Koninklijk besluit betreffende het Tariferingsbureau "Bouw" en de Compensatiekas | Koninklijk besluit betreffende het Tariferingsbureau "Bouw" en de Compensatiekas |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE |
4 FEBRUARI 2020. - Koninklijk besluit betreffende het | 4 FEBRUARI 2020. - Koninklijk besluit betreffende het |
Tariferingsbureau "Bouw" en de Compensatiekas | Tariferingsbureau "Bouw" en de Compensatiekas |
FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op de Grondwet, artikel 108; | Gelet op de Grondwet, artikel 108; |
Gelet op de wet van 31 mei 2017 betreffende de verplichte verzekering | Gelet op de wet van 31 mei 2017 betreffende de verplichte verzekering |
van de tienjarige burgerlijke aansprakelijkheid in de bouwsector, de | van de tienjarige burgerlijke aansprakelijkheid in de bouwsector, de |
artikelen 10, §§ 1, eerste lid, 2, tweede lid en vierde lid, ingevoegd | artikelen 10, §§ 1, eerste lid, 2, tweede lid en vierde lid, ingevoegd |
bij de wet van 30 juli 2018, 3, vierde lid, 10/1, § 1, eerste lid, en | bij de wet van 30 juli 2018, 3, vierde lid, 10/1, § 1, eerste lid, en |
§ 3, ingevoegd bij de wet van 30 juli 2018, en artikel 20, § 1, 1° ; | § 3, ingevoegd bij de wet van 30 juli 2018, en artikel 20, § 1, 1° ; |
Gelet op de wet van 9 mei 2019 betreffende de verplichte verzekering | Gelet op de wet van 9 mei 2019 betreffende de verplichte verzekering |
van de burgerlijke beroepsaansprakelijkheid in de bouwsector, de | van de burgerlijke beroepsaansprakelijkheid in de bouwsector, de |
artikelen 10, §§ 2, tweede lid en 3, 11, § 1, eerste lid, en § 3; | artikelen 10, §§ 2, tweede lid en 3, 11, § 1, eerste lid, en § 3; |
Gelet op het koninklijk besluit van 25 april 2007 betreffende de | Gelet op het koninklijk besluit van 25 april 2007 betreffende de |
verplichte verzekering voorzien door de wet van 20 februari 1939 op de | verplichte verzekering voorzien door de wet van 20 februari 1939 op de |
bescherming van den titel en van het beroep van architect; | bescherming van den titel en van het beroep van architect; |
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 1 | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 1 |
augustus 2019 ; | augustus 2019 ; |
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 3 | Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 3 |
september 2019 ; | september 2019 ; |
Gelet op het advies 66.511/1/V van de Raad van State, gegeven op 16 | Gelet op het advies 66.511/1/V van de Raad van State, gegeven op 16 |
september 2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, | september 2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, |
van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
Gelet op het advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit nr. | Gelet op het advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit nr. |
194/2019, gegeven op 16 december 2019 ; | 194/2019, gegeven op 16 december 2019 ; |
Op de voordracht van de Minister van Middenstand, Zelfstandigen en | Op de voordracht van de Minister van Middenstand, Zelfstandigen en |
KMO'S en de Minister van Economie en Consumenten, | KMO'S en de Minister van Economie en Consumenten, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Hoofdstuk 1. - Gemeenschappelijke bepaling | Hoofdstuk 1. - Gemeenschappelijke bepaling |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: |
1° de wet van 31 mei 2017: de wet van 31 mei 2017 betreffende de | 1° de wet van 31 mei 2017: de wet van 31 mei 2017 betreffende de |
verplichte verzekering van de tienjarige burgerlijke aansprakelijkheid | verplichte verzekering van de tienjarige burgerlijke aansprakelijkheid |
in de bouwsector; | in de bouwsector; |
2° de wet van 9 mei 2019: de wet van 9 mei 2019 betreffende de | 2° de wet van 9 mei 2019: de wet van 9 mei 2019 betreffende de |
verplichte verzekering van de burgerlijke beroepsaansprakelijkheid in | verplichte verzekering van de burgerlijke beroepsaansprakelijkheid in |
de bouwsector; | de bouwsector; |
3° minister: de minister bevoegd voor Verzekeringen; | 3° minister: de minister bevoegd voor Verzekeringen; |
4° de FSMA: de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten, bedoeld | 4° de FSMA: de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten, bedoeld |
in artikel 44 van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht | in artikel 44 van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht |
op de financiële sector en de financiële diensten. | op de financiële sector en de financiële diensten. |
Hoofdstuk 2. - Tariferingsbureau | Hoofdstuk 2. - Tariferingsbureau |
Art. 2.Het Tariferingsbureau "Bouw", hierna "het Bureau" genoemd, |
Art. 2.Het Tariferingsbureau "Bouw", hierna "het Bureau" genoemd, |
wordt opgericht. | wordt opgericht. |
Het Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds erkend door het | Het Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds erkend door het |
koninklijk besluit van 12 april 2004 is verantwoordelijk voor de | koninklijk besluit van 12 april 2004 is verantwoordelijk voor de |
verwerking van de gegevens door het Bureau. | verwerking van de gegevens door het Bureau. |
Art. 3.Overeenkomstig artikel 10, § 7, van de wet van 31 mei 2017 |
Art. 3.Overeenkomstig artikel 10, § 7, van de wet van 31 mei 2017 |
vertrouwt het Bureau het beheer van de door hem getarifeerde risico's | vertrouwt het Bureau het beheer van de door hem getarifeerde risico's |
toe aan een of meerdere verzekeringsondernemingen die door het Bureau | toe aan een of meerdere verzekeringsondernemingen die door het Bureau |
werden in aanmerking genomen op basis van een door hen opgesteld | werden in aanmerking genomen op basis van een door hen opgesteld |
bestek. | bestek. |
Art. 4.De voorzitter en de leden van het Bureau ontvangen, |
Art. 4.De voorzitter en de leden van het Bureau ontvangen, |
respectievelijk, een vergoeding van 150 en 75 euro per vergadering. | respectievelijk, een vergoeding van 150 en 75 euro per vergadering. |
De bedragen bedoeld in het eerste lid zijn gekoppeld aan het | De bedragen bedoeld in het eerste lid zijn gekoppeld aan het |
indexcijfer der consumptieprijzen, met als basisindex deze van de | indexcijfer der consumptieprijzen, met als basisindex deze van de |
maand januari 2020. De indexering gebeurt jaarlijks op 1 januari. | maand januari 2020. De indexering gebeurt jaarlijks op 1 januari. |
De zitpenningen van de leden en de voorzitter van het Bureau zijn voor | De zitpenningen van de leden en de voorzitter van het Bureau zijn voor |
rekening van de werkingskosten van het Bureau. | rekening van de werkingskosten van het Bureau. |
Art. 5.§ 1. Teneinde het Bureau in staat te stellen zijn wettelijke |
Art. 5.§ 1. Teneinde het Bureau in staat te stellen zijn wettelijke |
opdracht uit te voeren in overeenstemming met de artikelen 10, § 1, | opdracht uit te voeren in overeenstemming met de artikelen 10, § 1, |
eerste lid, § 2, derde lid en § 4, van de wet van 31 mei 2017 en 10, § | eerste lid, § 2, derde lid en § 4, van de wet van 31 mei 2017 en 10, § |
1, § 2, eerste en tweede lid, van de wet van 9 mei 2019, verstrekken | 1, § 2, eerste en tweede lid, van de wet van 9 mei 2019, verstrekken |
de verzekeringsondernemingen die de contracten voor rekening van het | de verzekeringsondernemingen die de contracten voor rekening van het |
Bureau beheren aan het Bureau volgende inlichtingen, in de vorm, | Bureau beheren aan het Bureau volgende inlichtingen, in de vorm, |
binnen de termijnen en volgens de periodiciteit die het Bureau bepaalt | binnen de termijnen en volgens de periodiciteit die het Bureau bepaalt |
: | : |
- een overzicht van de ontvangen of vergoede premies en commissies | - een overzicht van de ontvangen of vergoede premies en commissies |
naar aanleiding van de contractwijzigingen; | naar aanleiding van de contractwijzigingen; |
- de premies "contract per contract" alsook de betaalde en | - de premies "contract per contract" alsook de betaalde en |
voorbehouden bedragen "schadegeval per schadegeval". | voorbehouden bedragen "schadegeval per schadegeval". |
§ 2. De in voorgaande paragraaf bedoelde gegevens worden vijf jaar | § 2. De in voorgaande paragraaf bedoelde gegevens worden vijf jaar |
bewaard, vanaf de sluiting van het laatste "schadedossier" met | bewaard, vanaf de sluiting van het laatste "schadedossier" met |
betrekking tot het contract en, indien er geen schadegeval is, vijf | betrekking tot het contract en, indien er geen schadegeval is, vijf |
jaar vanaf het verstrijken van het contract. | jaar vanaf het verstrijken van het contract. |
Hoofdstuk 3. - Compensatiekas | Hoofdstuk 3. - Compensatiekas |
Art. 6.§ 1. De aanvraag tot erkenning van een Compensatiekas bedoeld |
Art. 6.§ 1. De aanvraag tot erkenning van een Compensatiekas bedoeld |
in de artikelen 10/1, § 1, eerste lid, van de wet van 31 mei 2017 en | in de artikelen 10/1, § 1, eerste lid, van de wet van 31 mei 2017 en |
11, § 1, eerste lid, van de wet van 9 mei 2019 kan uitsluitend worden | 11, § 1, eerste lid, van de wet van 9 mei 2019 kan uitsluitend worden |
ingediend door een rechtspersoon die ten laatste op de datum van het | ingediend door een rechtspersoon die ten laatste op de datum van het |
indienen van de aanvraag is opgericht in de vorm van een vereniging | indienen van de aanvraag is opgericht in de vorm van een vereniging |
zonder winstoogmerk. | zonder winstoogmerk. |
§ 2. De verzekeringsondernemingen die, overeenkomstig de artikelen | § 2. De verzekeringsondernemingen die, overeenkomstig de artikelen |
10/1, § 3, van de wet van 31 mei 2017 en 11, § 3, van de wet van 9 mei | 10/1, § 3, van de wet van 31 mei 2017 en 11, § 3, van de wet van 9 mei |
2019, gehouden zijn de stortingen te verrichten nodig voor het | 2019, gehouden zijn de stortingen te verrichten nodig voor het |
volbrengen van de opdracht van de Compensatiekas en voor de werking | volbrengen van de opdracht van de Compensatiekas en voor de werking |
ervan, kunnen toetreden tot voormelde vereniging. | ervan, kunnen toetreden tot voormelde vereniging. |
§ 3. De aanvraag tot erkenning wordt ingediend bij de FSMA, die de | § 3. De aanvraag tot erkenning wordt ingediend bij de FSMA, die de |
aanvraag samen met haar advies naar de minister zendt. | aanvraag samen met haar advies naar de minister zendt. |
§ 4. Onverminderd het recht van de FSMA om bijkomende inlichtingen te | § 4. Onverminderd het recht van de FSMA om bijkomende inlichtingen te |
vragen die zij nodig acht voor de beoordeling van de aanvraag tot | vragen die zij nodig acht voor de beoordeling van de aanvraag tot |
erkenning, worden bij de aanvraag de volgende inlichtingen en | erkenning, worden bij de aanvraag de volgende inlichtingen en |
documenten verstrekt: | documenten verstrekt: |
1° de statuten en de identificatiegegevens van de aanvrager, met name | 1° de statuten en de identificatiegegevens van de aanvrager, met name |
zijn ondernemingsnummer, zijn maatschappelijke benaming, het adres van | zijn ondernemingsnummer, zijn maatschappelijke benaming, het adres van |
zijn statutaire zetel en een professioneel e-mailadres; | zijn statutaire zetel en een professioneel e-mailadres; |
2° het compensatiereglement; | 2° het compensatiereglement; |
3° een beschrijving van de financiële en administratieve organisatie | 3° een beschrijving van de financiële en administratieve organisatie |
van de aanvrager; | van de aanvrager; |
4° met het oog op de beoordeling van de professionele betrouwbaarheid | 4° met het oog op de beoordeling van de professionele betrouwbaarheid |
en passende deskundigheid van de bestuurders en personen belast met de | en passende deskundigheid van de bestuurders en personen belast met de |
effectieve leiding van de aanvrager en van de naleving van artikel 20 | effectieve leiding van de aanvrager en van de naleving van artikel 20 |
van de wet van 25 april 2014 op het statuut van en het toezicht op | van de wet van 25 april 2014 op het statuut van en het toezicht op |
kredietinstellingen en beursvennootschappen, de volgende inlichtingen | kredietinstellingen en beursvennootschappen, de volgende inlichtingen |
en documenten betreffende voormelde personen: | en documenten betreffende voormelde personen: |
a) hun identificatiegegevens, met name hun naam, voornamen, | a) hun identificatiegegevens, met name hun naam, voornamen, |
aanspreektitel, rijksregisternummer en voor de personen die niet zijn | aanspreektitel, rijksregisternummer en voor de personen die niet zijn |
ingeschreven in het Belgische rijksregister, hun geboortedatum en | ingeschreven in het Belgische rijksregister, hun geboortedatum en |
geboorteplaats; | geboorteplaats; |
b) een uittreksel uit het strafregister bestemd voor gereglementeerde | b) een uittreksel uit het strafregister bestemd voor gereglementeerde |
activiteiten dat niet ouder is dan drie maanden; | activiteiten dat niet ouder is dan drie maanden; |
c) een toelichting die hun passende deskundigheid en professionele | c) een toelichting die hun passende deskundigheid en professionele |
betrouwbaarheid aantoont. | betrouwbaarheid aantoont. |
Voor de toepassing van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees | Voor de toepassing van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees |
Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van | Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van |
natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens | natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens |
en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking | en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking |
van Richtlijn 95/46/EG, wordt de FSMA beschouwd als verantwoordelijk | van Richtlijn 95/46/EG, wordt de FSMA beschouwd als verantwoordelijk |
voor de verwerking van de in deze paragraaf bedoelde persoonsgegevens | voor de verwerking van de in deze paragraaf bedoelde persoonsgegevens |
door de FSMA. | door de FSMA. |
Art. 7.De minister verleent de erkenning van de Compensatiekas op |
Art. 7.De minister verleent de erkenning van de Compensatiekas op |
voorwaarde dat de vereniging voldoet aan de voorwaarden bepaald in dit | voorwaarde dat de vereniging voldoet aan de voorwaarden bepaald in dit |
besluit. | besluit. |
Elke wijziging van het compensatiereglement die na de goedkeuring | Elke wijziging van het compensatiereglement die na de goedkeuring |
plaatsvindt, wordt door de minister goedgekeurd. | plaatsvindt, wordt door de minister goedgekeurd. |
Art. 8.De documenten betreffende het compensatiemechanisme worden |
Art. 8.De documenten betreffende het compensatiemechanisme worden |
bewaard hetzij op de maatschappelijke zetel van de Compensatiekas, | bewaard hetzij op de maatschappelijke zetel van de Compensatiekas, |
hetzij op elke andere plaats die door de FSMA vooraf is toegelaten. | hetzij op elke andere plaats die door de FSMA vooraf is toegelaten. |
Op eenvoudig verzoek van de FSMA verstrekt de Compensatiekas alle | Op eenvoudig verzoek van de FSMA verstrekt de Compensatiekas alle |
inlichtingen en alle documenten die zij nodig heeft voor de uitvoering | inlichtingen en alle documenten die zij nodig heeft voor de uitvoering |
van haar taak. | van haar taak. |
Voor de uitvoering van het eerste en tweede lid, kan de FSMA leden van | Voor de uitvoering van het eerste en tweede lid, kan de FSMA leden van |
haar personeel of onafhankelijke hiertoe gemachtigde deskundigen | haar personeel of onafhankelijke hiertoe gemachtigde deskundigen |
afvaardigen, die haar verslag uitbrengen. | afvaardigen, die haar verslag uitbrengen. |
Art. 9.§ 1. Ten minste drie weken vóór elke samenkomst van de |
Art. 9.§ 1. Ten minste drie weken vóór elke samenkomst van de |
algemene vergadering, stelt de Compensatiekas de FSMA in kennis van de | algemene vergadering, stelt de Compensatiekas de FSMA in kennis van de |
ontwerpen van jaarrekening en van de wijzigingen aan de statuten of | ontwerpen van jaarrekening en van de wijzigingen aan de statuten of |
aan het compensatiereglement, alsook van de beslissingen die zij van | aan het compensatiereglement, alsook van de beslissingen die zij van |
plan is tijdens die vergadering te nemen en die een weerslag kunnen | plan is tijdens die vergadering te nemen en die een weerslag kunnen |
hebben op haar wettelijke opdracht. | hebben op haar wettelijke opdracht. |
De FSMA kan eisen dat de opmerkingen die zij formuleert betreffende | De FSMA kan eisen dat de opmerkingen die zij formuleert betreffende |
deze ontwerpen en beslissingen ter kennis worden gebracht van de | deze ontwerpen en beslissingen ter kennis worden gebracht van de |
algemene vergadering. | algemene vergadering. |
Deze opmerkingen en de betreffende antwoorden worden in de notulen | Deze opmerkingen en de betreffende antwoorden worden in de notulen |
opgenomen. | opgenomen. |
§ 2. Binnen de maand die volgt op hun goedkeuring door de algemene | § 2. Binnen de maand die volgt op hun goedkeuring door de algemene |
vergadering stelt de Compensatiekas de FSMA in kennis van de | vergadering stelt de Compensatiekas de FSMA in kennis van de |
wijzigingen aan de statuten of aan het compensatiereglement en van de | wijzigingen aan de statuten of aan het compensatiereglement en van de |
beslissingen die een weerslag kunnen hebben op haar wettelijke | beslissingen die een weerslag kunnen hebben op haar wettelijke |
opdracht. | opdracht. |
Binnen een termijn van ten hoogste twee maanden, te rekenen van de | Binnen een termijn van ten hoogste twee maanden, te rekenen van de |
datum waarop zij er kennis van gekregen heeft, verzet de FSMA zich bij | datum waarop zij er kennis van gekregen heeft, verzet de FSMA zich bij |
een met redenen omklede beslissing en per aangetekende zending, tegen | een met redenen omklede beslissing en per aangetekende zending, tegen |
de uitvoering van alle in het eerste lid bedoelde beslissingen die | de uitvoering van alle in het eerste lid bedoelde beslissingen die |
strijdig zijn met de wet van 4 april 2014 betreffende de | strijdig zijn met de wet van 4 april 2014 betreffende de |
verzekeringen, met de bepalingen van dit besluit of met haar statuten | verzekeringen, met de bepalingen van dit besluit of met haar statuten |
en brengt ze de minister op de hoogte van dit verzet. De datum van | en brengt ze de minister op de hoogte van dit verzet. De datum van |
verzending geldt als de datum van het verzet. | verzending geldt als de datum van het verzet. |
Art. 10.§ 1. Behoudens toepassing van artikel 9, worden de |
Art. 10.§ 1. Behoudens toepassing van artikel 9, worden de |
wijzigingen of verdere bijwerkingen van de gegevens bedoeld in artikel | wijzigingen of verdere bijwerkingen van de gegevens bedoeld in artikel |
6, § 4, binnen een termijn van één maand aan de FSMA meegedeeld. | 6, § 4, binnen een termijn van één maand aan de FSMA meegedeeld. |
De FSMA stuurt de wijzigingen van de statuten of van het | De FSMA stuurt de wijzigingen van de statuten of van het |
compensatiereglement, zo spoedig mogelijk en uiterlijk dertig dagen na | compensatiereglement, zo spoedig mogelijk en uiterlijk dertig dagen na |
hun ontvangst naar de minister, samen met haar met redenen omkleed | hun ontvangst naar de minister, samen met haar met redenen omkleed |
advies. | advies. |
§ 2. De Compensatiekas brengt uiterlijk op 30 juni van elk jaar | § 2. De Compensatiekas brengt uiterlijk op 30 juni van elk jaar |
verslag uit aan de FSMA over haar activiteiten. | verslag uit aan de FSMA over haar activiteiten. |
De FSMA brengt de minister ervan op de hoogte. | De FSMA brengt de minister ervan op de hoogte. |
§ 3. De FSMA verzet zich tegen de wijzigingen aan de financiële en | § 3. De FSMA verzet zich tegen de wijzigingen aan de financiële en |
administratieve organisatie van de Compensatiekas wanneer ze strijdig | administratieve organisatie van de Compensatiekas wanneer ze strijdig |
zijn met de wet van 4 april 2014 betreffende de verzekeringen of met | zijn met de wet van 4 april 2014 betreffende de verzekeringen of met |
dit besluit en brengt de minister op de hoogte van dit verzet. De FSMA | dit besluit en brengt de minister op de hoogte van dit verzet. De FSMA |
geeft per aangetekende zending kennis aan de Compensatiekas van haar | geeft per aangetekende zending kennis aan de Compensatiekas van haar |
verzet of haar instemming, binnen een termijn van één maand te rekenen | verzet of haar instemming, binnen een termijn van één maand te rekenen |
vanaf die mededeling. De ontwerpen, die door de FSMA niet binnen die | vanaf die mededeling. De ontwerpen, die door de FSMA niet binnen die |
termijn werden ter kennis gebracht, mogen worden toegepast. | termijn werden ter kennis gebracht, mogen worden toegepast. |
Art. 11.De Compensatiekas kan beroep instellen bij de minister tegen |
Art. 11.De Compensatiekas kan beroep instellen bij de minister tegen |
het verzet dat de FSMA heeft gedaan met toepassing van artikel 10, § | het verzet dat de FSMA heeft gedaan met toepassing van artikel 10, § |
3, en tegen de weigering van de FSMA om de aanwijzing van de | 3, en tegen de weigering van de FSMA om de aanwijzing van de |
commissaris, bedoeld in artikel 12, goed te keuren. | commissaris, bedoeld in artikel 12, goed te keuren. |
Het beroep is met redenen omkleed en wordt ingesteld bij een | Het beroep is met redenen omkleed en wordt ingesteld bij een |
aangetekende zending binnen een termijn van vijftien dagen na de | aangetekende zending binnen een termijn van vijftien dagen na de |
kennisgeving van het verzet of de weigering bedoeld in het eerste lid. | kennisgeving van het verzet of de weigering bedoeld in het eerste lid. |
De datum van verzending geldt als de datum van de indiening van het | De datum van verzending geldt als de datum van de indiening van het |
beroep. | beroep. |
Het beroep is niet opschortend. | Het beroep is niet opschortend. |
Art. 12.De artikelen 40 tot 42 betreffende de leidinggevenden van de |
Art. 12.De artikelen 40 tot 42 betreffende de leidinggevenden van de |
verzekeringsondernemingen en de artikelen 325 tot 327 betreffende de | verzekeringsondernemingen en de artikelen 325 tot 327 betreffende de |
aanstelling van de commissarissen van de wet van 13 maart 2016 op het | aanstelling van de commissarissen van de wet van 13 maart 2016 op het |
statuut van en het toezicht op de verzekerings- of | statuut van en het toezicht op de verzekerings- of |
herverzekeringsondernemingen zijn van overeenkomstige toepassing op de | herverzekeringsondernemingen zijn van overeenkomstige toepassing op de |
Compensatiekas. | Compensatiekas. |
Art. 13.De voorzitter van het Bureau heeft zitting met raadgevende |
Art. 13.De voorzitter van het Bureau heeft zitting met raadgevende |
stem in de vergaderingen van de raad van bestuur van de | stem in de vergaderingen van de raad van bestuur van de |
Compensatiekas. | Compensatiekas. |
Art. 14.De verzekeringsondernemingen die tot de stortingen nodig voor |
Art. 14.De verzekeringsondernemingen die tot de stortingen nodig voor |
het volbrengen van de opdracht van de Compensatiekas en haar werking | het volbrengen van de opdracht van de Compensatiekas en haar werking |
gehouden zijn, overeenkomstig de artikelen 10/1, § 3, van de wet van | gehouden zijn, overeenkomstig de artikelen 10/1, § 3, van de wet van |
31 mei 2017 en 11, § 3, van de wet van 9 mei 2019, verstrekken aan de | 31 mei 2017 en 11, § 3, van de wet van 9 mei 2019, verstrekken aan de |
Compensatiekas alle nodige inlichtingen ter vervulling van haar | Compensatiekas alle nodige inlichtingen ter vervulling van haar |
wettelijke opdracht in de vorm, binnen de termijnen en volgens de | wettelijke opdracht in de vorm, binnen de termijnen en volgens de |
periodiciteit die zij bepaalt. | periodiciteit die zij bepaalt. |
Hoofdstuk 4. - Tariferingsaanvraag | Hoofdstuk 4. - Tariferingsaanvraag |
Art. 15.Alleen een individuele aanvraag tot dekking in de vorm van |
Art. 15.Alleen een individuele aanvraag tot dekking in de vorm van |
een polis per project is ontvankelijk. | een polis per project is ontvankelijk. |
Art. 16.De aanvraag is niet ontvankelijk wanneer de aanvrager voor |
Art. 16.De aanvraag is niet ontvankelijk wanneer de aanvrager voor |
hetzelfde dossier al een aanbod van het Bureau heeft ontvangen. | hetzelfde dossier al een aanbod van het Bureau heeft ontvangen. |
Art. 17.§ 1. De tariferingsaanvraag voor een verplichte verzekering |
Art. 17.§ 1. De tariferingsaanvraag voor een verplichte verzekering |
tienjarige burgerrechtelijke aansprakelijkheid wordt door het Bureau | tienjarige burgerrechtelijke aansprakelijkheid wordt door het Bureau |
behandeld zodra alle documenten die noodzakelijk zijn om het Bureau in | behandeld zodra alle documenten die noodzakelijk zijn om het Bureau in |
staat te stellen een tarief en de dekkingsvoorwaarden vast te stellen, | staat te stellen een tarief en de dekkingsvoorwaarden vast te stellen, |
zijn bezorgd, met name: | zijn bezorgd, met name: |
1° het formulier voor de indiening van de aanvraag, opgesteld door het | 1° het formulier voor de indiening van de aanvraag, opgesteld door het |
Bureau, correct ingevuld en ondertekend; | Bureau, correct ingevuld en ondertekend; |
2° drie weigeringsbrieven van verzekeringsdekking door | 2° drie weigeringsbrieven van verzekeringsdekking door |
verzekeringsondernemingen erkend overeenkomstig artikel 17 van de wet | verzekeringsondernemingen erkend overeenkomstig artikel 17 van de wet |
van 13 maart 2016 op het statuut van en het toezicht op de | van 13 maart 2016 op het statuut van en het toezicht op de |
verzekerings- of herverzekeringsondernemingen, om dit soort | verzekerings- of herverzekeringsondernemingen, om dit soort |
verzekering te dekken. De datum van de weigeringsbrieven mag niet | verzekering te dekken. De datum van de weigeringsbrieven mag niet |
langer dan twee maanden geleden zijn; | langer dan twee maanden geleden zijn; |
3° het bewijs van beroepsbekwaamheid van de aanvrager en zijn | 3° het bewijs van beroepsbekwaamheid van de aanvrager en zijn |
onderaannemers; | onderaannemers; |
4° het bewijs van een gezonde financiële en boekhoudkundige situatie, | 4° het bewijs van een gezonde financiële en boekhoudkundige situatie, |
in het bijzonder afwezigheid van betalingsachterstand inzake | in het bijzonder afwezigheid van betalingsachterstand inzake |
fiscaliteit of sociale zekerheid; | fiscaliteit of sociale zekerheid; |
5° het bewijs van de onderschrijving van een verzekering burgerlijke | 5° het bewijs van de onderschrijving van een verzekering burgerlijke |
beroepsaansprakelijkheid wanneer deze wettelijk verplicht is; | beroepsaansprakelijkheid wanneer deze wettelijk verplicht is; |
6° het volledig en bewijskrachtig technisch dossier van de werf; | 6° het volledig en bewijskrachtig technisch dossier van de werf; |
7° de overeenkomst of het ontwerp van overeenkomst met de | 7° de overeenkomst of het ontwerp van overeenkomst met de |
opdrachtgever. | opdrachtgever. |
§ 2. De tariferingsaanvraag voor een verplichte verzekering | § 2. De tariferingsaanvraag voor een verplichte verzekering |
burgerlijke beroepsaansprakelijkheid wordt door het Bureau behandeld | burgerlijke beroepsaansprakelijkheid wordt door het Bureau behandeld |
zodra alle documenten die noodzakelijk zijn om het Bureau in staat te | zodra alle documenten die noodzakelijk zijn om het Bureau in staat te |
stellen een tarief en de dekkingsvoorwaarden vast te stellen zijn | stellen een tarief en de dekkingsvoorwaarden vast te stellen zijn |
bezorgd, met name: | bezorgd, met name: |
1° het formulier voor de indiening van de aanvraag, opgesteld door het | 1° het formulier voor de indiening van de aanvraag, opgesteld door het |
Bureau, correct ingevuld en ondertekend; | Bureau, correct ingevuld en ondertekend; |
2° drie weigeringsbrieven van verzekeringsdekking door | 2° drie weigeringsbrieven van verzekeringsdekking door |
verzekeringsondernemingen erkend overeenkomstig artikel 17 van de wet | verzekeringsondernemingen erkend overeenkomstig artikel 17 van de wet |
van 13 maart 2016 op het statuut van en het toezicht op de | van 13 maart 2016 op het statuut van en het toezicht op de |
verzekerings- of herverzekeringsondernemingen om dit soort verzekering | verzekerings- of herverzekeringsondernemingen om dit soort verzekering |
te dekken. De datum van de weigeringsbrieven mag niet langer dan twee | te dekken. De datum van de weigeringsbrieven mag niet langer dan twee |
maanden geleden zijn; | maanden geleden zijn; |
3° de schadeattesten afgegeven door de vorige verzekeraar(s) voor de | 3° de schadeattesten afgegeven door de vorige verzekeraar(s) voor de |
drie laatste jaren waarin de aanvrager gedekt was inzake burgerlijke | drie laatste jaren waarin de aanvrager gedekt was inzake burgerlijke |
beroepsaansprakelijkheid; | beroepsaansprakelijkheid; |
4° het bewijs van beroepsbekwaamheid van de aanvrager; | 4° het bewijs van beroepsbekwaamheid van de aanvrager; |
5° het bewijs van een gezonde financiële en boekhoudkundige situatie, | 5° het bewijs van een gezonde financiële en boekhoudkundige situatie, |
in het bijzonder de afwezigheid van betalingsachterstand inzake | in het bijzonder de afwezigheid van betalingsachterstand inzake |
fiscaliteit of sociale zekerheid. | fiscaliteit of sociale zekerheid. |
§ 3. Het Bureau kan alle aanvullende informatie, nuttig voor de | § 3. Het Bureau kan alle aanvullende informatie, nuttig voor de |
beoordeling van het risico, inwinnen. | beoordeling van het risico, inwinnen. |
§ 4. Onverminderd het artikel 5, § 2, worden de gegevens verzameld op | § 4. Onverminderd het artikel 5, § 2, worden de gegevens verzameld op |
basis van dit artikel vijf jaar bewaard, vanaf de betekening van de | basis van dit artikel vijf jaar bewaard, vanaf de betekening van de |
weigering aan de aanvrager. | weigering aan de aanvrager. |
§ 5. Het Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds erkend door het | § 5. Het Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds erkend door het |
koninklijk besluit van 12 april 2004 is verantwoordelijk voor de | koninklijk besluit van 12 april 2004 is verantwoordelijk voor de |
verwerking van de gegevens door het Bureau. | verwerking van de gegevens door het Bureau. |
Art. 18.Voorafgaand aan de tarifering kan het Bureau aan de aanvrager |
Art. 18.Voorafgaand aan de tarifering kan het Bureau aan de aanvrager |
opleggen om zijn risico te laten evalueren, op kosten van de | opleggen om zijn risico te laten evalueren, op kosten van de |
aanvrager, door een extern controleorganisme, erkend op basis van een | aanvrager, door een extern controleorganisme, erkend op basis van een |
bestek opgesteld door het Bureau. | bestek opgesteld door het Bureau. |
Art. 19.Binnen twee maanden na de ontvangst van het verzoek en van de |
Art. 19.Binnen twee maanden na de ontvangst van het verzoek en van de |
inlichtingen die nodig zijn om het tarief vast te stellen, doet het | inlichtingen die nodig zijn om het tarief vast te stellen, doet het |
Bureau een tariferingsvoorstel of motiveert het zijn weigering. | Bureau een tariferingsvoorstel of motiveert het zijn weigering. |
Het Bureau kan de termijn bedoeld in het eerste lid eenmaal verlengen | Het Bureau kan de termijn bedoeld in het eerste lid eenmaal verlengen |
voor eenzelfde duur en brengt daarvan de aanvrager op de hoogte. | voor eenzelfde duur en brengt daarvan de aanvrager op de hoogte. |
De termijn bedoeld in het eerste lid wordt geschorst in geval beroep | De termijn bedoeld in het eerste lid wordt geschorst in geval beroep |
wordt gedaan op het controleorganisme bedoeld in artikel 16. | wordt gedaan op het controleorganisme bedoeld in artikel 16. |
Het tariferingsvoorstel is twee maanden geldig te rekenen vanaf de | Het tariferingsvoorstel is twee maanden geldig te rekenen vanaf de |
kennisgeving aan de aanvrager. | kennisgeving aan de aanvrager. |
Hoofdstuk 5. - Opheffingsbepaling en slotbepalingen | Hoofdstuk 5. - Opheffingsbepaling en slotbepalingen |
Art. 20.Het koninklijk besluit van 25 april 2007 betreffende de |
Art. 20.Het koninklijk besluit van 25 april 2007 betreffende de |
verplichte verzekering voorzien door de wet van 20 februari 1939 op de | verplichte verzekering voorzien door de wet van 20 februari 1939 op de |
bescherming van den titel en van het beroep van architect wordt | bescherming van den titel en van het beroep van architect wordt |
opgeheven. | opgeheven. |
Art. 21.De minister bevoegd voor Middenstand, Zelfstandigen en KMO's |
Art. 21.De minister bevoegd voor Middenstand, Zelfstandigen en KMO's |
en de minister bevoegd voor Verzekeringen zijn, ieder wat hem betreft, | en de minister bevoegd voor Verzekeringen zijn, ieder wat hem betreft, |
belast met de uitvoering van dit besluit. | belast met de uitvoering van dit besluit. |
Gegeven te Brussel, 4 februari 2020. | Gegeven te Brussel, 4 februari 2020. |
FILIP | FILIP |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Middenstand, Zelfstandigen en KMO's, | De Minister van Middenstand, Zelfstandigen en KMO's, |
D. DUCARME | D. DUCARME |
De Minister van Economie en Consumenten, | De Minister van Economie en Consumenten, |
N. MUYLLE | N. MUYLLE |