| Ministerieel besluit tot toekenning van een toelage van 489.000 EUR aan de Koning Boudewijnstichting voor het opstarten en het beheren van een project « Sociale Plato » met het oog op de bevordering van de uitwisseling van managementpraktijken tussen de klassieke handelsondernemingen en de sociale-economieondernemingen | Ministerieel besluit tot toekenning van een toelage van 489.000 EUR aan de Koning Boudewijnstichting voor het opstarten en het beheren van een project « Sociale Plato » met het oog op de bevordering van de uitwisseling van managementpraktijken tussen de klassieke handelsondernemingen en de sociale-economieondernemingen |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VOEDSELKETEN EN | FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VOEDSELKETEN EN |
| LEEFMILIEU | LEEFMILIEU |
| 26 JULI 2002. - Ministerieel besluit tot toekenning van een toelage | 26 JULI 2002. - Ministerieel besluit tot toekenning van een toelage |
| van 489.000 EUR aan de Koning Boudewijnstichting voor het opstarten en | van 489.000 EUR aan de Koning Boudewijnstichting voor het opstarten en |
| het beheren van een project « Sociale Plato » met het oog op de | het beheren van een project « Sociale Plato » met het oog op de |
| bevordering van de uitwisseling van managementpraktijken tussen de | bevordering van de uitwisseling van managementpraktijken tussen de |
| klassieke handelsondernemingen en de sociale-economieondernemingen | klassieke handelsondernemingen en de sociale-economieondernemingen |
| De Minister van Sociale Economie, | De Minister van Sociale Economie, |
| Gelet op de wet van 24 december 2001 houdende de algemene | Gelet op de wet van 24 december 2001 houdende de algemene |
| uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2002; | uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2002; |
| Gelet op het koninklijk besluit van 19 maart 2002 houdende toekenning | Gelet op het koninklijk besluit van 19 maart 2002 houdende toekenning |
| van een machtiging aan de Minister die de Maatschappelijke Integratie | van een machtiging aan de Minister die de Maatschappelijke Integratie |
| en de Sociale Economie tot zijn bevoegdheid heeft, tot toekenning van | en de Sociale Economie tot zijn bevoegdheid heeft, tot toekenning van |
| toelagen; | toelagen; |
| Gelet op het samenwerkingsakkoord tussen de Staat, de Gewesten en de | Gelet op het samenwerkingsakkoord tussen de Staat, de Gewesten en de |
| Duitstalige Gemeenschap betreffende de sociale economie, ondertekend | Duitstalige Gemeenschap betreffende de sociale economie, ondertekend |
| te Brussel op 4 juli 2000; | te Brussel op 4 juli 2000; |
| Gelet op de wet van 26 juni 2001 houdende instemming met het | Gelet op de wet van 26 juni 2001 houdende instemming met het |
| samenwerkingsakkoord van 4 juli 2000 tussen de federale Staat, het | samenwerkingsakkoord van 4 juli 2000 tussen de federale Staat, het |
| Vlaams Gewest, het Waals Gewest en de Duitstalige Gemeenschap | Vlaams Gewest, het Waals Gewest en de Duitstalige Gemeenschap |
| betreffende de sociale economie; | betreffende de sociale economie; |
| Gelet op de wetten op de Rijkscomptabiliteit, gecoördineerd bij het | Gelet op de wetten op de Rijkscomptabiliteit, gecoördineerd bij het |
| koninklijk besluit van 17 juli 1991, inzonderheid op artikelen 55 tot | koninklijk besluit van 17 juli 1991, inzonderheid op artikelen 55 tot |
| 58; | 58; |
| Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de | Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de |
| administratieve en begrotingscontrole; | administratieve en begrotingscontrole; |
| Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 25 juli | Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 25 juli |
| 2002; | 2002; |
| Overwegende dat de Minister van Sociale Economie namelijk belast is | Overwegende dat de Minister van Sociale Economie namelijk belast is |
| met het stimuleren van nieuwe initiatieven inzake sociale economie en | met het stimuleren van nieuwe initiatieven inzake sociale economie en |
| met het versterken van de solidariteitsaspecten in het economisch | met het versterken van de solidariteitsaspecten in het economisch |
| leven; | leven; |
| Overwegende dat de ondersteuning van het management van | Overwegende dat de ondersteuning van het management van |
| sociale-economieondernemingen van essentieel belang is; | sociale-economieondernemingen van essentieel belang is; |
| Overwegende dat, met het oog op de bevordering van de uitwisseling van | Overwegende dat, met het oog op de bevordering van de uitwisseling van |
| managementpraktijken tussen de klassieke handelsondernemingen en de | managementpraktijken tussen de klassieke handelsondernemingen en de |
| sociale-economieondernemingen, er beslist werd een project « Sociale | sociale-economieondernemingen, er beslist werd een project « Sociale |
| Plato » uit te werken voor een bedrag van 489.000 EUR, dat door de | Plato » uit te werken voor een bedrag van 489.000 EUR, dat door de |
| Koning Boudewijnstichting zal worden beheerd. | Koning Boudewijnstichting zal worden beheerd. |
| Overwegende dat de Koning Boudewijnstichting werd gekozen wegens haar | Overwegende dat de Koning Boudewijnstichting werd gekozen wegens haar |
| federaal karakter en haar ervaring, | federaal karakter en haar ervaring, |
| Besluit : | Besluit : |
Artikel 1.Een toelage van vierhonderdnegenentachtigduizend euro |
Artikel 1.Een toelage van vierhonderdnegenentachtigduizend euro |
| (489.000 EUR), aangerekend op het krediet van het federaal Ministerie | (489.000 EUR), aangerekend op het krediet van het federaal Ministerie |
| van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu voor het | van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu voor het |
| begrotingsjaar 2002, organisatieafdeling 55, b.a. 42 33 03 87, wordt | begrotingsjaar 2002, organisatieafdeling 55, b.a. 42 33 03 87, wordt |
| toegekend aan de Koning Boudewijnstichting waarvan de maatschappelijke | toegekend aan de Koning Boudewijnstichting waarvan de maatschappelijke |
| zetel gevestigd is Brederodestraat 21, te 1000 Brussel. | zetel gevestigd is Brederodestraat 21, te 1000 Brussel. |
Art. 2.De toelage heeft tot doel een project « Sociale Plato » op te |
Art. 2.De toelage heeft tot doel een project « Sociale Plato » op te |
| starten en te beheren, met het oog op de bevordering van de | starten en te beheren, met het oog op de bevordering van de |
| uitwisseling van managementpraktijken tussen de klassieke | uitwisseling van managementpraktijken tussen de klassieke |
| handelsondernemingen en de sociale-economieondernemingen omschreven in | handelsondernemingen en de sociale-economieondernemingen omschreven in |
| artikel 1, § 2, 1°, van het samenwerkingsakkoord tussen de Staat, de | artikel 1, § 2, 1°, van het samenwerkingsakkoord tussen de Staat, de |
| Gewesten en de Duitstalige Gemeenschap betreffende de sociale | Gewesten en de Duitstalige Gemeenschap betreffende de sociale |
| economie, ondertekend te Brussel op 4 juli 2000. | economie, ondertekend te Brussel op 4 juli 2000. |
Art. 3.Voormeld project wordt door de Koning Boudewijnstichting |
Art. 3.Voormeld project wordt door de Koning Boudewijnstichting |
| beheerd op basis van een overeenkomst gesloten met de Minister van | beheerd op basis van een overeenkomst gesloten met de Minister van |
| Sociale Economie. De overeenkomst specificeert de termijnen, de | Sociale Economie. De overeenkomst specificeert de termijnen, de |
| financiële bepalingen en de wijze waarop het project wordt uitgevoerd. | financiële bepalingen en de wijze waarop het project wordt uitgevoerd. |
Art. 4.Het project « Sociale Plato » heeft drie doelstellingen : |
Art. 4.Het project « Sociale Plato » heeft drie doelstellingen : |
| 1° Het oprichten van een Stuurgroep voor de begeleiding van het ganse | 1° Het oprichten van een Stuurgroep voor de begeleiding van het ganse |
| project « Sociale Plato » en dat inzonderheid belast is met het | project « Sociale Plato » en dat inzonderheid belast is met het |
| vastleggen van de modaliteiten van een oproep voor projecten in het | vastleggen van de modaliteiten van een oproep voor projecten in het |
| kader van de criteria voorzien in artikel 5, en van de opvolging en | kader van de criteria voorzien in artikel 5, en van de opvolging en |
| evaluatie van het uitgewerkt project. | evaluatie van het uitgewerkt project. |
| 2° Een oproep doen voor projecten om twee soorten initiatieven | 2° Een oproep doen voor projecten om twee soorten initiatieven |
| financieel te kunnen ondersteunen : | financieel te kunnen ondersteunen : |
| - concrete initiatieven inzake samenwerking op het gebied van | - concrete initiatieven inzake samenwerking op het gebied van |
| management tussen tenminste een klassieke handelsonderneming en een | management tussen tenminste een klassieke handelsonderneming en een |
| sociale-economieonderneming; | sociale-economieonderneming; |
| - initiatieven voorgesteld door bemiddelaars van de klassieke economie | - initiatieven voorgesteld door bemiddelaars van de klassieke economie |
| en/of van de sociale economie om de uitwerking van projecten inzake | en/of van de sociale economie om de uitwerking van projecten inzake |
| samenwerking op het gebied van management op het terrein vlotter te | samenwerking op het gebied van management op het terrein vlotter te |
| laten verlopen. | laten verlopen. |
| 3° Evaluatie van het ganse project door het organiseren van twee | 3° Evaluatie van het ganse project door het organiseren van twee |
| rondetafels en door middel van een externe evaluatie. | rondetafels en door middel van een externe evaluatie. |
Art. 5.De gefinancierde projecten moeten voldoen aan de volgende |
Art. 5.De gefinancierde projecten moeten voldoen aan de volgende |
| criteria : | criteria : |
| 1° Wat de actoren betreft : | 1° Wat de actoren betreft : |
| In het kader van elk project moeten ten minste een actor uit de | In het kader van elk project moeten ten minste een actor uit de |
| klassieke economische sector en een actor uit de sector van de sociale | klassieke economische sector en een actor uit de sector van de sociale |
| economie betrokken partijen zijn. | economie betrokken partijen zijn. |
| Onder « sector van de sociale economie » moet worden verstaan, alle | Onder « sector van de sociale economie » moet worden verstaan, alle |
| initiatieven die ethisch aansluiten bij de principes vermeld in | initiatieven die ethisch aansluiten bij de principes vermeld in |
| artikel 1, § 2, 1°, van het samenwerkingsakkoord tussen de Staat, de | artikel 1, § 2, 1°, van het samenwerkingsakkoord tussen de Staat, de |
| Gewesten en de Duitstalige Gemeenschap betreffende de sociale | Gewesten en de Duitstalige Gemeenschap betreffende de sociale |
| economie, ondertekend te Brussel op 4 juli 2000. | economie, ondertekend te Brussel op 4 juli 2000. |
| Onder « sociale-economieondernemingen » moet worden verstaan, de | Onder « sociale-economieondernemingen » moet worden verstaan, de |
| initiatieven die ethisch aansluiten bij de hierboven vermelde | initiatieven die ethisch aansluiten bij de hierboven vermelde |
| principes, en waarvan de activiteit gekenmerkt wordt door : | principes, en waarvan de activiteit gekenmerkt wordt door : |
| - het produceren of leveren van goederen en diensten die op de markt | - het produceren of leveren van goederen en diensten die op de markt |
| worden gebracht, waarvoor een prijs wordt betaald en waarvoor er | worden gebracht, waarvoor een prijs wordt betaald en waarvoor er |
| behoeften en een cliënteel zijn; | behoeften en een cliënteel zijn; |
| - het streven naar continuïteit, rentabiliteit en duurzame | - het streven naar continuïteit, rentabiliteit en duurzame |
| ontwikkeling; | ontwikkeling; |
| - een graad van zelffinanciering (ontvangsten/(ontvangsten + | - een graad van zelffinanciering (ontvangsten/(ontvangsten + |
| subsidies)) van minimum 20 pct. | subsidies)) van minimum 20 pct. |
| 2° Wat de bemiddelaars betreft : | 2° Wat de bemiddelaars betreft : |
| In het kader van initiatieven voorgesteld door bemiddelaars om de | In het kader van initiatieven voorgesteld door bemiddelaars om de |
| uitwerking van concrete projecten inzake samenwerking op het gebied | uitwerking van concrete projecten inzake samenwerking op het gebied |
| van management vlotter te laten verlopen, moet onder tussenpersoon | van management vlotter te laten verlopen, moet onder tussenpersoon |
| worden verstaan, iedere organisatie die inzicht heeft in een van de | worden verstaan, iedere organisatie die inzicht heeft in een van de |
| betrokken sectoren en waarvan de ervaring inzake bemiddeling bij ten | betrokken sectoren en waarvan de ervaring inzake bemiddeling bij ten |
| minste een van de twee voormelde acteurs kan worden bewezen. | minste een van de twee voormelde acteurs kan worden bewezen. |
| 3° Wat de inhoud betreft : | 3° Wat de inhoud betreft : |
| In elk project wordt de inhoud van de uitwisseling omschreven. Voor | In elk project wordt de inhoud van de uitwisseling omschreven. Voor |
| iedere betrokken partij moet de inbreng door de voorziene samenwerking | iedere betrokken partij moet de inbreng door de voorziene samenwerking |
| bepaald worden. | bepaald worden. |
| In het kader van de concrete initiatieven inzake samenwerking op het | In het kader van de concrete initiatieven inzake samenwerking op het |
| gebied van management tussen ten minste een onderneming uit elke | gebied van management tussen ten minste een onderneming uit elke |
| sector wordt de waaier van activiteiten die in aanmerking komen voor | sector wordt de waaier van activiteiten die in aanmerking komen voor |
| ondersteuning beperkt tot samenwerking op het gebied van management | ondersteuning beperkt tot samenwerking op het gebied van management |
| zoals : | zoals : |
| - strategisch management : intern en extern onderzoek, | - strategisch management : intern en extern onderzoek, |
| concurrentieonderzoek, onderzoek van de sterke en zwakke punten, | concurrentieonderzoek, onderzoek van de sterke en zwakke punten, |
| opmaken en evalueren van een bedrijfsplan; | opmaken en evalueren van een bedrijfsplan; |
| - human ressources management : selectie- en aanwervingsmethode, | - human ressources management : selectie- en aanwervingsmethode, |
| loonregeling, permanente vorming, leiderschap; | loonregeling, permanente vorming, leiderschap; |
| - marketing en verkoop : marketingstrategie, samenstellen van | - marketing en verkoop : marketingstrategie, samenstellen van |
| klantbestanden, inspelen op het koopgedrag van de klant, vastleggen | klantbestanden, inspelen op het koopgedrag van de klant, vastleggen |
| van de betaalmodaliteiten, gevolg geven aan de klachten van klanten; | van de betaalmodaliteiten, gevolg geven aan de klachten van klanten; |
| - financieel management : balansonderzoek, ratio-onderzoek en | - financieel management : balansonderzoek, ratio-onderzoek en |
| -interpretatie, opmaken van een budget, vermindering van de kosten, | -interpretatie, opmaken van een budget, vermindering van de kosten, |
| verhoging van de ontvangsten, investeringsonderzoeken, aanboren van | verhoging van de ontvangsten, investeringsonderzoeken, aanboren van |
| financiële bronnen; | financiële bronnen; |
| - logistiek beheer : beheer van de voorraden, berekening van | - logistiek beheer : beheer van de voorraden, berekening van |
| voorraadkosten, bepaling van de minimum- en maximumvoorraad, | voorraadkosten, bepaling van de minimum- en maximumvoorraad, |
| berekening van de omloopsnelheid van de voorraden, opvolging van | berekening van de omloopsnelheid van de voorraden, opvolging van |
| bestellingen, vervoer. | bestellingen, vervoer. |
| De initiatieven voorgesteld door bemiddelaars van de klassieke | De initiatieven voorgesteld door bemiddelaars van de klassieke |
| economie en/of van de sociale economie moeten ertoe bijdragen dat de | economie en/of van de sociale economie moeten ertoe bijdragen dat de |
| ontwikkeling van concrete projecten inzake samenwerking op het gebied | ontwikkeling van concrete projecten inzake samenwerking op het gebied |
| van management vlotter verloopt, projecten die zelf deel moeten | van management vlotter verloopt, projecten die zelf deel moeten |
| uitmaken van de hierboven beschreven waaier van activiteiten. | uitmaken van de hierboven beschreven waaier van activiteiten. |
| In uitzonderlijke en behoorlijk gemotiveerde omstandigheden is een | In uitzonderlijke en behoorlijk gemotiveerde omstandigheden is een |
| afwijking van sommige voormelde ontvankelijkheidscriteria mogelijk. | afwijking van sommige voormelde ontvankelijkheidscriteria mogelijk. |
Art. 6.Om het in artikel 2 omschreven doel te kunnen bereiken, doet |
Art. 6.Om het in artikel 2 omschreven doel te kunnen bereiken, doet |
| de Koning Boudewijnstichting een oproep voor projecten in België met | de Koning Boudewijnstichting een oproep voor projecten in België met |
| vermelding van de criteria waaraan de kandidaten moeten voldoen om een | vermelding van de criteria waaraan de kandidaten moeten voldoen om een |
| financiële hulp te kunnen genieten. | financiële hulp te kunnen genieten. |
| Op basis van het ingediende dossier kiest een onafhankelijke jury de | Op basis van het ingediende dossier kiest een onafhankelijke jury de |
| projecten die financieel worden ondersteund. Voorrang zal gegeven | projecten die financieel worden ondersteund. Voorrang zal gegeven |
| worden aan concrete initiatieven inzake samenwerking op het gebied van | worden aan concrete initiatieven inzake samenwerking op het gebied van |
| management ten opzichte van initiatieven voorgesteld door | management ten opzichte van initiatieven voorgesteld door |
| bemiddelaars. | bemiddelaars. |
| De lijst met de gekozen projecten wordt de Minister tot wiens | De lijst met de gekozen projecten wordt de Minister tot wiens |
| bevoegdheid de Sociale Economie behoort, ter goedkeuring voorgelegd. | bevoegdheid de Sociale Economie behoort, ter goedkeuring voorgelegd. |
Art. 7.De kosten van dit project, die door de toelage worden gedekt, |
Art. 7.De kosten van dit project, die door de toelage worden gedekt, |
| kunnen als volgt worden uitgesplitst. | kunnen als volgt worden uitgesplitst. |
| 1° Een bedrag van 360.000 EUR wordt besteed aan de financiering van de | 1° Een bedrag van 360.000 EUR wordt besteed aan de financiering van de |
| door de jury gekozen initiatieven. | door de jury gekozen initiatieven. |
| 2° Een bedrag van 129.000 EUR wordt besteed aan de kosten voor het | 2° Een bedrag van 129.000 EUR wordt besteed aan de kosten voor het |
| beheer van het project « Sociale Plato » door de Koning | beheer van het project « Sociale Plato » door de Koning |
| Boudewijnstichting. | Boudewijnstichting. |
| Laatstgenoemd bedrag valt als volgt uiteen : | Laatstgenoemd bedrag valt als volgt uiteen : |
| - loonkosten : 90.000 EUR; | - loonkosten : 90.000 EUR; |
| - kosten voor de onderaanneming (opvolging van projecten en | - kosten voor de onderaanneming (opvolging van projecten en |
| ontmoetingen) : 17.500 EUR; | ontmoetingen) : 17.500 EUR; |
| - werkingskosten : 21.500 EUR. | - werkingskosten : 21.500 EUR. |
Art. 8.Het toegekend bedrag zal geschieden in drie schijven : |
Art. 8.Het toegekend bedrag zal geschieden in drie schijven : |
| - Een eerste schijf van 25 % van het bedrag wordt gestort na de | - Een eerste schijf van 25 % van het bedrag wordt gestort na de |
| inwerkingtreding van deze overeenkomst. | inwerkingtreding van deze overeenkomst. |
| - Een tweede schijf van 50 % van het bedrag wordt gestort vijf maanden | - Een tweede schijf van 50 % van het bedrag wordt gestort vijf maanden |
| na de inwerkingtreding van deze overeenkomst, na overlegging van de | na de inwerkingtreding van deze overeenkomst, na overlegging van de |
| bewijsstukken of conventies betreffende de twee eerste schijven. | bewijsstukken of conventies betreffende de twee eerste schijven. |
| - Een derde schijf van 25 % wordt gestort na afloop van de periode, na | - Een derde schijf van 25 % wordt gestort na afloop van de periode, na |
| overlegging van een eindverslag, van de nodige bewijsstukken en na | overlegging van een eindverslag, van de nodige bewijsstukken en na |
| instemming van de opdrachtgever. | instemming van de opdrachtgever. |
| De bedragen die niet dienen voor de financiering van de projecten | De bedragen die niet dienen voor de financiering van de projecten |
| evenals de bedragen waarvoor de bewijsstukken ontoereikend zijn, zoals | evenals de bedragen waarvoor de bewijsstukken ontoereikend zijn, zoals |
| gepreciseerd in de overeenkomst, moeten door de Koning | gepreciseerd in de overeenkomst, moeten door de Koning |
| Boudewijnstichting worden teruggestort aan de Belgische Staat. | Boudewijnstichting worden teruggestort aan de Belgische Staat. |
Art. 9.Deze toelage zal uitgekeerd worden door storting op |
Art. 9.Deze toelage zal uitgekeerd worden door storting op |
| bankrekening 068-0572720-59 geopend op naam van de Koning | bankrekening 068-0572720-59 geopend op naam van de Koning |
| Boudewijnstichting. | Boudewijnstichting. |
Art. 10.De Koning Boudewijnstichting verbindt zich ertoe de Cel |
Art. 10.De Koning Boudewijnstichting verbindt zich ertoe de Cel |
| Sociale Economie van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid | Sociale Economie van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid |
| en Leefmilieu, Anspachlaan 1, 14e verdieping, bureau 20, te 1000 | en Leefmilieu, Anspachlaan 1, 14e verdieping, bureau 20, te 1000 |
| Brussel, een eindverslag en een eindafrekening voor te leggen. | Brussel, een eindverslag en een eindafrekening voor te leggen. |
| In het verslag moet duidelijk worden aangetoond dat de geldmiddelen | In het verslag moet duidelijk worden aangetoond dat de geldmiddelen |
| werden aangewend conform de overeenkomst die tussen de partijen werd | werden aangewend conform de overeenkomst die tussen de partijen werd |
| ondertekend. Dit verslag bevat als bijlage de bewijsstukken en alle | ondertekend. Dit verslag bevat als bijlage de bewijsstukken en alle |
| nodig geachte stukken die waar en oprecht zijn verklaard door de | nodig geachte stukken die waar en oprecht zijn verklaard door de |
| projectleiders en de Koning Boudewijnstichting. | projectleiders en de Koning Boudewijnstichting. |
| Het verslag bevat, voor elk in aanmerking genomen project, een | Het verslag bevat, voor elk in aanmerking genomen project, een |
| uitvoerige beschrijving van de uitgevoerde realisaties, van de graad | uitvoerige beschrijving van de uitgevoerde realisaties, van de graad |
| waarin de nagestreefde doelstellingen zijn verwezenlijkt en van de | waarin de nagestreefde doelstellingen zijn verwezenlijkt en van de |
| concrete resultaten die door de uitwerking van het initiatief zijn | concrete resultaten die door de uitwerking van het initiatief zijn |
| bereikt. | bereikt. |
| Het eindverslag en de eindafrekening moeten de Cel Sociale Economie | Het eindverslag en de eindafrekening moeten de Cel Sociale Economie |
| uiterlijk 15 november 2003 worden overgelegd. | uiterlijk 15 november 2003 worden overgelegd. |
Art. 11.In geval van betwistingen zijn enkel de Brusselse rechtbanken |
Art. 11.In geval van betwistingen zijn enkel de Brusselse rechtbanken |
| bevoegd. | bevoegd. |
Art. 12.Dit besluit treedt in werking op 1 september 2002. |
Art. 12.Dit besluit treedt in werking op 1 september 2002. |
| Brussel, 26 juli 2002. | Brussel, 26 juli 2002. |
| J. VANDE LANOTTE | J. VANDE LANOTTE |