| Ministerieel besluit houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken | Ministerieel besluit houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken | 
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN | FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN | 
| 24 JULI 2020. - Ministerieel besluit houdende wijziging van het | 24 JULI 2020. - Ministerieel besluit houdende wijziging van het | 
| ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen | ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen | 
| om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken | om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken | 
| De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, | De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, | 
| Gelet op de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele | Gelet op de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele | 
| bescherming, artikel 4; | bescherming, artikel 4; | 
| Gelet op de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt, artikelen 11 | Gelet op de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt, artikelen 11 | 
| en 42; | en 42; | 
| Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, | Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, | 
| artikelen 181, 182 en 187; | artikelen 181, 182 en 187; | 
| Gelet op het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende | Gelet op het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende | 
| maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te | maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te | 
| beperken; | beperken; | 
| Gelet op artikel 8, § 2, 1° en 2°, van de wet van 15 december 2013 | Gelet op artikel 8, § 2, 1° en 2°, van de wet van 15 december 2013 | 
| houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging is | houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging is | 
| dit besluit uitgezonderd van de regelgevingsimpactanalyse; | dit besluit uitgezonderd van de regelgevingsimpactanalyse; | 
| Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 24 | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 24 | 
| juli 2020; | juli 2020; | 
| Gelet op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, gegeven op 24 | Gelet op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, gegeven op 24 | 
| juli 2020; | juli 2020; | 
| Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari | Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari | 
| 1973, artikel 3, § 1, eerste lid; | 1973, artikel 3, § 1, eerste lid; | 
| Gelet op de dringende noodzakelijkheid, die niet toelaat te wachten op | Gelet op de dringende noodzakelijkheid, die niet toelaat te wachten op | 
| het advies van de afdeling wetgeving van de Raad van State binnen een | het advies van de afdeling wetgeving van de Raad van State binnen een | 
| verkorte termijn van vijf dagen, onder meer omwille van de noodzaak om | verkorte termijn van vijf dagen, onder meer omwille van de noodzaak om | 
| maatregelen te overwegen die gegrond zijn op epidemiologische | maatregelen te overwegen die gegrond zijn op epidemiologische | 
| resultaten die van dag op dag evolueren en waarvan de laatste de | resultaten die van dag op dag evolueren en waarvan de laatste de | 
| maatregelen beslist tijdens de Nationale Veiligheidsraad die is | maatregelen beslist tijdens de Nationale Veiligheidsraad die is | 
| bijeengekomen op 23 juli 2020 hebben gerechtvaardigd; dat het zodoende | bijeengekomen op 23 juli 2020 hebben gerechtvaardigd; dat het zodoende | 
| dringend is om bepaalde maatregelen te hernieuwen en om andere aan te | dringend is om bepaalde maatregelen te hernieuwen en om andere aan te | 
| passen; | passen; | 
| Overwegende het overleg tussen de regeringen van de deelstaten en de | Overwegende het overleg tussen de regeringen van de deelstaten en de | 
| bevoegde federale overheden binnen de Nationale Veiligheidsraad, die | bevoegde federale overheden binnen de Nationale Veiligheidsraad, die | 
| is bijeengekomen op 10, 12, 17 en 27 maart 2020, op 15 en 24 april | is bijeengekomen op 10, 12, 17 en 27 maart 2020, op 15 en 24 april | 
| 2020, op 6, 13, 20 en 29 mei 2020, op 3, 24 en 30 juni 2020, alsook op | 2020, op 6, 13, 20 en 29 mei 2020, op 3, 24 en 30 juni 2020, alsook op | 
| 10, 15 en 23 juli 2020; | 10, 15 en 23 juli 2020; | 
| Overwegende artikel 191 van het Verdrag betreffende de Werking van de | Overwegende artikel 191 van het Verdrag betreffende de Werking van de | 
| Europese Unie, dat het voorzorgsbeginsel in het kader van het beheer | Europese Unie, dat het voorzorgsbeginsel in het kader van het beheer | 
| van internationale gezondheidscrisissen en van de actieve | van internationale gezondheidscrisissen en van de actieve | 
| voorbereiding van zulke potentiële crisissen verankert; dat dit | voorbereiding van zulke potentiële crisissen verankert; dat dit | 
| beginsel inhoudt dat, wanneer een ernstig risico hoogstwaarschijnlijk | beginsel inhoudt dat, wanneer een ernstig risico hoogstwaarschijnlijk | 
| werkelijkheid zal worden, het aan de overheid is om dringende en | werkelijkheid zal worden, het aan de overheid is om dringende en | 
| voorlopige maatregelen te nemen; | voorlopige maatregelen te nemen; | 
| Overwegende de verklaring van de WHO omtrent de karakteristieken van | Overwegende de verklaring van de WHO omtrent de karakteristieken van | 
| het coronavirus COVID-19, in het bijzonder met betrekking tot de | het coronavirus COVID-19, in het bijzonder met betrekking tot de | 
| besmettelijkheid en het sterfterisico; | besmettelijkheid en het sterfterisico; | 
| Overwegende de kwalificatie van het coronavirus COVID-19 als een | Overwegende de kwalificatie van het coronavirus COVID-19 als een | 
| pandemie door de WHO op 11 maart 2020; | pandemie door de WHO op 11 maart 2020; | 
| Overwegende dat de WHO op 16 maart 2020 het hoogste dreigingsniveau | Overwegende dat de WHO op 16 maart 2020 het hoogste dreigingsniveau | 
| heeft uitgeroepen aangaande de COVID-19 die de wereldeconomie | heeft uitgeroepen aangaande de COVID-19 die de wereldeconomie | 
| destabiliseert en zich snel verspreidt over de wereld; | destabiliseert en zich snel verspreidt over de wereld; | 
| Overwegende de verklaring van de regionale directeur van de WHO voor | Overwegende de verklaring van de regionale directeur van de WHO voor | 
| Europa van 3 juni 2020, die stelt dat de overgang naar "een nieuw | Europa van 3 juni 2020, die stelt dat de overgang naar "een nieuw | 
| normaal" dient te zijn gebaseerd op de principes van volksgezondheid, | normaal" dient te zijn gebaseerd op de principes van volksgezondheid, | 
| alsook op economische en maatschappelijke overwegingen, en dat de | alsook op economische en maatschappelijke overwegingen, en dat de | 
| besluitvormers op alle niveaus het leidende principe moeten volgen op | besluitvormers op alle niveaus het leidende principe moeten volgen op | 
| grond waarvan de overgang progressief en behoedzaam dient te gebeuren; | grond waarvan de overgang progressief en behoedzaam dient te gebeuren; | 
| Overwegende de verspreiding van het coronavirus COVID-19 op Europees | Overwegende de verspreiding van het coronavirus COVID-19 op Europees | 
| grondgebied, en in België; dat het totale aantal besmettingen blijft | grondgebied, en in België; dat het totale aantal besmettingen blijft | 
| stijgen; | stijgen; | 
| Overwegende de urgentie en het risico voor de volksgezondheid die het | Overwegende de urgentie en het risico voor de volksgezondheid die het | 
| coronavirus COVID-19 met zich meebrengt voor de Belgische bevolking; | coronavirus COVID-19 met zich meebrengt voor de Belgische bevolking; | 
| Overwegende dat het coronavirus COVID-19 een infectieziekte is die | Overwegende dat het coronavirus COVID-19 een infectieziekte is die | 
| meestal de longen en luchtwegen treft; | meestal de longen en luchtwegen treft; | 
| Overwegende dat het coronavirus COVID-19 zich via de lucht lijkt over | Overwegende dat het coronavirus COVID-19 zich via de lucht lijkt over | 
| te dragen van mens op mens; dat de overdracht van de ziekte lijkt | te dragen van mens op mens; dat de overdracht van de ziekte lijkt | 
| plaats te vinden via alle mogelijke emissies via de mond en de neus; | plaats te vinden via alle mogelijke emissies via de mond en de neus; | 
| Overwegende het aantal besmettingsgevallen dat werd gedetecteerd en | Overwegende het aantal besmettingsgevallen dat werd gedetecteerd en | 
| het aantal sterfgevallen dat zich heeft voorgedaan in België sinds 13 | het aantal sterfgevallen dat zich heeft voorgedaan in België sinds 13 | 
| maart 2020; | maart 2020; | 
| Overwegende de adviezen van CELEVAL; | Overwegende de adviezen van CELEVAL; | 
| Overwegende het advies van de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de | Overwegende het advies van de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de | 
| KMO van 22 april 2020; | KMO van 22 april 2020; | 
| Overwegende dat het gevaar zich uitstrekt over het gehele nationale | Overwegende dat het gevaar zich uitstrekt over het gehele nationale | 
| grondgebied; dat het van algemeen belang is dat er een coherentie | grondgebied; dat het van algemeen belang is dat er een coherentie | 
| bestaat bij het nemen van maatregelen voor de handhaving van de | bestaat bij het nemen van maatregelen voor de handhaving van de | 
| openbare orde, teneinde de efficiëntie ervan te maximaliseren; | openbare orde, teneinde de efficiëntie ervan te maximaliseren; | 
| Overwegende dat, gezien wat voorafgaat, bepaalde bijeenkomsten in | Overwegende dat, gezien wat voorafgaat, bepaalde bijeenkomsten in | 
| besloten of overdekte plaatsen, maar ook in open lucht, nog steeds een | besloten of overdekte plaatsen, maar ook in open lucht, nog steeds een | 
| specifieke bedreiging vormen voor de volksgezondheid; | specifieke bedreiging vormen voor de volksgezondheid; | 
| Overwegende dat een politiemaatregel houdende een beperking en | Overwegende dat een politiemaatregel houdende een beperking en | 
| omkadering van samenscholingen van meer dan vijftien personen | omkadering van samenscholingen van meer dan vijftien personen | 
| bijgevolg onontbeerlijk en proportioneel is; | bijgevolg onontbeerlijk en proportioneel is; | 
| Overwegende dat de voormelde maatregel van dien aard is om, enerzijds, | Overwegende dat de voormelde maatregel van dien aard is om, enerzijds, | 
| het aantal acute besmettingen te verminderen en er bijgevolg voor te | het aantal acute besmettingen te verminderen en er bijgevolg voor te | 
| zorgen dat de diensten van de intensieve zorg de zwaarst getroffen | zorgen dat de diensten van de intensieve zorg de zwaarst getroffen | 
| patiënten in de beste omstandigheden kunnen ontvangen, en om, | patiënten in de beste omstandigheden kunnen ontvangen, en om, | 
| anderzijds, meer tijd te geven aan de wetenschappers om efficiënte | anderzijds, meer tijd te geven aan de wetenschappers om efficiënte | 
| behandelingen en vaccins te ontwikkelen; dat deze maatregel eveneens | behandelingen en vaccins te ontwikkelen; dat deze maatregel eveneens | 
| de contact tracing kan vergemakkelijken; | de contact tracing kan vergemakkelijken; | 
| Overwegende het verslag van 22 april 2020 van de GEES (Groep van | Overwegende het verslag van 22 april 2020 van de GEES (Groep van | 
| Experts die belast zijn met de Exit Strategy) dat een gefaseerde | Experts die belast zijn met de Exit Strategy) dat een gefaseerde | 
| aanpak voor het geleidelijk afbouwen van de maatregelen bevat en dat | aanpak voor het geleidelijk afbouwen van de maatregelen bevat en dat | 
| voornamelijk gebaseerd is op drie essentiële aspecten, met name het | voornamelijk gebaseerd is op drie essentiële aspecten, met name het | 
| dragen van een mondmasker, testing en tracing; dat het verslag een | dragen van een mondmasker, testing en tracing; dat het verslag een | 
| evenwicht tracht te verzekeren tussen het behoud van de gezondheid, | evenwicht tracht te verzekeren tussen het behoud van de gezondheid, | 
| zij het fysiek of mentaal, het vervullen van de pedagogische | zij het fysiek of mentaal, het vervullen van de pedagogische | 
| opdrachten op vlak van onderwijs en de heropstart van de economie; dat | opdrachten op vlak van onderwijs en de heropstart van de economie; dat | 
| de GEES is samengesteld uit deskundigen van verschillende vakgebieden, | de GEES is samengesteld uit deskundigen van verschillende vakgebieden, | 
| waaronder artsen, virologen en economen; | waaronder artsen, virologen en economen; | 
| Overwegende de adviezen van de GEES en van CELEVAL in het bijzonder | Overwegende de adviezen van de GEES en van CELEVAL in het bijzonder | 
| met betrekking tot de uitbreiding van de verplichting tot het dragen | met betrekking tot de uitbreiding van de verplichting tot het dragen | 
| van een mondmasker; | van een mondmasker; | 
| Overwegende het advies van de Hoge Gezondheidsraad van 9 juli 2020; | Overwegende het advies van de Hoge Gezondheidsraad van 9 juli 2020; | 
| Overwegende het Phoenixplan van Comeos voor een herstart van de | Overwegende het Phoenixplan van Comeos voor een herstart van de | 
| handel; | handel; | 
| Overwegende de "Gids betreffende de opening van de handelszaken om de | Overwegende de "Gids betreffende de opening van de handelszaken om de | 
| verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan", ter beschikking | verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan", ter beschikking | 
| gesteld op de website van de Federale Overheidsdienst Economie; | gesteld op de website van de Federale Overheidsdienst Economie; | 
| Overwegende de "Gids om de verspreiding van COVID-19 op de werkplaats | Overwegende de "Gids om de verspreiding van COVID-19 op de werkplaats | 
| tegen te gaan", ter beschikking gesteld op de website van de Federale | tegen te gaan", ter beschikking gesteld op de website van de Federale | 
| Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg; | Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg; | 
| Overwegende de "Gids betreffende de opening van de horeca om de | Overwegende de "Gids betreffende de opening van de horeca om de | 
| verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan", ter beschikking | verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan", ter beschikking | 
| gesteld op de website van de Federale Overheidsdienst Economie; | gesteld op de website van de Federale Overheidsdienst Economie; | 
| Overwegende de protocollen bepaald door de bevoegde ministers in | Overwegende de protocollen bepaald door de bevoegde ministers in | 
| overleg met de betrokken sectoren; | overleg met de betrokken sectoren; | 
| Overwegende dat de burgemeester, wanneer hij vaststelt dat er | Overwegende dat de burgemeester, wanneer hij vaststelt dat er | 
| activiteiten worden uitgeoefend in strijd met dit ministerieel besluit | activiteiten worden uitgeoefend in strijd met dit ministerieel besluit | 
| of met toepasselijke protocollen, een bestuurlijke sluiting van de | of met toepasselijke protocollen, een bestuurlijke sluiting van de | 
| betrokken inrichting kan bevelen in het belang van de openbare | betrokken inrichting kan bevelen in het belang van de openbare | 
| gezondheid; | gezondheid; | 
| Overwegende het koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de | Overwegende het koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de | 
| noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en | noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en | 
| provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de | provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de | 
| provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties | provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties | 
| die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen; | die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen; | 
| Overwegende het ministerieel besluit van 13 maart 2020 houdende de | Overwegende het ministerieel besluit van 13 maart 2020 houdende de | 
| afkondiging van de federale fase betreffende de coördinatie en het | afkondiging van de federale fase betreffende de coördinatie en het | 
| beheer van de crisis coronavirus COVID-19; | beheer van de crisis coronavirus COVID-19; | 
| Overwegende de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de | Overwegende de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de | 
| werknemers bij de uitvoering van hun werk, en de uitvoeringsbesluiten; | werknemers bij de uitvoering van hun werk, en de uitvoeringsbesluiten; | 
| Overwegende het overleg in het Overlegcomité; | Overwegende het overleg in het Overlegcomité; | 
| Overwegende dat het gemiddelde dagelijkse aantal nieuwe besmettingen | Overwegende dat het gemiddelde dagelijkse aantal nieuwe besmettingen | 
| en overlijdens die verband houden met het coronavirus COVID-19 sinds | en overlijdens die verband houden met het coronavirus COVID-19 sinds | 
| enkele weken een neerwaartse trend kende maar het aantal nieuwe | enkele weken een neerwaartse trend kende maar het aantal nieuwe | 
| besmettingen de laatste tijd opnieuw steeg; dat het virus dan ook niet | besmettingen de laatste tijd opnieuw steeg; dat het virus dan ook niet | 
| verdwenen is van het Belgische grondgebied en blijft circuleren; dat | verdwenen is van het Belgische grondgebied en blijft circuleren; dat | 
| een tweede besmettingsgolf tot dusver niet kan worden uitgesloten; | een tweede besmettingsgolf tot dusver niet kan worden uitgesloten; | 
| Overwegende dat deze ongunstige evolutie momenteel niet meer toelaat | Overwegende dat deze ongunstige evolutie momenteel niet meer toelaat | 
| om het maximaal aantal personen dat mag deelnemen aan bepaalde | om het maximaal aantal personen dat mag deelnemen aan bepaalde | 
| samenscholingen te verhogen; dat de voorwaarden waaronder het werd | samenscholingen te verhogen; dat de voorwaarden waaronder het werd | 
| toegelaten om de inrichtingen van de horecasector opnieuw te openen en | toegelaten om de inrichtingen van de horecasector opnieuw te openen en | 
| om gezeten recepties en banketten of bepaalde soorten evenementen te | om gezeten recepties en banketten of bepaalde soorten evenementen te | 
| organiseren echter van toepassing blijven; dat deze voorwaarden strikt | organiseren echter van toepassing blijven; dat deze voorwaarden strikt | 
| dienen te worden nageleefd, onder meer de bepaling volgens dewelke | dienen te worden nageleefd, onder meer de bepaling volgens dewelke | 
| enkel zitplaatsen zijn toegelaten; dat de experten er reeds meerdere | enkel zitplaatsen zijn toegelaten; dat de experten er reeds meerdere | 
| keren aan hebben herinnerd dat dansen in dit kader een zeer groot | keren aan hebben herinnerd dat dansen in dit kader een zeer groot | 
| risico op overdracht van het virus met zich meebrengt; dat dansen | risico op overdracht van het virus met zich meebrengt; dat dansen | 
| bijgevolg verboden blijft in de inrichtingen van de horecasector, | bijgevolg verboden blijft in de inrichtingen van de horecasector, | 
| tijdens gezeten recepties en banketten en tijdens bepaalde soorten | tijdens gezeten recepties en banketten en tijdens bepaalde soorten | 
| toegelaten evenementen; | toegelaten evenementen; | 
| Overwegende dat handelsbeurzen georganiseerd zullen kunnen worden | Overwegende dat handelsbeurzen georganiseerd zullen kunnen worden | 
| vanaf 1 september 2020 volgens nieuwe specifieke maatregelen die | vanaf 1 september 2020 volgens nieuwe specifieke maatregelen die | 
| zullen worden ingevoegd in de "Gids betreffende de opening van de | zullen worden ingevoegd in de "Gids betreffende de opening van de | 
| handelszaken om de verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan"; | handelszaken om de verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan"; | 
| Overwegende dat de beperking van de nachtelijke activiteiten tot één | Overwegende dat de beperking van de nachtelijke activiteiten tot één | 
| uur 's nachts als doel had te voorkomen dat mensen te veel alcohol | uur 's nachts als doel had te voorkomen dat mensen te veel alcohol | 
| zouden consumeren en de social distancing maatregelen zouden vergeten; | zouden consumeren en de social distancing maatregelen zouden vergeten; | 
| dat in de afgelopen weken is gebleken dat deze beperking wordt omzeild | dat in de afgelopen weken is gebleken dat deze beperking wordt omzeild | 
| doordat mensen hun feestelijke activiteiten op de openbare weg | doordat mensen hun feestelijke activiteiten op de openbare weg | 
| voortzetten door alcohol te kopen vlak vóór het einde van de | voortzetten door alcohol te kopen vlak vóór het einde van de | 
| nachtelijke activiteiten; dat het bijgevolg noodzakelijk is om de | nachtelijke activiteiten; dat het bijgevolg noodzakelijk is om de | 
| nachtwinkels eerder te sluiten; | nachtwinkels eerder te sluiten; | 
| Overwegende dat het delen van een waterpijp tussen verschillende | Overwegende dat het delen van een waterpijp tussen verschillende | 
| personen in voor het publiek toegankelijke plaatsen een verhoogd | personen in voor het publiek toegankelijke plaatsen een verhoogd | 
| besmettingsrisico inhoudt; dat het daarenboven voor de politiediensten | besmettingsrisico inhoudt; dat het daarenboven voor de politiediensten | 
| vanuit operationeel oogpunt en in termen van efficiëntie moeilijk is | vanuit operationeel oogpunt en in termen van efficiëntie moeilijk is | 
| om te onderscheiden of het gebruik van een waterpijp op individuele | om te onderscheiden of het gebruik van een waterpijp op individuele | 
| dan wel collectieve manier plaatsvindt; | dan wel collectieve manier plaatsvindt; | 
| Overwegende dat het heropstarten van het internationaal reizen een | Overwegende dat het heropstarten van het internationaal reizen een | 
| snelle opvolging van de uitgevaardigde gezondheidsmaatregelen vraagt; | snelle opvolging van de uitgevaardigde gezondheidsmaatregelen vraagt; | 
| Dat om een gedegen opvolging en tracering van reizigers mogelijk te | Dat om een gedegen opvolging en tracering van reizigers mogelijk te | 
| maken, een `passenger locator form' wordt gebruikt; | maken, een `passenger locator form' wordt gebruikt; | 
| Overwegende dat dit document dient ingevuld te worden door een vooraf | Overwegende dat dit document dient ingevuld te worden door een vooraf | 
| gedefinieerde groep van reizigers, op basis van de epidemiologische | gedefinieerde groep van reizigers, op basis van de epidemiologische | 
| situatie in het land van vertrek; dat deze epidemiologische situatie | situatie in het land van vertrek; dat deze epidemiologische situatie | 
| echter snel wijzigt en ze bovendien van de reiziger een continue | echter snel wijzigt en ze bovendien van de reiziger een continue | 
| opvolging vereist van de epidemiologische situatie; dat het dus in het | opvolging vereist van de epidemiologische situatie; dat het dus in het | 
| licht van een efficiënt beheer van de crisis en de bescherming van de | licht van een efficiënt beheer van de crisis en de bescherming van de | 
| volksgezondheid noodzakelijk is om deze verplichting op te leggen aan | volksgezondheid noodzakelijk is om deze verplichting op te leggen aan | 
| alle reizigers die naar België reizen; | alle reizigers die naar België reizen; | 
| Overwegende dat er een elektronisch formulier opgemaakt werd dat door | Overwegende dat er een elektronisch formulier opgemaakt werd dat door | 
| de reizigers moet gebruikt worden; dat de voorkeur gegeven wordt aan | de reizigers moet gebruikt worden; dat de voorkeur gegeven wordt aan | 
| een elektronisch formulier omwille van de eenvoudigere administratieve | een elektronisch formulier omwille van de eenvoudigere administratieve | 
| verwerking door de overheid; dat dit formulier dus moet worden | verwerking door de overheid; dat dit formulier dus moet worden | 
| gebruikt door de reizigers, tenzij dit materieel onmogelijk blijkt te | gebruikt door de reizigers, tenzij dit materieel onmogelijk blijkt te | 
| zijn, doordat zij niet beschikken over een toestel dat hen | zijn, doordat zij niet beschikken over een toestel dat hen | 
| internettoegang verleent in het land van vertrek; | internettoegang verleent in het land van vertrek; | 
| Overwegende dat deze documenten dienen als basis om indien gewenst de | Overwegende dat deze documenten dienen als basis om indien gewenst de | 
| nodige contact tracing of gezondheidsopvolging in te stellen door de | nodige contact tracing of gezondheidsopvolging in te stellen door de | 
| bevoegde diensten; | bevoegde diensten; | 
| Overwegende dat nog steeds een beroep wordt gedaan op het | Overwegende dat nog steeds een beroep wordt gedaan op het | 
| verantwoordelijkheidsgevoel en de geest van solidariteit van elke | verantwoordelijkheidsgevoel en de geest van solidariteit van elke | 
| burger om de social distancing na te leven en om alle | burger om de social distancing na te leven en om alle | 
| gezondheidsaanbevelingen toe te passen; | gezondheidsaanbevelingen toe te passen; | 
| Overwegende dat het dragen van een mondmasker of van elk ander | Overwegende dat het dragen van een mondmasker of van elk ander | 
| alternatief in stof een belangrijke rol speelt in de strategie om de | alternatief in stof een belangrijke rol speelt in de strategie om de | 
| maatregelen geleidelijk aan af te bouwen; dat het dragen van | maatregelen geleidelijk aan af te bouwen; dat het dragen van | 
| mondmaskers dan ook wordt aanbevolen aan de bevolking voor elke | mondmaskers dan ook wordt aanbevolen aan de bevolking voor elke | 
| situatie waarin de regels van social distancing niet kunnen worden | situatie waarin de regels van social distancing niet kunnen worden | 
| nageleefd, om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan; dat | nageleefd, om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan; dat | 
| het verplicht is in bepaalde inrichtingen en bepaalde specifieke | het verplicht is in bepaalde inrichtingen en bepaalde specifieke | 
| situaties; dat het louter gebruik van een mondmasker echter niet | situaties; dat het louter gebruik van een mondmasker echter niet | 
| volstaat en dat het steeds gepaard moet gaan met de andere | volstaat en dat het steeds gepaard moet gaan met de andere | 
| preventiemaatregelen; dat de social distancing de belangrijkste en | preventiemaatregelen; dat de social distancing de belangrijkste en | 
| prioritaire preventiemaatregel blijft; | prioritaire preventiemaatregel blijft; | 
| Overwegende dat het in het licht van de laatste epidemiologische | Overwegende dat het in het licht van de laatste epidemiologische | 
| bevindingen noodzakelijk is geworden de verplichting om een mondmasker | bevindingen noodzakelijk is geworden de verplichting om een mondmasker | 
| te dragen uit te breiden naar andere plaatsen om het risico van een | te dragen uit te breiden naar andere plaatsen om het risico van een | 
| tweede besmettingsgolf zoveel mogelijk te beperken; | tweede besmettingsgolf zoveel mogelijk te beperken; | 
| Overwegende dat de hygiënemaatregelen essentieel blijven; | Overwegende dat de hygiënemaatregelen essentieel blijven; | 
| Overwegende dat buitenactiviteiten waar mogelijk de voorkeur krijgen; | Overwegende dat buitenactiviteiten waar mogelijk de voorkeur krijgen; | 
| dat, indien dit niet mogelijk is, de ruimtes voldoende moeten worden | dat, indien dit niet mogelijk is, de ruimtes voldoende moeten worden | 
| verlucht; | verlucht; | 
| Overwegende dat het nodig is dat bijkomende voorzorgsmaatregelen | Overwegende dat het nodig is dat bijkomende voorzorgsmaatregelen | 
| worden genomen voor wat betreft mensen die tot een risicogroep | worden genomen voor wat betreft mensen die tot een risicogroep | 
| behoren; | behoren; | 
| Overwegende dat, hoewel de meerderheid van de activiteiten opnieuw is | Overwegende dat, hoewel de meerderheid van de activiteiten opnieuw is | 
| toegelaten, het evenwel noodzakelijk is om bijzondere aandacht te | toegelaten, het evenwel noodzakelijk is om bijzondere aandacht te | 
| besteden aan activiteiten die een aanzienlijk risico op verspreiding | besteden aan activiteiten die een aanzienlijk risico op verspreiding | 
| van het virus met zich meebrengen en om activiteiten te blijven | van het virus met zich meebrengen en om activiteiten te blijven | 
| verbieden die te nauwe contacten tussen individuen impliceren en/of | verbieden die te nauwe contacten tussen individuen impliceren en/of | 
| een groot aantal personen samenbrengen; | een groot aantal personen samenbrengen; | 
| Overwegende dat de gezondheidssituatie op regelmatige basis wordt | Overwegende dat de gezondheidssituatie op regelmatige basis wordt | 
| geëvalueerd; dat dit betekent dat een terugkeer naar striktere | geëvalueerd; dat dit betekent dat een terugkeer naar striktere | 
| maatregelen nooit is uitgesloten; | maatregelen nooit is uitgesloten; | 
| Overwegende de dringende noodzakelijkheid, | Overwegende de dringende noodzakelijkheid, | 
| Besluit : | Besluit : | 
Artikel 1.Artikel 1 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
Artikel 1.Artikel 1 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | 
| COVID-19 te beperken, wordt aangevuld met een 5° als volgt: | COVID-19 te beperken, wordt aangevuld met een 5° als volgt: | 
| "5° "gouverneur": de provinciegouverneur of de krachtens artikel 48 | "5° "gouverneur": de provinciegouverneur of de krachtens artikel 48 | 
| van de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de | van de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de | 
| Brusselse Instellingen bevoegde overheid van de Brusselse | Brusselse Instellingen bevoegde overheid van de Brusselse | 
| agglomeratie." | agglomeratie." | 
Art. 2.Artikel 4 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
Art. 2.Artikel 4 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | 
| COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt : | COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt : | 
| "Onverminderd artikel 5, oefenen de ondernemingen en verenigingen die | "Onverminderd artikel 5, oefenen de ondernemingen en verenigingen die | 
| goederen of diensten aanbieden aan consumenten en vanaf 1 september | goederen of diensten aanbieden aan consumenten en vanaf 1 september | 
| 2020 de organisatoren van handelsbeurzen, met inbegrip van salons, hun | 2020 de organisatoren van handelsbeurzen, met inbegrip van salons, hun | 
| activiteiten uit overeenkomstig het protocol of de daartoe op de | activiteiten uit overeenkomstig het protocol of de daartoe op de | 
| website van de bevoegde overheidsdienst bekendgemaakte minimale | website van de bevoegde overheidsdienst bekendgemaakte minimale | 
| algemene regels. | algemene regels. | 
| Bij gebrek aan een dergelijk protocol dienen de volgende minimale | Bij gebrek aan een dergelijk protocol dienen de volgende minimale | 
| regels te worden nageleefd: | regels te worden nageleefd: | 
| 1° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de | 1° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de | 
| organisator van de handelsbeurs, informeert de klanten en werknemers | organisator van de handelsbeurs, informeert de klanten en werknemers | 
| tijdig over de geldende preventiemaatregelen en verstrekken de | tijdig over de geldende preventiemaatregelen en verstrekken de | 
| werknemers een passende opleiding; | werknemers een passende opleiding; | 
| 2° een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon wordt gegarandeerd; | 2° een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon wordt gegarandeerd; | 
| 3° mondmaskers en andere persoonlijke beschermingsmiddelen worden | 3° mondmaskers en andere persoonlijke beschermingsmiddelen worden | 
| steeds sterk aanbevolen in de onderneming of vereniging en worden er | steeds sterk aanbevolen in de onderneming of vereniging en worden er | 
| gebruikt indien de regels van de social distancing niet kunnen worden | gebruikt indien de regels van de social distancing niet kunnen worden | 
| nageleefd omwille van de aard van de uitgeoefende activiteit; | nageleefd omwille van de aard van de uitgeoefende activiteit; | 
| 4° de activiteit moet zo worden georganiseerd dat samenscholingen | 4° de activiteit moet zo worden georganiseerd dat samenscholingen | 
| worden vermeden; | worden vermeden; | 
| 5° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de | 5° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de | 
| organisator van de handelsbeurs, stelt middelen om de noodzakelijke | organisator van de handelsbeurs, stelt middelen om de noodzakelijke | 
| handhygiëne te voorzien ter beschikking van het personeel en de | handhygiëne te voorzien ter beschikking van het personeel en de | 
| klanten; | klanten; | 
| 6° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de | 6° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de | 
| organisator van de handelsbeurs, neemt de gepaste hygiënemaatregelen | organisator van de handelsbeurs, neemt de gepaste hygiënemaatregelen | 
| om de werkplaats en het gebruikte materiaal regelmatig te | om de werkplaats en het gebruikte materiaal regelmatig te | 
| desinfecteren; | desinfecteren; | 
| 7° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de | 7° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de | 
| organisator van de handelsbeurs, zorgt voor een goede verluchting van | organisator van de handelsbeurs, zorgt voor een goede verluchting van | 
| de werkplaats; | de werkplaats; | 
| 8° een contactpersoon wordt aangeduid en bekendgemaakt, zodat klanten | 8° een contactpersoon wordt aangeduid en bekendgemaakt, zodat klanten | 
| en personeelsleden, en vanaf 1 september 2020 de bezoekers van de | en personeelsleden, en vanaf 1 september 2020 de bezoekers van de | 
| handelsbeurs, een mogelijke besmetting met het coronavirus COVID-19 | handelsbeurs, een mogelijke besmetting met het coronavirus COVID-19 | 
| kunnen melden met het oog op het vergemakkelijken van contact | kunnen melden met het oog op het vergemakkelijken van contact | 
| tracing." | tracing." | 
Art. 3.Artikel 5 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
Art. 3.Artikel 5 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | 
| COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: | COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: | 
| "In de inrichtingen die behoren tot de horecasector gelden bij het | "In de inrichtingen die behoren tot de horecasector gelden bij het | 
| ontvangen van klanten minstens de volgende specifieke modaliteiten: | ontvangen van klanten minstens de volgende specifieke modaliteiten: | 
| 1° de tafels worden zo geplaatst dat een afstand van minstens 1,5 | 1° de tafels worden zo geplaatst dat een afstand van minstens 1,5 | 
| meter tussen de tafels wordt gegarandeerd, tenzij de tafels worden | meter tussen de tafels wordt gegarandeerd, tenzij de tafels worden | 
| gescheiden door een plexiglazen wand of een gelijkwaardig alternatief, | gescheiden door een plexiglazen wand of een gelijkwaardig alternatief, | 
| met een minimale hoogte van 1,8 meter; | met een minimale hoogte van 1,8 meter; | 
| 2° een maximum van 15 personen per tafel is toegestaan; | 2° een maximum van 15 personen per tafel is toegestaan; | 
| 3° enkel zitplaatsen aan tafel zijn toegestaan; | 3° enkel zitplaatsen aan tafel zijn toegestaan; | 
| 4° elke klant moet aan zijn eigen tafel blijven zitten; | 4° elke klant moet aan zijn eigen tafel blijven zitten; | 
| 5° het dragen van een mondmasker of, wanneer dit niet mogelijk is | 5° het dragen van een mondmasker of, wanneer dit niet mogelijk is | 
| omwille van medische redenen, van een gelaatsscherm is verplicht voor | omwille van medische redenen, van een gelaatsscherm is verplicht voor | 
| het zaalpersoneel; | het zaalpersoneel; | 
| 6° het dragen van een mondmasker of, wanneer dit niet mogelijk is | 6° het dragen van een mondmasker of, wanneer dit niet mogelijk is | 
| omwille van medische redenen, van een gelaatsscherm is verplicht voor | omwille van medische redenen, van een gelaatsscherm is verplicht voor | 
| het keukenpersoneel; | het keukenpersoneel; | 
| 7° er is geen enkele bediening aan de bar toegestaan, met uitzondering | 7° er is geen enkele bediening aan de bar toegestaan, met uitzondering | 
| van eenmanszaken met naleving van een afstand van 1,5 meter; | van eenmanszaken met naleving van een afstand van 1,5 meter; | 
| 8° terrassen en openbare ruimten worden georganiseerd overeenkomstig | 8° terrassen en openbare ruimten worden georganiseerd overeenkomstig | 
| de voorschriften bepaald door de gemeentelijke overheden en met | de voorschriften bepaald door de gemeentelijke overheden en met | 
| respect voor dezelfde regels als deze die binnen gelden; | respect voor dezelfde regels als deze die binnen gelden; | 
| 9° drankgelegenheden en restaurants mogen geopend blijven vanaf het | 9° drankgelegenheden en restaurants mogen geopend blijven vanaf het | 
| gebruikelijke openingsuur tot één uur `s nachts, tenzij de | gebruikelijke openingsuur tot één uur `s nachts, tenzij de | 
| gemeentelijke overheid oplegt dat ze eerder moeten sluiten, en moeten | gemeentelijke overheid oplegt dat ze eerder moeten sluiten, en moeten | 
| vanaf één uur 's nachts minstens gedurende een ononderbroken periode | vanaf één uur 's nachts minstens gedurende een ononderbroken periode | 
| van vijf opeenvolgende uren gesloten blijven; | van vijf opeenvolgende uren gesloten blijven; | 
| 10° de contactgegevens van één klant per tafel, die zich kunnen | 10° de contactgegevens van één klant per tafel, die zich kunnen | 
| beperken tot een telefoonnummer of een e-mailadres, moeten worden | beperken tot een telefoonnummer of een e-mailadres, moeten worden | 
| geregistreerd bij aankomst en bewaard gedurende 14 dagen teneinde enig | geregistreerd bij aankomst en bewaard gedurende 14 dagen teneinde enig | 
| later contactonderzoek te faciliteren. Die contactgegevens mogen enkel | later contactonderzoek te faciliteren. Die contactgegevens mogen enkel | 
| worden gebruikt voor de doeleinden van de strijd tegen COVID-19, ze | worden gebruikt voor de doeleinden van de strijd tegen COVID-19, ze | 
| moeten worden vernietigd na 14 dagen en de klanten moeten | moeten worden vernietigd na 14 dagen en de klanten moeten | 
| uitdrukkelijk hun akkoord geven. Voor de klanten die dit weigeren | uitdrukkelijk hun akkoord geven. Voor de klanten die dit weigeren | 
| wordt de toegang tot de inrichting bij aankomst geweigerd." | wordt de toegang tot de inrichting bij aankomst geweigerd." | 
Art. 4.Het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende  | 
Art. 4.Het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende  | 
| maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te | maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te | 
| beperken, wordt aangevuld met een artikel 5bis als volgt: | beperken, wordt aangevuld met een artikel 5bis als volgt: | 
| "Het individueel en collectief gebruik van waterpijpen is verboden in | "Het individueel en collectief gebruik van waterpijpen is verboden in | 
| voor het publiek toegankelijke plaatsen." | voor het publiek toegankelijke plaatsen." | 
Art. 5.Artikel 8 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
Art. 5.Artikel 8 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | 
| COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: | COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: | 
| "Winkels mogen open blijven volgens de gebruikelijke dagen en uren. | "Winkels mogen open blijven volgens de gebruikelijke dagen en uren. | 
| Nachtwinkels mogen geopend blijven vanaf het gebruikelijke openingsuur | Nachtwinkels mogen geopend blijven vanaf het gebruikelijke openingsuur | 
| tot 22.00 uur." | tot 22.00 uur." | 
Art. 6.Artikel 11 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
Art. 6.Artikel 11 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | 
| COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: | COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: | 
| " § 1. Behoudens andersluidende bepaling voorzien door dit besluit, | " § 1. Behoudens andersluidende bepaling voorzien door dit besluit, | 
| zijn samenscholingen van meer dan 15 personen enkel toegelaten onder | zijn samenscholingen van meer dan 15 personen enkel toegelaten onder | 
| de voorwaarden voorzien en voor de activiteiten toegelaten door dit | de voorwaarden voorzien en voor de activiteiten toegelaten door dit | 
| artikel. | artikel. | 
| § 2. Een maximum van 50 personen mag de volgende activiteiten | § 2. Een maximum van 50 personen mag de volgende activiteiten | 
| bijwonen: | bijwonen: | 
| 1° de activiteiten in georganiseerd verband, in het bijzonder door een | 1° de activiteiten in georganiseerd verband, in het bijzonder door een | 
| club of vereniging, steeds in aanwezigheid van een meerderjarige | club of vereniging, steeds in aanwezigheid van een meerderjarige | 
| trainer, begeleider of toezichter; | trainer, begeleider of toezichter; | 
| 2° de zomerkampen en -stages met naleving van de regels voorzien in | 2° de zomerkampen en -stages met naleving van de regels voorzien in | 
| artikel 15. | artikel 15. | 
| § 3. Een maximum van 50 personen mag gezeten recepties en banketten, | § 3. Een maximum van 50 personen mag gezeten recepties en banketten, | 
| met privékarakter, bijwonen, die worden verzorgd door een | met privékarakter, bijwonen, die worden verzorgd door een | 
| professionele catering/traiteur onderneming, met naleving van de | professionele catering/traiteur onderneming, met naleving van de | 
| modaliteiten voorzien in artikel 5, 1° tot en met 3° en 5° tot en met | modaliteiten voorzien in artikel 5, 1° tot en met 3° en 5° tot en met | 
| 10° en onverminderd artikel 4, lid 2, 1° en 5° tot en met 8° of het | 10° en onverminderd artikel 4, lid 2, 1° en 5° tot en met 8° of het | 
| toepasselijke protocol. | toepasselijke protocol. | 
| § 4. Een maximum van 200 personen mag de volgende activiteiten | § 4. Een maximum van 200 personen mag de volgende activiteiten | 
| bijwonen: | bijwonen: | 
| 1° burgerlijke huwelijken; | 1° burgerlijke huwelijken; | 
| 2° begrafenissen en crematies, andere dan de activiteiten bedoeld in | 2° begrafenissen en crematies, andere dan de activiteiten bedoeld in | 
| 3°, zonder de mogelijkheid van blootstelling van het lichaam; | 3°, zonder de mogelijkheid van blootstelling van het lichaam; | 
| 3° de collectieve uitoefening van de eredienst en de collectieve | 3° de collectieve uitoefening van de eredienst en de collectieve | 
| uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening, alsook | uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening, alsook | 
| de activiteiten binnen een filosofisch-levensbeschouwelijke | de activiteiten binnen een filosofisch-levensbeschouwelijke | 
| vereniging, met naleving van de regels voorzien door artikel 14. | vereniging, met naleving van de regels voorzien door artikel 14. | 
| § 5. Een publiek van maximum 200 personen mag evenementen, | § 5. Een publiek van maximum 200 personen mag evenementen, | 
| voorstellingen, gezeten recepties en banketten toegankelijk voor het | voorstellingen, gezeten recepties en banketten toegankelijk voor het | 
| publiek, en wedstrijden bijwonen, voor zover deze binnen worden | publiek, en wedstrijden bijwonen, voor zover deze binnen worden | 
| georganiseerd met naleving van de modaliteiten voorzien in artikel 4, | georganiseerd met naleving van de modaliteiten voorzien in artikel 4, | 
| lid 2, of in het toepasselijke protocol, en onverminderd artikel 5. | lid 2, of in het toepasselijke protocol, en onverminderd artikel 5. | 
| Een publiek van maximum 400 personen mag evenementen, voorstellingen, | Een publiek van maximum 400 personen mag evenementen, voorstellingen, | 
| gezeten recepties en banketten toegankelijk voor het publiek, en | gezeten recepties en banketten toegankelijk voor het publiek, en | 
| wedstrijden bijwonen, voor zover deze buiten worden georganiseerd met | wedstrijden bijwonen, voor zover deze buiten worden georganiseerd met | 
| naleving van de modaliteiten voorzien in artikel 4, lid 2, of in het | naleving van de modaliteiten voorzien in artikel 4, lid 2, of in het | 
| toepasselijke protocol, en onverminderd artikel 5. | toepasselijke protocol, en onverminderd artikel 5. | 
| Wanneer een evenement, voorstelling, gezeten receptie of banket | Wanneer een evenement, voorstelling, gezeten receptie of banket | 
| toegankelijk voor het publiek, of wedstrijd wordt georganiseerd voor | toegankelijk voor het publiek, of wedstrijd wordt georganiseerd voor | 
| een publiek van meer dan 200 personen of op de openbare weg, is de | een publiek van meer dan 200 personen of op de openbare weg, is de | 
| voorafgaande toelating van de bevoegde gemeentelijke overheid | voorafgaande toelating van de bevoegde gemeentelijke overheid | 
| overeenkomstig artikel 13 vereist. | overeenkomstig artikel 13 vereist. | 
| § 6. Een maximum van 400 deelnemers mag statische betogingen bijwonen | § 6. Een maximum van 400 deelnemers mag statische betogingen bijwonen | 
| die plaatsvinden op de openbare weg, waar de social distancing kan | die plaatsvinden op de openbare weg, waar de social distancing kan | 
| worden gerespecteerd, en die voorafgaand werden toegelaten door de | worden gerespecteerd, en die voorafgaand werden toegelaten door de | 
| bevoegde gemeentelijke overheid overeenkomstig artikel 13. | bevoegde gemeentelijke overheid overeenkomstig artikel 13. | 
| § 7. Onverminderd een eventueel protocol en onverminderd de | § 7. Onverminderd een eventueel protocol en onverminderd de | 
| richtlijnen en/of beperkingen bepaald door de bevoegde gemeentelijke | richtlijnen en/of beperkingen bepaald door de bevoegde gemeentelijke | 
| overheid, mag eenieder deelnemen aan sportieve wedstrijden. | overheid, mag eenieder deelnemen aan sportieve wedstrijden. | 
| Wanneer een sportieve wedstrijd wordt georganiseerd voor meer dan 200 | Wanneer een sportieve wedstrijd wordt georganiseerd voor meer dan 200 | 
| deelnemers of op de openbare weg, is de voorafgaande toelating van de | deelnemers of op de openbare weg, is de voorafgaande toelating van de | 
| bevoegde gemeentelijke overheid overeenkomstig artikel 13 vereist." | bevoegde gemeentelijke overheid overeenkomstig artikel 13 vereist." | 
Art. 7.Artikel 12 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
Art. 7.Artikel 12 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | 
| COVID-19 te beperken, wordt opgeheven. | COVID-19 te beperken, wordt opgeheven. | 
Art. 8.Artikel 13 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
Art. 8.Artikel 13 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | 
| COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt : | COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt : | 
| "De bevoegde gemeentelijke overheid gebruikt de matrix bedoeld door de | "De bevoegde gemeentelijke overheid gebruikt de matrix bedoeld door de | 
| Nationale Veiligheidsraad tijdens diens vergadering van 24 juni 2020, | Nationale Veiligheidsraad tijdens diens vergadering van 24 juni 2020, | 
| die haar daartoe ter beschikking wordt gesteld, wanneer ze een | die haar daartoe ter beschikking wordt gesteld, wanneer ze een | 
| toelatingsbeslissing neemt met betrekking tot de organisatie van: | toelatingsbeslissing neemt met betrekking tot de organisatie van: | 
| 1° een evenement, voorstelling of wedstrijd bedoeld in artikel 11, § | 1° een evenement, voorstelling of wedstrijd bedoeld in artikel 11, § | 
| 5, lid 3; | 5, lid 3; | 
| 2° een betoging bedoeld in artikel 11, § 6; | 2° een betoging bedoeld in artikel 11, § 6; | 
| 3° een sportieve wedstrijd bedoeld in artikel 11, § 7, lid 2. | 3° een sportieve wedstrijd bedoeld in artikel 11, § 7, lid 2. | 
| De kermissen, de gezeten recepties en banketten bedoeld in artikel 11, | De kermissen, de gezeten recepties en banketten bedoeld in artikel 11, | 
| § 3 en § 5, de evenementen, voorstellingen en wedstrijden bedoeld in | § 3 en § 5, de evenementen, voorstellingen en wedstrijden bedoeld in | 
| artikel 11, § 5, de betogingen bedoeld in artikel 11, § 6 en de | artikel 11, § 5, de betogingen bedoeld in artikel 11, § 6 en de | 
| sportieve wedstrijden bedoeld in artikel 11, § 7 mogen niet | sportieve wedstrijden bedoeld in artikel 11, § 7 mogen niet | 
| plaatsvinden tussen één uur 's nachts en zes uur 's morgens." | plaatsvinden tussen één uur 's nachts en zes uur 's morgens." | 
Art. 9.Artikel 14 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
Art. 9.Artikel 14 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | 
| COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: | COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: | 
| "De collectieve uitoefening van de eredienst en de collectieve | "De collectieve uitoefening van de eredienst en de collectieve | 
| uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening en van | uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening en van | 
| activiteiten binnen een filosofisch-levensbeschouwelijke vereniging, | activiteiten binnen een filosofisch-levensbeschouwelijke vereniging, | 
| evenals de individuele bezoeken van gebouwen der eredienst en van | evenals de individuele bezoeken van gebouwen der eredienst en van | 
| gebouwen bestemd voor de openbare uitoefening van de | gebouwen bestemd voor de openbare uitoefening van de | 
| niet-confessionele morele dienstverlening zijn toegestaan. | niet-confessionele morele dienstverlening zijn toegestaan. | 
| De representatieve organen van de erediensten en van de organisaties | De representatieve organen van de erediensten en van de organisaties | 
| die morele diensten verlenen op basis van een niet-confessionele | die morele diensten verlenen op basis van een niet-confessionele | 
| levensbeschouwing nemen de nodige maatregelen en vaardigen richtlijnen | levensbeschouwing nemen de nodige maatregelen en vaardigen richtlijnen | 
| uit, met inachtneming van volgende voorwaarden: | uit, met inachtneming van volgende voorwaarden: | 
| 1° het respect van de regels van social distancing, in het bijzonder | 1° het respect van de regels van social distancing, in het bijzonder | 
| het behoud van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon, behalve | het behoud van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon, behalve | 
| voor personen die onder hetzelfde dak wonen; | voor personen die onder hetzelfde dak wonen; | 
| 2° het respect van het vooraf bepaalde maximum aantal personen per | 2° het respect van het vooraf bepaalde maximum aantal personen per | 
| gebouw, met een maximum van 200 personen per gebouw; | gebouw, met een maximum van 200 personen per gebouw; | 
| 3° het verbod op fysieke aanrakingen van personen en van voorwerpen | 3° het verbod op fysieke aanrakingen van personen en van voorwerpen | 
| door verschillende deelnemers; | door verschillende deelnemers; | 
| 4° de terbeschikkingstelling van middelen om de noodzakelijke | 4° de terbeschikkingstelling van middelen om de noodzakelijke | 
| handhygiëne te voorzien bij de in- en uitgang." | handhygiëne te voorzien bij de in- en uitgang." | 
Art. 10.In artikel 18 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
Art. 10.In artikel 18 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus | 
| COVID-19, vervangen bij het ministerieel besluit van 10 juli 2020, | COVID-19, vervangen bij het ministerieel besluit van 10 juli 2020, | 
| worden de volgende wijzigingen aangebracht: | worden de volgende wijzigingen aangebracht: | 
| 1° paragrafen 3 tot en met 5 worden vervangen als volgt: | 1° paragrafen 3 tot en met 5 worden vervangen als volgt: | 
| " § 3. Voor de overeenkomstig de paragrafen 1 en 2 toegelaten reizen | " § 3. Voor de overeenkomstig de paragrafen 1 en 2 toegelaten reizen | 
| naar België vanuit een land dat geen deel uitmaakt van de Schengenzone | naar België vanuit een land dat geen deel uitmaakt van de Schengenzone | 
| is de reiziger er toe gehouden om voorafgaand aan de reis het | is de reiziger er toe gehouden om voorafgaand aan de reis het | 
| elektronisch Passenger Locator Form, bekendgemaakt op de websites van | elektronisch Passenger Locator Form, bekendgemaakt op de websites van | 
| de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst | de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst | 
| Vreemdelingenzaken, in te vullen en voor te leggen aan de vervoerder | Vreemdelingenzaken, in te vullen en voor te leggen aan de vervoerder | 
| voor boarding. | voor boarding. | 
| Indien het niet mogelijk is voor de reiziger om gebruik te maken van | Indien het niet mogelijk is voor de reiziger om gebruik te maken van | 
| het elektronisch Passenger Locator Form, is hij ertoe gehouden het | het elektronisch Passenger Locator Form, is hij ertoe gehouden het | 
| papieren Passenger Locator Form bekendgemaakt op de websites van de | papieren Passenger Locator Form bekendgemaakt op de websites van de | 
| Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst | Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst | 
| Vreemdelingenzaken in te vullen en te ondertekenen. | Vreemdelingenzaken in te vullen en te ondertekenen. | 
| De vervoerder is ertoe gehouden te controleren dat alle passagiers, | De vervoerder is ertoe gehouden te controleren dat alle passagiers, | 
| voorafgaand aan de boarding, een Passenger Locator Form hebben | voorafgaand aan de boarding, een Passenger Locator Form hebben | 
| ingevuld. Bij gebrek aan dit formulier is de vervoerder ertoe gehouden | ingevuld. Bij gebrek aan dit formulier is de vervoerder ertoe gehouden | 
| het boarden te weigeren. | het boarden te weigeren. | 
| Bij gebrek aan deze verklaring of bij valse, misleidende of | Bij gebrek aan deze verklaring of bij valse, misleidende of | 
| onvolledige informatie in deze verklaring kan in voorkomend geval de | onvolledige informatie in deze verklaring kan in voorkomend geval de | 
| binnenkomst geweigerd worden overeenkomstig artikel 14 van de | binnenkomst geweigerd worden overeenkomstig artikel 14 van de | 
| Schengengrenscode of artikel 43 van de wet van 15 december 1980 | Schengengrenscode of artikel 43 van de wet van 15 december 1980 | 
| betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging | betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging | 
| en de verwijdering van vreemdelingen. | en de verwijdering van vreemdelingen. | 
| § 4. In geval van een reis naar België vanuit een gebied in de | § 4. In geval van een reis naar België vanuit een gebied in de | 
| Schengenzone is de reiziger ertoe gehouden om voorafgaand aan de reis | Schengenzone is de reiziger ertoe gehouden om voorafgaand aan de reis | 
| het elektronisch Passenger Locator Form, bekendgemaakt op de websites | het elektronisch Passenger Locator Form, bekendgemaakt op de websites | 
| van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst | van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst | 
| Vreemdelingenzaken, in te vullen en voor te leggen aan de vervoerder | Vreemdelingenzaken, in te vullen en voor te leggen aan de vervoerder | 
| voor boarding. | voor boarding. | 
| Indien het niet mogelijk is voor de reiziger om gebruik te maken van | Indien het niet mogelijk is voor de reiziger om gebruik te maken van | 
| het elektronisch Passenger Locator Form, is hij ertoe gehouden het | het elektronisch Passenger Locator Form, is hij ertoe gehouden het | 
| papieren Passenger Locator Form bekendgemaakt op de websites van de | papieren Passenger Locator Form bekendgemaakt op de websites van de | 
| Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst | Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst | 
| Vreemdelingenzaken in te vullen, te ondertekenen en te bezorgen aan de | Vreemdelingenzaken in te vullen, te ondertekenen en te bezorgen aan de | 
| vervoerder. De vervoerder is ertoe gehouden deze verklaring onverwijld | vervoerder. De vervoerder is ertoe gehouden deze verklaring onverwijld | 
| te bezorgen aan Saniport. | te bezorgen aan Saniport. | 
| De vervoerder is ertoe gehouden te controleren dat alle passagiers, | De vervoerder is ertoe gehouden te controleren dat alle passagiers, | 
| voorafgaand aan de boarding, een Passenger Locator Form hebben | voorafgaand aan de boarding, een Passenger Locator Form hebben | 
| ingevuld. Bij gebrek van dit formulier is de vervoerder ertoe gehouden | ingevuld. Bij gebrek van dit formulier is de vervoerder ertoe gehouden | 
| het boarden te weigeren. | het boarden te weigeren. | 
| § 5. In geval van een reis bedoeld in de paragrafen 3 en 4 waarbij | § 5. In geval van een reis bedoeld in de paragrafen 3 en 4 waarbij | 
| geen gebruik wordt gemaakt van een vervoerder, is de reiziger, van wie | geen gebruik wordt gemaakt van een vervoerder, is de reiziger, van wie | 
| het verblijf in België meer dan 48 uur duurt, en het voorafgaand | het verblijf in België meer dan 48 uur duurt, en het voorafgaand | 
| verblijf buiten België meer dan 48 uur duurde, er persoonlijk toe | verblijf buiten België meer dan 48 uur duurde, er persoonlijk toe | 
| gehouden om, voorafgaand aan de reis, het elektronisch Passenger | gehouden om, voorafgaand aan de reis, het elektronisch Passenger | 
| Locator Form, bekendgemaakt op de websites van de Federale | Locator Form, bekendgemaakt op de websites van de Federale | 
| Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst | Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst | 
| Vreemdelingenzaken, in te vullen en te ondertekenen. | Vreemdelingenzaken, in te vullen en te ondertekenen. | 
| Indien het niet mogelijk is voor de reiziger om gebruik te maken van | Indien het niet mogelijk is voor de reiziger om gebruik te maken van | 
| het elektronisch Passenger Locator Form, is hij ertoe gehouden om, | het elektronisch Passenger Locator Form, is hij ertoe gehouden om, | 
| voorafgaand aan de reis, het papieren Passenger Locator Form | voorafgaand aan de reis, het papieren Passenger Locator Form | 
| bekendgemaakt op de websites van de Federale Overheidsdienst | bekendgemaakt op de websites van de Federale Overheidsdienst | 
| Buitenlandse Zaken en van de Dienst Vreemdelingenzaken in te vullen, | Buitenlandse Zaken en van de Dienst Vreemdelingenzaken in te vullen, | 
| te ondertekenen en te bezorgen aan Saniport." | te ondertekenen en te bezorgen aan Saniport." | 
| 2° er wordt een paragraaf 6 ingevoegd, luidende: | 2° er wordt een paragraaf 6 ingevoegd, luidende: | 
| " § 6. De persoonsgegevens ingezameld via de Passenger Locator Form in | " § 6. De persoonsgegevens ingezameld via de Passenger Locator Form in | 
| uitvoering van paragrafen 3, 4 en 5 kunnen worden opgeslagen in de | uitvoering van paragrafen 3, 4 en 5 kunnen worden opgeslagen in de | 
| Gegevensbank I bedoeld in artikel 1, § 1, 5° van het koninklijk | Gegevensbank I bedoeld in artikel 1, § 1, 5° van het koninklijk | 
| besluit nr. 44 betreffende de gezamenlijke gegevensverwerking door | besluit nr. 44 betreffende de gezamenlijke gegevensverwerking door | 
| Sciensano en de door de overheden van de bevoegde gefedereerde | Sciensano en de door de overheden van de bevoegde gefedereerde | 
| entiteiten of door de bevoegde agentschappen aangeduide contactcentra, | entiteiten of door de bevoegde agentschappen aangeduide contactcentra, | 
| gezondheidsinspecties en mobiele teams in het kader van een | gezondheidsinspecties en mobiele teams in het kader van een | 
| contactonderzoek bij personen die (vermoedelijk) met het coronavirus | contactonderzoek bij personen die (vermoedelijk) met het coronavirus | 
| COVID-19 besmet zijn op basis van de gegevensbank bij Sciensano en | COVID-19 besmet zijn op basis van de gegevensbank bij Sciensano en | 
| worden verwerkt en uitgewisseld voor de verwerkingsdoeleinden bepaald | worden verwerkt en uitgewisseld voor de verwerkingsdoeleinden bepaald | 
| in artikel 3 van dat koninklijk besluit." | in artikel 3 van dat koninklijk besluit." | 
Art. 11.Artikel 21bis van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
Art. 11.Artikel 21bis van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | 
| COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: | COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: | 
| "Eenieder is vanaf de leeftijd van 12 jaar verplicht om de mond en de | "Eenieder is vanaf de leeftijd van 12 jaar verplicht om de mond en de | 
| neus te bedekken met een mondmasker of elk ander alternatief in stof | neus te bedekken met een mondmasker of elk ander alternatief in stof | 
| op de volgende plaatsen: | op de volgende plaatsen: | 
| 1° de winkels en de winkelcentra; | 1° de winkels en de winkelcentra; | 
| 2° de bioscopen; | 2° de bioscopen; | 
| 3° de theater-, concert- en conferentiezalen; | 3° de theater-, concert- en conferentiezalen; | 
| 4° de auditoria; | 4° de auditoria; | 
| 5° de gebedshuizen en bezinningsplaatsen; | 5° de gebedshuizen en bezinningsplaatsen; | 
| 6° de musea; | 6° de musea; | 
| 7° de bibliotheken; | 7° de bibliotheken; | 
| 8° de casino's en de speelautomatenhallen; | 8° de casino's en de speelautomatenhallen; | 
| 9° de winkelstraten, en elke private of publieke druk bezochte plaats, | 9° de winkelstraten, en elke private of publieke druk bezochte plaats, | 
| bepaald door de bevoegde lokale overheid; | bepaald door de bevoegde lokale overheid; | 
| 10° de openbare gebouwen (voor de publiek toegankelijke delen); | 10° de openbare gebouwen (voor de publiek toegankelijke delen); | 
| 11° de markten, met inbegrip van de brocante- en rommelmarkten, de | 11° de markten, met inbegrip van de brocante- en rommelmarkten, de | 
| kermissen, en de handelsbeurzen, met inbegrip van de salons; | kermissen, en de handelsbeurzen, met inbegrip van de salons; | 
| 12° de inrichtingen die behoren tot de horecasector, behalve wanneer | 12° de inrichtingen die behoren tot de horecasector, behalve wanneer | 
| de klanten aan hun eigen tafel zitten. | de klanten aan hun eigen tafel zitten. | 
| Wanneer het dragen van een mondmasker of elk alternatief in stof niet | Wanneer het dragen van een mondmasker of elk alternatief in stof niet | 
| mogelijk is omwille van medische redenen, mag een gelaatsscherm worden | mogelijk is omwille van medische redenen, mag een gelaatsscherm worden | 
| gebruikt." | gebruikt." | 
Art. 12.Artikel 22 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
Art. 12.Artikel 22 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | 
| COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: | COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: | 
| "Inbreuken op de bepalingen van de volgende artikelen worden beteugeld | "Inbreuken op de bepalingen van de volgende artikelen worden beteugeld | 
| met de straffen bepaald door artikel 187 van de wet van 15 mei 2007 | met de straffen bepaald door artikel 187 van de wet van 15 mei 2007 | 
| betreffende de civiele veiligheid: | betreffende de civiele veiligheid: | 
| - de artikelen 4 tot en met 8bis, met uitzondering van de bepalingen | - de artikelen 4 tot en met 8bis, met uitzondering van de bepalingen | 
| die betrekking hebben op de relatie tussen de werkgever en de | die betrekking hebben op de relatie tussen de werkgever en de | 
| werknemer; | werknemer; | 
| - het artikel 10, met uitzondering van de bepalingen die betrekking | - het artikel 10, met uitzondering van de bepalingen die betrekking | 
| hebben op de relatie tussen de werkgever en de werknemer, en op de | hebben op de relatie tussen de werkgever en de werknemer, en op de | 
| verplichtingen van de bevoegde gemeentelijke overheid; | verplichtingen van de bevoegde gemeentelijke overheid; | 
| - de artikelen 11, 16, 18, 19 en 21bis." | - de artikelen 11, 16, 18, 19 en 21bis." | 
Art. 13.Artikel 23 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
Art. 13.Artikel 23 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020  | 
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | 
| COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: | COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: | 
| " § 1. De gemeentelijke overheden en de overheden van bestuurlijke | " § 1. De gemeentelijke overheden en de overheden van bestuurlijke | 
| politie zijn belast met de uitvoering van dit besluit. | politie zijn belast met de uitvoering van dit besluit. | 
| De burgemeesters kunnen in overleg met de gouverneur en de bevoegde | De burgemeesters kunnen in overleg met de gouverneur en de bevoegde | 
| overheden van de gefedereerde entiteiten aanvullende preventieve | overheden van de gefedereerde entiteiten aanvullende preventieve | 
| maatregelen nemen ten opzichte van deze voorzien in dit besluit. | maatregelen nemen ten opzichte van deze voorzien in dit besluit. | 
| Wanneer de burgemeester of de gouverneur door het gezondheidsorganisme | Wanneer de burgemeester of de gouverneur door het gezondheidsorganisme | 
| van de betrokken gefedereerde entiteit wordt ingelicht over een | van de betrokken gefedereerde entiteit wordt ingelicht over een | 
| plaatselijke heropleving van de epidemie op diens grondgebied, of | plaatselijke heropleving van de epidemie op diens grondgebied, of | 
| wanneer hij dit vaststelt, moet hij bijkomende maatregelen nemen | wanneer hij dit vaststelt, moet hij bijkomende maatregelen nemen | 
| vereist door de situatie. Hij informeert hierover onmiddellijk de | vereist door de situatie. Hij informeert hierover onmiddellijk de | 
| gouverneur en de bevoegde overheden van de gefedereerde entiteiten. | gouverneur en de bevoegde overheden van de gefedereerde entiteiten. | 
| Indien de beoogde maatregelen evenwel een impact hebben op de federale | Indien de beoogde maatregelen evenwel een impact hebben op de federale | 
| middelen of een impact hebben op naburige gemeenten of op nationaal | middelen of een impact hebben op naburige gemeenten of op nationaal | 
| niveau, is een overleg vereist overeenkomstig het koninklijk besluit | niveau, is een overleg vereist overeenkomstig het koninklijk besluit | 
| van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van | van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van | 
| noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende | noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende | 
| de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van | de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van | 
| crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer | crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer | 
| op nationaal niveau vereisen. | op nationaal niveau vereisen. | 
| De burgemeester is verantwoordelijk voor de organisatie van de | De burgemeester is verantwoordelijk voor de organisatie van de | 
| mondelinge en visuele communicatie van de specifieke maatregelen | mondelinge en visuele communicatie van de specifieke maatregelen | 
| genomen op het grondgebied van zijn of haar gemeente. | genomen op het grondgebied van zijn of haar gemeente. | 
| De minister van Binnenlandse Zaken geeft de instructies over de | De minister van Binnenlandse Zaken geeft de instructies over de | 
| coördinatie. | coördinatie. | 
| § 2. De politiediensten hebben als opdracht toe te zien op de naleving | § 2. De politiediensten hebben als opdracht toe te zien op de naleving | 
| van dit besluit, zo nodig door het uitoefenen van dwang en geweld, | van dit besluit, zo nodig door het uitoefenen van dwang en geweld, | 
| overeenkomstig de bepalingen van artikel 37 van de wet op het | overeenkomstig de bepalingen van artikel 37 van de wet op het | 
| politieambt." | politieambt." | 
Art. 14.Dit besluit treedt in werking op 25 juli 2020, met  | 
Art. 14.Dit besluit treedt in werking op 25 juli 2020, met  | 
| uitzondering van artikel 10, dat op 1 augustus 2020 in werking treedt. | uitzondering van artikel 10, dat op 1 augustus 2020 in werking treedt. | 
| Brussel, 24 juli 2020. | Brussel, 24 juli 2020. | 
| P. DE CREM | P. DE CREM |