Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Ministerieel Besluit van 24/10/2008
← Terug naar "Ministerieel besluit tot vaststelling van de functiebeschrijving van directeur van de directie van de wegpolitie en de daaruit voortvloeiende profielvereisten "
Ministerieel besluit tot vaststelling van de functiebeschrijving van directeur van de directie van de wegpolitie en de daaruit voortvloeiende profielvereisten Ministerieel besluit tot vaststelling van de functiebeschrijving van directeur van de directie van de wegpolitie en de daaruit voortvloeiende profielvereisten
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN
24 OKTOBER 2008. - Ministerieel besluit tot vaststelling van de 24 OKTOBER 2008. - Ministerieel besluit tot vaststelling van de
functiebeschrijving van directeur van de directie van de wegpolitie en functiebeschrijving van directeur van de directie van de wegpolitie en
de daaruit voortvloeiende profielvereisten de daaruit voortvloeiende profielvereisten
De Minister van Binnenlandse Zaken, De Minister van Binnenlandse Zaken,
Gelet op de wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van Gelet op de wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van
het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende
diverse andere bepalingen met betrekking tot de politiediensten, diverse andere bepalingen met betrekking tot de politiediensten,
artikel 68; artikel 68;
Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de
rechtspositie van het personeel van de politiediensten, artikel rechtspositie van het personeel van de politiediensten, artikel
VII.III.9; VII.III.9;
Gelet op het protocol van onderhandelingen nr. 226/7 van het Gelet op het protocol van onderhandelingen nr. 226/7 van het
onderhandelingscomité voor de politiediensten, gesloten op 28 mei onderhandelingscomité voor de politiediensten, gesloten op 28 mei
2008; 2008;
Gelet op het advies van de directeur-generaal van de algemene directie Gelet op het advies van de directeur-generaal van de algemene directie
bestuurlijke politie, gegeven op 27 mei 2008; bestuurlijke politie, gegeven op 27 mei 2008;
Gelet op het advies 44.788/2 van de Raad van State, gegeven op 14 juli Gelet op het advies 44.788/2 van de Raad van State, gegeven op 14 juli
2008, met toepassing van artikel 84, §1, eerste lid, 1°, van de wetten 2008, met toepassing van artikel 84, §1, eerste lid, 1°, van de wetten
op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973,
Besluit : Besluit :
Enig artikel. De functiebeschrijving van directeur van de directie van Enig artikel. De functiebeschrijving van directeur van de directie van
de wegpolitie en de daaruit voortvloeiende profielvereisten worden in de wegpolitie en de daaruit voortvloeiende profielvereisten worden in
de bijlage bij dit besluit vastgesteld. de bijlage bij dit besluit vastgesteld.
Brussel, 24 oktober 2008. Brussel, 24 oktober 2008.
P. DEWAEL P. DEWAEL
Bijlage bij het ministerieel besluit van 24 oktober 2008. Bijlage bij het ministerieel besluit van 24 oktober 2008.
Functiebeschrijving en de daaruit voortvloeiende profielvereisten van Functiebeschrijving en de daaruit voortvloeiende profielvereisten van
directeur van de directie van de wegpolitie directeur van de directie van de wegpolitie
I. FUNCTIEBESCHRIJVING I. FUNCTIEBESCHRIJVING
WETTELIJK EN REGLEMENTAIR KADER WETTELIJK EN REGLEMENTAIR KADER
De directie van de wegpolitie (hierna: de directie DAH) is een De directie van de wegpolitie (hierna: de directie DAH) is een
centrale directie van de federale politie. Ze hangt rechtstreeks af centrale directie van de federale politie. Ze hangt rechtstreeks af
van de directeur-generaal bestuurlijke politie (art. 12, eerste lid, van de directeur-generaal bestuurlijke politie (art. 12, eerste lid,
3°, KB 14 november 2006). 3°, KB 14 november 2006).
De directie DAH bevat centrale en gedeconcentreerde diensten en is De directie DAH bevat centrale en gedeconcentreerde diensten en is
verantwoordelijk voor gespecialiseerde opdrachten van bestuurlijke verantwoordelijk voor gespecialiseerde opdrachten van bestuurlijke
politie, meer bepaald inzake wegpolitie, en verzekert de ondersteuning politie, meer bepaald inzake wegpolitie, en verzekert de ondersteuning
van die opdrachten. van die opdrachten.
Het ambt van directeur DAH betreft een mandaatambt van categorie 3. De Het ambt van directeur DAH betreft een mandaatambt van categorie 3. De
aanwijzing geschiedt door de Koning voor een telkens hernieuwbare aanwijzing geschiedt door de Koning voor een telkens hernieuwbare
termijn van 5 jaar. termijn van 5 jaar.
INHOUD VAN DE FUNCTIE INHOUD VAN DE FUNCTIE
A. De directeur DAH oefent zijn mandaat uit in overeenstemming met de A. De directeur DAH oefent zijn mandaat uit in overeenstemming met de
opdrachtbrief waarin de te bereiken doelstellingen van het mandaat opdrachtbrief waarin de te bereiken doelstellingen van het mandaat
zijn vervat en de ter beschikking gestelde middelen met dewelke de zijn vervat en de ter beschikking gestelde middelen met dewelke de
doelstellingen moeten worden nagestreefd (art. 72 van de wet van 26 doelstellingen moeten worden nagestreefd (art. 72 van de wet van 26
april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de
personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse andere personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse andere
bepalingen met betrekking tot de politiediensten). bepalingen met betrekking tot de politiediensten).
B. De directeur DAH rapporteert rechtstreeks aan de directeur-generaal B. De directeur DAH rapporteert rechtstreeks aan de directeur-generaal
bestuurlijke politie. bestuurlijke politie.
C. De directie DAH staat in voor: C. De directie DAH staat in voor:
- het verzekeren van de politiefunctie op de autosnelwegen en - het verzekeren van de politiefunctie op de autosnelwegen en
gelijkgestelde wegen door onder andere : gelijkgestelde wegen door onder andere :
* bij voorrang de politie over het wegverkeer en het vrije verkeer te * bij voorrang de politie over het wegverkeer en het vrije verkeer te
verzekeren (art. 16 van de wet van 5 augustus 1992 op het verzekeren (art. 16 van de wet van 5 augustus 1992 op het
politieambt). Deze opdracht behelst onder meer het toezicht op het politieambt). Deze opdracht behelst onder meer het toezicht op het
verkeer, het vaststellen van ongevallen, de verkeersregeling, de verkeer, het vaststellen van ongevallen, de verkeersregeling, de
bijstand aan de weggebruikers, de verkeersopvoeding en de bijstand aan de weggebruikers, de verkeersopvoeding en de
verkeersinformatie; verkeersinformatie;
* bij te dragen tot de handhaving van de openbare orde in brede zin, * bij te dragen tot de handhaving van de openbare orde in brede zin,
door onder andere het algemeen toezicht en de nodige controles uit te door onder andere het algemeen toezicht en de nodige controles uit te
voeren bij evenementen (manifestaties op autosnelwegen, voeren bij evenementen (manifestaties op autosnelwegen,
sportwedstrijden, voetbal), tijdens escortes (Koninklijk escorte, sportwedstrijden, voetbal), tijdens escortes (Koninklijk escorte,
VIP), bij wielerwedstrijden, uitzonderlijke transporten of bij de VIP), bij wielerwedstrijden, uitzonderlijke transporten of bij de
uitvoering van de rampenplannen; uitvoering van de rampenplannen;
* deel te nemen aan de opdrachten van gerechtelijke politie (art. 15 * deel te nemen aan de opdrachten van gerechtelijke politie (art. 15
van de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt) in het kader van de van de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt) in het kader van de
Omzendbrief van de Minister van Justitie (Col. 2/2002) van 20 februari Omzendbrief van de Minister van Justitie (Col. 2/2002) van 20 februari
2002. Deze opdracht behelst in het bijzonder het nemen van de eerste 2002. Deze opdracht behelst in het bijzonder het nemen van de eerste
maatregelen bij het vaststellen van criminele feiten; maatregelen bij het vaststellen van criminele feiten;
* actieplannen in werking te stellen die een federale prioriteit ten * actieplannen in werking te stellen die een federale prioriteit ten
doel hebben (deelname aan geïntegreerde politieacties, uitvoering van doel hebben (deelname aan geïntegreerde politieacties, uitvoering van
georiënteerde controles, enz.). georiënteerde controles, enz.).
- het verzekeren van steunopdrachten ten voordele van de lokale - het verzekeren van steunopdrachten ten voordele van de lokale
politie: politie:
* in het bijzonder, in het kader van maatregelen die gericht zijn op * in het bijzonder, in het kader van maatregelen die gericht zijn op
het versterken van de politiek van controles op de regionale assen het versterken van de politiek van controles op de regionale assen
(ter beschikking stelling van speciale uitrusting zoals (ter beschikking stelling van speciale uitrusting zoals
radartoestellen, aswegers, enz.) of op de sensibilisering van de radartoestellen, aswegers, enz.) of op de sensibilisering van de
weggebruikers voor de problematiek van de verkeersveiligheid (ter weggebruikers voor de problematiek van de verkeersveiligheid (ter
beschikking stellen van de tuimelwagen, verkeerspiste, enz.); beschikking stellen van de tuimelwagen, verkeerspiste, enz.);
* in voorkomend geval, in de uitvoering van de politie over het * in voorkomend geval, in de uitvoering van de politie over het
wegverkeer op sommige regionale wegen met de karakteristieken van een wegverkeer op sommige regionale wegen met de karakteristieken van een
autosnelweg. autosnelweg.
Voor beleidsmatige en operationele behoeften laat de directeur DAH Voor beleidsmatige en operationele behoeften laat de directeur DAH
politiestatistieken opmaken en politionele strategische analyses politiestatistieken opmaken en politionele strategische analyses
uitvoeren. uitvoeren.
De directeur DAH geeft leiding aan ongeveer 1 000 personeelsleden van De directeur DAH geeft leiding aan ongeveer 1 000 personeelsleden van
het operationeel en van het administratief en logistiek kader van de het operationeel en van het administratief en logistiek kader van de
politiediensten. politiediensten.
II. FUNCTIEPROFIEL II. FUNCTIEPROFIEL
ALGEMENE KENNIS ALGEMENE KENNIS
1. Grondige kennis bezitten van de organisatie, de werking, de 1. Grondige kennis bezitten van de organisatie, de werking, de
structuren en de verschillende bevoegdheden van de twee niveaus van de structuren en de verschillende bevoegdheden van de twee niveaus van de
geïntegreerde politiedienst. geïntegreerde politiedienst.
2. Grondige kennis bezitten van de wet van 16 maart 1968 betreffende 2. Grondige kennis bezitten van de wet van 16 maart 1968 betreffende
de politie over het wegverkeer. de politie over het wegverkeer.
3. Grondige kennis bezitten van de wegcode (koninklijk besluit van 1 3. Grondige kennis bezitten van de wegcode (koninklijk besluit van 1
december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het
wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg). wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg).
4. Grondige kennis bezitten van de overige beleidsdocumenten inzake de 4. Grondige kennis bezitten van de overige beleidsdocumenten inzake de
verkeersreglementering. verkeersreglementering.
5. Naargelang van het geval, de functionele kennis bezitten van de 5. Naargelang van het geval, de functionele kennis bezitten van de
tweede landstaal of voldoen aan de voorwaarden voor het tweetalig tweede landstaal of voldoen aan de voorwaarden voor het tweetalig
kader. kader.
INZICHT INZICHT
6. Inzicht hebben in het concept van de informatiegestuurde 6. Inzicht hebben in het concept van de informatiegestuurde
politiezorg. politiezorg.
7. Inzicht hebben in de statutaire en budgettaire mogelijkheden, 7. Inzicht hebben in de statutaire en budgettaire mogelijkheden,
beperkingen en processen. beperkingen en processen.
VAARDIGHEDEN VAARDIGHEDEN
8. Vermogen bezitten tot plannen en prioriteitstelling. 8. Vermogen bezitten tot plannen en prioriteitstelling.
9. Innoverend vermogen en zin voor initiatief bezitten. 9. Innoverend vermogen en zin voor initiatief bezitten.
10. Vermogen bezitten om de doelstellingen na te streven binnen de 10. Vermogen bezitten om de doelstellingen na te streven binnen de
mogelijkheden en beperkingen en om met concurrerende verwachtingen van mogelijkheden en beperkingen en om met concurrerende verwachtingen van
partners om te gaan. partners om te gaan.
11. Vermogen bezitten om hedendaagse managementconcepten te kaderen, 11. Vermogen bezitten om hedendaagse managementconcepten te kaderen,
te begrijpen en toe te passen. te begrijpen en toe te passen.
12. Vermogen bezitten tot strategisch, procesmatig en transversaal 12. Vermogen bezitten tot strategisch, procesmatig en transversaal
denken. denken.
13. Een dienst bestaande uit centrale en gedeconcentreerde componenten 13. Een dienst bestaande uit centrale en gedeconcentreerde componenten
kunnen organiseren. kunnen organiseren.
14. Mensen kunnen leiden, begeleiden en motiveren, betrokkenheid 14. Mensen kunnen leiden, begeleiden en motiveren, betrokkenheid
kunnen creëren en kunnen delegeren. kunnen creëren en kunnen delegeren.
15. Besluitvaardig zijn en verantwoordelijkheid kunnen nemen. 15. Besluitvaardig zijn en verantwoordelijkheid kunnen nemen.
16. Voeling hebben voor risicobesef. 16. Voeling hebben voor risicobesef.
ATTITUDES ATTITUDES
17. Doordrongen zijn van het concept van de geïntegreerde werking, van 17. Doordrongen zijn van het concept van de geïntegreerde werking, van
de complementariteit van de beide componenten van de geïntegreerde de complementariteit van de beide componenten van de geïntegreerde
politie en van de verantwoordelijkheid van de directie DAH ten aanzien politie en van de verantwoordelijkheid van de directie DAH ten aanzien
van de federale politie en van de korpsen van de lokale politie. van de federale politie en van de korpsen van de lokale politie.
18. Gericht zijn, zowel anticipatief als reactief, op de voortdurende 18. Gericht zijn, zowel anticipatief als reactief, op de voortdurende
verbetering van het eigen functioneren en van het functioneren van de verbetering van het eigen functioneren en van het functioneren van de
directie DAH als een lerende organisatie. Zekerheden in vraag durven directie DAH als een lerende organisatie. Zekerheden in vraag durven
stellen en zoeken naar oplossingen. stellen en zoeken naar oplossingen.
19. Permanent streven naar partnerschap en oog hebben voor 19. Permanent streven naar partnerschap en oog hebben voor
klantgerichtheid en klantentevredenheid. klantgerichtheid en klantentevredenheid.
20. Gezag bezitten en uitstralen. 20. Gezag bezitten en uitstralen.
21. Bereid zijn tot overleg en onderhandeling, openstaan voor 21. Bereid zijn tot overleg en onderhandeling, openstaan voor
discussie en bereid zijn de eigen mening te herzien, luisterbereidheid discussie en bereid zijn de eigen mening te herzien, luisterbereidheid
tonen. tonen.
22. In volkomen transparantie rekenschap afleggen aan de bevoegde 22. In volkomen transparantie rekenschap afleggen aan de bevoegde
overheden. overheden.
PERSOONLIJKE EIGENSCHAPPEN PERSOONLIJKE EIGENSCHAPPEN
23. Stressbestendig zijn, met een hoge frustratietolerantie en 23. Stressbestendig zijn, met een hoge frustratietolerantie en
incasseringsvermogen. incasseringsvermogen.
24. Duidelijk, transparant en overtuigend kunnen communiceren. 24. Duidelijk, transparant en overtuigend kunnen communiceren.
25. Over een grote integriteit beschikken. Onpartijdig kunnen oordelen 25. Over een grote integriteit beschikken. Onpartijdig kunnen oordelen
en zich onpartijdig kunnen opstellen. en zich onpartijdig kunnen opstellen.
26. Discreet aangelegd zijn. 26. Discreet aangelegd zijn.
27. Een grote beschikbaarheid bezitten. 27. Een grote beschikbaarheid bezitten.
Gezien om te worden gevoegd bij het ministerieel besluit van 24 Gezien om te worden gevoegd bij het ministerieel besluit van 24
oktober 2008 tot vaststelling van de functiebeschrijving van directeur oktober 2008 tot vaststelling van de functiebeschrijving van directeur
van de directie van de wegpolitie en de daaruit voortvloeiende van de directie van de wegpolitie en de daaruit voortvloeiende
profielvereisten. profielvereisten.
P. DEWAEL P. DEWAEL
^