← Terug naar "Ministerieel besluit tot bepaling van de wijze van vaststelling van capaciteitsproblemen voor de subsidies voor de projecten die gericht zijn op de duurzame ontsluiting van een tewerkstellings-, winkel- of dienstenzone van bovenlokaal belang of met significante mobiliteitsimpact "
| Ministerieel besluit tot bepaling van de wijze van vaststelling van capaciteitsproblemen voor de subsidies voor de projecten die gericht zijn op de duurzame ontsluiting van een tewerkstellings-, winkel- of dienstenzone van bovenlokaal belang of met significante mobiliteitsimpact | Ministerieel besluit tot bepaling van de wijze van vaststelling van capaciteitsproblemen voor de subsidies voor de projecten die gericht zijn op de duurzame ontsluiting van een tewerkstellings-, winkel- of dienstenzone van bovenlokaal belang of met significante mobiliteitsimpact |
|---|---|
| VLAAMSE OVERHEID | VLAAMSE OVERHEID |
| Mobiliteit en Openbare Werken | Mobiliteit en Openbare Werken |
| 8 AUGUSTUS 2013. - Ministerieel besluit tot bepaling van de wijze van | 8 AUGUSTUS 2013. - Ministerieel besluit tot bepaling van de wijze van |
| vaststelling van capaciteitsproblemen voor de subsidies voor de | vaststelling van capaciteitsproblemen voor de subsidies voor de |
| projecten die gericht zijn op de duurzame ontsluiting van een | projecten die gericht zijn op de duurzame ontsluiting van een |
| tewerkstellings-, winkel- of dienstenzone van bovenlokaal belang of | tewerkstellings-, winkel- of dienstenzone van bovenlokaal belang of |
| met significante mobiliteitsimpact | met significante mobiliteitsimpact |
| De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, | De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, |
| Gelet op het decreet van 20 maart 2009 betreffende het | Gelet op het decreet van 20 maart 2009 betreffende het |
| mobiliteitsbeleid, artikel 26/10 ingevoegd bij het decreet van 10 | mobiliteitsbeleid, artikel 26/10 ingevoegd bij het decreet van 10 |
| februari 2012; | februari 2012; |
| Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 2013 tot | Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 2013 tot |
| bepaling van de nadere regels betreffende de organisatorische | bepaling van de nadere regels betreffende de organisatorische |
| omkadering, de financiering en de samenwerking voor het | omkadering, de financiering en de samenwerking voor het |
| mobiliteitsbeleid, artikel 45, § 1, vierde lid; | mobiliteitsbeleid, artikel 45, § 1, vierde lid; |
| Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 2 mei | Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 2 mei |
| 2013; | 2013; |
| Gelet op advies 53.449/1 van de Raad van State, gegeven op 20 juni | Gelet op advies 53.449/1 van de Raad van State, gegeven op 20 juni |
| 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de | 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de |
| wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, | wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, |
| Besluit : | Besluit : |
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder PAE/u : het |
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder PAE/u : het |
| personenauto-equivalent per uur van de weg in kwestie. | personenauto-equivalent per uur van de weg in kwestie. |
Art. 2.Voor de berekening van het PAE/u wordt : |
Art. 2.Voor de berekening van het PAE/u wordt : |
| 1° een fiets of bromfiets geteld als 0,2; | 1° een fiets of bromfiets geteld als 0,2; |
| 2° een motorfiets geteld als 0,4; | 2° een motorfiets geteld als 0,4; |
| 3° een personenauto geteld als 1; | 3° een personenauto geteld als 1; |
| 4° een vrachtauto geteld als 1,5, | 4° een vrachtauto geteld als 1,5, |
| 5° een autobus of autocar geteld als 2; | 5° een autobus of autocar geteld als 2; |
| 6° een gelede vrachtauto geteld als 2,3; | 6° een gelede vrachtauto geteld als 2,3; |
| 7° een tram geteld als 2,5. | 7° een tram geteld als 2,5. |
Art. 3.De mobiliteitsimpact van een tewerkstellings-, winkel- of |
Art. 3.De mobiliteitsimpact van een tewerkstellings-, winkel- of |
| dienstenzone wordt berekend aan de hand van de volgende formule : | dienstenzone wordt berekend aan de hand van de volgende formule : |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| waarbij : | waarbij : |
| 1° alpha : de mobiliteitsimpact; | 1° alpha : de mobiliteitsimpact; |
| 2° I : de intensiteit is gelijk aan de verkeersintensiteit in PAE/u | 2° I : de intensiteit is gelijk aan de verkeersintensiteit in PAE/u |
| die op een gemiddelde dag minstens acht uren wordt bereikt of | die op een gemiddelde dag minstens acht uren wordt bereikt of |
| overschreden. | overschreden. |
| Bij een nieuw te ontwikkelen tewerkstellings-, winkel- of dienstenzone | Bij een nieuw te ontwikkelen tewerkstellings-, winkel- of dienstenzone |
| wordt de bijkomende geraamde verkeersgeneratie mee in rekening | wordt de bijkomende geraamde verkeersgeneratie mee in rekening |
| gebracht. | gebracht. |
| 3° Igemeenteweg : de intensiteit in PAE/u op de aan te sluiten | 3° Igemeenteweg : de intensiteit in PAE/u op de aan te sluiten |
| gemeenteweg in de richting van de gewestweg (één rijrichting); | gemeenteweg in de richting van de gewestweg (één rijrichting); |
| 4° Igewestweg : de intensiteit in PAE/u op de gewestweg, som van beide | 4° Igewestweg : de intensiteit in PAE/u op de gewestweg, som van beide |
| rijrichtingen; | rijrichtingen; |
| 5° Icapaciteit : bedraagt : | 5° Icapaciteit : bedraagt : |
| a) 210 PAE/u als de maximaal toegelaten snelheid op de gewestweg hoger | a) 210 PAE/u als de maximaal toegelaten snelheid op de gewestweg hoger |
| dan 50 km per uur bedraagt en de gemeenteweg één opstelstrook heeft; | dan 50 km per uur bedraagt en de gemeenteweg één opstelstrook heeft; |
| b) 280 PAE/u als de maximaal toegelaten snelheid op de gewestweg hoger | b) 280 PAE/u als de maximaal toegelaten snelheid op de gewestweg hoger |
| dan 50 km per uur bedraagt en de gemeenteweg twee of meer | dan 50 km per uur bedraagt en de gemeenteweg twee of meer |
| opstelstroken heeft; | opstelstroken heeft; |
| c) 300 PAE/u als de maximaal toegelaten snelheid op de gewestweg niet | c) 300 PAE/u als de maximaal toegelaten snelheid op de gewestweg niet |
| meer dan 50 km per uur bedraagt en de gemeenteweg één opstelstrook | meer dan 50 km per uur bedraagt en de gemeenteweg één opstelstrook |
| heeft; | heeft; |
| d) 400 PAE/u als de maximaal toegelaten snelheid op de gewestweg niet | d) 400 PAE/u als de maximaal toegelaten snelheid op de gewestweg niet |
| meer dan 50 km per uur bedraagt en de gemeenteweg twee of meer | meer dan 50 km per uur bedraagt en de gemeenteweg twee of meer |
| opstelstroken heeft; | opstelstroken heeft; |
| 6° bêta : bedraagt : | 6° bêta : bedraagt : |
| a) 2,0 als de gewestweg uit twee of meer rijstroken in beide | a) 2,0 als de gewestweg uit twee of meer rijstroken in beide |
| richtingen bestaat en de gemeenteweg één opstelstrook heeft; | richtingen bestaat en de gemeenteweg één opstelstrook heeft; |
| b) 2,4 als de gewestweg uit één rijstrook in beide richtingen bestaat | b) 2,4 als de gewestweg uit één rijstrook in beide richtingen bestaat |
| en de gemeenteweg één opstelstrook heeft; | en de gemeenteweg één opstelstrook heeft; |
| c) 2,7 als de gewestweg uit twee of meer rijstroken in beide | c) 2,7 als de gewestweg uit twee of meer rijstroken in beide |
| richtingen bestaat en de gemeenteweg twee of meer opstelstroken heeft; | richtingen bestaat en de gemeenteweg twee of meer opstelstroken heeft; |
| d) 3,2 als de gewestweg uit één rijstrook in beide richtingen bestaat | d) 3,2 als de gewestweg uit één rijstrook in beide richtingen bestaat |
| en de gemeenteweg twee of meer opstelstroken heeft. | en de gemeenteweg twee of meer opstelstroken heeft. |
| Er is sprake van capaciteitsproblemen als de uitkomst voor alpha, | Er is sprake van capaciteitsproblemen als de uitkomst voor alpha, |
| vermeld in het eerste lid : | vermeld in het eerste lid : |
| 1° groter is dan 1,33 als de impact wordt gemeten voor een kruispunt | 1° groter is dan 1,33 als de impact wordt gemeten voor een kruispunt |
| dat uit vier of meer takken bestaat; | dat uit vier of meer takken bestaat; |
| 2° groter is dan 1,67 als de impact wordt gemeten voor een kruispunt | 2° groter is dan 1,67 als de impact wordt gemeten voor een kruispunt |
| dat uit drie takken bestaat. | dat uit drie takken bestaat. |
| In het eerste lid wordt verstaan onder gemiddelde dag : een dinsdag of | In het eerste lid wordt verstaan onder gemiddelde dag : een dinsdag of |
| een donderdag die niet in een schoolvakantie of op een wettelijke | een donderdag die niet in een schoolvakantie of op een wettelijke |
| feestdag valt en waarop er geen extreme weeromstandigheden zijn. | feestdag valt en waarop er geen extreme weeromstandigheden zijn. |
| Brussel, 8 augustus 2013. | Brussel, 8 augustus 2013. |
| De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, | De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, |
| H. CREVITS | H. CREVITS |