Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Ministerieel Besluit van 24/12/2012
← Terug naar "Ministerieel besluit houdende de uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap "
Ministerieel besluit houdende de uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap Ministerieel besluit houdende de uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
Economie, Wetenschap en Innovatie Economie, Wetenschap en Innovatie
24 DECEMBER 2012. - Ministerieel besluit houdende de uitvoering van 24 DECEMBER 2012. - Ministerieel besluit houdende de uitvoering van
het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot toekenning het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot toekenning
van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap
De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en
Plattelandsbeleid, Plattelandsbeleid,
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der
instellingen, artikel 20; instellingen, artikel 20;
Gelet op het decreet van 16 maart 2012 betreffende het economisch Gelet op het decreet van 16 maart 2012 betreffende het economisch
ondersteuningsbeleid, artikel 25 en 26; ondersteuningsbeleid, artikel 25 en 26;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot
toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het
ondernemerschap, artikel 2 tot en met 22; gewijzigd bij het besluit ondernemerschap, artikel 2 tot en met 22; gewijzigd bij het besluit
van de Vlaamse Regering van 25 mei 2012; van de Vlaamse Regering van 25 mei 2012;
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de
begroting, gegeven op 7 januari 2013; begroting, gegeven op 7 januari 2013;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari
1973, artikel 3, § 1; 1973, artikel 3, § 1;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid; Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat Vlaanderen overeenkomstig het Vlaams Regeerakkoord Overwegende dat Vlaanderen overeenkomstig het Vlaams Regeerakkoord
2009-2014 de ambitie heeft om tegen 2020 een topregio te zijn in 2009-2014 de ambitie heeft om tegen 2020 een topregio te zijn in
Europa, zowel op economisch, ecologisch als sociaal vlak; dat om die Europa, zowel op economisch, ecologisch als sociaal vlak; dat om die
ambitie waar te maken, een transformatie van ons economisch weefsel en ambitie waar te maken, een transformatie van ons economisch weefsel en
een versterking van onze maatschappelijke troeven noodzakelijk zijn; een versterking van onze maatschappelijke troeven noodzakelijk zijn;
dat het beleid van de Vlaamse Regering zich zal oriënteren op de dat het beleid van de Vlaamse Regering zich zal oriënteren op de
concrete doelstellingen in het Pact 2020, dat gesteund wordt door alle concrete doelstellingen in het Pact 2020, dat gesteund wordt door alle
maatschappelijke krachten; dat dit plan nu in praktijk gebracht moet maatschappelijke krachten; dat dit plan nu in praktijk gebracht moet
worden met reële projecten en flankerend beleid; worden met reële projecten en flankerend beleid;
Overwegende dat door de ernstige impact van de mondiale economische Overwegende dat door de ernstige impact van de mondiale economische
crisis op de Vlaamse economie de bevordering van het ondernemerschap crisis op de Vlaamse economie de bevordering van het ondernemerschap
dringend concreet ingevuld moet worden; dringend concreet ingevuld moet worden;
Overwegende dat door de aanhoudende zwakke economische conjunctuur het Overwegende dat door de aanhoudende zwakke economische conjunctuur het
aanzwengelen van het ondernemerschap in het algemeen een absolute aanzwengelen van het ondernemerschap in het algemeen een absolute
topprioriteit is en dat die maatregel past in het perspectief van het topprioriteit is en dat die maatregel past in het perspectief van het
actieplan Vlaanderen in Actie; actieplan Vlaanderen in Actie;
Overwegende dat de subsidie in het kader van het besluit van de Overwegende dat de subsidie in het kader van het besluit van de
Vlaamse Regering van 24 april 2009, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009, gewijzigd bij besluit van de
Vlaamse Regering van 25 mei 2012, tot toekenning van steun aan Vlaamse Regering van 25 mei 2012, tot toekenning van steun aan
projecten ter bevordering van het ondernemerschap kan worden toegekend projecten ter bevordering van het ondernemerschap kan worden toegekend
volgens een wedstrijdformule, waarbij via een oproep die periodiek volgens een wedstrijdformule, waarbij via een oproep die periodiek
wordt georganiseerd, een subsidie-enveloppe wordt verdeeld over de wordt georganiseerd, een subsidie-enveloppe wordt verdeeld over de
best gerangschikte projecten; best gerangschikte projecten;
Overwegende dat de projecten in het kader van die oproep pas kunnen Overwegende dat de projecten in het kader van die oproep pas kunnen
starten nadat de subsidieaanvraag ingediend is, en dat er zo snel starten nadat de subsidieaanvraag ingediend is, en dat er zo snel
mogelijk van start gegaan moet worden met de aanvaarde en mogelijk van start gegaan moet worden met de aanvaarde en
gesubsidieerde projecten; gesubsidieerde projecten;
Overwegende dat om die redenen dit besluit dringend in werking moet Overwegende dat om die redenen dit besluit dringend in werking moet
treden, treden,
Besluit : Besluit :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder

besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 : besluit van de besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 : besluit van de
Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot toekenning van steun aan Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot toekenning van steun aan
projecten ter bevordering van het ondernemerschap. projecten ter bevordering van het ondernemerschap.

Art. 2.Ter uitvoering van artikel 11 van het besluit van de Vlaamse

Art. 2.Ter uitvoering van artikel 11 van het besluit van de Vlaamse

Regering van 24 april 2009 bevat dit besluit een oproep tot indiening Regering van 24 april 2009 bevat dit besluit een oproep tot indiening
van subsidieaanvragen voor projecten rond ondernemerschapsbevordering van subsidieaanvragen voor projecten rond ondernemerschapsbevordering
bij starters, generiek of met aandacht voor specifieke doelgroepen. bij starters, generiek of met aandacht voor specifieke doelgroepen.

Art. 3.De specifieke thema's, vermeld in artikel 11, 1° van het

Art. 3.De specifieke thema's, vermeld in artikel 11, 1° van het

besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009, voor deze oproep besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009, voor deze oproep
zijn "Generieke projecten naar starters", "Starters in creatieve zijn "Generieke projecten naar starters", "Starters in creatieve
sectoren", "Starters in kennisintensieve diensten & vrije beroepen" en sectoren", "Starters in kennisintensieve diensten & vrije beroepen" en
"Kennisgebaseerde bedrijven en spin-offs". Deze thema's worden "Kennisgebaseerde bedrijven en spin-offs". Deze thema's worden
verduidelijkt in de handleiding die als bijlage 1 bij dit besluit is verduidelijkt in de handleiding die als bijlage 1 bij dit besluit is
gevoegd en er integraal deel van uitmaakt. gevoegd en er integraal deel van uitmaakt.

Art. 4.§ 1. Enkel projecten die ten goede komen aan het

Art. 4.§ 1. Enkel projecten die ten goede komen aan het

ondernemerschap in het Vlaamse Gewest komen in aanmerking voor steun. ondernemerschap in het Vlaamse Gewest komen in aanmerking voor steun.
§ 2. Projectvoorstellen die in aanmerking komen voor steun binnen het § 2. Projectvoorstellen die in aanmerking komen voor steun binnen het
reeds bestaande ondersteuningsinstrumentarium dat de Vlaamse overheid reeds bestaande ondersteuningsinstrumentarium dat de Vlaamse overheid
via één van haar agentschappen of administraties aanbiedt, komen niet via één van haar agentschappen of administraties aanbiedt, komen niet
in aanmerking voor ondersteuning via deze oproep. in aanmerking voor ondersteuning via deze oproep.
§ 3. De ingediende projecten dienen complementair te zijn met de reeds § 3. De ingediende projecten dienen complementair te zijn met de reeds
lopende initiatieven, ondersteund door de Vlaamse Regering, in het lopende initiatieven, ondersteund door de Vlaamse Regering, in het
bijzonder aan de maatregel voor steun voor advies aan prestarters en bijzonder aan de maatregel voor steun voor advies aan prestarters en
additioneel aan het reeds bestaande aanbod van tools, diensten en additioneel aan het reeds bestaande aanbod van tools, diensten en
instrumenten. instrumenten.

Art. 5.Ter uitvoering van artikel 7 van het besluit van de Vlaamse

Art. 5.Ter uitvoering van artikel 7 van het besluit van de Vlaamse

Regering van 24 april 2009 wordt een project goedgekeurd voor een Regering van 24 april 2009 wordt een project goedgekeurd voor een
periode van maximaal 24 maanden en dient het project te starten periode van maximaal 24 maanden en dient het project te starten
uiterlijk 6 maanden na de indiening van de aanvraag voor steun. De uiterlijk 6 maanden na de indiening van de aanvraag voor steun. De
kosten die door de indiener (of namens het samenwerkingsverband) kosten die door de indiener (of namens het samenwerkingsverband)
gemaakt worden voor de datum van de indiening van het project komen gemaakt worden voor de datum van de indiening van het project komen
niet in aanmerking voor subsidie. niet in aanmerking voor subsidie.

Art. 6.§ 1. Ter uitvoering van artikel 11, 2°, van het besluit van de

Art. 6.§ 1. Ter uitvoering van artikel 11, 2°, van het besluit van de

Vlaamse Regering van 24 april 2009 wordt de subsidie-enveloppe voor Vlaamse Regering van 24 april 2009 wordt de subsidie-enveloppe voor
deze oproep vastgesteld op maximaal 8.000.000 euro (acht miljoen deze oproep vastgesteld op maximaal 8.000.000 euro (acht miljoen
euro). Dat bedrag wordt vastgelegd op rubriek 33.06 van het Fonds voor euro). Dat bedrag wordt vastgelegd op rubriek 33.06 van het Fonds voor
Flankerend Economisch Beleid voor het begrotingsjaar 2012. Flankerend Economisch Beleid voor het begrotingsjaar 2012.
§ 2. De subsidie-enveloppe wordt als volgt verdeeld over de thema's, § 2. De subsidie-enveloppe wordt als volgt verdeeld over de thema's,
vermeld in artikel 3 : vermeld in artikel 3 :
1° Generieke projecten naar starters : maximaal 1.500.000 euro; 1° Generieke projecten naar starters : maximaal 1.500.000 euro;
2° Starters in creatieve sectoren : maximaal 1.500.000 euro; 2° Starters in creatieve sectoren : maximaal 1.500.000 euro;
3° Starters in kennisintensieve diensten & vrije beroepen : maximaal 3° Starters in kennisintensieve diensten & vrije beroepen : maximaal
1.000.000 euro; 1.000.000 euro;
4° Kennisgebaseerde bedrijven en spin-offs : maximaal 4.000.000 euro. 4° Kennisgebaseerde bedrijven en spin-offs : maximaal 4.000.000 euro.
Indien na beoordeling en opmaak van de rangschikking van de Indien na beoordeling en opmaak van de rangschikking van de
ontvankelijke projecten zou blijken dat het budget voorzien voor één ontvankelijke projecten zou blijken dat het budget voorzien voor één
van de thema's wordt onderbenut, terwijl er voor andere thema's een van de thema's wordt onderbenut, terwijl er voor andere thema's een
overbevraging is, dan kan de minister - in het belang van een overbevraging is, dan kan de minister - in het belang van een
kwalitatieve invulling van de projectoproep - een verschuiving van de kwalitatieve invulling van de projectoproep - een verschuiving van de
voorziene budgetten doorvoeren. Hetzelfde geldt indien er binnen één voorziene budgetten doorvoeren. Hetzelfde geldt indien er binnen één
of meerdere van de thema's onvoldoende kwalitatieve projecten blijken of meerdere van de thema's onvoldoende kwalitatieve projecten blijken
te zijn om het voorziene budget voor deze thema's volledig op te te zijn om het voorziene budget voor deze thema's volledig op te
gebruiken. gebruiken.

Art. 7.§ 1. Ter uitvoering van artikel 10, § 1, van het besluit van

Art. 7.§ 1. Ter uitvoering van artikel 10, § 1, van het besluit van

de Vlaamse Regering van 24 april 2009 bedraagt de subsidie per project de Vlaamse Regering van 24 april 2009 bedraagt de subsidie per project
maximaal 500.000 euro (vijfhonderdduizend euro). maximaal 500.000 euro (vijfhonderdduizend euro).
§ 2. Ter uitvoering van artikel 10, § 2, en artikel 11, 3°, van het § 2. Ter uitvoering van artikel 10, § 2, en artikel 11, 3°, van het
besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 wordt het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 wordt het
steunpercentage bepaald op 80 % van de aanvaardbare projectkosten, in steunpercentage bepaald op 80 % van de aanvaardbare projectkosten, in
voorkomend geval beperkt tot maximaal het netto te financieren saldo. voorkomend geval beperkt tot maximaal het netto te financieren saldo.
De aanvaardbare kosten worden vermeld in de controlerichtlijnen die De aanvaardbare kosten worden vermeld in de controlerichtlijnen die
als bijlage 2 gevoegd zijn bij dit besluit en er integraal deel van als bijlage 2 gevoegd zijn bij dit besluit en er integraal deel van
uitmaken. uitmaken.
§ 3. Als personeelsleden, van wie kosten worden ingebracht in het § 3. Als personeelsleden, van wie kosten worden ingebracht in het
project, in dezelfde periode ook nog werkzaam zijn of zullen zijn op project, in dezelfde periode ook nog werkzaam zijn of zullen zijn op
andere gesubsidieerde projecten van om het even welke overheid of op andere gesubsidieerde projecten van om het even welke overheid of op
projecten waarvoor kosten zullen worden gefactureerd aan derden, moet projecten waarvoor kosten zullen worden gefactureerd aan derden, moet
een overzicht worden toegevoegd van de tijd die door het personeelslid een overzicht worden toegevoegd van de tijd die door het personeelslid
in die periode aan elk van die andere projecten zal worden besteed. Er in die periode aan elk van die andere projecten zal worden besteed. Er
kan slechts maximum 100 % van het loon over de verschillende projecten kan slechts maximum 100 % van het loon over de verschillende projecten
heen worden toegewezen. Hetzelfde principe geldt voor de andere heen worden toegewezen. Hetzelfde principe geldt voor de andere
kostenrubrieken, vermeld in artikel 10, § 4, van het besluit van de kostenrubrieken, vermeld in artikel 10, § 4, van het besluit van de
Vlaamse Regering van 24 april 2009. Vlaamse Regering van 24 april 2009.
§ 4. Ter uitvoering van artikel 11, 5°, van het besluit van de Vlaamse § 4. Ter uitvoering van artikel 11, 5°, van het besluit van de Vlaamse
Regering van 24 april 2009 wordt het minimumpercentage van private Regering van 24 april 2009 wordt het minimumpercentage van private
inbreng bepaald op 20 % . Een omschrijving van het begrip 'private inbreng bepaald op 20 % . Een omschrijving van het begrip 'private
inbreng' is opgenomen in de handleiding. inbreng' is opgenomen in de handleiding.

Art. 8.Ter uitvoering van artikel 3 van het besluit van de Vlaamse

Art. 8.Ter uitvoering van artikel 3 van het besluit van de Vlaamse

Regering van 24 april 2009 komen alleen privaatrechtelijke entiteiten, Regering van 24 april 2009 komen alleen privaatrechtelijke entiteiten,
al dan niet in samenwerkingsverband, in aanmerking om deel te nemen al dan niet in samenwerkingsverband, in aanmerking om deel te nemen
aan deze oproep. De uitzondering hierop is Flanders District of aan deze oproep. De uitzondering hierop is Flanders District of
Creativity, dat kan optreden als indiener voor het thema "Starters in Creativity, dat kan optreden als indiener voor het thema "Starters in
creatieve sectoren". creatieve sectoren".
Ondernemingen, publiekrechtelijke entiteiten, erkende Vlaamse Ondernemingen, publiekrechtelijke entiteiten, erkende Vlaamse
onderwijsinstellingen en incubatiecentra kunnen wel optreden als onderwijsinstellingen en incubatiecentra kunnen wel optreden als
betrokken projectpartners maar kunnen zelf geen aanvraag indienen. betrokken projectpartners maar kunnen zelf geen aanvraag indienen.
In het kader van deze oproep worden entiteiten beschouwd als publiek In het kader van deze oproep worden entiteiten beschouwd als publiek
als ze worden beschouwd als een administratieve overheid, zoals als ze worden beschouwd als een administratieve overheid, zoals
vermeld in artikel 14 van de wetten op de Raad van State, vermeld in artikel 14 van de wetten op de Raad van State,
gecoördineerd op 12 januari 1973. Daarbij worden volgende criteria en gecoördineerd op 12 januari 1973. Daarbij worden volgende criteria en
indicaties ter beoordeling gehanteerd : indicaties ter beoordeling gehanteerd :
- het feit of de indiener opgericht of erkend is door de overheid; - het feit of de indiener opgericht of erkend is door de overheid;
- het feit of de indiener de bevoegdheid heeft om op éénzijdige wijze - het feit of de indiener de bevoegdheid heeft om op éénzijdige wijze
voor derden bindende beslissingen uit te vaardigen; voor derden bindende beslissingen uit te vaardigen;
- het feit of de indiener belast is met een taak van algemeen belang - het feit of de indiener belast is met een taak van algemeen belang
of een taak van een openbare dienst; of een taak van een openbare dienst;
- het feit of de indiener onder de controle of het toezicht valt van - het feit of de indiener onder de controle of het toezicht valt van
de overheid. de overheid.
De indiener moet beschikken over rechtspersoonlijkheid en een De indiener moet beschikken over rechtspersoonlijkheid en een
inschrijvingsnummer hebben in de Kruispuntbank van Ondernemingen inschrijvingsnummer hebben in de Kruispuntbank van Ondernemingen
(KBO). (KBO).

Art. 9.Ter uitvoering van artikel 3 van het besluit van de Vlaamse

Art. 9.Ter uitvoering van artikel 3 van het besluit van de Vlaamse

Regering van 24 april 2009 komen alleen de indiener, en in het geval Regering van 24 april 2009 komen alleen de indiener, en in het geval
er sprake is van een samenwerkingsverband, ook de partners van dit er sprake is van een samenwerkingsverband, ook de partners van dit
samenwerkingsverband in aanmerking voor steun. Publiekrechtelijke samenwerkingsverband in aanmerking voor steun. Publiekrechtelijke
entiteiten en publiekrechtelijke ondernemingen komen als entiteiten en publiekrechtelijke ondernemingen komen als
projectpartner in een samenwerkingsverband niet in aanmerking voor projectpartner in een samenwerkingsverband niet in aanmerking voor
steun. steun.

Art. 10.Ter uitvoering van de artikelen 11, 6°, en 11, 7°, van het

Art. 10.Ter uitvoering van de artikelen 11, 6°, en 11, 7°, van het

besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 moeten de besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 moeten de
subsidieaanvragen ingediend worden op het specifiek daarvoor ontworpen subsidieaanvragen ingediend worden op het specifiek daarvoor ontworpen
aanvraagformulier (inclusief de vereiste bijlagen AV1 aanvraagformulier (inclusief de vereiste bijlagen AV1
"Projectbegroting", AV2 "Kwaliteitscharter" en AV3 "Projectbegroting", AV2 "Kwaliteitscharter" en AV3
"Samenwerkingsovereenkomst"), dat als bijlage 3 gevoegd is bij dit "Samenwerkingsovereenkomst"), dat als bijlage 3 gevoegd is bij dit
besluit en er integraal deel van uitmaakt. Zowel de elektronische als besluit en er integraal deel van uitmaakt. Zowel de elektronische als
papieren versie van deze documenten moeten uiterlijk op 25 april 2013 papieren versie van deze documenten moeten uiterlijk op 25 april 2013
om 12 uur in het bezit zijn van het Agentschap Ondernemen. Bij het om 12 uur in het bezit zijn van het Agentschap Ondernemen. Bij het
indienen van de subsidieaanvraag moet er rekening gehouden worden met indienen van de subsidieaanvraag moet er rekening gehouden worden met
de bepalingen van de handleiding. de bepalingen van de handleiding.
Om de indieningsdatum te bepalen, geldt : Om de indieningsdatum te bepalen, geldt :
1° bij afgifte : de datum en het uur op het ontvangstbewijs; 1° bij afgifte : de datum en het uur op het ontvangstbewijs;
2° bij versturing per post : de postdatum; 2° bij versturing per post : de postdatum;
3° bij verzending per e-mail : de datum en het uur van ontvangst op de 3° bij verzending per e-mail : de datum en het uur van ontvangst op de
servers van het Agentschap Ondernemen. servers van het Agentschap Ondernemen.
Het ingevulde aanvraagformulier inclusief de vereiste bijlagen AV1 Het ingevulde aanvraagformulier inclusief de vereiste bijlagen AV1
"Projectbegroting", AV2 "Kwaliteitscharter" en AV3 "Projectbegroting", AV2 "Kwaliteitscharter" en AV3
"Samenwerkingsovereenkomst" worden elektronisch doorgestuurd via mail "Samenwerkingsovereenkomst" worden elektronisch doorgestuurd via mail
naar : naar :
oproep.ondernemerschap@agentschapondernemen.be oproep.ondernemerschap@agentschapondernemen.be
De aanvrager bezorgt daarnaast een afgedrukte en ondertekende versie De aanvrager bezorgt daarnaast een afgedrukte en ondertekende versie
van deze documenten aan het Agentschap Ondernemen door deze met de van deze documenten aan het Agentschap Ondernemen door deze met de
post op te sturen naar of af te geven bij het Agentschap Ondernemen, post op te sturen naar of af te geven bij het Agentschap Ondernemen,
Afdeling Economisch Ondersteuningsbeleid, Koning Albert II-laan 35, Afdeling Economisch Ondersteuningsbeleid, Koning Albert II-laan 35,
bus 12, 1030 Brussel. bus 12, 1030 Brussel.
Het aanvraagformulier inclusief de vereiste bijlagen AV1 Het aanvraagformulier inclusief de vereiste bijlagen AV1
"Projectbegroting", AV2 "Kwaliteitscharter", AV3 "Projectbegroting", AV2 "Kwaliteitscharter", AV3
"Samenwerkingsovereenkomst" en AV4 "checklist ontvankelijkheid" en de "Samenwerkingsovereenkomst" en AV4 "checklist ontvankelijkheid" en de
handleiding zijn vanaf de inwerkingtreding van dit besluit beschikbaar handleiding zijn vanaf de inwerkingtreding van dit besluit beschikbaar
bij het Agentschap Ondernemen, Afdeling Economisch bij het Agentschap Ondernemen, Afdeling Economisch
Ondersteuningsbeleid van de Vlaamse overheid, Koning Albert II-laan Ondersteuningsbeleid van de Vlaamse overheid, Koning Albert II-laan
35, bus 12, in 1030 Brussel : 35, bus 12, in 1030 Brussel :
e-mail : oproep.ondernemerschap@agentschapondernemen.be e-mail : oproep.ondernemerschap@agentschapondernemen.be
website : www.agentschapondernemen.be/themas/oproep-starters website : www.agentschapondernemen.be/themas/oproep-starters

Art. 11.§ 1. Ter uitvoering van artikel 15, § 1, van het besluit van

Art. 11.§ 1. Ter uitvoering van artikel 15, § 1, van het besluit van

de Vlaamse Regering van 24 april 2009 bepaalt het Agentschap de Vlaamse Regering van 24 april 2009 bepaalt het Agentschap
Ondernemen de criteria voor de beoordeling van de ontvankelijkheid van Ondernemen de criteria voor de beoordeling van de ontvankelijkheid van
de ingediende projectvoorstellen. Deze ontvankelijkheidscriteria de ingediende projectvoorstellen. Deze ontvankelijkheidscriteria
worden opgenomen in de handleiding. Alle ingediende projectvoorstellen worden opgenomen in de handleiding. Alle ingediende projectvoorstellen
worden getoetst aan deze ontvankelijkheidscriteria. worden getoetst aan deze ontvankelijkheidscriteria.
§ 2. Projecten die niet ontvankelijk zijn, worden uitgesloten van de § 2. Projecten die niet ontvankelijk zijn, worden uitgesloten van de
verdere selectieprocedure. verdere selectieprocedure.

Art. 12.Ter uitvoering van artikel 11, 8°, van het besluit van de

Art. 12.Ter uitvoering van artikel 11, 8°, van het besluit van de

Vlaamse Regering van 24 april 2009 wordt voor elk Vlaamse Regering van 24 april 2009 wordt voor elk
beoordelingscriterium een score op een schaal van 1 tot 5 toegekend, beoordelingscriterium een score op een schaal van 1 tot 5 toegekend,
waarbij : waarbij :
1° 1 staat voor onvoldoende; 1° 1 staat voor onvoldoende;
2° 2 staat voor redelijk; 2° 2 staat voor redelijk;
3° 3 staat voor goed; 3° 3 staat voor goed;
4° 4 staat voor meer dan goed; 4° 4 staat voor meer dan goed;
5° 5 staat voor uitstekend. 5° 5 staat voor uitstekend.
Ter uitvoering van artikel 11, 4°, van het besluit van de Vlaamse Ter uitvoering van artikel 11, 4°, van het besluit van de Vlaamse
Regering van 24 april 2009 mag een project geen score 1 en niet meer Regering van 24 april 2009 mag een project geen score 1 en niet meer
dan twee keer score 2 krijgen om opgenomen te worden in de dan twee keer score 2 krijgen om opgenomen te worden in de
rangschikking. De projecten worden in dalende volgorde gerangschikt rangschikking. De projecten worden in dalende volgorde gerangschikt
volgens hun totaalscore tot de enveloppe opgebruikt is. volgens hun totaalscore tot de enveloppe opgebruikt is.
Er wordt bij deze oproep geen gewicht toegekend aan het Er wordt bij deze oproep geen gewicht toegekend aan het
beoordelingscriterium 1°, a), vermeld in artikel 16, § 1, van het beoordelingscriterium 1°, a), vermeld in artikel 16, § 1, van het
besluit van de Vlaamse Regering. besluit van de Vlaamse Regering.
Alle beoordelingscriteria van deze oproep zijn gelijkwaardig in de Alle beoordelingscriteria van deze oproep zijn gelijkwaardig in de
berekening van de totaalscore behoudens de beoordelingscriteria, berekening van de totaalscore behoudens de beoordelingscriteria,
vermeld onder 2°, a) en 2°, b) in artikel 16, § 1, van het besluit van vermeld onder 2°, a) en 2°, b) in artikel 16, § 1, van het besluit van
de Vlaamse Regering van 24 april 2009, die dubbel tellen. de Vlaamse Regering van 24 april 2009, die dubbel tellen.

Art. 13.Ter uitvoering van artikel 11, 9°, van het besluit van de

Art. 13.Ter uitvoering van artikel 11, 9°, van het besluit van de

Vlaamse Regering van 24 april 2009 bepaalt het Agentschap Ondernemen Vlaamse Regering van 24 april 2009 bepaalt het Agentschap Ondernemen
de samenstelling van de jury en de wijze van jurering. de samenstelling van de jury en de wijze van jurering.

Art. 14.Ter uitvoering van artikel 16, § 3, van het besluit van de

Art. 14.Ter uitvoering van artikel 16, § 3, van het besluit van de

Vlaamse Regering van 24 april 2009 kan een project negatief beoordeeld Vlaamse Regering van 24 april 2009 kan een project negatief beoordeeld
worden : worden :
1° indien de indiener of eventuele partners van het 1° indien de indiener of eventuele partners van het
samenwerkingsverband in het project onvoldoende financiële draagkracht samenwerkingsverband in het project onvoldoende financiële draagkracht
hebben voor de uitvoering of het welslagen ervan; hebben voor de uitvoering of het welslagen ervan;
2° indien de indiener of eventuele partners van het 2° indien de indiener of eventuele partners van het
samenwerkingsverband in het project niet voldoen aan andere samenwerkingsverband in het project niet voldoen aan andere
verplichtingen of vergunningen vanwege de overheid; verplichtingen of vergunningen vanwege de overheid;
3° indien de indiener of eventuele partners van het 3° indien de indiener of eventuele partners van het
samenwerkingsverband in het project blijk hebben gegeven van samenwerkingsverband in het project blijk hebben gegeven van
niet-correct gedrag naar aanleiding van vorige aanvragen, onder meer niet-correct gedrag naar aanleiding van vorige aanvragen, onder meer
inzake informatieverstrekking, inhoudelijke en financiële inzake informatieverstrekking, inhoudelijke en financiële
verplichtingen of verslaggeving; verplichtingen of verslaggeving;
4° indien de indiener of de partners van het samenwerkingsverband op 4° indien de indiener of de partners van het samenwerkingsverband op
de indieningsdatum van de steunaanvraag achterstallige schulden bij de de indieningsdatum van de steunaanvraag achterstallige schulden bij de
Rijksdienst voor Sociale Zekerheid hebben of een procedure op basis Rijksdienst voor Sociale Zekerheid hebben of een procedure op basis
van Europees of nationaal recht lopen hebben waarbij een toegekende van Europees of nationaal recht lopen hebben waarbij een toegekende
steun wordt teruggevorderd. steun wordt teruggevorderd.

Art. 15.§ 1. In afwijking van artikel 11, 10°, van het besluit van de

Art. 15.§ 1. In afwijking van artikel 11, 10°, van het besluit van de

Vlaamse Regering van 24 april 2009 wordt de subsidie uitbetaald in Vlaamse Regering van 24 april 2009 wordt de subsidie uitbetaald in
drie schijven : drie schijven :
1° 30 % op zijn vroegst dertig dagen na de beslissing tot toekenning 1° 30 % op zijn vroegst dertig dagen na de beslissing tot toekenning
van de subsidie, op voorwaarde dat de indiener : van de subsidie, op voorwaarde dat de indiener :
a) de uitbetaling van de schijf aanvraagt; a) de uitbetaling van de schijf aanvraagt;
b) verklaart dat het project is gestart; b) verklaart dat het project is gestart;
2° 30 % op zijn vroegst dertig dagen na de beslissing tot toekenning 2° 30 % op zijn vroegst dertig dagen na de beslissing tot toekenning
van de subsidie, op voorwaarde dat de indiener : van de subsidie, op voorwaarde dat de indiener :
a) de uitbetaling van de schijf aanvraagt; a) de uitbetaling van de schijf aanvraagt;
b) aantoont via een ondertekende afrekeningsstaat van alle b) aantoont via een ondertekende afrekeningsstaat van alle
gerealiseerde ontvangsten en gemaakte kosten dat 60 % van de begrote gerealiseerde ontvangsten en gemaakte kosten dat 60 % van de begrote
kosten van het project gerealiseerd is; kosten van het project gerealiseerd is;
c) een tussentijds verslag indient; c) een tussentijds verslag indient;
3° 40 %, na de beëindiging van het project, op voorwaarde dat : 3° 40 %, na de beëindiging van het project, op voorwaarde dat :
a) de indiener de uitbetaling van de schijf aanvraagt; a) de indiener de uitbetaling van de schijf aanvraagt;
b) de indiener een kwantitatief en kwalitatief eindverslag indient b) de indiener een kwantitatief en kwalitatief eindverslag indient
over het project waaruit blijkt in welke mate de vooropgestelde over het project waaruit blijkt in welke mate de vooropgestelde
doelstellingen werden bereikt en een verantwoording ervan; doelstellingen werden bereikt en een verantwoording ervan;
c) de indiener een ondertekende afrekeningsstaat van alle c) de indiener een ondertekende afrekeningsstaat van alle
gerealiseerde ontvangsten en gemaakte kosten indient; gerealiseerde ontvangsten en gemaakte kosten indient;
d) in de mate dat het saldo is verschuldigd, zoals moet blijken uit d) in de mate dat het saldo is verschuldigd, zoals moet blijken uit
een positief inspectieverslag van het Agentschap Ondernemen. een positief inspectieverslag van het Agentschap Ondernemen.
§ 2. Voor projecten met een looptijd van meer dan één jaar moet de § 2. Voor projecten met een looptijd van meer dan één jaar moet de
indiener het Agentschap Ondernemen tussentijds op de hoogte houden van indiener het Agentschap Ondernemen tussentijds op de hoogte houden van
de voortgang van het project aan de hand van een jaarlijkse de voortgang van het project aan de hand van een jaarlijkse
rapportering. In dat geval is het bepaalde in § 1, 2°, c), niet van rapportering. In dat geval is het bepaalde in § 1, 2°, c), niet van
toepassing. toepassing.

Art. 16.De richtlijnen met betrekking tot de in artikel 11, 11°

Art. 16.De richtlijnen met betrekking tot de in artikel 11, 11°

vooropgestelde rapportage gaan als bijlage 4 bij dit besluit en er vooropgestelde rapportage gaan als bijlage 4 bij dit besluit en er
integraal deel van uitmaakt. De verslagen dienen aangeleverd te worden integraal deel van uitmaakt. De verslagen dienen aangeleverd te worden
via het door het Agentschap Ondernemen aangeleverde format. In deze via het door het Agentschap Ondernemen aangeleverde format. In deze
bijlage staan ook de communicatierichtlijnen opgenomen. bijlage staan ook de communicatierichtlijnen opgenomen.

Art. 17.Ter uitvoering van artikel 27 van het besluit van de Vlaamse

Art. 17.Ter uitvoering van artikel 27 van het besluit van de Vlaamse

Regering van 24 april 2009 kan het Agentschap Ondernemen vanaf de Regering van 24 april 2009 kan het Agentschap Ondernemen vanaf de
indiening van de subsidieaanvraag op elk moment controleren of de indiening van de subsidieaanvraag op elk moment controleren of de
voorwaarden van het decreet van 16 maart 2012, van het besluit van de voorwaarden van het decreet van 16 maart 2012, van het besluit van de
Vlaamse Regering van 24 april 2009 en dit uitvoeringsbesluit worden Vlaamse Regering van 24 april 2009 en dit uitvoeringsbesluit worden
nageleefd. Die controle kan, afhankelijk van het feit of de steun al nageleefd. Die controle kan, afhankelijk van het feit of de steun al
dan niet werd toegekend, het gevolg hebben dat de subsidie wordt dan niet werd toegekend, het gevolg hebben dat de subsidie wordt
geweigerd, dan wel niet wordt uitbetaald of wordt teruggevorderd. geweigerd, dan wel niet wordt uitbetaald of wordt teruggevorderd.

Art. 18.De steun kan geheel of gedeeltelijk teruggevorderd worden

Art. 18.De steun kan geheel of gedeeltelijk teruggevorderd worden

indien de uiteindelijke kostprijs van het project kleiner is dan indien de uiteindelijke kostprijs van het project kleiner is dan
aanvankelijk werd begroot of aanvaard. aanvankelijk werd begroot of aanvaard.
Het Agentschap Ondernemen kan beslissen om niet over te gaan tot de Het Agentschap Ondernemen kan beslissen om niet over te gaan tot de
uitbetaling van de subsidie, dan wel om de uitbetaling van de subsidie uitbetaling van de subsidie, dan wel om de uitbetaling van de subsidie
stop te zetten en de terugbetaling te eisen indien één van de volgende stop te zetten en de terugbetaling te eisen indien één van de volgende
gevallen zich voordoet : gevallen zich voordoet :
1° het project voldoet niet aan alle bepalingen zoals vermeld in de 1° het project voldoet niet aan alle bepalingen zoals vermeld in de
oproep; oproep;
2° de subsidie wordt niet aangewend voor de doeleinden waarvoor ze is 2° de subsidie wordt niet aangewend voor de doeleinden waarvoor ze is
verleend; verleend;
3° de begunstigde verhindert of belemmert de controle; 3° de begunstigde verhindert of belemmert de controle;
4° het project werd onvolledig uitgevoerd of voortijdig stopgezet 4° het project werd onvolledig uitgevoerd of voortijdig stopgezet
waardoor het vooropgestelde resultaat niet werd bereikt; waardoor het vooropgestelde resultaat niet werd bereikt;
5° het project heeft onvoldoende concrete resultaten opgeleverd in het 5° het project heeft onvoldoende concrete resultaten opgeleverd in het
Vlaamse Gewest. Vlaamse Gewest.

Art. 19.Dit besluit treedt in werking op de datum van de

Art. 19.Dit besluit treedt in werking op de datum van de

ondertekening ervan. ondertekening ervan.
Brussel, 24 december 2012. Brussel, 24 december 2012.
De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en
Plattelandsbeleid, Plattelandsbeleid,
K. PEETERS K. PEETERS
^