| Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels voor de werking van het fonds voor de nooddiensten die ter plaatse hulp bieden | Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels voor de werking van het fonds voor de nooddiensten die ter plaatse hulp bieden |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE |
| 2 APRIL 2014. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere | 2 APRIL 2014. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere |
| regels voor de werking van het fonds voor de nooddiensten die ter | regels voor de werking van het fonds voor de nooddiensten die ter |
| plaatse hulp bieden | plaatse hulp bieden |
| VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
| Sire, | Sire, |
| Het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, geeft uitvoering | Het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, geeft uitvoering |
| aan artikel 107/1, § 5, eerste lid, van de wet van 13 juni 2005 | aan artikel 107/1, § 5, eerste lid, van de wet van 13 juni 2005 |
| betreffende de elektronische communicatie (hierna "de wet"). Deze | betreffende de elektronische communicatie (hierna "de wet"). Deze |
| eerste zin is in het artikel 107 ingevoegd door de wet van 18 mei 2009 | eerste zin is in het artikel 107 ingevoegd door de wet van 18 mei 2009 |
| houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie en is | houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie en is |
| later naar artikel 107/1, § 5, van de wet verplaatst. Ze luidt als | later naar artikel 107/1, § 5, van de wet verplaatst. Ze luidt als |
| volgt : « De Koning bepaalt bij een besluit vastgesteld na overleg in | volgt : « De Koning bepaalt bij een besluit vastgesteld na overleg in |
| de Ministerraad, op voorstel van de Minister bevoegd voor de | de Ministerraad, op voorstel van de Minister bevoegd voor de |
| nooddiensten die ter plaatse hulp bieden en de Minister bevoegd voor | nooddiensten die ter plaatse hulp bieden en de Minister bevoegd voor |
| de elektronische communicatie, na advies van het Instituut, de nadere | de elektronische communicatie, na advies van het Instituut, de nadere |
| regels van de werking van dit fonds ». Dit koninklijk besluit werd ter | regels van de werking van dit fonds ». Dit koninklijk besluit werd ter |
| openbare raadpleging voorgelegd van 16 november 2011 tot 21 december | openbare raadpleging voorgelegd van 16 november 2011 tot 21 december |
| 2011. | 2011. |
| Het advies 55.313/4 van 6 maart 2014 van de Raad van State is | Het advies 55.313/4 van 6 maart 2014 van de Raad van State is |
| integraal gevolgd. | integraal gevolgd. |
| Artikelgewijze commentaar | Artikelgewijze commentaar |
Artikel 1.Dit artikel definieert een aantal in het besluit |
Artikel 1.Dit artikel definieert een aantal in het besluit |
| voorkomende termen. Voor het overige gelden de definities uit artikel | voorkomende termen. Voor het overige gelden de definities uit artikel |
| 2 van de wet. | 2 van de wet. |
| Artikel 1, 3°, definieert het begrip « begunstigden van het fonds ». | Artikel 1, 3°, definieert het begrip « begunstigden van het fonds ». |
| Het gaat om de beheerscentrales van de nooddiensten die ter plaatse | Het gaat om de beheerscentrales van de nooddiensten die ter plaatse |
| hulp bieden, alsook om de organisaties die door de overheid worden | hulp bieden, alsook om de organisaties die door de overheid worden |
| belast om de beheerscentrales van de nooddiensten die ter plaatse hulp | belast om de beheerscentrales van de nooddiensten die ter plaatse hulp |
| bieden te exploiteren (art. 107/1, § 1, van de wet), namelijk op dit | bieden te exploiteren (art. 107/1, § 1, van de wet), namelijk op dit |
| ogenblik de NV A.S.T.R.I.D. | ogenblik de NV A.S.T.R.I.D. |
| Artikel 1, 5°, definieert ook het begrip « project ». Het LBS-project | Artikel 1, 5°, definieert ook het begrip « project ». Het LBS-project |
| (location based services) beantwoordt vandaag bijvoorbeeld aan deze | (location based services) beantwoordt vandaag bijvoorbeeld aan deze |
| definitie. Een interface van een beheerscentrale is dat onderdeel van | definitie. Een interface van een beheerscentrale is dat onderdeel van |
| de beheerscentrale waar de operator zijn gegevens aflevert en deze | de beheerscentrale waar de operator zijn gegevens aflevert en deze |
| worden omgezet in een formaat dat door de beheerscentrales kan worden | worden omgezet in een formaat dat door de beheerscentrales kan worden |
| geïnterpreteerd en verder verwerkt (voor de nooddiensten die ter | geïnterpreteerd en verder verwerkt (voor de nooddiensten die ter |
| plaatse hulp bieden betreft het de identificatiegegevens van de beller | plaatse hulp bieden betreft het de identificatiegegevens van de beller |
| alsook de in artikel 107, § 2/1 bedoelde noodberichten). Er bestaat | alsook de in artikel 107, § 2/1 bedoelde noodberichten). Er bestaat |
| niet noodzakelijk één enkele centrale interface voor de | niet noodzakelijk één enkele centrale interface voor de |
| beheerscentrales van de nooddiensten ter plaatse die hulp bieden die | beheerscentrales van de nooddiensten ter plaatse die hulp bieden die |
| zou geconcentreerd zijn op één enkel geografisch punt. Voor de | zou geconcentreerd zijn op één enkel geografisch punt. Voor de |
| nooddiensten die het LBS-systeem gebruiken worden de door de | nooddiensten die het LBS-systeem gebruiken worden de door de |
| operatoren verstrekte locatiegegevens zo verwerkt door het LBS-systeem | operatoren verstrekte locatiegegevens zo verwerkt door het LBS-systeem |
| (een centrale interface gesitueerd in het Brussels Hoofdstedelijk | (een centrale interface gesitueerd in het Brussels Hoofdstedelijk |
| Gewest) terwijl de andere identificatiegegevens van de beller dan de | Gewest) terwijl de andere identificatiegegevens van de beller dan de |
| locatiegegevens worden verwerkt in provinciale beheerscentrales (elke | locatiegegevens worden verwerkt in provinciale beheerscentrales (elke |
| centrale beschikt over een centrale interface). Een project is dus een | centrale beschikt over een centrale interface). Een project is dus een |
| project van aanpassing van een centrale interface van de | project van aanpassing van een centrale interface van de |
| beheerscentrales of het in werking houden van deze aanpassing. Deze | beheerscentrales of het in werking houden van deze aanpassing. Deze |
| aanpassing is noodzakelijk om de gegevens beoogd in artikel 107, § 2, | aanpassing is noodzakelijk om de gegevens beoogd in artikel 107, § 2, |
| eerste lid, van de wet, of de tekstberichten beoogd in artikel 107, § | eerste lid, van de wet, of de tekstberichten beoogd in artikel 107, § |
| 2/1, van de wet te kunnen verwerken. | 2/1, van de wet te kunnen verwerken. |
Artikel 2.Dit artikel bepaalt waar de zetel van het fonds zich |
Artikel 2.Dit artikel bepaalt waar de zetel van het fonds zich |
| bevindt en schrijft voor dat dit laatste een bankrekening moet openen. | bevindt en schrijft voor dat dit laatste een bankrekening moet openen. |
Artikel 3.Dit artikel bepaalt op welk ogenblik van het jaar de |
Artikel 3.Dit artikel bepaalt op welk ogenblik van het jaar de |
| rekeningen van het fonds worden afgesloten, wat in de praktijk elk | rekeningen van het fonds worden afgesloten, wat in de praktijk elk |
| jaar op 31 december gebeurt. | jaar op 31 december gebeurt. |
| Artikel 107/1, § 4, tweede lid, van de wet luidt : « Onder | Artikel 107/1, § 4, tweede lid, van de wet luidt : « Onder |
| beheerskosten wordt alle kosten verstaan die het Instituut maakt door | beheerskosten wordt alle kosten verstaan die het Instituut maakt door |
| aan het fonds de menselijke, financiële en materiële middelen te | aan het fonds de menselijke, financiële en materiële middelen te |
| besteden, met inbegrip van de kosten voor het Instituut die | besteden, met inbegrip van de kosten voor het Instituut die |
| voortvloeien uit het beroep op externe deskundigen. ». | voortvloeien uit het beroep op externe deskundigen. ». |
| De menselijke middelen omvatten de kosten van externe deskundigen, | De menselijke middelen omvatten de kosten van externe deskundigen, |
| advocaten en het personeel van het Instituut. Voor het personeel | advocaten en het personeel van het Instituut. Voor het personeel |
| worden de kosten als volgt berekend. De kosten voor het personeel dat | worden de kosten als volgt berekend. De kosten voor het personeel dat |
| niet rechtstreeks wordt ingezet voor het beheer van het fonds | niet rechtstreeks wordt ingezet voor het beheer van het fonds |
| (Personeelsdienst, IT-dienst, Raadsleden, Vertaaldienst, | (Personeelsdienst, IT-dienst, Raadsleden, Vertaaldienst, |
| Aankoopdienst, dienst Boekhouding, enz.) alsook de kosten voor de | Aankoopdienst, dienst Boekhouding, enz.) alsook de kosten voor de |
| materiële middelen, worden samen geraamd op 35 % van de | materiële middelen, worden samen geraamd op 35 % van de |
| personeelskosten die rechtstreeks zijn bestemd voor het beheer van het | personeelskosten die rechtstreeks zijn bestemd voor het beheer van het |
| fonds. De kosten voor het personeel dat rechtstreeks wordt ingezet | fonds. De kosten voor het personeel dat rechtstreeks wordt ingezet |
| voor het beheer van het fonds (in de praktijk een of meer niveaus A en | voor het beheer van het fonds (in de praktijk een of meer niveaus A en |
| een administratieve hulp) worden afzonderlijk berekend, op basis van | een administratieve hulp) worden afzonderlijk berekend, op basis van |
| een raming van de verrichte prestaties en rekening houdend met een | een raming van de verrichte prestaties en rekening houdend met een |
| anciënniteit van 15 jaar. | anciënniteit van 15 jaar. |
| Artikelen 4 tot 5. Het artikel 4 werkt een regeling uit voor de | Artikelen 4 tot 5. Het artikel 4 werkt een regeling uit voor de |
| verstrekking door de operatoren van bepaalde informatie aan het fonds | verstrekking door de operatoren van bepaalde informatie aan het fonds |
| die nodig is opdat dit laatste het aandeel van elke betrokken operator | die nodig is opdat dit laatste het aandeel van elke betrokken operator |
| in het totale bedrag kan berekenen dat moet worden gedragen door de | in het totale bedrag kan berekenen dat moet worden gedragen door de |
| operatoren. | operatoren. |
Artikel 6.Dit artikel bepaalt de uiterste datum die aan de |
Artikel 6.Dit artikel bepaalt de uiterste datum die aan de |
| begunstigden van het fonds wordt opgelegd om het overzicht van hun | begunstigden van het fonds wordt opgelegd om het overzicht van hun |
| kosten aan het fonds voor te leggen. Opdat het Instituut deze kosten | kosten aan het fonds voor te leggen. Opdat het Instituut deze kosten |
| makkelijk kan controleren, moeten deze begunstigden aan het fonds de | makkelijk kan controleren, moeten deze begunstigden aan het fonds de |
| precieze wettelijke grondslag vermelden die de terugbetaling van hun | precieze wettelijke grondslag vermelden die de terugbetaling van hun |
| kosten rechtvaardigt en zeggen op welke manier is voldaan aan de | kosten rechtvaardigt en zeggen op welke manier is voldaan aan de |
| voorwaarden die door deze wettelijke grondslag zijn vastgesteld. | voorwaarden die door deze wettelijke grondslag zijn vastgesteld. |
| Artikelen 7 tot 9. Tevens wordt bepaald hoe de operatoren op de hoogte | Artikelen 7 tot 9. Tevens wordt bepaald hoe de operatoren op de hoogte |
| gesteld worden van het bedrag van de bijdrage die aan het fonds moet | gesteld worden van het bedrag van de bijdrage die aan het fonds moet |
| worden betaald bij wijze van aan de begunstigden van het fonds | worden betaald bij wijze van aan de begunstigden van het fonds |
| terugbetaalbare kosten. | terugbetaalbare kosten. |
| Het Instituut moet de berekening en het bedrag van de kosten | Het Instituut moet de berekening en het bedrag van de kosten |
| goedkeuren waarvan de terugbetaling door de begunstigden van het fonds | goedkeuren waarvan de terugbetaling door de begunstigden van het fonds |
| wordt gevraagd. Het kan ze ook aanpassen, met name omdat het van | wordt gevraagd. Het kan ze ook aanpassen, met name omdat het van |
| oordeel is dat bepaalde kosten geen aan de begunstigden van het fonds | oordeel is dat bepaalde kosten geen aan de begunstigden van het fonds |
| terugbetaalbare kosten vormen. Indien uit een rechterlijke beslissing | terugbetaalbare kosten vormen. Indien uit een rechterlijke beslissing |
| blijkt dat het Instituut het bedrag van deze kosten ten onrechte heeft | blijkt dat het Instituut het bedrag van deze kosten ten onrechte heeft |
| verlaagd, zal het fonds een aanvullende bijdrage moeten vragen aan de | verlaagd, zal het fonds een aanvullende bijdrage moeten vragen aan de |
| operatoren. Dat is ook het geval wanneer het Instituut zelf erkent dat | operatoren. Dat is ook het geval wanneer het Instituut zelf erkent dat |
| het een fout heeft gemaakt bij de aanpassing van de voormelde kosten. | het een fout heeft gemaakt bij de aanpassing van de voormelde kosten. |
| Tevens wordt bepaald welke maatregelen worden genomen wanneer de | Tevens wordt bepaald welke maatregelen worden genomen wanneer de |
| operatoren de verschuldigde bedragen niet betalen aan het fonds. | operatoren de verschuldigde bedragen niet betalen aan het fonds. |
| Artikelen 10 tot 11. Artikel 107/1, § 4, van de wet bepaalt dat de | Artikelen 10 tot 11. Artikel 107/1, § 4, van de wet bepaalt dat de |
| operatoren die bijdragen in het fonds eveneens de beheerskosten van | operatoren die bijdragen in het fonds eveneens de beheerskosten van |
| het fonds dienen te dragen. In de artikelen 10 en 11 wordt bijgevolg | het fonds dienen te dragen. In de artikelen 10 en 11 wordt bijgevolg |
| een regeling uitgewerkt wat deze betaling betreft. | een regeling uitgewerkt wat deze betaling betreft. |
Artikel 12.Het fonds betaalt de begunstigden van het fonds slechts |
Artikel 12.Het fonds betaalt de begunstigden van het fonds slechts |
| terug wanneer de bedragen beschikbaar zijn op zijn rekening en niet | terug wanneer de bedragen beschikbaar zijn op zijn rekening en niet |
| worden besteed aan het beheer van het fonds. | worden besteed aan het beheer van het fonds. |
| Wanneer een operator dus weigert de bedragen te betalen die aan het | Wanneer een operator dus weigert de bedragen te betalen die aan het |
| fonds verschuldigd zijn, moet dit laatste aan de begunstigden van het | fonds verschuldigd zijn, moet dit laatste aan de begunstigden van het |
| fonds niet de verschuldigde sommen voorschieten in afwachting van de | fonds niet de verschuldigde sommen voorschieten in afwachting van de |
| betaling ervan door de nalatige operator. Bovendien heeft het | betaling ervan door de nalatige operator. Bovendien heeft het |
| Instituut de bevoegdheid om de bedragen aan te passen die de | Instituut de bevoegdheid om de bedragen aan te passen die de |
| begunstigden van het fonds vragen, onder andere wanneer het van | begunstigden van het fonds vragen, onder andere wanneer het van |
| oordeel is dat deze bedragen niet helemaal aan de begunstigden van het | oordeel is dat deze bedragen niet helemaal aan de begunstigden van het |
| fonds terugbetaalbare kosten vormen. Indien naderhand blijkt dat het | fonds terugbetaalbare kosten vormen. Indien naderhand blijkt dat het |
| Instituut ten onrechte de bedragen heeft verminderd die worden | Instituut ten onrechte de bedragen heeft verminderd die worden |
| gevraagd door de begunstigden van het fonds, zal het fonds aan de | gevraagd door de begunstigden van het fonds, zal het fonds aan de |
| betrokken operatoren een aanvullend bedrag voor de bijdrage moeten | betrokken operatoren een aanvullend bedrag voor de bijdrage moeten |
| vragen overeenkomstig artikel 8 van het onderhavige besluit. In dat | vragen overeenkomstig artikel 8 van het onderhavige besluit. In dat |
| geval, zal het fonds het aanvullende bedrag voor de bijdrage aan de | geval, zal het fonds het aanvullende bedrag voor de bijdrage aan de |
| begunstigden van het fonds niet moeten betalen voordat het dit bedrag | begunstigden van het fonds niet moeten betalen voordat het dit bedrag |
| van de betrokken operatoren heeft ontvangen. | van de betrokken operatoren heeft ontvangen. |
| De bedragen betaald aan het fonds worden in de eerste plaats toegekend | De bedragen betaald aan het fonds worden in de eerste plaats toegekend |
| aan de terugbetaling van de beheerskosten van het fonds en dan aan de | aan de terugbetaling van de beheerskosten van het fonds en dan aan de |
| terugbetaling van de aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare | terugbetaling van de aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare |
| kosten. Wanneer een operator minder betaalt dan wat hij moet aan het | kosten. Wanneer een operator minder betaalt dan wat hij moet aan het |
| fonds maar meer dan de beheerskosten, worden de beheerskosten op die | fonds maar meer dan de beheerskosten, worden de beheerskosten op die |
| manier volledig gedekt en zal het verschil worden gestort aan de | manier volledig gedekt en zal het verschil worden gestort aan de |
| begunstigden van het fonds. Het fonds zal vervolgens van de betrokken | begunstigden van het fonds. Het fonds zal vervolgens van de betrokken |
| operator het onbetaalde bedrag terugvorderen. | operator het onbetaalde bedrag terugvorderen. |
| De bedragen verschuldigd aan de begunstigden van het fonds worden hen | De bedragen verschuldigd aan de begunstigden van het fonds worden hen |
| onverwijld terugbetaald, namelijk zodra het fonds de noodzakelijke | onverwijld terugbetaald, namelijk zodra het fonds de noodzakelijke |
| verrichtingen heeft uitgevoerd om de betaling te kunnen doen. Het | verrichtingen heeft uitgevoerd om de betaling te kunnen doen. Het |
| fonds moet aldus eerst van de bijdragen betaald aan het fonds het | fonds moet aldus eerst van de bijdragen betaald aan het fonds het |
| bedrag van de beheerskosten aftrekken. Het moet eveneens bepalen hoe | bedrag van de beheerskosten aftrekken. Het moet eveneens bepalen hoe |
| deze bijdragen het best worden verdeeld over de verschillende lopende | deze bijdragen het best worden verdeeld over de verschillende lopende |
| projecten. Ten slotte bepaalt het voor welke instantie(s) deze | projecten. Ten slotte bepaalt het voor welke instantie(s) deze |
| bedragen zijn bestemd. | bedragen zijn bestemd. |
Artikel 13.De tijdelijke bepalingen zijn noodzakelijk om het fonds |
Artikel 13.De tijdelijke bepalingen zijn noodzakelijk om het fonds |
| snel te doen werken. | snel te doen werken. |
| Dankzij de tijdelijke bepalingen kunnen de begunstigden van het fonds | Dankzij de tijdelijke bepalingen kunnen de begunstigden van het fonds |
| in 2014 niet alleen de kosten terugvragen die gemaakt zijn in 2013, | in 2014 niet alleen de kosten terugvragen die gemaakt zijn in 2013, |
| maar ook in 2012, 2011, 2010 en voor een deel in 2009. Artikel 107, § | maar ook in 2012, 2011, 2010 en voor een deel in 2009. Artikel 107, § |
| 4, van de wet, dat op 14 juni 2009 in werking is getreden en dat is | 4, van de wet, dat op 14 juni 2009 in werking is getreden en dat is |
| gewijzigd door de wet van 14 november 2011 tot wijziging van de wet | gewijzigd door de wet van 14 november 2011 tot wijziging van de wet |
| van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie wat de | van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie wat de |
| bereikbaarheid van de nooddiensten betreft, legt immers aan de | bereikbaarheid van de nooddiensten betreft, legt immers aan de |
| operatoren een aantal kosten ten laste die worden gemaakt door de | operatoren een aantal kosten ten laste die worden gemaakt door de |
| beheerscentrales van de nooddiensten of door de organisaties die door | beheerscentrales van de nooddiensten of door de organisaties die door |
| de overheid belast zijn met de exploitatie ervan. Het feit dat het | de overheid belast zijn met de exploitatie ervan. Het feit dat het |
| onderhavige koninklijk besluit na 14 juni 2009 is aangenomen, | onderhavige koninklijk besluit na 14 juni 2009 is aangenomen, |
| verandert niets aan deze wettelijke verplichting tot terugbetaling. In | verandert niets aan deze wettelijke verplichting tot terugbetaling. In |
| het eerste jaar van werking van het fonds, zullen de begunstigden van | het eerste jaar van werking van het fonds, zullen de begunstigden van |
| het fonds dus de terugbetaling kunnen vragen van wat aan hen voor het | het fonds dus de terugbetaling kunnen vragen van wat aan hen voor het |
| verleden verschuldigd is, zonder beperkt te zijn tot de kosten die | verleden verschuldigd is, zonder beperkt te zijn tot de kosten die |
| zijn gemaakt gedurende het voorgaande kalenderjaar. | zijn gemaakt gedurende het voorgaande kalenderjaar. |
| Dit afwijkende stelsel is evenwel beperkt tot het eerste jaar van | Dit afwijkende stelsel is evenwel beperkt tot het eerste jaar van |
| werking van het fonds. Het tweede jaar, zullen de begunstigden van het | werking van het fonds. Het tweede jaar, zullen de begunstigden van het |
| fonds slechts de terugbetaling kunnen vragen van de kosten die zij | fonds slechts de terugbetaling kunnen vragen van de kosten die zij |
| hebben gemaakt in de loop van het voorgaande kalenderjaar (zie artikel | hebben gemaakt in de loop van het voorgaande kalenderjaar (zie artikel |
| 6), maar niet in de loop van de vroegere kalenderjaren. | 6), maar niet in de loop van de vroegere kalenderjaren. |
Artikel 14.Dit artikel heeft betrekking op de uitvoering van het |
Artikel 14.Dit artikel heeft betrekking op de uitvoering van het |
| besluit. | besluit. |
| We hebben de eer te zijn, | We hebben de eer te zijn, |
| Sire, | Sire, |
| van Uwe Majesteit, | van Uwe Majesteit, |
| de zeer eerbiedige | de zeer eerbiedige |
| en zeer getrouwe dienaars, | en zeer getrouwe dienaars, |
| De Minister van Economie, | De Minister van Economie, |
| J. VANDE LANOTTE | J. VANDE LANOTTE |
| De Minister van Binnenlandse Zaken, | De Minister van Binnenlandse Zaken, |
| Mevr. J. MILQUET | Mevr. J. MILQUET |
| ADVIES 55.313/4 VAN 6 MAART 2014 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING | ADVIES 55.313/4 VAN 6 MAART 2014 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING |
| WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT `TOT VASTSTELLING | WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT `TOT VASTSTELLING |
| VAN DE NADERE REGELS VOOR DE WERKING VAN HET FONDS VOOR DE | VAN DE NADERE REGELS VOOR DE WERKING VAN HET FONDS VOOR DE |
| NOODDIENSTEN DIE TER PLAATSE HULP BIEDEN' | NOODDIENSTEN DIE TER PLAATSE HULP BIEDEN' |
| Op 7 februari 2014 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de | Op 7 februari 2014 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de |
| Vice-Eerste Minister en Minister van Economie verzocht binnen een | Vice-Eerste Minister en Minister van Economie verzocht binnen een |
| termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp | termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp |
| van koninklijk besluit `tot vaststelling van de nadere regels voor de | van koninklijk besluit `tot vaststelling van de nadere regels voor de |
| werking van het fonds voor de nooddiensten die ter plaatse hulp | werking van het fonds voor de nooddiensten die ter plaatse hulp |
| bieden'. | bieden'. |
| Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 6 maart 2014. | Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 6 maart 2014. |
| De kamer was samengesteld uit Pierre Liénardy, kamervoorzitter, | De kamer was samengesteld uit Pierre Liénardy, kamervoorzitter, |
| Jacques Jaumotte en Bernard Blero, staatsraden, en Anne-Catherine Van | Jacques Jaumotte en Bernard Blero, staatsraden, en Anne-Catherine Van |
| Geersdaele, griffier. | Geersdaele, griffier. |
| Het verslag is uitgebracht door Anne Vagman, eerste auditeur. | Het verslag is uitgebracht door Anne Vagman, eerste auditeur. |
| De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het | De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het |
| advies is nagezien onder toezicht van Pierre Liénardy. | advies is nagezien onder toezicht van Pierre Liénardy. |
| Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 6 maart 2014. | Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 6 maart 2014. |
| Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, | Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, |
| eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, | eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, |
| beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de | beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de |
| voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van | voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van |
| het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te | het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te |
| vervullen voorafgaande vormvereisten. | vervullen voorafgaande vormvereisten. |
| Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de | Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de |
| volgende opmerkingen. | volgende opmerkingen. |
| Voorafgaande vormvereisten | Voorafgaande vormvereisten |
| Uit de wet van 15 december 2013 `houdende diverse bepalingen inzake | Uit de wet van 15 december 2013 `houdende diverse bepalingen inzake |
| administratieve vereenvoudiging', die in het Belgisch Staatsblad is | administratieve vereenvoudiging', die in het Belgisch Staatsblad is |
| bekendgemaakt op 31 december 2013 en die met betrekking tot de | bekendgemaakt op 31 december 2013 en die met betrekking tot de |
| regelgevingsimpactanalyse in werking getreden is op 1 januari 2014 | regelgevingsimpactanalyse in werking getreden is op 1 januari 2014 |
| (1), vloeit voort dat voor elk ontwerp van koninklijk besluit waarvoor | (1), vloeit voort dat voor elk ontwerp van koninklijk besluit waarvoor |
| de tussenkomst van de Ministerraad is vereist, in principe een | de tussenkomst van de Ministerraad is vereist, in principe een |
| impactanalyse moet worden uitgevoerd betreffende de verschillende | impactanalyse moet worden uitgevoerd betreffende de verschillende |
| punten die vermeld worden in artikel 5 van die wet (2). De enige | punten die vermeld worden in artikel 5 van die wet (2). De enige |
| gevallen waarin die verplichting niet geldt, zijn die welke opgesomd | gevallen waarin die verplichting niet geldt, zijn die welke opgesomd |
| worden in artikel 8 van de wet van 15 december 2013. | worden in artikel 8 van de wet van 15 december 2013. |
| Het voorliggende ontwerpbesluit valt onder die verplichting. Het | Het voorliggende ontwerpbesluit valt onder die verplichting. Het |
| behoort niet tot een van de gevallen die worden vrijgesteld of | behoort niet tot een van de gevallen die worden vrijgesteld of |
| uitgezonderd van de impactanalyse die vastgelegd zijn in artikel 8 van | uitgezonderd van de impactanalyse die vastgelegd zijn in artikel 8 van |
| de wet van 15 december 2013. | de wet van 15 december 2013. |
| Er behoort derhalve op toegezien te worden dat dit vormvereiste naar | Er behoort derhalve op toegezien te worden dat dit vormvereiste naar |
| behoren wordt vervuld (3). | behoren wordt vervuld (3). |
| Onderzoek van het ontwerp | Onderzoek van het ontwerp |
| Algemene opmerking | Algemene opmerking |
| Het ontworpen besluit beoogt uitvoering te geven aan artikel 107/1, § | Het ontworpen besluit beoogt uitvoering te geven aan artikel 107/1, § |
| 5, eerste lid, van de wet van 13 juni 2005 `betreffende de | 5, eerste lid, van de wet van 13 juni 2005 `betreffende de |
| elektronische communicatie'. | elektronische communicatie'. |
| De twee leden van die paragraaf luiden als volgt : | De twee leden van die paragraaf luiden als volgt : |
| " § 5. De Koning bepaalt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de | " § 5. De Koning bepaalt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de |
| Ministerraad, op voorstel van de minister bevoegd voor de nooddiensten | Ministerraad, op voorstel van de minister bevoegd voor de nooddiensten |
| die ter plaatse hulp bieden en de minister bevoegd voor de | die ter plaatse hulp bieden en de minister bevoegd voor de |
| elektronische communicatie, na advies van het Instituut, de nadere | elektronische communicatie, na advies van het Instituut, de nadere |
| regels van de werking van dit fonds. | regels van de werking van dit fonds. |
| De Koning bepaalt vooraf bij een besluit vastgesteld na overleg in de | De Koning bepaalt vooraf bij een besluit vastgesteld na overleg in de |
| Ministerraad, op objectieve en transparante wijze, de parameters op | Ministerraad, op objectieve en transparante wijze, de parameters op |
| basis waarvan de kosten worden berekend. De berekening en het bedrag | basis waarvan de kosten worden berekend. De berekening en het bedrag |
| van de kosten worden geverifieerd en goedgekeurd door het Instituut | van de kosten worden geverifieerd en goedgekeurd door het Instituut |
| volgens de principes vastgelegd door de Koning. De Koning legt bij een | volgens de principes vastgelegd door de Koning. De Koning legt bij een |
| besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad de regels vast voor | besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad de regels vast voor |
| de terugbetaling van een eventuele overcompensatie". | de terugbetaling van een eventuele overcompensatie". |
| Uit het bijwoord "vooraf" dat in de hierboven aangehaalde eerste zin | Uit het bijwoord "vooraf" dat in de hierboven aangehaalde eerste zin |
| van het tweede lid wordt gebezigd, valt af te leiden dat het ontworpen | van het tweede lid wordt gebezigd, valt af te leiden dat het ontworpen |
| besluit, dat de uitvoering van het eerste lid beoogt, niet kan worden | besluit, dat de uitvoering van het eerste lid beoogt, niet kan worden |
| vastgesteld voordat het besluit is vastgesteld dat strekt tot de | vastgesteld voordat het besluit is vastgesteld dat strekt tot de |
| uitvoering van het tweede lid, eerste zin. | uitvoering van het tweede lid, eerste zin. |
| Tot dusver is echter geen enkel besluit vastgesteld dat de uitvoering | Tot dusver is echter geen enkel besluit vastgesteld dat de uitvoering |
| beoogt van het tweede lid, eerste zin, noch is vooralsnog enig ontwerp | beoogt van het tweede lid, eerste zin, noch is vooralsnog enig ontwerp |
| van koninklijk besluit met die strekking om advies voorgelegd aan de | van koninklijk besluit met die strekking om advies voorgelegd aan de |
| afdeling Wetgeving (4). | afdeling Wetgeving (4). |
| Na een vraag hieromtrent heeft de gemachtigde van de minister een | Na een vraag hieromtrent heeft de gemachtigde van de minister een |
| toelichting gegeven waarin hij de ontstaansgeschiedenis van artikel | toelichting gegeven waarin hij de ontstaansgeschiedenis van artikel |
| 107/1 van de wet van 13 juni 2005 in detail weergeeft, en aldus | 107/1 van de wet van 13 juni 2005 in detail weergeeft, en aldus |
| besluit : | besluit : |
| "1) Il a été jugé préférable en 2012 de déterminer dans la loi | "1) Il a été jugé préférable en 2012 de déterminer dans la loi |
| elle-même de manière précise les catégories de coûts qui sont | elle-même de manière précise les catégories de coûts qui sont |
| remboursés via le fonds des services d'urgence, et non dans un arrêté | remboursés via le fonds des services d'urgence, et non dans un arrêté |
| royal, ayant considéré qu'il s'agit clairement d'un aspect essentiel | royal, ayant considéré qu'il s'agit clairement d'un aspect essentiel |
| de la matière (Conseil d'Etat, Principes de technique législative. | de la matière (Conseil d'Etat, Principes de technique législative. |
| Guide de rédaction des textes législatifs et réglementaires, 2008, n° | Guide de rédaction des textes législatifs et réglementaires, 2008, n° |
| 7.1.1., p. 20). Tant pour les opérateurs que pour les services | 7.1.1., p. 20). Tant pour les opérateurs que pour les services |
| d'urgence, la description précise des coûts qui doivent être supportés | d'urgence, la description précise des coûts qui doivent être supportés |
| par les opérateurs constitue en effet l'élément crucial de la matière. | par les opérateurs constitue en effet l'élément crucial de la matière. |
| Les coûts qui doivent être remboursés aux services d'urgence qui | Les coûts qui doivent être remboursés aux services d'urgence qui |
| offrent de l'aide sur place sont d'ailleurs définis à l'article 107/1, | offrent de l'aide sur place sont d'ailleurs définis à l'article 107/1, |
| § 2, de la LCE. La mise en oeuvre de l'AR `paramètres' reviendrait à | § 2, de la LCE. La mise en oeuvre de l'AR `paramètres' reviendrait à |
| paraphraser le prescrit de la loi, ce qui ne serait pas admissible. | paraphraser le prescrit de la loi, ce qui ne serait pas admissible. |
| 2) C'est donc la loi elle-même qui a finalement fixé en 2012 les | 2) C'est donc la loi elle-même qui a finalement fixé en 2012 les |
| paramètres à prendre en compte. | paramètres à prendre en compte. |
| 3) Lors de la réécriture des paragraphes 4 et 5 de l'article 107 | 3) Lors de la réécriture des paragraphes 4 et 5 de l'article 107 |
| (ancien) dans l'article 107/1, dans l'article 107/1, § 5, de la LCE, | (ancien) dans l'article 107/1, dans l'article 107/1, § 5, de la LCE, |
| les délégations au Roi qui se trouvaient dans l'article 107 (ancien), | les délégations au Roi qui se trouvaient dans l'article 107 (ancien), |
| § 5, de la LCE ont été reprises en tant que telles. Il a été perdu de | § 5, de la LCE ont été reprises en tant que telles. Il a été perdu de |
| vue qu'il n'était plus nécessaire de reprendre dans l'article 107/1 la | vue qu'il n'était plus nécessaire de reprendre dans l'article 107/1 la |
| délégation au Roi prévue à l'article 107, § 5, pour l'adoption de | délégation au Roi prévue à l'article 107, § 5, pour l'adoption de |
| l'arrêté royal `paramètre'. Cette délégation n'avait plus de sens". | l'arrêté royal `paramètre'. Cette délégation n'avait plus de sens". |
| Alhoewel deze redenering a priori kan worden gevolgd, moet de eerste | Alhoewel deze redenering a priori kan worden gevolgd, moet de eerste |
| zin van het tweede lid, die problematisch is, toch zo spoedig mogelijk | zin van het tweede lid, die problematisch is, toch zo spoedig mogelijk |
| worden opgeheven, teneinde iedere betwisting hierover te voorkomen en | worden opgeheven, teneinde iedere betwisting hierover te voorkomen en |
| elke rechtsonzekerheid weg te nemen. | elke rechtsonzekerheid weg te nemen. |
| Bijzondere opmerkingen | Bijzondere opmerkingen |
| Aanhef | Aanhef |
| 1. Het eerste lid moet worden geredigeerd als volgt : | 1. Het eerste lid moet worden geredigeerd als volgt : |
| "Gelet op de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische | "Gelet op de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische |
| communicatie, artikel 107/1, § 5, eerste lid, ingevoegd bij de wet van | communicatie, artikel 107/1, § 5, eerste lid, ingevoegd bij de wet van |
| 10 juli 2012;". | 10 juli 2012;". |
| 2. Op 16 december 2013 heeft de minister van Begroting de ontworpen | 2. Op 16 december 2013 heeft de minister van Begroting de ontworpen |
| tekst akkoord bevonden op voorwaarde "qu'il soit fait référence dans | tekst akkoord bevonden op voorwaarde "qu'il soit fait référence dans |
| le préambule [...] à l'avis de l'Inspection des Finances accréditée | le préambule [...] à l'avis de l'Inspection des Finances accréditée |
| auprès du Ministre des Affaires Intérieures", een advies dat op 27 | auprès du Ministre des Affaires Intérieures", een advies dat op 27 |
| februari 2013 is gegeven. | februari 2013 is gegeven. |
| De aanhef maakt geen melding van dat advies en moet dienovereenkomstig | De aanhef maakt geen melding van dat advies en moet dienovereenkomstig |
| worden aangevuld. | worden aangevuld. |
| (1) Zie artikel 12 van die wet. | (1) Zie artikel 12 van die wet. |
| (2) Zie artikel 6, § 1, van de wet van 15 december 2013. Zie, wat de | (2) Zie artikel 6, § 1, van de wet van 15 december 2013. Zie, wat de |
| procedure voor de impactanalyse betreft, de artikelen 2 en 3 van het | procedure voor de impactanalyse betreft, de artikelen 2 en 3 van het |
| koninklijk besluit van 21 december 2013 `houdende uitvoering van titel | koninklijk besluit van 21 december 2013 `houdende uitvoering van titel |
| 2, hoofdstuk 2 van de wet van 15 december 2013'. | 2, hoofdstuk 2 van de wet van 15 december 2013'. |
| (3) Zie in die zin advies 54.734/2, op 6 januari 2014 gegeven over een | (3) Zie in die zin advies 54.734/2, op 6 januari 2014 gegeven over een |
| ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van artikel 37bis van de | ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van artikel 37bis van de |
| wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige | wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige |
| verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994'. | verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994'. |
| (4) Daarentegen is, samen met het ontworpen besluit, bij de afdeling | (4) Daarentegen is, samen met het ontworpen besluit, bij de afdeling |
| Wetgeving wel een adviesaanvraag ingediend betreffende een ontwerp van | Wetgeving wel een adviesaanvraag ingediend betreffende een ontwerp van |
| koninklijk besluit `tot vaststelling van de principes volgens dewelke | koninklijk besluit `tot vaststelling van de principes volgens dewelke |
| het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie de | het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie de |
| berekening en het bedrag verifieert en goedkeurt van de kosten waarvan | berekening en het bedrag verifieert en goedkeurt van de kosten waarvan |
| aan het fonds voor de nooddiensten die ter plaatse hulp bieden de | aan het fonds voor de nooddiensten die ter plaatse hulp bieden de |
| terugbetaling wordt gevraagd' (advies 55.314/4 dat heden is gegeven) | terugbetaling wordt gevraagd' (advies 55.314/4 dat heden is gegeven) |
| alsook een adviesaanvraag betreffende een ontwerp van koninklijk | alsook een adviesaanvraag betreffende een ontwerp van koninklijk |
| besluit `tot vaststelling van de regels voor de terugbetaling door het | besluit `tot vaststelling van de regels voor de terugbetaling door het |
| fonds voor de nooddiensten die ter plaatse hulp bieden van een | fonds voor de nooddiensten die ter plaatse hulp bieden van een |
| eventuele overcompensatie' (advies 55.315/4 dat heden is gegeven). | eventuele overcompensatie' (advies 55.315/4 dat heden is gegeven). |
| De griffier, | De griffier, |
| A.-C. Van Geersdaele. | A.-C. Van Geersdaele. |
| De voorzitter, | De voorzitter, |
| P. Liénardy. | P. Liénardy. |
| 2 APRIL 2014. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere | 2 APRIL 2014. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere |
| regels voor de werking van het fonds voor de nooddiensten die ter | regels voor de werking van het fonds voor de nooddiensten die ter |
| plaatse hulp bieden | plaatse hulp bieden |
| FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische | Gelet op de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische |
| communicatie, artikel 107/1, § 5, eerste lid, ingevoegd bij de wet van | communicatie, artikel 107/1, § 5, eerste lid, ingevoegd bij de wet van |
| 10 juli 2012; | 10 juli 2012; |
| Gelet op het advies van 26 februari 2013 van het Belgisch Instituut | Gelet op het advies van 26 februari 2013 van het Belgisch Instituut |
| voor postdiensten en telecommunicatie; | voor postdiensten en telecommunicatie; |
| Gelet op het advies van de inspecteur van financiën, geaccrediteerd | Gelet op het advies van de inspecteur van financiën, geaccrediteerd |
| door de minister van Economie, Consumenten en Noordzee, gegeven op 13 | door de minister van Economie, Consumenten en Noordzee, gegeven op 13 |
| februari 2013; | februari 2013; |
| Gelet op het advies van de inspecteur van financiën, geaccrediteerd | Gelet op het advies van de inspecteur van financiën, geaccrediteerd |
| door de minister van Binnenlandse Zaken, gegeven op 27 februari 2013; | door de minister van Binnenlandse Zaken, gegeven op 27 februari 2013; |
| Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op | Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op |
| 16 december 2013; | 16 december 2013; |
| Gelet op de raadpleging van 19 december 2013 tot 10 januari 2014 van | Gelet op de raadpleging van 19 december 2013 tot 10 januari 2014 van |
| het Interministerieel Comité voor Telecommunicatie en Radio-omroep en | het Interministerieel Comité voor Telecommunicatie en Radio-omroep en |
| Televisie; | Televisie; |
| Gelet op het akkoord van het Overlegcomité, gegeven op 5 februari | Gelet op het akkoord van het Overlegcomité, gegeven op 5 februari |
| 2014; | 2014; |
| Gelet op advies 55.313/4 van de Raad van State, gegeven op 6 maart | Gelet op advies 55.313/4 van de Raad van State, gegeven op 6 maart |
| 2014 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten | 2014 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten |
| op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
| Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en van de | Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en van de |
| Minister van Economie en op advies van de in Raad vergaderde | Minister van Economie en op advies van de in Raad vergaderde |
| Ministers, | Ministers, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
| Afdeling I. - Definities | Afdeling I. - Definities |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : |
| 1° « wet » : wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische | 1° « wet » : wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische |
| communicatie; | communicatie; |
| 2° « fonds » : fonds voor de nooddiensten zoals bedoeld in artikel | 2° « fonds » : fonds voor de nooddiensten zoals bedoeld in artikel |
| 107/1, § 1, eerste lid, van de wet; | 107/1, § 1, eerste lid, van de wet; |
| 3° « begunstigden van het fonds » : de nooddiensten die ter plaatse | 3° « begunstigden van het fonds » : de nooddiensten die ter plaatse |
| hulp bieden alsook de organisatie bedoeld in artikel 107/1, § 1, van | hulp bieden alsook de organisatie bedoeld in artikel 107/1, § 1, van |
| de wet; | de wet; |
| 4° « aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten » : | 4° « aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten » : |
| kosten die worden gemaakt door de begunstigden van het fonds en die | kosten die worden gemaakt door de begunstigden van het fonds en die |
| krachtens de wetgeving moeten worden gedragen door de operatoren en | krachtens de wetgeving moeten worden gedragen door de operatoren en |
| beheerd worden door het fonds; | beheerd worden door het fonds; |
| 5° « project » : project betreffende de centrale interfaces van de | 5° « project » : project betreffende de centrale interfaces van de |
| beheerscentrales van de nooddiensten en dat aan de begunstigden van | beheerscentrales van de nooddiensten en dat aan de begunstigden van |
| het fonds terugbetaalbare kosten veroorzaakt; | het fonds terugbetaalbare kosten veroorzaakt; |
| 6° « beschouwde jaar » : het kalenderjaar waarin de aan de | 6° « beschouwde jaar » : het kalenderjaar waarin de aan de |
| begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten en de beheerskosten | begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten en de beheerskosten |
| zijn gemaakt. | zijn gemaakt. |
| Afdeling II. - Algemene bepalingen | Afdeling II. - Algemene bepalingen |
Art. 2.Het fonds is gevestigd op het adres van het Instituut. Het |
Art. 2.Het fonds is gevestigd op het adres van het Instituut. Het |
| fonds opent zijn eigen bankrekening. | fonds opent zijn eigen bankrekening. |
Art. 3.De aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten en |
Art. 3.De aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten en |
| de beheerskosten worden berekend per kalenderjaar. | de beheerskosten worden berekend per kalenderjaar. |
| Voor de berekening van de beheerskosten van het fonds wordt het bedrag | Voor de berekening van de beheerskosten van het fonds wordt het bedrag |
| van de kosten van de materiële middelen die het Instituut aan het | van de kosten van de materiële middelen die het Instituut aan het |
| fonds besteedt alsook het personeel dat niet rechtstreeks wordt | fonds besteedt alsook het personeel dat niet rechtstreeks wordt |
| ingezet voor het beheer van het fonds forfaitair vastgelegd op 35% van | ingezet voor het beheer van het fonds forfaitair vastgelegd op 35% van |
| het bedrag van de kosten van de menselijke middelen die het Instituut | het bedrag van de kosten van de menselijke middelen die het Instituut |
| rechtstreeks inzet voor het beheer van het fonds. | rechtstreeks inzet voor het beheer van het fonds. |
| Afdeling III. - Door operatoren te verstrekken inlichtingen en | Afdeling III. - Door operatoren te verstrekken inlichtingen en |
| documenten | documenten |
Art. 4.Uiterlijk op 1 oktober van het beschouwde jaar en elk jaar |
Art. 4.Uiterlijk op 1 oktober van het beschouwde jaar en elk jaar |
| delen de bij een project betrokken operatoren aan het fonds het aantal | delen de bij een project betrokken operatoren aan het fonds het aantal |
| actieve eindgebruikers mee overeenkomstig artikel 107/1, § 3, van de | actieve eindgebruikers mee overeenkomstig artikel 107/1, § 3, van de |
| wet, alsook de stukken die dat aantal rechtvaardigen. Indien nodig | wet, alsook de stukken die dat aantal rechtvaardigen. Indien nodig |
| vraagt het fonds hen bijkomende bewijsstukken. | vraagt het fonds hen bijkomende bewijsstukken. |
Art. 5.Wanneer een operator de in artikel 4 bedoelde informatie of |
Art. 5.Wanneer een operator de in artikel 4 bedoelde informatie of |
| bewijsstukken niet verstrekt binnen de in dit artikel voorgeschreven | bewijsstukken niet verstrekt binnen de in dit artikel voorgeschreven |
| termijnen of ze onvolledig verstrekt, dan wordt deze informatie door | termijnen of ze onvolledig verstrekt, dan wordt deze informatie door |
| het fonds bepaald op grond van alle inlichtingen die het relevant | het fonds bepaald op grond van alle inlichtingen die het relevant |
| acht. | acht. |
| Afdeling IV. - Door de begunstigden van het fonds te verstrekken | Afdeling IV. - Door de begunstigden van het fonds te verstrekken |
| inlichtingen en documenten | inlichtingen en documenten |
Art. 6.Uiterlijk op 1 maart volgend op het beschouwde jaar en elk |
Art. 6.Uiterlijk op 1 maart volgend op het beschouwde jaar en elk |
| jaar delen de begunstigden van het fonds aan het fonds het overzicht | jaar delen de begunstigden van het fonds aan het fonds het overzicht |
| mee van de kosten die zij in de loop van het beschouwde jaar hebben | mee van de kosten die zij in de loop van het beschouwde jaar hebben |
| gemaakt en waarvan ze de terugbetaling vragen. Tegen diezelfde datum | gemaakt en waarvan ze de terugbetaling vragen. Tegen diezelfde datum |
| voegen zij binnen elk project en voor elk bedrag dat de kosten vormt | voegen zij binnen elk project en voor elk bedrag dat de kosten vormt |
| waarvan de terugbetaling wordt gevraagd een bewijsstuk toe, en laten | waarvan de terugbetaling wordt gevraagd een bewijsstuk toe, en laten |
| zij weten waarom ze van oordeel zijn dat de kosten in kwestie aan de | zij weten waarom ze van oordeel zijn dat de kosten in kwestie aan de |
| begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten zijn. De | begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten zijn. De |
| bewijsstukken die de begunstigden van het fonds op 1 maart niet kunnen | bewijsstukken die de begunstigden van het fonds op 1 maart niet kunnen |
| verkrijgen, worden aan het fonds bezorgd binnen de termijn bepaald | verkrijgen, worden aan het fonds bezorgd binnen de termijn bepaald |
| door het fonds. | door het fonds. |
| Afdeling V. - Betaling aan het fonds van de aan de begunstigden van | Afdeling V. - Betaling aan het fonds van de aan de begunstigden van |
| het fonds terugbetaalbare kosten | het fonds terugbetaalbare kosten |
Art. 7.Uiterlijk op 1 november volgend op het beschouwde jaar en elk |
Art. 7.Uiterlijk op 1 november volgend op het beschouwde jaar en elk |
| jaar deelt het fonds bij aangetekende brief aan elke operator die bij | jaar deelt het fonds bij aangetekende brief aan elke operator die bij |
| een project betrokken is, het bedrag mee dat hij verschuldigd is aan | een project betrokken is, het bedrag mee dat hij verschuldigd is aan |
| het fonds met betrekking tot het beschouwde jaar bij wijze van aan de | het fonds met betrekking tot het beschouwde jaar bij wijze van aan de |
| begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten. | begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten. |
| Het fonds vraagt aan de operatoren pas een bijdrage om deze kosten | Het fonds vraagt aan de operatoren pas een bijdrage om deze kosten |
| terug te betalen nadat het Instituut de berekening en het bedrag van | terug te betalen nadat het Instituut de berekening en het bedrag van |
| de kosten heeft goedgekeurd of aangepast, waarvan de terugbetaling | de kosten heeft goedgekeurd of aangepast, waarvan de terugbetaling |
| wordt gevraagd door de begunstigden van het fonds overeenkomstig | wordt gevraagd door de begunstigden van het fonds overeenkomstig |
| artikel 6 en nadat het het aandeel van elke betrokken operator in de | artikel 6 en nadat het het aandeel van elke betrokken operator in de |
| aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten heeft bepaald | aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten heeft bepaald |
| op basis van de in het artikel 4 bedoelde gegevens die de operatoren | op basis van de in het artikel 4 bedoelde gegevens die de operatoren |
| in het beschouwde jaar eraan hebben meegedeeld of op basis van zijn | in het beschouwde jaar eraan hebben meegedeeld of op basis van zijn |
| eigen raming wanneer deze gegevens ontbreken. | eigen raming wanneer deze gegevens ontbreken. |
| De operatoren betalen aan het fonds de bedragen die eraan verschuldigd | De operatoren betalen aan het fonds de bedragen die eraan verschuldigd |
| zijn binnen 30 dagen na de dag van verzending van de in het eerste lid | zijn binnen 30 dagen na de dag van verzending van de in het eerste lid |
| bedoelde aangetekende brief. | bedoelde aangetekende brief. |
Art. 8.Wanneer het fonds bemerkt of wanneer in een rechterlijke |
Art. 8.Wanneer het fonds bemerkt of wanneer in een rechterlijke |
| beslissing wordt vastgesteld dat een of meer operatoren bij wijze van | beslissing wordt vastgesteld dat een of meer operatoren bij wijze van |
| aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten een bedrag | aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten een bedrag |
| hebben betaald dat lager is dan het werkelijk verschuldigde bedrag, | hebben betaald dat lager is dan het werkelijk verschuldigde bedrag, |
| dan vraagt het fonds per aangetekende brief een aanvullende bijdrage | dan vraagt het fonds per aangetekende brief een aanvullende bijdrage |
| aan de betrokken operator(en) en stelt het de betalingstermijn vast. | aan de betrokken operator(en) en stelt het de betalingstermijn vast. |
Art. 9.Wanneer de betrokken operator de in artikel 7 of artikel 8 |
Art. 9.Wanneer de betrokken operator de in artikel 7 of artikel 8 |
| bedoelde bijdrage niet betaalt binnen de termijn die door dit besluit | bedoelde bijdrage niet betaalt binnen de termijn die door dit besluit |
| of door het fonds is vastgesteld, zal het verschuldigde bedrag van | of door het fonds is vastgesteld, zal het verschuldigde bedrag van |
| rechtswege en zonder ingebrekestelling aanleiding geven tot interesten | rechtswege en zonder ingebrekestelling aanleiding geven tot interesten |
| tegen het wettelijke tarief dat geldt op de dag van verzending van de | tegen het wettelijke tarief dat geldt op de dag van verzending van de |
| in deze artikelen bedoelde kennisgeving. Deze interest wordt berekend | in deze artikelen bedoelde kennisgeving. Deze interest wordt berekend |
| naar rata van het aantal kalenderdagen achterstal. | naar rata van het aantal kalenderdagen achterstal. |
| Afdeling VI. - Betaling van de beheerskosten aan het fonds | Afdeling VI. - Betaling van de beheerskosten aan het fonds |
Art. 10.Uiterlijk op 1 november volgend op het beschouwde jaar en elk |
Art. 10.Uiterlijk op 1 november volgend op het beschouwde jaar en elk |
| jaar deelt het fonds per aangetekende brief aan elke operator die | jaar deelt het fonds per aangetekende brief aan elke operator die |
| bijdraagt in het fonds het bedrag van zijn bijdrage in de | bijdraagt in het fonds het bedrag van zijn bijdrage in de |
| beheerskosten mee. | beheerskosten mee. |
| Het fonds vraagt aan de operatoren pas een bijdrage om deze kosten | Het fonds vraagt aan de operatoren pas een bijdrage om deze kosten |
| terug te betalen nadat het het aandeel van elke betrokken operator in | terug te betalen nadat het het aandeel van elke betrokken operator in |
| de beheerskosten heeft bepaald op basis van de in het artikel 4 | de beheerskosten heeft bepaald op basis van de in het artikel 4 |
| bedoelde gegevens die de operatoren in het beschouwde jaar eraan | bedoelde gegevens die de operatoren in het beschouwde jaar eraan |
| hebben meegedeeld of op basis van zijn eigen raming wanneer deze | hebben meegedeeld of op basis van zijn eigen raming wanneer deze |
| gegevens ontbreken. | gegevens ontbreken. |
| De operatoren betalen aan het fonds de bedragen die eraan verschuldigd | De operatoren betalen aan het fonds de bedragen die eraan verschuldigd |
| zijn binnen 30 dagen na de dag van verzending van de in het eerste lid | zijn binnen 30 dagen na de dag van verzending van de in het eerste lid |
| bedoelde aangetekende brief. | bedoelde aangetekende brief. |
Art. 11.Wanneer de betrokken operator de in artikel 10 bedoelde |
Art. 11.Wanneer de betrokken operator de in artikel 10 bedoelde |
| bijdrage niet betaalt binnen de termijn die in dat artikel is | bijdrage niet betaalt binnen de termijn die in dat artikel is |
| vastgesteld, zal het verschuldigde bedrag van rechtswege en zonder | vastgesteld, zal het verschuldigde bedrag van rechtswege en zonder |
| ingebrekestelling aanleiding geven tot interesten tegen het wettelijke | ingebrekestelling aanleiding geven tot interesten tegen het wettelijke |
| tarief dat geldt op de dag van verzending van de in artikel 10 | tarief dat geldt op de dag van verzending van de in artikel 10 |
| bedoelde kennisgeving. Deze interest wordt berekend naar rata van het | bedoelde kennisgeving. Deze interest wordt berekend naar rata van het |
| aantal kalenderdagen achterstal. | aantal kalenderdagen achterstal. |
| Afdeling VII. - Verwerking van de betalingen uitgevoerd door de | Afdeling VII. - Verwerking van de betalingen uitgevoerd door de |
| operatoren | operatoren |
Art. 12.De bedragen betaald aan het fonds krachtens artikelen 7 tot |
Art. 12.De bedragen betaald aan het fonds krachtens artikelen 7 tot |
| 11 worden in de eerste plaats aangewend voor de terugbetaling van de | 11 worden in de eerste plaats aangewend voor de terugbetaling van de |
| beheerskosten van het fonds. | beheerskosten van het fonds. |
| Het saldo wordt besteed aan de terugbetaling van de aan de | Het saldo wordt besteed aan de terugbetaling van de aan de |
| begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten. | begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten. |
| De bedragen verschuldigd aan de begunstigden van het fonds, met | De bedragen verschuldigd aan de begunstigden van het fonds, met |
| inbegrip van de eventuele verwijlinteresten conform artikel 9, worden | inbegrip van de eventuele verwijlinteresten conform artikel 9, worden |
| onverwijld aan hen gestort. | onverwijld aan hen gestort. |
| Afdeling VIII. - Tijdelijke bepalingen | Afdeling VIII. - Tijdelijke bepalingen |
Art. 13.Dit artikel is enkel voor het eerste jaar van werking van het |
Art. 13.Dit artikel is enkel voor het eerste jaar van werking van het |
| fonds van toepassing. | fonds van toepassing. |
| In afwijking van het artikel 4 verstrekken de betrokken operatoren aan | In afwijking van het artikel 4 verstrekken de betrokken operatoren aan |
| het fonds de in deze artikelen bedoelde inlichtingen en documenten | het fonds de in deze artikelen bedoelde inlichtingen en documenten |
| uiterlijk een maand na de inwerkingtreding van dit besluit. | uiterlijk een maand na de inwerkingtreding van dit besluit. |
| In afwijking van artikel 6, verstrekken de begunstigden van het fonds | In afwijking van artikel 6, verstrekken de begunstigden van het fonds |
| de in dit artikel bedoelde inlichtingen en documenten aan het fonds | de in dit artikel bedoelde inlichtingen en documenten aan het fonds |
| uiterlijk een maand na de inwerkingtreding van dit besluit. | uiterlijk een maand na de inwerkingtreding van dit besluit. |
| In afwijking van artikel 6 vragen de begunstigden van het fonds, | In afwijking van artikel 6 vragen de begunstigden van het fonds, |
| wanneer zij voor de eerste keer aan het fonds de terugbetaling van hun | wanneer zij voor de eerste keer aan het fonds de terugbetaling van hun |
| kosten vragen, de terugbetaling van de kosten die ze hebben gemaakt in | kosten vragen, de terugbetaling van de kosten die ze hebben gemaakt in |
| het beschouwde jaar, alsook tijdens de voorgaande jaren, voor zover | het beschouwde jaar, alsook tijdens de voorgaande jaren, voor zover |
| het gaat om kosten die krachtens de wetgeving door de operatoren | het gaat om kosten die krachtens de wetgeving door de operatoren |
| moeten worden gedragen. | moeten worden gedragen. |
| In afwijking van de artikelen 7 en 10 bepaalt het fonds het aandeel | In afwijking van de artikelen 7 en 10 bepaalt het fonds het aandeel |
| van elke betrokken operator in de beheerskosten en in de aan de | van elke betrokken operator in de beheerskosten en in de aan de |
| begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten op basis van de in | begunstigden van het fonds terugbetaalbare kosten op basis van de in |
| het artikel 4 bedoelde gegevens die in het jaar volgend op het | het artikel 4 bedoelde gegevens die in het jaar volgend op het |
| beschouwde jaar zijn meegedeeld of op basis van zijn eigen raming | beschouwde jaar zijn meegedeeld of op basis van zijn eigen raming |
| wanneer deze gegevens ontbreken. | wanneer deze gegevens ontbreken. |
| In afwijking van de artikelen 7 en 10, deelt het fonds uiterlijk negen | In afwijking van de artikelen 7 en 10, deelt het fonds uiterlijk negen |
| maanden na de inwerkingtreding van dit besluit aan de betrokken | maanden na de inwerkingtreding van dit besluit aan de betrokken |
| operatoren het bedrag mee dat zij eraan verschuldigd zijn bij wijze | operatoren het bedrag mee dat zij eraan verschuldigd zijn bij wijze |
| van beheerskosten en aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare | van beheerskosten en aan de begunstigden van het fonds terugbetaalbare |
| kosten. | kosten. |
| Afdeling IX - Slotbepalingen | Afdeling IX - Slotbepalingen |
Art. 14.De minister van Binnenlandse Zaken en de minister bevoegd |
Art. 14.De minister van Binnenlandse Zaken en de minister bevoegd |
| voor telecommunicatie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de | voor telecommunicatie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de |
| uitvoering van dit besluit. | uitvoering van dit besluit. |
| Gegeven te Brussel, 2 april 2014. | Gegeven te Brussel, 2 april 2014. |
| FILIP | FILIP |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Economie, | De Minister van Economie, |
| J. VANDE LANOTTE | J. VANDE LANOTTE |
| De Minister van Binnenlandse Zaken, | De Minister van Binnenlandse Zaken, |
| Mevr. J. MILQUET | Mevr. J. MILQUET |