Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 04/03/1998
← Terug naar "Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 14 januari 1993 waarbij een maandelijkse statistiek van het goederenverkeer tussen België en de andere Lid-Staten van de Europese Gemeenschap, met uitzondering van het Groothertogdom Luxemburg, wordt voorgeschreven "
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 14 januari 1993 waarbij een maandelijkse statistiek van het goederenverkeer tussen België en de andere Lid-Staten van de Europese Gemeenschap, met uitzondering van het Groothertogdom Luxemburg, wordt voorgeschreven Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 14 januari 1993 waarbij een maandelijkse statistiek van het goederenverkeer tussen België en de andere Lid-Staten van de Europese Gemeenschap, met uitzondering van het Groothertogdom Luxemburg, wordt voorgeschreven
MINISTERIE VAN ECONOMISCHE ZAKEN MINISTERIE VAN ECONOMISCHE ZAKEN
4 MAART 1998. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk 4 MAART 1998. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk
besluit van 14 januari 1993 waarbij een maandelijkse statistiek van besluit van 14 januari 1993 waarbij een maandelijkse statistiek van
het goederenverkeer tussen België en de andere Lid-Staten van de het goederenverkeer tussen België en de andere Lid-Staten van de
Europese Gemeenschap, met uitzondering van het Groothertogdom Europese Gemeenschap, met uitzondering van het Groothertogdom
Luxemburg, wordt voorgeschreven Luxemburg, wordt voorgeschreven
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Het ontwerp van koninklijk besluit dat U ter ondertekening wordt Het ontwerp van koninklijk besluit dat U ter ondertekening wordt
voorgelegd, strekt ertoe enkele aanpassingen aan te brengen in de voorgelegd, strekt ertoe enkele aanpassingen aan te brengen in de
uitvoeringsbepalingen betreffende de statistiek van de buitenlandse uitvoeringsbepalingen betreffende de statistiek van de buitenlandse
handel. handel.
Deze wijzigingen vinden ten dele hun oorsprong in beslissingen van de Deze wijzigingen vinden ten dele hun oorsprong in beslissingen van de
Europese Commissie. Daarnaast bleek het verantwoord in de nationale Europese Commissie. Daarnaast bleek het verantwoord in de nationale
toepassingsmaatregelen een grotere doelmatigheid na te streven bij het toepassingsmaatregelen een grotere doelmatigheid na te streven bij het
inzamelen van de statistische basisgegevens. inzamelen van de statistische basisgegevens.
Tegenover de aangifteplichtigen worden alle wijzigingen in één keer Tegenover de aangifteplichtigen worden alle wijzigingen in één keer
doorgevoerd om opnieuw voor enkele jaren stabiliteit te kunnen doorgevoerd om opnieuw voor enkele jaren stabiliteit te kunnen
waarborgen. waarborgen.
De statistiek van de buitenlandse handel berust op een rechtstreeks De statistiek van de buitenlandse handel berust op een rechtstreeks
toepasselijke verordening van de Raad. Voor de intra-communautaire toepasselijke verordening van de Raad. Voor de intra-communautaire
handel in het bijzonder functioneert sedert het totstandkomen van de handel in het bijzonder functioneert sedert het totstandkomen van de
interne markt op 1 januari 1993 het Intrastat-stelsel. interne markt op 1 januari 1993 het Intrastat-stelsel.
Qua methodologie steunt Intrastat op rechtstreekse bevraging van Qua methodologie steunt Intrastat op rechtstreekse bevraging van
aangifteplichtige ondernemingen. Dit impliceert het zoeken naar een aangifteplichtige ondernemingen. Dit impliceert het zoeken naar een
evenwicht tussen enerzijds de administratieve lasten van de aangifte evenwicht tussen enerzijds de administratieve lasten van de aangifte
voor de aangever, en anderzijds de kwaliteit van de resultaten, voor de aangever, en anderzijds de kwaliteit van de resultaten,
gewenst door de gebruikers in de publieke en in de privé-sector. gewenst door de gebruikers in de publieke en in de privé-sector.
Na volle vier jaar functioneren, hebben het Bureau voor de Statistiek Na volle vier jaar functioneren, hebben het Bureau voor de Statistiek
van de Europese Gemeenschappen (Eurostat) en de Lid-Staten grondige van de Europese Gemeenschappen (Eurostat) en de Lid-Staten grondige
evaluaties gemaakt van het Intrastat-stelsel. evaluaties gemaakt van het Intrastat-stelsel.
Dit past in het zogeheten SLIM-initiatief (Eenvoudiger Wetgeving voor Dit past in het zogeheten SLIM-initiatief (Eenvoudiger Wetgeving voor
de Interne Markt) goedgekeurd door de Raad, dat reeds in één de Interne Markt) goedgekeurd door de Raad, dat reeds in één
Verordening van de Commissie met betrekking tot de vermelding van de Verordening van de Commissie met betrekking tot de vermelding van de
waarde van de goederen geconcretiseerd is. Aangezien die verordening waarde van de goederen geconcretiseerd is. Aangezien die verordening
van 14 mei 1997 erin voorziet dat de Lid-Staten aanvullende enquêtes van 14 mei 1997 erin voorziet dat de Lid-Staten aanvullende enquêtes
uitvoeren om het verlies aan informatie op te vangen, wordt dergelijke uitvoeren om het verlies aan informatie op te vangen, wordt dergelijke
mogelijkheid ingeschreven in het besluit. mogelijkheid ingeschreven in het besluit.
Andere vereenvoudigingen van de ingezamelde gegevens die de Andere vereenvoudigingen van de ingezamelde gegevens die de
aangiftelast lichter maken zonder overdreven toegevingen inzake de aangiftelast lichter maken zonder overdreven toegevingen inzake de
kwaliteit van de resultaten, bleken reeds met toepassing van de kwaliteit van de resultaten, bleken reeds met toepassing van de
huidige versie van de geldende basisverordening mogelijk, namelijk in huidige versie van de geldende basisverordening mogelijk, namelijk in
de facultatieve gegevens die elke Lid-Staat mag, maar niet moet, de facultatieve gegevens die elke Lid-Staat mag, maar niet moet,
inzamelen. inzamelen.
De Lid-Staten kunnen eveneens kiezen voor de alfabetische codes van de De Lid-Staten kunnen eveneens kiezen voor de alfabetische codes van de
landen waarmee de aangifte wordt opgesteld. Hierdoor kan men in België landen waarmee de aangifte wordt opgesteld. Hierdoor kan men in België
voortaan de handel met het Groothertogdom Luxemburg registreren. voortaan de handel met het Groothertogdom Luxemburg registreren.
Van zijn kant had het Luxemburgse statistiekbureau in 1993 zijn Van zijn kant had het Luxemburgse statistiekbureau in 1993 zijn
Intrastat-stelsel zodanig ingesteld dat het de handel met België Intrastat-stelsel zodanig ingesteld dat het de handel met België
registreerde. De voorgestelde wijziging staat overigens niet los van registreerde. De voorgestelde wijziging staat overigens niet los van
de gelijklopende maatregel die doorgevoerd werd in de economische de gelijklopende maatregel die doorgevoerd werd in de economische
statistiek van de betalingsbalans, waar sedert 1995 voor België en statistiek van de betalingsbalans, waar sedert 1995 voor België en
Luxemburg afzonderlijke lopende rekeningen worden opgesteld. Luxemburg afzonderlijke lopende rekeningen worden opgesteld.
Samen met deze toepassing van communautaire regels in het nationale Samen met deze toepassing van communautaire regels in het nationale
recht, is het nuttig gelijktijdig enkele nationale gelijklopende recht, is het nuttig gelijktijdig enkele nationale gelijklopende
aanpassingen door te voeren. aanpassingen door te voeren.
De wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen De wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen
droeg de bevoegdheid om deze statistiek op te stellen over aan het droeg de bevoegdheid om deze statistiek op te stellen over aan het
Instituut voor de Nationale Rekeningen, dat de Nationale Bank van Instituut voor de Nationale Rekeningen, dat de Nationale Bank van
België belastte met de uitvoering ervan. België belastte met de uitvoering ervan.
Bij deze bevoegdheidsoverdracht werd geen enkele inhoudelijke Bij deze bevoegdheidsoverdracht werd geen enkele inhoudelijke
wijziging aangebracht aan het Intrastat-stelsel om doelbewust wijziging aangebracht aan het Intrastat-stelsel om doelbewust
tegenover de aangever continuïteit voorop te stellen en tegenover de aangever continuïteit voorop te stellen en
omschakelingskosten te versmijden. omschakelingskosten te versmijden.
Na drie jaar ervaring met Intrastat kan de Nationale Bank van België Na drie jaar ervaring met Intrastat kan de Nationale Bank van België
op grond van feitelijke gegevens, wijzigingen voorstellen die met een op grond van feitelijke gegevens, wijzigingen voorstellen die met een
lichtere aangifteplicht toch het bovenvermelde evenwicht tegenover de lichtere aangifteplicht toch het bovenvermelde evenwicht tegenover de
kwaliteit van de resultaten handhaven. kwaliteit van de resultaten handhaven.
De belangrijkste maatregel is ongetwijfeld het verhogen van de drempel De belangrijkste maatregel is ongetwijfeld het verhogen van de drempel
die bepaalt of een individuele onderneming aangifteplichtig is. die bepaalt of een individuele onderneming aangifteplichtig is.
Voorgesteld wordt dit bedrag te verhogen van 4 200 000 BEF naar 10 000 Voorgesteld wordt dit bedrag te verhogen van 4 200 000 BEF naar 10 000
000 BEF. Daarbij zullen de inkomende en uitgaande stromen voortaan 000 BEF. Daarbij zullen de inkomende en uitgaande stromen voortaan
afzonderlijk in ogenschouw genomen worden. Zelfs met deze hogere afzonderlijk in ogenschouw genomen worden. Zelfs met deze hogere
drempelwaarde blijven de statistische resultaten binnen de drempelwaarde blijven de statistische resultaten binnen de
nauwkeurigheidsmarges opgelegd door de communautaire regelgeving. nauwkeurigheidsmarges opgelegd door de communautaire regelgeving.
Volgens berekeningen van de Nationale Bank van België stelt deze ene Volgens berekeningen van de Nationale Bank van België stelt deze ene
maatregel één vierde van de huidige aangifteplichtigen vrij van maatregel één vierde van de huidige aangifteplichtigen vrij van
aangifte. Met name de kleine en middelgrote ondernemingen vinden aangifte. Met name de kleine en middelgrote ondernemingen vinden
hierdoor een stimulans voor een vlottere want minder administratieve hierdoor een stimulans voor een vlottere want minder administratieve
toegang tot de Europese interne markt met haar economische toegang tot de Europese interne markt met haar economische
groeimogelijkheden.r groeimogelijkheden.r
Artikelsgewijze bespreking Artikelsgewijze bespreking
Artikel 1 van het ontwerp schrapt in het opschrift en in de tekst van Artikel 1 van het ontwerp schrapt in het opschrift en in de tekst van
de artikelen 1 en 2 van het besluit de uitzondering betreffende het de artikelen 1 en 2 van het besluit de uitzondering betreffende het
Groothertogdom Luxemburg. Door de nieuwe lezing van de tekst moet Groothertogdom Luxemburg. Door de nieuwe lezing van de tekst moet
zodoende de statistiek opgesteld worden met elke andere Lid-Staat van zodoende de statistiek opgesteld worden met elke andere Lid-Staat van
de Europese Unie. de Europese Unie.
Artikel 2 van het ontwerp wijzigt artikel 2 van het besluit. Het legt Artikel 2 van het ontwerp wijzigt artikel 2 van het besluit. Het legt
in het 1e lid de nieuwe drempelwaarde vast. in het 1e lid de nieuwe drempelwaarde vast.
Het geeft een nieuwe formulering aan het tweede lid om ondubbelzinnig Het geeft een nieuwe formulering aan het tweede lid om ondubbelzinnig
vast te stellen dat de verplichting voor de aangever slechts geldt vast te stellen dat de verplichting voor de aangever slechts geldt
voor die beweging waarvoor de aangiftedrempel overtroffen is. voor die beweging waarvoor de aangiftedrempel overtroffen is.
Artikel 3 van het ontwerp schrapt in artikel 3 van het besluit een van Artikel 3 van het ontwerp schrapt in artikel 3 van het besluit een van
de formulieren, aangezien bij verzending geen onderscheid meer gemaakt de formulieren, aangezien bij verzending geen onderscheid meer gemaakt
wordt tussen twee soorten statistische bewegingen, stelsels genaamd, wordt tussen twee soorten statistische bewegingen, stelsels genaamd,
die op aparte documenten aangegeven werden. die op aparte documenten aangegeven werden.
Artikel 4 van het ontwerp past het artikel 5 van het besluit aan, dat Artikel 4 van het ontwerp past het artikel 5 van het besluit aan, dat
voorzag in de mogelijkheid van andere toegelaten gegevensdragers; hier voorzag in de mogelijkheid van andere toegelaten gegevensdragers; hier
wordt nu de mogelijkheid van "andere formulieren" aan toegevoegd, wordt nu de mogelijkheid van "andere formulieren" aan toegevoegd,
voornamelijk om het gebrek aan standaardisering van nagebootste voornamelijk om het gebrek aan standaardisering van nagebootste
officiële formulieren in te dijken. officiële formulieren in te dijken.
Artikel 5 van het ontwerp stelt in artikel 7 van het besluit de nieuwe Artikel 5 van het ontwerp stelt in artikel 7 van het besluit de nieuwe
termijn vast binnen dewelke de maandaangifte moet ingediend worden, termijn vast binnen dewelke de maandaangifte moet ingediend worden,
namelijk de twintigste dag van de volgende maand. Het betreft dezelfde namelijk de twintigste dag van de volgende maand. Het betreft dezelfde
termijn als die welke voor maandaangiften inzake belasting over de termijn als die welke voor maandaangiften inzake belasting over de
toegevoegde waarde geldt. toegevoegde waarde geldt.
Artikel 6 van het ontwerp voert drie schrappingen uit in de lijst Artikel 6 van het ontwerp voert drie schrappingen uit in de lijst
gegevens, opgesomd in de alinea's van artikel 8 van het besluit, gegevens, opgesomd in de alinea's van artikel 8 van het besluit,
namelijk "haven", het "statistisch stelsel" en het "land van namelijk "haven", het "statistisch stelsel" en het "land van
oorsprong". Dit laatste werd bij aankomst als een tweede geografische oorsprong". Dit laatste werd bij aankomst als een tweede geografische
aanduiding naast de Lid-Staat van herkomst opgetekend. De relevantie aanduiding naast de Lid-Staat van herkomst opgetekend. De relevantie
van dit moeilijk in te vullen gegeven is zeer beperkt bij van dit moeilijk in te vullen gegeven is zeer beperkt bij
intracommunautair goederenverkeer. Deze schrappingen vergen een intracommunautair goederenverkeer. Deze schrappingen vergen een
herschikking van de alinea-aanduidingen. herschikking van de alinea-aanduidingen.
Artikel 7 van het ontwerp voert via een nieuw artikel 8bis in het Artikel 7 van het ontwerp voert via een nieuw artikel 8bis in het
besluit de mogelijkheid in om het verlies aan informatie uit besluit de mogelijkheid in om het verlies aan informatie uit
communautaire gegevens op te vangen door een steekproefsgewijs communautaire gegevens op te vangen door een steekproefsgewijs
onderzoek bij een beperkt aantal aangevers. Dergelijk onderzoek kan onderzoek bij een beperkt aantal aangevers. Dergelijk onderzoek kan
niet op eigen initiatief van de Nationale Bank van België plaatsvinden niet op eigen initiatief van de Nationale Bank van België plaatsvinden
maar alleen ingevolge een rechtstreeks toepasselijke communautaire maar alleen ingevolge een rechtstreeks toepasselijke communautaire
verordening. Het criterium van "vijf ten honderd" is ten andere aan verordening. Het criterium van "vijf ten honderd" is ten andere aan
een dergelijke verordening van 14 mei 1997 ontleend, geciteerd in de een dergelijke verordening van 14 mei 1997 ontleend, geciteerd in de
aanhef. aanhef.
Artikel 8 van het ontwerp strekt ertoe samen met de andere Artikel 8 van het ontwerp strekt ertoe samen met de andere
wijzigingen, de nationale aangifteformulieren, die als bijlage bij het wijzigingen, de nationale aangifteformulieren, die als bijlage bij het
besluit gevoegd worden, te vervangen. Inderdaad moeten alle besluit gevoegd worden, te vervangen. Inderdaad moeten alle
bovenvermelde schrappingen en wijzigingen doorgewerkt worden in de bovenvermelde schrappingen en wijzigingen doorgewerkt worden in de
dragers van de statistische informatie. dragers van de statistische informatie.
Artikel 9 van het ontwerp bepaalt als datum van inwerkingtreding van Artikel 9 van het ontwerp bepaalt als datum van inwerkingtreding van
dit besluit 1 januari 1998, gezien de noodzaak om vanaf deze datum dit besluit 1 januari 1998, gezien de noodzaak om vanaf deze datum
zonder onderbreking over de noodzakelijke gegevens te beschikken ten zonder onderbreking over de noodzakelijke gegevens te beschikken ten
einde de statistiek van de buitenlandse handel te kunnen blijven einde de statistiek van de buitenlandse handel te kunnen blijven
opstellen conform de communautaire verordeningen. opstellen conform de communautaire verordeningen.
Artikel 10 van het ontwerp belast de Minister van Economie met de Artikel 10 van het ontwerp belast de Minister van Economie met de
uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Ik heb de eer te zijn, Ik heb de eer te zijn,
Sire, Sire,
van Uwe Majesteit, van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige de zeer eerbiedige
en zeer getrouwe dienaar, en zeer getrouwe dienaar,
De Minister van Economie, De Minister van Economie,
E. DI RUPO E. DI RUPO
4 MAART 1998. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk 4 MAART 1998. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk
besluit van 14 januari 1993 waarbij een maandelijkse statistiek van besluit van 14 januari 1993 waarbij een maandelijkse statistiek van
het goederenverkeer tussen België en de andere Lid-Staten van de het goederenverkeer tussen België en de andere Lid-Staten van de
Europese Gemeenschap, met uitzondering van het Groothertogdom Europese Gemeenschap, met uitzondering van het Groothertogdom
Luxemburg, wordt voorgeschreven Luxemburg, wordt voorgeschreven
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 4 juli 1962 betreffende de openbare statistiek, Gelet op de wet van 4 juli 1962 betreffende de openbare statistiek,
gewijzigd bij de wet van 1 augustus 1985 en bij de wet van 21 december gewijzigd bij de wet van 1 augustus 1985 en bij de wet van 21 december
1994, inzonderheid op de artikelen 19, 20 en 21; 1994, inzonderheid op de artikelen 19, 20 en 21;
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse
bepalingen, inzonderheid op de artikelen 108, f, 109, § 3, lid 3, 121 bepalingen, inzonderheid op de artikelen 108, f, 109, § 3, lid 3, 121
en 122; en 122;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 1993 waarbij een Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 1993 waarbij een
maandelijkse statistiek van het goederenverkeer tussen België en de maandelijkse statistiek van het goederenverkeer tussen België en de
andere Lid-Staten van de Europese Gemeenschap, met uitzondering van andere Lid-Staten van de Europese Gemeenschap, met uitzondering van
het Groothertogdom Luxemburg, wordt voorgeschreven, gewijzigd bij het Groothertogdom Luxemburg, wordt voorgeschreven, gewijzigd bij
koninklijk besluit van 9 februari 1995; koninklijk besluit van 9 februari 1995;
Gelet op de verordening (EEG) nr. 3330/91 van de Raad van 7 november Gelet op de verordening (EEG) nr. 3330/91 van de Raad van 7 november
1991 betreffende de statistieken van het goederenverkeer tussen 1991 betreffende de statistieken van het goederenverkeer tussen
Lid-Staten; Lid-Staten;
Gelet op de verordening (EEG) nr. 2256/92 van de Commissie van 31 juli Gelet op de verordening (EEG) nr. 2256/92 van de Commissie van 31 juli
1992 betreffende de statistische drempels voor de statistiek van de 1992 betreffende de statistische drempels voor de statistiek van de
handel tussen de Lid-Staten; handel tussen de Lid-Staten;
Gelet op de verordening (EG) nr. 860/97 van de Commissie van 14 mei Gelet op de verordening (EG) nr. 860/97 van de Commissie van 14 mei
1997 tot wijziging van de verordening (EEG) nr. 3046/92 van de 1997 tot wijziging van de verordening (EEG) nr. 3046/92 van de
Commissie van 22 oktober 1992 tot vaststelling van bepalingen ter Commissie van 22 oktober 1992 tot vaststelling van bepalingen ter
uitvoering van verordening (EEG) nr. 3330/91 van de Raad betreffende uitvoering van verordening (EEG) nr. 3330/91 van de Raad betreffende
de statistieken van het goederenverkeer tussen Lid-Staten en tot de statistieken van het goederenverkeer tussen Lid-Staten en tot
wijziging van die verordening, met betrekking tot de vermelding van de wijziging van die verordening, met betrekking tot de vermelding van de
waarde van de goederen; waarde van de goederen;
Gelet op het advies van de Hoge Raad voor de Statistiek, gegeven op 21 Gelet op het advies van de Hoge Raad voor de Statistiek, gegeven op 21
oktober 1997; oktober 1997;
Gelet op het advies van de Commissie COMFORM, gegeven op 13 november Gelet op het advies van de Commissie COMFORM, gegeven op 13 november
1997; 1997;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari
1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen door de wet van 4 juli 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen door de wet van 4 juli
1989 en gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996; 1989 en gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid, gemotiveerd door het feit dat Gelet op de dringende noodzakelijkheid, gemotiveerd door het feit dat
de statistieken van de buitenlandse handel verder zonder onderbreking de statistieken van de buitenlandse handel verder zonder onderbreking
dienen te worden opgemaakt; dienen te worden opgemaakt;
Op de voordracht van Onze Minister van Economie, Op de voordracht van Onze Minister van Economie,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In het opschrift van het koninklijk besluit van 14 januari

Artikel 1.In het opschrift van het koninklijk besluit van 14 januari

1993 waarbij een maandelijkse statistiek van het goederenverkeer 1993 waarbij een maandelijkse statistiek van het goederenverkeer
tussen België en de andere Lid-Staten van de Europese Gemeenschap, met tussen België en de andere Lid-Staten van de Europese Gemeenschap, met
uitzondering van het Groothertogdom Luxemburg, wordt voorgeschreven, uitzondering van het Groothertogdom Luxemburg, wordt voorgeschreven,
alsook in de artikelen 1 en 2 van het bedoelde koninklijk besluit, alsook in de artikelen 1 en 2 van het bedoelde koninklijk besluit,
worden de woorden "met uitzondering van het Groothertogdom Luxemburg" worden de woorden "met uitzondering van het Groothertogdom Luxemburg"
geschrapt. geschrapt.

Art. 2.In artikel 2, 1e lid, van het bovengenoemde koninklijk besluit

Art. 2.In artikel 2, 1e lid, van het bovengenoemde koninklijk besluit

worden de woorden "vier miljoen tweehonderdduizend BEF" vervangen door worden de woorden "vier miljoen tweehonderdduizend BEF" vervangen door
"tien miljoen BEF". "tien miljoen BEF".
Het 2de lid van hetzelfde artikel 2 wordt vervangen door de volgende Het 2de lid van hetzelfde artikel 2 wordt vervangen door de volgende
tekst : « De aangever moet aangifte doen voor de stroom waarvoor de tekst : « De aangever moet aangifte doen voor de stroom waarvoor de
drempel wordt overschreden ». drempel wordt overschreden ».

Art. 3.In artikel 3 van het bovengenoemde koninklijk besluit wordt

Art. 3.In artikel 3 van het bovengenoemde koninklijk besluit wordt

het cijfer "3" geschrapt. het cijfer "3" geschrapt.

Art. 4.In artikel 5 van het bovengenoemde koninklijk besluit worden

Art. 4.In artikel 5 van het bovengenoemde koninklijk besluit worden

de woorden "op andere formulieren," gevoegd tussen de woorden de woorden "op andere formulieren," gevoegd tussen de woorden
"gegevens" en "op magnetische gegevensdrager". "gegevens" en "op magnetische gegevensdrager".

Art. 5.In artikel 7 van het bovengenoemde koninklijk besluit worden

Art. 5.In artikel 7 van het bovengenoemde koninklijk besluit worden

de woorden "tiende werkdag" vervangen door de woorden "twintigste de woorden "tiende werkdag" vervangen door de woorden "twintigste
dag". dag".

Art. 6.In artikel 8 van het bovengenoemde koninklijk besluit worden

Art. 6.In artikel 8 van het bovengenoemde koninklijk besluit worden

de bepalingen onder de littera c), h) en i) geschrapt. De littera d) de bepalingen onder de littera c), h) en i) geschrapt. De littera d)
tot g) krijgen de letter c ) tot f). tot g) krijgen de letter c ) tot f).

Art. 7.In het bovengenoemde koninklijk besluit wordt een artikel 8bis

Art. 7.In het bovengenoemde koninklijk besluit wordt een artikel 8bis

ingevoegd luidend als volgt : ingevoegd luidend als volgt :
«

Art. 8bis.Om te voldoen aan de bepalingen, opgelegd in een

«

Art. 8bis.Om te voldoen aan de bepalingen, opgelegd in een

rechtsbepaling met rechtstreekse uitwerking uitgaande van een rechtsbepaling met rechtstreekse uitwerking uitgaande van een
instelling van de Europese Unie, kan de Nationale Bank van België, bij instelling van de Europese Unie, kan de Nationale Bank van België, bij
wijze van steekproef, bij ten hoogste vijf ten honderd van de wijze van steekproef, bij ten hoogste vijf ten honderd van de
aangevers bedoeld in artikel 2, in de vorm die zij bepaalt, aangevers bedoeld in artikel 2, in de vorm die zij bepaalt,
aanvullende inlichtingen inzamelen betreffende de in artikel 8 aanvullende inlichtingen inzamelen betreffende de in artikel 8
vermelde gegevens. ». vermelde gegevens. ».

Art. 8.De bij het bovengenoemde koninklijk besluit gevoegde modellen

Art. 8.De bij het bovengenoemde koninklijk besluit gevoegde modellen

worden vervangen door de modellen die bij dit koninklijk besluit zijn worden vervangen door de modellen die bij dit koninklijk besluit zijn
gevoegd. gevoegd.

Art. 9.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 1998.

Art. 9.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 1998.

Art. 10.Onze Minister van Economie is belast met de uitvoering van

Art. 10.Onze Minister van Economie is belast met de uitvoering van

dit besluit. dit besluit.
Gegeven te Brussel, 4 maart 1998. Gegeven te Brussel, 4 maart 1998.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Economie, De Minister van Economie,
E. DI RUPO E. DI RUPO
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
^