Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Ministerieel Besluit van 24/07/2020
← Terug naar "Ministerieel besluit houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken "
Ministerieel besluit houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken Ministerieel besluit houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN
24 JULI 2020. - Ministerieel besluit houdende wijziging van het 24 JULI 2020. - Ministerieel besluit houdende wijziging van het
ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen
om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken
De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken,
Gelet op de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele Gelet op de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele
bescherming, artikel 4; bescherming, artikel 4;
Gelet op de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt, artikelen 11 Gelet op de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt, artikelen 11
en 42; en 42;
Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid,
artikelen 181, 182 en 187; artikelen 181, 182 en 187;
Gelet op het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende Gelet op het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende
maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te
beperken; beperken;
Gelet op artikel 8, § 2, 1° en 2°, van de wet van 15 december 2013 Gelet op artikel 8, § 2, 1° en 2°, van de wet van 15 december 2013
houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging is houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging is
dit besluit uitgezonderd van de regelgevingsimpactanalyse; dit besluit uitgezonderd van de regelgevingsimpactanalyse;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 24 Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 24
juli 2020; juli 2020;
Gelet op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, gegeven op 24 Gelet op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, gegeven op 24
juli 2020; juli 2020;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari
1973, artikel 3, § 1, eerste lid; 1973, artikel 3, § 1, eerste lid;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid, die niet toelaat te wachten op Gelet op de dringende noodzakelijkheid, die niet toelaat te wachten op
het advies van de afdeling wetgeving van de Raad van State binnen een het advies van de afdeling wetgeving van de Raad van State binnen een
verkorte termijn van vijf dagen, onder meer omwille van de noodzaak om verkorte termijn van vijf dagen, onder meer omwille van de noodzaak om
maatregelen te overwegen die gegrond zijn op epidemiologische maatregelen te overwegen die gegrond zijn op epidemiologische
resultaten die van dag op dag evolueren en waarvan de laatste de resultaten die van dag op dag evolueren en waarvan de laatste de
maatregelen beslist tijdens de Nationale Veiligheidsraad die is maatregelen beslist tijdens de Nationale Veiligheidsraad die is
bijeengekomen op 23 juli 2020 hebben gerechtvaardigd; dat het zodoende bijeengekomen op 23 juli 2020 hebben gerechtvaardigd; dat het zodoende
dringend is om bepaalde maatregelen te hernieuwen en om andere aan te dringend is om bepaalde maatregelen te hernieuwen en om andere aan te
passen; passen;
Overwegende het overleg tussen de regeringen van de deelstaten en de Overwegende het overleg tussen de regeringen van de deelstaten en de
bevoegde federale overheden binnen de Nationale Veiligheidsraad, die bevoegde federale overheden binnen de Nationale Veiligheidsraad, die
is bijeengekomen op 10, 12, 17 en 27 maart 2020, op 15 en 24 april is bijeengekomen op 10, 12, 17 en 27 maart 2020, op 15 en 24 april
2020, op 6, 13, 20 en 29 mei 2020, op 3, 24 en 30 juni 2020, alsook op 2020, op 6, 13, 20 en 29 mei 2020, op 3, 24 en 30 juni 2020, alsook op
10, 15 en 23 juli 2020; 10, 15 en 23 juli 2020;
Overwegende artikel 191 van het Verdrag betreffende de Werking van de Overwegende artikel 191 van het Verdrag betreffende de Werking van de
Europese Unie, dat het voorzorgsbeginsel in het kader van het beheer Europese Unie, dat het voorzorgsbeginsel in het kader van het beheer
van internationale gezondheidscrisissen en van de actieve van internationale gezondheidscrisissen en van de actieve
voorbereiding van zulke potentiële crisissen verankert; dat dit voorbereiding van zulke potentiële crisissen verankert; dat dit
beginsel inhoudt dat, wanneer een ernstig risico hoogstwaarschijnlijk beginsel inhoudt dat, wanneer een ernstig risico hoogstwaarschijnlijk
werkelijkheid zal worden, het aan de overheid is om dringende en werkelijkheid zal worden, het aan de overheid is om dringende en
voorlopige maatregelen te nemen; voorlopige maatregelen te nemen;
Overwegende de verklaring van de WHO omtrent de karakteristieken van Overwegende de verklaring van de WHO omtrent de karakteristieken van
het coronavirus COVID-19, in het bijzonder met betrekking tot de het coronavirus COVID-19, in het bijzonder met betrekking tot de
besmettelijkheid en het sterfterisico; besmettelijkheid en het sterfterisico;
Overwegende de kwalificatie van het coronavirus COVID-19 als een Overwegende de kwalificatie van het coronavirus COVID-19 als een
pandemie door de WHO op 11 maart 2020; pandemie door de WHO op 11 maart 2020;
Overwegende dat de WHO op 16 maart 2020 het hoogste dreigingsniveau Overwegende dat de WHO op 16 maart 2020 het hoogste dreigingsniveau
heeft uitgeroepen aangaande de COVID-19 die de wereldeconomie heeft uitgeroepen aangaande de COVID-19 die de wereldeconomie
destabiliseert en zich snel verspreidt over de wereld; destabiliseert en zich snel verspreidt over de wereld;
Overwegende de verklaring van de regionale directeur van de WHO voor Overwegende de verklaring van de regionale directeur van de WHO voor
Europa van 3 juni 2020, die stelt dat de overgang naar "een nieuw Europa van 3 juni 2020, die stelt dat de overgang naar "een nieuw
normaal" dient te zijn gebaseerd op de principes van volksgezondheid, normaal" dient te zijn gebaseerd op de principes van volksgezondheid,
alsook op economische en maatschappelijke overwegingen, en dat de alsook op economische en maatschappelijke overwegingen, en dat de
besluitvormers op alle niveaus het leidende principe moeten volgen op besluitvormers op alle niveaus het leidende principe moeten volgen op
grond waarvan de overgang progressief en behoedzaam dient te gebeuren; grond waarvan de overgang progressief en behoedzaam dient te gebeuren;
Overwegende de verspreiding van het coronavirus COVID-19 op Europees Overwegende de verspreiding van het coronavirus COVID-19 op Europees
grondgebied, en in België; dat het totale aantal besmettingen blijft grondgebied, en in België; dat het totale aantal besmettingen blijft
stijgen; stijgen;
Overwegende de urgentie en het risico voor de volksgezondheid die het Overwegende de urgentie en het risico voor de volksgezondheid die het
coronavirus COVID-19 met zich meebrengt voor de Belgische bevolking; coronavirus COVID-19 met zich meebrengt voor de Belgische bevolking;
Overwegende dat het coronavirus COVID-19 een infectieziekte is die Overwegende dat het coronavirus COVID-19 een infectieziekte is die
meestal de longen en luchtwegen treft; meestal de longen en luchtwegen treft;
Overwegende dat het coronavirus COVID-19 zich via de lucht lijkt over Overwegende dat het coronavirus COVID-19 zich via de lucht lijkt over
te dragen van mens op mens; dat de overdracht van de ziekte lijkt te dragen van mens op mens; dat de overdracht van de ziekte lijkt
plaats te vinden via alle mogelijke emissies via de mond en de neus; plaats te vinden via alle mogelijke emissies via de mond en de neus;
Overwegende het aantal besmettingsgevallen dat werd gedetecteerd en Overwegende het aantal besmettingsgevallen dat werd gedetecteerd en
het aantal sterfgevallen dat zich heeft voorgedaan in België sinds 13 het aantal sterfgevallen dat zich heeft voorgedaan in België sinds 13
maart 2020; maart 2020;
Overwegende de adviezen van CELEVAL; Overwegende de adviezen van CELEVAL;
Overwegende het advies van de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de Overwegende het advies van de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de
KMO van 22 april 2020; KMO van 22 april 2020;
Overwegende dat het gevaar zich uitstrekt over het gehele nationale Overwegende dat het gevaar zich uitstrekt over het gehele nationale
grondgebied; dat het van algemeen belang is dat er een coherentie grondgebied; dat het van algemeen belang is dat er een coherentie
bestaat bij het nemen van maatregelen voor de handhaving van de bestaat bij het nemen van maatregelen voor de handhaving van de
openbare orde, teneinde de efficiëntie ervan te maximaliseren; openbare orde, teneinde de efficiëntie ervan te maximaliseren;
Overwegende dat, gezien wat voorafgaat, bepaalde bijeenkomsten in Overwegende dat, gezien wat voorafgaat, bepaalde bijeenkomsten in
besloten of overdekte plaatsen, maar ook in open lucht, nog steeds een besloten of overdekte plaatsen, maar ook in open lucht, nog steeds een
specifieke bedreiging vormen voor de volksgezondheid; specifieke bedreiging vormen voor de volksgezondheid;
Overwegende dat een politiemaatregel houdende een beperking en Overwegende dat een politiemaatregel houdende een beperking en
omkadering van samenscholingen van meer dan vijftien personen omkadering van samenscholingen van meer dan vijftien personen
bijgevolg onontbeerlijk en proportioneel is; bijgevolg onontbeerlijk en proportioneel is;
Overwegende dat de voormelde maatregel van dien aard is om, enerzijds, Overwegende dat de voormelde maatregel van dien aard is om, enerzijds,
het aantal acute besmettingen te verminderen en er bijgevolg voor te het aantal acute besmettingen te verminderen en er bijgevolg voor te
zorgen dat de diensten van de intensieve zorg de zwaarst getroffen zorgen dat de diensten van de intensieve zorg de zwaarst getroffen
patiënten in de beste omstandigheden kunnen ontvangen, en om, patiënten in de beste omstandigheden kunnen ontvangen, en om,
anderzijds, meer tijd te geven aan de wetenschappers om efficiënte anderzijds, meer tijd te geven aan de wetenschappers om efficiënte
behandelingen en vaccins te ontwikkelen; dat deze maatregel eveneens behandelingen en vaccins te ontwikkelen; dat deze maatregel eveneens
de contact tracing kan vergemakkelijken; de contact tracing kan vergemakkelijken;
Overwegende het verslag van 22 april 2020 van de GEES (Groep van Overwegende het verslag van 22 april 2020 van de GEES (Groep van
Experts die belast zijn met de Exit Strategy) dat een gefaseerde Experts die belast zijn met de Exit Strategy) dat een gefaseerde
aanpak voor het geleidelijk afbouwen van de maatregelen bevat en dat aanpak voor het geleidelijk afbouwen van de maatregelen bevat en dat
voornamelijk gebaseerd is op drie essentiële aspecten, met name het voornamelijk gebaseerd is op drie essentiële aspecten, met name het
dragen van een mondmasker, testing en tracing; dat het verslag een dragen van een mondmasker, testing en tracing; dat het verslag een
evenwicht tracht te verzekeren tussen het behoud van de gezondheid, evenwicht tracht te verzekeren tussen het behoud van de gezondheid,
zij het fysiek of mentaal, het vervullen van de pedagogische zij het fysiek of mentaal, het vervullen van de pedagogische
opdrachten op vlak van onderwijs en de heropstart van de economie; dat opdrachten op vlak van onderwijs en de heropstart van de economie; dat
de GEES is samengesteld uit deskundigen van verschillende vakgebieden, de GEES is samengesteld uit deskundigen van verschillende vakgebieden,
waaronder artsen, virologen en economen; waaronder artsen, virologen en economen;
Overwegende de adviezen van de GEES en van CELEVAL in het bijzonder Overwegende de adviezen van de GEES en van CELEVAL in het bijzonder
met betrekking tot de uitbreiding van de verplichting tot het dragen met betrekking tot de uitbreiding van de verplichting tot het dragen
van een mondmasker; van een mondmasker;
Overwegende het advies van de Hoge Gezondheidsraad van 9 juli 2020; Overwegende het advies van de Hoge Gezondheidsraad van 9 juli 2020;
Overwegende het Phoenixplan van Comeos voor een herstart van de Overwegende het Phoenixplan van Comeos voor een herstart van de
handel; handel;
Overwegende de "Gids betreffende de opening van de handelszaken om de Overwegende de "Gids betreffende de opening van de handelszaken om de
verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan", ter beschikking verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan", ter beschikking
gesteld op de website van de Federale Overheidsdienst Economie; gesteld op de website van de Federale Overheidsdienst Economie;
Overwegende de "Gids om de verspreiding van COVID-19 op de werkplaats Overwegende de "Gids om de verspreiding van COVID-19 op de werkplaats
tegen te gaan", ter beschikking gesteld op de website van de Federale tegen te gaan", ter beschikking gesteld op de website van de Federale
Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg; Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg;
Overwegende de "Gids betreffende de opening van de horeca om de Overwegende de "Gids betreffende de opening van de horeca om de
verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan", ter beschikking verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan", ter beschikking
gesteld op de website van de Federale Overheidsdienst Economie; gesteld op de website van de Federale Overheidsdienst Economie;
Overwegende de protocollen bepaald door de bevoegde ministers in Overwegende de protocollen bepaald door de bevoegde ministers in
overleg met de betrokken sectoren; overleg met de betrokken sectoren;
Overwegende dat de burgemeester, wanneer hij vaststelt dat er Overwegende dat de burgemeester, wanneer hij vaststelt dat er
activiteiten worden uitgeoefend in strijd met dit ministerieel besluit activiteiten worden uitgeoefend in strijd met dit ministerieel besluit
of met toepasselijke protocollen, een bestuurlijke sluiting van de of met toepasselijke protocollen, een bestuurlijke sluiting van de
betrokken inrichting kan bevelen in het belang van de openbare betrokken inrichting kan bevelen in het belang van de openbare
gezondheid; gezondheid;
Overwegende het koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de Overwegende het koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de
noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en
provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de
provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties
die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen; die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen;
Overwegende het ministerieel besluit van 13 maart 2020 houdende de Overwegende het ministerieel besluit van 13 maart 2020 houdende de
afkondiging van de federale fase betreffende de coördinatie en het afkondiging van de federale fase betreffende de coördinatie en het
beheer van de crisis coronavirus COVID-19; beheer van de crisis coronavirus COVID-19;
Overwegende de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de Overwegende de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de
werknemers bij de uitvoering van hun werk, en de uitvoeringsbesluiten; werknemers bij de uitvoering van hun werk, en de uitvoeringsbesluiten;
Overwegende het overleg in het Overlegcomité; Overwegende het overleg in het Overlegcomité;
Overwegende dat het gemiddelde dagelijkse aantal nieuwe besmettingen Overwegende dat het gemiddelde dagelijkse aantal nieuwe besmettingen
en overlijdens die verband houden met het coronavirus COVID-19 sinds en overlijdens die verband houden met het coronavirus COVID-19 sinds
enkele weken een neerwaartse trend kende maar het aantal nieuwe enkele weken een neerwaartse trend kende maar het aantal nieuwe
besmettingen de laatste tijd opnieuw steeg; dat het virus dan ook niet besmettingen de laatste tijd opnieuw steeg; dat het virus dan ook niet
verdwenen is van het Belgische grondgebied en blijft circuleren; dat verdwenen is van het Belgische grondgebied en blijft circuleren; dat
een tweede besmettingsgolf tot dusver niet kan worden uitgesloten; een tweede besmettingsgolf tot dusver niet kan worden uitgesloten;
Overwegende dat deze ongunstige evolutie momenteel niet meer toelaat Overwegende dat deze ongunstige evolutie momenteel niet meer toelaat
om het maximaal aantal personen dat mag deelnemen aan bepaalde om het maximaal aantal personen dat mag deelnemen aan bepaalde
samenscholingen te verhogen; dat de voorwaarden waaronder het werd samenscholingen te verhogen; dat de voorwaarden waaronder het werd
toegelaten om de inrichtingen van de horecasector opnieuw te openen en toegelaten om de inrichtingen van de horecasector opnieuw te openen en
om gezeten recepties en banketten of bepaalde soorten evenementen te om gezeten recepties en banketten of bepaalde soorten evenementen te
organiseren echter van toepassing blijven; dat deze voorwaarden strikt organiseren echter van toepassing blijven; dat deze voorwaarden strikt
dienen te worden nageleefd, onder meer de bepaling volgens dewelke dienen te worden nageleefd, onder meer de bepaling volgens dewelke
enkel zitplaatsen zijn toegelaten; dat de experten er reeds meerdere enkel zitplaatsen zijn toegelaten; dat de experten er reeds meerdere
keren aan hebben herinnerd dat dansen in dit kader een zeer groot keren aan hebben herinnerd dat dansen in dit kader een zeer groot
risico op overdracht van het virus met zich meebrengt; dat dansen risico op overdracht van het virus met zich meebrengt; dat dansen
bijgevolg verboden blijft in de inrichtingen van de horecasector, bijgevolg verboden blijft in de inrichtingen van de horecasector,
tijdens gezeten recepties en banketten en tijdens bepaalde soorten tijdens gezeten recepties en banketten en tijdens bepaalde soorten
toegelaten evenementen; toegelaten evenementen;
Overwegende dat handelsbeurzen georganiseerd zullen kunnen worden Overwegende dat handelsbeurzen georganiseerd zullen kunnen worden
vanaf 1 september 2020 volgens nieuwe specifieke maatregelen die vanaf 1 september 2020 volgens nieuwe specifieke maatregelen die
zullen worden ingevoegd in de "Gids betreffende de opening van de zullen worden ingevoegd in de "Gids betreffende de opening van de
handelszaken om de verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan"; handelszaken om de verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan";
Overwegende dat de beperking van de nachtelijke activiteiten tot één Overwegende dat de beperking van de nachtelijke activiteiten tot één
uur 's nachts als doel had te voorkomen dat mensen te veel alcohol uur 's nachts als doel had te voorkomen dat mensen te veel alcohol
zouden consumeren en de social distancing maatregelen zouden vergeten; zouden consumeren en de social distancing maatregelen zouden vergeten;
dat in de afgelopen weken is gebleken dat deze beperking wordt omzeild dat in de afgelopen weken is gebleken dat deze beperking wordt omzeild
doordat mensen hun feestelijke activiteiten op de openbare weg doordat mensen hun feestelijke activiteiten op de openbare weg
voortzetten door alcohol te kopen vlak vóór het einde van de voortzetten door alcohol te kopen vlak vóór het einde van de
nachtelijke activiteiten; dat het bijgevolg noodzakelijk is om de nachtelijke activiteiten; dat het bijgevolg noodzakelijk is om de
nachtwinkels eerder te sluiten; nachtwinkels eerder te sluiten;
Overwegende dat het delen van een waterpijp tussen verschillende Overwegende dat het delen van een waterpijp tussen verschillende
personen in voor het publiek toegankelijke plaatsen een verhoogd personen in voor het publiek toegankelijke plaatsen een verhoogd
besmettingsrisico inhoudt; dat het daarenboven voor de politiediensten besmettingsrisico inhoudt; dat het daarenboven voor de politiediensten
vanuit operationeel oogpunt en in termen van efficiëntie moeilijk is vanuit operationeel oogpunt en in termen van efficiëntie moeilijk is
om te onderscheiden of het gebruik van een waterpijp op individuele om te onderscheiden of het gebruik van een waterpijp op individuele
dan wel collectieve manier plaatsvindt; dan wel collectieve manier plaatsvindt;
Overwegende dat het heropstarten van het internationaal reizen een Overwegende dat het heropstarten van het internationaal reizen een
snelle opvolging van de uitgevaardigde gezondheidsmaatregelen vraagt; snelle opvolging van de uitgevaardigde gezondheidsmaatregelen vraagt;
Dat om een gedegen opvolging en tracering van reizigers mogelijk te Dat om een gedegen opvolging en tracering van reizigers mogelijk te
maken, een `passenger locator form' wordt gebruikt; maken, een `passenger locator form' wordt gebruikt;
Overwegende dat dit document dient ingevuld te worden door een vooraf Overwegende dat dit document dient ingevuld te worden door een vooraf
gedefinieerde groep van reizigers, op basis van de epidemiologische gedefinieerde groep van reizigers, op basis van de epidemiologische
situatie in het land van vertrek; dat deze epidemiologische situatie situatie in het land van vertrek; dat deze epidemiologische situatie
echter snel wijzigt en ze bovendien van de reiziger een continue echter snel wijzigt en ze bovendien van de reiziger een continue
opvolging vereist van de epidemiologische situatie; dat het dus in het opvolging vereist van de epidemiologische situatie; dat het dus in het
licht van een efficiënt beheer van de crisis en de bescherming van de licht van een efficiënt beheer van de crisis en de bescherming van de
volksgezondheid noodzakelijk is om deze verplichting op te leggen aan volksgezondheid noodzakelijk is om deze verplichting op te leggen aan
alle reizigers die naar België reizen; alle reizigers die naar België reizen;
Overwegende dat er een elektronisch formulier opgemaakt werd dat door Overwegende dat er een elektronisch formulier opgemaakt werd dat door
de reizigers moet gebruikt worden; dat de voorkeur gegeven wordt aan de reizigers moet gebruikt worden; dat de voorkeur gegeven wordt aan
een elektronisch formulier omwille van de eenvoudigere administratieve een elektronisch formulier omwille van de eenvoudigere administratieve
verwerking door de overheid; dat dit formulier dus moet worden verwerking door de overheid; dat dit formulier dus moet worden
gebruikt door de reizigers, tenzij dit materieel onmogelijk blijkt te gebruikt door de reizigers, tenzij dit materieel onmogelijk blijkt te
zijn, doordat zij niet beschikken over een toestel dat hen zijn, doordat zij niet beschikken over een toestel dat hen
internettoegang verleent in het land van vertrek; internettoegang verleent in het land van vertrek;
Overwegende dat deze documenten dienen als basis om indien gewenst de Overwegende dat deze documenten dienen als basis om indien gewenst de
nodige contact tracing of gezondheidsopvolging in te stellen door de nodige contact tracing of gezondheidsopvolging in te stellen door de
bevoegde diensten; bevoegde diensten;
Overwegende dat nog steeds een beroep wordt gedaan op het Overwegende dat nog steeds een beroep wordt gedaan op het
verantwoordelijkheidsgevoel en de geest van solidariteit van elke verantwoordelijkheidsgevoel en de geest van solidariteit van elke
burger om de social distancing na te leven en om alle burger om de social distancing na te leven en om alle
gezondheidsaanbevelingen toe te passen; gezondheidsaanbevelingen toe te passen;
Overwegende dat het dragen van een mondmasker of van elk ander Overwegende dat het dragen van een mondmasker of van elk ander
alternatief in stof een belangrijke rol speelt in de strategie om de alternatief in stof een belangrijke rol speelt in de strategie om de
maatregelen geleidelijk aan af te bouwen; dat het dragen van maatregelen geleidelijk aan af te bouwen; dat het dragen van
mondmaskers dan ook wordt aanbevolen aan de bevolking voor elke mondmaskers dan ook wordt aanbevolen aan de bevolking voor elke
situatie waarin de regels van social distancing niet kunnen worden situatie waarin de regels van social distancing niet kunnen worden
nageleefd, om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan; dat nageleefd, om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan; dat
het verplicht is in bepaalde inrichtingen en bepaalde specifieke het verplicht is in bepaalde inrichtingen en bepaalde specifieke
situaties; dat het louter gebruik van een mondmasker echter niet situaties; dat het louter gebruik van een mondmasker echter niet
volstaat en dat het steeds gepaard moet gaan met de andere volstaat en dat het steeds gepaard moet gaan met de andere
preventiemaatregelen; dat de social distancing de belangrijkste en preventiemaatregelen; dat de social distancing de belangrijkste en
prioritaire preventiemaatregel blijft; prioritaire preventiemaatregel blijft;
Overwegende dat het in het licht van de laatste epidemiologische Overwegende dat het in het licht van de laatste epidemiologische
bevindingen noodzakelijk is geworden de verplichting om een mondmasker bevindingen noodzakelijk is geworden de verplichting om een mondmasker
te dragen uit te breiden naar andere plaatsen om het risico van een te dragen uit te breiden naar andere plaatsen om het risico van een
tweede besmettingsgolf zoveel mogelijk te beperken; tweede besmettingsgolf zoveel mogelijk te beperken;
Overwegende dat de hygiënemaatregelen essentieel blijven; Overwegende dat de hygiënemaatregelen essentieel blijven;
Overwegende dat buitenactiviteiten waar mogelijk de voorkeur krijgen; Overwegende dat buitenactiviteiten waar mogelijk de voorkeur krijgen;
dat, indien dit niet mogelijk is, de ruimtes voldoende moeten worden dat, indien dit niet mogelijk is, de ruimtes voldoende moeten worden
verlucht; verlucht;
Overwegende dat het nodig is dat bijkomende voorzorgsmaatregelen Overwegende dat het nodig is dat bijkomende voorzorgsmaatregelen
worden genomen voor wat betreft mensen die tot een risicogroep worden genomen voor wat betreft mensen die tot een risicogroep
behoren; behoren;
Overwegende dat, hoewel de meerderheid van de activiteiten opnieuw is Overwegende dat, hoewel de meerderheid van de activiteiten opnieuw is
toegelaten, het evenwel noodzakelijk is om bijzondere aandacht te toegelaten, het evenwel noodzakelijk is om bijzondere aandacht te
besteden aan activiteiten die een aanzienlijk risico op verspreiding besteden aan activiteiten die een aanzienlijk risico op verspreiding
van het virus met zich meebrengen en om activiteiten te blijven van het virus met zich meebrengen en om activiteiten te blijven
verbieden die te nauwe contacten tussen individuen impliceren en/of verbieden die te nauwe contacten tussen individuen impliceren en/of
een groot aantal personen samenbrengen; een groot aantal personen samenbrengen;
Overwegende dat de gezondheidssituatie op regelmatige basis wordt Overwegende dat de gezondheidssituatie op regelmatige basis wordt
geëvalueerd; dat dit betekent dat een terugkeer naar striktere geëvalueerd; dat dit betekent dat een terugkeer naar striktere
maatregelen nooit is uitgesloten; maatregelen nooit is uitgesloten;
Overwegende de dringende noodzakelijkheid, Overwegende de dringende noodzakelijkheid,
Besluit : Besluit :

Artikel 1.Artikel 1 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

Artikel 1.Artikel 1 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus
COVID-19 te beperken, wordt aangevuld met een 5° als volgt: COVID-19 te beperken, wordt aangevuld met een 5° als volgt:
"5° "gouverneur": de provinciegouverneur of de krachtens artikel 48 "5° "gouverneur": de provinciegouverneur of de krachtens artikel 48
van de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de van de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de
Brusselse Instellingen bevoegde overheid van de Brusselse Brusselse Instellingen bevoegde overheid van de Brusselse
agglomeratie." agglomeratie."

Art. 2.Artikel 4 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

Art. 2.Artikel 4 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus
COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt : COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt :
"Onverminderd artikel 5, oefenen de ondernemingen en verenigingen die "Onverminderd artikel 5, oefenen de ondernemingen en verenigingen die
goederen of diensten aanbieden aan consumenten en vanaf 1 september goederen of diensten aanbieden aan consumenten en vanaf 1 september
2020 de organisatoren van handelsbeurzen, met inbegrip van salons, hun 2020 de organisatoren van handelsbeurzen, met inbegrip van salons, hun
activiteiten uit overeenkomstig het protocol of de daartoe op de activiteiten uit overeenkomstig het protocol of de daartoe op de
website van de bevoegde overheidsdienst bekendgemaakte minimale website van de bevoegde overheidsdienst bekendgemaakte minimale
algemene regels. algemene regels.
Bij gebrek aan een dergelijk protocol dienen de volgende minimale Bij gebrek aan een dergelijk protocol dienen de volgende minimale
regels te worden nageleefd: regels te worden nageleefd:
1° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de 1° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de
organisator van de handelsbeurs, informeert de klanten en werknemers organisator van de handelsbeurs, informeert de klanten en werknemers
tijdig over de geldende preventiemaatregelen en verstrekken de tijdig over de geldende preventiemaatregelen en verstrekken de
werknemers een passende opleiding; werknemers een passende opleiding;
2° een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon wordt gegarandeerd; 2° een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon wordt gegarandeerd;
3° mondmaskers en andere persoonlijke beschermingsmiddelen worden 3° mondmaskers en andere persoonlijke beschermingsmiddelen worden
steeds sterk aanbevolen in de onderneming of vereniging en worden er steeds sterk aanbevolen in de onderneming of vereniging en worden er
gebruikt indien de regels van de social distancing niet kunnen worden gebruikt indien de regels van de social distancing niet kunnen worden
nageleefd omwille van de aard van de uitgeoefende activiteit; nageleefd omwille van de aard van de uitgeoefende activiteit;
4° de activiteit moet zo worden georganiseerd dat samenscholingen 4° de activiteit moet zo worden georganiseerd dat samenscholingen
worden vermeden; worden vermeden;
5° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de 5° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de
organisator van de handelsbeurs, stelt middelen om de noodzakelijke organisator van de handelsbeurs, stelt middelen om de noodzakelijke
handhygiëne te voorzien ter beschikking van het personeel en de handhygiëne te voorzien ter beschikking van het personeel en de
klanten; klanten;
6° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de 6° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de
organisator van de handelsbeurs, neemt de gepaste hygiënemaatregelen organisator van de handelsbeurs, neemt de gepaste hygiënemaatregelen
om de werkplaats en het gebruikte materiaal regelmatig te om de werkplaats en het gebruikte materiaal regelmatig te
desinfecteren; desinfecteren;
7° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de 7° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de
organisator van de handelsbeurs, zorgt voor een goede verluchting van organisator van de handelsbeurs, zorgt voor een goede verluchting van
de werkplaats; de werkplaats;
8° een contactpersoon wordt aangeduid en bekendgemaakt, zodat klanten 8° een contactpersoon wordt aangeduid en bekendgemaakt, zodat klanten
en personeelsleden, en vanaf 1 september 2020 de bezoekers van de en personeelsleden, en vanaf 1 september 2020 de bezoekers van de
handelsbeurs, een mogelijke besmetting met het coronavirus COVID-19 handelsbeurs, een mogelijke besmetting met het coronavirus COVID-19
kunnen melden met het oog op het vergemakkelijken van contact kunnen melden met het oog op het vergemakkelijken van contact
tracing." tracing."

Art. 3.Artikel 5 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

Art. 3.Artikel 5 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus
COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt:
"In de inrichtingen die behoren tot de horecasector gelden bij het "In de inrichtingen die behoren tot de horecasector gelden bij het
ontvangen van klanten minstens de volgende specifieke modaliteiten: ontvangen van klanten minstens de volgende specifieke modaliteiten:
1° de tafels worden zo geplaatst dat een afstand van minstens 1,5 1° de tafels worden zo geplaatst dat een afstand van minstens 1,5
meter tussen de tafels wordt gegarandeerd, tenzij de tafels worden meter tussen de tafels wordt gegarandeerd, tenzij de tafels worden
gescheiden door een plexiglazen wand of een gelijkwaardig alternatief, gescheiden door een plexiglazen wand of een gelijkwaardig alternatief,
met een minimale hoogte van 1,8 meter; met een minimale hoogte van 1,8 meter;
2° een maximum van 15 personen per tafel is toegestaan; 2° een maximum van 15 personen per tafel is toegestaan;
3° enkel zitplaatsen aan tafel zijn toegestaan; 3° enkel zitplaatsen aan tafel zijn toegestaan;
4° elke klant moet aan zijn eigen tafel blijven zitten; 4° elke klant moet aan zijn eigen tafel blijven zitten;
5° het dragen van een mondmasker of, wanneer dit niet mogelijk is 5° het dragen van een mondmasker of, wanneer dit niet mogelijk is
omwille van medische redenen, van een gelaatsscherm is verplicht voor omwille van medische redenen, van een gelaatsscherm is verplicht voor
het zaalpersoneel; het zaalpersoneel;
6° het dragen van een mondmasker of, wanneer dit niet mogelijk is 6° het dragen van een mondmasker of, wanneer dit niet mogelijk is
omwille van medische redenen, van een gelaatsscherm is verplicht voor omwille van medische redenen, van een gelaatsscherm is verplicht voor
het keukenpersoneel; het keukenpersoneel;
7° er is geen enkele bediening aan de bar toegestaan, met uitzondering 7° er is geen enkele bediening aan de bar toegestaan, met uitzondering
van eenmanszaken met naleving van een afstand van 1,5 meter; van eenmanszaken met naleving van een afstand van 1,5 meter;
8° terrassen en openbare ruimten worden georganiseerd overeenkomstig 8° terrassen en openbare ruimten worden georganiseerd overeenkomstig
de voorschriften bepaald door de gemeentelijke overheden en met de voorschriften bepaald door de gemeentelijke overheden en met
respect voor dezelfde regels als deze die binnen gelden; respect voor dezelfde regels als deze die binnen gelden;
9° drankgelegenheden en restaurants mogen geopend blijven vanaf het 9° drankgelegenheden en restaurants mogen geopend blijven vanaf het
gebruikelijke openingsuur tot één uur `s nachts, tenzij de gebruikelijke openingsuur tot één uur `s nachts, tenzij de
gemeentelijke overheid oplegt dat ze eerder moeten sluiten, en moeten gemeentelijke overheid oplegt dat ze eerder moeten sluiten, en moeten
vanaf één uur 's nachts minstens gedurende een ononderbroken periode vanaf één uur 's nachts minstens gedurende een ononderbroken periode
van vijf opeenvolgende uren gesloten blijven; van vijf opeenvolgende uren gesloten blijven;
10° de contactgegevens van één klant per tafel, die zich kunnen 10° de contactgegevens van één klant per tafel, die zich kunnen
beperken tot een telefoonnummer of een e-mailadres, moeten worden beperken tot een telefoonnummer of een e-mailadres, moeten worden
geregistreerd bij aankomst en bewaard gedurende 14 dagen teneinde enig geregistreerd bij aankomst en bewaard gedurende 14 dagen teneinde enig
later contactonderzoek te faciliteren. Die contactgegevens mogen enkel later contactonderzoek te faciliteren. Die contactgegevens mogen enkel
worden gebruikt voor de doeleinden van de strijd tegen COVID-19, ze worden gebruikt voor de doeleinden van de strijd tegen COVID-19, ze
moeten worden vernietigd na 14 dagen en de klanten moeten moeten worden vernietigd na 14 dagen en de klanten moeten
uitdrukkelijk hun akkoord geven. Voor de klanten die dit weigeren uitdrukkelijk hun akkoord geven. Voor de klanten die dit weigeren
wordt de toegang tot de inrichting bij aankomst geweigerd." wordt de toegang tot de inrichting bij aankomst geweigerd."

Art. 4.Het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende

Art. 4.Het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende

maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te
beperken, wordt aangevuld met een artikel 5bis als volgt: beperken, wordt aangevuld met een artikel 5bis als volgt:
"Het individueel en collectief gebruik van waterpijpen is verboden in "Het individueel en collectief gebruik van waterpijpen is verboden in
voor het publiek toegankelijke plaatsen." voor het publiek toegankelijke plaatsen."

Art. 5.Artikel 8 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

Art. 5.Artikel 8 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus
COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt:
"Winkels mogen open blijven volgens de gebruikelijke dagen en uren. "Winkels mogen open blijven volgens de gebruikelijke dagen en uren.
Nachtwinkels mogen geopend blijven vanaf het gebruikelijke openingsuur Nachtwinkels mogen geopend blijven vanaf het gebruikelijke openingsuur
tot 22.00 uur." tot 22.00 uur."

Art. 6.Artikel 11 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

Art. 6.Artikel 11 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus
COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt:
" § 1. Behoudens andersluidende bepaling voorzien door dit besluit, " § 1. Behoudens andersluidende bepaling voorzien door dit besluit,
zijn samenscholingen van meer dan 15 personen enkel toegelaten onder zijn samenscholingen van meer dan 15 personen enkel toegelaten onder
de voorwaarden voorzien en voor de activiteiten toegelaten door dit de voorwaarden voorzien en voor de activiteiten toegelaten door dit
artikel. artikel.
§ 2. Een maximum van 50 personen mag de volgende activiteiten § 2. Een maximum van 50 personen mag de volgende activiteiten
bijwonen: bijwonen:
1° de activiteiten in georganiseerd verband, in het bijzonder door een 1° de activiteiten in georganiseerd verband, in het bijzonder door een
club of vereniging, steeds in aanwezigheid van een meerderjarige club of vereniging, steeds in aanwezigheid van een meerderjarige
trainer, begeleider of toezichter; trainer, begeleider of toezichter;
2° de zomerkampen en -stages met naleving van de regels voorzien in 2° de zomerkampen en -stages met naleving van de regels voorzien in
artikel 15. artikel 15.
§ 3. Een maximum van 50 personen mag gezeten recepties en banketten, § 3. Een maximum van 50 personen mag gezeten recepties en banketten,
met privékarakter, bijwonen, die worden verzorgd door een met privékarakter, bijwonen, die worden verzorgd door een
professionele catering/traiteur onderneming, met naleving van de professionele catering/traiteur onderneming, met naleving van de
modaliteiten voorzien in artikel 5, 1° tot en met 3° en 5° tot en met modaliteiten voorzien in artikel 5, 1° tot en met 3° en 5° tot en met
10° en onverminderd artikel 4, lid 2, 1° en 5° tot en met 8° of het 10° en onverminderd artikel 4, lid 2, 1° en 5° tot en met 8° of het
toepasselijke protocol. toepasselijke protocol.
§ 4. Een maximum van 200 personen mag de volgende activiteiten § 4. Een maximum van 200 personen mag de volgende activiteiten
bijwonen: bijwonen:
1° burgerlijke huwelijken; 1° burgerlijke huwelijken;
2° begrafenissen en crematies, andere dan de activiteiten bedoeld in 2° begrafenissen en crematies, andere dan de activiteiten bedoeld in
3°, zonder de mogelijkheid van blootstelling van het lichaam; 3°, zonder de mogelijkheid van blootstelling van het lichaam;
3° de collectieve uitoefening van de eredienst en de collectieve 3° de collectieve uitoefening van de eredienst en de collectieve
uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening, alsook uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening, alsook
de activiteiten binnen een filosofisch-levensbeschouwelijke de activiteiten binnen een filosofisch-levensbeschouwelijke
vereniging, met naleving van de regels voorzien door artikel 14. vereniging, met naleving van de regels voorzien door artikel 14.
§ 5. Een publiek van maximum 200 personen mag evenementen, § 5. Een publiek van maximum 200 personen mag evenementen,
voorstellingen, gezeten recepties en banketten toegankelijk voor het voorstellingen, gezeten recepties en banketten toegankelijk voor het
publiek, en wedstrijden bijwonen, voor zover deze binnen worden publiek, en wedstrijden bijwonen, voor zover deze binnen worden
georganiseerd met naleving van de modaliteiten voorzien in artikel 4, georganiseerd met naleving van de modaliteiten voorzien in artikel 4,
lid 2, of in het toepasselijke protocol, en onverminderd artikel 5. lid 2, of in het toepasselijke protocol, en onverminderd artikel 5.
Een publiek van maximum 400 personen mag evenementen, voorstellingen, Een publiek van maximum 400 personen mag evenementen, voorstellingen,
gezeten recepties en banketten toegankelijk voor het publiek, en gezeten recepties en banketten toegankelijk voor het publiek, en
wedstrijden bijwonen, voor zover deze buiten worden georganiseerd met wedstrijden bijwonen, voor zover deze buiten worden georganiseerd met
naleving van de modaliteiten voorzien in artikel 4, lid 2, of in het naleving van de modaliteiten voorzien in artikel 4, lid 2, of in het
toepasselijke protocol, en onverminderd artikel 5. toepasselijke protocol, en onverminderd artikel 5.
Wanneer een evenement, voorstelling, gezeten receptie of banket Wanneer een evenement, voorstelling, gezeten receptie of banket
toegankelijk voor het publiek, of wedstrijd wordt georganiseerd voor toegankelijk voor het publiek, of wedstrijd wordt georganiseerd voor
een publiek van meer dan 200 personen of op de openbare weg, is de een publiek van meer dan 200 personen of op de openbare weg, is de
voorafgaande toelating van de bevoegde gemeentelijke overheid voorafgaande toelating van de bevoegde gemeentelijke overheid
overeenkomstig artikel 13 vereist. overeenkomstig artikel 13 vereist.
§ 6. Een maximum van 400 deelnemers mag statische betogingen bijwonen § 6. Een maximum van 400 deelnemers mag statische betogingen bijwonen
die plaatsvinden op de openbare weg, waar de social distancing kan die plaatsvinden op de openbare weg, waar de social distancing kan
worden gerespecteerd, en die voorafgaand werden toegelaten door de worden gerespecteerd, en die voorafgaand werden toegelaten door de
bevoegde gemeentelijke overheid overeenkomstig artikel 13. bevoegde gemeentelijke overheid overeenkomstig artikel 13.
§ 7. Onverminderd een eventueel protocol en onverminderd de § 7. Onverminderd een eventueel protocol en onverminderd de
richtlijnen en/of beperkingen bepaald door de bevoegde gemeentelijke richtlijnen en/of beperkingen bepaald door de bevoegde gemeentelijke
overheid, mag eenieder deelnemen aan sportieve wedstrijden. overheid, mag eenieder deelnemen aan sportieve wedstrijden.
Wanneer een sportieve wedstrijd wordt georganiseerd voor meer dan 200 Wanneer een sportieve wedstrijd wordt georganiseerd voor meer dan 200
deelnemers of op de openbare weg, is de voorafgaande toelating van de deelnemers of op de openbare weg, is de voorafgaande toelating van de
bevoegde gemeentelijke overheid overeenkomstig artikel 13 vereist." bevoegde gemeentelijke overheid overeenkomstig artikel 13 vereist."

Art. 7.Artikel 12 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

Art. 7.Artikel 12 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus
COVID-19 te beperken, wordt opgeheven. COVID-19 te beperken, wordt opgeheven.

Art. 8.Artikel 13 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

Art. 8.Artikel 13 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus
COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt : COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt :
"De bevoegde gemeentelijke overheid gebruikt de matrix bedoeld door de "De bevoegde gemeentelijke overheid gebruikt de matrix bedoeld door de
Nationale Veiligheidsraad tijdens diens vergadering van 24 juni 2020, Nationale Veiligheidsraad tijdens diens vergadering van 24 juni 2020,
die haar daartoe ter beschikking wordt gesteld, wanneer ze een die haar daartoe ter beschikking wordt gesteld, wanneer ze een
toelatingsbeslissing neemt met betrekking tot de organisatie van: toelatingsbeslissing neemt met betrekking tot de organisatie van:
1° een evenement, voorstelling of wedstrijd bedoeld in artikel 11, § 1° een evenement, voorstelling of wedstrijd bedoeld in artikel 11, §
5, lid 3; 5, lid 3;
2° een betoging bedoeld in artikel 11, § 6; 2° een betoging bedoeld in artikel 11, § 6;
3° een sportieve wedstrijd bedoeld in artikel 11, § 7, lid 2. 3° een sportieve wedstrijd bedoeld in artikel 11, § 7, lid 2.
De kermissen, de gezeten recepties en banketten bedoeld in artikel 11, De kermissen, de gezeten recepties en banketten bedoeld in artikel 11,
§ 3 en § 5, de evenementen, voorstellingen en wedstrijden bedoeld in § 3 en § 5, de evenementen, voorstellingen en wedstrijden bedoeld in
artikel 11, § 5, de betogingen bedoeld in artikel 11, § 6 en de artikel 11, § 5, de betogingen bedoeld in artikel 11, § 6 en de
sportieve wedstrijden bedoeld in artikel 11, § 7 mogen niet sportieve wedstrijden bedoeld in artikel 11, § 7 mogen niet
plaatsvinden tussen één uur 's nachts en zes uur 's morgens." plaatsvinden tussen één uur 's nachts en zes uur 's morgens."

Art. 9.Artikel 14 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

Art. 9.Artikel 14 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus
COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt:
"De collectieve uitoefening van de eredienst en de collectieve "De collectieve uitoefening van de eredienst en de collectieve
uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening en van uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening en van
activiteiten binnen een filosofisch-levensbeschouwelijke vereniging, activiteiten binnen een filosofisch-levensbeschouwelijke vereniging,
evenals de individuele bezoeken van gebouwen der eredienst en van evenals de individuele bezoeken van gebouwen der eredienst en van
gebouwen bestemd voor de openbare uitoefening van de gebouwen bestemd voor de openbare uitoefening van de
niet-confessionele morele dienstverlening zijn toegestaan. niet-confessionele morele dienstverlening zijn toegestaan.
De representatieve organen van de erediensten en van de organisaties De representatieve organen van de erediensten en van de organisaties
die morele diensten verlenen op basis van een niet-confessionele die morele diensten verlenen op basis van een niet-confessionele
levensbeschouwing nemen de nodige maatregelen en vaardigen richtlijnen levensbeschouwing nemen de nodige maatregelen en vaardigen richtlijnen
uit, met inachtneming van volgende voorwaarden: uit, met inachtneming van volgende voorwaarden:
1° het respect van de regels van social distancing, in het bijzonder 1° het respect van de regels van social distancing, in het bijzonder
het behoud van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon, behalve het behoud van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon, behalve
voor personen die onder hetzelfde dak wonen; voor personen die onder hetzelfde dak wonen;
2° het respect van het vooraf bepaalde maximum aantal personen per 2° het respect van het vooraf bepaalde maximum aantal personen per
gebouw, met een maximum van 200 personen per gebouw; gebouw, met een maximum van 200 personen per gebouw;
3° het verbod op fysieke aanrakingen van personen en van voorwerpen 3° het verbod op fysieke aanrakingen van personen en van voorwerpen
door verschillende deelnemers; door verschillende deelnemers;
4° de terbeschikkingstelling van middelen om de noodzakelijke 4° de terbeschikkingstelling van middelen om de noodzakelijke
handhygiëne te voorzien bij de in- en uitgang." handhygiëne te voorzien bij de in- en uitgang."

Art. 10.In artikel 18 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

Art. 10.In artikel 18 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus
COVID-19, vervangen bij het ministerieel besluit van 10 juli 2020, COVID-19, vervangen bij het ministerieel besluit van 10 juli 2020,
worden de volgende wijzigingen aangebracht: worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° paragrafen 3 tot en met 5 worden vervangen als volgt: 1° paragrafen 3 tot en met 5 worden vervangen als volgt:
" § 3. Voor de overeenkomstig de paragrafen 1 en 2 toegelaten reizen " § 3. Voor de overeenkomstig de paragrafen 1 en 2 toegelaten reizen
naar België vanuit een land dat geen deel uitmaakt van de Schengenzone naar België vanuit een land dat geen deel uitmaakt van de Schengenzone
is de reiziger er toe gehouden om voorafgaand aan de reis het is de reiziger er toe gehouden om voorafgaand aan de reis het
elektronisch Passenger Locator Form, bekendgemaakt op de websites van elektronisch Passenger Locator Form, bekendgemaakt op de websites van
de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst
Vreemdelingenzaken, in te vullen en voor te leggen aan de vervoerder Vreemdelingenzaken, in te vullen en voor te leggen aan de vervoerder
voor boarding. voor boarding.
Indien het niet mogelijk is voor de reiziger om gebruik te maken van Indien het niet mogelijk is voor de reiziger om gebruik te maken van
het elektronisch Passenger Locator Form, is hij ertoe gehouden het het elektronisch Passenger Locator Form, is hij ertoe gehouden het
papieren Passenger Locator Form bekendgemaakt op de websites van de papieren Passenger Locator Form bekendgemaakt op de websites van de
Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst
Vreemdelingenzaken in te vullen en te ondertekenen. Vreemdelingenzaken in te vullen en te ondertekenen.
De vervoerder is ertoe gehouden te controleren dat alle passagiers, De vervoerder is ertoe gehouden te controleren dat alle passagiers,
voorafgaand aan de boarding, een Passenger Locator Form hebben voorafgaand aan de boarding, een Passenger Locator Form hebben
ingevuld. Bij gebrek aan dit formulier is de vervoerder ertoe gehouden ingevuld. Bij gebrek aan dit formulier is de vervoerder ertoe gehouden
het boarden te weigeren. het boarden te weigeren.
Bij gebrek aan deze verklaring of bij valse, misleidende of Bij gebrek aan deze verklaring of bij valse, misleidende of
onvolledige informatie in deze verklaring kan in voorkomend geval de onvolledige informatie in deze verklaring kan in voorkomend geval de
binnenkomst geweigerd worden overeenkomstig artikel 14 van de binnenkomst geweigerd worden overeenkomstig artikel 14 van de
Schengengrenscode of artikel 43 van de wet van 15 december 1980 Schengengrenscode of artikel 43 van de wet van 15 december 1980
betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging
en de verwijdering van vreemdelingen. en de verwijdering van vreemdelingen.
§ 4. In geval van een reis naar België vanuit een gebied in de § 4. In geval van een reis naar België vanuit een gebied in de
Schengenzone is de reiziger ertoe gehouden om voorafgaand aan de reis Schengenzone is de reiziger ertoe gehouden om voorafgaand aan de reis
het elektronisch Passenger Locator Form, bekendgemaakt op de websites het elektronisch Passenger Locator Form, bekendgemaakt op de websites
van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst
Vreemdelingenzaken, in te vullen en voor te leggen aan de vervoerder Vreemdelingenzaken, in te vullen en voor te leggen aan de vervoerder
voor boarding. voor boarding.
Indien het niet mogelijk is voor de reiziger om gebruik te maken van Indien het niet mogelijk is voor de reiziger om gebruik te maken van
het elektronisch Passenger Locator Form, is hij ertoe gehouden het het elektronisch Passenger Locator Form, is hij ertoe gehouden het
papieren Passenger Locator Form bekendgemaakt op de websites van de papieren Passenger Locator Form bekendgemaakt op de websites van de
Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst
Vreemdelingenzaken in te vullen, te ondertekenen en te bezorgen aan de Vreemdelingenzaken in te vullen, te ondertekenen en te bezorgen aan de
vervoerder. De vervoerder is ertoe gehouden deze verklaring onverwijld vervoerder. De vervoerder is ertoe gehouden deze verklaring onverwijld
te bezorgen aan Saniport. te bezorgen aan Saniport.
De vervoerder is ertoe gehouden te controleren dat alle passagiers, De vervoerder is ertoe gehouden te controleren dat alle passagiers,
voorafgaand aan de boarding, een Passenger Locator Form hebben voorafgaand aan de boarding, een Passenger Locator Form hebben
ingevuld. Bij gebrek van dit formulier is de vervoerder ertoe gehouden ingevuld. Bij gebrek van dit formulier is de vervoerder ertoe gehouden
het boarden te weigeren. het boarden te weigeren.
§ 5. In geval van een reis bedoeld in de paragrafen 3 en 4 waarbij § 5. In geval van een reis bedoeld in de paragrafen 3 en 4 waarbij
geen gebruik wordt gemaakt van een vervoerder, is de reiziger, van wie geen gebruik wordt gemaakt van een vervoerder, is de reiziger, van wie
het verblijf in België meer dan 48 uur duurt, en het voorafgaand het verblijf in België meer dan 48 uur duurt, en het voorafgaand
verblijf buiten België meer dan 48 uur duurde, er persoonlijk toe verblijf buiten België meer dan 48 uur duurde, er persoonlijk toe
gehouden om, voorafgaand aan de reis, het elektronisch Passenger gehouden om, voorafgaand aan de reis, het elektronisch Passenger
Locator Form, bekendgemaakt op de websites van de Federale Locator Form, bekendgemaakt op de websites van de Federale
Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst
Vreemdelingenzaken, in te vullen en te ondertekenen. Vreemdelingenzaken, in te vullen en te ondertekenen.
Indien het niet mogelijk is voor de reiziger om gebruik te maken van Indien het niet mogelijk is voor de reiziger om gebruik te maken van
het elektronisch Passenger Locator Form, is hij ertoe gehouden om, het elektronisch Passenger Locator Form, is hij ertoe gehouden om,
voorafgaand aan de reis, het papieren Passenger Locator Form voorafgaand aan de reis, het papieren Passenger Locator Form
bekendgemaakt op de websites van de Federale Overheidsdienst bekendgemaakt op de websites van de Federale Overheidsdienst
Buitenlandse Zaken en van de Dienst Vreemdelingenzaken in te vullen, Buitenlandse Zaken en van de Dienst Vreemdelingenzaken in te vullen,
te ondertekenen en te bezorgen aan Saniport." te ondertekenen en te bezorgen aan Saniport."
2° er wordt een paragraaf 6 ingevoegd, luidende: 2° er wordt een paragraaf 6 ingevoegd, luidende:
" § 6. De persoonsgegevens ingezameld via de Passenger Locator Form in " § 6. De persoonsgegevens ingezameld via de Passenger Locator Form in
uitvoering van paragrafen 3, 4 en 5 kunnen worden opgeslagen in de uitvoering van paragrafen 3, 4 en 5 kunnen worden opgeslagen in de
Gegevensbank I bedoeld in artikel 1, § 1, 5° van het koninklijk Gegevensbank I bedoeld in artikel 1, § 1, 5° van het koninklijk
besluit nr. 44 betreffende de gezamenlijke gegevensverwerking door besluit nr. 44 betreffende de gezamenlijke gegevensverwerking door
Sciensano en de door de overheden van de bevoegde gefedereerde Sciensano en de door de overheden van de bevoegde gefedereerde
entiteiten of door de bevoegde agentschappen aangeduide contactcentra, entiteiten of door de bevoegde agentschappen aangeduide contactcentra,
gezondheidsinspecties en mobiele teams in het kader van een gezondheidsinspecties en mobiele teams in het kader van een
contactonderzoek bij personen die (vermoedelijk) met het coronavirus contactonderzoek bij personen die (vermoedelijk) met het coronavirus
COVID-19 besmet zijn op basis van de gegevensbank bij Sciensano en COVID-19 besmet zijn op basis van de gegevensbank bij Sciensano en
worden verwerkt en uitgewisseld voor de verwerkingsdoeleinden bepaald worden verwerkt en uitgewisseld voor de verwerkingsdoeleinden bepaald
in artikel 3 van dat koninklijk besluit." in artikel 3 van dat koninklijk besluit."

Art. 11.Artikel 21bis van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

Art. 11.Artikel 21bis van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus
COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt:
"Eenieder is vanaf de leeftijd van 12 jaar verplicht om de mond en de "Eenieder is vanaf de leeftijd van 12 jaar verplicht om de mond en de
neus te bedekken met een mondmasker of elk ander alternatief in stof neus te bedekken met een mondmasker of elk ander alternatief in stof
op de volgende plaatsen: op de volgende plaatsen:
1° de winkels en de winkelcentra; 1° de winkels en de winkelcentra;
2° de bioscopen; 2° de bioscopen;
3° de theater-, concert- en conferentiezalen; 3° de theater-, concert- en conferentiezalen;
4° de auditoria; 4° de auditoria;
5° de gebedshuizen en bezinningsplaatsen; 5° de gebedshuizen en bezinningsplaatsen;
6° de musea; 6° de musea;
7° de bibliotheken; 7° de bibliotheken;
8° de casino's en de speelautomatenhallen; 8° de casino's en de speelautomatenhallen;
9° de winkelstraten, en elke private of publieke druk bezochte plaats, 9° de winkelstraten, en elke private of publieke druk bezochte plaats,
bepaald door de bevoegde lokale overheid; bepaald door de bevoegde lokale overheid;
10° de openbare gebouwen (voor de publiek toegankelijke delen); 10° de openbare gebouwen (voor de publiek toegankelijke delen);
11° de markten, met inbegrip van de brocante- en rommelmarkten, de 11° de markten, met inbegrip van de brocante- en rommelmarkten, de
kermissen, en de handelsbeurzen, met inbegrip van de salons; kermissen, en de handelsbeurzen, met inbegrip van de salons;
12° de inrichtingen die behoren tot de horecasector, behalve wanneer 12° de inrichtingen die behoren tot de horecasector, behalve wanneer
de klanten aan hun eigen tafel zitten. de klanten aan hun eigen tafel zitten.
Wanneer het dragen van een mondmasker of elk alternatief in stof niet Wanneer het dragen van een mondmasker of elk alternatief in stof niet
mogelijk is omwille van medische redenen, mag een gelaatsscherm worden mogelijk is omwille van medische redenen, mag een gelaatsscherm worden
gebruikt." gebruikt."

Art. 12.Artikel 22 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

Art. 12.Artikel 22 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus
COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt:
"Inbreuken op de bepalingen van de volgende artikelen worden beteugeld "Inbreuken op de bepalingen van de volgende artikelen worden beteugeld
met de straffen bepaald door artikel 187 van de wet van 15 mei 2007 met de straffen bepaald door artikel 187 van de wet van 15 mei 2007
betreffende de civiele veiligheid: betreffende de civiele veiligheid:
- de artikelen 4 tot en met 8bis, met uitzondering van de bepalingen - de artikelen 4 tot en met 8bis, met uitzondering van de bepalingen
die betrekking hebben op de relatie tussen de werkgever en de die betrekking hebben op de relatie tussen de werkgever en de
werknemer; werknemer;
- het artikel 10, met uitzondering van de bepalingen die betrekking - het artikel 10, met uitzondering van de bepalingen die betrekking
hebben op de relatie tussen de werkgever en de werknemer, en op de hebben op de relatie tussen de werkgever en de werknemer, en op de
verplichtingen van de bevoegde gemeentelijke overheid; verplichtingen van de bevoegde gemeentelijke overheid;
- de artikelen 11, 16, 18, 19 en 21bis." - de artikelen 11, 16, 18, 19 en 21bis."

Art. 13.Artikel 23 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

Art. 13.Artikel 23 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020

houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus
COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt:
" § 1. De gemeentelijke overheden en de overheden van bestuurlijke " § 1. De gemeentelijke overheden en de overheden van bestuurlijke
politie zijn belast met de uitvoering van dit besluit. politie zijn belast met de uitvoering van dit besluit.
De burgemeesters kunnen in overleg met de gouverneur en de bevoegde De burgemeesters kunnen in overleg met de gouverneur en de bevoegde
overheden van de gefedereerde entiteiten aanvullende preventieve overheden van de gefedereerde entiteiten aanvullende preventieve
maatregelen nemen ten opzichte van deze voorzien in dit besluit. maatregelen nemen ten opzichte van deze voorzien in dit besluit.
Wanneer de burgemeester of de gouverneur door het gezondheidsorganisme Wanneer de burgemeester of de gouverneur door het gezondheidsorganisme
van de betrokken gefedereerde entiteit wordt ingelicht over een van de betrokken gefedereerde entiteit wordt ingelicht over een
plaatselijke heropleving van de epidemie op diens grondgebied, of plaatselijke heropleving van de epidemie op diens grondgebied, of
wanneer hij dit vaststelt, moet hij bijkomende maatregelen nemen wanneer hij dit vaststelt, moet hij bijkomende maatregelen nemen
vereist door de situatie. Hij informeert hierover onmiddellijk de vereist door de situatie. Hij informeert hierover onmiddellijk de
gouverneur en de bevoegde overheden van de gefedereerde entiteiten. gouverneur en de bevoegde overheden van de gefedereerde entiteiten.
Indien de beoogde maatregelen evenwel een impact hebben op de federale Indien de beoogde maatregelen evenwel een impact hebben op de federale
middelen of een impact hebben op naburige gemeenten of op nationaal middelen of een impact hebben op naburige gemeenten of op nationaal
niveau, is een overleg vereist overeenkomstig het koninklijk besluit niveau, is een overleg vereist overeenkomstig het koninklijk besluit
van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van
noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende
de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van
crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer
op nationaal niveau vereisen. op nationaal niveau vereisen.
De burgemeester is verantwoordelijk voor de organisatie van de De burgemeester is verantwoordelijk voor de organisatie van de
mondelinge en visuele communicatie van de specifieke maatregelen mondelinge en visuele communicatie van de specifieke maatregelen
genomen op het grondgebied van zijn of haar gemeente. genomen op het grondgebied van zijn of haar gemeente.
De minister van Binnenlandse Zaken geeft de instructies over de De minister van Binnenlandse Zaken geeft de instructies over de
coördinatie. coördinatie.
§ 2. De politiediensten hebben als opdracht toe te zien op de naleving § 2. De politiediensten hebben als opdracht toe te zien op de naleving
van dit besluit, zo nodig door het uitoefenen van dwang en geweld, van dit besluit, zo nodig door het uitoefenen van dwang en geweld,
overeenkomstig de bepalingen van artikel 37 van de wet op het overeenkomstig de bepalingen van artikel 37 van de wet op het
politieambt." politieambt."

Art. 14.Dit besluit treedt in werking op 25 juli 2020, met

Art. 14.Dit besluit treedt in werking op 25 juli 2020, met

uitzondering van artikel 10, dat op 1 augustus 2020 in werking treedt. uitzondering van artikel 10, dat op 1 augustus 2020 in werking treedt.
Brussel, 24 juli 2020. Brussel, 24 juli 2020.
P. DE CREM P. DE CREM
^