Ministerieel besluit houdende de uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap | Ministerieel besluit houdende de uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap |
---|---|
VLAAMSE OVERHEID | VLAAMSE OVERHEID |
Economie, Wetenschap en Innovatie | Economie, Wetenschap en Innovatie |
24 DECEMBER 2012. - Ministerieel besluit houdende de uitvoering van | 24 DECEMBER 2012. - Ministerieel besluit houdende de uitvoering van |
het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot toekenning | het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot toekenning |
van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap | van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap |
De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en | De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en |
Plattelandsbeleid, | Plattelandsbeleid, |
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der | Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der |
instellingen, artikel 20; | instellingen, artikel 20; |
Gelet op het decreet van 16 maart 2012 betreffende het economisch | Gelet op het decreet van 16 maart 2012 betreffende het economisch |
ondersteuningsbeleid, artikel 25 en 26; | ondersteuningsbeleid, artikel 25 en 26; |
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot | Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot |
toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het | toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het |
ondernemerschap, artikel 2 tot en met 22; gewijzigd bij het besluit | ondernemerschap, artikel 2 tot en met 22; gewijzigd bij het besluit |
van de Vlaamse Regering van 25 mei 2012; | van de Vlaamse Regering van 25 mei 2012; |
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de | Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de |
begroting, gegeven op 7 januari 2013; | begroting, gegeven op 7 januari 2013; |
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari | Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari |
1973, artikel 3, § 1; | 1973, artikel 3, § 1; |
Gelet op de dringende noodzakelijkheid; | Gelet op de dringende noodzakelijkheid; |
Overwegende dat Vlaanderen overeenkomstig het Vlaams Regeerakkoord | Overwegende dat Vlaanderen overeenkomstig het Vlaams Regeerakkoord |
2009-2014 de ambitie heeft om tegen 2020 een topregio te zijn in | 2009-2014 de ambitie heeft om tegen 2020 een topregio te zijn in |
Europa, zowel op economisch, ecologisch als sociaal vlak; dat om die | Europa, zowel op economisch, ecologisch als sociaal vlak; dat om die |
ambitie waar te maken, een transformatie van ons economisch weefsel en | ambitie waar te maken, een transformatie van ons economisch weefsel en |
een versterking van onze maatschappelijke troeven noodzakelijk zijn; | een versterking van onze maatschappelijke troeven noodzakelijk zijn; |
dat het beleid van de Vlaamse Regering zich zal oriënteren op de | dat het beleid van de Vlaamse Regering zich zal oriënteren op de |
concrete doelstellingen in het Pact 2020, dat gesteund wordt door alle | concrete doelstellingen in het Pact 2020, dat gesteund wordt door alle |
maatschappelijke krachten; dat dit plan nu in praktijk gebracht moet | maatschappelijke krachten; dat dit plan nu in praktijk gebracht moet |
worden met reële projecten en flankerend beleid; | worden met reële projecten en flankerend beleid; |
Overwegende dat door de ernstige impact van de mondiale economische | Overwegende dat door de ernstige impact van de mondiale economische |
crisis op de Vlaamse economie de bevordering van het ondernemerschap | crisis op de Vlaamse economie de bevordering van het ondernemerschap |
dringend concreet ingevuld moet worden; | dringend concreet ingevuld moet worden; |
Overwegende dat door de aanhoudende zwakke economische conjunctuur het | Overwegende dat door de aanhoudende zwakke economische conjunctuur het |
aanzwengelen van het ondernemerschap in het algemeen een absolute | aanzwengelen van het ondernemerschap in het algemeen een absolute |
topprioriteit is en dat die maatregel past in het perspectief van het | topprioriteit is en dat die maatregel past in het perspectief van het |
actieplan Vlaanderen in Actie; | actieplan Vlaanderen in Actie; |
Overwegende dat de subsidie in het kader van het besluit van de | Overwegende dat de subsidie in het kader van het besluit van de |
Vlaamse Regering van 24 april 2009, gewijzigd bij besluit van de | Vlaamse Regering van 24 april 2009, gewijzigd bij besluit van de |
Vlaamse Regering van 25 mei 2012, tot toekenning van steun aan | Vlaamse Regering van 25 mei 2012, tot toekenning van steun aan |
projecten ter bevordering van het ondernemerschap kan worden toegekend | projecten ter bevordering van het ondernemerschap kan worden toegekend |
volgens een wedstrijdformule, waarbij via een oproep die periodiek | volgens een wedstrijdformule, waarbij via een oproep die periodiek |
wordt georganiseerd, een subsidie-enveloppe wordt verdeeld over de | wordt georganiseerd, een subsidie-enveloppe wordt verdeeld over de |
best gerangschikte projecten; | best gerangschikte projecten; |
Overwegende dat de projecten in het kader van die oproep pas kunnen | Overwegende dat de projecten in het kader van die oproep pas kunnen |
starten nadat de subsidieaanvraag ingediend is, en dat er zo snel | starten nadat de subsidieaanvraag ingediend is, en dat er zo snel |
mogelijk van start gegaan moet worden met de aanvaarde en | mogelijk van start gegaan moet worden met de aanvaarde en |
gesubsidieerde projecten; | gesubsidieerde projecten; |
Overwegende dat om die redenen dit besluit dringend in werking moet | Overwegende dat om die redenen dit besluit dringend in werking moet |
treden, | treden, |
Besluit : | Besluit : |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder |
besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 : besluit van de | besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 : besluit van de |
Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot toekenning van steun aan | Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot toekenning van steun aan |
projecten ter bevordering van het ondernemerschap. | projecten ter bevordering van het ondernemerschap. |
Art. 2.Ter uitvoering van artikel 11 van het besluit van de Vlaamse |
Art. 2.Ter uitvoering van artikel 11 van het besluit van de Vlaamse |
Regering van 24 april 2009 bevat dit besluit een oproep tot indiening | Regering van 24 april 2009 bevat dit besluit een oproep tot indiening |
van subsidieaanvragen voor projecten rond ondernemerschapsbevordering | van subsidieaanvragen voor projecten rond ondernemerschapsbevordering |
bij starters, generiek of met aandacht voor specifieke doelgroepen. | bij starters, generiek of met aandacht voor specifieke doelgroepen. |
Art. 3.De specifieke thema's, vermeld in artikel 11, 1° van het |
Art. 3.De specifieke thema's, vermeld in artikel 11, 1° van het |
besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009, voor deze oproep | besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009, voor deze oproep |
zijn "Generieke projecten naar starters", "Starters in creatieve | zijn "Generieke projecten naar starters", "Starters in creatieve |
sectoren", "Starters in kennisintensieve diensten & vrije beroepen" en | sectoren", "Starters in kennisintensieve diensten & vrije beroepen" en |
"Kennisgebaseerde bedrijven en spin-offs". Deze thema's worden | "Kennisgebaseerde bedrijven en spin-offs". Deze thema's worden |
verduidelijkt in de handleiding die als bijlage 1 bij dit besluit is | verduidelijkt in de handleiding die als bijlage 1 bij dit besluit is |
gevoegd en er integraal deel van uitmaakt. | gevoegd en er integraal deel van uitmaakt. |
Art. 4.§ 1. Enkel projecten die ten goede komen aan het |
Art. 4.§ 1. Enkel projecten die ten goede komen aan het |
ondernemerschap in het Vlaamse Gewest komen in aanmerking voor steun. | ondernemerschap in het Vlaamse Gewest komen in aanmerking voor steun. |
§ 2. Projectvoorstellen die in aanmerking komen voor steun binnen het | § 2. Projectvoorstellen die in aanmerking komen voor steun binnen het |
reeds bestaande ondersteuningsinstrumentarium dat de Vlaamse overheid | reeds bestaande ondersteuningsinstrumentarium dat de Vlaamse overheid |
via één van haar agentschappen of administraties aanbiedt, komen niet | via één van haar agentschappen of administraties aanbiedt, komen niet |
in aanmerking voor ondersteuning via deze oproep. | in aanmerking voor ondersteuning via deze oproep. |
§ 3. De ingediende projecten dienen complementair te zijn met de reeds | § 3. De ingediende projecten dienen complementair te zijn met de reeds |
lopende initiatieven, ondersteund door de Vlaamse Regering, in het | lopende initiatieven, ondersteund door de Vlaamse Regering, in het |
bijzonder aan de maatregel voor steun voor advies aan prestarters en | bijzonder aan de maatregel voor steun voor advies aan prestarters en |
additioneel aan het reeds bestaande aanbod van tools, diensten en | additioneel aan het reeds bestaande aanbod van tools, diensten en |
instrumenten. | instrumenten. |
Art. 5.Ter uitvoering van artikel 7 van het besluit van de Vlaamse |
Art. 5.Ter uitvoering van artikel 7 van het besluit van de Vlaamse |
Regering van 24 april 2009 wordt een project goedgekeurd voor een | Regering van 24 april 2009 wordt een project goedgekeurd voor een |
periode van maximaal 24 maanden en dient het project te starten | periode van maximaal 24 maanden en dient het project te starten |
uiterlijk 6 maanden na de indiening van de aanvraag voor steun. De | uiterlijk 6 maanden na de indiening van de aanvraag voor steun. De |
kosten die door de indiener (of namens het samenwerkingsverband) | kosten die door de indiener (of namens het samenwerkingsverband) |
gemaakt worden voor de datum van de indiening van het project komen | gemaakt worden voor de datum van de indiening van het project komen |
niet in aanmerking voor subsidie. | niet in aanmerking voor subsidie. |
Art. 6.§ 1. Ter uitvoering van artikel 11, 2°, van het besluit van de |
Art. 6.§ 1. Ter uitvoering van artikel 11, 2°, van het besluit van de |
Vlaamse Regering van 24 april 2009 wordt de subsidie-enveloppe voor | Vlaamse Regering van 24 april 2009 wordt de subsidie-enveloppe voor |
deze oproep vastgesteld op maximaal 8.000.000 euro (acht miljoen | deze oproep vastgesteld op maximaal 8.000.000 euro (acht miljoen |
euro). Dat bedrag wordt vastgelegd op rubriek 33.06 van het Fonds voor | euro). Dat bedrag wordt vastgelegd op rubriek 33.06 van het Fonds voor |
Flankerend Economisch Beleid voor het begrotingsjaar 2012. | Flankerend Economisch Beleid voor het begrotingsjaar 2012. |
§ 2. De subsidie-enveloppe wordt als volgt verdeeld over de thema's, | § 2. De subsidie-enveloppe wordt als volgt verdeeld over de thema's, |
vermeld in artikel 3 : | vermeld in artikel 3 : |
1° Generieke projecten naar starters : maximaal 1.500.000 euro; | 1° Generieke projecten naar starters : maximaal 1.500.000 euro; |
2° Starters in creatieve sectoren : maximaal 1.500.000 euro; | 2° Starters in creatieve sectoren : maximaal 1.500.000 euro; |
3° Starters in kennisintensieve diensten & vrije beroepen : maximaal | 3° Starters in kennisintensieve diensten & vrije beroepen : maximaal |
1.000.000 euro; | 1.000.000 euro; |
4° Kennisgebaseerde bedrijven en spin-offs : maximaal 4.000.000 euro. | 4° Kennisgebaseerde bedrijven en spin-offs : maximaal 4.000.000 euro. |
Indien na beoordeling en opmaak van de rangschikking van de | Indien na beoordeling en opmaak van de rangschikking van de |
ontvankelijke projecten zou blijken dat het budget voorzien voor één | ontvankelijke projecten zou blijken dat het budget voorzien voor één |
van de thema's wordt onderbenut, terwijl er voor andere thema's een | van de thema's wordt onderbenut, terwijl er voor andere thema's een |
overbevraging is, dan kan de minister - in het belang van een | overbevraging is, dan kan de minister - in het belang van een |
kwalitatieve invulling van de projectoproep - een verschuiving van de | kwalitatieve invulling van de projectoproep - een verschuiving van de |
voorziene budgetten doorvoeren. Hetzelfde geldt indien er binnen één | voorziene budgetten doorvoeren. Hetzelfde geldt indien er binnen één |
of meerdere van de thema's onvoldoende kwalitatieve projecten blijken | of meerdere van de thema's onvoldoende kwalitatieve projecten blijken |
te zijn om het voorziene budget voor deze thema's volledig op te | te zijn om het voorziene budget voor deze thema's volledig op te |
gebruiken. | gebruiken. |
Art. 7.§ 1. Ter uitvoering van artikel 10, § 1, van het besluit van |
Art. 7.§ 1. Ter uitvoering van artikel 10, § 1, van het besluit van |
de Vlaamse Regering van 24 april 2009 bedraagt de subsidie per project | de Vlaamse Regering van 24 april 2009 bedraagt de subsidie per project |
maximaal 500.000 euro (vijfhonderdduizend euro). | maximaal 500.000 euro (vijfhonderdduizend euro). |
§ 2. Ter uitvoering van artikel 10, § 2, en artikel 11, 3°, van het | § 2. Ter uitvoering van artikel 10, § 2, en artikel 11, 3°, van het |
besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 wordt het | besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 wordt het |
steunpercentage bepaald op 80 % van de aanvaardbare projectkosten, in | steunpercentage bepaald op 80 % van de aanvaardbare projectkosten, in |
voorkomend geval beperkt tot maximaal het netto te financieren saldo. | voorkomend geval beperkt tot maximaal het netto te financieren saldo. |
De aanvaardbare kosten worden vermeld in de controlerichtlijnen die | De aanvaardbare kosten worden vermeld in de controlerichtlijnen die |
als bijlage 2 gevoegd zijn bij dit besluit en er integraal deel van | als bijlage 2 gevoegd zijn bij dit besluit en er integraal deel van |
uitmaken. | uitmaken. |
§ 3. Als personeelsleden, van wie kosten worden ingebracht in het | § 3. Als personeelsleden, van wie kosten worden ingebracht in het |
project, in dezelfde periode ook nog werkzaam zijn of zullen zijn op | project, in dezelfde periode ook nog werkzaam zijn of zullen zijn op |
andere gesubsidieerde projecten van om het even welke overheid of op | andere gesubsidieerde projecten van om het even welke overheid of op |
projecten waarvoor kosten zullen worden gefactureerd aan derden, moet | projecten waarvoor kosten zullen worden gefactureerd aan derden, moet |
een overzicht worden toegevoegd van de tijd die door het personeelslid | een overzicht worden toegevoegd van de tijd die door het personeelslid |
in die periode aan elk van die andere projecten zal worden besteed. Er | in die periode aan elk van die andere projecten zal worden besteed. Er |
kan slechts maximum 100 % van het loon over de verschillende projecten | kan slechts maximum 100 % van het loon over de verschillende projecten |
heen worden toegewezen. Hetzelfde principe geldt voor de andere | heen worden toegewezen. Hetzelfde principe geldt voor de andere |
kostenrubrieken, vermeld in artikel 10, § 4, van het besluit van de | kostenrubrieken, vermeld in artikel 10, § 4, van het besluit van de |
Vlaamse Regering van 24 april 2009. | Vlaamse Regering van 24 april 2009. |
§ 4. Ter uitvoering van artikel 11, 5°, van het besluit van de Vlaamse | § 4. Ter uitvoering van artikel 11, 5°, van het besluit van de Vlaamse |
Regering van 24 april 2009 wordt het minimumpercentage van private | Regering van 24 april 2009 wordt het minimumpercentage van private |
inbreng bepaald op 20 % . Een omschrijving van het begrip 'private | inbreng bepaald op 20 % . Een omschrijving van het begrip 'private |
inbreng' is opgenomen in de handleiding. | inbreng' is opgenomen in de handleiding. |
Art. 8.Ter uitvoering van artikel 3 van het besluit van de Vlaamse |
Art. 8.Ter uitvoering van artikel 3 van het besluit van de Vlaamse |
Regering van 24 april 2009 komen alleen privaatrechtelijke entiteiten, | Regering van 24 april 2009 komen alleen privaatrechtelijke entiteiten, |
al dan niet in samenwerkingsverband, in aanmerking om deel te nemen | al dan niet in samenwerkingsverband, in aanmerking om deel te nemen |
aan deze oproep. De uitzondering hierop is Flanders District of | aan deze oproep. De uitzondering hierop is Flanders District of |
Creativity, dat kan optreden als indiener voor het thema "Starters in | Creativity, dat kan optreden als indiener voor het thema "Starters in |
creatieve sectoren". | creatieve sectoren". |
Ondernemingen, publiekrechtelijke entiteiten, erkende Vlaamse | Ondernemingen, publiekrechtelijke entiteiten, erkende Vlaamse |
onderwijsinstellingen en incubatiecentra kunnen wel optreden als | onderwijsinstellingen en incubatiecentra kunnen wel optreden als |
betrokken projectpartners maar kunnen zelf geen aanvraag indienen. | betrokken projectpartners maar kunnen zelf geen aanvraag indienen. |
In het kader van deze oproep worden entiteiten beschouwd als publiek | In het kader van deze oproep worden entiteiten beschouwd als publiek |
als ze worden beschouwd als een administratieve overheid, zoals | als ze worden beschouwd als een administratieve overheid, zoals |
vermeld in artikel 14 van de wetten op de Raad van State, | vermeld in artikel 14 van de wetten op de Raad van State, |
gecoördineerd op 12 januari 1973. Daarbij worden volgende criteria en | gecoördineerd op 12 januari 1973. Daarbij worden volgende criteria en |
indicaties ter beoordeling gehanteerd : | indicaties ter beoordeling gehanteerd : |
- het feit of de indiener opgericht of erkend is door de overheid; | - het feit of de indiener opgericht of erkend is door de overheid; |
- het feit of de indiener de bevoegdheid heeft om op éénzijdige wijze | - het feit of de indiener de bevoegdheid heeft om op éénzijdige wijze |
voor derden bindende beslissingen uit te vaardigen; | voor derden bindende beslissingen uit te vaardigen; |
- het feit of de indiener belast is met een taak van algemeen belang | - het feit of de indiener belast is met een taak van algemeen belang |
of een taak van een openbare dienst; | of een taak van een openbare dienst; |
- het feit of de indiener onder de controle of het toezicht valt van | - het feit of de indiener onder de controle of het toezicht valt van |
de overheid. | de overheid. |
De indiener moet beschikken over rechtspersoonlijkheid en een | De indiener moet beschikken over rechtspersoonlijkheid en een |
inschrijvingsnummer hebben in de Kruispuntbank van Ondernemingen | inschrijvingsnummer hebben in de Kruispuntbank van Ondernemingen |
(KBO). | (KBO). |
Art. 9.Ter uitvoering van artikel 3 van het besluit van de Vlaamse |
Art. 9.Ter uitvoering van artikel 3 van het besluit van de Vlaamse |
Regering van 24 april 2009 komen alleen de indiener, en in het geval | Regering van 24 april 2009 komen alleen de indiener, en in het geval |
er sprake is van een samenwerkingsverband, ook de partners van dit | er sprake is van een samenwerkingsverband, ook de partners van dit |
samenwerkingsverband in aanmerking voor steun. Publiekrechtelijke | samenwerkingsverband in aanmerking voor steun. Publiekrechtelijke |
entiteiten en publiekrechtelijke ondernemingen komen als | entiteiten en publiekrechtelijke ondernemingen komen als |
projectpartner in een samenwerkingsverband niet in aanmerking voor | projectpartner in een samenwerkingsverband niet in aanmerking voor |
steun. | steun. |
Art. 10.Ter uitvoering van de artikelen 11, 6°, en 11, 7°, van het |
Art. 10.Ter uitvoering van de artikelen 11, 6°, en 11, 7°, van het |
besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 moeten de | besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 moeten de |
subsidieaanvragen ingediend worden op het specifiek daarvoor ontworpen | subsidieaanvragen ingediend worden op het specifiek daarvoor ontworpen |
aanvraagformulier (inclusief de vereiste bijlagen AV1 | aanvraagformulier (inclusief de vereiste bijlagen AV1 |
"Projectbegroting", AV2 "Kwaliteitscharter" en AV3 | "Projectbegroting", AV2 "Kwaliteitscharter" en AV3 |
"Samenwerkingsovereenkomst"), dat als bijlage 3 gevoegd is bij dit | "Samenwerkingsovereenkomst"), dat als bijlage 3 gevoegd is bij dit |
besluit en er integraal deel van uitmaakt. Zowel de elektronische als | besluit en er integraal deel van uitmaakt. Zowel de elektronische als |
papieren versie van deze documenten moeten uiterlijk op 25 april 2013 | papieren versie van deze documenten moeten uiterlijk op 25 april 2013 |
om 12 uur in het bezit zijn van het Agentschap Ondernemen. Bij het | om 12 uur in het bezit zijn van het Agentschap Ondernemen. Bij het |
indienen van de subsidieaanvraag moet er rekening gehouden worden met | indienen van de subsidieaanvraag moet er rekening gehouden worden met |
de bepalingen van de handleiding. | de bepalingen van de handleiding. |
Om de indieningsdatum te bepalen, geldt : | Om de indieningsdatum te bepalen, geldt : |
1° bij afgifte : de datum en het uur op het ontvangstbewijs; | 1° bij afgifte : de datum en het uur op het ontvangstbewijs; |
2° bij versturing per post : de postdatum; | 2° bij versturing per post : de postdatum; |
3° bij verzending per e-mail : de datum en het uur van ontvangst op de | 3° bij verzending per e-mail : de datum en het uur van ontvangst op de |
servers van het Agentschap Ondernemen. | servers van het Agentschap Ondernemen. |
Het ingevulde aanvraagformulier inclusief de vereiste bijlagen AV1 | Het ingevulde aanvraagformulier inclusief de vereiste bijlagen AV1 |
"Projectbegroting", AV2 "Kwaliteitscharter" en AV3 | "Projectbegroting", AV2 "Kwaliteitscharter" en AV3 |
"Samenwerkingsovereenkomst" worden elektronisch doorgestuurd via mail | "Samenwerkingsovereenkomst" worden elektronisch doorgestuurd via mail |
naar : | naar : |
oproep.ondernemerschap@agentschapondernemen.be | oproep.ondernemerschap@agentschapondernemen.be |
De aanvrager bezorgt daarnaast een afgedrukte en ondertekende versie | De aanvrager bezorgt daarnaast een afgedrukte en ondertekende versie |
van deze documenten aan het Agentschap Ondernemen door deze met de | van deze documenten aan het Agentschap Ondernemen door deze met de |
post op te sturen naar of af te geven bij het Agentschap Ondernemen, | post op te sturen naar of af te geven bij het Agentschap Ondernemen, |
Afdeling Economisch Ondersteuningsbeleid, Koning Albert II-laan 35, | Afdeling Economisch Ondersteuningsbeleid, Koning Albert II-laan 35, |
bus 12, 1030 Brussel. | bus 12, 1030 Brussel. |
Het aanvraagformulier inclusief de vereiste bijlagen AV1 | Het aanvraagformulier inclusief de vereiste bijlagen AV1 |
"Projectbegroting", AV2 "Kwaliteitscharter", AV3 | "Projectbegroting", AV2 "Kwaliteitscharter", AV3 |
"Samenwerkingsovereenkomst" en AV4 "checklist ontvankelijkheid" en de | "Samenwerkingsovereenkomst" en AV4 "checklist ontvankelijkheid" en de |
handleiding zijn vanaf de inwerkingtreding van dit besluit beschikbaar | handleiding zijn vanaf de inwerkingtreding van dit besluit beschikbaar |
bij het Agentschap Ondernemen, Afdeling Economisch | bij het Agentschap Ondernemen, Afdeling Economisch |
Ondersteuningsbeleid van de Vlaamse overheid, Koning Albert II-laan | Ondersteuningsbeleid van de Vlaamse overheid, Koning Albert II-laan |
35, bus 12, in 1030 Brussel : | 35, bus 12, in 1030 Brussel : |
e-mail : oproep.ondernemerschap@agentschapondernemen.be | e-mail : oproep.ondernemerschap@agentschapondernemen.be |
website : www.agentschapondernemen.be/themas/oproep-starters | website : www.agentschapondernemen.be/themas/oproep-starters |
Art. 11.§ 1. Ter uitvoering van artikel 15, § 1, van het besluit van |
Art. 11.§ 1. Ter uitvoering van artikel 15, § 1, van het besluit van |
de Vlaamse Regering van 24 april 2009 bepaalt het Agentschap | de Vlaamse Regering van 24 april 2009 bepaalt het Agentschap |
Ondernemen de criteria voor de beoordeling van de ontvankelijkheid van | Ondernemen de criteria voor de beoordeling van de ontvankelijkheid van |
de ingediende projectvoorstellen. Deze ontvankelijkheidscriteria | de ingediende projectvoorstellen. Deze ontvankelijkheidscriteria |
worden opgenomen in de handleiding. Alle ingediende projectvoorstellen | worden opgenomen in de handleiding. Alle ingediende projectvoorstellen |
worden getoetst aan deze ontvankelijkheidscriteria. | worden getoetst aan deze ontvankelijkheidscriteria. |
§ 2. Projecten die niet ontvankelijk zijn, worden uitgesloten van de | § 2. Projecten die niet ontvankelijk zijn, worden uitgesloten van de |
verdere selectieprocedure. | verdere selectieprocedure. |
Art. 12.Ter uitvoering van artikel 11, 8°, van het besluit van de |
Art. 12.Ter uitvoering van artikel 11, 8°, van het besluit van de |
Vlaamse Regering van 24 april 2009 wordt voor elk | Vlaamse Regering van 24 april 2009 wordt voor elk |
beoordelingscriterium een score op een schaal van 1 tot 5 toegekend, | beoordelingscriterium een score op een schaal van 1 tot 5 toegekend, |
waarbij : | waarbij : |
1° 1 staat voor onvoldoende; | 1° 1 staat voor onvoldoende; |
2° 2 staat voor redelijk; | 2° 2 staat voor redelijk; |
3° 3 staat voor goed; | 3° 3 staat voor goed; |
4° 4 staat voor meer dan goed; | 4° 4 staat voor meer dan goed; |
5° 5 staat voor uitstekend. | 5° 5 staat voor uitstekend. |
Ter uitvoering van artikel 11, 4°, van het besluit van de Vlaamse | Ter uitvoering van artikel 11, 4°, van het besluit van de Vlaamse |
Regering van 24 april 2009 mag een project geen score 1 en niet meer | Regering van 24 april 2009 mag een project geen score 1 en niet meer |
dan twee keer score 2 krijgen om opgenomen te worden in de | dan twee keer score 2 krijgen om opgenomen te worden in de |
rangschikking. De projecten worden in dalende volgorde gerangschikt | rangschikking. De projecten worden in dalende volgorde gerangschikt |
volgens hun totaalscore tot de enveloppe opgebruikt is. | volgens hun totaalscore tot de enveloppe opgebruikt is. |
Er wordt bij deze oproep geen gewicht toegekend aan het | Er wordt bij deze oproep geen gewicht toegekend aan het |
beoordelingscriterium 1°, a), vermeld in artikel 16, § 1, van het | beoordelingscriterium 1°, a), vermeld in artikel 16, § 1, van het |
besluit van de Vlaamse Regering. | besluit van de Vlaamse Regering. |
Alle beoordelingscriteria van deze oproep zijn gelijkwaardig in de | Alle beoordelingscriteria van deze oproep zijn gelijkwaardig in de |
berekening van de totaalscore behoudens de beoordelingscriteria, | berekening van de totaalscore behoudens de beoordelingscriteria, |
vermeld onder 2°, a) en 2°, b) in artikel 16, § 1, van het besluit van | vermeld onder 2°, a) en 2°, b) in artikel 16, § 1, van het besluit van |
de Vlaamse Regering van 24 april 2009, die dubbel tellen. | de Vlaamse Regering van 24 april 2009, die dubbel tellen. |
Art. 13.Ter uitvoering van artikel 11, 9°, van het besluit van de |
Art. 13.Ter uitvoering van artikel 11, 9°, van het besluit van de |
Vlaamse Regering van 24 april 2009 bepaalt het Agentschap Ondernemen | Vlaamse Regering van 24 april 2009 bepaalt het Agentschap Ondernemen |
de samenstelling van de jury en de wijze van jurering. | de samenstelling van de jury en de wijze van jurering. |
Art. 14.Ter uitvoering van artikel 16, § 3, van het besluit van de |
Art. 14.Ter uitvoering van artikel 16, § 3, van het besluit van de |
Vlaamse Regering van 24 april 2009 kan een project negatief beoordeeld | Vlaamse Regering van 24 april 2009 kan een project negatief beoordeeld |
worden : | worden : |
1° indien de indiener of eventuele partners van het | 1° indien de indiener of eventuele partners van het |
samenwerkingsverband in het project onvoldoende financiële draagkracht | samenwerkingsverband in het project onvoldoende financiële draagkracht |
hebben voor de uitvoering of het welslagen ervan; | hebben voor de uitvoering of het welslagen ervan; |
2° indien de indiener of eventuele partners van het | 2° indien de indiener of eventuele partners van het |
samenwerkingsverband in het project niet voldoen aan andere | samenwerkingsverband in het project niet voldoen aan andere |
verplichtingen of vergunningen vanwege de overheid; | verplichtingen of vergunningen vanwege de overheid; |
3° indien de indiener of eventuele partners van het | 3° indien de indiener of eventuele partners van het |
samenwerkingsverband in het project blijk hebben gegeven van | samenwerkingsverband in het project blijk hebben gegeven van |
niet-correct gedrag naar aanleiding van vorige aanvragen, onder meer | niet-correct gedrag naar aanleiding van vorige aanvragen, onder meer |
inzake informatieverstrekking, inhoudelijke en financiële | inzake informatieverstrekking, inhoudelijke en financiële |
verplichtingen of verslaggeving; | verplichtingen of verslaggeving; |
4° indien de indiener of de partners van het samenwerkingsverband op | 4° indien de indiener of de partners van het samenwerkingsverband op |
de indieningsdatum van de steunaanvraag achterstallige schulden bij de | de indieningsdatum van de steunaanvraag achterstallige schulden bij de |
Rijksdienst voor Sociale Zekerheid hebben of een procedure op basis | Rijksdienst voor Sociale Zekerheid hebben of een procedure op basis |
van Europees of nationaal recht lopen hebben waarbij een toegekende | van Europees of nationaal recht lopen hebben waarbij een toegekende |
steun wordt teruggevorderd. | steun wordt teruggevorderd. |
Art. 15.§ 1. In afwijking van artikel 11, 10°, van het besluit van de |
Art. 15.§ 1. In afwijking van artikel 11, 10°, van het besluit van de |
Vlaamse Regering van 24 april 2009 wordt de subsidie uitbetaald in | Vlaamse Regering van 24 april 2009 wordt de subsidie uitbetaald in |
drie schijven : | drie schijven : |
1° 30 % op zijn vroegst dertig dagen na de beslissing tot toekenning | 1° 30 % op zijn vroegst dertig dagen na de beslissing tot toekenning |
van de subsidie, op voorwaarde dat de indiener : | van de subsidie, op voorwaarde dat de indiener : |
a) de uitbetaling van de schijf aanvraagt; | a) de uitbetaling van de schijf aanvraagt; |
b) verklaart dat het project is gestart; | b) verklaart dat het project is gestart; |
2° 30 % op zijn vroegst dertig dagen na de beslissing tot toekenning | 2° 30 % op zijn vroegst dertig dagen na de beslissing tot toekenning |
van de subsidie, op voorwaarde dat de indiener : | van de subsidie, op voorwaarde dat de indiener : |
a) de uitbetaling van de schijf aanvraagt; | a) de uitbetaling van de schijf aanvraagt; |
b) aantoont via een ondertekende afrekeningsstaat van alle | b) aantoont via een ondertekende afrekeningsstaat van alle |
gerealiseerde ontvangsten en gemaakte kosten dat 60 % van de begrote | gerealiseerde ontvangsten en gemaakte kosten dat 60 % van de begrote |
kosten van het project gerealiseerd is; | kosten van het project gerealiseerd is; |
c) een tussentijds verslag indient; | c) een tussentijds verslag indient; |
3° 40 %, na de beëindiging van het project, op voorwaarde dat : | 3° 40 %, na de beëindiging van het project, op voorwaarde dat : |
a) de indiener de uitbetaling van de schijf aanvraagt; | a) de indiener de uitbetaling van de schijf aanvraagt; |
b) de indiener een kwantitatief en kwalitatief eindverslag indient | b) de indiener een kwantitatief en kwalitatief eindverslag indient |
over het project waaruit blijkt in welke mate de vooropgestelde | over het project waaruit blijkt in welke mate de vooropgestelde |
doelstellingen werden bereikt en een verantwoording ervan; | doelstellingen werden bereikt en een verantwoording ervan; |
c) de indiener een ondertekende afrekeningsstaat van alle | c) de indiener een ondertekende afrekeningsstaat van alle |
gerealiseerde ontvangsten en gemaakte kosten indient; | gerealiseerde ontvangsten en gemaakte kosten indient; |
d) in de mate dat het saldo is verschuldigd, zoals moet blijken uit | d) in de mate dat het saldo is verschuldigd, zoals moet blijken uit |
een positief inspectieverslag van het Agentschap Ondernemen. | een positief inspectieverslag van het Agentschap Ondernemen. |
§ 2. Voor projecten met een looptijd van meer dan één jaar moet de | § 2. Voor projecten met een looptijd van meer dan één jaar moet de |
indiener het Agentschap Ondernemen tussentijds op de hoogte houden van | indiener het Agentschap Ondernemen tussentijds op de hoogte houden van |
de voortgang van het project aan de hand van een jaarlijkse | de voortgang van het project aan de hand van een jaarlijkse |
rapportering. In dat geval is het bepaalde in § 1, 2°, c), niet van | rapportering. In dat geval is het bepaalde in § 1, 2°, c), niet van |
toepassing. | toepassing. |
Art. 16.De richtlijnen met betrekking tot de in artikel 11, 11° |
Art. 16.De richtlijnen met betrekking tot de in artikel 11, 11° |
vooropgestelde rapportage gaan als bijlage 4 bij dit besluit en er | vooropgestelde rapportage gaan als bijlage 4 bij dit besluit en er |
integraal deel van uitmaakt. De verslagen dienen aangeleverd te worden | integraal deel van uitmaakt. De verslagen dienen aangeleverd te worden |
via het door het Agentschap Ondernemen aangeleverde format. In deze | via het door het Agentschap Ondernemen aangeleverde format. In deze |
bijlage staan ook de communicatierichtlijnen opgenomen. | bijlage staan ook de communicatierichtlijnen opgenomen. |
Art. 17.Ter uitvoering van artikel 27 van het besluit van de Vlaamse |
Art. 17.Ter uitvoering van artikel 27 van het besluit van de Vlaamse |
Regering van 24 april 2009 kan het Agentschap Ondernemen vanaf de | Regering van 24 april 2009 kan het Agentschap Ondernemen vanaf de |
indiening van de subsidieaanvraag op elk moment controleren of de | indiening van de subsidieaanvraag op elk moment controleren of de |
voorwaarden van het decreet van 16 maart 2012, van het besluit van de | voorwaarden van het decreet van 16 maart 2012, van het besluit van de |
Vlaamse Regering van 24 april 2009 en dit uitvoeringsbesluit worden | Vlaamse Regering van 24 april 2009 en dit uitvoeringsbesluit worden |
nageleefd. Die controle kan, afhankelijk van het feit of de steun al | nageleefd. Die controle kan, afhankelijk van het feit of de steun al |
dan niet werd toegekend, het gevolg hebben dat de subsidie wordt | dan niet werd toegekend, het gevolg hebben dat de subsidie wordt |
geweigerd, dan wel niet wordt uitbetaald of wordt teruggevorderd. | geweigerd, dan wel niet wordt uitbetaald of wordt teruggevorderd. |
Art. 18.De steun kan geheel of gedeeltelijk teruggevorderd worden |
Art. 18.De steun kan geheel of gedeeltelijk teruggevorderd worden |
indien de uiteindelijke kostprijs van het project kleiner is dan | indien de uiteindelijke kostprijs van het project kleiner is dan |
aanvankelijk werd begroot of aanvaard. | aanvankelijk werd begroot of aanvaard. |
Het Agentschap Ondernemen kan beslissen om niet over te gaan tot de | Het Agentschap Ondernemen kan beslissen om niet over te gaan tot de |
uitbetaling van de subsidie, dan wel om de uitbetaling van de subsidie | uitbetaling van de subsidie, dan wel om de uitbetaling van de subsidie |
stop te zetten en de terugbetaling te eisen indien één van de volgende | stop te zetten en de terugbetaling te eisen indien één van de volgende |
gevallen zich voordoet : | gevallen zich voordoet : |
1° het project voldoet niet aan alle bepalingen zoals vermeld in de | 1° het project voldoet niet aan alle bepalingen zoals vermeld in de |
oproep; | oproep; |
2° de subsidie wordt niet aangewend voor de doeleinden waarvoor ze is | 2° de subsidie wordt niet aangewend voor de doeleinden waarvoor ze is |
verleend; | verleend; |
3° de begunstigde verhindert of belemmert de controle; | 3° de begunstigde verhindert of belemmert de controle; |
4° het project werd onvolledig uitgevoerd of voortijdig stopgezet | 4° het project werd onvolledig uitgevoerd of voortijdig stopgezet |
waardoor het vooropgestelde resultaat niet werd bereikt; | waardoor het vooropgestelde resultaat niet werd bereikt; |
5° het project heeft onvoldoende concrete resultaten opgeleverd in het | 5° het project heeft onvoldoende concrete resultaten opgeleverd in het |
Vlaamse Gewest. | Vlaamse Gewest. |
Art. 19.Dit besluit treedt in werking op de datum van de |
Art. 19.Dit besluit treedt in werking op de datum van de |
ondertekening ervan. | ondertekening ervan. |
Brussel, 24 december 2012. | Brussel, 24 december 2012. |
De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en | De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en |
Plattelandsbeleid, | Plattelandsbeleid, |
K. PEETERS | K. PEETERS |