| Koninklijk besluit tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van de strategische veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024 | Koninklijk besluit tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van de strategische veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024 |
|---|---|
| 5 DECEMBER 2024. - Koninklijk besluit tot bepaling van de modaliteiten | 5 DECEMBER 2024. - Koninklijk besluit tot bepaling van de modaliteiten |
| betreffende de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van | betreffende de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van |
| de strategische veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024 | de strategische veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024 |
| VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
| Sire, | Sire, |
| De Minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en | De Minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en |
| Democratische Vernieuwing heeft de eer U het ontwerp van koninklijk | Democratische Vernieuwing heeft de eer U het ontwerp van koninklijk |
| besluit dat ertoe strekt het regelgevingskader dat van toepassing is | besluit dat ertoe strekt het regelgevingskader dat van toepassing is |
| op de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van de | op de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van de |
| strategische veiligheids- en preventieplannen, ter ondertekening voor | strategische veiligheids- en preventieplannen, ter ondertekening voor |
| te leggen. | te leggen. |
| Het kadert binnen de uitvoering van de bepalingen met betrekking tot | Het kadert binnen de uitvoering van de bepalingen met betrekking tot |
| de 6de Staatshervorming. | de 6de Staatshervorming. |
| Het institutioneel akkoord voor de zesde Staatshervorming van 1 | Het institutioneel akkoord voor de zesde Staatshervorming van 1 |
| oktober 2011 voorziet immers in een uitbreiding van de bevoegdheden | oktober 2011 voorziet immers in een uitbreiding van de bevoegdheden |
| van de deelstaten met betrekking tot de arbeidsmarkt. Deze uitbreiding | van de deelstaten met betrekking tot de arbeidsmarkt. Deze uitbreiding |
| strekt ertoe sommige van de aspecten van de organisatie en het beleid | strekt ertoe sommige van de aspecten van de organisatie en het beleid |
| inzake de arbeidsmarkt, waarvoor de deelstaten nog niet bevoegd waren, | inzake de arbeidsmarkt, waarvoor de deelstaten nog niet bevoegd waren, |
| over te dragen. Eén van de geregionaliseerde bevoegdheden is het | over te dragen. Eén van de geregionaliseerde bevoegdheden is het |
| doelgroepenbeleid: regionalisering van de RSZ-kortingen voor | doelgroepenbeleid: regionalisering van de RSZ-kortingen voor |
| doelgroepen en van de activering werkloosheidsuitkeringen. | doelgroepen en van de activering werkloosheidsuitkeringen. |
| De memorie van toelichting bij artikel 22 van de wet van 6 januari | De memorie van toelichting bij artikel 22 van de wet van 6 januari |
| 2014 maakt echter het volgende voorbehoud: "De middelen die betrekking | 2014 maakt echter het volgende voorbehoud: "De middelen die betrekking |
| hebben op de PVP-activa (preventie- en veiligheidspersoneel) worden | hebben op de PVP-activa (preventie- en veiligheidspersoneel) worden |
| niet overgedragen omdat deze maatregel verband houdt met de federale | niet overgedragen omdat deze maatregel verband houdt met de federale |
| bevoegdheid inzake veiligheid. De federale overheid zal na de | bevoegdheid inzake veiligheid. De federale overheid zal na de |
| overdracht dus op grond van haar veiligheidsbevoegdheid dit personeel | overdracht dus op grond van haar veiligheidsbevoegdheid dit personeel |
| verder kunnen subsidiëren onder een andere vorm dan een | verder kunnen subsidiëren onder een andere vorm dan een |
| RSZ-vermindering en een activering van werkloosheidsuitkeringen. | RSZ-vermindering en een activering van werkloosheidsuitkeringen. |
| Daartoe worden de bestaande RSZ-verminderingen en de | Daartoe worden de bestaande RSZ-verminderingen en de |
| activeringsmaatregelen die betrekking hebben op het PVP voorafgaand | activeringsmaatregelen die betrekking hebben op het PVP voorafgaand |
| aan de overdracht omgevormd." | aan de overdracht omgevormd." |
| Bij deze uitzonderingsbepaling bepaalt de bijzondere wet van 6 januari | Bij deze uitzonderingsbepaling bepaalt de bijzondere wet van 6 januari |
| 2014 dat de financiering van de functie van gemeenschapswacht op | 2014 dat de financiering van de functie van gemeenschapswacht op |
| federaal niveau wordt behouden. | federaal niveau wordt behouden. |
| Gelet op het arrest van de Raad van State nr. 249.330 van 23 december | Gelet op het arrest van de Raad van State nr. 249.330 van 23 december |
| 2020, net zoals de intrekking van het koninklijk besluit van 25 | 2020, net zoals de intrekking van het koninklijk besluit van 25 |
| december 2017 tot bepaling van de modaliteiten betreffende de | december 2017 tot bepaling van de modaliteiten betreffende de |
| bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van de strategische | bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van de strategische |
| veiligheids- en preventieplannen, maakt het ontwerp van het | veiligheids- en preventieplannen, maakt het ontwerp van het |
| voorgelegde koninklijk besluit het mogelijk om een geldig regelgevend | voorgelegde koninklijk besluit het mogelijk om een geldig regelgevend |
| kader te garanderen en organiseert de toekenning en de aanvullende | kader te garanderen en organiseert de toekenning en de aanvullende |
| financiering van de gemeenschapswachten van de strategische | financiering van de gemeenschapswachten van de strategische |
| veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024. | veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024. |
| Terugwerkende kracht is alleen aanvaardbaar bij wijze van | Terugwerkende kracht is alleen aanvaardbaar bij wijze van |
| uitzondering, inzonderheid wanneer ze nodig is voor de continuïteit | uitzondering, inzonderheid wanneer ze nodig is voor de continuïteit |
| van de openbare dienstverlening of voor de regularisatie van een | van de openbare dienstverlening of voor de regularisatie van een |
| feitelijke of een rechtstoestand en voor zover de vereisten inzake | feitelijke of een rechtstoestand en voor zover de vereisten inzake |
| rechtszekerheid vervuld zijn en de individuele rechten geëerbiedigd | rechtszekerheid vervuld zijn en de individuele rechten geëerbiedigd |
| worden. | worden. |
| In dit geval heeft de inwerkingtreding van dit besluit met | In dit geval heeft de inwerkingtreding van dit besluit met |
| terugwerkende kracht tot doel de goede werking en de continuïteit van | terugwerkende kracht tot doel de goede werking en de continuïteit van |
| de openbare dienstverlening te garanderen, evenals de rechtszekerheid | de openbare dienstverlening te garanderen, evenals de rechtszekerheid |
| voor de gemeenten die de betrekkingen prefinancieren waarop deze | voor de gemeenten die de betrekkingen prefinancieren waarop deze |
| maatregel van toepassing is. Een inwerkingtreding van dit ontwerp van | maatregel van toepassing is. Een inwerkingtreding van dit ontwerp van |
| besluit zonder terugwerkende kracht zou de financiering daarvan immers | besluit zonder terugwerkende kracht zou de financiering daarvan immers |
| op significante wijze in het gedrang brengen. | op significante wijze in het gedrang brengen. |
| De feitelijke en de rechtsomstandigheden maken in dit geval de | De feitelijke en de rechtsomstandigheden maken in dit geval de |
| inwerkingtreding van dit ontwerpbesluit met terugwerkende kracht | inwerkingtreding van dit ontwerpbesluit met terugwerkende kracht |
| mogelijk, dat overigens betrekking heeft op het jaar 2024 en dus | mogelijk, dat overigens betrekking heeft op het jaar 2024 en dus |
| gedeeltelijk op een situatie in het verleden. | gedeeltelijk op een situatie in het verleden. |
| Artikelsgewijze bespreking: | Artikelsgewijze bespreking: |
| HOOFDSTUK 1. - Definities | HOOFDSTUK 1. - Definities |
| Artikel 1 | Artikel 1 |
| Artikel 1 definieert de begrippen "gemeente", "strategische | Artikel 1 definieert de begrippen "gemeente", "strategische |
| veiligheids- en preventieplannen", "gemeenschapswachten","werkdagen" | veiligheids- en preventieplannen", "gemeenschapswachten","werkdagen" |
| en "AD VP". | en "AD VP". |
| HOOFDSTUK 2. - Modaliteiten voor de financiering | HOOFDSTUK 2. - Modaliteiten voor de financiering |
| Afdeling 1. - Modaliteiten voor de toekenning | Afdeling 1. - Modaliteiten voor de toekenning |
| Artikel 2 | Artikel 2 |
| Artikel 2, lid 1 bepaalt de voorwaarden waaraan de gemeenten moeten | Artikel 2, lid 1 bepaalt de voorwaarden waaraan de gemeenten moeten |
| voldoen om te genieten van de voorziene financiële tussenkomst. | voldoen om te genieten van de voorziene financiële tussenkomst. |
| De maatregel heeft betrekking op de gemeenten met een strategisch | De maatregel heeft betrekking op de gemeenten met een strategisch |
| veiligheids- en preventieplan voor 2024 en enkel zij kunnen dus | veiligheids- en preventieplan voor 2024 en enkel zij kunnen dus |
| aanspraak maken op de aanvullende federale tussenkomst die wordt | aanspraak maken op de aanvullende federale tussenkomst die wordt |
| toegekend door de minister. | toegekend door de minister. |
| In lid 2 van hetzelfde artikel wordt het toepassingsgebied van de | In lid 2 van hetzelfde artikel wordt het toepassingsgebied van de |
| financiële tussenkomst gepreciseerd en wordt de link gelegd met het | financiële tussenkomst gepreciseerd en wordt de link gelegd met het |
| vroegere financieringssysteem. | vroegere financieringssysteem. |
| In die zin weerspiegelt artikel 2, lid 2, de wil om de federale | In die zin weerspiegelt artikel 2, lid 2, de wil om de federale |
| financiering te behouden, zoals voorzien in de bijzondere wet van 6 | financiering te behouden, zoals voorzien in de bijzondere wet van 6 |
| januari 2014. Deze paragraaf bepaalt op welke gemeenschapswachten, | januari 2014. Deze paragraaf bepaalt op welke gemeenschapswachten, |
| binnen de strategische veiligheids- en preventieplannen, de maatregel | binnen de strategische veiligheids- en preventieplannen, de maatregel |
| betrekking heeft. | betrekking heeft. |
| Artikel 3 | Artikel 3 |
| Artikel 3, lid 1 bevat de criteria waarmee voor elke gemeente die in | Artikel 3, lid 1 bevat de criteria waarmee voor elke gemeente die in |
| aanmerking komt, het aantal gemeenschapswachten waarop de maatregel | aanmerking komt, het aantal gemeenschapswachten waarop de maatregel |
| betrekking heeft, kan worden bepaald en dit overeenkomstig de | betrekking heeft, kan worden bepaald en dit overeenkomstig de |
| bepalingen voorzien in de bijzondere wet van 6 januari 2014. | bepalingen voorzien in de bijzondere wet van 6 januari 2014. |
| Een eerste criterium maakt het dus mogelijk het aantal | Een eerste criterium maakt het dus mogelijk het aantal |
| gemeenschapswachten te beperken tot de feitelijke situatie op 31 | gemeenschapswachten te beperken tot de feitelijke situatie op 31 |
| december 2017. Dit aantal is gebaseerd op de situatie vastgesteld door | december 2017. Dit aantal is gebaseerd op de situatie vastgesteld door |
| de RVA, waarbij rekening wordt gehouden met het aantal | de RVA, waarbij rekening wordt gehouden met het aantal |
| gemeenschapswachten dat op deze datum in aanmerking kwam voor een | gemeenschapswachten dat op deze datum in aanmerking kwam voor een |
| activeringspremie/verlaging van de werkgeversbijdragen in het kader | activeringspremie/verlaging van de werkgeversbijdragen in het kader |
| van het ACTIVA PVP-statuut. | van het ACTIVA PVP-statuut. |
| Om gemeenten die een aanwervingsprocedure in het oude stelsel zouden | Om gemeenten die een aanwervingsprocedure in het oude stelsel zouden |
| hebben opgestart, niet af te straffen en indien deze procedure op 31 | hebben opgestart, niet af te straffen en indien deze procedure op 31 |
| december 2017 nog niet zou zijn afgerond, wordt in artikel 3, lid 2 | december 2017 nog niet zou zijn afgerond, wordt in artikel 3, lid 2 |
| toegevoegd dat ook rekening wordt gehouden met het aantal vacante | toegevoegd dat ook rekening wordt gehouden met het aantal vacante |
| posten waarop een inroepbare aanwervingsprocedure van toepassing is om | posten waarop een inroepbare aanwervingsprocedure van toepassing is om |
| het definitieve aantal gemeenschapswachten dat de aanvullende | het definitieve aantal gemeenschapswachten dat de aanvullende |
| financiële tussenkomst kan rechtvaardigen, te vervolledigen. In het | financiële tussenkomst kan rechtvaardigen, te vervolledigen. In het |
| artikel worden echter wel de voorwaarden genoemd waaraan de procedures | artikel worden echter wel de voorwaarden genoemd waaraan de procedures |
| moeten voldoen om in aanmerking te komen voor de vaststelling van het | moeten voldoen om in aanmerking te komen voor de vaststelling van het |
| aantal gemeenschapswachten per gemeente. | aantal gemeenschapswachten per gemeente. |
| Bovendien heeft het ontwerpbesluit geen ander doel dan de federale | Bovendien heeft het ontwerpbesluit geen ander doel dan de federale |
| financiering van de functie van gemeenschapswacht te behouden door | financiering van de functie van gemeenschapswacht te behouden door |
| subsidies toe te kennen aan de gemeenten die van de oude | subsidies toe te kennen aan de gemeenten die van de oude |
| activeringsmaatregel genieten. Artikel 3, lid 3 sluit derhalve de | activeringsmaatregel genieten. Artikel 3, lid 3 sluit derhalve de |
| mogelijkheid uit om de aanvullende financiële tussenkomst toe te | mogelijkheid uit om de aanvullende financiële tussenkomst toe te |
| kennen boven het maximum contingent dat bij overeenkomst met de | kennen boven het maximum contingent dat bij overeenkomst met de |
| betrokken gemeenten, is vastgesteld. Het referentiejaar is vastgesteld | betrokken gemeenten, is vastgesteld. Het referentiejaar is vastgesteld |
| in het strategisch veiligheids- en preventieplan 2014-2017, zodat de | in het strategisch veiligheids- en preventieplan 2014-2017, zodat de |
| laatste quota kunnen worden toegekend voordat de aanvullende federale | laatste quota kunnen worden toegekend voordat de aanvullende federale |
| maatregel op 1 januari 2018 in werking treedt. | maatregel op 1 januari 2018 in werking treedt. |
| De criteria die aldus in artikel 3 van het besluit zijn vastgesteld, | De criteria die aldus in artikel 3 van het besluit zijn vastgesteld, |
| blijven identiek aan die welke aanvankelijk waren vastgesteld in het | blijven identiek aan die welke aanvankelijk waren vastgesteld in het |
| koninklijk besluit van 25 december 2017 tot bepaling van de | koninklijk besluit van 25 december 2017 tot bepaling van de |
| modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de | modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de |
| gemeenschapswachten van de strategische veiligheids- en | gemeenschapswachten van de strategische veiligheids- en |
| preventieplannen; zij zijn echter duidelijker omschreven om | preventieplannen; zij zijn echter duidelijker omschreven om |
| transparanter te zijn voor de gemeenten. | transparanter te zijn voor de gemeenten. |
| Artikelen 4 en 5 | Artikelen 4 en 5 |
| Artikel 4 bepaalt, door middel van bijlage, het resultaat van de | Artikel 4 bepaalt, door middel van bijlage, het resultaat van de |
| toepassing van de vastgestelde toekenningscriteria. | toepassing van de vastgestelde toekenningscriteria. |
| Artikel 5 behoeft geen commentaar. | Artikel 5 behoeft geen commentaar. |
| Afdeling 2. - Financiële modaliteiten | Afdeling 2. - Financiële modaliteiten |
| Artikelen 6 tot en met 8 | Artikelen 6 tot en met 8 |
| In de artikelen 6, 7 en 8 worden de financiële modaliteiten voor de | In de artikelen 6, 7 en 8 worden de financiële modaliteiten voor de |
| toekenning van de financiële toelage vastgesteld. | toekenning van de financiële toelage vastgesteld. |
| De toekenning van de financiële toelage is dus onderworpen aan | De toekenning van de financiële toelage is dus onderworpen aan |
| voorwaarden die in deze artikelen nader worden toegelicht. | voorwaarden die in deze artikelen nader worden toegelicht. |
| Om de gemeenten een maximale transparantie te bieden met betrekking | Om de gemeenten een maximale transparantie te bieden met betrekking |
| tot de tussenkomstmodaliteiten, werd artikel 6, lid 2 explicieter | tot de tussenkomstmodaliteiten, werd artikel 6, lid 2 explicieter |
| gemaakt. Met name in artikel 6, lid 2, 4° en 5°, wordt gepreciseerd | gemaakt. Met name in artikel 6, lid 2, 4° en 5°, wordt gepreciseerd |
| dat alleen de prestaties van gemeenschapswachten die in het kader van | dat alleen de prestaties van gemeenschapswachten die in het kader van |
| het strategisch veiligheids- en preventieplan zijn uitgevoerd, onder | het strategisch veiligheids- en preventieplan zijn uitgevoerd, onder |
| de financiële tussenkomst vallen; evenzo is de tussenkomst bedoeld als | de financiële tussenkomst vallen; evenzo is de tussenkomst bedoeld als |
| "aanvulling" op de basistussenkomst die door de Federale | "aanvulling" op de basistussenkomst die door de Federale |
| Overheidsdienst Binnenlandse Zaken wordt verleend in het kader van de | Overheidsdienst Binnenlandse Zaken wordt verleend in het kader van de |
| financiering van de strategische veiligheids- en preventieplannen. | financiering van de strategische veiligheids- en preventieplannen. |
| In dat opzicht sluit artikel 6, lid 3, 5°, uitdrukkelijk de prestaties | In dat opzicht sluit artikel 6, lid 3, 5°, uitdrukkelijk de prestaties |
| uit van gemeenschapswachten aan wie geen basistussenkomst wordt | uit van gemeenschapswachten aan wie geen basistussenkomst wordt |
| toegekend door het strategisch veiligheids- en preventieplan. | toegekend door het strategisch veiligheids- en preventieplan. |
| Artikel 7 bepaalt uitdrukkelijk welke uitgaven door de voorziene | Artikel 7 bepaalt uitdrukkelijk welke uitgaven door de voorziene |
| financiële tussenkomst kunnen worden gedekt. | financiële tussenkomst kunnen worden gedekt. |
| In artikel 8 wordt het beginsel van de geldigheidsduur van een jaar | In artikel 8 wordt het beginsel van de geldigheidsduur van een jaar |
| van de uitgaven voor de toegekende financiële tussenkomst, vastgelegd. | van de uitgaven voor de toegekende financiële tussenkomst, vastgelegd. |
| Afdeling 3 - Betalingsmodaliteiten | Afdeling 3 - Betalingsmodaliteiten |
| Artikelen 9 en 10 | Artikelen 9 en 10 |
| De artikelen 9 en 10 streven naar het verduidelijken van de | De artikelen 9 en 10 streven naar het verduidelijken van de |
| modaliteiten voor het storten van de toelage en het naleven van de | modaliteiten voor het storten van de toelage en het naleven van de |
| logica van de controle als voorwaarde voor het afsluiten van het | logica van de controle als voorwaarde voor het afsluiten van het |
| saldo. | saldo. |
| Gelet op de opmerking van de Raad van State dat artikel 9 moet worden | Gelet op de opmerking van de Raad van State dat artikel 9 moet worden |
| aangevuld met een verwijzing naar de percentages die van toepassing | aangevuld met een verwijzing naar de percentages die van toepassing |
| zijn op de in de bepaling bedoelde schijven van de uitkering, en gelet | zijn op de in de bepaling bedoelde schijven van de uitkering, en gelet |
| op het feit dat het voorziene jaarlijkse tijdsschema zal overschreden | op het feit dat het voorziene jaarlijkse tijdsschema zal overschreden |
| zijn bij de publicatie van dit besluit, wordt in artikel 9 het bedrag | zijn bij de publicatie van dit besluit, wordt in artikel 9 het bedrag |
| van het voorschot verhoogd tot 80% van het bedrag van de uitkering, | van het voorschot verhoogd tot 80% van het bedrag van de uitkering, |
| die niet in verschillende schijven maar in één keer zal worden | die niet in verschillende schijven maar in één keer zal worden |
| uitbetaald. | uitbetaald. |
| Afdeling 4. - Controlewerkwijze | Afdeling 4. - Controlewerkwijze |
| Artikelen 11 tot en met 14 | Artikelen 11 tot en met 14 |
| In de artikelen 11 tot en met14 worden de modaliteiten inzake de | In de artikelen 11 tot en met14 worden de modaliteiten inzake de |
| controle op de aanwending van de financiële toelage vastgesteld. | controle op de aanwending van de financiële toelage vastgesteld. |
| De toekenning van de financiële toelage is dus onderworpen aan | De toekenning van de financiële toelage is dus onderworpen aan |
| voorwaarden inzake rechtvaardiging, die in deze artikelen nader worden | voorwaarden inzake rechtvaardiging, die in deze artikelen nader worden |
| toegelicht. | toegelicht. |
| HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen | HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen |
| Artikel 15 | Artikel 15 |
| Door de inwerkingtreding vast te stellen op 1 januari 2024, voorziet | Door de inwerkingtreding vast te stellen op 1 januari 2024, voorziet |
| artikel 15 in de terugwerkende kracht van de maatregel die in het | artikel 15 in de terugwerkende kracht van de maatregel die in het |
| voorgelegde besluit is vervat. | voorgelegde besluit is vervat. |
| Zoals hierboven uiteengezet, moet deze terugwerkende kracht begrepen | Zoals hierboven uiteengezet, moet deze terugwerkende kracht begrepen |
| worden als de wil om de rechtsonzekerheid die is ontstaan door de | worden als de wil om de rechtsonzekerheid die is ontstaan door de |
| situatie die door het arrest van de Raad van State n° 249.330 van 23 | situatie die door het arrest van de Raad van State n° 249.330 van 23 |
| december 2020 wordt aangekaart, te voorkomen. In die zin is deze | december 2020 wordt aangekaart, te voorkomen. In die zin is deze |
| terugwerkende kracht onontbeerlijk voor de verwezenlijking van een | terugwerkende kracht onontbeerlijk voor de verwezenlijking van een |
| doelstelling van algemeen belang, zoals de goede werking of de | doelstelling van algemeen belang, zoals de goede werking of de |
| continuïteit van de openbare dienstverlening, en in dit geval voor het | continuïteit van de openbare dienstverlening, en in dit geval voor het |
| behoud van de overheidsfinanciering van de gemeenten waarop het | behoud van de overheidsfinanciering van de gemeenten waarop het |
| onderhavige ontwerpbesluit betrekking heeft. | onderhavige ontwerpbesluit betrekking heeft. |
| Artikel 16 | Artikel 16 |
| Artikel 16 behoeft geen commentaar. | Artikel 16 behoeft geen commentaar. |
| Ik heb de eer te zijn, | Ik heb de eer te zijn, |
| Sire, | Sire, |
| Van Uwe Majesteit, | Van Uwe Majesteit, |
| de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, | de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, |
| De Minister van Binnenlandse Zaken, | De Minister van Binnenlandse Zaken, |
| A. VERLINDEN | A. VERLINDEN |
| 5 DECEMBER 2024. - Koninklijk besluit tot bepaling van de modaliteiten | 5 DECEMBER 2024. - Koninklijk besluit tot bepaling van de modaliteiten |
| betreffende de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van | betreffende de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van |
| de strategische veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024 | de strategische veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024 |
| FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting | Gelet op de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting |
| en van de comptabiliteit van de federale Staat, het artikel 48, lid 3; | en van de comptabiliteit van de federale Staat, het artikel 48, lid 3; |
| Gelet op de wet van 22 december 2023 houdende de algemene | Gelet op de wet van 22 december 2023 houdende de algemene |
| uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2024, het programma 56/8, | uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2024, het programma 56/8, |
| 1°, van het artikel 2.13.2; | 1°, van het artikel 2.13.2; |
| Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 22 | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 22 |
| april 2024; | april 2024; |
| Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting | Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting |
| van 18 juni 2024; | van 18 juni 2024; |
| Gelet op de adviesaanvraag aan de Raad van State binnen een termijn | Gelet op de adviesaanvraag aan de Raad van State binnen een termijn |
| van 30 dagen, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van | van 30 dagen, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van |
| de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
| Overwegende dat de adviesaanvraag is ingeschreven op 19 juni 2024 op | Overwegende dat de adviesaanvraag is ingeschreven op 19 juni 2024 op |
| de rol van de afdeling Wetgeving op de Raad van State onder het nummer | de rol van de afdeling Wetgeving op de Raad van State onder het nummer |
| 76.895/2; | 76.895/2; |
| Gelet op de beslissing van de afdeling Wetgeving van 25 juni 2024 om | Gelet op de beslissing van de afdeling Wetgeving van 25 juni 2024 om |
| binnen de gevraagde termijn geen advies te verlenen, met toepassing | binnen de gevraagde termijn geen advies te verlenen, met toepassing |
| van artikel 84, § 5, van de wetten van de Raad van State, | van artikel 84, § 5, van de wetten van de Raad van State, |
| gecoördineerd op 12 januari 1973; | gecoördineerd op 12 januari 1973; |
| Overwegende dat, in uitvoering van de zesde Staatshervorming, het | Overwegende dat, in uitvoering van de zesde Staatshervorming, het |
| behoud van de federale financiering van de functie van | behoud van de federale financiering van de functie van |
| gemeenschapswacht door het toekennen van subsidies aan de begunstigde | gemeenschapswacht door het toekennen van subsidies aan de begunstigde |
| gemeenten van de vroegere activeringsmaatregel georganiseerd dient te | gemeenten van de vroegere activeringsmaatregel georganiseerd dient te |
| worden; | worden; |
| Overwegende dat, in uitvoering van de zesde Staatshervorming, het | Overwegende dat, in uitvoering van de zesde Staatshervorming, het |
| behoud van de federale financiering van de functie van | behoud van de federale financiering van de functie van |
| gemeenschapswacht door het toekennen van subsidies aan de begunstigde | gemeenschapswacht door het toekennen van subsidies aan de begunstigde |
| gemeenten van de vroegere activeringsmaatregel voor het jaar 2024 | gemeenten van de vroegere activeringsmaatregel voor het jaar 2024 |
| georganiseerd dient te worden, om de continuïteit van de openbare | georganiseerd dient te worden, om de continuïteit van de openbare |
| dienst en de rechtszekerheid van de gemeenten te waarborgen en hun | dienst en de rechtszekerheid van de gemeenten te waarborgen en hun |
| financiën niet in het gedrang te brengen; | financiën niet in het gedrang te brengen; |
| Overwegende de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van | Overwegende de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van |
| gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten, | gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten, |
| en tot wijziging van het artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet, | en tot wijziging van het artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet, |
| gewijzigd bij wet van 24 juli 2008 houdende diverse bepalingen (I) en | gewijzigd bij wet van 24 juli 2008 houdende diverse bepalingen (I) en |
| bij wet van 11 december 2023 tot wijziging van de wet van 24 juni 2013 | bij wet van 11 december 2023 tot wijziging van de wet van 24 juni 2013 |
| betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, van de Nieuwe | betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, van de Nieuwe |
| Gemeentewet en van de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de | Gemeentewet en van de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de |
| functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst | functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst |
| gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de Nieuwe | gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de Nieuwe |
| Gemeentewet; | Gemeentewet; |
| Overwegende het koninklijk besluit van 7 november 2013 betreffende de | Overwegende het koninklijk besluit van 7 november 2013 betreffende de |
| strategische veiligheids- en preventieplannen en van de dispositieven | strategische veiligheids- en preventieplannen en van de dispositieven |
| gemeenschapswachten; | gemeenschapswachten; |
| Overwegende het koninklijk besluit van 25 december 2017 betreffende de | Overwegende het koninklijk besluit van 25 december 2017 betreffende de |
| verlenging 2018-2019 van de strategische veiligheids- en | verlenging 2018-2019 van de strategische veiligheids- en |
| preventieplannen 2014-2017; | preventieplannen 2014-2017; |
| Overwegende het koninklijk besluit van 3 juli 2019 betreffende de | Overwegende het koninklijk besluit van 3 juli 2019 betreffende de |
| verlenging 2020 van de strategische veiligheids- en preventieplannen | verlenging 2020 van de strategische veiligheids- en preventieplannen |
| 2018-2019; | 2018-2019; |
| Overwegende het koninklijk besluit van 24 december 2020 tot wijziging | Overwegende het koninklijk besluit van 24 december 2020 tot wijziging |
| van het koninklijk besluit van 3 juli 2019 betreffende de verlenging | van het koninklijk besluit van 3 juli 2019 betreffende de verlenging |
| 2020 van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2018-2019; | 2020 van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2018-2019; |
| Overwegende het koninklijk besluit van 24 juli 2021 tot wijziging van | Overwegende het koninklijk besluit van 24 juli 2021 tot wijziging van |
| het koninklijk besluit van 3 juli 2019 betreffende de verlenging 2020 | het koninklijk besluit van 3 juli 2019 betreffende de verlenging 2020 |
| van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2018-2019; | van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2018-2019; |
| Overwegende het koninklijk besluit van 20 juli 2022 betreffende de | Overwegende het koninklijk besluit van 20 juli 2022 betreffende de |
| verlenging 2023-2024 van de strategische veiligheids- en | verlenging 2023-2024 van de strategische veiligheids- en |
| preventieplannen 2020-2022. | preventieplannen 2020-2022. |
| Op voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken, | Op voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
| HOOFDSTUK 1. - Definities | HOOFDSTUK 1. - Definities |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: |
| 1° gemeente: gemeente/stad die beschikt over een financiering voor de | 1° gemeente: gemeente/stad die beschikt over een financiering voor de |
| gemeenschapswachten via een strategisch veiligheids- en preventieplan; | gemeenschapswachten via een strategisch veiligheids- en preventieplan; |
| 2° minister: de minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken; | 2° minister: de minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken; |
| 3° RVA: de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening; | 3° RVA: de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening; |
| 4° strategisch veiligheids- en preventieplan: overeenkomst afgesloten | 4° strategisch veiligheids- en preventieplan: overeenkomst afgesloten |
| tussen de Minister van Binnenlandse Zaken en een gemeente, waarin de | tussen de Minister van Binnenlandse Zaken en een gemeente, waarin de |
| doelstellingen bepaald worden die de gemeente moet behalen op het | doelstellingen bepaald worden die de gemeente moet behalen op het |
| einde van de geldigheidsperiode van de overeenkomst. Deze overeenkomst | einde van de geldigheidsperiode van de overeenkomst. Deze overeenkomst |
| omvat eveneens de verschillende doelstellingen die worden nagestreefd | omvat eveneens de verschillende doelstellingen die worden nagestreefd |
| met de inzet van de gemeenschapswachten, die worden gefinancierd via | met de inzet van de gemeenschapswachten, die worden gefinancierd via |
| de aanvullende financiële toelagen "bijkomende contingenten | de aanvullende financiële toelagen "bijkomende contingenten |
| gemeenschapswachten 346" en/of "dispositief gemeenschapswachten 90"; | gemeenschapswachten 346" en/of "dispositief gemeenschapswachten 90"; |
| 5° gemeenschapswachten: gemeentelijke ambtenaren die de activiteiten | 5° gemeenschapswachten: gemeentelijke ambtenaren die de activiteiten |
| zoals bedoeld in artikel 3 van de wet van 15 mei 2007 tot instelling | zoals bedoeld in artikel 3 van de wet van 15 mei 2007 tot instelling |
| van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst | van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst |
| gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe | gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe |
| gemeentewet uitoefenen en voldoen aan de voorwaarden zoals bepaald in | gemeentewet uitoefenen en voldoen aan de voorwaarden zoals bepaald in |
| artikel 8 van dezelfde wet; | artikel 8 van dezelfde wet; |
| 6° werkdagen: alle dagen met uitzondering van zaterdagen, zondagen en | 6° werkdagen: alle dagen met uitzondering van zaterdagen, zondagen en |
| wettelijke feestdagen; | wettelijke feestdagen; |
| 7° AD VP: de Algemene Directie Veiligheid en Preventie van de Federale | 7° AD VP: de Algemene Directie Veiligheid en Preventie van de Federale |
| Overheidsdienst Binnenlandse Zaken. | Overheidsdienst Binnenlandse Zaken. |
| HOOFDSTUK 2. - Modaliteiten voor de financiering | HOOFDSTUK 2. - Modaliteiten voor de financiering |
| Afdeling 1. - Modaliteiten voor de toekenning | Afdeling 1. - Modaliteiten voor de toekenning |
Art. 2.Binnen de limieten van de beschikbare kredieten, kent de |
Art. 2.Binnen de limieten van de beschikbare kredieten, kent de |
| minister in 2024 een aanvullende financiële toelage toe aan de | minister in 2024 een aanvullende financiële toelage toe aan de |
| gemeenten met een strategisch veiligheids- en preventieplan. | gemeenten met een strategisch veiligheids- en preventieplan. |
| De financiële toelage wordt toegekend als aanvullende tussenkomst in | De financiële toelage wordt toegekend als aanvullende tussenkomst in |
| de loonkosten die voortvloeien uit de tewerkstelling van de | de loonkosten die voortvloeien uit de tewerkstelling van de |
| gemeenschapswachten in het kader van de strategische veiligheids- en | gemeenschapswachten in het kader van de strategische veiligheids- en |
| preventieplannen. | preventieplannen. |
| De aanvullende tussenkomst treedt in de plaats van de tussenkomst ten | De aanvullende tussenkomst treedt in de plaats van de tussenkomst ten |
| laste van de RVA en de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) wat | laste van de RVA en de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) wat |
| betreft de tewerkstelling van gemeenschapswachten die voordien een | betreft de tewerkstelling van gemeenschapswachten die voordien een |
| ACTIVA PVP-statuut genoten. | ACTIVA PVP-statuut genoten. |
Art. 3.Het aantal gemeenschapswachten per gemeente, waarvoor de |
Art. 3.Het aantal gemeenschapswachten per gemeente, waarvoor de |
| financiële tussenkomst toegekend kan worden, is gebaseerd op de | financiële tussenkomst toegekend kan worden, is gebaseerd op de |
| situatie vastgesteld door de RVA op de datum van 31 december 2017. | situatie vastgesteld door de RVA op de datum van 31 december 2017. |
| Om de door de RVA vastgestelde situatie aan te vullen en de maximale | Om de door de RVA vastgestelde situatie aan te vullen en de maximale |
| definitieve quota van gemeenschapswachten die een financiële | definitieve quota van gemeenschapswachten die een financiële |
| tussenkomst van de Staat kunnen krijgen, te bepalen, wordt er evenwel | tussenkomst van de Staat kunnen krijgen, te bepalen, wordt er evenwel |
| rekening gehouden met aanwervingen op basis van eerder geopende | rekening gehouden met aanwervingen op basis van eerder geopende |
| procedures en die aan de volgende criteria voldoen: | procedures en die aan de volgende criteria voldoen: |
| 1° Aanwervingen vóór 1 januari 2018; | 1° Aanwervingen vóór 1 januari 2018; |
| 2° Aanwervingen van gemeenschapswachten onder het ACTIVA PVP-statuut. | 2° Aanwervingen van gemeenschapswachten onder het ACTIVA PVP-statuut. |
| Het maximum aantal gemeenschapswachten waarvoor een financiële | Het maximum aantal gemeenschapswachten waarvoor een financiële |
| tussenkomst kan worden toegekend, kan niet hoger zijn dan het | tussenkomst kan worden toegekend, kan niet hoger zijn dan het |
| contingent bepaald in het strategisch veiligheids- en preventieplan | contingent bepaald in het strategisch veiligheids- en preventieplan |
| voor de periode 2014-2017. | voor de periode 2014-2017. |
Art. 4.De lijst van gemeenten, in toepassing van de artikelen 2 en 3 |
Art. 4.De lijst van gemeenten, in toepassing van de artikelen 2 en 3 |
| van dit besluit, evenals het aantal gemeenschapswachten per gemeente, | van dit besluit, evenals het aantal gemeenschapswachten per gemeente, |
| waarvoor een financiële tussenkomst toegekend kan worden, in | waarvoor een financiële tussenkomst toegekend kan worden, in |
| toepassing van de toekenningscriteria van artikel 3 van dit besluit, | toepassing van de toekenningscriteria van artikel 3 van dit besluit, |
| worden weergegeven in bijlage 1 bij dit besluit. | worden weergegeven in bijlage 1 bij dit besluit. |
Art. 5.De aanvullende financiële toelage wordt aangerekend op het |
Art. 5.De aanvullende financiële toelage wordt aangerekend op het |
| begrotingsartikel 56 81 432201 van de sectie 13 van de algemene | begrotingsartikel 56 81 432201 van de sectie 13 van de algemene |
| uitgavenbegroting. | uitgavenbegroting. |
| Afdeling 2. - Financiële modaliteiten | Afdeling 2. - Financiële modaliteiten |
Art. 6.Onder voorbehoud van de beschikbare kredieten wordt de toelage |
Art. 6.Onder voorbehoud van de beschikbare kredieten wordt de toelage |
| in 2024 gewaarborgd. | in 2024 gewaarborgd. |
| Voor elke gemeenschapswacht wiens personeelskosten werden gedragen | Voor elke gemeenschapswacht wiens personeelskosten werden gedragen |
| door het strategisch veiligheids- en preventieplan en binnen de | door het strategisch veiligheids- en preventieplan en binnen de |
| grenzen van bijlage 1, ontvangt de gemeente een bijkomende jaarlijkse | grenzen van bijlage 1, ontvangt de gemeente een bijkomende jaarlijkse |
| maximale toelage van 17.200 per voltijds equivalent voor de | maximale toelage van 17.200 per voltijds equivalent voor de |
| tewerkstellingskosten. | tewerkstellingskosten. |
| Het bedrag bedoeld in het voorgaande lid wordt toegekend: | Het bedrag bedoeld in het voorgaande lid wordt toegekend: |
| 1° onafhankelijk van het niveau van aanwerving van het personeelslid; | 1° onafhankelijk van het niveau van aanwerving van het personeelslid; |
| 2° pro rata de gepresteerde arbeidsregeling; | 2° pro rata de gepresteerde arbeidsregeling; |
| 3° voor de periode gedurende welke de gemeente de daadwerkelijke | 3° voor de periode gedurende welke de gemeente de daadwerkelijke |
| prestatie van de gemeenschapswacht kan rechtvaardigen; | prestatie van de gemeenschapswacht kan rechtvaardigen; |
| 4° op voorwaarde dat de prestatie uitgevoerd werd in het kader van de | 4° op voorwaarde dat de prestatie uitgevoerd werd in het kader van de |
| doelstellingen van het strategisch veiligheids- en preventieplan van | doelstellingen van het strategisch veiligheids- en preventieplan van |
| de gemeente; | de gemeente; |
| 5° als aanvulling op de financiële tussenkomst toegekend in het | 5° als aanvulling op de financiële tussenkomst toegekend in het |
| strategisch veiligheids- en preventieplan; | strategisch veiligheids- en preventieplan; |
| 6° en op voorwaarde dat het personeelslid voldoet aan de voorwaarden, | 6° en op voorwaarde dat het personeelslid voldoet aan de voorwaarden, |
| zoals bepaald in artikel 8 van de wet van 15 mei 2007 tot instelling | zoals bepaald in artikel 8 van de wet van 15 mei 2007 tot instelling |
| van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst | van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst |
| gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe | gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe |
| gemeentewet. | gemeentewet. |
Art. 7.§ 1. De aanvullende financiële toelage dekt de reële lasten |
Art. 7.§ 1. De aanvullende financiële toelage dekt de reële lasten |
| waarmee de gemeente geconfronteerd wordt in het kader van de | waarmee de gemeente geconfronteerd wordt in het kader van de |
| tewerkstelling van de gemeenschapswacht. | tewerkstelling van de gemeenschapswacht. |
| De reële lasten omvatten het geheel van de tewerkstellingskosten | De reële lasten omvatten het geheel van de tewerkstellingskosten |
| (salaris, werkgeversbijdragen en andere), verminderd met de bijzondere | (salaris, werkgeversbijdragen en andere), verminderd met de bijzondere |
| premies, bijzondere toelagen of bijzondere vrijstellingen die | premies, bijzondere toelagen of bijzondere vrijstellingen die |
| verbonden zijn aan de statuten waaronder dat personeel aangeworven | verbonden zijn aan de statuten waaronder dat personeel aangeworven |
| wordt en waarvan de gemeente heeft kunnen genieten. | wordt en waarvan de gemeente heeft kunnen genieten. |
| § 2. De tussenkomst in de personeelskosten betreft: | § 2. De tussenkomst in de personeelskosten betreft: |
| 1°. De verloning; | 1°. De verloning; |
| 2°. De werkgeversbijdragen; | 2°. De werkgeversbijdragen; |
| 3°. Het vakantiegeld; | 3°. Het vakantiegeld; |
| 4°. De eindejaarspremie; | 4°. De eindejaarspremie; |
| 5°. De tweetaligheidspremie; | 5°. De tweetaligheidspremie; |
| 6°. De vergoeding voor onregelmatige prestaties; | 6°. De vergoeding voor onregelmatige prestaties; |
| 7°. De overuren; | 7°. De overuren; |
| 8°. De haardtoelage; | 8°. De haardtoelage; |
| 9°. De standplaatstoelage; | 9°. De standplaatstoelage; |
| 10°. De sociale bijdragen; | 10°. De sociale bijdragen; |
| 11°. De wettelijke verzekering burgerrechtelijke aansprakelijkheid | 11°. De wettelijke verzekering burgerrechtelijke aansprakelijkheid |
| verbonden aan de inschakeling van de aangeworven personeelsleden; | verbonden aan de inschakeling van de aangeworven personeelsleden; |
| 12°. De ontslagvergoedingen indien de vooropzeg wordt gepresteerd; | 12°. De ontslagvergoedingen indien de vooropzeg wordt gepresteerd; |
| 13°. De reiskosten voor het woon-werkverkeer met het openbaar vervoer | 13°. De reiskosten voor het woon-werkverkeer met het openbaar vervoer |
| - trein, tram, bus, metro - en dat ten belope van het bedrag dat | - trein, tram, bus, metro - en dat ten belope van het bedrag dat |
| overeenstemt met de wettelijke tussenkomst van de werkgever. | overeenstemt met de wettelijke tussenkomst van de werkgever. |
| De volgende uitgaven kunnen niet aanvaard worden: | De volgende uitgaven kunnen niet aanvaard worden: |
| 1°. De ontslagvergoedingen indien de vooropzeg niet gepresteerd wordt; | 1°. De ontslagvergoedingen indien de vooropzeg niet gepresteerd wordt; |
| 2°. De sociale secretariaatskosten; | 2°. De sociale secretariaatskosten; |
| De kledijkosten of -vergoeding, materiaalkosten of andere | De kledijkosten of -vergoeding, materiaalkosten of andere |
| samenhangende kosten zoals bijzondere vergoedingen. | samenhangende kosten zoals bijzondere vergoedingen. |
Art. 8.Alleen de tussen 1 januari en 31 december 2024 vastgelegde |
Art. 8.Alleen de tussen 1 januari en 31 december 2024 vastgelegde |
| uitgaven en die betrekking hebben op prestaties die hebben | uitgaven en die betrekking hebben op prestaties die hebben |
| plaatsgevonden gedurende dezelfde periode, worden in overweging | plaatsgevonden gedurende dezelfde periode, worden in overweging |
| genomen bij de jaarlijkse afrekening. | genomen bij de jaarlijkse afrekening. |
| Het bedrag van de toegekende toelage ligt vast en kan niet verhoogd | Het bedrag van de toegekende toelage ligt vast en kan niet verhoogd |
| worden met de beschikbare saldi die vastgesteld worden naar aanleiding | worden met de beschikbare saldi die vastgesteld worden naar aanleiding |
| van de voorgaande jaarlijkse subsidies die door de Federale | van de voorgaande jaarlijkse subsidies die door de Federale |
| Overheidsdienst Binnenlandse Zaken opgesteld worden. | Overheidsdienst Binnenlandse Zaken opgesteld worden. |
| Afdeling 3. - Betalingsmodaliteiten | Afdeling 3. - Betalingsmodaliteiten |
Art. 9.§ 1. Onder voorbehoud van de beschikbare kredieten gebeurt de |
Art. 9.§ 1. Onder voorbehoud van de beschikbare kredieten gebeurt de |
| vereffening van de verschuldigde toelage volgens een | vereffening van de verschuldigde toelage volgens een |
| voorschot/saldosysteem. | voorschot/saldosysteem. |
| § 2. Een voorschot van 80% wordt betaald in het tweede kwartaal van | § 2. Een voorschot van 80% wordt betaald in het tweede kwartaal van |
| het jaar. | het jaar. |
Art. 10.Het resterende saldo van de toelage zal gestort worden na |
Art. 10.Het resterende saldo van de toelage zal gestort worden na |
| controle van de door de gemeente ingediende uitgaven en de afsluiting | controle van de door de gemeente ingediende uitgaven en de afsluiting |
| van de definitieve afrekening. | van de definitieve afrekening. |
| Afdeling 4. - Controlewerkwijze | Afdeling 4. - Controlewerkwijze |
Art. 11.§ 1. De gemeenten rechtvaardigen hun uitgaven door een |
Art. 11.§ 1. De gemeenten rechtvaardigen hun uitgaven door een |
| financieel dossier voor te leggen. | financieel dossier voor te leggen. |
| Het financieel dossier is samengesteld uit twee delen: | Het financieel dossier is samengesteld uit twee delen: |
| 1° De financiële schuldvordering die ter beschikking gesteld wordt via | 1° De financiële schuldvordering die ter beschikking gesteld wordt via |
| het online ICT-platform van de AD VP; | het online ICT-platform van de AD VP; |
| 2° De bewijsdocumenten betreffende de personeelsuitgaven, uitsluitend | 2° De bewijsdocumenten betreffende de personeelsuitgaven, uitsluitend |
| doorgegeven via het online ICT-platform van de AD VP. | doorgegeven via het online ICT-platform van de AD VP. |
| De lijst van bewijsdocumenten die ingediend moeten worden, wordt | De lijst van bewijsdocumenten die ingediend moeten worden, wordt |
| weergegeven in bijlage 2. | weergegeven in bijlage 2. |
| Moeten ook bij het financieel dossier gevoegd worden: | Moeten ook bij het financieel dossier gevoegd worden: |
| 1° een uittreksel uit het register van de beraadslagingen van de | 1° een uittreksel uit het register van de beraadslagingen van de |
| Gemeenteraad of van het College van Burgemeester en | Gemeenteraad of van het College van Burgemeester en |
| Schepenen/Gemeentecollege: | Schepenen/Gemeentecollege: |
| a) tot goedkeuring van de uitgaven gerechtvaardigd in het kader van de | a) tot goedkeuring van de uitgaven gerechtvaardigd in het kader van de |
| toelage; | toelage; |
| b) als bewijs dat de uitgaven voorgesteld via de online samenvattende | b) als bewijs dat de uitgaven voorgesteld via de online samenvattende |
| uitgavenstaat werkelijk verwezenlijkt werden in het kader van het | uitgavenstaat werkelijk verwezenlijkt werden in het kader van het |
| strategisch veiligheids- en preventieplan. | strategisch veiligheids- en preventieplan. |
| 2° een verklaring op erewoord van de Financieel | 2° een verklaring op erewoord van de Financieel |
| directeur/Gemeentelijke ontvanger die de vereffening van de door de | directeur/Gemeentelijke ontvanger die de vereffening van de door de |
| toelage gerechtvaardigde uitgaven bewijst; | toelage gerechtvaardigde uitgaven bewijst; |
| 3° een kopie van het gemeenteraadsbesluit tot instelling van de dienst | 3° een kopie van het gemeenteraadsbesluit tot instelling van de dienst |
| gemeenschapswachten. | gemeenschapswachten. |
| § 2. De schuldvordering zal, samen met de bewijstukken, online | § 2. De schuldvordering zal, samen met de bewijstukken, online |
| vervolledigd en gevalideerd worden en dat ten laatste op 30 juni 2025. | vervolledigd en gevalideerd worden en dat ten laatste op 30 juni 2025. |
| De financiële schuldvordering wordt pas gevalideerd op voorwaarde dat | De financiële schuldvordering wordt pas gevalideerd op voorwaarde dat |
| de datum van goedkeuring van de financiële schuldvordering ingevoerd | de datum van goedkeuring van de financiële schuldvordering ingevoerd |
| wordt in het online ICT-platform en dat het uittreksel uit het | wordt in het online ICT-platform en dat het uittreksel uit het |
| register van de beraadslagingen van de Gemeenteraad of van het College | register van de beraadslagingen van de Gemeenteraad of van het College |
| van Burgemeester en Schepenen/Gemeentecollege als bijlage toegezonden | van Burgemeester en Schepenen/Gemeentecollege als bijlage toegezonden |
| wordt. | wordt. |
| In alle gevallen, op straffe van het niet in aanmerking nemen, werd de | In alle gevallen, op straffe van het niet in aanmerking nemen, werd de |
| beraadslaging van de Gemeenteraad of van het College van Burgemeester | beraadslaging van de Gemeenteraad of van het College van Burgemeester |
| en Schepenen/Gemeentecollege voorafgaand genomen aan de indiening van | en Schepenen/Gemeentecollege voorafgaand genomen aan de indiening van |
| het financieel dossier in het online ICT-platform. | het financieel dossier in het online ICT-platform. |
| § 3. De beveiligde toegangscodes die de vertrouwelijkheid van de | § 3. De beveiligde toegangscodes die de vertrouwelijkheid van de |
| gegevens waarborgen, en tevens een handleiding van het online | gegevens waarborgen, en tevens een handleiding van het online |
| ICT-platform, worden verspreid aan elke door de gemeentelijke overheid | ICT-platform, worden verspreid aan elke door de gemeentelijke overheid |
| aangestelde verantwoordelijke via beraadslaging van het College van | aangestelde verantwoordelijke via beraadslaging van het College van |
| Burgemeester en Schepenen/Gemeentecollege. | Burgemeester en Schepenen/Gemeentecollege. |
| De gemeentelijke overheid blijft verantwoordelijk voor de geleverde | De gemeentelijke overheid blijft verantwoordelijk voor de geleverde |
| toegang en geeft informatie aan de AD VP over de | toegang en geeft informatie aan de AD VP over de |
| bestemmingsveranderingen en toegangswijzigingen noodzakelijk voor de | bestemmingsveranderingen en toegangswijzigingen noodzakelijk voor de |
| goede opvolging van de financiële controleprocedures. | goede opvolging van de financiële controleprocedures. |
Art. 12.§ 1. De AD VP voert een controle uit van de bestanddelen van |
Art. 12.§ 1. De AD VP voert een controle uit van de bestanddelen van |
| het financieel dossier. | het financieel dossier. |
| De AD VP kan bijkomende informatie opvragen. Het niet bezorgen van de | De AD VP kan bijkomende informatie opvragen. Het niet bezorgen van de |
| opgevraagde aanvullingen leidt tot de afwijzing van de betrokken | opgevraagde aanvullingen leidt tot de afwijzing van de betrokken |
| uitgaven. | uitgaven. |
| § 2. Na afloop van de controle ontvangt elke gemeente een voorlopige | § 2. Na afloop van de controle ontvangt elke gemeente een voorlopige |
| afrekening en beschikt ze over twintig werkdagen om haar akkoord te | afrekening en beschikt ze over twintig werkdagen om haar akkoord te |
| geven of, in geval van niet-akkoord over de toegekende bedragen, haar | geven of, in geval van niet-akkoord over de toegekende bedragen, haar |
| argumenten voor te leggen. Alleen argumenten die via het online | argumenten voor te leggen. Alleen argumenten die via het online |
| ICT-platform en binnen de termijn van twintig werkdagen worden | ICT-platform en binnen de termijn van twintig werkdagen worden |
| ingediend, zullen in aanmerking worden genomen. | ingediend, zullen in aanmerking worden genomen. |
| Deze termijn begint te lopen op de datum van voorlegging van de | Deze termijn begint te lopen op de datum van voorlegging van de |
| voorlopige afrekening, ingediend via het online ICT-platform. | voorlopige afrekening, ingediend via het online ICT-platform. |
| Wanneer de termijn overschreden is of in geval van akkoord over de | Wanneer de termijn overschreden is of in geval van akkoord over de |
| bedragen van de afrekening, stelt de AD VP de definitieve afrekening | bedragen van de afrekening, stelt de AD VP de definitieve afrekening |
| op. | op. |
| Wanneer er geen akkoord is over de voorlopige afrekening, worden de | Wanneer er geen akkoord is over de voorlopige afrekening, worden de |
| motiveringen en/of bijkomende bewijzen aangevoerd door de gemeente, | motiveringen en/of bijkomende bewijzen aangevoerd door de gemeente, |
| onderzocht om de definitieve afrekening op te stellen. | onderzocht om de definitieve afrekening op te stellen. |
| § 3. De bewijsdocumenten worden bewaard gedurende tien jaar, vanaf de | § 3. De bewijsdocumenten worden bewaard gedurende tien jaar, vanaf de |
| datum van de afsluiting van de procedure van de financiële controle. | datum van de afsluiting van de procedure van de financiële controle. |
Art. 13.Aan het eind van de controleprocedure wordt de gemeente in |
Art. 13.Aan het eind van de controleprocedure wordt de gemeente in |
| kennis gesteld van de door de AD VP opgestelde eindafrekening, dit | kennis gesteld van de door de AD VP opgestelde eindafrekening, dit |
| gebeurt via het online ICT-platform. | gebeurt via het online ICT-platform. |
Art. 14.De onverschuldigde bedragen, die na grondige controle van de |
Art. 14.De onverschuldigde bedragen, die na grondige controle van de |
| uitgaven worden vastgesteld, worden teruggevorderd door de AD VP. | uitgaven worden vastgesteld, worden teruggevorderd door de AD VP. |
| HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen | HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen |
Art. 15.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2024. |
Art. 15.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2024. |
Art. 16.De minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken is belast met de |
Art. 16.De minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken is belast met de |
| uitvoering van dit besluit. | uitvoering van dit besluit. |
| Gegeven te Brussel, 5 december 2024. | Gegeven te Brussel, 5 december 2024. |
| FILIP | FILIP |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Binnenlandse Zaken, | De Minister van Binnenlandse Zaken, |
| A. VERLINDEN | A. VERLINDEN |
| BIJLAGE 1 | BIJLAGE 1 |
| Aantal gemeenschapswachten VTE toegekend per gemeente in het kader van | Aantal gemeenschapswachten VTE toegekend per gemeente in het kader van |
| de strategische veiligheids- en preventieplannen en in het kader van | de strategische veiligheids- en preventieplannen en in het kader van |
| de aanvullende financiële componenten "bijkomend contingent | de aanvullende financiële componenten "bijkomend contingent |
| gemeenschapswachten 346" en "dispositief gemeenschapswachten 90" | gemeenschapswachten 346" en "dispositief gemeenschapswachten 90" |
| Referentiekader /Cadre de référence | Referentiekader /Cadre de référence |
| Commune | Commune |
| Gemeente | Gemeente |
| Strategische veiligheids en preventieplannen (SVPP) | Strategische veiligheids en preventieplannen (SVPP) |
| - Plans stratégiques de sécurité et de prévention (PSSP) | - Plans stratégiques de sécurité et de prévention (PSSP) |
| Bijkomend contingent gemeenschapswachten 346 | Bijkomend contingent gemeenschapswachten 346 |
| - Contingent complémentaire gardiens de la paix 346 | - Contingent complémentaire gardiens de la paix 346 |
| Dispositief gemeenschapswachten 90 | Dispositief gemeenschapswachten 90 |
| - Dispositif gardiens de la paix 90 | - Dispositif gardiens de la paix 90 |
| TOTAAL | TOTAAL |
| TOTAL | TOTAL |
| BOUSSU | BOUSSU |
| 0,00 | 0,00 |
| 1,00 | 1,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 1,00 | 1,00 |
| CHARLEROI | CHARLEROI |
| 0,00 | 0,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 3,00 | 3,00 |
| 3,00 | 3,00 |
| CHATELET | CHATELET |
| 3,00 | 3,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 3,00 | 3,00 |
| FARCIENNES | FARCIENNES |
| 0,00 | 0,00 |
| 1,16 | 1,16 |
| 0,00 | 0,00 |
| 1,16 | 1,16 |
| HUY | HUY |
| 0,00 | 0,00 |
| 2,50 | 2,50 |
| 0,00 | 0,00 |
| 2,50 | 2,50 |
| LIEGE | LIEGE |
| 0,00 | 0,00 |
| 13,00 | 13,00 |
| 7,00 | 7,00 |
| 20,00 | 20,00 |
| MONS | MONS |
| 20,00 | 20,00 |
| 11,50 | 11,50 |
| 5,00 | 5,00 |
| 36,50 | 36,50 |
| MORLANWELZ | MORLANWELZ |
| 0,00 | 0,00 |
| 2,00 | 2,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 2,00 | 2,00 |
| NAMUR | NAMUR |
| 0,00 | 0,00 |
| 5,00 | 5,00 |
| 3,00 | 3,00 |
| 8,00 | 8,00 |
| PERUWELZ | PERUWELZ |
| 0,00 | 0,00 |
| 1,00 | 1,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 1,00 | 1,00 |
| SERAING | SERAING |
| 0,00 | 0,00 |
| 8,00 | 8,00 |
| 0,80 | 0,80 |
| 8,80 | 8,80 |
| TOURNAI | TOURNAI |
| 5,66 | 5,66 |
| 4,00 | 4,00 |
| 1,00 | 1,00 |
| 10,66 | 10,66 |
| VERVIERS | VERVIERS |
| 4,00 | 4,00 |
| 2,00 | 2,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 6,00 | 6,00 |
| TOTAAL VTE/TOTAL ETP | TOTAAL VTE/TOTAL ETP |
| 32,66 | 32,66 |
| 51,16 | 51,16 |
| 19,80 | 19,80 |
| 103,62 | 103,62 |
| ANDERLECHT | ANDERLECHT |
| 1,00 | 1,00 |
| 13,00 | 13,00 |
| 1,00 | 1,00 |
| 15,00 | 15,00 |
| AUDERGHEM | AUDERGHEM |
| 3,50 | 3,50 |
| 3,50 | 3,50 |
| 0,00 | 0,00 |
| 7,00 | 7,00 |
| BRUXELLES | BRUXELLES |
| 13,00 | 13,00 |
| 23,00 | 23,00 |
| 3,00 | 3,00 |
| 39,00 | 39,00 |
| ETTERBEEK | ETTERBEEK |
| 10,00 | 10,00 |
| 2,00 | 2,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 12,00 | 12,00 |
| EVERE | EVERE |
| 0,00 | 0,00 |
| 1,00 | 1,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 1,00 | 1,00 |
| FOREST | FOREST |
| 0,00 | 0,00 |
| 4,00 | 4,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 4,00 | 4,00 |
| IXELLES | IXELLES |
| 0,00 | 0,00 |
| 2,00 | 2,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 2,00 | 2,00 |
| KOEKELBERG | KOEKELBERG |
| 0,00 | 0,00 |
| 1,00 | 1,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 1,00 | 1,00 |
| MOLENBEEK-SAINT-JEAN | MOLENBEEK-SAINT-JEAN |
| 0,00 | 0,00 |
| 2,00 | 2,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 2,00 | 2,00 |
| SAINT-GILLES | SAINT-GILLES |
| 0,00 | 0,00 |
| 9,50 | 9,50 |
| 0,00 | 0,00 |
| 9,50 | 9,50 |
| SCHAERBEEK | SCHAERBEEK |
| 18,66 | 18,66 |
| 9,00 | 9,00 |
| 2,00 | 2,00 |
| 29,66 | 29,66 |
| UCCLE | UCCLE |
| 4,00 | 4,00 |
| 2,00 | 2,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 6,00 | 6,00 |
| TOTAAL VTE/TOTAL ETP | TOTAAL VTE/TOTAL ETP |
| 50,16 | 50,16 |
| 72,00 | 72,00 |
| 6,00 | 6,00 |
| 128,16 | 128,16 |
| AALST | AALST |
| 0,00 | 0,00 |
| 8,50 | 8,50 |
| 0,00 | 0,00 |
| 8,50 | 8,50 |
| ANTWERPEN | ANTWERPEN |
| 0,00 | 0,00 |
| 6,50 | 6,50 |
| 7,16 | 7,16 |
| 13,66 | 13,66 |
| BLANKENBERGE | BLANKENBERGE |
| 0,00 | 0,00 |
| 2,00 | 2,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 2,00 | 2,00 |
| BOOM | BOOM |
| 0,00 | 0,00 |
| 2,00 | 2,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 2,00 | 2,00 |
| BRUGGE | BRUGGE |
| 5,80 | 5,80 |
| 8,00 | 8,00 |
| 3,00 | 3,00 |
| 16,80 | 16,80 |
| DROGENBOS | DROGENBOS |
| 0,00 | 0,00 |
| 1,00 | 1,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 1,00 | 1,00 |
| GENK | GENK |
| 4,78 | 4,78 |
| 12,00 | 12,00 |
| 5,00 | 5,00 |
| 21,78 | 21,78 |
| GENT | GENT |
| 0,00 | 0,00 |
| 2,00 | 2,00 |
| 7,00 | 7,00 |
| 9,00 | 9,00 |
| HASSELT | HASSELT |
| 13,00 | 13,00 |
| 6,00 | 6,00 |
| 2,00 | 2,00 |
| 21,00 | 21,00 |
| HERENTALS | HERENTALS |
| 1,32 | 1,32 |
| 0,00 | 0,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 1,32 | 1,32 |
| HOUTHALEN-HELCHTEREN | HOUTHALEN-HELCHTEREN |
| 1,33 | 1,33 |
| 0,00 | 0,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 1,33 | 1,33 |
| KNOKKE-HEIST | KNOKKE-HEIST |
| 0,00 | 0,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| KOKSIJDE | KOKSIJDE |
| 0,00 | 0,00 |
| 1,00 | 1,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 1,00 | 1,00 |
| KORTRIJK | KORTRIJK |
| 1,50 | 1,50 |
| 8,75 | 8,75 |
| 0,75 | 0,75 |
| 11,00 | 11,00 |
| LEUVEN | LEUVEN |
| 14,90 | 14,90 |
| 8,00 | 8,00 |
| 3,00 | 3,00 |
| 25,90 | 25,90 |
| LIER | LIER |
| 0,00 | 0,00 |
| 2,50 | 2,50 |
| 0,00 | 0,00 |
| 2,50 | 2,50 |
| LOKEREN | LOKEREN |
| 0,00 | 0,00 |
| 1,75 | 1,75 |
| 0,00 | 0,00 |
| 1,75 | 1,75 |
| MAASMECHELEN | MAASMECHELEN |
| 0,00 | 0,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 1,00 | 1,00 |
| 1,00 | 1,00 |
| MECHELEN | MECHELEN |
| 3,00 | 3,00 |
| 8,00 | 8,00 |
| 3,00 | 3,00 |
| 14,00 | 14,00 |
| MENEN | MENEN |
| 0,00 | 0,00 |
| 4,00 | 4,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 4,00 | 4,00 |
| MIDDELKERKE | MIDDELKERKE |
| 0,00 | 0,00 |
| 0,66 | 0,66 |
| 0,00 | 0,00 |
| 0,66 | 0,66 |
| OOSTENDE | OOSTENDE |
| 8,21 | 8,21 |
| 0,00 | 0,00 |
| 3,00 | 3,00 |
| 11,21 | 11,21 |
| ROESELARE | ROESELARE |
| 0,00 | 0,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 2,00 | 2,00 |
| 2,00 | 2,00 |
| RONSE | RONSE |
| 0,00 | 0,00 |
| 0,50 | 0,50 |
| 0,00 | 0,00 |
| 0,50 | 0,50 |
| SINT-NIKLAAS | SINT-NIKLAAS |
| 0,00 | 0,00 |
| 4,10 | 4,10 |
| 0,00 | 0,00 |
| 4,10 | 4,10 |
| SINT-TRUIDEN | SINT-TRUIDEN |
| 1,00 | 1,00 |
| 3,00 | 3,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 4,00 | 4,00 |
| TURHNOUT | TURHNOUT |
| 0,00 | 0,00 |
| 0,83 | 0,83 |
| 0,00 | 0,00 |
| 0,83 | 0,83 |
| VILVOORDE | VILVOORDE |
| 0,75 | 0,75 |
| 2,00 | 2,00 |
| 0,00 | 0,00 |
| 2,75 | 2,75 |
| TOTAAL VTE/TOTAL ETP | TOTAAL VTE/TOTAL ETP |
| 55,59 | 55,59 |
| 93,09 | 93,09 |
| 36,91 | 36,91 |
| 185,59 | 185,59 |
| ALGEMEEN TOTAAL VTE/ TOTAL GENERAL ETP | ALGEMEEN TOTAAL VTE/ TOTAL GENERAL ETP |
| 417,37 | 417,37 |
| Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 december | Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 december |
| 2024 tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende | 2024 tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende |
| financiering van de gemeenschapswachten van de strategische | financiering van de gemeenschapswachten van de strategische |
| veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024. | veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024. |
| FILIP | FILIP |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Binnenlandse Zaken, | De Minister van Binnenlandse Zaken, |
| A. VERLINDEN | A. VERLINDEN |
| BIJLAGE 2 | BIJLAGE 2 |
| DOCUMENTEN DIE IN HET KADER VAN DE VOORLEGGING VAN HET FINANCIEEL | DOCUMENTEN DIE IN HET KADER VAN DE VOORLEGGING VAN HET FINANCIEEL |
| DOSSIER TER BESCHIKKING GESTELD OF INGEDIEND MOETEN WORDEN | DOSSIER TER BESCHIKKING GESTELD OF INGEDIEND MOETEN WORDEN |
| A. Algemeen | A. Algemeen |
| -Een kopie van het aanwervingscontract of van de aanwervings- of | -Een kopie van het aanwervingscontract of van de aanwervings- of |
| toewijzingsbeslissing wordt bijgevoegd; | toewijzingsbeslissing wordt bijgevoegd; |
| - Een kopie van de identificatiekaart uitgereikt door de Federale | - Een kopie van de identificatiekaart uitgereikt door de Federale |
| Overheidsdienst Binnenlandse Zaken; | Overheidsdienst Binnenlandse Zaken; |
| - Een kopie van de wijziging van de arbeidsovereenkomst of enig ander | - Een kopie van de wijziging van de arbeidsovereenkomst of enig ander |
| officieel document waaruit een verandering van de toewijzing, de | officieel document waaruit een verandering van de toewijzing, de |
| werktijden of enige andere ingrijpende verandering in de | werktijden of enige andere ingrijpende verandering in de |
| arbeidsvoorwaarden blijkt die van invloed kan zijn op de prestaties | arbeidsvoorwaarden blijkt die van invloed kan zijn op de prestaties |
| en/of de bezoldiging van het personeelslid wordt bijgevoegd; | en/of de bezoldiging van het personeelslid wordt bijgevoegd; |
| - In geval van ontslag (op initiatief van de werknemer of van de | - In geval van ontslag (op initiatief van de werknemer of van de |
| werkgever), een kopie van de betekening van de einddatum van het | werkgever), een kopie van de betekening van de einddatum van het |
| arbeidscontract wordt bijgevoegd; | arbeidscontract wordt bijgevoegd; |
| - Een kopie van de loonfiches en een samenvattende staat van de | - Een kopie van de loonfiches en een samenvattende staat van de |
| maandelijkse betalingen (document waarin de identiteit van de | maandelijkse betalingen (document waarin de identiteit van de |
| werknemer voorkomt, evenals diens maandelijkse loonkost en het aantal | werknemer voorkomt, evenals diens maandelijkse loonkost en het aantal |
| betaalde dagen van laatstgenoemde), voor de ganse periode van | betaalde dagen van laatstgenoemde), voor de ganse periode van |
| tewerkstelling, worden meegestuurd; | tewerkstelling, worden meegestuurd; |
| - Elk bewijsstuk dat bij de loonfiche is gevoegd en aan de hand | - Elk bewijsstuk dat bij de loonfiche is gevoegd en aan de hand |
| waarvan de betaling die door de gemeente is verricht in het kader van | waarvan de betaling die door de gemeente is verricht in het kader van |
| de indiensttreding van het personeelslid, kan worden aangetoond wordt | de indiensttreding van het personeelslid, kan worden aangetoond wordt |
| bijgevoegd. | bijgevoegd. |
| B. Bijzonderheden: | B. Bijzonderheden: |
| - Wat betreft de arbeidsplaatsen waarvoor werkgelegenheidssteun wordt | - Wat betreft de arbeidsplaatsen waarvoor werkgelegenheidssteun wordt |
| verleend, moeten bij het financiële dossier ook kopieën worden gevoegd | verleend, moeten bij het financiële dossier ook kopieën worden gevoegd |
| van bewijsstukken die de financiële steun rechtvaardigen (premies, | van bewijsstukken die de financiële steun rechtvaardigen (premies, |
| bijzondere toelagen of bijzondere vrijstellingen die verbonden zijn | bijzondere toelagen of bijzondere vrijstellingen die verbonden zijn |
| aan de statuten waaronder dat personeel aangeworven wordt) waarvan de | aan de statuten waaronder dat personeel aangeworven wordt) waarvan de |
| gemeente eventueel heeft geprofiteerd. | gemeente eventueel heeft geprofiteerd. |
| Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 december | Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 december |
| 2024 tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende | 2024 tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende |
| financiering van de gemeenschapswachten van de strategische | financiering van de gemeenschapswachten van de strategische |
| veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024. | veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2024. |
| FILIP | FILIP |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Binnenlandse Zaken, | De Minister van Binnenlandse Zaken, |
| A. VERLINDEN | A. VERLINDEN |