Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 02/04/2014
← Terug naar "Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels voor de werking van het fonds voor de nooddiensten die ter plaatse hulp bieden "
Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels voor de werking van het fonds voor de nooddiensten die ter plaatse hulp bieden Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels voor de werking van het fonds voor de nooddiensten die ter plaatse hulp bieden
FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE
2 APRIL 2014. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere 2 APRIL 2014. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere
regels voor de werking van het fonds voor de nooddiensten die ter regels voor de werking van het fonds voor de nooddiensten die ter
plaatse hulp bieden plaatse hulp bieden
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, geeft uitvoering Het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, geeft uitvoering
aan artikel 107/1, § 5, eerste lid, van de wet van 13 juni 2005 aan artikel 107/1, § 5, eerste lid, van de wet van 13 juni 2005
betreffende de elektronische communicatie (hierna "de wet"). Deze betreffende de elektronische communicatie (hierna "de wet"). Deze
eerste zin is in het artikel 107 ingevoegd door de wet van 18 mei 2009 eerste zin is in het artikel 107 ingevoegd door de wet van 18 mei 2009
houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie en is houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie en is
later naar artikel 107/1, § 5, van de wet verplaatst. Ze luidt als later naar artikel 107/1, § 5, van de wet verplaatst. Ze luidt als
volgt : « De Koning bepaalt bij een besluit vastgesteld na overleg in volgt : « De Koning bepaalt bij een besluit vastgesteld na overleg in
de Ministerraad, op voorstel van de Minister bevoegd voor de de Ministerraad, op voorstel van de Minister bevoegd voor de
nooddiensten die ter plaatse hulp bieden en de Minister bevoegd voor nooddiensten die ter plaatse hulp bieden en de Minister bevoegd voor
de elektronische communicatie, na advies van het Instituut, de nadere de elektronische communicatie, na advies van het Instituut, de nadere
regels van de werking van dit fonds ». Dit koninklijk besluit werd ter regels van de werking van dit fonds ». Dit koninklijk besluit werd ter
openbare raadpleging voorgelegd van 16 november 2011 tot 21 december openbare raadpleging voorgelegd van 16 november 2011 tot 21 december
2011. 2011.
Het advies 55.313/4 van 6 maart 2014 van de Raad van State is Het advies 55.313/4 van 6 maart 2014 van de Raad van State is
integraal gevolgd. integraal gevolgd.
Artikelgewijze commentaar Artikelgewijze commentaar

Artikel 1.Dit artikel definieert een aantal in het besluit

Artikel 1.Dit artikel definieert een aantal in het besluit

voorkomende termen. Voor het overige gelden de definities uit artikel voorkomende termen. Voor het overige gelden de definities uit artikel
2 van de wet. 2 van de wet.
Artikel 1, 3°, definieert het begrip « begunstigden van het fonds ». Artikel 1, 3°, definieert het begrip « begunstigden van het fonds ».
Het gaat om de beheerscentrales van de nooddiensten die ter plaatse Het gaat om de beheerscentrales van de nooddiensten die ter plaatse
hulp bieden, alsook om de organisaties die door de overheid worden hulp bieden, alsook om de organisaties die door de overheid worden
belast om de beheerscentrales van de nooddiensten die ter plaatse hulp belast om de beheerscentrales van de nooddiensten die ter plaatse hulp
bieden te exploiteren (art. 107/1, § 1, van de wet), namelijk op dit bieden te exploiteren (art. 107/1, § 1, van de wet), namelijk op dit
ogenblik de NV A.S.T.R.I.D. ogenblik de NV A.S.T.R.I.D.
Artikel 1, 5°, definieert ook het begrip « project ». Het LBS-project Artikel 1, 5°, definieert ook het begrip « project ». Het LBS-project
(location based services) beantwoordt vandaag bijvoorbeeld aan deze (location based services) beantwoordt vandaag bijvoorbeeld aan deze
definitie. Een interface van een beheerscentrale is dat onderdeel van definitie. Een interface van een beheerscentrale is dat onderdeel van
de beheerscentrale waar de operator zijn gegevens aflevert en deze de beheerscentrale waar de operator zijn gegevens aflevert en deze
worden omgezet in een formaat dat door de beheerscentrales kan worden worden omgezet in een formaat dat door de beheerscentrales kan worden
geïnterpreteerd en verder verwerkt (voor de nooddiensten die ter geïnterpreteerd en verder verwerkt (voor de nooddiensten die ter
plaatse hulp bieden betreft het de identificatiegegevens van de beller plaatse hulp bieden betreft het de identificatiegegevens van de beller
alsook de in artikel 107, § 2/1 bedoelde noodberichten). Er bestaat alsook de in artikel 107, § 2/1 bedoelde noodberichten). Er bestaat
niet noodzakelijk één enkele centrale interface voor de niet noodzakelijk één enkele centrale interface voor de
beheerscentrales van de nooddiensten ter plaatse die hulp bieden die beheerscentrales van de nooddiensten ter plaatse die hulp bieden die
zou geconcentreerd zijn op één enkel geografisch punt. Voor de zou geconcentreerd zijn op één enkel geografisch punt. Voor de
nooddiensten die het LBS-systeem gebruiken worden de door de nooddiensten die het LBS-systeem gebruiken worden de door de
operatoren verstrekte locatiegegevens zo verwerkt door het LBS-systeem operatoren verstrekte locatiegegevens zo verwerkt door het LBS-systeem
(een centrale interface gesitueerd in het Brussels Hoofdstedelijk (een centrale interface gesitueerd in het Brussels Hoofdstedelijk
Gewest) terwijl de andere identificatiegegevens van de beller dan de Gewest) terwijl de andere identificatiegegevens van de beller dan de
locatiegegevens worden verwerkt in provinciale beheerscentrales (elke locatiegegevens worden verwerkt in provinciale beheerscentrales (elke
centrale beschikt over een centrale interface). Een project is dus een centrale beschikt over een centrale interface). Een project is dus een
project van aanpassing van een centrale interface van de project van aanpassing van een centrale interface van de
beheerscentrales of het in werking houden van deze aanpassing. Deze beheerscentrales of het in werking houden van deze aanpassing. Deze
aanpassing is noodzakelijk om de gegevens beoogd in artikel 107, § 2, aanpassing is noodzakelijk om de gegevens beoogd in artikel 107, § 2,
eerste lid, van de wet, of de tekstberichten beoogd in artikel 107, § eerste lid, van de wet, of de tekstberichten beoogd in artikel 107, §
2/1, van de wet te kunnen verwerken. 2/1, van de wet te kunnen verwerken.

Artikel 2.Dit artikel bepaalt waar de zetel van het fonds zich

Artikel 2.Dit artikel bepaalt waar de zetel van het fonds zich

bevindt en schrijft voor dat dit laatste een bankrekening moet openen. bevindt en schrijft voor dat dit laatste een bankrekening moet openen.

Artikel 3.Dit artikel bepaalt op welk ogenblik van het jaar de

Artikel 3.Dit artikel bepaalt op welk ogenblik van het jaar de

rekeningen van het fonds worden afgesloten, wat in de praktijk elk rekeningen van het fonds worden afgesloten, wat in de praktijk elk
jaar op 31 december gebeurt. jaar op 31 december gebeurt.
Artikel 107/1, § 4, tweede lid, van de wet luidt : « Onder Artikel 107/1, § 4, tweede lid, van de wet luidt : « Onder
beheerskosten wordt alle kosten verstaan die het Instituut maakt door beheerskosten wordt alle kosten verstaan die het Instituut maakt door
aan het fonds de menselijke, financiële en materiële middelen te aan het fonds de menselijke, financiële en materiële middelen te
besteden, met inbegrip van de kosten voor het Instituut die besteden, met inbegrip van de kosten voor het Instituut die
voortvloeien uit het beroep op externe deskundigen. ». voortvloeien uit het beroep op externe deskundigen. ».
De menselijke middelen omvatten de kosten van externe deskundigen, De menselijke middelen omvatten de kosten van externe deskundigen,
advocaten en het personeel van het Instituut. Voor het personeel advocaten en het personeel van het Instituut. Voor het personeel
worden de kosten als volgt berekend. De kosten voor het personeel dat worden de kosten als volgt berekend. De kosten voor het personeel dat
niet rechtstreeks wordt ingezet voor het beheer van het fonds niet rechtstreeks wordt ingezet voor het beheer van het fonds
(Personeelsdienst, IT-dienst, Raadsleden, Vertaaldienst, (Personeelsdienst, IT-dienst, Raadsleden, Vertaaldienst,
Aankoopdienst, dienst Boekhouding, enz.) alsook de kosten voor de Aankoopdienst, dienst Boekhouding, enz.) alsook de kosten voor de
materiële middelen, worden samen geraamd op 35 % van de materiële middelen, worden samen geraamd op 35 % van de
personeelskosten die rechtstreeks zijn bestemd voor het beheer van het personeelskosten die rechtstreeks zijn bestemd voor het beheer van het
fonds. De kosten voor het personeel dat rechtstreeks wordt ingezet fonds. De kosten voor het personeel dat rechtstreeks wordt ingezet
voor het beheer van het fonds (in de praktijk een of meer niveaus A en voor het beheer van het fonds (in de praktijk een of meer niveaus A en
een administratieve hulp) worden afzonderlijk berekend, op basis van een administratieve hulp) worden afzonderlijk berekend, op basis van
een raming van de verrichte prestaties en rekening houdend met een een raming van de verrichte prestaties en rekening houdend met een
anciënniteit van 15 jaar. anciënniteit van 15 jaar.
Artikelen 4 tot 5. Het artikel 4 werkt een regeling uit voor de Artikelen 4 tot 5. Het artikel 4 werkt een regeling uit voor de
verstrekking door de operatoren van bepaalde informatie aan het fonds verstrekking door de operatoren van bepaalde informatie aan het fonds
die nodig is opdat dit laatste het aandeel van elke betrokken operator die nodig is opdat dit laatste het aandeel van elke betrokken operator
in het totale bedrag kan berekenen dat moet worden gedragen door de in het totale bedrag kan berekenen dat moet worden gedragen door de
operatoren. operatoren.

Artikel 6.Dit artikel bepaalt de uiterste datum die aan de

Artikel 6.Dit artikel bepaalt de uiterste datum die aan de

begunstigden van het fonds wordt opgelegd om het overzicht van hun begunstigden van het fonds wordt opgelegd om het overzicht van hun
kosten aan het fonds voor te leggen. Opdat het Instituut deze kosten kosten aan het fonds voor te leggen. Opdat het Instituut deze kosten
makkelijk kan controleren, moeten deze begunstigden aan het fonds de makkelijk kan controleren, moeten deze begunstigden aan het fonds de
precieze wettelijke grondslag vermelden die de terugbetaling van hun precieze wettelijke grondslag vermelden die de terugbetaling van hun
kosten rechtvaardigt en zeggen op welke manier is voldaan aan de kosten rechtvaardigt en zeggen op welke manier is voldaan aan de
voorwaarden die door deze wettelijke grondslag zijn vastgesteld. voorwaarden die door deze wettelijke grondslag zijn vastgesteld.
Artikelen 7 tot 9. Tevens wordt bepaald hoe de operatoren op de hoogte Artikelen 7 tot 9. Tevens wordt bepaald hoe de operatoren op de hoogte
gesteld worden van het bedrag van de bijdrage die aan het fonds moet gesteld worden van het bedrag van de bijdrage die aan het fonds moet
worden betaald bij wijze van aan de begunstigden van het fonds worden betaald bij wijze van aan de begunstigden van het fonds
terugbetaalbare kosten. terugbetaalbare kosten.
Het Instituut moet de berekening en het bedrag van de kosten Het Instituut moet de berekening en het bedrag van de kosten
goedkeuren waarvan de terugbetaling door de begunstigden van het fonds goedkeuren waarvan de terugbetaling door de begunstigden van het fonds
wordt gevraagd. Het kan ze ook aanpassen, met name omdat het van wordt gevraagd. Het kan ze ook aanpassen, met name omdat het van
oordeel is dat bepaalde kosten geen aan de begunstigden van het fonds oordeel is dat bepaalde kosten geen aan de begunstigden van het fonds
terugbetaalbare kosten vormen. Indien uit een rechterlijke beslissing terugbetaalbare kosten vormen. Indien uit een rechterlijke beslissing
blijkt dat het Instituut het bedrag van deze kosten ten onrechte heeft blijkt dat het Instituut het bedrag van deze kosten ten onrechte heeft
verlaagd, zal het fonds een aanvullende bijdrage moeten vragen aan de verlaagd, zal het fonds een aanvullende bijdrage moeten vragen aan de
operatoren. Dat is ook het geval wanneer het Instituut zelf erkent dat operatoren. Dat is ook het geval wanneer het Instituut zelf erkent dat
het een fout heeft gemaakt bij de aanpassing van de voormelde kosten. het een fout heeft gemaakt bij de aanpassing van de voormelde kosten.
Tevens wordt bepaald welke maatregelen worden genomen wanneer de Tevens wordt bepaald welke maatregelen worden genomen wanneer de
operatoren de verschuldigde bedragen niet betalen aan het fonds. operatoren de verschuldigde bedragen niet betalen aan het fonds.
Artikelen 10 tot 11. Artikel 107/1, § 4, van de wet bepaalt dat de Artikelen 10 tot 11. Artikel 107/1, § 4, van de wet bepaalt dat de
operatoren die bijdragen in het fonds eveneens de beheerskosten van operatoren die bijdragen in het fonds eveneens de beheerskosten van
het fonds dienen te dragen. In de artikelen 10 en 11 wordt bijgevolg het fonds dienen te dragen. In de artikelen 10 en 11 wordt bijgevolg
een regeling uitgewerkt wat deze betaling betreft. een regeling uitgewerkt wat deze betaling betreft.

Artikel 12.Het fonds betaalt de begunstigden van het fonds slechts

Artikel 12.Het fonds betaalt de begunstigden van het fonds slechts

terug wanneer de bedragen beschikbaar zijn op zijn rekening en niet terug wanneer de bedragen beschikbaar zijn op zijn rekening en niet
worden besteed aan het beheer van het fonds. worden besteed aan het beheer van het fonds.
Wanneer een operator dus weigert de bedragen te betalen die aan het Wanneer een operator dus weigert de bedragen te betalen die aan het
fonds verschuldigd zijn, moet dit laatste aan de begunstigden van het fonds verschuldigd zijn, moet dit laatste aan de begunstigden van het
fonds niet de verschuldigde sommen voorschieten in afwachting van de fonds niet de verschuldigde sommen voorschieten in afwachting van de
betaling ervan door de nalatige operator. Bovendien heeft het betaling ervan door de nalatige operator. Bovendien heeft het
Instituut de bevoegdheid om de bedragen aan te passen die de Instituut de bevoegdheid om de bedragen aan te passen die de
begunstigden van het fonds vragen, onder andere wanneer het van begunstigden van het fonds vragen, onder andere wanneer het van
oordeel is dat deze bedragen niet helemaal aan de begunstigden van het oordeel is dat deze bedragen niet helemaal aan de begunstigden van het
fonds terugbetaalbare kosten vormen. Indien naderhand blijkt dat het fonds terugbetaalbare kosten vormen. Indien naderhand blijkt dat het
Instituut ten onrechte de bedragen heeft verminderd die worden Instituut ten onrechte de bedragen heeft verminderd die worden
gevraagd door de begunstigden van het fonds, zal het fonds aan de gevraagd door de begunstigden van het fonds, zal het fonds aan de
betrokken operatoren een aanvullend bedrag voor de bijdrage moeten betrokken operatoren een aanvullend bedrag voor de bijdrage moeten
vragen overeenkomstig artikel 8 van het onderhavige besluit. In dat vragen overeenkomstig artikel 8 van het onderhavige besluit. In dat
geval, zal het fonds het aanvullende bedrag voor de bijdrage aan de geval, zal het fonds het aanvullende bedrag voor de bijdrage aan de
begunstigden van het fonds niet moeten betalen voordat het dit bedrag begunstigden van het fonds niet moeten betalen voordat het dit bedrag
van de betrokken operatoren heeft ontvangen. van de betrokken operatoren heeft ontvangen.
De bedragen betaald aan het fonds worden in de eerste plaats toegekend De bedragen betaald aan het fonds worden in de eerste plaats toegekend
aan de terugbetaling van de beheerskosten van het fonds en dan aan de aan de terugbetaling van de beheerskosten van het fonds en dan aan de
terugbetaling van de aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare terugbetaling van de aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare
kosten. Wanneer een operator minder betaalt dan wat hij moet aan het kosten. Wanneer een operator minder betaalt dan wat hij moet aan het
fonds maar meer dan de beheerskosten, worden de beheerskosten op die fonds maar meer dan de beheerskosten, worden de beheerskosten op die
manier volledig gedekt en zal het verschil worden gestort aan de manier volledig gedekt en zal het verschil worden gestort aan de
begunstigden van het fonds. Het fonds zal vervolgens van de betrokken begunstigden van het fonds. Het fonds zal vervolgens van de betrokken
operator het onbetaalde bedrag terugvorderen. operator het onbetaalde bedrag terugvorderen.
De bedragen verschuldigd aan de begunstigden van het fonds worden hen De bedragen verschuldigd aan de begunstigden van het fonds worden hen
onverwijld terugbetaald, namelijk zodra het fonds de noodzakelijke onverwijld terugbetaald, namelijk zodra het fonds de noodzakelijke
verrichtingen heeft uitgevoerd om de betaling te kunnen doen. Het verrichtingen heeft uitgevoerd om de betaling te kunnen doen. Het
fonds moet aldus eerst van de bijdragen betaald aan het fonds het fonds moet aldus eerst van de bijdragen betaald aan het fonds het
bedrag van de beheerskosten aftrekken. Het moet eveneens bepalen hoe bedrag van de beheerskosten aftrekken. Het moet eveneens bepalen hoe
deze bijdragen het best worden verdeeld over de verschillende lopende deze bijdragen het best worden verdeeld over de verschillende lopende
projecten. Ten slotte bepaalt het voor welke instantie(s) deze projecten. Ten slotte bepaalt het voor welke instantie(s) deze
bedragen zijn bestemd. bedragen zijn bestemd.

Artikel 13.De tijdelijke bepalingen zijn noodzakelijk om het fonds

Artikel 13.De tijdelijke bepalingen zijn noodzakelijk om het fonds

snel te doen werken. snel te doen werken.
Dankzij de tijdelijke bepalingen kunnen de begunstigden van het fonds Dankzij de tijdelijke bepalingen kunnen de begunstigden van het fonds
in 2014 niet alleen de kosten terugvragen die gemaakt zijn in 2013, in 2014 niet alleen de kosten terugvragen die gemaakt zijn in 2013,
maar ook in 2012, 2011, 2010 en voor een deel in 2009. Artikel 107, § maar ook in 2012, 2011, 2010 en voor een deel in 2009. Artikel 107, §
4, van de wet, dat op 14 juni 2009 in werking is getreden en dat is 4, van de wet, dat op 14 juni 2009 in werking is getreden en dat is
gewijzigd door de wet van 14 november 2011 tot wijziging van de wet gewijzigd door de wet van 14 november 2011 tot wijziging van de wet
van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie wat de van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie wat de
bereikbaarheid van de nooddiensten betreft, legt immers aan de bereikbaarheid van de nooddiensten betreft, legt immers aan de
operatoren een aantal kosten ten laste die worden gemaakt door de operatoren een aantal kosten ten laste die worden gemaakt door de
beheerscentrales van de nooddiensten of door de organisaties die door beheerscentrales van de nooddiensten of door de organisaties die door
de overheid belast zijn met de exploitatie ervan. Het feit dat het de overheid belast zijn met de exploitatie ervan. Het feit dat het
onderhavige koninklijk besluit na 14 juni 2009 is aangenomen, onderhavige koninklijk besluit na 14 juni 2009 is aangenomen,
verandert niets aan deze wettelijke verplichting tot terugbetaling. In verandert niets aan deze wettelijke verplichting tot terugbetaling. In
het eerste jaar van werking van het fonds, zullen de begunstigden van het eerste jaar van werking van het fonds, zullen de begunstigden van
het fonds dus de terugbetaling kunnen vragen van wat aan hen voor het het fonds dus de terugbetaling kunnen vragen van wat aan hen voor het
verleden verschuldigd is, zonder beperkt te zijn tot de kosten die verleden verschuldigd is, zonder beperkt te zijn tot de kosten die
zijn gemaakt gedurende het voorgaande kalenderjaar. zijn gemaakt gedurende het voorgaande kalenderjaar.
Dit afwijkende stelsel is evenwel beperkt tot het eerste jaar van Dit afwijkende stelsel is evenwel beperkt tot het eerste jaar van
werking van het fonds. Het tweede jaar, zullen de begunstigden van het werking van het fonds. Het tweede jaar, zullen de begunstigden van het
fonds slechts de terugbetaling kunnen vragen van de kosten die zij fonds slechts de terugbetaling kunnen vragen van de kosten die zij
hebben gemaakt in de loop van het voorgaande kalenderjaar (zie artikel hebben gemaakt in de loop van het voorgaande kalenderjaar (zie artikel
6), maar niet in de loop van de vroegere kalenderjaren. 6), maar niet in de loop van de vroegere kalenderjaren.

Artikel 14.Dit artikel heeft betrekking op de uitvoering van het

Artikel 14.Dit artikel heeft betrekking op de uitvoering van het

besluit. besluit.
We hebben de eer te zijn, We hebben de eer te zijn,
Sire, Sire,
van Uwe Majesteit, van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige de zeer eerbiedige
en zeer getrouwe dienaars, en zeer getrouwe dienaars,
De Minister van Economie, De Minister van Economie,
J. VANDE LANOTTE J. VANDE LANOTTE
De Minister van Binnenlandse Zaken, De Minister van Binnenlandse Zaken,
Mevr. J. MILQUET Mevr. J. MILQUET
ADVIES 55.313/4 VAN 6 MAART 2014 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING ADVIES 55.313/4 VAN 6 MAART 2014 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING
WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT `TOT VASTSTELLING WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT `TOT VASTSTELLING
VAN DE NADERE REGELS VOOR DE WERKING VAN HET FONDS VOOR DE VAN DE NADERE REGELS VOOR DE WERKING VAN HET FONDS VOOR DE
NOODDIENSTEN DIE TER PLAATSE HULP BIEDEN' NOODDIENSTEN DIE TER PLAATSE HULP BIEDEN'
Op 7 februari 2014 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Op 7 februari 2014 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de
Vice-Eerste Minister en Minister van Economie verzocht binnen een Vice-Eerste Minister en Minister van Economie verzocht binnen een
termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp
van koninklijk besluit `tot vaststelling van de nadere regels voor de van koninklijk besluit `tot vaststelling van de nadere regels voor de
werking van het fonds voor de nooddiensten die ter plaatse hulp werking van het fonds voor de nooddiensten die ter plaatse hulp
bieden'. bieden'.
Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 6 maart 2014. Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 6 maart 2014.
De kamer was samengesteld uit Pierre Liénardy, kamervoorzitter, De kamer was samengesteld uit Pierre Liénardy, kamervoorzitter,
Jacques Jaumotte en Bernard Blero, staatsraden, en Anne-Catherine Van Jacques Jaumotte en Bernard Blero, staatsraden, en Anne-Catherine Van
Geersdaele, griffier. Geersdaele, griffier.
Het verslag is uitgebracht door Anne Vagman, eerste auditeur. Het verslag is uitgebracht door Anne Vagman, eerste auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het
advies is nagezien onder toezicht van Pierre Liénardy. advies is nagezien onder toezicht van Pierre Liénardy.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 6 maart 2014. Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 6 maart 2014.
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1,
eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State,
beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de
voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van
het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te
vervullen voorafgaande vormvereisten. vervullen voorafgaande vormvereisten.
Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de
volgende opmerkingen. volgende opmerkingen.
Voorafgaande vormvereisten Voorafgaande vormvereisten
Uit de wet van 15 december 2013 `houdende diverse bepalingen inzake Uit de wet van 15 december 2013 `houdende diverse bepalingen inzake
administratieve vereenvoudiging', die in het Belgisch Staatsblad is administratieve vereenvoudiging', die in het Belgisch Staatsblad is
bekendgemaakt op 31 december 2013 en die met betrekking tot de bekendgemaakt op 31 december 2013 en die met betrekking tot de
regelgevingsimpactanalyse in werking getreden is op 1 januari 2014 regelgevingsimpactanalyse in werking getreden is op 1 januari 2014
(1), vloeit voort dat voor elk ontwerp van koninklijk besluit waarvoor (1), vloeit voort dat voor elk ontwerp van koninklijk besluit waarvoor
de tussenkomst van de Ministerraad is vereist, in principe een de tussenkomst van de Ministerraad is vereist, in principe een
impactanalyse moet worden uitgevoerd betreffende de verschillende impactanalyse moet worden uitgevoerd betreffende de verschillende
punten die vermeld worden in artikel 5 van die wet (2). De enige punten die vermeld worden in artikel 5 van die wet (2). De enige
gevallen waarin die verplichting niet geldt, zijn die welke opgesomd gevallen waarin die verplichting niet geldt, zijn die welke opgesomd
worden in artikel 8 van de wet van 15 december 2013. worden in artikel 8 van de wet van 15 december 2013.
Het voorliggende ontwerpbesluit valt onder die verplichting. Het Het voorliggende ontwerpbesluit valt onder die verplichting. Het
behoort niet tot een van de gevallen die worden vrijgesteld of behoort niet tot een van de gevallen die worden vrijgesteld of
uitgezonderd van de impactanalyse die vastgelegd zijn in artikel 8 van uitgezonderd van de impactanalyse die vastgelegd zijn in artikel 8 van
de wet van 15 december 2013. de wet van 15 december 2013.
Er behoort derhalve op toegezien te worden dat dit vormvereiste naar Er behoort derhalve op toegezien te worden dat dit vormvereiste naar
behoren wordt vervuld (3). behoren wordt vervuld (3).
Onderzoek van het ontwerp Onderzoek van het ontwerp
Algemene opmerking Algemene opmerking
Het ontworpen besluit beoogt uitvoering te geven aan artikel 107/1, § Het ontworpen besluit beoogt uitvoering te geven aan artikel 107/1, §
5, eerste lid, van de wet van 13 juni 2005 `betreffende de 5, eerste lid, van de wet van 13 juni 2005 `betreffende de
elektronische communicatie'. elektronische communicatie'.
De twee leden van die paragraaf luiden als volgt : De twee leden van die paragraaf luiden als volgt :
" § 5. De Koning bepaalt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de " § 5. De Koning bepaalt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de
Ministerraad, op voorstel van de minister bevoegd voor de nooddiensten Ministerraad, op voorstel van de minister bevoegd voor de nooddiensten
die ter plaatse hulp bieden en de minister bevoegd voor de die ter plaatse hulp bieden en de minister bevoegd voor de
elektronische communicatie, na advies van het Instituut, de nadere elektronische communicatie, na advies van het Instituut, de nadere
regels van de werking van dit fonds. regels van de werking van dit fonds.
De Koning bepaalt vooraf bij een besluit vastgesteld na overleg in de De Koning bepaalt vooraf bij een besluit vastgesteld na overleg in de
Ministerraad, op objectieve en transparante wijze, de parameters op Ministerraad, op objectieve en transparante wijze, de parameters op
basis waarvan de kosten worden berekend. De berekening en het bedrag basis waarvan de kosten worden berekend. De berekening en het bedrag
van de kosten worden geverifieerd en goedgekeurd door het Instituut van de kosten worden geverifieerd en goedgekeurd door het Instituut
volgens de principes vastgelegd door de Koning. De Koning legt bij een volgens de principes vastgelegd door de Koning. De Koning legt bij een
besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad de regels vast voor besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad de regels vast voor
de terugbetaling van een eventuele overcompensatie". de terugbetaling van een eventuele overcompensatie".
Uit het bijwoord "vooraf" dat in de hierboven aangehaalde eerste zin Uit het bijwoord "vooraf" dat in de hierboven aangehaalde eerste zin
van het tweede lid wordt gebezigd, valt af te leiden dat het ontworpen van het tweede lid wordt gebezigd, valt af te leiden dat het ontworpen
besluit, dat de uitvoering van het eerste lid beoogt, niet kan worden besluit, dat de uitvoering van het eerste lid beoogt, niet kan worden
vastgesteld voordat het besluit is vastgesteld dat strekt tot de vastgesteld voordat het besluit is vastgesteld dat strekt tot de
uitvoering van het tweede lid, eerste zin. uitvoering van het tweede lid, eerste zin.
Tot dusver is echter geen enkel besluit vastgesteld dat de uitvoering Tot dusver is echter geen enkel besluit vastgesteld dat de uitvoering
beoogt van het tweede lid, eerste zin, noch is vooralsnog enig ontwerp beoogt van het tweede lid, eerste zin, noch is vooralsnog enig ontwerp
van koninklijk besluit met die strekking om advies voorgelegd aan de van koninklijk besluit met die strekking om advies voorgelegd aan de
afdeling Wetgeving (4). afdeling Wetgeving (4).
Na een vraag hieromtrent heeft de gemachtigde van de minister een Na een vraag hieromtrent heeft de gemachtigde van de minister een
toelichting gegeven waarin hij de ontstaansgeschiedenis van artikel toelichting gegeven waarin hij de ontstaansgeschiedenis van artikel
107/1 van de wet van 13 juni 2005 in detail weergeeft, en aldus 107/1 van de wet van 13 juni 2005 in detail weergeeft, en aldus
besluit : besluit :
"1) Il a été jugé préférable en 2012 de déterminer dans la loi "1) Il a été jugé préférable en 2012 de déterminer dans la loi
elle-même de manière précise les catégories de coûts qui sont elle-même de manière précise les catégories de coûts qui sont
remboursés via le fonds des services d'urgence, et non dans un arrêté remboursés via le fonds des services d'urgence, et non dans un arrêté
royal, ayant considéré qu'il s'agit clairement d'un aspect essentiel royal, ayant considéré qu'il s'agit clairement d'un aspect essentiel
de la matière (Conseil d'Etat, Principes de technique législative. de la matière (Conseil d'Etat, Principes de technique législative.
Guide de rédaction des textes législatifs et réglementaires, 2008, n° Guide de rédaction des textes législatifs et réglementaires, 2008, n°
7.1.1., p. 20). Tant pour les opérateurs que pour les services 7.1.1., p. 20). Tant pour les opérateurs que pour les services
d'urgence, la description précise des coûts qui doivent être supportés d'urgence, la description précise des coûts qui doivent être supportés
par les opérateurs constitue en effet l'élément crucial de la matière. par les opérateurs constitue en effet l'élément crucial de la matière.
Les coûts qui doivent être remboursés aux services d'urgence qui Les coûts qui doivent être remboursés aux services d'urgence qui
offrent de l'aide sur place sont d'ailleurs définis à l'article 107/1, offrent de l'aide sur place sont d'ailleurs définis à l'article 107/1,
§ 2, de la LCE. La mise en oeuvre de l'AR `paramètres' reviendrait à § 2, de la LCE. La mise en oeuvre de l'AR `paramètres' reviendrait à
paraphraser le prescrit de la loi, ce qui ne serait pas admissible. paraphraser le prescrit de la loi, ce qui ne serait pas admissible.
2) C'est donc la loi elle-même qui a finalement fixé en 2012 les 2) C'est donc la loi elle-même qui a finalement fixé en 2012 les
paramètres à prendre en compte. paramètres à prendre en compte.
3) Lors de la réécriture des paragraphes 4 et 5 de l'article 107 3) Lors de la réécriture des paragraphes 4 et 5 de l'article 107
(ancien) dans l'article 107/1, dans l'article 107/1, § 5, de la LCE, (ancien) dans l'article 107/1, dans l'article 107/1, § 5, de la LCE,
les délégations au Roi qui se trouvaient dans l'article 107 (ancien), les délégations au Roi qui se trouvaient dans l'article 107 (ancien),
§ 5, de la LCE ont été reprises en tant que telles. Il a été perdu de § 5, de la LCE ont été reprises en tant que telles. Il a été perdu de
vue qu'il n'était plus nécessaire de reprendre dans l'article 107/1 la vue qu'il n'était plus nécessaire de reprendre dans l'article 107/1 la
délégation au Roi prévue à l'article 107, § 5, pour l'adoption de délégation au Roi prévue à l'article 107, § 5, pour l'adoption de
l'arrêté royal `paramètre'. Cette délégation n'avait plus de sens". l'arrêté royal `paramètre'. Cette délégation n'avait plus de sens".
Alhoewel deze redenering a priori kan worden gevolgd, moet de eerste Alhoewel deze redenering a priori kan worden gevolgd, moet de eerste
zin van het tweede lid, die problematisch is, toch zo spoedig mogelijk zin van het tweede lid, die problematisch is, toch zo spoedig mogelijk
worden opgeheven, teneinde iedere betwisting hierover te voorkomen en worden opgeheven, teneinde iedere betwisting hierover te voorkomen en
elke rechtsonzekerheid weg te nemen. elke rechtsonzekerheid weg te nemen.
Bijzondere opmerkingen Bijzondere opmerkingen
Aanhef Aanhef
1. Het eerste lid moet worden geredigeerd als volgt : 1. Het eerste lid moet worden geredigeerd als volgt :
"Gelet op de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische "Gelet op de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische
communicatie, artikel 107/1, § 5, eerste lid, ingevoegd bij de wet van communicatie, artikel 107/1, § 5, eerste lid, ingevoegd bij de wet van
10 juli 2012;". 10 juli 2012;".
2. Op 16 december 2013 heeft de minister van Begroting de ontworpen 2. Op 16 december 2013 heeft de minister van Begroting de ontworpen
tekst akkoord bevonden op voorwaarde "qu'il soit fait référence dans tekst akkoord bevonden op voorwaarde "qu'il soit fait référence dans
le préambule [...] à l'avis de l'Inspection des Finances accréditée le préambule [...] à l'avis de l'Inspection des Finances accréditée
auprès du Ministre des Affaires Intérieures", een advies dat op 27 auprès du Ministre des Affaires Intérieures", een advies dat op 27
februari 2013 is gegeven. februari 2013 is gegeven.
De aanhef maakt geen melding van dat advies en moet dienovereenkomstig De aanhef maakt geen melding van dat advies en moet dienovereenkomstig
worden aangevuld. worden aangevuld.
(1) Zie artikel 12 van die wet. (1) Zie artikel 12 van die wet.
(2) Zie artikel 6, § 1, van de wet van 15 december 2013. Zie, wat de (2) Zie artikel 6, § 1, van de wet van 15 december 2013. Zie, wat de
procedure voor de impactanalyse betreft, de artikelen 2 en 3 van het procedure voor de impactanalyse betreft, de artikelen 2 en 3 van het
koninklijk besluit van 21 december 2013 `houdende uitvoering van titel koninklijk besluit van 21 december 2013 `houdende uitvoering van titel
2, hoofdstuk 2 van de wet van 15 december 2013'. 2, hoofdstuk 2 van de wet van 15 december 2013'.
(3) Zie in die zin advies 54.734/2, op 6 januari 2014 gegeven over een (3) Zie in die zin advies 54.734/2, op 6 januari 2014 gegeven over een
ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van artikel 37bis van de ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van artikel 37bis van de
wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige
verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994'. verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994'.
(4) Daarentegen is, samen met het ontworpen besluit, bij de afdeling (4) Daarentegen is, samen met het ontworpen besluit, bij de afdeling
Wetgeving wel een adviesaanvraag ingediend betreffende een ontwerp van Wetgeving wel een adviesaanvraag ingediend betreffende een ontwerp van
koninklijk besluit `tot vaststelling van de principes volgens dewelke koninklijk besluit `tot vaststelling van de principes volgens dewelke
het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie de het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie de
berekening en het bedrag verifieert en goedkeurt van de kosten waarvan berekening en het bedrag verifieert en goedkeurt van de kosten waarvan
aan het fonds voor de nooddiensten die ter plaatse hulp bieden de aan het fonds voor de nooddiensten die ter plaatse hulp bieden de
terugbetaling wordt gevraagd' (advies 55.314/4 dat heden is gegeven) terugbetaling wordt gevraagd' (advies 55.314/4 dat heden is gegeven)
alsook een adviesaanvraag betreffende een ontwerp van koninklijk alsook een adviesaanvraag betreffende een ontwerp van koninklijk
besluit `tot vaststelling van de regels voor de terugbetaling door het besluit `tot vaststelling van de regels voor de terugbetaling door het
fonds voor de nooddiensten die ter plaatse hulp bieden van een fonds voor de nooddiensten die ter plaatse hulp bieden van een
eventuele overcompensatie' (advies 55.315/4 dat heden is gegeven). eventuele overcompensatie' (advies 55.315/4 dat heden is gegeven).
De griffier, De griffier,
A.-C. Van Geersdaele. A.-C. Van Geersdaele.
De voorzitter, De voorzitter,
P. Liénardy. P. Liénardy.
2 APRIL 2014. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere 2 APRIL 2014. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere
regels voor de werking van het fonds voor de nooddiensten die ter regels voor de werking van het fonds voor de nooddiensten die ter
plaatse hulp bieden plaatse hulp bieden
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische Gelet op de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische
communicatie, artikel 107/1, § 5, eerste lid, ingevoegd bij de wet van communicatie, artikel 107/1, § 5, eerste lid, ingevoegd bij de wet van
10 juli 2012; 10 juli 2012;
Gelet op het advies van 26 februari 2013 van het Belgisch Instituut Gelet op het advies van 26 februari 2013 van het Belgisch Instituut
voor postdiensten en telecommunicatie; voor postdiensten en telecommunicatie;
Gelet op het advies van de inspecteur van financiën, geaccrediteerd Gelet op het advies van de inspecteur van financiën, geaccrediteerd
door de minister van Economie, Consumenten en Noordzee, gegeven op 13 door de minister van Economie, Consumenten en Noordzee, gegeven op 13
februari 2013; februari 2013;
Gelet op het advies van de inspecteur van financiën, geaccrediteerd Gelet op het advies van de inspecteur van financiën, geaccrediteerd
door de minister van Binnenlandse Zaken, gegeven op 27 februari 2013; door de minister van Binnenlandse Zaken, gegeven op 27 februari 2013;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op
16 december 2013; 16 december 2013;
Gelet op de raadpleging van 19 december 2013 tot 10 januari 2014 van Gelet op de raadpleging van 19 december 2013 tot 10 januari 2014 van
het Interministerieel Comité voor Telecommunicatie en Radio-omroep en het Interministerieel Comité voor Telecommunicatie en Radio-omroep en
Televisie; Televisie;
Gelet op het akkoord van het Overlegcomité, gegeven op 5 februari Gelet op het akkoord van het Overlegcomité, gegeven op 5 februari
2014; 2014;
Gelet op advies 55.313/4 van de Raad van State, gegeven op 6 maart Gelet op advies 55.313/4 van de Raad van State, gegeven op 6 maart
2014 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten 2014 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten
op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en van de Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en van de
Minister van Economie en op advies van de in Raad vergaderde Minister van Economie en op advies van de in Raad vergaderde
Ministers, Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Afdeling I. - Definities Afdeling I. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :

1° « wet » : wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische 1° « wet » : wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische
communicatie; communicatie;
2° « fonds » : fonds voor de nooddiensten zoals bedoeld in artikel 2° « fonds » : fonds voor de nooddiensten zoals bedoeld in artikel
107/1, § 1, eerste lid, van de wet; 107/1, § 1, eerste lid, van de wet;
3° « begunstigden van het fonds » : de nooddiensten die ter plaatse 3° « begunstigden van het fonds » : de nooddiensten die ter plaatse
hulp bieden alsook de organisatie bedoeld in artikel 107/1, § 1, van hulp bieden alsook de organisatie bedoeld in artikel 107/1, § 1, van
de wet; de wet;
4° « aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten » : 4° « aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten » :
kosten die worden gemaakt door de begunstigden van het fonds en die kosten die worden gemaakt door de begunstigden van het fonds en die
krachtens de wetgeving moeten worden gedragen door de operatoren en krachtens de wetgeving moeten worden gedragen door de operatoren en
beheerd worden door het fonds; beheerd worden door het fonds;
5° « project » : project betreffende de centrale interfaces van de 5° « project » : project betreffende de centrale interfaces van de
beheerscentrales van de nooddiensten en dat aan de begunstigden van beheerscentrales van de nooddiensten en dat aan de begunstigden van
het fonds terugbetaalbare kosten veroorzaakt; het fonds terugbetaalbare kosten veroorzaakt;
6° « beschouwde jaar » : het kalenderjaar waarin de aan de 6° « beschouwde jaar » : het kalenderjaar waarin de aan de
begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten en de beheerskosten begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten en de beheerskosten
zijn gemaakt. zijn gemaakt.
Afdeling II. - Algemene bepalingen Afdeling II. - Algemene bepalingen

Art. 2.Het fonds is gevestigd op het adres van het Instituut. Het

Art. 2.Het fonds is gevestigd op het adres van het Instituut. Het

fonds opent zijn eigen bankrekening. fonds opent zijn eigen bankrekening.

Art. 3.De aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten en

Art. 3.De aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten en

de beheerskosten worden berekend per kalenderjaar. de beheerskosten worden berekend per kalenderjaar.
Voor de berekening van de beheerskosten van het fonds wordt het bedrag Voor de berekening van de beheerskosten van het fonds wordt het bedrag
van de kosten van de materiële middelen die het Instituut aan het van de kosten van de materiële middelen die het Instituut aan het
fonds besteedt alsook het personeel dat niet rechtstreeks wordt fonds besteedt alsook het personeel dat niet rechtstreeks wordt
ingezet voor het beheer van het fonds forfaitair vastgelegd op 35% van ingezet voor het beheer van het fonds forfaitair vastgelegd op 35% van
het bedrag van de kosten van de menselijke middelen die het Instituut het bedrag van de kosten van de menselijke middelen die het Instituut
rechtstreeks inzet voor het beheer van het fonds. rechtstreeks inzet voor het beheer van het fonds.
Afdeling III. - Door operatoren te verstrekken inlichtingen en Afdeling III. - Door operatoren te verstrekken inlichtingen en
documenten documenten

Art. 4.Uiterlijk op 1 oktober van het beschouwde jaar en elk jaar

Art. 4.Uiterlijk op 1 oktober van het beschouwde jaar en elk jaar

delen de bij een project betrokken operatoren aan het fonds het aantal delen de bij een project betrokken operatoren aan het fonds het aantal
actieve eindgebruikers mee overeenkomstig artikel 107/1, § 3, van de actieve eindgebruikers mee overeenkomstig artikel 107/1, § 3, van de
wet, alsook de stukken die dat aantal rechtvaardigen. Indien nodig wet, alsook de stukken die dat aantal rechtvaardigen. Indien nodig
vraagt het fonds hen bijkomende bewijsstukken. vraagt het fonds hen bijkomende bewijsstukken.

Art. 5.Wanneer een operator de in artikel 4 bedoelde informatie of

Art. 5.Wanneer een operator de in artikel 4 bedoelde informatie of

bewijsstukken niet verstrekt binnen de in dit artikel voorgeschreven bewijsstukken niet verstrekt binnen de in dit artikel voorgeschreven
termijnen of ze onvolledig verstrekt, dan wordt deze informatie door termijnen of ze onvolledig verstrekt, dan wordt deze informatie door
het fonds bepaald op grond van alle inlichtingen die het relevant het fonds bepaald op grond van alle inlichtingen die het relevant
acht. acht.
Afdeling IV. - Door de begunstigden van het fonds te verstrekken Afdeling IV. - Door de begunstigden van het fonds te verstrekken
inlichtingen en documenten inlichtingen en documenten

Art. 6.Uiterlijk op 1 maart volgend op het beschouwde jaar en elk

Art. 6.Uiterlijk op 1 maart volgend op het beschouwde jaar en elk

jaar delen de begunstigden van het fonds aan het fonds het overzicht jaar delen de begunstigden van het fonds aan het fonds het overzicht
mee van de kosten die zij in de loop van het beschouwde jaar hebben mee van de kosten die zij in de loop van het beschouwde jaar hebben
gemaakt en waarvan ze de terugbetaling vragen. Tegen diezelfde datum gemaakt en waarvan ze de terugbetaling vragen. Tegen diezelfde datum
voegen zij binnen elk project en voor elk bedrag dat de kosten vormt voegen zij binnen elk project en voor elk bedrag dat de kosten vormt
waarvan de terugbetaling wordt gevraagd een bewijsstuk toe, en laten waarvan de terugbetaling wordt gevraagd een bewijsstuk toe, en laten
zij weten waarom ze van oordeel zijn dat de kosten in kwestie aan de zij weten waarom ze van oordeel zijn dat de kosten in kwestie aan de
begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten zijn. De begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten zijn. De
bewijsstukken die de begunstigden van het fonds op 1 maart niet kunnen bewijsstukken die de begunstigden van het fonds op 1 maart niet kunnen
verkrijgen, worden aan het fonds bezorgd binnen de termijn bepaald verkrijgen, worden aan het fonds bezorgd binnen de termijn bepaald
door het fonds. door het fonds.
Afdeling V. - Betaling aan het fonds van de aan de begunstigden van Afdeling V. - Betaling aan het fonds van de aan de begunstigden van
het fonds terugbetaalbare kosten het fonds terugbetaalbare kosten

Art. 7.Uiterlijk op 1 november volgend op het beschouwde jaar en elk

Art. 7.Uiterlijk op 1 november volgend op het beschouwde jaar en elk

jaar deelt het fonds bij aangetekende brief aan elke operator die bij jaar deelt het fonds bij aangetekende brief aan elke operator die bij
een project betrokken is, het bedrag mee dat hij verschuldigd is aan een project betrokken is, het bedrag mee dat hij verschuldigd is aan
het fonds met betrekking tot het beschouwde jaar bij wijze van aan de het fonds met betrekking tot het beschouwde jaar bij wijze van aan de
begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten. begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten.
Het fonds vraagt aan de operatoren pas een bijdrage om deze kosten Het fonds vraagt aan de operatoren pas een bijdrage om deze kosten
terug te betalen nadat het Instituut de berekening en het bedrag van terug te betalen nadat het Instituut de berekening en het bedrag van
de kosten heeft goedgekeurd of aangepast, waarvan de terugbetaling de kosten heeft goedgekeurd of aangepast, waarvan de terugbetaling
wordt gevraagd door de begunstigden van het fonds overeenkomstig wordt gevraagd door de begunstigden van het fonds overeenkomstig
artikel 6 en nadat het het aandeel van elke betrokken operator in de artikel 6 en nadat het het aandeel van elke betrokken operator in de
aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten heeft bepaald aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten heeft bepaald
op basis van de in het artikel 4 bedoelde gegevens die de operatoren op basis van de in het artikel 4 bedoelde gegevens die de operatoren
in het beschouwde jaar eraan hebben meegedeeld of op basis van zijn in het beschouwde jaar eraan hebben meegedeeld of op basis van zijn
eigen raming wanneer deze gegevens ontbreken. eigen raming wanneer deze gegevens ontbreken.
De operatoren betalen aan het fonds de bedragen die eraan verschuldigd De operatoren betalen aan het fonds de bedragen die eraan verschuldigd
zijn binnen 30 dagen na de dag van verzending van de in het eerste lid zijn binnen 30 dagen na de dag van verzending van de in het eerste lid
bedoelde aangetekende brief. bedoelde aangetekende brief.

Art. 8.Wanneer het fonds bemerkt of wanneer in een rechterlijke

Art. 8.Wanneer het fonds bemerkt of wanneer in een rechterlijke

beslissing wordt vastgesteld dat een of meer operatoren bij wijze van beslissing wordt vastgesteld dat een of meer operatoren bij wijze van
aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten een bedrag aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten een bedrag
hebben betaald dat lager is dan het werkelijk verschuldigde bedrag, hebben betaald dat lager is dan het werkelijk verschuldigde bedrag,
dan vraagt het fonds per aangetekende brief een aanvullende bijdrage dan vraagt het fonds per aangetekende brief een aanvullende bijdrage
aan de betrokken operator(en) en stelt het de betalingstermijn vast. aan de betrokken operator(en) en stelt het de betalingstermijn vast.

Art. 9.Wanneer de betrokken operator de in artikel 7 of artikel 8

Art. 9.Wanneer de betrokken operator de in artikel 7 of artikel 8

bedoelde bijdrage niet betaalt binnen de termijn die door dit besluit bedoelde bijdrage niet betaalt binnen de termijn die door dit besluit
of door het fonds is vastgesteld, zal het verschuldigde bedrag van of door het fonds is vastgesteld, zal het verschuldigde bedrag van
rechtswege en zonder ingebrekestelling aanleiding geven tot interesten rechtswege en zonder ingebrekestelling aanleiding geven tot interesten
tegen het wettelijke tarief dat geldt op de dag van verzending van de tegen het wettelijke tarief dat geldt op de dag van verzending van de
in deze artikelen bedoelde kennisgeving. Deze interest wordt berekend in deze artikelen bedoelde kennisgeving. Deze interest wordt berekend
naar rata van het aantal kalenderdagen achterstal. naar rata van het aantal kalenderdagen achterstal.
Afdeling VI. - Betaling van de beheerskosten aan het fonds Afdeling VI. - Betaling van de beheerskosten aan het fonds

Art. 10.Uiterlijk op 1 november volgend op het beschouwde jaar en elk

Art. 10.Uiterlijk op 1 november volgend op het beschouwde jaar en elk

jaar deelt het fonds per aangetekende brief aan elke operator die jaar deelt het fonds per aangetekende brief aan elke operator die
bijdraagt in het fonds het bedrag van zijn bijdrage in de bijdraagt in het fonds het bedrag van zijn bijdrage in de
beheerskosten mee. beheerskosten mee.
Het fonds vraagt aan de operatoren pas een bijdrage om deze kosten Het fonds vraagt aan de operatoren pas een bijdrage om deze kosten
terug te betalen nadat het het aandeel van elke betrokken operator in terug te betalen nadat het het aandeel van elke betrokken operator in
de beheerskosten heeft bepaald op basis van de in het artikel 4 de beheerskosten heeft bepaald op basis van de in het artikel 4
bedoelde gegevens die de operatoren in het beschouwde jaar eraan bedoelde gegevens die de operatoren in het beschouwde jaar eraan
hebben meegedeeld of op basis van zijn eigen raming wanneer deze hebben meegedeeld of op basis van zijn eigen raming wanneer deze
gegevens ontbreken. gegevens ontbreken.
De operatoren betalen aan het fonds de bedragen die eraan verschuldigd De operatoren betalen aan het fonds de bedragen die eraan verschuldigd
zijn binnen 30 dagen na de dag van verzending van de in het eerste lid zijn binnen 30 dagen na de dag van verzending van de in het eerste lid
bedoelde aangetekende brief. bedoelde aangetekende brief.

Art. 11.Wanneer de betrokken operator de in artikel 10 bedoelde

Art. 11.Wanneer de betrokken operator de in artikel 10 bedoelde

bijdrage niet betaalt binnen de termijn die in dat artikel is bijdrage niet betaalt binnen de termijn die in dat artikel is
vastgesteld, zal het verschuldigde bedrag van rechtswege en zonder vastgesteld, zal het verschuldigde bedrag van rechtswege en zonder
ingebrekestelling aanleiding geven tot interesten tegen het wettelijke ingebrekestelling aanleiding geven tot interesten tegen het wettelijke
tarief dat geldt op de dag van verzending van de in artikel 10 tarief dat geldt op de dag van verzending van de in artikel 10
bedoelde kennisgeving. Deze interest wordt berekend naar rata van het bedoelde kennisgeving. Deze interest wordt berekend naar rata van het
aantal kalenderdagen achterstal. aantal kalenderdagen achterstal.
Afdeling VII. - Verwerking van de betalingen uitgevoerd door de Afdeling VII. - Verwerking van de betalingen uitgevoerd door de
operatoren operatoren

Art. 12.De bedragen betaald aan het fonds krachtens artikelen 7 tot

Art. 12.De bedragen betaald aan het fonds krachtens artikelen 7 tot

11 worden in de eerste plaats aangewend voor de terugbetaling van de 11 worden in de eerste plaats aangewend voor de terugbetaling van de
beheerskosten van het fonds. beheerskosten van het fonds.
Het saldo wordt besteed aan de terugbetaling van de aan de Het saldo wordt besteed aan de terugbetaling van de aan de
begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten. begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten.
De bedragen verschuldigd aan de begunstigden van het fonds, met De bedragen verschuldigd aan de begunstigden van het fonds, met
inbegrip van de eventuele verwijlinteresten conform artikel 9, worden inbegrip van de eventuele verwijlinteresten conform artikel 9, worden
onverwijld aan hen gestort. onverwijld aan hen gestort.
Afdeling VIII. - Tijdelijke bepalingen Afdeling VIII. - Tijdelijke bepalingen

Art. 13.Dit artikel is enkel voor het eerste jaar van werking van het

Art. 13.Dit artikel is enkel voor het eerste jaar van werking van het

fonds van toepassing. fonds van toepassing.
In afwijking van het artikel 4 verstrekken de betrokken operatoren aan In afwijking van het artikel 4 verstrekken de betrokken operatoren aan
het fonds de in deze artikelen bedoelde inlichtingen en documenten het fonds de in deze artikelen bedoelde inlichtingen en documenten
uiterlijk een maand na de inwerkingtreding van dit besluit. uiterlijk een maand na de inwerkingtreding van dit besluit.
In afwijking van artikel 6, verstrekken de begunstigden van het fonds In afwijking van artikel 6, verstrekken de begunstigden van het fonds
de in dit artikel bedoelde inlichtingen en documenten aan het fonds de in dit artikel bedoelde inlichtingen en documenten aan het fonds
uiterlijk een maand na de inwerkingtreding van dit besluit. uiterlijk een maand na de inwerkingtreding van dit besluit.
In afwijking van artikel 6 vragen de begunstigden van het fonds, In afwijking van artikel 6 vragen de begunstigden van het fonds,
wanneer zij voor de eerste keer aan het fonds de terugbetaling van hun wanneer zij voor de eerste keer aan het fonds de terugbetaling van hun
kosten vragen, de terugbetaling van de kosten die ze hebben gemaakt in kosten vragen, de terugbetaling van de kosten die ze hebben gemaakt in
het beschouwde jaar, alsook tijdens de voorgaande jaren, voor zover het beschouwde jaar, alsook tijdens de voorgaande jaren, voor zover
het gaat om kosten die krachtens de wetgeving door de operatoren het gaat om kosten die krachtens de wetgeving door de operatoren
moeten worden gedragen. moeten worden gedragen.
In afwijking van de artikelen 7 en 10 bepaalt het fonds het aandeel In afwijking van de artikelen 7 en 10 bepaalt het fonds het aandeel
van elke betrokken operator in de beheerskosten en in de aan de van elke betrokken operator in de beheerskosten en in de aan de
begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten op basis van de in begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten op basis van de in
het artikel 4 bedoelde gegevens die in het jaar volgend op het het artikel 4 bedoelde gegevens die in het jaar volgend op het
beschouwde jaar zijn meegedeeld of op basis van zijn eigen raming beschouwde jaar zijn meegedeeld of op basis van zijn eigen raming
wanneer deze gegevens ontbreken. wanneer deze gegevens ontbreken.
In afwijking van de artikelen 7 en 10, deelt het fonds uiterlijk negen In afwijking van de artikelen 7 en 10, deelt het fonds uiterlijk negen
maanden na de inwerkingtreding van dit besluit aan de betrokken maanden na de inwerkingtreding van dit besluit aan de betrokken
operatoren het bedrag mee dat zij eraan verschuldigd zijn bij wijze operatoren het bedrag mee dat zij eraan verschuldigd zijn bij wijze
van beheerskosten en aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare van beheerskosten en aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare
kosten. kosten.
Afdeling IX - Slotbepalingen Afdeling IX - Slotbepalingen

Art. 14.De minister van Binnenlandse Zaken en de minister bevoegd

Art. 14.De minister van Binnenlandse Zaken en de minister bevoegd

voor telecommunicatie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de voor telecommunicatie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de
uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 2 april 2014. Gegeven te Brussel, 2 april 2014.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Economie, De Minister van Economie,
J. VANDE LANOTTE J. VANDE LANOTTE
De Minister van Binnenlandse Zaken, De Minister van Binnenlandse Zaken,
Mevr. J. MILQUET Mevr. J. MILQUET
^