strategische veiligheids- en gemeenschapswachten in het kader van de strategische veiligheids- en
preventieplannen. preventieplannen.
De aanvullende tussenkomst treedt in de plaats van de tussenkomst ten De aanvullende tussenkomst treedt in de plaats van de tussenkomst ten
laste van de RVA en de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) wat laste van de RVA en de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) wat
betreft de tewerkstelling van gemeenschapswachten die voordien een betreft de tewerkstelling van gemeenschapswachten die voordien een
ACTIVA PVP-statuut genoten. ACTIVA PVP-statuut genoten.

Art. 3.Het aantal gemeenschapswachten per gemeente, waarvoor de

Art. 3.Het aantal gemeenschapswachten per gemeente, waarvoor de

financiële tussenkomst toegekend kan worden, is gebaseerd op de financiële tussenkomst toegekend kan worden, is gebaseerd op de
situatie vastgesteld door de RVA op de datum van 31 december 2017. situatie vastgesteld door de RVA op de datum van 31 december 2017.
Om de door de RVA vastgestelde situatie aan te vullen en de maximale Om de door de RVA vastgestelde situatie aan te vullen en de maximale
definitieve quota van gemeenschapswachten die een financiële definitieve quota van gemeenschapswachten die een financiële
tussenkomst van de Staat kunnen krijgen, te bepalen, wordt er evenwel tussenkomst van de Staat kunnen krijgen, te bepalen, wordt er evenwel
rekening gehouden met aanwervingen op basis van eerder geopende rekening gehouden met aanwervingen op basis van eerder geopende
procedures en die aan de volgende criteria voldoen: procedures en die aan de volgende criteria voldoen:
1° Aanwervingen vóór 1 januari 2018; 1° Aanwervingen vóór 1 januari 2018;
2° Aanwervingen van gemeenschapswachten onder het ACTIVA PVP-statuut. 2° Aanwervingen van gemeenschapswachten onder het ACTIVA PVP-statuut.
Het maximum aantal gemeenschapswachten waarvoor een financiële Het maximum aantal gemeenschapswachten waarvoor een financiële
tussenkomst kan worden toegekend, kan niet hoger zijn dan het tussenkomst kan worden toegekend, kan niet hoger zijn dan het
contingent bepaald in het strategisch veiligheids- en preventieplan contingent bepaald in het strategisch veiligheids- en preventieplan
voor de periode 2014-2017. voor de periode 2014-2017.

Art. 4.De lijst van gemeenten, in toepassing van de artikelen 2 en 3

Art. 4.De lijst van gemeenten, in toepassing van de artikelen 2 en 3

van dit besluit, evenals het aantal gemeenschapswachten per gemeente, van dit besluit, evenals het aantal gemeenschapswachten per gemeente,
waarvoor een financiële tussenkomst toegekend kan worden, in waarvoor een financiële tussenkomst toegekend kan worden, in
toepassing van de toekenningscriteria van artikel 3 van dit besluit, toepassing van de toekenningscriteria van artikel 3 van dit besluit,
worden weergegeven in bijlage 1 bij dit besluit. worden weergegeven in bijlage 1 bij dit besluit.

Art. 5.De aanvullende financiële toelage wordt aangerekend op het

Art. 5.De aanvullende financiële toelage wordt aangerekend op het

begrotingsartikel 56 81 432201 van de sectie 13 van de algemene begrotingsartikel 56 81 432201 van de sectie 13 van de algemene
uitgavenbegroting. uitgavenbegroting.
Afdeling 2. - Financiële modaliteiten Afdeling 2. - Financiële modaliteiten

Art. 6.Onder voorbehoud van de beschikbare kredieten wordt de toelage

Art. 6.Onder voorbehoud van de beschikbare kredieten wordt de toelage

in 2024 gewaarborgd. in 2024 gewaarborgd.
Voor elke gemeenschapswacht wiens personeelskosten werden gedragen Voor elke gemeenschapswacht wiens personeelskosten werden gedragen
door het strategisch veiligheids- en preventieplan en binnen de door het strategisch veiligheids- en preventieplan en binnen de
grenzen van bijlage 1, ontvangt de gemeente een bijkomende jaarlijkse grenzen van bijlage 1, ontvangt de gemeente een bijkomende jaarlijkse
maximale toelage van 17.200 € per voltijds equivalent voor de maximale toelage van 17.200 € per voltijds equivalent voor de
tewerkstellingskosten. tewerkstellingskosten.
Het bedrag bedoeld in het voorgaande lid wordt toegekend: Het bedrag bedoeld in het voorgaande lid wordt toegekend:
1° onafhankelijk van het niveau van aanwerving van het personeelslid; 1° onafhankelijk van het niveau van aanwerving van het personeelslid;
2° pro rata de gepresteerde arbeidsregeling; 2° pro rata de gepresteerde arbeidsregeling;
3° voor de periode gedurende welke de gemeente de daadwerkelijke 3° voor de periode gedurende welke de gemeente de daadwerkelijke
prestatie van de gemeenschapswacht kan rechtvaardigen; prestatie van de gemeenschapswacht kan rechtvaardigen;
4° op voorwaarde dat de prestatie uitgevoerd werd in het kader van de 4° op voorwaarde dat de prestatie uitgevoerd werd in het kader van de
doelstellingen van het strategisch veiligheids- en preventieplan van doelstellingen van het strategisch veiligheids- en preventieplan van
de gemeente; de gemeente;
5° als aanvulling op de financiële tussenkomst toegekend in het 5° als aanvulling op de financiële tussenkomst toegekend in het
strategisch veiligheids- en preventieplan; strategisch veiligheids- en preventieplan;
6° en op voorwaarde dat het personeelslid voldoet aan de voorwaarden, 6° en op voorwaarde dat het personeelslid voldoet aan de voorwaarden,
zoals bepaald in artikel 8 van de wet van 15 mei 2007 tot instelling zoals bepaald in artikel 8 van de wet van 15 mei 2007 tot instelling
van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst
gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe
gemeentewet. gemeentewet.

Art. 7.§ 1. De aanvullende financiële toelage dekt de reële lasten

Art. 7.§ 1. De aanvullende financiële toelage dekt de reële lasten

waarmee de gemeente geconfronteerd wordt in het kader van de waarmee de gemeente geconfronteerd wordt in het kader van de
tewerkstelling van de gemeenschapswacht. tewerkstelling van de gemeenschapswacht.
De reële lasten omvatten het geheel van de tewerkstellingskosten De reële lasten omvatten het geheel van de tewerkstellingskosten
(salaris, werkgeversbijdragen en andere), verminderd met de bijzondere (salaris, werkgeversbijdragen en andere), verminderd met de bijzondere
premies, bijzondere toelagen of bijzondere vrijstellingen die premies, bijzondere toelagen of bijzondere vrijstellingen die
verbonden zijn aan de statuten waaronder dat personeel aangeworven verbonden zijn aan de statuten waaronder dat personeel aangeworven
wordt en waarvan de gemeente heeft kunnen genieten. wordt en waarvan de gemeente heeft kunnen genieten.
§ 2. De tussenkomst in de personeelskosten betreft: § 2. De tussenkomst in de personeelskosten betreft:
1°. De verloning; 1°. De verloning;
2°. De werkgeversbijdragen; 2°. De werkgeversbijdragen;
3°. Het vakantiegeld; 3°. Het vakantiegeld;
4°. De eindejaarspremie; 4°. De eindejaarspremie;
5°. De tweetaligheidspremie; 5°. De tweetaligheidspremie;
6°. De vergoeding voor onregelmatige prestaties; 6°. De vergoeding voor onregelmatige prestaties;
7°. De overuren; 7°. De overuren;
8°. De haardtoelage; 8°. De haardtoelage;
9°. De standplaatstoelage; 9°. De standplaatstoelage;
10°. De sociale bijdragen; 10°. De sociale bijdragen;
11°. De wettelijke verzekering burgerrechtelijke aansprakelijkheid 11°. De wettelijke verzekering burgerrechtelijke aansprakelijkheid
verbonden aan de inschakeling van de aangeworven personeelsleden; verbonden aan de inschakeling van de aangeworven personeelsleden;
12°. De ontslagvergoedingen indien de vooropzeg wordt gepresteerd; 12°. De ontslagvergoedingen indien de vooropzeg wordt gepresteerd;
13°. De reiskosten voor het woon-werkverkeer met het openbaar vervoer 13°. De reiskosten voor het woon-werkverkeer met het openbaar vervoer
- trein, tram, bus, metro - en dat ten belope van het bedrag dat - trein, tram, bus, metro - en dat ten belope van het bedrag dat
overeenstemt met de wettelijke tussenkomst van de werkgever. overeenstemt met de wettelijke tussenkomst van de werkgever.
De volgende uitgaven kunnen niet aanvaard worden: De volgende uitgaven kunnen niet aanvaard worden:
1°. De ontslagvergoedingen indien de vooropzeg niet gepresteerd wordt; 1°. De ontslagvergoedingen indien de vooropzeg niet gepresteerd wordt;
2°. De sociale secretariaatskosten; 2°. De sociale secretariaatskosten;
De kledijkosten of -vergoeding, materiaalkosten of andere De kledijkosten of -vergoeding, materiaalkosten of andere
samenhangende kosten zoals bijzondere vergoedingen. samenhangende kosten zoals bijzondere vergoedingen.

Art. 8.Alleen de tussen 1 januari en 31 december 2024 vastgelegde

Art. 8.Alleen de tussen 1 januari en 31 december 2024 vastgelegde

uitgaven en die betrekking hebben op prestaties die hebben uitgaven en die betrekking hebben op prestaties die hebben
plaatsgevonden gedurende dezelfde periode, worden in overweging plaatsgevonden gedurende dezelfde periode, worden in overweging
genomen bij de jaarlijkse afrekening. genomen bij de jaarlijkse afrekening.
Het bedrag van de toegekende toelage ligt vast en kan niet verhoogd Het bedrag van de toegekende toelage ligt vast en kan niet verhoogd
worden met de beschikbare saldi die vastgesteld worden naar aanleiding worden met de beschikbare saldi die vastgesteld worden naar aanleiding
van de voorgaande jaarlijkse subsidies die door de Federale van de voorgaande jaarlijkse subsidies die door de Federale
Overheidsdienst Binnenlandse Zaken opgesteld worden. Overheidsdienst Binnenlandse Zaken opgesteld worden.
Afdeling 3. - Betalingsmodaliteiten Afdeling 3. - Betalingsmodaliteiten

Art. 9.§ 1. Onder voorbehoud van de beschikbare kredieten gebeurt de

Art. 9.§ 1. Onder voorbehoud van de beschikbare kredieten gebeurt de

vereffening van de verschuldigde toelage volgens een vereffening van de verschuldigde toelage volgens een
voorschot/saldosysteem. voorschot/saldosysteem.
§ 2. Een voorschot van 80% wordt betaald in het tweede kwartaal van § 2. Een voorschot van 80% wordt betaald in het tweede kwartaal van
het jaar. het jaar.

Art. 10.Het resterende saldo van de toelage zal gestort worden na

Art. 10.Het resterende saldo van de toelage zal gestort worden na

controle van de door de gemeente ingediende uitgaven en de afsluiting controle van de door de gemeente ingediende uitgaven en de afsluiting
van de definitieve afrekening. van de definitieve afrekening.
Afdeling 4. - Controlewerkwijze Afdeling 4. - Controlewerkwijze

Art. 11.§ 1. De gemeenten rechtvaardigen hun uitgaven door een

Art. 11.§ 1. De gemeenten rechtvaardigen hun uitgaven door een

financieel dossier voor te leggen. financieel dossier voor te leggen.
Het financieel dossier is samengesteld uit twee delen: Het financieel dossier is samengesteld uit twee delen:
1° De financiële schuldvordering die ter beschikking gesteld wordt via 1° De financiële schuldvordering die ter beschikking gesteld wordt via
het online ICT-platform van de AD VP; het online ICT-platform van de AD VP;
2° De bewijsdocumenten betreffende de personeelsuitgaven, uitsluitend 2° De bewijsdocumenten betreffende de personeelsuitgaven, uitsluitend
doorgegeven via het online ICT-platform van de AD VP. doorgegeven via het online ICT-platform van de AD VP.
De lijst van bewijsdocumenten die ingediend moeten worden, wordt De lijst van bewijsdocumenten die ingediend moeten worden, wordt
weergegeven in bijlage 2. weergegeven in bijlage 2.
Moeten ook bij het financieel dossier gevoegd worden: Moeten ook bij het financieel dossier gevoegd worden:
1° een uittreksel uit het register van de beraadslagingen van de 1° een uittreksel uit het register van de beraadslagingen van de
Gemeenteraad of van het College van Burgemeester en Gemeenteraad of van het College van Burgemeester en
Schepenen/Gemeentecollege: Schepenen/Gemeentecollege:
a) tot goedkeuring van de uitgaven gerechtvaardigd in het kader van de a) tot goedkeuring van de uitgaven gerechtvaardigd in het kader van de
toelage; toelage;
b) als bewijs dat de uitgaven voorgesteld via de online samenvattende b) als bewijs dat de uitgaven voorgesteld via de online samenvattende
uitgavenstaat werkelijk verwezenlijkt werden in het kader van het uitgavenstaat werkelijk verwezenlijkt werden in het kader van het
strategisch veiligheids- en preventieplan. strategisch veiligheids- en preventieplan.
2° een verklaring op erewoord van de Financieel 2° een verklaring op erewoord van de Financieel
directeur/Gemeentelijke ontvanger die de vereffening van de door de directeur/Gemeentelijke ontvanger die de vereffening van de door de
toelage gerechtvaardigde uitgaven bewijst; toelage gerechtvaardigde uitgaven bewijst;
3° een kopie van het gemeenteraadsbesluit tot instelling van de dienst 3° een kopie van het gemeenteraadsbesluit tot instelling van de dienst
gemeenschapswachten. gemeenschapswachten.
§ 2. De schuldvordering zal, samen met de bewijstukken, online § 2. De schuldvordering zal, samen met de bewijstukken, online
vervolledigd en gevalideerd worden en dat ten laatste op 30 juni 2025. vervolledigd en gevalideerd worden en dat ten laatste op 30 juni 2025.
De financiële schuldvordering wordt pas gevalideerd op voorwaarde dat De financiële schuldvordering wordt pas gevalideerd op voorwaarde dat
de datum van goedkeuring van de financiële schuldvordering ingevoerd de datum van goedkeuring van de financiële schuldvordering ingevoerd
wordt in het online ICT-platform en dat het uittreksel uit het wordt in het online ICT-platform en dat het uittreksel uit het
register van de beraadslagingen van de Gemeenteraad of van het College register van de beraadslagingen van de Gemeenteraad of van het College
van Burgemeester en Schepenen/Gemeentecollege als bijlage toegezonden van Burgemeester en Schepenen/Gemeentecollege als bijlage toegezonden
wordt. wordt.
In alle gevallen, op straffe van het niet in aanmerking nemen, werd de In alle gevallen, op straffe van het niet in aanmerking nemen, werd de
beraadslaging van de Gemeenteraad of van het College van Burgemeester beraadslaging van de Gemeenteraad of van het College van Burgemeester
en Schepenen/Gemeentecollege voorafgaand genomen aan de indiening van en Schepenen/Gemeentecollege voorafgaand genomen aan de indiening van
het financieel dossier in het online ICT-platform. het financieel dossier in het online ICT-platform.
§ 3. De beveiligde toegangscodes die de vertrouwelijkheid van de § 3. De beveiligde toegangscodes die de vertrouwelijkheid van de
gegevens waarborgen, en tevens een handleiding van het online gegevens waarborgen, en tevens een handleiding van het online
ICT-platform, worden verspreid aan elke door de gemeentelijke overheid ICT-platform, worden verspreid aan elke door de gemeentelijke overheid
aangestelde verantwoordelijke via beraadslaging van het College van aangestelde verantwoordelijke via beraadslaging van het College van
Burgemeester en Schepenen/Gemeentecollege. Burgemeester en Schepenen/Gemeentecollege.
De gemeentelijke overheid blijft verantwoordelijk voor de geleverde De gemeentelijke overheid blijft verantwoordelijk voor de geleverde
toegang en geeft informatie aan de AD VP over de toegang en geeft informatie aan de AD VP over de
bestemmingsveranderingen en toegangswijzigingen noodzakelijk voor de bestemmingsveranderingen en toegangswijzigingen noodzakelijk voor de
goede opvolging van de financiële controleprocedures. goede opvolging van de financiële controleprocedures.

Art. 12.§ 1. De AD VP voert een controle uit van de bestanddelen van

Art. 12.§ 1. De AD VP voert een controle uit van de bestanddelen van

het financieel dossier. het financieel dossier.
De AD VP kan bijkomende informatie opvragen. Het niet bezorgen van de De AD VP kan bijkomende informatie opvragen. Het niet bezorgen van de
opgevraagde aanvullingen leidt tot de afwijzing van de betrokken opgevraagde aanvullingen leidt tot de afwijzing van de betrokken
uitgaven. uitgaven.
§ 2. Na afloop van de controle ontvangt elke gemeente een voorlopige § 2. Na afloop van de controle ontvangt elke gemeente een voorlopige
afrekening en beschikt ze over twintig werkdagen om haar akkoord te afrekening en beschikt ze over twintig werkdagen om haar akkoord te
geven of, in geval van niet-akkoord over de toegekende bedragen, haar geven of, in geval van niet-akkoord over de toegekende bedragen, haar
argumenten voor te leggen. Alleen argumenten die via het online argumenten voor te leggen. Alleen argumenten die via het online
ICT-platform en binnen de termijn van twintig werkdagen worden ICT-platform en binnen de termijn van twintig werkdagen worden
ingediend, zullen in aanmerking worden genomen. ingediend, zullen in aanmerking worden genomen.
Deze termijn begint te lopen op de datum van voorlegging van de Deze termijn begint te lopen op de datum van voorlegging van de
voorlopige afrekening, ingediend via het online ICT-platform. voorlopige afrekening, ingediend via het online ICT-platform.
Wanneer de termijn overschreden is of in geval van akkoord over de Wanneer de termijn overschreden is of in geval van akkoord over de
bedragen van de afrekening, stelt de AD VP de definitieve afrekening bedragen van de afrekening, stelt de AD VP de definitieve afrekening
op. op.
Wanneer er geen akkoord is over de voorlopige afrekening, worden de Wanneer er geen akkoord is over de voorlopige afrekening, worden de
motiveringen en/of bijkomende bewijzen aangevoerd door de gemeente, motiveringen en/of bijkomende bewijzen aangevoerd door de gemeente,
onderzocht om de definitieve afrekening op te stellen. onderzocht om de definitieve afrekening op te stellen.
§ 3. De bewijsdocumenten worden bewaard gedurende tien jaar, vanaf de § 3. De bewijsdocumenten worden bewaard gedurende tien jaar, vanaf de
datum van de afsluiting van de procedure van de financiële controle. datum van de afsluiting van de procedure van de financiële controle.

Art. 13.Aan het eind van de controleprocedure wordt de gemeente in

Art. 13.Aan het eind van de controleprocedure wordt de gemeente in

kennis gesteld van de door de AD VP opgestelde eindafrekening, dit kennis gesteld van de door de AD VP opgestelde eindafrekening, dit
gebeurt via het online ICT-platform. gebeurt via het online ICT-platform.

Art. 14.De onverschuldigde bedragen, die na grondige controle van de

Art. 14.De onverschuldigde bedragen, die na grondige controle van de

uitgaven worden vastgesteld, worden teruggevorderd door de AD VP. uitgaven worden vastgesteld, worden teruggevorderd door de AD VP.
HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen

Art. 15.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2024.

Art. 15.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2024.

Art. 16.De minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken is belast met de

Art. 16.De minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken is belast met de

uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 5 december 2024. Gegeven te Brussel, 5 december 2024.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Binnenlandse Zaken, De Minister van Binnenlandse Zaken,
A. VERLINDEN A. VERLINDEN
BIJLAGE 1 BIJLAGE 1
Aantal gemeenschapswachten VTE toegekend per gemeente in het kader van Aantal gemeenschapswachten VTE toegekend per gemeente in het kader van
de strategische veiligheids- en preventieplannen en in het kader van de strategische veiligheids- en preventieplannen en in het kader van
de aanvullende financiële componenten "bijkomend contingent de aanvullende financiële componenten "bijkomend contingent
gemeenschapswachten 346" en "dispositief gemeenschapswachten 90" gemeenschapswachten 346" en "dispositief gemeenschapswachten 90"
Referentiekader /Cadre de référence Referentiekader /Cadre de référence
Commune Commune
Gemeente Gemeente
Strategische veiligheids en preventieplannen (SVPP) Strategische veiligheids en preventieplannen (SVPP)
- Plans stratégiques de sécurité et de prévention (PSSP) - Plans stratégiques de sécurité et de prévention (PSSP)
Bijkomend contingent gemeenschapswachten 346 Bijkomend contingent gemeenschapswachten 346
- Contingent complémentaire gardiens de la paix 346 - Contingent complémentaire gardiens de la paix 346
Dispositief gemeenschapswachten 90 Dispositief gemeenschapswachten 90
- Dispositif gardiens de la paix 90 - Dispositif gardiens de la paix 90
TOTAAL TOTAAL
TOTAL TOTAL
BOUSSU BOUSSU
0,00 0,00
1,00 1,00
0,00 0,00
1,00 1,00
CHARLEROI CHARLEROI
0,00 0,00
0,00 0,00
3,00 3,00
3,00 3,00
CHATELET CHATELET
3,00 3,00
0,00 0,00
0,00 0,00
3,00 3,00
FARCIENNES FARCIENNES
0,00 0,00
1,16 1,16
0,00 0,00
1,16 1,16
HUY HUY
0,00 0,00
2,50 2,50
0,00 0,00
2,50 2,50
LIEGE LIEGE
0,00 0,00
13,00 13,00
7,00 7,00
20,00 20,00
MONS MONS
20,00 20,00
11,50 11,50
5,00 5,00
36,50 36,50
MORLANWELZ MORLANWELZ
0,00 0,00
2,00 2,00
0,00 0,00
2,00 2,00
NAMUR NAMUR
0,00 0,00
5,00 5,00
3,00 3,00
8,00 8,00
PERUWELZ PERUWELZ
0,00 0,00
1,00 1,00
0,00 0,00
1,00 1,00
SERAING SERAING
0,00 0,00
8,00 8,00
0,80 0,80
8,80 8,80
TOURNAI TOURNAI
5,66 5,66
4,00 4,00
1,00 1,00
10,66 10,66
VERVIERS VERVIERS
4,00 4,00
2,00 2,00
0,00 0,00
6,00 6,00
TOTAAL VTE/TOTAL ETP TOTAAL VTE/TOTAL ETP
32,66 32,66
51,16 51,16
19,80 19,80
103,62 103,62
ANDERLECHT ANDERLECHT
1,00 1,00
13,00 13,00
1,00 1,00
15,00 15,00
AUDERGHEM AUDERGHEM
3,50 3,50
3,50 3,50
0,00 0,00
7,00 7,00
BRUXELLES BRUXELLES
13,00 13,00
23,00 23,00
3,00 3,00
39,00 39,00
ETTERBEEK ETTERBEEK
10,00 10,00
2,00 2,00
0,00 0,00
12,00 12,00
EVERE EVERE
0,00 0,00
1,00 1,00
0,00 0,00
1,00 1,00
FOREST FOREST
0,00 0,00
4,00 4,00
0,00 0,00
4,00 4,00
IXELLES IXELLES
0,00 0,00
2,00 2,00
0,00 0,00
2,00 2,00
KOEKELBERG KOEKELBERG
0,00 0,00
1,00 1,00
0,00 0,00
1,00 1,00
MOLENBEEK-SAINT-JEAN MOLENBEEK-SAINT-JEAN
0,00 0,00
2,00 2,00
0,00 0,00
2,00 2,00
SAINT-GILLES SAINT-GILLES
0,00 0,00
9,50 9,50
0,00 0,00
9,50 9,50
SCHAERBEEK SCHAERBEEK
18,66 18,66
9,00 9,00
2,00 2,00
29,66 29,66
UCCLE UCCLE
4,00 4,00
2,00 2,00
0,00 0,00
6,00 6,00
TOTAAL VTE/TOTAL ETP TOTAAL VTE/TOTAL ETP
50,16 50,16
72,00 72,00
6,00 6,00
128,16 128,16
AALST AALST
0,00 0,00
8,50 8,50
0,00 0,00
8,50 8,50
ANTWERPEN ANTWERPEN
0,00 0,00
6,50 6,50
7,16 7,16
13,66 13,66
BLANKENBERGE BLANKENBERGE
0,00 0,00
2,00 2,00
0,00 0,00
2,00 2,00
BOOM BOOM
0,00 0,00
2,00 2,00
0,00 0,00
2,00 2,00
BRUGGE BRUGGE
5,80 5,80
8,00 8,00
3,00 3,00
16,80 16,80
DROGENBOS DROGENBOS
0,00 0,00
1,00 1,00
0,00 0,00
1,00 1,00
GENK GENK
4,78 4,78
12,00 12,00
5,00 5,00
21,78 21,78
GENT GENT
0,00 0,00
2,00 2,00
7,00 7,00
9,00 9,00
HASSELT HASSELT
13,00 13,00
6,00 6,00
2,00 2,00
21,00 21,00
HERENTALS HERENTALS
1,32 1,32
0,00 0,00
0,00 0,00
1,32 1,32
HOUTHALEN-HELCHTEREN HOUTHALEN-HELCHTEREN
1,33 1,33
0,00 0,00
0,00 0,00
1,33 1,33
KNOKKE-HEIST KNOKKE-HEIST
0,00 0,00
0,00 0,00
0,00 0,00
0,00 0,00
KOKSIJDE KOKSIJDE
0,00 0,00
1,00 1,00
0,00 0,00
1,00 1,00
KORTRIJK KORTRIJK
1,50 1,50
8,75 8,75
0,75 0,75
11,00 11,00
LEUVEN LEUVEN
14,90 14,90
8,00 8,00
3,00 3,00
25,90 25,90
LIER LIER
0,00 0,00
2,50 2,50
0,00 0,00
2,50 2,50
LOKEREN LOKEREN
0,00 0,00
1,75 1,75
0,00 0,00
1,75 1,75
MAASMECHELEN MAASMECHELEN
0,00 0,00
0,00 0,00
1,00 1,00
1,00 1,00
MECHELEN MECHELEN
3,00 3,00
8,00 8,00
3,00 3,00
14,00 14,00
MENEN MENEN
0,00 0,00
4,00 4,00
0,00 0,00
4,00 4,00
MIDDELKERKE MIDDELKERKE
0,00 0,00
0,66 0,66
0,00 0,00
0,66 0,66
OOSTENDE OOSTENDE
8,21 8,21
0,00 0,00
3,00 3,00
11,21 11,21
ROESELARE ROESELARE
0,00 0,00
0,00 0,00
2,00 2,00
2,00 2,00
RONSE RONSE
0,00 0,00
0,50 0,50
0,00 0,00
0,50 0,50
SINT-NIKLAAS SINT-NIKLAAS
0,00 0,00
4,10 4,10
0,00 0,00
4,10 4,10
SINT-TRUIDEN SINT-TRUIDEN
1,00 1,00
3,00 3,00
0,00 0,00
4,00 4,00
TURHNOUT TURHNOUT
0,00 0,00
0,83 0,83
0,00 0,00
0,83 0,83
VILVOORDE VILVOORDE
0,75 0,75
2,00 2,00
0,00 0,00
2,75 2,75
TOTAAL VTE/TOTAL ETP TOTAAL VTE/TOTAL ETP
55,59 55,59
93,09 93,09
36,91 36,91
185,59 185,59
ALGEMEEN TOTAAL VTE/ TOTAL GENERAL ETP ALGEMEEN TOTAAL VTE/ TOTAL GENERAL ETP
417,37 417,37
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 december Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 december
2024 tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende 2024 tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende
financiering van de gemeenschapswachten van de strategische financiering van de gemeenschapswachten van de strategische
veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024. veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Binnenlandse Zaken, De Minister van Binnenlandse Zaken,
A. VERLINDEN A. VERLINDEN
BIJLAGE 2 BIJLAGE 2
DOCUMENTEN DIE IN HET KADER VAN DE VOORLEGGING VAN HET FINANCIEEL DOCUMENTEN DIE IN HET KADER VAN DE VOORLEGGING VAN HET FINANCIEEL
DOSSIER TER BESCHIKKING GESTELD OF INGEDIEND MOETEN WORDEN DOSSIER TER BESCHIKKING GESTELD OF INGEDIEND MOETEN WORDEN
A. Algemeen A. Algemeen
-Een kopie van het aanwervingscontract of van de aanwervings- of -Een kopie van het aanwervingscontract of van de aanwervings- of
toewijzingsbeslissing wordt bijgevoegd; toewijzingsbeslissing wordt bijgevoegd;
- Een kopie van de identificatiekaart uitgereikt door de Federale - Een kopie van de identificatiekaart uitgereikt door de Federale
Overheidsdienst Binnenlandse Zaken; Overheidsdienst Binnenlandse Zaken;
- Een kopie van de wijziging van de arbeidsovereenkomst of enig ander - Een kopie van de wijziging van de arbeidsovereenkomst of enig ander
officieel document waaruit een verandering van de toewijzing, de officieel document waaruit een verandering van de toewijzing, de
werktijden of enige andere ingrijpende verandering in de werktijden of enige andere ingrijpende verandering in de
arbeidsvoorwaarden blijkt die van invloed kan zijn op de prestaties arbeidsvoorwaarden blijkt die van invloed kan zijn op de prestaties
en/of de bezoldiging van het personeelslid wordt bijgevoegd; en/of de bezoldiging van het personeelslid wordt bijgevoegd;
- In geval van ontslag (op initiatief van de werknemer of van de - In geval van ontslag (op initiatief van de werknemer of van de
werkgever), een kopie van de betekening van de einddatum van het werkgever), een kopie van de betekening van de einddatum van het
arbeidscontract wordt bijgevoegd; arbeidscontract wordt bijgevoegd;
- Een kopie van de loonfiches en een samenvattende staat van de - Een kopie van de loonfiches en een samenvattende staat van de
maandelijkse betalingen (document waarin de identiteit van de maandelijkse betalingen (document waarin de identiteit van de
werknemer voorkomt, evenals diens maandelijkse loonkost en het aantal werknemer voorkomt, evenals diens maandelijkse loonkost en het aantal
betaalde dagen van laatstgenoemde), voor de ganse periode van betaalde dagen van laatstgenoemde), voor de ganse periode van
tewerkstelling, worden meegestuurd; tewerkstelling, worden meegestuurd;
- Elk bewijsstuk dat bij de loonfiche is gevoegd en aan de hand - Elk bewijsstuk dat bij de loonfiche is gevoegd en aan de hand
waarvan de betaling die door de gemeente is verricht in het kader van waarvan de betaling die door de gemeente is verricht in het kader van
de indiensttreding van het personeelslid, kan worden aangetoond wordt de indiensttreding van het personeelslid, kan worden aangetoond wordt
bijgevoegd. bijgevoegd.
B. Bijzonderheden: B. Bijzonderheden:
- Wat betreft de arbeidsplaatsen waarvoor werkgelegenheidssteun wordt - Wat betreft de arbeidsplaatsen waarvoor werkgelegenheidssteun wordt
verleend, moeten bij het financiële dossier ook kopieën worden gevoegd verleend, moeten bij het financiële dossier ook kopieën worden gevoegd
van bewijsstukken die de financiële steun rechtvaardigen (premies, van bewijsstukken die de financiële steun rechtvaardigen (premies,
bijzondere toelagen of bijzondere vrijstellingen die verbonden zijn bijzondere toelagen of bijzondere vrijstellingen die verbonden zijn
aan de statuten waaronder dat personeel aangeworven wordt) waarvan de aan de statuten waaronder dat personeel aangeworven wordt) waarvan de
gemeente eventueel heeft geprofiteerd. gemeente eventueel heeft geprofiteerd.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 december Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 december
2024 tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende 2024 tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende
financiering van de gemeenschapswachten van de strategische financiering van de gemeenschapswachten van de strategische
veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024. veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Binnenlandse Zaken, De Minister van Binnenlandse Zaken,
A. VERLINDEN A. VERLINDEN
^
Etaamb.be maakt gebruik van cookies
Etaamb.be gebruikt cookies om uw taalvoorkeur te onthouden en om beter te begrijpen hoe etaamb.be gebruikt wordt.
DoorgaanMeer details
x