| Ministerieel besluit houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken | Ministerieel besluit houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN | FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN |
| 24 JULI 2020. - Ministerieel besluit houdende wijziging van het | 24 JULI 2020. - Ministerieel besluit houdende wijziging van het |
| ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen | ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen |
| om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken | om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken |
| De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, | De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, |
| Gelet op de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele | Gelet op de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele |
| bescherming, artikel 4; | bescherming, artikel 4; |
| Gelet op de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt, artikelen 11 | Gelet op de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt, artikelen 11 |
| en 42; | en 42; |
| Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, | Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, |
| artikelen 181, 182 en 187; | artikelen 181, 182 en 187; |
| Gelet op het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende | Gelet op het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende |
| maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te | maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te |
| beperken; | beperken; |
| Gelet op artikel 8, § 2, 1° en 2°, van de wet van 15 december 2013 | Gelet op artikel 8, § 2, 1° en 2°, van de wet van 15 december 2013 |
| houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging is | houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging is |
| dit besluit uitgezonderd van de regelgevingsimpactanalyse; | dit besluit uitgezonderd van de regelgevingsimpactanalyse; |
| Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 24 | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 24 |
| juli 2020; | juli 2020; |
| Gelet op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, gegeven op 24 | Gelet op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, gegeven op 24 |
| juli 2020; | juli 2020; |
| Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari | Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari |
| 1973, artikel 3, § 1, eerste lid; | 1973, artikel 3, § 1, eerste lid; |
| Gelet op de dringende noodzakelijkheid, die niet toelaat te wachten op | Gelet op de dringende noodzakelijkheid, die niet toelaat te wachten op |
| het advies van de afdeling wetgeving van de Raad van State binnen een | het advies van de afdeling wetgeving van de Raad van State binnen een |
| verkorte termijn van vijf dagen, onder meer omwille van de noodzaak om | verkorte termijn van vijf dagen, onder meer omwille van de noodzaak om |
| maatregelen te overwegen die gegrond zijn op epidemiologische | maatregelen te overwegen die gegrond zijn op epidemiologische |
| resultaten die van dag op dag evolueren en waarvan de laatste de | resultaten die van dag op dag evolueren en waarvan de laatste de |
| maatregelen beslist tijdens de Nationale Veiligheidsraad die is | maatregelen beslist tijdens de Nationale Veiligheidsraad die is |
| bijeengekomen op 23 juli 2020 hebben gerechtvaardigd; dat het zodoende | bijeengekomen op 23 juli 2020 hebben gerechtvaardigd; dat het zodoende |
| dringend is om bepaalde maatregelen te hernieuwen en om andere aan te | dringend is om bepaalde maatregelen te hernieuwen en om andere aan te |
| passen; | passen; |
| Overwegende het overleg tussen de regeringen van de deelstaten en de | Overwegende het overleg tussen de regeringen van de deelstaten en de |
| bevoegde federale overheden binnen de Nationale Veiligheidsraad, die | bevoegde federale overheden binnen de Nationale Veiligheidsraad, die |
| is bijeengekomen op 10, 12, 17 en 27 maart 2020, op 15 en 24 april | is bijeengekomen op 10, 12, 17 en 27 maart 2020, op 15 en 24 april |
| 2020, op 6, 13, 20 en 29 mei 2020, op 3, 24 en 30 juni 2020, alsook op | 2020, op 6, 13, 20 en 29 mei 2020, op 3, 24 en 30 juni 2020, alsook op |
| 10, 15 en 23 juli 2020; | 10, 15 en 23 juli 2020; |
| Overwegende artikel 191 van het Verdrag betreffende de Werking van de | Overwegende artikel 191 van het Verdrag betreffende de Werking van de |
| Europese Unie, dat het voorzorgsbeginsel in het kader van het beheer | Europese Unie, dat het voorzorgsbeginsel in het kader van het beheer |
| van internationale gezondheidscrisissen en van de actieve | van internationale gezondheidscrisissen en van de actieve |
| voorbereiding van zulke potentiële crisissen verankert; dat dit | voorbereiding van zulke potentiële crisissen verankert; dat dit |
| beginsel inhoudt dat, wanneer een ernstig risico hoogstwaarschijnlijk | beginsel inhoudt dat, wanneer een ernstig risico hoogstwaarschijnlijk |
| werkelijkheid zal worden, het aan de overheid is om dringende en | werkelijkheid zal worden, het aan de overheid is om dringende en |
| voorlopige maatregelen te nemen; | voorlopige maatregelen te nemen; |
| Overwegende de verklaring van de WHO omtrent de karakteristieken van | Overwegende de verklaring van de WHO omtrent de karakteristieken van |
| het coronavirus COVID-19, in het bijzonder met betrekking tot de | het coronavirus COVID-19, in het bijzonder met betrekking tot de |
| besmettelijkheid en het sterfterisico; | besmettelijkheid en het sterfterisico; |
| Overwegende de kwalificatie van het coronavirus COVID-19 als een | Overwegende de kwalificatie van het coronavirus COVID-19 als een |
| pandemie door de WHO op 11 maart 2020; | pandemie door de WHO op 11 maart 2020; |
| Overwegende dat de WHO op 16 maart 2020 het hoogste dreigingsniveau | Overwegende dat de WHO op 16 maart 2020 het hoogste dreigingsniveau |
| heeft uitgeroepen aangaande de COVID-19 die de wereldeconomie | heeft uitgeroepen aangaande de COVID-19 die de wereldeconomie |
| destabiliseert en zich snel verspreidt over de wereld; | destabiliseert en zich snel verspreidt over de wereld; |
| Overwegende de verklaring van de regionale directeur van de WHO voor | Overwegende de verklaring van de regionale directeur van de WHO voor |
| Europa van 3 juni 2020, die stelt dat de overgang naar "een nieuw | Europa van 3 juni 2020, die stelt dat de overgang naar "een nieuw |
| normaal" dient te zijn gebaseerd op de principes van volksgezondheid, | normaal" dient te zijn gebaseerd op de principes van volksgezondheid, |
| alsook op economische en maatschappelijke overwegingen, en dat de | alsook op economische en maatschappelijke overwegingen, en dat de |
| besluitvormers op alle niveaus het leidende principe moeten volgen op | besluitvormers op alle niveaus het leidende principe moeten volgen op |
| grond waarvan de overgang progressief en behoedzaam dient te gebeuren; | grond waarvan de overgang progressief en behoedzaam dient te gebeuren; |
| Overwegende de verspreiding van het coronavirus COVID-19 op Europees | Overwegende de verspreiding van het coronavirus COVID-19 op Europees |
| grondgebied, en in België; dat het totale aantal besmettingen blijft | grondgebied, en in België; dat het totale aantal besmettingen blijft |
| stijgen; | stijgen; |
| Overwegende de urgentie en het risico voor de volksgezondheid die het | Overwegende de urgentie en het risico voor de volksgezondheid die het |
| coronavirus COVID-19 met zich meebrengt voor de Belgische bevolking; | coronavirus COVID-19 met zich meebrengt voor de Belgische bevolking; |
| Overwegende dat het coronavirus COVID-19 een infectieziekte is die | Overwegende dat het coronavirus COVID-19 een infectieziekte is die |
| meestal de longen en luchtwegen treft; | meestal de longen en luchtwegen treft; |
| Overwegende dat het coronavirus COVID-19 zich via de lucht lijkt over | Overwegende dat het coronavirus COVID-19 zich via de lucht lijkt over |
| te dragen van mens op mens; dat de overdracht van de ziekte lijkt | te dragen van mens op mens; dat de overdracht van de ziekte lijkt |
| plaats te vinden via alle mogelijke emissies via de mond en de neus; | plaats te vinden via alle mogelijke emissies via de mond en de neus; |
| Overwegende het aantal besmettingsgevallen dat werd gedetecteerd en | Overwegende het aantal besmettingsgevallen dat werd gedetecteerd en |
| het aantal sterfgevallen dat zich heeft voorgedaan in België sinds 13 | het aantal sterfgevallen dat zich heeft voorgedaan in België sinds 13 |
| maart 2020; | maart 2020; |
| Overwegende de adviezen van CELEVAL; | Overwegende de adviezen van CELEVAL; |
| Overwegende het advies van de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de | Overwegende het advies van de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de |
| KMO van 22 april 2020; | KMO van 22 april 2020; |
| Overwegende dat het gevaar zich uitstrekt over het gehele nationale | Overwegende dat het gevaar zich uitstrekt over het gehele nationale |
| grondgebied; dat het van algemeen belang is dat er een coherentie | grondgebied; dat het van algemeen belang is dat er een coherentie |
| bestaat bij het nemen van maatregelen voor de handhaving van de | bestaat bij het nemen van maatregelen voor de handhaving van de |
| openbare orde, teneinde de efficiëntie ervan te maximaliseren; | openbare orde, teneinde de efficiëntie ervan te maximaliseren; |
| Overwegende dat, gezien wat voorafgaat, bepaalde bijeenkomsten in | Overwegende dat, gezien wat voorafgaat, bepaalde bijeenkomsten in |
| besloten of overdekte plaatsen, maar ook in open lucht, nog steeds een | besloten of overdekte plaatsen, maar ook in open lucht, nog steeds een |
| specifieke bedreiging vormen voor de volksgezondheid; | specifieke bedreiging vormen voor de volksgezondheid; |
| Overwegende dat een politiemaatregel houdende een beperking en | Overwegende dat een politiemaatregel houdende een beperking en |
| omkadering van samenscholingen van meer dan vijftien personen | omkadering van samenscholingen van meer dan vijftien personen |
| bijgevolg onontbeerlijk en proportioneel is; | bijgevolg onontbeerlijk en proportioneel is; |
| Overwegende dat de voormelde maatregel van dien aard is om, enerzijds, | Overwegende dat de voormelde maatregel van dien aard is om, enerzijds, |
| het aantal acute besmettingen te verminderen en er bijgevolg voor te | het aantal acute besmettingen te verminderen en er bijgevolg voor te |
| zorgen dat de diensten van de intensieve zorg de zwaarst getroffen | zorgen dat de diensten van de intensieve zorg de zwaarst getroffen |
| patiënten in de beste omstandigheden kunnen ontvangen, en om, | patiënten in de beste omstandigheden kunnen ontvangen, en om, |
| anderzijds, meer tijd te geven aan de wetenschappers om efficiënte | anderzijds, meer tijd te geven aan de wetenschappers om efficiënte |
| behandelingen en vaccins te ontwikkelen; dat deze maatregel eveneens | behandelingen en vaccins te ontwikkelen; dat deze maatregel eveneens |
| de contact tracing kan vergemakkelijken; | de contact tracing kan vergemakkelijken; |
| Overwegende het verslag van 22 april 2020 van de GEES (Groep van | Overwegende het verslag van 22 april 2020 van de GEES (Groep van |
| Experts die belast zijn met de Exit Strategy) dat een gefaseerde | Experts die belast zijn met de Exit Strategy) dat een gefaseerde |
| aanpak voor het geleidelijk afbouwen van de maatregelen bevat en dat | aanpak voor het geleidelijk afbouwen van de maatregelen bevat en dat |
| voornamelijk gebaseerd is op drie essentiële aspecten, met name het | voornamelijk gebaseerd is op drie essentiële aspecten, met name het |
| dragen van een mondmasker, testing en tracing; dat het verslag een | dragen van een mondmasker, testing en tracing; dat het verslag een |
| evenwicht tracht te verzekeren tussen het behoud van de gezondheid, | evenwicht tracht te verzekeren tussen het behoud van de gezondheid, |
| zij het fysiek of mentaal, het vervullen van de pedagogische | zij het fysiek of mentaal, het vervullen van de pedagogische |
| opdrachten op vlak van onderwijs en de heropstart van de economie; dat | opdrachten op vlak van onderwijs en de heropstart van de economie; dat |
| de GEES is samengesteld uit deskundigen van verschillende vakgebieden, | de GEES is samengesteld uit deskundigen van verschillende vakgebieden, |
| waaronder artsen, virologen en economen; | waaronder artsen, virologen en economen; |
| Overwegende de adviezen van de GEES en van CELEVAL in het bijzonder | Overwegende de adviezen van de GEES en van CELEVAL in het bijzonder |
| met betrekking tot de uitbreiding van de verplichting tot het dragen | met betrekking tot de uitbreiding van de verplichting tot het dragen |
| van een mondmasker; | van een mondmasker; |
| Overwegende het advies van de Hoge Gezondheidsraad van 9 juli 2020; | Overwegende het advies van de Hoge Gezondheidsraad van 9 juli 2020; |
| Overwegende het Phoenixplan van Comeos voor een herstart van de | Overwegende het Phoenixplan van Comeos voor een herstart van de |
| handel; | handel; |
| Overwegende de "Gids betreffende de opening van de handelszaken om de | Overwegende de "Gids betreffende de opening van de handelszaken om de |
| verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan", ter beschikking | verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan", ter beschikking |
| gesteld op de website van de Federale Overheidsdienst Economie; | gesteld op de website van de Federale Overheidsdienst Economie; |
| Overwegende de "Gids om de verspreiding van COVID-19 op de werkplaats | Overwegende de "Gids om de verspreiding van COVID-19 op de werkplaats |
| tegen te gaan", ter beschikking gesteld op de website van de Federale | tegen te gaan", ter beschikking gesteld op de website van de Federale |
| Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg; | Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg; |
| Overwegende de "Gids betreffende de opening van de horeca om de | Overwegende de "Gids betreffende de opening van de horeca om de |
| verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan", ter beschikking | verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan", ter beschikking |
| gesteld op de website van de Federale Overheidsdienst Economie; | gesteld op de website van de Federale Overheidsdienst Economie; |
| Overwegende de protocollen bepaald door de bevoegde ministers in | Overwegende de protocollen bepaald door de bevoegde ministers in |
| overleg met de betrokken sectoren; | overleg met de betrokken sectoren; |
| Overwegende dat de burgemeester, wanneer hij vaststelt dat er | Overwegende dat de burgemeester, wanneer hij vaststelt dat er |
| activiteiten worden uitgeoefend in strijd met dit ministerieel besluit | activiteiten worden uitgeoefend in strijd met dit ministerieel besluit |
| of met toepasselijke protocollen, een bestuurlijke sluiting van de | of met toepasselijke protocollen, een bestuurlijke sluiting van de |
| betrokken inrichting kan bevelen in het belang van de openbare | betrokken inrichting kan bevelen in het belang van de openbare |
| gezondheid; | gezondheid; |
| Overwegende het koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de | Overwegende het koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de |
| noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en | noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en |
| provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de | provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de |
| provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties | provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties |
| die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen; | die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen; |
| Overwegende het ministerieel besluit van 13 maart 2020 houdende de | Overwegende het ministerieel besluit van 13 maart 2020 houdende de |
| afkondiging van de federale fase betreffende de coördinatie en het | afkondiging van de federale fase betreffende de coördinatie en het |
| beheer van de crisis coronavirus COVID-19; | beheer van de crisis coronavirus COVID-19; |
| Overwegende de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de | Overwegende de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de |
| werknemers bij de uitvoering van hun werk, en de uitvoeringsbesluiten; | werknemers bij de uitvoering van hun werk, en de uitvoeringsbesluiten; |
| Overwegende het overleg in het Overlegcomité; | Overwegende het overleg in het Overlegcomité; |
| Overwegende dat het gemiddelde dagelijkse aantal nieuwe besmettingen | Overwegende dat het gemiddelde dagelijkse aantal nieuwe besmettingen |
| en overlijdens die verband houden met het coronavirus COVID-19 sinds | en overlijdens die verband houden met het coronavirus COVID-19 sinds |
| enkele weken een neerwaartse trend kende maar het aantal nieuwe | enkele weken een neerwaartse trend kende maar het aantal nieuwe |
| besmettingen de laatste tijd opnieuw steeg; dat het virus dan ook niet | besmettingen de laatste tijd opnieuw steeg; dat het virus dan ook niet |
| verdwenen is van het Belgische grondgebied en blijft circuleren; dat | verdwenen is van het Belgische grondgebied en blijft circuleren; dat |
| een tweede besmettingsgolf tot dusver niet kan worden uitgesloten; | een tweede besmettingsgolf tot dusver niet kan worden uitgesloten; |
| Overwegende dat deze ongunstige evolutie momenteel niet meer toelaat | Overwegende dat deze ongunstige evolutie momenteel niet meer toelaat |
| om het maximaal aantal personen dat mag deelnemen aan bepaalde | om het maximaal aantal personen dat mag deelnemen aan bepaalde |
| samenscholingen te verhogen; dat de voorwaarden waaronder het werd | samenscholingen te verhogen; dat de voorwaarden waaronder het werd |
| toegelaten om de inrichtingen van de horecasector opnieuw te openen en | toegelaten om de inrichtingen van de horecasector opnieuw te openen en |
| om gezeten recepties en banketten of bepaalde soorten evenementen te | om gezeten recepties en banketten of bepaalde soorten evenementen te |
| organiseren echter van toepassing blijven; dat deze voorwaarden strikt | organiseren echter van toepassing blijven; dat deze voorwaarden strikt |
| dienen te worden nageleefd, onder meer de bepaling volgens dewelke | dienen te worden nageleefd, onder meer de bepaling volgens dewelke |
| enkel zitplaatsen zijn toegelaten; dat de experten er reeds meerdere | enkel zitplaatsen zijn toegelaten; dat de experten er reeds meerdere |
| keren aan hebben herinnerd dat dansen in dit kader een zeer groot | keren aan hebben herinnerd dat dansen in dit kader een zeer groot |
| risico op overdracht van het virus met zich meebrengt; dat dansen | risico op overdracht van het virus met zich meebrengt; dat dansen |
| bijgevolg verboden blijft in de inrichtingen van de horecasector, | bijgevolg verboden blijft in de inrichtingen van de horecasector, |
| tijdens gezeten recepties en banketten en tijdens bepaalde soorten | tijdens gezeten recepties en banketten en tijdens bepaalde soorten |
| toegelaten evenementen; | toegelaten evenementen; |
| Overwegende dat handelsbeurzen georganiseerd zullen kunnen worden | Overwegende dat handelsbeurzen georganiseerd zullen kunnen worden |
| vanaf 1 september 2020 volgens nieuwe specifieke maatregelen die | vanaf 1 september 2020 volgens nieuwe specifieke maatregelen die |
| zullen worden ingevoegd in de "Gids betreffende de opening van de | zullen worden ingevoegd in de "Gids betreffende de opening van de |
| handelszaken om de verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan"; | handelszaken om de verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan"; |
| Overwegende dat de beperking van de nachtelijke activiteiten tot één | Overwegende dat de beperking van de nachtelijke activiteiten tot één |
| uur 's nachts als doel had te voorkomen dat mensen te veel alcohol | uur 's nachts als doel had te voorkomen dat mensen te veel alcohol |
| zouden consumeren en de social distancing maatregelen zouden vergeten; | zouden consumeren en de social distancing maatregelen zouden vergeten; |
| dat in de afgelopen weken is gebleken dat deze beperking wordt omzeild | dat in de afgelopen weken is gebleken dat deze beperking wordt omzeild |
| doordat mensen hun feestelijke activiteiten op de openbare weg | doordat mensen hun feestelijke activiteiten op de openbare weg |
| voortzetten door alcohol te kopen vlak vóór het einde van de | voortzetten door alcohol te kopen vlak vóór het einde van de |
| nachtelijke activiteiten; dat het bijgevolg noodzakelijk is om de | nachtelijke activiteiten; dat het bijgevolg noodzakelijk is om de |
| nachtwinkels eerder te sluiten; | nachtwinkels eerder te sluiten; |
| Overwegende dat het delen van een waterpijp tussen verschillende | Overwegende dat het delen van een waterpijp tussen verschillende |
| personen in voor het publiek toegankelijke plaatsen een verhoogd | personen in voor het publiek toegankelijke plaatsen een verhoogd |
| besmettingsrisico inhoudt; dat het daarenboven voor de politiediensten | besmettingsrisico inhoudt; dat het daarenboven voor de politiediensten |
| vanuit operationeel oogpunt en in termen van efficiëntie moeilijk is | vanuit operationeel oogpunt en in termen van efficiëntie moeilijk is |
| om te onderscheiden of het gebruik van een waterpijp op individuele | om te onderscheiden of het gebruik van een waterpijp op individuele |
| dan wel collectieve manier plaatsvindt; | dan wel collectieve manier plaatsvindt; |
| Overwegende dat het heropstarten van het internationaal reizen een | Overwegende dat het heropstarten van het internationaal reizen een |
| snelle opvolging van de uitgevaardigde gezondheidsmaatregelen vraagt; | snelle opvolging van de uitgevaardigde gezondheidsmaatregelen vraagt; |
| Dat om een gedegen opvolging en tracering van reizigers mogelijk te | Dat om een gedegen opvolging en tracering van reizigers mogelijk te |
| maken, een `passenger locator form' wordt gebruikt; | maken, een `passenger locator form' wordt gebruikt; |
| Overwegende dat dit document dient ingevuld te worden door een vooraf | Overwegende dat dit document dient ingevuld te worden door een vooraf |
| gedefinieerde groep van reizigers, op basis van de epidemiologische | gedefinieerde groep van reizigers, op basis van de epidemiologische |
| situatie in het land van vertrek; dat deze epidemiologische situatie | situatie in het land van vertrek; dat deze epidemiologische situatie |
| echter snel wijzigt en ze bovendien van de reiziger een continue | echter snel wijzigt en ze bovendien van de reiziger een continue |
| opvolging vereist van de epidemiologische situatie; dat het dus in het | opvolging vereist van de epidemiologische situatie; dat het dus in het |
| licht van een efficiënt beheer van de crisis en de bescherming van de | licht van een efficiënt beheer van de crisis en de bescherming van de |
| volksgezondheid noodzakelijk is om deze verplichting op te leggen aan | volksgezondheid noodzakelijk is om deze verplichting op te leggen aan |
| alle reizigers die naar België reizen; | alle reizigers die naar België reizen; |
| Overwegende dat er een elektronisch formulier opgemaakt werd dat door | Overwegende dat er een elektronisch formulier opgemaakt werd dat door |
| de reizigers moet gebruikt worden; dat de voorkeur gegeven wordt aan | de reizigers moet gebruikt worden; dat de voorkeur gegeven wordt aan |
| een elektronisch formulier omwille van de eenvoudigere administratieve | een elektronisch formulier omwille van de eenvoudigere administratieve |
| verwerking door de overheid; dat dit formulier dus moet worden | verwerking door de overheid; dat dit formulier dus moet worden |
| gebruikt door de reizigers, tenzij dit materieel onmogelijk blijkt te | gebruikt door de reizigers, tenzij dit materieel onmogelijk blijkt te |
| zijn, doordat zij niet beschikken over een toestel dat hen | zijn, doordat zij niet beschikken over een toestel dat hen |
| internettoegang verleent in het land van vertrek; | internettoegang verleent in het land van vertrek; |
| Overwegende dat deze documenten dienen als basis om indien gewenst de | Overwegende dat deze documenten dienen als basis om indien gewenst de |
| nodige contact tracing of gezondheidsopvolging in te stellen door de | nodige contact tracing of gezondheidsopvolging in te stellen door de |
| bevoegde diensten; | bevoegde diensten; |
| Overwegende dat nog steeds een beroep wordt gedaan op het | Overwegende dat nog steeds een beroep wordt gedaan op het |
| verantwoordelijkheidsgevoel en de geest van solidariteit van elke | verantwoordelijkheidsgevoel en de geest van solidariteit van elke |
| burger om de social distancing na te leven en om alle | burger om de social distancing na te leven en om alle |
| gezondheidsaanbevelingen toe te passen; | gezondheidsaanbevelingen toe te passen; |
| Overwegende dat het dragen van een mondmasker of van elk ander | Overwegende dat het dragen van een mondmasker of van elk ander |
| alternatief in stof een belangrijke rol speelt in de strategie om de | alternatief in stof een belangrijke rol speelt in de strategie om de |
| maatregelen geleidelijk aan af te bouwen; dat het dragen van | maatregelen geleidelijk aan af te bouwen; dat het dragen van |
| mondmaskers dan ook wordt aanbevolen aan de bevolking voor elke | mondmaskers dan ook wordt aanbevolen aan de bevolking voor elke |
| situatie waarin de regels van social distancing niet kunnen worden | situatie waarin de regels van social distancing niet kunnen worden |
| nageleefd, om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan; dat | nageleefd, om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan; dat |
| het verplicht is in bepaalde inrichtingen en bepaalde specifieke | het verplicht is in bepaalde inrichtingen en bepaalde specifieke |
| situaties; dat het louter gebruik van een mondmasker echter niet | situaties; dat het louter gebruik van een mondmasker echter niet |
| volstaat en dat het steeds gepaard moet gaan met de andere | volstaat en dat het steeds gepaard moet gaan met de andere |
| preventiemaatregelen; dat de social distancing de belangrijkste en | preventiemaatregelen; dat de social distancing de belangrijkste en |
| prioritaire preventiemaatregel blijft; | prioritaire preventiemaatregel blijft; |
| Overwegende dat het in het licht van de laatste epidemiologische | Overwegende dat het in het licht van de laatste epidemiologische |
| bevindingen noodzakelijk is geworden de verplichting om een mondmasker | bevindingen noodzakelijk is geworden de verplichting om een mondmasker |
| te dragen uit te breiden naar andere plaatsen om het risico van een | te dragen uit te breiden naar andere plaatsen om het risico van een |
| tweede besmettingsgolf zoveel mogelijk te beperken; | tweede besmettingsgolf zoveel mogelijk te beperken; |
| Overwegende dat de hygiënemaatregelen essentieel blijven; | Overwegende dat de hygiënemaatregelen essentieel blijven; |
| Overwegende dat buitenactiviteiten waar mogelijk de voorkeur krijgen; | Overwegende dat buitenactiviteiten waar mogelijk de voorkeur krijgen; |
| dat, indien dit niet mogelijk is, de ruimtes voldoende moeten worden | dat, indien dit niet mogelijk is, de ruimtes voldoende moeten worden |
| verlucht; | verlucht; |
| Overwegende dat het nodig is dat bijkomende voorzorgsmaatregelen | Overwegende dat het nodig is dat bijkomende voorzorgsmaatregelen |
| worden genomen voor wat betreft mensen die tot een risicogroep | worden genomen voor wat betreft mensen die tot een risicogroep |
| behoren; | behoren; |
| Overwegende dat, hoewel de meerderheid van de activiteiten opnieuw is | Overwegende dat, hoewel de meerderheid van de activiteiten opnieuw is |
| toegelaten, het evenwel noodzakelijk is om bijzondere aandacht te | toegelaten, het evenwel noodzakelijk is om bijzondere aandacht te |
| besteden aan activiteiten die een aanzienlijk risico op verspreiding | besteden aan activiteiten die een aanzienlijk risico op verspreiding |
| van het virus met zich meebrengen en om activiteiten te blijven | van het virus met zich meebrengen en om activiteiten te blijven |
| verbieden die te nauwe contacten tussen individuen impliceren en/of | verbieden die te nauwe contacten tussen individuen impliceren en/of |
| een groot aantal personen samenbrengen; | een groot aantal personen samenbrengen; |
| Overwegende dat de gezondheidssituatie op regelmatige basis wordt | Overwegende dat de gezondheidssituatie op regelmatige basis wordt |
| geëvalueerd; dat dit betekent dat een terugkeer naar striktere | geëvalueerd; dat dit betekent dat een terugkeer naar striktere |
| maatregelen nooit is uitgesloten; | maatregelen nooit is uitgesloten; |
| Overwegende de dringende noodzakelijkheid, | Overwegende de dringende noodzakelijkheid, |
| Besluit : | Besluit : |
Artikel 1.Artikel 1 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
Artikel 1.Artikel 1 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus |
| COVID-19 te beperken, wordt aangevuld met een 5° als volgt: | COVID-19 te beperken, wordt aangevuld met een 5° als volgt: |
| "5° "gouverneur": de provinciegouverneur of de krachtens artikel 48 | "5° "gouverneur": de provinciegouverneur of de krachtens artikel 48 |
| van de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de | van de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de |
| Brusselse Instellingen bevoegde overheid van de Brusselse | Brusselse Instellingen bevoegde overheid van de Brusselse |
| agglomeratie." | agglomeratie." |
Art. 2.Artikel 4 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
Art. 2.Artikel 4 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus |
| COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt : | COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt : |
| "Onverminderd artikel 5, oefenen de ondernemingen en verenigingen die | "Onverminderd artikel 5, oefenen de ondernemingen en verenigingen die |
| goederen of diensten aanbieden aan consumenten en vanaf 1 september | goederen of diensten aanbieden aan consumenten en vanaf 1 september |
| 2020 de organisatoren van handelsbeurzen, met inbegrip van salons, hun | 2020 de organisatoren van handelsbeurzen, met inbegrip van salons, hun |
| activiteiten uit overeenkomstig het protocol of de daartoe op de | activiteiten uit overeenkomstig het protocol of de daartoe op de |
| website van de bevoegde overheidsdienst bekendgemaakte minimale | website van de bevoegde overheidsdienst bekendgemaakte minimale |
| algemene regels. | algemene regels. |
| Bij gebrek aan een dergelijk protocol dienen de volgende minimale | Bij gebrek aan een dergelijk protocol dienen de volgende minimale |
| regels te worden nageleefd: | regels te worden nageleefd: |
| 1° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de | 1° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de |
| organisator van de handelsbeurs, informeert de klanten en werknemers | organisator van de handelsbeurs, informeert de klanten en werknemers |
| tijdig over de geldende preventiemaatregelen en verstrekken de | tijdig over de geldende preventiemaatregelen en verstrekken de |
| werknemers een passende opleiding; | werknemers een passende opleiding; |
| 2° een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon wordt gegarandeerd; | 2° een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon wordt gegarandeerd; |
| 3° mondmaskers en andere persoonlijke beschermingsmiddelen worden | 3° mondmaskers en andere persoonlijke beschermingsmiddelen worden |
| steeds sterk aanbevolen in de onderneming of vereniging en worden er | steeds sterk aanbevolen in de onderneming of vereniging en worden er |
| gebruikt indien de regels van de social distancing niet kunnen worden | gebruikt indien de regels van de social distancing niet kunnen worden |
| nageleefd omwille van de aard van de uitgeoefende activiteit; | nageleefd omwille van de aard van de uitgeoefende activiteit; |
| 4° de activiteit moet zo worden georganiseerd dat samenscholingen | 4° de activiteit moet zo worden georganiseerd dat samenscholingen |
| worden vermeden; | worden vermeden; |
| 5° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de | 5° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de |
| organisator van de handelsbeurs, stelt middelen om de noodzakelijke | organisator van de handelsbeurs, stelt middelen om de noodzakelijke |
| handhygiëne te voorzien ter beschikking van het personeel en de | handhygiëne te voorzien ter beschikking van het personeel en de |
| klanten; | klanten; |
| 6° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de | 6° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de |
| organisator van de handelsbeurs, neemt de gepaste hygiënemaatregelen | organisator van de handelsbeurs, neemt de gepaste hygiënemaatregelen |
| om de werkplaats en het gebruikte materiaal regelmatig te | om de werkplaats en het gebruikte materiaal regelmatig te |
| desinfecteren; | desinfecteren; |
| 7° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de | 7° de onderneming of vereniging, of vanaf 1 september 2020 de |
| organisator van de handelsbeurs, zorgt voor een goede verluchting van | organisator van de handelsbeurs, zorgt voor een goede verluchting van |
| de werkplaats; | de werkplaats; |
| 8° een contactpersoon wordt aangeduid en bekendgemaakt, zodat klanten | 8° een contactpersoon wordt aangeduid en bekendgemaakt, zodat klanten |
| en personeelsleden, en vanaf 1 september 2020 de bezoekers van de | en personeelsleden, en vanaf 1 september 2020 de bezoekers van de |
| handelsbeurs, een mogelijke besmetting met het coronavirus COVID-19 | handelsbeurs, een mogelijke besmetting met het coronavirus COVID-19 |
| kunnen melden met het oog op het vergemakkelijken van contact | kunnen melden met het oog op het vergemakkelijken van contact |
| tracing." | tracing." |
Art. 3.Artikel 5 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
Art. 3.Artikel 5 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus |
| COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: | COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: |
| "In de inrichtingen die behoren tot de horecasector gelden bij het | "In de inrichtingen die behoren tot de horecasector gelden bij het |
| ontvangen van klanten minstens de volgende specifieke modaliteiten: | ontvangen van klanten minstens de volgende specifieke modaliteiten: |
| 1° de tafels worden zo geplaatst dat een afstand van minstens 1,5 | 1° de tafels worden zo geplaatst dat een afstand van minstens 1,5 |
| meter tussen de tafels wordt gegarandeerd, tenzij de tafels worden | meter tussen de tafels wordt gegarandeerd, tenzij de tafels worden |
| gescheiden door een plexiglazen wand of een gelijkwaardig alternatief, | gescheiden door een plexiglazen wand of een gelijkwaardig alternatief, |
| met een minimale hoogte van 1,8 meter; | met een minimale hoogte van 1,8 meter; |
| 2° een maximum van 15 personen per tafel is toegestaan; | 2° een maximum van 15 personen per tafel is toegestaan; |
| 3° enkel zitplaatsen aan tafel zijn toegestaan; | 3° enkel zitplaatsen aan tafel zijn toegestaan; |
| 4° elke klant moet aan zijn eigen tafel blijven zitten; | 4° elke klant moet aan zijn eigen tafel blijven zitten; |
| 5° het dragen van een mondmasker of, wanneer dit niet mogelijk is | 5° het dragen van een mondmasker of, wanneer dit niet mogelijk is |
| omwille van medische redenen, van een gelaatsscherm is verplicht voor | omwille van medische redenen, van een gelaatsscherm is verplicht voor |
| het zaalpersoneel; | het zaalpersoneel; |
| 6° het dragen van een mondmasker of, wanneer dit niet mogelijk is | 6° het dragen van een mondmasker of, wanneer dit niet mogelijk is |
| omwille van medische redenen, van een gelaatsscherm is verplicht voor | omwille van medische redenen, van een gelaatsscherm is verplicht voor |
| het keukenpersoneel; | het keukenpersoneel; |
| 7° er is geen enkele bediening aan de bar toegestaan, met uitzondering | 7° er is geen enkele bediening aan de bar toegestaan, met uitzondering |
| van eenmanszaken met naleving van een afstand van 1,5 meter; | van eenmanszaken met naleving van een afstand van 1,5 meter; |
| 8° terrassen en openbare ruimten worden georganiseerd overeenkomstig | 8° terrassen en openbare ruimten worden georganiseerd overeenkomstig |
| de voorschriften bepaald door de gemeentelijke overheden en met | de voorschriften bepaald door de gemeentelijke overheden en met |
| respect voor dezelfde regels als deze die binnen gelden; | respect voor dezelfde regels als deze die binnen gelden; |
| 9° drankgelegenheden en restaurants mogen geopend blijven vanaf het | 9° drankgelegenheden en restaurants mogen geopend blijven vanaf het |
| gebruikelijke openingsuur tot één uur `s nachts, tenzij de | gebruikelijke openingsuur tot één uur `s nachts, tenzij de |
| gemeentelijke overheid oplegt dat ze eerder moeten sluiten, en moeten | gemeentelijke overheid oplegt dat ze eerder moeten sluiten, en moeten |
| vanaf één uur 's nachts minstens gedurende een ononderbroken periode | vanaf één uur 's nachts minstens gedurende een ononderbroken periode |
| van vijf opeenvolgende uren gesloten blijven; | van vijf opeenvolgende uren gesloten blijven; |
| 10° de contactgegevens van één klant per tafel, die zich kunnen | 10° de contactgegevens van één klant per tafel, die zich kunnen |
| beperken tot een telefoonnummer of een e-mailadres, moeten worden | beperken tot een telefoonnummer of een e-mailadres, moeten worden |
| geregistreerd bij aankomst en bewaard gedurende 14 dagen teneinde enig | geregistreerd bij aankomst en bewaard gedurende 14 dagen teneinde enig |
| later contactonderzoek te faciliteren. Die contactgegevens mogen enkel | later contactonderzoek te faciliteren. Die contactgegevens mogen enkel |
| worden gebruikt voor de doeleinden van de strijd tegen COVID-19, ze | worden gebruikt voor de doeleinden van de strijd tegen COVID-19, ze |
| moeten worden vernietigd na 14 dagen en de klanten moeten | moeten worden vernietigd na 14 dagen en de klanten moeten |
| uitdrukkelijk hun akkoord geven. Voor de klanten die dit weigeren | uitdrukkelijk hun akkoord geven. Voor de klanten die dit weigeren |
| wordt de toegang tot de inrichting bij aankomst geweigerd." | wordt de toegang tot de inrichting bij aankomst geweigerd." |
Art. 4.Het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende |
Art. 4.Het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende |
| maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te | maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te |
| beperken, wordt aangevuld met een artikel 5bis als volgt: | beperken, wordt aangevuld met een artikel 5bis als volgt: |
| "Het individueel en collectief gebruik van waterpijpen is verboden in | "Het individueel en collectief gebruik van waterpijpen is verboden in |
| voor het publiek toegankelijke plaatsen." | voor het publiek toegankelijke plaatsen." |
Art. 5.Artikel 8 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
Art. 5.Artikel 8 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus |
| COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: | COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: |
| "Winkels mogen open blijven volgens de gebruikelijke dagen en uren. | "Winkels mogen open blijven volgens de gebruikelijke dagen en uren. |
| Nachtwinkels mogen geopend blijven vanaf het gebruikelijke openingsuur | Nachtwinkels mogen geopend blijven vanaf het gebruikelijke openingsuur |
| tot 22.00 uur." | tot 22.00 uur." |
Art. 6.Artikel 11 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
Art. 6.Artikel 11 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus |
| COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: | COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: |
| " § 1. Behoudens andersluidende bepaling voorzien door dit besluit, | " § 1. Behoudens andersluidende bepaling voorzien door dit besluit, |
| zijn samenscholingen van meer dan 15 personen enkel toegelaten onder | zijn samenscholingen van meer dan 15 personen enkel toegelaten onder |
| de voorwaarden voorzien en voor de activiteiten toegelaten door dit | de voorwaarden voorzien en voor de activiteiten toegelaten door dit |
| artikel. | artikel. |
| § 2. Een maximum van 50 personen mag de volgende activiteiten | § 2. Een maximum van 50 personen mag de volgende activiteiten |
| bijwonen: | bijwonen: |
| 1° de activiteiten in georganiseerd verband, in het bijzonder door een | 1° de activiteiten in georganiseerd verband, in het bijzonder door een |
| club of vereniging, steeds in aanwezigheid van een meerderjarige | club of vereniging, steeds in aanwezigheid van een meerderjarige |
| trainer, begeleider of toezichter; | trainer, begeleider of toezichter; |
| 2° de zomerkampen en -stages met naleving van de regels voorzien in | 2° de zomerkampen en -stages met naleving van de regels voorzien in |
| artikel 15. | artikel 15. |
| § 3. Een maximum van 50 personen mag gezeten recepties en banketten, | § 3. Een maximum van 50 personen mag gezeten recepties en banketten, |
| met privékarakter, bijwonen, die worden verzorgd door een | met privékarakter, bijwonen, die worden verzorgd door een |
| professionele catering/traiteur onderneming, met naleving van de | professionele catering/traiteur onderneming, met naleving van de |
| modaliteiten voorzien in artikel 5, 1° tot en met 3° en 5° tot en met | modaliteiten voorzien in artikel 5, 1° tot en met 3° en 5° tot en met |
| 10° en onverminderd artikel 4, lid 2, 1° en 5° tot en met 8° of het | 10° en onverminderd artikel 4, lid 2, 1° en 5° tot en met 8° of het |
| toepasselijke protocol. | toepasselijke protocol. |
| § 4. Een maximum van 200 personen mag de volgende activiteiten | § 4. Een maximum van 200 personen mag de volgende activiteiten |
| bijwonen: | bijwonen: |
| 1° burgerlijke huwelijken; | 1° burgerlijke huwelijken; |
| 2° begrafenissen en crematies, andere dan de activiteiten bedoeld in | 2° begrafenissen en crematies, andere dan de activiteiten bedoeld in |
| 3°, zonder de mogelijkheid van blootstelling van het lichaam; | 3°, zonder de mogelijkheid van blootstelling van het lichaam; |
| 3° de collectieve uitoefening van de eredienst en de collectieve | 3° de collectieve uitoefening van de eredienst en de collectieve |
| uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening, alsook | uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening, alsook |
| de activiteiten binnen een filosofisch-levensbeschouwelijke | de activiteiten binnen een filosofisch-levensbeschouwelijke |
| vereniging, met naleving van de regels voorzien door artikel 14. | vereniging, met naleving van de regels voorzien door artikel 14. |
| § 5. Een publiek van maximum 200 personen mag evenementen, | § 5. Een publiek van maximum 200 personen mag evenementen, |
| voorstellingen, gezeten recepties en banketten toegankelijk voor het | voorstellingen, gezeten recepties en banketten toegankelijk voor het |
| publiek, en wedstrijden bijwonen, voor zover deze binnen worden | publiek, en wedstrijden bijwonen, voor zover deze binnen worden |
| georganiseerd met naleving van de modaliteiten voorzien in artikel 4, | georganiseerd met naleving van de modaliteiten voorzien in artikel 4, |
| lid 2, of in het toepasselijke protocol, en onverminderd artikel 5. | lid 2, of in het toepasselijke protocol, en onverminderd artikel 5. |
| Een publiek van maximum 400 personen mag evenementen, voorstellingen, | Een publiek van maximum 400 personen mag evenementen, voorstellingen, |
| gezeten recepties en banketten toegankelijk voor het publiek, en | gezeten recepties en banketten toegankelijk voor het publiek, en |
| wedstrijden bijwonen, voor zover deze buiten worden georganiseerd met | wedstrijden bijwonen, voor zover deze buiten worden georganiseerd met |
| naleving van de modaliteiten voorzien in artikel 4, lid 2, of in het | naleving van de modaliteiten voorzien in artikel 4, lid 2, of in het |
| toepasselijke protocol, en onverminderd artikel 5. | toepasselijke protocol, en onverminderd artikel 5. |
| Wanneer een evenement, voorstelling, gezeten receptie of banket | Wanneer een evenement, voorstelling, gezeten receptie of banket |
| toegankelijk voor het publiek, of wedstrijd wordt georganiseerd voor | toegankelijk voor het publiek, of wedstrijd wordt georganiseerd voor |
| een publiek van meer dan 200 personen of op de openbare weg, is de | een publiek van meer dan 200 personen of op de openbare weg, is de |
| voorafgaande toelating van de bevoegde gemeentelijke overheid | voorafgaande toelating van de bevoegde gemeentelijke overheid |
| overeenkomstig artikel 13 vereist. | overeenkomstig artikel 13 vereist. |
| § 6. Een maximum van 400 deelnemers mag statische betogingen bijwonen | § 6. Een maximum van 400 deelnemers mag statische betogingen bijwonen |
| die plaatsvinden op de openbare weg, waar de social distancing kan | die plaatsvinden op de openbare weg, waar de social distancing kan |
| worden gerespecteerd, en die voorafgaand werden toegelaten door de | worden gerespecteerd, en die voorafgaand werden toegelaten door de |
| bevoegde gemeentelijke overheid overeenkomstig artikel 13. | bevoegde gemeentelijke overheid overeenkomstig artikel 13. |
| § 7. Onverminderd een eventueel protocol en onverminderd de | § 7. Onverminderd een eventueel protocol en onverminderd de |
| richtlijnen en/of beperkingen bepaald door de bevoegde gemeentelijke | richtlijnen en/of beperkingen bepaald door de bevoegde gemeentelijke |
| overheid, mag eenieder deelnemen aan sportieve wedstrijden. | overheid, mag eenieder deelnemen aan sportieve wedstrijden. |
| Wanneer een sportieve wedstrijd wordt georganiseerd voor meer dan 200 | Wanneer een sportieve wedstrijd wordt georganiseerd voor meer dan 200 |
| deelnemers of op de openbare weg, is de voorafgaande toelating van de | deelnemers of op de openbare weg, is de voorafgaande toelating van de |
| bevoegde gemeentelijke overheid overeenkomstig artikel 13 vereist." | bevoegde gemeentelijke overheid overeenkomstig artikel 13 vereist." |
Art. 7.Artikel 12 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
Art. 7.Artikel 12 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus |
| COVID-19 te beperken, wordt opgeheven. | COVID-19 te beperken, wordt opgeheven. |
Art. 8.Artikel 13 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
Art. 8.Artikel 13 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus |
| COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt : | COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt : |
| "De bevoegde gemeentelijke overheid gebruikt de matrix bedoeld door de | "De bevoegde gemeentelijke overheid gebruikt de matrix bedoeld door de |
| Nationale Veiligheidsraad tijdens diens vergadering van 24 juni 2020, | Nationale Veiligheidsraad tijdens diens vergadering van 24 juni 2020, |
| die haar daartoe ter beschikking wordt gesteld, wanneer ze een | die haar daartoe ter beschikking wordt gesteld, wanneer ze een |
| toelatingsbeslissing neemt met betrekking tot de organisatie van: | toelatingsbeslissing neemt met betrekking tot de organisatie van: |
| 1° een evenement, voorstelling of wedstrijd bedoeld in artikel 11, § | 1° een evenement, voorstelling of wedstrijd bedoeld in artikel 11, § |
| 5, lid 3; | 5, lid 3; |
| 2° een betoging bedoeld in artikel 11, § 6; | 2° een betoging bedoeld in artikel 11, § 6; |
| 3° een sportieve wedstrijd bedoeld in artikel 11, § 7, lid 2. | 3° een sportieve wedstrijd bedoeld in artikel 11, § 7, lid 2. |
| De kermissen, de gezeten recepties en banketten bedoeld in artikel 11, | De kermissen, de gezeten recepties en banketten bedoeld in artikel 11, |
| § 3 en § 5, de evenementen, voorstellingen en wedstrijden bedoeld in | § 3 en § 5, de evenementen, voorstellingen en wedstrijden bedoeld in |
| artikel 11, § 5, de betogingen bedoeld in artikel 11, § 6 en de | artikel 11, § 5, de betogingen bedoeld in artikel 11, § 6 en de |
| sportieve wedstrijden bedoeld in artikel 11, § 7 mogen niet | sportieve wedstrijden bedoeld in artikel 11, § 7 mogen niet |
| plaatsvinden tussen één uur 's nachts en zes uur 's morgens." | plaatsvinden tussen één uur 's nachts en zes uur 's morgens." |
Art. 9.Artikel 14 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
Art. 9.Artikel 14 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus |
| COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: | COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: |
| "De collectieve uitoefening van de eredienst en de collectieve | "De collectieve uitoefening van de eredienst en de collectieve |
| uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening en van | uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening en van |
| activiteiten binnen een filosofisch-levensbeschouwelijke vereniging, | activiteiten binnen een filosofisch-levensbeschouwelijke vereniging, |
| evenals de individuele bezoeken van gebouwen der eredienst en van | evenals de individuele bezoeken van gebouwen der eredienst en van |
| gebouwen bestemd voor de openbare uitoefening van de | gebouwen bestemd voor de openbare uitoefening van de |
| niet-confessionele morele dienstverlening zijn toegestaan. | niet-confessionele morele dienstverlening zijn toegestaan. |
| De representatieve organen van de erediensten en van de organisaties | De representatieve organen van de erediensten en van de organisaties |
| die morele diensten verlenen op basis van een niet-confessionele | die morele diensten verlenen op basis van een niet-confessionele |
| levensbeschouwing nemen de nodige maatregelen en vaardigen richtlijnen | levensbeschouwing nemen de nodige maatregelen en vaardigen richtlijnen |
| uit, met inachtneming van volgende voorwaarden: | uit, met inachtneming van volgende voorwaarden: |
| 1° het respect van de regels van social distancing, in het bijzonder | 1° het respect van de regels van social distancing, in het bijzonder |
| het behoud van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon, behalve | het behoud van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon, behalve |
| voor personen die onder hetzelfde dak wonen; | voor personen die onder hetzelfde dak wonen; |
| 2° het respect van het vooraf bepaalde maximum aantal personen per | 2° het respect van het vooraf bepaalde maximum aantal personen per |
| gebouw, met een maximum van 200 personen per gebouw; | gebouw, met een maximum van 200 personen per gebouw; |
| 3° het verbod op fysieke aanrakingen van personen en van voorwerpen | 3° het verbod op fysieke aanrakingen van personen en van voorwerpen |
| door verschillende deelnemers; | door verschillende deelnemers; |
| 4° de terbeschikkingstelling van middelen om de noodzakelijke | 4° de terbeschikkingstelling van middelen om de noodzakelijke |
| handhygiëne te voorzien bij de in- en uitgang." | handhygiëne te voorzien bij de in- en uitgang." |
Art. 10.In artikel 18 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
Art. 10.In artikel 18 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus |
| COVID-19, vervangen bij het ministerieel besluit van 10 juli 2020, | COVID-19, vervangen bij het ministerieel besluit van 10 juli 2020, |
| worden de volgende wijzigingen aangebracht: | worden de volgende wijzigingen aangebracht: |
| 1° paragrafen 3 tot en met 5 worden vervangen als volgt: | 1° paragrafen 3 tot en met 5 worden vervangen als volgt: |
| " § 3. Voor de overeenkomstig de paragrafen 1 en 2 toegelaten reizen | " § 3. Voor de overeenkomstig de paragrafen 1 en 2 toegelaten reizen |
| naar België vanuit een land dat geen deel uitmaakt van de Schengenzone | naar België vanuit een land dat geen deel uitmaakt van de Schengenzone |
| is de reiziger er toe gehouden om voorafgaand aan de reis het | is de reiziger er toe gehouden om voorafgaand aan de reis het |
| elektronisch Passenger Locator Form, bekendgemaakt op de websites van | elektronisch Passenger Locator Form, bekendgemaakt op de websites van |
| de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst | de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst |
| Vreemdelingenzaken, in te vullen en voor te leggen aan de vervoerder | Vreemdelingenzaken, in te vullen en voor te leggen aan de vervoerder |
| voor boarding. | voor boarding. |
| Indien het niet mogelijk is voor de reiziger om gebruik te maken van | Indien het niet mogelijk is voor de reiziger om gebruik te maken van |
| het elektronisch Passenger Locator Form, is hij ertoe gehouden het | het elektronisch Passenger Locator Form, is hij ertoe gehouden het |
| papieren Passenger Locator Form bekendgemaakt op de websites van de | papieren Passenger Locator Form bekendgemaakt op de websites van de |
| Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst | Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst |
| Vreemdelingenzaken in te vullen en te ondertekenen. | Vreemdelingenzaken in te vullen en te ondertekenen. |
| De vervoerder is ertoe gehouden te controleren dat alle passagiers, | De vervoerder is ertoe gehouden te controleren dat alle passagiers, |
| voorafgaand aan de boarding, een Passenger Locator Form hebben | voorafgaand aan de boarding, een Passenger Locator Form hebben |
| ingevuld. Bij gebrek aan dit formulier is de vervoerder ertoe gehouden | ingevuld. Bij gebrek aan dit formulier is de vervoerder ertoe gehouden |
| het boarden te weigeren. | het boarden te weigeren. |
| Bij gebrek aan deze verklaring of bij valse, misleidende of | Bij gebrek aan deze verklaring of bij valse, misleidende of |
| onvolledige informatie in deze verklaring kan in voorkomend geval de | onvolledige informatie in deze verklaring kan in voorkomend geval de |
| binnenkomst geweigerd worden overeenkomstig artikel 14 van de | binnenkomst geweigerd worden overeenkomstig artikel 14 van de |
| Schengengrenscode of artikel 43 van de wet van 15 december 1980 | Schengengrenscode of artikel 43 van de wet van 15 december 1980 |
| betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging | betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging |
| en de verwijdering van vreemdelingen. | en de verwijdering van vreemdelingen. |
| § 4. In geval van een reis naar België vanuit een gebied in de | § 4. In geval van een reis naar België vanuit een gebied in de |
| Schengenzone is de reiziger ertoe gehouden om voorafgaand aan de reis | Schengenzone is de reiziger ertoe gehouden om voorafgaand aan de reis |
| het elektronisch Passenger Locator Form, bekendgemaakt op de websites | het elektronisch Passenger Locator Form, bekendgemaakt op de websites |
| van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst | van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst |
| Vreemdelingenzaken, in te vullen en voor te leggen aan de vervoerder | Vreemdelingenzaken, in te vullen en voor te leggen aan de vervoerder |
| voor boarding. | voor boarding. |
| Indien het niet mogelijk is voor de reiziger om gebruik te maken van | Indien het niet mogelijk is voor de reiziger om gebruik te maken van |
| het elektronisch Passenger Locator Form, is hij ertoe gehouden het | het elektronisch Passenger Locator Form, is hij ertoe gehouden het |
| papieren Passenger Locator Form bekendgemaakt op de websites van de | papieren Passenger Locator Form bekendgemaakt op de websites van de |
| Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst | Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst |
| Vreemdelingenzaken in te vullen, te ondertekenen en te bezorgen aan de | Vreemdelingenzaken in te vullen, te ondertekenen en te bezorgen aan de |
| vervoerder. De vervoerder is ertoe gehouden deze verklaring onverwijld | vervoerder. De vervoerder is ertoe gehouden deze verklaring onverwijld |
| te bezorgen aan Saniport. | te bezorgen aan Saniport. |
| De vervoerder is ertoe gehouden te controleren dat alle passagiers, | De vervoerder is ertoe gehouden te controleren dat alle passagiers, |
| voorafgaand aan de boarding, een Passenger Locator Form hebben | voorafgaand aan de boarding, een Passenger Locator Form hebben |
| ingevuld. Bij gebrek van dit formulier is de vervoerder ertoe gehouden | ingevuld. Bij gebrek van dit formulier is de vervoerder ertoe gehouden |
| het boarden te weigeren. | het boarden te weigeren. |
| § 5. In geval van een reis bedoeld in de paragrafen 3 en 4 waarbij | § 5. In geval van een reis bedoeld in de paragrafen 3 en 4 waarbij |
| geen gebruik wordt gemaakt van een vervoerder, is de reiziger, van wie | geen gebruik wordt gemaakt van een vervoerder, is de reiziger, van wie |
| het verblijf in België meer dan 48 uur duurt, en het voorafgaand | het verblijf in België meer dan 48 uur duurt, en het voorafgaand |
| verblijf buiten België meer dan 48 uur duurde, er persoonlijk toe | verblijf buiten België meer dan 48 uur duurde, er persoonlijk toe |
| gehouden om, voorafgaand aan de reis, het elektronisch Passenger | gehouden om, voorafgaand aan de reis, het elektronisch Passenger |
| Locator Form, bekendgemaakt op de websites van de Federale | Locator Form, bekendgemaakt op de websites van de Federale |
| Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst | Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst |
| Vreemdelingenzaken, in te vullen en te ondertekenen. | Vreemdelingenzaken, in te vullen en te ondertekenen. |
| Indien het niet mogelijk is voor de reiziger om gebruik te maken van | Indien het niet mogelijk is voor de reiziger om gebruik te maken van |
| het elektronisch Passenger Locator Form, is hij ertoe gehouden om, | het elektronisch Passenger Locator Form, is hij ertoe gehouden om, |
| voorafgaand aan de reis, het papieren Passenger Locator Form | voorafgaand aan de reis, het papieren Passenger Locator Form |
| bekendgemaakt op de websites van de Federale Overheidsdienst | bekendgemaakt op de websites van de Federale Overheidsdienst |
| Buitenlandse Zaken en van de Dienst Vreemdelingenzaken in te vullen, | Buitenlandse Zaken en van de Dienst Vreemdelingenzaken in te vullen, |
| te ondertekenen en te bezorgen aan Saniport." | te ondertekenen en te bezorgen aan Saniport." |
| 2° er wordt een paragraaf 6 ingevoegd, luidende: | 2° er wordt een paragraaf 6 ingevoegd, luidende: |
| " § 6. De persoonsgegevens ingezameld via de Passenger Locator Form in | " § 6. De persoonsgegevens ingezameld via de Passenger Locator Form in |
| uitvoering van paragrafen 3, 4 en 5 kunnen worden opgeslagen in de | uitvoering van paragrafen 3, 4 en 5 kunnen worden opgeslagen in de |
| Gegevensbank I bedoeld in artikel 1, § 1, 5° van het koninklijk | Gegevensbank I bedoeld in artikel 1, § 1, 5° van het koninklijk |
| besluit nr. 44 betreffende de gezamenlijke gegevensverwerking door | besluit nr. 44 betreffende de gezamenlijke gegevensverwerking door |
| Sciensano en de door de overheden van de bevoegde gefedereerde | Sciensano en de door de overheden van de bevoegde gefedereerde |
| entiteiten of door de bevoegde agentschappen aangeduide contactcentra, | entiteiten of door de bevoegde agentschappen aangeduide contactcentra, |
| gezondheidsinspecties en mobiele teams in het kader van een | gezondheidsinspecties en mobiele teams in het kader van een |
| contactonderzoek bij personen die (vermoedelijk) met het coronavirus | contactonderzoek bij personen die (vermoedelijk) met het coronavirus |
| COVID-19 besmet zijn op basis van de gegevensbank bij Sciensano en | COVID-19 besmet zijn op basis van de gegevensbank bij Sciensano en |
| worden verwerkt en uitgewisseld voor de verwerkingsdoeleinden bepaald | worden verwerkt en uitgewisseld voor de verwerkingsdoeleinden bepaald |
| in artikel 3 van dat koninklijk besluit." | in artikel 3 van dat koninklijk besluit." |
Art. 11.Artikel 21bis van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
Art. 11.Artikel 21bis van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus |
| COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: | COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: |
| "Eenieder is vanaf de leeftijd van 12 jaar verplicht om de mond en de | "Eenieder is vanaf de leeftijd van 12 jaar verplicht om de mond en de |
| neus te bedekken met een mondmasker of elk ander alternatief in stof | neus te bedekken met een mondmasker of elk ander alternatief in stof |
| op de volgende plaatsen: | op de volgende plaatsen: |
| 1° de winkels en de winkelcentra; | 1° de winkels en de winkelcentra; |
| 2° de bioscopen; | 2° de bioscopen; |
| 3° de theater-, concert- en conferentiezalen; | 3° de theater-, concert- en conferentiezalen; |
| 4° de auditoria; | 4° de auditoria; |
| 5° de gebedshuizen en bezinningsplaatsen; | 5° de gebedshuizen en bezinningsplaatsen; |
| 6° de musea; | 6° de musea; |
| 7° de bibliotheken; | 7° de bibliotheken; |
| 8° de casino's en de speelautomatenhallen; | 8° de casino's en de speelautomatenhallen; |
| 9° de winkelstraten, en elke private of publieke druk bezochte plaats, | 9° de winkelstraten, en elke private of publieke druk bezochte plaats, |
| bepaald door de bevoegde lokale overheid; | bepaald door de bevoegde lokale overheid; |
| 10° de openbare gebouwen (voor de publiek toegankelijke delen); | 10° de openbare gebouwen (voor de publiek toegankelijke delen); |
| 11° de markten, met inbegrip van de brocante- en rommelmarkten, de | 11° de markten, met inbegrip van de brocante- en rommelmarkten, de |
| kermissen, en de handelsbeurzen, met inbegrip van de salons; | kermissen, en de handelsbeurzen, met inbegrip van de salons; |
| 12° de inrichtingen die behoren tot de horecasector, behalve wanneer | 12° de inrichtingen die behoren tot de horecasector, behalve wanneer |
| de klanten aan hun eigen tafel zitten. | de klanten aan hun eigen tafel zitten. |
| Wanneer het dragen van een mondmasker of elk alternatief in stof niet | Wanneer het dragen van een mondmasker of elk alternatief in stof niet |
| mogelijk is omwille van medische redenen, mag een gelaatsscherm worden | mogelijk is omwille van medische redenen, mag een gelaatsscherm worden |
| gebruikt." | gebruikt." |
Art. 12.Artikel 22 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
Art. 12.Artikel 22 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus |
| COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: | COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: |
| "Inbreuken op de bepalingen van de volgende artikelen worden beteugeld | "Inbreuken op de bepalingen van de volgende artikelen worden beteugeld |
| met de straffen bepaald door artikel 187 van de wet van 15 mei 2007 | met de straffen bepaald door artikel 187 van de wet van 15 mei 2007 |
| betreffende de civiele veiligheid: | betreffende de civiele veiligheid: |
| - de artikelen 4 tot en met 8bis, met uitzondering van de bepalingen | - de artikelen 4 tot en met 8bis, met uitzondering van de bepalingen |
| die betrekking hebben op de relatie tussen de werkgever en de | die betrekking hebben op de relatie tussen de werkgever en de |
| werknemer; | werknemer; |
| - het artikel 10, met uitzondering van de bepalingen die betrekking | - het artikel 10, met uitzondering van de bepalingen die betrekking |
| hebben op de relatie tussen de werkgever en de werknemer, en op de | hebben op de relatie tussen de werkgever en de werknemer, en op de |
| verplichtingen van de bevoegde gemeentelijke overheid; | verplichtingen van de bevoegde gemeentelijke overheid; |
| - de artikelen 11, 16, 18, 19 en 21bis." | - de artikelen 11, 16, 18, 19 en 21bis." |
Art. 13.Artikel 23 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
Art. 13.Artikel 23 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 |
| houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus | houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus |
| COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: | COVID-19 te beperken, wordt vervangen als volgt: |
| " § 1. De gemeentelijke overheden en de overheden van bestuurlijke | " § 1. De gemeentelijke overheden en de overheden van bestuurlijke |
| politie zijn belast met de uitvoering van dit besluit. | politie zijn belast met de uitvoering van dit besluit. |
| De burgemeesters kunnen in overleg met de gouverneur en de bevoegde | De burgemeesters kunnen in overleg met de gouverneur en de bevoegde |
| overheden van de gefedereerde entiteiten aanvullende preventieve | overheden van de gefedereerde entiteiten aanvullende preventieve |
| maatregelen nemen ten opzichte van deze voorzien in dit besluit. | maatregelen nemen ten opzichte van deze voorzien in dit besluit. |
| Wanneer de burgemeester of de gouverneur door het gezondheidsorganisme | Wanneer de burgemeester of de gouverneur door het gezondheidsorganisme |
| van de betrokken gefedereerde entiteit wordt ingelicht over een | van de betrokken gefedereerde entiteit wordt ingelicht over een |
| plaatselijke heropleving van de epidemie op diens grondgebied, of | plaatselijke heropleving van de epidemie op diens grondgebied, of |
| wanneer hij dit vaststelt, moet hij bijkomende maatregelen nemen | wanneer hij dit vaststelt, moet hij bijkomende maatregelen nemen |
| vereist door de situatie. Hij informeert hierover onmiddellijk de | vereist door de situatie. Hij informeert hierover onmiddellijk de |
| gouverneur en de bevoegde overheden van de gefedereerde entiteiten. | gouverneur en de bevoegde overheden van de gefedereerde entiteiten. |
| Indien de beoogde maatregelen evenwel een impact hebben op de federale | Indien de beoogde maatregelen evenwel een impact hebben op de federale |
| middelen of een impact hebben op naburige gemeenten of op nationaal | middelen of een impact hebben op naburige gemeenten of op nationaal |
| niveau, is een overleg vereist overeenkomstig het koninklijk besluit | niveau, is een overleg vereist overeenkomstig het koninklijk besluit |
| van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van | van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van |
| noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende | noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende |
| de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van | de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van |
| crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer | crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer |
| op nationaal niveau vereisen. | op nationaal niveau vereisen. |
| De burgemeester is verantwoordelijk voor de organisatie van de | De burgemeester is verantwoordelijk voor de organisatie van de |
| mondelinge en visuele communicatie van de specifieke maatregelen | mondelinge en visuele communicatie van de specifieke maatregelen |
| genomen op het grondgebied van zijn of haar gemeente. | genomen op het grondgebied van zijn of haar gemeente. |
| De minister van Binnenlandse Zaken geeft de instructies over de | De minister van Binnenlandse Zaken geeft de instructies over de |
| coördinatie. | coördinatie. |
| § 2. De politiediensten hebben als opdracht toe te zien op de naleving | § 2. De politiediensten hebben als opdracht toe te zien op de naleving |
| van dit besluit, zo nodig door het uitoefenen van dwang en geweld, | van dit besluit, zo nodig door het uitoefenen van dwang en geweld, |
| overeenkomstig de bepalingen van artikel 37 van de wet op het | overeenkomstig de bepalingen van artikel 37 van de wet op het |
| politieambt." | politieambt." |
Art. 14.Dit besluit treedt in werking op 25 juli 2020, met |
Art. 14.Dit besluit treedt in werking op 25 juli 2020, met |
| uitzondering van artikel 10, dat op 1 augustus 2020 in werking treedt. | uitzondering van artikel 10, dat op 1 augustus 2020 in werking treedt. |
| Brussel, 24 juli 2020. | Brussel, 24 juli 2020. |
| P. DE CREM | P. DE CREM |